Verschillende media berichten over een schietpartij op klaarlichte dag in Amsterdam Noord:quote:Politie A'dam: vluchtende overvallers schoten met automatische wapens op agenten
De overvallers van een geldtransportwagen in Amsterdam-Noord hebben vanmiddag op de vlucht met automatische wapens op de politie geschoten. Volgens een woordvoerder van de politie is het "een wonder" dat er geen andere mensen gewond zijn geraakt.
Over de overval zelf, bij het pand van Schöne Edelmetaal, wil de politie nog weinig kwijt, behalve dat die "zeer uitzonderlijk" was en dat er fors is geschoten. "Het feit dat ze met automatische wapens aan de gang zijn gegaan, dat is niet niks", zegt de woordvoerder. De daders vluchtten in meerdere auto's. Op zijn minst één van hen zou uit België komen.
Het kwam tot een achtervolging, waarbij over en weer werd geschoten. De achtervolging eindigde in Broek in Waterland, waar een aantal verdachten een weiland in vluchtte. Ook daar ontstond een vuurgevecht met de politie.
Zes verdachten werden in het weiland opgepakt, van wie er twee gewond raakten. Zij zijn naar het ziekenhuis overgebracht. Een zevende verdachte kwam om het leven. De doodsoorzaak wordt nog onderzocht.
Later vanmiddag zette een arrestatieteam op de A16 bij Rotterdam-Kralingen een auto langs de kant en hield een inzittende aan. Deze arrestant is opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de gewapende overval in Amsterdam-Noord, meldt de politie.
De Telegraaf spreekt over een beoogde buit van mogelijk 50 miljoen euro aan onder meer goud en diamanten. Bronnen bevestigen dat bedrag aan de NOS.
Honden
Bij de politieactie werden tientallen agenten, een politiehelikopter en politiehonden ingezet. Op beelden op sociale media is te zien dat een van de verdachten in het weiland is achterhaald door een politiehond. De politiewoordvoerder wilde alleen zeggen dat de hond "zijn werk goed heeft gedaan".
In Broek in Waterland werden na de achtervolging zeker twee brandende auto's gevonden. De politiewoordvoerder kan alleen bevestigen dat één auto volledig is uitgebrand.
Met hoeveel auto's de daders precies waren is ook nog onbekend. Behalve van de uitgebrande auto gaan op sociale media ook beelden rond van een zwarte Renault, die een tuin in rijdt. De inzittenden met bivakmutsen sloegen vervolgens op de vlucht.
'Ongekend heftig'
Burgemeester Halsema van Amsterdam zegt dat agenten en het personeel van het waardetransport bijzonder angstige momenten hebben gekend. "Dit was een ongekend heftige overval met veel geweld en ik wil mijn grote waardering uitspreken voor het moedige politieoptreden".
https://nos.nl/artikel/23(...)he-wapens-op-agenten
Intussen ook 2 brandende auto's gevonden in Broek In Waterland.quote:Iets met AK's, een geldwagen, daders gevlucht in een Audi (goh), politie erachteraan, GRIP1, geschoten op de politie - maar alles is onbevestigd. Wel heel veel politie, ambulances, MMT en traumahelikopter in de buurt.
Ja joh, laat ze lekker lopen, en maar hopen dat ze niet een omstander uit de voeding schieten op hun vlucht.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:36 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Dan hoef je nog niet in de rug te schieten. Dat is zo waardenloos. En neen, dat laatste is geen typo.
[..]
Je hebt overduidelijk nooit een vuurgevecht meegemaakt. voor jou hoop ik dat dat zo blijft.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:36 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Dan hoef je nog niet in de rug te schieten. Dat is zo waardenloos. En neen, dat laatste is geen typo.
[..]
Ik kan het hem niet recht in zijn gezicht meer zeggen of wel dan? Hoeft ook niet want met dat soort tuig wil ik niets te maken hebben.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:16 schreef Berjan3 het volgende:
[..]
Omdat je dan gewoon een domme kneus bent...
En omdat je dit waarschijnlijk in het echt niet zou zeggen, dus ben je een internethooligan. Lekker anoniem zeggen dat ze wel afgeknald mogen worden. Zeg het eens recht in die mensen hun gezicht, kijken of je dan nog een grote mond hebt.
[..]
Ik heb het over die kneus van een boswachter. Welk vak heeft hij dat hij het risico loopt dat hij hoopt op het doden van mensen?
[..]
Volgens mij heeft de lokale politie het aardig onder controle hoor, juist de overvallers zijn overrompeld.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:38 schreef Starhopper het volgende:
Verschillende media berichten over een schietpartij op klaarlichte dag in Amsterdam Noord:
Geenstijl
[..]
Intussen ook 2 brandende auto's gevonden in Broek In Waterland.
https://twitter.com/oldnoskool/status/1395003306746040321
Telegraaf zelfde melding met oproep
https://www.telegraaf.nl/(...)l-agenten-op-de-been
Heat in Amsterdam of een criminele afrekening.. In ieder geval roert de onderwereld zich en wordt steeds brutaler en gevaarlijker. Nu ook overdag
Lijkt wel alsof de lokale politie het niet meer onder controle kan houden.
quote:Even later, zo blijkt uit andere beelden van bewoners, rennen de mannen door het weiland, terwijl ze hevig worden beschoten door de politie. Intussen staan meerdere auto’s in brand in de berm.
@Starhopper thanks scherp! Scherper dan de mediaquote:Op woensdag 19 mei 2021 17:57 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
In dat filmpje zie je drie auto's wegrijden.
Ook in het filmpje dat gefilmd is van de overkant zijn drie auto's te zien.
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)quote:Op woensdag 19 mei 2021 18:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Is een Audi RS6 + twee andere auto's niet meer waard dan wat je uit een waardetransport haalt?
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:45 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)
belediging voor die arme paling!quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).
GTA heistquote:Op woensdag 19 mei 2021 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken. Deze jongemannen hadden waarschijnlijk het IQ van een paling (alle zeven tezamen).
Laat die arme jongen. Die rouwt om een matte die gesneuveld is in de "strijd"quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:42 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik kan het hem niet recht in zijn gezicht meer zeggen of wel dan? Hoeft ook niet want met dat soort tuig wil ik niets te maken hebben.
Wie is hier nou de kneus, zemmel. Beetje dit soort proleten anoniem op een forum een veer in de reet stekenEn zeiken dat de politie iemand die zojuist heeft lopen schieten met een Kalsjnikov of AK47 in de rug schiet
Je bent niet wijs man.
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:45 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Uhm, ja, potentiële buit was 50 miljoen euro. Dan is vluchten in een RS6 of Cayenne toch iets verstandiger (en vervolgens over te stappen naar een andere auto o.i.d.)
Je gaat niet een simpel normaal transportje met meerdere dikke wagens overvallen natuurlijkquote:Op woensdag 19 mei 2021 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.
Waar handel naar toe gaat ligt ook handel. Je zal het niet zeggen als je het pand op Streetview bekijkt, maar er ligt voor heel veel centjes aan metaal opgeslagen daar.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ik dacht bij een normaal transport van cash zal er toch niet meer dan een ton vervoerd worden, maar het was een transport van edelstenen. Wat niet heel vaak zal gebeuren, dus dit was niet zomaar een transport dat overvallen werd. Maar dat zag je ook wel aan het materieel.
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:59 schreef marcb1974 het volgende:
Is er iets bekend over de medewerkers van het transport? Zijn die gewond geraakt?
quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:59 schreef marcb1974 het volgende:
Is er iets bekend over de medewerkers van het transport? Zijn die gewond geraakt?
https://www.parool.nl/ams(...)joenenbuit~bfcec20e/quote:Ook de medewerkers van het waardetransport zijn niet gewond geraakt, die zijn natuurlijk wel ontzettend geschrokken.”
Hopelijk is het een troll want anders zou het wel heel zorgelijk zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Laat die arme jongen. Die rouwt om een matte die gesneuveld is in de "strijd".
Ik vraag mij wel af hoe hun ouders naar dit volksvermaak gekeken hebben. Trots? Dat ze toch geprobeerd hebben wat van hun leven te maken? Of met schaamte en afschuw dat ze dit soort tuig op de wereld hebben gezet. Zo veel redenen dat dit echt een waanzinnig monsterlijk ondoordachte overval is geweest.
Kinderen die op straat lopen, andere mensen met hoge snelheden in gevaar brengen, schieten op politie op klaar lichte dag, bij mensen de achtertuin in rijden (je kind zal er maar gespeeld hebben)... ongelooflijk.
Mooi, en dank.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:03 schreef yup het volgende:
[..]
[..]
https://www.parool.nl/ams(...)joenenbuit~bfcec20e/
Bron. Paroolartikel van hierboven.quote:Auto in tuin
Op een bewakingsfilmpje is te zien hoe rond kwart over twee een zwarte Renault Mégane een tuin in rijdt, de auto waar een deel van de mannen is ingestapt nadat ze de Porsche in brand hadden gestoken. Drie mannen stappen uit, een vierde man komt ook voorbijgerend
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:10 schreef heywoodu het volgende:
Die door dat weiland sprintende hond
Matig als er op je geschoten wordt enzo, maar dat heeft nog niet een beetje de intimidatiefactor van een woeste herder die op vol oorlogspad op je af komt rennen
Dat is de Politieheliquote:Op woensdag 19 mei 2021 21:20 schreef yup het volgende:
[..]
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.
In Belgie heb je die sirenes ook. Maar in NL? Nog niet gehoord idd.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:20 schreef yup het volgende:
[..]
Ik hoor Amerikaanse sirenes in dat filmpje, sinds wanneer heeft de politie zulke sirenes? Of zijn dat die bijzondere bijstand wagens ofzo.
Schoot de politie wel gericht op ze toen ze door het weiland renden? Met de dienstwapens raak je niet veel op die afstanden, en ik zie de Nederlandse politie ook niet snel mensen bewust in de rug schieten. Of was er een arrestatieteam wat met andere wapens van buiten beeld schoot? Of was het tussen de andere 2 en de politie buiten beeld?quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:10 schreef heywoodu het volgende:
Die door dat weiland sprintende hond
Matig als er op je geschoten wordt enzo, maar dat heeft nog niet een beetje de intimidatiefactor van een woeste herder die op vol oorlogspad op je af komt rennen
quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:39 schreef Starhopper het volgende:
Dat commentaar"Allemaal negers hiero"
![]()
![]()
https://www.dumpert.nl/filmpjes?selectedId=8117603_fe3faedd
Waarom filmen die boeren daaro allemaal met een aardappel?quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:39 schreef Starhopper het volgende:
Dat commentaar"Allemaal negers hiero"
![]()
![]()
https://www.dumpert.nl/filmpjes?selectedId=8117603_fe3faedd
Zo te horen hebben ze in dat gehucht nog nooit negers gezien. Dan mag je uberhaupt blij zijn dat ze een aardappel hebben om te filmen.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:58 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom filmen die boeren daaro allemaal met een aardappel?
Misschien dat ze daarom ook zo weinig raakten?quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Schoot de politie wel gericht op ze toen ze door het weiland renden? Met de dienstwapens raak je niet veel op die afstanden, en ik zie de Nederlandse politie ook niet snel mensen bewust in de rug schieten. Of was er een arrestatieteam wat met andere wapens van buiten beeld schoot? Of was het tussen de andere 2 en de politie buiten beeld?
Ja, ze kwamen in ieder geval uit Frankrijk voor deze klus.quote:
Toeval? https://twitter.com/schlijper/status/1394013179827691521quote:
Waren het negers dan?quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:41 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
[..]
Dit zijn geen negers
Nee joh. Franse auto's met dit soort figuren komen vaak naar Amsterdam, laden zichzelf en de auto vol met lekkernij en vertrekken weer huiswaards. betalen voor parkeren doen ze niet, boetes worden nooit betaald.quote:
als ik het dumpertfilmpje mag geloven .... "het is een zwarte!"quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waren het negers dan?
Ze waren lichtgetint toch?
Ja klopt. En in het andere filmpje "er lopen hierrr allemaal negerrrs"quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
als ik het dumpertfilmpje mag geloven .... "het is een zwarte!"
Maar als je dan het filmpje bekijkt zie je alleen zwarte kleding en is dat wat onder de broekspijpen vandaan komt lichtgetintquote:Op woensdag 19 mei 2021 22:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
als ik het dumpertfilmpje mag geloven .... "het is een zwarte!"
dat die ene verdachte geen broek meer aan heeft dat schijnt daar een gebruik te zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als je dan het filmpje bekijkt zie je alleen zwarte kleding en is dat wat onder de broekspijpen vandaan komt lichtgetint
Nou vooruit dan, het waren lichtgetinte negers, wtf maakt dat nou nog uit man?quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als je dan het filmpje bekijkt zie je alleen zwarte kleding en is dat wat onder de broekspijpen vandaan komt lichtgetint
quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
Las net wat de medewerker van de waardetransportauto als eerste tegen de overvaller zei:
"U overvalt mij een beetje"
Omdat lichtgetint geen neger is.quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou vooruit dan, het waren lichtgetinte negers, wtf maakt dat nou nog uit man?
Er zijn toch ook behoorlijk wat negers met een lichtere huid, Beyonce is een negerin, maar is niet echt veel donkerder dan de gemiddelde Noord Afrikaan.quote:
Bij een neger denk ik aan iemand met donkerbruine huidskleur. Maar het liefst gebruik ik person of colorquote:Op woensdag 19 mei 2021 23:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er zijn toch ook behoorlijk wat negers met een lichtere huid, Beyonce is een negerin, maar is niet echt veel donkerder dan de gemiddelde Noord Afrikaan.
quote:Op woensdag 19 mei 2021 22:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou vooruit dan, het waren lichtgetinte negers, wtf maakt dat nou nog uit man?
Het overal is in goede orde aangetroffen. Een van de verdachte had het overal in Amsterdam-Noord gekocht en had het aan toen zijn Broek in de water was beland.quote:
Gelukkig is het goet met de hont afgeloopt.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het overal is in goede orde aangetroffen. Een van de verdachte had het overal in Amsterdam-Noord gekocht en had het aan toen zijn Broek in de water was beland.
Sinds ik mijn appartement opnieuw in de verf heb gezet praat ik alleen nog maar over RAL kleuren.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij een neger denk ik aan iemand met donkerbruine huidskleur. Maar het liefst gebruik ik person of color
quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Sinds ik mijn appartement opnieuw in de verf heb gezet praat ik alleen nog maar over RAL kleuren.
De hal en de slaapkamer zijn RAL9010.
In December komt Sinterklaas met RAL9005 Piet.
even bij elke overvaller dit apparaatje op z'n bakkes
[ afbeelding ]
dan pas weten we over welke RALneger we het hier hebben.
Schijnbaar, volgens AD artikel, raakten ze er dus wel een in het weiland, die ene die gevallen was en daarna een bezoekje kreeg van de politiehond. Volgens dat artikel zou die overleden zijn, maar ik weet niet of dat ook klopt.quote:Op woensdag 19 mei 2021 21:59 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Misschien dat ze daarom ook zo weinig raakten?
Dit is wel een goede casus voor de hogeschool voor criminelen: wat kunnen wij hiervan leren?quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:25 schreef Sounddragon het volgende:
Misschien was het toch niet zo'n heel goed idee om voor de deur van je heist in de lucht te gaan staan knallen
Komt in GTA ook niet de politie als je aandacht trekt met dom schieten wanneer dat nog niet nodig is?quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit is wel een goede casus voor de hogeschool voor criminelen: wat kunnen wij hiervan leren?
Geen idee. Politiebureau in de buurt.. matig vluchtplan..niet bekend met de omgeving..allemaal knus bij elkaar blijven ipv verspreiden..het komt wat knullig over.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Komt in GTA ook niet de politie als je aandacht trekt met dom schieten wanneer dat nog niet nodig is?
Klopt. Naar het noorden vluchten ipv richting Duitsland of België is ook niet handig. Maar helemaal hilarisch is natuurlijk om te voet een gigantisch open veld op te rennen in je vlucht...quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Geen idee. Politiebureau in de buurt.. matig vluchtplan..niet bekend met de omgeving..allemaal knus bij elkaar blijven ipv verspreiden..het komt wat knullig over.
Ik denk dat er meerdere redenen zijn dan dit:quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Geen idee. Politiebureau in de buurt.. matig vluchtplan..niet bekend met de omgeving..allemaal knus bij elkaar blijven ipv verspreiden..het komt wat knullig over.
Zo doen ze het altijd ja. Een gewone personenauto valt niet op.quote:Op donderdag 20 mei 2021 00:22 schreef speknek het volgende:
Ik vind het vluchtplan uitstekend in elkaar zitten eigenlijk. Je gebruikt snelle auto's met goede acceleratie om zo snel mogelijk de stad uit te komen (je gaat niet door de stad rijden waar je overal in het verkeer vast komt te zitten). Dan op een plek met weinig mensen (dus in het weiland) dump je de auto's, steek je ze in de fik en ga je over in een lelijke saaie Renault terwijl iedereen naar dure sportauto's aan het zoeken is. De kraak was in Noord, redelijk dicht bij de landweggetjes, dus natuurlijk race je daar naartoe. Zo had ik het ook gedaan.
Ze waren alleen te langzaam, of de politie te snel (die zullen wel op de hoogte gesteld zijn van het enorm kostbare transport en sowieso rijdt DSI altijd rond). Dus ze zullen ingesloten geweest zijn bij het overstappen in een van de vluchtauto's. Misschien was het weiland de enige overgebleven vluchtroute, of er stond een andere vluchtauto aan de overkant waar ze naartoe hadden willen rijden en ze nu te voet probeerde te bereiken.
En die Canta die dan 'even' gaat keren omdat er een gewapende overval aan de gang is.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:25 schreef Sounddragon het volgende:
Misschien was het toch niet zo'n heel goed idee om voor de deur van je heist in de lucht te gaan staan knallen
Zeer zeker, en hoe bonter je het maakt, des te meer ze inzetten.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Komt in GTA ook niet de politie als je aandacht trekt met dom schieten wanneer dat nog niet nodig is?
Of misschien waren ze toch niet zo slim als je ze nu neerzet.quote:Op donderdag 20 mei 2021 00:22 schreef speknek het volgende:
Ik vind het vluchtplan uitstekend in elkaar zitten eigenlijk. Je gebruikt snelle auto's met goede acceleratie om zo snel mogelijk de stad uit te komen (je gaat niet door de stad rijden waar je overal in het verkeer vast komt te zitten). Dan op een plek met weinig mensen (dus in het weiland) dump je de auto's, steek je ze in de fik en ga je over in een lelijke saaie Renault terwijl iedereen naar dure sportauto's aan het zoeken is. De kraak was in Noord, redelijk dicht bij de landweggetjes, dus natuurlijk race je daar naartoe. Zo had ik het ook gedaan.
Ze waren alleen te langzaam, of de politie te snel (die zullen wel op de hoogte gesteld zijn van het enorm kostbare transport en sowieso rijdt DSI altijd rond). Dus ze zullen ingesloten geweest zijn bij het overstappen in een van de vluchtauto's. Misschien was het weiland de enige overgebleven vluchtroute, of er stond een andere vluchtauto aan de overkant waar ze naartoe hadden willen rijden en ze nu te voet probeerde te bereiken.
waar sloeg dat op inderdaadquote:Op woensdag 19 mei 2021 23:25 schreef Sounddragon het volgende:
Ze wilde dat pand binnen waar de buit lag, maar die deden de deur niet openquote:
Die hebben de komende 10-15 jaar wel wat anders te doen denk ikquote:Op donderdag 20 mei 2021 03:35 schreef Molo het volgende:
Als ik die buurtbewoners aan de overkant van dat edelmetalenpand was zou ik dat filmpje nooit online hebben gezet
Die zijn mega herkenbaar en dit soort figuren wil je niet naderhand gezellig aan de deur hebben
Dat dacht ik dus ook. Ik zou altijd heel voorzichtig zijn met het delen van dit soort content. Kijk bijvoorbeeld naar dat groentenbedrijf in Brabant waar zelfs mensen die sla staan te snijden handgranaten aan de deur vinden omdat ze daar ooit eens een coketransport hebben doorgegeven aan de popo.quote:Op donderdag 20 mei 2021 03:35 schreef Molo het volgende:
Als ik die buurtbewoners aan de overkant van dat edelmetalenpand was zou ik dat filmpje nooit online hebben gezet
Die zijn mega herkenbaar en dit soort figuren wil je niet naderhand gezellig aan de deur hebben
De politie was gewoon heel snel lijkt me, terwijl ze nog bezig waren kwam de politie al ter plaatse en ze gingen het weiland in omdat ze met die renault in een tuin vast kwamen, dachten zeker even binnendoor te gaan maar toen zat er een sloot achter en terug kan niet aangezien de popo daar is.quote:Op donderdag 20 mei 2021 00:22 schreef speknek het volgende:
Misschien dachten ze slim te zijn want daar gaat de politie ook van uit en als je verlogens vast komt te staan in het verkeer ergens schiet(hihi) je ook niks op., dus lekker naar het noorden overstappen in een andere auto en mogelijk de lange weg naar het buitenland.quote:Op donderdag 20 mei 2021 00:27 schreef Starhopper het volgende:
aleweg gepakt hebben waar je verder geen kant uit kunt. Ze hadden beter de A10 kunnen pakken. Vanaf daar kan je alle kanten uit. Genoeg kleine dorpjes (met meerdere vluchtwegen) rond Amsterdam te bereiken via de A10. Even overstappen en niemand wee
Beter bellen ze de volgende keer aan. Dat werkt beter dan met een AK47 ploffenquote:Op donderdag 20 mei 2021 03:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Ze wilde dat pand binnen waar de buit lag, maar die deden de deur niet open
Ze hoopten begreep ik van de politie dat ze middels schoten en angst ervan de deur wel open zouden doen
Heel bizar allemaal, zoveel geweld maar zo hersenloos allemaal
Het lijkt vooral hap snap werk, vorige week getipt en deze week snel de overval op de bonnefooi. Er komt zelfs een soort van dedain uit de Belgische/Franse mocro overvallers. Zo van we komen dit varkentje wel even wassen met die suffe Hollandse politiemacht. Beetje schieten in de lucht en gaan.quote:Op donderdag 20 mei 2021 04:56 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
De politie was gewoon heel snel lijkt me, terwijl ze nog bezig waren kwam de politie al ter plaatse en ze gingen het weiland in omdat ze met die renault in een tuin vast kwamen, dachten zeker even binnendoor te gaan maar toen zat er een sloot achter en terug kan niet aangezien de popo daar is.
[..]
Misschien dachten ze slim te zijn want daar gaat de politie ook van uit en als je verlogens vast komt te staan in het verkeer ergens schiet(hihi) je ook niks op., dus lekker naar het noorden overstappen in een andere auto en mogelijk de lange weg naar het buitenland.
Of ze zijn in paniek zomaar ergens heen gereden.
De politie was er binnen een halve minuut wegens de vele 112 meldingen, de daders hadden daar ws niet op gerekendquote:Op donderdag 20 mei 2021 00:22 schreef speknek het volgende:
Dat valt nog te bezien. Overvallers begin 20, zwakbegaafd, allerlei soorten stoornissen, kunnen als minderjarige behandeld worden. Daarnaast nog allerlei strafverminderende omstandigheden zoals slechte jeugd en peer pressure. Ik zie ze er nog met een jaartje jeugd tbs vanaf komen. Het is niet dat we dat niet vaker zien.quote:Op donderdag 20 mei 2021 04:03 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
Die hebben de komende 10-15 jaar wel wat anders te doen denk ik
Gaat denk ik niet op als je met machine geweren amsterdam noord volsproeitquote:Op donderdag 20 mei 2021 08:24 schreef T-zooi het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. Overvallers begin 20, zwakbegaafd, allerlei soorten stoornissen, kunnen als minderjarige behandeld worden. Daarnaast nog allerlei strafverminderende omstandigheden zoals slechte jeugd en peer pressure. Ik zie ze er nog met een jaartje jeugd tbs vanaf komen. Het is niet dat we dat niet vaker zien.
Ach 40 jaar geleden liepen blanke tokkies ook rond te schieten met machinegeweren, alleen was er toen nog geen internet dus hoorde je er niets over.quote:Op donderdag 20 mei 2021 08:32 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
Gaat denk ik niet op als je met machine geweren amsterdam noord volsproeit
Die gasten bij de Groot willen alleen hun coke terug. That's all. Want ja, als je in dat milieu een lading coke kwijtraakt slaap je in no time zelf tussen de vissen of een laag beton.quote:Op donderdag 20 mei 2021 04:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. Ik zou altijd heel voorzichtig zijn met het delen van dit soort content. Kijk bijvoorbeeld naar dat groentenbedrijf in Brabant waar zelfs mensen die sla staan te snijden handgranaten aan de deur vinden omdat ze daar ooit eens een coketransport hebben doorgegeven aan de popo.
Op de politie schieten ziet men vaak wel als een dingetje hoorquote:Op donderdag 20 mei 2021 08:24 schreef T-zooi het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. Overvallers begin 20, zwakbegaafd, allerlei soorten stoornissen, kunnen als minderjarige behandeld worden. Daarnaast nog allerlei strafverminderende omstandigheden zoals slechte jeugd en peer pressure. Ik zie ze er nog met een jaartje jeugd tbs vanaf komen. Het is niet dat we dat niet vaker zien.
Die is vrij snel overleden ja.quote:Op woensdag 19 mei 2021 23:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Schijnbaar, volgens AD artikel, raakten ze er dus wel een in het weiland, die ene die gevallen was en daarna een bezoekje kreeg van de politiehond. Volgens dat artikel zou die overleden zijn, maar ik weet niet of dat ook klopt.
Je ziet natuurlijk wel snel of ze die automatische wapens nog bij zich hebben.quote:Op donderdag 20 mei 2021 08:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
zelfs oud-agenten vinden het bijzonder dat één agent in zijn uppie als eerste het weiland in gaat, achter de overvallers aan die hen eerder beschoten heeft met automatische wapens.
Denk dat de agent zelf ook schrok toen hij zichzelf terugzagquote:Op donderdag 20 mei 2021 08:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
zelfs oud-agenten vinden het bijzonder dat één agent in zijn uppie als eerste het weiland in gaat, achter de overvallers aan die hen eerder beschoten heeft met automatische wapens.
Ja want hij plantte zijn voet op die overvaller en hield die anderen onder schot... houdt een aardig risico in... maar wel cool. Goed gedaan man!! Pluim voor je!!quote:Op donderdag 20 mei 2021 09:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Denk dat de agent zelf ook schrok toen hij zichzelf terugzag![]()
![]()
Daarnaast zullen maar weinig oud-agenten dit ooit meegemaakt hebben dus die weten het in principe ook niet
Blij dat het goed is afgelopen, geen onschuldige mensen gewond of erger. Misschien een gevalletje adrenaline? Is (nog) niet dagelijks dat ze je hier met een AK om de oren schieten.. Die overvallers boeien mij verder niets.quote:Op donderdag 20 mei 2021 08:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dankzij adrenaline werken al je zintuigen beter.quote:Op donderdag 20 mei 2021 10:01 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Blij dat het goed is afgelopen, geen onschuldige mensen gewond of erger. Misschien een gevalletje adrenaline? Is (nog) niet dagelijks dat ze je hier met een AK om de oren schieten.. Die overvallers boeien mij verder niets.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij rende hij een meter of 50 voor zijn collega's een open veld in achter 5 gewapende overvallers, knielde hij en schoot op flinke afstand 1 van die gasten tegen te vlakte (ok, hadtie wel 20 schoten voor nodigquote:Op donderdag 20 mei 2021 09:57 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Ja want hij plantte zijn voet op die overvaller en hield die anderen onder schot... houdt een aardig risico in... maar wel cool. Goed gedaan man!! Pluim voor je!!
voor zover ik nu weet schoten de agenten juist expres naast de overvallers om het gevoel te geven dat er op ze geschoten werd. ze schoten net boven de overvallers uit. dat er eentje door een politiekogel is geraakt was niet met opzet. met andere woorden het was dus de bedoeling de overvallers niet te raken en daarbij het is 1 keer mislukt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 10:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij rende hij een meter of 50 voor zijn collega's een open veld in achter 5 gewapende overvallers, knielde hij en schoot op flinke afstand 1 van die gasten tegen te vlakte (ok, hadtie wel 20 schoten voor nodig). Ik vind dat best dapper hoor.
Ook primaquote:Op donderdag 20 mei 2021 11:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
voor zover ik nu weet schoten de agenten juist expres naast de overvallers om het gevoel te geven dat er op ze geschoten werd. ze schoten net boven de overvallers uit. dat er eentje door een politiekogel is geraakt was niet met opzet. met andere woorden het was dus de bedoeling de overvallers niet te raken en daarbij het is 1 keer mislukt.
Ik denk noord Afrikaanse arbeidsmigranten.quote:Op donderdag 20 mei 2021 11:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat denken jullie qua daders?
Ik zou gokken op Arabieren uit Frankrijk, dat lijkt te passen bij het patroon.
ik vermoed dat dat de hondengeleider was van die hond. als je dag en nacht met zo een dier leeft, raak je er nogal aan gehecht. vandaar dat hij er zo hard achterna rende.quote:Op donderdag 20 mei 2021 09:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Denk dat de agent zelf ook schrok toen hij zichzelf terugzag![]()
![]()
Daarnaast zullen maar weinig oud-agenten dit ooit meegemaakt hebben dus die weten het in principe ook niet
Contract ontbonden nu lijkt mij.quote:Op donderdag 20 mei 2021 11:27 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Ik denk noord Afrikaanse arbeidsmigranten.
Het waren Franssprekende Belgenquote:Op donderdag 20 mei 2021 11:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat denken jullie qua daders?
Ik zou gokken op Arabieren uit Frankrijk, dat lijkt te passen bij het patroon.
Vast met voorouders uit Noord-Afrika en een mengeling van Arabische kolonisten en inheemse Berbers.quote:
Die kwamen dus de laatste voorraad verhuizen ofzo. Dat er iemand getipt heeft lijkt me wel aannemelijk ja.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:31 schreef lno_ het volgende:
Interessant artikel in het parool (https://www.parool.nl/ams(...)zonderlijk~b9fcf390/). Geeft wel aan dat het welhaast een inside job moet zijn geweest, en het hoofdkantoor van dit bedrijf zit in, wait for it,...... brussel...
Hadden geen buitquote:Op donderdag 20 mei 2021 12:36 schreef Stoorzendert het volgende:
Is de buit eigenlijk teruggevonden of was er geen buit?
Haha dat maakt het wel helemaal compleet.quote:
Lijkt me ook wel, waarom anders helemaal vanuit Frankrijk naar Amsterdam komen? Die zijn gewoon getipt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:31 schreef lno_ het volgende:
Interessant artikel in het parool (https://www.parool.nl/ams(...)zonderlijk~b9fcf390/). Geeft wel aan dat het welhaast een inside job moet zijn geweest, en het hoofdkantoor van dit bedrijf zit in, wait for it,...... brussel...
quote:
Ehm, nee. De buit is terecht en veiliggesteld.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:36 schreef Stoorzendert het volgende:
Is de buit eigenlijk teruggevonden of was er geen buit?
quote:De buit ter waarde van zo'n 50 miljoen euro is rond 21.00 uur gisteravond naar een veilige locatie overgebracht. Een vrachtwagen van de politie, die door gepantserde politiewagens werd beveiligd, heeft het goud en de diamanten naar de onbekende locatie gebracht.
quote:
https://nos.nl/artikel/23(...)r-vuurwapens-overvalquote:Twee vermoedelijke vluchtauto's brandden uit. Een derde belandde in de tuin van een huis, waarna de inzittenden het weiland invluchtten. De huiseigenaar vertelt tegen de NOS dat de politie de derde vluchtauto vanochtend vroeg heeft weggesleept. Daarbij is tegen hem gezegd dat er buit van de overval in die auto is gevonden.
Die mensen hebben dus 50mln aan goud en diamanten in hun tuin gehadquote:Op donderdag 20 mei 2021 12:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)r-vuurwapens-overval
Oh sorry, heb ik vannacht verkeerd gelezen danquote:Op donderdag 20 mei 2021 12:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Ehm, nee. De buit is terecht en veiliggesteld.
[..]
Als het waarschuwingsschoten zijn dan ga je niet net boven iemand richten want wie weet waar die kogels dan terecht komen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 11:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
voor zover ik nu weet schoten de agenten juist expres naast de overvallers om het gevoel te geven dat er op ze geschoten werd. ze schoten net boven de overvallers uit. dat er eentje door een politiekogel is geraakt was niet met opzet. met andere woorden het was dus de bedoeling de overvallers niet te raken en daarbij het is 1 keer mislukt.
Meerdere getuigen hadden het over 10 daders. En die 8e dader is pas veel later bij Rotterdam opgepakt, dus ik gok dat er 3 weg wisten te komen waarvan 1 uiteindelijk alsnog gepakt is.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik las dat een derde vluchtauto..een Audi..brandend is aangetroffen onder een viaduct bij de A1 in Diemen. Dat puzzelstukje ontbrak inderdaad..in totaal waren er 4 auto's. Dan lijkt het dat er toch een paar zijn ontkomen
Klinkt logisch.. In totaal dus zelfs 6 auto's..3 snelle en 3 voor de overstap. Het plan zag er beter uit dan ik dacht, alleen was de politie er te snel bij..met dank waarschijnlijk aan hun eigen enthousiaste geknalquote:Op donderdag 20 mei 2021 13:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meerdere getuigen hadden het over 10 daders. En die 8e dader is pas veel later bij Rotterdam opgepakt, dus ik gok dat er 3 weg wisten te komen waarvan 1 uiteindelijk alsnog gepakt is.
Het waren toch Fransen? Eigen merk eerst!quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En dan nog even beknibbelen door een Renault Scenic te pikken.
Waren dat de enige nationaliteiten die ze hadden, of waren die andere niet relevant?quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:53 schreef WammesWaggel het volgende:
De verdachten hebben de Belgische en Franse nationaliteit.
Yup. op 50 meter een bewegend doelwit raken met een Walther is moeilijk...quote:Op donderdag 20 mei 2021 10:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij rende hij een meter of 50 voor zijn collega's een open veld in achter 5 gewapende overvallers, knielde hij en schoot op flinke afstand 1 van die gasten tegen te vlakte (ok, hadtie wel 20 schoten voor nodig). Ik vind dat best dapper hoor.
Beetje omslachtig, een overval plegen met zoveel man.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik las dat een derde vluchtauto..een Audi..brandend is aangetroffen onder een viaduct bij de A1 in Diemen. Dat puzzelstukje ontbrak inderdaad..in totaal waren er 4 auto's. Dan lijkt het dat er toch een paar zijn ontkomen
Kansenparels heet dit in den volksmond.quote:
Grapjas. Als jij wegrent met een wapen heb je de intentie om dat ding nog steeds te gebruiken. Dat ding weegt wat en zonder ren je een stuk sneller.quote:Op woensdag 19 mei 2021 20:36 schreef Berjan3 het volgende: [..] Dan hoef je nog niet in de rug te schieten. Dat is zo waardenloos. En neen, dat laatste is geen typo. [..] Ik weet niet of je ook maar iets van verstand van de tweede wereldoorlog hebt? Want je maakt je nu wel erg belachelijk
Komt nog bij dat vluchten iets anders is dan terugschieten. Het schieten was al voorbij, en waarschijnlijk zonder gewonden of doden bij de politie. Dan mag je toch wel iets meer professionaliteit bij de politie verwachten? Er vloog een helikopter boven de verdachten, men had een politiehond gezonden. Dan hoef men geen mensen in de rug te schieten...
Een van die gasten gaat vast wel praten voor strafvermindering.quote:Op donderdag 20 mei 2021 13:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meerdere getuigen hadden het over 10 daders. En die 8e dader is pas veel later bij Rotterdam opgepakt, dus ik gok dat er 3 weg wisten te komen waarvan 1 uiteindelijk alsnog gepakt is.
Doet me denken aan de Scarface bende van een jaar of 10 geleden. Die zijn later grotendeels gepakt maar gek genoeg kan ik niks vinden op internet over een strafrechtelijk procesquote:Op donderdag 20 mei 2021 13:17 schreef Hathor het volgende:
[..]
Beetje omslachtig, een overval plegen met zoveel man.
'Fransen'quote:Op donderdag 20 mei 2021 13:12 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het waren toch Fransen? Eigen merk eerst!
die was van één van de daders zelf. Een lease auto.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:04 schreef ddx het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-vluchtauto-gevonden
Hier hebben ze het over een 3e auto, oftewel die 2 auto's die gisteren uitgebrand zijn waren vluchtauto's en die auto in de tuin was een auto waarin ze waren overgestapt ?
Ga ergen anders lullen, expert.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:01 schreef Ixnay het volgende:
Verhaal wat de media vertelt klopt niets van. Promotieverhaal voor de politie. Mogelijk zelfs in scène gezet.
Met zo'n walthertje die de politie gebruikt schiet je geen 300 meter verderop. Zo ver komt zo'n kogel niet. Laat staan dat je iemand er mee kan doodschieten op die afstand. Die kogel heeft nauwelijks kracht nog en ligt dan waarschijnlijk al lang op de grond.
Ook verdere omstandigheden roepen vraagtekens op.
-> BNWquote:Op donderdag 20 mei 2021 15:01 schreef Ixnay het volgende:
Verhaal wat de media vertelt klopt niets van. Promotieverhaal voor de politie. Mogelijk zelfs in scène gezet.
Met zo'n walthertje die de politie gebruikt schiet je geen 300 meter verderop. Zo ver komt zo'n kogel niet. Laat staan dat je iemand er mee kan doodschieten op die afstand. Die kogel heeft nauwelijks kracht nog en ligt dan waarschijnlijk al lang op de grond.
Misschien was hij al eerder geraakt er was genoeg over en weer geschoten.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:01 schreef Ixnay het volgende:
Dit verhaal wat jij vertelt klopt niet? Ben je een bot? Ik denk dat Ixnay voor Amerika werkt. Ik ga kijken als ik kan achterhalen wie of wat je bent. Ik denk dat je een bot bent.quote:
Wat wel klopt is dat een Walther P99 maar een effectief bereik heeft van 50 meter. Geen idee wat de afstand was tussen politie en pineut.quote:
Per ongeluk geraakt door één van zijn collega's?quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:06 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
Misschien was hij al eerder geraakt er was genoeg over en weer geschoten.
Valt op dit moment niet eens uit te sluiten, tenzij ze bekend maken om welk kaliber patroon het gaat.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:23 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Per ongeluk geraakt door één van zijn collega's?
mwahquote:
Er liep toch één enthousiaste plisie op de troepen vooruit? Misschien was hij de scherpschutterquote:Op donderdag 20 mei 2021 15:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat wel klopt is dat een Walther P99 maar een effectief bereik heeft van 50 meter. Geen idee wat de afstand was tussen politie en pineut.
Effectief bereik betekent nog niet dat de kogels niet meer dodelijk zijn na die afstand, enkel dat je tot die afstand op het vizier kunt vertrouwen. Ook na 300m zal de kogel dodelijk zijn alleen de kans dat je raakt is minimaal. Er zijn genoeg tests op youtube te vinden omtrent afstand vs het dodelijk zijn van een kogel mocht je het niet geloven.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat wel klopt is dat een Walther P99 maar een effectief bereik heeft van 50 meter. Geen idee wat de afstand was tussen politie en pineut.
Dat komt volgens mij uit een stuk uit de AD, daarin schreven ze dat iemand in het weiland geraakt werd en toen viel. Op die videos is wel iemand te zien die ligt, maar niet dat die geraakt werd of viel, dat vallen gebeurde buiten beeld. Het is ook degene die door de hond gegrepen wordt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah
hij heeft geen ongelijk hoor, al heeft de politie volgens mij nergens gezegd waar de dode is gevallen en wie het gedaan heeft
dat weiland lijkt me onwaarschijnlijk iig
Hoeveel auto's zijn er nu?quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:45 schreef warhamstr het volgende:
Die derde snelle Audi is in Broek door zo'n oude Politie Touareg frontaal een sloot in gebeukt![]()
Brandende auto's waren de Cayenne en de tweede Audi.
[ afbeelding ]
Fout.
Die auto in de sloot is een Peugeot 5008 dus ook een overstapauto.
Blijft auto van lul thv Rotterdam en brandende auto onder de A1 over...
Die 2 uitgebrande auto's in Broek in Waterland waren dacht ik een Porsche en een Audi.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoeveel auto's zijn er nu?
Twee audi's en een porsche die wegreden.
Twee audi's uitgebrand, een renault in een tuin, een peugeot in een sloot en dan nog een brandende auto op de A1 en nog een auto 'van een lul ter hoogte van Rotterdam'? Waar is de Porsche gebleven? Of is dat die op de A1 of bij R'dam?
Ik geloof je wel hoor. De mondingssnelheid ligt ergens op 360m/s dus ik ben er van overtuigd dat de kogel niet na 50 meter al op de grond ligt. Maar na 50 meter is het meer een toevalstreffer dan skills.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:49 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Effectief bereik betekent nog niet dat de kogels niet meer dodelijk zijn na die afstand, enkel dat je tot die afstand op het vizier kunt vertrouwen. Ook na 300m zal de kogel dodelijk zijn alleen de kans dat je raakt is minimaal. Er zijn genoeg tests op youtube te vinden omtrent afstand vs het dodelijk zijn van een kogel mocht je het niet geloven.
Dit.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Toch lag die dooie in het weiland. Twee andere overvallers zijn gewond geraakt in het weiland.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:53 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dit.
Al denk ik dat je die 50 meter nog niet eens haalt. Dit soort wapens zijn voor close combat en is alleen om iemand snel uit te schakelen en te arresteren met zo weinig mogelijk verdere schade.
Om iemand in een weiland neer te schieten 200 m verderop zul je toch met groter geschut moeten komen en tevens nauwkeuriger. En zelfs dan moet je een goede schutter zijn.
Iemand op 200 meter raken met een Walther modelletje van de politie.
Uit die Renault in de tuin kwamen 3 man, en er kwam er 1 de tuin ingelopen. In de achtergrond zie je 2 gasten langsrennen. In het veld zijn dat de 2 die later aankomen volgens mij. In het veld zie je er maar 5 van de 6. Er wordt in het stuk gezegd dat er 1 dode viel in BiW en er 4 aangehouden werden, dan mist er daar dus 1!quote:Zeker vijf verdachten reden richting Broek in Waterland waar een aantal verdachten de weilanden invluchtte. Ook hier werd over en weer geschoten. Eén verdachte overleed. De vier anderen konden worden aangehouden.
Een zesde persoon werd aangehouden op de Overdiemerweg, ter hoogte van het viaduct van de A1. Deze verdachte zat in een auto die naast een uitgebrand voertuig stond. Een zevende verdachte werd later op woensdag gearresteerd op de A16 bij Kralingen.
Dat ontkent hij dan ook niet. De vraag is uit welk wapen die kogels kwamen en waar die zijn afgeschoten.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Toch lag die dooie in het weiland. Twee andere overvallers zijn gewond geraakt in het weiland.
Zijn gewoon de feiten.
Die kogel haalt geen 300 meter, punt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:49 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Effectief bereik betekent nog niet dat de kogels niet meer dodelijk zijn na die afstand, enkel dat je tot die afstand op het vizier kunt vertrouwen. Ook na 300m zal de kogel dodelijk zijn alleen de kans dat je raakt is minimaal. Er zijn genoeg tests op youtube te vinden omtrent afstand vs het dodelijk zijn van een kogel mocht je het niet geloven.
Dat weet jij helemaal niet of dat de feiten zijn.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Toch lag die dooie in het weiland. Twee andere overvallers zijn gewond geraakt in het weiland.
Zijn gewoon de feiten.
Kaf en koren verhaal.. ééntje met ballen, de rest knikkende knieën, en dat loopt beroerd in een weiland.quote:Op donderdag 20 mei 2021 08:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal best een lucky shot geweest zijn. Maar een 9mm die vanaf 50 meter door je oogkas naar binnen waait heeft nog kracht genoeg om de grijze cellen in puré te veranderen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Die kogel haalt geen 300 meter, punt.
En ook op 50 meter is het nauwelijks mogelijk om te raken. Die loops is veel te kort om precies te richten en je bent veel te veel afhankelijk van wat de wind etc doet.
En zelfs als je raakt op 50 meter dan is die kogel door luchtweerstand vrijwel al zijn kinetische energie kwijt. Daarmee doorboor je geen schedel.
Als je iemand op 1 meter afstand raakt met dit wapen is het de bedoeling dat de kogel achterblijft in het lichaam en niet dat je de persoon achter pineut ook raakt met dezelfde kogel. Dit is een politiewapen, geen oorlogswapen. Deze wapens hebben genoeg kracht voor alleen dit doel en meer niet. Als zo'n kogel na 50 meter nog steeds zo veel energie zou hebben is het onveilig voor gebruik op korte afstand.
Conclusie: pineut is niet geraakt door een politiekogel op de afstand die in die video's te zien is.
Als je 1 kogel horizontaal wegschiet met 360 m/s en een andere kogel laat je uit je handen op de grond vallen, dan trekt de aardkloot er met dezelfde kracht aan en ze zullen dan ook beide +/- op hetzelfde moment op de grond vallen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:15 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor. De mondingssnelheid ligt ergens op 360m/s dus ik ben er van overtuigd dat de kogel niet na 50 meter al op de grond ligt. Maar na 50 meter is het meer een toevalstreffer dan skills.Anyhow mooi dat er in ieder geval alvast eentje minder is.
Er wasquote:Op donderdag 20 mei 2021 17:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/binnenland/6134467/nog-zeker-twee-verdachten-gewapende-overval-amsterdam-zijn-voortvluchtig.html
[..]
Uit die Renault in de tuin kwamen 3 man, en er kwam er 1 de tuin ingelopen. In de achtergrond zie je 2 gasten langsrennen. In het veld zijn dat de 2 die later aankomen volgens mij. In het veld zie je er maar 5 van de 6. Er wordt in het stuk gezegd dat er 1 dode viel in BiW en er 4 aangehouden werden, dan mist er daar dus 1!
Op de A16 was de arrestatie bij een donkerblauwe Renault(? zie hier).
En er werd iemand aangehouden onder een viaducht van de A1. Raar verhaal, die zat in een auto naast een uitgebrande auto. Dus je steekt je auto in de fik, en vervolgens ga je in een auto ernaast zitten wachten? En hoe kwam hij in zijn eentje aan die auto? Er wordt niet vermeld dat die auto gejacked was. Dus die kan daar vantevoren neergezet zijn. Maar als hij tijd heeft om hem in de fik te zetten, dan zal hij ook tijd hebben om weg te komen. Als je echt op de hielen gezeten wordt, ga je niet overstappen. En als je achterna gezeten wordt en het is krap, en je wilt overstappen, dan ga je geen of heel weinig tijd besteden aan het in de fik zetten van je auto.
Er reden weg: 2 audis, 1 porsche.
In BiW in brand 1 porsche, 1 audi.
In BiW 1 Renault.
De Peugeot in de sloot was in BiW? Dan zouden ze vanuit 2 auto's 2 anderen hebben gepakt.
Op de A16 nog een blauwe Renault(?)
Onder de A1 een uitgebrande audi(?).
Iemand die wegrent kun je moeilijk in zijn oogkas raken lijkt mij.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het zal best een lucky shot geweest zijn. Maar een 9mm die vanaf 50 meter door je oogkas naar binnen waait heeft nog kracht genoeg om de grijze cellen in puré te veranderen.
https://www.at5.nl/artike(...)ige-overval-in-noordquote:Op donderdag 20 mei 2021 17:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dat weet jij helemaal niet of dat de feiten zijn.
Al heeft die gast een hartaanval gekregen en ging ie daardoor tegen de vlakte. Who cares?quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:08 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Als je 1 kogel horizontaal wegschiet met 360 m/s en een andere kogel laat je uit je handen op de grond vallen, dan trekt de aardkloot er met dezelfde kracht aan en ze zullen dan ook beide +/- op hetzelfde moment op de grond vallen.
Als je er een clip achteraan gooit is er soms wel eens eentje raak. En er werd genoeg dat weiland in geknald.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:15 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor. De mondingssnelheid ligt ergens op 360m/s dus ik ben er van overtuigd dat de kogel niet na 50 meter al op de grond ligt. Maar na 50 meter is het meer een toevalstreffer dan skills.Anyhow mooi dat er in ieder geval alvast eentje minder is.
Amsterdam-Noord: Het begon met een galgenveld. Op de plaats waar nu gebouw 'A'dam Tower' staat, vlakbij Volewijck, wat eigenlijk Vogelenwijk betekent omdat de lichamen van de op de Dam of de Nieuwmarkt geëxecuteerden die op het galgenveld werden tentoongesteld om 'van de vogelen gegeten en van de lucht verteerd te worden' veel vogels aantrokken.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens nu.nl artikel is er ook een gearresteerd naast die uitgebrande auto onder de snelweg (A1)?quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Er was
1 dooie in dat veld
4 opgepakt in dat veld
2 uit klikos gehengeld (jaja, ze kennen hun plek) in Broek op dingesland.
1 hebben ze op de A16 uit de auto gehengeld.
Dus 1 uitgeschakeld & 7 gepakt waaronder 2 gewond.
Verder
1 Cayenne in de fik in Broek.
1 Audi in de fik in Broek.
1 Renault in de tuin in Broek.
1 Peugeot in de sloot in Broek.
1 Audi in de fik onder de snelweg
1 Blauwe auto gepakt op de A16
Oh, dan zijn er wellicht 3 levend uit dat veld gehengeld. Dacht op al die filmpjes totaal 5man te zien rennen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Volgens nu.nl artikel is er ook een gearresteerd naast die uitgebrande auto onder de snelweg (A1)?
En ook AT5 meld dat er 4 aanhoudingen waren in Broek, niet 5, en dat het aantal aanhoudingen is bijgesteld naar 6.
Er renden er 5, maar als je de video van de auto in de tuin ziet, dan zie je 6 man het veld in gaan. Eentje is dus iets anders gaan doen, en ze hebben er 1 doodgeschoten, en 4 gearresteerd. Eentje is dus zoekgeraakt daar, dat zal die ene zijn die een andere kant is opgegaan..quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Oh, dan zijn er wellicht 3 levend uit dat veld gehengeld. Dacht op al die filmpjes totaal 5man te zien rennen.
Volgens mij is 300 m wel heel erg weinig. Als ik thuis ben zal ik eens uitrekenen wat het ongeveer zou moeten zijn. Maar ik schat eerder 1500 meter.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Die kogel haalt geen 300 meter, punt.
En ook op 50 meter is het nauwelijks mogelijk om te raken. Die loops is veel te kort om precies te richten en je bent veel te veel afhankelijk van wat de wind etc doet.
En zelfs als je raakt op 50 meter dan is die kogel door luchtweerstand vrijwel al zijn kinetische energie kwijt. Daarmee doorboor je geen schedel.
Als je iemand op 1 meter afstand raakt met dit wapen is het de bedoeling dat de kogel achterblijft in het lichaam en niet dat je de persoon achter pineut ook raakt met dezelfde kogel. Dit is een politiewapen, geen oorlogswapen. Deze wapens hebben genoeg kracht voor alleen dit doel en meer niet. Als zo'n kogel na 50 meter nog steeds zo veel energie zou hebben is het onveilig voor gebruik op korte afstand.
Conclusie: pineut is niet geraakt door een politiekogel op de afstand die in die video's te zien is.
Ongeveer 400m/s. Vaak worden kogelsnelheden in feet per second gegeven.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens mij is 300 m wel heel erg weinig. Als ik thuis ben zal ik eens uitrekenen wat het ongeveer zou moeten zijn. Maar ik schat eerder 1500 meter.
Daarin laat je dus 2 belangrijke dingen buiten beschouwing:quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:08 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Als je 1 kogel horizontaal wegschiet met 360 m/s en een andere kogel laat je uit je handen op de grond vallen, dan trekt de aardkloot er met dezelfde kracht aan en ze zullen dan ook beide +/- op hetzelfde moment op de grond vallen.
Precies. Maar als meerdere agenten een salvo af vuurt, op 6 doelen, dan is de kans dat minimaal 1 agent iets raakt ook niet zo heel klein denk ik. Als 20 agenten 10 kogels afvuren heb je 200 kogels waarvan er 3 doel geraakt hebben.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ongeveer 400m/s. Vaak worden kogelsnelheden in feet per second gegeven.
Maar je kunt ook een beetje omhoog schieten, als in een boogje, dan vliegt zo'n kogel echt wel langer dan een seconde, en kan echt wel schade aanrichten. Alleen iets raken met een handwapen op meer dan 50m, terwijl je staat te hijgen en trillen is een loterij.
En een (of meer) van de overvallers heeft inderdaad de pech gehad in die loterij om geraakt te worden. Ik heb overigens nergens gelezen hoe die andere twee gewond zijn geraakt. Kan me goed voorstellen dat dat ook door die hond kan zijn gebeurd. Al is dat geloof ik degene die overleden is.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies. Maar als meerdere agenten een salvo af vuurt, op 6 doelen, dan is de kans dat minimaal 1 agent iets raakt ook niet zo heel klein denk ik. Als 20 agenten 10 kogels afvuren heb je 200 kogels waarvan er 3 doel geraakt hebben.
Lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk.
Het is inderdaad een aanname dat die 2 door politiekogels zijn geraakt. Dat weet ik niet. Maar van in ieder geval 1 weten we zeker dat hij door een kogel is geraakt en dat is helemaal niet onwaarschijnlijk als er heel veel agenten tientallen kogels op je afvuren, ook niet op een afstand van 300 m.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En een (of meer) van de overvallers heeft inderdaad de pech gehad in die loterij om geraakt te worden. Ik heb overigens nergens gelezen hoe die andere twee gewond zijn geraakt. Kan me goed voorstellen dat dat ook door die hond kan zijn gebeurd. Al is dat geloof ik degene die overleden is.
Die zal op de moment echt nog niet dood zijn geweest. Ik hoop voor die agent wel dat diegene op dat moment buiten bewustzijn was, om iemand onder je voet dood te zien gaan is niet echt een fijne ervaring.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:05 schreef Pleun2011 het volgende:
Wel een held, die politieman die met zijn schoen in de nek staat van die dooie boef. Die heeft hij toch maar mooi in bedwang gehouden.
Die was nog niet overleden, die hebben ze nog moeten reanimeren.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:05 schreef Pleun2011 het volgende:
Wel een held, die politieman die met zijn schoen in de nek staat van die dooie boef. Die heeft hij toch maar mooi in bedwang gehouden.
Zal wel geen uitje van de padvinderij zijn wat je beschrijft. Wel heftig om mee te makenquote:Op donderdag 20 mei 2021 18:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die zal op de moment echt nog niet dood zijn geweest. Ik hoop voor die agent wel dat diegene op dat moment buiten bewustzijn was, om iemand onder je voet dood te zien gaan is niet echt een fijne ervaring.
Ik heb ooit iemand opgepikt die neergeschoten was. Meegenomen in de auto naar een kamp waar een arts was, en die verklaarde hem dood bij aankomst. Ik ben blij dat diegene al zo ver heen was, en leeggebloed was dat hiet niet traumatischer werd dan het al was. Hij ademde alleen nog toen we hem vonden, maar er was verder geen respons.
Heat in the polder. Ik moet zeggen dat ik bij Heat wel op hand van de boeven wasquote:Op donderdag 20 mei 2021 18:15 schreef appeleibanaan het volgende:
Sommige users hebben het er maar moeilijk mee dat onze politiemensen zo'n geweldige prestatie hebben geleverd
Wordt weer eens tijd om te kijken....goede film.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:23 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heat in the polder. Ik moet zeggen dat ik bij Heat wel op hand van de boeven was
quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)ige-overval-in-noord
Vooruit nog een keer dan.
Kijk eens wat hier staat. Het is waar, want het staat ergens geschreven. Ik ben de media.quote:De politie heeft geen mensen doodgeschoten.
Valsnelheid.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Al heeft die gast een hartaanval gekregen en ging ie daardoor tegen de vlakte. Who cares?
Ik kan dit wel met de valsnelheid van wat was het ook alweer, 9m per seconde ofzo toelichten door een half uur te besteden aan een natuurkundige berekening. Maar ik snap niet waarom je je gelijk wil hebben op zoiets sufs.
1,5 km haal je misschien met een sniper geweer. Niet met een P99.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens mij is 300 m wel heel erg weinig. Als ik thuis ben zal ik eens uitrekenen wat het ongeveer zou moeten zijn. Maar ik schat eerder 1500 meter.
quote:Klopjacht op twee voortvluchtige overvallers in België en Frankrijk: ’zeer zware criminelen’
AMSTERDAM - De mannen die woensdagmiddag de gewelddadige overval pleegden op een waardetransport in Amsterdam zijn zeer zware, bekende criminelen. In België en Frankrijk jaagt de politie op in ieder geval twee voortvluchtige overvallers.
Dat melden bronnen rond het onderzoek aan De Telegraaf. De Amsterdamse politie bevestigt dat er in de twee landen gezocht wordt naar het duo dat op de vlucht is geslagen na de wildwestoverval en dat er intensief contact is tussen de politie in Nederland en de opsporingsdiensten in België en Frankrijk. Over de zware criminele achtergrond van het merendeel van de overvallers wil de politie uit onderzoeksbelang niets zeggen. „We bevestigen het niet, maar ontkennen het ook niet”, zegt een woordvoerder.
Er circuleren namen van bekende overvallers die eerder betrokken zijn geweest bij zeer gewelddadige overvallen op geldtransporten in Frankrijk en Nederland, maar de politie wil niets zeggen over de identiteit van de opgepakte verdachten en de twee voortvluchtige mannen. De opsporingsdiensten houden er ernstig rekening mee dat de twee zwaar bewapend zijn en er niet voor terugdeinzen zwaar geweld te gebruiken tegen de politie.
Het is nog steeds onduidelijk of er toch nog iets van de buit zoek is. De politie Amsterdam zegt dat uitgezocht moet worden op basis van inventarislijsten wat er eventueel mist. De overvallers hebben in ieder geval tassen vol spullen meegenomen. Een deel van de buit is teruggevonden. De beoogde buit, dus de waarde van het transport, zou tientallen miljoenen euro’s bedragen. Er wordt een bedrag van rond de vijftig miljoen genoemd.
Dit soort zware overvallen zoals woensdag in Amsterdam waarbij zoveel mensen betrokken zijn, zwaar geweld wordt gebruikt en zeer waarschijnlijk voorkennis is over de waarde van het transport, worden doorgaans door uiterst professionele beroepscriminelen gepleegd. Ze vergen maandenlange voorbereidingen en forse investeringen.
https://www.telegraaf.nl/(...)eer-zware-criminelen
Beste shootout scene ooit gemaakt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wordt weer eens tijd om te kijken....goede film.
als deze beroepscriminelen zich als arrestatieteam hadden gekleed(geen joggingbroek maar spijkerbroek bijvoorbeeld en letters met politie op vest) en zo gehandeld zouden hebben, dan zou niemand van de omstanders de plisie gebeld hebben. Er zou geen kogel geschoten zijn. Enige nadeel zou zijn dat deze wss geen Nederlands spreken, dan maar Engels met een Frans accent.quote:Dit soort zware overvallen zoals woensdag in Amsterdam waarbij zoveel mensen betrokken zijn, zwaar geweld wordt gebruikt en zeer waarschijnlijk voorkennis is over de waarde van het transport, worden doorgaans door uiterst professionele beroepscriminelen gepleegd. Ze vergen maandenlange voorbereidingen en forse investeringen.
Jij verward zuiver bereik met bereik. Op zo'n afstand kun je natuurlijk onmogelijk zuiver schieten maar wanneer je een beetje omhoog richt kan je kogel wel degelijk meer dan een kilometer afleggen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 19:48 schreef Ixnay het volgende:
[..]
1,5 km haal je misschien met een sniper geweer. Niet met een P99.
https://www.sciencefocus.(...)om-a-handgun-travel/quote:A 9mm-calibre Luger Parabellum round fired from a handgun travels at about 370m/s. To optimise its range, it would be fired at an angle of 45° and should cover about 2,300 metres. Pistols are obviously not long-range weapons.
Als de politie niet zo dicht op de overstap naar de andere auto's gezeten had was het ze zeker gelukt weg te komen.quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:27 schreef Sounddragon het volgende:
'vergen maandenlange voorbereidingen'
Nah, dat hebben we gezien
Dan had je nog de heliquote:Op donderdag 20 mei 2021 20:41 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Als de politie niet zo dicht op de overstap naar de andere auto's gezeten had was het ze zeker gelukt weg te komen.
Nou, goed voorbereidde heist zeg...quote:Op donderdag 20 mei 2021 13:11 schreef Brybry het volgende:
Van beide kanten mooi werk.
Goed voorbereidde heist.
Sterk politieoptreden.
Plus dat je daar maar een doorgaande weg hebt, roadblock aan beide kanten en je hebt zequote:
Ik ben wel benieuwd of de Renault en Peugeot daar al klaar stonden of dat ze zijn gecarjacked. Het klinkt mij nogal onlogisch om via een lange provinciale weg zonder goeie uitvalswegen Noord-Holland in te rijden. Enige opties die ze dan hadden waren terug richting Amsterdam, Houtribdijk of Afsluitdijk. Vanuit een locatie die heel makkelijk dichtgezet kan worden, niet echt logisch allemaal.quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:41 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Als de politie niet zo dicht op de overstap naar de andere auto's gezeten had was het ze zeker gelukt weg te komen.
Valsnelheid = valversnelling. Wiseguyquote:Op donderdag 20 mei 2021 19:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Valsnelheid.
Jij bent in de wat met de valversnelling. En dat is iets anders dan een snelheid. Dat is de verandering van een snelheid per seconde.
Ik heb gelijk. Ik hoef het verder niet van jou te krijgen. Het gaat mij er om waarom de media de politie veren in haar reet wil steken door een heldenverhaal te verspreiden. Het is gewoon 1 groot faal verhaal geweest waaruit blijkt dat de politie helaas niet is opgewassen tegen zware criminaliteit.
Ook die gast die onder de A1 is aangehouden is vreemd. Die zat in een auto naast een uitgebrande auto. Die was wrs aan het overstappen en die auto zal daar vantevoren neergezet zijn lijkt me idd. Maar waarom is die niet weggereden? En als hij zo dicht op de hielen werd gezeten, waarom heeft hij dan wel nog zijn vluchtauto in de fik gestoken? En als je zo dicht op de hielen wordt gezeten, dan ga je toch niet overstappen?quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:22 schreef Hondenfluitje het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd of de Renault en Peugeot daar al klaar stonden of dat ze zijn gecarjacked. Het klinkt mij nogal onlogisch om via een lange provinciale weg zonder goeie uitvalswegen Noord-Holland in te rijden. Enige opties die ze dan hadden waren terug richting Amsterdam, Houtribdijk of Afsluitdijk. Vanuit een locatie die heel makkelijk dichtgezet kan worden, niet echt logisch allemaal.
Als je je eerst even inleest... Die auto's zijn daar eerder op de dag, voor de overval neergezet.quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:22 schreef Hondenfluitje het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd of de Renault en Peugeot daar al klaar stonden of dat ze zijn gecarjacked. Het klinkt mij nogal onlogisch om via een lange provinciale weg zonder goeie uitvalswegen Noord-Holland in te rijden. Enige opties die ze dan hadden waren terug richting Amsterdam, Houtribdijk of Afsluitdijk. Vanuit een locatie die heel makkelijk dichtgezet kan worden, niet echt logisch allemaal.
Een snelheid is in m/s.quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Valsnelheid = valversnelling. Wiseguy.
En als je het er niet mee eens bent, graag een bron. Mijn bron zijn 100.000den sites via Google.
En mbt. Valversnelling of valsnelheid... meerdere mensen hebben je al.uitgelegd dat je geen gelijk hebt. Kan je best de spookrijder uithangen, maar komt aardig dom over.
De valsnelheid is dus geen constante zoals jij beweert maar neemt gedurende de val toe met g en dat is die 9 die jij noemde. Ik reken zelf met 10 overigens.quote:De valsnelheid neemt elke seconde met een vaste grootte (gelijk aan "g") toe.
Dit was 3 kwartier na de overval. Misschien was de politie er weer heel snel bij.quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ook die gast die onder de A1 is aangehouden is vreemd. Die zat in een auto naast een uitgebrande auto. Die was wrs aan het overstappen en die auto zal daar vantevoren neergezet zijn lijkt me idd. Maar waarom is die niet weggereden? En als hij zo dicht op de hielen werd gezeten, waarom heeft hij dan wel nog zijn vluchtauto in de fik gestoken? En als je zo dicht op de hielen wordt gezeten, dan ga je toch niet overstappen?
Idd, misschien in afwachting van bericht van zijn collega's in Broek in Waterland of waande zich veilig... vragen vragen vragenquote:Op donderdag 20 mei 2021 21:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ook die gast die onder de A1 is aangehouden is vreemd. Die zat in een auto naast een uitgebrande auto. Die was wrs aan het overstappen en die auto zal daar vantevoren neergezet zijn lijkt me idd. Maar waarom is die niet weggereden? En als hij zo dicht op de hielen werd gezeten, waarom heeft hij dan wel nog zijn vluchtauto in de fik gestoken? En als je zo dicht op de hielen wordt gezeten, dan ga je toch niet overstappen?
Linkje?quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:35 schreef warhamstr het volgende:
Als je je
[..]
Als je je eerst even inleest... Die auto's zijn daar eerder op de dag, voor de overval neergezet.
Vreemd ja, Dan was er ook nog het verhaal dat er 2 uit containers waren gefist.quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nog maar eens: Er lopen 4 gasten de tuin waar de auto crasht uit, en er lopen er 2 iets later achter het huisje langs.
Vervolgens zie je in het weiland maar 5 man lopen. 3 voorop, en 2 iets later dat is consistent met de beelden uit de tuin, ook de positie waar ze in het weiland lopen is consisten met de beelden uit de tuin. Waar is de 6e op dat moment?
Volgens de media is er 1 doodgeschoten en 4 aangehouden in Broek in Waterland (en 6 in totaal, nog een op de A16, en 1 onder de A1), dus er is er eentje ontkomen in Broek in Waterland. Maar hoe is dat mogelijk met 100 man politie, honden en een helikopter erboven?
Precies dit. Ik denk dat ze uit paniek die kant op gereden zijn, ik kan me niet voorstellen dat het hun plan was om die kant op te gaan.quote:Op donderdag 20 mei 2021 21:13 schreef Joppy het volgende:
[..]
Nou, goed voorbereidde heist zeg...
Eerst staan ze bij de overval zelf regelmatig in de lucht te schieten, waardoor ze behoorlijk wat aandacht trekken. Vervolgens scheuren (ook niet bepaald onopvallend) ze er vandoor richting Broek in Waterland. Een plaats waar de enige doorgaande weg over een smalle brug gaat en het omliggende gebied bestaat uit polders met zelfs voor Nederlandse begrippen veel water. En als je van de doorgaande weg afgaat kom je op smalle polderweggetjes met aan beide kanten water, die ofwel doodlopend zijn of uiteindelijk weer bij die paar dijken en bruggen uitkomen. Zelfs als ze daar niet bij de eerste beste bocht waren gecrashed, dan had de politie het gebied eenvoudig op paar plekken kunnen afsluiten. Daarnaast als je richting zo'n gebied vlucht, zou je toch op zijn minst 1 keer op google earth moeten kijken, en dan beseffen dat een weiland in lopen een kansloze zaak is, ivm al dat water (verrassing in Waterland.....)
Kinkyquote:Op donderdag 20 mei 2021 22:15 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
Vreemd ja, Dan was er ook nog het verhaal dat er 2 uit containers waren gefist.
Er komt ongetwijfeld een reconstructie binnenkort waardoor het wel logisch is opeens.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik las ook nog ergens dat de buurman van die mensen waar ze de tuin ingereden waren, 1 van die gasten zijn schuurtje ingewerkt had (baas), maar dat die knakker weer uit dat schuurtje ontsnapt was met hulp van gereedschap dat daar lag. Dat zou misschien de nummer 6 kunnen zijn die je wel bij die auto maar niet in het weiland ziet.
En inderdaad, je hoort ook niets meer over die gasten die ze uit kliko's gehengeld hebben. Waren dat dan Broekers die zich verstopten? Of toch kerels die bij die overvallers hoorden?
Waarom stonden dan daar auto's klaar? Schijnbaar waren ze daar een dag eerder neergezet (las ik net in dit topic, wat ook voor mij nieuw was).quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Precies dit. Ik denk dat ze uit paniek die kant op gereden zijn, ik kan me niet voorstellen dat het hun plan was om die kant op te gaan.
Ben benieuwd naar de beelden/bodycams van de politie.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er komt ongetwijfeld een reconstructie binnenkort waardoor het wel logisch is opeens.
Oh dat is voor mij ook nieuws.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom stonden dan daar auto's klaar? Schijnbaar waren ze daar een dag eerder neergezet (las ik net in dit topic, wat ook voor mij nieuw was).
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is denk ik ook de reden dat de politie met hun pistolen maar gewoon dekkingsvuur gaven. Als de daders omdraaien op die afstand en besluiten met hun AK's op de politie te richten zijn die ook kansloos natuurlijk. Paar honderd meter gericht haal je daar ook mee en is de smeris sitting duck. Dus opjagen en ze de kans niet geven terug te vuren. Dat er dan een 1-2 van al die politiekogels raak zijn kan gebeuren en is meer geluk.quote:Op donderdag 20 mei 2021 17:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Kaf en koren verhaal.. ééntje met ballen, de rest knikkende knieën, en dat loopt beroerd in een weiland.
Ws was die rennert een ME-getrainde, want dat voetje in iemands nek verzin je ook niet als doorgewinterd bonnenschrijver.
Nogmaals; ze hadden mazzel dat het cops waren die daar aankwamen, want als er eerst een DSI auto was geweest, hadden ze allemaal met gestrekte oortjes gelegen. zwarte pakkies in een mooi groen open weiland op een metertje of 100 met een HK met scope is een giller natuurlijk, dan kunnen ze nog uitgebreid tossen en ruzieën om wie welke omlegt![]()
'Ik begin links en werk naar rechts, jij van rechts naar links, OK?'
Ben je ook mooi klaar mee. Heeft zo'n lul een gat in je schuur gezaagdquote:Op donderdag 20 mei 2021 22:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik las ook nog ergens dat de buurman van die mensen waar ze de tuin ingereden waren, 1 van die gasten zijn schuurtje ingewerkt had (baas), maar dat die knakker weer uit dat schuurtje ontsnapt was met hulp van gereedschap dat daar lag. Dat zou misschien de nummer 6 kunnen zijn die je wel bij die auto maar niet in het weiland ziet.
Het waterschap is daar ook met groot onderhoud bezig dus een paar delen van dijken zijn ook al afgesloten. En zoveel ontsluiting heb je daar idd verder nietquote:Op donderdag 20 mei 2021 21:13 schreef Joppy het volgende:
[..]
Nou, goed voorbereidde heist zeg...
Eerst staan ze bij de overval zelf regelmatig in de lucht te schieten, waardoor ze behoorlijk wat aandacht trekken. Vervolgens scheuren (ook niet bepaald onopvallend) ze er vandoor richting Broek in Waterland. Een plaats waar de enige doorgaande weg over een smalle brug gaat en het omliggende gebied bestaat uit polders met zelfs voor Nederlandse begrippen veel water. En als je van de doorgaande weg afgaat kom je op smalle polderweggetjes met aan beide kanten water, die ofwel doodlopend zijn of uiteindelijk weer bij die paar dijken en bruggen uitkomen. Zelfs als ze daar niet bij de eerste beste bocht waren gecrashed, dan had de politie het gebied eenvoudig op paar plekken kunnen afsluiten. Daarnaast als je richting zo'n gebied vlucht, zou je toch op zijn minst 1 keer op google earth moeten kijken, en dan beseffen dat een weiland in lopen een kansloze zaak is, ivm al dat water (verrassing in Waterland.....)
Propjes schieten is nog altijd beter als gewoon voor de 200e keer 'HALT! POLITIE!' roepen. Gewoon een oldskool kogelregen erachteraan, je ziet dat het werkt.. het is niet efficiënt, maar je raakt ze wel, en het levert blijkbaar nog zat schade op om ze kapotdood te vermoorden... áls je er per ongeluk eentje raakt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is denk ik ook de reden dat de politie met hun pistolen maar gewoon dekkingsvuur gaven. Als de daders omdraaien op die afstand en besluiten met hun AK's op de politie te richten zijn die ook kansloos natuurlijk. Paar honderd meter gericht haal je daar ook mee en is de smeris sitting duck. Dus opjagen en ze de kans niet geven terug te vuren. Dat er dan een 1-2 van al die politiekogels raak zijn kan gebeuren en is meer geluk.
Of hadden ze die geweren niet meer op hel weiland, kan ik niet zo goed zien op het beeld.
Maar dan nog is die niet gearresteerd schijnbaar.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:26 schreef bleiblei het volgende:
En inderdaad, je hoort ook niets meer over die gasten die ze uit kliko's gehengeld hebben. Waren dat dan Broekers die zich verstopten? Of toch kerels die bij die overvallers hoorden?
Handig voor vooronderzoekquote:Op donderdag 20 mei 2021 22:51 schreef Starhopper het volgende:
De daders hebben blijkbaar op youtube gekeken. Dit is de toko die is overvallen:
Tenzij dat die vent was die ze van de A16 hebben geplukt.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dan nog is die niet gearresteerd schijnbaar.
Hoe is ie uberhaupt bij Broek weggekomen. Zoveel wegen zijn daar niet en die stonden allemaal vol met politie al, plus dat er een heli boven hing. En als ze hem hebben laten gaan is ie wel superdom geweest om niet nog eens over te stappen, maar op snelwegen te blijven rijden (ANPR).quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:08 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
Tenzij dat die vent was die ze van de A16 hebben geplukt.
Auto gestolen in broek popo ziet hem bij rotterdam rijden.
Waarschijnlijk drukte de bestuurder van het transport en de beveiliging van het pand gewoon op de alarmknop en aangezien bureau Waddenweg daar dichtbij ligt....quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
als deze beroepscriminelen zich als arrestatieteam hadden gekleed(geen joggingbroek maar spijkerbroek bijvoorbeeld en letters met politie op vest) en zo gehandeld zouden hebben, dan zou niemand van de omstanders de plisie gebeld hebben. Er zou geen kogel geschoten zijn. Enige nadeel zou zijn dat deze wss geen Nederlands spreken, dan maar Engels met een Frans accent.
[BNWModus]quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe is ie uberhaupt bij Broek weggekomen. Zoveel wegen zijn daar niet en die stonden allemaal vol met politie al, plus dat er een heli boven hing. En als ze hem hebben laten gaan is ie wel superdom geweest om niet nog eens over te stappen, maar op snelwegen te blijven rijden (ANPR).
Maar goed, dat ze niet zo goed over eventuele vluchtwegen, afwijkend van hun standaard plan, hadden nagedacht is al wel duidelijk volgens mij.
[BNWModus]quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:27 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
[BNWModus]
Of ze hebben die 6de vent wel gearesteerd maar het word geheim gehouden.
[/BNWModus]
Het lijkt er in ieder geval veel op dat ze totaal niet bekend waren met de omgeving, huiswerk dus niet goed gedaan.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Man oh man, wat een dag om het weiland in te rennen. Het was hier zeiknat.
Ze hebben in Noord een spectaculaire rit erop zitten. Als ik de reconstructie goed begrijp, zijn ze tegen het verkeer in de Nieuwendammerdijk op gereden. Je rijdt je daar makkelijk vast.
Dan hebben ze dus de eerste rotonde richting de S116 gemistquote:Op donderdag 20 mei 2021 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ze hebben in Noord een spectaculaire rit erop zitten. Als ik de reconstructie goed begrijp, zijn ze tegen het verkeer in de Nieuwendammerdijk op gereden. Je rijdt je daar makkelijk vast.
Die zijn gewoon verkeerd gereden iddquote:Op donderdag 20 mei 2021 23:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan hebben ze dus de eerste rotonde richting de S116 gemistDat zou wel verklaren dat de politie tijd had om ze al op de N247 op de hielen te zitten.
Geef gas met een Cayenne en RS6 dan zit je al met een paar minuten in Broek in Waterland mits je snel op de S116 zit. Dan helpt stuntelen op de Nieuwendammerdijk niet echt
Misschien zagen ze dat een politiewagen de logische route (noordwaarts) blokkeerde en zijn ze uit paniek een zijweg ingeslagen. Wat een ellende. Dan scheur je dus hierdoorheen:quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:37 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het lijkt er in ieder geval veel op dat ze totaal niet bekend waren met de omgeving, huiswerk dus niet goed gedaan.
Jahquote:Op donderdag 20 mei 2021 23:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Handig voor vooronderzoek
"Ik had mannen met geweren verwacht"
- nee die hebben we niet
Goede info
quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien zagen ze dat een politiewagen de logische route (noordwaarts) blokkeerde en zijn ze uit paniek een zijweg ingeslagen. Wat een ellende. Dan scheur je dus hierdoorheen:
[ afbeelding ]
Die is binnenkort offline, die comments ook als op je op nieuwste sorteertquote:Op donderdag 20 mei 2021 23:47 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jah
Die hebben nu spijt van dat filmpje denk ik
Waren natuurlijk meerdere auto's. Wellicht dat ze zich in Amsterdam opsplitsten en Broek in Waterland als meeting point haddenquote:Op vrijdag 21 mei 2021 00:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap de vluchtroute nog niet. In de reconstructie noemen ze Markengouw, rechtsaf IJsselmeerstraat in, helemaal uitrijden, Zuiderzeeweg in. De achtervolging wordt voorgezet via de ring. Dat klinkt logisch.
Bij de NOS zeggen ze: "De overvallers zetten koers richting de Nieuwe Leeuwarderweg, beter bekend als de S116, en rijden in noordelijke richting de provinciale weg N247 op. Ze kiezen dus niet voor de A10, de ringweg Amsterdam." Dat is tegenstrijdig. Het zou wel de logische route zijn geweest, maar ik heb via via begrepen dat ze inderdaad de dijk op zijn gereden.
Ik maak er dan zoiets van, met een leeg tussenstuk (Joost mag weten hoe ze zijn gereden, in ieder geval niet via een logische route).quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
X overval, rood waarschijnlijk de geplande route en dat werd dan dus geel. Kan zijn dat politie het al blokkeerde of dat ze dus de rotonde (linksaf) gemist hebben. Nieuwendammerdijk is op de fiets af en toe al een crimegelukkig regende het
Maar als ze wel S116 hadden gehaald vanaf dat punt dan is Broek in Waterland 7 km verderop, doe dat met 180km/u op de busbaan en dan ben je daar met 3 minuten oid
https://www.telegraaf.nl/(...)g-broek-in-waterland
Hier zie je de politie er al kort op zitten. Dat is op dit stuk
Dat was het plan maar on het filmpje komen er twee politie busjes aangereden van die kant en rijden ze linksom tussen het gebouw en de dirk door.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
X overval, rood waarschijnlijk de geplande route en dat werd dan dus geel. Kan zijn dat politie het al blokkeerde of dat ze dus de rotonde (linksaf) gemist hebben. Nieuwendammerdijk is op de fiets af en toe al een crimegelukkig regende het
Maar als ze wel S116 hadden gehaald vanaf dat punt dan is Broek in Waterland 7 km verderop, doe dat met 180km/u op de busbaan en dan ben je daar met 3 minuten oid
Gaat over de verschillende vluchters denk ik, een audi en de porche zijn de procinciale weg op gegaan (NOS) en die andere audi de ring op (reconstructie)quote:Op vrijdag 21 mei 2021 00:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap de vluchtroute nog niet. In de reconstructie noemen ze Markengouw, rechtsaf IJsselmeerstraat in, helemaal uitrijden, Zuiderzeeweg in. De achtervolging wordt voorgezet via de ring. Dat klinkt logisch.
Bij de NOS zeggen ze: "De overvallers zetten koers richting de Nieuwe Leeuwarderweg, beter bekend als de S116, en rijden in noordelijke richting de provinciale weg N247 op. Ze kiezen dus niet voor de A10, de ringweg Amsterdam." Dat is tegenstrijdig. Het zou wel de logische route zijn geweest, maar ik heb via via begrepen dat ze inderdaad de dijk op zijn gereden.
Mijn .22 haalt al 1600 meter. Een groot kaliber gaat daar zeker overheen. Tollend, dat dan weer wel.quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jij verward zuiver bereik met bereik. Op zo'n afstand kun je natuurlijk onmogelijk zuiver schieten maar wanneer je een beetje omhoog richt kan je kogel wel degelijk meer dan een kilometer afleggen.
[ afbeelding ]
Niet echt een sniper geweer hè?
[..]
https://www.sciencefocus.(...)om-a-handgun-travel/
Dan was het eerste bericht van de NOS dus niet correct. Die hadden dat al redelijk snel op de site staan en het is ook de meest logische route als de overval op de Meeuwenlaan was en ze later op de N247 reden. Waarschijnlijk een redactie die wat vrijheden namquote:Op vrijdag 21 mei 2021 00:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik maak er dan zoiets van, met een leeg tussenstuk (Joost mag weten hoe ze zijn gereden, in ieder geval niet via een logische route).
[ afbeelding ]
In de reconstructie van AT5 hebben ze het erover dat zowel de Porsche als de twee Audi's zo zouden zijn gereden. Plaatje van AT5:
[ afbeelding ]
S116 hangt vol met camera's?quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan hebben ze dus de eerste rotonde richting de S116 gemistDat zou wel verklaren dat de politie tijd had om ze al op de N247 op de hielen te zitten. Ik zag een dashcam filmpje van de N247 een paar km voor Broek in Waterland en toen zat de politie er al dicht achter.
Geef gas met een Cayenne en RS6 dan zit je al met een paar minuten in Broek in Waterland mits je snel op de S116 zit, politie zou dan kansloos zijn. Dan helpt stuntelen op de Nieuwendammerdijk niet echt
Er lag een dooie in het weiland. Al vrij vroeg bij die actie.quote:Op donderdag 20 mei 2021 15:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah
hij heeft geen ongelijk hoor, al heeft de politie volgens mij nergens gezegd waar de dode is gevallen en wie het gedaan heeft
dat weiland lijkt me onwaarschijnlijk iig
Dat plaatje van AT5 suggereert bovendien dat de politie heel snel adequaat de belangrijkste vluchtroutes heeft afgesloten. Op de plek waar ze de ring op zijn gegaan, hebben ze op een busje geschoten. Daar stond de politie dus ook al klaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 00:53 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan was het eerste bericht van de NOS dus niet correct. Die hadden dat al redelijk snel op de site staan en het is ook de meest logische route als de overval op de Meeuwenlaan was en ze later op de N247 reden. Waarschijnlijk een redactie die wat vrijheden nam![]()
Op basis van de AT5 bericht vermoed ik dat idd de S116 toegangsweg geblokkeerd was en dat ze dus een alternatief gingen zoeken. Vervolgens geeft dat de politie de tijd om alles en iedereen te mobiliseren. Waarna als ze eindelijk op de N247 terecht zijn gekomen het halve korps er al dicht op zit.
Dat was toch diegene waar die hond ook nog op heeft lopen kauwen?quote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er lag een dooie in het weiland. Al vrij vroeg bij die actie.
Je komt niet zomaar binnen maar met een wapen kom je er meestal wel. Sluit niet uit dat toen ze de mannen zagen, meteen een stille melding aan de politie gedaan hebben, waardoor ze zo snel ter plaatse waren.quote:Op donderdag 20 mei 2021 22:51 schreef Starhopper het volgende:
De daders hebben blijkbaar op youtube gekeken. Dit is de toko die is overvallen:
Met deze ipv zijn P38 had Hans Landa dus wel Shoshanna kunnen raken?quote:Op donderdag 20 mei 2021 20:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jij verward zuiver bereik met bereik. Op zo'n afstand kun je natuurlijk onmogelijk zuiver schieten maar wanneer je een beetje omhoog richt kan je kogel wel degelijk meer dan een kilometer afleggen.
[ afbeelding ]
Niet echt een sniper geweer hè?
[..]
https://www.sciencefocus.(...)om-a-handgun-travel/
Had hij wel een beetje omhoog moeten richten.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met deze ipv zijn P38 had Hans Landa dus wel Shoshanna kunnen raken?
Ze reden toch al gelijk de andere kant op? Dus niet rechts weg van Wonder, maar links. Rechts stonden al 2 politiebussen (op de Spijkerkade). Dus dan zaten ze al gelijk niet meer op hun eigenlijke route.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat weet ik niet, zo gedetailleerd is mijn informatie nietquote:Op vrijdag 21 mei 2021 09:14 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat was toch diegene waar die hond ook nog op heeft lopen kauwen?
Nieuwendammerdijk mooi weggetje, knap dat ze daar doorheen zijn gegaan. Tuindorp sowieso, dat zal ze ook veel tijd hebben gekost.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
als de boeven een jammer o.i.d. zouden hebben om alle draadloze communicatie in de omgeving buiten werking zouden stellen, zoals in de films bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 20 mei 2021 23:16 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waarschijnlijk drukte de bestuurder van het transport en de beveiliging van het pand gewoon op de alarmknop en aangezien bureau Waddenweg daar dichtbij ligt....
2:quote:De vluchtauto's willen Amsterdam-Noord zo snel mogelijk verlaten en razen langs het parkeerterrein van de Dirk van den Broek.
Hoe dan? Via de Havikslaan kom je daar niet op de S116, zijn ze dan de Adelaarsweg ingeslagen?quote:De overvallers zetten koers richting de Nieuwe Leeuwarderweg, beter bekend als de S116,
Dat is een stuk verder alweer, en er zijn veel manieren om daar te komen, maar dat is allemaal niet in de buurt van de Nieuwendammerdijk of de Zuiderzeeweg. Waarschijnlijk voelden ze zich genoodzaakt om een paar keer rechtsaf te slaan, wat veiliger is tov van linksaf, of rechtdoor bij een rood stoplicht, want uiteindelijk zijn ze wel op de N247 terecht gekomen. Maar ze moeten aardig aan het zoeken zijn geweest om daar te komen, aangezien ze in eerste instantie een volledig andere kant op reden, maar de richting die ze in eerste instantie opgingen, daarbij rijd je jezelf ook al snel klem, dat is eigenlijk een schiereiland.quote:en rijden in noordelijke richting de provinciale weg N247 op. Ze kiezen dus niet voor de A10, de ringweg Amsterdam.
Langs de Jumbo erachter kan ook. Dat is een goed doorgangbare brede weg, rijd links weg en je rijdt ook langs het parkeerterrein van Dirkquote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze vertrekken echt links, richting de Dirk van den Broek.
Volgens de NOS reconstructie:
Ster = overval lokatie
1:
[..]
2:
[..]
Hoe dan? Via de Havikslaan kom je daar niet op de S116, zijn ze dan de Adelaarsweg ingeslagen?
[..]
Dat is een stuk verder alweer, en er zijn veel manieren om daar te komen, maar dat is allemaal niet in de buurt van de Nieuwendammerdijk of de Zuiderzeeweg. Waarschijnlijk voelden ze zich genoodzaakt om een paar keer rechtsaf te slaan, wat veiliger is tov van linksaf, of rechtdoor bij een rood stoplicht, want uiteindelijk zijn ze wel op de N247 terecht gekomen. Maar ze moeten aardig aan het zoeken zijn geweest om daar te komen, aangezien ze in eerste instantie een volledig andere kant op reden, maar de richting die ze in eerste instantie opgingen, daarbij rijd je jezelf ook al snel klem, dat is eigenlijk een schiereiland.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 21 mei 2021 00:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik maak er dan zoiets van, met een leeg tussenstuk (Joost mag weten hoe ze zijn gereden, in ieder geval niet via een logische route).
quote:
quote:In de reconstructie van AT5 hebben ze het erover dat zowel de Porsche als de twee Audi's zo zouden zijn gereden. Plaatje van AT5:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Langs de Jumbo erachter kan ook. Dat is een goed doorgangbare brede weg, rijd links weg en je rijdt ook langs het parkeerterrein van Dirk
Tis een combinatie van deze twee in het filmpje rijden ze links de Dirk nara de Jumbo, En waar ze de A10 op gingen is dan eentje rechtsaf naar de A1 toe en de andere twee linksaf naar de N247, Tenzij ze al eerder opgesplits waaren.quote:Dat ze vervolgens bij de rotonde met de Esso politie zagen voor rechtdoor (S116) en daarom rechtsaf zijn geslagen (en daarna wederom rechts de Nieuwendammerdijk op)
Boeven kunnen natuurlijk ook advies vragen voor een heist.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:13 schreef Enawh het volgende:
Ik moet wel zeggen dat er wel goede speurwerk zijn hier op Fok!
Ze kunnen meedoen met het onderzoek, vluchtroutes uitstippelen enz.
Ff een Fok! Meeting houden en dan laten we aan heel Nederland zien hoe een perfecte heist moetquote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:44 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Boeven kunnen natuurlijk ook advies vragen voor een heist.
Kan ook ja. Wel lef hebben, er reden 2 politiebussen de spijkerkade in en die hadden ze zo weer tegen kunnen komen als een ervan doorgereden was. Dat laatste konden ze niet weten, want de eerste bus reed de Spijkerkade in en stopte langs het gebouw, uit hun zicht. Als die bus door was gereden hadden ze gelijk als ratten in de val gezeten. Het is maar beter denk ik dat dat niet gebeurd is, want zoveel schieten als ze in het weiland in Broek deden wil je echt niet in de stad, zeker niet als er van beide kanten geschoten zou worden.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Langs de Jumbo erachter kan ook. Dat is een goed doorgangbare brede weg, rijd links weg en je rijdt ook langs het parkeerterrein van Dirk
[ afbeelding ]
Dat ze vervolgens bij de rotonde met de Esso politie zagen voor rechtdoor (S116) en daarom rechtsaf zijn geslagen (en daarna wederom rechts de Nieuwendammerdijk op)
Vragen? Ze kunnen een verzoek indienen, waarna een offerte opgemaakt kan wordenquote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:44 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Boeven kunnen natuurlijk ook advies vragen voor een heist.
Op zo'n moment kun je niet echt een rationeel goed afgewogen keuze maken, zal dus allemaal in een split second gebeurt zijn. Risico loop je hoe dan ook wel.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 19:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kan ook ja. Wel lef hebben, er reden 2 politiebussen de spijkerkade in en die hadden ze zo weer tegen kunnen komen als een ervan doorgereden was. Dat laatste konden ze niet weten, want de eerste bus reed de Spijkerkade in en stopte langs het gebouw, uit hun zicht. Als die bus door was gereden hadden ze gelijk als ratten in de val gezeten. Het is maar beter denk ik dat dat niet gebeurd is, want zoveel schieten als ze in het weiland in Broek deden wil je echt niet in de stad, zeker niet als er van beide kanten geschoten zou worden.
Ja zeg, ga boeven vangen, ow wacht...quote:Op donderdag 20 mei 2021 18:15 schreef appeleibanaan het volgende:
Sommige users hebben het er maar moeilijk mee dat onze politiemensen zo'n geweldige prestatie hebben geleverd
Niet rationeel nadenken, daarom moet je je voorbereiden op alle scenario's lijkt me. En bij de meeuwenlaan kwamen binnen een halve minuut 2 politiebussen aangereden, daar zullen er in de minuut erna nog wel een paar bijgekomen zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 20:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Op zo'n moment kun je niet echt een rationeel goed afgewogen keuze maken, zal dus allemaal in een split second gebeurt zijn. Risico loop je hoe dan ook wel.
Met 1 bus kun je die weg langs de Jumbo niet blokkeren overigens
Nog meer daders zijn dus ontkomenquote:Politie zoekt nog zeker drie verdachten van overval waardetransport Amsterdam-Noord
De politie in Amsterdam zoekt nog naar minimaal drie verdachten van de overval op het waardetransport afgelopen woensdag in Amsterdam-Noord. Eerder sprak de politie nog van zeker twee verdachten.
Het Openbaar Ministerie heeft de identiteit van de doodgeschoten overvaller bekendgemaakt. Het is een 47-jarige man uit Frankrijk.
De voorlopige hechtenis van de zes aangehouden verdachten is met veertien dagen verlengd. Van een van hen is de identiteit nog niet bekend. De anderen zijn drie Fransen en twee Belgen tussen de 24 en 40 jaar oud.
https://nos.nl/artikel/23(...)port-amsterdam-noord
Gezien de wat opvallende keuzes in de route lijkt het erop dat de politie al snel in achtervolging wasquote:Op zaterdag 22 mei 2021 19:59 schreef Claudia_x het volgende:
Het Parool heeft nieuwe informatie over de vluchtroute (bron). Daar maak ik dit van:
[ afbeelding ]
Het Parool zegt:quote:Op zaterdag 22 mei 2021 20:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Makes sense, dan zullen ze op de S116 politie zijn tegengekomen en de Nieuwe Purmerweg op zijn gegaan.
Ben nog steeds wel benieuwd hoe het zit met de aantallen arrestanten en aantal overvallers wat rondliep in Broek in Waterland. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er daar 6 rondliepen, dus niet alleen de 5 die gepakt zijn (waarvan 1 overleed).
Hadden ze dan geen tijd om de boel over te laden, want de politie gaat er vanuit dat bijna de hele buit terug gevonden is.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 20:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het Parool zegt:
- Een Audi A4 rijdt richting Diemen (mijn blauwe lijn). Daar zitten drie overvallers in en vermoedelijk een groot deel van de buit. Zij stappen op twee andere vluchtwagens over onder een viaduct onder de S114 bij de A1. Eén van de nieuwe wagens is een Renault Clio. De Audi wordt in brand gestoken. Eén van de mannen wordt in de buurt van de brandende Audi gearresteerd. De andere twee ontsnappen.
A1 = 1 verdachtequote:- Een Audi A6 en een Porsche Cayenne rijden richting Broek in Waterland. Beide auto's worden daar in brand gestoken. Er wordt overgestapt op een Renault Scenic en een Peugeot 5008, samen met (een deel van) de buit.
- De Peugeot rijdt voorop, botst op een politiewagen en belandt in een sloot. Drie mannen stappen uit. Twee rennen meteen het weiland in. Een man rent naar de Renault.
- De Renault kan er vanwege de botsing niet meer langs en belandt in een achtertuin. Drie mannen stappen uit. De man uit de Peugeot voegt zich bij hen. Hier zijn dus vier overvallers. Drie van hen rennen ook het weiland in. Daar rennen dan vijf mannen. Eén man verstopt zich in een container.
- In Broek in Waterland worden vijf verdachten opgepakt. Een zesde overlijdt in het weiland.
- Later wordt nog één persoon aangehouden op de A16 bij Kralingen in een Renault Clio. Waarschijnlijk is dat iemand uit de Audi A4.
- Twee personen worden nog gezocht. Dat is er één meer dan er bij de overval aanwezig waren en in de vluchtauto's stapten, concludeer ik. Ik snap niet hoe dit zit.
Ze zouden in twee auto's zijn overgestapt. Dat zouden dan de Clio zijn en de auto waarin deze persoon is opgepakt, lijkt me?quote:Op zaterdag 22 mei 2021 21:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Eerder werd gezegd dat diegene die onder de A1 aangehouden werd in een auto naast de uitgebrande auto zat. Dat is vreemd, dan zouden ze dus in 3 andere auto's zijn overgestapt en niet 2. Lijkt me ook logischer.
Wat enigszins verwarrend is, is dat de persoon die is overleden niet tot degenen die zijn opgepakt wordt gerekend. Wat ik er dus uit opmaak: 9 overvallers (in elke auto 3) van wie 5 opgepakt in Broek in Waterland, 1 overleden in Broek in Waterland, 2 later opgepakt. Dan blijft er 1 over, maar er wordt gesproken over 2 verwachten naar wie nog wordt gezocht.quote:Maar er zijn er dus wel 7 opgepakt, en niet 6? In eerste instantie waren het er 7, dat werd een dag later bijgesteld naar 6, omdat er in Broek maar 4 zouden zijn opgepakt. Ik heb niet gelezen dat het weer bijgesteld werd naar 7.
Er wordt in het artikel gesproken over 3 in de Audi A4, dus ik snap het net als jij niet. Ofwel er zaten 4 overvallers in die auto, of er was nog een tiende persoon betrokken, of er wordt nog naar 1 verwachte gezocht en niet 2.quote:Maar waarom zoeken ze er dan nog 2? Er wordt gezegd dat er 3 in de Audi A4 zaten. Die stappen over onder de A1. 1 wordt er daar opgepakt, 1 stapt in een Clio en die wordt op de A16 opgepakt. 1 is zoek.
In Broek zijn er 6 uit 2 auto's en die worden allemaal opgepakt.
Of vermoeden ze dat er 4 in de audi A4 zaten? Of dat diegene op de A16 niet degene is die in een Clio onder de A1 is gestapt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |