Dat lijkt me een goede deal. Draagt substantieel bij aan de woningtekorten en kan de economie in die zwakke gebieden versterken zodat niet iedereen naar de randstad wil.quote:Noordelijke provincies willen 220.000 extra woningen bouwen
https://www.nu.nl/economi(...)woningen-bouwen.html
Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland willen gezamenlijk 220.000 extra woningen bouwen. Maar dit kunnen de noordelijke provincies alleen realiseren als er ook fors wordt geïnvesteerd in spoorverbindingen, melden de vier provincies maandag in een gezamenlijk bericht. Ook de gemeenten Assen, Emmen, Leeuwarden en Groningen staan achter het plan.
De vier provincies hebben op verzoek van de Tweede Kamer een deltaplan voor Noord-Nederland opgesteld. Dit plan voorziet in 80.000 nieuwe woningen in Flevoland, 50.000 in de provincie Groningen, 45.000 in Friesland en nog eens 45.000 in Drenthe. De aantallen zijn een aanvulling op de eerdere plannen voor 100.000 nieuwe huizen.
De provincies zeggen dat de bouw van dusdanig veel nieuwe woningen alleen mogelijk is als er eenmalig 9,5 miljard euro wordt uitgetrokken om de infrastructuur te verbeteren. Dan gaat het om onder meer de Lelylijn, een nieuwe, snelle treinverbinding met de Randstad. Ook moet er volgens de provincies een nieuwe verbinding tussen Groningen en Enschede komen, de zogenoemde Nedersaksenlijn. De bestaande verbindingen moeten bovendien worden verbeterd, aldus de noordelijke provincies.
Volgens de betrokken gemeenten en provincies wegen de voordelen van de investeringen in infrastructuur op tegen de nadelen. "Als de economische potentie van noordelijk Nederland ten volle kan worden benut, dan groeit de waarde van de regionale productie van goederen en diensten met zo'n 24 miljard euro per jaar."
Ik ben altijd voorstander van investeren in de OV-lijnen richting het noorden, aangezien het nu nogal behelpen is. Als daarvoor huizen gebouwd moeten worden, doe dan maar.quote:Op maandag 19 april 2021 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goede deal. Draagt substantieel bij aan de woningtekorten en kan de economie in die zwakke gebieden versterken zodat niet iedereen naar de randstad wil.
Ik zeg: Meteen doen die investeringen
Met 220k woningen is dat ongeveer 40k per woning. Ik weet dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken omdat er sowieso grote investeringen in het OV moeten worden gedaan en een beter OV ook veel oplevert, maar ik vind het nog geeneens zo'n gek bedrag per woning.quote:Op maandag 19 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:
Als je kijkt dat ook hier in de plaatsen rondom Groningen-stad de meeste huizen al weg zijn voor ze op funda komen en ook de huurwachtlijsten meerdere jaren beslaan, is veel bijbouwen sowieso een goed idee. En het flink verbeteren van het OV is het inderdaad ook.
Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
Dat is jouw gebrek aan voorstellingsvermogen. In werkelijkheid is het eerder andersom: zodra mensen zelf kunnen kiezen om ergens te wonen (na hun pensionering) gaan ze massaal op de Veluwe en in Drenthe wonen en weet praktisch iedereen niet hoe snel ze de Randstad achter zich moeten laten.quote:Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Ja, het bedrag klinkt zo best redelijk. Maar mijn vergelijking was wel met opzet: de eisen van defensie dat ze voldoende munitie hebben en genoeg geld voor het onderhoud van al hun materiaal klinkt ook redelijk. De eis dat de zorg bij een volgende pandemie niet wordt overlopen klinkt ook redelijk. Dat onderwijs meer geld vraagt klinkt ook redelijk. En toch kun je geld maar 1 keer uitgeven en dan is 9,5 miljard in 1 keer hierheen, hoe goed ik het plan zelf ook vind, wel heel veel.quote:Op maandag 19 april 2021 12:18 schreef archito het volgende:
[..]
Met 220k woningen is dat ongeveer 40k per woning. Ik weet dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken omdat er sowieso grote investeringen in het OV moeten worden gedaan en een beter OV ook veel oplevert, maar ik vind het nog geeneens zo'n gek bedrag per woning.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand vrijwillig in Amsterdam, Lelystad of Zoetermeer wil gaan wonen.quote:Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.quote:Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Ook het noordelijke Assen is tot nu toe elk jaar gegroeid: https://allecijfers.nl/ge(...)20en%20109%20buurten.quote:Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.
Achteraf kijk je een koe in zijn kont. Zoiets kan tientallen redenen hebben (en ze zullen inderdaad niet allemaal even fraai zijn). Toch kan ik me goed voorstellen dat er nu een hoop demografische kennis is opgedaan die er voor de coronacrisis nog niet was. Het feit dat thuiswerken zo toegankelijk is geworden biedt flink perspectief in een hoop problemen. Verspreiding van bevolking is goed voor de volksgezondheid, stikstof etc. Als het OV dan gewoon top in orde is moet je met een kantoorbaan in de randstad gewoon in Drenthe kunnen wonen, als je toch maar 2 of 3 keer in de week op en neer moet.quote:Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal geïnvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn
Als het niet zo'n lang stuk rijden was naar een fatsoenlijke baan zou ik zo in Drenthe gaan wonen.quote:Op maandag 19 april 2021 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is jouw gebrek aan voorstellingsvermogen. In werkelijkheid is het eerder andersom: zodra mensen zelf kunnen kiezen om ergens te wonen (na hun pensionering) gaan ze massaal op de Veluwe en in Drenthe wonen en weet praktisch iedereen niet hoe snel ze de Randstad achter zich moeten laten.
Waarom het OV niet zo regelen dat mensen ook voor hun pensioen daar kunnen wonen waar ze blijkbaar eigenlijk willen wonen?
Dat was toch geld voor de tegen de zin van Groningen en Friesland afgeblazen Zuiderzeelijn?quote:Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal geïnvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn
Ja, ter compensatie.quote:Op maandag 19 april 2021 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was toch geld voor de tegen de zin van Groningen en Friesland afgeblazen Zuiderzeelijn?
Het ging destijds om een dure magneetzweeftrein. De infrastructuur waarin is geïnvesteerd dankzij de compensatie voor het afblazen van die Zuiderzeelijn lag ook hopeloos achter.quote:Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal geïnvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn
Nou, ja, het is een eenmalig bedrag, maar het zijn allemaal meerjarige projecten.quote:Op maandag 19 april 2021 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het bedrag klinkt zo best redelijk. Maar mijn vergelijking was wel met opzet: de eisen van defensie dat ze voldoende munitie hebben en genoeg geld voor het onderhoud van al hun materiaal klinkt ook redelijk. De eis dat de zorg bij een volgende pandemie niet wordt overlopen klinkt ook redelijk. Dat onderwijs meer geld vraagt klinkt ook redelijk. En toch kun je geld maar 1 keer uitgeven en dan is 9,5 miljard in 1 keer hierheen, hoe goed ik het plan zelf ook vind, wel heel veel.
Als er eenmaal een (trage) verbinding ligt die onrendabel is omdat hij te traag is, krijg je nooit meer die upgrade.quote:Op maandag 19 april 2021 13:15 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, ter compensatie.
Dat is allemaal rommelig gegaan, maar ook de provincies zelf hebben daar steken laten vallen, door teveel te focussen op een snelle (=dure) verbinding, in plaats van de prioriteit te leggen bij de verbinding zelf en de snelheid dan later te laten volgen. Als er nu een treinlijn had gelegen die 15 jaar geleden voor 3 miljard was aangelegd, had je deze nu alsnog kunnen upgraden.
Maar de verbinding is niet direct onrendabel vanwege het gebrek aan topsnelheid (hoewel een IC ook al 140 rijdt). Het verbindende effect tussen Groningen-Friesland-NO Polder-Randstad heeft op zichzelf al voordelen - nog sneller rijden maakt vooral voor Groningen-Randstad uit.quote:Op maandag 19 april 2021 13:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als er eenmaal een (trage) verbinding ligt die onrendabel is omdat hij te traag is, krijg je nooit meer die upgrade.
Zuidwest specifiek. Zuidoost gaat nog wat minder...quote:Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.
Maar dat is wel het soort schaal waar we over praten, men wil een miljoen woningen bouwen voor 2030, er zijn er nu ruwweg 8 miljoen dus we praten over substantieele aantallen, ook in verhouding, tel daarbij het op het ruimtegebrek in het Westen van het land en dan zal je toch naar dat soort grootte van aanpak moeten, denk ik.quote:Op maandag 19 april 2021 13:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zuidwest specifiek. Zuidoost gaat nog wat minder...
Maar + 60.000 woningen op de huidige dik 200.000 in Drenthe is wel een klein tikje ambitieus .
Over meerdere jaren. Het is maar 10x de sloot geld die wordt uitgeven om tot juni sneltesten voor festivals mogelijk te maken. Het is praktisch niks eigenlijk.quote:Op maandag 19 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:
Als je kijkt dat ook hier in de plaatsen rondom Groningen-stad de meeste huizen al weg zijn voor ze op funda komen en ook de huurwachtlijsten meerdere jaren beslaan, is veel bijbouwen sowieso een goed idee. En het flink verbeteren van het OV is het inderdaad ook.
Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |