bazbo cd2923: Yes - Mirror To The Sky![HDmASJ6XgAADoNw?format=jpg&name=small]()
Yes! Verrassend snel na
The Quest komt Yes met een nieuwe studioplaat. Er is ondertussen nogal wat gebeurd met de groep: drummer Alan White overlijdt op 26 mei 2022 en Jay Schellen die tijdens de tours van 2018 en 2019 al bijsprong wordt zijn vaste opvolger. De band worstelt nog altijd met de pandemie: er waren concerten aangekondigd voor 2020 waarin Yes de complete elpee
Relayer zou spelen; dat móést en zóú ik meemaken, dus ik koop kaarten voor het concert in 2020 in Utrecht. Het concert wordt uitgesteld naar 2021, naar 2022 en vervolgens nog een keer omdat er problemen zijn met verzekeringen. De band gaat in de herfst van 2022 de studio in en als het nieuwe album uitkomt, koop ik 'm gelijk (op 22 mei 2023). Ik heb geen hoge verwachtingen en ben aangenaam verrast. Tuurlijk, het is geen
The Yes Album,
Close To The Edge,
Drama of
Magnification, maar op
Mirror To The Sky is weer avontuur te beleven en horen we een band die oud is, maar wel geïnspireerd aan het werk. Steve Howe is wederom de producer en dit keer klinkt de muziek niet als een soloplaat van hem; zo goed als alle stukken zijn geschreven door twee of meer bandleden. Er is veel ruimte voor instrumentale passages, complexe arrangementen en in een paar grote stukken zitten zelfs fraaie orkestpartijen. Opener
Cut From The Stars is al veelbelovend: zowaar een melodie die beklijft.
All Connected en
Luminosity (beide van Davison, Howe en Sherwood) zijn fraaie composities van ieder bijna tien minuten waarin van alles gebeurt.
Living Out Their Dream is een wat nietszeggend rocknummer. Het hoogtepunt vind ik het titelnummer, geschreven door Davison en Howe: in dit bijna een kwartier durende stuk zit alles wat ik van een Yessong verwacht en het kan zich bijna meten met het oudere werk. Een prominente rol voor het FAME's Studio Orchestra ook. Met
Circles Of Time sluit het album in mijn oren niet erg sterk af; deze compositie van zanger Jon Davison blijft bij niet zo hangen. Gezien het vorige album en hoe ik die vond tegenvallen, koop ik niet een luxe mediaboek met meerdere schijfjes, maar kies ik voor een 'eenvoudige' limited edition met een extra cd. Op dit tweede schijfje staan drie stukken van Steve Howe. Met zestien minuten hadden ze ook als bonus op de eerste cd gepast, maar ik klaag niet. Met
Unknown Place maakt Howe een sterk stuk en de twee overige weinig indrukmakende liedjes helemaal goed. Nogmaals: ik ben zeer aangenaam verrast door dit nieuwe album van de groep. Het concert waarvoor ik kaarten heb vindt uiteindelijk plaats op 17 mei 2024 in Musis in Arnhem. Geen
Relayer, echter. Ik voel me nogal bedonderd, want daarvoor had ik kaarten gekocht. Uiteindelijk is het een redelijk goed concert. Verrassende opener is
Machine Messiah en daarna een leuke doorsnede van het oeuvre met
It'll Be A Good Day (van
The Ladder),
Don't Kill The Whale en
Turn Of The Century als meest opvallende nummers in de set. Van
America alleen het instrumentale intermezzo en ik weet nog altijd niet wat ik van de de hele dubbelelpee
Tales From Topographic Oceans samengevat in twintig minuten moet vinden. De twee uitgekauwde toegiften neem ik voor lief. Ik ga tevreden naar huis. Voor 2026 staat er een Europese tournee gepland en ik heb geen kaarten gekocht voor het concert in Nederland of in de landen om ons heen. Heb ik het wel gezien?
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoVooruit een plaatje van mijn verjaardag, 17 mei 2024:![21-Ritual.jpg]()
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net