abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  Redactie Frontpage maandag 12 april 2021 @ 12:20:46 #1
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198971762

Bosbeetle:
quote:
Ik ben nogal van de projectjes zie: F&S / [Projectje] Alle oscar winnaars beste film kijken

Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren :P (heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)

Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
BB:

Dagoducks' ouders:

En dagoduck zelf:

Gehenna:

Glad_Janus:

Pipster:

bazbo's cd's (pop/rock/jazz)

Kaasch (vriendin van BB)

Ben je ook van plan je gehele platenkast te draaien, post hier!

(hahaha platenkast gedraaid)

Het liefst alleen reageren op en over de gedraaide platen en algemene discussies over vinyl in het vinyl-topic voeren

En weer verder...
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 12 april 2021 @ 14:37:15 #2
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198973388
Plankje zeventien gedraaid. Op naar plankje achttien.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage maandag 12 april 2021 @ 14:52:01 #3
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198973544
bazbo cd1086: Steve Howe - Homebrew 4

Vierde deel in de thuisbrouwerijserie. Homebrew 4 verschijnt in 2009. Ik koop het op 7 mei 2012. Opnieuw beslaat deze verzameling demo's de oude tijd (van Beginnings uit 1975 en The Steve Howe Album uit 1979) tot recenter solomateriaal (van Turbulence, met incidenteel iets dat later terecht is gekomen op een Yes- of Asiaplaat. Soms vindt Howe het ook gewoon leuk om een oud idee opnieuw vorm te geven en op te nemen; we horen hier een paar voorbeelden van. Een zeer uitzonderlijke opname is Nothing To Cry For, waarvan de basis stamt uit 1970 toen Howe nog in Bodast zat. Weer vermakelijke kost voor de Howeadept.

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 14-04-2021 08:22:01 ]
  Redactie Frontpage woensdag 14 april 2021 @ 08:30:01 #4
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198997037
bazbo cd1087: Steve Howe - Time

Dit album uit 2011 kwam tot stand in nauwe samenwerking met Paul K. Joyce, een Britse componist en arrangeur, vooral werkzaam voor televisie en film. Howe had wat stukken, Joyce ook wat en samen keken ze naar wat klassieke stukken die ze konden arrangeren en gebruiken. Howe speelt gitaar en Joyce orkestreerde, arrangeerde en dirigeerde het live orkest. Het resultaat is een klassiekerig album met eigen composities en werken van Bach, Vivaldi en Heitor Villa-Lobos. En ik vind het prachtig. Howes warme akoestische gitaarspel past perfect in een orkestrale setting, al speelt hij af en toe ook elektrisch. Ik kocht de cd op 21 november 2011, na afloop van het Yes concert in De Vereeniging in Nijmegen. Ik mocht de band nog ontmoeten, maar meneer Howe verscheen helaas (zoals gebruikelijk) niet, anders had ik mijn cd wel laten signeren.

Redactie Frontpage woensdag 14 april 2021 @ 09:20:38 #5
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198997457
bazbo cd1088: Steve Howe - Homebrew 5

Vijfde deel uit de thuisstudio van Steve Howe. Deze verzameling demo's verscheen in 2013 en kocht ik op 22 mei 2014, na afloop van het Yes concert in 013 in Tilburg. Opnieuw mocht ik de band na afloop ontmoeten, maar de heer Howe verscheen zoals gebruikelijk weer niet. Ongesigneerde cd, dus. Grappig overigens dat ik er nu achter kom dat het plaatje een onofficiŽle Russische versie blijkt te zijn. Zou de officiŽle merchendisestand dat ook weten? Op de cd staan demo-opnames van stukken die later een plek vonden in delen van songs van de Yes platen Keys To Ascension, de albums Omega en Fly From Here, XXX van Asia en zijn eigen soloplaten Spectrum en Natural Timbre. Onderhoudend spul, maar als je de stukken van de platen niet kent, is dit wat ondoordringbare meuk.

Redactie Frontpage woensdag 14 april 2021 @ 14:20:02 #6
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199000910
bazbo cd1089: Steve Howe - Homebrew 6

Zesde aflevering van de thuisopnameserie van Steve Howe. Opnieuw een verzameling van demo's waarvan veel is gebruikt op Yesplaten (als Drama en de dan meest recente Heaven And Earth) en meerdere soloalbums. Howe knutselt alles thuis in z'n uppie elkaar, met uitzondering van het titelnummer van The Grand Scheme Of Things, waarop we zoon Dylan op drums en ene meneer Nick Beggs op bas horen. Ik vind het materiaal op deze verzameling wat minder 'demo' klinken; alles lijkt wat meer uitgewerkt. Ik kocht deze cd op 18 april 2016, toen hij net verschenen was. Dit is voor nu de laatste uit de serie; ben benieuwd of Howe nog met een deel 7 komt.

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 07:47:42 #7
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199010178
bazbo cd1090: Steve Howe - Anthology 2 - Groups & Collaborations

Jazeker, er is ook een Anthology 1, maar die heb ik niet, want er staat spul op van de soloplaten van Steve Howe en die heb ik allemaal al. Ik ben een verzamelaar, maar ik ben niet helemaal debiel. Op de driedubbelcd Anthology 2 staat veel werk dat ik ook al heb, maar ook veel dat nog niet eerder verschenen was. Dus: hebben. Ik kocht 'm op 2 oktober 2017 in het jaar dat hij verscheen. Op het eerste plaatje veel oud spul van The Syndicats, The In-Crowd, Tomorrow, Canto en Bodast. Dan een paar Yesnummers uit de jaren zeventig waarin Howe een belangrijke rol als schrijver/componist/gitarist vervulde (Roundabout natuurlijk, maar ook Montreux's Theme, een outtake van de Going For The One sessies), wat Asia en GTR. Leuke verrassing hier is de Asia-versie van Masquerade, dat als akoestischgitaarnummertje later verscheen op Yesalbum Union. Op het tweede plaatje wat Anderson Bruford Wakeman & Howe, Yes weer, het eerste Steve Howe Trio album (dat ik niet heb!) en Asia. Het derde plaatje is het interessantst: hierop staan de samenwerkingen met Bill Currie (oud-Ultravox), Fish, Paul Sutin, Annie Haslam, Oliver Wakeman, Dean Dyson, Keith West en Max Bacon. Sommig spul had ik; het meeste niet. Verre van The Best Of, maar een fraai en indrukwekkend overzicht van wat de man allemaal heeft gedaan in verschillende settings, al valt er altijd wat te zeuren (zo vind ik dat Yes uit de jaren zeventig er bekaaid af komt met slechts twee stukjes en er daarentegen wel drie stukken op staan van de drakerige 1990-Yesplaat die Union heet).

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 10:39:44 #8
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199011563
bazbo cd1091: Virgil Howe & Steve Howe - Nexus

Virgil Howe speelde al vaker mee op de platen van zijn vader. Toetsen, drums, elektronica, van allerlei markten thuis. Onder de naam The Virge maakte hij solomuziek en daarnaast was hij betrokken bij allerlei projecten en bands, waarvan Little Barrie de bekendste is. In 2016 en 2017 werken vader en zoon samen aan een project dat uiteindelijk leidt tot Nexus. Virgil heeft een verzameling pianodemo's die hij uitbouwt tot allerlei stukken die de basis vormen waar Steve melodieuze gitaarsolo's overheen speelt. Freakplaat? Nee, verre van. Vaak zijn het atmosferische stukken, sommige grotendeels akoestisch, andere weer met wat meer elektronica, sommige verstild, andere opzwepender. Kortom: mooie instrumentale plaat, die ik kocht op 25 november 2017. Helaas hangt er een wrange schaduw over dit album. Vlak voor het verschijnen ervan, op 11 september 2017, overlijdt heel plotseling Virgil Howe.

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 11:39:56 #9
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199012179
bazbo cd1092: The Steve Howe Trio - New Frontier

Zijn voorliefde voor jazz kan Steve Howe kwijt in zijn The Steve Howe Trio. Er kwamen al albums uit in 2008 en 2010 (en ik heb ze niet); in 2018 en 2019 heeft hij er weer tijd voor en verschijnt New Frontier. Ik koop de cd op 26 september 2019 als hij verschijnt. Zoon Dylan is de drummer en op orgel horen we Ross Stanley. Dylan en Ross dragen incidenteel compositorisch bij; veel opvallender is dat ene Bill Bruford medeverantwoordelijk is voor drie stukken. Het is wat lome maar hoogst aangename jazzrockachtige fusion, waarin het spel van Howe de hoofdrol speelt. Geen spektakel, maar een mooie aanvulling op het toch al indrukwekkende oeuvre van meneer.

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 14:09:40 #10
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199013832
bazbo cd1093: Steve Howe - Love Is

Op Love Is wisselt Steve Howe vijf mooie instrumentaaltjes af met vijf vocale nummers. Ja, hij zingt weer. Maar omdat hij Jon Davison, zijn zangmaatje uit Yes, heeft gevraagd om de harmony vocals te doen, klinkt zijn stem een stuk beter. Instrumentaal is er weer veel te genieten. Zijn gitaarpartijen zijn als vanouds indrukwekkend. Dylan is er op drums en de rest van de instrumentatie doet Howe allemaal zelf. Mooie uitgebalanceerde plaat die ik kocht op 4 augustus 2020 ten tijde van verschijnen. Het is ook het meest recente album van Steve Howe. Einde van een imposant rijtje.

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 14:20:02 #11
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199013921
bazbo cd1094: However - Sudden Dusk

'Recommended to fans of King Crimson, Gentle Giant, Happy The Man, Zappa, Hatfield/National Health', staat er op de sticker die op de hoes van deze cd zit. Het is 15 februari 1999 en ik heb nog nooit van However gehoord. Wat blijkt? Dit kwartet mulit-instrumentalisten heeft in 1981 een album gemaakt dat Sudden Dusk heet en nogal cultstatus ontwikkelt en in 1994 op cd verschijnt. Die cd heb ik in mijn handen en ik koop het. Nou, ik hoor er geen King Crimson in terug en ook geen Zappa, maar vleugjes Gentle Giant en Hatfield & The North kan ik wel ontwaren. Avontuurlijke muziek is het zeker. Proggy en raar, zo kunnen we het wel samenvatten. Verder nooit meer iets gehoord van Peter Mark Prince, Joe 'Stellar' Prince, Bobby Read en Bill Kotapish. Jammer wel.

Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 15:17:55 #12
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199014612
bazbo cd1095: Hudson - Hudson

Een supergroep. Al lang niet meer zo bijzonder in de pop- en rockmuziek. In de jazz is het nooit een begrip geweest; daar is het veel gebruikelijker dat de groten samenwerken. Hudson is een kwartet dat in 2017 formeerde. Jack DeJohnette op drums, Larry Grenadier op bas, John Medeski op den toetsen en John Scofield op gitaar. Ik kocht dit zelfvernoemde album op 18 september 2017, want ik was benieuwd. Ik ben een liefhebber van het werk van Medeski en als Scofield en DeJohnette ergens op meespelen is dat altijd bijzonder mooi meegenomen. Wat de heren op Hudson brengen is een vrij conventionele jazzstijl met hier en daar een wat atonaler stukje (vooral van toetsenweirdo Medeski). Het vernieuwende zit hem in de eigen composities en de keuze van de covers. Slechts ťťn stuk van alle vier samen (het titelnummer waarmee de plaat opent), drie van DeJohnette (plus eentje samen met Bruce Hornsby) en twee Scofields. De covers zijn echt opmerkelijk: Lay Lady Lay en A Hard Rain's A-Gonna Fall (Dylan), Woodstock (Joni Mitchell), Wait Until Tomorrow (Hendrix) en Up On Cripple Creek (Robbie Robertson/The Band). Lijkt wel of we in de sixties zijn beland. Het spelplezier is er niet minder om en dit is gewoon een hoog niveau plaat van vier groteren der groten. Tot op heden nog geen vervolg van dit project, dus ik vrees dat het eenmalig is geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 15-04-2021 15:31:51 ]
  Redactie Frontpage donderdag 15 april 2021 @ 16:26:22 #13
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199015359
bazbo cd1096: Gary Husband - Dirty & Beautiful Volume 1

Energieke drummer, zeer befaamd in de wereld van de jazzrock en fusion. Werkte veel met Allan Holdsworth en tot aan de dag van vandaag met John McLaughlin en zijn 4th Dimension. Wat weinigen weten, is dat Husband ook een grandioze toetsenist is en veel eigen composities maakt. Vanaf de jaren negentig maakt hij ook soloplaten en deze komt uit 2010. Zeven van de twaalf stukken zijn van zijn eigen hand. Daarnaast een van Miles Davis en van Jan Hammer, Mark King en Allan Holdsworth, die alle drie op de plaat komen meespelen. Andere gasten zijn Jerry Goodman, Jimmy Johnson en Steve Hackett. Nogal een sterrenbezetting, dus. Het spelniveau is dan ook belachelijk hoog en als Husband, McLaughlin en Holdsworth ergens op meespelen, mag je erop rekenen dat de freakratio ook vrij hoog is. Altijd fijn om Holdsworth te horen met zijn vloeiende spel; dit keer volledig ten dienste van de compositie. En omdat zijn gitaarwerk wordt afgewisseld met dat van McLaughlin, de viool van Goodman en de vele toetsensolo's, is dit een uitermate gevarieerd album en een echte aanrader. Ik kocht de cd op 28 februari 2011 en de subtitel Volume 1 doet vermoeden dat er ook een Volume 2 is. Klopt. Die verscheen in 2012 en heb ik niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 15-04-2021 21:43:10 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 16 april 2021 @ 08:45:40 #14
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199022933
bazbo cd1097: Gary Husband - A Meeting Of Spirits

'Interpretations of the music of John McLaughlin', staat er op de sticker die op het hoesje geplakt zit. Het klopt niet. Er staan inderdaad uitvoeringen van stukken van McLaughlin op, maar Husband wisselt ze af met eigen composities, al dan niet in de stijl van. Een eerste versie van deze cd verscheen in 2006, maar de definitieve, aangevuld met extra materiaal kwam in 2017 en die kocht ik op 17 september 2018, toen hij in een plaatselijke platenwinkel te vinden was. Op de cd speelt Husband piano en percussie en dat is het. Geen gitaargegier of drumgedram, wat je misschien zou verwachten. Pingeljazz van de fijne soort. Bij vlagen open en leeg en verstild, bij andere vlagen vol, vlug en vinnig. Prachtplaat.

Niks van te vinden op YT, behalve:

Moderator vrijdag 16 april 2021 @ 10:33:02 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199024231
LP319

De nieuwe en vijfde plaat van tomahawk, inmidels met ook trevor dunn in de gelederen :D Het is een plaat die iets meer terug naar de roots van tomahawk gaat dus vrij lange tonen beetje echo-y en dat is niet slecht. Het is een heel wat betere plaat dan hun vorige "oddworld". Het is heel erg tomahawk en dus fijn :Y

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 16 april 2021 @ 11:12:16 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199024733
Cassette 5

Hits verdammo zou @Gehenna zeggen, dit bandje heeft sinds dat het uitkwam in 1990 totdat mijn vader overleed in 2001 zo'n beetje vastgeroest in de autoradio gezeten maar zeker altijd (door drie verschillende opels heen) in het dashboard kastje gezeten, ik kan de nummers dan ook vrijwel allemaal meezingen van mathhias rheims verdamt ich lieb dicht naar roxette it must have been love via new kots in a blik naar beverly crave, gary moore via sandra remer naar phil collins ook iggy pop komt hier voorbij met zijn candy om uiteindelijk bij bryan adams summer of 69 te eindigen.Vrij fout maar onmiskenbaar mijn soundtrack bij de 90s. voor de vele keren dat we gingen surfen tot eigenlijk alle bewegingen die niet meer op de fiets konden werden regelmatig ondersteund door deze muziek.

:)
  Redactie Frontpage vrijdag 16 april 2021 @ 19:06:52 #17
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199031089
bazbo cd1098: iamthemorning - Belighted

Al sinds 25 maart 2014 ben ik in de ban van dit Russische duo, bestaande uit pianist Gleb Kolyadin en zangeres Marjana Semkina. Het duo opereert in een singer/songwriterhoek, maar dan met avontuurlijke en bijna proggy invloeden. Op hun debuutplaat Belighted, dat begin 2014 uitkwam, horen we mooie songs die gebaseerd zijn op piano, met her en der bas en drums (door Gavin Harrison), een heel enkele keer een gitaar en met veel strijkersarrangementen. Marjana klinkt als de lieflijkheid zelve en zingt haar teksten over vermoorde meisjes, gruwelijke martelpraktijken en serieverkrachters of het de gewoonste zaak van de wereld is. Haar stem past grandioos bij de indrukwekkende pianopartijen van componist Kolyadin. Geweldig album, dit!

Redactie Frontpage vrijdag 16 april 2021 @ 19:16:37 #18
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199031240
bazbo cd1099: iamthemorning - From The House Of Arts

iamthemorning presenteert het debuutalbum Belighted tijdens een feestje in het huis van de schone kunsten in Moskou, de woonplaats op dat moment van Marjana Semkina en Gleb Kolyadin. Er staat opnameapparatuur gereed en die doet het ook nog. In 2015 brengt het duo er een cd van uit in eigen beheer. Ik koop dat cd'tje op vrijdag 6 december 2019 in het Burgerweeshuis in Deventer, alwaar ik zojuist iamthemorning heb zien spelen (in het voorprogramma van The Flower Kings). Natuurlijk laat ik mijn plaatje door beiden signeren. Het geluid op het plaatje kan ermee door; soms klinkt het wat dof of ver weg en mist het de dynamiek en de details, maar over het algemeen is het goed te pruimen. Voor de gelegenheid speelt het duo met een gast op akoestische gitaar, bas en drums en met een strijkensemble. Eerlijk is eerlijk: het voegt niet zo veel toe aan de mooie plaat Belighted, maar desalniettemin een leuk hebbedingetje.

Redactie Frontpage zaterdag 17 april 2021 @ 07:20:15 #19
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199036815
bazbo cd1100: iamthemorning - Lighthouse

Een nieuw formeel iamthemorningalbum komt in 2016. Op Lighthouse gaat het Russische duo in vijftig minuten verder met het perfectioneren van hun formule: fraaie pianoaangedreven liederen vertolkt met het frisse en soms bijna klassieke pingelspel van Kolyadin en de lieftallige stem van Semkina. Ook dit keer zingt Marjana over gruwelheden, griezelverhalen, sinistere oorden en de duistere krochten van de geest alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Het duo krijgt instrumentale hulp van Gavin Harrison, Colin Edwin, Mariusz Duda, een koor en een strijkorkestje. Op 4 april 2016 kocht ik het mooie album en ik speel het sindsdien geregeld.

Redactie Frontpage zaterdag 17 april 2021 @ 10:04:30 #20
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199037609
bazbo cd1101: iamthemorning - Ocean Sounds

Fantastisch tussendoortje uit 2018. De band sluit zich een etmaal op in de Ocean Sounds Recording Studios in Noorwegen, samen met een violist, cellist, bassist en percussionist en nemen een paar 'klassieke' iamthemorningsongs opnieuw op in een intieme setting. Camera's draaien mee en zo ontstaat dit setje van cd en bluray, dat ik kocht op 25 oktober 2018. Schitterend om het duo aan het werk te zien. Het pianospel is bijzonder indrukwekkend en de stem van Marjana is ... zucht.

Redactie Frontpage zaterdag 17 april 2021 @ 15:36:08 #21
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199041568
bazbo cd1102: iamthemorning - The Bell

Het echte derde album van iamthemorning komt in 2019. Ik koop The Bell op 5 augustus als hij net uit is. Mijn hoge verwachtingen zie ik nadrukkelijk waargemaakt. Opnieuw prachtige liedjes met piano en de heerlijke zang en die dan mooi gearrangeerd. Zo horen we op bescheiden schaal drums, bas en (elektrische) gitaar; de nadruk ligt echter op de orkestrale arrangementen. Het past allemaal bij het naargeestige karakter van de teksten. Die gaan over de dood, vermoorde meisjes en wat je kunt doen als je vervelende buren hebt (hun huis in de fik steken). Toch is de sfeer algeheel zeer zoet en lieflijk en ik vind het allemaal zeer schitterend. In 2019 en 2020 brachten respectievelijk Gleb Kloyadin en Marjana Semkina een soloalbum uit (de plaat van Marjana hoort bij de mooiste van dat jaar) en het wachten is nu op een nieuw groepsalbum.

Redactie Frontpage zaterdag 17 april 2021 @ 15:50:35 #22
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199041729
bazbo cd1103: The Idle Race - Back To The Story ...

The Idle Race was een bandje uit Birmingham dat ingenieuze popdeuntjes maakte en drie albums in 1968, 1969 en 1971. In een vroegere versie van de band vinden we ene Roy Wood (1966) en vanaf 1968 is een piepjonge Jeff Lynne te vinden in de band. Het is onder zijn leiding dat de eerste twee albums The Birthday Party (1968) en The Idle Race (1969) verschijnen. Daarop een wagonlading aan pareltjes van Beatlesesque prachtliederen. In 1970 vertrekt Lynne om zich te voegen bij Roy Woods The Move en niet veel later starten ze samen Electric Light Orchestra. De rest is geschiedenis. De achtergebleven The Idle Race maakt nog een album Time Is in 1971, maar het songmateriaal is gewoon niet meer zo goed en pakkend. In 1996 verschijnt een dubbelcd met de drie albums erop, plus een boel B-kantjes en nooit eerder verschenen spul. In 2013 komt daar een herdruk van en die koop ik op 29 mei 2017. Veel, heel veel grandioos liedwerk. Onder de songs ook leuke covers. Wat te denken van Here We Go Round The Lemon Tree (van The Move) en Neanderthal Man (door Eric Stewart, Kevin Godley en Lol Creme van de latere 10cc)? Niet alles heeft de tand des tijds doorstaan, maar het geeft een geweldig beeld van het talent van de jonge Jeff Lynne. Hoogst amusant. Vooral het debuutalbum The Birthday Party vind ik briljant; de leukste stukken komen van die (korte, nog geen dertig minuten durende) plaat.

Redactie Frontpage zondag 18 april 2021 @ 10:29:17 #23
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199050994
bazbo cd1104: I.E.M. - Untitled (Complete I.E.M.)

The Incredible Expanding Mindfuck is project nummer 12.354 van meneer Steven Wilson. Eind jaren negentig en in de jaren nul bracht hij op het Nederlandse label Toneflote een viertal vinylplaten uit: I.E.M., An Escalator To Christmas, Arcadia Son en I.E.M. Have Come For Your Children. Er zijn er een paar later ook verschenen op cd en ik heb I.E.M. en Arcadia Son ergens achter in een kast verstopt staan. In 2010 verzamelde hij die op deze 4cd-box, die ik kocht op 19 juni van dat jaar. Met I.E.M. kan Wilson de krautrock en spacerock maken die hij zelf zo graag hoort. Lange, hypnotiserende, instrumentale stukken die hij in z'n uppie heeft zitten inspelen en produceren. Alleen op de vierde plaat krijgt hij wat hulp (Colin Edwin, onder anderen). De box is schitterend vormgegeven door en met magistrale foto's van Carl Glover. Wazige shit van niveau. Zondagje zoet.

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 18-04-2021 15:29:12 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 07:11:39 #24
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199079485
bazbo cd1105: Ilya - The Revelation EP

Geen idee meer hoe ik hier aan kom. Sinds 21 juni 2003 staat deze EP in de kast. Ik haal hem er niet vaak uit. In 2003 was de triphophausse toch over, zou je zeggen. Ik zou het wel zeggen. Al zijn acts als Massive Attack en Archive interessant gebleven. Hoe kom ik hier dan aan? Cadeau gekregen in de winkel? Het zou kunnen. Gebeurde wel vaker. Maar het is niet zo. Op het doosje zit een sticker van de plaatselijke platenwinkel met §4,99 erop. Denk dus dat ik in de winkel ben getipt door een van de gasten achter de toonbank of zo, dat gebeurde zeker! Ilya bestaat in 2003 uit instrumentalisten Nick Pullin en Dan Brown en zangeres Joanna Swan. In dat jaar ook komt hun debuutplaat They Died For Beauty uit. Het zal. Op deze EP staan vier lome triphopstukken die heul niet gek zijn. Het liedje Quattro Neon is in ieder geval zeer fraai.

[ Bericht 6% gewijzigd door bazbo op 20-04-2021 07:26:48 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 07:36:44 #25
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199079590
bazbo cd1106: Indigo Falls - Indigo Falls

Tussen alle vele bedrijven door weet toetsenist Richard Barbieri in 1997 een plaat te maken samen met zijn vrouw, zangeres Suzanne Barbieri, onder de groepsnaam Indigo Falls. Dat doen ze niet met z'n tweetjes alleen; ze krijgen hulp van nogal wat lui. En niet de minsten: Mick Karn, Steve Jansen, Jakko Jakszyk, Theo Travis, laten we er een paar noemen. Op Indigo Falls staan zeven melodieuze, ambientpopachtige deunen die tegen de prog aan schuren. Ik vind de plaat pas op 2 oktober 2008 ergens. De songs Only Forward en The Wilderness ken ik dan al, want de ene staat op een sampler van werk van Jansen/Barbieri/Karn die ik heb en de andere staat ook op Beginning To Melt van Jansen/Barbieri/Karn. Er staan echt prachtige stukken op; de stem van Suzanne is zoet, maar kan ook flink uithalen. Mooi atmosferisch werkstuk, dit.

Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 08:27:31 #26
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199079941
bazbo cd1107: Neil Innes - How Sweet To Be An Idiot

Als begin jaren zeventig de Bonzo Dog Doo Dah Band of Bonzo Dog Band uit elkaar valt, gaat Neil Innes z'n eigen weg. In 1973 maakt hij een soloplaat en dat is deze. Hij verzamelt een bandje om zich heen en in korte tijd speelt het bandje elf korte, krachtige en humoristische liedjes in, waaronder het titelnummer dat een hitje werd. Ik zocht jarenlang naar een exemplaar van de elpee en vond hem nergens (voor een redelijk bedrag). Gelukkig kwam in 2020 deze remaster uit, die ik bij het verschijnen kocht op 28 mei. De elpee is aangevuld met een boel singleversies en b-kantjes, zodat we bijna vijf kwartier muziek krijgen. Wat vooral opvalt is wat een geweldige songschrijver Innes is en hoe die liedjes perfect passen in de rock 'n' rollomgeving waarin hij ze hier neerzet. Dat het allemaal ook nog eens heel geestig is, is mooi meegenomen. Later zou hij samen met Eric Idle de succesvolle Beatles-parodie-ode The Rutles beginnen en nog weer veel later roept hij de Bonzos weer bijeen. Vorig jaar zou een groot reŁnieconcert plaatsvinden ter ere van het juridisch terugwinnen van de bandnaam, maar het mocht niet zo zijn. Neil Innes overleed op 29 december 2019.

Oh en bij de bonustracks zit het geniale:

[ Bericht 8% gewijzigd door bazbo op 20-04-2021 12:04:40 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 12:18:02 #27
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199082218
bazbo cd1108: Inventionis Mater - Does Humor Belong In Classical Music?

Les 12.354 in de reeks 'Zo kun je de muziek van Frank Zappa ook spelen'. Pierpaolo Romani en Andrea Pennatti vormen samen het duo Inventionis Mater en met respectievelijk (bas)klarinet en klassieke gitaar brengen zij de muziek van Frank Zappa op uitzonderlijke wijze tot leven. Ik kocht hun (met tweeŽndertig minuten veel te korte) debuutplaatje op 15 juli 2016 tijdens het grote Zappafestival in Noordoost-Duitschland, alwaar het Italiaanse duo meerdere keren speelde. Op het repertoire zowel rocksongs als klassiekerige werken.

Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 12:52:40 #28
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199082697
bazbo cd1109: Inventionis Mater - Kong's Revenge

De les duurt dit keer langer. Dit is een echt volledig en volwaardig album vol stukken van Zappa, gespeeld op (bas)klarinet en akoestische gitaar. De twee Italiaanse vrienden brengen Kong's Revenge uit in 2014 en naast hun vrije interpretaties van het Zappamateriaal staan er ook een paar zelfgemaakte intermezzo's op, zij het dat die wel zeer Zappaiaans klinken. De titel van het album is een samentrekking van twee stukken King Kong en Chunga's Revenge en alleen de eerste komt op het album voor (en nog in verschillende variaties ook). Ik kocht deze mooie cd op 21 maart 2015 tijdens het Moooah!-festival in Corby in Groot-BrittaniŽ, alwaar het duo optrad.

Redactie Frontpage dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:18 #29
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199085092
bazbo cd1110: Inventionis Mater - Zapping

Op Zapping (2016) kiezen Pierpaolo Romani en Andrea Pennati een heel iets andere benadering. Ze wisselen de stukken van Zappa af met enkele neo-klassieken: Stravinsky, VarŤse, Sarti en Pierpaolo Romani zelf. Nu had Zappa zelf veel met VarŤse en Stravinsky en het werk van Romani is ook duidelijk geŽnt op de stijl van Edgar, Igor en Frank, dus het komt allemaal helemaal goed. Het resultaat is wel een zeer avontuurlijk album vol herkenbare deunen (als je Zappafiel bent) en obscuurder werk. Dat we slechts akoestische gitaar en (bas)klarinet horen, betekent niet dat het saai wordt. Dit keer komen zelfs de 'rock'nummers van Zappa zeer goed uit de verf. Van Teenage Prostitute, Why Does It Hurt When I Pee? en Wet T-Shirt Night tot aan G-Spot Tornado, Echidna's Arf (Of You) en Son Of Mr. Green Genes. Deze mooie cd kocht ik op 15 juli 2016 tijdens het Zappafestival in Noordoost-Duitschland. Er is een vier de album van Inventionis Mater, maar die heb ik (nog) niet.

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 07:33:49 #30
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199094125
bazbo cd1111: Mark Isham - Castalia

De Amerikaanse trompettist en componist Mark Isham maakt al vanaf halverwege de jaren zeventig interessante muziek. Aanvankelijk begeeft hij zich in de jazz, later kwam daar allerlei elektronica bij, er is een periode van new age geweest en tegenwoordig maakt hij filmmuziek. In 1988 komt hij met Castalia, dat zich bevindt op het grensgebied van jazz, elektronica, fusion, prog en wat zweverig. Niet vreemd dat David Sylvian hem in 1988 vraagt om mee te gaan met diens tournee. Ik hoor voor het eerst van Isham op de platen van David Sylvian en koop op 3 oktober 1992 deze cd. Zeven atmosferische stukken en de lijst met bijdragende muzikanten is indrukwekkend: Mick Karn, David Torn, Patrick O'Hearn en Terry Bozzio en zo nog een paar lui. Isham zelf speelt trompet, toetsen en andere elektronica. Ik heb dit altijd een zeer mooie plaat gevonden. Hij is een tijdje niet uit de kast geweest, maar ik vrees dat ik 'm nu weer wat vaker ga beluisteren.

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 08:15:13 #31
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199094356
bazbo cd1112: It's Immaterial - Driving Away From Home

Dit is de 3" cd single van het hitje van It's Immaterial uit 1988. Ik kocht het op 19 april 1990 en ik viste hem toen uit een uitverkoopbak voor een gulden of twee. Ik vond het een geinig liedje. Op dit singletje staat ook nog Ed's Funky Diner (Friday Night, Saturday Morning) in de Extended 12" Remix, dat het niet haalt bij het titelnummer maar toch amusant is voor een keer, plus Driving Away From Home (I Mean After All It's Only 'Dead Man's Curve') in de Extended 12" Remix. Ook leuk voor een keer; ik ben die typische jaren tachtig echotechodrum al snel zat. Leuk hebbedingetje (het neemt niet veel ruimte in de kast in) en na dertig jaar is-ie in waarde verveertigvoudigd. (Op Discogs vragen gasten er twintig euro voor.

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 09:37:25 #32
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199094955
bazbo cd1113: Jon Anderson - Olias Of Sunhillow

Koop ik dit album nu voor de vierde keer? Jazeker. De vinylversie van deze plaat uit 1976 heb ik sinds begin jaren tachtig (zij het tweedehands), een eerste cd-versie kocht ik tien jaar geleden of zo, een remaster in januari 2020 en nu dan verschijnt een nieuwe remaster met een dvd waarop de plaat in surround. En het klinkt fantŠstisch! Andersons sprookje over de vier stammen die onder leiding van de magiŽr Olias de planeet Sunhillow ontvluchten (omdat die vergaat) en op zoek gaan naar een nieuwe wereld heeft me altijd al kippenvel bezorgd, maar nu helemaal. Ja, het is zweverig en niet van deze tijd, maar allemensen wat een prachtige melodieŽn en arrangementen heeft Anderson toch gemaakt. Een half jaar lang sloot hij zich op in zijn garage om alle akoestische en elektronische instrumenten (die hij helemaal niet beheerste) in te spelen en alles te mixen tot een grandioos geheel. Hij dreef hem bijna tot waanzin. Maar het resultaat is, samen met de schitterende hoeskunst, legendarisch. Deze plaat hoort definitief in mijn top tien van allerbeste albums aller tijden. Gaat dat horen.

Plaatje van de dvd:

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 09:45:26 #33
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199095008
bazbo cd1114: Big Big Train - The Underfall Yard

Ook dit album moest ik opnieuw kopen. Oorspronkelijk komt het uit 2009. Het is niet het eerste BBT-album, maar wel het eerste waarop David Longdon zingt. Voor deze remaster is de plaat ook opnieuw gemixt en zijn een paar fouten hersteld (een enkele gitaarpartij en een zangstukje, geloof ik). Daarnaast is er een tweede plaatje toegevoegd, met twee lange stukken van de plaat opnieuw ingespeeld door de bezetting van 2020, aangevuld met twee stukjes die op de plank waren blijven liggen en een heel nieuw nummer Brew And Burgh van de bezetting van 2020. Mooie aanvulling op het toch al prachtige oeuvre van deze Britse meanderprogband.

Moderator woensdag 21 april 2021 @ 09:54:46 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199095084
BBCD 324

Nieuwe aanwinsten voor de CD kast :Y dankzij mijn hele draai je cd kast gebeuren heb ik weer eens wat dingen op CD aangeschaft waaronder ook veel wat niet op vinyl te verkrijgen is maar ook gewoon wat dingen op CD omdat dat goedkoper is. We beginnen met het geweldige masada (er gaan veel tzadik cdtjes volgen nu) Voices in the Wildernes. Een dubbel cd ten ere van het tien jarig bestaan van meneer Zorns masada, waar de focus een beetje op de zang ligt toch nog merendeel instrumentaal is. Het is dus Klezmer met typische klezmer zang in zijn geheel alles wat we van masada kunnen verwachten opzwepend, spannend, melodieus en gespeeld door geweldige artiesten O+

Ik zit even een paar uur in het jazzy joodse :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 21-04-2021 11:23:38 ]
  Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 12:54:24 #35
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199097183
bazbo cd1115: Andy Jackson - Signal To Noise

Voor wie deze multi-instrumentalist die ooit samenwerkte met Pink Floyd niet kent: Andy Jackson is een multi-instrumentalist die ooit samenwerkte met Pink Floyd. In de latere periode, dus rond The Division Bell, was dat. Verder is hij bekend als producer van allerlei artiesten. In 2014 maakt hij een solo-album en dat heet Signal To Noise. Ik kocht het op 30 mei 2016 en ik heb een versie met een dvd erbij, waarop het hele album ook nog eens in surround staat en die dvd heb ik nog nooit beluisterd. Jackson heeft alles op de cd zelf gedaan: gecomponeerd, ingespeeld (hij is multi-instrumentalist die ooit samenwerkte met Pink Floyd), geproduceerd en gemixt. Alleen de hoes is niet van hemzelf. Gelijk bij de eerste tonen van het eerste nummer horen we dat hier een technisch begaafd iemand bezig is. En als hij dan gaat zingen, denk ik: dit klinkt als Pink Floyd. Dat is niet vreemd dat ik dat denk, want Andy Jackson is een multi-instrumentalist die ooit samenwerkte met Pink Floyd. Zijn composities halen het echter niet bij die van Pink Floyd, maar slecht is het niet. Aangename, laid-back en midtempo spul dat zorgt voor veertig minuten vermaak.

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 13:19:29 #36
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199097476
bazbo cd1116: Andy Jackson - 73 Days At Sea

Had ik al verteld dat Andy Jackson een multi-instrumentalist is die ooit samenwerkte met Pink Floyd? Nee? Nou, Andy Jackson is een multi-instrumentalist die ooit samenwerkte met Pink Floyd. Die invloed van Pink Floyd hoor je ook weer goed op Jacksons tweede soloplaat 73 Days At Sea. Ik kocht de versie met de dvd erbij (die ik nog nooit heb gehoord) op 21 maart 2016. De plaat gaat verder waar de voorganger nooit ophield: prettige, kalme songs in de stijl van Pink Floyd. Opnieuw heeft Jackson alles weer in z'n uppie gecomponeerd, gespeeld, geproduceerd en weet ik allemaal wat nog meer. Alleen op het (lange) nummer horen we de sax van naamgenoot David Jackson (!) en de stem van Anne-Marie Helder. Thematiek is de zee, eilanden, water en andere nattigheid. Wederom een hoogst aangename plaat.

Redactie Frontpage woensdag 21 april 2021 @ 15:04:14 #37
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199098828
bazbo cd1117: Joe Jackson - Stepping Out - The Best Of Joe Jackson

Hier ga ik niet te veel over zeggen. Ik heb gruwelijk te weinig Joe Jackson in de cd-kast. Alleen deze verzamelaar uit 1990 dus, die ik kocht op 13 oktober 2012. Op vinyl heb ik wel het een en ander, dat ik kocht halverwege tot eind jaren tachtig. Op deze cd dus de grote hits, terwijl er op zijn eerste tien platen (of zo) zo verschrikkelijk veel meer moois staat. Desalniettemin een leuk overzicht dit, ware het niet dat Real Men ontbreekt.

Moderator woensdag 21 april 2021 @ 16:42:28 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199100173
BB325

Jamie Saft is een orgelaar die deze cd gereleased heeft via het tzadik label in het radical jewish culture project, dit is een cd met bob dylan covers. Net als de vorige plaat trouwens voices of wildernes zit hier een nummer gezongen door patton bij (goh doorlopend thema ofzo?? ) Maar grappig genoeg zijn deze covers vooral instrumentaal, en dat geeft wel een grappig effect omdat je zelden bobs muziek ziet vanuit een puur muzikaal aspect zonder zijn goede teksten.

Grappig om op een cd met alleen piano/orgel cotrabass en drums drie gitaren op de hoes te zetten _O-

Moderator woensdag 21 april 2021 @ 17:58:22 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199100827
BBCD326

Tijd voor funk van Bill Laswel en de gekkigheid van Mike Patton, Samen met de drums van Hamid Drake geen Mick Harris dus dit keer, en John Zorn zelf op de toeter. Dit zijn live opnames voor de 50ste verjaardag van meneer zorn. En het begint al heerlijk een soort groovende bas met daar doorheen dus allerlei gekkigheid. patton gaat los op effecten en zorn toetert zijn longen eruit :D Erg fijne chaos.

Niks van deze op youtube dus daarom maar een set uit hetzelfde jaar met een andere drummer en zonder patton.

Moderator woensdag 21 april 2021 @ 18:51:09 #40
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199101319
BBCD327

In de reeks great jewish composers Burt Bacharach, een dubbel cd waarin het mierzoete werk van bacharach wordt vertolkt door het vaste rooster van tzadik artiesten O+ we krijgen dus heerlijk edgy versies van liedjes als close to you (why do birds suddenly appear) dont go breaking my heart alfie, trains and boats and planes (is dat trouwens gecoverd door rowen heze?) I say a little prayer the look of love etc etc... _O_

Toffe collectie tijdloze muziek eigenlijk in leuke frisse modern jazzy jasjes

Redactie Frontpage donderdag 22 april 2021 @ 07:50:26 #41
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199106844
bazbo cd1118: Jakko M. Jakszyk - The Bruised Romantic Glee Club

De naam Jakko Jakszyk kwam ik voor het eerst tegen op de lijst van oud-King-Crimson-muzikanten die deelnamen aan de 21st Century Schizoid Band. Sinds 2013 is hij daadwerkelijk lid van King Crimson; daarnaast is hij betrokken bij allerlei projecten en maakt hij solomuziek. Jakszyk is een Britse gitarist en songsmid en op dit eerste soloalbum (uit 2009) vertelt hij door middel van muziek over de zaken die hem hebben gevormd in het leven en de muziek. Het is een dubbelcd en op het eerste plaatje staan songs en instrumentaaltjes die onder andere verhalen over hoe hij op anderhalfjarige leeftijd werd geadopteerd, over zijn ouders, over de dierbaren die hij verloor aan Alzheimer en kanker. Op het tweede plaatje laat hij ons horen welke muziek hem heeft geleid in het (muzikale) leven. Zo krijgen we stukken van Soft Machine, King Crimson (het prachtige Islands en een tabla-versie van Pictures Of A City!) en Henry Cow. Jakszyk speelt zelf de meeste gitaar-, bas- en toetsenpartijen, maar krijgt ook hulp van een clubje: Gavin Harrison, Mel Collins, Robert Fripp, Ian McDonald, Dave Stewart, Mark King, Danny Thompson en Caroline Lavelle zijn slechts enkele namen. Ik kocht dit mooie album op 4 maart 2010.

Redactie Frontpage donderdag 22 april 2021 @ 08:18:52 #42
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199106969
bazbo cd1119: Jakko M. Jakszyk - Secrets & Lies

Het duurde elf jaar voordat Jakszyk met nieuw solomateriaal kwam. Dit album verscheen vorig jaar en ik kocht het op 2 november 2020. Niet dat hij in de tussentijd stil zat. Zoals gezegd neemt hij deel aan King Crimson en is hij betrokken bij verschillende projecten, waaronder Fjieri (zie aldaar). Toen ik Secrets & Lies voor het eerst hoorde, vond ik een paar stukken zeer herkenbaar en ik hoefde niet lang na te denken: de songs Before I Met You en It'll All Make Sense staan ook op Fjieri's Words Are All We Have (2015). Het zijn dan ook zeer pakkende songs en hier horen we ze in een uitgebreider en wat beter uitgebalanceerder arrangement. Jakszyk doet weer veel zelf (de gitaren, bas en toetsen), maar krijgt ook opnieuw hulp van enkele collega's: Peter Hammill, Mark King, John Giblin, Tony Levin, Robert Fripp, Gavin Harrison, Mel Collins. Wederom een mooie plaat met subtiele songs; geen technische hoogstandjes of virtuoos gepiel, maar gewoon goed in elkander stekende muziek. Bij de cd zit een dvd met het hele album nog eens in surround en drie video's en die heb ik nog niet gehoord of gezien.

Redactie Frontpage donderdag 22 april 2021 @ 09:32:07 #43
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199107586
bazbo cd1120: Jakszyk Fripp Collins - A Scarcity Of Miracles

Onder de subtitel 'A King Crimson ProjeKct' verschijnt dit (tamelijk onverwacht) in 2011. Tijdens een jamsessie legt Robert Fripp allerlei soundscapes neer met daaroverheen zijn gitaarsolo's. Mel Collins speelt wat saxpartijen. Jakszyk neemt alles mee naar huis en in zijn studio probeert hij er wat toegankelijks van te maken. Hij schakelt drummer Gavin Harrison en bassist Tony Levin in om aanvullende partijen in te spelen en zelf maakt hij teksten die hij inzingt. Je zou verwachten dat het een rommeltje wordt, maar het tegendeel is waar. Het resultaat is een uitermate aangename plaat met zeven prettig in het gehoor liggende songs. De sfeer is ontspannen en rustgevend, maar toch is er onderhuids van alles gaande, waardoor het nergens saai wordt. De King Crimson van 2014 speelt tijdens de tour af en toe het titelnummer of afsluiter The Light Of Day. Ik koop de speciale editie van cd met dvd op 27 mei 2011. Op de dvd diverse mixen van de plaat, waaronder een surround, plus de video van het titelnummer.

Redactie Frontpage donderdag 22 april 2021 @ 11:10:31 #44
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199108673
bazbo cd1121: Jaga Jazzist - The Stix

Dit is het enige plaatje van dit Noorse achtkoppige ensemble dat ik heb. Ik kocht het op 27 juni 2003, toen de cd net een tijdje uit was. In de band drums, vibrafoon, allerlei toeters, gitaar, synthesizers. Ik vind het intrigerende maar ook bevreemdende jazzpostrockfusionprogavantgarde, hoor er af en toe wat Tortoise in, maar kan het verder lastig vergelijken met wat anders. Je moet het gewoon horen, want het is belachelijk gaaf. Doen, hoor!

Redactie Frontpage donderdag 22 april 2021 @ 12:39:01 #45
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199109521
bazbo cd1122: Steve Jansen - Slope

Steve Jansen heet helemaal geen Steve Jansen. Toch is hij onder die naam bekend. Vanaf 1975 is hij de drummer van de groep Japan (tot over een paar dagen) en als die groep in 1982 uit elkaar valt, werkt hij samen met heel veel verschillende mensen en groepen, waaronder de oud-leden van Japan. Van een soloplaat komt het nooit, tot het 2007 wordt. Dan verschijnt Slope en ik koop 'm op 15 november, zo gauw als hij uit is. Op de cd staan twaalf klankschilderijtjes, vocaal en instrumentaal. Jansen is al tijden niet alleen maar drummer, maar ook zanger en toetsenist en af en toe pakt hij zelfs een gitaar in zijn handen. Toch krijgt hij hulp. Veel hulp. Zo zijn daar Thomas Feiner, Theo Travis, Steve d'Agostino en enkele anderen, waaronder zijn broer David Sylvian (die helemaal geen David Sylvian heet). Sylvian zingt twee stukken (Playground Martyrs en Ballad Of A Dead Man) en speelt incidenteel wat gitaar. Slope verschijnt op Samadhisound, het label van Sylvian. Maar er zijn meer stemmen te horen, waaronder die van Tim Elsenburg, Thomas Feiner, Joan Wasser, Nina Kinert en Jansen zelf. Ik vind het een heerlijk eigenzinnig album vol atmosferische arty muziek en ik graai hem regelmatig uit de kast.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 08:00:15 #46
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199120101
bazbo cd1123: Steve Jansen - Tender Extinction

Het duurt negen jaar voor Steve Jansen met een opvolger komt. Tender Extinction ligt in het verlengde van die voorganger, zij het dat er nu wat meer nadruk op de vocalen ligt. De lijst met gastmuzikanten is iets korter: Thomas Feiner is er weer, Tim Elsenbaum ook, daarnaast horen we Perry Blake, Melentini, Nicola Hitchcock en nog een paar anderen. Wat is gebleven zijn de verstilde momenten, de mix van subtiele elektronica en akoestische instrumenten, de afwisseling in atmosfeer en de schoonheid. Ik kocht Tender Extinction bij het verschijnen op 12 september 2016 en ook deze beluister ik veel.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 08:21:57 #47
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199120293
bazbo cd1124: Steve Jansen - The Extinct Suite

Met het materiaal van Tender Extinction weet Steve Jansen een jaar later nůg een plaat te maken. Wat hij doet is allerlei instrumentale partijen lospeuteren en samensmelten tot ťťn lange ambientachtige compositie van bijna een uur. En ja, ik hoor bepaalde instrumentale passages of klankkleuren terug, maar het stuk staat op zichzelf. Het overtreft misschien het oorspronkelijke album, zij het dat het van een geheel andere orde is. Ik kocht de cd bij het verschijnen op 13 maart 2017 en ook deze speel ik vaak af.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 09:06:25 #48
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199120668
bazbo cd1125: Steve Jansen - Corridor

Behalve muzikant is Steve Jansen ook fotograaf. In 2018 exposeert hij in de Cape Breton University Art Galery in Canada. Hij maakt er een complete installatie van: terwijl het publiek naar de foto's kijkt, klinkt er speciaal voor deze expositie gemaakte muziek in de galerie. Die muziek brengt Jansen later (halverwege 2018) uit op deze cd. Het is muziek die in het verlengde ligt van The Extinct Suite. Lange, ambient tonen, waarin het instrument nauwelijks te herkennen is. De atmosfeer is warm, al is er wel wat onderhuids. Titelstuk Corridor duurt dik achtenveertig minuten en daarna klinkt het kortere Recovery Room, waarin we ook Seigen Ono op charango horen. Ik kocht de cd bij het verschijnen op 6 juli 2018. Werkelijk schitterend werk dat zich kan meten met de beste in het (ambient) genre. Ook dit is er een waar ik zeer regelmatig naar terugkeer.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 10:19:36 #49
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199121366
bazbo cd1126: Steve Jansen & Richard Barbieri - Stories Across Borders

Steve Jansen is na het Japan-avontuur altijd blijven samenwerken met zijn oud-collega's uit de band. Er volgt nu een rijtje van die samenwerkingen. Stories Across Borders maakt hij samen met toetsenist Richard Barbieri. Vier van de acht composities schrijven ze met z'n tweetjes, daarnaast van ieder individueel twee. Ook bassist Mick Karn helpt mee. Het zijn acht klanklandschappen, instrumentaal, atmosferisch, open, soms wat schurend. Sommige stukjes zijn ritmisch, andere weer meer ambient. Je kunt het als 'behang' opzetten, maar als je er goed naar luistert, gebeurt er genoeg om de aandacht te blijven trekken. De cd verscheen in 1991 en ik vond een exemplaar op 15 oktober 1994. Zeer mooi.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 11:08:35 #50
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199122052
bazbo cd1127: Jansen Barbieri Karn - Beginning To Melt

De drie oud-Japanleden vinden elkaar helemaal in het trio dat bekend is onder de naam JBK. Beginning To Melt uit 1993 is hun eerste echte samenwerking, al krijgen ze veel hulp van anderen: Suzanne Barbieri, ook-oud-Japanlid Rob Dean, Robbie Aceto, David Torn en Steven Wilson. Het meeste is instrumentaal, enkele stukken zijn vocaal. De composities zijn door de drie (mede) geschreven en er zijn wat kruisbestuivingen met de gasten. The Wilderness staat vermeld onder de naam The Oystercatchers, maar zal in 1997 verschijnen op het album van Indigo Falls (Richard Barbieri en zijn vrouw Suzanne). Ik koop Beginning To Melt op 16 februari 1994. Door de verschillen in geluid en (solo)zang is het een wat onsamenhangende(r) plaat, maar er staat grandioos mooi spul op.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 11:36:33 #51
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199122410
bazbo cd1128: Jansen Barbieri Karn - Seed

Kennelijk was er nog wat restmateriaal van Beginning To Melt, want een jaar later (in 1994) verschijnt dit mini-album met daarop drie stukken die heel goed op die plaat hadden gekund, aangevuld met een remix van het titelnummer Beginning To Melt. Opvallende hulp op Prey is Steven Wilson op gitaar. Opnieuw een beetje een allegaartje, maar toch komt er in vijfentwintig minuten weer heel veel leuks en moois voorbij. Ik kocht deze op 16 november 1994 bij het verschijnen ervan.

Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2021 @ 14:23:27 #52
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199124494
bazbo cd1129: Steve Jansen & Richard Barbieri - Stone To Flesh

Jansen en Barbieri maken met z'n tweeŽn dit schitterende album in 1995 en ik koop het op 30 september van dat jaar. Zes middellange stukken, de helft vocaal en de andere helft instrumentaal. In Mother London horen we de legendarische Mark Feltham met een spookachtig goede mondharmonica. Daarnaast zijn er bijdragen van Steven Wilson (die rond die tijd JBK zo'n beetje heeft ingelijfd bij zijn band No-Man en Barbieri zijn andere band Porcupine Tree binnen sleurt) en David Torn. Sleepers Awake vind ik het hoogtepunt van de plaat: de compositie van Barbieri bezorgt me nog altijd kippenvel. Maar op de gehele plaat is het ijzersterk allemaal en een hoogtepunt in deze samenwerking tussen Jansen en Barbieri. Het album is een jaar of wat geleden nog eens geremasterd en opnieuw uitgebracht, maar die versie heb ik (nog) niet.

Redactie Frontpage zaterdag 24 april 2021 @ 10:25:10 #53
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199134696
bazbo cd1130: Steve Jansen & Richard Barbieri - Other Worlds In A Small Room

Op deze plaat uit 1996 staan drie langere stukken, beetje atmosferisch, beetje hypnotiserend, beetje ritme, beetje kalm, beetje voortkabbelend, beetje gaaf, aangevuld met vier kortere die zijn opgenomen in 1984 en afkomstig zijn van een Japanse EP. Ik kocht deze cd op 24 augustus 1996 en daar ben ik blij om, want er zijn er maar weinig van gemaakt en inmiddels is-ie zeldzaam geworden. Mooi werk weer, heren.

verder niks van te vinden op YT, behalve het complete album:

Redactie Frontpage zaterdag 24 april 2021 @ 15:11:22 #54
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199137441
bazbo cd1131: Jansen Barbieri Takemura - Changing Hands

Nobukazu Takemura, wie kent hem niet? Ik. Tot het 5 april 1998 is en ik zijn naam zie op deze cd uit 1997 die ik koop. Maar kennen? Samen met Steve Jansen en Richard Barbieri maakt hij zeven composities, het leeuwendeel instrumentaal, veelal ritmisch, elektronisch, repeterend, hypnotiserend. Wat Takemura precies bijdraagt is niet geheel duidelijk. Jansen is van de drums en de toetsen, Barbieri van de analoge elektronicageluiden. Deze plaat is iets elektronischer dan het 'dagelijkse' werk Jansen en Barbieri, dus ik vermoed dat Takemura daarvoor verantwoordelijk is. Subtle Bodies en Spaced zijn voor mij de pareltjes, maar het gehele album vind ik sterk.

Redactie Frontpage zaterdag 24 april 2021 @ 16:46:10 #55
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199138495
bazbo cd1132: Jansen Barbieri Karn - _ISM

Jansen en Barbieri hergroeperen zich met Karn in 1998 en maken gedrieŽn _ISM, dat verschijnt in 1999 en ik koop op 9 september 1999 als hij in mijn plaatselijke platenwinkel verkrijgbaar is. GedrieŽn is niet helemaal waar, want er is hulp: David Torn en Theo Travis zijn bekende namen, Masami Tsuchiya voor de kenner ook (hij speelde gitaar tijdens de laatste Japan-tour en is te horen op Oil On Canvas), ZoŽ Niblett en Clive Bell zijn er ook en zo nog enkele anderen. De heren delen de songschrijverij. Deel van de composities is vocaal, ander deel instrumentaal. Het is allemaal wat toegankelijker dan het meer ambiente of atmosferische werk van de voorgaande platen van Jansen en Barbieri. Bij vlagen is het zelfs zeer swingend. Steve Jansen doet de meeste zang, afgewisseld met Zoe Niblett Gelukkig staat de magistrale bas van Karn als vanouds lekker luid in de mix. Fijn album dat doet verlangen naar meer.

Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 07:46:18 #56
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199147024
bazbo cd1133: Jansen Barbieri Karn - Medium Label Sampler

Jansen, Barbieri en Karn hebben sinds 1993 hun eigen label Medium, waarop ze hun muziek uitbrengen. Beginning To Melt was het eerste album en zes jaar later is het nodig dat er een verzamelaar uitkomt met van alles wat er op het label is verschenen. Zo horen we JBK, Jansen & Barbieri, Jansen Barbieri Takemura, Indigo Falls, Pulse, Yoshihiro Hanno meets Mick Karn en andere samenstellingen. Ik vond het plaatje op 8 november 1999 toen het net uit was. Veel van wat er op staat, heb ik in de loop van de jaren weten te bemachtigen, maar toch is er ook nog een enkel iets wat ik nog niet heb. Zo is er een remixplaat van Pulse (de samenwerking tussen Steve Jansen en Yukihiro Takahashi). Maar de grote verrassing zit helemaal aan het eind: onder de naam JBK-band horen we een liveopname van Jansen Barbieri en Karn samen met Theo Travis en Steven Wilson die het obscure Japan-nummer Life Without Buildings spelen. Mooi overzicht van een productieve set bijzondere muzikanten.

Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 08:37:39 #57
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199147255
bazbo cd1134: Jansen Barbieri Karn - Playing In A Room With People

Kijk (hoor), nu wordt het echt interessant. Dit zijn liveopnames van Jansen, Barbieri en Karn, samen met Theo Travis en Steven Wilson, vastgelegd in Japan en Londen. Helaas is onduidelijk waar en wanneer precies, maar gezien de bezetting lijkt het in 1997 te zijn geweest (en deels van hetzelfde concert als waar Life Without Buildings van de vorige cd vandaan komt). Deze cd, die in 2001 verscheen en ik kocht op 30 augustus van dat jaar, geeft ook geen volledige weergave van een concert. De plaat begint en eindigt met een kort instrumentaaltje en daartussen horen we acht instrumentale werken. Opvallend is dat maar liefst vier daarvan komen uit het solo-oeuvre van Mick Karn, waaronder het fenomenale Bestial Cluster (dat het toch echt niet haalt bij de studioversie van het gelijknamige album). Big Wheels In Shanty Town, oorspronkelijk afkomstig van de Japan-reŁnie Rain Tree Crow, is de echte opener en we horen gelijk wat we verder kunnen verwachten: uitstekende en meeslepende ambient progpoprock. De overige drie stukken komen van Stories Across Borders van Jansen en Barbieri. De vijf heren zijn lekker bezig: het drumwerk van Jansen is losjes en toch strak, Barbieri's analoge synthtapijten vormen de warme deken, Karns bas knort als vanouds, Travis' scherpe sax kleurt de boel fijn in en Steven Wilsons (rhythm)gitaar speelt een onopvallende maar onmisbare rol. De plaat is natuurlijk veel te kort en tot op de dag van vandaag moeten we nog steeds een echt complete liveregistratie missen.

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 25-04-2021 21:46:01 ]
  Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 10:17:16 #58
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199148033
bazbo cd1135: Steve Jansen & Richard Barbieri - Lumen

Opnieuw liveopnamen, dit keer gemaakt op 1 november 1996 in de Melkweg in Amsterdam. Ik heb nog een recensie uit de SymInfo van dat jaar. Jansen en Barbieri kregen veertig minuten de tijd om hun kunnen te laten horen. Beiden waren ingebouwd in een batterij elektronica en tussen hen in stonden Mick Karn en Steven Wilson. Het betekent dat Jansen helaas niet live drumt en het duo dus veel gebruik moet maken van samples en vooraf opgenomen drums, een klein minpunt aan deze plaat. Het concert opent met het grandioze Sleepers Awake en eindigt met Beginning To Melt (dat begint met de versie van de gelijknamige plaat en na negen minuten overgaat in de mixversie van Seed). Daartussenin vier korte stukken van Stories Across Borders. Pas in 2016 verschijnen de opnames op deze cd (die ik gelijk koop op 15 februari) en ze zijn aangevuld met Crossing The Border, een outtake van de Stories Across Borders sessies. Dit album is een prachtige weergave van de muziek van Jansen en Barbieri en het is natuurlijk weer veel te kort.

Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 14:51:42 #59
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199151277
bazbo cd1136: Japan - Adolescent Sex

De albums van Japan heb ik niet alleen op vinyl, maar ik kocht ze ook in de jaren negentig op cd. De cd's van de vijf beroemde studioplaten staan inmiddels ergens ver weg achter in een kast verstopt, omdat ik in de jaren 00 nieuw geremasterde versies kocht. Adolescent Sex is het debuut van David Sylvian, Steve Jansen, Richard Barbieri, Mick Karn en Rob Dean uit begin 1978. De band speelt dan - onder druk van hun platenmaatschappij - een geforceerd klinkend soort glamrock, waarin al wel het talent van de jongelui naar voren komt. In 2004 verscheen de plaat in een remaster (in een serie van de eerste vier: als je alle vier naast elkaar zet, zie je op de vier ruggen het eerste Japan-logo en de rode cirkel uit de vlag van het land) en die kocht ik op 18 mei 2004. Op een enhanced deel zit wat extra's: vier video's. Het titelnummer van de plaat was een bescheiden hit. Hoewel de leden zelf en vooral David Sylvian afstand hebben genomen van deze periode van de band, blijf ik het krachtig materiaal vinden. De stem van Sylvian is nog wat schreeuwerig en zal pas tijdens het derde album het herfstige karakter ontwikkelen waarvan ik kippenvel kan krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 25-04-2021 15:13:30 ]
  Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 15:00:20 #60
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199151368
bazbo cd1137: Japan - Obscure Alternatives

In hetzelfde jaar als waarin het debuutalbum verschijnt, moet Japan al met een opvolger komen. Het lukt. Obscure Alternatives komt eind 1978 uit. Ik koop de plaat voor de derde maal als ik op 18 mei 2004 de dan nieuwe remaster aanschaf. De plaat ligt duidelijk in het verlengde van de voorganger: wat schreeuwerige glamroch waarin de gitaar van Rob Dean een hoofdrol speelt, al is er wat verandering gaande: de synthesizers van Barbieri krijgen wat meer nadruk en ook zet Mick Karn naast zijn bas een saxofoon in. Afsluiter The Tennant is zowaar een atmosferische instrumental. Ook op deze remaster staat veel extra's vier nummers live opgenomen in Tokyo, onduidelijk wanneer precies, maar ik vermoed eind 78 of 1979, aangezien de band In Vogue speelt, dat is te vinden op het derde studioalbum uit 1979. Daarnaast op een enhanced deel vinden we de video van Sometimes I Feel So Low.

Redactie Frontpage zondag 25 april 2021 @ 15:13:06 #61
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199151502
bazbo cd1138: Japan - Quiet Life

Dat derde studio album heet Quiet Life en verschijnt in 1979. Het is de plaat die een ommekeer betekent voor Japan. De band laat de glamrock los en beweegt zich naar een meer atmosferischer 'New Romantics'-stijl, waarin de gitaar van Rob Dean minder aanwezig is. Dat maakt dit album wat gespleten. Enerzijds zijn er rauwe rockstukken; anderzijds het meer open en rustiger materiaal. Ik koop de remaster uit 2004 op 4 mei van dat jaar. Wat is gebleven, is het buitenissige imago van de band: make-up, geverfde haren, nichterige kleding. De muziek op deze remaster klinkt stukken beter dan op eerdere versies. Het titelnummer was de hit en in een enhanced bonusdeel zit de video ervan. Daarnaast nog vier audio-extraatjes: de single- ťn 12"-versie van All Tomorrow's Parties (de cover van het Velvet Underground-nummer), de singleversie van het titelnummer en A Foreign Place, een instrumentaaltje van de sessies dat de plaat niet haalde, maar uiteindelijk terecht kwam op de vinylversie van de verzamelaar Exorcising Ghosts. Voor mij blijft het hoogtepunt van het album het schitterende orkestrale The Other Side Of Life en na al die jaren dat ik de plaat ken kan ik het bij het beluisteren nog altijd niet helemaal droog houden.

[ Bericht 6% gewijzigd door bazbo op 25-04-2021 16:00:53 ]
  Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 07:30:44 #62
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199160623
bazbo cd1139: Japan - Assemblage

Deze elpee kwam in 1981 uit, toen de band bij een andere platenmaatschappij zat en daarmee definitief een andere weg was ingeslagen. Op Assemblage staat spul van de eerste drie elpees (1978-1979), aangevuld met wat singlemateriaal. Voor de liefhebber interessant, omdat er afwijkende mixen/versies op staan, een outtake van het eerste album (Stateline) en de singles Life In Tokyo en European Son niet op de drie elpees staan. Op deze remaster uit 2004 (die ik kocht op 18 mei 2004 staat nůg meer: 12" versies en speciale mixen van singles, waaronder de cover van Smokey Robinson's I Second That Emotion. Naast deze vier stukken vinden we op het enhanced deel nog de video's van I Second That Emotion en Life In Tokyo. Ook goed om te weten is dat David Sylvian ten tijde van de opnames voor Quiet Life in contact kwam met Georgio Moroder; die schreef mee aan Life In Tokyo en kwam met zijn beroemde sequencer, die we ook terug horen in European Son en het titelnummer van Quiet Life. Begin 1980 stapte Japan over naar het Virgin-label en begon een nieuw (zij het kort) tijdperk. Assemblage is een mooi overzichtje van de beginperiode van de band, al mist er wel veel.

Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 08:29:39 #63
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199160948
bazbo cd1140: Japan - Gentlemen Take Polaroids

Japan slaat een andere weg in. In de meer synthpop 'New Romantics'-stijl die de band zich aanmeet, is de rol van David Sylvian nog groter: hij schreef en zong al alle songs; nu speelt hij ook piano en toetsen. Het songmateriaal is wat kaler van geluid en daardoor is er minder ruimte voor de gitaar van Rob Dean. Diens rol op Gentlemen Take Polaroids uit 1980 is dan ook zeer beperkt. We horen hem nog in het titelnummer en Methods Of Dance en dan houdt het zo'n beetje op. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat Dean de laan uit vliegt. Een deel van de songs ligt in het verlengde van de laatste singles European Song en Life In Tokyo gezien de sequencer, maar het merendeel is kaler van karakter, open en bijna atmosferisch. De stem van Sylvian is nergens meer rauw, eerder donker en beheerst. Er hangt een melancholieke stemming over de plaat. Misschien is Nightporter het hoogtepunt. Opvallend is de inbreng van Ryuichi Sakamoto in afsluiter Taking Islands In Africa, een nummer dat volgens Sylvian achteraf helemaal niet op de plaat had moeten staan omdat de rest van de band er nauwelijks op mee speelt. De outtake Some Kind Of Fool had hier beter op z'n plek geweest, maar die blijft op de plank liggen totdat hij jaren en jaren later te horen is op Sylvians compilatie Everything And Nothing. Ik heb de elpee natuurlijk op vinyl en er staat ook ergens een eerste cd-versie in de kast maar die verdwijnt ver naar achteren als ik op 9 oktober 2003 deze remaster koop. De hoesfoto is anders dan het origineel en daarnaast is er wat extra materiaal toegevoegd: twee korte instrumentale stukjes die eerder te vinden waren op de b-kanten van de singles, plus een wat overbodige remix van Taking Islands In Africa. Mooie, mooie plaat.

Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 09:16:17 #64
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199161317
bazbo cd1141: Japan - Gentlemen Take Polaroids

Dit is een 3" cd single die ik vond op 5 januari 1989 in een plaatselijke platenwinkel. Het is uitgegeven in 1988. Naast het titelnummer van het album uit 1980 staat er een 12" versie van Methods Of Dance op en vreemd genoeg van Cantonese Boy, dat pas in 1981 op Tin Drum zal komen. Ik denk dit plaatje vooral bedoeld was om kopers in de richting van de andere platen van Japan te helpen. Leuk hebbedingetje, dit!

Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 11:26:04 #65
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199162489
bazbo cd1142: Japan - Tin Drum

Dit is het meesterwerk uit 1981. Natuurlijk heb ik de elpee en daarnaast een eerste cd-versie. In 2003 verscheen een dik doosje in een limited edition, dat ik kocht op 3 oktober van dat jaar. Op Tin Drum is gitarist Rob Dean niet meer van de partij. David Sylvian heeft de (weinige) gitaarpartijen ingespeeld. Op de plaat staan acht kernachtige, synthpoppy en arty liederen. Opener Art Of Parties zet gelijk de toon: ingenieus drumwerk (combi van drummachine en echte), de monsterlijke bas van Mick Karn en vreemde toetsengeluiden. Daaroverheen klinkt dan dť stem van Sylvian. De single Ghosts is van heel andere orde; hoe angstaanjagend en beklemmend ook uitermate mooi kan zijn. Canton is een vreemde en Chinees aandoende instrumental. Sons Of Pioneers heeft een lang en ijzersterk intro: de onnavolgbare bas en een tricky drumloopje, waarna het meeslepende lied bijna een opluchting zijn. Het enige wat me tegenstaat aan de plaat is de volgorde van de stukken: had Sons Of Pioneers de opener gemaakt en je werd als het ware het album ingesleurd; nu staat het ergens halverwege plaatkant twee. Afsluiter Cantonese Boy is een kort liedje dat leuk is, maar de luisteraar met een onbevredigend gevoel achterlaat. De Chinese en Japanse invloeden en geluidjes komen her en der terug op de plaat. In het dikke doosje zit niet alleen de geremasterde cd, maar ook een bonusplaatje met daarop de inhoud van de Ghosts-single (waarover hierna meer), maar ook de singleversie van The Art Of Parties en de outtake Life Without Buildings (dat voorheen alleen maar te horen was op de compilatie Exorcising Ghosts).

Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 12:07:23 #66
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199162920
bazbo cd1143: Japan - Ghosts

Mijn allereerste cd kocht ik op 14 september 1988 en dat was deze 3" cdsingle. Ik had de 12" maxisingle ook al, maar deze moest ik hebben. En dan ging het me niet om het titelnummer (ondanks dat dat naargeestig schoon is) of om Visions Of China (dat ook gewoon op Tin Drum staat), maar om de liveversie van The Art Of Parties. Allemensen, wat een beest van een uitvoering is dit. Alles wat Japan goed maakt zit erin: bizarre ritmes, de monsterlijk gave bas, de malle toetsenfratsen, de abstracte gitaarsolo en dan de stem, de stem, de stem en de stem. 'I'm living my life for the art of parties' is jarenlang mijn levensmotto geweest. Deze versie van dit nummer weer te horen is - net als thuiskomen - keer op keer kippenvelfeest.

Redactie Frontpage maandag 26 april 2021 @ 14:45:56 #67
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199164486
bazbo cd1144: Japan - Oil On Canvas

Dit is het livealbum dat in 1983 verscheen, toen Japan al lang en breed niet meer bestond. Het is grotendeels opgenomen tijdens het optreden in Hammersmith Odeon (Londen) in november 1982 tijdens de laatste tour. De spanningen tussen de bandleden liepen hoog op (vooral Sylvian en Karn hadden een probleem) en na de tour besloot Sylvian de band te verlaten om een solocarriŤre te beginnen. Voor de tour was er wel een gitarist nodig, terwijl Rob Dean in 1981 uit de band was gezet. Japanner Masami Tsuchiya nam waar, zodat Sylvian zich kon concentreren op zijn zang en de incidentele toetsenpartij. Er staan ook drie korte instrumentale studiostukjes op: eentje aan het begin en aan het eind en eentje halverwege. Het repertoire bestaat verder voornamelijk uit stukken van de albums Gentlemen Take Polaroids en vooral Tin Drum, aangevuld met het titelnummer van Quiet Life. Sons Of Pioneers is de echte opener en het lange intro is het ideale begin van het concert; jammer dat het minstens zo lange outro is ingekort. Het klinkt allemaal een beetje statisch en dat komt doordat drummer Steve Jansen vanwege de sequencers gebruik moest maken van een clicktrack op zijn hoofdtelefoon. De verrassing zit hem in de wat organischer stukken als Ghosts en Nightporter, die de mogelijkheid bieden om wat te improviseren en uit te breiden. Wat mij betreft is de bas van Karn de ster van de hele plaat; wat die gast doet met de toch al onnavolgbare loopjes doet me her en der duizelen. Ik heb de plaat natuurlijk op elpee en op 13 augustus 1993 kocht ik een cdversie uit een onbekend jaar.

Redactie Frontpage dinsdag 27 april 2021 @ 07:56:07 #68
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199174317
bazbo cd1145: Japan - Exorcising Ghosts

De groep Japan is in 1984 uit elkaar. Er verschijnt een verzameldubbelelpee en dat is deze. Het was mijn eerste Japanplaat en ik kocht hem in 1987, meen ik. In de jaren negentig heb ik hem ook op cd gekocht, maar ik weet niet precies wanneer; ik heb de datum van aankoop niet op een stickertje in het doosje gezet/geplakt. Ik vermoed dat het rond 1995 is geweest. Op de verzamelaar voornamelijk spul van Gentlemen Take Polaroids en Tin Drum en van Quiet Life alleen het titelnummer en het machtige The Other Side Of Life. Niets van de eerste twee Japanplaten, want daar had de band (voornamelijk Sylvian) nadrukkelijk afstand van genomen. Was de elpee een dubbelaar; voor de cd zijn er wat stukken weggelaten. Zo ontbreekt A Foreign Place, een outtake van het album Quiet Life en dat maakte het hebben van deze verzamelaar juist zo interessant. Gelukkig staan Life Without Buildings en de singleversie van The Art Of Parties wel op de cd.

Redactie Frontpage dinsdag 27 april 2021 @ 09:51:21 #69
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199175326
bazbo cd1146: Japan - Methods Of Dance

Dit is een illegale. Een bootleg. Het is een uitgave uit 1991 en ik kocht 'm op 13 februari 1992. Volgens het hoesje is het een opname van het concert in Hammersmith Odeon op 18 april 1980, maar volgens Discogs is dat niet correct en gaat het om 7 februari 1981. Op de setlist staat nog ouder materiaal, zoals European Son, Halloween, Alien en zelfs ...Rhodesia van het tweede Japanalbum. Voor een onofficiŽle plaat klinkt het allemaal niet eens zo slecht, maar het voegt weinig toe aan wat we al kennen, want live moest de band veel werken met sequencers en clicktracks, zodat de muziek nauwelijks afwijkt van de studioversies. Toch aardig.

Redactie Frontpage dinsdag 27 april 2021 @ 14:26:35 #70
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199179265
bazbo cd1147: Jean-Michel Jarre - Oxygene Trilogy

De originele en legendarische Oxygene verschijnt in 1976 en ik herinner me van toen (ik keek Toppop) dat het revolutionair was: iemand die in z'n uppie met een boel synthesizers hoogst bijzondere muziek maakt. Ik heb het album nooit gekocht; geen idee waarom eigenlijk niet. Wel meen ik dat ooit ik de elpee en opvolger Equinox een keer van iemand heb geleend en beide platen op een cassettebandje heb gezet. Twintig jaar later doet Jean-Michel Jarre het nog eens over en brengt hij Oxygene 7-13 uit. Nog weer twintig jaar later komt Oxygene 3 en alledrie de albums verschijnen in dat jaar 2016 in een driedubbelcdset. Die koop ik op 22 december 2016. Wat opvalt is dat de muziek uit 1996 en 2016 exact zo klinkt als die uit 1976. Dat is ook niet zo verwonderlijk, omdat Jarre (grotendeels) gebruik maakt van dezelfde analoge instrumenten als op het origineel. Wel is het allemaal digitaal opgenomen en gemixt en dat maakt dat het allemaal bijzonder helder klinkt. De originele opnames uit 1976 zijn flink opgepoetst. Eerlijk gezegd halen qua compositie deel twee en drie het niet bij de orginele, al staan er op twee zeker goede stukken (en geinig dat bepaalde themaatjes her en der weer terug komen). Deel drie vind ik in z'n geheel het minste, maar als trilogie is dit een fraaie set. De originele Oxygene blijft een mooi werk van een uitzonderlijke muzikant; dit werk is tot op de dag van vandaag relevant. Klassieker.

[ Bericht 3% gewijzigd door bazbo op 27-04-2021 15:12:34 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 27 april 2021 @ 15:50:19 #71
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199180323
bazbo cd1148: Al Jarreau - In London

Deze staat al heel lang bij ons in de cd-kast: sinds 8 september 1990. Heel veel is-ie de cd-kast niet uitgekomen. Al Jarreau speelt in november 1984 in het Wembley Stadium in Londen en hij laat opnames maken van de concerten. Een samenvatting ervan verschijnt in 1985 op elpee en cd en ik zie nu dat er ook camerabeelden bestaan van de optredens. Jarreau laat zich omringen door een grote band met onder andere Nathan East op bas en een grote tetterdetetsectie. Het klinkt allemaal zeer gelikt en typisch jaren tachtig clean. Jarreau zelf is een uitstekend zanger en hij is prima bij stem. Ik ben helemaal niet thuis in het oeuvre van Jarreau en ken alleen dat ene hitje. Ja, Roof Garden staat erop. 't Is dat De Vrouw hem wilde hebben, destijds in een winkel op 8 september 1990.

Redactie Frontpage woensdag 28 april 2021 @ 09:28:32 #72
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199189345
bazbo cd1149: Keith Jarrett - The KŲln Concert

Legendarisch album, dit. En de best verkochte solopianoplaat ooit. De Amerikaan bezit een absoluut gehoor en als kind begon hij pianolessen te volgen, nog voordat hij drie jaar oud was. Jaja. Sinds halverwege de jaren zestig is hij actief als jazzmuzikant en hij werd beroemd toen hij in 1969 betrokken was bij de opnames van Bitches Brew van Miles Davis. In 1971 ontmoet hij Manfred Eicher van het ECM-label en sindsdien komt alles wat hij maakt uit via dat label. Vanaf begin jaren zeventig maakt hij een enorme reeks platen met allerlei duo's, trio's, kwartetten en solo. Aanvankelijk speelt hij piano, orgel en klavinet; later beperkt hij zich tot de piano. The KŲln Concert komt uit in 1975. Het is opgenomen op 24 januari 1975. Jarrett bestijgt het podium, neemt plaats achter de piano en - zonder dat hij enig idee heeft wat hij gaat doen - begint hij te spelen. Je hoort hem zoeken naar melodieŽn en ritmes en af en toe vindt hij die en dan gaat hij er helemaal in op. Niet zelden raakt hij half in trance en je hoort hem af en toe meekreunen met de melodieŽn; schijnt dat hij in verregaande staat van verlichting ook wel al spelend opstond en met zijn bekken tegen de piano aan beukte. Rare man. Maar The KŲln Concert is een schitterende plaat. Hoe ik aan zijn naam kom, weet ik eigenlijk niet precies meer. Eind jaren tachtig kocht ik de plaat op elpee en op 4 maart 2011 schafte ik een cd-versie aan (een remaster uit 2005). Het concert bestaat uit twee delen. Deel 1 staat op plaatkant 1 van de vinyleditie en deel 2 is in drie delen geknipt, die ieder op een plaatkant staat. Op de cd klinkt alles natuurlijk achter elkaar. Het concert ging overigens bijna niet door. Jarrett had niet alleen rugpijn (hij droeg een corset); hij kwam ook laat in het KŲln Operahaus aan en ontdekte dat de piano in slechte conditie was (de pedalen werkten niet goed) en er was geen vervangende piano beschikbaar. Tot overmaat van ramp liep zijn diner in een Italiaans restaurant gigantisch uit doordat de keuken vertraging had, zodat hij met een half lege maag het podium op moest. De promotor van het concert bleef aandringen en Jarrett liet zich overhalen; pas om half twaalf nam hij plaats achter de piano (daarvoor had er een opera plaatsgevonden). Bij de begintonen hoor je publiek wat grinniken; verhaal gaat dat Jarrett onbewust de melodie had opgepikt van de bel in het gebouw die de aanvang van het concert aankondigde. De plaat is omgeven van goede verhalen. Ik pak deze cd echt regelmatig nog uit de kast en dan ga ik zelf ook helemaal op in de schitterende pianoimprovisaties. Jarrett heeft later nog meer prachtsolopianoplaten gemaakt, maar nergens haalde hij het niveau van deze.

Niets van te vinden op YT (vindt ECM niet goed), maar er zijn wel covers (!), zoals deze:

[ Bericht 12% gewijzigd door bazbo op 28-04-2021 09:39:37 ]
  Redactie Frontpage woensdag 28 april 2021 @ 09:29:35 #73
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199189361
Hiermee heb ik plankje achttien gedraaid. Op naar plankje negentien!

Redactie Frontpage woensdag 28 april 2021 @ 11:39:26 #74
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199190858
bazbo cd1150: Keith Jarrett - Concerts

Oorspronkelijk verscheen Concerts in 1982 als een dikke driedubbelelpee. Eind jaren tachtig vond ik een enkele elpeeversie, waarop alleen het concert in Bregenz staat. En op 18 juli 2014 kwam ik daarvan een cd-versie. Die kocht ik. Wat Jarrett op deze plaat doet, ligt in het verlengde van The KŲln Concert: podium op zonder plan, achter de piano en spelen maar. Tijdens dit concert op 28 mei 1981 zit hij verrassend snel in een flow en vindt hij ritmes, melodieŽn en tegenmelodieŽn.Soms is het lyrisch en verstild; op andere momenten uptempo en opzwepend. Het concert begint met een lange improvisatie van dik een half uur (dat op de elpee na tweeŽntwintig minuten onderbroken wordt) en daarna volgt nog Untitled en de toegift Heartland. Vooral Untitled heb ik altijd intrigerend gevonden; Jarrett speelt een of ander complex ritme waaroverheen hij akkoorden en melodieŽn ramt. Haha, zelf heb ik eind jaren tachtig vaak geprobeerd iets soortgelijks te spelen op mijn Philicordia-orgeltje en dat lukte me natuurlijk nooit. Concerts is net als The KŲln Concert een kippenvel plaat, al haalt hij het niet bij die laatste.

Natuurlijk ook weer niets van te vinden op YT, maar wel een stuk dat op de elpee staat en hij iets meer dan een week later speelde op 4 juni 1981:

Redactie Frontpage vrijdag 30 april 2021 @ 09:16:23 #75
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199216063
bazbo cd1151: Keith Jarrett - Dark Intervals

Hoewel op Dark Intervals kortere stukken staan en je vermoedt dat het om echte composities gaat, blijken dit wel degelijk improvisaties te zijn. De acht werken zijn opgenomen op 11 april 1987 in de Suntory Hall in Tokyo en verschenen in 1988 op cd. Ik kocht het plaatje op 18 juli 2014. Het bleek de eerste keer dat Jarrett kort (van tweeŽnhalve tot bijna dertien minuten) improviseerde, in plaats van dat hij aan ťťn stuk door pingelde. Het effect is er niet minder om; af en toe raakt hij weer aan die bijzondere cadans (langzaam of snel) waaroverheen hij improviseert. Wederom een mooi album, dit.

Ook weer niets van te vinden op YT; wel een cover:

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 01-05-2021 14:08:41 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 30 april 2021 @ 11:50:03 #76
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199217709
bazbo cd1152: Keith Jarrett & Charlie Haden - Last Dance

Keith Jarrett werkt veel samen met basspeler Charlie Haden. Ze spelen in een trio en in allerlei andere samenstellingen. In 2014 brengen ze deze duoplaat Last Dance uit. Geen eigen composities, maar acht 'standards' van componisten als Gershwin, Rogers & Hammerstein en Cole Porter. Alle acht wonderschoon. De zoet pingelende piano van Jarrett gedijt goed samen met de subtiele bas van Haden. Ik kocht deze plaat op 3 december 2015 en iedere keer als ik hem draai, is het genieten geblazen.

Natuurlijk niks van te vinden op YT, behalve een reclamefilmpje:

vrijdag 30 april 2021 @ 16:29:21 #77
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199220740
Ben ik ook weer eens :W

Gister deze plaat op de kop getikt bij een tweedehands winkel hier in Den Helder. Was niet goedkoop, maar we kunnen best de ondernemers wat steunen, nietwaar.

D55: Dozer - Madre De Dios

-- FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder -- Winnaar VBL Wijndal-award 2020 voor beste AZ-user!
  Redactie Frontpage vrijdag 30 april 2021 @ 19:19:12 #78
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199222642
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:29 schreef Dagoduck het volgende:
Ben ik ook weer eens :W

Gister deze plaat op de kop getikt bij een tweedehands winkel hier in Den Helder. Was niet goedkoop, maar we kunnen best de ondernemers wat steunen, nietwaar.

D55: Dozer - Madre De Dios
[...]
Goed je weer te zien posten.
Maar wat IS het?

vrijdag 30 april 2021 @ 22:20:18 #79
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199225312
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:19 schreef bazbo het volgende:

[..]

Goed je weer te zien posten.
Maar wat IS het?

Stonerrockbandje uit Zweden! Album uit 2001. Beetje Queens of the Stone Age-vibes.

Hebben ook nog een split-ep uitgebracht met Unida (van John Garcia, daarvoor zanger van Kyuss, waar Josh Homme van QotSA ook in zat).
-- FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder -- Winnaar VBL Wijndal-award 2020 voor beste AZ-user!
  Redactie Frontpage zaterdag 1 mei 2021 @ 06:45:57 #80
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199228424
bazbo cd1153: Keith Jarrett - La Fenice

Keith Jarrett blijft z'n hele verdere carriŤre solopianoconcerten geven. Zo zit hij op 19 juli 2006 in het Gran Teatro La Fenice in VenetiŽ dik anderhalf uur in z'n uppie te improviseren. Het eerste stuk (de eerste zeventien minuten) klinkt nog wat krampachtig; daarna vindt hij de flow en speelt hij waanzinnige dingen. Er komen zachte passages voorbij, maar ook uptempo spul, waarin hij helemaal los gaat. Naast de geÔmproviseerde stukken horen we ook een paar covers: zo is er bijvoorbeeld de traditional My Wild Irish Rose en de standards The Sun Whose Rays en Stella By Starlight. Ik koop deze dubbelcd op 7 januari 2020 en het is een mooie aanvulling op mijn miniverzameling pianogepingel van Jarrett.

zaterdag 1 mei 2021 @ 09:27:37 #81
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199229287
@bazbo Heb je trouwens door in de TT's geprobeerd is het topicnummer te combineren met een bandnaam of songtitel?

Nummer 3:

MUZ / Draai hier alle platen in je platenkast #3 (5007)

Nummer 16:

MUZ / Draai hier alle platen in je platenkast #16 (Saltines)

Etc.

Voor een volgende topic is dit wel een mooie:

Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 09:46:25 #82
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199229491
BBCD329

Na Burt is het de beurt aan serge gainsbrourgh om door het rooster van moderne jazzers van het tzadik rooster onder handen genomen te worden. Leuk dat hier dus een patton versie opstaat van ford mustang... terwijl hij jaren later dus een plaat gemaakt heeft met vannier de componist van vele serge gainsbourgh klassiekers (wellicht ook dit nummer dat weer ik niet)...

Redactie Frontpage zaterdag 1 mei 2021 @ 10:31:22 #83
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199229972
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 09:27 schreef Dagoduck het volgende:
@:bazbo Heb je trouwens door in de TT's geprobeerd is het topicnummer te combineren met een bandnaam of songtitel?

Nummer 3:

MUZ / Draai hier alle platen in je platenkast #3 (5007)

Nummer 16:

MUZ / Draai hier alle platen in je platenkast #16 (Saltines)

Etc.

Voor een volgende topic is dit wel een mooie:

:@
  Redactie Frontpage zaterdag 1 mei 2021 @ 10:38:15 #84
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199230052
bazbo cd1154: Keith Jarrett - Munich 2006

Nee, dit album verschijnt niet in 2016, maar in 2019. Ik koop het op 18 november van dat jaar. Het is opgenomen op 16 juli 2016 in de Philharmonie in MŁnchen. (Mooie zaal. Ik zag King Crimson er spelen in de zomer van 2018.) Twaalf piano-improvisaties krijgen we op deze dubbelcd. Het start wat abstract, maar Jarrett komt snel in die staat van verlichting die schitterende stukjes oplevert: rustig, opzwepend, grandioos. Daarna volgen nog drie standards, waaronder het stuk dat hij vaak heeft gespeeld: Somewhere Over The Rainbow. Helaas kan hij niet meer optreden; Jarrett kreeg twee beroertes in februari en mei 2018.

Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 10:56:01 #85
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199230251
BBCD330

Na de tzadik cds is het tijd voor de aanwinsten tijdens de ipecac sales, we beginnen met Dub Trio een fijn trio die instrumentele heavy dub maakt, wat het vooral dubby maakt is zware bas en echo's op de drums. Heb de mannen ooit live aan het werk gezien en dat was erg fijn, een mooie aanwinst van een fijne band (en ohja patton zingt op 1 nummertje mee).

zaterdag 1 mei 2021 @ 11:21:48 #86
495895 Nogood
Nothing left for me to say
pi_199230531
Feels like I'm going to lose my mind
You just keep on pushing my love over the borderline
My bed was shaking. I can't get to sleep
He is a liar. The demon is a liar. He will lie to confuse us.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 11:24:03 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199230560
quote:
CD of LP? En welkom in het draai je platenkast topic :Y
pi_199230582
quote:
88s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
BBCD330

[ afbeelding ]

Na de tzadik cds is het tijd voor de aanwinsten tijdens de ipecac sales, we beginnen met Dub Trio een fijn trio die instrumentele heavy dub maakt, wat het vooral dubby maakt is zware bas en echo's op de drums. Heb de mannen ooit live aan het werk gezien en dat was erg fijn, een mooie aanwinst van een fijne band (en ohja patton zingt op 1 nummertje mee).

Die is lekker ja :Y
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  zaterdag 1 mei 2021 @ 11:26:29 #89
495895 Nogood
pi_199230588
quote:
88s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 11:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

CD of LP? En welkom in het draai je platenkast topic :Y
Hier heb ik de lp nog van.
Ik vind echt elk nummer ook goed _O_
In ieder geval een van de beste lp's die ik in huis heb :)
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 11:27:03 #90
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199230593
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 11:26 schreef Nogood het volgende:

[..]

Hier heb ik de lp nog van.
Ik vind echt elk nummer ook goed _O_
In ieder geval een van de beste lp's die ik in huis heb :)
Tof de LP staat hier ook in de kast maar ik draai hem amper.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 11:59:12 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199230923
BBCD331

Dit was een gokje omdat aanbieding en omdat er een nummertje van patton op staat. Eigenlijk geen idee wat voor muziek het is het begint nogal filmisch met een country twang en dat is geloof ik ook het type muziek dat het is. Dus een beetje spagetti western gemaakt door itallianen. Ik denk dat dit niet een heel veel gedraaid cdtje gaat worden maar wellicht kan ik nog verrast worden :)

Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 12:03:06 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199230970
Oeh het heeft ook wel wat dreamers achtige vibes :Y lekkere zomer muziek eigenlijk wel :Y
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 12:52:51 #93
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199231412
BBCD332

We gaan door met het geweldige Flat Earth Society uit belgiŽ deze bigband maakt echt hele toffe muziek, ze zijn bekend van onder andere de soundtrack van de film Minoes de Poes. Het is hele fimische bigband jazz waarbij je de hele tijd de muzikale equivalenten hoort van sluipscenes, achtervolginscenes, actiescenes etc etc. Heel veel blazers, fijne contrabass een levendig geheel en uniek in het big band genre. Een feest om naar te luisteren O+

Een tijd geleden live gezien en dat was ook geniaal, kon zo snel niets van deze cd op youtube vinden daarom een liveregistratie.

Redactie Frontpage zaterdag 1 mei 2021 @ 14:00:16 #94
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199232153
bazbo cd1155: Jazz Sabbath - Jazz Sabbath

Het verhaal van Jazz Sabbath is bijzonder. Weinig mensen hebben van bandleader en pianist Milton Keanes gehoord, terwijl zijn muziek door miljoenen gewaardeerd wordt. Wat wil het geval? Eind jaren zestig schrijft Milton Keanes een hele rits stukken voor zijn jazzband en die neemt hij met Jazz Sabbath ook op. Echter, voordat de opnames verschijnen, blijkt er een andere band die stukken te hebben gekopieerd en helemaal naar hun hand te zetten. Die band heet Black Sabbath (goh, waar zouden ze die bandnaam vandaan hebben) en ze worden er beroemd en rijk mee. De plaat van Keanes en Jazz Sabbath raakt in de vergetelheid. Pas vorig jaar brengt Keanes de originele opnames van Jazz Sabbath uit. Hoe het allemaal precies zit, is te zien in een onthullende en onthutsende documentaire, die te bekijken is op YT en waarin vele bekende mensen uit de rockwereld van toen hun connectie met Milton Keanes toelichten. Het plagiaat door Black Sabbath komt pijnlijk aan het licht. De plaat zelf bevat zeven jazzparels, die eigenlijk veel beter zijn dan de rockversies van Osbourne, Iommy, Butler en Ward. Ik kocht de cd op 1 juli 2020.

De docu:

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 01-05-2021 14:20:09 ]
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 14:02:39 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199232184
BBCD333

Orthrelm is een uitzonderlijk duo van gitarist mick barr en drummer Josh Blair. Ze brachten voor deze plaat ooit een EP uit met 99 nummers in nog geen 30 minuten waar elk nummer bestond uit een soort "lickje". Ook deze plaat bestaat uit dit soort lickjes maar dan heel veel ongeveer dezelfde achter elkaar maar door de herhaling en eentonigheid vormt zich een soort minimalistische sculptuur dit soort muziek die onderandere ook door dead neanderthals etc wordt gemaakt leveren een soort hypnotiserende trance achtige muziek op maar zijn voor de makers vooral een fysieke uitputtingsslag en daardoor is het ook geen computer gestuurde preciesie en daar zit hem de kracht in het wijkt juist genoeg af om een soort vorm te krijgen. Niet voor elke dag maar toch een geweldig stukje muziek.

zaterdag 1 mei 2021 @ 14:46:38 #96
495895 Nogood
pi_199232608
Deze lp heb ik grijs gedraaid. Band bestaat nog steeds blijkbaar 8-)

Releasedatum: 26 september 1980

Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 15:35:38 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199233076
BBCD334

Okay tijd voor de raarste plaat in mijn collectie :D Nameijk een soort zelfhulp, mediatiehulp cd voor death. "Your ticket to death trough hypnotic suggestion" Het volledig spoken word een zware stem die uitlegt dat deze cd niet voor iedereen is bijvoorbeeld niet voor lactating women, en dat het succesvol is gebruikt door mensen als bob hope en the queen mother. Vervolgens wordt het een ademhalingsoefening die steeds verder gaat in het niet ademhalen :D Deze cd komt ook met een voorgedrukt testament die je kunt invullen voor beluistering. Het is allemaal een vrij hilarische parodie op ontspanningsoefeningen en meditatie tapes :D

Redactie Frontpage zaterdag 1 mei 2021 @ 16:33:34 #98
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199233766
bazbo cd1156: Jeronimo Road - Live At The Orange

Halverwege de jaren negentig beginnen jeugdvrienden gitarist Fraser T. Smith en toetsenist Adam Wakeman (zoon van) een band. Ze zoeken een bassist en een drummer en vinden die in respectievelijk Phil Williams (die nog een blauwe maandag bij Keith Emerson zal spelen) en Mark Heaney. Heaney kent dan weer ene Damian Wilson die aardig kan zingen. Zo ontstaat hun band Jeronimo Road. De band kende ik van een Yes-tributealbum (Tales From Yesterdays) uit 1995 waarop zij Starship Trooper spelen, zij het met een iets andere bezetting; zo speelt Tony Fernandez (vaste drummer van vader Wakeman) daarop de drums. De band Jeronimo Road wordt geen succes; er zijn wat liveoptredens en daar blijft het bij. Eind jaren negentig besluit de groep om te kappen. Wilson en Wakeman beginnen later progmetalband Headspace en de afgelopen paar jaar brengen ze duoplaten uit en treden ze samen op. Pas in 2005 komt het enige album van Jeronimo Road uit en dat is deze cd. Drie kwartier liveopnames uit de Orange, waar dat dan ook moge wezen. Ook onduidelijk is wanneer precies de opnames zijn gemaakt. Wel duidelijk is dat de groep pittige progrock maakte en dat het eigenlijk zonde is dat het nooit iets is geworden. Smith speelt een lekkere lick en solo op zijn gitaar, Wilson zingt de sterren van de hemel en Wakeman speelt volledig ten dienste van de rocksongs. Het geluid is niet optimaal, maar het is goed beluisterbaar en ieder instrument is prima te horen. Ik ontdek in 2016 dat het plaatje voor een prikkie te verkrijgen is in een plaatselijke platenwinkel, bestel het daar en ik heb het binnen op 22 februari 2016. Leuk is de bonus: Caught In The Machine, de enige bruikbare studio-opname die de band maakte, plus Starship Trooper (dat ik dus al kende van de Yes-tributeplaat Tales From Yesterdays uit 1995). Nu is dat wel een ijzersterke versie. Vader Rick speelde tijdens het outro een erg lange synthesizersolo; zoon Adam kan het met wat korter af, maar die solo is dan ook wel een van de hoogtepunten van dit bijzonder leuke album.

Niets van Jeronimo Road te vinden op YT, behalve dan die Yes-cover:

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 01-05-2021 21:55:49 ]
  Redactie Frontpage zondag 2 mei 2021 @ 13:14:30 #99
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199245701
bazbo cd1157: Jane Getter Premonition - Anomalia

De Amerikaanse gitariste en componiste Jane Getter bracht onlangs haar tweede soloalbum uit. Haar band Jane Getter Premonition bevat topmuzikanten als Alex Skolnick, Stu Hamm, Mark Egan, Chad Wackerman en haar man Adam Holzman. Daarnaast komt Vernon Reid een moppie meespelen. De plaat is iets anders dan voorganger On uit 2015. Daarop stond vooral instrumentaal geweld; hier zes rocksongs en drie instrumentaaltjes. Centraal staat de gitaar van Getter, terwijl het nergens gefreak wordt. Opener en instrumentaal Kryptone is wat mij betreft gelijk het hoogtepunt. Getter zelf zingt wat, Randy McStine en Chanda Rule zorgen voor de vocale afwisseling en dat is maar goed ook, want Getters stem is wat vlak. Ik kocht de plaat op 29 april 2021 en vind hem niet onaardig, hoe knap het allemaal in elkaar zit; tot nu toe vind ik de voorganger On wat krachtiger en verrassender.

Redactie Frontpage zondag 2 mei 2021 @ 14:07:55 #100
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199246631
bazbo cd1158: Jethro Tull - This Was

Jethro Tull is een band waar ik al heel lang een zwak voor heb. Halverwege de jaren tachtig kocht ik Aqualung, maar vooral vanaf de jaren negentig - toen veel platen in geremasterde vorm verschenen met heel veel bonusstukken - ben ik gaan verzamelen. Het werd echt erg toen in 2014 een nieuwe serie begon: alle klassieke platen opnieuw gemixt - vaak ook nog in surround erbij - door Steven Wilson. Hierdoor voelde ik mijzelf gedwongen om alles nůg een keer te kopen. This Was was de debuutplaat uit 1968. Jethro Tull was toen een jonge bluesband, eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. Wat het interessant maakte, was het gebruik van de dwarsfluit. Ian Anderson kon een aardig deuntje schrijven, maar een instrument goed bespelen lukte hem (nog) niet. Toevallig vond hij een fluit in een muziekwinkel en in vrij korte tijd had hij het instrument redelijk onder de knie. Blues, jazzy, wat rockachtig: de debuutplaat klinkt fris, dat wel. Het meeste materiaal is geschreven door Ian Anderson, daarnaast staat er een enkele traditional op. Verder in de band: gitarist Mick Abrahams, bassist Glenn Cornick en drummer Clive Bunker. Steven Wilsons remix verscheen in 2018 in de vorm van een dikke boekbox met drie cd's en een dvd. Heel veel extra's: het album in de originele mono- en stereomixen, alle b-kantjes, BBC-sessies, outtakes en dergelijke in allerlei mixen. Overdaad schaadt een beetje, maar voor het historische overzicht is het fijn. Ik had een oude cd-versie, maar daar is deze boekversie (die ik kocht op 12 november 2018) voor in de plaats gekomen.

zondag 2 mei 2021 @ 19:36:21 #101
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199252120
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 14:00 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1155: Jazz Sabbath - Jazz Sabbath
:D
  Redactie Frontpage zondag 2 mei 2021 @ 19:37:40 #102
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199252150
quote:
6s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

:D
Ik vind die documentaire nog altijd bijzonder leuk ...

Moderator maandag 3 mei 2021 @ 09:31:11 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199257926
LP320

Nieuw bandje met onder andere conny ochs, ze gaven een verpletterend concert in het UT Connewitz https://www.leipzig.trave(...)/infos/ut-connewitz/ op roadburn redux en brachten toen ook deze limited edition van hun plaat uit waar er 50 van gemaakt zijn speciaal voor het roadbrun redux festival. Ik was zo onder de indruk van het concert dat ik de plaat gekocht heb :)

Het festival staat niet meer online en er staan dus ook nog geen beelden van deze band op youtube :)
  Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2021 @ 07:47:33 #104
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199269968
bazbo cd1159: Jethro Tull - Stand Up

Het tweede album van Jethro Tull heet Stand Up, kwam uit in 1969 en kent een wijziging in koers. Gitarist Mick Abrahams pakte zijn biezen toen hij door had dat Ian Anderson en de anderen de blues wilden loslaten en meer folkrockachtig spul wilden spelen. En ja, Anderson was ongeveer de bandleider geworden. Voor Abrahams in de plaats kwam Martin Barre. Helemaal bluesloos is Stand Up niet (hoor Nothing Is Easy en We Used To Know maar eens), maar hťt stuk dat zo'n beetje synoniem is met Tull laat wel horen waarom Abrahams vertrok. Bourrťe is een bewerking van iets van Bach en de fluit van Anderson is prominent. Gave plaat, doordat er muziek in verschillende stijlen op staat die toch een geheel vormen, is de afwisseling groot. Ik heb een cd-versie uit 2001 met daarop al een set gave bonusnummers. In 2016 kwam The Elevated Edition, een boekwerk met twee cd's en een dvd, dat ik kocht op 21 november 2016. Het boekwerk herstelt de 'pop-up'-hoes van de originele elpee: als je de hoes openklapte, kwam er een kartonnen band omhoog (iets wat je nog wel ziet bij felicitatiekaarten). Op de eerste cd de plaat in een nieuwe mix van Steven Wilson en negen bonusstukken, waaronder de single Living In The Past (in 5/4-maat). Op het tweede plaatje (een deel van) het tweede concert van 9 januari 1969 in het Konserthuset in Stockholm, aangevuld met iets van het eerste concert en nog wat singlemixen en radioadvertenties. Op de dvd alles in allerlei mixen, waaronder de mooie surround van Wilson.

Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2021 @ 10:47:26 #105
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199271647
bazbo cd1160: Jethro Tull - Benefit

Het derde album van Jethro Tull heet Benefit en het verscheen in 1970. Op deze plaat gaat de band verder in de lijn die men op Stand Up inzette: aanstekelijke folkrock en andere stijlen, plus meneer Ian Anderson nog meer aan de macht. Dit keer geen covers meer; Anderson is de enige schrijvert. Rond deze tijd verschijnt er ook een single Sweet Dreams, die dan weer niet op de elpee staat (gťk word je ervan). Zelf vind ik de plaat zeer onderhoudend en sterk, maar het is wat mij betreft niet echt een hoogtepunt in het Tulloeuvre. To Cry You A Song is daarentegen wel degelijk zeer fraai. Dit is zo'n beetje de enige 'oude' Tull die ik niet op eerdere cd heb. In 2013 kwam A Collector's Edition uit, zo ongeveer de eerste in de serie remixen door Steven Wilson. Niet in een boekwerk, maar gewoon een digipack. Twee cd's en een dvd. Op de eerste cd de plaat in de nieuwe mix, met daarachteraan singlemateriaal; op het tweede plaatje nog meer singlespul in mono- en stereoversies en de hoeveelheid dubbelingen is aanzienlijk. Op de dvd natuurlijk ook allerlei mixen van het album, waaronder de surround. Ik kocht deze set op 23 december 2013 bij het verschijnen ervan.

Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2021 @ 12:22:41 #106
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199272775
bazbo cd1161: Jethro Tull - Aqualung

Het vierde album van Jethro Tull heet Aqualung, verschijnt in 1971 en is een klassieker van jewelste. De band had een bezettingswisseling ondergaan: bassist Glenn Cornick maakte plaats voor Jeffrey Hammond-Hammond en toetsenist John Evan voegde zich bij het kwartet, zodat een kwintet ontstond. Velen scharen Aqualung onder de conceptalbums, maar Ian Anderson blijft tot op de dag van vandaag ontkennen dat het er eentje is. Wel is het een verzameling van tien songs die ongelofelijk goed bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Er zijn nog steeds folkrockinvloeden, maar langzamerhand horen we ook wat progachtige elementen erin. De grote knallers zijn het titelnummer, My God en Locomotive Breath, stukken die Tull jarenlang standaard op de setlijst van concerten had staan. Ik kocht de elpee halverwege de jaren tachtig, heb een cd-versie met wat bonustracks erop en een dubbelcdversie met nog veel meer extra's. In 2016 verscheen - op veler verzoek - deze 40th Anniversary Adapted Edition in de boekwerkvorm (die ik kocht op 25 april 2016), bestaande uit twee cd's en twee dvd's. Op het eerste plaatje de remix van Steven Wilson, op het tweede allerlei extra's in de Steven Wilson remix, plus de EP Life Is A Long Song. Een zeer sterk stuk is Lick Your Fingers Clean, dat om een of andere reden niet op de plaat staat (schandalig) en jaren lang op de plank bleef liggen; pas op de 20th Anniversary Collection (uit 1988) haalde Anderson het pas van die plank af. Het is slechts een enkel voorbeeld van het vele overgebleven materiaal. Op de twee dvd's het album in allerlei mixen en de extra's ook, plus surroundspul door Steven Wilson ťn een quadmix. Fraai, fraai.

[ Bericht 9% gewijzigd door bazbo op 04-05-2021 12:43:18 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2021 @ 15:14:58 #107
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199275153
bazbo cd1162: Jethro Tull - Thick As A Brick

Het vijfde album van Jethro Tull heet Thick As A Brick, verscheen in 1972 en is eveneens legendarisch. Toen het jaar ervoor Aqualung verscheen, waren er nogal wat rockjournalisten die Ian Anderson ervan beschuldigden het progpad op te willen; ze zagen in Aqualung een conceptalbum en nog niet eens een goed ook. Ian Anderson zon op een scherp antwoord en het antwoord was een conceptalbum dat zijn gelijke niet kent. Op de elpee staat ťťn nummer van drie kwartier lang, dat vol zit met tempowisselingen, verschillende maatsoorten en complexe arrangementen. Het geheel was verpakt in wat een krant lijkt en tekstueel ging het allemaal over de belevenissen en bizarre wereldblik van de jeugdige Gerald Bostock. Drummer Clive Bunker was er niet meer bij; zijn plek was overgenomen door Barriemore Barlow. Tijdens de immense tour die de band ondernam om de plaat te promoten, rekte de Anderson de uitvoering van Thick As A Brick op tot bijna twee uur, al dan niet onderbroken door bizarre toneelstukken waarin hij fictieve krantenartikelen voordroeg. De pers was bijna unaniem genadeloos; het publiek dweepte echter met de plaat en het is nog altijd een parel in het grote Tulloeuvre. Ik heb ergens een oudere cd-versie staan. In 2012 verscheen de plaat in zo'n boekbox, met een remix door Steven Wilson en een dvd, waarop de plaat in surround. Die uitgave heb ik helaas gemist en ik hoop dat er ooit nog eens een herdruk komt. In 2015 kwam er echter gelukkig een herdruk, zij het zonder dvd, in een gewoon cd-doosje en zonder extra's. Allemensen, wat klinkt deze bizar goed.

pi_199275698
Ik heb ook een zwak voor Jethro Tull! (en voor een hoop andere bands trouwens)

Btw. wat een enorme platenkast heb jij Bazbo! En je bent nog maar bij de "J" !

Fijn topic is dit, wilde ik ff melden aan alle inzenders! :)
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2021 @ 07:48:34 #109
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199284417
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 15:42 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb ook een zwak voor Jethro Tull! (en voor een hoop andere bands trouwens)

Btw. wat een enorme platenkast heb jij Bazbo! En je bent nog maar bij de "J" !

Fijn topic is dit, wilde ik ff melden aan alle inzenders! :)
Dank je!
De kast is groot, maar wordt te klein. Ik koop sinds 1988/1989 cd's, dus in de loop van de jaren is-ie inderdaad gegroeid. Ben nu nog bezig met de pop-rock-jazz. Hierna komen nog verzamelcd's, klassiek, folk, cabaret/Nederlandsch (meeste van De Vrouw) en wereldmuziek.
En ik heb nog een rijtje met 'onofficieel' spul; heb een aantal jaren publieksopnames van concerten e.d. gedownload en veel op cd-r gebrand. Bij mijn verhuizing vier jaar geleden honderden van die cd's weggegeven en weggegooid, maar er is een rijtje blijven staan.
Ik ben nog wel even bezig.

Doe je ook mee? Als er meer mensen meedoen, maakt dat het topic nog fijner!

pi_199284570
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 07:48 schreef bazbo het volgende:

[..]

Dank je!
De kast is groot, maar wordt te klein. Ik koop sinds 1988/1989 cd's, dus in de loop van de jaren is-ie inderdaad gegroeid. Ben nu nog bezig met de pop-rock-jazz. Hierna komen nog verzamelcd's, klassiek, folk, cabaret/Nederlandsch (meeste van De Vrouw) en wereldmuziek.
En ik heb nog een rijtje met 'onofficieel' spul; heb een aantal jaren publieksopnames van concerten e.d. gedownload en veel op cd-r gebrand. Bij mijn verhuizing vier jaar geleden honderden van die cd's weggegeven en weggegooid, maar er is een rijtje blijven staan.
Ik ben nog wel even bezig.

Doe je ook mee? Als er meer mensen meedoen, maakt dat het topic nog fijner!

Leuk!
Of ik meedoe..wellicht ooit. Ben geen verzamelaar en heb niet veel aan platen en/of cd's.
Voorlopig lees en luister ik hier mee :)
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2021 @ 08:13:47 #111
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199284584
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 08:11 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Leuk!
Of ik meedoe..wellicht ooit. Ben geen verzamelaar en heb niet veel aan platen en/of cd's.
Voorlopig lees en luister ik hier mee :)
De titel van het topic luidt: 'Draai hier alle platen in je platenkast'. Dan maakt het dus niet uit hoe groot je verzameling is.
Ook een kleine verzameling is een verzameling.

pi_199284796
quote:
10s.gif Op woensdag 5 mei 2021 08:13 schreef bazbo het volgende:

[..]

De titel van het topic luidt: 'Draai hier alle platen in je platenkast'. Dan maakt het dus niet uit hoe groot je verzameling is.
Ook een kleine verzameling is een verzameling.

Haha, dat is inderdaad zo! Als ik er zin in krijg zie je me wel verschijnen :D
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2021 @ 15:03:41 #113
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199289356
bazbo cd1163: Jethro Tull - A Passion Play

Het zesde album van Jethro Tull heet A Passion Play, verschijnt in 1973 en is in mijn oren een van de beste platen van Tull. Niet iedereen denkt daar zo over. De pers bijvoorbeeld, die kraakte de plaat zo ongeveer unaniem. Voorman Ian Anderson raakte daardoor zo geŽrgerd, dat hij besloot niet langer in Groot BrittanniŽ op te treden. A Passion Play bestaat uit vier aktes, halverwege onderbroken door de korte muzikale fabel The Hare Who Lost His Spectacles. Iedere akte bestaat ook weer uit kortere delen, maar de plaat luistert als een lange vijfenveertig minuten durende suite van proggeweld. Complexe passages vragen alle aandacht van de luisteraar; gelukkig zijn er korte, wat akoestische onderbrekingen. Ik heb een eerdere cd-versie met daarop ook de toenmalige video van de fabel. Die versie verdween achter in de kast toen in 2014 deze boekdoos An Extended Performance uitkwam. Twee cd's en twee dvd's zitten erin. Op het eerste cd'tje staat de plaat in een nieuwe mix door Steven Wilson. Op dringend verzoek van Ian Anderson heeft Wilson een paar partijen weggelaten; zo was Anderson absoluut niet tevreden over zijn eigen saxofoonriedels. Niet alles is weg, hoor. Wisons mix klinkt ruimtelijk en retegoed. Op het tweede plaatje staan de opnames uit Chateau D'Hťrouville. Na Thick As A Brick ging de band in deze Franse studio om een nieuwe plaat op te nemen. Die opnames liepen uit op een nachtmerrie: de atmosfeer en techniek waren niet goed en Anderson noemt de studio ook steevast 'Chateau D'Isaster'. Hij besloot om de opnames te stoppen en in Engeland gewoon met iets heel nieuws te beginnen; dat nieuws werd A Passion Play. Steven Wilson onderzocht de onvoltooide tapes uit Chateau D'Hťrouville en vond er veel bruikbaars tussen; dat poetste hij op en remixte hij tot een prachtig geheel. Je hoort een plaat in ontwikkeling en er staan echt geweldige dingen op: Scenario, Audition en No Rehearsal vormen samen een intrigerende trilogie (en zijn in vroege mix ook te vinden op de 20 Years Of Jethro Tull-box uit 1988 en op Nightcap uit 1993). Op de twee dvd's veel mixen van al het materiaal, waaronder een uitmuntende surroundmix van de plaat. Verder vinden we de video van de fabel en de video die de band gebruikte tijdens het intro van de optredens. Ik kocht de boekbox op 22 augustus 2014 en speel dit regelmatig. Grandioos.

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 05-05-2021 19:14:10 ]
  Redactie Frontpage donderdag 6 mei 2021 @ 08:04:45 #114
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199297939
bazbo cd1164: Jethro Tull - WarChild

Het zevende album van Jethro Tull heet WarChild, verscheen in 1974 en is het schamele resultaat van een ambitieus plan dat niet van de grond kwam. Na A Passion Play wilde Ian Anderson nog wel een stapje verder gaan en hij bedacht een theaterstuk met scenario, muziek en beelden. Het moest een audiovisuele ervaring worden. U begrijpt: uiteindelijk werkte het niet en lukte het niet om gefinancierd te krijgen. Anderson ging met Tull de studio in en vormde dat wat hij had tot een kort en krachtig album dat WarChild heette. Nu moet ik zeggen dat ik het materiaal goed, maar niet boven Tulls gemiddelde uitstijgt. Het titelnummer, Skating Away On The Thin Ice Of The New Day, Bungle In The Jungle en The Last Hoorah zijn de sterkste stukken. Vooral in de laatste kun je horen hoe theatraal het project had kunnen worden. Voor de gelegenheid draaft er een heel orkest op. Ik heb ergens een verouderde cd-versie van het album achterin een kast staan. Die werd overbodig toen eind 2014 The 40th Anniversary Theatre Edition verscheen, die ik kocht op 3 december 2014. Deze boekset bestaat uit twee cd's en twee dvd's. Op het eerste plaatje staat de nieuwe remix door Steven Wilson. Die klinkt als een tiet zo helder en gedetailleerd. Het tweede plaatje bevat 'The Second Act: Associated Recordings', elf zeer interessante stukken die destijds op de plank zijn blijven liggen, waaronder Saturation. Ook deze geremixed door Wilson. Nůg interessanter zijn de 'WarChild Orchestral Recordings', die een mooi beeld geven van hoe het geklonken zou kunnen hebben als het hele project wťl van de grond was gekomen. Op de twee dvd's alles van de cd's in allerlei mixen, waaronder weer de grandioze surround van Wilson, plus een persconferentie van 11 januari 1974 waarin Anderson zijn project aankondigt en een promovideo van The Last Hoorah. WarChild mag dan niet mijn favoriete Tullalbum zijn; hoe de boel hier klinkt en hoe ik het gepresenteerd krijg is gewoon steengoed.

Redactie Frontpage vrijdag 7 mei 2021 @ 07:44:58 #115
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199310306
bazbo cd1165: Jethro Tull - Minstrel In The Gallery

Het achtste album van Jethro Tull heet Minstrel In The Gallery, verschijnt in 1975 en kent een terugkeer naar meer folkrockachtige en minder theatrale (hoewel) muziek. Ian Anderson schrijft veel materiaal op zijn akoestische gitaar en neemt dat dan ook op; later kleurt de band het dan in. Dat maakt dat deze plaat veel akoestischer klinkt dan de voorgangers. Heel pastoraal is het overigens niet; het titelnummer kent een lieflijk en levendig folkintro, waarna de elektrische gitaar van Martin Barre genadeloos de sfeer omzet in stormachtige progrock. Daarnaast staan er stukken en stukjes op die Anderson in z'n uppie in de studio inspeelde. Op de tweede plaatkant van de elpee staat het lange Baker Street Muse, een songsuite die ook weer verschillende atmosferen kent. Niet zelden zet Anderson een orkest in om de bij vlagen wat landelijke sfeer te ondersteunen. Een cd-versie van halverwege de jaren negentig (met daarop wat bonusspul) zette ik op 4 mei 2015 ergens achter in een kast, omdat ik toen de net verschenen 40th Anniversary La Grande Edition kocht. Twee cd's en twee dvd's zitten er in dit boekwerk. Op de eerste cd de plaat in een remix door Steven Wilson, aangevuld met een outtake, eerdere versies van stukken, plus BBC-opnamen. Het tweede plaatje bevat (een deel van) het concert dat Tull gaf op 5 juli 1975 in Palais des Sports in Parijs. Op de setlijst slechts een enkel nummer van Minstrel (het titelnummer) en verder een doorsnede van eerdere albums met de nadruk op werk van Aqualung. Op de twee dvd's alles in allerlei mixen, waaronder de surround van het studiowerk door Wilson en van het liveconcert door Jakko Jakszyk. U begrijpt dat alles werkelijk gruwelijk goed klinkt. Wilson heeft de plaat eer aangedaan door de instrumenten helder en ruim in de mix te zetten, waardoor je echt goed hoort wat iedereen aan het doen is. Sterk album van Tull, dit.

Redactie Frontpage vrijdag 7 mei 2021 @ 10:17:37 #116
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199311945
bazbo cd1166: Jethro Tull - Too Old To Rock 'n' Roll, Too Young To Die

Het negende album van Jethro Tull heet Too Old To Rock 'n' Roll, Too Young To Die, verscheen in 1976 en zet de terugkeer naar korte, kernachtige progfolkrockstukken voort. Rond deze tijd was de band uitgebreid met David (tegenwoordig Dee) Palmer. Palmer arrangeerde en orkestreerde eerder al werk voor Tull en speelde in de liveband; nu was hij (tegenwoordig zij) dan vast bandlid. John Glascock nam de bas over van Jeffrey Hammond-Hammond. Barrie Barleymore op drums, John Evan op toetsen en Martin Barre op gitaar maken de band compleet. Centrale figuur blijft Ian Anderson, die alle materiaal schrijft en het geluid bepaalt met zijn onmiskenbare stem en fluitspel. Too Old is - ondanks de korte en 'eenvoudige' songs - een conceptalbum, dat het verhaal vertelt over Ray Lomas, een rocker op leeftijd, die ontdekt dat iedere muziekstijl die ooit hip was altijd weer terug komt om daarna ook weer te verdwijnen. Anderson schreef de muziek voor de plaat met de intentie om er een musical van te maken, maar ook dat idee werd weer eens geen werkelijkheid. Wel maakte de band een televisiespecial ervan; daarvoor nam de band de gehele plaat opnieuw op en playbackte alles voor een serie videoclips. De special werd uitgezonden op de Britse televisie. Op 30 november 2015 kocht ik The TV Special Edition van het album, dat toen net verschenen was. Opnieuw zo'n boekwerk met daarin twee cd's en twee dvd's. Helaas waren de originele mastertapes grotendeels onbruikbaar voor Steven Wilson om er een goede nieuwe mix van te maken. Alleen met de stukken van de tweede plaatkant kon hij wat. Wel kon hij de opnieuw opgenomen televisiespecial remixen en die klinkt dan ook weer zeer goed. Die staat samen met de remix van de tweede plaatkant op het eerste cd'tje. Op het tweede plaatje een zwik outtakes en b-kantjes, plus een 'flat transfer' van het complete originele album. Op de dvd's alles nog een keer in diverse mixen, plus de video van de televisiefilm met het glorieuze surroundgeluid gemixt door Steven Wilson. Die televisiefilm is voor huidige begrippen te oubollig voor woorden, maar ik heb bij het bekijken ervan onophoudelijk zitten grinniken. Beetje een vergeten maar goed album, dit.

Redactie Frontpage zaterdag 8 mei 2021 @ 14:32:15 #117
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199329700
bazbo cd1167: Jethro Tull - Songs From The Woods

Het tiende album van Jethro Tull heet Songs From The Woods, verscheen in 1977 en lijkt op het eerste gehoor een draai naar de folk, maar bij nadere beluistering zit de muziek toch weer zů complex in elkaar dat we beter van folkprog of progfolk kunnen spreken. De opener en tevens het titelnummer is daarvan gelijk een zeer goed voorbeeld. Daarnaast staat er meer bijzonder, catchy en gemakkelijk in het gehoor liggend spul op, dat bij meerdere keren beluisteren helemaal niet zo gemakkelijk blijkt te zijn. Het is geen conceptalbum, maar de nummers gaan wel veel over het leven in en de tradities van de bosrijke lommer van Groot-BrittaniŽ. Een vinylversie had De Vrouw al in de kast toen ik haar leerde kennen. Later kocht ik een cdversie met wat bonusnummers erop en die verdween weer ver achter in een kast, toen ik op 22 mei 2017 deze net verschenen 40th Anniversary Edition - The Country Set kocht. Drie cd's en twee dvd's maar liefst in dit boekwerk. Op het eerste plaatje staat Steven Wilsons nieuwe stereomix van het album en jongejonge, wat klinkt die weer helder en gedetailleerd. Ook staan er aanvullende stukken op: outtakes, vroege masters en vroege versies; de meesten zijn nog nooit verschenen. Mooi materiaal en vooral Strip Cartoon is echt een klapper en een raadsel waarom hij niet op het album terecht kwam (kan ik me wel bedenken: past thematisch niet zo in het landelijke onderwerp van de elpee). Op het tweede en derde plaatje een geheel concert, opgenomen op 21 november 1977 in het Capital Centre in Landover, MD en geremixed door Jakko Jakszyk. Geweldige show, met op de setlijst veel van het dan nieuwe album en daarnaast een goede dwarsdoorsnede van het Tulloeuvre tot dan toe. Op de eerste dvd allerlei mixen van het album en de bonuszooi, gedaan door Steven Wilson. De tweede dvd bevat de concertbeelden van de twee cd's in de surroundmix door Jakko Jakszyk. Fan-tas-tische heruitgave, dit. De elpee behoort al tot mijn favoriete Tullplaten, maar deze box is echt gruwelijk lekker. Bleek een goede aanschaf destijds, want op Discogs bieden mensen hem te koop aan voor meer dan driehonderd ballen.

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 10-05-2021 10:48:15 ]
  Redactie Frontpage maandag 10 mei 2021 @ 08:00:12 #118
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199352837
bazbo cd1168: Jethro Tull - Heavy Horses

Het elfde album van Jethro Tull heet Heavy Horses, verscheen in 1978 en is de tweede plaat in een soort trilogie over het landelijke leven, hetgeen betekent dat de groep de wat kalmere folklijn doorzet. Echt kalm is het natuurlijk niet; de gitaar van Martin Barre rockt er bij tijden nog lekker op los. De ritmesectie van bassist John Glascock en drummer Barriemore Barlow is strak, maar laat toch veel ruimte en de twee toetsenisten John Evan en David (tegenwoordig Dee) Palmer kleurt alles smaakvol in. Palmer is ook verantwoordelijk voor de vele orkestrale arrangementen die te horen zijn. De stralende ster in het middelpunt blijft natuurlijk Ian Anderson, die zo'n beetje alle composities schrijft, akoestische gitaar en mandoline speelt, zingt en zijn zo kenmerkende fluitspel overal overheen strooit. De plaat opent zowaar rockend, maar al snel zitten we midden in de landerijen van Groot-BrittanniŽ. Veel mooi werk op de elpee, waaronder Moths, One Brown Mouse en het titelnummer. Ik heb een eerder cd-versie uit de jaren negentig met wat extra materiaal erop, maar die verdween weer ver achter in een kast toen ik op 6 maart 2018 deze net verschenen New Shoes Edition kocht. Wederom drie cd's en twee dvd's. Op het eerste cd'tje staat de plaat met veel bonusspul in de nieuwe remix door Steven Wilson. Van het bonusspul vraag je je af waarom Living In These Hard Times en Beltane het destijds niet haalden tot de elpee, want het zijn twee topliedjes. Op het tweede en derde plaatje vinden we het concert dat Tull gaf op 28 mei 1978 in Bern in Zwitserland. Wat nieuwe stukken van de nieuwe plaat op de setlijst; afgezien daarvan is die setlijst en zijn de arrangementen nagenoeg hetzelfde als de tour van het jaar ervoor. Het concert is geremixed door Jakko Jakszyk. Op de twee dvd's staat alles in vele mixen, inclusief surround, plus de promovideo's voor de liederen Heavy Horses en Moths. Bijzonder mooie plaat weer, redelijk toegankelijk ook voor de Tullbeginner.

Redactie Frontpage maandag 10 mei 2021 @ 14:28:18 #119
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_199357925
bazbo 1169: Jethro Tull - Live - Bursting Out

Een liveplaat, die hadden we nog niet. Eind 1978 brengt Jethro Tull Live - Bursting Out uit, een dubbelelpee. Veel materiaal is opgenomen op 28 mei 1978 in Bern in Zwitserland. Precies, dat materiaal dat ook op de tweede en derde cd en de tweede dvd van de New Shoes Edition van Heavy Horses uit 2018 staat. Maar daar klinkt het uitstekend; in vergelijking daarmee is dit spul - en ik heb hier een dubbelcd met een remaster uit 2004 (die ik overigens kocht op 26 januari 2006) - van inferieure kwaliteit. Beetje bagger, dus wel. Maar we klagen niet, want het gebodene is bijzonder sterk. Alleen maar hoogtepunten uit de Tullcatalogus op de setlijst.

pi_199358048
In het kader van onze wekelijkse Zoom call waar we een week naar een plaat uit de top 250 RYM lijst luisteren deze week Smashing Pumpkins - Siamese Dream. Als dit een instrumentaal album was geweest had ik geweldig gevonden, goeie riffs en fijne gitaar toon, maar de vocalen van Billy Whinehouse vond ik toen al erg irritant en daar is geen verbetering in....

Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')