bazbo cd2960: Yes - From A Page![HHsa2QrXwAAw-L4?format=jpg&name=small]()
Yes! Oliver Wakeman mag in 2009 in de voetsporen van zijn vader treden. Rick kan de tour zelf niet doen om gezondheidsredenen en ook zanger Jon Anderson is niet helemaal fit (lees: bijnadoodervaring). Vader Wakeman stelt zijn zoon Oliver voor en voor Anderson in de plaats komt Benoit David. De tour in 2009 is alleraardigst en daarna gaat de band de studio in. Oliver Wakeman speelt veel toetsenpartijen in en draagt een paar stukken kant en klaar aan. Vervolgens doet hij de suggestie om Trevor Horn te vragen om te komen produceren. Dat gebeurt en Horn wil dan graag Geoffrey Downes terug op toetsen en dan mag Oliver dus weg. Op het album
Fly From Here uit 2011 is de inbreng van Wakeman nauwelijks te horen. De meeste van zijn toetsenpartijen zijn vervangen en van de vier stukken die hij had ingebracht is er geen enkele terug te vinden. In 2019 heeft Wakeman contact met Steve Howe en hij vraagt of hij die inbreng mag gebruiken om af te maken. Howe, nu de baas van Yes omdat Chris Squire is overleden en ook Alan White met ernstige gezondheidsklachten kampt, gaat akkoord.
From A Page komt in 2019 uit op een vinyl-EP en is dan op cd alleen te verkrijgen als bonus-cd van de heruitgave van de livedubbelaar
At The Present - Live In Lyon. Ik besluit even te wachten. Dat duurt nogal. Gelukkig komt eind 2025 het bericht dat Oliver Wakeman zich nogmaals heeft gebogen over
From A Page, nogal uitgebreid deze keer, en de fraaie heruitgave koop ik bij het verschijnen op 23 april 2026. Het hele project zit nu in een doosje met daarin twee cd's en een stapeltje 'art cards' en een boekje met uitleg van Wakeman. Op het eerste plaatje horen we de vier originele Yesstukken die Wakeman inbracht en die de groep heeft opgenomen. Opener
To The Moment is gelijk raak: een uitstekend progstuk met pakkende melodieën, mooie wendingen en uitstekend spel.
From The Turn Of A Card en
Gift Of Love zijn eveneens prima songs en
Words On A Page is bijzonder fraai. Verder staan er alternatieve versies van drie stukken die op
Fly From Here staan en waarop het toetsenspel van Wakeman uitstekend uit de verf komt. Ik vind deze versie van
Into The Storm, waaraan hij ook compositorisch ook bijdroeg, zelfs sterker dan op de formele plaat. Bijzonder is
Alien, een melodie van Chris Squire waar Wakeman achteraf partijen aan toe heeft gevoegd, zodat een fraai eerbetoon aan de overleden meesterbassist is geworden. Op het tweede plaatje horen we zes demo's en een singleversie van
To The Moment. Leuk om te horen. Alles had eigenlijk ook op één enkele cd gekund, maar ik klaag zeker niet.
From A Page laat horen dat Oliver Wakeman meer Yes in zijn poten heeft dan wat de formele groep aan studiomateriaal de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht. Yes!
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-video
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net