Niet elke elektrische auto heeft GPS ingebouwd. Vaak zijn ze wel gekoppeld met mobiel en of internet. Via dat zou het mogelijk zijn. MAar dan kom je wel in buurt van privacy. Dus.. ik zou het gewoon eenvoudig houden. Over tien jaar zullen auto verder uitgebreid met nieuwste techniek enzovoorts, daarna kan je prima dingen toepassen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het extra veel werk is, dat kan op basis van GPS en tijdstip simpel geregistreerd worden.
Of er een spitsheffing komt weet ik overigens niet, kilometerheffing ben ik wel vrij zeker over.
Het gaat ook niet om een ingebouwd systeem.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Niet elke elektrische auto heeft GPS ingebouwd.
Das waar. Ik vind dat ze op dit vlak ook doorgeschoten. Maar meerderheden vinden het prima zo.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich levert de automobilist meer dan ruim genoeg op om het wegennet te onderhouden.
Er worden juist heel veel andere zaken uit betaald, dat maakt het zo onmisbaar.
Op dit moment betalen elektrische auto geen belastingen over.quote:
Prima. Maar daar hoeft geen kilometerheffing bij. Die accijns zijn een prikkelbelasting…quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Das waar. Ik vind dat ze op dit vlak ook doorgeschoten. Maar meerderheden vinden het prima zo.
[..]
Op dit moment betalen elektrische auto geen belastingen over.
En wagenpark met elektrische groeit door, dus gegeven moment moeten ze ook mee bijdragen aan onderhoud van wegen enz.
Zo'n bakje zal maximaal 5Watt verbruiken, dat scheelt je per uur dat je rijdt 0,0001% aan range bij een 50kWh accu.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
electrische auto's, zijn dat die auto's die 90 op de snelweg blijven rijden?
die dan 85 gaan rijden omdat het kastje ook stroom trekt en de range omlaag haalt?
Accijns is voor verbrandingsmotor.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima. Maar daar hoeft geen kilometerheffing bij. Die accijns zijn een prikkelbelasting…
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Accijns is voor verbrandingsmotor.
Bij elektrische auto is dat niet mogelijk, daarom een km heffing.
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd. Die accu wordt ook zo schoon gerecycled.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.
Over stroom betaal je ook gewoon belasting. Wat is het verschil tussen een auto en een bitcoinminer op dat vlak?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd.
Een auto is een vervoersmiddel, een bitcoinminer is iemand die middels computerdenkkracht bitcoins probeert te vergaren.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Over stroom betaal je ook gewoon belasting. Wat is het verschil tussen een auto en een bitcoinminer op dat vlak?
Bedankt kapitein overduidelijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een auto is een vervoersmiddel, een bitcoinminer is iemand die middels computerdenkkracht bitcoins probeert te vergaren.
U vraagt ik antwoord.quote:
Niks prikkelbelasting, gewoon ordinair uitmelken van de werkende burger die afhankelijk is van zijn auto om op zijn werk te komen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik wel. Maar waarom? De gedachte achter accijns is dat het slecht is voor het milieu. Het is een prikkelbelasting. Die valt weg bij electrische auto’s.
Dat is een kilometerheffing voor elektrische auto’s inderdaad.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niks prikkelbelasting, gewoon ordinair uitmelken van de werkende burger die afhankelijk is van zijn auto om op zijn werk te komen.
Elektriciteit kan je schoon opwekken, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen (*)quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Elektriciteit wordt ook zo lekker schoon opgewekt. Die auto wordt ook zo lekker schoon gefabriceerd, die accu wordt ook zo schoon gefabriceerd. Die accu wordt ook zo schoon gerecycled.
het kan wel maar het gebeurde al die jaren slechts op kleine schaal. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.quote:Elektriciteit kan je schoon opwekken, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen.
Mooi toch. Lekker accijns over je benzine betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:19 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).
Ik had op mijn vorige werk een collega die met een outlander PHEV met 1500kg caravan naar spanje ging, 2x per jaar. Mooie zuinige auto op papier, subsidie en lage bijtelling, maar een bezine rekening waar de honden geen brood van lusten
Fossiele brandstoffen schoon opwekken?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het kan wel maar het gebeurde al die jaren niet. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.
Dat heeft weinig met EV's te maken.quote:kijk naar de behoefte van stroom alleen al voor datacenters. de vraag naar stroom stijgt explosief.
Een zonnepark op een akker is ook een gewas in dat geval, gezien elektriciteit idem brandstof is net als biobrandstof. Kan me voorstellen dat zonneenergie rendabeler is dan biodiesel, hoewel er restproducten zijn die weer goedkoper zijn dan de zonneenergie.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
(*) je ziet vaak dat er geopperd wordt voor biobrandstoffen maar gezien het aantal liter dan van 1 hectare komt, zullen we vrijwel alle landbouwgrond daar aan moeten opofferen, lijkt me ook niet de bedoeling.
Jij onderschat hoe radicaal TimmerFransje aan het rondmeppen is in de EU.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het kan wel maar het gebeurde al die jaren slechts op kleine schaal. het is een utopie dat dit op korte termijn kan.
kijk naar de behoefte van stroom alleen al voor datacenters. de vraag naar stroom stijgt explosief.
Beetje lief zijn over ethanol, niks mis met whisky.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is echt bagger. wat je nu als E10 bij de tank krijgt daar zit ellende in.
Tank liever de E5, daar zit al minder bio-troep in.
Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een zonnepark op een akker is ook een gewas in dat geval, gezien elektriciteit idem brandstof is net als biobrandstof. Kan me voorstellen dat zonneenergie rendabeler is dan biodiesel, hoewel er restproducten zijn die weer goedkoper zijn dan de zonneenergie.
Dus een mix.
Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.
Dat levert zo'n 900.000kWh per jaar op waar je zo'n 5.000.000km op kan rijden met een EV.
Tegenover 6.150 liter per hectare voor palmolie en 475 liter per hectare voor sojaolie, waarbij ik dan niet weet hoe ver je daarop kan rijden Maar het zal vast niet meer zijn...
quote:Palm oil/Energy Amount
8.115 calories per liter
Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.quote:Een liter benzine bevat zo'n 8260 kilocalorieën.
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
Als je dan 122 miljard kilometer per jaar neemt voor de Nederlandse auto's, dan heb je 24.400 hectare aan zonnepanelen nodig of 1.016.666 hectare aan sojaquote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.
Voordeel van laatstgenoemde is wel weer dat het lekker gaat ruiken achter de uitlaat.
Scheelt maar een factor 40 joh.
Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel..quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.
https://eandt.theiet.org/content/articles/2020/01/easyjet-partner-takes-crucial-step-towards-its-first-electric-plane/quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel..
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoenquote:British airline easyJet has glided a step closer to commercial electric flying on short-haul routes after its partner said it would begin developing engines for its electric narrow-body aircraft.
Its partner, Wright Electric, announced that it was working to develop electric systems that were big enough for a commercial flight of easyJet’s 186-seat electric aircraft, named the Wright 1.
The US firm said that it hopes to begin test flights using its motor in 2023, and is aiming for its first aircraft to enter commercial service in 2030.
According to experts in the sector, fully electric planes will only be able to fly relatively short distances but could be a key part of the aviation industry’s bid to cut its carbon emissions.
Knowing this, easyJet aspires for these planes to fly routes of around 500km, or for around an hour, meaning they could be used for short-haul flights from London to Paris or Amsterdam.
“As with anything in aerospace, it’s daunting, and we know we have lots of work ahead of us,” said the chief executive of Wright Electric, Jeffrey Engler. “At the same time, we believe in a future of low-emission aviation, and our team is working as hard as possible to get there.”
He added that electric planes would provide lower emissions, reduced fuel costs and lower noise levels for passengers and communities living under flight paths.
As of late, the aviation industry has been under pressure to find more sustainable ways of operating as environmental groups encourage people not to fly and seek greener alternatives. The Swedish-born “flight shaming” movement, led by activists including teenager Greta Thunberg, has weakened demand for air travel in Europe over 2019, according to industry experts.
Johan Lundgren, easyJet’s chief executive, announced last year that the company would pay for carbon-offsetting of all of its flights.
“We know it is important to our customers that we operate as sustainably as possible,” he said. “Our carbon offsetting programme has been positively received by our customers and we have now offset more than nine million passenger journeys.”
However, Lundgren said such measures were only an interim solution until new technologies were developed. “We are clear this is an interim solution until new technologies become available and we can see more clearly than ever a future that is not exclusively reliable on jet fuel.”
The airline partnered with Wright Electric back in 2017 to explore the prospects of short-haul electric commercial flying. Wright said it intended to conduct ground tests of its motor in 2021.
“This is another crucial step for our partner Wright Electric to move towards the introduction of commercial electric aircraft and it is exciting to see their ambitious timeline for testing and entry into service,” said Lundgren.
Wright Electric has already formed a partnership with British aerospace firm BAE Systems to accelerate the development of the electric plane. Discussions between the two companies focus on the plane’s flight controls and energy management systems.
“Our new development builds on decades of experience in both domains, as we strive to shape the future of flight,” said Dr Ehtisham Siddiqui, vice president and general manager of Controls and Avionics Solutions at BAE Systems.
In the meantime, Wright Electric will prepare for the development of the aircraft by simultaneously conducting aerodynamic tests on its fuselage, which will inform its propulsion design.
Dat zullen ze al een hoop gehoord hebben.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 14:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoen
Een SIM is alleen noodzakelijk t.b.v. autorisatie om toegang te krijgen tot een netwerk. Noodoproepen zijn vrij toegankelijk waardoor er geen SIM noodzakelijk is. In geval eCall zou het systeem niet permanent actief moeten zijn waardoor je te peilen bent. Het systeem zou alleen mogen activeren in geval van een aanrijding. Fabrikanten zijn verplicht om het systeem aan te brengen, maar als gebruiker staat het je vrij om het uit te zetten.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy. Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel. Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die ANPR camera's zijn niet om je kilometers te registreren, hooguit maken ze onderdeel uit van de controle of je netjes het GPS-bakje in de auto hebt.
GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy.
Je rijdt in een jaar 5000km in Italië, 3400km in Frankrijk, 18000km in Duitsland en 1200km in Nederland.quote:Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel.
Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.quote:Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.
Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers. Daarbij wordt controle met ANPR onmogelijk omdat je op dat moment niet kan controleren of het apparaat naar behoren werkt. Voor controle achteraf moet je weten waar je op een bepaald tijdstip was. Wat betreft het buitenland heb je nu precies hetzelfde probleem als bij accijns. De buurlanden hebben nu de lusten van de lagere accijns en Nederland heeft de lasten van het verkeer dat geen belasting bijdraagt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.
NAP is geen optie, dat wordt niet vaak genoeg uitgelezen. Daarnaast zouden dan ook ritten in het buitenland meetellen aangezien NAP niet weet of je in Nederland of Zuid-Italië hebt gereden.
Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.
Wat?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers
Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.quote:Vooralsnog zie ik rekeningrijden niet zo snel gebeuren vanwege de vele technische haken en ogen.
Wat er staat. Fraudegevoeligheid. Technisch is veel mogelijk, maar techniek betekent niet gelijk dat het geen nadelen heeft, iets waar je niet bij stil staat.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat?
[..]
Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.
Op dit moment inderdaad niet zo'n issue, maar er komt straks een moment waarop andere landen om ons heen ook stappen gaan zetten naar elektrisch rijden. Als wij dan t.z.t. een mooie tweedehands markt aan EV's hebben opgebouwd, dan zal dat erg interessant zijn voor het buitenland.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kom nou niet met die export, dat is echt oud nieuws.
Je komt met een quote van 5 jaar terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |