bazbo cd2896: Yes - The Ladder![G_-I3LvXEAATkjZ?format=jpg&name=small]()
Yes! Eind september 1999 verschijnt wéér een nieuw studioalbum van Yes. Ik koop 'm gelijk als hij verschijnt, een gelimiteerde en genummerde editie (ik heb nummer 04062), gestoken in een kartonnen slipcase waarin ook een poster te vinden is. Wat een verrassing is deze plaat, want er staat ouderwets goed spul op. Zo opent de plaat met het bijna tien minuten durende
Homeworld, dat zich kan meten met het grote werk uit de eerste helft van de jaren zeventig. Het is fris, avontuurlijk en ijzersterk. Daarna volgt een reeks toegankelijke en aanstekelijke stukken, waarvan
Lightning Strikes,
Face To Face en
The Messenger (een ode aan Bob Marley!) het meest in het oor springen. Aan het eind klinkt dan
New Language, ook al zo'n gedegen progwerkstuk en het album sluit af met het akoestische
Nine Voices. Toetsenist Igor Khoroshev is nu vast lid van de band, waardoor Yes een sextet is geworden. Bruce Fairbarn produceert het album en het plan is dat hij de boel ook mixt, maar nog voordat hij daaraan kan beginnen overlijdt hij plots. Het zestal Anderson-Howe-Khoroshev-Sherwood-Squire-White gaat ook op tournee en ter gelegenheid daarvan komt er een speciale Tour Edition van
The Ladder op dubbelcd uit. Die koop ik op 7 februari 2000. Het eerste plaatje bevat het album en als je 'm in je pc stopt is er een screensaver, een interview met de band én een demo van
Homeworld, het pc-spel dat dan verschijnt. Het grandioze stuk van Yes is gebruikt als achtergrondmuziek. Op de bonusdisc staan twee stukken live opgenomen (
Homeworld en
The Messenger) en zullen later verschijnen op een officieel livealbum, plús een video-opname van
I've Seen All Good People van hetzelfde concert. Ik geef mijn oorspronkelijke versie van
The Ladder aan een belangstellende collega (of ik verkoop 'm aan 'm, weet ik veel), maar behoud de slipcase en daar huist de toureditie samen met de poster in.
The Ladder is een sterke plaat en in mijn oren de beste sinds 1983.
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-video
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net