bazbo cd2977: Robert Fripp - Exposures![97d271f48efd62fd.jpg]()
Robert Fripp heft in 1974 King Crimson op, gaat in retraite en laat zich drie jaar lang niet of nauwelijks zien in de muziekwereld. Eind 1977 verhuist hij naar New York en daar stort hij zich in allerlei nieuwe ontmoetingen die hem veel opleveren. Hij speelt met Deborah Harry en The Roaches, begint een soort punkrockdansbandje (The Leaugue Of Gentlemen) en tussendoor speelt hij gitaar op Bowies platen
Low en
"Heroes". Ook maakt hij in zijn eentje verschillende tourtjes waarin hij zijn 'Frippertronics' demonstreert: een systeem van twee spoelenrecorders waarmee hij loops maakt en afspeelt en daar vervolgens gitaarsolo's overheen improviseert. Of het allemaal nog niet genoeg is produceert hij (solo)albums voor Daryl Hall en Peter Gabriel en werkt hij aan een eigen soloalbum, dat in 1978 verschijnt onder de titel
Exposure. Een soloalbum doet vermoeden dat Fripp alles alleen doet, maar dat is geenszins het geval. Hij zet talloze prominenten in waaronder Jerry Marotta, Tony Levin, Phil Collins, Narada Michael Walden, Brian Eno, Peter Hammill, Daryl Hall, Terry Roche en Peter Gabriel. Ook is de stem van J.G. Bennett te horen, de goeroe van wie Fripp sinds 1974 een volgeling is. Muzikaal gezien is het een bonte verzameling instrumentaaltjes, collages, songs en stijlen: rock, ballad, ambient, prog, spoken word. Op de setlijst staat het titelstuk
Exposure, dat ook te horen is op de tweede soloplaat van Peter Gabriel (dat Fripp produceerde) en een schitterende uitvoering van
Here Comes The Flood van Gabriel, dat Gabriel zingt en Fripp voorziet van stemmige Frippertronics. Tijdens de opnamesessies laat Fripp veel verschillende versies van de songs vastleggen en meerdere mixen uitvoeren. In de loop van de jaren blijkt dat er meer dan vier verschillende versies van het album zijn. In 1978 ziet (in Fripps eigen telling) de 'first edition' het levenslicht en in 2006 de 'third edition'.
Exposure blijft een belangrijk document, mede omdat Fripp in 1981 besluit om met Bill Bruford, Tony Levin en Adrian Belew een nieuwe band te beginnen waarin de ritmes van The League Of Gentlemen doorschijnen; aanvankelijk heet die band Discipline, maar al snel verandert Fripp de bandnaam in King Crimson. En dan wordt het 2022 en brengt Fripp in zijn stortvloed aan her- en archiefuitgaven van zijn oeuvre
Exposures uit, een dikke doos met vijfentwintig cd's, drie dvd's en vier blurays, waarop een grandioos overzicht staat van Fripps carrière van 1977 tot 1981, bevattende de albums
Exposure,
God Save The Queen / Under Heavy Manners,
The League Of Gentlemen en
Let The Power Fall, aangevuld met verschillende versies van
Exposure, studio outtakes, live Frippertronics en The League of Gentlemen optredens. Als die box uitkomt, besluit ik 'm niet aan te schaffen, want de afzonderlijke albums komen ook mooi geremasterd uit en een enkel Frippertronicconcert ook en dan heb ik wel genoeg, denk ik. Maar als ik op maandag 25 mei op een grote platenbeurs in de straten van ons zo majestueuze Apeldoorn rondscharrel, tref ik een tweedehands maar zo goed als nieuwe box aan voor een zeer redelijke prijs en dan is de keuze snel gemaakt. Tot nu toe heb ik nog maar elf cd's beluisterd, dus ik ben nog wel even bezig; op de blurays staan
alle opgenomen Frippertronicsconcerten en daarmee kan ik nog tientallen en tientallen uren vooruit en ik kijk ernaar uit.
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-video
[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 25-06-2026 20:52:11 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net