Notulengatequote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
Dat zie ik niet. Klaver is al een paar keer heel duidelijk geweest dat hij het nauwelijks over de notulen wil hebben. Ploumen had het over leren voor de toekomst. De aanvallen komen uit hoeken die helemaal niet in aanmerking komen voor het kabinet.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:41 schreef Frozen-assassin het volgende: [..] Ze staan verder dan ooit uit elkaar. Er is geen basis voor een haalbare coalitie behalve VVD CDA D66 CU.
Zetelsquote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef ijs_beer het volgende:
Ja ik weet niet wat Wilders nu wil hoor.
Voor de bühne. Beoogde oppositie boos.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef Dimachaerus het volgende:
Is er nou stront aan de knikker of niet? Zoveel schokkends kwam er niet naar boven toch.
Kuik over de rooie en Hoekstra door het putjequote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef ijs_beer het volgende:
Ja ik weet niet wat Wilders nu wil hoor.
Nee, oppositie doet zoals altijd een beetje stoer maar uiteindelijk is het een debat om niks.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef Dimachaerus het volgende:
Is er nou stront aan de knikker of niet? Zoveel schokkends kwam er niet naar boven toch.
Dit debat is vele malen minder fel dan het debat waar Rutte werd doorgezaagd.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Voor de bühne. Beoogde oppositie boos.
Klaver beweegt zelfs richting de VVD door blij te zijn dat ze zaken anders aan willen gaan pakken.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zie ik niet. Klaver is al een paar keer heel duidelijk geweest dat hij het nauwelijks over de notulen wil hebben. Ploumen had het over leren voor de toekomst. De aanvallen komen uit hoeken die helemaal niet in aanmerking komen voor het kabinet.
Haha kom nou, Hermans ging bijna jankend uit de kamer.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ik val in herhaling, maar Wilders heeft het echt niet meer. De twee stagiaires van VVD en CDA krijgt hij niet eens meer aan het wankelen.
Kloptquote:Op donderdag 29 april 2021 13:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit debat is vele malen minder fel dan het debat waar Rutte werd doorgezaagd.
Nee, maar de oppositie doet er van alles aan om het tot een soort van nieuwe feiten op te blazen, terwijl het kabinet hier al lang en breed voor is afgetreden. Daarnaast valt iedereen nu over een soort coalitiediscipline, iets wat al 80 jaar bestaat in Den Haag, elke partij in een regering vrolijk heeft meegedaan (want je regeert nu eenmaal), maar nu is het ineens een doodzonde. Los daarvan is er door niemand lettelijk gezegd dat Omtzigt zijn mond moest houden, enkel gesuggereerd dat hij zijn tone of voice en profileringsdrang een beetje zou moeten temperen. Daar is niks aan miszegt...quote:Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef Dimachaerus het volgende:
Normaal bracht hij op krachtige wijze punten met inhoud.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:45 schreef DiegoFuser het volgende:
Ik val in herhaling, maar Wilders heeft het echt niet meer. De twee stagiaires van VVD en CDA krijgt hij niet eens meer aan het wankelen.
Nou wooptiedoe.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Kuik over de rooie en Hoekstra door het putje
quote:Op donderdag 29 april 2021 13:46 schreef superniger het volgende:
Is die boy al langs een arbo arts geweest?
Dat was niet zo zeer de verdienste van Wildersquote:Op donderdag 29 april 2021 13:45 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Haha kom nou, Hermans ging bijna jankend uit de kamer.
Het neemt ondertussen wel mytische proporties aan jaquote:Op donderdag 29 april 2021 13:46 schreef superniger het volgende:
Omtzigt dit
Omtzigt dat.
Ik ben wel een beetje klaar met die Omtzigt.
Is die boy al langs een arbo arts geweest?
Ze was al voorgeroosterd door anderen, maar opmerkingen als tassendrager en politiek assistent van Rutte maakten haar goed boos.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat was niet zo zeer de verdienste van Wilders
Triple B?quote:
Boeren, burgers, buitenlui.quote:
Ik verwacht binnenkort een herijzenis waarbij hij aangeeft voor zichzelf te beginnen en het CDA opblaast, misschien zelfs wel zo perfect getimed op het moment dat Hoekstra toch besluit met de VVD en D66 in zee te gaanquote:Op donderdag 29 april 2021 13:49 schreef Caland het volgende:
Als Pietertje nog een paar weken ziekjes in zijn nest blijft meuren kan hij tegen die tijd ook over water lopen gok ik.
Terecht ook wel. Maar dat heeft niks met wankelen te maken.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:49 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Ze was al voorgeroosterd door anderen, maar opmerkingen als tassendrager en politiek assistent van Rutte maakten haar goed boos.
-knip-quote:
Je ziet hoe moeilijk het is voor een nieuwe partij, zonder politiek geheugen, met allemaal fractieleden zonder enige politieke ervaring om in Den Haag te debuteren. Dassen is echt nog een jongen die in een snoepwinkel staat.quote:
Vindt het wel fijn om af en toe die eindeloze woorden-diarree te doorbreken.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:49 schreef duitseboy het volgende:
Caroline haha, altijd lekker boerenverstand
Inderdaad, vreemd hoe dat werkt psychologisch.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:49 schreef Caland het volgende:
Als Pietertje nog een paar weken ziekjes in zijn nest blijft meuren kan hij tegen die tijd ook over water lopen gok ik.
Welnee, nog een partij op rechts erbij? Omtzigt is een rechtse CDA'er, dat gat is nu toch al wel aardig opgevuld, denk ik.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:51 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik verwacht binnenkort een herijzenis waarbij hij aangeeft voor zichzelf te beginnen en het CDA opblaast, misschien zelfs wel zo perfect getimed op het moment dat Hoekstra toch besluit met de VVD en D66 in zee te gaan
En dat Dassen dan vraagt: Heb jij ook interesse in model treintjes?quote:Op donderdag 29 april 2021 13:52 schreef Hexagon het volgende:
Ik zie Dassen en Luik wel tegenover elkaar zitten bij First dates
Omtzigt stapt echt niet uit het CDA, die kans lijkt me kleiner dan 0,1%.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:51 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik verwacht binnenkort een herijzenis waarbij hij aangeeft voor zichzelf te beginnen en het CDA opblaast, misschien zelfs wel zo perfect getimed op het moment dat Hoekstra toch besluit met de VVD en D66 in zee te gaan
Je moet je natuurlijk afvragen wat hem dan zo moeilijk maakt om mee te werken. Ik krijg de indruk dat dat in ieder geval deels een kwestie is van principieel zijn, informatie willen, de regering controleren en niet makkelijk te sensibiliseren.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het neemt ondertussen wel mytische proporties aan ja
Neemt niet weg dat hij goede zaken heeft aangekaart, maar ook een vreselijk moeilijk mens kan zijn om mee te werken. Al mag je daar blijbaar dan weer niks van vinden, omdat ie zulke goede dingen doet.
quote:Op donderdag 29 april 2021 13:53 schreef Mondkapje het volgende:
Hoeveel onderzoeken mag je als Kamerlid maximaal aanvragen? Voordat je iemand gaat sensibiliseren? Misschien ook iets om te bespreken in de nieuwe cultuur.
Pieter is niet vies van een beetje aandacht, die heeft die peilingen van De Hond ook gezien waarin ie 25 zetels krijgt... ik denk echt dat ie denkt nog wat toe te kunnen voegen op rechtsquote:Op donderdag 29 april 2021 13:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welnee, nog een partij op rechts erbij? Omtzigt is een rechtse CDA'er, dat gat is nu toch al wel aardig opgevuld, denk ik.
Klopt. Maar het andere onderdeel is: overtuigd van zijn eigen gelijk, ook als hij duidelijk geen gelijk heeft. Niet te overtuigen met argumenten. Steekt nooit de hand in eigen boezem. Ook die kwalificaties passen heel goed bij Omtzigt.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je moet je natuurlijk afvragen wat hem dan zo moeilijk maakt om mee te werken. Ik krijg de indruk dat dat in ieder geval deels een kwestie is van principieel zijn, informatie willen, de regering controleren en niet makkelijk te sensibiliseren.
Zou iemand die overwerkt is dat echt op z'n vork willen nemen? Wetende dat je dan eigenlijk geen tijd meer hebt om dit dossier nog verder uit te blijven pluizen.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:55 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Pieter is niet vies van een beetje aandacht, die heeft die peilingen van De Hond ook gezien waarin ie 25 zetels krijgt... ik denk echt dat ie denkt nog wat toe te kunnen voegen op rechts![]()
Dan hebben de PVV, JA21 en FVD wel een probleem overigens, want die vreet ie dan ook leeg
De vinger op de zere plek heet dat.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:49 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Ze was al voorgeroosterd door anderen, maar opmerkingen als tassendrager en politiek assistent van Rutte maakten haar goed boos.
Bij het CDA lijkt ie sowieso weinig toekomst meer te hebben denk ik...quote:Op donderdag 29 april 2021 13:56 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Zou iemand die overwerkt is dat echt op z'n vork willen nemen? Wetende dat je dan eigenlijk geen tijd meer hebt om dit dossier nog verder uit te blijven pluizen.
Ja, maar ook de hoge piefen bij het CDA zijn niet helemaal gek natuurlijk. (alhoewel.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bij het CDA lijkt ie sowieso weinig toekomst meer te hebben denk ik...
Onzin. Als Rutte weg valt komen er een stuk of 25 zetels vrij die puur op Rutte stemmen en niet direct VVD. Als het CDA dan een goede premierskandidaat heeft, kunnen ze prima de grootste worden.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bij het CDA lijkt ie sowieso weinig toekomst meer te hebben denk ik...
quote:Op donderdag 29 april 2021 13:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Kuik probeert zowel Omtzigt als het sensibiliseren van Hoekstra te verdedigen.
Denk je dat het CDA hierop zit te wachten?quote:Op donderdag 29 april 2021 13:56 schreef Aurelius het volgende:
Ik zou liever zien dat Hoekstra en de Jonge hun biezen pakken, en het CDA 4 jaar lang onder leiding van Omtzigt de oppositie ingaat.
De kwestie dualisme/monisme en de andere bestuurscultuur vs. de Ruttedoctrine staat bij het CDA op scherp. Als het CDA voor Hoekstra en dus de coalitie kiest dan betekent dat niet alleen het voortzetten van deze corrupte cultuur, maar ook marginalisatie van het CDA.quote:Op donderdag 29 april 2021 13:56 schreef Aurelius het volgende:
Ik zou liever zien dat Hoekstra en de Jonge hun biezen pakken, en het CDA 4 jaar lang onder leiding van Omtzigt de oppositie ingaat.
quote:Op donderdag 29 april 2021 14:00 schreef Mondkapje het volgende:
Denk je dat het CDA hierop zit te wachten?
Die zit nu al overspannen thuis, laat staan als hij een partij moet leiden.quote:
Als Omtzigt nu doodgaat, heeft hij voor altijd een heiligstatus bij sommigen.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Die zit nu al overspannen thuis, laat staan als hij een partij moet leiden.
Omtzigt wil volgens mij eigenlijk ook helemaal geen partijleider zijn van een grotere fractie als die van het CDA, dan ben je de hele tijd bezig met je fractie en nauwelijks met het echte kamerwerk. Het diep in een onderwerp duiken is dan over. En dus is Omtzigt zijn kwaliteit ook weg.quote:
Ik zit enorm in de spanning af te wachten over wie je het hebt!!!quote:Op donderdag 29 april 2021 14:09 schreef Mondkapje het volgende:
Ik vraag me echt af waarom er geen discussie mogelijk is over hoe Kamerleden het kabinet mogen bejegenen. Zijn er helemaal geen grenzen? Dan geef je mensen met een pathologische inslag - ik noem geen namen - alle ruimte om processen dwars te zitten, het mensen moeilijk te maken en daar misschien wel van te genieten.
Die zijn er wel, een Kamerlid wat geen steun krijgt van de rest van de Kamer komt nergens.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:09 schreef Mondkapje het volgende:
Ik vraag me echt af waarom er geen discussie mogelijk is over hoe Kamerleden het kabinet mogen bejegenen. Zijn er helemaal geen grenzen? Dan geef je mensen met een pathologische inslag - ik noem geen namen - alle ruimte om processen dwars te zitten, het mensen moeilijk te maken en daar misschien wel van te genieten.
Behalve als ie heel erg gewiekst is.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die zijn er wel, een Kamerlid wat geen steun krijgt van de rest van de Kamer komt nergens.
quote:Law 16. Use Absence to Increase Respect and Honor
The more present you are, the more common you appear. Create an air of scarcity around yourself to increase your perceived value. If you currently exist within an established group, intermittently withdraw so that others talk about you and admire you more.
To do this effectively, you must learn when is the right time to withdraw. In doing so, you force their respect by inadvertently threatening your absence for good. Once you return from your absence, it will appear as if you have been resurrected, and people will be relieved to see you again.
Als dit hier speelt, is het zaak om zo snel mogelijk wakker te worden anders creeer je voor lange tijd wantrouwen en stilstand.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:30 schreef Pleun2011 het volgende:
Zou Omtzigt The 48 Laws of Power van Robert Greene hebben gelezen?
[..]
Behalve die van D66quote:
Als je deze debatten en ophef bekijkt dan lijkt het bijna alsof in de notulen heeft gestaan dat ze Omtzigt met een blok beton om zijn voeten gebonden in de Noordzee wilden gooien.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Waarom mag je een kamerlid niet irritant vinden eigenlijk?
Ik vind projectmanagers die kritisch zijn op mijn werk ook irritant.
Politiek gezien is dat dan ook wel exact wat ze wildenquote:Op donderdag 29 april 2021 14:54 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Als je deze debatten en ophef bekijkt dan lijkt het bijna alsof in de notulen heeft gestaan dat ze Omtzigt met een blok beton om zijn voeten gebonden in de Noordzee wilden gooien.
Dat mag wel, maar als vervolgens daardoor dat project onnodig verder naar de tering gaat, dien je je toch achter je oren te krabben en je conclusies te trekken.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:52 schreef Hexagon het volgende:
De conclusies zijn dan ook getrokken, het kabinet is afgetreden en sinds januari dimissionair.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:00 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Dat mag wel, maar als vervolgens daardoor dat project onnodig verder naar de tering gaat, dien je je toch achter je oren te krabben en je conclusies te trekken.
Dat is voor mij te makkelijk en je slaat dan een paar recente stappen over.quote:Op donderdag 29 april 2021 15:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De conclusies zijn dan ook getrokken, het kabinet is afgetreden en sinds januari dimissionair.
Inderdaad, je mag best stoom afblazen over irritante kamerleden.quote:Op donderdag 29 april 2021 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |