abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 21 februari 2026 @ 07:55:15 #176
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_220162342
bazbo cd2908: Yes - Union Live

Yes! Het lijkt stil rond de band na 2004, maar intern gebeurt er van alles. Daarover ietsie later. Begin 2011 brengt het label Gonzomedia deze superset uit. Het is een terugblik naar 1991, toen het achtkoppige monster Yes toerde door de Verenigde Staten en Europa. De box met twee cd's en twee dvd's is in eerste instantie alleen via postorder te verkrijgen. Ik heb 'm vanaf 2 februari 2011. Centraal staat een concert dat Anderson, Bruford, Howe, Kaye, Rabin, Squire, Wakeman en White in 1991 geven in het Shoreline Amphitheatre in Californië en het is te zien én te beluisteren op een dvd en de twee cd's. Helaas is dit niet een concert met het ronddraaiende podium in het midden van de zaal en dat maakt deze concertfilm wat minder dynamisch en interessant. Ook de setlijst is anders en vooral ook korter. Het blijkt niet het gehele concert te zijn. In plaats van Shock To The System, And You And I, Changes, Long Distance Runaround en Lift Me Up krijgen we wel het poppy Saving My Heart For You (het enige stuk van de Union-plaat). Desondanks toch een fijne concertregistratie. Op de tweede dvd treffen we nog twee bootleg-video's van complete concerten in Denver en Pensacola met een iets andere en langere setlijst en nog wat extra geluidsopnamen: de ontbrekende stukken van het concert in Californië en wat van concerten uit Londen en Burgesttown. Ik kan me niet herinneren die tweede dvd ooit te in de speler te hebben gehad. Leuk hebbeding wel. Sinds enige tijd zie ik in een plaatselijke platenwinkel materiaal van deze boxset apart op dubbelcd's in de bak staan.

Bekijk deze YouTube-video

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 23 februari 2026 @ 08:16:56 #177
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_220182624
bazbo cd2909: Yes - Fly From Here

Yes! Ik zie de band in 2004 op het Arrow Rock Festival. De bezetting Anderson-Howe-Squire-Wakeman-White levert er een puik concert af, zij het dat het slechts anderhalf uur duurt en niet zo uitgebreid is als de andere concerten van de tour; zo ontbreekt de gehele akoestische set, maar gelukkig krijgen we wel het medley rondom Mind Drive. Na de tour neemt de band even rust, er zijn pas weer tourplannen in 2008. Tegen die tijd heeft Rick Wakeman gezondheidsproblemen; hij kan niet meedoen maar stelt voor dat zijn oudste zoon en bijna net zo begenadigd toetsenvirtuoos Oliver hem vervangt. En dan wordt ook Jon Anderson ziek. Hij heeft ernstige ademhalingsproblemen, heeft een bijna-dood-ervaring en moet het lang rustig aan doen. Het is Chris Squire die opkomt voor het bedrijf dat Yes heet en voorstelt om toch op tournee te gaan. Hij heeft van iemand de tip gekregen eens te gaan luisteren naar ene Benoit David, zanger bij een Canadese Yes-coverband. David doet mee en Yes toert de wereld over. Ik zie de band in 2009 in de Waerdse Tempel in Heerhugowaard. Gaaf concert wel, al is de stem van David wennen, hoe veel ook van het timbre van Anderson weg heeft. In deze bezetting gaat Yes de studio in. Oliver Wakeman stelt voor om Trevor Horn als producer te betrekken en als die eenmaal bezig is, komt die met het idee om Fly From Here uit de mottenballen te halen. Het liedje stond op de setlijst in 1980, toen Horn zelf de zangpartijen vertolkte in afwezigheid van Anderson. Horn staat erop dat de groep het stuk uitbreidt, maar wil ook dat Geoffrey Downes (toetsenist bij Yes in 1980) betrokken wordt. Voor hij het weet ligt Oliver Wakeman uit de band; als Fly From Here in 2011 uitkomt, zijn al zijn partijen vervangen door die van Downes en zijn compositorische bijdragen grotendeels geskipt. Ik weet niet wat ik er precies van moet vinden, maar het woord schandalig komt wel in me op. Ik koop Fly From Here als hij uitkomt, op 6 november 2011. Het album opent met het plaatkantlange Fly From Here en toegegeven: het is een aardig zesdelig werkstuk geworden. The Man You Always Wanted Me To Be is een compositie van Chris Squire en hij zingt het ook; Benoit David vindt dat het qua stijl niet bij hem past. Life On A Filmset komt nog van de sessies die Downes in de jaren tachtig met Greg Lake doet tijdens hun project Ride The Tiger, al krijgt Lake geen credit, maar Horn wel. Hour Of Need is geschreven door Steve Howe en is een wat vlak nummer. Daarna een kort akoestisch gitaarintermezzo in de vorm van Solitaire. Afsluiter Into The Storm lijkt dan weer wat op te krabbelen na een voortkabbelende rij mindere stukken; het is het enige werk waarin Oliver Wakeman een schrijverscredit krijgt. Zijn toetsenspel is onder de noemer 'keyboards (additional)' (jaja) op drie stukken te horen; kennelijk kan Downes hem toch niet evenaren. Hoe dan ook: ik vind het geen slecht album, maar het mist vuur en avontuur. Mijn versie kent een bijgevoegde dvd waarop een korte documentaire staat over het maken van de plaat. Geen woord over hoe Wakeman werd gewipt. Op YT is niets te vinden van het album, althans geplaatst door het officiële Yes-account.. In 2018 zingt Trevor Horn de zangpartijen opnieuw in en komt er een heruitgave onder de naam Fly From Here - Return Trip en die is wel te vinden. Het zegt iets over de vreemde gang van zaken.

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage maandag 23 februari 2026 @ 08:29:00 #178
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_220182676
bazbo cd2910: Yes - We Can Fly

Yes! Ik zie de band opnieuw op 21 november 2011, dit keer in de Vereeniging in Nijmegen. Ik vind het geen goed concert. De vaart is er volledig uit en Benoit David is niet bij stem. Na afloop ontmoet ik de band (minus Howe) en van de organisatie van de Nederlandse Yes-fanclub (jaja) krijg ik een promosingle in mijn handen geduwd. Op We Can Fly staat slechts dat ene deel uit de suite Fly From Here. Ik laat het door de vier bandleden signeren. Leuk aandenken, dus. Er is zelfs een officiële video van de single (met daarin op 0:55 alleen producer Trevor Horn te zien). Op Discogs doet dit promoplaatje dat ik voor niets kreeg het leuk: het is verkocht tussen de 30 en 45 euro en als je wilt kun je het bij iemand kopen voor ¤50,00.

Vooruit, een (slecht) plaatje van het concert op 21 november 2011:

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 23-02-2026 21:08:15 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 24 februari 2026 @ 08:14:00 #179
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_220189975
bazbo cd2911: Yes - In The Present - Live From Lyon

Yes! Eind 2011 verschijnt dit verslag van de tour van 2009. Benoit David zingt niet onverdienstelijk (Anderson was ziek), de toetsenpartijen zijn uitermate sterk verzorgd door Oliver Wakeman (papa was ziek) en de rest van de band klinkt net zo gedreven en energiek. Het concert is opgenomen op 1 december 2009 in de Bourse du Travail in Lyon. Ik zie de band twee weken ervóór, op 14 november in de Waerdse Tempel in Heerhugowaard en ben dus blij dat dit document er is; ik koop de set met twee cd's en een dvd op 8 december 2011. Het gebodene is dezelfde setlijst als ik mocht meemaken en er zitten wat leuke verrassingen in: Onward, Astral Traveller en twee stukken van Drama: Tempus Fugit en het monumentale en ijzersterke Machine Messiah. Natuurlijk ook een boel 'klassiekers', zoals opener Siberian Khatru, I've Seen All Good People, Yours Is No Disgrace, And You And I, South Side Of The Sky en Heart Of The Sunrise, met als afsluiters natuurlijk Roundabout en Starship Trooper. Op de dvd staat een tour-documentaire met interviews en twee complete stukken: Roundabout en Machine Messiah. Opvallend is hoe groot de rol van Wakeman in de groep is. Ik mocht - omdat ik lid ben van de Nederlandse Yes-fanclub (jaja) - na afloop van het concert op 14 november de band (minus Howe) ontmoeten en vooral mijn korte gesprek met de sympathieke Oliver Wakeman en de uiterst coole Chris Squire zal me bijblijven. Kort na de tour gaat Yes de studio in om te werken aan Fly From Here en tijdens die opnamen zal Wakeman het veld moeten ruimen. Het livealbum zal later nogmaals uitgebracht worden met als bonus enkele stukken die Oliver Wakeman aanleverde voor het album Fly From Here en later zelf voltooide, onder de titel From A Page; ik heb hem (nog altijd) niet. Deze concertregistratie vind ik zeker de moeite van het beluisteren waard.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')