bazbo cd1266: King Crimson - In The Wake Of Poseidon
In The Wake Of Poseidon is het tweede studioalbum van King Crimson. Eind 1969 waren Fripp & Co op tournee in de Verenigde Staten en zowel Ian McDonald als Michael Giles liet halverwege de groep weten na de tour de band te verlaten. Fripp bood nog aan zelf op te stappen, zodat King Crimson zou kunnen blijven bestaan, maar het zat McDonald en Giles meer in hun behoefte om thuis (bij de vrouw) te zijn en in hun opgelopen weerzin tegen het reizen. Ondertussen had Greg Lake tijdens gezamenlijke optredens met The Nice in The Fillmore kennis gemaakt met ene Keith Emerson en de twee waren van zinnens om na de tour te gaan samenwerken. Kortom: eind 1969 bestond King Crimson uit gitarist Robert Fripp en tekstschrijver Peter Sinfield. De platenmaatschappij stond erop dat er snel een opvolger van
In The Court Of The Crimson King moest komen, dus Fripp voelde zich onder druk gezet. Hij wist wat materiaal voor een plaat bijeen te sprokkelen. Fripp vroeg Peter Giles of hij de baspartijen in wilde spelen en voor de sax- en fluitpartijen wist hij Mel Collins (van de improvband Circus) te strikken. Het toetsenwerk was een ander dingetje; Fripp had zijn oog laten vallen op Keith Tippett, een pianist uit het vrije veld. Maar verder? In uiterste wanhoop vond hij uiteindelijk Michael Giles en Greg Lake nog wel bereid om mee te werken aan het album. Lake zat echter al volop in de repetities met Emerson en Palmer; hij zingt slechts en nog niet eens op alle stukken.
In The Wake Of Poseidon is dus nogal snel in elkander geflanst en toen ik hem voor het eerst hoorde (ergens in 1984 moet dat geweest zijn), kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat het een kopie van
In The Court Of The Crimson King was, zeker de opbouw van de eerste plaatkant. Na een kort akoestisch couplet (
Peace) start
Pictures Of A City, dat met z'n structuur en atmosfeer wel heel erg veel weg heeft van
21st Century Schizoid Man. Het stuk stond overigens al op de setlijst van de band later in 1969. Vervolgens horen we
Cadence And Cascade (gezongen door Gordon Haskell omdat Lake niet meer beschikbaar was), net zo'n lieflijk liedje met fluit als
I Talk To The Wind. Het daarop volgende titelnummer heeft exact dezelfde grandiositeit als
Epitaph. En toch: als afzonderlijke stukken zijn ze wel weer erg sterk. Plaatkant twee begint met een kort akoestisch stukje op gitaar (
Peace) en dan horen we
Cat Food, een van de allerbelachelijkste singles ooit. Hierin hoor je zeer goed waar Tippett vandaan komt; hij strooit zijn bizarre pianopingels dwars tegen alle wetten van de harmonie in over de muziek uit. (Voor de promotie van de single draafden Fripp, Giles, Lake en Tippett nog op in het programma Top Of The Pops om het lied te pleebekken.) Het lange
The Devil's Triangle is gebaseerd op Gustav Holsts
Mars, The Bringer Of War uit zijn
Planets-suite. Het stuk stond al van begin af aan op de setlijst van concerten van de groep, maar Fripp mocht het niet op de plaat zetten en dus kreeg het een andere titel en een dusdanige bewerking dat er van het origineel (met uitzondering van het basisritme in 5/4) niet veel meer over is. Na een redelijk ordelijke start vliegt het instrumentale werk halverwege geheel de bocht uit en het eindigt in een kakafonie waarin vooral de Mellotron de hoofdrol speelt. De plaat eindigt met een akoestisch couplet (
Peace). Ik kocht
In The Wake Of Poseidon dus in 1984 al op elpee en ik heb nog een cd-versie (uit de jaren 00 of zo) ergens achter in de kast staan. Op 5 november 2010 schafte ik de toen net verschenen remix door Steven Wilson aan. Wilson had de beschikking over de mastertapes en kon dus weer allerlei partijen naar boven halen die op de oorspronkelijke mix nauwelijks te horen zijn. Alleen van
The Devil's Triangle was er geen mastertape te vinden, dus die staat er in een eerdere remix op. Daarnaast horen we
Groon (de B-kant van de single
Cat Food), een andere mix van de laatste
Peace en een soort demo van
Cadence And Cascade die Greg Lake nog ingezongen heeft. Op de dvd die met deze heruitgave mee komt, staat de plaat (en nog meer extra's zoals de singleversie van
Cat Food, alternatieve mixen en versies, meerdere takes van
Groon) en een repetitieopname van
The Devil's Triangle) dan nog weer in allerlei mixen, inclusief verpletterende surround.
In The Wake Of Poseidon werd met gemengde gevoelens ontvangen door de pers en het publiek. Fripp had nog altijd een probleem: wat nu? Hoe moest het verder met King Crimson? De Gilesbroers wilden voor deze keer nog meewerken, Lake was ook definitief weg en Tippett was te vrij om vast lid van de groep te worden; alleen Mel Collins en Gordon Haskell (jeugdvriend van Fripp) wilden zich verbinden. Fripp moest op zoek naar nieuwe muzikanten en nieuwe muziek. Als je de plaat even los ziet van
In The Court Of The Crimson King, is
In The Wake Of Poseidon een mooi werk dat prima op zichzelf kan staan.
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net