bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/quote:Autobranche wil snel gaan rekeningrijden
Er moet snel een systeem van rekeningrijden komen en de vaste belastingen op autobezit moeten tegelijkertijd omlaag worden gebracht. Dat is de oproep van vier partijen uit de autobranche én Natuur & Milieu. Vooruitlopend op de vorming van een nieuw kabinet komen ze met een plan.
ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) en Natuur & Milieu hebben haast met hervormingen van de autobelastingen. Er moet zo snel mogelijk een systeem komen waarbij de automobilist betaalt voor het gebruik, vinden zij.
Aansporen om te vergroenen
Ook moet de verkoop van schone auto's beter worden gestimuleerd en moet de consument met gedragssturing worden aangespoord om de meest milieuvriendelijke vervoersvorm te kiezen.
Dat alles moet de consument geen extra geld gaan kosten en dus moeten de vaste lasten op autobezit omlaag worden gebracht. Daarmee moeten de klimaatdoelstellingen haalbaar worden, zo denkt de gelegenheidscoalitie. En zo blijft er een stabiele inkomstenstroom aan autobelastingen voor de overheid.
Nog veel benzine
Volgens een woordvoerder van Bovag is de noodzaak om op korte termijn in te grijpen groot. Hij wijst erop dat de verkoop van elektrische auto's terugloopt nu de bijtelling voor zakelijke rijders ieder jaar wordt verhoogd. "En als we verder niets doen, dan is in 2030 nog maar 34 procent van de nieuw aangeschafte auto's elektrisch. En dus 66 procent niet."
Elektrische auto's zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Dat verandert in 2025. Daarmee zouden kopers nog eerder terugschrikken voor de aanschaf van zo'n vaak duurder model.
Oproep aan Den Haag
De vijf organisaties willen dat het nieuwe kabinet snel een kaderwet opstelt waarin betalen naar gebruik het uitgangspunt gaat worden. Daarbij moet de emissie van het voertuig per kilometer de leidraad zijn. Ook moet er volgens de Bovag nadruk worden gelegd op het snel aantrekkelijker maken van de aanschaf van compacte elektrische modellen, omdat die de overgrote meerderheid van de verkochte modellen vormen in Nederland.
"Elektrisch rijden is op dit moment gewoon nog hartstikke duur", aldus directeur Han ten Broeke van Bovag. "Wat we in ons plan creëren, is dat we juist naar kleinere auto's kijken. Om die instapmodellen, die ook elektrisch zijn, bereikbaar te maken. Voor mensen die niet zo'n heel grote portemonnee hebben. Of die niet naar een werkgever kunnen die dat voor hen betaalt."
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.quote:Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Je hebt de OP wel goed gelezen zie ikquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:50 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben al rekeningrijden: de accijns op benzine.
Slotje
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1474224180/rekeningrijden-als-reparatie-stekkerauto-slaat-gat-in-schatkistquote:Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald wordenquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet
[..]
bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/
[..]
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:00 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald worden
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.
Ik sluit niets uit, ik heb dit topic niet geopend om te gaan speculeren over tarieven of exacte uitwerkingquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.
Gebaseerd op wat precies?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.quote:
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.
Lijkt me niet een heel moeilijke som.
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.quote:
Nee, het is de enige manier om rekeningrijden te laten werken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Dat werkt ook zo in een ideale wereld. Nog even los dat dat betekent dat hen die mazzel hebben met een baan om de hoek of een baan waarbij thuiswerken mogelijk is dan niet meer meebetalen aan de kosten van iemand die niet zo veel mazzel heeft, hebben we het nog steeds over een overheid waar de VVD en D66 aan de touwtjes trekken. En ervaring leert dat het gewoon voor 95% van de mensen duurder wordt dan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
Dat zie je overigens ook bij brandstofauto's. Het aandeel (private-)lease groeit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:21 schreef Hamzoef het volgende:
Heel goed. Zo vooral mooi zijn als ze stukjes onder de 10km fors extra zouden belasten.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
quote:Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan:
Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018...
https://web.archive.org/w(...)ilometerheffing.html
Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:17 schreef Nattekat het volgende:
Wordt wel mooi als je straks met je kleine zeepkist even veel mag betalen als iemand met een enorme terreinwagen
quote:Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 20.000km per jaar met alleen woon- werkverkeer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was bij die vorige plannen ook, tot je het na ging rekenen.
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op wat voor planeet wonen die lui? Koop je een auto van 45K kun je alsnog 42K aftikken... Er zijn dagen dat ik minder op zak heb...
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.
Dat is jammer, maar het is beter dan niets.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.
Overigens zie ik niets in subsidies op EV's, investeer dat geld liever in infrastructuur (stroomnetwerk, laadpalen).
En ja... momenteel is een elektrische auto te duur voor 90% van de bevolking, al kan het via de werkgever (lease) nu juist wel weer interessant zijn.
De prijs van EV's daalt ieder jaar, er komen over een paar jaar ook steeds meer 2e hands EV's beschikbaar. Dat lost zich de komende 15 jaar vanzelf op.
En als de EV niet betaalbaar wordt, wordt de EV geen succes.
Als het doel (mede) is om CO2 te belasten, dan is het niet meer dan logisch dat een kilometerheffing op basis van CO2 uitstoot per km gaat worden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Tolsysteem op snelwegen? Dan wordt het vooral drukker op provinciale wegen omdat iedereen alternatieve routes gaat zoeken.quote:Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan maak je er 30km enkele reis van...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 13.500km per jaar met alleen woon- werkverkeer.
Dat aantal is ondanks de ieder jaar verdubbelende groei in de verkopen niet toegenomen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:32 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.
quote:Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto’s de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan maak je er 30km enkele reis van...
Kost het je nog 75 euro per maand (225 per kwartaal)...
Zoek zelf de MRB tarieven maar even op. Maar een benzine Polo van 946 kilo kost je 73 euro per kwartaal in NH...
Dat we er slechter uit komen dan nu lijkt mij een vaststaand punt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Dat haal ik daar niet uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef Netsplitter het volgende:
Dus ze gaan eerst de grens over, en dan weer terug hierheen??
Ik wens iedereen die verder dan 20km moet reizen heel veel plezier met die provinciale wegen. Ik heb een snelwegvrije route richting Amsterdam van ongeveer 30km die ik wel eens gebruikt heb om files te vermijden, maar de reistijd gaat dan wel van 25 naar 40 minuten. En dan is dit nog een zeldzaam geval van een redelijk rechtstreekse route. Tussen Den Haag en Gouda heb je zelfs geen echte alternatieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:33 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...
Ik denk dat oldtimers ook meebetalen aan rekeningrijden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Nou hehe. Daarom vond ik jouw "13.500km" opmerking ook behoorlijk voorbarig, het is gewoon stemmingmakerij nl. met je "het wordt duurder voor de veelrijders". De vorige keer waren het ook allemaal verwachtingen en basistarieven en mocht het ook niet duurder worden voor de gemiddelde automobilist en dat soort retoriek. Tot je het na ging rekenen en je er achter kwam dat iedereen gewoon fors meer ging betalen, behalve Truus op de hoek die 1 keer per week haar moeder in het bejaardencentrum bezoekt...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.
Zo raar is dat niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Rare gang van zaken. eerst subsidies geven en dan jaren later beseffen dat er geld opgehaald zal moeten worden om een tekort te compenseren. Dus de gemiddelde automobilist heeft al belastinggeld betaald voor de aanschaf van Testlades en moet dan nu nog meer geld gaan betalen omdat die Testladen geen belasting betalen. mooi is dat.
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo raar is dat niet.
Dit kon je al jaren van tevoren zien aankomen, als de accijnsinkomsten teruglopen gaat dat linksom of rechtsom aangevuld worden.
Het CO2 argument (we hebben meerdere verdragen getekend om minder CO2 uit te stoten) is daarbij ook een valide punt.
En toch zal je dan een verschuiving van meer verkeer (en dus meer drukte en verkeersdoden) zien gaan naar provinciale wegen, lijkt me niet wenselijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wens iedereen die verder dan 20km moet reizen heel veel plezier met die provinciale wegen. Ik heb een snelwegvrije route richting Amsterdam van ongeveer 30km die ik wel eens gebruikt heb om files te vermijden, maar de reistijd gaat dan wel van 25 naar 40 minuten. En dan is dit nog een zeldzaam geval van een redelijk rechtstreekse route. Tussen Den Haag en Gouda heb je zelfs geen echte alternatieven.
De uitwerking wordt zoals hij wordt, uiteraard. Jij hebt nog geen exacte cijfers, ik heb nog geen exacte cijfers.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou hehe. Daarom vond ik jouw "13.500km" opmerking ook behoorlijk voorbarig, het is gewoon stemmingmakerij nl. met je "het wordt duurder voor de veelrijders". De vorige keer waren het ook allemaal verwachtingen en basistarieven en mocht het ook niet duurder worden voor de gemiddelde automobilist en dat soort retoriek. Tot je het na ging rekenen en je er achter kwam dat iedereen gewoon fors meer ging betalen, behalve Truus op de hoek die 1 keer per week haar moeder in het bejaardencentrum bezoekt...
Voor die paar centen als je eens 5km snelweg meepakt? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En toch zal je dan een verschuiving van meer verkeer (en dus meer drukte en verkeersdoden) zien gaan naar provinciale wegen, lijkt me niet wenselijk.
In eerste instantie (zolang er nog geen kilometerheffing is), zullen de dalende accijnsinkomsten inderdaad gecompenseerd worden met hogere accijnzen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!
Verder vooruit denken is volgens mij niet echt het sterkste punt van dergelijke instanties.
Dit dus. Wees gewoon eerlijk en zeg als overheid gewoon dat je er van baalt dat elektrische auto's geen brandstof verbruiken en dus geen accijnzen opbrengen en (nog) geen MRB betalen. Dat gat moet linksom danwel rechtsom opgevuld gaan worden. Dat het heel toevallig allemaal verpakt kan worden in milieu- en klimaatretoriek komt gewoon goed uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Doe het dan efficiënt. haal het geld op bij de weggebruikers met Euro1 of Euro2 motoren. Maar het gaat niet om milieu, het gaat om geld.
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.quote:Stoppen met geld geven aan automobilisten. Wegenbelasting hoort gewoon betaald te worden. Hoe zwaarder de auto, des te meer belast je de weg.
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor die paar centen als je eens 5km snelweg meepakt? Ik betwijfel het.
Dat zou wel het meest eerlijke systeem zijn, belachelijk dat je belasting betaalt voor een auto die stilstaat op eigen oprit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.
quote:Doel mislukt?
De export van de elektrische auto is niet gunstig voor Nederland. De Nederlandse overheid ziet op deze manier weinig terug van alle groene regelingen die zijn getroffen in het verleden. Ondernemers kregen in sommige gevallen meer dan de helft korting op een auto, waardoor er massaal werd gekozen voor de overstap naar een elektrische auto.
Kom nou niet met die export, dat is echt oud nieuws.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, gewoon ophouden met het achterlijke achterhaalde idee dat geld pompen het milieu moet redden. Het is een kansloze missie en handelaartjes lachen zich helemaal dubbel. zeker in het begin is er fors gebruik (of misbruik) gemaakt van de subsidieregeling met auto's die nooit op de Nederlandse wegen zijn verschenen.
[..]
quote:Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto's de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
bron: https://www.autoblog.nl/n(...)xport-van-evs-181209
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.
Kilometerheffing gaat het worden, ook logisch: in Friesland kan je nog prima de hele provincie doorkruizen zonder een snelweg tegen te komen. Dan zou men in het westen volop kilometerheffing betalen en Taeke uit de Triemen kosteloos rijden.
Dat valt ook wel wat mee, niet iedereen woont op het platteland in Friesland.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
Nee inderdaad. Het is altijd en en en en en en nog eens en.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus. Wees gewoon eerlijk en zeg als overheid gewoon dat je er van baalt dat elektrische auto's geen brandstof verbruiken en dus geen accijnzen opbrengen en (nog) geen MRB betalen. Dat gat moet linksom danwel rechtsom opgevuld gaan worden. Dat het heel toevallig allemaal verpakt kan worden in milieu- en klimaatretoriek komt gewoon goed uit.
En het lange termijn denken lukt ze nu plotseling wel nu er bepaalde inkomsten in gevaar komen...
[..]
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.
Dan gaat die maar fietsen. Rot op met die solidariteit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
In Friesland zijn de huizenprijzen goedkoper dan in de randstad.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
We gaan dus een plan formuleren en de bedragen vullen we later wel in...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
De uitwerking wordt zoals hij wordt, uiteraard. Jij hebt nog geen exacte cijfers, ik heb nog geen exacte cijfers.
Laat ik het anders formuleren: er is een omslagpunt waarbij het voor mensen die minder dan x kilometer per jaar rijden, goedkoper wordt. Die x vullen we tzt wel in.
Dat is een grote leugen die je al van 4350km afstand ziet aankomen. Dat weet je al.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
We gaan dus een plan formuleren en de bedragen vullen we later wel in...
Maar goed, mijn voorspelling is, gezien de behaalde resultaten uit het verleden, dat het omslagpunt fors lager is dan je denkt.
Stel dat je de eerder genoemde Polo als basis neemt met het eerder genoemde basistarief dan ligt het omslagpunt al op ongeveer 4350km per jaar (83km per week) waarop het duurder gaat worden... Dus al die "het wordt heus niet duurder" verwachtingen doe ik niet zoveel mee.
Ja, dat zeg ik toch?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!
Daarom nu de plannen voor rekeningrijden weer uit de ijskast.quote:Verder vooruit denken is volgens mij niet echt het sterkste punt van dergelijke instanties.
Er zijn wel meer tweedehands auto's verkocht aan mensen die het OV niet meer gebruiken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Ja, logisch.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Maar Teake uit de Triemen moet dan ook naar de Westereen of Kollum voor de eerste de beste fatsoenlijke supermarkt...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.
Kilometerheffing gaat het worden, ook logisch: in Friesland kan je nog prima de hele provincie doorkruizen zonder een snelweg tegen te komen. Dan zou men in het westen volop kilometerheffing betalen en Taeke uit de Triemen kosteloos rijden.
Klopt. Of de Spar in Kollumerzwaagquote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar Teake uit de Triemen moet dan ook naar de Westereen of Kollum voor de eerste de beste fatsoenlijke supermarkt...
Misschien in de steden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Oké. Hoeveel betaal je dan als je het tracking-device op de parkeerplaats achter laat?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:11 schreef matigeuser het volgende:
Nou ja, het enige verschil is dan een tracking-device in je auto wat precies bijhoudt hoeveel je rijdt en waar je je op elk moment bevindt.
Niets, maar op het moment dat je langs een ANPR rijdt en het bakje niet achter het raam zit betaal je "iets" meer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Oké. Hoeveel betaal je dan als je het tracking-device op de parkeerplaats achter laat?
Tenzij je je telefoon onderweg uitzet, kan de overheid dat al lang.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor je fiets ook gps gaat krijgen als ze dit er eindelijk doorheen hebben. We kunnen tenslotte niet leven in een land waar de overheid je bewegingen niet 24/7 in kaart kan brengen.
Oké. Dus ik moet het bakje laten denken dat zijn GPS positie gelijk blijft of geen verbinding kan maken met GPS. wat betaal je dan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets, maar op het moment dat je langs een ANPR rijdt en het bakje niet achter het raam zit betaal je "iets" meer.
Ik heb de keuze om hem uit te zetten. Met al die trackingkastjes krijg je een boette.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tenzij je je telefoon onderweg uitzet, kan de overheid dat al lang.
Nogmaals, je rijdt langs een ANPR, achteraf komt dat niet overeen met wat je bakje registreert.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Oké. Dus ik moet het bakje laten denken dat zijn GPS positie gelijk blijft of geen verbinding kan maken met GPS. wat betaal je dan.
Zet je hem ook uit?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb de keuze om hem uit te zetten. Met al die trackingkastjes krijg je een boette.
Ik ga wel eens fietsen zonder telefoon ja.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zet je hem ook uit?
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Dat kan. Zonder fiets wordt dat een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ga wel eens fietsen zonder telefoon ja.
Ik kom niet meer zoveel in die hoek. Vroeger toen de Ringo nog bestond wel.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan je wel even een patatje doen bij Prins
Al ga ik dan liever naar de Pruttelpot.
gaat heel Nederland dan vol staan met ANPRs?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, je rijdt langs een ANPR, achteraf komt dat niet overeen met wat je bakje registreert.
Je hebt op het platteland de auto voor wel wat meer zaken nodig dan alleen boodschappen he...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, Kollum is 5km rijden vanaf de Triemen, dus dat is m'n punt.
1 of 2 in de week boodschappen doen, 10 tot 20km per week, 520km tot 1040km per jaar.
Dat zijn de kilometers niet op jaarbasis.
Nederland staat al vol met ANPR's en dat breidt ook steeds verder uit naar lokale wegen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
gaat heel Nederland dan vol staan met ANPRs?
Ok.quote:er gaat geen bakje in elke auto komen die alleen maar doet wat de overheid wilt.
dat bakje zal beïnvloed worden door de bestuurder. als dat bakje bepaalt wat je moet betalen dan zal dat bakje geen lang leven hebben.
Dat wil nog niet zeggen dat je verder moet rijden dan iemand die in Lelystad of Almere woont en in Amsterdam of Hilversum werkt, wat niet ongewoon is.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt op het platteland de auto voor wel wat meer zaken nodig dan alleen boodschappen he...
Nee, die hebben een sim kaart sleuf waar een sim kaart in kan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zet je hem ook uit?
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Nee, nogmaals, nieuwe auto's hebben vanaf 2018 allemaal een sim-kaart aan boord ivm het eCall SOS systeem.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:27 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee, die hebben een sim kaart sleuf waar een sim kaart in kan.
Bron?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, nogmaals, nieuwe auto's hebben vanaf 2018 allemaal een sim-kaart aan boord.
Belastingdienst mag ook gebruik maken van ANPR-camera's.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
ANPR mag alleen gebruikt worden voor de verkeersveiligheid en voor politie-taken; figuren die gezocht worden.
Nederland doet wel iets aan privacy.
Nee maar daar is het OV stukken beter geregeld dus heb je iig iets te kiezen. Als je in de omgeving van de Triemen woont en werkt in Leeuwarden of Groningen (wat net zo min ongewoon is) heb je ook gewoon 30 a 40 km enkele reisafstand (300 a 400 km per week). Plus nog even de ritjes naar scholen/ opvang ed. Dus dan zit je alweer een factor 5 hoger dan het omslagpunt terwijl je gewoon een gemiddelde automobilist bent met ongeveer 13.500 km per jaar.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat je verder moet rijden dan iemand die in Lelystad of Almere woont en in Amsterdam of Hilversum werkt, wat niet ongewoon is.
Die alleen 112 kan bellen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/auto/acht-vragen-over-e-call-de-verplichte-noodoproep-in-nieuwe-autos~ad6df722/
https://www.rijschoolovertoom.nl/nieuws/nieuwe-autos-moeten-vanaf-31-maart-zijn-uitgerust-met-e-call/
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/maart/ecall-verplicht-in-nieuwe-autos
OV in de spits zit ook al op zo'n ¤0,20 per kilometer, lijkt me niet voordeliger tenzij je geen auto hebt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee maar daar is het OV stukken beter geregeld dus heb je iig iets te kiezen. Als je in de omgeving van de Triemen woont en werkt in Leeuwarden of Groningen (wat net zo min ongewoon is) heb je ook gewoon 30 a 40 km enkele reisafstand (300 a 400 km per week). Plus nog even de ritjes naar scholen/ opvang ed. Dus dan zit je alweer een factor 5 hoger dan het omslagpunt terwijl je gewoon een gemiddelde automobilist bent met ongeveer 13.500 km per jaar.
Klopt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die alleen 112 kan bellen.
https://www.rijksoverheid(...)m-ecall-in-mijn-auto
Bron van deze tabel? Want het is vrij raar dat het gemiddelde nu plotseling lager uitvalt dan 13.500km...quote:
Dat is de discussie natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
OV in de spits zit ook al op zo'n ¤0,20 per kilometer, lijkt me niet voordeliger tenzij je geen auto hebt.
Zou Rijkswaterstaat de data van de auto's op deze manier willen gaan vergaren?quote:
Die tabel is specifiek "particulieren personenauto's". Kan me voorstellen dat huurauto's, taxi's en dergelijke het gemiddelde iets verhogen als je alle auto's rekent.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bron van deze tabel? Want het is vrij raar dat het gemiddelde nu plotseling lager uitvalt dan 13.500km...
Ik weet het niet zeker, ik vermoed via een ander systeem (dat misschien wel dezelfde sim-kaart gebruikt). Ik weet wel dat mijn auto een app heeft en ik na een rit alle informatie van de rit kan nagaan. Dat is handig voor zakelijke kilometers, hoef het niet zelf bij te houden op die manier. Even naast m'n agenda leggen en ik weet precies hoeveel ik heb gereden, hoe laat ik vertrok en aankwam en wat m'n brandstofverbruik was.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zou Rijkswaterstaat de data van de auto's op deze manier willen gaan vergaren?
Jaja, dat de BD er gebruik van mocht maken moest al bij de helsdeuren vandaan komen. En persoonlijk vind ik dat ze het helemaal niet zouden mogen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Belastingdienst mag ook gebruik maken van ANPR-camera's.
Kleine stap om dat uit te breiden naar handhaving van kilometerheffingsbakjes in auto's.
Bron?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die tabel is specifiek "particulieren personenauto's". Kan me voorstellen dat huurauto's, taxi's en dergelijke het gemiddelde iets verhogen als je alle auto's rekent.
OV wordt alleen maar minder natuurlijk als dat virus blijft.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:43 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het prima, als ze ook maar flink investeren op veel meer OV die tevens ook 24/7 beschikbaar zijn. Ik woon een dorpje en dan ben je simpelweg afhankelijk van een auto. Voor het werk, voor vrije tijdbesteding, voor te sporten. Als ik naar een concert wil in de ZiggoDome moet ik een half uur voor het einde van de concert al weg om de laatste trein nog te halen. Daarom pakken we altijd de auto.
Staat boven de tabel, "particuliere personenauto's".quote:
En de boetes via het politie convenant.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Belastingdienst mag ook gebruik maken van ANPR-camera's.
Kleine stap om dat uit te breiden naar handhaving van kilometerheffingsbakjes in auto's.
Uiteindelijk komt er natuurlijk een controle op het (correcte) gebruik van die bakjes.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jaja, dat de BD er gebruik van mocht maken moest al bij de helsdeuren vandaan komen. En persoonlijk vind ik dat ze het helemaal niet zouden mogen.
Dat snap ik maar ik wil zelf even eea doorlezen. Dus waar heb je die screenshot vandaan? Heb je een link?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Staat boven de tabel, "particuliere personenauto's".
Is niet meer als rechtvaardig dat men degene welke veel kilometers rijden met hun auto veel meer laat betalen. Het autorijden moet gewoon veel meer ontmoedigd worden, want het werpt veel stof op en het maakt veel herrie en verstoort de rust van wandelaars en fietssters.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet
[..]
bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/
[..]
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
Dat gebeurt dan ook al. Veel rijden = veel brandstof verbruiken = veel accijns/ belasting betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:21 schreef torentje het volgende:
Is niet meer als rechtvaardig dat men degene welke veel kilometers rijden met hun auto veel meer laat betalen.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Is niet meer als rechtvaardig dat men degene welke veel kilometers rijden met hun auto veel meer laat betalen. Het autorijden moet gewoon veel meer ontmoedigd worden, want het werpt veel stof op en het maakt veel herrie en verstoort de rust van wandelaars en fietssters.
Die ANPR camera's zijn niet om je kilometers te registreren, hooguit maken ze onderdeel uit van de controle of je netjes het GPS-bakje in de auto hebt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
zo'n plan als rekeningrijden klinkt goed op een forum of op papier. in de praktijk is het een onuitvoerbaar drama.
we hebben hier in de omgeving drie flitspalen gehad. die zijn stelselmatig in brand gestoken. nu hebben we geen flitspalen meer in de wijk.
begrijp best dat de meeste ANPR's in tunnels staan - ze zijn primair bedoeld voor verkeersveiligheid - zodra ze de burger geld gaan kosten dan hebben ze een kort leven.
Wat dus niet meer werkt vanwege de opkomst van de EV.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan ook al. Veel rijden = veel brandstof verbruiken = veel accijns/ belasting betalen.
Joh.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat dus niet meer werkt vanwege de opkomst van de EV.
Natuurlijk is het haalbaar.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is zo'n plan wat in een vergadering met heel veel koekjes ter sprake komt.
hoeveel koekjes moeten die mensen eten voordat het besef komt dat het in de praktijk niet haalbaar is.
Dat hele milieu- en klimaatgedram is gewoon mooi weer spelen voor de buhne. Het gaat om de pecunia, niks meer niks minder.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jij kwam met dat 00's argument, niet ik
En wie heeft er dan gelijk? Het "onfeilbare" overheidssysteem?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geen bakje in auto is fraude, dus boete.
Daarnaast wordt jaarlijks je kilometerstand genoteerd bij beurten of APK, als daar een groot (niet te verklaren) verschil tussen zit, loop je alsnog tegen de lamp.
Ik zou het toch anders aan pakken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Natuurlijk is het haalbaar.
Bakje in auto, geeft maandelijks afgelegde kilometers door, je krijgt een factuur op basis van de gemiddelde CO2 uitstoot van je auto, klaar.
Geen bakje in auto is fraude, dus boete.
Daarnaast wordt jaarlijks je kilometerstand genoteerd bij beurten of APK, als daar een groot (niet te verklaren) verschil tussen zit, loop je alsnog tegen de lamp.
Ik vind dit eigenlijk wel een verdomd goed idee.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ik zou het toch anders aan pakken.
Tegenwoordig hebben EV auto een computertje in. Via dat kan je prima laten km bijhouden zonder privacy schenden of kastje gebruiken. Dus een kilometerheffing alleen bij elektrische auto houden.
Terwijl de verbrandingsmotor via de pomp accijns al vergoedt. ipv factuur etc..
Op dit manier kan overheid prima alles overzicht houden en nog inkomen generen.
Dan doe je aangifte van diefstal. Moet niet zo moeilijk zijn.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
en stelen?
Stelen, stelen, stelen.
Stel ik steel jouw bakje. Dan hang je.
Bij kilometerheffing / rekeningrijden is er eigenlijk altijd sprake geweest van een spitsheffing vs daltarief.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ik zou het toch anders aan pakken.
Tegenwoordig hebben EV auto een computertje in. Via dat kan je prima laten km bijhouden zonder privacy schenden of kastje gebruiken. Dus een kilometerheffing alleen bij elektrische auto houden.
Terwijl de verbrandingsmotor via de pomp accijns al vergoedt. ipv factuur etc..
Op dit manier kan overheid prima alles overzicht houden en nog inkomen generen.
Hebben ze die nodig dan?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Van prikkelbelasting naar melkkoe. Top.
Als de schade voor klimaat en milieu minder is, waarom zou de automobilist dan meer moeten betalen? Wat is dan nog de rechtvaardiging?
Als je meer rijdt, verbruik je meer energie (benzine, diesel, LPG, stroom, waterstof).quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Van prikkelbelasting naar melkkoe. Top.
Als de schade voor klimaat en milieu minder is, waarom zou de automobilist dan meer moeten betalen? Wat is dan nog de rechtvaardiging?
Op stroom zit ook gewoon belasting hè? Of je die nou gebruikt in je auto of voor je bitcoinminer maakt niet uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je meer rijdt, verbruik je meer energie (benzine, diesel, LPG, stroom, waterstof).
Met een kilometerheffing op basis van CO2-uitstoot kan je mensen die veel rijden daardoor makkelijker naar een schonere auto "dwingen". Mensen die weinig rijden kunnen makkelijker hun meer vervuilende auto aanhouden maar als die vooral stilstaat is dat niet zo'n probleem.
Uiteraard.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op stroom zit ook gewoon belasting hè? Of je die nou gebruikt in je auto of voor je bitcoinminer maakt niet uit.
Ik heb het over elektrische auto’s overigens mocht dat niet duidelijk zijn.
De hele gedoe met dal of spitsheffing is gewoon onzin. De werkelijkheid probleem is dat iedereen op hetzelfde tijdstip naar de werk moet. Gevolg rijden er te veel auto tegelijk op de weg. Daarmee wordt de hard werker extra gestraft.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij kilometerheffing / rekeningrijden is er eigenlijk altijd sprake geweest van een spitsheffing vs daltarief.
Ik kan me voorstellen dat men, om mensen uit de spits te weren, meerdere tarieven op basis van tijd en plaats wil hanteren. Dat zou met jouw oplossing niet kunnen.
Maar verder lijkt het me uitvoerbaar.
Ik geloof niet dat het extra veel werk is, dat kan op basis van GPS en tijdstip simpel geregistreerd worden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:17 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
De hele gedoe met dal of spitsheffing is gewoon onzin. De werkelijkheid probleem is dat iedereen op hetzelfde tijdstip naar de werk moet. Gevolg rijden er te veel auto tegelijk op de weg. Daarmee wordt de hard werker extra gestraft.
De eenvoudig oplossing zijn een flexibel tijden, dus men kunnen kiezen eerder of later beginnen met werken, zo nodig een thuiswerken. Zo wordt de verkeer door hele dag verspreid.
Tegelijk een dal of heffing is gewoon extra veel werk voor overheid, juist dat soort situatie kunnen ze domweg niet aan en het is ook niet nodig.
Kun je ook op een andere manier ophalen. Waarom moet de automobilist dit betalen? Wat is daar nog de inhoudelijke rechtvaardiging van?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar dat zal de accijns niet compenseren.
Neem een Tesla Model 3, rijdt zo'n 6km op 1kWh stroom. Dan betaal je ¤1,65 belasting op 100km.
Een Corolla Prius rijdt zo'n 20km op 1 liter benzine. Dan betaal je ¤4,10 belasting op 100km.
Dan zou de overheid meer dan de helft aan belastingen moeten opofferen en ik geloof niet dat ze dat gaan doen.
BTW heb ik even niet meegerekend, is voor beiden zelfde percentage.
Waar halen ze geld voor de onderhoud van wegen en borden? En ook wanneer je pech krijgt bij vluchtstrook. Wie helpt je daarmee veilig weg af te voeren.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kun je ook op een andere manier ophalen. Waarom moet de automobilist dit betalen? Wat is daar nog de inhoudelijke rechtvaardiging van?
Het gaat er niet om wat jij en ik er van vinden natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kun je ook op een andere manier ophalen. Waarom moet de automobilist dit betalen? Wat is daar nog de inhoudelijke rechtvaardiging van?
Wegenbelasting.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Waar halen ze geld voor de onderhoud van wegen en borden? En ook wanneer je pech krijgt bij vluchtstrook. Wie helpt je daarmee veilig weg af te voeren.
Op zich levert de automobilist meer dan ruim genoeg op om het wegennet te onderhouden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Waar halen ze geld voor de onderhoud van wegen en borden? En ook wanneer je pech krijgt bij vluchtstrook. Wie helpt je daarmee veilig weg af te voeren.
Niet elke elektrische auto heeft GPS ingebouwd. Vaak zijn ze wel gekoppeld met mobiel en of internet. Via dat zou het mogelijk zijn. MAar dan kom je wel in buurt van privacy. Dus.. ik zou het gewoon eenvoudig houden. Over tien jaar zullen auto verder uitgebreid met nieuwste techniek enzovoorts, daarna kan je prima dingen toepassen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het extra veel werk is, dat kan op basis van GPS en tijdstip simpel geregistreerd worden.
Of er een spitsheffing komt weet ik overigens niet, kilometerheffing ben ik wel vrij zeker over.
Het gaat ook niet om een ingebouwd systeem.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Niet elke elektrische auto heeft GPS ingebouwd.
Das waar. Ik vind dat ze op dit vlak ook doorgeschoten. Maar meerderheden vinden het prima zo.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich levert de automobilist meer dan ruim genoeg op om het wegennet te onderhouden.
Er worden juist heel veel andere zaken uit betaald, dat maakt het zo onmisbaar.
Op dit moment betalen elektrische auto geen belastingen over.quote:
Prima. Maar daar hoeft geen kilometerheffing bij. Die accijns zijn een prikkelbelasting…quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Das waar. Ik vind dat ze op dit vlak ook doorgeschoten. Maar meerderheden vinden het prima zo.
[..]
Op dit moment betalen elektrische auto geen belastingen over.
En wagenpark met elektrische groeit door, dus gegeven moment moeten ze ook mee bijdragen aan onderhoud van wegen enz.
Zo'n bakje zal maximaal 5Watt verbruiken, dat scheelt je per uur dat je rijdt 0,0001% aan range bij een 50kWh accu.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
electrische auto's, zijn dat die auto's die 90 op de snelweg blijven rijden?
die dan 85 gaan rijden omdat het kastje ook stroom trekt en de range omlaag haalt?
Accijns is voor verbrandingsmotor.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima. Maar daar hoeft geen kilometerheffing bij. Die accijns zijn een prikkelbelasting…
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Accijns is voor verbrandingsmotor.
Bij elektrische auto is dat niet mogelijk, daarom een km heffing.
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd. Die accu wordt ook zo schoon gerecycled.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.
Over stroom betaal je ook gewoon belasting. Wat is het verschil tussen een auto en een bitcoinminer op dat vlak?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd.
Een auto is een vervoersmiddel, een bitcoinminer is iemand die middels computerdenkkracht bitcoins probeert te vergaren.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Over stroom betaal je ook gewoon belasting. Wat is het verschil tussen een auto en een bitcoinminer op dat vlak?
Bedankt kapitein overduidelijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een auto is een vervoersmiddel, een bitcoinminer is iemand die middels computerdenkkracht bitcoins probeert te vergaren.
U vraagt ik antwoord.quote:
Niks prikkelbelasting, gewoon ordinair uitmelken van de werkende burger die afhankelijk is van zijn auto om op zijn werk te komen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.
Dat is een kilometerheffing voor elektrische auto’s inderdaad.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niks prikkelbelasting, gewoon ordinair uitmelken van de werkende burger die afhankelijk is van zijn auto om op zijn werk te komen.
Elektriciteit kan je schoon opwekken, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen (*)quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd. Die accu wordt ook zo schoon gerecycled.
het kan wel maar het gebeurde al die jaren slechts op kleine schaal. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.quote:Elektriciteit kan je schoon opwekken, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen.
Mooi toch. Lekker accijns over je benzine betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:19 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).
Ik had op mijn vorige werk een collega die met een outlander PHEV met 1500kg caravan naar spanje ging, 2x per jaar. Mooie zuinige auto op papier, subsidie en lage bijtelling, maar een bezine rekening waar de honden geen brood van lusten
Fossiele brandstoffen schoon opwekken?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het kan wel maar het gebeurde al die jaren niet. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.
Dat heeft weinig met EV's te maken.quote:kijk naar de behoefte van stroom alleen al voor datacenters. de vraag naar stroom stijgt explosief.
Een zonnepark op een akker is ook een gewas in dat geval, gezien elektriciteit idem brandstof is net als biobrandstof. Kan me voorstellen dat zonneenergie rendabeler is dan biodiesel, hoewel er restproducten zijn die weer goedkoper zijn dan de zonneenergie.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
(*) je ziet vaak dat er geopperd wordt voor biobrandstoffen maar gezien het aantal liter dan van 1 hectare komt, zullen we vrijwel alle landbouwgrond daar aan moeten opofferen, lijkt me ook niet de bedoeling.
Jij onderschat hoe radicaal TimmerFransje aan het rondmeppen is in de EU.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het kan wel maar het gebeurde al die jaren slechts op kleine schaal. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.
kijk naar de behoefte van stroom alleen al voor datacenters. de vraag naar stroom stijgt explosief.
Beetje lief zijn over ethanol, niks mis met whisky.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is echt bagger. wat je nu als E10 bij de tank krijgt daar zit ellende in.
Tank liever de E5, daar zit al minder bio-troep in.
Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een zonnepark op een akker is ook een gewas in dat geval, gezien elektriciteit idem brandstof is net als biobrandstof. Kan me voorstellen dat zonneenergie rendabeler is dan biodiesel, hoewel er restproducten zijn die weer goedkoper zijn dan de zonneenergie.
Dus een mix.
Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.
Dat levert zo'n 900.000kWh per jaar op waar je zo'n 5.000.000km op kan rijden met een EV.
Tegenover 6.150 liter per hectare voor palmolie en 475 liter per hectare voor sojaolie, waarbij ik dan niet weet hoe ver je daarop kan rijden Maar het zal vast niet meer zijn...
quote:Palm oil/Energy Amount
8.115 calories per liter
Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.quote:Een liter benzine bevat zo'n 8260 kilocalorieën.
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
Als je dan 122 miljard kilometer per jaar neemt voor de Nederlandse auto's, dan heb je 24.400 hectare aan zonnepanelen nodig of 1.016.666 hectare aan sojaquote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.
Voordeel van laatstgenoemde is wel weer dat het lekker gaat ruiken achter de uitlaat.
Scheelt maar een factor 40 joh.
Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel..quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.
https://eandt.theiet.org/content/articles/2020/01/easyjet-partner-takes-crucial-step-towards-its-first-electric-plane/quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel..
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoenquote:British airline easyJet has glided a step closer to commercial electric flying on short-haul routes after its partner said it would begin developing engines for its electric narrow-body aircraft.
Its partner, Wright Electric, announced that it was working to develop electric systems that were big enough for a commercial flight of easyJet’s 186-seat electric aircraft, named the Wright 1.
The US firm said that it hopes to begin test flights using its motor in 2023, and is aiming for its first aircraft to enter commercial service in 2030.
According to experts in the sector, fully electric planes will only be able to fly relatively short distances but could be a key part of the aviation industry’s bid to cut its carbon emissions.
Knowing this, easyJet aspires for these planes to fly routes of around 500km, or for around an hour, meaning they could be used for short-haul flights from London to Paris or Amsterdam.
“As with anything in aerospace, it’s daunting, and we know we have lots of work ahead of us,” said the chief executive of Wright Electric, Jeffrey Engler. “At the same time, we believe in a future of low-emission aviation, and our team is working as hard as possible to get there.”
He added that electric planes would provide lower emissions, reduced fuel costs and lower noise levels for passengers and communities living under flight paths.
As of late, the aviation industry has been under pressure to find more sustainable ways of operating as environmental groups encourage people not to fly and seek greener alternatives. The Swedish-born “flight shaming” movement, led by activists including teenager Greta Thunberg, has weakened demand for air travel in Europe over 2019, according to industry experts.
Johan Lundgren, easyJet’s chief executive, announced last year that the company would pay for carbon-offsetting of all of its flights.
“We know it is important to our customers that we operate as sustainably as possible,” he said. “Our carbon offsetting programme has been positively received by our customers and we have now offset more than nine million passenger journeys.”
However, Lundgren said such measures were only an interim solution until new technologies were developed. “We are clear this is an interim solution until new technologies become available and we can see more clearly than ever a future that is not exclusively reliable on jet fuel.”
The airline partnered with Wright Electric back in 2017 to explore the prospects of short-haul electric commercial flying. Wright said it intended to conduct ground tests of its motor in 2021.
“This is another crucial step for our partner Wright Electric to move towards the introduction of commercial electric aircraft and it is exciting to see their ambitious timeline for testing and entry into service,” said Lundgren.
Wright Electric has already formed a partnership with British aerospace firm BAE Systems to accelerate the development of the electric plane. Discussions between the two companies focus on the plane’s flight controls and energy management systems.
“Our new development builds on decades of experience in both domains, as we strive to shape the future of flight,” said Dr Ehtisham Siddiqui, vice president and general manager of Controls and Avionics Solutions at BAE Systems.
In the meantime, Wright Electric will prepare for the development of the aircraft by simultaneously conducting aerodynamic tests on its fuselage, which will inform its propulsion design.
Dat zullen ze al een hoop gehoord hebben.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoen
Een SIM is alleen noodzakelijk t.b.v. autorisatie om toegang te krijgen tot een netwerk. Noodoproepen zijn vrij toegankelijk waardoor er geen SIM noodzakelijk is. In geval eCall zou het systeem niet permanent actief moeten zijn waardoor je te peilen bent. Het systeem zou alleen mogen activeren in geval van een aanrijding. Fabrikanten zijn verplicht om het systeem aan te brengen, maar als gebruiker staat het je vrij om het uit te zetten.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy. Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel. Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die ANPR camera's zijn niet om je kilometers te registreren, hooguit maken ze onderdeel uit van de controle of je netjes het GPS-bakje in de auto hebt.
GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy.
Je rijdt in een jaar 5000km in Italië, 3400km in Frankrijk, 18000km in Duitsland en 1200km in Nederland.quote:Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel.
Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.quote:Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.
Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers. Daarbij wordt controle met ANPR onmogelijk omdat je op dat moment niet kan controleren of het apparaat naar behoren werkt. Voor controle achteraf moet je weten waar je op een bepaald tijdstip was. Wat betreft het buitenland heb je nu precies hetzelfde probleem als bij accijns. De buurlanden hebben nu de lusten van de lagere accijns en Nederland heeft de lasten van het verkeer dat geen belasting bijdraagt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.
NAP is geen optie, dat wordt niet vaak genoeg uitgelezen. Daarnaast zouden dan ook ritten in het buitenland meetellen aangezien NAP niet weet of je in Nederland of Zuid-Italië hebt gereden.
Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.
Wat?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers
Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.quote:Vooralsnog zie ik rekeningrijden niet zo snel gebeuren vanwege de vele technische haken en ogen.
Wat er staat. Fraudegevoeligheid. Technisch is veel mogelijk, maar techniek betekent niet gelijk dat het geen nadelen heeft, iets waar je niet bij stil staat.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat?
[..]
Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.
Op dit moment inderdaad niet zo'n issue, maar er komt straks een moment waarop andere landen om ons heen ook stappen gaan zetten naar elektrisch rijden. Als wij dan t.z.t. een mooie tweedehands markt aan EV's hebben opgebouwd, dan zal dat erg interessant zijn voor het buitenland.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kom nou niet met die export, dat is echt oud nieuws.
Je komt met een quote van 5 jaar terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |