Zou ook slim zijn.quote:Op donderdag 30 september 2021 18:37 schreef Dr88 het volgende:
Lelylijn moet zowat in mijn achtertuin komen. Ruimte zat voor. Drachten wil er meteen 8000 woningen omheen bouwen.
Ja natuurlijk , Nederland is meer dan alleen 20 km rondom Den Haagquote:Op maandag 19 april 2021 12:05 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik ben altijd voorstander van investeren in de OV-lijnen richting het noorden, aangezien het nu nogal behelpen is. Als daarvoor huizen gebouwd moeten worden, doe dan maar.
Groningen-Enschede is natuurlijk een topplan, net als de eeuwige Lelylijn dat kan zijn.
Dat iis een meerjaren investeringquote:Op maandag 19 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:
Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
quote:Hoeveel geld er geïnvesteerd moet worden, is aan minister Hoekstra, benadrukt Wiebes.
Maar dat er middelen beschikbaar gemaakt kunnen worden, illustreert hij met een sommetje. "
Bij een groei en een inflatie van beide 2 procent en een staatsschuld van 50 procent, kan er per jaar 16 miljard extra geleend worden, terwijl er in de afgelopen jaren juist jaarlijks 10 miljard werd afgelost.
Dat geeft 26 miljard euro ruimte.
Al met een fractie daarvan kunnen we Nederland verder helpen."
https://www.noorderbreedte.nl/2021/12/28/the-winner-takes-it-all/quote:The winner takes it all
Macht en onmacht
28 december 2021
Tekst: Mark MiddelBeeld: Harry Cock
Zie de Lelylijn niet als een oplossing voor de problemen van nu, stelt Rijksadviseur Wouter Veldhuis. Niet alleen brengt een nieuwe spoorlijn onvoorspelbare impulsen, ook kunnen de huidige verliezers er nog meer door verliezen.
We hebben er in 2026/7 al 18 miljoen.quote:Op maandag 19 april 2021 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit heeft niet zozeer met bevolkingsgroei te maken, maar vooral met dat er steeds minder mensen per woning wonen. Steeds meer alleenstaanden, een gezin heeft tegenwoordig 2 gezinswoningen nodig (1 voor pappa en 1 voor mamma, omdebeurt de kinderen) en ouderen wonen steeds langer in een eigen woning ipv samen in een instelling. Dat is wat met name de druk zet op het aantal woningen. We hebben nu 17,5 miljoen inwoners, in 2050 zijn dat er 18 tot 18,5 miljoen (en daarna gaat het krimpen).
https://www.clo.nl/indica(...)mvang-en-huishoudens
[ afbeelding ]
"Straks bloeien plaatsen in Noord Nederland nog op door die Lelylijn, dat moeten we niet hebben!"quote:Op zondag 16 januari 2022 15:38 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.noorderbreedte.nl/2021/12/28/the-winner-takes-it-all/
In 2050 tussen de 17 en 21,5 miljoen, volgens de laatste cijfers: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)l-80-plussers-als-nuquote:Op zondag 16 januari 2022 15:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
We hebben er in 2026/7 al 18 miljoen.
Klopt, het probleem zit hem in de sluting van de gezellige bejaardenhuizen door de vorige minister van wonenquote:Op zondag 16 januari 2022 18:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
In 2050 tussen de 17 en 21,5 miljoen, volgens de laatste cijfers: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)l-80-plussers-als-nu
Maar bij slechts 1 variant in de groeicijfers gaan we ruim over de 20 miljoen heen. En dat is een variant die uit gaat van 1,81 kinderen per vrouw: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nning-bevolking-2050
Nu is dat 1,57: https://www.nji.nl/cijfers/geboorte
Zo'n forse groei lijkt me niet de meest waarschijnlijke variant nadat het de afgelopen jaren juist fors daalt.
Het 'probleem' zit hem echt in het aantal huishoudens (een steeds groter percentage van de volwassenen woont alleen), niet in de vrij beperkte bevolkingsgroei, als er al groei is.
Groningen-Amsterdam wordt een uur met de Lelylijn. Dat is het hele traject, vanaf Leeuwarden is het dan dus al een stuk korter. Maar ik denk dat voor veel mensen 1,5 uur per trein ook wel acceptabel is (is veel relaxter dan de 1,5 uur file in de auto die mensen nu vaak hebben).quote:Op zondag 16 januari 2022 21:00 schreef Groepfunder het volgende:
Welke steden in de Randstad worden dan zo goed per trein bereikbaar dat het aantrekkelijk wordt in Friesland, Groningen of Drenthe te gaan wonen? En dan bedoel ik: minder dan één uur reistijd per trein. Dan vallen Den Haag en Rotterdam alvast af. Met de Lelylijn valt ook Utrecht weg. Blijft misschien over: Amsterdam.
Voor Zuid-Limburg zijn ook campagnes gevoerd om mensen naar die regio te lokken. Is dat gelukt?
De vraag is: willen mensen wel zo ver van hun werk af wonen? Mogelijk moet je in de toekomst minder vaak naar kantoor, maar op de dagen dat je er wél naartoe reist wil je toch geen 4 uur reistijd kwijt zijn? Ik ben voor uitstekende OV-verbindingen naar alle regio's. Maar dat we het huizentekort gaan oplossen door in het noorden extra bij te bouwen, daar kan ik mij weinig bij voorstellen.
Het bijzondere is ook dat het een en/en plan is. Zonder 100.000 extra woningen met de bijbehorende inwoners is de Lelylijn niet rendabel...quote:Op zondag 16 januari 2022 21:00 schreef Groepfunder het volgende:
Welke steden in de Randstad worden dan zo goed per trein bereikbaar dat het aantrekkelijk wordt in Friesland, Groningen of Drenthe te gaan wonen? En dan bedoel ik: minder dan één uur reistijd per trein. Dan vallen Den Haag en Rotterdam alvast af. Met de Lelylijn valt ook Utrecht weg. Blijft misschien over: Amsterdam.
Voor Zuid-Limburg zijn ook campagnes gevoerd om mensen naar die regio te lokken. Is dat gelukt?
De vraag is: willen mensen wel zo ver van hun werk af wonen? Mogelijk moet je in de toekomst minder vaak naar kantoor, maar op de dagen dat je er wél naartoe reist wil je toch geen 4 uur reistijd kwijt zijn? Ik ben voor uitstekende OV-verbindingen naar alle regio's. Maar dat we het huizentekort gaan oplossen door in het noorden extra bij te bouwen, daar kan ik mij weinig bij voorstellen.
De Lelylijn doet Leeuwarden niet eens aan. Groningen, Drachten, Heerenveen en dan door naar Emmeloord. Dus de enige extra "stop" vwb de trein die je krijgt in Friesland is Drachten...quote:Op zondag 16 januari 2022 22:11 schreef Hanca het volgende:
Groningen-Amsterdam wordt een uur met de Lelylijn. Dat is het hele traject, vanaf Leeuwarden is het dan dus al een stuk korter. Maar ik denk dat voor veel mensen 1,5 uur per trein ook wel acceptabel is (is veel relaxter dan de 1,5 uur file in de auto die mensen nu vaak hebben).
Groningen dus, de rest is onbeduidend.quote:Op zondag 16 januari 2022 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
"Straks bloeien plaatsen in Noord Nederland nog op door die Lelylijn, dat moeten we niet hebben!"
Wat een rare manier van denken.
quote:Nieuw spoor versterkt bestaande kernen, stelt Veldhuis. ‘Een snelle trein die weinig stopt, leidt ertoe dat een stad als Groningen een enorme boost krijgt.’ Want die stad heeft alles al voorhanden: toponderwijs, ziekenhuizen, recreatie, cultuur en winkels. ‘Dat straalt niet ver uit. Hoogezand-Sappemeer, dat nagenoeg op fietsafstand ligt van Groningen, zal er weinig van profiteren. Dat zie je nu ook bij Amsterdam en Zaanstad, het verschil ertussen is enorm.
Dat wordt geen uur, daar heb ik toevallig eerder al iets over gezegd. Ik zou rekenen op 85 à 90 minuten voor Groningen-Amsterdam en 10 minuten minder vanuit Leeuwarden.quote:Op zondag 16 januari 2022 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Groningen-Amsterdam wordt een uur met de Lelylijn. Dat is het hele traject, vanaf Leeuwarden is het dan dus al een stuk korter. Maar ik denk dat voor veel mensen 1,5 uur per trein ook wel acceptabel is (is veel relaxter dan de 1,5 uur file in de auto die mensen nu vaak hebben).
quote:Op woensdag 21 april 2021 13:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
(...) De Lelylijn zelf, tussen Groningen en Lelystad is al 120 km (bron) en dan moet je nog naar Amsterdam. Het zal iets van 175 km zijn, met dan nog voor- en natransport erbij.
Net zoals het ook geen feit is dat de reis in een uur mogelijk gaat zijn, zoals hier eerder beweerd werd. 1 uur 25 à 1 uur 30 minuten is de doelstelling, ongeveer een half uur sneller dan nu.
Het idee is uiteraard dat de trein uit Leeuwarden bij Heerenveen invoegt op de Lelylijn.quote:Op zondag 16 januari 2022 22:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Lelylijn doet Leeuwarden niet eens aan. Groningen, Drachten, Heerenveen en dan door naar Emmeloord. Dus de enige extra "stop" vwb de trein die je krijgt in Friesland is Drachten...
Ergo, opflikkeren met dit domme plan, hebben we niks aan.
nou veel ftreinstation hebben grote fietsenstalingen voor ebikesquote:Op zondag 20 juni 2021 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die afstanden doen er amper toe. Niemand neemt de trein om vervolgens nog 16km te moeten lopen.
Overigens vergeet je Veldhoven en de kernen Veghel-Uren.
Ook dat vind ik dus een rare aanname. Als Groningen een boost krijgt dat merken de ommelanden dat ook. Als werkgelegenheid daar toeneemt dan is dat ook werkgelegenheid voor de inwoners van Hoogezand-Sappemeer. En als het voor meer mensen interessant is om naar Groningen te gaan zal dat ook effect hebben. Zo zal het voor een gezin dat werkzaam is in Groningen, maar dat rustig wil wonen, interessant worden om naar Hoogezand-Sappemeer te verkassen. Of zullen jongeren uit Hoogezand-Sappemeer daar kunnen blijven wonen omdat ze werk kunnen vinden in Groningen, en dus niet de provincie uit hoevenquote:Op zondag 16 januari 2022 23:13 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Groningen dus, de rest is onbeduidend.
[..]
De praktijk wijst uit dat maar heel weinig mensen momenteel 1,5 uur enkele reis in de trein (willen) zitten voor woon-werk-verkeer.quote:Op zondag 16 januari 2022 22:11 schreef Hanca het volgende:
Groningen-Amsterdam wordt een uur met de Lelylijn. Dat is het hele traject, vanaf Leeuwarden is het dan dus al een stuk korter. Maar ik denk dat voor veel mensen 1,5 uur per trein ook wel acceptabel is (is veel relaxter dan de 1,5 uur file in de auto die mensen nu vaak hebben).
Het gaat natuurlijk niet enkel om woon werk verkeer. Een betere treinverbinding maakt het ook voor bedrijven aantrekkelijker om vestigingen te openen in het noorden. Op die manier kan het ook weer interessanter worden om niet in de randstad te gaan wonen maar in het noorden.quote:Op maandag 17 januari 2022 08:33 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
De praktijk wijst uit dat maar heel weinig mensen momenteel 1,5 uur enkele reis in de trein (willen) zitten voor woon-werk-verkeer.
Ik ben overigens niet tegen de Lelylijn. Ik zie de voordelen van een extra spoorlijn naar het noorden. Al denk ik dat je meer hebt aan reguliere intercitytreinen op die lijn dan aan een hogesnelheidstrein. Die zijn voordeliger voor passagiers en kunnen, als het snelheidsverschil met andere treinen niet te groot is, frequenter rijden. Daarnaast een ICE van Amsterdam-Zuid via Groningen naar Bremen en verder .... wie weet. Maar een gewone intercity doet er al 36 tot 40 minuten over om van Amsterdam-Zuid naar Lelystad Centrum te komen. Dan heb je nog 20 minuten tot Groningen met twee tussenstops om die stad binnen het uur te bereiken, als dat het doel zou zijn. Nu kan de nieuwe intercitytrein van NS wat harder rijden, dus ik laat mij graag verrassen. Maar ik vrees dat de stelling dat de woningmarkt in de Randstad ontlast kan worden door extra te bouwen in Friesland en Groningen een vorm van wensdenken zal blijven te zijn.
Overschat je hier de voordelen nou niet te veel? Uiteindelijk wordt een treinreis van Amsterdam naar Groningen een half uur sneller. In de praktijk komt er nog wat voor- en natransport bij en dan duurt zo’n trip iets van 2 uur in plaats van 2,5 uur. Ik kan me er weinig bij voorstellen dat dat al te spectaculaire effecten gaat hebben.quote:Op maandag 17 januari 2022 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet enkel om woon werk verkeer. Een betere treinverbinding maakt het ook voor bedrijven aantrekkelijker om vestigingen te openen in het noorden. Op die manier kan het ook weer interessanter worden om niet in de randstad te gaan wonen maar in het noorden.
Bedrijven uit het Noorden kunnen door de aanleg van de Lelylijn ook juist verhuizen naar de Randstad, omdat de arbeidsmarkt daar groter en beter opgeleid is, en ze daardoor een grotere kans hebben om door te groeien.quote:Op maandag 17 januari 2022 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet enkel om woon werk verkeer. Een betere treinverbinding maakt het ook voor bedrijven aantrekkelijker om vestigingen te openen in het noorden. Op die manier kan het ook weer interessanter worden om niet in de randstad te gaan wonen maar in het noorden.
Niet uit Nederland in ieder geval. Het kabinet wil 100.000 woningen per jaar realiseren maar er is nu al bekend dat we het materieel niet hebben en ook de werklui niet.quote:Op maandag 17 januari 2022 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waar komen die bouwvakkers vandaan die dit moeten doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |