abonnement Unibet Coolblue
pi_199596698
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+
Mei zit er bijna op. We zagen onder andere bloeiende prunussen, weelderige seringen en ontluikende varens.

Onverwacht en plotseling stond de prunus deze morgen weer met tak en stam verborgen in een wolk van bloeseming bij @miss_sly en @Claudia_x:



Bij @sigme, @AnneX en @Dagoduck ontkrulden de varens zich:




Seringenpracht bij @Blues en @Dagoduck:



Akelei bij @AnneX, @Blues en @Claudia_x:




Lievevrouwebedro bij @Sumppi, @Dagoduck, @Blues en @Claudia_x:





Sierui bij @koentjuh18, @Sumppi en @sigme:





Papaver in de knop bij @AnneX en @Claudia_x:



Bloemenweides, de een in een wat verder gevorderd stadium dan de ander van respectievelijk @Blues, @bleiblei en @sigme:




Tinus bij @Gerda eh @sacha:


En last but not least, Salomonszegel van @Seven:


[ Bericht 22% gewijzigd door Claudia_x op 24-05-2021 14:58:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 24 mei 2021 @ 14:27:30 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199596837
De Suzanne-met-de-mooie-ogen gaat inmiddels als een raket _O_

Verkapte tvp :@
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator maandag 24 mei 2021 @ 14:43:01 #3
5428 crew  miss_sly
pi_199597064
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:32 schreef AnneX het volgende:
@:miss_sly zo lang je het nog niet zeker weet, kun je ook éen of twee kamerplanten in de vensterbank zetten?
Eigenlijk had de raambekleding de andere kant gekund: van onder naar boven 😉
Haha, ja, dat van die raambekleding was wel de bedoeling, maar dat kon onze gordijnenleverancier toch (nog) niet fabriceren met vouwgordijnen. Zijn er wel, maar reteduur.

quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hulde voor je nette keuken, M-S. Het lijkt wel een plaatje uit een keukencatalogus
Zo netjes vind ik het niet, hoor. Maar wel gezellig en met in principe leeg werkblad als er niet gewerkt wordt :+

quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:48 schreef Elleska het volgende:
@:miss_sly , een of meerdere leiboompjes?
Vind ik ook leuk, maar die zijn doorgaans toch juist weer erg hoog? Dus hoger dan 150-175?
Ik dacht nog wel aan zoiets:


Maar dat vind ik ook wel wat 'in your face' wat betreft tegen de inkijk zijn :@ Zit in mijn hoofd, hoor, maar toch :P
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 14:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf juist een olijfwilg uit de tuin gesloopt. Ik vond 'em niet mooi.

@:miss_sly, je kunt ook gaan voor iets wat op een moment in het jaar dat je veel binnen zit leuk is. Denk aan je toverhazelaar. Zoiets zou een meloenboompje kunnen zijn.

Bloei in de winter:
[ afbeelding ]

En later frisgroen blad:
[ afbeelding ]
O, dat is inderdaad ook een goede optie. Die ga ik eens nader bekijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199597318
@senesta, ik zie dat je Sprinklr als webshop hebt toegevoegd aan de OP. Goede ervaring mee?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199598305
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 14:58 schreef Claudia_x het volgende:
@:senesta, ik zie dat je Sprinklr als webshop hebt toegevoegd aan de OP. Goede ervaring mee?
Uh…is een suggestie van mij😉 vanwege ‘biologisch’.
Trouwens de OP is weer prachtig geknipt en geplakt en samengevat 👍🏼
#* nooit meer de laatste post.
pi_199599006
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 15:49 schreef AnneX het volgende:

[..]

Uh…is een suggestie van mij😉 vanwege ‘biologisch’.
Trouwens de OP is weer prachtig geknipt en geplakt en samengevat 👍🏼
#* nooit meer de laatste post.
:D! Dank.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199599196
Vandaag maar wat in de kas gewerkt vanwege het rotweer (het is daar nu 21 graden). De Afrikaanse lelie bloeit bijna:



M'n ichang kreeg geel blad, waar ik wat verdrietig om was. Maar die zit weer volop in het jonge blad! Ik kan niet wachten tot de dag aanbreekt dat ik citroenen uit eigen tuin heb.



Nog meer treurnis: m'n zelf gestekte Toscaanse jasmijn leek dood. Maar die loopt weer uit! Ik heb 'em van de oostgevel van het huis weggehaald en in de kas gezet. Op de oude plek heb ik trouwens een klimroos gezet (een rambler) waar ik hoge verwachtingen van heb.



Van de buurman had ik een pol met trompetklimmer gekregen. Daaruit kwamen twee uitlopers met net wat ander blad. Uiteindelijk heb ik geconcludeerd dat de uitloper hieronder een zailing van een es is en niet een trompetklimmer. Voor de zekerheid maar even in een pot gezet. (Als iemand een es wil - een machtige boom - wees welkom!)



Snel naar binnen rennen door de regen, maar nog wel een foto willen maken van de gouden regen die zo mooi bloeit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199599379
Wat een plezier heb je van de kas als ziekenboeg voor de planten, zuster Claudia.

Hier zojuist ook een rondje:
Volgens mij zei @kaasplankje dat het een esdoorn is. Bijna 2 m. nu.
De andere staak aan de andere kant van het pad heeft juist vanonder blad en daarboven nog steeds staak.

Hier heb ik een beetje spijt van: té grote pol van vgm. Spijt omdat het straks over.al staat.

En zoekplaatje 5 x hortensia, overwoekerd door zevenblad.


De tuinjongeman moest ook lachen om Alle Papavers, die zijn aangeslagen in de 2 bakken, die hij had geruimd en waar nieuwe plantjes zijn gezet.
En hij heeft nog eens een keer verteld, dat er Perovskia staat. Vergeet steeds de naam.
pi_199599425
Perovskia? Leuke plant. Ik heb er zelf ook twee ('little spire', geen 'blue spire'). Fotootje van vorig jaar:



Leuk juist, die pol vergeet-me-niet!

En zet je esdoorn even recht. ~O>
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199599459
Ik zie nu pas trouwens je haagjes, @AnneX . Ik ben niet zo'n fan van haagjes, maar deze vind ik wel erg leuk! Specifiek zo'n doorgang waar dan weer een haagje staat waardoor je wat moet kronkelen. Ik ga eens kijken of ik dat wat voor mijn tuin vind. (Bij m'n gouden regen wil ik een aparte, afgebakende plek maken. Misschien is zo'n middelhoge haag wat.)

Wat voor plant is dat, je haag?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199599525
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 14:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]

Vind ik ook leuk, maar die zijn doorgaans toch juist weer erg hoog? Dus hoger dan 150-175?
Ik dacht nog wel aan zoiets:
[ afbeelding ]

Maar dat vind ik ook wel wat 'in your face' wat betreft tegen de inkijk zijn :@ Zit in mijn hoofd, hoor, maar toch :P
De standaard leibomen zijn hoog maar de hoogte is afhankelijk van de onderstam. Met een laagstam zit je denk ik op de juiste hoogte maar het kan zelfs als een haag.
pi_199599549
Haagjes? Je bedoelt de ordinaire liguster?
Anders kom ik de tuin niet in.
Gelukkig is het snoeien een klus teamwork met buren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199601265
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 22:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja, springbalsemien ken ik. Als plant dan, maar heb ik zo vroeg nog niet kunnen ontdekken :P . Ik zal morgen eens aan het determineren gaan. Heb hier een combinatie van verschillende bijen en vlindermixen van buzzy seeds gezaaid. Dus zou theoretisch echt vanalles moeten komen. We gaan het zien :P .

Edit: nadat ik je stukje heb gelezen, kan ik het mij haast niet voorstellen dat het balsemien is. Stond er volgens mij ervoor niet, en kan ook niet in die zaadmixen hebben gezeten. Die 2.5m waar ze het over hebben in dat artikel herken ik ook niet. We hadden in onze vorige tuin een verdwaalde en die was ongeveer een meter hoog?
Het zou kunnen dat de zaden al in de grond zaten en nu weer kans zien om te ontkiemen.

Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat ik mij vergis en dat het wat anders is. :@
pi_199601413
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 16:56 schreef AnneX het volgende:
[ link | afbeelding ]
Hier heb ik een beetje spijt van: té grote pol van vgm. Spijt omdat het straks over.al staat.
Het helpt iets om ze af te knippen terwijl ze nog in bloei staan.

Ik zit daar ook tegenaan te hikken nu - eigenlijk hoop ik dat andere planten in de voortuin gauw de rol overnemen om voor wat kleur te zorgen ;)
pi_199601943
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 19:03 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Het helpt iets om ze af te knippen terwijl ze nog in bloei staan.

Ik zit daar ook tegenaan te hikken nu - eigenlijk hoop ik dat andere planten in de voortuin gauw de rol overnemen om voor wat kleur te zorgen ;)
Als het nog droog wordt deze week - langer dan een uur - trek ik in ieder geval die pol eruit. En dan eens zevenblad onthoofden om hortensia licht en lucht te geven.
pi_199602933
Wederom die OP _O_

Oh ja je boompje AX!

Heb besloten om m weg te halen... zit echt bovenop het luik van de watermeter en naast ons staat ook al zo'n wilde boom..
  maandag 24 mei 2021 @ 21:20:14 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199604050
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 20:31 schreef Blues het volgende:
Wederom die OP _O_

Oh ja je boompje AX!

Heb besloten om m weg te halen... zit echt bovenop het luik van de watermeter en naast ons staat ook al zo'n wilde boom..
Verstandig, mocht je toch graag een esdoorn willen, laat volgend jaar voorjaar maar horen. Dannkan ik je wel een container zaailingen sturen :P .
pi_199604272
Weer zo'n fantastische OP! *O*

En @miss_sly ik zou sowieso een lekker grote citroengeranium oid voor het keukenraam zetten... en inderdaad, misschien een klein leiboompje?

@AnneX wat een leuke tuin! Ik vind het heel leuk, die overzichtjes, net als bij @Blues
  dinsdag 25 mei 2021 @ 20:24:23 #19
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_199617798
Hoi :W

Ik lurk hier voornamelijk maar nu ben ik op zoek naar advies. Binnenkort komen ze hier een nieuwe schutting plaatsen en daar hebben we een stuk met een raster van 1,20 meter breed. Nu willen we daar een leuke plant in laten klimmen. De meeste zon schijnt aan de kant van de buren dus bloemen zullen zich voornamelijk aan die kant concentreren, maar wij willen ook wat leuks om tegenaan te kijken :P

Hopelijk hebben jullie de gouden tip.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 20:53:50 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199618368
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 20:24 schreef Tinos85 het volgende:
Hoi :W

Ik lurk hier voornamelijk maar nu ben ik op zoek naar advies. Binnenkort komen ze hier een nieuwe schutting plaatsen en daar hebben we een stuk met een raster van 1,20 meter breed. Nu willen we daar een leuke plant in laten klimmen. De meeste zon schijnt aan de kant van de buren dus bloemen zullen zich voornamelijk aan die kant concentreren, maar wij willen ook wat leuks om tegenaan te kijken :P

Hopelijk hebben jullie de gouden tip.
Klimop. Simpel, goedkoop, gemakkelijk en goed voor de bijen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199618561
Een klimroos.

Of een klimmende fruitstruik.
pi_199618595
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 20:24 schreef Tinos85 het volgende:
Hoi :W

Ik lurk hier voornamelijk maar nu ben ik op zoek naar advies. Binnenkort komen ze hier een nieuwe schutting plaatsen en daar hebben we een stuk met een raster van 1,20 meter breed. Nu willen we daar een leuke plant in laten klimmen. De meeste zon schijnt aan de kant van de buren dus bloemen zullen zich voornamelijk aan die kant concentreren, maar wij willen ook wat leuks om tegenaan te kijken :P

Hopelijk hebben jullie de gouden tip.
Wil je dat het wintergroen is? Is het in de buurt van een terras?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199619299
Voor zo'n klimpaneel zou ik altijd een mix van klimmers nemen. Een of twee clematis-soorten die elkaar afwisselen in bloei, en iets wintergroens zoals een toscaanse jasmijn bijvoorbeeld. Of een klimroos en een clematis. Je hebt ook mooie wintergroene clematissen.

Ik hoor overigens nu telkens als ik dit topic zie dit lied:


Mooi. Maar wel herfstig voor de tijd van het jaar.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 22:18:04 #24
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199620062
Mijn clematis is een ravage na die wind van afgelopen week.

Heb ook meerdere planten (hedera, wilg in pot, esdoorn in pot) die hele zwarte verschrompelde bladeren hebben. Heel raar, echt pikzwart, alsof er brand is geweest. Enig idee hoe dat gebeurt? Is ook tijdens die storm gebeurd i.c.m. regen, misschien kou.

Eind van de middag lekker de ligusterhaag gesnoeid. Staat er weer prima bij. Ook even wat (jonge) takken vastegebonden zodat wat kale plekken beter dichtgroeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 mei 2021 @ 23:43:12 #25
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_199621265
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 21:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wil je dat het wintergroen is? Is het in de buurt van een terras?
Wintergroen hoeft niet perse. Het is niet echt in de buurt van een terras.

Verschillende klimmers had ik nog niet aan gedacht eigenlijk, goeie.
pi_199624906
Vorig jaar stond de klimroos al flink in bloei.. die moet nu nog beginnen!
Loopt door de kou echt achter allemaal :)
pi_199631317
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 22:18 schreef Dagoduck het volgende:

Heb ook meerdere planten (hedera, wilg in pot, esdoorn in pot) die hele zwarte verschrompelde bladeren hebben. Heel raar, echt pikzwart, alsof er brand is geweest. Enig idee hoe dat gebeurt? Is ook tijdens die storm gebeurd i.c.m. regen, misschien kou.

ik noem dat 'stormschade', gekneusd, blauwe plekken, zwarte randen dit dat...
...
  Vis een optie? woensdag 26 mei 2021 @ 20:03:01 #28
70532 loveli
N
pi_199632708
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 20:24 schreef Tinos85 het volgende:
Hoi :W

Ik lurk hier voornamelijk maar nu ben ik op zoek naar advies. Binnenkort komen ze hier een nieuwe schutting plaatsen en daar hebben we een stuk met een raster van 1,20 meter breed. Nu willen we daar een leuke plant in laten klimmen. De meeste zon schijnt aan de kant van de buren dus bloemen zullen zich voornamelijk aan die kant concentreren, maar wij willen ook wat leuks om tegenaan te kijken :P

Hopelijk hebben jullie de gouden tip.
Passiebloem is ook een mooie. Geen idee of het er ook leuk uitziet buiten het seizoen.
crap in = crap out
pi_199632953
Ja @loveli hoe gaat het met tuinruimen? Knapt het al op?
Met dit butweer is ook lastig werken, natuurlijk. :X
  Vis een optie? woensdag 26 mei 2021 @ 20:27:36 #30
70532 loveli
N
pi_199633111
@Blues, @AnneX, de oogst van een rondje esdoorntrekken. Tuin was een jaar of 2, 3 nietgrondig gedaan, een maand of wat geleden had ik er al een veelvoud van uitgetrokken. De dader is een jaar of 50 oud en huizenhoog.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
pi_199633312
Staat voor morgen op het programma.
Kreeg vandaag veel 1 jarig bloeiends voor in potten, best leuk want ik koop zelf nooit iets 1 jarigs :D
Even het balkon opleuken en hier en daar een pot vol blommen op de blauwe bankje stoeltjes.
  Vis een optie? woensdag 26 mei 2021 @ 20:40:00 #32
70532 loveli
N
pi_199633342
Tuinruimen:
Het gazon aardbeienveld is grotendeels paardebloemvrij.

Bonus salamander in winterslaap lag onder een paardebloem te slapen, die heb ik onder een gespaarde paardebloem in het hoekje van de tuin teruggelegd.

Dat deel van de tuin is het meest beschut en vochtig. Gras deed het er altijd vrij slecht, de rest groeit als een malle. Tijdens het wieden kwam ok heel veel fauna tegen.

Bonus vergeetmenietje en lelietjes van dalen in de spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 26 mei 2021 @ 20:45:30 #33
70532 loveli
N
pi_199633437
quote:
1s.gif Op woensdag 26 mei 2021 20:18 schreef AnneX het volgende:
Ja @:loveli hoe gaat het met tuinruimen? Knapt het al op?
Met dit butweer is ook lastig werken, natuurlijk. :X
Dat butweer maakt de grond wel zacht, goed voor esdoornjacht :')
crap in = crap out
pi_199634679
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 22:18 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn clematis is een ravage na die wind van afgelopen week.

Heb ook meerdere planten (hedera, wilg in pot, esdoorn in pot) die hele zwarte verschrompelde bladeren hebben. Heel raar, echt pikzwart, alsof er brand is geweest. Enig idee hoe dat gebeurt? Is ook tijdens die storm gebeurd i.c.m. regen, misschien kou.

Eind van de middag lekker de ligusterhaag gesnoeid. Staat er weer prima bij. Ook even wat (jonge) takken vastegebonden zodat wat kale plekken beter dichtgroeien.
Mijn perenboompje heeft ook een paar blaadjes met zwarte verschrompelde randjes, dat komt volgens mij van de storm inderdaad. Die blaadjes waren net nieuw en nog heel zacht, ik denk dat ze dan makkelijker beschadigen ofzo? Of is het iets met vocht? Weet iemand dat?
  woensdag 26 mei 2021 @ 21:52:08 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199634727
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 21:50 schreef yinu het volgende:

[..]

Mijn perenboompje heeft ook een paar blaadjes met zwarte verschrompelde randjes, dat komt volgens mij van de storm inderdaad. Die blaadjes waren net nieuw en nog heel zacht, ik denk dat ze dan makkelijker beschadigen ofzo? Of is het iets met vocht? Weet iemand dat?
Schimmel door teveel nattigheid
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199634780
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 21:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Schimmel door teveel nattigheid
Ah, dat kan ook nog. Ik zal 'm nog eens inspecteren. Ik heb wel een kamperfoelie die gevoelig is voor schimmel (en 2 andere die helemaal nooit schimmel hebben, zo raar). Maar dat ziet er anders uit. Dit is echt alleen de randjes en het lijkt wel alsof er iemand een aansteker bij heeft gehouden. Andere schimmel misschien? Of toch gekneusd door de storm. Als het schimmel is moet ik er misschien wel iets aan doen...
  woensdag 26 mei 2021 @ 22:16:51 #37
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199635219
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 21:54 schreef yinu het volgende:

[..]

Ah, dat kan ook nog. Ik zal 'm nog eens inspecteren. Ik heb wel een kamperfoelie die gevoelig is voor schimmel (en 2 andere die helemaal nooit schimmel hebben, zo raar). Maar dat ziet er anders uit. Dit is echt alleen de randjes en het lijkt wel alsof er iemand een aansteker bij heeft gehouden. Andere schimmel misschien? Of toch gekneusd door de storm. Als het schimmel is moet ik er misschien wel iets aan doen...
Bij een peer kan het nog zwartvruchtrot zijn.

Ik denk dat het bij mij echt door de storm komt, maar ben wel benieuwd naar het hoe of wat. Kan op google geen enkele afbeelding vinden die er op lijkt. Inderdaad alsof iemand er een aansteker bij heeft gehouden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199635254
quote:
6s.gif Op woensdag 26 mei 2021 22:16 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bij een peer kan het nog zwartvruchtrot zijn.

Ik denk dat het bij mij echt door de storm komt, maar ben wel benieuwd naar het hoe of wat. Kan op google geen enkele afbeelding vinden die er op lijkt. Inderdaad alsof iemand er een aansteker bij heeft gehouden.
Zwartvruchtrot even gegoogled en gelukkig ziet het er niet zo uit! :X
pi_199641911
Ik kreeg van zus veel 1 jarig spul. Veel potten en bakken kunnen vullen. Dat witte doet t leuk op de blauwe stoeltjes bij de LVBS.

pi_199642149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 21:54 schreef yinu het volgende:

[..]

Ah, dat kan ook nog. Ik zal 'm nog eens inspecteren. Ik heb wel een kamperfoelie die gevoelig is voor schimmel (en 2 andere die helemaal nooit schimmel hebben, zo raar). Maar dat ziet er anders uit. Dit is echt alleen de randjes en het lijkt wel alsof er iemand een aansteker bij heeft gehouden. Andere schimmel misschien? Of toch gekneusd door de storm. Als het schimmel is moet ik er misschien wel iets aan doen...
Een gezonde plant kan wel wat hebben, hoor. Ik heb inmiddels veel gelezen over schimmels vanwege een moeilijke border waarin veel planten donkere randen/plekken krijgen en waar ik steeds op uitkom is dat het belangrijkste is dat je zorgt voor een gezond bodemleven. Dus: mulchen, compost toevoegen.

Er zijn wel planten die vocht slechter kunnen hebben dan andere. De standplaats is mogelijk iets om naar te kijken als een plant blijft kwakkelen. En het gaat dan niet alleen om vocht in de bodem, maar ook of planten genoeg zon krijgen zodat het blad goed opdroogt. En windbestendigheid is ook iets om op te letten. Mijn camellia staat niet beschut genoeg en lijdt daar duidelijk onder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199643035
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 14:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een gezonde plant kan wel wat hebben, hoor. Ik heb inmiddels veel gelezen over schimmels vanwege een moeilijke border waarin veel planten donkere randen/plekken krijgen en waar ik steeds op uitkom is dat het belangrijkste is dat je zorgt voor een gezond bodemleven. Dus: mulchen, compost toevoegen.

Er zijn wel planten die vocht slechter kunnen hebben dan andere. De standplaats is mogelijk iets om naar te kijken als een plant blijft kwakkelen. En het gaat dan niet alleen om vocht in de bodem, maar ook of planten genoeg zon krijgen zodat het blad goed opdroogt. En windbestendigheid is ook iets om op te letten. Mijn camellia staat niet beschut genoeg en lijdt daar duidelijk onder.
Ja, ik heb dus een soort parkeerplaats die ik tot tuin aan het omvormen ben. De borders zijn nu ongeveer 1 jaar oud en het is allemaal puin, zand en zooi dat eronder ligt. Ik zie wel echt verschil tussen de planten die ik er al 2 of 3 jaar geleden in heb gezet en de 'nieuwe' borders. En ook tussen wat ik vorig jaar heb geplant en deze winter. Inderdaad, mulchen en de bodem de kans geven om zelf een nieuwe balans te vinden. En ik probeer dus ook om te werken met wat ik heb (arme grond, veel muren en steen dus ook moeilijk als het weer warm wordt, en veel wind die langs die muren best heftig kan worden) en de planten laten groeien die hier ook graag willen zijn. Als ze dood gaan of kwijnen haal ik ze weg of graaf ik ze uit en geef ik ze weg. Maar er is veel dat het wel doet! En ik ben ook blij met paardenbloemen en zelfs met af en toe wat heermoes want die werken ook als groenbemesters. Alles wat opkomt en ik niet wil, trek ik uit en laat ik liggen.
pi_199653232
Eindelijk wordt het warmer weer, mijn Stokspekbonen kunnen hopelijk snel de volle grond in, evenals mijn Dropplantjes en de Lavas!
Ik combineer decoratief graag met eetbaar.
Al mijn eenjarigen beginnen eindelijk te groeien, de Cosmea, de Goudsbloemen, de Lathyrus, Oostindische Kers, Zonnebloemen en diverse bijenplanten.
Laat de temperatuur maar stijgen dit weekend :)
pi_199654004
Ja fijn de temp stijgt *G*

Aankomend weekend de Skimmia en de Prunus snoeien (sinds ik dat via mijntuin.orgie op de juiste tijd doe, staan ze er zo mooi bij) Camelia moet mest volgens de orgie en ik ga de Rododendron uitgraven en in een pot met nieuwe aarde zetten. >:)
pi_199654722
Vandaag de dode lavendel er uit getrokken en de nieuwe plantjes erin gezet. Ziet er zoveel beter uit.
  vrijdag 28 mei 2021 @ 13:22:02 #45
63722 z80
I fink you freaky
pi_199654780
Iemand ervaring met het bestrijden van Perzikkrulziekte?
Tweede jaar op rij. 1 Boom helemaal aangetast en een andere boom gedeeltelijk.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 28 mei 2021 @ 14:14:23 #46
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199655608
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:18 schreef Angelfrouk het volgende:
Vandaag de dode lavendel er uit getrokken en de nieuwe plantjes erin gezet. Ziet er zoveel beter uit.
Foto's *O*
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 28 mei 2021 @ 14:15:24 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199655620
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:22 schreef z80 het volgende:
Iemand ervaring met het bestrijden van Perzikkrulziekte?
Tweede jaar op rij. 1 Boom helemaal aangetast en een andere boom gedeeltelijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:22 schreef z80 het volgende:
Iemand ervaring met het bestrijden van Perzikkrulziekte?
Tweede jaar op rij. 1 Boom helemaal aangetast en een andere boom gedeeltelijk.
Ook last van. Het is deels geluk hebben op een droge februari-maart. Nu valt er niks meer aan te doen. Je kunt ook met bestrijdingsmiddelen werken in de maanden feb-mrt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199660314
ondertussen in de zandtuin...

een klimmert tussen de klim af...


een aanwaaier in de verkeerde kleur...


varen op volle kracht...


alsem hier, alsem daar...


wel de juiste kleur...


blijft prachtig...


witte weelde...
...
  zaterdag 29 mei 2021 @ 11:31:11 #49
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_199667668
1 passiebloem en 2 soorten Clematis voor het klimrek in de schutting :)

Ik ben benieuwd. Tevens veel leuks gezien voor de nieuwe nog aan te leggen border tegen de schuur O+
pi_199668608
Mooie sproeten toch O+

pi_199668699
@sacha mooi zeg. Wat is die een na laatste? Vogelmelk?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199669351
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 14:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Foto's *O*
pi_199669526
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 13:28 schreef Blues het volgende:
Mooie sproeten toch O+

[ afbeelding ]
Net of je met bleekmiddel hebt geknoeid. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199669549
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 20:18 schreef sacha het volgende:
ondertussen in de zandtuin...

een klimmert tussen de klim af...
[ afbeelding ]

een aanwaaier in de verkeerde kleur...
[ afbeelding ]

varen op volle kracht...
[ afbeelding ]

alsem hier, alsem daar...
[ afbeelding ]

wel de juiste kleur...
[ afbeelding ]

blijft prachtig...
[ afbeelding ]

witte weelde...
[ afbeelding ]
Ik vind vogelmelk zo spectaculair in z'n eenvoud. O+

Heb je een overzichtsplaatje van je tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199669566
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 15:14 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heb je hier passiebloem en clematis gezet? (Ik zie ze niet.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199669570
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 15:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je hier passiebloem en clematis gezet? (Ik zie ze niet.)
Nee dat was iemand anders. Ik heb lavendel geplant. De oude was dood.
pi_199669588
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 15:41 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Nee dat was iemand anders. Ik heb lavendel geplant. De oude was dood.
Oh ja! 8)7 Ziet er weer fijn uit. hè, dat groene loof? Ik vind het contrast zo groot tussen die dorre stronken en een vers bosje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199669601
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 15:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh ja! 8)7 Ziet er weer fijn uit. hè, dat groene loof? Ik vind het contrast zo groot tussen die dorre stronken en een vers bosje.
Ik ook. Ik ben er zo blij mee.
pi_199669657
Ik ben ook blij! Ik kom nieuwe, onverwacht geslaagde combinaties tegen in de tuin en planten die me verrassen omdat ik niet meer wist dat ik ze had. :+

De combinatie tussen klaproos en spoorbloem in de knop vind ik erg mooi:



De kerrieplant erachter is eigenlijk mooi met alles. Wat ik vanuit bad goed kan zien: het rood van de klaprozen afgezet tegen het geel van de boterbloemen in het veld erachter.



En wat te denken van de klaprozen met de kerrieplant op de achtergrond?



Als je door de veenweidegebieden reist op dit moment zie je eindeloze velden met rood van veldzuring en geel van boterbloemen. Het lijkt wel heide. Juist van een afstand is de aanblik waanzinnig mooi. In m'n eigen veldje heb ik de combinatie ook:



En tot slot een bloempje dat me verraste omdat ik het was vergeten: echt knoopkruid.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 17:23:13 #60
5428 crew  miss_sly
pi_199670485
Wij creeerden vandaag twee borders :P



En het padvast pad langs het huis heeft de eerste laag grof padvast. Net gewalst, morgen de tweede laag grof en walsen en daarna de fijne laag erover heen. En dan dus de borders beplanten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199670655
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 17:23 schreef miss_sly het volgende:
Wij creeerden vandaag twee borders :P

[ afbeelding ]

En het padvast pad langs het huis heeft de eerste laag grof padvast. Net gewalst, morgen de tweede laag grof en walsen en daarna de fijne laag erover heen. En dan dus de borders beplanten.
Leuk! Dat is de zijkant, toch, waar je nog een struik voor zoekt? Heb je al plannen voor specifieke planten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199670794
Ik was meer dan de helft van m'n foto's vergeten! En dit is nog steeds een beperkte selectie. :@

M'n rode geum is van de week eindelijk gaan bloeien. Ik dacht eerst dat het gele bloemen gingen worden vanwege de gele knoppen. Gelukkig is het nog goedgekomen.



Er duikt steeds meer koekoeksbloem op langs de waterkant.



Nog een aangename verrassing: valeriaan. Ik heb die daar niet neergezet. Ik denk dat-ie per ongeluk is meegekomen met een andere plant (die het niet heeft overleefd).



Ik blijf lyrisch over het blad van thalictrum.



Andere clematissoorten beginnen te bloeien. Leuk om dat langzame ontvouwen te zien.




En m'n clematis tegen de noordgevel bloeit zowaar!



Ik weet niet meer wat ik aan de voet van deze clematis heb neergezet, maar het wordt reusachtig.



Zo mooi, schermbloemen met tegenlicht:



Creatief met takken om wat hoogte te creëren voor nieuwe planten.



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 29-05-2021 21:34:32 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 19:48:01 #63
5428 crew  miss_sly
pi_199671691
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 17:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk! Dat is de zijkant, toch, waar je nog een struik voor zoekt? Heb je al plannen voor specifieke planten?
Klopt, dit is de zijkant, je loopt hier langs de keuken.
Linksbovenin is de plek waar ik de struik-tegen-inkijk wil plaatsen inderdaad. Verder wil ik aan de rechterkant op het deel waar geen raam is ook een wat hogere struik/plant. Aan de linkerkant in de border wil ik ook wat hogere planten. Ten eerste om een beetje als windvanger te fungeren (ze moeten dus bestand zijn tegen de stevige wind die hier vaak staat) en ten tweede omdat je vanuit de keuken op dat stuk tuin/schutting kijkt.




Daar mag dus iets staan wat hoger is en leuk is om op uit te kijken. Ik dacht misschien een weigelia, die wil ik al jaren eens een in mijn tuin. Nu kan het.

Verder wat bodembedekkers en mooie bloeiende planten.

We liepen vanmorgen tijdens het hardlopen langs een verkoopstalletje waar een paar vogelmelkplanten stonden. Die wilde ik eigenlijk vandaag halen, maar door het werk aan het pad is dat er niet van gekomen, dus die wil ik morgen halen. Er stond nog meer in het stalletje, dus misschien staat er nog wat meer waar ik wat mee kan.

O ja, en de kweker hier tegenover heeft nu campanula in de aanbieding, dus wellicht dat ik er daar ook een paar van ga halen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 19:52:14 #64
5428 crew  miss_sly
pi_199671726
Ik geniet zo van jullie foto's van de tuinen O+ Zo mooi, al die vormen en kleuren, de afwisseling!

Ik vind je vergeetmenietjes leuk, @AnneX O+

Prachtige sproetjes op je bloem @Blues!

Je aanwaaier in de verkeerde kleur vind ik juist erg mooi! Hou je hem wel, @svann?

@Claudia_x, lijkt me echt zo fijn, die kas. Wat heb je een heerlijke tuin met zoveel verschillende bloemen. Ik vind de koekoeksbloem ook erg leuk. Bij mijn laatste bestelling bij de kweker kon hij het niet leveren, maar ik zal het nog eens gaan proberen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199672182
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:52 schreef miss_sly het volgende:

@:Claudia_x, lijkt me echt zo fijn, die kas. Wat heb je een heerlijke tuin met zoveel verschillende bloemen. Ik vind de koekoeksbloem ook erg leuk. Bij mijn laatste bestelling bij de kweker kon hij het niet leveren, maar ik zal het nog eens gaan proberen.
Ze groeien hier in de berm langs het water. Je zou ook kunnen proberen er een mee te nemen. Ik maakte laatst deze foto ervan:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199672369
Vogelmelk bloeit trouwens uit kleine bollen. Als je die in het najaar koopt, ben je goedkoop uit. Of mooier nog: je vraagt of iemand die de plant heeft je een paar bollen wil geven. De plant vermeerdert zich flink, dus diegene zal er niets aan missen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199673539
Wat is er in jouw tuin toch veel te zien, Claudia. O+

M'n man heeft het gras veel te kort gemaaid. Het stond vol klavers, boterbloemen, madeliefjes en dergelijke en nu is het weer een groene lap. }:| We hebben daar steeds mot over. :')
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199673688
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 21:28 schreef Sumppi het volgende:
Wat is er in jouw tuin toch veel te zien, Claudia. O+

M'n man heeft het gras veel te kort gemaaid. Het stond vol klavers, boterbloemen, madeliefjes en dergelijke en nu is het weer een groene lap. }:| We hebben daar steeds mot over. :')
Ik maai er ook genadeloos overheen, met uitzondering van m'n stukje bloemenveld. Kun je niet een aangewezen stuk ongemaaid laten?

Als ik aan m'n lief vraag wat hij van het bloemenveld vindt, dan mompelt hij: "Ongemaaid".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199674858
"Ongemaaid". :D

Ja, er zijn ook wel grote stukken waar hij niet komt met de maaier. Alleen zou hij van mij wel grotere stukken mogen laten staan. Nu hebben we afgesproken dat hij voortaan op de hoogste stand maait.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199675176
Ik heb verschillende stukken waar hij dus niet maait:



Deze was onverwacht. Ook daar waar de maaier niet komt:



Toch wel leuk, een rhododendron.



Knoppen *O*

In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199675306
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 22:15 schreef Sumppi het volgende:
Ik heb verschillende stukken waar hij dus niet maait:



Da's toch gewoon een border? Hartstikke leuk! Wat zijn die gele bloemen?

Hoe groot is jullie tuin eigenlijk in totaal?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199675382
Een border waar af en toe wel overheen gemaaid wordt. :P

Het is gele mosterd.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199675497
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 22:21 schreef Sumppi het volgende:
Een border waar af en toe wel overheen gemaaid wordt. :P

Het is gele mosterd.
Als het is uitgebloeid, mag ik hopen. }:| Maar het gras houdt er zo keurig op!

Gele mosterd, genoteerd. Het geel is zo subtiel en dromerig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199675600
Een lupine heeft zich er ook uitgezaaid zag ik. Daarom heb ik een stuk gras weggestoken, zodat m'n man dat randje met lupine niet mee zou nemen tijdens het maaien. :D In de herfst gaat hij er met de maaier overheen.

De tuin is in ieder geval 20 meter breed. Hoe lang hij is ben ik vergeten. Het hele perceel is 2100 m2.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199675713
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 22:27 schreef Sumppi het volgende:
Een lupine heeft zich er ook uitgezaaid zag ik. Daarom heb ik een stuk gras weggestoken, zodat m'n man dat randje met lupine niet mee zou nemen tijdens het maaien. :D In de herfst gaat hij er met de maaier overheen.

De tuin is in ieder geval 20 meter breed. Hoe lang hij is ben ik vergeten. Het hele perceel is 2100 m2.
Hier zou er zo allemaal gras tussen groeien. Hoef je dat niet weg te halen?

Wat een perceel, joh! Dat vraagt om een vijver. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199676169
Nog geen gras weg moeten halen, maar er groeit wel wat tussen. Het stuk waar die sieruien staan, daar komt steeds gras in en dan niet alleen aan de randjes, maar tussen alle planten. }:|

Mijn vader had altijd een vijver en was daar -in mijn herinnering- zo vaak en lang mee bezig. Daar heb ik -nog- geen zin in. :D De salamanders vond ik wel leuk. Hoe is jouw ervaring met de vijver? Steek je er veel werk in?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  zaterdag 29 mei 2021 @ 23:19:28 #77
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199677278
Ik heb juist wat gras tussen de bloemenweide gezaaid :@ .maar dat had ik beter niet kunnen doen dus?

Ik wil dat stuk grond sowieso laten verschralen. Dus nu het ingezaaid is, 1 keer per jaar met de bosmaaier doorheen en alles eraf halen. Schijnt te helpen.
  zaterdag 29 mei 2021 @ 23:22:07 #78
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199677321
Mooi trouwens! @Sumppi!
Lijkt ook alsof alle ook echt tuin is! Zo ver zijn we hier nog lang niet en het is hier nog een stukje kleiner :o . Heb je ook volwassen bomen op jullie perceel staan?
pi_199679203
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 22:07 schreef Sumppi het volgende:
"Ongemaaid". :D

Ja, er zijn ook wel grote stukken waar hij niet komt met de maaier. Alleen zou hij van mij wel grotere stukken mogen laten staan. Nu hebben we afgesproken dat hij voortaan op de hoogste stand maait.
Als je maait voordat wilde bloemen zaad hebben ontwikkelt is de kans groot dat ze nog een keer gaan bloeien.

Gemeenten maaien bloemenweides om die reden ook een keer of drie per jaar, op het voor elk stuk juiste moment. Wat er af komt wel afvoeren om de boel zo schraal mogelijk te houden. Tegen grassen kun je ook ratelaar meezaaien.
  zondag 30 mei 2021 @ 09:12:28 #80
73386 Fazz
onderweg
pi_199679463
Wat een mooie plaatjes weer hier O+

In 1 van m’n borders is het lelietjes-van-dale enorm aan het woekeren. Nu tussen de varens, anemonen en m’n pas aangeplante camelia. Er mag wel wat blijven maar niet zo veel. Wat is het handigste moment om ze weg te halen? Ik wil de andere planten niet beschadigen :{
pi_199679806
Haha Claudia gunt iedereen met een stuk grond wel een vijver. En een kas misschien? :o

Van de week zag ik tuinfoto’s van 2 jaar geleden en niks boterbloem nog. En afgebakende plukken campanula, nu overwoekerd met boterbloem. Ooievaarsbek, die zich heeft verspreid overall, en nu ook bloeiend gras dat zich heeft genesteld tussen de alliumbollen.
Naast de papaverplantjes die overal zijn opgedoken. Tis Natuuuuur, hè.

Laatst weer eens voor de 3e gemaild met Filip in Be. hoe het met de witte lavendel gaat in het matige en natte voorjaar.
Besteld op 9 april en volgende week gaan de plantjes arriveren. Nu de borders zijn gevuld inmiddels, denk ik dat de planten voor een jaartje in potten gaan.

@Fazz Geen idee hoe je de lvd verwijdert. Bij mij is het lang geleden verdwenen.
Ws. gewoon uitgerukt. -O-
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 10:42:27 #82
5428 crew  miss_sly
pi_199680156
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:42 schreef Claudia_x het volgende:
Vogelmelk bloeit trouwens uit kleine bollen. Als je die in het najaar koopt, ben je goedkoop uit. Of mooier nog: je vraagt of iemand die de plant heeft je een paar bollen wil geven. De plant vermeerdert zich flink, dus diegene zal er niets aan missen.
Mijn tuin is nog heel erg leeg. Niet alleen is dat niet zo om van te genieten, maar het is ook veel los zand en niet goed voor de vochthuishouding en de dieren. Dus ik wil nu echt al wel wat dingen in de tuin zetten, ook al ben ik dan wat duurder uit.

Wel een idee om, zoals die koekoeksbloem, ergens uit te steken als het kan. Ik zag afgelopen week in onze kantoorpatio in het richteltje langs de tegels houttuynia cordata staan, daar wil ik ook wat van uitsteken en meenemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199680610
M'n stukje met orchideeën ligt er mooi bij. Ze hebben zich goed uitgezaaid (er staan er meer dan 30) en staan op het punt te gaan bloeien!



@miss_sly, ik heb bij wijze van test wat koekoeksbloem verplaatst. Ging heel eenvoudig, de pol is klein:



En ik snap dat je wat meer in je tuin wilt! Gewone vogelmelk is volgens mij bijna klaar met bloeien, maar er zijn ook andere soorten en mogelijk hebben die een langere/andere bloeitijd (dat weet ik niet). Het is in ieder geval een fantastische tijd om siergrassen en zomer- en najaarsbloeiers in de tuin te zetten, want die beginnen nu net aan hun groei en daar kun je dit jaar waarschijnlijk nog flink van genieten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199680703
Oh en na een determinatiepoging denk ik dat de reuzenplant voor m'n clematis telekia speciosa is! Plaatje van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 11:30:10 #85
5428 crew  miss_sly
pi_199680891
Even naar het verkoopstalletje geweest. Buit:



4x vogelmelk, 2x sierdovenetel (gele bloei), 1x marokkaanse munt en 1x guldenroede. 6 euro! Prima om weer een beetje te vullen. Hij zet misschien deze week ook nog wat vrouwenmantel in de kast, dus even een paar keer langs lopen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199680944
Mooie oogst! Kun je het zo meenemen?
Hou je de munt in een pot! om woekeren tegen te gaan?
Heb je bij aanleg / opleveren van de tuin de optie gehad om de zandbovenlaag aan te vullen met zwarte aarde?
Hier in de polder ligt rivierklei en in het begin bij ieder plantegat spitte ik om met tuinaarde.
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 11:36:36 #87
5428 crew  miss_sly
pi_199680963
Ik wilde de munt in de grote bak doen waar ik ook de moestuintjes heb uitgezet.
Bij alles wat ik plant, komt extra bemeste tuinaarde en ik heb compost om de grond te verbeteren :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 mei 2021 @ 11:44:55 #88
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199681050
Het is natuurlijk ook dat een net aangeplante tuin er het eerste (paar) jaar wat karig uit ziet. Maar na 3 jaar pas goed op gang is.

Bij ons ziet het er nu overigens zo uit:


Dus ik volg verlekkerd jullie prachtige mooie groene tuinen O+ ^O^ . En hier groeit het vanzelf wel dicht :P .
  zondag 30 mei 2021 @ 11:47:52 #89
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_199681085
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 11:34 schreef AnneX het volgende:

Mooie oogst! Kun je het zo meenemen?
De Marokkaanse munt wel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 30 mei 2021 @ 11:52:00 #90
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199681127
En vanaf onze tuintafel:

Achter de container en onder die bomen is het deel dat ik nog aan wil planten met heesters en struiken waar noten en bessen in groeien voor de vogels en eekhoorns :) .
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 11:59:40 #91
5428 crew  miss_sly
pi_199681212
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 11:34 schreef AnneX het volgende:

Mooie oogst! Kun je het zo meenemen?

Ja, dat vind ik erg leuk aan deze regio. Veel huizen hebben een klein verkoopstalletje bij de deur staan, waarin ze zelf gekweekt fruit, tulpen, en ook planten verkopen. Vaak voor een leuk prijsje.

@bleiblei dat is ook zo met een nieuwe tuin. Ik verwacht ook niet dat ik deze zomer van een geweldig groen tuin kan genieten :D Ik hoop wel dat ik einde van de zomer/in het najaar een heel eind klaar ben met de infrastructuur en een basis aan planten heb kunnen planten zodat we volgend jaar weer iets groener beginnen dan dit jaar ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door miss_sly op 30-05-2021 14:03:38 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 mei 2021 @ 13:57:14 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199682632
Al die mooie plaatjes O+

Ik wil een grotere tuin :(
Resistance is futile.
pi_199682927
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:57 schreef Seven. het volgende:
Al die mooie plaatjes O+

Ik wil een grotere tuin :(
Genieten bij een ander dan maar.
Of je begint een nieuw klusproject inclusief tuin. B-)
  zondag 30 mei 2021 @ 14:40:11 #94
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199683140
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:57 schreef Seven. het volgende:
Al die mooie plaatjes O+

Ik wil een grotere tuin :(
Dat wilde ik eerst ook. Nu denk ik bij vlagen, "kriebels, wat een berg werk en dure hobby" :') . Vooral bejaarde bomen die gesnoeid moeten worden, zijn niet zo grappig.
pi_199683771
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Het is natuurlijk ook dat een net aangeplante tuin er het eerste (paar) jaar wat karig uit ziet. Maar na 3 jaar pas goed op gang is.

Bij ons ziet het er nu overigens zo uit:


Dus ik volg verlekkerd jullie prachtige mooie groene tuinen O+ ^O^ . En hier groeit het vanzelf wel dicht :P .
Ziet er al uit als een oase! Heb je de grasmat eind vorig jaar ingezaaid? Ziet er mooi geweldig uit.

Hier zijn de nieuwe borders ook nog niet rijk gevuld. 't Heeft allemaal tijd nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199683791
Fijne tuin Blei *O*
pi_199683828
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 14:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat wilde ik eerst ook. Nu denk ik bij vlagen, "kriebels, wat een berg werk en dure hobby" :') . Vooral bejaarde bomen die gesnoeid moeten worden, zijn niet zo grappig.
En big bags met aarde en houtsnippers en telkens weer planten en dan toch weer wat nieuw werkmateriaal. Het is inderdaad niet heel goedkoop. Al merk ik wel dat het veel minder kost als je geduldig bent en genoegen neemt met wat je toevallig kunt krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199683842
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:57 schreef Seven. het volgende:
Al die mooie plaatjes O+

Ik wil een grotere tuin :(
Zo begon bij mij het verlangen naar een ander huis. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199683956
Wij gaan w.s. ergens in 2026 verhuizen naar een app zonder tuin ivm mijn pensioen/leeftijd/huur/centen/brakker wordend lijf.

Dus we genieten nu nog volop en een eventueel balkon gaat gewoon gezellig opgeleukt worden met bakken O+
  zondag 30 mei 2021 @ 16:40:30 #100
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199684408
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 15:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]


Ziet er al uit als een oase! Heb je de grasmat eind vorig jaar ingezaaid? Ziet er mooi geweldig uit.

Hier zijn de nieuwe borders ook nog niet rijk gevuld. 't Heeft allemaal tijd nodig.
Dank je! Dit deel gras is inderdaad eind vorig jaar ingezaaid. Het tweede deel in onze tuin heb ik 2 jaar geleden zonder netjes voor te bereiden ingezaaid, En daar is in de tussentijd vanalles overheen gereden (bestelbusjes van bouwvakkers, trakteren, graafmachientjes, wielladertjes, enz.) En dat is eh... wat minder strak :P . Maar groen zat. En als we met de garage aan de gang gaat dan is dat gras helemaal ten dode opgeschreven, dus dat fixen we over een paar jaar wel.
  zondag 30 mei 2021 @ 16:42:04 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199684426
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 15:51 schreef Blues het volgende:
Wij gaan w.s. ergens in 2026 verhuizen naar een app zonder tuin ivm mijn pensioen/leeftijd/huur/centen/brakker wordend lijf.

Dus we genieten nu nog volop en een eventueel balkon gaat gewoon gezellig opgeleukt worden met bakken O+
Balkons/dakterrassen kan je óók heel tof maken tegenwoordig!
pi_199684816
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 15:51 schreef Blues het volgende:
Wij gaan w.s. ergens in 2026 verhuizen naar een app zonder tuin ivm mijn pensioen/leeftijd/huur/centen/brakker wordend lijf.

Dus we genieten nu nog volop en een eventueel balkon gaat gewoon gezellig opgeleukt worden met bakken O+
Mijn schoonouders hebben daar ook voor gekozen - en hebben nu twee fijne balkons. En ze kunnen bij ons in de tuin zitten (zonder het gezeur van onderhoud te hebben).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199684825
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 16:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dank je! Dit deel gras is inderdaad eind vorig jaar ingezaaid. Het tweede deel in onze tuin heb ik 2 jaar geleden zonder netjes voor te bereiden ingezaaid, En daar is in de tussentijd vanalles overheen gereden (bestelbusjes van bouwvakkers, trakteren, graafmachientjes, wielladertjes, enz.) En dat is eh... wat minder strak :P . Maar groen zat. En als we met de garage aan de gang gaat dan is dat gras helemaal ten dode opgeschreven, dus dat fixen we over een paar jaar wel.
Waar maai je het mee? Heb je een zitmaaier?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199684862
Deze is superstoer. Ik denk dat je er ook mee over de kop kunt.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199684914
Hier ben ik m'n gazon aan het maaien. Ideaal: strakke grasmat en weer lekker bruin. Dankzij het plateau kan ik bovendien m'n nagels goed lakken en ze tijdens het maaien laten drogen. Ik snap niet waarom iemand nog achter een maaier loopt met laarzen aan. Ziet er niet uit.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 30 mei 2021 @ 18:33:48 #106
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199685663
:D
Ik maai gewoon met een grasmaaier waar ik achteraan wandel :P .
Wel op accu, en hij rijdt zelf, dus ik hoef niet te duwen 8-) .

Als het de tuin echt af is, dan komt er een robotje. Maar tot die tijd wandel ik wel achter de maaier aan.

De dingen die jij post, @Claudia_x zijn echt duur. Daar kan je 2 a 3 grasmaairobots voor kopen :P .
pi_199686034
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 09:12 schreef Fazz het volgende:
Wat een mooie plaatjes weer hier O+

In 1 van m’n borders is het lelietjes-van-dale enorm aan het woekeren. Nu tussen de varens, anemonen en m’n pas aangeplante camelia. Er mag wel wat blijven maar niet zo veel. Wat is het handigste moment om ze weg te halen? Ik wil de andere planten niet beschadigen :{
Lelietjes-van-dalen, driekwart van mijn voortuin is er mee begroeid. Alles wat voorbij de scheidslijn komt, die ik heb bepaald, trek ik er gewoon rigoreus uit. En dat doe ik al jaren zo. Overige planten groeien op zich gewoon tussen de Lelietjes door, zoals salomonszegel, duizendknoop, munt, judaspenning en allerlei bolletjes en knolletjes.

In deze tijd pluk ik regelmatig wat bloeiende bloemetjes en zet ze op tafel of in de wc, ze ruiken zo lekker!
  zondag 30 mei 2021 @ 19:21:05 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199686431
quote:
6s.gif Op zondag 30 mei 2021 17:27 schreef Claudia_x het volgende:
Hier ben ik m'n gazon aan het maaien. Ideaal: strakke grasmat en weer lekker bruin. Dankzij het plateau kan ik bovendien m'n nagels goed lakken en ze tijdens het maaien laten drogen. Ik snap niet waarom iemand nog achter een maaier loopt met laarzen aan. Ziet er niet uit.

[ afbeelding ]
Leuke foto meid!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199686447
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 18:33 schreef bleiblei het volgende:

De dingen die jij post, @:Claudia_X zijn echt duur. Daar kan je 2 a 3 grasmaairobots voor kopen :P .
Ze schijnen bovendien niet goed voor je bodem te zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199686636
Veel knoppen gespot net tijdens m'n rondje tuin.

Rietorchis:


Rozen:


De druiven zijn in de maak:


Laat vroeg ik jullie wat voor struik dit zou kunnen:


Het is mysterie is nu dan eindelijk ontrafeld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 19:36:30 #111
5428 crew  miss_sly
pi_199686671
Hahaha, ik vind ze wel geweldig hoor, die zitmaaiers :D Als ik echt een grasmat had, zou ik er eentje kopen.

Voor onze postzegel hebben we gewoon een handgrasmaaier. Werkt prima. We zijn wel de uitzondering, want in de buurt horen we geregeld weer een elektrische aan de gang. Allemaal hetzelfde geluidje ook, dus ik denk dat ze stiekem 10 halen 9 betalen hebben gedaan.

Ik ben wel heel erg blij met onze postzegel. Het ligt heerlijk en onze dochter is met goed weer altijd met vriendin(nen) op het gras te vinden.



Ik had in het najaar een paar senna marilandica geplant; twee in de voortuin en twee in de achtertuin. Ik vond ze er tot nu toe niet heel florissant uitzien, maar ik ontdekte aan drie van de vier plantjes toch het eerste groen:



Dit zijn de twee achter. Voor is er een nog kleiner sprietje groen te vinden, maar het is er! Bloei in juli en augustus, dus hopelijk gaan ze nu in met het betere weer en de hogere temperatuur lekker groeien.

Ik kocht vandaag ook een buddleja Black Knight, een paar lavendels (wit en paars) en wat campanula. De kweker had ook wat klein perkgoed staan, en ik heb daar ook wat van meegenomen. Volgens hem zien we het volgend jaar niet meer terug, maar ik ga het in de volle grond zetten, dus misschien dat we toch wat terug zien?

Ik heb sutera cordata:



Roze gypskruid:


Middaggoud:

De rode linksboven en de geel/rode rechtsonder

En iets van een dahlia, maar ik kan zo gauw geen goed plaatje vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199686870
@miss_sly, ik had deze foto voor je gemaakt:



Misschien zit er wat tussen. Komt uit dit boek:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 19:56:04 #113
5428 crew  miss_sly
pi_199686898
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 19:53 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, ik had deze foto voor je gemaakt:

[ afbeelding ]

Misschien zit er wat tussen. Komt uit dit boek:

[ afbeelding ]
Tof, dank je!

Een aantal van die lijst heb ik en een aantal staan op mijn wensenlijsten. Ik ga ze stuk voor stuk bekijken!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 30 mei 2021 @ 20:30:51 #114
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199687431
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 19:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ze schijnen bovendien niet goed voor je bodem te zijn.
Waarom dat dan niet? Omdat ze mulchen? Dat doet mijn maaier ook :P . Ik weet wel dat je ze niet avonds moet laten rijden omdat egeltjes niet snappen dat ze er door overreden moeten worden -O- .

Plain gras is sowieso niet ideaal voor de natuur. Daarom veel plantjes eromheen! *O*
pi_199687801
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 20:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Waarom dat dan niet? Omdat ze mulchen? Dat doet mijn maaier ook :P . Ik weet wel dat je ze niet avonds moet laten rijden omdat egeltjes niet snappen dat ze er door overreden moeten worden -O- .

Plain gras is sowieso niet ideaal voor de natuur. Daarom veel plantjes eromheen! *O*
Vanwege het gewicht waardoor de bodem verdicht raakt. Da's niet goed voor het bodemleven, zo begreep ik uit het boek 'De onderwereld van de tuin'. De auteur is ook geen voorstander van robotmaaiers omdat die inderdaad over egels heen zouden maaien. Maar ik heb hier nog nooit een egel gezien.

Ik las hierover ook: Steeds meer egels dood door robotgrasmaaier: 'Het is een slachtmachine'
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199687813
En om onszelf een nog groter schuldgevoel aan te praten: Potgrond is een zak vol vermijdbare ellende. Even opgezocht wat goede alternatieven zouden zijn:

Waar koop je turfvrije potgrond?
Lees het etiket! De ingrediënten van de potgrond staan vermeld op de verpakking. Enkele producten om te overwegen zijn:

Bio-kultura: biologische potgrond (dus zonder kunstmest) zonder turf. Deze potgrond bevat compost, mest van biologische boerderijen, boomschors en kokosvezel. Verkrijgbaar bij onder meer Ekoplaza Marathonweg, Odin aan de Ceintuurbaan of online.

Ecostyle: potgrond zonder turf, met kokosvezel. Onder meer verkrijgbaar bij Ranzijn, Intratuin, Hornbach en online.

Pokon kokos potgrond bestaat uit gecomposteerde kokosvezel met toegevoegde organische meststoffen. Deze potgrond is onder meer verkrijgbaar bij Intratuin, Ranzijn, Gamma en Praxis.


Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199688439
:Y
Mijn laatste aankoop was daarom ecostyle.
Een pallet, dan hoef je je tenminste een tijdje geen zorgen te maken of je nog wel hebt :D
Bijna op.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 30 mei 2021 @ 21:52:40 #118
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199688564
Alle jezus duur spul wel. :o
Hier dan een tip, wormenmest. Kost hier 30euro per kuub (en geen 120 euro :X ) en ook bijzonder biologisch, zonder zakken van plastic eromheen. Af te halen met een aanhangwagen bij de wormenkweker :P . Zag laatst in een folder van een tuincentrum dat je wormenmest daar in kartonnen dozen kan kopen voor achterlijke prijzen. Was 15 euro voor een verhuisdoos mest :') .

Maareh, @Claudia_x, je bedoeld dan denk ik dat zo een zitmaaier niet goed is voor de bodem? Want zo zwaar zijn de maairobotjes toch niet?
pi_199688651
Waar hier? Voor dat geld is het wel de moeite een aanhanger te regelen. Of bezorgen ze ook? O-)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 30 mei 2021 @ 22:00:07 #120
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199688667
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:58 schreef Vanyel het volgende:
Waar hier? Voor dat geld is het wel de moeite een aanhanger te regelen. Of bezorgen ze ook? O-)
Wormenkwekerijen heb je in heel Nederland. Dus dik kans dat er bij jou in de buurt ook ergens 1tje zit. :)
pi_199688684
Zo raar. Dat zou me nou echt een niche ding lijken.

3 met website op redelijke afstand.
0 die iets zeggen over hoe je aan hun grond komt :'(

[ Bericht 66% gewijzigd door Vanyel op 30-05-2021 22:10:04 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199688851
Ja, ik koop ook ecostyle of kokospotgrond. Dus turfschaamte hoef ik tenminste niet te voelen...

Ik heb ook eens wat plaatjes gemaakt in de tuin, wat bloeit en groeit er veel nu!

Een overzicht van een stukje van mijn schaduwborder, met hosta, varen, elfenbloem, ossentong en vergeet-mij-nietjes. Nog een stukje hortensia zichtbaar en wat van die dingen die geel gaan bloeien maar dat komt nog. En natuurlijk her en der wat schijnaardbei want die hoort erbij :+

Edit: sorry voor de wazige foto! Hij zag er op m'n telefoon helemaal niet zo wazig uit ;(

Edit 2: oh en longkruid! daar hou ik ook zo van sinds ik een schaduwborder heb. Schaduwtuinieren is leuk!



Meer plaatjes in de spoiler. Ik probeer een beetje een overzicht te geven van mijn rare nieuwe tuin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door yinu op 30-05-2021 22:37:18 ]
  zondag 30 mei 2021 @ 22:29:37 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199688937
Over zitmaaiers gesproken: mijn vader heeft zoiets (en hij is een halve dag per week bezig met maaien)

Resistance is futile.
  zondag 30 mei 2021 @ 22:30:57 #124
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199688957
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 22:01 schreef Vanyel het volgende:
Zo raar. Dat zou me nou echt een niche ding lijken.

3 met website op redelijke afstand.
0 die iets zeggen over hoe je aan hun grond komt :'(
Ff bellen of ze een berg hebben liggen en dan er gewoon heen rijden :) . Zijn gewoon boeren die wormen kweken he. Die grond is zij-handel.

Zodra de niche er af is, is het denk ik goud voor die mannen. En zullen de prijzen ook geen 30 euro per kuub meer zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door bleiblei op 30-05-2021 22:36:47 ]
  zondag 30 mei 2021 @ 22:37:02 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199689015
Is er niemand die zelf vercomposteerd?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199689428
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 22:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ff bellen of ze een berg hebben liggen en dan er gewoon heen rijden :) . Zijn gewoon boeren die wormen kweken he. Die grond is zij-handel.

Zodra de niche er af is, is het denk ik goud voor die mannen. En zullen de prijzen ook geen 30 euro per kuub meer zijn.
Mja ik heb geen aanhanger, dus dat vergt wel wat planning.


Ik composteer overigens wel, maar daar komt echt niet genoeg vanaf om de hele moestuin te onderhouden. Dus de rest van de tuin krijgt überhaupt niks.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199689494
Mijn compost is ook lang niet voldoende voor de moestuin, daar moet altijd nog compost van elders bij.

Eigen gemaakte compost vind ik ook geen geschikt alternatief voor potgrond.
Mijn eigen gemaakte compost gebruik ik niet voor planten in huis en dus ook niet bij het voorzaaien.
Bladaarde heb ik wel een paar jaar gebruikt maar de afgelopen paar jaar niet meer gemaakt, zou ik eigenlijk wel weer moeten doen.
pi_199689695
quote:
10s.gif Op maandag 24 mei 2021 14:27 schreef Dven het volgende:
De Suzanne-met-de-mooie-ogen gaat inmiddels als een raket _O_

Verkapte tvp :@
Welke kleur heb je?
  One tough cookie maandag 31 mei 2021 @ 00:43:32 #129
169210 liesje1979
pi_199689746
Tijdens werkdagen loop ik over een pad langs de begraafplaats om kinderen op de halen. En ik zag van de week opeens tussen de tegels een geweldig mooi plantje tevoorschijn komen.. Wellicht was ik ietwat histories tegen mijn collega.. Ik dacht een prachtige Akelei. Plantnet dacht dat ook. En nu wil de zaden. Ik heb al twee akeleien maar deze was echt te mooi. Ik wil de zaden maar ben zo bang dat ze voor de zaadoogst door groenbeheer worden gesloopt -O-
pi_199690226
@yinu wat bloeit er ook bij jou al veel! Zelfs een roos!

En liesje: wat is ervoor bijzonders aan de akelei?
Van de week zag ik dat er bij mij een witte stond. Daarvan wil ik het zaad apart houden.
in een poging tot vermeerderen van de witte. Als het zou lukken.

Verder vnl. paarsige hier. Een enkele rose. En uitgezaaid vooral naar de tuin van de buurvrouw, zag ik. Die heeft een hele strook staan nu.
Akelei is niet kleurvast bij uitzaaien heb ik begrepen.

[ Bericht 32% gewijzigd door AnneX op 31-05-2021 05:27:57 ]
pi_199690517
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:52 schreef bleiblei het volgende:

Maareh, @:Claudia_x, je bedoeld dan denk ik dat zo een zitmaaier niet goed is voor de bodem? Want zo zwaar zijn de maairobotjes toch niet?
Ja, de eerste helft ging over zitmaaiers, de tweede over robotmaaiers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199690563
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 22:20 schreef yinu het volgende:
Meer plaatjes in de spoiler. Ik probeer een beetje een overzicht te geven van mijn rare nieuwe tuin.
Ik snap er nog steeds niks van hoe je tuin is ingedeeld. :+ Maar mooie plaatjes, ziet er weelderig. Je kerrieplant herkende ik meteen! Die heeft het zo te zien naar z'n zin. Bij mij staat-ie heel zonnig en verhoogd om te voorkomen dat-ie natte voeten krijgt. Dat vind ik leuk aan tuinieren, dat je door de omstandigheden te manipuleren een ecosysteem kunt creëren dat voor andersoortige planten geschikt is.

Als de coronacrisis voorbij is, zouden we eens een meet moeten organiseren voor het uitwisselen van stekjes. Van de kerrieplant heb ik meerdere stekjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199690576
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 23:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Mja ik heb geen aanhanger, dus dat vergt wel wat planning.
Hier in de buurt bezorgen ze voor 35 euro. Voor een kuub aarde van 35 euro vind ik dat niet echt in verhouding en dus maak ik er twee kuub van. Zo is m'n onlogische bezwaar weer opgelost. :+

quote:
Ik composteer overigens wel, maar daar komt echt niet genoeg vanaf om de hele moestuin te onderhouden. Dus de rest van de tuin krijgt überhaupt niks.
Hier ook - en dat ik de tuin nog aan het aanleggen ben, speelt ook mee. Daar heb ik eenvoudigweg veel grond voor nodig. Het uitgraven van een vijver was wel een goede zet om aan een flinke hoeveelheid grond te komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie maandag 31 mei 2021 @ 08:04:08 #134
169210 liesje1979
pi_199690602
quote:
1s.gif Op maandag 31 mei 2021 05:01 schreef AnneX het volgende:
@:yinu wat bloeit er ook bij jou al veel! Zelfs een roos!

En liesje: wat is ervoor bijzonders aan de akelei?
Van de week zag ik dat er bij mij een witte stond. Daarvan wil ik het zaad apart houden.
in een poging tot vermeerderen van de witte. Als het zou lukken.

Verder vnl. paarsige hier. Een enkele rose. En uitgezaaid vooral naar de tuin van de buurvrouw, zag ik. Die heeft een hele strook staan nu.
Akelei is niet kleurvast bij uitzaaien heb ik begrepen.

Yep, ik weet dat ze niet per se kleurvast zijn. Maat tot nu toe met mijn eigen Akelei wel de ervaring dat de zaailingen toch de kleur van moeders ovenamen. Dit jaar heb ik maar 1 van de 2 soorten teruggevonden maar is tot nu toe alleen blad dus over de kleur kan ik nog niets zeggen. Bij het TC dit jaar een paar keer akelei gezien maar vond die kleuren niet mooi.
En er zo bijzonder is aan deze die ik tegenkwam? Geen idee, de kleur sowieso maar deze staan ook echt heel erg hoog, ze komen boven mijn middel uit. En de verrassing om ze daar tegen te komen groeiend tussen de stoep. Voor mij is Akelei een beetje als het kindersuprise ei van de planten. Overigens ben ik zo verliefd geworden op de Akelei doordat er hier een user (jij :D) enthousiast over ze was, Dus bedankt!
Dit is de zaaddonor in kwestie, ik zag net dat ze ook aan de andere kant van het hek opkomen dus ik heb goede hoop dat ik iets van zaden kan oogsten over een tijdje,
pi_199690863
Moi 😂 ws. omdat er geen omkijken naar is en als ongeveer eerste kleurrijk bloeit.
En ik vind de dieppaarse tint erg mooi.
Deze lila is ook mooi inderdaad. Er staat een hoge en die is er al jaren.
Nieuwelingen blijven onder kniehoogte.
pi_199690963
Zaaddonor. _O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199691960
quote:
14s.gif Op maandag 31 mei 2021 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
Zaaddonor. _O-
Daar las ik overheen😂

Rondje akelei en aanverwanten vanmorgen:

Bij de buurvrouw tuin:



Campanula komt uiteindelijk tevoorschijn tussen de boterbloem:

Evenals de geum:

En sinds gister de ooievaarsbek:
pi_199692058
Mooi :Y

Ik hou ook van de AkeleiX (zij was mijn donor :D ) die het nu goed doet *G*
  maandag 31 mei 2021 @ 11:27:54 #139
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199692474
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 00:32 schreef Queller het volgende:

[..]

Welke kleur heb je?
Geel, ook het enige wat ik hier kon vinden :D Sinds gisteren zijn de eerste lelies ook aan het bloeien maar alles wat we hebben staat nog in potten en dergelijke. Hebben net een nieuwe woning waarbij de focus allereerst binnen ligt. Tuin is voor volgend jaar :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_199693481
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 07:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hier in de buurt bezorgen ze voor 35 euro. Voor een kuub aarde van 35 euro vind ik dat niet echt in verhouding en dus maak ik er twee kuub van. Zo is m'n onlogische bezwaar weer opgelost. :+
2 kuub?

Ik weet niet wat je ermee gaat doen, maar mijn laatste vergelijkbare bestelling was 6 kuub compost. Omdat die nog niet rijp was, zijn ze er nog eens 6 komen brengen. Vond ik nog steeds bepaald niet teveel.
Voor iets van 600 m² aan grond, maar dat is dan wel incl het grasveld etc.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199694625
quote:
1s.gif Op maandag 31 mei 2021 12:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]

2 kuub?

Ik weet niet wat je ermee gaat doen, maar mijn laatste vergelijkbare bestelling was 6 kuub compost. Omdat die nog niet rijp was, zijn ze er nog eens 6 komen brengen. Vond ik nog steeds bepaald niet teveel.
Voor iets van 600 m² aan grond, maar dat is dan wel incl het grasveld etc.
Doe je dat elk jaar, 6 kuub compost erin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199695518
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 07:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik snap er nog steeds niks van hoe je tuin is ingedeeld. :+ Maar mooie plaatjes, ziet er weelderig. Je kerrieplant herkende ik meteen! Die heeft het zo te zien naar z'n zin. Bij mij staat-ie heel zonnig en verhoogd om te voorkomen dat-ie natte voeten krijgt. Dat vind ik leuk aan tuinieren, dat je door de omstandigheden te manipuleren een ecosysteem kunt creëren dat voor andersoortige planten geschikt is.
Dat snap ik! Ik heb even een super-professionele plattegrond getekend :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Als de coronacrisis voorbij is, zouden we eens een meet moeten organiseren voor het uitwisselen van stekjes. Van de kerrieplant heb ik meerdere stekjes.
Ja! Dan kan ik misschien een struikkamperfoelie scoren :+
pi_199697876
Ik denk overigens dat ik binnenkort ook wel wat stekjes van de kerrieplant kan hebben want ze groeien nogal. Zijn ze makkelijk te stekken? Binnenplanten stek ik vaak maar dit is mijn eerste echte tuin en ik heb nog nooit buitenplanten gestekt.
pi_199698886
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 14:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Doe je dat elk jaar, 6 kuub compost erin?
Nee dat was 2 jaar geleden, werd uiteindelijk 14 kuub denk ik. Maar toen was ik ook echt nog aan het bouwen aan moestuin. Nu is dat allemaal weg en ben ik wel weer toe aan een kuub of 6. Maar het grootste deel daarvan gaat in een ruime 150m² moestuin, sier krijgt de restjes.
Ik bemest verder niet, gebruik alleen compost en mulch.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199713930

Een lupine in de bloemenweide! Ik zaai afgelopen jaren véél lupine maar er komt er maar heel soms eentje op.


De bloemenweide als geheel wordt al wat gemêleerder, maar we missen nog het rood van de klaprozen en het blauw van de korenbloemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199714133
Hoera voor de lupine! Die van mij zit nog in de knop.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 09:45:55 #147
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199714622
Alle akelei staan in bloei *O* Het rondstrooien van de zaadjes heeft gewerkt vorig jaar. Wit, roze, paars *O*
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199714672
Hier in de buurt zie ik ook overal akelei in bloei. Zo leuk! Ik wil ze ook! Voor ik in dit topic meelas waren ze me nooit opgevallen. :D

Bloemenweide van sigme. O+ De lupine staat hier nog lang niet in bloei.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 10:13:51 #149
5428 crew  miss_sly
pi_199714885
Ik vind akelei ook zo mooi! Het is misschien niet een heel slimme plant voor een kusttuin, maar ik ga hem toch op een wat beschutter plekje plaatsen :Y Moet alleen nog even kijken waar.

Mijn senna's gaan als een speer O+
Dit was zondag:


Dit is nu:


In de border aan de sloot begint ook echt van alles te groeien. Er komen onder andere bloemen aan, de gaura heeft allemaal knopjes:


Alleen mijn foeniculum heeft wat rare gele/verdorde takken aan de onderkant. Geen idee waar dat door komt, aangezien de bovenkant wel mooi groen is.

De takjes voelen ook echt droog en verdord aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199714887
In de voortuin heb ik vorig jaar 'nectar onder het maaimes' gezaaid. Het ziet er van een afstand uit als een zooitje, omdat er ook nog uitgebloeide bloembollen staan.



Maar dichterbij zoemt het!

Klaprozen hebben zich vorig jaar uitgezaaid.



En achter is er in het sierstuk ook meer te zien:

Vrouwenmantel doet het goed:







Zoek de libel:



Tweede jaar voor de grote kaardebol (op veel stukken in de tuin). Ze worden enorm! Indrukwekkender dan ik me herinnerde:



In het rommelstuk staat dit. Weet iemand wat het is?

In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 10:16:48 #151
5428 crew  miss_sly
pi_199714922
Ik vind die paarse boven de foto met de libelle erg mooi O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199714942
@bleiblei Helaas hebben wij niet echt volwassen bomen staan. Jullie wel en wat wordt het mooi!

Hier staat er een grote vogelkers en dicht bij het huis een gigantische hulst (net zo hoog als het huis). We hebben nu wel veel bomen neergezet, maar dat zijn allemaal kleintjes. Gelukkig hebben de buren wel mooie bomen die overhangen. Vorige bewoners hebben alle bomen omgehaald en er een strakke grasmat van gemaakt. ;(
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199714955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind die paarse boven de foto met de libelle erg mooi O+
Dat is vast een iris? Ik kreeg hem vorig jaar van mijn nichtje en had geen idee wat het zou worden. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:14 #154
5428 crew  miss_sly
pi_199715027
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:20 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Dat is vast een iris. Ik kreeg hem vorig jaar van mijn nichtje en had geen idee wat het zou worden. :D
Jaah, een iris! Dat denk ik ook.
Ik vind irissen zoo mooi. Ook de irissen van Monet



en van Gogh

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199715185
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind akelei ook zo mooi! Het is misschien niet een heel slimme plant voor een kusttuin, maar ik ga hem toch op een wat beschutter plekje plaatsen :Y Moet alleen nog even kijken waar.

Mijn senna's gaan als een speer O+
Dit was zondag:
[ afbeelding ]

Dit is nu:
[ afbeelding ]

In de border aan de sloot begint ook echt van alles te groeien. Er komen onder andere bloemen aan, de gaura heeft allemaal knopjes:
[ afbeelding ]

Alleen mijn foeniculum heeft wat rare gele/verdorde takken aan de onderkant. Geen idee waar dat door komt, aangezien de bovenkant wel mooi groen is.
[ afbeelding ]
De takjes voelen ook echt droog en verdord aan.
Ik ken niets daarvan! Ben heel benieuwd hoe het wordt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199715444
@Summpie op de laatste foto: wordt dat een lupine?
Wat heb je al snel bloemrijk resultaat op jullie lap grond. 👍🏼

En een vraagje over deze: iemand noemde dit bloempje een papaver. Is dat zo?


En wat bloeit er al veel in het Noorden! Ik blijf mij verbazen.
pi_199715489
Mooi dat vrouwenmantel @Summpi
pi_199716726
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 11:01 schreef AnneX het volgende:
@:Summpie op de laatste foto: wordt dat een lupine?
Wat heb je al snel bloemrijk resultaat op jullie lap grond. 👍🏼

En een vraagje over deze: iemand noemde dit bloempje een papaver. Is dat zo?
[ link | afbeelding ]

En wat bloeit er al veel in het Noorden! Ik blijf mij verbazen.
Volgens mij heet het ding officieel schijnpapaver, of is het een schijnpapaver.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199717364
@Sumppi, wat een grote tuin! Ben jaloers op je kaardebollen, die van mij zijn 3x zo klein (maar daarom niet minder welkom)
Die onbekende plant lijkt mij vingerhoedskruid dat op het punt van bloeien staat
pi_199717430
Oh, dat zou balen zijn. Ik vind vingerhoedskruid mooi, maar het is ook heel giftig en met kleine kinderen vind ik dat niet zo'n fijn idee.

De jongste wees net omhoog: 'kijk, een frikandel!!!!'. Ik dacht dat ze een wolk bedoelde: 'neeeee, kijk, kijk, daar vliegt een frikandel!!'. Ah, een libel. :') O+

[ Bericht 57% gewijzigd door Sumppi op 02-06-2021 13:58:44 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199717537
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 13:52 schreef Sumppi het volgende:
Oh, dat zou balen zijn. Ik vind vingerhoedskruid mooi, maar het is ook heel giftig en met kleine kinderen vind ik dat niet zo'n fijn idee.
Ik snap je punt! Maar je kunt je kinders leren om er af te blijven.....mijn kinders leven nog steeds :)
De plant heeft hun hele leven in groten getale in de tuin gestaan.
pi_199717544
Frikandel-verhaal is komisch :D
pi_199718022
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:00 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ik snap je punt! Maar je kunt je kinders leren om er af te blijven.....mijn kinders leven nog steeds :)
De plant heeft hun hele leven in groten getale in de tuin gestaan.
Ja, misschien doe ik dat ook wel. Ik denk er nog even over na.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199718040
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 13:47 schreef Kanaroe het volgende:
@:Sumppi, wat een grote tuin! Ben jaloers op je kaardebollen, die van mij zijn 3x zo klein (maar daarom niet minder welkom)
Die onbekende plant lijkt mij vingerhoedskruid dat op het punt van bloeien staat
Idem, idem! Mijn grote kaardebollen zijn ook kleiner. En het lijkt mij ook digitalis. Bij mij zit die in hetzelfde stadium van ontwikkeling.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199718055
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:14 schreef Sumppi het volgende:
In de voortuin heb ik vorig jaar 'nectar onder het maaimes' gezaaid. Het ziet er van een afstand uit als een zooitje, omdat er ook nog uitgebloeide bloembollen staan.

[ afbeelding ]

Maar dichterbij zoemt het!

Klaprozen hebben zich vorig jaar uitgezaaid.

[ afbeelding ]

En achter is er in het sierstuk ook meer te zien:

Vrouwenmantel doet het goed:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zoek de libel:

[ afbeelding ]

Tweede jaar voor de grote kaardebol (op veel stukken in de tuin). Ze worden enorm! Indrukwekkender dan ik me herinnerde:

[ afbeelding ]

In het rommelstuk staat dit. Weet iemand wat het is?

[ afbeelding ]
Je alliums stelen wel de show, hoor! Heel mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199718127
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens mij heet het ding officieel schijnpapaver, of is het een schijnpapaver.
Wat is het verschil chef?
Plantnet ziet het volgens mij ook niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 2 juni 2021 @ 14:58:09 #167
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199718213
Zag laatst ook iemand die had een bordje in de tuin gezet met "Deze tuin is voor de bijen" om klachten van omwonenden voor te zijn denk ik _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199718291
Steeds meer papavers hier!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 15:07:02 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199718341
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juni 2021 15:03 schreef Claudia_x het volgende:
Steeds meer papavers hier!

[ afbeelding ]
Toch loop jij in het westen zeker 10 dagen voor op hier, ondanks dat ik zuidelijker zit. Hier bloeit nog geen klaproos of pspaver
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199718437
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juni 2021 15:03 schreef Claudia_x het volgende:
Steeds meer papavers hier!

[ afbeelding ]
Dat zijn er al veel! *O*

quote:
6s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:58 schreef Dagoduck het volgende:
Zag laatst ook iemand die had een bordje in de tuin gezet met "Deze tuin is voor de bijen" om klachten van omwonenden voor te zijn denk ik _O-
:D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199718568
quote:
6s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:58 schreef Dagoduck het volgende:
Zag laatst ook iemand die had een bordje in de tuin gezet met "Deze tuin is voor de bijen" om klachten van omwonenden voor te zijn denk ik _O-
Mooi is dat! Ga ik ook maar doen denk ik, dan snapt de buurt waarom het al 20 jaar een georganiseerde bende is in mijn tuin :D
Maar anno nu is het wel een stuk populairder om de bijen erbij te halen, gelukkig maar!
pi_199718593
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Idem, idem! Mijn grote kaardebollen zijn ook kleiner. En het lijkt mij ook digitalis. Bij mij zit die in hetzelfde stadium van ontwikkeling.
Ja, hier staat het vingerhoedskruid er ook zo bij, de kaardebollen zijn pakweg een halve meter hoog nu.
  woensdag 2 juni 2021 @ 15:41:36 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199718873
Ik wil ook klaprozen! Dat ziet er altijd zo vrolijk uit O+
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 21:20:18 #174
5428 crew  miss_sly
pi_199722965
Ik liep vandaag bij de Deen zomaar tegen een hele mooie varieteit pennisetum aan. En aangezien die op het lijstje van planten voor een kusttuin staan, heb ik ze meegenomen:





MIjn verkoopstalletje had een paar vrouwenmantels staan, en ik heb er een extra guldenroede meegenomen.
Rechts de guldenroeden, links midden de vrouwenmantel. Vooraan witte en paarse lavendel.


En mijn gele klimroos heeft knoppen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 2 juni 2021 @ 21:41:10 #175
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199723441
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 15:41 schreef bleiblei het volgende:
Ik wil ook klaprozen! Dat ziet er altijd zo vrolijk uit O+
straks met fietsen dan al die zaaddoosjes meenemen. Die staan overal waar nu klaprozen zijn. Dan heb je er duizenden volgend jaar, of misschien dit jaar al!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199723492
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik liep vandaag bij de Deen zomaar tegen een hele mooie varieteit pennisetum aan. En aangezien die op het lijstje van planten voor een kusttuin staan, heb ik ze meegenomen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

MIjn verkoopstalletje had een paar vrouwenmantels staan, en ik heb er een extra guldenroede meegenomen.
Rechts de guldenroeden, links midden de vrouwenmantel. Vooraan witte en paarse lavendel.
[ afbeelding ]

En mijn gele klimroos heeft knoppen O+
[ afbeelding ]
Leuk, je pennisetum! Het wordt al echt wat zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 21:51:30 #177
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199723643
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.


Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.


Langs de vijver ontstaat een beukenhaag


Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?


Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.


De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.


Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.


In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.



Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199723762
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.
[ afbeelding ]

Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.
[ afbeelding ]

Langs de vijver ontstaat een beukenhaag
[ afbeelding ]

Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?
[ afbeelding ]

Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.
[ afbeelding ]

De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.
[ afbeelding ]

Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.
[ afbeelding ]

In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
[ afbeelding ]
Leuk, foto's!
Bedoel je met 'hedra' klimop? Ik ken dat onder de naam Hedera, is de hedra een typefout of wat speciaals?

Op de foto met keuze tussen lookzonderlook, klein hoefblad en hondsdraf is me niet geheel duidelijk welke plant je zoekt. Ik herken in elk geval nergens een van die drie.

Wat je een beukehaag noemt, langs de vijver, lijkt mij meer op berk, kan je er nog eens een andere foto van maken?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 juni 2021 @ 21:58:17 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199723771
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.
[ afbeelding ]

Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.
[ afbeelding ]

Langs de vijver ontstaat een beukenhaag
[ afbeelding ]

Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?
[ afbeelding ]

Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.
[ afbeelding ]

De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.
[ afbeelding ]

Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.
[ afbeelding ]

In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
[ afbeelding ]
Ik vind dit mooi. Niet veel meer aan doen, misschien nog wat fruit planten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 2 juni 2021 @ 21:59:34 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199723791
Als ik het goed zie is de beukenhaag trouwens berk. Maakt niet uit, ook mooi.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199723836
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:57 schreef sigme het volgende:

Op de foto met keuze tussen lookzonderlook, klein hoefblad en hondsdraf is me niet geheel duidelijk welke plant je zoekt. Ik herken in elk geval nergens een van die drie.
Ik denk de plant tussen de bomen. @SV-tje, misschien kun je de foto in origineel formaat delen? Voor determinatie is het fijn om het blad van dichtbij te kunnen bekijken.

Leuk, je ooievaarsbek!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199723916
Wat een weer vandaag. Het water was al 22 graden, dus er kon weer worden gezwommen. Net iets minder dan een week geleden was het water nog maar 16 graden.

Mijn lupine is toch al wat verder dan ik dacht:



De Afrikaanse lelie bloeit dan eindelijk:



En de bloemenweide begint wat te worden, maar is nog niet op z'n mooist. Ik denk dat komende week de orchideeën in grote aantallen gaan bloeien.



Tot slot een dappere slak tegen een gammele korenbloem:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 22:06:46 #183
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199723925
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Leuk, foto's!
Bedoel je met 'hedra' klimop? Ik ken dat onder de naam Hedera, is de hedra een typefout of wat speciaals?

Op de foto met keuze tussen lookzonderlook, klein hoefblad en hondsdraf is me niet geheel duidelijk welke plant je zoekt. Ik herken in elk geval nergens een van die drie.

Wat je een beukehaag noemt, langs de vijver, lijkt mij meer op berk, kan je er nog eens een andere foto van maken?
Hedera inderdaad, ik vond het er al vreemd uitzien, maar wist niet wat er misging.

Ik had nog een close upje van het blad


In de winter behoudt het haagje zijn blad zoals onze beukenhaag in het verleden ook altijd deed, vandaar onze gedachte dat het hier ook om beuk gaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind dit mooi. Niet veel meer aan doen, misschien nog wat fruit planten.
Zo laten gaat niet werken, de vijver moet er in ieder geval uit en we willen ook nog wat plekjes om te zitten etc.
In de voortuin moet sowieso alles er uit omdat daar een in en uitrit en parkeerplekken moeten komen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199724126
eSfeetje! genieten! mooi! fijn!
...
pi_199724283
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:06 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Hedera inderdaad, ik vond het er al vreemd uitzien, maar wist niet wat er misging.

Ik had nog een close upje van het blad
[ afbeelding ]
Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?

Ik houd het op look-zonder-look, al heb ik die plant zelf niet in de tuin. De standplaats klopt (groeit graag in loofbossen). Even ruiken, zou ik zeggen (zou naar knoflook moeten ruiken volgens Flora van Nederland als je op het blaf wrijft). Ik lees hier dat look-zonder-look in het eerste jaar anders gevormd blad heeft dan in het tweede jaar.

Eerste jaar:


Tweede jaar:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 22:23:55 #186
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199724359
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?

Ik houd het op look-zonder-look, al heb ik die plant zelf niet in de tuin. De standplaats klopt (groeit graag in loofbossen). Even ruiken, zou ik zeggen (zou naar knoflook moeten ruiken volgens Flora van Nederland als je op het blaf wrijft). Ik lees hier dat look-zonder-look in het eerste jaar anders gevormd blad heeft dan in het tweede jaar.

Eerste jaar:
[ afbeelding ]

Tweede jaar:
[ afbeelding ]
De planten vielen me nu pas op :D komen nog maar heel weinig in de tuin. Maar als het morgen weer licht is ga ik er naar toe klimmen en aan een blad ruiken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 2 juni 2021 @ 22:25:13 #187
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199724387
Aan de overkant van het water staan trouwens wat varens, die willen we graag over een groter deel van de waterkant laten groeien. Is er een goede manier om deze te vermeerderen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199724400
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:23 schreef SV-tje het volgende:

[..]

De planten vielen me nu pas op :D komen nog maar heel weinig in de tuin. Maar als het morgen weer licht is ga ik er naar toe klimmen en aan een blad ruiken.
De gele bloei van klein hoefblad zou je vast niet hebben gemist.



Ik vind determineren zelf altijd heel leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199724432
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:25 schreef SV-tje het volgende:
Aan de overkant van het water staan trouwens wat varens, die willen we graag over een groter deel van de waterkant laten groeien. Is er een goede manier om deze te vermeerderen?
[ afbeelding ]
Scheuren, zou ik zeggen. Maar daar moet je nog een tijdje mee wachten (tot het najaar).

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199724485
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?

Ik houd het op look-zonder-look, al heb ik die plant zelf niet in de tuin. De standplaats klopt (groeit graag in loofbossen). Even ruiken, zou ik zeggen (zou naar knoflook moeten ruiken volgens Flora van Nederland als je op het blaf wrijft). Ik lees hier dat look-zonder-look in het eerste jaar anders gevormd blad heeft dan in het tweede jaar.

Eerste jaar:
[ afbeelding ]

Tweede jaar:
[ afbeelding ]
Da's gek, ik heb het eerste volgens mij nog nooit gezien, maar mijn tuin wordt overspoeld door de look-zonder-look van je tweede foto.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199724782
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Da's gek, ik heb het eerste volgens mij nog nooit gezien, maar mijn tuin wordt overspoeld door de look-zonder-look van je tweede foto.
Op Flora van Nederland lees ik:

De bladeren aan de voet van de plant zijn niervormig en lang gesteeld. Ze hebben een afgeronde top. De bovenste of stengelbladeren zijn min of meer hartvormig en spits. Beide bladtypen hebben een onregelmatig getande bladrand. Als ze jong zijn zijn ze wat gegolfd tot gelobd.

Op deze foto kun je dat goed zien:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie woensdag 2 juni 2021 @ 23:50:51 #192
169210 liesje1979
pi_199725717
Mooie foto's weer van iedereen. O+

quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.
[ afbeelding ]

Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.
[ afbeelding ]

Langs de vijver ontstaat een beukenhaag
[ afbeelding ]

Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?
[ afbeelding ]

Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.
[ afbeelding ]

De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.
[ afbeelding ]

Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.
[ afbeelding ]

In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
[ afbeelding ]
Zou het paarse bloemetje een Akelei kunnen zijn? *;
pi_199725727
quote:
10s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:27 schreef Dven het volgende:
Geel, ook het enige wat ik hier kon vinden :D
Leuk zijn ze hè!

Ik had vorig jaar alleen oranje. Dit jaar wit, rood, roze en oranje. Had graag geel gehad, maar dat was hier niet meer te krijgen.

Sinds gisteren zijn de eerste lelies ook aan het bloeien maar alles wat we hebben staat nog in potten en dergelijke. Hebben net een nieuwe woning waarbij de focus allereerst binnen ligt. Tuin is voor volgend jaar :)
[/quote]Alles op z'n tijd. Wij wonen hier al bijna 20 jaar en ik heb vorig jaar pas ontdekt hoe leuk ik plantjes vind. Beter laat dan nooit ;)
  One tough cookie woensdag 2 juni 2021 @ 23:59:02 #194
169210 liesje1979
pi_199725770
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:25 schreef SV-tje het volgende:
Aan de overkant van het water staan trouwens wat varens, die willen we graag over een groter deel van de waterkant laten groeien. Is er een goede manier om deze te vermeerderen?
[ afbeelding ]
Ik heb wel eens varens verplaatst. en wat Claudia zegt, nu niet doen hoor! Wanneer het groen afgestorven is of wanneer het echt net opkomt en net krult is me ook wel eens gelukt. Ik weet niet of je het echt scheuren kan noemen, in mijn herinnering, maar misschien zit ik fout, zijn het een soort ondergrondse knollen. Weet niet of je dat echt kan scheuren. Ik heb inmiddels gegoogled en het kan dus wel. Bij mij komen er bijna elk jaar nieuwe jonge varens bij en vermeerderen ze heel snel. Maar hier staan ze wel de hele dag in de schaduw. Je kan ook zaden oogsten in het najaar die spikkeltjes aan de onderkant van het blad maar zelf nooit gedaan.
  donderdag 3 juni 2021 @ 00:39:51 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199725975
Varens leggen wel vroeg in het seizoen het loodje. Verplaatsen kan wel maar het sterft binnen no time af en dan komt het volgend jaar weer op.

Snel vermeerderen doen ze vooral als ze het heel erg naar hun zin hebben.
Resistance is futile.
pi_199726625
Zelfs op een grauwe ochtend zijn de klaprozen ongekend fel:




En het is de tijd van de lissen!


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199726639
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 23:50 schreef liesje1979 het volgende:
Mooie foto's weer van iedereen. O+
[..]

Zou het paarse bloemetje een Akelei kunnen zijn? *;
Ja! En dan misschien zo'n soort variant, zo van een afstandje te zien:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 3 juni 2021 @ 09:13:52 #198
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199727026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 21:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

straks met fietsen dan al die zaaddoosjes meenemen. Die staan overal waar nu klaprozen zijn. Dan heb je er duizenden volgend jaar, of misschien dit jaar al!
Ik heb er net onderweg naar het KDV er al een hoop gespot. Kan je die zaaddozen er gewoon vanaf trekken? Ook als ze groen zijn? Of moet je wachten tot ze gedroogd zijn (#geenflauwidee, zodra het niet in de winkel ligt, wordt het moeilijk voor mij :X :@ ).
pi_199727065
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 23:52 schreef Queller het volgende:

[..]

Leuk zijn ze hè!

Ik had vorig jaar alleen oranje. Dit jaar wit, rood, roze en oranje. Had graag geel gehad, maar dat was hier niet meer te krijgen.

Sinds gisteren zijn de eerste lelies ook aan het bloeien maar alles wat we hebben staat nog in potten en dergelijke. Hebben net een nieuwe woning waarbij de focus allereerst binnen ligt. Tuin is voor volgend jaar :)
:o
Kijk dan wie nog leeft!

@DancingPhoebe
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199727068
Ommegot Quelly O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_199727140
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb er net onderweg naar het KDV er al een hoop gespot. Kan je die zaaddozen er gewoon vanaf trekken? Ook als ze groen zijn? Of moet je wachten tot ze gedroogd zijn (#geenflauwidee, zodra het niet in de winkel ligt, wordt het moeilijk voor mij :X :@ ).
Volgens mij kan het wel als ze groen zijn en dan daarna drogen. Maar klaprozen zaaien is nog niet zo makkelijk, ze houden vooral van rampen. Oorlog, wilde zwijnen, omvallende bomen.

In de tuin: werkzaamheden! Volgens mij hebben jullie nog terrein waar de boel wat op de kop moet? Zaai dan daar, vóór de werkzaamheden. Klaprooszaadjes zijn heel klein en vallen op de grond, maar ontkiemen enkel in aardeduister, dus de grond moet worden omgewoeld waardoor het zaad goed bedekt wordt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 juni 2021 @ 09:38:24 #202
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199727276
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens mij kan het wel als ze groen zijn en dan daarna drogen. Maar klaprozen zaaien is nog niet zo makkelijk, ze houden vooral van rampen. Oorlog, wilde zwijnen, omvallende bomen.

In de tuin: werkzaamheden! Volgens mij hebben jullie nog terrein waar de boel wat op de kop moet? Zaai dan daar, vóór de werkzaamheden. Klaprooszaadjes zijn heel klein en vallen op de grond, maar ontkiemen enkel in aardeduister, dus de grond moet worden omgewoeld waardoor het zaad goed bedekt wordt.
Nou, eigenlijk was ik wel klaar met grond verplaatsen in de tuin :D .
Maar een ramp is altijd wel te faken natuurlijk ;) .
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 09:41:58 #203
5428 crew  miss_sly
pi_199727315
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens mij kan het wel als ze groen zijn en dan daarna drogen. Maar klaprozen zaaien is nog niet zo makkelijk, ze houden vooral van rampen. Oorlog, wilde zwijnen, omvallende bomen.

In de tuin: werkzaamheden! Volgens mij hebben jullie nog terrein waar de boel wat op de kop moet? Zaai dan daar, vóór de werkzaamheden. Klaprooszaadjes zijn heel klein en vallen op de grond, maar ontkiemen enkel in aardeduister, dus de grond moet worden omgewoeld waardoor het zaad goed bedekt wordt.
Ik maakte net na het hardlopen deze foto, van onze bouwplaats waar inderdaad klaprozen bloeien :D

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199727496
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:26 schreef sigme het volgende:
Klaprooszaadjes zijn heel klein en vallen op de grond, maar ontkiemen enkel in aardeduister, dus de grond moet worden omgewoeld waardoor het zaad goed bedekt wordt.
Jij zegt dat hier al een aantal keer. Toen ging ik googlen om te ontdekken wat het verschil is tussen klaproos en schijnpapapver.
Zeggen ze daar allemaal dat ze pas opkomen als de grond is omgewoeld en ze daardooe aan de oppervlakte komen dus licht zien.
Wat is dit voor conspiracy?


Dit soort teksten
quote:
Afgedekt met een laag aarde kunnen ze jaren in kiemrust blijven. Maar als de grond dan een keer gespit of omgewoeld wordt waardoor de zaden weer naar boven komen, kiemen de klaproosjes massaal en kleuren bermen en velden vrolijk rood.
En
http://plantentuinmerkspl(...)el-meer-dan-onkruid/
quote:
Klaprozen zijn dan ook lichtkiemers. Dat wil zeggen dat de zaden pas zullen kiemen als ze aan het daglicht worden blootgesteld. Die klaprozen die plots verschijnen op een hoop uitgegraven topgrond, kunnen daar dus al ten tijde van de Grote Oorlog hun zaden hebben verspreid.
Klinkt dus als wel omwoelen, maar vooral niet bedekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vanyel op 03-06-2021 10:01:33 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199727563
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Jij zegt dat hier al een aantal keer. Toen ging ik googlen om te ontdekken wat het verschil is tussen klaproos en schijnpapapver.
Zeggen ze daar allemaal dat ze pas opkomen als de grond is omgewoeld en ze daardooe aan de oppervlakte komen dus licht zien.
Wat is dit voor conspiracy?

Dit soort teksten
[..]

Ik ga af op mijn leveranciers, die melden
quote:
Het is een donkerkiemer, dus het zaaisel moet bedekt zijn met aarde.
https://www.zaadhandelvan(...),10118/klaproos__bio
quote:
Zaaien: april tot juni in de volle grond, vroeg zaaien verdient voorkeur, bij hoge nachttemperatuur kiemen ze niet. Grond goed fijn maken, zaden evt. mengen met zand en inharken. Vochtig houden of afdekken met doek tot de opkomst.
https://www.vreeken.nl/543970-papaver-atlanticum
Maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer: klaprozen willen graag rampen. Bommen bijvoorbeeld. Dat licht donker wordt en donker licht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199727571
Vreeken }:|

Ik vind het maar vreemde tegenspraken, deze.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 3 juni 2021 @ 10:31:17 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199727894
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb er net onderweg naar het KDV er al een hoop gespot. Kan je die zaaddozen er gewoon vanaf trekken? Ook als ze groen zijn? Of moet je wachten tot ze gedroogd zijn (#geenflauwidee, zodra het niet in de winkel ligt, wordt het moeilijk voor mij :X :@ ).
Ze moeten eerst bloeien, dan zijn ze groen, dan drogen ze in (worden ze bruin). Als je ze dan plukt en ondersteboven op je hand houdt vallen er honderden kleine ronde zwarte zaadjes uit. Die gewoon inzaaien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 3 juni 2021 @ 10:34:36 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199727929
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 10:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ga af op mijn leveranciers, die melden
[..]

[..]

Maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer: klaprozen willen graag rampen. Bommen bijvoorbeeld. Dat licht donker wordt en donker licht.

Het ideale is wanneer je tuin tijdelijk frontlijn wordt in een loopgravenoorlog. Dan ben je zo goed als gegarandeerd van klaprozen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199728683
Hier heb ik doodnormaal gezaaid zonder af te dekken en geen gekke dingen gedaan. Wel heb ik de grond wat open gehouden. Mogelijk hebben de andere planten doordat de border vrij vol was genoeg schaduw geboden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199728733
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 10:01 schreef Vanyel het volgende:
Vreeken }:|

Ik vind het maar vreemde tegenspraken, deze.
Nou, inderdaad!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 3 juni 2021 @ 12:06:28 #211
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199728973
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 10:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ze moeten eerst bloeien, dan zijn ze groen, dan drogen ze in (worden ze bruin). Als je ze dan plukt en ondersteboven op je hand houdt vallen er honderden kleine ronde zwarte zaadjes uit. Die gewoon inzaaien.
Top! Dan wacht ik ff tot ze uitgedroogd zijn! ^O^
pi_199729045
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 12:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Top! Dan wacht ik ff tot ze uitgedroogd zijn! ^O^
En gewoon je kinderen loslaten in de tuin met schepjes. 8-)

Elke dag is het of er bij ons, met drie kinderen, een bom is ontploft.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199730108
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk was ik wel klaar met grond verplaatsen in de tuin :D .
Maar een ramp is altijd wel te faken natuurlijk ;) .
gewoon de kinderen erop los laten! :D
pi_199730120
Oh joy…toen ik vanmorgen de deur opendeed en kijk:
Dat was de klap die ik vanmorgen hoorde:
Van verderweg en dichterbij. De rode geum lijkt oranje naast het rode geweld.





Eindelijk. En er komt nog een derde papaverbloem aan.
Inmiddels wel even gebonden vanwege het verwachte hagelgeweld.
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 14:00:45 #215
5428 crew  miss_sly
pi_199730167
O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199730364
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 13:56 schreef AnneX het volgende:
Oh joy…toen ik vanmorgen de deur opendeed en kijk:
Dat was de klap die ik vanmorgen hoorde:
:D!

quote:
Inmiddels wel even gebonden vanwege het verwachte hagelgeweld.
Hagel? -O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 3 juni 2021 @ 14:38:51 #217
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199730571
Hier net onderweg en terug naar kantoor langs de 80km weg heel veel klaprozen, weg is aantal jaar geleden aangelegd en sinds vorig/dit jaar wordt de berm niet meer gemaaid.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199730586
Gaaf zijn die!
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199734436
Prachtig!

En... hagel??
pi_199734480
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:40 schreef yinu het volgende:
Prachtig!

En... hagel??
Werd niks. Gelukkig. Een paar druppels. Daarna 2 bakken ontdaan van wat onkruid, zodat de nieuwe plantjes ruimte, licht en lucht hebben.
Twee nieuwe Delfiniums/ delfinia zijn niet door de winter gekomen. -O-
pi_199735562
Alles weer bewatert bij thuiskomst na een klein weekje weg.
De proefbak bloemenweide gaat goed!
Postzegelbloemenweide lijkt nog op een onkruidveldje :+
  donderdag 3 juni 2021 @ 23:06:25 #222
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199737657
Ik kreeg weer een paar zakjes met zaadjes, maar heb geen vrije grond meer :')

En al zou ik vrije grond hebben, als ik daar ga zaaien gebruikt mijn kat dat vrije plekje als kattenbak. Weg zaailingen _O-

Wat ik heb gezaaid heb langs de gevel gaat geweldig trouwens, binnenkort wel weer eens een foto van maken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199738616
Het siertuintje onder de walnoot wordt al flink vol.


De twee hosta's komen weer goed terug.
Achterin staan de drie grote rododendrons, waarvan de linker twee nu uitgebloeid zijn, maar dat wordt enthousiast opgevangen door de rechter, die net begonnen is. Links achter de walnoot zie he de rode wederig, die al weer aan het woekeren slaat, daar ga ik dit weekend maar eens een opruimrondje op plegen.


Hier het tuintje vanaf de rododendron gezien. Er moet ook nog vanalles gaan bloeien, een grote gele waarvan ik de naam altijd vergeet, de vlinderstruik, de dropplant.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199739338
Mooi allemaal! Ik heb ook heel veel verschillende gekregen zaden gezaaid her en der en heb echt geen idee meer wat waar moet komen. Nu lijkt het nog alsof er vooral heel veel onkruid staat (muursla, niet verwonderlijk in ons ommuurde paradijsje).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199739644
@yinu heb je stoepkrijt…dan schrijf je erbij : stoepplantjes. Kan leuke interactie opleveren (?) 😉
  vrijdag 4 juni 2021 @ 09:48:14 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199739701
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 07:02 schreef sigme het volgende:
Het siertuintje onder de walnoot wordt al flink vol.

[ afbeelding ]
De twee hosta's komen weer goed terug.
Achterin staan de drie grote rododendrons, waarvan de linker twee nu uitgebloeid zijn, maar dat wordt enthousiast opgevangen door de rechter, die net begonnen is. Links achter de walnoot zie he de rode wederig, die al weer aan het woekeren slaat, daar ga ik dit weekend maar eens een opruimrondje op plegen.

[ afbeelding ]
Hier het tuintje vanaf de rododendron gezien. Er moet ook nog vanalles gaan bloeien, een grote gele waarvan ik de naam altijd vergeet, de vlinderstruik, de dropplant.
Mooi Sigme. Hoe krijg je al die planten daar zo dicht zonder gras, brandnetels en ander onkruid? Veel wieden?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199739769
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:44 schreef AnneX het volgende:
@:yinu heb je stoepkrijt…dan schrijf je erbij : stoepplantjes. Kan leuke interactie opleveren (?) 😉
Nou, dat is toevallig, ik had dit net bedacht n.a.v. instagram en was aan het opzoeken welke het waren zodat ik dat kon gaan doen! GMTA!
pi_199740750
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:53 schreef yinu het volgende:

[..]

Nou, dat is toevallig, ik had dit net bedacht n.a.v. instagram en was aan het opzoeken welke het waren zodat ik dat kon gaan doen! GMTA!
https://www.hortusleiden.(...)nnen-voor-beginners/
pi_199740768
@sigme…als het leuke bloementuintje zo prachtig vol staat…hoe vind je dan de walnoten terug?
pi_199741474
In mn proefemmer bloemenweidezaad gaat t nu echt komen *O*

  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:24:24 #231
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199741671
De mieren en bladluis hebben mijn appelboom in pot alweer gevonden gekoloniseerd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 4 juni 2021 @ 19:28:31 #232
63722 z80
I fink you freaky
pi_199746254
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:24 schreef Dagoduck het volgende:
De mieren en bladluis hebben mijn appelboom in pot alweer gevonden gekoloniseerd.
Zorg dat de mussen en meesjes er goed en veilig bij kunnen. Hier komt een paar keer per week een zwerm mussen langs om alle ongedierte op te ruimen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_199747272
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:00 schreef Blues het volgende:
In mn proefemmer bloemenweidezaad gaat t nu echt komen *O*

[ afbeelding ]
Leuk! Phacelia?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199747311
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:24 schreef Dagoduck het volgende:
De mieren en bladluis hebben mijn appelboom in pot alweer gevonden gekoloniseerd.
Heb je al eens geprobeerd om mieren te weren met bepaalde planten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199747401
Ik kwam deze jongen net tegen en vind 'em hilarisch:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199747529
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk! Phacelia?
Geen idee joh het waren 3 zakjes!
pi_199747700
Ik zie wel Phacelia staan. :Y

En vorig jaar had ik 1 oranje havikskruid. En nu staat er een heel stuk vol. Daar had ik m'n best voor gedaan. Die vind ik zo leuk!
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199747727
De siertuin onder de walnoot is mooi. Zelfs met rhododendron ziet het er heel natuurlijk uit. Hier in de omgeving ziet dat er altijd zo kunstmatig uit.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199747953
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mooi Sigme. Hoe krijg je al die planten daar zo dicht zonder gras, brandnetels en ander onkruid? Veel wieden?
Nou, voor flink wieden ben ik eigenlijk te lui. Ik heb het in de eerste jaren wel wat vaker gedaan, maar ik probeer dat te beperken. Veel mulchen. Een grote walnootboom erboven helpt, want de bladeren landen daar.
Wat ik nu doe is planten die al te succesvol woekeren eens per jaar rigoureus uittrekken tot er nog alleen een klein eiland van staat.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:08 schreef AnneX het volgende:
@:sigme…als het leuke bloementuintje zo prachtig vol staat…hoe vind je dan de walnoten terug?
In de herfst, als de walnoten vallen, is dat nooit echt een probleem. De ooievaarsbek staat dan nog fier overend, dus daar moet ik wat tussen zoeken. Maar ik wil de walnoten graag rapen, dus wat extra moeite heb ik er best voor over. Ik zie er dan nog altijd genoeg over het hoofd, want er groeien elk jaar kleine walnootboompjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199748039
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:20 schreef Sumppi het volgende:
Ik zie wel Phacelia staan. :Y

En vorig jaar had ik 1 oranje havikskruid. En nu staat er een heel stuk vol. Daar had ik m'n best voor gedaan. Die vind ik zo leuk!
Hier ook! Het is een woekeraar, maar wel een leuke woekeraar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199748080
Dat roze bloemetje is dit vlgs plantnet:

  vrijdag 4 juni 2021 @ 21:51:54 #242
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199748182
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:28 schreef z80 het volgende:

[..]

Zorg dat de mussen en meesjes er goed en veilig bij kunnen. Hier komt een paar keer per week een zwerm mussen langs om alle ongedierte op te ruimen.
Kunnen ze. We hebben dit jaar wel meer mussen en mezen dan vorig jaar, dus wie weet. Vorig jaar heb ik nog een aantal keer zeepspiritus gebruikt. Maar het is maar een klein boompje en we gebruiken de appels niet voor consumptie dus ik denk dat ik dit jaar de natuur lekker zijn gang laat gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je al eens geprobeerd om mieren te weren met bepaalde planten?
Nope, heb op dat ze de luizen in dit boompje helpen na ook totaal geen problemen met mieren. Sterker nog, ik vermoed dat er al 15+ jaar een mierennest onder de carport zit van meer dan 2 meter. Mooi om te zien als ze in juli ofzo weer uitvliegen :T
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199748375
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:51 schreef Dagoduck het volgende:

Nope, heb op dat ze de luizen in dit boompje helpen na ook totaal geen problemen met mieren. Sterker nog, ik vermoed dat er al 15+ jaar een mierennest onder de carport zit van meer dan 2 meter. Mooi om te zien als ze in juli ofzo weer uitvliegen :T
Mijn idee zou zijn dat je de lieveheersbeestjes helpt door de mieren weg te houden (die de luizen tegen de lieveheersbeestjes beschermen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199751962
Hm, ik ging even zoeken op planten die mieren weren en kwam hier terecht.

Veel heb ik al wel geprobeerd. Peper, lavendel, maar ook koffiedik, koperdraad, koperen muntjes (dat doet echt helemaal niks hier). Ik kan nog andere kruiden gaan strooien of munt, goudsbloem of afrikaantjes proberen. Maar de truc met de pot tuinaarde om het nest te verplaatsen vond ik ook nog wel de moeite van het proberen waard! Ik vind het niet zo heel erg dat ze luizen houden, want de meeste planten kunnen daar op zich best tegen, en wij hebben tamelijk agressieve lieveheersbeestjes geloof ik, maar de mieren komen hier wel steed meer binnen en dat vind ik eigenlijk niet zo relaxed. Ze hebben hun nest hier denk ik vlakbij de deur. Zou wel oké zijn als dat ietsje verderop was...
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 11:14:51 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199752944
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de borderpakketten zoals die aangeboden worden op haagplanten.net ? Mijn vader wil een stuk border namelijk opnieuw inrichten en nou leek ons een pakket planten makkelijker dan dwalend door een tuincentrum zelf iets samen te stellen.

Ben bang dat we daar ter plekke niet uit zouden komen. Hij zelf heeft er ook geen kaas van gegeten.
  Moderator zaterdag 5 juni 2021 @ 11:43:42 #246
5428 crew  miss_sly
pi_199753361
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 11:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de borderpakketten zoals die aangeboden worden op haagplanten.net ? Mijn vader wil een stuk border namelijk opnieuw inrichten en nou leek ons een pakket planten makkelijker dan dwalend door een tuincentrum zelf iets samen te stellen.

Ben bang dat we daar ter plekke niet uit zouden komen. Hij zelf heeft er ook geen kaas van gegeten.
Geen ervaring mee, zelf ook aan het kijjken. Nog niet op die site, ga ik zo eens checken, maar wel bij sprinkl.co gekeken en daar hebben ze ook mooie borderpakketten. Ook bij yarinde.nl hebben ze mooie pakketten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199756591
's Avonds, geen papaver te bekennen.


's Ochtends, hallo papavers! *O*


's Avonds:


's Ochtends:


's Avonds:


's Ochtends:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199756701
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 11:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de borderpakketten zoals die aangeboden worden op haagplanten.net ? Mijn vader wil een stuk border namelijk opnieuw inrichten en nou leek ons een pakket planten makkelijker dan dwalend door een tuincentrum zelf iets samen te stellen.

Ben bang dat we daar ter plekke niet uit zouden komen. Hij zelf heeft er ook geen kaas van gegeten.
Die pakketten zijn niets meer dan een combinatie van planten die ze aanbieden, geselecteerd op bepaalde eigenschappen (bijv. wintergroen of geurend). Ik was zelf ook net op de website aan het kijken. Let er wel op dat je goedkoper uit bent als je later in het jaar een haag plant, want dan kun je kiezen voor 'plugplanten' of planten met kale wortels.

Plugplanten zijn beschikbaar vanaf september. Van de website: "Plugplanten zijn haagplanten die in trays gekweekt zijn. Ze zijn een tussenstap tussen kleine planten met blote wortels en kleine in pot gekweekte planten. Ze hebben niet de wortelontwikkeling en stam- en stengelomvang van in grotere potten gekweekte planten, maar ze zijn wel bijzonder laag geprijsd."

Planten met kale wortels zijn beschikbaar vanaf oktober. Da's de goedkoopste optie. Bovendien hebben de wortels van die plant zich beter kunnen ontwikkelen. Zie Planten met kale wortels zijn hip: dit zijn de voordelen.

Ik ben zelf ongeduldig, maar ik denk dat ik toch tot oktober ga wachten om planten met kale wortels te kunnen kopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199756891
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 09:37 schreef yinu het volgende:
Hm, ik ging even zoeken op planten die mieren weren en kwam hier terecht.

Veel heb ik al wel geprobeerd. Peper, lavendel, maar ook koffiedik, koperdraad, koperen muntjes (dat doet echt helemaal niks hier).
Schoolkrijt kwam ik ook nog tegen als middel om mieren hun route te doen verleggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199757039
Als ik in de tuinkamer op de crosstrainer sta zie ik in de tuin achter ons een gouden regen die heel mooi kleurt bij/door het rood van onze meidoorn.
Het lukt me niet om ze allebei scherp te krijgen met de camera.. dus maar 2 foto's.






Detail meidoorn.



En de kleine Annabel die ik van zus kreeg uitgegraven en in een grote pot gezet omdat ie overwoekert wordt door de bosaardbei. Zag er niks meer van :D



[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 05-06-2021 16:54:05 ]
pi_199757232
Vaudje.

🥀
pi_199759223
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:18 schreef Vanyel het volgende:

:o
Kijk dan wie nog leeft!

@:DancingPhoebe
*O*
pi_199760332
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Schoolkrijt kwam ik ook nog tegen als middel om mieren hun route te doen verleggen.
Misschien kan ik 't bestrijden van de mieren combineren met het stoepplantjesproject :7

Ik had gisteren overigens net een stuk stoepkrijt gevonden en toen zag ik de buienradar... dus toen heb ik mijn krachten nog even gespaard.
pi_199760378
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam deze jongen net tegen en vind 'em hilarisch:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een coole bloem! En mooie papavers ook.

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:34 schreef Blues het volgende:
Als ik in de tuinkamer op de crosstrainer sta zie ik in de tuin achter ons een gouden regen die heel mooi kleurt bij/door het rood van onze meidoorn.
Het lukt me niet om ze allebei scherp te krijgen met de camera.. dus maar 2 foto's.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Detail meidoorn.

[ link | afbeelding ]

Mooie bloemen! Ik houd van gouden regen, die hadden we in de tuin toen ik kind was. En ik vind rode meidoorn ook zo leuk.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 23:56:30 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199763063
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 11:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de borderpakketten zoals die aangeboden worden op haagplanten.net ? Mijn vader wil een stuk border namelijk opnieuw inrichten en nou leek ons een pakket planten makkelijker dan dwalend door een tuincentrum zelf iets samen te stellen.

Ben bang dat we daar ter plekke niet uit zouden komen. Hij zelf heeft er ook geen kaas van gegeten.
M'n ouders hebben verschillende keren succes gehad met bosplantsoen, maar dat zijn voornamelijk struiken.
Resistance is futile.
  zondag 6 juni 2021 @ 07:16:41 #256
43653 sigme
Veraan
pi_199764646
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
's Avonds, geen papaver te bekennen.

's Ochtends, hallo papavers! *O*
Laat ik daar nu net iets over gelezen hebben!
quote:
Bloemen van de Klaproos worden graag geplukt in een veldboeket met daarbij Kamilles en bij voorkeur ook de Korenbloem. Maar het is zo jammer dat de Klaproos, hoewel vers geplukt, al snel zijn rode kroonbladen laat vallen. Dat komt, aldus Peter Alblas van het CNME in Maastricht, doordat klaprozen al heel vroeg in de ochtend, als ze hun kroonbladen net hebben uitgespreid, direct worden bezocht door hommels die voor de bestuiving zorgen. Die kroonbladen zijn dan niet meer nodig om insecten aan te trekken en blijkbaar gaat er na bestuiving een signaal vanuit het vruchtbeginsel naar de kroonbladen dat ze hun dienst gedaan hebben, niet meer nodig zijn en kunnen afvallen. Peter vertelt verder hoe je klaprozen tot wel drie dagen in bloei kunt houden. Je moet dan 's avonds in de schemering zoeken naar klaprozen die de volgende ochtend zullen gaan bloeien. Hoe kun je die nou vinden. Wel, we weten dat de Klaproos zijn bloemknop naar beneden heeft hangen voor de bloei. Maar nu komt het: is de knop rijp om te gaan bloeien, dan gaat die knop recht omhoog staan. Als je dergelijke klaprozen plukt, gaan ze de volgende ochtend open en spreiden hun kroonbladen uit. In huis worden ze niet bevrucht door een hommel en dan krijgen die kroonbladen ook geen signaal dat ze kunnen afvallen. Dan blijven de kroonbladen wel drie dagen aan de Klaproos staan en kun je volop genieten van de prachtige kleur. Zo kun je van alles leren als je met mensen als Peter Alblas, een kenner van de stadsflora, op stap gaat (met dank aan Peter Alblas van het CNME in Maastricht). Dat deze tip werkt, hebben we zelf ook experimenteel kunnen vaststellen.
https://www.floravannederland.nl/planten/grote_klaproos
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juni 2021 @ 07:18:43 #257
43653 sigme
Veraan
pi_199764648
Bij mij beginnen de klaprozen nu ook:


En ik heb een sierbrem gekocht die ik het echt prachtig vind doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juni 2021 @ 09:29:20 #258
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_199765091
Voor wat mieren betreft- hier o.a. poedersuiker gemengd met bakmeel geprobeerd. Geen succes, kokend water wel maar is niet te doen. Zag nu op YouTube filmpje met borax, maar geen idee waar dit te koop is fysiek.
pi_199765370
Oh die brem O+
pi_199767515
Oh joy *O* die ene klaproos in de achtertuin is ook open.
Bonusfoto: bijenhotel vrijwel dichtgemetseld.


pi_199767618
Leuk Leuk *G*
pi_199767699
Voorpostzegelbloemenweide voortgang...en we hebben 1 bloem *O* *O*



pi_199771442
En de lange blom komt uit in mn proefemmer zaad. Wat een leukerd! Alleen kent plantnet m niet. Jullie?

pi_199772590
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:56 schreef Blues het volgende:
En de lange blom komt uit in mn proefemmer zaad. Wat een leukerd! Alleen kent plantnet m niet. Jullie?

[ afbeelding ]
Dat is Bijenbrood, oftewel Phacelia Tanacetifolia.
Ik heb em gezaaid voor de insecten, en tevens als groenbemester voor de opnieuw aan te planten achtertuin.
Mooi bloemetje!
pi_199772680
Ah
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:14 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Dat is Bijenbrood, oftewel Phacelia Tanacetifolia.
Ik heb em gezaaid voor de insecten, en tevens als groenbemester voor de opnieuw aan te planten achtertuin.
Mooi bloemetje!
Ah! dus daar had @Sumppi het over en niet over het roze bloemetje.
Leuk dank. ^O^
pi_199773959
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 07:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Laat ik daar nu net iets over gelezen hebben!
[..]

Dat ga ik proberen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199773996
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 07:18 schreef sigme het volgende:
Bij mij beginnen de klaprozen nu ook:
[ afbeelding ]

En ik heb een sierbrem gekocht die ik het echt prachtig vind doen.
[ afbeelding ]
Ik ben weg van brem! Ik heb een gele. En ik vermoed dat ik in de buurt een rode heb gezien. Die is zó mooi. Eerst eens even langslopen om te kijken of ik gelijk heb (ik zag 'em vanuit de auto).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199774016
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 13:52 schreef AnneX het volgende:
Oh joy *O* die ene klaproos in de achtertuin is ook open.
Bonusfoto: bijenhotel vrijwel dichtgemetseld.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hij is prachtig! Ik heb hier nog geen reus gespot (vorig jaar had ik er wel een).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199774264
Ik ben zelf met twee projecten bezig geweest: oud hekwerk en brandnetels op de erfgrens weghalen (daar wil ik een haag maken) en de volière opknappen.

Ik denk dat ik een haag van hondsroos wil, maar ik sta open voor suggesties! Een combinatie is misschien wel leuk voor een lange bloei. Het is een haag naast onze dinerplek, dus lekker geurend in de avond zou fijn zijn.

Dan de volière. Na wat wikken en wegen hebben we besloten die later te vervangen en er nu wat leuks van te maken. Vorig jaar had ik al het idee om er fruit in te telen (vogels niet binnenhouden maar buitenhouden!). Door corona kwam het er niet van (m'n indertijd bestelde fruitplanten zijn nooit bezorgd). Nu heb ik het twee meter hoge onkruid weggehaald, de vlier gesloopt en een deel van een border gemaakt. Ook ben ik begonnen aan een borderrand van gevlochten wilgentenen.

Een stuk van de zijkant van de volière is gesloopt zodat ik beter naar binnen kan. Hier wil ik een soort vliegengordijn maken om vogels buiten te houden:



De eerste planten heb ik geplaatst (twee soorten framboos en een taybes):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 juni 2021 @ 20:55:10 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199775167
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 19:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben zelf met twee projecten bezig geweest: oud hekwerk en brandnetels op de erfgrens weghalen (daar wil ik een haag maken) en de volière opknappen.

Ik denk dat ik een haag van hondsroos wil, maar ik sta open voor suggesties! Een combinatie is misschien wel leuk voor een lange bloei. Het is een haag naast onze dinerplek, dus lekker geurend in de avond zou fijn zijn.

Dan de volière. Na wat wikken en wegen hebben we besloten die later te vervangen en er nu wat leuks van te maken. Vorig jaar had ik al het idee om er fruit in te telen (vogels niet binnenhouden maar buitenhouden!). Door corona kwam het er niet van (m'n indertijd bestelde fruitplanten zijn nooit bezorgd). Nu heb ik het twee meter hoge onkruid weggehaald, de vlier gesloopt en een deel van een border gemaakt. Ook ben ik begonnen aan een borderrand van gevlochten wilgentenen.

Een stuk van de zijkant van de volière is gesloopt zodat ik beter naar binnen kan. Hier wil ik een soort vliegengordijn maken om vogels buiten te houden:

[ afbeelding ]

De eerste planten heb ik geplaatst (twee soorten framboos en een taybes):

[ afbeelding ]
Jemig, wat ben je weer productief. Echt niet te stoppen! :7

Goeie ideeën weer, ik volg met veel interesse!

Er was hier nog een user met tayberry maar ik weet zo ff niet meer wie.
Resistance is futile.
  zondag 6 juni 2021 @ 21:01:25 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199775256
Gezien je keuze voor hondsroos, mag ik aannemen dat je geen strakke haag wil, Claudia? Want dan zou ik inderdaad overwegen om voor diversiteit te gaan en een aantal verschillende struiken te potten, om zo meer verschillende diertjes een schuilplaats te bieden. Ik had het al over bosplantsoen gehad, dat hebben m'n ouders op de erfgrens gezet. De boerderijen van de buren met enorme schuren zijn niet meer te zien. Maar wel schuilplaats voor hazen tegen de buizerds die in de eikenbomen in de buurt een nest hebben. En het zit bomvol met spreeuwen, mussen, koolmeesjes en allerlei andere vogeltjes.

Maar OK, geen spectaculaire bloei. Wél weer een leuke uitdaging om dan de juiste struiken bij elkaar te sprokkelen :7 .

Hoe lang wordt je haag?
Resistance is futile.
  zondag 6 juni 2021 @ 21:07:51 #272
43653 sigme
Veraan
pi_199775335
Hondsroos en egelantier valt onder bosplantsoen.
Gelderse roos vind ik ook heel mooi , is geen roos, wel bosplantsoen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juni 2021 @ 21:15:48 #273
43653 sigme
Veraan
pi_199775467
Oh ja, maar wat ik eigenlijk kwam laten zien is mijn prachtige bloem, uit een bol, waarvan ik totaal vergeten ben hoe die heet. Daar duikt een exemplaar van op onder de beukenhaag :'). Niemand die 'm ziet, het is niet eens te fotograferen :D

Daar mooet hij zich toch zelf naar uitgezaaid hebben, want die heg die staat er al meer dan tien jaar en die bol pas een paar jaar - een paar exemplaren een endje verderop. Doen het dus wel goed, want ze komen alle jaren terug. En breiden blijkbaar uit :+.

De wel zichtbare exemplaren zijn echt beeldschoon.


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juni 2021 @ 21:25:27 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199775621
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:15 schreef sigme het volgende:
Oh ja, maar wat ik eigenlijk kwam laten zien is mijn prachtige bloem, uit een bol, waarvan ik totaal vergeten ben hoe die heet. Daar duikt een exemplaar van op onder de beukenhaag :'). Niemand die 'm ziet, het is niet eens te fotograferen :D
[ afbeelding ]
Daar mooet hij zich toch zelf naar uitgezaaid hebben, want die heg die staat er al meer dan tien jaar en die bol pas een paar jaar - een paar exemplaren een endje verderop. Doen het dus wel goed, want ze komen alle jaren terug. En breiden blijkbaar uit :+.

De wel zichtbare exemplaren zijn echt beeldschoon.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi! Heb je plantnet al geprobeerd?
Resistance is futile.
pi_199775637
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:15 schreef sigme het volgende:
Oh ja, maar wat ik eigenlijk kwam laten zien is mijn prachtige bloem, uit een bol, waarvan ik totaal vergeten ben hoe die heet. Daar duikt een exemplaar van op onder de beukenhaag :'). Niemand die 'm ziet, het is niet eens te fotograferen :D
[ afbeelding ]
Daar mooet hij zich toch zelf naar uitgezaaid hebben, want die heg die staat er al meer dan tien jaar en die bol pas een paar jaar - een paar exemplaren een endje verderop. Doen het dus wel goed, want ze komen alle jaren terug. En breiden blijkbaar uit :+.

De wel zichtbare exemplaren zijn echt beeldschoon.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Godenlook. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199775782
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:01 schreef Seven. het volgende:
Gezien je keuze voor hondsroos, mag ik aannemen dat je geen strakke haag wil, Claudia? Want dan zou ik inderdaad overwegen om voor diversiteit te gaan en een aantal verschillende struiken te potten, om zo meer verschillende diertjes een schuilplaats te bieden. Ik had het al over bosplantsoen gehad, dat hebben m'n ouders op de erfgrens gezet. De boerderijen van de buren met enorme schuren zijn niet meer te zien. Maar wel schuilplaats voor hazen tegen de buizerds die in de eikenbomen in de buurt een nest hebben. En het zit bomvol met spreeuwen, mussen, koolmeesjes en allerlei andere vogeltjes.

Maar OK, geen spectaculaire bloei. Wél weer een leuke uitdaging om dan de juiste struiken bij elkaar te sprokkelen :7 .

Hoe lang wordt je haag?
Ik heb gisteren wat foto's achteraf gemaakt (ik vergeet steevast voor-foto's te maken :+):




Het gaat om een meter of zes. En ik kan heel egoïstisch zijn, want de beestjes hebben al veel plezier van het bosje van de buren. De buren stelden egelantier voor; die heester hebben ze in hun tuin hebben staan, dachten ze. Alleen heb ik die gedetermineerd met de app en de heester bleek een rimpelroos te zijn. :+

Het mag een wilde haag zijn. Ik wil wel een heester die snoei verdraagt (en dan nog leuk bloeit).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199775814
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:07 schreef sigme het volgende:
Hondsroos en egelantier valt onder bosplantsoen.
Gelderse roos vind ik ook heel mooi , is geen roos, wel bosplantsoen.
Gelderse roos zet ik op de kandidatenlijst!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199775914
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 20:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jemig, wat ben je weer productief. Echt niet te stoppen! :7
Ik snap zelf ook niet waar ik de energie vandaan haal. :+ Het weghalen van het hekwerk stond niet op de planning, maar toen ik de wilgentenen aan het verzamelen was die er lagen kon ik het niet laten. Het was een enorme rotklus (het gaaswerk was in de grond vergroeid met allerlei planten). Ik zit onder de schrammen. Voor brandnetel ben ik inmiddels geloof ik immuun. :7

quote:
Er was hier nog een user met tayberry maar ik weet zo ff niet meer wie.
Dat las ik inderdaad in het moestuintopic. Zo is-ie op mijn lijstje gekomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199776051
Lekker aan het werk Claudia _O_

Bij thuiskomst zag ik de rooie knappe klapperts in de avondzon.
En dat wil ik jullie niet onthouden op foto #1.
#2 Ook de kleine allium staat op springen. #3 De reuze allium groeit lekker door tussen het bloeiende gras, gaat richting 1 meter.


pi_199776292
Leuk! Hier staat de allium ook op springen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199778302
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik snap zelf ook niet waar ik de energie vandaan haal. :+ Het weghalen van het hekwerk stond niet op de planning, maar toen ik de wilgentenen aan het verzamelen was die er lagen kon ik het niet laten. Het was een enorme rotklus (het gaaswerk was in de grond vergroeid met allerlei planten). Ik zit onder de schrammen. Voor brandnetel ben ik inmiddels geloof ik immuun. :7
[..]

Dat las ik inderdaad in het moestuintopic. Zo is-ie op mijn lijstje gekomen.
Ik heb hem gehad. De stekels aan die dingen... 🤐
pi_199778316
Omdat het hier ook wel eens over tuinieren gaat…😂 in de spoiler een longread over ‘holistisch tuinieren’. Bron:Happinez.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hoppa.
pi_199778844
Onze (verwaarloosde) grasmet bestaat uit weinig gras, en veel andere groenige planten. Verder hadden we een jaar of twee geleden engerlingen, waar ik aaltjes voor heb gebruikt. Ben niet helemaal overtuigd dat het weg is. Om het gras op te knappen zou ik eigenlijk nieuw gras willen neerleggen. Maar hoever moet je het dan afgraven? Hoe zorg ik dat niet weer het onkruid het gras over neemt. Veel maaien/maairobot staat al op de planning. Heeft iemand hier ervaring mee?
't is een flink oppervlak overigens, wat het imo niet makkelijker maakt.
  maandag 7 juni 2021 @ 09:09:35 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199778948
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 09:01 schreef Tuindier het volgende:
Onze (verwaarloosde) grasmet bestaat uit weinig gras, en veel andere groenige planten. Verder hadden we een jaar of twee geleden engerlingen, waar ik aaltjes voor heb gebruikt. Ben niet helemaal overtuigd dat het weg is. Om het gras op te knappen zou ik eigenlijk nieuw gras willen neerleggen. Maar hoever moet je het dan afgraven? Hoe zorg ik dat niet weer het onkruid het gras over neemt. Veel maaien/maairobot staat al op de planning. Heeft iemand hier ervaring mee?
't is een flink oppervlak overigens, wat het imo niet makkelijker maakt.
Gras hoef je maar een paar cm diep af te steken en dan gewoon omkeren. Heeft Boels daar geen apparaat voor?

En onkruid.. geen idee eigenlijk, ik heb zelf geen gras maar zorgen dat je grasmat dicht groeit lijkt me belangrijk.
Resistance is futile.
pi_199779072
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 09:01 schreef Tuindier het volgende:
Onze (verwaarloosde) grasmet bestaat uit weinig gras, en veel andere groenige planten. Verder hadden we een jaar of twee geleden engerlingen, waar ik aaltjes voor heb gebruikt. Ben niet helemaal overtuigd dat het weg is. Om het gras op te knappen zou ik eigenlijk nieuw gras willen neerleggen. Maar hoever moet je het dan afgraven? Hoe zorg ik dat niet weer het onkruid het gras over neemt. Veel maaien/maairobot staat al op de planning. Heeft iemand hier ervaring mee?
't is een flink oppervlak overigens, wat het imo niet makkelijker maakt.
Hoe erg is het? En wat voor onkruid heb je? Heb je een idee wat de oorzaak is van de staat van je grasmat?

In geval van mos kun je lokaal kalk strooien. Ik heb op plekken waar bijna geen gras meer groeide de grond losgehaald en opnieuw gras ingezaaid. Nadeel daarvan vind ik wel dat je een verschil ziet met het bestaande gras. Op den duur zal dat wel mengen, maar het ziet er wat vreemd uit. Dan kun je misschien maar beter de hele mat opnieuw inzaaien, afhankelijk van hoe groot de stukken zijn die niet aan je standaard voldoen.

Ik heb trouwens ook onkruid door het gazon groeien, maar ik vind het geen probleem zolang er maar genoeg gras is en het geheel groen oogt. Mos vind ik ook niet erg. Om je een beeld te geven, zo zag mijn grasmat eruit tijdens de recente, grauwe dagen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199779756
Mooi vergezicht met het randje rood langs de sloot, Claudia.

@Tuindier: hoe groot is het grasveld eigenlijk?
Gras…gazon…het is een jaarlijks terugkerend klusje in de postzegel.
Grasmat vol met mos en onkruid in het voorjaar. Tuinmeneer doet manueel Drie x verticuteren (vorig jaar de machine geleend van de buren vond ik niet zo’n grondig succes). Daarna gooit hij er graszaad op, en en strooit booster en verspreidt losjes potaarde erover. En dagelijks sproeien door mij.😉
Dan krijg je dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199779833
Vanmorgen in de achtertuin zie ik behalve de klaproos ook knoppen bij clematisMargaret Hunt. Zij klimt/is snel opgeklommen langs de boog via de hedera ook.
Plus knoppen in Annabelle.


Moet ik mij ongerust maken over de gele uitslag van de bladeren?
pi_199779910
In de voortuin is de derde roos geklapt:

Begin ik te wennen aan het ritme van de varen:

Is de geum op zijn fraaist:

Alsof campanula eventjes de boterbloem verdringt:

En woekert de papaver, ws. rose en ook knoppen:
  maandag 7 juni 2021 @ 17:09:41 #289
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199785329
Wie was dat die springbalsemien gespot had in ons bloemenvelden? :X
Nou, je had gelijk, stond enorm veel klein springzaad tussen :@ .
Leek wel vanuit de buren te komen, want onder de heg waar ik niet gezaaid heb, stond het er vol mee :( .
pi_199785879
Wat een kleurenparadijs, @AnneX!

quote:
14s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mooi! Heb je plantnet al geprobeerd?
Nee joh, @Claudia_x is sneller en beter!


Mijn allium staat al in volle bloei. Straks gaat de prei ook nog bloeien, die is altijd erg leuk. Grote bloem, trekt veel bijen en staat lang.


De korenbloemen voegen zich in het palet van de bloemenweide.


Akelei met vaste korenbloem erdoor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199786741
quote:
7s.gif Op maandag 7 juni 2021 17:53 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Akelei met vaste korenbloem erdoor.
Ik vind het roze zo geraffineerd! Zie ik goed dat de kopjes van jouw akelei niet hangen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199786858
Wetenswaardigheid van @sigme getest, en jawel, de knaap vooraan kijkt omhoog!



Mijn thalictrum heeft de maximale theoretische hoogte van 2,5 meter bereikt. :o

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 7 juni 2021 @ 19:26:55 #293
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199786979
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 19:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het roze zo geraffineerd! Zie ik goed dat de kopjes van jouw akelei niet hangen?
Viagra?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199787558
m'n Pioenrozen staan in bloei, ze zijn mega dit jaar.

  maandag 7 juni 2021 @ 20:17:13 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199787646
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
m'n Pioenrozen staan in bloei, ze zijn mega dit jaar.

[ afbeelding ]
Mooi. Waar woon je? Ik heb het idee dat ik 2 tot 3 weken achter loop op de rest hier. Het voorjaar was heel koud en droog. Iedere ochtend nog vorst tot begin mei. Er gebeurde eigenlijk helemaal niks in de tuin. \nu laten de eerste knoppen zich pas zien in de Pioenrozen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199787675
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mooi. Waar woon je? Ik heb het idee dat ik 2 tot 3 weken achter loop op de rest hier. Het voorjaar was heel koud en droog. Iedere ochtend nog vorst tot begin mei. Er gebeurde eigenlijk helemaal niks in de tuin.
In het oosten van Nederland, vlakbij Nijmegen. Hier ook lang koud geweest hoor. En om een of andere reden valt hier gewoon minder regen als om mij heen.. maar nu lijkt het aardig op gang te komen allemaal :Y

Sowieso een stuk beter fruit jaar dan vorig jaar lijkt het te worden.
  maandag 7 juni 2021 @ 20:21:20 #297
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199787694
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:19 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

In het oosten van Nederland, vlakbij Nijmegen. Hier ook lang koud geweest hoor. En om een of andere reden valt hier gewoon minder regen als om mij heen.. maar nu lijkt het aardig op gang te komen allemaal :Y

Sowieso een stuk beter fruit jaar dan vorig jaar lijkt het te worden.
Ik woon op dezelfde hoogte maar dan veel meer naar het Westen. Tussen Den Bosch en Eindhoven. Dan zou je verwachten dat het hier wat milder was eigenlijk..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199787751
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik woon op dezelfde hoogte maar dan veel meer naar het Westen. Tussen Den Bosch en Eindhoven. Dan zou je verwachten dat het hier wat milder was eigenlijk..
Toch lastig in te schatten.. wat is je standplaats? Hier staan ze in half schaduw.
pi_199787755
Nog eentje dan van het varen hoekje:

  maandag 7 juni 2021 @ 20:26:34 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199787764
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:25 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Toch lastig in te schatten.. wat is je standplaats? Hier staan ze in half schaduw.
Hier tot 12 uur schaduw, dan volop zon
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199787799
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hier tot 12 uur schaduw, dan volop zon
Hmm dat is iets meer zon zelfs als hier..vreemd.
Hier groeien ze dwars door de hortensia heen.. dus als ze uitgebloeid zijn.. hoop ik dat die in bloei gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')