Stream:quote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
Dat geldt andersom natuurlijk net zo goed, als D66 of het CDA er geen zin in hebben heeft de VVD ook geen opties meer over.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ze zijn niet gedwongen, maar je kunt moeilijk om hem heen. Dat is zo.
Wie zegt dat CDA verder wil met Rutte? Ze hebben er nu voor gekozen om Rutte te laten zitten als demissionair minister-president omdat ze zelf ook nog in die coalitie zitten. Maar dat betekent nog lang niet dat Rutte ook eventjes minister-president wordt in het volgende kabinet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:20 schreef Ixnay het volgende:
Wie legt mij uit waarom CDA vertrouwen heeft in Rutte?
VVD en D66 snap ik. CU als (potentieel) coalitiegenoot ook nog wel. Maar waarom CDA? Als zij opkomen voor Omtzigt en misschien nog 3 andere CDA'ers dan heeft de motie van wantrouwen een meerderheid.
Dit is toch juist leuk. Niet dat mooi weer spelen, maar gewoon een vilijn tweetje. Volwassenen onder elkaar, geen woordvoerdersmeuk. Jammer dat ze het verwijderd heeft.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gaat niet altijd om of iemand gelijk heeft maar om of het gepast is om zoiets te tweeten.
Spreken is zilver, zwijgen is goud
Absoluut. Ik vind het ook niet ondemocratisch om Rutte buiten te sluiten, maar het is wel problematisch voor de formatie. Welke partij heeft het meest te winnen/verliezen bij een volledig geblokkeerde formatie, dat is de vraag een beetje. En als je de VVD-fractie van Rutte wil losweken, moet je ze wel iets daarvoor bieden. Er moeten barsten in het bastion komen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat geldt andersom natuurlijk net zo goed, als D66 of het CDA er geen zin in hebben heeft de VVD ook geen opties meer over.
Ja tuurlijk is het leuk om te zien. Maar kan me voorstellen dat het vertrouwen geen goed doet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit is toch juist leuk. Niet dat mooi weer spelen, maar gewoon een vilijn tweetje. Volwassenen onder elkaar, geen woordvoerdersmeuk. Jammer dat ze het verwijderd heeft.
Zal vast helpen om het beschadigde vertrouwen terug te winnen bij de favoriete coalitiepartner van de VVD.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit is toch juist leuk. Niet dat mooi weer spelen, maar gewoon een vilijn tweetje. Volwassenen onder elkaar, geen woordvoerdersmeuk. Jammer dat ze het verwijderd heeft.
Haar rol is toch uitgespeeld. En voor Hoekstra maakt het ook niet uit, hij weet dat het herres is in zijn partij en dat iedereen dat weet. Uiteindelijk was het gisteren op sommige vlakken ook gewoon gespeelde verontwaardiging van sommige partijen hoor. Misschien is het wat te kort erop, dat is zo, aan de andere kant, als je over een maand nog met een steek komt, oog je weer verbitterd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja tuurlijk is het leuk om te zien. Maar kan me voorstellen dat het vertrouwen geen goed doet.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:31 schreef Dutchguy het volgende:
Jongerenorganisaties D66, CDA en ChristenUnie zien regeren met Rutte niet meer zitten
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-zitten.html
De jeugd heeft de toekomst.
Die jongerenorganisaties hebben natuurlijk niet zoveel macht ofso, maar het is wel duidelijk dat het net zich langzaam sluit rond de toekomst van rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:31 schreef Dutchguy het volgende:
Jongerenorganisaties D66, CDA en ChristenUnie zien regeren met Rutte niet meer zitten
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-zitten.html
De jeugd heeft de toekomst.
Een heel relaas over wat "elitair" is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik duidelijk gedefinieerd wat ik onder elitair versta. Minervaspeeches en de rest van je voorbeelden vallen daar niet onder. Het is een houding van verhevenheid, veronderstellen dat de regels voor anderen gelden maar niet voor jou. Geen integriteit en respect voor de wet, waarheid of rechtvaardigheid, maar gemotiveerd zijn door eigenbelang waarbij het doel de middelen heiligt en alle kritiek wordt weggewuifd als niet ter zake doenend (of met een slap excuus als het moet er onderuit komen). Het is het veinzen van nobele motieven en doeleinden die zogenaamd hogere waarden en andere mensen dienen om het eigenbelang te verhullen (of verborgen motieven indien je in opdracht van anderen werkt).
Het elitaire gedrag van Kaag zag je onder andere bij haar antwoorden op Marijnissen over de consequenties die zij zelf gaat verbinden aan haar eigen motie van afkeuring met betrekking tot het verdere verloop van de formatie.
De motie van afkeuring van Kaag is niet oprecht. Die dient ze in omdat dit het alternatief is waarmee Rutte niet op hoeft te stappen. Niet omdat ze nu werkelijk zo ondersteboven is van zijn gedrag. Het is simpelweg het trucje waarmee de coalitie zichzelf heeft gered en zichzelf een nieuwe positie in de komende regering heeft gegarandeerd.
Ze is aangevallen op haar geloofwaardigheid. Dat ging gisteren (of was het al vannacht?) op een niet al te fraaie manier, namelijk na een tweet van iemand die beweerde dat Jorritsma de krantenberichten over tumult binnen het CDA nog niet had kunnen lezen. Ik snap wel dat ze nog even de behoefte voelt dit recht te zetten - en ik snap ook dat ze het bericht snel weghaalde omdat ze besloot dat ze zich niet (meer) hoeft te verdedigen en het alleen olie op het vuur gooien zou zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:05 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Zal vast helpen om het beschadigde vertrouwen terug te winnen bij de favoriete coalitiepartner van de VVD.
Ik zou het eens moeten gaan turven. We hebben vandaag alweer 'zou u Kaag of Ollongren doen?' gehad en nu is Van Kooten-Arissen weer aaan de beurt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die volg ik ook niet. Volgens mij is Femke Merel van Kooten-Arissen weg uit de Kamer.
De situatie is heel erg onvoorspelbaar wat mij betreft. Ultiem ultiem zou je uitkomen op nieuwe verkiezingen, misschien voor het CDA wel het minst slechte scenario mits ze Omtzigt binnenboord houden. Voor D66 niet aanlokkelijk en voor de VVD durf ik het echt niet te zeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Absoluut. Ik vind het ook niet ondemocratisch om Rutte buiten te sluiten, maar het is wel problematisch voor de formatie. Welke partij heeft het meest te winnen/verliezen bij een volledig geblokkeerde formatie, dat is de vraag een beetje. En als je de VVD-fractie van Rutte wil losweken, moet je ze wel iets daarvoor bieden. Er moeten barsten in het bastion komen.
Och het was ook wel een vleugje elitair zoals ze daar stond. Maar dat mag ook best. Ze hoeven niet allemaal Rutte en Van der Plas te zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Een heel relaas over wat "elitair" is.
Daarna kom je met een aantal kritiekpunten op Kaag. Dat mag wat mij betreft.
Ik snap alleen niet dat iemand dit associeert met "verheven boven het volk voelend".
En waarom iemand dit in verband brengt met "Studeren in Cairo".
Die kritiekpunten richting Kaag kun je met een beetje goede wil ook wel ontdekken bij Marijnissen, Baudet, Wilders e.d.
Daar gaat het niet om.
Het is een heel ander terrein dan "studeren in Cairo" te koppelen aan "elitair".
De dividendbelasting. Die was een meloen om door te slikken volgen Eppo Bruins van de CU.quote:
Nieuw terrein ook. De vraag is ook wat nieuwe verkiezingen gaan opleveren, dat kan alleen een succes zijn als Rutte's VVD de verkiezingen verliest - als de VVD niet direct nog een keer met Rutte de verkiezingen in wil, kunnen ze hem beter nu al aan de kant schuiven en zijn de meest prangende problemen opgelost.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De situatie is heel erg onvoorspelbaar wat mij betreft. Ultiem ultiem zou je uitkomen op nieuwe verkiezingen, misschien voor het CDA wel het minst slechte scenario mits ze Omtzigt binnenboord houden. Voor D66 niet aanlokkelijk en voor de VVD durf ik het echt niet te zeggen.
Duidelijk is wel dat dit nog lang niet opgelost is.
Omdat er geen consequenties aan je daden zitten terwijl dit voor jan met de pet wel zo is (boetes etc.). Die moet zich wel aan de regels houden en verantwoording afleggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Een heel relaas over wat "elitair" is.
Daarna kom je met een aantal kritiekpunten op Kaag. Dat mag wat mij betreft.
Ik snap alleen niet dat iemand dit associeert met "verheven boven het volk voelend".
Ik heb dat niet genoemd.quote:En waarom iemand dit in verband brengt met "Studeren in Cairo".
Dat kan pas als die deel uitmaken van de regering.quote:Die kritiekpunten richting Kaag kun je met een beetje goede wil ook wel ontdekken bij Marijnissen, Baudet, Wilders e.d.
Nogmaals, ik heb dat nooit genoemd.quote:Daar gaat het niet om.
Het is een heel ander terrein dan "studeren in Cairo" te koppelen aan "elitair".
Boys will be boysquote:Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou het eens moeten gaan turven. We hebben vandaag alweer 'zou u Kaag of Ollongren doen?' gehad en nu is Van Kooten-Arissen weer aaan de beurt.
Ik snap het ook wel, maar mevrouw Jorritsma heeft eerder al eens een handje gehad wat betreft het rancuneus van zich afbijten (toen ze dacht dat de camera's niet meer draaiden iets als 'azijnpissers' eruit te briesen). Daarnaast: wees gewoon wijs en houd je klep, zeker op die leeftijd met die politieke ervaring. Gisteren kwam er wel meer acteerwerk voorbij, met het collectieve geheugenverlies van de drie hoofdrolspelers als morele dieptepunt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze is aangevallen op haar geloofwaardigheid. Dat ging gisteren (of was het al vannacht?) op een niet al te fraaie manier, namelijk na een tweet van iemand die beweerde dat Jorritsma de krantenberichten over tumult binnen het CDA nog niet had kunnen lezen. Ik snap wel dat ze nog even de behoefte voelt dit recht te zetten - en ik snap ook dat ze het bericht snel weghaalde omdat ze besloot dat ze zich niet (meer) hoeft te verdedigen en het alleen olie op het vuur gooien zou zijn.
Kan je me uitleggen hoe / vanuit welke redenatie, nieuwe verkiezingen gerechtvaardigd zouden zijn?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De situatie is heel erg onvoorspelbaar wat mij betreft. Ultiem ultiem zou je uitkomen op nieuwe verkiezingen, misschien voor het CDA wel het minst slechte scenario mits ze Omtzigt binnenboord houden. Voor D66 niet aanlokkelijk en voor de VVD durf ik het echt niet te zeggen.
Duidelijk is wel dat dit nog lang niet opgelost is.
Dat had te maken met het debat over de dividendbelasting. CU moest toen wegens de kabinetonderhandelingen meegaan met de VVD maar voor Segers voelde het als het wegslikken van een meloen.quote:
Maar ik durf echt niet te zeggen hoe dat gaat. Krijgt Rutte nog de steun van de kiezer de ja of de nee? Ik durf het echt niet te zeggen. Dat maakt het ook onvoorspelbaar. Als dat duidelijk zou zijn kon de de routekaart zo uitteken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nieuw terrein ook. De vraag is ook wat nieuwe verkiezingen gaan opleveren, dat kan alleen een succes zijn als Rutte's VVD de verkiezingen verliest - als de VVD niet direct nog een keer met Rutte de verkiezingen in wil, kunnen ze hem beter nu al aan de kant schuiven en zijn de meest prangende problemen opgelost.
Zie je dan echt niet wat een doorzichtig spelletje dit was.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Och het was ook wel een vleugje elitair zoals ze daar stond. Maar dat mag ook best. Ze hoeven niet allemaal Rutte en Van der Plas te zijn.
Ik vond haar optreden echt steengoed.
Als het helemaal vastzit is er geen andere optie dan het aan de kiezer voor te leggen. Als zo’n Kaag zegt “ik voel me voorgelogen ik ben het vertrouwen kwijt” en de rest (die een MvW hebben gesteund) ook niet willen dan is er gewoonweg geen andere optie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen hoe / vanuit welke redenatie, nieuwe verkiezingen gerechtvaardigd zouden zijn?
Het is een apart figuur, zo bleek gisteren wel. Ik zag overigens geen acteerwerk maar wel iemand die zich onaantastbaar achtte vanwege de door haarzelf geroemde ervaring en die vermoeid, slecht voorbereid, warrig en bagatelliserend overkwam.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:23 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Ik snap het ook wel, maar mevrouw Jorritsma heeft eerder al eens een handje gehad wat betreft het rancuneus van zich afbijten (toen ze dacht dat de camera's niet meer draaiden iets als 'azijnpissers' eruit te briesen). Daarnaast: wees gewoon wijs en houd je klep, zeker op die leeftijd met die politieke ervaring. Gisteren kwam er wel meer acteerwerk voorbij, met het collectieve geheugenverlies van de drie hoofdrolspelers als morele dieptepunt.
Haar optreden was ook gewoon ronduit slecht gisteravond. Slecht voorbereid, warrig, sprak zichzelf voortdurend tegen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:23 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Ik snap het ook wel, maar mevrouw Jorritsma heeft eerder al eens een handje gehad wat betreft het rancuneus van zich afbijten (toen ze dacht dat de camera's niet meer draaiden iets als 'azijnpissers' eruit te briesen). Daarnaast: wees gewoon wijs en houd je klep, zeker op die leeftijd met die politieke ervaring. Gisteren kwam er wel meer acteerwerk voorbij, met het collectieve geheugenverlies van de drie hoofdrolspelers als morele dieptepunt.
Nee. Dat zie ik niet nee. Ik zie een oprechte worsteling tussen enerzijds (wellicht onherstelbaar) beschadigd vertrouwen en anderzijds de bestuurbaarheid van het land.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zie je dan echt niet wat een doorzichtig spelletje dit was.
Geen acteerwerk, wel een duidelijk afgesproken lijn en meel in de mond. Dat was duidelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is een apart figuur, zo bleek gisteren wel. Ik zag overigens geen acteerwerk maar wel iemand die zich onaantastbaar achtte vanwege de door haarzelf geroemde ervaring en die vermoeid, slecht voorbereid, warrig en bagatelliserend overkwam.
Ok. Ik zie duidelijk acteerwerk. 'Onze wegen scheiden hier'. 'Geen motie van wantrouwen'. 'Een consequentieloze motie van afkeuren'. Met als smoesje dat hij niet als premier handelde. Hij is ALTIJD, 24 uur per dag premier.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Dat zie ik niet nee. Ik zie een oprechte worsteling tussen enerzijds (wellicht onherstelbaar) beschadigd vertrouwen en anderzijds de bestuurbaarheid van het land.
Ik vraag me wel af of die vlees noch vis politiek de meest slimme zet was, maar dat zal te tijd ons leren.
Aah zo.. Ja als kleine partij moet je nu eenmaal veel slikken ja. Het alternatief is dat je niets voor elkaar krijgt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:24 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat had te maken met het debat over de dividendbelasting. CU moest toen wegens de kabinetonderhandelingen meegaan met de VVD maar voor Segers voelde het als het wegslikken van een meloen.
Zolang ze vasthoudt aan de hoop dat hij zelf opstapt... en als hij dat niet gaat doen (wat wel vaststaat tenzij de VVD hem wipt) dan ben ik idd benieuwd of ze toch aanschuift en onder welke voorwaarden. D66 heeft het meest te verliezen als ze toch gaan regeren met Rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ok. Ik zie duidelijk acteerwerk. 'Onze wegen scheiden hier'. 'Geen motie van wantrouwen'. 'Een consequentieloze motie van afkeuren'.
Wat een onzin weer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ok. Ik zie duidelijk acteerwerk. 'Onze wegen scheiden hier'. 'Geen motie van wantrouwen'. 'Een consequentieloze motie van afkeuren'. Met als smoesje dat hij niet als premier handelde. Hij is ALTIJD, 24 uur per dag premier.
Sooowwww. Toch nog 19% die hem gelooftquote:Op vrijdag 2 april 2021 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dit is echt wel een dingetje jongens. Dit moet je niet te lang hebben.
De grootste volkshelden zijn altijd lekker anti-establishment. Het maakt inderdaad niet zozeer uit hoe hoogopgeleid ze zijn, maar zolang het de zittende macht maar uitdaagt. Het probleem bij Kaag is vooral dat ze enorm keurig spreekt en van de goede smaak is, wat dan bepaalde associaties opwekt. Mij valt het wel op dat 'elitair' vaak in die culturele termen gedefinieerd wordt, terwijl je zou zeggen dat iemand als Wilders (die zo'n beetje op het Binnenhof woont) het meest elitaire figuur is van de Kamer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat kiezers niet per se moeite hebben met elitaire leiders. Op Fortuyn stemde het klootjesvolk maar wat graag. Ze houden wel van een professor. Maar ze houden niet van iemand die hautain is, die zich beter lijkt te voelen dan zijzelf. Kaag loopt wel het risico die indruk te wekken.
Je hebt gehoord wat ze zei toch? Ze was het eens met Wilders die zei dat het om een “politieke onthoofding” van Rutte ging en zei dat ze er zelf op zou aftreden. Dat is verre van een gratuite motie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ok. Ik zie duidelijk acteerwerk. 'Onze wegen scheiden hier'. 'Geen motie van wantrouwen'. 'Een consequentieloze motie van afkeuren'. Met als smoesje dat hij niet als premier handelde. Hij is ALTIJD, 24 uur per dag premier.
Wilders woont in safe houses. Leg eens uit hoe je in zo'n beveiligingsregime elitair kunt zijn, als je wil.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:35 schreef TomWaits het volgende:
[..]
De grootste volkshelden zijn altijd lekker anti-establishment. Het maakt inderdaad niet zozeer uit hoe hoogopgeleid ze zijn, maar zolang het de zittende macht maar uitdaagt. Het probleem bij Kaag is vooral dat ze enorm keurig spreekt en van de goede smaak is, wat dan bepaalde associaties opwekt. Mij valt het wel op dat 'elitair' vaak in die culturele termen gedefinieerd wordt, terwijl je zou zeggen dat iemand als Wilders (die zo'n beetje op het Binnenhof woont) het meest elitaire figuur is van de Kamer.
Die beste man zit al een dikke 20 jaar in de Tweede Kamer, het hoogste politieke orgaan van Nederland. Als je daar twintig jaar in zit en jaarlijks een ton schadeloosstelling ontvangt, vind ik dat behoorlijk elitair.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:38 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Wilders woont in safe houses. Leg eens uit hoe je in zo'n beveiligingsregime elitair kunt zijn, als je wil.
Fortuyn sprak ook behoorlijk geaffecteerd, droeg heel nette pakken. En wat te denken van Bolkestein?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:35 schreef TomWaits het volgende:
[..]
De grootste volkshelden zijn altijd lekker anti-establishment. Het maakt inderdaad niet zozeer uit hoe hoogopgeleid ze zijn, maar zolang het de zittende macht maar uitdaagt. Het probleem bij Kaag is vooral dat ze enorm keurig spreekt en van de goede smaak is, wat dan bepaalde associaties opwekt. Mij valt het wel op dat 'elitair' vaak in die culturele termen gedefinieerd wordt, terwijl je zou zeggen dat iemand als Wilders (die zo'n beetje op het Binnenhof woont) het meest elitaire figuur is van de Kamer.
Ik vind het een gelegenheidsargument. Je dient in de politiek een MvW/MvA/MvT in omdat er een crisis gaande is. Dan is een nog grotere crisis niet automatisch een argument om de persoon dan maar te laten zitten. De VVD heeft in 10 jaar Rutte de fundamenten van de democratie en de rechtsstaat volledig kaalgevroten. Dat had gevoglen moeten hebben.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt gehoord wat ze zei toch? Ze was het eens met Wilders die zei dat het om een “politieke onthoofding” van Rutte ging en zei dat ze er zelf op zou aftreden. Dat is verre van een gratuite motie.
Dat je midden in de Coronacrisis de premier niet zomaar naar huis stuurt kan ik begrip voor hebben, alhoewel mijn keuze waarschijnlijk een andere zou zijn geweest.
Dat komt niet in de buurt van een antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:41 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Die beste man zit al een dikke 20 jaar in de Tweede Kamer, het hoogste politieke orgaan van Nederland. Als je daar twintig jaar in zit en jaarlijks een ton schadeloosstelling ontvangt, vind ik dat behoorlijk elitair.
Ik heb het idee dat het vrouwen ook eerder aangerekend worden als ze niet symphatiek over komen of geen warme prettige uitstraling hebben. Ik kan me Agnes Kant nog herinneren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fortuyn sprak ook behoorlijk geaffecteerd, droeg heel nette pakken. En wat te denken van Bolkestein?
Ik behoor tot het klootjesvolk en kom uit een VVD-nest, dus ik meen te weten hoe dit soort dingen werken, waarom eenvoudige mensen met zulke leiders geen moeite hebben maar wel met lieden als Kaag. Al sluit ik niet uit dat mijn moeder op Kaag zou hebben gestemd omdat ze een vrouw is, want zo doorwrocht waren de politieke voorkeuren van mijn ouders niet. Die voorkeur was meer een kwestie van cultuur, traditie en emotie dan van contemplatie.
Zou best kunnen. En Halsema wordt nog steeds aangesproken op de wijze waarop ze spreekt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het vrouwen ook eerder aangerekend worden als ze niet symphatiek over komen of geen warme prettige uitstraling hebben. Ik kan me Agnes Kant nog herinneren.
VVD-kiezers blijven loyaal. Da's zijn mandaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Er is geen sprake van 'hoop'. Het is allemaal berekend. Vergeet niet dit zijn de coalitiepartijen. Zij houden elkaar aan de macht. Beide komen in de regering, of dat nu met of zonder Rutte is. Die motie is slechts om de schijn te wekken dat er iets is gedaan en het zet haar in een goed daglicht. Voor de naïevelingen onder ons dan. Rutte gaat niet weg. Kaag wordt wellicht MP met als reden dat Rutte het vertrouwen wil herstellen door een stapje terug te doen. Zij wordt ook al maanden in de media als nieuwe MP gepromoot. Maar in de praktijk maakt dit volstrekt niets uit. Het beleid blijft hetzelfde: globalisme en meer EU, geen verantwoording afleggen jegens de burger, meer gekonkel, gelieg en smoesjes, elitaire politiek waarbij de kamer keer op keer bedonderd wordt, zoals al 10 jaar gebeurt. Samengevat, verdere uitholling van de rechtstaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zolang ze vasthoudt aan de hoop dat hij zelf opstapt... en als hij dat niet gaat doen (wat wel vaststaat tenzij de VVD hem wipt) dan ben ik idd benieuwd of ze toch aanschuift en onder welke voorwaarden. D66 heeft het meest te verliezen als ze toch gaan regeren met Rutte.
Nee, da's minder, want je hebt ook altijd een deel wat het niet weet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:34 schreef alpeko het volgende:
[..]
Sooowwww. Toch nog 19% die hem gelooft
quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:12 schreef Zipportal het volgende:
Ik krijg nog 100 euro van jou. Hopelijk ben je het NIET VERGETEN. @:Coco
Ik maak er een motie van afkeuring van en hoop dat je het geld uit jezelf betaalt.quote:
Wel 77% bij de VVD. Dan gaan nieuwe verkiezingen ook niet snel helpen, of er moeten ergens dramatische zetelpeilingen vandaan komen waardoor ze het geloof gaan verliezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, da's minder, want je hebt ook altijd een deel wat het niet weet.
Hier het artikel bij eenvandaag erover, maar ik zie daar het percentage wat hem wel gelooft niet en ze posten ook geen linkje naar het opinieonderzoek zelf... https://eenvandaag.avrotr(...)jven-leider-steunen/
best schokkend dat 19% rutte nog wel geloofdquote:Acht van de tien deelnemers (81 procent) geloven dat niet.
Ze kan zoveel zeggen. Een boom herken je aan zijn vruchten. Als ze er echt zo van verontwaardigd was, had ze de motie van wantrouwen gesteund. Nu heeft ze de premier gered met het slappe alternatief waar geen enkele gevolgen aan zullen zitten. Het is allemaal voor het imago. Ze kan natuurlijk niet openlijk zeggen dat ze het allemaal niet erg vind. Eerst moet het acteerspelletje worden gespeeld en vervolgens wekt ze de indruk dat ze iets nobels doet. Het is wmb zeer doorzichtig. Maar ik heb dan ook in dit soort milieus verkeerd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt gehoord wat ze zei toch? Ze was het eens met Wilders die zei dat het om een “politieke onthoofding” van Rutte ging en zei dat ze er zelf op zou aftreden. Dat is verre van een gratuite motie.
Dat je midden in de Coronacrisis de premier niet zomaar naar huis stuurt kan ik begrip voor hebben, alhoewel mijn keuze waarschijnlijk een andere zou zijn geweest.
Zeker niet inderdaad.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
33% boeit het dus niksquote:Op vrijdag 2 april 2021 16:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zeker niet inderdaad.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oftewel, partijen zouden een gigantisch risico nemen door wel met Rutte in zee te gaan, waar ze best wel bereid zijn om te dealen met de VVD. Zoals de vlag nu hangt
Het zou mijn keuze ook niet zijn geweest hoor. Maar ik vind het wel zulke extreme omstandigheden dat ik begrip heb voor de keuze.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:43 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Ik vind het een gelegenheidsargument. Je dient in de politiek een MvW/MvA/MvT in omdat er een crisis gaande is. Dan is een nog grotere crisis niet automatisch een argument om de persoon dan maar te laten zitten. De VVD heeft in 10 jaar Rutte de fundamenten van de democratie en de rechtsstaat volledig kaalgevroten. Dat had gevoglen moeten hebben.
We kunnen Rutte natuurlijk ook een mandaat t/m maart 2041 geven, goed voor de continuïteit en het landsbelang.![]()
Al met al zal er wel een Rutte-4 komen, zal hij nipt het record van langstzittende premier pakken, maar de problemen stapelen zich op met allerlei onderzoeken die nog moeten starten, de "barbarians at the gate" staan te trappelen. Dit is nog lang niet klaar.
Ja die van Trump ook. We hebben gezien hoe dat eindigde. Daar zijn we gelukkig nog heel ver vandaan. Maar dit soort cijfers kunnen wel een opmaat zijn voor een hoop ellende.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
VVD-kiezers blijven loyaal. Da's zijn mandaat.
Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja die van Trump ook. We hebben gezien hoe dat eindigde. Daar zijn we gelukkig nog heel ver vandaan. Maar dit soort cijfers kunnen wel een opmaat zijn voor een hoop ellende.
Kun je er denk ik niet uit op maken. Dit is een binaire keuze, maar voor veruit de meeste mensen zal de wereld niet zo binair zijn.quote:
Dat dit een gevaarlijke cocktail is die je niet moet onderschatten. Dat het zaak is dat hier snel verbetering in komt.quote:
leg eens uit...quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Kun je er denk ik niet uit op maken. Dit is een binaire keuze, maar voor veruit de meeste mensen zal de wereld niet zo binair zijn.
Partijpropaganda is dat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
De meeste VVD-kiezers blijven de leider van hun partij steunen. Driekwart (81 procent) heeft nog vertrouwen in Mark Rutte. Ze vinden dat hij zich de afgelopen tien jaar heeft bewezen en denken bovendien dat er, ondanks deze kwestie, niemand is die een betere premier en VVD-leider zou zijn, zeker niet in deze coronatijd. Ook het premierschap van Mark Rutte staat voor zijn eigen kiezers niet ter discussie: 88 procent vindt het acceptabel dat hij nog demissionair premier is. Negen op de tien VVD-stemmers (90 procent) vinden Rutte ook geschikt om in een nieuw kabinet weer de leiding te hebben.(bron)
Op de vraag of Mark Rutte dit weekend zich moet bezinnen op zijn positie, antwoord JOVD-voorzitter Hilde Wendel met een resoluut 'absoluut!'. "En hij moet in gesprek met de VVD daarover, over hoe iedereen het daar ziet. Naar aanleiding daarvan moeten ze in gesprek gaan met onder andere D66 om te kijken of ze het vertrouwen weer kunnen herstellen." Zelf heeft ze nog volledig vertrouwen in Mark Rutte, maar ziet ze wel dat er werk aan de winkel is. "Zeker. Maar het is wel aan hem om dat vertrouwen van heel Nederland wel echt terug te winnen. Dat is absoluut nodig." (bron)
De dag na het grote drama en schade bij de eigen achterban is er nauwelijks. Ik denk dat Rutte hier kennis van neemt en zich erdoor gesterkt voelt.
Zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
of je vindt het niet belangrijk en stemt voor (dus boeit het je geen drol)
Probleem is dat er amper een alternatief is voor de VVD. Waar de linkse kiezer een stuk of 3 redelijke keuzes heeft heb je er op rechts eigenlijk maar 1.quote:
duidelijk, ik snap het, dat heb je goed uitgelegdquote:
De wereld is niet zo zwart-wit. Het kan je wel degelijk boeien, maar dat je bv. erkent dat andere mensen daar anders over kunnen denken en/of dat hij wel degelijk nog een mandaat heeft gezien de verkiezingen, ondanks dat je zelf liever hem niet meer terugziet, etc, etc. Het enige wat je denk ik kunt stellen is dat het voor die 33% waarschijnlijk geen breekpunt is en voor die 60% waarschijnlijk wel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
leg eens uit...
of je vindt het belangrijk en stemt tegen
of je vindt het niet belangrijk en stemt voor (dus boeit het je geen drol)
Je kunt niet voor een ander invullen waarom deze Ja of Nee zegt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
duidelijk, ik snap het, dat heb je goed uitgelegd
Je blijft in vaagheden praten. Wat bedoel je concreet?quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat dit een gevaarlijke cocktail is die je niet moet onderschatten. Dat het zaak is dat hier snel verbetering in komt.
Of ze denken: ik vind hem een prima premier en ik vind deze misstap niet serieus genoeg om hem ontslag te laten nemen of hem ongeschikt te vinden voor het leiden van een nieuw kabinet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:06 schreef halfway het volgende:
Mensen gaan denken, wat hij doet dat mag ik ook.
Slecht voorbeeld.
Mogelijk, maar initieel kan dit een extra duw zijn om qua samenwerking met Rutte de boot af te houden, want waarom zou je als een van die partijen hem de hand boven het hoofd houden en daar op gokken, waar bij 80% van de achterban van die partijen voor samenwerking met de VVD zonder Rutte is? Dus als dit signaal doorkomt bij de informatie wordt het over een weekje of 2 kiezen of delen ... je kunt moeilijk afspreken nog even een maandje te wachten om te kijken hoe de cijfers zich ontwikkelen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de cijfers in ieder geval geenszins schokkend, als je bedenkt dat op dit moment:
- 50% van de stemmers op JA21
- 47% van de stemmers op het CDA
- 45% van de stemmers op de CU
- 42% van de stemmers op D66
... vindt dat een coalitie met de VVD/Rutte prima kan. Geef het een paar weken en dan zijn die cijfers waarschijnlijk hoger.
Absoluut, het gaat gevolgen hebben voor wat er nu eerst komt. En ik ben benieuwd wat die gevolgen zijn, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat de VVD Rutte aan de kant zet en ook niet dat er partijen zijn die de komende weken zonder de VVD een coalitie gaan vormen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:12 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Mogelijk, maar initieel kan dit een extra duw zijn om qua samenwerking met Rutte de boot af te houden, want waarom zou je als een van die partijen hem de hand boven het hoofd houden en daar op gokken? Dus als dit signaal doorkomt bij de informatie wordt het over een weekje of 2 kiezen of delen ... je kunt moeilijk afspreken nog even een maandje te wachten om te kijken hoe de cijfers zich ontwikkelen.
Ze zullen dan ook wel eerst een optie gaan verkennen die op voorhand doodloopt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:12 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Mogelijk, maar initieel kan dit een extra duw zijn om qua samenwerking met Rutte de boot af te houden, want waarom zou je als een van die partijen hem de hand boven het hoofd houden en daar op gokken, waar bij 80% van de achterban van die partijen voor samenwerking met de VVD zonder Rutte is? Dus als dit signaal doorkomt bij de informatie wordt het over een weekje of 2 kiezen of delen ... je kunt moeilijk afspreken nog even een maandje te wachten om te kijken hoe de cijfers zich ontwikkelen.
Als dat een variant zonder Rutte is, kan het nog wel eens lastig terugkomen zijn voor hem? Ik zie daar dan geen aanleiding toe in mijn kristallen bol.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ze zullen dan ook wel eerst een optie gaan verkennen die op voorhand doodloopt.
Rutte blijft en wie wil regeren zal dat met hem moeten doen. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:17 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als dat een variant zonder Rutte is, kan het nog wel eens lastig terugkomen zijn voor hem? Ik zie daar dan geen aanleiding toe in mijn kristallen bol.
En wat zijn volgens jou die argumenten? Wellicht al gepost, maar ik kom een beetje binnenvallen en ben benieuwd naar je mening / uitleg.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat een onzin weer.
Je staat vooral niet open voor de argumenten, die al vooraf aan het debat bekend waren, om geen motie van wantrouwen te steunen maar wel een van afkeuring. Dat iemand niet doet wat jij vindt dat deze persoon moet doen, maar het nog geen acteerwerk. Gewoon een andere afweging die prima te verklaren is.
Kan, maar ik zie geen argument in je post.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:19 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Rutte blijft en wie wil regeren zal dat met hem moeten doen. Zo simpel is het.
Niettemin werd/was Petrus 'de rots' waarop de kerk van J. van Nazareth uiteindelijk werd gebouwd.quote:
Die man leeft 24/7 in een gevangenis. Hoe is dat elitair?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:41 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Die beste man zit al een dikke 20 jaar in de Tweede Kamer, het hoogste politieke orgaan van Nederland. Als je daar twintig jaar in zit en jaarlijks een ton schadeloosstelling ontvangt, vind ik dat behoorlijk elitair.
Ik vrees dat het enige argument zal zijn: "ze deden een plas, en het bleef zoals het was."quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Kan, maar ik zie geen argument in je post.
Ik hoop het niet zeg. Rutte is totaal ongeloofwaardig geworden en hij had al weinig krediet meerquote:Op vrijdag 2 april 2021 17:21 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Paus Rutte zal dus ook nog wel ff blijven.
Om de eerder op Twitter gemaakte vergelijking met Petrus' verloochening door te trekken: ondanks diens driewerf "ik heb geen concrete/actieve herinneringen aan deze mens" werd hij door zijn makkers niet uit de Klup van 12 (apostelen) gegooid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik hoop het niet zeg. Rutte is totaal ongeloofwaardig geworden en hij had al weinig krediet meer
Rutte heeft een fout gemaakt als fractievoorzitter, niet als premier. De MvW is gericht op Rutte als premier en is daarmee een erg zwaar middel voor iets wat hij niet als premier heeft gedaan - hij heeft als persoon afkeurenswaardig gehandeld, maar dat was als fractievoorzitter van de VVD, daar hoeft hij aan de kamer geen verantwoording voor af te leggen, dat is eerder een interne VVD-kwestie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:19 schreef probeer het volgende:
[..]
En wat zijn volgens jou die argumenten? Wellicht al gepost, maar ik kom een beetje binnenvallen en ben benieuwd naar je mening / uitleg.
Dat je van dit soort onthechting van de samenleving allerhande ongewenste fenomenen krijgt. Van opkomst van extreme partijen tot aanslagen tot staatsgrepen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je blijft in vaagheden praten. Wat bedoel je concreet?
Pontius Pilatus: "wat is waarheid?"quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:35 schreef mthecatlover het volgende:
Misschien eens met Marco B. praten, die weet wat de ''waarheid'' is..
Ok helder. De straf moet bij de rol passen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Rutte heeft een fout gemaakt als fractievoorzitter, niet als premier. De MvW is gericht op Rutte als premier en is daarmee een erg zwaar middel voor iets wat hij niet als premier heeft gedaan - hij heeft als persoon afkeurenswaardig gehandeld, maar dat was als fractievoorzitter van de VVD, daar hoeft hij aan de kamer geen verantwoording voor af te leggen, dat is eerder een interne VVD-kwestie.
Dat de rest van de TK hem niet meer vertrouwt in de onderhandelingen, kunnen ze ook laten blijken in het komende formatieproces door niet met hem te willen praten. Het is en blijft scheef om een MvW in te dienen voor zijn rol als premier, want als bijvoorbeeld Klaver dit had gezegd over Omtzigt en daarover had gelogen, dan was er geen motie mogelijk geweest om tegen hem in te dienen - dan had de bal volledig in het kamp van GroenLinks zelf gelegen.
Hij zit als fractievoorzitter bij de verkenners, hij beantwoordt dus vragen over zijn gesprek bij de verkenner als fractievoorzitter.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok helder. De straf moet bij de rol passen.
2 vervolgvragen;
- "Rutte heeft een fout gemaakt als fractievoorzitter, niet als premier." Hoe weet men dit?
Ze hebben wel in zeer sterke bewoordingen aangegeven dat er heel weinig wegen naar Rutte leiden. Ze zullen erop hopen dat de VVD Rutte hierna zelf aan de kant schuift. Veel meer dan dat konden ze sowieso niet doen, aangezien Rutte hoe dan ook in de kamer kan blijven en fractievoorzitter als hij dat wil en de VVD dat wil.quote:- "kunnen ze ook laten blijken in het komende formatieproces door niet met hem te willen praten" Hebben het CDA en D66 aangegeven dat ze dit niet meer gaan doen?
Precies.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hij zit als fractievoorzitter bij de verkenners, hij beantwoordt dus vragen over zijn gesprek bij de verkenner als fractievoorzitter.
[..]
Ze hebben wel in zeer sterke bewoordingen aangegeven dat er heel weinig wegen naar Rutte leiden. Ze zullen erop hopen dat de VVD Rutte hierna zelf aan de kant schuift. Veel meer dan dat konden ze sowieso niet doen, aangezien Rutte hoe dan ook in de kamer kan blijven en fractievoorzitter als hij dat wil en de VVD dat wil.
Dat is natuurlijk de hele vraag. Als de partij achter Rutte blijft staan en de andere partijen niet met Rutte willen formeren, dan heb je een patstelling. Dan zit er weinig anders op dan opnieuw naar de stembussen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Precies.
Ik denk dat de VVD Rutte alleen zal dumpen of 'wegpromoveren' als de andere partijen gaan zeggen: we willen best met de VVD aan tafel voor de vorming van een nieuw kabinet, maar niet meer met Mark Teflon Rutte erbij. Tenzij de andere VVD-ers dan heel loyaal besluiten om samen met de kapitein/paus in de kamerbankjes te gaan zitten. Maar wil Teflon dat zelf nog wel?
Dan heb je na die verkiezingen weer een patstelling, durf ik te wedden, ik zie de VVD wel een zeteltje of zo verliezen maar ik zie geen aardverschuiving dan plaatsvinden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de hele vraag. Als de partij achter Rutte blijft staan en de andere partijen niet met Rutte willen formeren, dan heb je een patstelling. Dan zit er weinig anders op dan opnieuw naar de stembussen.
Alleen, als ze echt niet met Rutte willen formeren, dan hadden ze wel die motie van wantrouwen gesteund. Ik denk dus ook niet dat de VVD Rutte gaat wegsturen.
Hij is ook een prima Premier, echter het gedraai, gekonkel, gelieg en zijn vrindjeskring maakt hem erg onstabiel en een onbetrouwbare partner.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of ze denken: ik vind hem een prima premier en ik vind deze misstap niet serieus genoeg om hem ontslag te laten nemen of hem ongeschikt te vinden voor het leiden van een nieuw kabinet.
Je kunt het daarmee oneens zijn, maar klaarblijkelijk denken velen er zo over.
Vanuit Israël weten we dat elke keer nieuwe verkiezingen elke keer ongeveer dezelfde patstellingen oplevert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan heb je na die verkiezingen weer een patstelling, durf ik te wedden, ik zie de VVD wel een zeteltje of zo verliezen maar ik zie geen aardverschuiving dan plaatsvinden.
Als het in een zeer kort tijdsbestek gebeurt dan is dat wel waarschijnlijk, ja. Tenzij er echt een enorm groot issue speelt waar de kiezer echt boos over is maar dan moet dan ook nog de juiste kiezer zijn die boos is. Als VVD kiezers er niet zo zwaar aan tillen dan verandert er gewoon niets.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vanuit Israël weten we dat elke keer nieuwe verkiezingen elke keer ongeveer dezelfde patstellingen oplevert.
Klopt, maar dan heb je sowieso een nieuwe situatie waarin het volk hun vertrouwen in Rutte opnieuw heeft uitgesproken. Maakt het voor de andere partijen makkelijker om toch te formeren met minder gezichtsverlies.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan heb je na die verkiezingen weer een patstelling, durf ik te wedden, ik zie de VVD wel een zeteltje of zo verliezen maar ik zie geen aardverschuiving dan plaatsvinden.
Precies.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb je sowieso een nieuwe situatie waarin het volk hun vertrouwen in Rutte opnieuw heeft uitgesproken. Maakt het voor de andere partijen makkelijker om toch te formeren met minder gezichtsverlies.
Dat zullen ze niet zo snel doen, want met wie gaan ze dan regeren? Nieuwe verkiezingen zal ook niet zoveel uithalen, wellicht een paar kleine verschuivingen maar niet meer dan dat. Komt gewoon een Rutte IV hoor.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Precies.
Ik denk dat de VVD Rutte alleen zal dumpen of 'wegpromoveren' als de andere partijen gaan zeggen: we willen best met de VVD aan tafel voor de vorming van een nieuw kabinet, maar niet meer met Mark Teflon Rutte erbij.
Ik zet dan er ook geen geld op in; het is allemaal vrij onduidelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de hele vraag. Als de partij achter Rutte blijft staan en de andere partijen niet met Rutte willen formeren, dan heb je een patstelling. Dan zit er weinig anders op dan opnieuw naar de stembussen.
Alleen, als ze echt niet met Rutte willen formeren, dan hadden ze wel die motie van wantrouwen gesteund. Ik denk dus ook niet dat de VVD Rutte gaat wegsturen.
Ik denk het ook... ik denk inderdaad dat men een hele grote plas heeft gedaan (een motie van afkeuring steunen, toe maar!), nog even blijft doorzeiken om Rutte flink het gevoel te geven dat hij in de winter van zijn premierperiode is gearriveerd, en dat het (voor nog 1 keertje) uiteindelijk blijft zoals het was.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:01 schreef fetX het volgende:
[..]
Dat zullen ze niet zo snel doen, want met wie gaan ze dan regeren? Nieuwe verkiezingen zal ook niet zoveel uithalen, wellicht een paar kleine verschuivingen maar niet meer dan dat. Komt gewoon een Rutte IV hoor.
Ok, bij de initiële Omtzigt kwestie zie ik inderdaad wel in dat Rutte's rol daarin een van fractievoorzitter was. Maar bij het lekken van dat verslag staat dat toch nog helemaal niet vast zonder meer van (de weg van) het lek te weten? Ja, het heeft hem mogelijk gebaat als fractievoorzitter (niet echt, maar het gaat om het principe van gelijke informatieverstrekking), maar dat sluit toch helemaal niet uit dat het contact via zijn MP-schap opgedaan is?quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hij zit als fractievoorzitter bij de verkenners, hij beantwoordt dus vragen over zijn gesprek bij de verkenner als fractievoorzitter.
Nouja .. Niet veel meer dan dat .. Zeggen dat er geen wegen naar Rutte leiden? Zeggen dat men best open staat voor de VVD, maar niet meer voor Rutte? Op een gegeven moment wordt niet-wegsturen (of wellicht in dit geval onder zijn fractievoorzitterschap (itt MP-schap); niet-uitsluiten) ook een vorm van het foute gedrag gedogen.quote:Ze hebben wel in zeer sterke bewoordingen aangegeven dat er heel weinig wegen naar Rutte leiden. Ze zullen erop hopen dat de VVD Rutte hierna zelf aan de kant schuift. Veel meer dan dat konden ze sowieso niet doen, aangezien Rutte hoe dan ook in de kamer kan blijven en fractievoorzitter als hij dat wil en de VVD dat wil.
Klopt. Maar een serieuze poging om Mark een functie elders te geven zou nog niet zo een slecht idee zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:05 schreef MoreDakka het volgende:
Nieuwe verkiezingen zou een gotspe zijn. Gewoon doorgaan met formeren.
Echt een mysterie die VVD stemmers.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wel 77% bij de VVD. Dan gaan nieuwe verkiezingen ook niet snel helpen, of er moeten ergens dramatische zetelpeilingen vandaan komen waardoor ze het geloof gaan verliezen.
Daar ben ik best toe bereid, als de VVD en haar stemmers bereid zijn om meer respect te hebben voor mensen die het minder hebben getroffen in het leven, de democratie en de rechtsstaat. Dat er na gisteren volgens een 1Vandaag-onderzoek nog altijd 81% van de VVD-stemmers vertrouwen heeft in Rutte verrast niet (meer), maar geeft wel aan hoe slecht het morele kompas is afgesteld bij die club.quote:
Haha, de eigen partij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:15 schreef Toby56 het volgende:
Ter aanvulling: wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat ik niet geloof dat Rutte ooit uit zichzelf gaat opstappen vanwege deze kwestie. Hij wilde als jongeling al de politiek in. Hij heeft nooit iets anders geambieerd dan dit Hij lacht veel en helpt bejaarden bij het oversteken, maar zijn eigen positie heeft hij altijd keihard verdedigd. Verdonk en Wilders kunnen erover meepraten. Hij heeft met een boos hoofd "hele goede bestuurders" en "hele goede vrienden" politiek laten vallen en daarmee zijn eigen politieke lot steeds weten te redden. Daarom denk ik dat hij nooit uit zichzelf met gebogen hoofd zal aftaaien en zijn positie uit eigener overweging zal opgeven.
Hij zal zoiets volgens mij alleen overwegen als zijn eigen partij daarop bij hem met flink veel dwang gaat aandringen. En dat zal, vermoed ik, alleen gebeuren als andere belangrijke partijen gaan zeggen: jullie klup is de grootste partij, respect enzo, maar met die hardnekkige leugenaar willen we domweg niet meer verder.
(Maar ik geloof dus niet dat het zo zal gaan lopen.)
Wie weet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:17 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Haha, de eigen partij.
Vanuit de fractie gaat het niet komen. Die is gevuld met assistenten, adviseurs, spindokters en andere slippendragers van Rutte.
Het enige dat zou kunnen helpen is een dolk van Wiegelquote:Op vrijdag 2 april 2021 18:17 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Haha, de eigen partij.
Vanuit de fractie gaat het niet komen. Die is gevuld met assistenten, adviseurs, spindokters en andere slippendragers van Rutte.
Bolkestein zie ik het sowieso niet meer doen. Die heeft de autoriteit al jaren niet meer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het enige dat zou kunnen helpen is een dolk van Wiegel
Ik heb niet het idee dat het woord van Wiegel nog veel relevantie binnen de VVD heeft.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het enige dat zou kunnen helpen is een dolk van Wiegel
Die zien ze denk ik meer als een Sjaak Swart of Willem v Hanegem idd, iconen maar je moet ze tegenwoordig niet al te serieus meer nemenquote:Op vrijdag 2 april 2021 18:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat het woord van Wiegel nog veel relevantie binnen de VVD heeft.
Ik ben Willy en gij Renéquote:Op vrijdag 2 april 2021 19:29 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die zien ze denk ik meer als een Sjaak Swart of Willem v Hanegem idd, iconen maar je moet ze tegenwoordig niet al te serieus meer nemen
15% van de mensen lijdt eraan, dus het is juist heel representatief!quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar iemand die steeds maar weer geheugenverlies heeft is toch geen goede volksvertegenwoordiger?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30562817/quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar iemand die steeds maar weer geheugenverlies heeft is toch geen goede volksvertegenwoordiger?
Over wie mag Rutte niks zeggen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:07 schreef Duveldrinker het volgende:
Maar waarom mocht Rutte niks over hem zeggen? En waarom lekt een d66 trol dit?
Omtzigt en trol Ollongrenquote:Op vrijdag 2 april 2021 20:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Over wie mag Rutte niks zeggen?
Welke "D66-trol" lekt wat precies?
Ja omdat VVD en D66 dan worden afgestraft zeker, Doe maar gewoon nieuwe verkiezingen als het die partijen decimeert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:05 schreef MoreDakka het volgende:
Nieuwe verkiezingen zou een gotspe zijn. Gewoon doorgaan met formeren.
Dat doet het niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:14 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja omdat VVD en D66 dan worden afgestraft zeker, Doe maar gewoon nieuwe verkiezingen als het die partijen decimeert.
Hij mocht vooral niet proberen een lastig kamerlid weg te werken en daar ook nog over liegen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:07 schreef Duveldrinker het volgende:
Maar waarom mocht Rutte niks over hem zeggen?
Omdat ze een onhandige fout maakte. Ze heeft zelf ook zware schade geleden.quote:En waarom lekt een d66 trol dit?
Zoals de oppositie nu Rutte probeert weg te werken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij mocht vooral niet proberen een lastig kamerlid weg te werken en daar ook nog over liegen.
[..]
Omdat ze een onhandige fout maakte. Ze heeft zelf ook zware schade geleden.
Niet erg waarschijnlijk, ervan uitgaan dat de VVD kiezer dit Rutte zwaar aanrekent lijkt mij nogal een misvatting. En D66 idem.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:14 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja omdat VVD en D66 dan worden afgestraft zeker, Doe maar gewoon nieuwe verkiezingen als het die partijen decimeert.
Slechtste reden voor nog een keer verkiezingen die ik ooit gehoord heb.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:14 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet gek wanneer je het over een vrij dominant persoon hebt van een mogelijke coalitie partij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij mocht vooral niet proberen een lastig kamerlid weg te werken en daar ook nog over liegen.
[..]
Omdat ze een onhandige fout maakte. Ze heeft zelf ook zware schade geleden.
Welke staatsrechtelijke redenen zijn er dan om opnieuw verkiezingen uit te schrijven?quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:14 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ook wel een mooie als de uitslag je als politicus niet bevalt. Laat gewoon je wangedrag uitlekken en krijg nieuwe verkiezingen!quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke staatsrechtelijke redenen zijn er dan om opnieuw verkiezingen uit te schrijven?
Het formeren is gisteren pas goed begonnen.
Of bevalt de uitslag je nu niet of zo?
Mooi hè.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook wel een mooie als de uitslag je als politicus niet bevalt. Laat gewoon je wangedrag uitlekken en krijg nieuwe verkiezingen!
De boeven zaten achter B&A aan? Niet andersom?quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:46 schreef TLC het volgende:
Ik heb t debat vannacht ook gevolgd via politiek24, maar als ik eerlijk ben ben ik op een gegeven moment geswitched naar Bassie & Adriaan die megaspannende avonturen beleven in Europa. Zo waren ze vannacht in Wales en daarna in Portugal, op de voet gevolgd door de boeven natuurlijk.
Een mens moet prioriteiten stellen in het leven.
Hallo! Wie is u?quote:
80% van de vvd stemmers heeft volledig vertrouwen in Rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar ik durf echt niet te zeggen hoe dat gaat. Krijgt Rutte nog de steun van de kiezer de ja of de nee? Ik durf het echt niet te zeggen. Dat maakt het ook onvoorspelbaar. Als dat duidelijk zou zijn kon de de routekaart zo uitteken.
Bizar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
80% van de vvd stemmers heeft volledig vertrouwen in Rutte.
Als alles transparant is, zie je helemaal niks meerquote:Op vrijdag 2 april 2021 20:27 schreef Raw85 het volgende:
Meer transparantie zorgt helemaal niet per se voor meer vertrouwen, eerder andersom, dan praat iedereen met nog meer meel in zijn/haar mond
Maar heb je dan geen schaamte of wat is dit? Dat optreden gistermiddag was toch te gênant voor woorden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ta dat Rutte een jokkebrok is dat is wel breed bekend
Het past perfect bij de normen en waarden van een grote groep mensenquote:Op vrijdag 2 april 2021 21:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar heb je dan geen schaamte of wat is dit? Dat optreden gistermiddag was toch te gênant voor woorden.
Half Nederland is dement?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het past perfect bij de normen en waarden van een grote groep mensen
Ja dat blijkt. En ik vind dat schandalig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:24 schreef deedeetee het volgende:
Welnee een doorgewinterde politicus als Rutte heeft daar weinig problemen mee. Die schaamt zich echt niet snel. Hij zal wel de pest in hebben dat hij betrapt is en verder zit hij zichzelf nu te prijzen omdat hij t 'm toch maar weer mooi geflikt heeft om een motie van wantrouwen te overleven.
De reden ook dat veel "oplichters" kunnen rekenen op "steun" omdat het die aanhangers een soort van vrijbrief geeft ook dat gedrag te volgen..... "Als hij het doet, mag ik het ook" is dan een denkwijze en in de politiek een soort van krediet die het pad van eigen fouten plaveit. Goed voorbeeld is wat we (weer) in de Kamer hebben kunnen zien, wel verontwaardigd zijn over keihard vooropgezette leugens en het daar dan graag bij laten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het past perfect bij de normen en waarden van een grote groep mensen
Daa heeft hij ook weinig problemen mee. Vergeet niet, de man is succesvol. Dit is kennelijk wat men wil zien in een staatshoofd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja dat blijkt. En ik vind dat schandalig.
Nee, gewoon ontzettend egoïstisch en opportunistisch. Die denken dat de VVD het geld niet van hen jat.quote:
Nee, nauwelijks geïnteresseerd in politiek.quote:
Nee die vinden onverkwikkelijke zaken weg proberen te moffelen heel normaal. Zouden ze zelf ook doen.quote:
Van Rutte?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar heb je dan geen schaamte of wat is dit? Dat optreden gistermiddag was toch te gênant voor woorden.
Ik vind het allemaal zo doorzichtig. De enige manier waarop de verontwaardiging zo kan worden opgeblazen is dat je moedwillig het verschil tussen een verslag en een lijst gespreksonderwerpen niet wil kennen.quote:
Hahahahahaha.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van Rutte?
Wellicht vertelt hij gewoon de waarheid... net zoals Jorritsma en Ollongren: wij hebben geen herinnering dat wij Omtzigt besproken hebben.
Rutte verdedigde zich niet goed, maar had verdedigen zin? De kamer wilde van hem perse horen: ik herinnerde me echt wel dat we over Omzigt spraken.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van Rutte?
Wellicht vertelt hij gewoon de waarheid... net zoals Jorritsma en Ollongren: wij hebben geen herinnering dat wij Omtzigt besproken hebben.
Rutte verdedigde zich niet goed, maar had verdedigen zin? De kamer wilde van hem perse horen: ik herinnerde me echt wel dat we over Omzigt spraken.
juist , in de tweede Atjehstraat hier lopen ook zilke types die je in de tweede kamer zit elkaar voor rotte vis uit te schelden en de hele dag te liegenquote:
"Ik ben het vergeten", dat ga je toch niet geloven? Hij had nog beter een verhaal kunnen verzinnen waarom hij het landsbelang diende door die leugen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van Rutte?
Jorritsma ook dan/quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:40 schreef HiZ het volgende:
Overigens. Als Rutte moet hangen dan Ollongren ook.
En heb je daar nog een reden voor?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:40 schreef HiZ het volgende:
Overigens. Als Rutte moet hangen dan Ollongren ook.
Ze hebben het meerdere keren in dat gesprek over Omtzigt gehad. En opeens allemaal vergeten. En wat een toeval dat hij dat trucje al 4 a 5 keer eerder heeft geflikt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van Rutte?
“Dat is besproken in de vertrouwelijkheid van de formatie en bovendien gezegd in een hele andere context dan uit die notie blijkt. Ik wilde aangeven dat een ministerschap wat de VVD betreft bespreekbaar is. Maar gelet op de voor een succesvolle formatie benodigde vertrouwelijkheid heb ik gemeend dat niet te kunnen zeggen. Juist nu in deze coronacrisis. Achteraf was dat fout, dat spijt mij”.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
"Ik ben het vergeten", dat ga je toch niet geloven? Hij had nog beter een verhaal kunnen verzinnen waarom hij het landsbelang diende door die leugen.
Je gelooft dat verhaal van hem toch niet werkelijk? Leesvoer dan: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rutte-jokte-a4038358quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef Montov het volgende:
Rutte had dingen moeten verzinnen om zijn geloofwaardigheid te behouden?
Hmm.
Kom op, jij gelooft dat?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jorritsma ook dan/
Waarom zouden ze liegen als Rutte tussen neus en lippen door dropt: Omzigt minister maken ?
Dat is toch normale brainstorming bij formaties ?
Ze waren alle drie vergeten dat de naam Omzigt viel.... ergo.... dat was maar 1 seconde ter sprakequote:Op vrijdag 2 april 2021 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
"Ik ben het vergeten", dat ga je toch niet geloven? Hij had nog beter een verhaal kunnen verzinnen waarom hij het landsbelang diende door die leugen.
Twee ambtenaren vonden het belangrijk genoeg om op te schrijven. “Je moet wat met Omtzigt” is ook meer dan een terloopse opmerking. Komt bij dat Jorritsma nog iets heeft gezegd over het Kamervoorzitterschap. Het verhaal van Rutte is ongeloofwaardig tot en met.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze waren alle drie vergeten dat de naam Omzigt viel.... ergo.... dat was maar 1 seconde ter sprake
Rutte heeft geen goed reputatie met "herinneren" , maar Ollongren en Jorritsma bevestigen het idee dat het niet noemenswaardit was, dat ene zinnetje over Omzigt ... en waarom zou men alle drie daarover liegen.
Ik stopte bij het woord "Geheugenkenner".quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je gelooft dat verhaal van hem toch niet werkelijk? Leesvoer dan: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rutte-jokte-a4038358
Hoezo is dat duidelijk ?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kom op, jij gelooft dat?
Het is overduidelijk dat er over Omtzigt is gesproken in een negatieve context. Maar dat moet natuurlijk gemaskeerd worden.
Goh, waarom zouden ze daar alle drie over liegen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze waren alle drie vergeten dat de naam Omzigt viel.... ergo.... dat was maar 1 seconde ter sprake
Rutte heeft geen goed reputatie met "herinneren" , maar Ollongren en Jorritsma bevestigen het idee dat het niet noemenswaardig was, dat ene zinnetje over Omzigt ... en waarom zou men alle drie daarover liegen.
Zou me oprecht niet verbazen als het in een bijzin is gegaan over de voorkeursstemmen en het feit dat ook als Omtzigt Wopke niet inhaalt, je wel iets moet met die voorkeurstemmen oid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kom op, jij gelooft dat?
Het is overduidelijk dat er over Omtzigt is gesproken in een negatieve context. Maar dat moet natuurlijk gemaskeerd worden.
Jorritsma, die eerst claimde geen herinnering aan het gesprek te hebben en even later gedetailleerd uitlegde wat er allemaal was besproken. Die Jorritsma bedoel je?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van Rutte?
Ollongren en Jorritsma gaan natuurlijk niet toegeven dat ze liegen. Die zijn toch weg en de pijlen richten zich dan op het ongeloofwaardige verhaal van Rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Rutte heeft geen goed reputatie met "herinneren" , maar Ollongren en Jorritsma bevestigen het idee dat het niet noemenswaardig was, dat ene zinnetje over Omzigt ... en waarom zou men alle drie daarover liegen.
Ja, het is inderdaad alom bekend dat ze in de ministerraad zo enthousiast waren over de loyaliteit van Omtzigt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo is dat duidelijk ?
Iemand een prominent van een coalitiepartner minister maken is normale politiek
Het de loyaliteit van de partij en de persoon verzekeren.
Ach kom nou toch. Hij zei dat hij het er helemaal niet over gehad heeft. Het ging niet om wat er precies gezegd is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:50 schreef Montov het volgende:
[..]
Ik stopte bij het woord "Geheugenkenner".
En ja, ik geloof zijn verhaal. Hij is dom en onhandig niet gaan achterhalen wat er precies is gezegd na het uitlekken van de notities, maar er is geen reden waarom hij dit bewust heeft verzwegen.
Dat had ik niet gelezen of gehoord dat twee ambtenaren die notitie maaktenquote:Op vrijdag 2 april 2021 21:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Twee ambtenaren vonden het belangrijk genoeg om op te schrijven. “Je moet wat met Omtzigt”
ik heb niet het hele debat gisteren gevolgd.... maar wat zei Jorritsma over kamervoorzitterschap?quote:is ook meer dan een terloopse opmerking. Komt bij dat Jorritsma nog iets heeft gezegd over het Kamervoorzitterschap. Het verhaal van Rutte is ongeloofwaardig tot en met.
Een ambtenaar heeft opgeschreven dat Jorritsma gesuggereerd had om Omtzigt Kamervoorzitter te maken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat had ik niet gelezen of gehoord dat twee ambtenaren die notitie maakten
[..]
ik heb niet het hele debat gisteren gevolgd.... maar wat zei Jorritsma over kamervoorzitterschap?
Zei ze dat dit in het gesprek met Rutte genoemd is tav Omzigt
Dat belletje om half acht geeft toch wel aan dat ie het zich echt niet kon herinneren?quote:
Wie zei of wie schreef dat dat er zo'n notitie is en Jorrtisma zei dat tijdens dat gesprek met Ollongren en Rutten?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een ambtenaar heeft opgeschreven dat Jorritsma gesuggereerd had om Omtzigt Kamervoorzitter te maken.
Jorritsma kon zich dat niet herinneren maar als het zo was dan was het als grapje gezegd. Juist.
Die komt voorlopig niet terug. Die is echt ziek.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:55 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens.... op dit moment Omtzigt minister maken moet je niet doen.
Eerst even afwachten hoe stabiel hij weer kan worden.
Waarom? Hooguit dat hij niet wist dat het in de stukken stond .quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat belletje om half acht geeft toch wel aan dat ie het zich echt niet kon herinneren?
Die notie is openbaar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie zei of wie schreef dat dat er zo'n notitie is en Jorrtisma zei dat tijdens dat gesprek met Ollongren en Rutten?
Kamervoorzitter is, vanuit het oogpunt van Rutte en Hoekstra bekeken, nog wel de beste plek voor Omtzigt, want dan kan ie helemaal niks meer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een ambtenaar heeft opgeschreven dat Jorritsma gesuggereerd had om Omtzigt Kamervoorzitter te maken.
Jorritsma kon zich dat niet herinneren maar als het zo was dan was het als grapje gezegd. Juist.
Nee nee, uiterst invloedrijk aldus Jorritsma.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kamervoorzitter is, vanuit het oogpunt van Rutte en Hoekstra bekeken, nog wel de beste plek voor Omtzigt, want dan kan ie helemaal niks meer.
Oh. Dat kan. Als je van het negatieve uit gaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Hooguit dat hij niet wist dat het in de stukken stond .
Zijn manco? Zijn bewuste manier van doen, zal je bedoelen. Als iets niet is opgeschreven is het niet te bewijzen, en als het niet te bewijzen is kun je er niet op gepakt worden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Dat kan. Als je van het negatieve uit gaat.
Zoals ik Rutte ken doet hij veel uit zijn hoofd. Hij laat te weinig notuleren. Dat is zijn manco.
Heeft niks met wat ik vind te maken, maar je moet wel ubernaief zijn om deze mensen op hun woord te geloven. Kijk liever naar de concrete gevolgen van hun daden, niet de mooie woorden eromheen. Het spreekt toch boekdelen dat de HELE oppositie, inclusief de SGP, de MvW steunde, en alleen de coalitiepartijen niet. Als je dan niet ziet wat er hier speelt denk ik dat het simpelweg je pet te boven gaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat een onzin weer.
Je staat vooral niet open voor de argumenten, die al vooraf aan het debat bekend waren, om geen motie van wantrouwen te steunen maar wel een van afkeuring. Dat iemand niet doet wat jij vindt dat deze persoon moet doen, maar het nog geen acteerwerk. Gewoon een andere afweging die prima te verklaren is.
Maar het bespreken van Omtzigt komt zal op zijn initiatief zijn gebeurt. En dan heeft hij dat dus voor het gesprek uitgedacht. Moeilijk te geloven dat je dat vergeet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Dat kan. Als je van het negatieve uit gaat.
Zoals ik Rutte ken doet hij veel uit zijn hoofd. Hij laat te weinig notuleren. Dat is zijn manco.
Thierry Baudet en Fleur Agema zijn ook niet stabiel. Stond ook geen Baudet + Agema -> Functie eldersquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:12 schreef Bluesdude het volgende:
ik kan me indenken dat een ambtenaar een memo maakt met de zin: positie Omtzigt, functie elders
Hij reikt een idee ter overdenking aan en niet toevallig dan, als hij/zij wist dat Omtzigt niet zo stabiel is en mogelijk ongeschikt voor Haagse politiek.
Maar de Kamer en de halve natie schoot in de stress over dat zinnetje: Men dacht ... iemand/iemanden wil Omtzigt wegwerken uit het Binnenhof.
Het wordt hoog tijd dat iemand dat schrijft over hen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Thierry Baudet en Fleur Agema zijn ook niet stabiel. Stond ook geen Baudet + Agema -> Functie elders
Alle oppositieleden zijn kritisch op het beleid. Dat is ook geen probleem als ze in een regering stappen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem aan Omtzigt (voor Rutte of een regering) is niet dat hij niet stabiel is, maar dat hij te kritisch is op het regeringsbeleid.
Ik hoef de man niet te verdedigen. Heb niet op hem gestemd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het bespreken van Omtzigt komt zal op zijn initiatief zijn gebeurt. En dan heeft hij dat dus voor het gesprek uitgedacht. Moeilijk te geloven dat je dat vergeet.
Zitten ook niet bij de beoogde derde partij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Thierry Baudet en Fleur Agema zijn ook niet stabiel. Stond ook geen Baudet + Agema -> Functie elders
Ja, dat is bijna hetzelfde inderdaadquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Alle oppositieleden zijn kritisch op het beleid. Dat is ook geen probleem als ze in een regering stappen.
Nee maar die klagen ook niet dat de stukken zwart gelakt zijn , zodat ze die niet kunnen lezenquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wegpromoveren, iemand verantwoordelijkheid geven, actief mee laten ruiken aan de macht kan een move zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem aan Omtzigt (voor Rutte of een regering) is niet dat hij niet stabiel is, maar dat hij te kritisch is op het regeringsbeleid.
Die houdt ook bij hoog en bij laag vol dat ze geen herinnering heeft aan volgens iedereen 'een zeer memorabele bespreking'.quote:
Omtzigt blijft liever in de kamer, daar issie op zijn best en daar kan ie Rutte wakker houdenquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wegpromoveren, iemand verantwoordelijkheid geven, actief mee laten ruiken aan de macht kan een move zijn.
Hele normale politieke move. .
Maar wbt zijn emotionele toestand is het wel relevant
* voor zijn functioneren als kamerlid en als fractielid
* voor zijn loyaliteit naar een nieuwe regering met CDA
* voor kandidaat kabinetspost
Volgens mij is die zo vergroeid aan het pluche dat hij met enkel nog de portefeuille feesten en partijen door wil.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:20 schreef capricia het volgende:
En hoe de rest hier dan op reageert, is imo onderdeel van de formatie.
Wel met de VVD, niet met Rutte.
Het CDA heeft een beladen geschiedenis met loyalisten die het een matig betrouwbare partner maakt. Dat is een legitiem gespreksonderwerp. Dat dan de naam Omzigt valt zonder dat hij uitgebreid wordt besproken is echt wel mogelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het bespreken van Omtzigt komt zal op zijn initiatief zijn gebeurt. En dan heeft hij dat dus voor het gesprek uitgedacht. Moeilijk te geloven dat je dat vergeet.
'Gebruikelijk' en 'normaal' zijn in deze wat mij betreft echt niet hetzelfde.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wegpromoveren, iemand verantwoordelijkheid geven, actief mee laten ruiken aan de macht kan een move zijn.
Hele normale politieke move. .
Jorritsma zit toch alleen in de eerste kamer?quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jorritsma ook dan/
Waarom zouden ze liegen als Rutte tussen neus en lippen door dropt: Omzigt minister maken ?
Ga eens kijken hoe je kamervoorzitter wordt zou ik zeggen. Ze had net zo goed president van Europa kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Rutte heeft een pesthekel aan Omtzgt, waarom zou hij die minister willen maken ?? ,quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jorritsma ook dan/
De echte fout zit in het feit dat de verkenners geen streep door het gespreksonderwerp 'Omzigt functie elders' hebben gehaald. Dat was niet hun taak. Het gesprek heeft ook niet plaatsgevonden. Dat vergeten veel mensen opvallend gemakkelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
'Gebruikelijk' en 'normaal' zijn in deze wat mij betreft echt niet hetzelfde.
Voor de manier waarop Rutte politiek wil bedrijven, namelijk niet gehinderd door bemoeienis van de volksvertegenwoordiging, zit Omtzigt in de weg en daarom moet hij wieberen. Ook in het bedrijfs- of verenigingsleven is het niet ongebruikelijk, maar dat maakt het nog niet normaal. En aangezien het hier bij Rutte om een patroon gaat én we praten over een Kamerlid met een grote staat van dienst en een enorme achterban, was dit misschien wel een stap te ver - die Rutte dan, om toch in zijn eigen modus te blijven, ook nog eens met leugens probeert te verbloemen.
Geleur met poppetjes is een gebruikelijk deel van de formatie. Maar af en toe ga je daar een stapje te ver in, en dit was zo'n moment. Vooral vanwege de manier waarop, het moment waarop het gebeurde (we zitten nog lang niet in de formatie) en de manier waarop het achteraf weer onder het tapijt geveegd moest worden.
De ambtenaar die dit heeft opgeschreven zal binnenkort ook wel parkeerbelastingen in Veendam aan het innen zijn.
Juistquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
De echte fout zit in het feit dat de verkenners geen streep door het gespreksonderwerp 'Omzigt functie elders' hebben gehaald. Dat was niet hun taak. Het gesprek heeft ook niet plaatsgevonden. Dat vergeten veel mensen opvallend gemakkelijk.
Anders dan de notulist dachten de verkenners niet dat dat nodig was. Wellicht omdat het niet zo zwaar was aangezet (dat was in ieder geval wat Ollongren zei).quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist
Het lag bij Rutte voor op de tong en die heeft dat gelijk neergelegd
de verkenners hadden moeten zeggen dat komt pas in de formatie , of bespreek dat maar met Hoekstra
dat nemen we niet mee
Wat Ollongren zegt moet je met drie pakken zout nemen , die is niet okquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Anders dan de notulist dachten de verkenners niet dat dat nodig was. Wellicht omdat het niet zo zwaar was aangezet (dat was in ieder geval wat Ollongren zei).
Dat is helemaal niet duidelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:43 schreef mthecatlover het volgende:
Tis wel duidelijk dat ie ondoorzichtig Omtzigt wil wieberen, sluwe rat Rutte...
Want Omtzigt was een bedreiging voor Rutte zijn positie of zo?quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:43 schreef mthecatlover het volgende:
Tis wel duidelijk dat ie ondoorzichtig Omtzigt wil wieberen, sluwe rat Rutte...
Exact, de emotie bij de vraag van Segers hierover spreekt wat dat betreft boekdelen.quote:
Dat is de afgelopen periode wel gebleken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Want Omtzigt was een bedreiging voor Rutte zijn positie of zo?
Dat is hoe de kamer er nu op reageert. Gezien de formatie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:03 schreef ijs. het volgende:
[..]
Dat is de afgelopen periode wel gebleken.
Volgens iedereen die er niet bij was.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die houdt ook bij hoog en bij laag vol dat ze geen herinnering heeft aan volgens iedereen 'een zeer memorabele bespreking'.
Ik bedoelde meer de toeslagenaffairequote:Op vrijdag 2 april 2021 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is hoe de kamer er nu op reageert. Gezien de formatie.
Omtzigt lijkt me niet een of ander VVD standpunt.
Tja. Net zoals de verkenners (of Rutte) niet gaan over de positie van Pieter Omtzigt, zo heeft Omtzigt niet zo veel te willen met betrekking tot het ontstaan van Rutte-IV. Hij kan zijn eigen partij bewegen om er niet aan mee te doen, maar daar stopt het dan ook wel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:05 schreef trein2000 het volgende:
FD meldt dat Omtzigt een nieuw kabinet Rutte “niet pikt”.
Ja, wie is de laatste overlever van de toeslagenaffaire?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Want Omtzigt was een bedreiging voor Rutte zijn positie of zo?
Uit het CDA stappen. Dan is de boot wel aan daar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja. Net zoals de verkenners (of Rutte) niet gaan over de positie van Pieter Omtzigt, zo heeft Omtzigt niet zo veel te willen met betrekking tot het ontstaan van Rutte-IV. Hij kan zijn eigen partij bewegen om er niet aan mee te doen, maar daar stopt het dan ook wel.
Als hij het CDA kabinetsdeelname kan laten weigeren wordt het toch lastig om 76 zetels vinden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja. Net zoals de verkenners (of Rutte) niet gaan over de positie van Pieter Omtzigt, zo heeft Omtzigt niet zo veel te willen met betrekking tot het ontstaan van Rutte-IV. Hij kan zijn eigen partij bewegen om er niet aan mee te doen, maar daar stopt het dan ook wel.
Nouja we weten niet hoeveel vriendjes die in zijn fractie heeft. Meer dan Wopke mogelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klinkt als geen voor-overleg met Hoekstra gehad.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:05 schreef trein2000 het volgende:
FD meldt dat Omtzigt een nieuw kabinet Rutte “niet pikt”.
Maar hoe is dat in de partijleiding?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja we weten niet hoeveel vriendjes die in zijn fractie heeft. Meer dan Wopke mogelijk.
Bleek in de verkiezingen geen belangrijke factor te zijn.quote:
Onbekend maar hij kan de boel behoorlijk gijzelen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar hoe is dat in de partijleiding?
Waarom heeft hij dat hier niet gedaan dan?quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zijn manco? Zijn bewuste manier van doen, zal je bedoelen. Als iets niet is opgeschreven is het niet te bewijzen, en als het niet te bewijzen is kun je er niet op gepakt worden.
Gezien de verkiezingsuitslag was de toeslagen affaire niet een heel groot issue..wat je er zelf ook van vindt, inhoudelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, wie is de laatste overlever van de toeslagenaffaire?
Ja, maar daar heb je weinig voor te vrezen. Omzigt gaat snachts mails zitten lezen en onuitputtelijk verslagen en excelsheets uit zitten peuren om vervolgens daar moeilijke vragen over te stellen. Daar zit je als vakminister niet op te wachten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Alle oppositieleden zijn kritisch op het beleid. Dat is ook geen probleem als ze in een regering stappen.
Ik denk niet dat Omtzigt daar iets aan gelegen gaat laten liggen. Die zal op Rutte blijven jagen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Gezien de verkiezingsuitslag was de toeslagen affaire niet een heel groot issue..wat je er zelf ook van vindt, inhoudelijk.
Sinds wanneer is stemmen voor een motie van afkeuring iemand steunen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt als geen voor-overleg met Hoekstra gehad.
Hoekstra steunde Rutte en heeft Omtzigt gewoon laten vallen.
Broedermoord.
Cain en Abel. Met Pasen.
Ben benieuwd hoe die ambtenaren hier naar kijken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor de manier waarop Rutte politiek wil bedrijven, namelijk niet gehinderd door bemoeienis van de volksvertegenwoordiging, zit Omtzigt in de weg en daarom moet hij wieberen. Ook in het bedrijfs- of verenigingsleven is het niet ongebruikelijk, maar dat maakt het nog niet normaal. En aangezien het hier bij Rutte om een patroon gaat én we praten over een Kamerlid met een grote staat van dienst en een enorme achterban, was dit misschien wel een stap te ver - die Rutte dan, om toch in zijn eigen modus te blijven, ook nog eens met leugens probeert te verbloemen.
Geleur met poppetjes is een gebruikelijk deel van de formatie. Maar af en toe ga je daar een stapje te ver in, en dit was zo'n moment. Vooral vanwege de manier waarop, het moment waarop het gebeurde (we zitten nog lang niet in de formatie) en de manier waarop het achteraf weer onder het tapijt geveegd moest worden.
De ambtenaar die dit heeft opgeschreven zal binnenkort ook wel parkeerbelastingen in Veendam aan het innen zijn.
Dat gevoel heb ik nu ook alweer veel meer dan afgelopen nacht. Ongelooflijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:17 schreef capricia het volgende:
Hoe langer ik er over denk, hoe meer ik Rutte4 zie.
Kan. En waar ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:22 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik nu ook alweer veel meer dan afgelopen nacht. Ongelooflijk.
Als je wat VVD'ers vandaag hoort, Henk Kamp bij Nieuwsuur bijvoorbeeld, dan staan die volledig achter Rutte. 1,9 miljoen stemmen kan je niet omheen...
Hoekstra had maar hoeven blazen. En Rutte was weg.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Sinds wanneer is stemmen voor een motie van afkeuring iemand steunen?
Simpel. Zo lang de onderste steen niet boven is m.b.t. de het opschrijven van de zin met ' functie elders' kan je Rutte hoogstens verwijten dat hij zich weer iets niet heeft herinnerd (wat ook zeer kwalijk is omdat het al de zoveelste keer is). Rutte zelf heeft die zin namelijk niet opgeschreven, dat waren ambtenaren (volgens Ollongren).quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:22 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik nu ook alweer veel meer dan afgelopen nacht. Ongelooflijk.
Als je wat VVD'ers vandaag hoort, Henk Kamp bij Nieuwsuur bijvoorbeeld, dan staan die volledig achter Rutte. 1,9 miljoen stemmen kan je niet omheen...
Het CDA heeft zojuist vannacht hun nummer 2 ten opzichte van Rutte laten vallen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan. En waar ook.
Maar Rutte komt onder enorme druk te staan als het CDA om wat voor reden dan ook niet wil deelnemen aan een kabinet.
Zeker deze motie van afkeuring die in feite gewoon een motie van wantrouwen was.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Sinds wanneer is stemmen voor een motie van afkeuring iemand steunen?
Normaal gesproken stappen mensen zelf op bij een dergelijke motie. Dat Rutte blijft zitten kan technisch, want geen motie van wantrouwen, maar ik zou dat toch echt niet steunen noemen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoekstra had maar hoeven blazen. En Rutte was weg.
Heeft ie niet gedaan.
Als het al zo erg was. Wat Rutte gedaan heeft.
Dan was de toch al demissionaire regering in een vrij lastige situatie geraakt tijdens een grote crisis. Ik had liever dat Rutte als MP naar huis gestuurd was. Maar snap deze uitkomst wel politiek gezien.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Heeft ie niet gedaan.
Nouja het grote probleem is dat Rutte dan nog steeds niet weg is als leider van de grootste partij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Heeft ie niet gedaan.
Maar wat was het stapje te ver dan? Het is een feit dat het CDA stabiliteitsproblemen heeft, dat is relevant voor de formatie. Dat daar terloops een keer over gesproken wordt lijkt me niet raar. Het irritante is meer dat men door het zo proberen te verbergen veel erger laten lijken dan het is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Laaat Rutte zijn Idee nu maar waarmaken ookquote:Op vrijdag 2 april 2021 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Het CDA heeft zojuist vannacht hun nummer 2 ten opzichte van Rutte laten vallen.
Ik zeg het nogmaals, de formatie is vannacht pas echt begonnen.
Hoekstra heeft Omtzigt laten vallen. Voor regeringsdeelname. En een post als minister op FZ.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Normaal gesproken stappen mensen zelf op bij een dergelijke motie. Dat Rutte blijft zitten kan technisch, want geen motie van wantrouwen, maar ik zou dat toch echt niet steunen noemen.
Ik weet het zo net nog niet. Er is een bom ontploft.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Het CDA heeft zojuist vannacht hun nummer 2 ten opzichte van Rutte laten vallen.
Ik zeg het nogmaals, de formatie is vannacht pas echt begonnen.
De waan van de dag.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik weet het zo net nog niet. Er is een bom ontploft.
Nee, dit niet. Er is in slowmotion duidelijk geworden hoe Rutte politiek acteert. Hoewel we dat in onze meeste cynische gedachte dat al wisten. Dat Rutte er nog staat heeft hij te danken aan het gegeven dat er geen vervanger klaarstaat.quote:
Ik denk het niet. Hoekstra heeft Omtzigt ook prima verdedigd. Binnen het CDA is weinig enthousiasme voor regeringsdeelname. Zeker met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen is dat helemaal niet aantrekkelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoekstra heeft Omtzigt laten vallen. Voor regeringsdeelname. En een post als minister op FZ.
Ik denk dat Rutte4 dus al een feit is. Dit is onderdeel van de formatie.
Ja, als je dat denkt, dan is het logisch dat je ook denkt dat hij Rutte steunt, maar ik zie daar verder geen aanwijzing voor. Ik heb het idee dat je een mogelijk scenario bedacht hebt en die nu voor realistisch aanziet. Welke aanwijzingen heb je verder voor deze hypothetische deals?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoekstra heeft Omtzigt laten vallen. Voor regeringsdeelname. En een post als minister op FZ.
Ik denk dat Rutte4 dus al een feit is. Dit is onderdeel van de formatie.
Hebben Jorritsma , Ollongren en Rutte proberen te verbergen dat men over Omtzigt sprak ?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:31 schreef MoreDakka het volgende:
Dat daar terloops een keer over gesproken wordt lijkt me niet raar. Het irritante is meer dat men door het zo proberen te verbergen veel erger laten lijken dan het is.
We hebben de beelden van de nos en we hebben de aantekeningen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hebben Jorritsma , Ollongren en Rutte proberen te verbergen dat men over Omtzigt sprak ?
Dat is niet bewezen.
Maar de verdediging is juist dat men dat wel wou?quote:En ja..... op een zeker punt is het heel relevant om de stabiliteit en loyaliteit van Omtzigt te bespreken.
En ook logisch dat het even ter sprake komt in de pré-formatiefase.
Ik zou hem op dit moment geen kabinetspost willen aanbieden
Voor wie inruilen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:37 schreef trein2000 het volgende:
Als de VVD trouwens echt de partij van het landsbelang is zoals ze steeds beweren ruilen ze nu Rutte in. Dat is de snelle uitweg. En daar kom je als partij ook sterker uit.
welke beelden, welke notities?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We hebben de beelden van de nos en we hebben de aantekeningen.
Ik denk niet dat ik het hier mee eens ben en bedoel je dat dan verplicht of vrijwillig? Er gaat elke verkiezing al zoveel institutionele kennis verloren vanuit de Tweede Kamer, dat je juist ook continuiteit wil behouden waar het kan. Zou toch doodzonde zijn als zo'n Van Der Staaij na 8 jaar weg had gemoeten?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:39 schreef Bluesdude het volgende:
sowieso moeten politieke leiders na 8 jaar opstappen, vind ik.
macht corrumpteert,
Als je echt van mening bent dat Rutte daar een partijtje staat te liegen, Als je echt opkomt voor nummer 2 van je lijst,quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:36 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Hoekstra heeft Omtzigt ook prima verdedigd. Binnen het CDA is weinig enthousiasme voor regeringsdeelname. Zeker met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen is dat helemaal niet aantrekkelijk.
Het staat in de aantekeningen van twee personen die er bij waren. Horen die dan spoken?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
welke beelden, welke notities?
ze zeggen alle 3 dat volgens hen er niet over Omtzigt is gesproken.
Liegen ze dan alle 3
En waarom ?
Als zijn naam viel, dan was het in een flits. En is er niks verder uitgediept... dat is de logische verklaring voor hun herinnering.
Of ze liegen alle 3. Beetje complotachtig
?quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
welke beelden, welke notities?
ze zeggen alle 3 dat volgens hen er niet over Omtzigt is gesproken.
Liegen ze dan alle 3
En waarom ?
Als zijn naam viel, dan was het in een flits. En is er niks verder uitgediept... dat is de logische verklaring voor hun herinnering.
Of ze liegen alle 3. Beetje complotachtig
De meeste (of eigenlijk alle) beperkte termijnen die ik ken zitten ook in de uitvoerende macht. Daar valt iets voor te zeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:44 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik het hier mee eens ben en bedoel je dat dan verplicht of vrijwillig? Er gaat elke verkiezing al zoveel kennis verloren vanuit de Tweede Kamer, dat je juist ook continuiteit wil. Zou toch doodzonde zijn als zo'n Van Der Staaij na 8 jaar weg had gemoeten?
Mweh.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een tussenpaus als Johan Remkes of Edith Schippers
Ah ja, maar ook dat zou rare situaties geven. Dan had bv. de VVD onder leiding van Rutte de grootste geworden, maar dan had hij sowieso geen premier meer mogen worden? Kan op zich, maar het voelt wat vreemd en is ook raar onderhandelen dan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De meeste (of eigenlijk alle) beperkte termijnen die ik ken zitten ook in de uitvoerende macht. Daar valt iets voor te zeggen.
Die kunnen ze inwerken als minister en dan halverwege de rit het stokje laten overpakken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mweh.
Bij de VVD willen ze ook iemand die de kiezer een beetje aanspreekt.
Nonsens, dat is eerder iets wat je vurige wens is. Blijkbaar begrijp je niet hoe politiek werkt. Analyses genoeg inmiddels die aangeven dat het niet anders kon.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je echt van mening bent dat Rutte daar een partijtje staat te liegen, Als je echt opkomt voor nummer 2 van je lijst,
Dan was blazen genoeg geweest.
Maar Hoekstra deed dat niet.
Het CDA is echt vernedert gisteravond.
Kan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die kunnen ze inwerken als minister en dan halverwege de rit het stokje laten overpakken.
Rusland tot dat Poetin die ophief voor zichzelf. Brazilië. Frankrijk. Wel allemaal presidenten inderdaad.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ah ja, maar ook dat zou rare situaties geven. Dan had bv. de VVD onder leiding van Rutte de grootste geworden, maar dan had hij sowieso geen premier meer mogen worden? Kan op zich, maar het voelt wat vreemd en is ook raar onderhandelen dan.
Ik ken eigenlijk alleen de 2 presidentstermijnen vanuit de VS, maar verder niet. Nog meer voorbeelden?
Ik dacht gisteravond dat dit goed voor Kaag was. Als toekomstige MP.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Nonsens, dat is eerder iets wat je vurige wens is. Blijkbaar begrijp je niet hoe politiek werkt. Analyses genoeg inmiddels die aangeven dat het niet anders kon.
Doet het leuk bij de bevolking dit argument. Maar inhoudelijk is het onzin.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:52 schreef Jojoke het volgende:
Blijkbaar is de verdediging van de VVD momenteel dat Rutte de meeste stemmen heeft gehad en dat hij daarom niet weg kan. Je kan ook zeggen dat de volksvertegenwoordigers van meer dan 80% van de bevolking geen vertrouwen meer hebben in Rutte.
[ twitter ]
Ah joh, dat herinnert Rutte zich volgende week toch niet meer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:47 schreef MoreDakka het volgende:
Rutte keihard aanvallen was een tactiek van een aantal partijen tijdens de campagne. Blijkbaar kunnen ze dat niet loslaten.
Die had zeker geen zin om gevraagd te worden als informateurquote:Op vrijdag 2 april 2021 23:51 schreef phpmystyle het volgende:
Wel ongelofelijk dat Kamp Rutte met zoveel hartstocht staat te verdedigen. Zou Kamp echt denken dat Rutte echt iets verkeerd herinnerd heeft?
Had toch meer verwacht van een nuchtere man uit Twente.
Je moet maar durven na zoveel leugens een grote bek te hebbenquote:Op vrijdag 2 april 2021 23:52 schreef Jojoke het volgende:
Blijkbaar is de verdediging van de VVD momenteel dat Rutte de meeste stemmen heeft gehad en dat hij daarom niet weg kan. Je kan ook zeggen dat de volksvertegenwoordigers van meer dan 80% van de bevolking geen vertrouwen meer hebben in Rutte.
[ twitter ]
Of is niet gevraagd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 23:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die had zeker geen zin om gevraagd te worden als informateur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |