Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:21 schreef Hamzoef het volgende:
Heel goed. Zo vooral mooi zijn als ze stukjes onder de 10km fors extra zouden belasten.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
quote:Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan:
Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018...
https://web.archive.org/w(...)ilometerheffing.html
Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:17 schreef Nattekat het volgende:
Wordt wel mooi als je straks met je kleine zeepkist even veel mag betalen als iemand met een enorme terreinwagen
quote:Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 20.000km per jaar met alleen woon- werkverkeer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was bij die vorige plannen ook, tot je het na ging rekenen.
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op wat voor planeet wonen die lui? Koop je een auto van 45K kun je alsnog 42K aftikken... Er zijn dagen dat ik minder op zak heb...
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.
Dat is jammer, maar het is beter dan niets.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.
Overigens zie ik niets in subsidies op EV's, investeer dat geld liever in infrastructuur (stroomnetwerk, laadpalen).
En ja... momenteel is een elektrische auto te duur voor 90% van de bevolking, al kan het via de werkgever (lease) nu juist wel weer interessant zijn.
De prijs van EV's daalt ieder jaar, er komen over een paar jaar ook steeds meer 2e hands EV's beschikbaar. Dat lost zich de komende 15 jaar vanzelf op.
En als de EV niet betaalbaar wordt, wordt de EV geen succes.
Als het doel (mede) is om CO2 te belasten, dan is het niet meer dan logisch dat een kilometerheffing op basis van CO2 uitstoot per km gaat worden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Tolsysteem op snelwegen? Dan wordt het vooral drukker op provinciale wegen omdat iedereen alternatieve routes gaat zoeken.quote:Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan maak je er 30km enkele reis van...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 13.500km per jaar met alleen woon- werkverkeer.
Dat aantal is ondanks de ieder jaar verdubbelende groei in de verkopen niet toegenomen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:32 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.
quote:Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto’s de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan maak je er 30km enkele reis van...
Kost het je nog 75 euro per maand (225 per kwartaal)...
Zoek zelf de MRB tarieven maar even op. Maar een benzine Polo van 946 kilo kost je 73 euro per kwartaal in NH...
Dat we er slechter uit komen dan nu lijkt mij een vaststaand punt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Dat haal ik daar niet uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef Netsplitter het volgende:
Dus ze gaan eerst de grens over, en dan weer terug hierheen??
Ik wens iedereen die verder dan 20km moet reizen heel veel plezier met die provinciale wegen. Ik heb een snelwegvrije route richting Amsterdam van ongeveer 30km die ik wel eens gebruikt heb om files te vermijden, maar de reistijd gaat dan wel van 25 naar 40 minuten. En dan is dit nog een zeldzaam geval van een redelijk rechtstreekse route. Tussen Den Haag en Gouda heb je zelfs geen echte alternatieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:33 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...
Ik denk dat oldtimers ook meebetalen aan rekeningrijden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Nou hehe. Daarom vond ik jouw "13.500km" opmerking ook behoorlijk voorbarig, het is gewoon stemmingmakerij nl. met je "het wordt duurder voor de veelrijders". De vorige keer waren het ook allemaal verwachtingen en basistarieven en mocht het ook niet duurder worden voor de gemiddelde automobilist en dat soort retoriek. Tot je het na ging rekenen en je er achter kwam dat iedereen gewoon fors meer ging betalen, behalve Truus op de hoek die 1 keer per week haar moeder in het bejaardencentrum bezoekt...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.
Zo raar is dat niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Rare gang van zaken. eerst subsidies geven en dan jaren later beseffen dat er geld opgehaald zal moeten worden om een tekort te compenseren. Dus de gemiddelde automobilist heeft al belastinggeld betaald voor de aanschaf van Testlades en moet dan nu nog meer geld gaan betalen omdat die Testladen geen belasting betalen. mooi is dat.
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo raar is dat niet.
Dit kon je al jaren van tevoren zien aankomen, als de accijnsinkomsten teruglopen gaat dat linksom of rechtsom aangevuld worden.
Het CO2 argument (we hebben meerdere verdragen getekend om minder CO2 uit te stoten) is daarbij ook een valide punt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |