Misschien kan ik 't bestrijden van de mieren combineren met het stoepplantjesprojectquote:Op zaterdag 5 juni 2021 16:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Schoolkrijt kwam ik ook nog tegen als middel om mieren hun route te doen verleggen.
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam deze jongen net tegen en vind 'em hilarisch:
[ afbeelding ]Wat een coole bloem! En mooie papavers ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooie bloemen! Ik houd van gouden regen, die hadden we in de tuin toen ik kind was. En ik vind rode meidoorn ook zo leuk.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 16:34 schreef Blues het volgende:
Als ik in de tuinkamer op de crosstrainer sta zie ik in de tuin achter ons een gouden regen die heel mooi kleurt bij/door het rood van onze meidoorn.
Het lukt me niet om ze allebei scherp te krijgen met de camera.. dus maar 2 foto's.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Detail meidoorn.
[ link | afbeelding ]
M'n ouders hebben verschillende keren succes gehad met bosplantsoen, maar dat zijn voornamelijk struiken.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 11:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de borderpakketten zoals die aangeboden worden op haagplanten.net ? Mijn vader wil een stuk border namelijk opnieuw inrichten en nou leek ons een pakket planten makkelijker dan dwalend door een tuincentrum zelf iets samen te stellen.
Ben bang dat we daar ter plekke niet uit zouden komen. Hij zelf heeft er ook geen kaas van gegeten.
Laat ik daar nu net iets over gelezen hebben!quote:Op zaterdag 5 juni 2021 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
's Avonds, geen papaver te bekennen.
's Ochtends, hallo papavers!
quote:Bloemen van de Klaproos worden graag geplukt in een veldboeket met daarbij Kamilles en bij voorkeur ook de Korenbloem. Maar het is zo jammer dat de Klaproos, hoewel vers geplukt, al snel zijn rode kroonbladen laat vallen. Dat komt, aldus Peter Alblas van het CNME in Maastricht, doordat klaprozen al heel vroeg in de ochtend, als ze hun kroonbladen net hebben uitgespreid, direct worden bezocht door hommels die voor de bestuiving zorgen. Die kroonbladen zijn dan niet meer nodig om insecten aan te trekken en blijkbaar gaat er na bestuiving een signaal vanuit het vruchtbeginsel naar de kroonbladen dat ze hun dienst gedaan hebben, niet meer nodig zijn en kunnen afvallen. Peter vertelt verder hoe je klaprozen tot wel drie dagen in bloei kunt houden. Je moet dan 's avonds in de schemering zoeken naar klaprozen die de volgende ochtend zullen gaan bloeien. Hoe kun je die nou vinden. Wel, we weten dat de Klaproos zijn bloemknop naar beneden heeft hangen voor de bloei. Maar nu komt het: is de knop rijp om te gaan bloeien, dan gaat die knop recht omhoog staan. Als je dergelijke klaprozen plukt, gaan ze de volgende ochtend open en spreiden hun kroonbladen uit. In huis worden ze niet bevrucht door een hommel en dan krijgen die kroonbladen ook geen signaal dat ze kunnen afvallen. Dan blijven de kroonbladen wel drie dagen aan de Klaproos staan en kun je volop genieten van de prachtige kleur. Zo kun je van alles leren als je met mensen als Peter Alblas, een kenner van de stadsflora, op stap gaat (met dank aan Peter Alblas van het CNME in Maastricht). Dat deze tip werkt, hebben we zelf ook experimenteel kunnen vaststellen.
https://www.floravannederland.nl/planten/grote_klaproos
Dat is Bijenbrood, oftewel Phacelia Tanacetifolia.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:56 schreef Blues het volgende:
En de lange blom komt uit in mn proefemmer zaad. Wat een leukerd! Alleen kent plantnet m niet. Jullie?
[ afbeelding ]
Ah! dus daar had @Sumppi het over en niet over het roze bloemetje.quote:Op zondag 6 juni 2021 18:14 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat is Bijenbrood, oftewel Phacelia Tanacetifolia.
Ik heb em gezaaid voor de insecten, en tevens als groenbemester voor de opnieuw aan te planten achtertuin.
Mooi bloemetje!
Dat ga ik proberen!quote:Op zondag 6 juni 2021 07:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Laat ik daar nu net iets over gelezen hebben!
[..]
Ik ben weg van brem! Ik heb een gele. En ik vermoed dat ik in de buurt een rode heb gezien. Die is zó mooi. Eerst eens even langslopen om te kijken of ik gelijk heb (ik zag 'em vanuit de auto).quote:Op zondag 6 juni 2021 07:18 schreef sigme het volgende:
Bij mij beginnen de klaprozen nu ook:
[ afbeelding ]
En ik heb een sierbrem gekocht die ik het echt prachtig vind doen.
[ afbeelding ]
Hij is prachtig! Ik heb hier nog geen reus gespot (vorig jaar had ik er wel een).quote:Op zondag 6 juni 2021 13:52 schreef AnneX het volgende:
Oh joydie ene klaproos in de achtertuin is ook open.
Bonusfoto: bijenhotel vrijwel dichtgemetseld.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Jemig, wat ben je weer productief. Echt niet te stoppen!quote:Op zondag 6 juni 2021 19:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben zelf met twee projecten bezig geweest: oud hekwerk en brandnetels op de erfgrens weghalen (daar wil ik een haag maken) en de volière opknappen.
Ik denk dat ik een haag van hondsroos wil, maar ik sta open voor suggesties! Een combinatie is misschien wel leuk voor een lange bloei. Het is een haag naast onze dinerplek, dus lekker geurend in de avond zou fijn zijn.
Dan de volière. Na wat wikken en wegen hebben we besloten die later te vervangen en er nu wat leuks van te maken. Vorig jaar had ik al het idee om er fruit in te telen (vogels niet binnenhouden maar buitenhouden!). Door corona kwam het er niet van (m'n indertijd bestelde fruitplanten zijn nooit bezorgd). Nu heb ik het twee meter hoge onkruid weggehaald, de vlier gesloopt en een deel van een border gemaakt. Ook ben ik begonnen aan een borderrand van gevlochten wilgentenen.
Een stuk van de zijkant van de volière is gesloopt zodat ik beter naar binnen kan. Hier wil ik een soort vliegengordijn maken om vogels buiten te houden:
[ afbeelding ]
De eerste planten heb ik geplaatst (twee soorten framboos en een taybes):
[ afbeelding ]
Mooi! Heb je plantnet al geprobeerd?quote:Op zondag 6 juni 2021 21:15 schreef sigme het volgende:
Oh ja, maar wat ik eigenlijk kwam laten zien is mijn prachtige bloem, uit een bol, waarvan ik totaal vergeten ben hoe die heet. Daar duikt een exemplaar van op onder de beukenhaag. Niemand die 'm ziet, het is niet eens te fotograferen
[ afbeelding ]
Daar mooet hij zich toch zelf naar uitgezaaid hebben, want die heg die staat er al meer dan tien jaar en die bol pas een paar jaar - een paar exemplaren een endje verderop. Doen het dus wel goed, want ze komen alle jaren terug. En breiden blijkbaar uit.
De wel zichtbare exemplaren zijn echt beeldschoon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Godenlook.quote:Op zondag 6 juni 2021 21:15 schreef sigme het volgende:
Oh ja, maar wat ik eigenlijk kwam laten zien is mijn prachtige bloem, uit een bol, waarvan ik totaal vergeten ben hoe die heet. Daar duikt een exemplaar van op onder de beukenhaag. Niemand die 'm ziet, het is niet eens te fotograferen
[ afbeelding ]
Daar mooet hij zich toch zelf naar uitgezaaid hebben, want die heg die staat er al meer dan tien jaar en die bol pas een paar jaar - een paar exemplaren een endje verderop. Doen het dus wel goed, want ze komen alle jaren terug. En breiden blijkbaar uit.
De wel zichtbare exemplaren zijn echt beeldschoon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |