SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Ik zag eerst wel iets in de versoepelingen met die groene-vinkje-app (vaccinatie of neg. test).quote:Op maandag 12 april 2021 11:11 schreef galantis het volgende:
Een ieder met ook maar een greintje eigenwaarde in zijn lijf gaat hier toch echt niet aan meedoen, zou je zeggen.
quote:Op maandag 12 april 2021 11:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mensen die van kant en klare maaltijden houden, zo goed?
Ik was rond oud&nieuw op vakantie in Zweden, op de veerboot daar naartoe zag je Nederlanders, Duitsers, Fransen, Luxemburgers....quote:Op maandag 12 april 2021 11:05 schreef Vasilevski het volgende:
Het grappige is dat er zat Nederlanders 'onder de radar' gewoon lekker op vakantie gaan zonder media-aandacht.
https://www.volkskrant.nl(...)-in-madrid~becef35d/quote:Tienduizenden Fransen, de coronaregels in eigen land ontvluchtend, gingen hen de afgelopen maanden al voor. De soepele regels voor horeca en restaurants in Madrid zijn niet alleen voor Spanje bijzonder: terrassen zijn tot 23.00 uur open, en ook in de restaurants kun je terecht. "Veel Fransen voelen zich geïsoleerd. Ze worden depressief zo verder te moeten leven. En dan zien ze in Madrid, waar alles open is", zegt Inès Mahjoub.
Toch blijft het raar: Spanjaarden zijn de paasdagen verplicht in hun deelstaten te blijven. Maar wie uit het buitenland aanvliegt kan overal terecht. En dus zitten Duitsers in de zon op Mallorca. En vieren Fransen feest in Barcelona en Madrid.
"Je krijgt het gevoel dat corona niet bestaat. Ik zit liever hier dan in Nederland, zegt de Nederlandse Anne de Boer, die vanwege haar werk al drie jaar naar Madrid op en neer reist. Ze zit met vrienden op een terrasje met wijn en olijven, niet ver van de discotheek waar de Françaises Xénia en Inès aan het dansen zijn.
quote:Madrid is nu de feesthoofdstad van Europa en Franse jongeren genieten er met volle teugen van. Precies een jaar geleden koelden de Madrilenen hun coronadoden nog op een ijsbaan omdat er in de mortuaria geen plek meer was. Inmiddels is ook in de Spaanse hoofdstad de rek eruit.
Soepel
Vergeleken met de meeste andere plekken in Europa en binnen Spanje zijn de Madrileense coronaregels opvallend soepel. Er geldt een mondkapjesplicht op straat, maar op de terrassen en in de bars en restaurants – die gewoon open zijn – gaan de mondkapjes af.
De avondklok gaat pas in om elf uur en wordt niet onmiddellijk gehandhaafd – sommige gasten klokken pas tegen elven hun laatste biertje weg.
De discotheken wisten wel een mouw te passen aan de avondklok en openen hun deuren ’s middags, om tot vlak voor elf uur door te gaan.![]()
![]()
Precies, wat heb je aan een testevenement als iedereen zich nog aan de coronaregels moet houden ?quote:Op maandag 12 april 2021 11:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hele probleem van die testevents, als je bij voorbaat al allerlei risico's uit het experiment haalt, krijg je natuurlijk nooit fatsoenlijke data.
Ja, we hebben geen inzicht meer in de gezette vaccinaties door huisartsen.quote:Op maandag 12 april 2021 11:11 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Serieus? Zijn ze nu al het overzicht kwijt?
Enkele jaren geleden lachten we nog om de taalvondst 'Hou je veilig!', nu roepen we het nog net niet woordelijk naar elkaar. De Engelse uitdrukking 'Stay home, stay safe!' heeft er wel wat van weg.quote:Op maandag 12 april 2021 11:11 schreef galantis het volgende:
[..]
"veilig en verantwoord"![]()
mag van mij straks ook wel op het lijstje van de verbannen kreten, naast "vanwege corona" etc.
[..]
Een ieder met ook maar een greintje eigenwaarde in zijn lijf gaat hier toch echt niet aan meedoen, zou je zeggen.
Faal op faal op faal op faal op faalquote:Op maandag 12 april 2021 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, we hebben geen inzicht meer in de gezette vaccinaties door huisartsen.
Je zou toch zeggen aantal bestelde prikken is ~ aantal gezette prikkenquote:Op maandag 12 april 2021 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het erge is dat het dus informatie is die je niet meer met terugwerkende kracht kunt verkrijgen, dus de prikken die nu gezet worden door de huisartsen ben je "kwijt" je hebt dus geen inzicht meer wat er bijvoorbeeld qua kwetsbare groepen nog moet worden gezet.quote:Op maandag 12 april 2021 11:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Faal op faal op faal op faal op faal
Maar hé, nog even 2 weken volhouden mensen.
Wat een gepruts.
En dan gaat het straks zo gebracht worden dat het dan toch maar goed is dat ze nu begonnen zijn met die test samenleving! Maakt niet uit dat we tegenvallers hebben waardoor we langer in lockdown moeten. Met een negatieve test kan je weer gewoon dingen doen!quote:Op maandag 12 april 2021 11:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Faal op faal op faal op faal op faal
Maar hé, nog even 2 weken volhouden mensen.
Wat een gepruts.
Dat lijkt me sterk. De huisartsen zullen het wel gedocumenteerd hebben wie ze hebben geprikt. Maar die data gaat niet richting RIVM/GGD.quote:Op maandag 12 april 2021 11:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het erge is dat het dus informatie is die je niet meer met terugwerkende kracht kunt verkrijgen, dus de prikken die nu gezet worden door de huisartsen ben je "kwijt" je hebt dus geen inzicht meer wat er bijvoorbeeld qua kwetsbare groepen nog moet worden gezet.
Weet jij waar een huisarts hem allemaal insteekt?quote:Op maandag 12 april 2021 11:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen aantal bestelde prikken is ~ aantal gezette prikken
(minus een verlies percentage, oke)
De aantallen is nog wel het minst belangrijk, dat je kun je wel achterhalen op basis van je voorraad en uitlevering, en over 2 maanden is het ook niet zo heel belangrijk omdat je dan dermate veel prikken kan doen dat iedereen binnen no time aan de beurt is, echter in deze fase moet je nog gericht prikken om zoveel mogleijk "probleem" gevallen te vaccineren.quote:Op maandag 12 april 2021 11:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen aantal bestelde prikken is ~ aantal gezette prikken
(minus een verlies percentage, oke)
Volgens mij is dat deels waar, maar op deze manier mis je dus inzicht in je strategie.quote:Op maandag 12 april 2021 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. De huisartsen zullen het wel gedocumenteerd hebben wie ze hebben geprikt. Maar die data gaat niet richting RIVM/GGD.
Too much informationquote:Op maandag 12 april 2021 11:25 schreef zalkc het volgende:
[..]
Weet jij waar een huisarts hem allemaal insteekt?
Blijf ik nog steeds de meest rare vraag vinden als je een afspraak maakt, of je gegevens met het RIVM (en huisarts) mogen worden gedeeld. Ik begrijp waar het vandaan komt, maar het slaat toch wel de plank een beetje mis.quote:Op maandag 12 april 2021 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. De huisartsen zullen het wel gedocumenteerd hebben wie ze hebben geprikt. Maar die data gaat niet richting RIVM/GGD.
Eens, de roverheid wil ons voor altijd binnen houden!!1!!1quote:Op maandag 12 april 2021 11:25 schreef Sfancta het volgende:
Denken dat er versoepelingen komen op 28 april!!!!!!
quote:Op maandag 12 april 2021 11:11 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Serieus? Zijn ze nu al het overzicht kwijt?
Absurd dat Hugo de Jonge en RIVM daar niet veel harder op aangepakt worden, maar de dataverzameling is inderdaad een dramaquote:Op maandag 12 april 2021 11:20 schreef raptorix het volgende:
quote:Er is geen compleet beeld meer van de vaccinatiegraad van verschillende kwetsbare groepen. Het RIVM, dat de cijfers bijhield, is er deze week mee gestopt, bevestigt een woordvoerder aan de NOS.
De beslissing van het RIVM betekent dat nu onduidelijk is hoeveel mensen in verpleeghuizen en instellingen een vaccinatie tegen het coronavirus hebben gehad. Ook van mensen met medische risico's is dat onbekend. Het is dus ook onduidelijk hoeveel mensen in die groepen nog moeten worden gevaccineerd.
Volgens de RIVM-woordvoerder is het besluit om te stoppen genomen omdat verschillende uitvoerders nu verantwoordelijk zijn voor het prikken van deze groepen. Het maken van de rapportage is daardoor "te complex en niet meer betrouwbaar genoeg".![]()
![]()
"You had one job"......quote:Het RIVM werkt wel aan een nieuw registratiesysteem voor meer inzicht in de vaccinatiecijfers. Dit 'COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS)' is technisch klaar, maar nog niet alle partijen delen hun gegevens. Alleen GGD-cijfers zitten momenteel in het systeem. Cijfers van de ziekenhuizen, verpleeghuizen en instellingen en huisartsen ontbreken deels nog. Over een aantal weken moet het nieuwe systeem werken.
Was het maar zo, ik geil daar op.quote:Op maandag 12 april 2021 11:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Eens, de roverheid wil ons voor altijd binnen houden!!1!!1
Klopt, huisartsen krijgen gewoon een financiële vergoeding voor elke vaccinatie die ze zetten. Die houden dus echt wel een administratie bij. Is eerder een gevalletje "wil niet" dan "kan niet".quote:Op maandag 12 april 2021 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan moet je zwaarbewapend een shooting spree houdenquote:
Neu, tis Nederland he. Taakstrafje van 40 uur. Waar je tegen in hoger beroep kan.quote:Op maandag 12 april 2021 11:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dan moet je zwaarbewapend een shooting spree houden
Dan kun je er vanuit gaan dat ze je voor altijd binnen willen houden
Ik verbaasde me gister ook over de kinderen van m'n zwager breed lachend op de insta vanuit een zonniger italie. Tsjah.... vraag me af hoe essentieel zoiets is.quote:Op maandag 12 april 2021 11:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik was rond oud&nieuw op vakantie in Zweden, op de veerboot daar naartoe zag je Nederlanders, Duitsers, Fransen, Luxemburgers....
Allemaal mensen die de lockdown ontvluchtten
Hoe moet je anders je Italiaans een beetje fris houden.quote:Op maandag 12 april 2021 11:30 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik verbaasde me gister ook over de kinderen van m'n zwager breed lachend op de insta vanuit een zonniger italie. Tsjah.... vraag me af hoe essentieel zoiets is.
Gewoon bij de locale pizzeriaquote:Op maandag 12 april 2021 11:31 schreef zalkc het volgende:
[..]
Hoe moet je anders je Italiaans een beetje fris houden.
Ik geloof dat ik ergens in februari op verschillende forums het balletje heb opgeworpen van: hoe wordt de vaccinatiegraad eigenlijk geteld? Waarom wordt het op modellen gebaseerd in plaats van gewoon het exacte aantal te tellen? Wat is het cijfer eigenlijk nog waard als het van week tot week verandert door aanpassingen in de meetmethode? Was niet echt een antwoord op behalve dat dit misschien nog wel een dingetje kon worden.quote:Op maandag 12 april 2021 11:27 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
[..]
Absurd dat Hugo de Jonge en RIVM daar niet veel harder op aangepakt worden, maar de dataverzameling is inderdaad een drama
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.html
[..]
[..]
"You had one job"......
Mja, werkdruk is daar nu natuurlijk enorm. Ze moeten naast hun reguliere afspraken ook hele vaccinatielijn gaan opzetten (evt. incl locatie) en daar administratie van bijhouden en dat weer communiceren met RIVM. Kan me voorstellen dat ze nu zeggen nou dat laatste gaan we voorlopig niet doen als het zo omslachtig moet.quote:Op maandag 12 april 2021 11:28 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Klopt, huisartsen krijgen gewoon een financiële vergoeding voor elke vaccinatie die ze zetten. Die houden dus echt wel een administratie bij. Is eerder een gevalletje "wil niet" dan "kan niet".
En ondertussen rapporteren ze in andere landen bijna tot op de komma nauwkeurig.quote:Op maandag 12 april 2021 11:32 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik ergens in februari op verschillende forums het balletje heb opgeworpen van: hoe wordt de vaccinatiegraad eigenlijk geteld? Waarom wordt het op modellen gebaseerd in plaats van gewoon het exacte aantal te tellen? Wat is het cijfer eigenlijk nog waard als het van week tot week verandert door aanpassingen in de meetmethode? Was niet echt een antwoord op behalve dat dit misschien nog wel een dingetje kon worden.
Nu is het april en zijn we het overzicht kwijt.
Als zij vakantie essentieel vinden, dan is het niet aan een ander om daar over te oordelenquote:Op maandag 12 april 2021 11:30 schreef Gunner het volgende:
Ik verbaasde me gister ook over de kinderen van m'n zwager breed lachend op de insta vanuit een zonniger italie. Tsjah.... vraag me af hoe essentieel zoiets is.
Panterprint gespot. En euroknaller kant en klaar maaltijd in de koffer mee!quote:Op maandag 12 april 2021 11:38 schreef RipCity het volgende:
Zon, zee en een mondkapje: zo ziet de proefvakantie op Rhodos eruit
https://www.nu.nl/economi(...)op-rhodos-eruit.html
Die foto zegt genoeg over ‘t soort mensen![]()
Die buffet methode ook. Verder gewoon 1.5 meter en mondkapjes en alles. Naja, liever zij proefkonijn dan wij.
Je preekt nu een beetje voor eigen parochie omdat je zelf ook 'gewoon' op buitenlandreis gaat. Feit is dat niet essentiële reizen afgeraden wordt. Maar ja de grenzen zijn niet dicht dus meer dan dit advies zal het idd niet worden.quote:Op maandag 12 april 2021 11:35 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als zij vakantie essentieel vinden, dan is het niet aan een ander om daar over te oordelen
En het is wat mij betreft ZEKER NIET aan de overheid om te bepalen wat wel en niet essentieel is......
Hetzelfde geldt uiteraard voor "niet essentiele" winkels
Positief bekeken, komt het virus niet zomaar weer Nederland meer binnen, als iedereen en de wereld al gevaccineerd is behalve Nederland.quote:Op maandag 12 april 2021 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Hongarije gaat wel als een malle met het vaccineren zeg, dik koploper binnen de EU denk ik?
Heb nog nooit iemand z’n telefoon aan zo’n band zien hangen. Wtf is dat nou weer. Ipv mocro-tasje nu je tellie eraan hangen.quote:Op maandag 12 april 2021 11:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Panterprint gespot. En euroknaller kant en klaar maaltijd in de koffer mee!
Zou nu toch best aan het zwembad willen liggen met een whiskytje cola naast me.quote:Op maandag 12 april 2021 11:38 schreef RipCity het volgende:
Die buffet methode ook. Verder gewoon 1.5 meter en mondkapjes en alles. Naja, liever zij proefkonijn dan wij.
Van de meeste hier in de buurt kun je hooguit je Arabisch oppoetsen.quote:
Oh shit, ik dacht dat dat z'n stoma was!quote:Op maandag 12 april 2021 11:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
Heb nog nooit iemand z’n telefoon aan zo’n band zien hangen. Wtf is dat nou weer. Ipv mocro-tasje nu je tellie eraan hangen.
Die gebruiken Sputnikquote:Op maandag 12 april 2021 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Hongarije gaat wel als een malle met het vaccineren zeg, dik koploper binnen de EU denk ik?
Het ergste vind ik is dat hierdoor de start van het vaccineren is uitgesteld. Ondanks dat het vaccin in december beschikbaar kwam en de meeste Europese landen toen ook begonnen met prikken, heeft het in Nederland nog weken geduurd voordat alles op gang kwam, o.a. omdat er IT-systemen moesten worden gemaakt om het allemaal in goede banen te leiden.quote:Op maandag 12 april 2021 11:27 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Absurd dat Hugo de Jonge en RIVM daar niet veel harder op aangepakt worden, maar de dataverzameling is inderdaad een drama
https://nos.nl/artikel/23(...)etsbare-groepen.html
[..]
[..]
"You had one job"......
Moet er niet aan denken, dan blijf ik liever lekker thuis.quote:Op maandag 12 april 2021 11:38 schreef RipCity het volgende:
Nou nou. De avondklok-relschoppers zijn vrij genadeloos aangepakt.quote:Op maandag 12 april 2021 11:30 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Neu, tis Nederland he. Taakstrafje van 40 uur. Waar je tegen in hoger beroep kan.
Ach kom, je bent zelf ambtenaar zeker ?quote:Op maandag 12 april 2021 11:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mja, werkdruk is daar nu natuurlijk enorm. Ze moeten naast hun reguliere afspraken ook hele vaccinatielijn gaan opzetten (evt. incl locatie) en daar administratie van bijhouden en dat weer communiceren met RIVM. Kan me voorstellen dat ze nu zeggen nou dat laatste gaan we voorlopig niet doen als het zo omslachtig moet.
Ook koploper qua coronadoden, met meer doden per bevolking dan Brazilië.quote:Op maandag 12 april 2021 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat is wel bekend, maar ik ben er zelf ook voorstander van om de lockdown niet af te gaan dwingen door bloed door de straten te laten vloeien.quote:Op maandag 12 april 2021 11:45 schreef Confetti het volgende:
[..]
Nou nou. De avondklok-relschoppers zijn vrij genadeloos aangepakt.
Onze Staat is veel machtiger dan men denkt. Als het straks zou moeten kunnen ze de hele bevolking binnenhouden en iedere opstand de kop indrukken. Dat de burgemeesters nu huilen dat het niet te handhaven valt komt omdat de druk niet hoog genoeg is en zij het met de zachte hand willen doen.
Meid.quote:Op maandag 12 april 2021 11:45 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ach kom, je bent zelf ambtenaar zeker ?
Al meer dan een jaar lang is het motto dat "een vaccin de enige uitweg uit de crisis is"
Dan moet je ook zorgen dat je er klaar voor bent als de vaccins er zijn
Dan moet je niet weken later als andere landen beginnen, dan moet je niet nog vaccinatielocatie opbouwen, en al helemaal niet een falende data verzameling hebben
Ze zijn nu nog bezig om personeel te recruteren voor het prikken
Een vriendin van mijn moeder is oud verpleegkundige en had zich aangemeld bij als "prikker"
Ze kon beginnen, en moest eerst 70km rijden voor een training hoe om te gaan met alle verschillenden IT-systeempjes waar het werkschema/agenda enzo instaat en waar ze alles in op moeten zoeken van de vaccinatie afspraken
Eenmaal thuis had ze (in de 60) problemen met inloggen op de tablet die ze kreeg, dat heeft ook nog weer een tijd gekost met helpdesk en hulp van haar dochter.
Uiteindelijk heeft ze van ellende de boel maar aan de kant gesmeten en gezegd tegen de GGD dat ze niet meer komt....
En zulke vragen zie je, helaas, zelden tot nooit voorkomen vanuit de media tijdens een persco, bij een talkshow of wat dan ook.quote:Op maandag 12 april 2021 11:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het ergste vind ik is dat hierdoor de start van het vaccineren is uitgesteld. Ondanks dat het vaccin in december beschikbaar kwam en de meeste Europese landen toen ook begonnen met prikken, heeft het in Nederland nog weken geduurd voordat alles op gang kwam, o.a. omdat er IT-systemen moesten worden gemaakt om het allemaal in goede banen te leiden.
En nog geen vier maanden later is alles in de soep gelopen en moet er wéér een nieuw IT-systeem komen. Wat is dit joh?
Jah, wen maar vast aan dit soort foto's. Nu UK, straks volgen andere landen.quote:
Nog twee wekenquote:Op maandag 12 april 2021 11:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jah, wen maar vast aan dit soort foto's. Nu UK, straks volgen andere landen.
En wij nog maar 'even volhouden jongens'
Máár Hugo (en Rutte etc) heeft echt het beste met ons voor hoor. En wat vinden ze het jammer allemaal. En ze zien dat het zo zwaar is voor iedereen.quote:Op maandag 12 april 2021 11:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jah, wen maar vast aan dit soort foto's. Nu UK, straks volgen andere landen.
En wij nog maar 'even volhouden jongens'
De afgelopen 13 maanden hebben we de gitzwarte kant van de Nederlandse Staat kunnen zienquote:Op maandag 12 april 2021 11:45 schreef Confetti het volgende:
Nou nou. De avondklok-relschoppers zijn vrij genadeloos aangepakt.
Onze Staat is veel machtiger dan men denkt. Als het straks zou moeten kunnen ze de hele bevolking binnenhouden en iedere opstand de kop indrukken.
"met de zachte hand willen doen"quote:Dat de burgemeesters nu huilen dat het niet te handhaven valt komt omdat de druk niet hoog genoeg is en zij het met de zachte hand willen doen.
Ik adviseer je enkeltje apotheek voor wat kalmeringspilletjesquote:Op maandag 12 april 2021 11:56 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
De afgelopen 13 maanden hebben we de gitzwarte kant van de Nederlandse Staat kunnen zien
Beschaving, burgerrechten en vrijheden zitten onder een dun laagje chroom
Met een pennestreek werden de rechten en vrijheden van burgers ingeperkt, de grondwet omzeild met spoedwetjes waardoor het ineens wel een wettelijke grondslag heeft, tienduizenden bedrijven gesloten met amper compensatie
Met snelrecht zijn de mensen veroordeeld voor die avondklokrellen
Mensen die alleen berichten hebben gepost op social media en in App groepen, maar niet fysiek hebben deelgenomen aan de rellen, werden tot maanden celstraf veroordeeld wegen 'opruiing'
Absurd
Kijk hoe fanatiek de handhaving van die avondklok was, hele snelwegen geblokkeerd om 21:05 op de eerste dag van de avondklok
Zoiets doe je als politie alleen maar als je een intense hekel aan gewone burgers hebt
En dan kunnen ze wel simpelweg zeggen "we handhaven de wet"
Maar er zijn zoveel zaken die niet of nooit gehandhaafd worden, en waar geen politiecapaciteit voor is
Zie het enorme machtsvertoon waarmee vreedzame demonstraties neergeslagen worden
Honderden MEers, waterkanonnen, honden, paarden, alles wordt van stal gehaald
"voor de Volksgezondheid" tenslotte ???
[..]
"met de zachte hand willen doen"
Nee, de burgemeesters snappen dat dit lang genoeg heeft geduurt, en dat de huidige aanpak volkomen buiten proporties is
Met "zachte hand" heeft dit niets te maken
Yup. Dit was min of meer precies mijn uitspraak nadat de verkiezingsuitslagen bekend werden....quote:Op maandag 12 april 2021 11:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Blijkbaar wilden als bevolking nog meer gepruts van deze heren
Het is geen nieuw systeem, het is hetzelfde systeem. Het systeem waar in december over gesproken werd was ook CIMS, die nog niet de nodige koppelingen had.quote:Op maandag 12 april 2021 11:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het ergste vind ik is dat hierdoor de start van het vaccineren is uitgesteld. Ondanks dat het vaccin in december beschikbaar kwam en de meeste Europese landen toen ook begonnen met prikken, heeft het in Nederland nog weken geduurd voordat alles op gang kwam, o.a. omdat er IT-systemen moesten worden gemaakt om het allemaal in goede banen te leiden.
En nog geen vier maanden later is alles in de soep gelopen en moet er wéér een nieuw IT-systeem komen. Wat is dit joh?
Leg uit wat er inhoudelijk niet klopt aan mijn post ?quote:Op maandag 12 april 2021 11:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik adviseer je enkeltje apotheek voor wat kalmeringspilletjes
Neh.quote:Op maandag 12 april 2021 11:57 schreef Haags het volgende:
Als ik het goed begrijp kan er dus nog e.e.a aan besluitvorming omtrent de terrassen gaan veranderen voor morgenavond 19.00
Nee, je was aan het goedpraten en excuses aan het zoeken waarom het niet voor elkaar is, dat is wat andersquote:Op maandag 12 april 2021 11:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Meid.
Ik geef aan waarom ik begrijp dat ze het niet aanleveren. Je valt me nu aan op dingen die ik helemaal niet heb gezegd of helemaal niet geïnsinueerd heb.
Als je me gewoon eerst had gevraagd; "Wat vind je daarvan dat het nog niet op orde is?" dan waren we snel klaar want natuurlijk had RIVM/GGD/Ministerie dit allemaal veel eerder moeten regelen.
Oh, heeft het kabinet een plan dan?quote:Op maandag 12 april 2021 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Neh.
Puur wat mensen die even Good will punten willen scoren. Wetende dat het kabinet toch niet opeens af gaat wijken van hun plan.
Ik kreeg gisteravond eigenlijk een beetje het gevoel na de hernieuwde oproep vanuit burgemeesters dat het nog niet helemaal een gelopen race zou zijn.quote:Op maandag 12 april 2021 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Neh.
Puur wat mensen die even Good will punten willen scoren. Wetende dat het kabinet toch niet opeens af gaat wijken van hun plan.
Vraag me echt af wat nog het nut is van een avondklok als straks de temperaturen echt gaan stijgen en iedereen gewoon massaal voor 22u bij elkaar gaat bieren, bbq-en en noem maar op.quote:Op maandag 12 april 2021 12:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Terrassen zullen wel open gaan, maar de avondklok gaat er zeker niet af.
Gelukkig zou die er als eerste af gaan en niet als wisselgeld worden gebruikt!
Het is wel interessant. De burgemeesters zeggen dit nu omdat ze ook meedenken met de politie. Inbeuken op 'wappies' is één ding, die kun je nog enigszins dehumaniseren. Studenten in het park is wat lastiger. Je kunt nog wel een keertje het park ontruimen en mensen desnoods wegslepen. Datzelfde 3x per week doen is een ander verhaal. Dat kan op een gegeven moment alleen maar snel en efficiënt door ook voor deze gevallen gebruik te maken van waterkanonnen, honden, paarden, traangas, etc.quote:Op maandag 12 april 2021 11:56 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
De afgelopen 13 maanden hebben we de gitzwarte kant van de Nederlandse Staat kunnen zien
Beschaving, burgerrechten en vrijheden zitten onder een dun laagje chroom
Met een pennestreek werden de rechten en vrijheden van burgers ingeperkt, de grondwet omzeild met spoedwetjes waardoor het ineens wel een wettelijke grondslag heeft, tienduizenden bedrijven gesloten met amper compensatie
Met snelrecht zijn de mensen veroordeeld voor die avondklokrellen
Mensen die alleen berichten hebben gepost op social media en in App groepen, maar niet fysiek hebben deelgenomen aan de rellen, werden tot maanden celstraf veroordeeld wegen 'opruiing'
Absurd
Kijk hoe fanatiek de handhaving van die avondklok was, hele snelwegen geblokkeerd om 21:05 op de eerste dag van de avondklok
Zoiets doe je als politie alleen maar als je een intense hekel aan gewone burgers hebt
En dan kunnen ze wel simpelweg zeggen "we handhaven de wet"
Maar er zijn zoveel zaken die niet of nooit gehandhaafd worden, en waar geen politiecapaciteit voor is
Zie het enorme machtsvertoon waarmee vreedzame demonstraties neergeslagen worden
Honderden MEers, waterkanonnen, honden, paarden, alles wordt van stal gehaald
"voor de Volksgezondheid" tenslotte ???
[..]
"met de zachte hand willen doen"
Nee, de burgemeesters snappen dat dit lang genoeg heeft geduurt, en dat de huidige aanpak volkomen buiten proporties is
Met "zachte hand" heeft dit niets te maken
Mooi, doe dan meteen de winkels ook. Daar heb ik meer aan.quote:Op maandag 12 april 2021 11:53 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
ZELFS JAAP WIL DE TERRASSEN OPEN JAAAAAAAAAA
Mensen blijven niet plakken, maar qua besmettingen zal dat nagenoeg niks uithalen inderdaad. In de prullenbak ermee.quote:Op maandag 12 april 2021 12:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vraag me echt af wat nog het nut is van een avondklok als straks de temperaturen echt gaan stijgen en iedereen gewoon massaal voor 22u bij elkaar gaat bieren, bbq-en en noem maar op.
Mag hoor. Wie weet heb je gelijkquote:Op maandag 12 april 2021 12:05 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik kreeg gisteravond eigenlijk een beetje het gevoel na de hernieuwde oproep vanuit burgemeesters dat het nog niet helemaal een gelopen race zou zijn.
Vast wel. Test samenleving hé. Daar gaat wel aandacht naar toe. Duidelijk dat dat de prioriteit is.quote:
Dit.quote:Op maandag 12 april 2021 12:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
Maar ik denk dat het wel mee gaat vallen helaas. Die lui willen gewoon positief in het nieuws komen.
Niet alleen een politieke keuze, ook een maatschappelijke. Als je pure repressie toepast op mensen die gewoon een drankje in een park drinken met vrienden en helemaal geen rellen in de zin hebben, dan vergroot je de kloof tussen de burgers en politie / overheid enorm. Dat is (ook op de lange termijn) een onwenselijke oplossing.quote:Op maandag 12 april 2021 12:06 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Het is wel interessant. De burgemeesters zeggen dit nu omdat ze ook meedenken met de politie. Inbeuken op 'wappies' is één ding, die kun je nog enigszins dehumaniseren. Studenten in het park is wat lastiger. Je kunt nog wel een keertje het park ontruimen en mensen desnoods wegslepen. Datzelfde 3x per week doen is een ander verhaal. Dat kan op een gegeven moment alleen maar snel en efficiënt door ook voor deze gevallen gebruik te maken van waterkanonnen, honden, paarden, traangas, etc.
Je komt rechtsstatelijk wel op interessant terrein hiermee. De burgemeesters kunnen ook zeggen: wij gaan alles handhaven. Tegen de politie: we willen geen smoesjes horen van jullie. Dat park moet voor 21.30 uur onder alle omstandigheden leeg zijn. Geen middel is ongeoorloofd, jullie mogen alles uit de kast trekken, als dat park maar leeg is. In België is dit onlangs nog wel gebeurd. Dat burgemeesters hier dat niet willen is één ding, maar zeggen dat het niet 'kan' is een onwaarheid. Het is een keuze.
Als we hier wel voor die lijn zouden kiezen, zou ongeveer 1/3 van Nederland daar achter staan. Het is naïef om te denken dat iedereen dan 'in opstand' zou komen. Een andere 1/3 zou misschien kritisch zijn, maar in elke bevolking is ook een groep van ongeveer 25% tot 33% die verlangt naar sterk leiderschap. Eindelijk een sterke man die paal en perk stelt en die iedereen dwingt zich aan de regels te houden, hoe onzinnig ook. Het is een politieke keuze om deze mensen (nog) niet op hun wenken te bedienen.
met die nuttige zelftests ook nog eensquote:Op maandag 12 april 2021 12:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mag hoor. Wie weet heb je gelijk![]()
Maar ik denk dat het wel mee gaat vallen helaas. Die lui willen gewoon positief in het nieuws komen.
[..]
Vast wel. Test samenleving hé. Daar gaat wel aandacht naar toe. Duidelijk dat dat de prioriteit is.
Wat gek dat je dat dacht. Ik heb totaal geen actieve herinneringen aan Mark Rutte die het had over twee weken en bovenst op de stapel.quote:Op maandag 12 april 2021 12:08 schreef Mr.Sandman het volgende:
Een avondklok zonder handhaving zou binnen een week een lachertje worden. Dus je doet het 'goed', of niet. Vergeleken met andere landen is het hier nog vrij mild qua handhaving en starttijd.
Ik had alleen verwacht dat de avondklok zeer tijdelijk zou zijn.
En wie gaat dan het beleid maken?quote:Op maandag 12 april 2021 12:13 schreef Lurf het volgende:
Het wordt tijd om ze de wacht aan te zeggen, en nu een keer echt.
Weerman Calandquote:Op maandag 12 april 2021 12:16 schreef Caland het volgende:
Denk dat het niks te maken heeft met goed in het nieuws willen komen als je het over de burgemeesters hebt.
In de grote steden heeft men gezien hoe snel het massaal druk werd op plekken bij de eerste beste zonnestraaltjes. Laat staan als het vanaf volgend weekend standaard een graad of 20 is, het halve land vrij heeft met koningsdag en je bijvoorbeeld ook nog eens de ontknoping van het voetbal hebt.
Dan handhaven is niet te doen lijkt me en dat zien zij terecht in
Mwah, gewoon menselijk gedrag. In uithoeken van Nederland zal het allemaal wel meevallen maar in sterk stedelijke gebieden blijft men niet binnen bij dergelijk weer. Dat is in de winter wel anders natuurlijk.quote:
Ja en nee. Je gaat handhaven, of niet. Daar zit in dit geval weinig ruimte in, anders is het na een dag gedaan met alle regels. Je weet dat het nu niet kan of mag of alleen met ernstige beperkingen. Dat weet iedereen die daar aanwezig is.quote:Op maandag 12 april 2021 12:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet alleen een politieke keuze, ook een maatschappelijke. Als je pure repressie toepast op mensen die gewoon een drankje in een park drinken met vrienden en helemaal geen rellen in de zin hebben, dan vergroot je de kloof tussen de burgers en politie / overheid enorm. Dat is (ook op de lange termijn) een onwenselijke oplossing.
Veel beter zouden positieve oplossingen zijn. Zoals het bieden van alternatieven. Bijvoorbeeld terrassen open. Ook nog eens goed voor de horeca.
Gelukkig zien steeds meer beleidsmensen dat in. Zal niet lang meer duren nu
Dat suggereert dat er nu wél beleid gemaakt wordt. Mijn punt is juist dat dat niet gebeurt.quote:Op maandag 12 april 2021 12:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En wie gaat dan het beleid maken?
Nee, niet alleen in de stedelijke gebieden gaat men naar buiten met mooi weer.quote:Op maandag 12 april 2021 12:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah, gewoon menselijk gedrag. In uithoeken van Nederland zal het allemaal wel meevallen maar in sterk stedelijke gebieden blijft men niet binnen bij dergelijk weer. Dat is in de winter wel anders natuurlijk.
quote:
En door.quote:Een man (1944)
Maar er is natuurlijk wel een reden waarom voornamelijk in de grote steden de stadsparken zo vol lopen. Als ik het bijvoorbeeld in Nijmegen zag waren het veel studenten en mensen die uberhaupt al in of rondom het centrum wonen zoals mijzelf. Ik heb een klein klotebalkonnetje waar geen zuchtje wind staat.quote:Op maandag 12 april 2021 12:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, niet alleen in de stedelijke gebieden gaat men naar buiten met mooi weer.
Klopt maar er is wel meer ruimte.quote:Op maandag 12 april 2021 12:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, niet alleen in de stedelijke gebieden gaat men naar buiten met mooi weer.
In België is er onlangs een feestvierder uit het raam doodgevallen terwijl hij aan de politie probeerde te ontsnappen: We kunnen zeggen dom en onbezonnen en niet de schuld van de politie, maar de vooraanstaande viroloog Marc Van Ranst zei nog iets anders: Nul compassie.quote:Op maandag 12 april 2021 12:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet alleen een politieke keuze, ook een maatschappelijke. Als je pure repressie toepast op mensen die gewoon een drankje in een park drinken met vrienden en helemaal geen rellen in de zin hebben, dan vergroot je de kloof tussen de burgers en politie / overheid enorm. Dat is (ook op de lange termijn) een onwenselijke oplossing.
Veel beter zouden positieve oplossingen zijn. Zoals het bieden van alternatieven. Bijvoorbeeld terrassen open. Ook nog eens goed voor de horeca.
Gelukkig zien steeds meer beleidsmensen dat in. Zal niet lang meer duren nu
Natuurlijk wordt er beleid gemaakt, het is alleen slecht beleid.quote:Op maandag 12 april 2021 12:19 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat suggereert dat er nu wél beleid gemaakt wordt. Mijn punt is juist dat dat niet gebeurt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |