Heel simpel, kiezen voor 1 miljoen extra woningen is gelijk ook kiezen voor veel minder veehouderij.quote:Op dinsdag 20 april 2021 03:16 schreef ijs. het volgende:
Ja, hoho, klinkt leuk dat bijbouwen, maar de stikstof dan? Straks zijn er minder heideplanten in ons land, dat kan toch niet de bedoeling zijn!
Leek/Roden/Marum is wel een mooie groeiplaats zo langs de A7 !quote:Op maandag 19 april 2021 23:08 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Als je wilt dat nieuw spoor en bestaande infra goed renderen moet je er niet te ver vanaf bouwen.
Winsum heeft het voordeel van een treinverbinding maar verder reizen vraagt altijd een extra overstap en het ligt met de auto alweer een flink meer geïsoleerd.
Er zijn stemmen om Leek of Marum een stop aan de Lelylijn te geven. Dan ligt bouwen daar meer voor de hand dan buiten het snelwegennet en hoofdspoornetwerk
dit dus!quote:Op dinsdag 20 april 2021 08:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Wel typisch voor dat Westen hoor. Ga maar na, hebben ze daar koude voeten dan lost het Noorden dat probleem voor ze op door gas te leveren. Loopt de economie daar niet zo vlotjes dan stromen de aardgasbaten meteen rijkelijk die kant op (slechts 1% is terecht gekomen in de 3 Noordelijke provincies). Heerst er een pandemie en zitten de ziekenhuizen daar vol dan openen de Noordelijke ziekenhuizen direct hun deuren. Is daar sprake van een ernstige crisis op de huizenmarkt en hoppa het Noorden moet opnieuw bijdragen aan de oplossing. Wordt het niet eens dat men in het Westen leert om hun eigen broek op te houden ipv dat structureel over te laten aan Noord-Nederland?
Massa-immigratie bestaat gelukkig niet. Hoeven we het daar in dit topic niet meer over te hebbenquote:Op dinsdag 20 april 2021 11:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Ten eerste kun je de woningdiscussie niet voeren zonder eerst de massa-immigratiediscussie af te ronden.
Je wil het aantal mensen niet de kost geven die dit nu al doen, werken in de Randstad en wonen in Groningen. En met een HSL-Lelylijn wordt dat veel aantrekkelijker, dan zullen heel veel mensen dat gewoon doen. Want dan wordt het 1 uur met de trein van Groningen naar Amsterdam. Kijk maar oo deze site: https://www.lelylijn.nl/quote:Op dinsdag 20 april 2021 15:17 schreef nils7 het volgende:
Echt niemand gaat dagelijks 4 uur forenzen om naar z'n werk te komen dus welk probleem proberen ze hiermee te tacklen in het noorden?
1 uur reistijd is gewoon zeer acceptabel, dat hebben echt heel veel mensen.quote:Hoelang duurt een reis van Groningen naar Amsterdam?
De verwachting is dat de reistijd iets meer dan één uur is, wat ongeveer 60 minuten sneller is dan in de huidige situatie.
1 uur wel maar de trein rit is natuurlijk 1 uur.quote:Op dinsdag 20 april 2021 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je wil het aantal mensen niet de kost geven die dit nu al doen, werken in de Randstad en wonen in Groningen. En met een HSL-Lelylijn wordt dat veel aantrekkelijker, dan zullen heel veel mensen dat gewoon doen. Want dan wordt het 1 uur met de trein van Groningen naar Amsterdam. Kijk maar oo deze site: https://www.lelylijn.nl/
[..]
1 uur reistijd is gewoon zeer acceptabel, dat hebben echt heel veel mensen.
Treintijd is, mits goed vormgegeven, ook minder tijdrovend dan bijvoorbeeld in de auto. Stel je reist 's ochtends en je gebruikt je tijd in de trein voor het beantwoorden van mails, het lezen van een rapport (toch typisch iets wat forenzen doen he, verslagjes doorbladeren), dan gebruik je je tijd nog wel redelijk nuttig.quote:Op dinsdag 20 april 2021 15:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
1 uur wel maar de trein rit is natuurlijk 1 uur.
Dan moet je nog van je voordeur richting het station en van je station naar kantoor: lopend of nog een overstap.
Maar 1 uur is al wel stukken beter dan de 2 uur nu.
Als je van een nieuwbouwwijk aan de rand van Hoogezand-Sappemeer naar je werk in de buurt van Amsterdam-Sloterdijk moet, zit je natuurlijk zo weer in de richting van die twee uur. Daar helpt het ook niet bij of een intercity nou 160 of 200 km/h kan.quote:Op dinsdag 20 april 2021 15:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
1 uur wel maar de trein rit is natuurlijk 1 uur.
Dan moet je nog van je voordeur richting het station en van je station naar kantoor: lopend of nog een overstap.
Maar 1 uur is al wel stukken beter dan de 2 uur nu.
Klopt, je werkdag kan prima in de trein beginnen, nergens voor nodig om per sé 8 uur op kantoor te zitten. Moet je alleen zorgen dat je geen vergaderingen voor 9:30 oid plant.quote:Op dinsdag 20 april 2021 16:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Treintijd is, mits goed vormgegeven, ook minder tijdrovend dan bijvoorbeeld in de auto. Stel je reist 's ochtends en je gebruikt je tijd in de trein voor het beantwoorden van mails, het lezen van een rapport (toch typisch iets wat forenzen doen he, verslagjes doorbladeren), dan gebruik je je tijd nog wel redelijk nuttig.
Is dat ook niet kip-ei-verhaal? Er zitten ook weinig bedrijven daar, omdat er weinig werknemers te vinden zijn. Waardoor iedereen naar de Randstad trekt, waardoor er nog minder werknemers zijn. Etcetera.quote:Op dinsdag 20 april 2021 16:15 schreef Fred_B het volgende:
De enige duurzame oplossing als je wil bouwen in Groningen is om ook te stimuleren dat de werkgelegenheid meer verspreid wordt in die richting.
Mooie goedkope huizen bouwen in landelijk gebied is op zich wel een goede eerste stap om mensen te trekken.quote:Op dinsdag 20 april 2021 17:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Is dat ook niet kip-ei-verhaal? Er zitten ook weinig bedrijven daar, omdat er weinig werknemers te vinden zijn. Waardoor iedereen naar de Randstad trekt, waardoor er nog minder werknemers zijn. Etcetera.
Maar hoe je dat doorbreekt...
Verder lezen bij Trouwquote:Het Noorden wil meer woningen bouwen voor Randstedelingen. Bert Wimmers en Veronique van Weel verruilden de drukke Randstad al voor het rustige Friesland. Zij wonen nu een half jaar in Elfstedenstad Workum. ‘Hier heb je ook alles.’
Ras-Amsterdammer Bert Wimmers (66) was altijd wat onrustig van aard. “Ik kan ongeduldig zijn. Maar sinds ik in Friesland woon ben ik relaxter”, zegt hij thuis op de bank in de lange, ruime woonkamer in Workum. Een half jaar woont hij daar nu met zijn partner Veronique van Weel (59). Hun woning stamt uit 1800 en is maar liefst 26 meter lang. Aan de wand hangt kleurige moderne kunst. In de achterkamer staat een pooltafel. “Daar hebben we nu ruimte voor”, zegt Wimmers. De woonkeuken is al even ruim. Hun tuin grenst aan het water. “We willen nog een bootje”, grijnst hij. “Het is toch waanzinnig om zo te wonen? Ik voel me een wereldkampioen!”
Dat is dus niet te bereiken, daar zijn ze al sinds de jaren 80 mee bezig en het lukt niet. Daarom dus dit plan: de werkgelegenheid komt niet dichterbij in kilometers, dan de afstand in tijd maar zo kort mogelijk maken.quote:Op dinsdag 20 april 2021 17:21 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Mooie goedkope huizen bouwen in landelijk gebied is op zich wel een goede eerste stap om mensen te trekken.
Werkgelegenheid is inderdaad lastig. Zeker internationaal personeel wordt wilder van een functie in Amsterdam dan in Scheemda. Maar met belastingvoordelen voor de vestigingsplaats, verplaatsen van ambtenaarsfuncties, samenwerking met de universiteit, enz. moet wel iets te bereiken zijn.
Als er veel mensen met geld komen wonen, geloof ik best dat dat enig nut heeft, en niet alleen voor de plaatselijke Albert Heijn, maar of dat nou opweegt tegen het drukker en minder groen maken van de provincie?quote:Op woensdag 21 april 2021 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet te bereiken, daar zijn ze al sinds de jaren 80 mee bezig en het lukt niet. Daarom dus dit plan: de werkgelegenheid komt niet dichterbij in kilometers, dan de afstand in tijd maar zo kort mogelijk maken.
En de provincie schiet natuurlijk wel wat op met een 'slaapvinexwijk'. Zo verdwenen er in 2020 al 79 winkels: https://www.dvhn.nl/drent(...)meente-26774678.html
Met meer inwoners kun je dat gewoon stoppen. Want mensen die hier wonen en in de Randstad werken, doen wel gewoon hier hun boodschappen en kopen hier hun kleren, cadeautjes en de rest.
Een uur met het OV is als je in het buitenland in de stad woont waar je werkt al heel normaal, he? We moeten eens af van het idee dat de afstand Groningen-Randstad groot is. Dat is het gewoon niet. In Frankrijk is het bijvoorbeeld heel normaal om in Troyes te wonen en in Parijs te werken, dat is exact even ver als Groningen-Amsterdam.quote:Op woensdag 21 april 2021 09:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als er veel mensen met geld komen wonen, geloof ik best dat dat enig nut heeft, en niet alleen voor de plaatselijke Albert Heijn, maar of dat nou opweegt tegen het drukker en minder groen maken van de provincie?
Mensen 200 km laten reizen naar hun werk is op grote schaal gewoon geen goed idee. Het is niet goed voor het milieu, ook niet als een deel met de trein gaat. Het leidt tot logistieke problemen als het een keer sneeuwt of er een wisselstoring is. En bovendien kost het veel geld, voor een verkeersroute A7-A6 door leeg gebied, waar eigenlijk geen noemenswaardige problemen zijn. De tijd van het voor- en natransport blijf je immers houden, dus kijk niet alleen naar de tijdwinst tussen de centrale stations.
Dat ze in een Franse provinciestad iets doen wat onwenselijk is, betekent toch niet dat wij het maar moeten kopiëren?quote:Op woensdag 21 april 2021 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een uur met het OV is als je in het buitenland in de stad woont waar je werkt al heel normaal, he? We moeten eens af van het idee dat de afstand Groningen-Randstad groot is. Dat is het gewoon niet. In Frankrijk is het bijvoorbeeld heel normaal om in Troyes te wonen en in Parijs te werken, dat is exact even ver als Groningen-Amsterdam.
Wie bepaalt wat onwenselijk is?quote:Op woensdag 21 april 2021 09:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat ze in een Franse provinciestad iets doen wat onwenselijk is, betekent toch niet dat wij het maar moeten kopiëren?
Uiteraard mag iedereen zelf zijn woonplaats kiezen. Maar ik vind niet dat de overheid woon-werkafstanden van 200 km moet faciliteren. De gemiddelde forensafstand is nu 19 km, en vanuit natuur en milieu-oogpunt vind ik het dan onwenselijk dat tienduizenden forenzen meer dan het tienvoudige gaan reizen. Misschien niet elke dag, maar even goed zal een aanzienlijk deel de auto gebruiken voor tenminste een deel van de reis.quote:Op woensdag 21 april 2021 10:38 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Wie bepaalt wat onwenselijk is?
Kennelijk werkt het daar prima.
In Nederland zijn er trouwens ook al zat mensen die op deze manier wonen en werken. Iedereen is vrij om te kiezen waar hij wil wonen, maar als er in een bepaald gebied te weinig ruimte is om te bouwen kan het goed zijn om mensen te laten zien dat er een alternatief is en dit beter te faciliteren.
Overheidsinstanties verplaatsen? Is makkelijker te sturen dan bedrijven te laten verhuizen.quote:Op dinsdag 20 april 2021 17:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Is dat ook niet kip-ei-verhaal? Er zitten ook weinig bedrijven daar, omdat er weinig werknemers te vinden zijn. Waardoor iedereen naar de Randstad trekt, waardoor er nog minder werknemers zijn. Etcetera.
Maar hoe je dat doorbreekt...
Met de auto is het 3 uur en kun je niet werken onderweg, dus dat zal wel meevallen. Vanuit milieu-oogpunt is het dus prima, beter dan dat die mensen 20km in de file staan.quote:Op woensdag 21 april 2021 10:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Uiteraard mag iedereen zelf zijn woonplaats kiezen. Maar ik vind niet dat de overheid woon-werkafstanden van 200 km moet faciliteren. De gemiddelde forensafstand is nu 19 km, en vanuit natuur en milieu-oogpunt vind ik het dan onwenselijk dat tienduizenden forenzen meer dan het tienvoudige gaan reizen. Misschien niet elke dag, maar even goed zal een aanzienlijk deel de auto gebruiken voor tenminste een deel van de reis.
Bedoel je die leegstaande kantoorpanden langs snelwegen? Ja, dat was een flop. Maar ook gewoon het gevolg van bouw-lobby.quote:Op woensdag 21 april 2021 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet te bereiken, daar zijn ze al sinds de jaren 80 mee bezig en het lukt niet. Daarom dus dit plan: de werkgelegenheid komt niet dichterbij in kilometers, dan de afstand in tijd maar zo kort mogelijk maken.
En de provincie schiet natuurlijk wel wat op met een 'slaapvinexwijk'. Zo verdwenen er in 2020 al 79 winkels: https://www.dvhn.nl/drent(...)meente-26774678.html
Met meer inwoners kun je dat gewoon stoppen. Want mensen die hier wonen en in de Randstad werken, doen wel gewoon hier hun boodschappen en kopen hier hun kleren, cadeautjes en de rest.
Nee, ik bedoel alle pogingen. Dat zijn er echt heel veel geweest, tot subsidies aan toe. En overheidsinstellingen kun je ook niet zo maar verplaatsen, dan krijg je je personeel niet mee en heb je dus een instelling met alleen maar werknemers met 0 ervaring. Dat gaat niet.quote:Op woensdag 21 april 2021 11:41 schreef nomina het volgende:
[..]
Bedoel je die leegstaande kantoorpanden langs snelwegen? Ja, dat was een flop. Maar ook gewoon het gevolg van bouw-lobby.
Beter kunnen ze overheidsinstanties verplaatsen, krijg je ook geen lege kantoorpanden.
Even voor de feiten: Amsterdam-Groningen via de Lelylijn is 150km.quote:Op woensdag 21 april 2021 10:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Uiteraard mag iedereen zelf zijn woonplaats kiezen. Maar ik vind niet dat de overheid woon-werkafstanden van 200 km moet faciliteren. De gemiddelde forensafstand is nu 19 km, en vanuit natuur en milieu-oogpunt vind ik het dan onwenselijk dat tienduizenden forenzen meer dan het tienvoudige gaan reizen. Misschien niet elke dag, maar even goed zal een aanzienlijk deel de auto gebruiken voor tenminste een deel van de reis.
De landelijke overheid heeft gelukkig al een (beperkt) beleid om overheidsdiensten te spreiden over het land. Denk aan DUO en CJIB, om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 21 april 2021 11:41 schreef nomina het volgende:
[..]
Bedoel je die leegstaande kantoorpanden langs snelwegen? Ja, dat was een flop. Maar ook gewoon het gevolg van bouw-lobby.
Beter kunnen ze overheidsinstanties verplaatsen, krijg je ook geen lege kantoorpanden.
Klopt, in Hoogezand halen de meeste koopwoningen funda momenteel niet eens. Als je daarop wacht voor het kopen van een huis ben je te laat.quote:Op woensdag 21 april 2021 12:11 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Overigens zijn er in het noorden nu al te weinig woningen voor de mensen die er al zijn.
Op veel plekken in Friesland niet anders, eigenlijk overal behalve in Leeuwarden.quote:Op woensdag 21 april 2021 12:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, in Hoogezand halen de meeste koopwoningen funda momenteel niet eens. Als je daarop wacht voor het kopen van een huis ben je te laat.
Ik woon liever vrijwillig in Drenthe dan vrijwillig in de Randstad.quote:Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Een beetje gewilde woning in het noorden is ook buiten de grotere steden als Leeuwarden zo weg momenteel. Natuurlijk zijn er ook woningen die minder goed in de markt liggen en langer te koop blijven staan. Maar de vraag is in de hele provincie groter dan het aanbod.quote:Op woensdag 21 april 2021 12:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Op veel plekken in Friesland niet anders, eigenlijk overal behalve in Leeuwarden.
Nee, dat is geen feit. De Lelylijn zelf, tussen Groningen en Lelystad is al 120 km (bron) en dan moet je nog naar Amsterdam. Het zal iets van 175 km zijn, met dan nog voor- en natransport erbij.quote:Op woensdag 21 april 2021 12:11 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Even voor de feiten: Amsterdam-Groningen via de Lelylijn is 150km.
Dat onderste kun je natuurlijk niet helemaal zo stellen. De afstand die het verkeer aflegt is grotendeels afhankelijk van de spreiding van de woon- en werkgelegenheid. Als je huizen gaat bouwen ver van waar gewerkt wordt, komt er gewoon meer verkeer, zowel per trein als per auto. Je moet ofwel meer bouwen dichtbij waar veel gewerkt wordt of het werk verplaatsen en dan daar bouwen. Niet die twee uit elkaar trekken.quote:Niet alle bewoners van die extra woningen in het noorden zullen voor hun werk naar het midden van het land hoeven reizen. Voor een deel zal het een verhuizing wel aantrekkelijker maken.
Overigens zijn er in het noorden nu al te weinig woningen voor de mensen die er al zijn. Voor degenen daarvan die al elders in het land werken (en al in dat gemiddelde van 19km zitten) is de afstand in combinatie met matig OV voor velen een extra reden om naar het westen te vertrekken. Het effect is dus breder dan alleen mensen van elders uit het land verleiden om naar het noorden te komen.
Juist door een betere treinverbinding aan te leggen verminder je het aantal kilometers per auto. Dat past prima bij de klimaatdoelstellingen en in een trein kun je werken of ontspannen maar achter het stuur van een auto niet.
Dit vind ik altijd zulke onzin, hoorde het vaak toen ik in Groningen studeerde. Ik vind 1% absoluut te weinig maar dat het Westen moet leren zijn eigen broek op te houden..quote:Op dinsdag 20 april 2021 08:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Wel typisch voor dat Westen hoor. Ga maar na, hebben ze daar koude voeten dan lost het Noorden dat probleem voor ze op door gas te leveren. Loopt de economie daar niet zo vlotjes dan stromen de aardgasbaten meteen rijkelijk die kant op (slechts 1% is terecht gekomen in de 3 Noordelijke provincies). Heerst er een pandemie en zitten de ziekenhuizen daar vol dan openen de Noordelijke ziekenhuizen direct hun deuren. Is daar sprake van een ernstige crisis op de huizenmarkt en hoppa het Noorden moet opnieuw bijdragen aan de oplossing. Wordt het niet eens dat men in het Westen leert om hun eigen broek op te houden ipv dat structureel over te laten aan Noord-Nederland?
Er zullen inderdaad geen mensen andersom gebruik van maken, werken in het noorden en wonen in de Randstad. Maar is het nou zo erg dat men iets verderop werkt? Het gaat er toch met name om dat het weer aantrekkelijker wordt om er te wonen omdat je makkelijker werk kunt vinden binnen een acceptabele reistijd? Of dan het werk verplaatst wordt of de reistijd wordt aangepakt doet er dan toch niet toe?quote:Op zaterdag 19 juni 2021 14:36 schreef zakjapannertje het volgende:
Er is kritiek op het gebrek aan perspectief op werkgelegenheid in het Noorden, de aanleg van de Lelylijn zal nu louter ervoor zorgen dat de Randstad nog meer noorderlingen aantrekt: https://www.lc.nl/opinie/(...)groter-26892195.html
Prima idee, maar net als in het vereleden zal er wel weer weinig van terecht komen.quote:Op maandag 19 april 2021 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goede deal. Draagt substantieel bij aan de woningtekorten en kan de economie in die zwakke gebieden versterken zodat niet iedereen naar de randstad wil.
Ik zeg: Meteen doen die investeringen
Breda met nog geen 200.000 inwoners heeft 100.000 nieuwe woningen nodig?quote:Op maandag 19 april 2021 17:45 schreef Japepk het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Alleen in een stad als Breda moeten al 100.000 extra woningen gebouwd worden. Dan is 2,5x zoveel voor een hele provincie nog schappelijk.
De Lelylijn wordt dan minder rendabel, omdat vervoer dan te eenzijdig gericht is. Den Haag is dan minder geneigd om erin te investeren.quote:Op zaterdag 19 juni 2021 14:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zullen inderdaad geen mensen andersom gebruik van maken, werken in het noorden en wonen in de Randstad. Maar is het nou zo erg dat men iets verderop werkt? Het gaat er toch met name om dat het weer aantrekkelijker wordt om er te wonen omdat je makkelijker werk kunt vinden binnen een acceptabele reistijd? Of dan het werk verplaatst wordt of de reistijd wordt aangepakt doet er dan toch niet toe?
Tja, wat is rendabel? 2/3 provincies extra waar woningen kunnen staan voor mensen die in de Randstad werken, is dat ook gewoon niet een vorm van rendabel zijn?quote:Op zaterdag 19 juni 2021 21:48 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De Lelylijn wordt dan minder rendabel, omdat vervoer dan te eenzijdig gericht is. Den Haag is dan minder geneigd om erin te investeren.
Goederenvervoer over spoor moet over de Lelylijn ook zijn om de aanleg nog meer aantrekkelijker te maken, vandaar ook die kwestie van voldoende investeringen in industrie in het Noorden.
Ah, ik voel een nieuwe fyra aankomen...quote:Op zaterdag 19 juni 2021 22:15 schreef VoMy het volgende:
Wie rijk wil worden, moet een spoorlijn bouwen.
Dus hup, schop in de grond en rails plaatsen.
Interessant trouwens in deze is wat er met Lelystad is gebeurd toen Almere werd gebouwd:quote:Op zaterdag 19 juni 2021 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, wat is rendabel? 2/3 provincies extra waar woningen kunnen staan voor mensen die in de Randstad werken, is dat ook gewoon niet een vorm van rendabel zijn?
Zeker als daardoor de wegen in de Randstad leger zijn, de mindere vertraging levert dan ook een fors bedrag op.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lelystadquote:In de jaren 80 kreeg Lelystad te maken met leegloop doordat in het zuidwesten van de Flevopolder Almere werd gebouwd. Die stad was door haar gunstiger ligging ten opzichte van Amsterdam en het Gooi aantrekkelijker voor forensen en andere nieuwe bewoners dan Lelystad. Een periode van leegstand en verpaupering volgde. Halverwege de jaren 90 ging het roer om. Stedenbouwkundige inzichten veranderden en wijken werden geherstructureerd. In de wijk Schouw werden zelfs hele straten met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor de wijk Hanzepark. De betrokken huizen moesten toch aangepakt worden in verband met de aanwezigheid van asbest en er is besloten om de huizen af te breken en wijk te herbouwen. Inmiddels wonen er weer mensen en werd er tot eind 2009 volop gebouwd. Lelystad zette in op woonmilieus, en zo ontstonden wijken als het Golfresort, een wijk die gebouwd is midden op een golfbaan, en Parkhaven.
Zilverparkkade
In plaats van slechts een woonstad voor forensen te zijn, wil Lelystad zich profileren als een aantrekkelijke woonstad met attracties, natuur en werkgelegenheid. Ook wil men meer aansluiting zoeken met de Randstad en met name Amsterdam, omdat ongeveer de helft van de beroepsbevolking in en om Amsterdam werkt. Deze ontwikkeling is ingegeven door de discussie over de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Het stadshart, dat stamt uit de jaren 80, werd volledig geherstructureerd. Er worden aansprekende namen uit de architectuurwereld gecontracteerd om Lelystad meer een eigen identiteit en zelfvertrouwen te geven. Voorbeelden zijn het Agoratheater en de Zilverparkkade.
Toen waser geen tekort aan woningen. Momenteel zijn huizen hier in Groningen-stad en de plaatsen er om heen meestal al verkocht voor ze op funda staan. Ik ben dus niet zo bang voor leegloop.quote:Op zondag 20 juni 2021 00:18 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Interessant trouwens in deze is wat er met Lelystad is gebeurd toen Almere werd gebouwd:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lelystad
Aangezien bij de bouw van de Lelylijn ook meer woningen in de provincie Flevoland moeten komen zuigt dit ook mensen aan uit het noorden, die dan ook leeg blijft.
Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op die drukte hier. Elke keer files en shit. Is het eens mooi weer, moet je in de rij staan om een natuurgebied in te trekken. Nee, laat ze die huizen maar mooi in het Westen ergens bij bouwen.quote:Op zondag 20 juni 2021 06:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toen waser geen tekort aan woningen. Momenteel zijn huizen hier in Groningen-stad en de plaatsen er om heen meestal al verkocht voor ze op funda staan. Ik ben dus niet zo bang voor leegloop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |