Stream:quote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
Je valt in herhaling, zonder iets toe te voegen. Meerdere analisten zijn het met je oneens. Voor CDA en D66 was er geen rele mogelijkheid om Rutte weg te stemmen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:53 schreef capricia het volgende: [..] Ik dacht gisteravond dat dit goed voor Kaag was. Als toekomstige MP. Maar nu ben ik overtuigd dat het CDA aan boord is voor Rutte 4. Anders had Hoekstra Rutte wel laten vallen. Dit was gewoon formatie.
Natuurlijk was die er wel. Als de SGP een motie van wantrouwen steunt kun je daar als partij zonder schroom in meegaan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:57 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je valt in herhaling, zonder iets toe te voegen. Meerdere analisten zijn het met je oneens. Voor CDA en D66 was er geen rele mogelijkheid om Rutte weg te stemmen.
Das een politieke keuze. Altijd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:57 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je valt in herhaling, zonder iets toe te voegen. Meerdere analisten zijn het met je oneens. Voor CDA en D66 was er geen rele mogelijkheid om Rutte weg te stemmen.
Gedecimeerd?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Das een politieke keuze. Altijd.
Hoekstra heeft het CDA gedecimeerd.
Inzicht in de politieke spelletjes is veel mensen niet gegeven. En ook diegenen die menen dat inzicht wel te hebben weten uiteindelijk ook het fijne er niet van.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:57 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je moet maar durven, zo’n tweet na gisteren.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even gemist, waar gaat dit over?
Ik heb geen Twitter, maar in tegenstelling daarop zou je kunnen zeggen dat men maar moet durven om een gekozen volksvertegenwoordiger te willen wegwerken in een verkenning.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Gaat lekker met de jongerenorganisaties van verschillende partijen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Omtzigt heeft 5 zetels in zijn eentje weten te behalen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gedecimeerd?
Als Hoekstra het handig speelt zet hij het CDA op 35+ bij de volgende verkiezingen
Dan was Rutte als MP vertrokken. Als fractieleider blijven zitten. Dan had VVD zich uit de demissionaire regering teruggetrokken. Dan hadden CDA en D66 dat moeten opvullen. In een demissionair kabinet tijdens de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog. En dat zou een situatie zijn die erg lang zou duren aangezien we er niet vanuit hoeven gaan dat er binnen nu en een paar maanden een nieuwe regering is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk was die er wel. Als de SGP een motie van wantrouwen steunt kun je daar als partij zonder schroom in meegaan.
Hoe hard wil je het spelen? De manoeuvreer ruimte van beide is echt beperkt. D66 met hun hele nieuw leiderschap, die kunnen dit niet over hun kant laten gaan. Zeker niet na hoe ze zich nu ingegraven hebben.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:59 schreef phpmystyle het volgende:
De kans is uiteindelijk best groot/waarschijnlijk dat het motorblok toch weer vvd-cda-d66 wordt, maar dat is meer ondanks Rutte dan dankzij Rutte.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat Kaag en Hoekstra daar niet aan willen.
50/50
Uiteindelijk komt er altijd weer een nieuwe aap uit de mouw.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Inzicht in de politieke spelletjes is veel mensen niet gegeven. En ook diegenen die menen dat inzicht wel te hebben weten uiteindelijk ook het fijne er niet van.
Ik ken die analyses niet. En ik heb toch echt alle kranten gelezen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:03 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dan was Rutte als MP vertrokken. Als fractieleider blijven zitten. Dan had VVD zich uit de demissionaire regering teruggetrokken. Dan hadden CDA en D66 dat moeten opvullen. In een demissionair kabinet tijdens de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog. En dat zou een situatie zijn die erg lang zou duren aangezien we er niet vanuit hoeven gaan dat er binnen nu en een paar maanden een nieuwe regering is.
Leuk zo'n theoretische het zou kunnen. Maar werkbaar was het niet. En dus kwam deze oplossing. Maar goed, meerdere analisten hebben dit ook al gezegd, ik herhaal slechts.
Schijnbaar is 4 van de 19 zetels verliezen (nog geen 25%) al gedecimeerd in sommige kringen. Als Hoekstra en de nieuwe nog te benoemen voorzitter het CDA weer goed op de rails krijgen dan is er de volgende verkiezingen weer winst. Het potentieel is er.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gedecimeerd?
Als Hoekstra het handig speelt zet hij het CDA op 35+ bij de volgende verkiezingen
Ik denk dat Omtzigt ook ''mentaal'' gemasseerd wordt om zich niet teveel te gaan roeren meer over deze affaire. CDA in oppositie is geen succes. En de onderhandelingspositie van het CDA is ijzersterk. De VVD heeft het hardst gefaald, daarna D66 en het CDA treft geen blaam.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe hard wil je het spelen? De manoeuvreer ruimte van beide is echt beperkt. D66 met hun hele nieuw leiderschap, die kunnen dit niet over hun kant laten gaan. Zeker niet na hoe ze zich nu ingegraven hebben.
Hoekstra moet dealen met de Omtzigt-factie binnen zijn partij. Die kan dit ook niet laten passeren, anders riskeert ie een kerkscheuring.
Extreem lastige situatie.
Als je zo omgaat met je nummer twee op je lijst?quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Schijnbaar is 4 van de 19 zetels verliezen (nog geen 25%) al gedecimeerd in sommige kringen. Als Hoekstra en de nieuwe nog te benoemen voorzitter het CDA weer goed op de rails krijgen dan is er de volgende verkiezingen weer winst. Het potentieel is er.
Yup. Zeker met Hoekstra die een rechts profiel heeft maar tegelijkertijd wel studentikoos is met een modern voorkomen. Die moet gewoon 40 zetels trekken als hij geen capriolen uithaalt als het verlagen van de ww duur kort voor de verkiezingen in een tijd dat er grote onzekerheid is.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Schijnbaar is 4 van de 19 zetels verliezen (nog geen 25%) al gedecimeerd in sommige kringen. Als Hoekstra en de nieuwe nog te benoemen voorzitter het CDA weer goed op de rails krijgen dan is er de volgende verkiezingen weer winst. Het potentieel is er.
Ja. Eens. Maar helaas blijkt dit dus niet zo te zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:09 schreef Mishu het volgende:
Rutte heeft zijn functie en houdbaarheidsdatum gehad. Next. Move on. Het wordt nu genant. Tijd voor een frisse wind.
Voornamelijk jij. Met duidelijk motief.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je zo omgaat met je nummer twee op je lijst?
Broedermoord is het. En iedereen ziet dit.
In Nieuwsuur lieten ze de jongerenverenigingen van de coalitiepartijen aan het woord. Ik neem aan dat de tweet daar een reactie op is.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
?? Welk motief.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:11 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Voornamelijk jij. Met duidelijk motief.
Neuh, dat wil jij graag zien. Dit is politiek en dan gelden er andere (morele) regels.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je zo omgaat met je nummer twee op je lijst?
Broedermoord is het. En iedereen ziet dit.
quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:14 schreef maan_man het volgende:
Als Rutte consequent is dan zegt hij tijdens het eerste gesprek met de volgende verkenner/formateur dat hij geen actieve herinneringen heeft aan het debat en aan enige motie van wantrouwen of afkeuring.
Of berhaupt van de afgelopen 11 jaarquote:Op zaterdag 3 april 2021 00:14 schreef maan_man het volgende:
Als Rutte consequent is dan zegt hij tijdens het eerste gesprek met de volgende verkenner/formateur dat hij geen actieve herinneringen heeft aan het debat en aan enige motie van wantrouwen of afkeuring.
Conclusie is dat Rutte er gewoon nog zit. Door (mede) Hoekstra.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Neuh, dat wil jij graag zien. Dit is politiek en dan gelden er andere (morele) regels.
Jawel, natuurlijk wel de glorie verhalen. Ik ben het even kwijt, maar hij heeft zo'n vast riedeltje: "Ik heb Nederland succesvol door de financile crisis mogen leiden,...." (en dan volgen nog een paar wapenfeiten), dat weet hij nog allemaal prima.quote:
Dit doen de andere kamerleden ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, maar daar heb je weinig voor te vrezen. Omzigt gaat snachts mails zitten lezen en onuitputtelijk verslagen en excelsheets uit zitten peuren om vervolgens daar moeilijke vragen over te stellen. Daar zit je als vakminister niet op te wachten.
Klopt. Hoe had jij willen zien dat het gegaan was?quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Conclusie is dat Rutte er gewoon nog zit. Door (mede) Hoekstra.
Die dacht zich nog niet genoeg belachelijk gemaakt te hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:24 schreef skysherrif het volgende:
Niets mis met een stevige borrel op de vrijdagavond
Wel even uitloggen op je main mevr jorritsma
Een waardig afscheid voor de beste man. Niet zoals nu.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:22 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. Hoe had jij willen zien dat het gegaan was?
Ze had eerder vandaag toch ook al wag verwijderd? Hahaquote:Op zaterdag 3 april 2021 00:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die dacht zich nog niet genoeg belachelijk gemaakt te hebben.
Bij het ontbreken van een blauw vinkje heb ik wel enige twijfel over de authenticiteit. Dit kan toch niet echt zijn?.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Gezien het niveau van bijdragen van juffrouw ooievaar gisteren kan dat niet andersquote:Op zaterdag 3 april 2021 00:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bij het ontbreken van een blauw vinkje heb ik wel enige twijfel over de authenticiteit. Dit kan toch niet echt zijn?.
Het kan niet, maar het gebeurt wel echt.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bij het ontbreken van een blauw vinkje heb ik wel enige twijfel over de authenticiteit. Dit kan toch niet echt zijn?.
Ok, heel bijzonder.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:33 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het kan niet, maar het gebeurt wel echt.
[ twitter ]
quote:
quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:24 schreef skysherrif het volgende:
Niets mis met een stevige borrel op de vrijdagavond
Wel even uitloggen op je main mevr jorritsma
Wat moet die daar precies mee dan?quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:39 schreef maan_man het volgende:
En mevrouw Kaag, had zij nog actieve herinneren aan deze motie van afkeuring. toen ze zo stond te oreren over hoe zwaar het middel van een motie van afkeuring was? https://nos.nl/artikel/23(...)tegen-ollongren.html.
In de kamer was ze een aantal keren non-verbaal op haar pik getrapt. Hier uit ze het gewoon. Van de andere kant is het wel een verademing geen teflon iedereen schouderklopjes, glimlach en ondertussen.... Gewoon iedereen aanpakken in een beperkt aantal tekens. Weet je gelijk waar je aan toe bent.quote:
Gewoon je eigen geloofwaardigheid: staan te betogen dat hij zo'n zwaar middel is, dat zij haar conclusie zou verbinden aan een dergelijke motie. Terwijl wij de hele middag en avond konden zien dat je gewoon kunt blijven na zo'n motie als je van haar partij bent en zelfs binnen een jaar na de motie de belangrijke positie van verkenner krijgt toegewezen. Beetje afdeling geloofwaardigheid.quote:
Tsjah, ze is zelf nota bene ook fractieleider, maar dan in de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:32 schreef Jojoke het volgende:
Jorritsma doet alles voor een VVD-leider.
En voorzitter van het BPO. Is echt iemand met invloed binnen de partij.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Tsjah, ze is zelf nota bene ook fractieleider, maar dan in de Eerste Kamer.
Achteraf bizar dat zij verkenner mocht zijn. Zo actief in de politiek nog.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Tsjah, ze is zelf nota bene ook fractieleider, maar dan in de Eerste Kamer.
Niet alleen non-verbaal. Heb je die ridicule woordenwisseling met Azarkan gezien?quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:44 schreef maan_man het volgende:
In de kamer was ze een aantal keren non-verbaal op haar pik getrapt.
Ja, dat heb ik gezien. Maar daar vond ik haar niet echt gerriteerd op andere momenten wel.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:53 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Niet alleen non-verbaal. Heb je die ridicule woordenwisseling met Azarkan gezien?
Mevrouw Jorritsma, u zit al meer dan vijfentwintig jaar in de politiek, ik...
- Zeg maar grmblig (slecht te verstaan)
Ah, dertig jaar zelfs! Nou, mevr...
- VEERtig jaar.![]()
Ach ja, veertig jaar, nu u het zegt, ik meen inderdaad dat ik daar onlangs iets over gelezen heb, ik...
- Eigenlijk TWEEenveertig jaar.![]()
Ik vond haar wel gerriteerd en ook belerend. Iemand anders de les lezen over iets onbenulligs, terwijl je zelf de grootste moeite hebt met het ophoesten van essentile antwoorden.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:57 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gezien. Maar daar vond ik haar niet echt gerriteerd op andere momenten wel.
Decimeren betekent letterlijk: 10% eraf. Dit stamt nog uit de Romeinse tijd. Nu wordt het begrip "decimeren" tegenwoordig niet z letterlijk meer genomen, maar 25% reductie kun je toch zeker wel decimeren noemen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zouden we dat dan eigenlijk quadricimeren moeten noemen?quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:11 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Decimeren betekent letterlijk: 10% eraf. Dit stamt nog uit de Romeinse tijd. Nu wordt het begrip "decimeren" tegenwoordig niet z letterlijk meer genomen, maar 25% reductie kun je toch zeker wel decimeren noemen.
Met decimeren wordt toch een afname van 90% bedoeld?quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:11 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Decimeren betekent letterlijk: 10% eraf. Dit stamt nog uit de Romeinse tijd. Nu wordt het begrip "decimeren" tegenwoordig niet z letterlijk meer genomen, maar 25% reductie kun je toch zeker wel decimeren noemen.
Nope. Decimeren komt van de Romeinen zoals SjoukjeHooynaayer al postte, het was een strafmaatregel voor een legioen waarbij 1 op de 10 manschappen geexecuteerd werden. Decimeren komt uit het Latijn en betekende "verwijdering van een tiende"quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Met decimeren wordt toch een afname van 90% bedoeld?
Straf als een veldslag verloren was?quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nope. Decimeren komt van de Romeinen zoals SjoukjeHooynaayer al postte, het was een strafmaatregel voor een legioen waarbij 1 op de 10 manschappen geexecuteerd werden. Decimeren komt uit het Latijn en betekende "verwijdering van een tiende"
https://en.wikipedia.org/wiki/Decimation_(Roman_army)
De uitleg klinkt vrij redelijk. Mijn vertrouwen in de politiek is op het moment dermate laag dat ik ze uiteindelijk alsnog in zie stappen wanneer dat gevraagd wordt.quote:Op zaterdag 3 april 2021 04:32 schreef ijs. het volgende:
Segers wil niet meer met Rutte
https://nos.nl/artikel/23(...)als-premier-uit.html
Dus de sleutel voor de oplossing ligt bij Rutte's eigen VVD. Andere partijen krijgen Rutte niet zover dat hij de handdoek in de ring gaat gooien, de enige die dat kan is de VVD zelf.quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:18 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat Rutte een paar weken achterover gaat leunen en wacht tot de anderen toegeven dat ze de vvd nodig hebben.
Laten we niet vergeten dat de lezing van Rutte wordt ondersteund door Jorritsma. 80% van de VVD-stemmers staan ook achter hem. Daarnaast is de haat tegen Rutte vanuit andere partijen niets nieuws. Tenslotte is de VVD geen gedoodverfde regeringspartij, die weten dat ze er niet per se op achteruit hoeven gaan in de oppositie.quote:Op zaterdag 3 april 2021 06:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus de sleutel voor de oplossing ligt bij Rutte's eigen VVD. Andere partijen krijgen Rutte niet zover dat hij de handdoek in de ring gaat gooien, de enige die dat kan is de VVD zelf.
Dus als dit weekeinde gaat blijken dat Rutte intern binnen de VVD nog gesteund wordt, is dit scenario heel erg denkbaar.
Dat gaat de CU echt niet doen, die hebben nog nooit dergelijke woorden ingeslikt.quote:Op zaterdag 3 april 2021 04:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De uitleg klinkt vrij redelijk. Mijn vertrouwen in de politiek is op het moment dermate laag dat ik ze uiteindelijk alsnog in zie stappen wanneer dat gevraagd wordt.
Ja, en dan moet 1 van beide kanten gaan buigen of barsten. Ik zie GL, PvdA en CU na deze woorden niet meer in Rutte IV zitten, dus als Rutte IV komt is het een minderheidskabinet.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:09 schreef Raw85 het volgende:
Dan zegt Rutte (indien de VVD hem steunt, waar het nu op lijkt) toch “prima joh, regel het dan maar zonder de VVD.” Lijkt mij een kansloos verhaal
Rutte zit er nog als demissionair premier. Ik denk dat zelfs Omtzigt dat prima vind, al weet ik dat zijn heetgebakerde vrouw wat anders op twitter slingert. Het huidige kabinet slopen en zo bijvoorbeeld gesprekken over maatregelen rondom corona frustreren is in niemands belang. Maar de rol van demissionair premier houden is iets anders dan de rol van premier in een volgend kabinet krijgen, zoals je bij Segers heel duidelijk kunt zien. Nou zit Hoekstra momenteel in de modus "ik ga niet regeren", maar ik denk dat als hij er bij zegt "en als ik ga regeren is dat niet met Rutte", hij Omtzigt prima heeft verdedigd. Niks geen broedermoord.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Conclusie is dat Rutte er gewoon nog zit. Door (mede) Hoekstra.
quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:11 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Daar hebben we beelden van.quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nope. Decimeren komt van de Romeinen zoals SjoukjeHooynaayer al postte, het was een strafmaatregel voor een legioen waarbij 1 op de 10 manschappen geexecuteerd werden. Decimeren komt uit het Latijn en betekende "verwijdering van een tiende"
Ik zie optie 1, maar dan niet met Kaag maar met willekeurig elke andere VVDer die geen Mark Rutte heet. En vooruit, ook Jorritsma lijkt me kansloos. Van Ark I, Van Nieuwenhuizen I, Yeşilgz I, Harbers I, Dijkhof I, Van Zanen I... dat zijn wat mij betreft de meest waarschijnlijke opties.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:27 schreef Drekkoning het volgende:
Dan zijn er drie opties.
-Rutte geeft aan de MP-post af te staan en blijft in de kamer. Kaag 1 met VVD en CDA plus waarschijnlijk twee progressieve partijen erbij.
-Rutte blijft bij MP en uiteindelijk blijkt er toch een (minderheids)-coalitie mogelijk.
-Rutte blijft bij MP en iedereen houdt voet bij stuk. Er is geen logische coalitie zonder de VVD, of het moet echt een zwaar minderheidskabinet zijn. Dan krijgen we waarschijnlijk herverkiezingen en ben ik benieuwd naar de standpunten van anderen als Rutte wr als grote winnaar uit de bus komt.
Ik heb op dit punt echt geen idee welke optie het meest logisch is. Ik kan me bij alle drie namelijk niet voorstellen dat het gaat gebeuren. Misschien is optie 1 nog het meest voor de hand liggend, maar die bal ligt bij de VVD.
Dat is ook zeker een goedequote:Op zaterdag 3 april 2021 07:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie optie 1, maar dan niet met Kaag maar met willekeurig elke andere VVDer die geen Mark Rutte heet. En vooruit, ook Jortitsma lijkt me kansloos. Van Ark I, Van Nieuwenhuizen I, Yeşilgz I, Harbers I, Dijkhof I, Van Zanen I... dat zijn wat mij betreft de meest waarschijnlijke opties.
Dit, ik geloof er niks van dat de VVD - als met Mark Rutte heeft moeten laten vallen - als grootste partij gaat deelnemen in een coaltie waar men niet de premier mag leveren.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie optie 1, maar dan niet met Kaag maar met willekeurig elke andere VVDer die geen Mark Rutte heet. En vooruit, ook Jorritsma lijkt me kansloos. Van Ark I, Van Nieuwenhuizen I, Yeşilgz I, Harbers I, Dijkhof I, Van Zanen I... dat zijn wat mij betreft de meest waarschijnlijke opties.
Wat ik dan wel weer weet is dat het vooral over straffen ging, niet doden. Het doden van een tiende van een legioen was zeer ongebruikelijk.quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja Kaag is nou eenmaal niet de persoon Ollongren, noch zit ze in de eerste kamer. Dus het is niet relevant.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:48 schreef maan_man het volgende:
[..]
Gewoon je eigen geloofwaardigheid: staan te betogen dat hij zo'n zwaar middel is, dat zij haar conclusie zou verbinden aan een dergelijke motie. Terwijl wij de hele middag en avond konden zien dat je gewoon kunt blijven na zo'n motie als je van haar partij bent en zelfs binnen een jaar na de motie de belangrijke positie van verkenner krijgt toegewezen. Beetje afdeling geloofwaardigheid.
Dit is zelfs voor de VVD een prima uitkomst. Een jaar of 2 geleden droomde Rutte er nog van dat hij zijn sleutel van het torentje mocht overhandigen aan een andere VVD'er dit jaar. De VVD stond duidelijk in de modus om een vervanger aan te wijzen. Maar een opvolger die de verkiezing kon winnen bleek niet voorhanden, terwijl Rutte wel nog zou winnen. Nu hebben ze dan beide: de gewonnen verkiezingen en een opvolger voor Rutte in het torentje.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:34 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dit, ik geloof er niks van dat de VVD - als met Mark Rutte heeft moeten laten vallen - als grootste partij gaat deelnemen in een coaltie waar men niet de premier mag leveren.
Punt is dat de VVD op dit moment geen alternatief in Den Haag heeft, dan zullen ze iemand van buiten moeten halen want kroonprins Dijkhof was het wachten kennelijk zat.quote:Op zaterdag 3 april 2021 06:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus de sleutel voor de oplossing ligt bij Rutte's eigen VVD. Andere partijen krijgen Rutte niet zover dat hij de handdoek in de ring gaat gooien, de enige die dat kan is de VVD zelf.
Dus als dit weekeinde gaat blijken dat Rutte intern binnen de VVD nog gesteund wordt, is dit scenario heel erg denkbaar.
Tja ik twijfel wat de situatie isquote:Op zaterdag 3 april 2021 07:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is zelfs voor de VVD een prima uitkomst. Een jaar of 2 geleden droomde Rutte er nog van dat hij zijn sleutel van het torentje mocht overhandigen aan een andere VVD'er dit jaar. De VVD stond duidelijk in de modus om een vervanger aan te wijzen. Maar een opvolger die de verkiezing kon winnen bleek niet voorhanden, terwijl Rutte wel nog zou winnen. Nu hebben ze dan beide: de gewonnen verkiezingen en een opvolger voor Rutte in het torentje.
Ja snap ik maar in hedendaags taalgebruik wordt het anders gebruikt. Als in: bijna niks meer van over.quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Deze dynamiek is mij niet bekend, maar als ze van plan zijn om hem toch te offeren dan snap ik dat hij nu zo hard speelt dat hij toch doorgaat.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is zelfs voor de VVD een prima uitkomst. Een jaar of 2 geleden droomde Rutte er nog van dat hij zijn sleutel van het torentje mocht overhandigen aan een andere VVD'er dit jaar. De VVD stond duidelijk in de modus om een vervanger aan te wijzen. Maar een opvolger die de verkiezing kon winnen bleek niet voorhanden, terwijl Rutte wel nog zou winnen. Nu hebben ze dan beide: de gewonnen verkiezingen en een opvolger voor Rutte in het torentje.
Mooi, dan wordt het al een hele kluif om te formeren. Dan moet je naar JA21 gaan kijken of SGP maar dat gaat D66 nooit doen. Dan heb je er een linkse partij bij nodig. En wat ik zo lees zie ik CDA ook niet aanschuiven zonder dat die partij uit elkaar klapt. De Omtzigt-kliek gaat daar voor liggen. Einde Rutte?quote:Op zaterdag 3 april 2021 04:32 schreef ijs. het volgende:
Het wordt steeds moeilijker voor Mark Rutte.quote:Op zaterdag 3 april 2021 04:32 schreef ijs. het volgende:
Daarbij hebben JA21 en de SGP hun vertrouwen in Rutte al opgezegdquote:Op zaterdag 3 april 2021 07:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mooi, dan wordt het al een hele kluif om te formeren. Dan moet je naar JA21 gaan kijken of SGP maar dat gaat D66 nooit doen. Dan heb je er een linkse partij bij nodig. En wat ik zo lees zie ik CDA ook niet aanschuiven zonder dat die partij uit elkaar klapt. De Omtzigt-kliek gaat daar voor liggen. Einde Rutte?
Ja, ik snap de verdediging ook niet. En ik denk inderdaad dat de enige steekhoudende uitleg van het feit dat hij het op geen herinnering gooit, hij het ook echt niet meer wist. Maar dan nog had hij van 9-14 om met een ander verhaal te komen om met name te benadrukken dat hij het wel over het CDA had gehad en als zodanig Omtzigt had genoemd, maar dat hij nooit over Omtzigt op een functie elders of zelfs negatief over Omtzigt als kritisch kamerlid had gesproken. Zit er niemand om zo'n uitleg voor te bereiden bij Rutte?quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Toch, wat ik nog steeds niet snap van Rutte, die toch als een zeer ervaren en kundig politicus mag worden gerekend.
Waarom heeft hij niet meteen de angel uit de kwestie gehaald door te zeggen, "Ja, heb ik geopperd maar was in de eerste verkenningen, en zomaar een gedachtenspinsel bla bla bla". In dat geval was enkel Wopke Hoekstra heel boos geworden, maar die heeft niet zo veel in te brengen.
Maar hij kiest voor ontkenning, of een lacune in zijn herinnering, terwijl hij dondersgoed had kunnen inschatten dat dat enkel olie op het vuur zou gooien.
Was dit nu een blunder van zijn kant, of zitten er nog andere kanten aan het verhaal. Of..... heeft Rutte gewoon echt gelijk, en is het als "zodanig" vertaald op het briefje van de foto door een ambtenaar, en struikelt Rutte hierover..... ?
Ik zou het oprecht niet raar vinden als het echt in een nietszeggend bijzinnetje genoemd is.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Toch, wat ik nog steeds niet snap van Rutte, die toch als een zeer ervaren en kundig politicus mag worden gerekend.
Waarom heeft hij niet meteen de angel uit de kwestie gehaald door te zeggen, "Ja, heb ik geopperd maar was in de eerste verkenningen, en zomaar een gedachtenspinsel bla bla bla". In dat geval was enkel Wopke Hoekstra heel boos geworden, maar die heeft niet zo veel in te brengen.
Maar hij kiest voor ontkenning, of een lacune in zijn herinnering, terwijl hij dondersgoed had kunnen inschatten dat dat enkel olie op het vuur zou gooien.
Was dit nu een blunder van zijn kant, of zitten er nog andere kanten aan het verhaal. Of..... heeft Rutte gewoon echt gelijk, en is het als "zodanig" vertaald op het briefje van de foto door een ambtenaar, en struikelt Rutte hierover..... ?
20% dus ook niet. Dat zijn aardig wat zetels die hij heeft kwijtgespeeld maar haar hij maar al te graag mee schermt. Dat er een 4-voud aan stemmers feitelijk zijn motie van afkeuring steunt, daar horen we Rutte niet over. Rutte is over zijn houdbaarheidsdatum heen. Zelf gaat hij dit nooit toegeven en wie in de VVD durft hem aan de kant te zetten. Zelfs Dijkhoff had dat niet gedurfd.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat de lezing van Rutte wordt ondersteund door Jorritsma. 80% van de VVD-stemmers staan ook achter hem. Daarnaast is de haat tegen Rutte vanuit andere partijen niets nieuws. Tenslotte is de VVD geen gedoodverfde regeringspartij, die weten dat ze er niet per se op achteruit hoeven gaan in de oppositie.
Heeft Rutte met al zijn ervaring uberhaupt iemand nodig om in te zien, dat dit niet de sterkste verdediging zou zijn ?quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zit er niemand om zo'n uitleg voor te bereiden bij Rutte?
Ze kunnen alleen besluiten het zonder de VVD te doen als ze alles op links mee hebben:quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en dan moet 1 van beide kanten gaan buigen of barsten. Ik zie GL, PvdA en CU na deze woorden niet meer in Rutte IV zitten, dus als Rutte IV komt is het een minderheidskabinet.
Segers gaat deze woorden echt niet inslikken. Die weet sowieso al dat deze kabinetsperiode de euthanasiewet gaat worden aangepast, dus zo verschrikkelijk happig op regeren zal hij toch al niet zijn.
Haat? Met Mark Rutte word je erbij genaaid, omdat hij bepaalt wie wat te zien krijgt, op zijn voorwaarden en in zijn tijd.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Laten we niet vergeten dat de lezing van Rutte wordt ondersteund door Jorritsma. 80% van de VVD-stemmers staan ook achter hem. Daarnaast is de haat tegen Rutte vanuit andere partijen niets nieuws. Tenslotte is de VVD geen gedoodverfde regeringspartij, die weten dat ze er niet per se op achteruit hoeven gaan in de oppositie.
Dit gaat het CDA natuurlijk nit doenquote:Op zaterdag 3 april 2021 07:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze kunnen alleen besluiten het zonder de VVD te doen als ze alles op links mee hebben:
D66 24
CDA 15
PvdA 9
SP 9
GL 8
PvdD 6
CU 5
Maakt een totaal van 76, waarbij Volt waarschijnlijk in veel gevallen wel mee zal stemmen.
Maar het is erg lastig, want de vraag is nog maar of partijen als SP, GL en PvdA werkelijk bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen of dat ze zich schoppend in de kamer veiliger voelen.
En dit zie ik CDA dan weer niet doen, sowieso ligt CDA en PvdD net zo gevoelig als D66 en CU of misschien zelfs D66 en SGP.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze kunnen alleen besluiten het zonder de VVD te doen als ze alles op links mee hebben:
D66 24
CDA 15
PvdA 9
SP 9
GL 8
PvdD 6
CU 5
Maakt een totaal van 76, waarbij Volt waarschijnlijk in veel gevallen wel mee zal stemmen.
Maar het is erg lastig, want de vraag is nog maar of partijen als SP, GL en PvdA werkelijk bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen of dat ze zich schoppend in de kamer veiliger voelen.
Pure hoogmoed. En die komt voor de val nu.quote:Op zaterdag 3 april 2021 07:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |