bazbo cd2909: Yes - Fly From Here![HBwGywmXYAAp04y?format=jpg&name=small]()
Yes! Ik zie de band in 2004 op het Arrow Rock Festival. De bezetting Anderson-Howe-Squire-Wakeman-White levert er een puik concert af, zij het dat het slechts anderhalf uur duurt en niet zo uitgebreid is als de andere concerten van de tour; zo ontbreekt de gehele akoestische set, maar gelukkig krijgen we wel het medley rondom
Mind Drive. Na de tour neemt de band even rust, er zijn pas weer tourplannen in 2008. Tegen die tijd heeft Rick Wakeman gezondheidsproblemen; hij kan niet meedoen maar stelt voor dat zijn oudste zoon en bijna net zo begenadigd toetsenvirtuoos Oliver hem vervangt. En dan wordt ook Jon Anderson ziek. Hij heeft ernstige ademhalingsproblemen, heeft een bijna-dood-ervaring en moet het lang rustig aan doen. Het is Chris Squire die opkomt voor het bedrijf dat Yes heet en voorstelt om toch op tournee te gaan. Hij heeft van iemand de tip gekregen eens te gaan luisteren naar ene Benoit David, zanger bij een Canadese Yes-coverband. David doet mee en Yes toert de wereld over. Ik zie de band in 2009 in de Waerdse Tempel in Heerhugowaard. Gaaf concert wel, al is de stem van David wennen, hoe veel ook van het timbre van Anderson weg heeft. In deze bezetting gaat Yes de studio in. Oliver Wakeman stelt voor om Trevor Horn als producer te betrekken en als die eenmaal bezig is, komt die met het idee om
Fly From Here uit de mottenballen te halen. Het liedje stond op de setlijst in 1980, toen Horn zelf de zangpartijen vertolkte in afwezigheid van Anderson. Horn staat erop dat de groep het stuk uitbreidt, maar wil ook dat Geoffrey Downes (toetsenist bij Yes in 1980) betrokken wordt. Voor hij het weet ligt Oliver Wakeman uit de band; als
Fly From Here in 2011 uitkomt, zijn al zijn partijen vervangen door die van Downes en zijn compositorische bijdragen grotendeels geskipt. Ik weet niet wat ik er precies van moet vinden, maar het woord schandalig komt wel in me op. Ik koop
Fly From Here als hij uitkomt, op 6 november 2011. Het album opent met het plaatkantlange
Fly From Here en toegegeven: het is een aardig zesdelig werkstuk geworden.
The Man You Always Wanted Me To Be is een compositie van Chris Squire en hij zingt het ook; Benoit David vindt dat het qua stijl niet bij hem past.
Life On A Filmset komt nog van de sessies die Downes in de jaren tachtig met Greg Lake doet tijdens hun project Ride The Tiger, al krijgt Lake geen credit, maar Horn wel.
Hour Of Need is geschreven door Steve Howe en is een wat vlak nummer. Daarna een kort akoestisch gitaarintermezzo in de vorm van
Solitaire. Afsluiter
Into The Storm lijkt dan weer wat op te krabbelen na een voortkabbelende rij mindere stukken; het is het enige werk waarin Oliver Wakeman een schrijverscredit krijgt. Zijn toetsenspel is onder de noemer 'keyboards (additional)' (jaja) op drie stukken te horen; kennelijk kan Downes hem toch niet evenaren. Hoe dan ook: ik vind het geen slecht album, maar het mist vuur en avontuur. Mijn versie kent een bijgevoegde dvd waarop een korte documentaire staat over het maken van de plaat. Geen woord over hoe Wakeman werd gewipt. Op YT is niets te vinden van het album, althans geplaatst door het officiële Yes-account.. In 2018 zingt Trevor Horn de zangpartijen opnieuw in en komt er een heruitgave onder de naam
Fly From Here - Return Trip en die is wel te vinden. Het zegt iets over de vreemde gang van zaken.
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-video
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net