Balkons/dakterrassen kan je óók heel tof maken tegenwoordig!quote:Op zondag 30 mei 2021 15:51 schreef Blues het volgende:
Wij gaan w.s. ergens in 2026 verhuizen naar een app zonder tuin ivm mijn pensioen/leeftijd/huur/centen/brakker wordend lijf.
Dus we genieten nu nog volop en een eventueel balkon gaat gewoon gezellig opgeleukt worden met bakken
Mijn schoonouders hebben daar ook voor gekozen - en hebben nu twee fijne balkons. En ze kunnen bij ons in de tuin zitten (zonder het gezeur van onderhoud te hebben).quote:Op zondag 30 mei 2021 15:51 schreef Blues het volgende:
Wij gaan w.s. ergens in 2026 verhuizen naar een app zonder tuin ivm mijn pensioen/leeftijd/huur/centen/brakker wordend lijf.
Dus we genieten nu nog volop en een eventueel balkon gaat gewoon gezellig opgeleukt worden met bakken
Waar maai je het mee? Heb je een zitmaaier?quote:Op zondag 30 mei 2021 16:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dank je! Dit deel gras is inderdaad eind vorig jaar ingezaaid. Het tweede deel in onze tuin heb ik 2 jaar geleden zonder netjes voor te bereiden ingezaaid, En daar is in de tussentijd vanalles overheen gereden (bestelbusjes van bouwvakkers, trakteren, graafmachientjes, wielladertjes, enz.) En dat is eh... wat minder strak. Maar groen zat. En als we met de garage aan de gang gaat dan is dat gras helemaal ten dode opgeschreven, dus dat fixen we over een paar jaar wel.
Lelietjes-van-dalen, driekwart van mijn voortuin is er mee begroeid. Alles wat voorbij de scheidslijn komt, die ik heb bepaald, trek ik er gewoon rigoreus uit. En dat doe ik al jaren zo. Overige planten groeien op zich gewoon tussen de Lelietjes door, zoals salomonszegel, duizendknoop, munt, judaspenning en allerlei bolletjes en knolletjes.quote:Op zondag 30 mei 2021 09:12 schreef Fazz het volgende:
Wat een mooie plaatjes weer hier![]()
In 1 van m’n borders is het lelietjes-van-dale enorm aan het woekeren. Nu tussen de varens, anemonen en m’n pas aangeplante camelia. Er mag wel wat blijven maar niet zo veel. Wat is het handigste moment om ze weg te halen? Ik wil de andere planten niet beschadigen
Leuke foto meid!quote:Op zondag 30 mei 2021 17:27 schreef Claudia_x het volgende:
Hier ben ik m'n gazon aan het maaien. Ideaal: strakke grasmat en weer lekker bruin. Dankzij het plateau kan ik bovendien m'n nagels goed lakken en ze tijdens het maaien laten drogen. Ik snap niet waarom iemand nog achter een maaier loopt met laarzen aan. Ziet er niet uit.
[ afbeelding ]
Ze schijnen bovendien niet goed voor je bodem te zijn.quote:Op zondag 30 mei 2021 18:33 schreef bleiblei het volgende:
De dingen die jij post, @:Claudia_X zijn echt duur. Daar kan je 2 a 3 grasmaairobots voor kopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Tof, dank je!quote:Op zondag 30 mei 2021 19:53 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, ik had deze foto voor je gemaakt:
[ afbeelding ]
Misschien zit er wat tussen. Komt uit dit boek:
[ afbeelding ]
Waarom dat dan niet? Omdat ze mulchen? Dat doet mijn maaier ookquote:Op zondag 30 mei 2021 19:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze schijnen bovendien niet goed voor je bodem te zijn.
Vanwege het gewicht waardoor de bodem verdicht raakt. Da's niet goed voor het bodemleven, zo begreep ik uit het boek 'De onderwereld van de tuin'. De auteur is ook geen voorstander van robotmaaiers omdat die inderdaad over egels heen zouden maaien. Maar ik heb hier nog nooit een egel gezien.quote:Op zondag 30 mei 2021 20:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom dat dan niet? Omdat ze mulchen? Dat doet mijn maaier ook. Ik weet wel dat je ze niet avonds moet laten rijden omdat egeltjes niet snappen dat ze er door overreden moeten worden
.
Plain gras is sowieso niet ideaal voor de natuur. Daarom veel plantjes eromheen!
Wormenkwekerijen heb je in heel Nederland. Dus dik kans dat er bij jou in de buurt ook ergens 1tje zit.quote:Op zondag 30 mei 2021 21:58 schreef Vanyel het volgende:
Waar hier? Voor dat geld is het wel de moeite een aanhanger te regelen. Of bezorgen ze ook?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door yinu op 30-05-2021 22:37:18 ]
Ff bellen of ze een berg hebben liggen en dan er gewoon heen rijdenquote:Op zondag 30 mei 2021 22:01 schreef Vanyel het volgende:
Zo raar. Dat zou me nou echt een niche ding lijken.
3 met website op redelijke afstand.
0 die iets zeggen over hoe je aan hun grond komt![]()
Mja ik heb geen aanhanger, dus dat vergt wel wat planning.quote:Op zondag 30 mei 2021 22:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ff bellen of ze een berg hebben liggen en dan er gewoon heen rijden. Zijn gewoon boeren die wormen kweken he. Die grond is zij-handel.
Zodra de niche er af is, is het denk ik goud voor die mannen. En zullen de prijzen ook geen 30 euro per kuub meer zijn.
Welke kleur heb je?quote:Op maandag 24 mei 2021 14:27 schreef Dven het volgende:
De Suzanne-met-de-mooie-ogen gaat inmiddels als een raket
Verkapte tvp
Ja, de eerste helft ging over zitmaaiers, de tweede over robotmaaiers.quote:Op zondag 30 mei 2021 21:52 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, @:Claudia_x, je bedoeld dan denk ik dat zo een zitmaaier niet goed is voor de bodem? Want zo zwaar zijn de maairobotjes toch niet?
Ik snap er nog steeds niks van hoe je tuin is ingedeeld.quote:Op zondag 30 mei 2021 22:20 schreef yinu het volgende:
Meer plaatjes in de spoiler. Ik probeer een beetje een overzicht te geven van mijn rare nieuwe tuin.
Hier in de buurt bezorgen ze voor 35 euro. Voor een kuub aarde van 35 euro vind ik dat niet echt in verhouding en dus maak ik er twee kuub van. Zo is m'n onlogische bezwaar weer opgelost.quote:Op zondag 30 mei 2021 23:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mja ik heb geen aanhanger, dus dat vergt wel wat planning.
Hier ook - en dat ik de tuin nog aan het aanleggen ben, speelt ook mee. Daar heb ik eenvoudigweg veel grond voor nodig. Het uitgraven van een vijver was wel een goede zet om aan een flinke hoeveelheid grond te komen.quote:Ik composteer overigens wel, maar daar komt echt niet genoeg vanaf om de hele moestuin te onderhouden. Dus de rest van de tuin krijgt überhaupt niks.
Yep, ik weet dat ze niet per se kleurvast zijn. Maat tot nu toe met mijn eigen Akelei wel de ervaring dat de zaailingen toch de kleur van moeders ovenamen. Dit jaar heb ik maar 1 van de 2 soorten teruggevonden maar is tot nu toe alleen blad dus over de kleur kan ik nog niets zeggen. Bij het TC dit jaar een paar keer akelei gezien maar vond die kleuren niet mooi.quote:Op maandag 31 mei 2021 05:01 schreef AnneX het volgende:
@:yinu wat bloeit er ook bij jou al veel! Zelfs een roos!
En liesje: wat is ervoor bijzonders aan de akelei?
Van de week zag ik dat er bij mij een witte stond. Daarvan wil ik het zaad apart houden.
in een poging tot vermeerderen van de witte. Als het zou lukken.
Verder vnl. paarsige hier. Een enkele rose. En uitgezaaid vooral naar de tuin van de buurvrouw, zag ik. Die heeft een hele strook staan nu.
Akelei is niet kleurvast bij uitzaaien heb ik begrepen.
Geel, ook het enige wat ik hier kon vindenquote:
2 kuub?quote:Op maandag 31 mei 2021 07:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hier in de buurt bezorgen ze voor 35 euro. Voor een kuub aarde van 35 euro vind ik dat niet echt in verhouding en dus maak ik er twee kuub van. Zo is m'n onlogische bezwaar weer opgelost.
Doe je dat elk jaar, 6 kuub compost erin?quote:Op maandag 31 mei 2021 12:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2 kuub?
Ik weet niet wat je ermee gaat doen, maar mijn laatste vergelijkbare bestelling was 6 kuub compost. Omdat die nog niet rijp was, zijn ze er nog eens 6 komen brengen. Vond ik nog steeds bepaald niet teveel.
Voor iets van 600 m² aan grond, maar dat is dan wel incl het grasveld etc.
Dat snap ik! Ik heb even een super-professionele plattegrond getekendquote:Op maandag 31 mei 2021 07:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap er nog steeds niks van hoe je tuin is ingedeeld.Maar mooie plaatjes, ziet er weelderig. Je kerrieplant herkende ik meteen! Die heeft het zo te zien naar z'n zin. Bij mij staat-ie heel zonnig en verhoogd om te voorkomen dat-ie natte voeten krijgt. Dat vind ik leuk aan tuinieren, dat je door de omstandigheden te manipuleren een ecosysteem kunt creëren dat voor andersoortige planten geschikt is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja! Dan kan ik misschien een struikkamperfoelie scorenquote:Als de coronacrisis voorbij is, zouden we eens een meet moeten organiseren voor het uitwisselen van stekjes. Van de kerrieplant heb ik meerdere stekjes.![]()
Nee dat was 2 jaar geleden, werd uiteindelijk 14 kuub denk ik. Maar toen was ik ook echt nog aan het bouwen aan moestuin. Nu is dat allemaal weg en ben ik wel weer toe aan een kuub of 6. Maar het grootste deel daarvan gaat in een ruime 150m² moestuin, sier krijgt de restjes.quote:Op maandag 31 mei 2021 14:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doe je dat elk jaar, 6 kuub compost erin?
Dat is vast een iris? Ik kreeg hem vorig jaar van mijn nichtje en had geen idee wat het zou worden.quote:Op woensdag 2 juni 2021 10:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind die paarse boven de foto met de libelle erg mooi
Jaah, een iris! Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 2 juni 2021 10:20 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Dat is vast een iris. Ik kreeg hem vorig jaar van mijn nichtje en had geen idee wat het zou worden.
Ik ken niets daarvan! Ben heel benieuwd hoe het wordt.quote:Op woensdag 2 juni 2021 10:13 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind akelei ook zo mooi! Het is misschien niet een heel slimme plant voor een kusttuin, maar ik ga hem toch op een wat beschutter plekje plaatsenMoet alleen nog even kijken waar.
Mijn senna's gaan als een speer
Dit was zondag:
[ afbeelding ]
Dit is nu:
[ afbeelding ]
In de border aan de sloot begint ook echt van alles te groeien. Er komen onder andere bloemen aan, de gaura heeft allemaal knopjes:
[ afbeelding ]
Alleen mijn foeniculum heeft wat rare gele/verdorde takken aan de onderkant. Geen idee waar dat door komt, aangezien de bovenkant wel mooi groen is.
[ afbeelding ]
De takjes voelen ook echt droog en verdord aan.
Volgens mij heet het ding officieel schijnpapaver, of is het een schijnpapaver.quote:Op woensdag 2 juni 2021 11:01 schreef AnneX het volgende:
@:Summpie op de laatste foto: wordt dat een lupine?
Wat heb je al snel bloemrijk resultaat op jullie lap grond. 👍🏼
En een vraagje over deze: iemand noemde dit bloempje een papaver. Is dat zo?
[ link | afbeelding ]
En wat bloeit er al veel in het Noorden! Ik blijf mij verbazen.
Ik snap je punt! Maar je kunt je kinders leren om er af te blijven.....mijn kinders leven nog steedsquote:Op woensdag 2 juni 2021 13:52 schreef Sumppi het volgende:
Oh, dat zou balen zijn. Ik vind vingerhoedskruid mooi, maar het is ook heel giftig en met kleine kinderen vind ik dat niet zo'n fijn idee.
Ja, misschien doe ik dat ook wel. Ik denk er nog even over na.quote:Op woensdag 2 juni 2021 14:00 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ik snap je punt! Maar je kunt je kinders leren om er af te blijven.....mijn kinders leven nog steeds![]()
De plant heeft hun hele leven in groten getale in de tuin gestaan.
Idem, idem! Mijn grote kaardebollen zijn ook kleiner. En het lijkt mij ook digitalis. Bij mij zit die in hetzelfde stadium van ontwikkeling.quote:Op woensdag 2 juni 2021 13:47 schreef Kanaroe het volgende:
@:Sumppi, wat een grote tuin! Ben jaloers op je kaardebollen, die van mij zijn 3x zo klein (maar daarom niet minder welkom)
Die onbekende plant lijkt mij vingerhoedskruid dat op het punt van bloeien staat
Je alliums stelen wel de show, hoor! Heel mooi.quote:Op woensdag 2 juni 2021 10:14 schreef Sumppi het volgende:
In de voortuin heb ik vorig jaar 'nectar onder het maaimes' gezaaid. Het ziet er van een afstand uit als een zooitje, omdat er ook nog uitgebloeide bloembollen staan.
[ afbeelding ]
Maar dichterbij zoemt het!
Klaprozen hebben zich vorig jaar uitgezaaid.
[ afbeelding ]
En achter is er in het sierstuk ook meer te zien:
Vrouwenmantel doet het goed:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoek de libel:
[ afbeelding ]
Tweede jaar voor de grote kaardebol (op veel stukken in de tuin). Ze worden enorm! Indrukwekkender dan ik me herinnerde:
[ afbeelding ]
In het rommelstuk staat dit. Weet iemand wat het is?
[ afbeelding ]
Wat is het verschil chef?quote:Op woensdag 2 juni 2021 12:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Volgens mij heet het ding officieel schijnpapaver, of is het een schijnpapaver.
Toch loop jij in het westen zeker 10 dagen voor op hier, ondanks dat ik zuidelijker zit. Hier bloeit nog geen klaproos of pspaverquote:Op woensdag 2 juni 2021 15:03 schreef Claudia_x het volgende:
Steeds meer papavers hier!
[ afbeelding ]
Dat zijn er al veel!quote:Op woensdag 2 juni 2021 15:03 schreef Claudia_x het volgende:
Steeds meer papavers hier!
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 2 juni 2021 14:58 schreef Dagoduck het volgende:
Zag laatst ook iemand die had een bordje in de tuin gezet met "Deze tuin is voor de bijen" om klachten van omwonenden voor te zijn denk ik
Mooi is dat! Ga ik ook maar doen denk ik, dan snapt de buurt waarom het al 20 jaar een georganiseerde bende is in mijn tuinquote:Op woensdag 2 juni 2021 14:58 schreef Dagoduck het volgende:
Zag laatst ook iemand die had een bordje in de tuin gezet met "Deze tuin is voor de bijen" om klachten van omwonenden voor te zijn denk ik
Ja, hier staat het vingerhoedskruid er ook zo bij, de kaardebollen zijn pakweg een halve meter hoog nu.quote:Op woensdag 2 juni 2021 14:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Idem, idem! Mijn grote kaardebollen zijn ook kleiner. En het lijkt mij ook digitalis. Bij mij zit die in hetzelfde stadium van ontwikkeling.
straks met fietsen dan al die zaaddoosjes meenemen. Die staan overal waar nu klaprozen zijn. Dan heb je er duizenden volgend jaar, of misschien dit jaar al!quote:Op woensdag 2 juni 2021 15:41 schreef bleiblei het volgende:
Ik wil ook klaprozen! Dat ziet er altijd zo vrolijk uit
Leuk, je pennisetum! Het wordt al echt wat zo.quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik liep vandaag bij de Deen zomaar tegen een hele mooie varieteit pennisetum aan. En aangezien die op het lijstje van planten voor een kusttuin staan, heb ik ze meegenomen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
MIjn verkoopstalletje had een paar vrouwenmantels staan, en ik heb er een extra guldenroede meegenomen.
Rechts de guldenroeden, links midden de vrouwenmantel. Vooraan witte en paarse lavendel.
[ afbeelding ]
En mijn gele klimroos heeft knoppen
[ afbeelding ]
Leuk, foto's!quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.
[ afbeelding ]
Langs de vijver ontstaat een beukenhaag
[ afbeelding ]
Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?
[ afbeelding ]
Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.
[ afbeelding ]
De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.
[ afbeelding ]
Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.
[ afbeelding ]
In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
[ afbeelding ]
Ik vind dit mooi. Niet veel meer aan doen, misschien nog wat fruit planten.quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
Na al jullie mooie bloeiende planten op de foto ben ik net ook even een rondje door de woesternij gelopen. Wij hebben maai mei niet iets te serieus genomen.
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk wordt dit het eerste stukje tuin dat we echt gaan aanleggen. Nu hebben de eikels van de eikenboom een stukje verderop de overhand genomen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier stonden toen we het huis kochten ook grote laurierstruiken tussen de bomen. Na 3 jaar groeien er boterbloemen en iets waar de plantenapp niet kan kiezen. Look-zonder-look, klein hoefblad of hondsdraf zijn de opties, wat is jullie mening?
[ afbeelding ]
Langs het hek groeit op meerdere plekken ineens Spirea (in ieder geval dat is wat de plantenapp me verteld dat het is). Leuke afwisseling van de hedra die we in dit stuk tegen het hek gaan planten. Het idee is om hedra van andere plekken in de tuin te verplaatsen naar het hek. Hopelijk woekert het genoeg dat het dit gaat lukken.
[ afbeelding ]
De eerste klaproos in bloei. Is ook vanzelf uit de berm komen aanwaaien en mag natuurlijk blijven.
[ afbeelding ]
Met de plantenapp hebben we ook ontdekt dat de grote struik/bomen die er staan en waarvan we twijfelden om ze wel of niet te laten staan waarschijnlijk hazelaars zijn.
[ afbeelding ]
In de voortuin wordt de oude vijver langzaam overspoelt door (rots)ooievaarsbek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van dit paarse bloemetje moet ik nog een close up maken, op de achtergrond de hedra die verplaatst gaat worden.
[ afbeelding ]
Ik denk de plant tussen de bomen. @SV-tje, misschien kun je de foto in origineel formaat delen? Voor determinatie is het fijn om het blad van dichtbij te kunnen bekijken.quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:57 schreef sigme het volgende:
Op de foto met keuze tussen lookzonderlook, klein hoefblad en hondsdraf is me niet geheel duidelijk welke plant je zoekt. Ik herken in elk geval nergens een van die drie.
Hedera inderdaad, ik vond het er al vreemd uitzien, maar wist niet wat er misging.quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Leuk, foto's!
Bedoel je met 'hedra' klimop? Ik ken dat onder de naam Hedera, is de hedra een typefout of wat speciaals?
Op de foto met keuze tussen lookzonderlook, klein hoefblad en hondsdraf is me niet geheel duidelijk welke plant je zoekt. Ik herken in elk geval nergens een van die drie.
Wat je een beukehaag noemt, langs de vijver, lijkt mij meer op berk, kan je er nog eens een andere foto van maken?
Zo laten gaat niet werken, de vijver moet er in ieder geval uit en we willen ook nog wat plekjes om te zitten etc.quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind dit mooi. Niet veel meer aan doen, misschien nog wat fruit planten.
Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:06 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Hedera inderdaad, ik vond het er al vreemd uitzien, maar wist niet wat er misging.
Ik had nog een close upje van het blad
[ afbeelding ]
De planten vielen me nu pas opquote:Op woensdag 2 juni 2021 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?
Ik houd het op look-zonder-look, al heb ik die plant zelf niet in de tuin. De standplaats klopt (groeit graag in loofbossen). Even ruiken, zou ik zeggen (zou naar knoflook moeten ruiken volgens Flora van Nederland als je op het blaf wrijft). Ik lees hier dat look-zonder-look in het eerste jaar anders gevormd blad heeft dan in het tweede jaar.
Eerste jaar:
[ afbeelding ]
Tweede jaar:
[ afbeelding ]
De gele bloei van klein hoefblad zou je vast niet hebben gemist.quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:23 schreef SV-tje het volgende:
[..]
De planten vielen me nu pas opkomen nog maar heel weinig in de tuin. Maar als het morgen weer licht is ga ik er naar toe klimmen en aan een blad ruiken.
Scheuren, zou ik zeggen. Maar daar moet je nog een tijdje mee wachten (tot het najaar).quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:25 schreef SV-tje het volgende:
Aan de overkant van het water staan trouwens wat varens, die willen we graag over een groter deel van de waterkant laten groeien. Is er een goede manier om deze te vermeerderen?
[ afbeelding ]
Da's gek, ik heb het eerste volgens mij nog nooit gezien, maar mijn tuin wordt overspoeld door de look-zonder-look van je tweede foto.quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hondsdraf is kleiner. Ik heb alleen groot hoefblad en dat blad ziet er anders uit. Heb je gele bloemen gezien aan het begin van het jaar?
Ik houd het op look-zonder-look, al heb ik die plant zelf niet in de tuin. De standplaats klopt (groeit graag in loofbossen). Even ruiken, zou ik zeggen (zou naar knoflook moeten ruiken volgens Flora van Nederland als je op het blaf wrijft). Ik lees hier dat look-zonder-look in het eerste jaar anders gevormd blad heeft dan in het tweede jaar.
Eerste jaar:
[ afbeelding ]
Tweede jaar:
[ afbeelding ]
Op Flora van Nederland lees ik:quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:29 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Da's gek, ik heb het eerste volgens mij nog nooit gezien, maar mijn tuin wordt overspoeld door de look-zonder-look van je tweede foto.
Zou het paarse bloemetje een Akelei kunnen zijn?quote:Op woensdag 2 juni 2021 21:51 schreef SV-tje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk zijn ze hè!quote:
Ik heb wel eens varens verplaatst. en wat Claudia zegt, nu niet doen hoor! Wanneer het groen afgestorven is of wanneer het echt net opkomt en net krult is me ook wel eens gelukt. Ik weet niet of je het echt scheuren kan noemen, in mijn herinnering, maar misschien zit ik fout, zijn het een soort ondergrondse knollen. Weet niet of je dat echt kan scheuren. Ik heb inmiddels gegoogled en het kan dus wel. Bij mij komen er bijna elk jaar nieuwe jonge varens bij en vermeerderen ze heel snel. Maar hier staan ze wel de hele dag in de schaduw. Je kan ook zaden oogsten in het najaar die spikkeltjes aan de onderkant van het blad maar zelf nooit gedaan.quote:Op woensdag 2 juni 2021 22:25 schreef SV-tje het volgende:
Aan de overkant van het water staan trouwens wat varens, die willen we graag over een groter deel van de waterkant laten groeien. Is er een goede manier om deze te vermeerderen?
[ afbeelding ]
Ja! En dan misschien zo'n soort variant, zo van een afstandje te zien:quote:Op woensdag 2 juni 2021 23:50 schreef liesje1979 het volgende:
Mooie foto's weer van iedereen.
[..]
Zou het paarse bloemetje een Akelei kunnen zijn?
Ik heb er net onderweg naar het KDV er al een hoop gespot. Kan je die zaaddozen er gewoon vanaf trekken? Ook als ze groen zijn? Of moet je wachten tot ze gedroogd zijn (#geenflauwidee, zodra het niet in de winkel ligt, wordt het moeilijk voor mijquote:Op woensdag 2 juni 2021 21:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
straks met fietsen dan al die zaaddoosjes meenemen. Die staan overal waar nu klaprozen zijn. Dan heb je er duizenden volgend jaar, of misschien dit jaar al!
quote:Op woensdag 2 juni 2021 23:52 schreef Queller het volgende:
[..]
Leuk zijn ze hè!
Ik had vorig jaar alleen oranje. Dit jaar wit, rood, roze en oranje. Had graag geel gehad, maar dat was hier niet meer te krijgen.
Sinds gisteren zijn de eerste lelies ook aan het bloeien maar alles wat we hebben staat nog in potten en dergelijke. Hebben net een nieuwe woning waarbij de focus allereerst binnen ligt. Tuin is voor volgend jaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |