bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/quote:Autobranche wil snel gaan rekeningrijden
Er moet snel een systeem van rekeningrijden komen en de vaste belastingen op autobezit moeten tegelijkertijd omlaag worden gebracht. Dat is de oproep van vier partijen uit de autobranche én Natuur & Milieu. Vooruitlopend op de vorming van een nieuw kabinet komen ze met een plan.
ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) en Natuur & Milieu hebben haast met hervormingen van de autobelastingen. Er moet zo snel mogelijk een systeem komen waarbij de automobilist betaalt voor het gebruik, vinden zij.
Aansporen om te vergroenen
Ook moet de verkoop van schone auto's beter worden gestimuleerd en moet de consument met gedragssturing worden aangespoord om de meest milieuvriendelijke vervoersvorm te kiezen.
Dat alles moet de consument geen extra geld gaan kosten en dus moeten de vaste lasten op autobezit omlaag worden gebracht. Daarmee moeten de klimaatdoelstellingen haalbaar worden, zo denkt de gelegenheidscoalitie. En zo blijft er een stabiele inkomstenstroom aan autobelastingen voor de overheid.
Nog veel benzine
Volgens een woordvoerder van Bovag is de noodzaak om op korte termijn in te grijpen groot. Hij wijst erop dat de verkoop van elektrische auto's terugloopt nu de bijtelling voor zakelijke rijders ieder jaar wordt verhoogd. "En als we verder niets doen, dan is in 2030 nog maar 34 procent van de nieuw aangeschafte auto's elektrisch. En dus 66 procent niet."
Elektrische auto's zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Dat verandert in 2025. Daarmee zouden kopers nog eerder terugschrikken voor de aanschaf van zo'n vaak duurder model.
Oproep aan Den Haag
De vijf organisaties willen dat het nieuwe kabinet snel een kaderwet opstelt waarin betalen naar gebruik het uitgangspunt gaat worden. Daarbij moet de emissie van het voertuig per kilometer de leidraad zijn. Ook moet er volgens de Bovag nadruk worden gelegd op het snel aantrekkelijker maken van de aanschaf van compacte elektrische modellen, omdat die de overgrote meerderheid van de verkochte modellen vormen in Nederland.
"Elektrisch rijden is op dit moment gewoon nog hartstikke duur", aldus directeur Han ten Broeke van Bovag. "Wat we in ons plan creëren, is dat we juist naar kleinere auto's kijken. Om die instapmodellen, die ook elektrisch zijn, bereikbaar te maken. Voor mensen die niet zo'n heel grote portemonnee hebben. Of die niet naar een werkgever kunnen die dat voor hen betaalt."
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.quote:Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Je hebt de OP wel goed gelezen zie ikquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:50 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben al rekeningrijden: de accijns op benzine.
Slotje
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1474224180/rekeningrijden-als-reparatie-stekkerauto-slaat-gat-in-schatkistquote:Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald wordenquote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5230458/bovag-rai-auto-rekeningrijden-emissie-kabinet
[..]
bron: https://nieuws.nl/economie/20210512/autobranche-pleit-voor-kilometerheffing-om-co2-doelen-te-halen/
[..]
Nog even los van het genoemde argument van de "CO2 doelstellingen", met de opkomst van de EV en de daardoor teruglopende accijnsinkomsten zal het onvermijdelijke gebeuren; we krijgen rekeningrijden. Niet meer een vast bedrag aan wegenbelasting betalen maar per kilometer.
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:00 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
en vanaf 2026 met een EV het volle pond wegenbelasting gaan betalen tot het rekeningrijden er daadwerkelijk is. De weggeschepte miljarden gaan hoe dan ook door de burger betaald worden
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En als het rekeningrijden er is met een EV gewoon hetzelfde tarief gaan betalen.
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De verwachting is dat de tarieven voor een toekomstige kilometerheffing gebaseerd wordt op CO2 uitstoot per km.
Ik sluit niets uit, ik heb dit topic niet geopend om te gaan speculeren over tarieven of exacte uitwerkingquote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met een uitzonderingsclausule voor de EV, daar kun je echt wel vergif op innemen.
Gebaseerd op wat precies?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gunstig voor wie weinig rijdt (tot ~13.000km per jaar) en minder gunstig voor kilometervreters.
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.quote:
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je weinig rijdt, rij je weinig kilometers en betaal je weinig kilometerheffing.
Lijkt me niet een heel moeilijke som.
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.quote:
Nee, het is de enige manier om rekeningrijden te laten werken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan wel verwachten dat de accijns op brandstof gaat stijgen om het verlies aan accijnsinkomsten te compenseren, naarmate er meer EV's rondrijden.
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die kilometers? Dat heb je zelf verzonnen?
Dat is altijd al zo geweest, de over het algemeen welgestelde in ons land krijgen subsidies toegeschoven en maken er gretig gebruik van. (zonnepanelen, EV's etc).quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Dat werkt ook zo in een ideale wereld. Nog even los dat dat betekent dat hen die mazzel hebben met een baan om de hoek of een baan waarbij thuiswerken mogelijk is dan niet meer meebetalen aan de kosten van iemand die niet zo veel mazzel heeft, hebben we het nog steeds over een overheid waar de VVD en D66 aan de touwtjes trekken. En ervaring leert dat het gewoon voor 95% van de mensen duurder wordt dan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
Dat zie je overigens ook bij brandstofauto's. Het aandeel (private-)lease groeit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:16 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)rocent-van-verkopen/
Ik vind vooral dit stukje zeer interessant:
Twee elementen hebben deze opmars vooral bevorderd: de aanschafsubsidie voor EV's tot ¤ 45.000, maar ook het feit dat de bijtelling volgend jaar opnieuw omhoog gaat, van 8 naar 12 procent. Er is vooral deze maand nog een enorme run op elektrische auto's, om nog net mee te kunnen in het 8 procent-tarief. Huyskens stelt dat er woensdag alleen al 5.000 auto's op kenteken zijn gezet en dat het leeuwendeel daarvan volledig elektrisch is aangedreven.
Met andere woorden: de verkopen zijn voor het grootste gedeelte leaseauto's. Niet particulier.
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:21 schreef Hamzoef het volgende:
Heel goed. Zo vooral mooi zijn als ze stukjes onder de 10km fors extra zouden belasten.
quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, de verwachting is dat het voor mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (ofwel: 13.500km per jaar) even duur wordt, voor mensen die minder rijden goedkoper en voor mensen die meer rijden... duurder.
quote:Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:
Dat is een heffing bovenop de kilometerheffing, dat was nl. het plan:
Het basistarief zou gemiddeld 6.7ct/km worden in 2018...
https://web.archive.org/w(...)ilometerheffing.html
Vooral de laatste alinea is tekenend, het gaat alleen maar om geld:
Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:17 schreef Nattekat het volgende:
Wordt wel mooi als je straks met je kleine zeepkist even veel mag betalen als iemand met een enorme terreinwagen
quote:Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 20.000km per jaar met alleen woon- werkverkeer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was bij die vorige plannen ook, tot je het na ging rekenen.
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op wat voor planeet wonen die lui? Koop je een auto van 45K kun je alsnog 42K aftikken... Er zijn dagen dat ik minder op zak heb...
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het wordt uitgesplitst naar CO2 uitstoot dan zal dat in de praktijk wel wat meevallen, tenzij je een 8-cilinder in je Opel Corsa hebt.
Dat is jammer, maar het is beter dan niets.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de mensen met de laagste uitstoot per gereden kilometer vele malen meer gaan betalen dan die luie donders die voor het minste geringste al de auto pakken. Dus helaas.
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die ¤45.000 is de maximumprijs waarbij je nog recht hebt op die subsidie.
Overigens zie ik niets in subsidies op EV's, investeer dat geld liever in infrastructuur (stroomnetwerk, laadpalen).
En ja... momenteel is een elektrische auto te duur voor 90% van de bevolking, al kan het via de werkgever (lease) nu juist wel weer interessant zijn.
De prijs van EV's daalt ieder jaar, er komen over een paar jaar ook steeds meer 2e hands EV's beschikbaar. Dat lost zich de komende 15 jaar vanzelf op.
En als de EV niet betaalbaar wordt, wordt de EV geen succes.
Als het doel (mede) is om CO2 te belasten, dan is het niet meer dan logisch dat een kilometerheffing op basis van CO2 uitstoot per km gaat worden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Tolsysteem op snelwegen? Dan wordt het vooral drukker op provinciale wegen omdat iedereen alternatieve routes gaat zoeken.quote:Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar dan is het geen kilometerheffing meer, maar nóg meer accijns op benzine. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. In een zekere zin hebben we al een kilometerheffing, het is alleen gecombineerd met belasting op bezit. En verder is er ook geen manier om een degelijk systeem op te zetten zonder dat ik heel erg moeilijk ga doen over privacy.
Een tolsysteem op snelwegen zou nog een stuk beter werken.
Dan maak je er 30km enkele reis van...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je 2x 40km per dag rijdt dan zit je al dik boven de 13.500km per jaar met alleen woon- werkverkeer.
Dat aantal is ondanks de ieder jaar verdubbelende groei in de verkopen niet toegenomen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:32 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De meeste 2dehands ev's gaan nog altijd naar het buitenland. Dus "wij" profiteren er niet veel van helaas.
quote:Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto’s de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan maak je er 30km enkele reis van...
Kost het je nog 75 euro per maand (225 per kwartaal)...
Zoek zelf de MRB tarieven maar even op. Maar een benzine Polo van 946 kilo kost je 73 euro per kwartaal in NH...
Dat we er slechter uit komen dan nu lijkt mij een vaststaand punt.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Dat haal ik daar niet uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef Netsplitter het volgende:
Dus ze gaan eerst de grens over, en dan weer terug hierheen??
Ik wens iedereen die verder dan 20km moet reizen heel veel plezier met die provinciale wegen. Ik heb een snelwegvrije route richting Amsterdam van ongeveer 30km die ik wel eens gebruikt heb om files te vermijden, maar de reistijd gaat dan wel van 25 naar 40 minuten. En dan is dit nog een zeldzaam geval van een redelijk rechtstreekse route. Tussen Den Haag en Gouda heb je zelfs geen echte alternatieven.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:33 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan gaat het in eens heel druk worden op de provinciale wegen...
Ik denk dat oldtimers ook meebetalen aan rekeningrijden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe zit het met oldtimers, autos die ouder dan 30 of 40 jaar.. blijven ze ook vrijgesteld van rekeningrijden?
Gaat BPM ook weg wanneer de rekeningrijden komt.
Maar je moet ook niet vergeten dat overheid allerlei trucs zal komen om toch rekeningrijders voor hen gunstiger zal zijn dan wij. Auto is immers een grote melkkoe geworden voor overheid. Dus ze laten het niet zomaar gaan.
Nou hehe. Daarom vond ik jouw "13.500km" opmerking ook behoorlijk voorbarig, het is gewoon stemmingmakerij nl. met je "het wordt duurder voor de veelrijders". De vorige keer waren het ook allemaal verwachtingen en basistarieven en mocht het ook niet duurder worden voor de gemiddelde automobilist en dat soort retoriek. Tot je het na ging rekenen en je er achter kwam dat iedereen gewoon fors meer ging betalen, behalve Truus op de hoek die 1 keer per week haar moeder in het bejaardencentrum bezoekt...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sorry, maar dit is een discussie over niets. Er is nog geen kilometerheffing, er zijn nog geen tarieven.
Zo raar is dat niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Rare gang van zaken. eerst subsidies geven en dan jaren later beseffen dat er geld opgehaald zal moeten worden om een tekort te compenseren. Dus de gemiddelde automobilist heeft al belastinggeld betaald voor de aanschaf van Testlades en moet dan nu nog meer geld gaan betalen omdat die Testladen geen belasting betalen. mooi is dat.
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo raar is dat niet.
Dit kon je al jaren van tevoren zien aankomen, als de accijnsinkomsten teruglopen gaat dat linksom of rechtsom aangevuld worden.
Het CO2 argument (we hebben meerdere verdragen getekend om minder CO2 uit te stoten) is daarbij ook een valide punt.
En toch zal je dan een verschuiving van meer verkeer (en dus meer drukte en verkeersdoden) zien gaan naar provinciale wegen, lijkt me niet wenselijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wens iedereen die verder dan 20km moet reizen heel veel plezier met die provinciale wegen. Ik heb een snelwegvrije route richting Amsterdam van ongeveer 30km die ik wel eens gebruikt heb om files te vermijden, maar de reistijd gaat dan wel van 25 naar 40 minuten. En dan is dit nog een zeldzaam geval van een redelijk rechtstreekse route. Tussen Den Haag en Gouda heb je zelfs geen echte alternatieven.
De uitwerking wordt zoals hij wordt, uiteraard. Jij hebt nog geen exacte cijfers, ik heb nog geen exacte cijfers.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou hehe. Daarom vond ik jouw "13.500km" opmerking ook behoorlijk voorbarig, het is gewoon stemmingmakerij nl. met je "het wordt duurder voor de veelrijders". De vorige keer waren het ook allemaal verwachtingen en basistarieven en mocht het ook niet duurder worden voor de gemiddelde automobilist en dat soort retoriek. Tot je het na ging rekenen en je er achter kwam dat iedereen gewoon fors meer ging betalen, behalve Truus op de hoek die 1 keer per week haar moeder in het bejaardencentrum bezoekt...
Voor die paar centen als je eens 5km snelweg meepakt? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En toch zal je dan een verschuiving van meer verkeer (en dus meer drukte en verkeersdoden) zien gaan naar provinciale wegen, lijkt me niet wenselijk.
In eerste instantie (zolang er nog geen kilometerheffing is), zullen de dalende accijnsinkomsten inderdaad gecompenseerd worden met hogere accijnzen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!
Verder vooruit denken is volgens mij niet echt het sterkste punt van dergelijke instanties.
Dit dus. Wees gewoon eerlijk en zeg als overheid gewoon dat je er van baalt dat elektrische auto's geen brandstof verbruiken en dus geen accijnzen opbrengen en (nog) geen MRB betalen. Dat gat moet linksom danwel rechtsom opgevuld gaan worden. Dat het heel toevallig allemaal verpakt kan worden in milieu- en klimaatretoriek komt gewoon goed uit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Doe het dan efficiënt. haal het geld op bij de weggebruikers met Euro1 of Euro2 motoren. Maar het gaat niet om milieu, het gaat om geld.
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.quote:Stoppen met geld geven aan automobilisten. Wegenbelasting hoort gewoon betaald te worden. Hoe zwaarder de auto, des te meer belast je de weg.
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor die paar centen als je eens 5km snelweg meepakt? Ik betwijfel het.
Dat zou wel het meest eerlijke systeem zijn, belachelijk dat je belasting betaalt voor een auto die stilstaat op eigen oprit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.
quote:Doel mislukt?
De export van de elektrische auto is niet gunstig voor Nederland. De Nederlandse overheid ziet op deze manier weinig terug van alle groene regelingen die zijn getroffen in het verleden. Ondernemers kregen in sommige gevallen meer dan de helft korting op een auto, waardoor er massaal werd gekozen voor de overstap naar een elektrische auto.
Kom nou niet met die export, dat is echt oud nieuws.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, gewoon ophouden met het achterlijke achterhaalde idee dat geld pompen het milieu moet redden. Het is een kansloze missie en handelaartjes lachen zich helemaal dubbel. zeker in het begin is er fors gebruik (of misbruik) gemaakt van de subsidieregeling met auto's die nooit op de Nederlandse wegen zijn verschenen.
[..]
quote:Enorme groei import
Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.
Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto's de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.
bron: https://www.autoblog.nl/n(...)xport-van-evs-181209
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.
Kilometerheffing gaat het worden, ook logisch: in Friesland kan je nog prima de hele provincie doorkruizen zonder een snelweg tegen te komen. Dan zou men in het westen volop kilometerheffing betalen en Taeke uit de Triemen kosteloos rijden.
Dat valt ook wel wat mee, niet iedereen woont op het platteland in Friesland.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
Nee inderdaad. Het is altijd en en en en en en nog eens en.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus. Wees gewoon eerlijk en zeg als overheid gewoon dat je er van baalt dat elektrische auto's geen brandstof verbruiken en dus geen accijnzen opbrengen en (nog) geen MRB betalen. Dat gat moet linksom danwel rechtsom opgevuld gaan worden. Dat het heel toevallig allemaal verpakt kan worden in milieu- en klimaatretoriek komt gewoon goed uit.
En het lange termijn denken lukt ze nu plotseling wel nu er bepaalde inkomsten in gevaar komen...
[..]
Of per kilometer betalen en alle verdere belastingen plus MRB eraf. Maar dat zal ook wel weer niet gebeuren.
Dan gaat die maar fietsen. Rot op met die solidariteit.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
In Friesland zijn de huizenprijzen goedkoper dan in de randstad.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er komt ook geen kilometerheffing, maar een accijnsverhoging verpakt in een mooi verkooppraatje. En ik zou het niet eens oneerlijk vinden als iemand in Friesland minder betaalt per gereden kilometer. Hier is alles om de hoek, een Fries heeft die luxe niet.
We gaan dus een plan formuleren en de bedragen vullen we later wel in...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
De uitwerking wordt zoals hij wordt, uiteraard. Jij hebt nog geen exacte cijfers, ik heb nog geen exacte cijfers.
Laat ik het anders formuleren: er is een omslagpunt waarbij het voor mensen die minder dan x kilometer per jaar rijden, goedkoper wordt. Die x vullen we tzt wel in.
Dat is een grote leugen die je al van 4350km afstand ziet aankomen. Dat weet je al.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
We gaan dus een plan formuleren en de bedragen vullen we later wel in...
Maar goed, mijn voorspelling is, gezien de behaalde resultaten uit het verleden, dat het omslagpunt fors lager is dan je denkt.
Stel dat je de eerder genoemde Polo als basis neemt met het eerder genoemde basistarief dan ligt het omslagpunt al op ongeveer 4350km per jaar (83km per week) waarop het duurder gaat worden... Dus al die "het wordt heus niet duurder" verwachtingen doe ik niet zoveel mee.
Ja, dat zeg ik toch?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe gaan we het aanvullen? De accijnsen verhogen!
Daarom nu de plannen voor rekeningrijden weer uit de ijskast.quote:Verder vooruit denken is volgens mij niet echt het sterkste punt van dergelijke instanties.
Er zijn wel meer tweedehands auto's verkocht aan mensen die het OV niet meer gebruiken.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Ja, logisch.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Maar Teake uit de Triemen moet dan ook naar de Westereen of Kollum voor de eerste de beste fatsoenlijke supermarkt...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar hebben we het überhaupt over, er komt geen tolheffing op snelwegen.
Kilometerheffing gaat het worden, ook logisch: in Friesland kan je nog prima de hele provincie doorkruizen zonder een snelweg tegen te komen. Dan zou men in het westen volop kilometerheffing betalen en Taeke uit de Triemen kosteloos rijden.
Klopt. Of de Spar in Kollumerzwaagquote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar Teake uit de Triemen moet dan ook naar de Westereen of Kollum voor de eerste de beste fatsoenlijke supermarkt...
Misschien in de steden.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:06 schreef Nattekat het volgende:
Het is volgens mij ook wel redelijk een gegeven dat de meeste auto's amper van hun plek af komen.
Oké. Hoeveel betaal je dan als je het tracking-device op de parkeerplaats achter laat?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:11 schreef matigeuser het volgende:
Nou ja, het enige verschil is dan een tracking-device in je auto wat precies bijhoudt hoeveel je rijdt en waar je je op elk moment bevindt.
Niets, maar op het moment dat je langs een ANPR rijdt en het bakje niet achter het raam zit betaal je "iets" meer.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Oké. Hoeveel betaal je dan als je het tracking-device op de parkeerplaats achter laat?
Tenzij je je telefoon onderweg uitzet, kan de overheid dat al lang.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor je fiets ook gps gaat krijgen als ze dit er eindelijk doorheen hebben. We kunnen tenslotte niet leven in een land waar de overheid je bewegingen niet 24/7 in kaart kan brengen.
Oké. Dus ik moet het bakje laten denken dat zijn GPS positie gelijk blijft of geen verbinding kan maken met GPS. wat betaal je dan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets, maar op het moment dat je langs een ANPR rijdt en het bakje niet achter het raam zit betaal je "iets" meer.
Ik heb de keuze om hem uit te zetten. Met al die trackingkastjes krijg je een boette.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tenzij je je telefoon onderweg uitzet, kan de overheid dat al lang.
Nogmaals, je rijdt langs een ANPR, achteraf komt dat niet overeen met wat je bakje registreert.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Oké. Dus ik moet het bakje laten denken dat zijn GPS positie gelijk blijft of geen verbinding kan maken met GPS. wat betaal je dan.
Zet je hem ook uit?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb de keuze om hem uit te zetten. Met al die trackingkastjes krijg je een boette.
Ik ga wel eens fietsen zonder telefoon ja.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zet je hem ook uit?
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Dat kan. Zonder fiets wordt dat een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ga wel eens fietsen zonder telefoon ja.
Ik kom niet meer zoveel in die hoek. Vroeger toen de Ringo nog bestond wel.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan je wel even een patatje doen bij Prins
Al ga ik dan liever naar de Pruttelpot.
gaat heel Nederland dan vol staan met ANPRs?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, je rijdt langs een ANPR, achteraf komt dat niet overeen met wat je bakje registreert.
Je hebt op het platteland de auto voor wel wat meer zaken nodig dan alleen boodschappen he...quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, Kollum is 5km rijden vanaf de Triemen, dus dat is m'n punt.
1 of 2 in de week boodschappen doen, 10 tot 20km per week, 520km tot 1040km per jaar.
Dat zijn de kilometers niet op jaarbasis.
Nederland staat al vol met ANPR's en dat breidt ook steeds verder uit naar lokale wegen.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
gaat heel Nederland dan vol staan met ANPRs?
Ok.quote:er gaat geen bakje in elke auto komen die alleen maar doet wat de overheid wilt.
dat bakje zal beïnvloed worden door de bestuurder. als dat bakje bepaalt wat je moet betalen dan zal dat bakje geen lang leven hebben.
Dat wil nog niet zeggen dat je verder moet rijden dan iemand die in Lelystad of Almere woont en in Amsterdam of Hilversum werkt, wat niet ongewoon is.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt op het platteland de auto voor wel wat meer zaken nodig dan alleen boodschappen he...
Nee, die hebben een sim kaart sleuf waar een sim kaart in kan.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zet je hem ook uit?
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Nee, nogmaals, nieuwe auto's hebben vanaf 2018 allemaal een sim-kaart aan boord ivm het eCall SOS systeem.quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:27 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee, die hebben een sim kaart sleuf waar een sim kaart in kan.
Bron?quote:Op vrijdag 14 mei 2021 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, nogmaals, nieuwe auto's hebben vanaf 2018 allemaal een sim-kaart aan boord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |