abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  maandag 19 april 2021 @ 11:58:42 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199068226
quote:
Noordelijke provincies willen 220.000 extra woningen bouwen
https://www.nu.nl/economi(...)woningen-bouwen.html

Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland willen gezamenlijk 220.000 extra woningen bouwen. Maar dit kunnen de noordelijke provincies alleen realiseren als er ook fors wordt ge´nvesteerd in spoorverbindingen, melden de vier provincies maandag in een gezamenlijk bericht. Ook de gemeenten Assen, Emmen, Leeuwarden en Groningen staan achter het plan.

De vier provincies hebben op verzoek van de Tweede Kamer een deltaplan voor Noord-Nederland opgesteld. Dit plan voorziet in 80.000 nieuwe woningen in Flevoland, 50.000 in de provincie Groningen, 45.000 in Friesland en nog eens 45.000 in Drenthe. De aantallen zijn een aanvulling op de eerdere plannen voor 100.000 nieuwe huizen.

De provincies zeggen dat de bouw van dusdanig veel nieuwe woningen alleen mogelijk is als er eenmalig 9,5 miljard euro wordt uitgetrokken om de infrastructuur te verbeteren. Dan gaat het om onder meer de Lelylijn, een nieuwe, snelle treinverbinding met de Randstad. Ook moet er volgens de provincies een nieuwe verbinding tussen Groningen en Enschede komen, de zogenoemde Nedersaksenlijn. De bestaande verbindingen moeten bovendien worden verbeterd, aldus de noordelijke provincies.

Volgens de betrokken gemeenten en provincies wegen de voordelen van de investeringen in infrastructuur op tegen de nadelen. "Als de economische potentie van noordelijk Nederland ten volle kan worden benut, dan groeit de waarde van de regionale productie van goederen en diensten met zo'n 24 miljard euro per jaar."
Dat lijkt me een goede deal. Draagt substantieel bij aan de woningtekorten en kan de economie in die zwakke gebieden versterken zodat niet iedereen naar de randstad wil.

Ik zeg: Meteen doen die investeringen
pi_199068301
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat lijkt me een goede deal. Draagt substantieel bij aan de woningtekorten en kan de economie in die zwakke gebieden versterken zodat niet iedereen naar de randstad wil.

Ik zeg: Meteen doen die investeringen
Ik ben altijd voorstander van investeren in de OV-lijnen richting het noorden, aangezien het nu nogal behelpen is. Als daarvoor huizen gebouwd moeten worden, doe dan maar.

Groningen-Enschede is natuurlijk een topplan, net als de eeuwige Lelylijn dat kan zijn.
pi_199068322
Klinkt als een goed plan ja.
uw moeder is een schele kaketoe
pi_199068388
Als je kijkt dat ook hier in de plaatsen rondom Groningen-stad de meeste huizen al weg zijn voor ze op funda komen en ook de huurwachtlijsten meerdere jaren beslaan, is veel bijbouwen sowieso een goed idee. En het flink verbeteren van het OV is het inderdaad ook.

Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  KLB - Grootste troll + verzinner 2020 maandag 19 april 2021 @ 12:15:33 #5
482094 Mikeytt
Die/hen/hun. 1997
pi_199068430
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_199068456
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:
Als je kijkt dat ook hier in de plaatsen rondom Groningen-stad de meeste huizen al weg zijn voor ze op funda komen en ook de huurwachtlijsten meerdere jaren beslaan, is veel bijbouwen sowieso een goed idee. En het flink verbeteren van het OV is het inderdaad ook.

Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
Met 220k woningen is dat ongeveer 40k per woning. Ik weet dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken omdat er sowieso grote investeringen in het OV moeten worden gedaan en een beter OV ook veel oplevert, maar ik vind het nog geeneens zo'n gek bedrag per woning.
pi_199068457
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Dat is jouw gebrek aan voorstellingsvermogen. In werkelijkheid is het eerder andersom: zodra mensen zelf kunnen kiezen om ergens te wonen (na hun pensionering) gaan ze massaal op de Veluwe en in Drenthe wonen en weet praktisch iedereen niet hoe snel ze de Randstad achter zich moeten laten.

Waarom het OV niet zo regelen dat mensen ook voor hun pensioen daar kunnen wonen waar ze blijkbaar eigenlijk willen wonen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199068512
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:18 schreef archito het volgende:

[..]

Met 220k woningen is dat ongeveer 40k per woning. Ik weet dat je het niet 1 op 1 kunt vergelijken omdat er sowieso grote investeringen in het OV moeten worden gedaan en een beter OV ook veel oplevert, maar ik vind het nog geeneens zo'n gek bedrag per woning.
Ja, het bedrag klinkt zo best redelijk. Maar mijn vergelijking was wel met opzet: de eisen van defensie dat ze voldoende munitie hebben en genoeg geld voor het onderhoud van al hun materiaal klinkt ook redelijk. De eis dat de zorg bij een volgende pandemie niet wordt overlopen klinkt ook redelijk. Dat onderwijs meer geld vraagt klinkt ook redelijk. En toch kun je geld maar 1 keer uitgeven en dan is 9,5 miljard in 1 keer hierheen, hoe goed ik het plan zelf ook vind, wel heel veel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199068619
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand vrijwillig in Amsterdam, Lelystad of Zoetermeer wil gaan wonen.
pi_199068647
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.
pi_199068765
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.
Ook het noordelijke Assen is tot nu toe elk jaar gegroeid: https://allecijfers.nl/ge(...)20en%20109%20buurten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199068980
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal ge´nvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn :?
pi_199069079
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal ge´nvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn :?
Achteraf kijk je een koe in zijn kont. Zoiets kan tientallen redenen hebben (en ze zullen inderdaad niet allemaal even fraai zijn). Toch kan ik me goed voorstellen dat er nu een hoop demografische kennis is opgedaan die er voor de coronacrisis nog niet was. Het feit dat thuiswerken zo toegankelijk is geworden biedt flink perspectief in een hoop problemen. Verspreiding van bevolking is goed voor de volksgezondheid, stikstof etc. Als het OV dan gewoon top in orde is moet je met een kantoorbaan in de randstad gewoon in Drenthe kunnen wonen, als je toch maar 2 of 3 keer in de week op en neer moet.
't Echte en 't ware!
  maandag 19 april 2021 @ 13:10:44 #14
459912 FlippingCoin
OPPER ZAKAZULU
pi_199069118
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is jouw gebrek aan voorstellingsvermogen. In werkelijkheid is het eerder andersom: zodra mensen zelf kunnen kiezen om ergens te wonen (na hun pensionering) gaan ze massaal op de Veluwe en in Drenthe wonen en weet praktisch iedereen niet hoe snel ze de Randstad achter zich moeten laten.

Waarom het OV niet zo regelen dat mensen ook voor hun pensioen daar kunnen wonen waar ze blijkbaar eigenlijk willen wonen?
Als het niet zo'n lang stuk rijden was naar een fatsoenlijke baan zou ik zo in Drenthe gaan wonen.
uw moeder is een schele kaketoe
pi_199069131
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal ge´nvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn :?
Dat was toch geld voor de tegen de zin van Groningen en Friesland afgeblazen Zuiderzeelijn?

De plannen van de Lelylijn zijn er nog maar 2,5 jaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199069172
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat was toch geld voor de tegen de zin van Groningen en Friesland afgeblazen Zuiderzeelijn?
Ja, ter compensatie.
Dat is allemaal rommelig gegaan, maar ook de provincies zelf hebben daar steken laten vallen, door teveel te focussen op een snelle (=dure) verbinding, in plaats van de prioriteit te leggen bij de verbinding zelf en de snelheid dan later te laten volgen. Als er nu een treinlijn had gelegen die 15 jaar geleden voor 3 miljard was aangelegd, had je deze nu alsnog kunnen upgraden.
pi_199069212
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Piles het volgende:
Het geld wat ze jaren geleden konden krijgen voor de Lelylijn, wilde men toen niet. Is allemaal ge´nvesteerd in wegen in het noorden: Haak om Leeuwarden, verbreding A28, N35 etc.
Waarom dan nu alsnog om dat geld vragen voor die spoorlijn :?
Het ging destijds om een dure magneetzweeftrein. De infrastructuur waarin is ge´nvesteerd dankzij de compensatie voor het afblazen van die Zuiderzeelijn lag ook hopeloos achter.

De investeringen in wegen zijn niet genoeg om het noorden fatsoenlijk bereikbaar te maken. De wegen zijn flink opgeknapt maar het spoor ligt er nog net zo bij als 50 jaar geleden, ook qua reistijd. En er hoeft tussen Zwolle en Meppel maar ÚÚn storing te gebeuren en drie complete provincies zijn onbereikbaar.

De Lelylijn is daarbij een andere business case dan de Zuiderzeelijn. Het gaat niet alleen om het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die nu al in het noorden wonen of werken. Het gaat om een investering die ook voor de rest van het land voordeel op moet leveren; o.a. via extra woningen en een grotere bijdrage aan het BNP.

Lees het landelijke rapport over de Lelylijn anders even voor een uitgebreidere uitleg waarom aanleg een goed idee is: https://www.lelylijn.nl/a(...)peilden-de-stemming/
  Mod /KLB - Beste mod & Slimste user 2020 maandag 19 april 2021 @ 13:36:58 #18
383969 crew  Erasmus
F.R.F.C.
pi_199069412
Goed plan. Morgenochtend al beginnen met de bouw van de huizen en extra busbanen en spoorwegen wat mij betreft. Keur al die VINEX-plannen in het noorden maar versneld goed.
Het leven is een lof der zotheid.
Tenzij deze post moderatie betreft, kan de post van deze user met een satirisch en sarcastisch korreltje zout genomen worden.
pi_199069443
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, het bedrag klinkt zo best redelijk. Maar mijn vergelijking was wel met opzet: de eisen van defensie dat ze voldoende munitie hebben en genoeg geld voor het onderhoud van al hun materiaal klinkt ook redelijk. De eis dat de zorg bij een volgende pandemie niet wordt overlopen klinkt ook redelijk. Dat onderwijs meer geld vraagt klinkt ook redelijk. En toch kun je geld maar 1 keer uitgeven en dan is 9,5 miljard in 1 keer hierheen, hoe goed ik het plan zelf ook vind, wel heel veel.
Nou, ja, het is een eenmalig bedrag, maar het zijn allemaal meerjarige projecten.
Kan zomaar zijn dat het nog 20 jaar duurt, voordat alles afgerond is, als ze vandaag de eerste spade in de grond steken (reken maar op 5 tot 10 jaar plannen).

Ze zijn hier in de Zuidplas ook al 20 jaar aan het stechelen over '4000 tot 10.000 huizen'.
Ze hebben nu eindelijk de handen op elkaar voor 8000 en willen in 2024 gaan beginnen met bouwen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199069557
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, ter compensatie.
Dat is allemaal rommelig gegaan, maar ook de provincies zelf hebben daar steken laten vallen, door teveel te focussen op een snelle (=dure) verbinding, in plaats van de prioriteit te leggen bij de verbinding zelf en de snelheid dan later te laten volgen. Als er nu een treinlijn had gelegen die 15 jaar geleden voor 3 miljard was aangelegd, had je deze nu alsnog kunnen upgraden.
Als er eenmaal een (trage) verbinding ligt die onrendabel is omdat hij te traag is, krijg je nooit meer die upgrade.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199069593
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als er eenmaal een (trage) verbinding ligt die onrendabel is omdat hij te traag is, krijg je nooit meer die upgrade.
Maar de verbinding is niet direct onrendabel vanwege het gebrek aan topsnelheid (hoewel een IC ook al 140 rijdt). Het verbindende effect tussen Groningen-Friesland-NO Polder-Randstad heeft op zichzelf al voordelen - nog sneller rijden maakt vooral voor Groningen-Randstad uit.
pi_199069675
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zuid-Drenthe is momenteel gierend populair.
Zuidwest specifiek. Zuidoost gaat nog wat minder...

Maar + 60.000 woningen op de huidige dik 200.000 in Drenthe is wel een klein tikje ambitieus :+.
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 14:26:09 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199070026
quote:
10s.gif Op maandag 19 april 2021 13:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Zuidwest specifiek. Zuidoost gaat nog wat minder...

Maar + 60.000 woningen op de huidige dik 200.000 in Drenthe is wel een klein tikje ambitieus :+.
Maar dat is wel het soort schaal waar we over praten, men wil een miljoen woningen bouwen voor 2030, er zijn er nu ruwweg 8 miljoen dus we praten over substantieele aantallen, ook in verhouding, tel daarbij het op het ruimtegebrek in het Westen van het land en dan zal je toch naar dat soort grootte van aanpak moeten, denk ik.

Ik vind het voorstel helemaal niet gek, eigenlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 19 april 2021 @ 14:27:48 #24
129292 LXIV
misdunker
pi_199070043
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:
Als je kijkt dat ook hier in de plaatsen rondom Groningen-stad de meeste huizen al weg zijn voor ze op funda komen en ook de huurwachtlijsten meerdere jaren beslaan, is veel bijbouwen sowieso een goed idee. En het flink verbeteren van het OV is het inderdaad ook.

Grote nadeel is natuurlijk het kostenplaatsje, 9,5 miljard is niet niks. Dat is ongeveer de hele begroting van defensie.
Over meerdere jaren. Het is maar 10x de sloot geld die wordt uitgeven om tot juni sneltesten voor festivals mogelijk te maken. Het is praktisch niks eigenlijk.
Gott strafe das treulose Italien!
  maandag 19 april 2021 @ 14:29:39 #25
129292 LXIV
misdunker
pi_199070063
Ik ben ook voor spreiding van wonen en werk over Nederland en niet alles in de Randstad en deels in Brabant. Daar wordt het zo onleefbaar. Maar nog meer ben ik voor het remmen van de bevolkingsgroei.
Gott strafe das treulose Italien!
pi_199070668
quote:
10s.gif Op maandag 19 april 2021 13:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Zuidwest specifiek. Zuidoost gaat nog wat minder...

Maar + 60.000 woningen op de huidige dik 200.000 in Drenthe is wel een klein tikje ambitieus :+.
+ 1.000.000 op de 7.500.000 woningen in Nederland is ook een tikje ambitieus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199070727
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 14:29 schreef LXIV het volgende:
Ik ben ook voor spreiding van wonen en werk over Nederland en niet alles in de Randstad en deels in Brabant. Daar wordt het zo onleefbaar. Maar nog meer ben ik voor het remmen van de bevolkingsgroei.
Dit heeft niet zozeer met bevolkingsgroei te maken, maar vooral met dat er steeds minder mensen per woning wonen. Steeds meer alleenstaanden, een gezin heeft tegenwoordig 2 gezinswoningen nodig (1 voor pappa en 1 voor mamma, omdebeurt de kinderen) en ouderen wonen steeds langer in een eigen woning ipv samen in een instelling. Dat is wat met name de druk zet op het aantal woningen. We hebben nu 17,5 miljoen inwoners, in 2050 zijn dat er 18 tot 18,5 miljoen (en daarna gaat het krimpen).

https://www.clo.nl/indica(...)mvang-en-huishoudens



[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 19-04-2021 15:15:08 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199071259
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:15 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk al die huizen daar, maar kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig in Drenthe wil gaan wonen.
Drie keer de oppervlakte voor dezelfde prijs als in de Randstad kan een reden zijn.
pi_199071273
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 15:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit heeft niet zozeer met bevolkingsgroei te maken, maar vooral met dat er steeds minder mensen per woning wonen. Steeds meer alleenstaanden, een gezin heeft tegenwoordig 2 gezinswoningen nodig (1 voor pappa en 1 voor mamma, omdebeurt de kinderen) en ouderen wonen steeds langer in een eigen woning ipv samen in een instelling. Dat is wat met name de druk zet op het aantal woningen. We hebben nu 17,5 miljoen inwoners, in 2050 zijn dat er 18 tot 18,5 miljoen (en daarna gaat het krimpen).

https://www.clo.nl/indica(...)mvang-en-huishoudens

[ afbeelding ]
Ik help het je hopen.
Ken je dat liedje van Fluitsma en Van Tijn nog? 15 miljoen mensen?
Dat is 25 jaar geleden.

Verder ben ik het wel met je eens, dat er steeds minder mensen per woning zijn.
Maar ook die trend was 10/15 jaar geleden al zichtbaar.

Vroeger trouwden mensen jong en vanuit huis.
Tegenwoordig willen ze allemaal eerst hun eigen stek.
Echtscheidingen hebben ook hun steentje bijgedragen.

Hadden ze toen meer kleinere woningen gebouwd, ipv eengezinswoningen afbreken, dan had het er al heel anders uitgezien.

Maar die kleine woningen brachten niet genoeg op, dus werd het ene project na het andere gestart met steeds grotere, en duurdere, eengezinswoningen.
Op de plaats van 10 oudere woningen, kwamen er maar 7 terug.

[ Bericht 9% gewijzigd door marc0871 op 19-04-2021 15:55:32 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199071396
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 15:43 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Ik help het je hopen.
Ken je dat liedje van Fluitsma en Van Tijn nog? 15 miljoen mensen?
Dat is 25 jaar geleden.
Ja. En sindsdien zijn er relatief weinig kinderen bij gekomen. Dus het is geen hopen, het is (helaas) pure ernst. Nederland vergrijsd. In 1990 was 12,5% van de Nederlanders 65+, nu is dat 20% en snel groeiende.

Dat is een enorm probleem, groter dan zogenaamde overbevolking. Want zoals gezegd: de hoeveelheid inwoners is niet het probleem qua huizen, maar het aantal huishoudens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 19 april 2021 @ 17:41:22 #31
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199072906
Eens met Het Groninger Landschap. Zet maar extra woningen neer in het Westen. Daar zijn ze immers toch al gewend aan drukte en vuile lucht.
quote:
Groninger Landschap over bouwplannen: 'Willen noordelingen dit wel?

Stichting Het Groninger Landschap is kritisch op de plannen van de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland om 220.000 woningen te laten bouwen in ruil voor de aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn.

GESCHREVEN DOOR
Martijn Folkers
Verslaggever

'Mijn eerste gevoel vanochtend was: 'Dit is niet goed', stelt directeur Marco Glastra van stichting Het Groninger Landschap. 'Willen wij dit wel, zoveel nieuwe woningen? Wanneer deze plannen doorgaan worden wij een soort overlap voor de Randstad. Is dit wel een ontwikkeling die noorderlingen zelf ook willen?'

De vier provincies willen 220.000 woningen toestaan in ruil voor de aanleg van de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en een versnelling van het bestaande spoor via Zwolle en Assen naar Groningen. Volgens Glastra heeft dit een behoorlijke impact op de ruimte in onder meer onze provincie.

'Het Noorden zal echt gaan veranderen. Veel mensen wonen hier toch voor de rust en de ruimte. Blijft dat wel zo met deze plannen? Begrijp me goed, het is goed dat de regio economische vooruitgang wil boeken, maar dat moet niet ten koste gaan van de unieke waarden van Groningen. Die waarden zijn wat mij betreft de rust, de ruimte en de weidsheid op het Groninger platteland.



Resultaat van twee jaar 'duwen'
VNO-NCW Noord en stichting Nedersaksenlijn zijn daarentegen zeer tevreden over de noordelijke inbreng voor het Deltaplan voor het Noorden. Zij zien de investering van 9,5 miljard in drie spoorlijnen in ruil voor grootschalige woningbouw graag tegemoet.

‘Ik denk dat het nu het allerbeste is dat het Noorden eendracht laat zien’, stelt directeur Ton Schroor van VNO NCW Noord. ‘Daar hebben we twee jaar op lopen duwen en we zien nu dat de provincies en gemeenten de handen ineen slaan, heel mooi.’

Koppeling met Lelylijn pluspunt
Schroor pleit met name voor het belang van de Lelylijn. Eerder zei hij nog dat het Noorden moet kiezen: of inzetten op de Lelylijn, of inzetten op bestaand spoor.

‘De grootste winst is nu dat er eendracht is in het noorden. De Lelylijn is ook echt een plus voor Nederland, terwijl investeringen in bestaand spoor en de Nedersaksenlijn vooral een regionaal effect hebben. Dat is heel goed, maar de plus is wel dankzij de koppeling met de Lelylijn.’

Stichting Nedersaksenlijn is erg blij met het feit dat het doortrekken van de spoorlijn via Stadskanaal en Ter Apel naar Emmen en Enschede nu echt op de agenda staat.

‘Nou moet het kabinet dit ook meenemen’, zegt bestuurslid Henk Kwak van stichting Nedersaksenlijn. ‘Dit is heel belangrijk voor Stadskanaal en Westerwolde. De Randstad is te druk, dit kan de regio echt een oppepper geven.’ Kwak benadrukt wel dat de aanleg van de treinverbinding gepaard moet gaan met groei van werkgelegenheid. ‘Dit is een mooie gelegenheid om de industrie hier verder te ontwikkelen.’

Komt het kabinet over de brug?
De provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland vragen om een investering van 9,5 miljard euro in ruil voor ruim 220.000 extra woningen. Schroor durft niet te zeggen of een nieuw kabinet deze investering ook wil plegen.

‘Het is een flink bedrag. Tegelijkertijd zagen we dat Jeroen Dijsselbloem als voorzitter van het Nationaal Groeifonds zich haast afvroeg waar het plan voor de Lelylijn blijft. Ik denk al met al dat het een mooi aanbod richting Nederland is. Wat ik heel goed vind aan het plan dat er een Bruto Regionaal Product is berekend. Dat laat zien dat het economische waarde heeft voor het hele land.'
quote:
'De rust en de ruimte moeten we niet verliezen voor mensen die in het Westen werken'

'Als je het dorp ineens zou uitbreiden met een groot aantal woningen, heeft dat best consequenties. En die zijn niet allemaal positief.'
Dat zegt Henk de Vink van Stichting Promotie Winsum over de plannen van de noordelijke provincies om in totaal 220.000 extra woningen te bouwen, in ruil voor onder meer de komst van de Lelylijn.

In onze provincie is Winsum ÚÚn van de locaties die in beeld zijn om ruimte te bieden aan de bouw van extra huizen, net als Hoogezand, Appingedam, Delfzijl, Winschoten en de stad Groningen.

'Binding met het centrum moet niet verloren gaan'
'Als het allemaal doorgaat, moet de infrastructuur van Winsum wel meegroeien. Dat heeft best wel impact', zegt De Vink. 'Je moet er ook voor zorgen dat de binding met het centrum niet verloren gaat, als je voorzieningen zou verhuizen naar nieuwe wijken. Je moet er voor waken dat je een gemeenschap krijgt met verschillende kernen, waardoor sommige mensen misschien nooit meer in het centrum komen.'

Samengaan met verdubbeling van N33
Ook Jenz Verbogt van Marketing Stad Appingedam vindt dat het Noorden voorzichtig moet zijn met groei: 'Rust, ruimte en regelmaat is voor veel mensen hier belangrijk. Ik denk niet dat mensen zitten te wachten op forenzen die de regio platlopen.'

Als eigenaar van Paviljoen Overdiep juicht hij enige groei en een goede verbinding via en weg en spoor wel toe: 'Er valt economisch gezien veel uit te halen en dat is iets waar we over na moeten denken. Maar dat moet ook samengaan met bijvoorbeeld de verdubbeling van de N33.'

Meer thuiswerken
Maria Sanders van Dorpsbelangen Musselkanaal ziet extra woningen wel zitten, zeker als de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Emmen daarmee in beeld komt: 'We zijn er al jaren mee bezig om dat aan te kaarten. De afgelopen tijd zijn er zo'n veertig huizen verdwenen en we merken nu al leegloop van scholen. Het zou mooi zijn als die weer groeien.'

Sanders benadrukt dat er geen ruimte is voor vele honderden huizen extra, maar enkele tientallen erbij is prima. Er is volgens haar vooral behoefte aan bij starters, die door de coronacrisis er achter zijn gekomen dat ze niet zo dicht bij hun werk hoeven te wonen: 'Een goede verbinding zorgt er voor dat mensen drie dagen thuis kunnen werken en twee dagen op kantoor in Groningen of Assen. Dat is ideaal.'

'Eerst zien dan geloven'
Gedeputeerde Fleur Grńper zei bij de presentatie van de plannen wel dat 'het unieke karakter van Groningen wel behouden moet blijven'. Daar is De Vink het roerend mee eens. 'Voorbeelden van de kwaliteiten van Groningen zijn de rust en de ruimte en die moet je niet verliezen door het op te offeren aan mensen die in het Westen werken.'

Dat de plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd, is bovendien nog lang niet zeker. 'Eerst zien, dan geloven', zegt De Vink. 'Maar het kan ook ineens best wel snel gaan.'
https://www.rtvnoord.nl/n(...)noordelingen-dit-wel
https://www.rtvnoord.nl/n(...)in-het-Westen-werken
pi_199072961
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 14:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar dat is wel het soort schaal waar we over praten, men wil een miljoen woningen bouwen voor 2030, er zijn er nu ruwweg 8 miljoen dus we praten over substantieele aantallen, ook in verhouding, tel daarbij het op het ruimtegebrek in het Westen van het land en dan zal je toch naar dat soort grootte van aanpak moeten, denk ik.

Ik vind het voorstel helemaal niet gek, eigenlijk.
Klopt inderdaad. Alleen in een stad als Breda moeten al 100.000 extra woningen gebouwd worden. Dan is 2,5x zoveel voor een hele provincie nog schappelijk.
't Echte en 't ware!
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 17:51:12 #33
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199073025
Ik zeg doen. Momenteel is het boemeltje via Zwolle Amersfoort Utrecht het enige wat er ligt. Helaas springt er wel eens iemand voor de trein. Mag je de bus in. Er is gewoon geen backupplan. Waardeloos.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accÚnt aigu
pi_199073354
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 17:41 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Eens met Het Groninger Landschap. Zet maar extra woningen neer in het Westen. Daar zijn ze immers toch al gewend aan drukte en vuile lucht.
[..]


[..]

https://www.rtvnoord.nl/n(...)noordelingen-dit-wel
https://www.rtvnoord.nl/n(...)in-het-Westen-werken
Het gaat in Groningen met name om huizen in Groningen-stad en de gelijk omliggende plaatsen. Vanuit pakweg Slochteren of de andere plaatsen in Noord-Groningen blijft de verbinding beroerd omdat er geen treinen rijden, maar bussen. Plaatsen als Hoogezand en Winschoten kunnen prima groeien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 19 april 2021 @ 18:21:56 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199073409
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 17:41 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Eens met Het Groninger Landschap. Zet maar extra woningen neer in het Westen. Daar zijn ze immers toch al gewend aan drukte en vuile lucht.
[..]

[..]

https://www.rtvnoord.nl/n(...)noordelingen-dit-wel
https://www.rtvnoord.nl/n(...)in-het-Westen-werken
Wat een Nimby gedoe weer. Groningen en Friesland zijn ongeveer de leegste provincies die er zijn.
pi_199073474
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 18:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een Nimby gedoe weer. Groningen en Friesland zijn ongeveer de leegste provincies die er zijn.
Maar het gedeelte dat leeg is gaat het niet om. Dat moet je leeg houden. Het gaat om Hoogezand, Winschoten e.d. Daar omheen heb je helemaal niet de open vlaktes waar Groningen bekend om staat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 18:39:50 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199073652
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 18:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het gedeelte dat leeg is gaat het niet om. Dat moet je leeg houden. Het gaat om Hoogezand, Winschoten e.d. Daar omheen heb je helemaal niet de open vlaktes waar Groningen bekend om staat.
Dat kan niet, je kan geen miljoen woningen bouwen op plaatsen die al bebouwd zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199073880
Het noorden heeft geen plek voor een miljoen extra woningen aangeboden.

Zo lang je die extra woningen in het noorden concentreert in kernen aan de Lelylijn zoals Groningen, Drachten, Heerenveen en (via een verbindingsboog) Leeuwarden dan kan het overgrote deel van het landschap ongemoeid blijven.
  maandag 19 april 2021 @ 19:04:03 #39
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199074014
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat in Groningen met name om huizen in Groningen-stad en de gelijk omliggende plaatsen. Vanuit pakweg Slochteren of de andere plaatsen in Noord-Groningen blijft de verbinding beroerd omdat er geen treinen rijden, maar bussen. Plaatsen als Hoogezand en Winschoten kunnen prima groeien.
Winsum gelegen op Het Hogeland is ook in beeld voor die extra woningbouw. Zou zonde zijn als zo'n pittoresk dorp door nieuwbouw zijn identiteit verliest. En al die extra mensen die in de provincie Groningen komen wonen willen natuurlijk ook in de buurt recreŰren. Nou dan is het gedaan met de rust en de druk op de natuur zal dan ook toenemen. Slecht idee en als Ede daar lucht van krijgt zal hij zich omdraaien in zijn graf.
pi_199074027
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 18:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat kan niet, je kan geen miljoen woningen bouwen op plaatsen die al bebouwd zijn.
Nee, maar rondom die plaatsen liggen bedrijventerreinen met ruimte tussen de woningen en die bedrijven. Ze gaan niet de ruime open vlaktes waar je tot de horizon niks ziet waar Groningen om bekend staat bebouwen. Dat bedoelde ik.
Tussen Hoogezand en de N7 of tussen Hoogezand en Veendam is bijvoorbeeld echt wel ruimte en langs de N7 richting Zuidbroek ook. Dat is niet de open vlakte en het gaat dan ook niet om kleine dorpjes.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 19 april 2021 @ 19:04:46 #41
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199074030
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 18:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een Nimby gedoe weer. Groningen en Friesland zijn ongeveer de leegste provincies die er zijn.
Dat is ook juist de charme. Houden zo dus.
pi_199074236
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:04 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Winsum gelegen op Het Hogeland is ook in beeld voor die extra woningbouw. Zou zonde zijn als zo'n pittoresk dorp door nieuwbouw zijn identiteit verliest. En al die extra mensen die in de provincie Groningen komen wonen willen natuurlijk ook in de buurt recreŰren. Nou dan is het gedaan met de rust en de druk op de natuur zal dan ook toenemen. Slecht idee en als Ede daar lucht van krijgt zal hij zich omdraaien in zijn graf.
Ja, Winsum vind ik ook niet passen. Appingedam kan dan wel weer prima, zeker ook richting Delfzijl.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199078282
We kunnen dan ook niet genoeg verstedelijking hebben in dit land. Weg met de 'natuur' , weg met onze ademruimte.. meer beton, minder bomen. Ach, wie hou ik voor de gek, de mensen kiezen ook steeds meer voor betegelde tuinen dus waarschijnlijk ben ik 1 van de weinigen die graag wat groen ziet.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_199078432
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, Winsum vind ik ook niet passen. Appingedam kan dan wel weer prima, zeker ook richting Delfzijl.
Als je wilt dat nieuw spoor en bestaande infra goed renderen moet je er niet te ver vanaf bouwen.

Winsum heeft het voordeel van een treinverbinding maar verder reizen vraagt altijd een extra overstap en het ligt met de auto alweer een flink meer ge´soleerd.

Er zijn stemmen om Leek of Marum een stop aan de Lelylijn te geven. Dan ligt bouwen daar meer voor de hand dan buiten het snelwegennet en hoofdspoornetwerk
  maandag 19 april 2021 @ 23:21:00 #45
494613 ThierryPicking
Absolute selectieve waarheid!
pi_199078576
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:23 schreef Hanca het volgende:
Ja, het bedrag klinkt zo best redelijk. Maar mijn vergelijking was wel met opzet: de eisen van defensie dat ze voldoende munitie hebben en genoeg geld voor het onderhoud van al hun materiaal klinkt ook redelijk. De eis dat de zorg bij een volgende pandemie niet wordt overlopen klinkt ook redelijk. Dat onderwijs meer geld vraagt klinkt ook redelijk. En toch kun je geld maar 1 keer uitgeven en dan is 9,5 miljard in 1 keer hierheen, hoe goed ik het plan zelf ook vind, wel heel veel.
Het probleem wat nu ontstaat door schaarste is dat de gemiddelde Nederlander steeds meer geld kwijt is aan zijn woning per maand. Dit geld gaat voornamelijk naar de banken. Als wonen in een jaar 10% duurder wordt is iedereen met een huis blij want heh investering. Maar laten we de lijn eens doortrekken. Wonen wordt duurder en duurder. Steeds meer euro's die je verdient gaan niet meer terug in de economie maar naar de bank voor je woning. We juichen nu als op prinsjesdag we 1 procent erbij krijgen maar dit is totaal niet in verhouding tot de beweging richting duurder wonen. Oftewel, als we schaarste van woningen oplossen wordt wonen goedkoper en ga je dus tig euro's niet aan wonen maar aan andere dingen in de economie pompen. Dat is werkelijk goed voor iedereen behalve degene die bank aandelen heeft :)
Taalfouten zijn happy little accidents
pi_199078655
De hypotheekrente is historisch laag. De toegenomen woningwaarde betekent voor de meeste eigenaren niet dat de maandlasten zijn toegenomen.

Vooral huurders worden genaaid door de hoge huren (met name in de private sector) momenteel en starters hebben door de schaarste moeilijk toegang tot de woningmarkt.
pi_199079199
Ik zou lekker voor Zeeland gaan. Zeeland heeft stranden en de mensen zijn daar verstaanbaar.
pi_199079202
De discussie zou moeten gaan over de bevolkingsgroei ipv dit akelige VVD/VNO-NCW gedrocht waar we nu op afstevenen:

pi_199079219
Ja, hoho, klinkt leuk dat bijbouwen, maar de stikstof dan? Straks zijn er minder heideplanten in ons land, dat kan toch niet de bedoeling zijn!
pi_199079510
Waardeloos plan. Blijf lekker in het westen. Groningen, Friesland en Drenthe zijn prachtig zoals ze zijn. Nog meer enorme aantallen huizen bouwen gaat ten koste van natuur en rust.

Geen Noordelijke Randstad! :( :( :(
CHILD IN TIME MOET IN DE TOP2000 OMHOOG! STEMT ALLEN!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')