abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 21 september 2026 @ 15:16:34 #51
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221832597
bazbo cd3070: Lunatic Soul - Transition II

Lunatic Soul, het project van Riverside-voorman Mariusz Duda, heeft in 2025 zijn achtdelige albumserie afgesloten, maar er is nog wat materiaal dat Duda met ons wil delen. Hij heeft zijn band Riverside inmiddels de rug toegekeerd en bezint zich op zijn verdere muzikale toekomst. Begin juli 2026 komt Transition II uit, een EP of kort album met vier stukken. Drie daarvan kennen we al, zij het in andere vorm. Hylophobia en Vyraj stonden op Through Shaded Woods en krijgen hier een remix. Transition II is een nieuwe 'condensed' versie van het bijna achtentwintig minuten durende stuk dat op de limited edition van Through Shaded Woods is te horen; 'condensed' betekent hier: ingekort tot drieëntwintig minuten. De grote verrassing is een geheel nieuw nummer: Realm Of The Weeping Willows, waar Duda sinds 2020 aan werkt. De basis is akoestisch, maar hij voegt er elektronische en folkachtige tinten aan toe. Mooi, mooi. Ik koop Transition II op 9 juli 2026 en ben benieuwd waar Duda mee gaat komen; hij heeft al aangekondigd dat hij verder gaat met Lunatic Soul en dat hij er een liveband van gaat maken.

Bekijk deze YouTube-video

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 22 september 2026 @ 12:14:07 #52
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221837608
bazbo cd3071: Mentat Routage - Mentat Routage

Mentat Routage: nooit van gehoord tot vrijdag 28 augustus 2026. Dan geeft Vlaamse vriend Peter mij dit cd'tje uit 2010. Hij heeft het van de zomer na afloop van het concert tijdens het grote Zappafestival in Noordoost-Duitsland bij de Franse groep gekocht en toen hij thuis kwam en naar zijn platenkast liep, ontdekte hij dat hij hem al heeft. Oeps. Wil ik het eens beluisteren en als ik het niets vind doorgeven aan een ander? Dat wil ik. Ik beluister het. Dit grote Franse gezelschap met blazers en gitaar en viool en toetsen/synthesizers en bas en percussie en drumstellen klinkt een beetje als een tetterdetetband van Frank Zappa ten tijde van The Grand Wazoo of The Petit Wazoo. Veel experimenteel, veel grooves, malle geluiden en improvisaties. Voorafgaand aan ieder stuk is er een korte abstracte introductie. Bij vlagen is de muziek wat wazig, bij andere vlagen bijzonder intrigerend en ronduit verslavend. Het is het enige wapenfeit van het ensemble. Met dank aan Peter voor een bijzonder leuk pielplaatje in de kast.

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage dinsdag 22 september 2026 @ 12:32:42 #53
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221837726
bazbo cd3072: Pat Metheny - Trio -> Live

Pat Metheny is al decennia lang bezig om zijn muzikale palet kleurrijker en kleurrijker te maken. Dat doet hij door de samenwerking met veel verschillende jazzmuzikanten op te zoeken. In 2000 verschijnt Trio, waarop hij speelt met bassist Larry Grenadier en drummer Bill Stewart. In datzelfde jaar toert hij met het trio door Europa en de VS en een verslag daarvan komt later in dat jaar uit onder de titel Trio -> Live. Op de setlijst staan standards en 'klassieke' Methenystukken, maar ook werk van Trio. Het drietal weet begaande paden te mijden en zeker als Metheny zijn gitaarsynthesizer uit de kast trekt, vliegt het heerlijk de bocht uit. Ik vind een exemplaar van deze fraaie dubbelcd op 28 augustus 2026 in de bijzonder leuke tweedehandswinkel Chelsea in de Kloosterstraat in Antwerpen. Met de aanschaf ervan mist er niet zo heel veel meer in mijn verzameling van het niet misse oeuvre van Pat Metheny.

Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 09:40:41 #54
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221846623
bazbo cd3073: Ozric Tentacles - Harmonic Mind

Ozric Tentacles gaan onverstoorbaar verder met dat waar ze goed in zijn: wagonladingen albums uitbrengen met die typische etnospacerock vol groovende, psychedelische, elektronische, opzwepende en hypnotiserende elementen en kristalhelder synthesizergefriemel en gierend gitaarwerk. Hoofd van het gezelschap is nog altijd Ed Wynne en hij componeert, programmeert en produceert alles, speelt die gitaar en veel synths en daarbij zorgt hij voor de hoestekeningen. Tegenwoordig krijgt hij uitvoerende ondersteuning van zoon Silas op toetsen, Corey Wallace op bas, Pat Carvey op drums en Saskia Maxwell op fluit. Af en toe doet oudgediende Paul Hankin op percussie mee. Harmonic Mind is het 12.354e album van de groep en verschijnt op 18 september 2026; ik heb hem op 17 september al in huis en deze doet niet onder voor al die andere 12.353 albums in het oeuvre van de Ozrics. Spacy!

Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 09:56:52 #55
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221846691
bazbo cd3074: Ryuichi Sakamoto & Alva Noto - 12 Conversations

Ryuichi Sakamoto en Alva Noto werken al sinds 2002 samen en hebben op dit moment van schrijven al zo'n acht albums met daarop de resultaten van hun samenwerking uitgebracht. Sakamoto is een grote in de muziekwereld; hij wordt in de jaren zeventig bekend met Yellow Magic Orchestra en bouwt een imposante solocarrière op vol film-, piano-, orkest- en wereldmuziek. Alva Noto is het pseudoniem van de Duitser Carsten Nicolai en hij is producer, beeldend kunstenaar en componist van elektronische muziek. In november en december 2022 sturen de twee allerlei muziekbestanden aan elkaar en in korte tijd ontstaan twaalf composities, die Noto ervaart als gesprekken/conversaties tussen de twee muzkanten. Noto creëert de onderliggende elektronica, Sakamoto speelt de prachtigste pianomelodieën eroverheen, maar helemaal helder wie wat precies inbrengt is het niet. Sakamoto bevindt zich op dat moment in een ingewikkelde situatie: zijn gezondheid gaat hard achteruit, de kanker waaraan hij enkele jaren ervoor leed is terug en heviger en al zijn indrukken en emoties verwerkt hij in zijn muziek. De atmosfeer van die muziek is niet louter kommer en kwel, wel melancholisch en verrassend hoopvol, als je dat kunt zeggen van instrumentaal werk. Ik koop 12 Conversations bij het verschijnen op 17 september 2026. Sakamoto is dan al drieënhalf jaar overleden, zijn bijdragen aan het album behoren tot de laatste composities die hij maakt. 12 Conversations is van een gruwelijke schoonheid.

Redactie Frontpage vrijdag 25 september 2026 @ 08:38:47 #56
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_221852988
bazbo cd3075: Irmin Schmidt - Requiem

Irmin Schmidt is het enige nog levende lid van Can. De Duitsche toetsenman is inmiddels negenentachtig jaar en nog altijd actief. Halverwege 2026 verschijnt een nieuw album en ik koop Requiem gelijk op 24 juni 2026. Het nieuwe werk ligt in het verlengde van 5 Klavierstücke (2018) en Nocturne (2020), maar Schmidt gaat nog een stapje verder. Behalve mooie melodieën op een (geprepareerde) piano maakt hij veelvuldiger gebruik van omgevingsgeluiden (natuur, water, vogels, klokken, verkeer). Requiem heeft een ondertitel: In Memory Of All The Loved Ones I Have Lost And The Creatures And Wonders Vanishing Around Us. De twee lange delen van de compositie zijn verstild, abstract, bij vlagen ongemakkelijk en bij andere vlagen warm en uitzonderlijk fraai. Aanvankelijk vind ik het wat vaag, maar bij nadere beluistering openbaart zich de schoonheid en de emotie en uiteindelijk kan ik niet anders dan concluderen dat ik dit een van de mooiste albums van de laatste tijd vind.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')