abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:09:33 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198696819
https://nos.nl/artikel/23(...)linkse-partijen.html

quote:
Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.

Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".

Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.

De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
pi_198696837
Tip: Gebruik de volgende keer even het knopje "open nieuw deel".

Dan wordt het nieuwe topic automatisch gereekst.
Dit voorkomt dat andere users een nieuw deel openen terwijl er al een nieuw topic is aangemaakt.
pi_198696851
Een debat kan trouwens wel spannend worden. Ollongren en Jorritsma hoeven technisch gezien helemaal niet te komen. Ik denk dat ze dan een debat moeten voeren met Arib of Tellegen (die laatste schijnt de grootste vinger in de pap in het presidium te hebben over de verkenners, als vertegenwoordigster van de grootste partij), die zijn politiek verantwoordelijk voor de verkenners...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198696852
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind het dus eigenlijk allemaal vrij onwaarschijnlijke opmerkingen vanuit de gesprekken. Die linkse partijen gaan voor de eerste ronde echt niet zeggen dat ze elkaar niet vast houden. Die kans is gewoon 0%.

"Inventariserende voorbereidingsnotitie",
"input voor de volgende ronde"

= Samenvatting hoofdpunten eerste ronde

"Geen directe weergave van de reeds gevoerde gesprekken"

= Interpretatie van de verkenners

Oftewel het is prima mogelijk dat de verkenners ruimte hebben gezien dat linkse partijen elkaar los zullen laten zonder dat zij het letterlijk hebben gezegd.

Die ruimte kun je al zien door uitspraken vóór en na de verkiezingen met elkaar te vergelijken.
In dit kader is het opvallend dat Ploumen gisteren zei dat de partijen elkaar niet loslaten, maar dat Klaver zei een zo progressief mogelijk kabinet te willen. Oftewel Klaver lijkt wel bereid om alleen met GL deel te nemen aan een kabinet als dit een zo progressief mogelijk kabinet oplevert. Daar heb je je ruimte al.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:19:45 #5
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198696916
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:13 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als dit gaat om wat de linkse partijen betreft qua ´vasthouden´ is dit een redelijke interpretatie. Maar dan heb je nog karaktermoord op Omtzigt. Dit moet ergens vandaan komen.

Of VVD of D66 of CDA hebben hier iets over gezegd. Dit speelt geen rol zo vroeg in formatie normaliter. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de verkenners Jorritsma en/of Ollongren zelf hebben besloten dat dit een bespreekpunt is.

Je zou eventueel kunnen zeggen dat dit vanuit Omtzigt zelf komt maar dat is al ontkracht door zijn vrouw. Dan blijven er niet veel opties over. Ik vind het redelijk dat er een debat over komt, bij voorkeur met Jorritsma en Ollongren.
pi_198696929
zie email 27 oktober
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:22:19 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198696960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:13 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Oftewel het is prima mogelijk dat de verkenners ruimte hebben gezien dat linkse partijen elkaar los zullen laten zonder dat zij het letterlijk hebben gezegd.

Die ruimte kun je al zien door uitspraken vóór en na de verkiezingen met elkaar te vergelijken.
In dit kader is het opvallend dat Ploumen gisteren zei dat de partijen elkaar niet loslaten, maar dat Klaver zei een zo progressief mogelijk kabinet te willen. Oftewel Klaver lijkt wel bereid om alleen met GL deel te nemen aan een kabinet als dit een zo progressief mogelijk kabinet oplevert. Daar heb je je ruimte al.
Maar hoe kan dit? Ik lees hier overal dat de oude verkenners niet hebben laten weten hoe de notitie tot stand is gekomen door die dekselse Ruttedoctrine en dat Rutte Omtzigt weg wil hebben.
Laffe huichelaar
pi_198697009
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Als dit gaat om wat de linkse partijen betreft qua ´vasthouden´ is dit een redelijke interpretatie. Maar dan heb je nog karaktermoord op Omtzigt. Dit moet ergens vandaan komen.

Of VVD of D66 of CDA hebben hier iets over gezegd. Dit speelt geen rol zo vroeg in formatie normaliter. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de verkenners Jorritsma en/of Ollongren zelf hebben besloten dat dit een bespreekpunt is.

Je zou eventueel kunnen zeggen dat dit vanuit Omtzigt zelf komt maar dat is al ontkracht door zijn vrouw. Dan blijven er niet veel opties over. Ik vind het redelijk dat er een debat over komt, bij voorkeur met Jorritsma en Ollongren.
Aanleiding kan al zijn dat Rutte, Kaag of iemand anders heeft gezegd zich zorgen te maken over de huidige situatie bij het CDA en een kritische rol van Omtzigt na het sluiten van een regeerakkoord.

De optie hem een mooie baan elders aan te bieden (vrijwillig vertrek) kan genoemd zijn. Zeker als je dit zo kort opschrijft is het natuurlijk zeer onhandig dat dit zo uitlekt.

Dat Rutte (en volgens hem ook Kaag) er kennelijk niet over willen debatteren maakt het erg lastig vast te stellen hoe groot dit is. En daardoor blijft het boven de markt hangen en lijkt het alsof men wel degelijk iets te verbergen heeft.
pi_198697025
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Maar hoe kan dit? Ik lees hier overal dat de oude verkenners niet hebben laten weten hoe de notitie tot stand is gekomen door die dekselse Ruttedoctrine en dat Rutte Omtzigt weg wil hebben.
Er is officieel niet meer over gezegd dan de mededeling die je hierboven ziet.
Daar kun je alle kanten mee op en tegelijk kun je er niks mee. En dat gebruikte Rutte dus ook.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:03 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697030
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:11 schreef spinazieruiker het volgende:
Tip: Gebruik de volgende keer even het knopje "open nieuw deel".

Dan wordt het nieuwe topic automatisch gereekst.
Dit voorkomt dat andere users een nieuw deel openen terwijl er al een nieuw topic is aangemaakt.
Dat deed ik.
pi_198697041
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat deed ik.
Oké. Ik ook. Normaal verschijnt er een melding "er is al een topic geopend" als je te laat bent. Die kreeg ik niet.

Bugje? @Danny
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:38 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697042
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Boos zijn we! Woedend! We worden beflikkerd!
pi_198697046
quote:
About bloody time.
Schandalig dat ze hier uberhaupt over moesten nadenken. :{
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:28:59 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Oké. Ik ook. Normaal verschijnt er een melding "er is al een topic geopend" als je te laat bent. Die kreeg ik niet.

Bugje? @:Danny
Ja er zat wel een soort glitch in bij het aanmaken waardoor ik een error kreeg. Ach, furst wurld problems.
pi_198697063
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:28 schreef Aurelius het volgende:

[..]

About bloody time.
Schandalig dat ze hier uberhaupt over moesten nadenken. :{
Zouden ze werkelijk hebben nagedacht?

Na de brief van Ploumen moesten ze wel.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:30:25 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198697079
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:25 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Aanleiding kan al zijn dat Rutte, Kaag of iemand anders heeft gezegd zich zorgen te maken over de huidige situatie bij het CDA en een kritische rol van Omtzigt na het sluiten van een regeerakkoord.

De optie hem een mooie baan elders aan te bieden (vrijwillig vertrek) kan genoemd zijn. Zeker als je dit zo kort opschrijft is het natuurlijk zeer onhandig dat dit zo uitlekt.

Dat Rutte (en volgens hem ook Kaag) er kennelijk niet over willen debatteren maakt het erg lastig vast te stellen hoe groot dit is. En daardoor blijft het boven de markt hangen en lijkt het alsof men wel degelijk iets te verbergen heeft.
Je ziet hopelijk zelf wel in hoe ernstig dat is. Dat je als een lijsttrekker van een andere partij aangeeft dat een kritisch lid van een ander partij richting een andere baan moet geduwd worden zodat jij er dan geen last meer van hebt.

Als dit de norm begint te worden dan moeten we ons ernstig zorgen gaan maken om controlerende functie van de Kamer.
pi_198697082
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Bugje? @:Danny
Was niet gekoppeld. Dat vereist een handeling van een mod. Nu moet het goed gaan.
zie email 27 oktober
pi_198697145
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Je ziet hopelijk zelf wel in hoe ernstig dat is. Dat je als een lijsttrekker van een andere partij aangeeft dat een kritisch lid van een ander partij richting een andere baan moet geduwd worden zodat jij er dan geen last meer van hebt.

Als dit de norm begint te worden dan moeten we ons ernstig zorgen gaan maken om controlerende functie van de Kamer.
Ik vind het ook zeer ernstig.

Bedoeling was zeker niet om het goed te praten, maar om te bedenken hoe het in de notitie terecht kan zijn gekomen.

Een uitspraak in de trant van "ik maak me zorgen over" klinkt wel plausibel. Groot genoeg om het mee te nemen naar een volgende ronde, klein genoeg om het te durven ontkennen. Maar daardoor niet minder ernstig.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:37:35 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697171
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:29 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Zouden ze werkelijk hebben nagedacht?

Na de brief van Ploumen moesten ze wel.
Wilders is degene die om het debat gevraagd heeft. Die doet het alleen volgens de geijkte weg.

Ploumen strijkt met de eer door er voor de show over te beginnen ipv waar ze er ook iets mee bereikt
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:38:14 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198697177
twitter
pi_198697248
twitter
pi_198697276
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wilders is degene die om het debat gevraagd heeft. Die doet het alleen volgens de geijkte weg.

Ploumen strijkt met de eer door er voor de show over te beginnen ipv waar ze er ook iets mee bereikt
Oké. Credits dat Wilders de eerste was.

Al ligt de oproep van Ploumen waarschijnlijk gevoeliger bij het CDA aangezien ze de PVV uitsluiten en de PvdA vaker de rol kiest van het redelijker alternatief voor het CDA.

Ik denk dat het CDA niet wil overblijven als de partij die overblijft en er voor zorgt dat er net wel of net geen meerderheid voor het debat ontstaat.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:54 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697279
quote:
Dat geeft eigenlijk al weg dat het CDA er dus niet achter zit. D66 en VVD zullen dus wel tegen een debat zijn, maar met z'n tweeën zijn ze nergens.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198697298
Slim van de PvdA om hierom te vragen. hoe meer onrust ze weten te creëren in het CDA hoe groter de kans is dat er straks een progressief kabinet zit.

overigens vraag ik me wel af hoe je woensdag een debat met Ollogren wil voeren als zij ziek thuis zit vanwege corona. volgens mij moet ze nu 14 dagen thuis blijven toch?

(hopelijk heeft ze trouwens niet al te erge klachten want ze is natuurlijk al een tijd ziek geweest en heeft mischien nog niet een hele sterke gezondheid)
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_198697307
D66 blijft angstvallig stil. Niet alleen Kaag, ook het D66-account, Jetten enz.

Waarschijnlijk wachten zij met hun steun voor een debat totdat duidelijk is dat het er toch wel komt.

Dan kunnen ze meegaan in de brede wens om te debatteren in plaats van een draai te moeten maken na de verklaring van Rutte gisteren dat ook Kaag niks te maken heeft met de notitie.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:16 #26
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697325
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat geeft eigenlijk al weg dat het CDA er dus niet achter zit. D66 en VVD zullen dus wel tegen een debat zijn, maar met z'n tweeën zijn ze nergens.
Of, en dit klinkt misschien gek, er zit gewoon achter wat men zegt dat erachter zit.
Laffe huichelaar
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:50 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697333
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:47 schreef DestroyerPiet het volgende:
Slim van de PvdA om hierom te vragen. hoe meer onrust ze weten te creëren in het CDA hoe groter de kans is dat er straks een progressief kabinet zit.

overigens vraag ik me wel af hoe je woensdag een debat met Ollogren wil voeren als zij ziek thuis zit vanwege corona. volgens mij moet ze nu 14 dagen thuis blijven toch?

(hopelijk heeft ze trouwens niet al te erge klachten want ze is natuurlijk al een tijd ziek geweest en heeft mischien nog niet een hele sterke gezondheid)
Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66. Je legt een bom onder deze twee partijen, en daarmee onder deze hele verkiezingsuitslag. Hoe veel partijen zullen nog samen willen werken als dit daadwerkelijk het geval is?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:51:21 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697347
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:49 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Of, en dit klinkt misschien gek, er zit gewoon achter wat men zegt dat erachter zit.
Als ik iedereen blind geloof, dan is dat puntje op magische wijze op dat papier gekomen. Iemand liegt, en er wordt niet gelogen als er niets achter zit.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198697394
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66. Je legt een bom onder deze twee partijen, en daarmee onder deze hele verkiezingsuitslag. Hoe veel partijen zullen nog samen willen werken als dit daadwerkelijk het geval is?
Je hoeft als PvdA alleen maar telkens de suggestie te wekken dat deze opmerking vanuit Hoekstra kwam. dat zal samen met de slechte uitslag voor het CDA voor nog meer onrust binnen die partij zorgen.
- Rudyard Kipling
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:59:27 #30
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697435
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Als ik iedereen blind geloof, dan is dat puntje op magische wijze op dat papier gekomen. Iemand liegt, en er wordt niet gelogen als er niets achter zit.
Dan heb je de verklaring niet gelezen hoe dat puntje op papier is gekomen
Laffe huichelaar
pi_198697450
quote:

[..]

Met welk doel?

De enige partij van de twee die in theorie nog zou kunnen profiteren van nieuwe verkiezingen is D66.
Zij hoeven alleen Rutte de schuld te geven en hun slogan 'nieuw leiderschap' af te stoffen.

Waarschijnlijk zullen de partijen rechts van de VVD en links van D66 stemmen zetels winnen.

Bij nieuwe verkiezingen is het ook maar de vraag of Hoekstra de CDA-lijst weer zal aanvoeren. Als ze Omtzigt aanwijzen kan het CDA na de slechte uitslag van 17 maart eerder groeien dan verder krimpen.

En nieuwe verkiezingen of niet, als dit opzettelijk is gebeurd wordt samenwerken vrij problematisch.
pi_198697491
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:47 schreef spinazieruiker het volgende:
D66 blijft angstvallig stil. Niet alleen Kaag, ook het D66-account, Jetten enz.

Waarschijnlijk wachten zij met hun steun voor een debat totdat duidelijk is dat het er toch wel komt.

Dan kunnen ze meegaan in de brede wens om te debatteren in plaats van een draai te moeten maken na de verklaring van Rutte gisteren dat ook Kaag niks te maken heeft met de notitie.
Ze zijn gewoon stil omdat Ollongren met name in het nauw zit en dat toch echt een partijtopper is (nota bene hun vice-premier). Die ga je niet aanvallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198697527
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Als je iedereen gelooft en logisch nadenkt, dan kom je er achter dat dit als voorbereidende notitie voor de gesprekken van die dag op dat papier stond. Dat komt dus van de verkenners zelf of van de ambtenaren die die gesprekken voorbereiden.

Blijft staan dat het geen pas geeft van plan te zijn over individuele kamerleden te gaan praten, maar er is dus geen partijleider die gezegd heeft dat Omtzigt weg moet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 11:07:12 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697528
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:59 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan heb je de verklaring niet gelezen hoe dat puntje op papier is gekomen
Dat is correct.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:07:43 #35
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_198697532
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze zijn gewoon stil omdat Ollongren met name in het nauw zit en dat toch echt een partijtopper is (nota bene hun vice-premier). Die ga je niet aanvallen.
Een partijtopper op papier. Ollongren is echt een van de zwakste ministers ooit. Je moet het zeer bont maken wil je een motie van afkeuring van de Eerste Kamer tegen je aangenomen krijgen.

Ollongren is een mooi voorbeeld van waarom ambtenaren niet de politiek in moeten gaan. Andere bloedgroep.
pi_198697535
Hier is ook iets pikants aan de hand:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-onbeantwoord.html

Rutte:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, ze zegt nou zeg dat ook tegen de media als je ze vanavond ziet, dat wij er in elk geval niet over begonnen zijn"
Hieruit valt op te maken dat Rutte aan Kaag heeft gevraagd of zij het goed vond dat hij tegen de media zou zeggen dat zij er niet over begonnen zijn.

Dat is heel iets anders dan dat Kaag bevestigt dat Rutte (of zijzelf) er iets mee te maken heeft. Ze zijn er alleen niet over begonnen en het was Rutte's idee dat "samen" te verklaren.

Woordenspelletjes, we kennen ze van de premier :N
pi_198697564
twitter
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:38 #38
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_198697574
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Mooi, het spel is nu echt op de wagen.
pi_198697582
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:07 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Een partijtopper op papier. Ollongren is echt een van de zwakste ministers ooit. Je moet het zeer bont maken wil je een motie van afkeuring van de Eerste Kamer tegen je aangenomen krijgen.

Ollongren is een mooi voorbeeld van waarom ambtenaren niet de politiek in moeten gaan. Andere bloedgroep.
Ik geef toe dat ze in Den Haag (en bij veel kiezers) niet meer zo lekker ligt, maar dan nog ga je als partij je eigen vice-premier niet aanvallen.
pi_198697590
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Eerst wachten tot Ollongren weer gezond is. Voor hetzelfde geld duurt dat weken...
pi_198697616
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef spinazieruiker het volgende:

Rutte:
[..]

Hieruit valt op te maken dat Rutte aan Kaag heeft gevraagd of zij het goed vond dat hij tegen de media zou zeggen dat zij er niet over begonnen zijn.

Dat is heel iets anders dan dat Kaag bevestigt dat Rutte (of zijzelf) er iets mee te maken heeft. Ze zijn er alleen niet over begonnen en het was Rutte's idee dat "samen" te verklaren.

Rutte heeft het aan Kaag gevraagd, maar Kaag heeft aan Rutte gevraagd het te verklaren. Jij verdraait zijn woorden, Rutte stelde niet voor het samen te verklaren. In exact jouw quote staat dat Kaag dat vraagt.

Waarschijnlijk heeft Kaag het druk, of ze heeft geen zin in vragen over haar eigen verkenner en vice-premier.
pi_198697617
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik geef toe dat ze in Den Haag (en bij veel kiezers) niet meer zo lekker ligt, maar dan nog ga je als partij je eigen vice-premier niet aanvallen.
Je hoeft Ollongren niet af te vallen door te debateren over de herkomst van deze punten.

Als dit zaken zijn die door Rutte, Kaag en anderen zijn ingebracht dan haal je Ollongren juist uit de wind door de herkomst van de punten boven tafel te krijgen.
pi_198697634
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:14 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Je hoeft Ollongren niet af te vallen door te debateren over de herkomst van deze punten.

Als dit zaken zijn die door Rutte, Kaag en anderen zijn ingebracht dan haal je Ollongren juist uit de wind door de herkomst van de punten boven tafel te krijgen.
En waarschijnlijk komen ze dus niet van Rutte, Hoekstra, Kaag of welke partijleider ook.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:17:03 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697652
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef spinazieruiker het volgende:

Rutte:
[..]

Krankzinnig hoe jij alles zo verdraait. Zelfs een Baudet neemt het nauwer met de waarheid
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:19:36 #45
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697687
quote:
Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66
Het CDA heeft in 2 vd 3 kabinetten gezeten met Mark Rutte, en er spelen meerdere CDA'ers een rol in bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire. Misschien moet je je ongeremde afkeer voor D66 eens opzij zetten zodat je de situatie een beetje op waarde kan schatten: Als er een partij is die naast de VVD gekend is om 'Rutte-doctrine'-praktijken, dan is het het CDA wel. Het CDA is dé bestuurderspartij bij uitstek.
Echt, je mag best kritiek hebben op werkwijze van het kabinet, maar het is zo ongelofelijk doorzichtig dat je je pijlen specifiek op VVD+D66 richt - dan boeit het je dus ook allemaal eigenlijk niet, maar zoek je gewoon een stok om mee te slaan.
pi_198697692
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:17 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Krankzinnig hoe jij alles zo verdraait. Zelfs een Baudet neemt het nauwer met de waarheid
Dit is letterlijk wat Rutte zegt :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:20:42 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697709
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als je iedereen gelooft en logisch nadenkt, dan kom je er achter dat dit als voorbereidende notitie voor de gesprekken van die dag op dat papier stond. Dat komt dus van de verkenners zelf of van de ambtenaren die die gesprekken voorbereiden.

Blijft staan dat het geen pas geeft van plan te zijn over individuele kamerleden te gaan praten, maar er is dus geen partijleider die gezegd heeft dat Omtzigt weg moet.
Ik snap echt niet hoe je dit zo concludeert. Alle andere punten zijn duidelijk tot stand gekomen na input van de lijsttrekkers, alleen het Omtzigt puntje komt opeens uit de koker van de verkenners. Hoe dan?
pi_198697714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

En waarschijnlijk komen ze dus niet van Rutte, Hoekstra, Kaag of welke partijleider ook.
Maar als ze van een ambtenaar of Ollongren zelf afkomstig zijn is dat net zo bedenkelijk natuurlijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:21:55 #49
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697730
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jij trekt vergezochte conclusies uit uitspraken en doet dan of er allerlei vage toespelingen en verdraaiingen gebeuren terwijl je die zelf maakt

Echt krankzinnig
Laffe huichelaar
pi_198697745
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:20 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik snap echt niet hoe je dit zo concludeert. Alle andere punten zijn duidelijk tot stand gekomen na input van de lijsttrekkers, alleen het Omtzigt puntje komt opeens uit de koker van de verkenners. Hoe dan?
Ik vind de andere punten juist ook duidelijk niet uit de kokers van de lijsttrekkers komen. Hoe zou uit de kokers van de lijstrekkers kunnen komen dat links elkaar niet vast houdt? Dat ze dat nu al hebben gezegd of laten doorschemeren is zo onwaarschijnlijk, dat de gedachte al absurd is.
pi_198697766
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind de andere punten juist ook duidelijk niet uit de kokers van de lijsttrekkers komen. Hoe zou uit de kokers van de lijstrekkers kunnen komen dat links elkaar niet vast houdt? Dat ze dat nu al hebben gezegd of laten doorschemeren is zo onwaarschijnlijk, dat de gedachte al absurd is.
Kan wel degelijk door Rutte of Kaag gesuggereerd zijn dat de linkse partijen elkaar niet echt vasthouden. Dat die indruk sterk bestaat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_198697776
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Lees je quote nog eens (of kijk het interview), Rutte zegt letterlijk dat Kaag heeft gevraagd het te melden. Dat is exact wat jij quote. Nergens staat of wordt gesuggereerd dat Rutte dat heeft voorgesteld om het namens Kaag te doen. Jij verzint dat ter plekke.
pi_198697795
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het CDA heeft in 2 vd 3 kabinetten gezeten met Mark Rutte, en er spelen meerdere CDA'ers een rol in bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire. Misschien moet je je ongeremde afkeer voor D66 eens opzij zetten zodat je de situatie een beetje op waarde kan schatten: Als er een partij is die naast de VVD gekend is om 'Rutte-doctrine'-praktijken, dan is het het CDA wel. Het CDA is dé bestuurderspartij bij uitstek.
Echt, je mag best kritiek hebben op werkwijze van het kabinet, maar het is zo ongelofelijk doorzichtig dat je je pijlen specifiek op VVD+D66 richt - dan boeit het je dus ook allemaal eigenlijk niet, maar zoek je gewoon een stok om mee te slaan.
Dit inderdaad.

Het CDA had onder Balkenende net zo goed een handje van het bedekken van de waarheid.

Het CDA heeft heel lang een onderzoek tegengehouden naar de totstandkoming van Nederlandse steun aan de Irak-oorlog in 2003. De PvdA heeft dit in 2007 in het regeerakkoord van Balkenende IV moeten slikken. Doordat ambtelijke notities in de media terechtkwamen is pas in 2009 alsnog de Commissie-Davids ingesteld. En ook de status en werkwijze van die commissie was zeer omstreden.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:26:33 #54
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697809
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat heb ik al 3x uitgelegd. Links bestaat uit 3-4 partijen. Die houden elkaar niet allemaal vast nee. Dat lijkt me niet meer dan logisch. En als je verder kijkt in het blaadje, dan zie je bijvoorbeeld bij waarschijnlijk de PvdA staan dat die er een tweede linkse partij bij willen. Maar dat betekent wel dat er dan dus 1 van de linkse partijen buiten zou vallen - die houden ze dan al niet vast.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:27:10 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697819
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Sterker nog, de Ruttedoctrine werd al toegepast voor het cda opgericht was
Laffe huichelaar
pi_198697837
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Jij trekt vergezochte conclusies uit uitspraken en doet dan of er allerlei vage toespelingen en verdraaiingen gebeuren terwijl je die zelf maakt

Echt krankzinnig
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lees je quote nog eens (of kijk het interview), Rutte zegt letterlijk dat Kaag heeft gevraagd het te melden. Dat is exact wat jij quote. Nergens staat of wordt gesuggereerd dat Rutte dat heeft voorgesteld om het namens Kaag te doen. Jij verzint dat ter plekke.
Dat "het" te melden is in dit geval dat zij er niet over zijn begonnen.

Media (o.a. de Telegraaf) nemen dit nu over als dat er überhaupt niet over is gesproken.
Dat is net zo goed een interpretatie van wat Rutte zei als de mijne.

Intussen blijft het uit het kamp-D66 angstvallig stil.

Zullen we voor conclusies de meer uitgebreide reactie van Kaag zelf even afwachten?
pi_198697863
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:28 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Intussen blijft het uit het kamp-D66 angstvallig stil.

Zullen we voor conclusies de meer uitgebreide reactie van Kaag zelf even afwachten?
Ik verwacht geen reactie uit het kamp D66. Eén van hun toppers wordt geschoren, dan moet je stil zitten.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:32:38 #58
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697898
Laten we gewoon eens kijken wat er op dat blaadje staat. Er zijn meerdere foto's, meerdere hoeken.

Dit zijn de beelden. Ik ga wel even proberen uit te schrijven wat er staat, als je suggesties hebt laat het me weten.

Edit:
Aandachtspunten 2e ronde VVD en D66

Terugkoppeling
Vragen en terugkoppeling aanwijzing twee verkenners in kringgesprek Voorzitter TK 2021
Terugkoppeling hoofdpunten gesprekken 17 partijen op 22-23/3. Los van individuele partij terugkoppeling:
1 linkse partijen houden elkaar niet echt vast.
2 Inhoudelijke thema's/nationaal herstelplan (zie bijgevoegd overzicht)
3 minderheidskabinet: weinig echt enthousiasme, enige steun
4 meerderheid EK voor niemand een must

3e partij
a PVV zie vragenlijst, proces
b CDA
1 persoonlijk contact MR en SK op punt verkenners en punt deelname kabinet met CDA
2 positie Omtzigt, functie elders
3 ??? CDA fractie
4 inbreng CDA / keuze Hoekstra post in kabinet
5 onderhandelingsstijl Hoekstra
6 rondgang 2e gesprek CDA daarna

4e en/of 5e partij
1 SP
2 ... partij?
3 ... niet, niet aan de beurt
4 ... voorwaarde 2e linkse partij (EK 6 zetels)
... ... 8 zetels (EK 7 zetels)

[ Bericht 14% gewijzigd door VoMy op 26-03-2021 11:48:38 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:37:31 #59
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697976
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:28 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[..]

Nou exact, dat lijkt me heel handig. Geen rare verdachtmakingen op basis van je eigen vergezochte conclusies.

Blij dat we tot je hebben kunnen doordringen
Laffe huichelaar
pi_198698026
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou exact, dat lijkt me heel handig. Geen rare verdachtmakingen op basis van je eigen vergezochte conclusies.

Blij dat we tot je hebben kunnen doordringen
Het is een verdachtmaking maar geen rare.

Het gemak waarmee media Rutte's woorden ruimer opschrijven dan wat hij feitelijk zegt is minstens zo raar.
Rutte kiest zijn woorden altijd zorgvuldig en heeft nu verschillende petten op. Dat verdient een kritische houding.

Ik begrijp dat D66 op dit moment de situatie even aankijkt maar zij zullen toch op een gegeven moment zelf hun eigen kant van het verhaal moeten vertellen. Op zijn laatst tijdens het debat. Ik ga er vanuit dat daar meer details uit zullen blijken dan "wij zijn er niet over begonnen".
pi_198698065
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:32 schreef VoMy het volgende:
a PVV is eigenlijk ...
"PVV zie vragenlijst, proces"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:40:04 #62
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198698854
Elke partij op de VVD na steunt nu de motie, de kamervragen gaan er dus gewoon komen. Vraag me af of dit voor alle partijen ook voldoende is om in de tussentijd door te gaan met de nieuwe verkenners, of dat het hele proces on hold gaat tot Ollongren gehoord kan worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door kladderadatsch op 26-03-2021 12:46:05 ]
pi_198698995
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:40 schreef kladderadatsch het volgende:
Elke partij op de VVD na steunt nu de motie, de kamervragen gaan er dus gewoon komen. Vraag me af of dit voor alle partijen ook voldoende is om in de tussentijd door te gaan met de nieuwe verkenners, of dat het hele proces on hold gaat tot Ollongren gehoord kan worden.
Alleen de VVD niet? Hmmm waarom zou de VVD het niet steunen? :?
pi_198699149
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:40 schreef kladderadatsch het volgende:
Lijkt me dat het proces gewoon doorgaat. En dat Ollongren met een verhaaltje komt over de vertrouwelijkheid van de gesprekken en dat ze verder geen toelichting kan geven op wat er in die notitie stond. Daar zijn een paar Kamerleden dan even boos over en dat was het dan weer.
pi_198699240
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Lijkt me dat het proces gewoon doorgaat. En dat Ollongren met een verhaaltje komt over de vertrouwelijkheid van de gesprekken en dat ze verder geen toelichting kan geven op wat er in die notitie stond. Daar zijn een paar Kamerleden dan even boos over en dat was het dan weer.
Als alle fractie-voorzitters zeggen dat ze het prima vinden dat openbaar gemaakt mag worden wat zij over Omtzigt hebben gezegd, dan is het toch prima? En als één iemand dat niet wil, dan is het verder ook wel duidelijk :D
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:06:29 #66
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198699263
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:49 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Alleen de VVD niet? Hmmm waarom zou de VVD het niet steunen? :?
Ja heel mysterieus. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198699281
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja heel mysterieus. :+
Schijnbaar toch ook steun van de VVD: https://nos.nl/artikel/23(...)elekte-notities.html
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:08:19 #68
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198699295
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af. Ploumen heeft iig gezegd dat ze eerst duidelijkheid in de vorm van een openbaar Kamerdebat wil en pas daarna eventueel in zal gaan op een uitnodiging voor nieuwe gesprekken. Ik weet eigenlijk niet hoe andere partijen er tegenover staan, vandaar.
pi_198699381
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Schijnbaar toch ook steun van de VVD: https://nos.nl/artikel/23(...)elekte-notities.html
Wat ik ook al zei: D66 en VVD steunen het debat zodra het onvermijdelijk is, om niet de enigen te zijn die het niet steunden.

Het is volgens mij ook vrij gebruikelijk dat principiële zaken waarvoor zich een duidelijke meerderheid aftekent unaniem worden gesteund. Net als bij onderzoekscommissies, parlementaire enquêtes enz.
pi_198699414
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:08 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af. Ploumen heeft iig gezegd dat ze eerst duidelijkheid in de vorm van een openbaar Kamerdebat wil en pas daarna eventueel in zal gaan op een uitnodiging voor nieuwe gesprekken. Ik weet eigenlijk niet hoe andere partijen er tegenover staan, vandaar.
De nieuwe verkenners zijn in principe niet belast met de reden waarom de vorige zijn gestopt. Zij kunnen een nieuwe start maken, zoals ze ook hebben aangekondigd.

(Waarbij ze op dit moment uiteraard op de scherven van de vorige verkenners zullen stuiten)

Of ze de eerste ronde daadwerkelijk kunnen afmaken hangt er vanaf of alle partijen ingaan op een uitnodiging. In een aantal gevallen zal dat eerste gesprek sowieso pas na het debat plaatsvinden lijkt het.

Misschien gaan er wel enkele gesprekken komen vóór het debat, maar reken op flink wat vertraging.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:19:00 #71
3542 Gia
User under construction
pi_198699474
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:14 schreef Hanca het volgende:

Rutte heeft het aan Kaag gevraagd, maar Kaag heeft aan Rutte gevraagd het te verklaren. Jij verdraait zijn woorden, Rutte stelde niet voor het samen te verklaren. In exact jouw quote staat dat Kaag dat vraagt.

Waarschijnlijk heeft Kaag het druk, of ze heeft geen zin in vragen over haar eigen verkenner en vice-premier.
Of:
Kaag heeft Ollongren ingefluisterd hierover te beginnen bij de gesprekken en daarop zouden Rutte en Kaag instemmend of de mogelijkheid overwegend, geantwoord kunnen hebben.

Ollongren: zou het de samenwerking met het CDA helpen als Omtzigt uit de kamer zou gaan?
Rutte/Kaag: dat zou zeker schelen voor de onderhandelingen.

Hebben ze het wel gezegd, maar zijn er niet over begonnen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:26:01 #72
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198699580
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ah kijk aan. Maar goed, Ollongren en Jorritsma kunnen ook nog gewoon bot weigeren lees ik. Lekkere clusterfuck iig. :+
pi_198699629
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:15 schreef spinazieruiker het volgende:
Misschien gaan er wel enkele gesprekken komen vóór het debat, maar reken op flink wat vertraging.
Ollogren zit ziek thuis, dus kan niet naar de kamer komen om te debatteren. zelfs als ze geen klachten ontwikkeld duurt dat volgens mij 14 dagen ofzo. dus ben benieuwd of ze echt ook zo lang alles op slot gooien.
- Rudyard Kipling
pi_198699717
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Of:
Kaag heeft Ollongren ingefluisterd hierover te beginnen bij de gesprekken en daarop zouden Rutte en Kaag instemmend of de mogelijkheid overwegend, geantwoord kunnen hebben.

Ollongren: zou het de samenwerking met het CDA helpen als Omtzigt uit de kamer zou gaan?

Als het niet is besproken in gesprekken met Kaag en Rutte tegelijk, dan weet Ollongren in elk geval of zij en/of Jorritsma het hebben bedacht, of dat het op een andere manier via Rutte of een ambtenaar in de stukken terecht is gekomen.

Als Ollongren dat weet dan kunnen we er rustig vanuit gaan dat ook Kaag méér weet dan wat zij zelf heeft gezegd.

Indien de verkenners het zelf hebben verzonnen dan zal D66 de eigen verkenner/minister in bescherming nemen en verklaart dit ook de aarzeling om erover te willen debatteren.
Als het toch van Kaag/D66 komt dan is hun rol in de Rutte-doctrine groter dan gedacht en zet dit hun hele verhaal over nieuw leiderschap behoorlijk onder druk.
Als het van Rutte of een minAZ-ambtenaar komt dan is de vraag of D66 Rutte spaart of dat we vuurwerk krijgen tijdens het debat.

Eén ding is zeker: de kabouters hebben de notities niet gemaakt.
pi_198699728
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hoekstra is na bekend worden notitie ook direct naar buiten gekomen met een verklaring. Voor deze keer geloof ik die. Misschien zit Hugo de Jonge er wel achter want wat gaat hij straks doen als er een kabinet is zonder CDA :P
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
pi_198699749
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:33 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Als het niet is besproken in gesprekken met Kaag en Rutte tegelijk, dan weet Ollongren in elk geval of zij en/of Jorritsma het hebben bedacht, of dat het op een andere manier via Rutte of een ambtenaar in de stukken terecht is gekomen.

Als Ollongren dat weet dan kunnen we er rustig vanuit gaan dat ook Kaag méér weet dan wat zij zelf heeft gezegd.

Indien de verkenners het zelf hebben verzonnen dan zal D66 de eigen verkenner/minister in bescherming nemen en verklaart dit ook de aarzeling om erover te willen debatteren.
Als het toch van Kaag/D66 komt dan is hun rol in de Rutte-doctrine groter dan gedacht en zet dit hun hele verhaal over nieuw leiderschap behoorlijk onder druk.
Als het van Rutte of een minAZ-ambtenaar komt dan is de vraag of D66 Rutte spaart of dat we vuurwerk krijgen tijdens het debat.

Eén ding is zeker: de kabouters hebben de notities niet gemaakt.
Rutte stapt opzij. Kaag MP tadaaa
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:40:06 #77
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198699819
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Of:

Hoe kom je erbij dat ze Omtzigt uit de Kamer willen hebben? :?
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:44:41 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198699900
Het is echt lachwekkend om te denken dat D66 dit opgezet heeft om Rutte te wippen, of dat Ollongren uit zichzelf bedacht heeft om over Omtzigt te beginnen - sowieso, er zijn twee verkenners, maar blijkbaar gaat Ollongren ook als enige over wat er op de agenda staat. De hele koppeling tussen de Rutte-doctrine, een term die iedereen hier maar gewoon erbij is gaan halen want dat schopt zo lekker, en Sigrid Kaag/Ollongren is ook volledig uit de lucht gegrepen.

Niemand weet echt wat ermee bedoeld werd, maar zodra je de lijn van de Telegraaf gaat volgen in de hitserigheid, geef je in ieder geval aan dat het je eigenlijk inhoudelijk allemaal niet interesseert en dat het gewoon schreeuwen om het schreeuwen is.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 13:48:29 #79
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198699953
Rutte doet nu wel heel erg zijn best om zichzelf in deze heel verdacht te maken moet ik heel eerlijk zeggen. D66 steunt het debat nu ook, en Rutte blijft voet bij stuk houden dat het echt niet hoeft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198699990
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Echt krankzinnig
Op het risico af dat ik weer voor krankzinnige wordt uitgemaakt wil ik toch even terug naar deze zin:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, ze zegt nou zeg dat ook tegen de media als je ze vanavond ziet, dat wij er in elk geval niet over begonnen zijn"
Eigenlijk is het geen zin maar zijn het er minimaal twee, misschien zelfs wel drie incomplete.

Mijn interpretatie was dat het Rutte's idee was om samen te verklaren dat zij er niet over begonnen waren, wat niet uitsluit dat er toch over Omtzigt is gesproken.

Laat ik een poging doen het citaat iets neutraler te ontleden:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, er in elk geval niet over begonnen zijn. Ze heeft gezegd dat ook tegen de media te zeggen als ik ze vanavond zou zien."
Als Rutte dit bedoelde, dan heeft hij alleen bij Kaag gecheckt dat zij niet over Omtzigt begonnen zijn en was het Kaag's eigen verzoek aan Rutte dit aan de media te laten weten.

Deze interpretatie, dat Rutte en Kaag er niet over begonnen zijn, sluit nog altijd niet uit dat er in hun gesprekken met de verkenners wel over Omtzigt is gesproken. De verkenners kunnen er ook zelf naar gevraagd hebben, waarop Rutte uiteraard niet geantwoord zal hebben dat hij en Omtzigt dikke vrienden zijn. De betekenis die de verkenners c.q. ondersteunende ambtenaren aan zo'n gesprekje hebben gegeven is uiteraard voor hun rekening. In een tweede gespreksronde had die interpretatie gecheckt en gewogen kunnen worden, een waarschijnlijke reden waarom dit kennelijk op de agenda stond.

Er zal niet gevraagd zijn of Rutte en Kaag bereid zijn met Omtzigt samen te werken, maar de actualiteit over de situatie binnen het CDA zal vast ter sprake zijn gekomen. Aangezien de situatie binnen de partij (samen met de verkiezingsuitslag) ook invloed heeft op de vraag of de partij wil regeren en zo ja wanneer Hoekstra bereid is om aan te haken.

De woordkeuze en het lekken heeft het doen escaleren. Maar als het op zo'n soort manier is gegaan (verkenners hadden een aanleiding iets over Omtzigt op te schrijven, maar naar de exacte betekenis voor de coalitievorming moest nog worden gezocht) dan had Rutte mijns inziens rustig kunnen toegeven dat het kort over het CDA en de situatie rond Omtzigt is gegaan, maar dat de positie van Omtzigt wat hem betreft verder geen inzet is voor eventuele onderhandelingen met die partij.

Juist door het mistig te houden heeft hij extra aanleiding gegeven voor het debat.
pi_198700052
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:44 schreef VoMy het volgende:
Het is echt lachwekkend om te denken dat D66 dit opgezet heeft om Rutte te wippen, of dat Ollongren uit zichzelf bedacht heeft om over Omtzigt te beginnen - sowieso, er zijn twee verkenners, maar blijkbaar gaat Ollongren ook als enige over wat er op de agenda staat. De hele koppeling tussen de Rutte-doctrine, een term die iedereen hier maar gewoon erbij is gaan halen want dat schopt zo lekker, en Sigrid Kaag/Ollongren is ook volledig uit de lucht gegrepen.

Niemand weet echt wat ermee bedoeld werd, maar zodra je de lijn van de Telegraaf gaat volgen in de hitserigheid, geef je in ieder geval aan dat het je eigenlijk inhoudelijk allemaal niet interesseert en dat het gewoon schreeuwen om het schreeuwen is.
Ollongren ligt nu op het hakblok, maar wie zegt dat Jorritsma niet exact hetzelfde blaadje in haar tas had zitten?
pi_198700099
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:57 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Ollongren ligt nu op het hakblok, maar wie zegt dat Jorritsma niet exact hetzelfde blaadje in haar tas had zitten?
Waarschijnlijk wel, want het was een getypt A4tje.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:02:16 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198700114
quote:

[..]

Ik neem aan dat Jorritsma eenzelfde of soortgelijk blaadje had ja. Ik snap de hele focus op D66/Ollongren niet in dit verhaal. Ollongren is toevallig de verkenner die het met VVD/D66 - om niet bekende redenen - over deze onderwerpen ging hebben. Wat daar D66 aan is, is niet duidelijk, aangezien we niet weten hoe het onderwerp Omtzigt op de agenda is gekomen.
Maar goed, de immer zwakzinnige Wouter de Winther samen met zijn NSB-huisblaadje De Telegraaf zijn het alweer helemaal tegen D66 aan het spinnen. Uiteraard, eergister waren ze nog een dankbaar vehikel voor de fluistercampagne van de CDA-top, nu schreeuwen ze moord en brand over Omtzigt als de hypocriete kakkerlakken die ze zijn.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:06:43 #84
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198700159
quote:

[..]

Het lijkt me dat zij exact dezelfde talking points in haar tas had zitten.

Ollongren ligt op het hakblok omdat zij die notities heeft gelekt
Laffe huichelaar
pi_198700197
twitter

Arib wil een verslag
zie email 27 oktober
pi_198700202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:06 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het lijkt me dat zij exact dezelfde talking points in haar tas had zitten.

Ollongren ligt op het hakblok omdat zij die notities heeft gelekt
Je papieren niet afschermen is genoeg reden om op een hakblok te eindigen.

Ik zie hier ook mensen roepen dat Ollongren de agenda bepaalde. Dat is nergens op gebaseerd. De kans is groot dat de notitie is uitgewerkt door iemand van de ambtelijke ondersteuning. Met de mogelijkheid dat de pikante woordkeuze niet van de verkenners, noch van één van de beoogde fractievoorzitters is...

Door Ollongren alle schuld te geven blijven anderen mogelijk onterecht buiten schot.
pi_198700256
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:09 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Arib wil een verslag
Heel goed.

Rutte zei dat de verantwoordelijkheid voor de opdracht aan de oude verkenners bij de kamer en de kamervoorzitter lag. Dan kan hij dat krijgen ook. Zoals Arib in haar brief schrijft is de opdracht van de oude verkenners misschien gestopt, maar is hun werk onlosmakelijk onderdeel van de kabinetsvorming.

Laat de nieuwe verkenners maar even wachten tot na het debat. De notulen van het debat lezen scheelt hen een hoop tijd.
pi_198700334
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:35 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel verstreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2021 14:20:15 ]
pi_198700347
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:18 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel versterken.
Dat was hij voor mij al.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 14:27:03 #92
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198700465
quote:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel verstreken.
Nu pas?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198700520
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nu pas?
Nouja genoeg mensen nog die op hem gestemd hebben.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 14:37:57 #94
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198700608
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:31 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Nouja genoeg mensen nog die op hem gestemd hebben.
Je denkt dat mensen die op hem stemmen daar nog een ene zak om geven na de toeslagenaffaire?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198701220
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:35 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Zelfs als Rutte zou opstappen is de kans op premier Kaag gewoon heel klein.
zie email 27 oktober
pi_198701327
De vinger op de zere plek leggen doen kamerleden maar al te graag bij andere landen. Maar als een tweede kamerlid de vinger op de zere plek legt in ons eigen politiek bestel, dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar.

Nederland stemt graag op uiterlijk vertoon en niet op inhoud. SK is dan een vreemde eend in de bijt, al heb ik het vermoeden dat haar inhoud meer uiterlijk vertoon is :P
pi_198701702
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 15:33 schreef appeleibanaan het volgende:
De vinger op de zere plek leggen doen kamerleden maar al te graag bij andere landen. Maar als een tweede kamerlid de vinger op de zere plek legt in ons eigen politiek bestel, dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar.

Nederland stemt graag op uiterlijk vertoon en niet op inhoud. SK is dan een vreemde eend in de bijt, al heb ik het vermoeden dat haar inhoud meer uiterlijk vertoon is :P
Als er iemand veel houdt van uiterlijk vertoon is dat ook Omtzigt zelf wel, natuurlijk...
pi_198701997
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 15:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zelfs als Rutte zou opstappen is de kans op premier Kaag gewoon heel klein.
Dat eist zij dan op als 2e partij. Vanaf augustus 2020 zit zij al op die functie te azen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:41:00 #100
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198702136
quote:

[..]

Wat heeft rutte precies gedaan dan?
Laffe huichelaar
pi_198702154
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Hij is degene die Omtzigt probeert weg te werken.

Bron: POL / Wie wil een andere positie voor Omtzigt?
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:43:37 #102
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198702176
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:42 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Hij is degene die Omtzigt probeert weg te werken.

Bron: POL / Wie wil een andere positie voor Omtzigt?
:')
Laffe huichelaar
pi_198702204
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]

VVD stemmer gespot. Wat betreft de Toeslagenaffaire kun je niet om de rol van Rutte heen. Het is zijn beleid om niks te notuleren en om het de Kamer zo lastig mogelijk te maken het kabinet te controleren. Wat er uit WOB-verzoeken kwam (of eerder: niet kwam) onder zijn bewind was natuurlijk schandalig te noemen. Maar ik begrijp dat jij daar ook geen actieve herinnering meer aan hebt?
pi_198702335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:51 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Mijn interpretatie was dat het Rutte's idee was om samen te verklaren dat zij er niet over begonnen waren, wat niet uitsluit dat er toch over Omtzigt is gesproken.

Als Rutte de kwestie Omtzigt niet besproken had, dan had hij dat wel gezegd inderdaad. Reken maar dat er uitgebreid is nagedacht over de formulering, en dat hij er niet over begonnen is zegt natuurlijk helemaal niets.

Hier is Rutte echt een meester in, op het oog je betrokkenheid ontkennen en tegelijkertijd een kleine ontsnappingsroute inbouwen.
pi_198702476
Oh lees nu dat Rutte wel volledig ontkent het over Omtzigt gehad te hebben
pi_198702739
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:29 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Dat eist zij dan op als 2e partij. Vanaf augustus 2020 zit zij al op die functie te azen.
Waarom zou de VVD dat precies pikken?
zie email 27 oktober
pi_198702887
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:00 schreef Heph844 het volgende:
Oh lees nu dat Rutte wel volledig ontkent het over Omtzigt gehad te hebben
Waar heb je dit gelezen?
pi_198702918
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Inderdaad, dat soort verhaaltjes slaat nergens op. De VVD is ruimschoots de grootste partij geworden en er is geen fatsoenlijk scenario voor een regering zonder VVD. Dus die leveren gewoon de premier, hoe graag Kaag dat misschien ook wil...

Maar goed, D66 is voor dit soort types de grote duivel die alles bepaalt :+
pi_198702940
Brief van de nieuwe verkenners:
twitter

- Volgens de oude verkenners is er in de eerste ronde niet over Omtzigt gesproken met lijsttrekkers;
- De notitie was behalve op de eerste ronde gesprekken ook gebaseerd op andere invalshoeken waaronder berichten in de media;
- De nieuwe verkenners wijzen op de vertrouwelijkheid van gesprekken.

Oftewel we komen waarschijnlijk verder niets te weten over de inhoud van de gesprekken tot nu toe en die nog gaan komen. Ook niet als het daarin, al dan niet naar aanleiding van berichten in de media, over gekozen volksvertegenwoordigers is of nog wordt gesproken.

Iemand enig idee welke andere invalshoek het agendapunt "Omtzigt functie elders" opgeleverd kan hebben?
  vrijdag 26 maart 2021 @ 17:38:35 #110
3542 Gia
User under construction
pi_198702982
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:40 schreef timmmmm het volgende:

Hoe kom je erbij dat ze Omtzigt uit de Kamer willen hebben? :?
Dat zeg ik helemaal niet.

Wat ik schetste kan een mogelijke verklaring zijn voor de stelling van Rutte dat hij en Kaag er niet over zijn begonnen.

(Ollongren of Jorritsma kunnen erover begonnen zijn)

Waarom dit, met deze woorden, verklaren? MOGELIJK omdat ze de stelling van de verkenners onderschreven en er niet op aangekeken willen worden.

Ben zo benieuwd naar dit debat.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 17:38:38 #111
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198702983
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:45 schreef alpeko het volgende:

[..]

VVD stemmer gespot. Wat betreft de Toeslagenaffaire kun je niet om de rol van Rutte heen. Het is zijn beleid om niks te notuleren en om het de Kamer zo lastig mogelijk te maken het kabinet te controleren. Wat er uit WOB-verzoeken kwam (of eerder: niet kwam) onder zijn bewind was natuurlijk schandalig te noemen. Maar ik begrijp dat jij daar ook geen actieve herinnering meer aan hebt?
wellicht ben je niet zo goed in begrijpend lezen, maar de user die ik quote had het over 'na dit geintje'. Dus dan vraag ik naar 'dit geintje'. Wat heeft hij dan precies verkeerd gedaan?

Dan kan je over de toeslagenaffaire beginnen, over 'het bonnetje' of over streken in de lijsttrekkersverkiezing met Verdonk, maar dat is allemaal niet zo relevant voor wat ik zeg.
Laffe huichelaar
pi_198703002
Rutte geeft gewoon een week geleden met grote afstand verkiezingen gewonnen, doen alsof hij geen premier moet worden is puur minachting van de democratie.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 17:42:23 #113
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703016
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:41 schreef Hanca het volgende:
Rutte geeft gewoon een week geleden met grote afstand verkiezingen gewonnen, doen alsof hij geen premier moet worden is puur minachting van de democratie.
op basis van 4 woorden
Laffe huichelaar
pi_198703034
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Ben zo benieuwd naar dit debat.
Dit debat wordt helemaal niks. Ollongren en Rutte hebben hun verklaringen gegeven. Dar blijft het bij en daar zullen ze naar blijven verwijzen, daar komt echt geen woord meer uit. Dit soort debatten zijn de meest waardeloze debatten die er zijn, iedereen die graag nog even zijn punt wil scoren zonder naar de ander te luisteren.

Ik kijk 100en debatten per jaar, maar als er tegelijk met dit debat ook wat anders is (kan een commissievergadering zijn), sla ik dit debat sowieso over.
pi_198703056
Uiteindelijk heeft Rutte het gewoon goed voor met Nederland, alleen onderweg vallen er altijd wat slachtoffers.
pi_198703078
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:32 schreef VoMy het volgende:
Laten we gewoon eens kijken wat er op dat blaadje staat. Er zijn meerdere foto's, meerdere hoeken.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn de beelden. Ik ga wel even proberen uit te schrijven wat er staat, als je suggesties hebt laat het me weten.

Edit:
Aandachtspunten 2e ronde VVD en D66

Terugkoppeling
Vragen en terugkoppeling aanwijzing twee verkenners in kringgesprek Voorzitter TK 2021
Terugkoppeling hoofdpunten gesprekken 17 partijen op 22-23/3. Los van individuele partij terugkoppeling:
1 linkse partijen houden elkaar niet echt vast.
2 Inhoudelijke thema's/nationaal herstelplan (zie bijgevoegd overzicht)
3 minderheidskabinet: weinig echt enthousiasme, enige steun
4 meerderheid EK voor niemand een must

3e partij
a PVV zie vragenlijst, proces
b CDA
1 persoonlijk contact MR en SK op punt verkenners en punt deelname kabinet met CDA
2 positie Omtzigt, functie elders
3 ??? CDA fractie
4 inbreng CDA / keuze Hoekstra post in kabinet
5 onderhandelingsstijl Hoekstra
6 rondgang 2e gesprek CDA daarna

4e en/of 5e partij
1 SP
2 ... partij?
3 ... niet, niet aan de beurt
4 ... voorwaarde 2e linkse partij (EK 6 zetels)
... ... 8 zetels (EK 7 zetels)
Wel interessant dat de SP als eerste wordt genoemd bij de vierde partij.

Vraag me af of er echt PVV staat bij 'derde partij'. Ik kan dat woord in ieder geval niet lezen en PVV lijkt me ook geen serieuze optie te zijn, zowel VVD als D66 hebben die van tevoren al uitgesloten
pi_198703271
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:33 schreef spinazieruiker het volgende:
Brief van de nieuwe verkenners:
[ Twitter ]
- Volgens de oude verkenners is er in de eerste ronde niet over Omtzigt gesproken met lijsttrekkers;
- De notitie was behalve op de eerste ronde gesprekken ook gebaseerd op andere invalshoeken waaronder berichten in de media;
- De nieuwe verkenners wijzen op de vertrouwelijkheid van gesprekken.

Oftewel we komen waarschijnlijk verder niets te weten over de inhoud van de gesprekken tot nu toe en die nog gaan komen. Ook niet als het daarin, al dan niet naar aanleiding van berichten in de media, over gekozen volksvertegenwoordigers is of nog wordt gesproken.

Iemand enig idee welke andere invalshoek het agendapunt "Omtzigt functie elders" opgeleverd kan hebben?
Dus de verkenners zijn zelf op het idee gekomen om een andere functie voor een Kamerlid te bespreken? Als dat zo is, wat denken die verkenners wel niet wat hun rol inhoudt?

Ik geloof er trouwens weinig van dat de verkenners zelf met dit soort plannetjes komen, überhaupt het bespreken van poppetjes voor posities past helemaal niet in deze fase. Ik ben benieuwd naar wat er uit het Kamerdebat komt, of dat dit gewoon weer in de doofpot verdwijnt.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:10:27 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198703346
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dus de verkenners zijn zelf op het idee gekomen om een andere functie voor een Kamerlid te bespreken? Als dat zo is, wat denken die verkenners wel niet wat hun rol inhoudt?

Ik geloof er trouwens weinig van dat de verkenners zelf met dit soort plannetjes komen, überhaupt het bespreken van poppetjes voor posities past helemaal niet in deze fase. Ik ben benieuwd naar wat er uit het Kamerdebat komt, of dat dit gewoon weer in de doofpot verdwijnt.
Dit dus, het slaat werkelijk helemaal nergens op om als verkenner op eigen initiatief over een individueel kamerlid te beginnen. Waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Ollongren verdwijnt toch van het podium dus neemt nu alle schuld op zich. Als ze dat namelijk wel echt van plan was zou dat betekenen het dat we vier jaar lang te maken hadden met een klein potentaatje op Binnenlandse Zaken en zou Thierry dus toch gelijk hebben gehad.

[ Bericht 2% gewijzigd door -XOR- op 26-03-2021 18:18:51 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:21:06 #119
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703478
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dit dus, het slaat werkelijk helemaal nergens op om als verkenner op eigen initiatief over een individueel kamerlid te beginnen. Waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Ollongren verdwijnt nu van het podium en neemt dus alle schuld op zich. Als ze dat namelijk wel echt van plan was betekent het dat we vier jaar lang te maken zouden hebben gehad met een klein potentaatje op Binnenlandse Zaken en dat zou betekenen dat Thierry toch gelijk had.
Omtzigt is evenzeer een individueel kamerlid als Wopke als tweede, mogelijk eerste man bij het CDA en in ieder geval heet hangijzer bij het CDA met de 'fluistercampagne'.

Daarbij heeft niemand het, zoals MrBadGuy suggereert, het over een andere functie als Kamerlid. Je hebt geen idee waar ze het over willen hebben. Fucntie in het kabinet? Juist geen functie in het kabinet? Zijn functie binnen het CDA? Je weet het niet.

We hebben het hier over 4 woorden waar iedereen inmiddels hele boekwerken achter verzonnen heeft terwijl er nog 1000 andere dingen bedacht kunnen worden en dan heb je nog geen idee wat er bedoeld wordt. En de verdachtmakingen gaan over de ergst mogelijke dingen die mensen kunnen bedenken, die nemen ze voor waar aan.

Het gaat helemaal nergens over, wat een poppenkast
Laffe huichelaar
pi_198703486
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:45 schreef appeleibanaan het volgende:
Uiteindelijk heeft Rutte het gewoon goed voor met Nederland, alleen onderweg vallen er altijd wat slachtoffers.
En de kiezer mag daar dan over oordelen. En blijkbaar vindt de kiezer dat Rutte het redelijk goed doet. Tja. Dan houdt het allemaal een beetje op.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:25:51 #121
459912 FlippingCoin
pi_198703523
Het komt, uit de media... :')

Sure. |:(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:27:07 #122
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198703540
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:21 schreef timmmmm het volgende:
Fucntie in het kabinet? Juist geen functie in het kabinet? Zijn functie binnen het CDA? Je weet het niet.
Dit voert voor een verkenner allemaal veel te ver, en waarom alleen over Omtzigt, waarvan we weten dat hij niet heel lekker ligt binnen het CDA? Er is blijkbaar iets met Omtzigt aan de hand in problematische zin dat hij apart besproken moet worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_198703541
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ook voor Rutte houd het en keer op.
pi_198703693
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dit voert voor een verkenner allemaal veel te ver, en waarom alleen over Omtzigt, waarvan we weten dat hij niet heel lekker ligt binnen het CDA? Er is blijkbaar iets met Omtzigt aan de hand in problematische zin dat hij apart besproken moet worden.
Ook Hoekstra is schijnbaar problematisch want zijn manier van onderhandelen zou ook onderwerp van gesprek zijn tussen D66, VVD en de verkenners.

CDA zou er goed aan doen de demissionaire ministers uit dit demissionaire kabinet te halen met de mededeling niet meer samen te willen werken met ministers Ollongren, Kaag en Rutte.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2021 18:40:52 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:51:34 #125
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703861
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Welke andere partij heeft bijvoorbeeld 2 kopstukken waarvan je ze als concurrent niet allebei in het kabinet zou kunnen willen hebben?

Hoeft helemaal niet inproblematische zin te zijn. Het. Zijn. 4. Woorden.

Je weet niks
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:52:45 #126
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703890
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ook Hoekstra is schijnbaar problematisch want zijn manier van onderhandelen zou ook onderwerp van gesprek zijn tussen D66, VVD en de verkenners.

CDA zou er goed aan doen de demissionaire ministers uit dit demissionaire kabinet te halen met de mededeling niet meer samen te willen werken met ministers Ollongren, Kaag en Rutte.
:')

Op basis van 2 halve zinnen
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:53:44 #127
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703905
Het is echt bizar hoeveel hier gefantaseerd wordt op basis van he-le-maal niks.
Laffe huichelaar
pi_198703922
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:53 schreef timmmmm het volgende:
Helemaal niets zegt hij. Er heeft gisteren een politieke treinramp plaatsgevonden. :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:54:59 #129
459912 FlippingCoin
pi_198703927
quote:
Nee dat is niet zo.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:55:45 #130
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198703935
'Er staat 'onderhandelingsstijl Hoekstra, deze belediging laten we niet over onze kant gaan. STOP ALLE SAMENWERKING'

En het wordt nog gemeend ook. Het is gewoon komisch
Laffe huichelaar
pi_198703945
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:27 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Ook voor Rutte houd het en keer op.
Ja. Dus? Dan schuiven ze iemand anders naar voren.
zie email 27 oktober
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:58:09 #132
459912 FlippingCoin
pi_198703969
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:55 schreef timmmmm het volgende:
'Er staat 'onderhandelingsstijl Hoekstra, deze belediging laten we niet over onze kant gaan. STOP ALLE SAMENWERKING'

En het wordt nog gemeend ook. Het is gewoon komisch
De wereld is gek. :s)
pi_198704092
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Je bent echt gek. Dit is echt een storm in een glas water. Echt wel typisch Den Haag maar ook typisch de Nederlandse pers: lekker lucht opblazen, zodat er geen serieuze dingen aangepakt kunnen worden in die tijd.

Als ik lijsttrekker was zou ik het vertikken naar dit debat te gaan. Eventueel stuurde ik wel een nummer 15 van de lijst oid. Wat een gedoe om niks. En als ik politiek verslaggever was zou ik vooral gaan duiden hoe dit zo opgeblazen werd.

De verkenning ligt nu weer minstens een week stil (als Ollongren in die tijd coronavrij is). Wat een tijdsverspilling.
pi_198704132
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je bent echt gek. Dit is echt een storm in een glas water. Echt wel typisch Den Haag maar ook typisch de Nederlandse pers: lekker lucht opblazen, zodat er geen serieuze dingen aangepakt kunnen worden in die tijd.

Als ik lijsttrekker was zou ik het vertikken naar dit debat te gaan. Eventueel stuurde ik wel een nummer 15 van de lijst oid. Wat een gedoe om niks.
Noem het mogelijk bespreken van de positie van een democratisch verkozen volksvertegenwoordiger maar "een storm in een glas water". :')
pi_198704142
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als ik lijsttrekker was zou ik het vertikken naar dit debat te gaan. Eventueel stuurde ik wel een nummer 15 van de lijst oid. Wat een gedoe om niks.
pi_198704163
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Noem het mogelijk bespreken van de positie van een democratisch verkozen volksvertegenwoordiger maar "een storm in een glas water". :')
Hij is niet besproken. Ja, hij had niet genoemd moeten worden in de voorbereidingspunten. Maar waarschijnlijk was dat tijdens het gesprek ook wel gezegd: "hier gaan we het niet over hebben". Maar verder dan een voorbereidende notitie zijn ze niet gekomen.
pi_198704174
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hij is niet besproken. Ja, hij had niet genoemd moeten worden in de voorbereidingspunten. Maar waarschijnlijk was dat tijdens het gesprek ook wel gezegd: "hier gaan we het niet over hebben". Maar verder dan een voorbereidende notitie zijn ze niet gekomen.
Die voorbereidende notitie op zichzelf is al bedenkelijk genoeg om dat geen "storm in een glas water" te noemen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:12:15 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198704176
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:51 schreef timmmmm het volgende:
Welke andere partij heeft bijvoorbeeld 2 kopstukken waarvan je ze als concurrent niet allebei in het kabinet zou kunnen willen hebben?
Ollongren wil dat niet hebben?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_198704181
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:38 schreef timmmmm het volgende:

[..]

wellicht ben je niet zo goed in begrijpend lezen, maar de user die ik quote had het over 'na dit geintje'. Dus dan vraag ik naar 'dit geintje'. Wat heeft hij dan precies verkeerd gedaan?

Dan kan je over de toeslagenaffaire beginnen, over 'het bonnetje' of over streken in de lijsttrekkersverkiezing met Verdonk, maar dat is allemaal niet zo relevant voor wat ik zeg.
Rustig maar hoor. Denk aan je bloeddruk.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:12:36 #140
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_198704184
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als ik lijsttrekker was zou ik het vertikken naar dit debat te gaan. Eventueel stuurde ik wel een nummer 15 van de lijst oid. Wat een gedoe om niks. En als ik politiek verslaggever was zou ik vooral gaan duiden hoe dit zo opgeblazen werd.

De verkenning ligt nu weer minstens een week stil (als Ollongren in die tijd coronavrij is). Wat een tijdsverspilling.
Als het lucht was geweest dan hadden de verkenners prima kunnen zeggen waar de informatie vandaan komt en wat het betekent.
pi_198704195
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk was dat tijdens het gesprek ook wel gezegd: "hier gaan we het niet over hebben".
Uh-huh
pi_198704210
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die voorbereidende notitie op zichzelf is al bedenkelijk genoeg om dat geen "storm in een glas water" te noemen.
Als we alle gekke dingen die ooit door een ambtenaar of politicus in voorbereiding op een gesprek worden opgeschreven gaan bedebatteren in de Kamer, kunnen we beter naar 150.000 kamerleden gaan voor er mensen vrij zijn voor serieus werk.

Echt, hier de formatie meer dan een week voor stil leggen is toch gewoon te gek voor woorden? Willen we zo graag het record van België over nemen?
pi_198704218
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:12 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Als het lucht was geweest dan hadden de verkenners prima kunnen zeggen waar de informatie vandaan komt en wat het betekent.
Hebben ze ook al een aantal keer gedaan.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 19:15:02 #144
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:16:16 #145
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198704240
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als we alle gekke dingen die ooit door een ambtenaar of politicus in voorbereiding op een gesprek worden opgeschreven gaan bedebatteren in de Kamer, kunnen we beter naar 150.000 kamerleden gaan voor er mensen vrij zijn voor serieus werk.

Echt, hier de formatie meer dan een week voor stil leggen is toch gewoon te gek voor woorden? Willen we zo graag het record van België over nemen?
Oh, wat mij betreft zijn die gesprekken gewoon geheim dus hoeft dit inderdaad geen onderwerp van debat te zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_198704251
quote:

[..]

Bedankt d66 dus
pi_198704267
quote:
Nu doe je net alsof “hier” een uitzondering is. Oppositie zet er dezelfde vraagtekens bij. Er komt niet voor niets een debat over. Het zijn 4 woorden maar er zit wel een voorgeschiedenis aan vast die niet in het voordeel is van Rutte.

[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 26-03-2021 19:27:46 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:18:27 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198704273
quote:
Nah, dat schrijven ze natuurlijk niet precies. Van Ark en Koolmees (namens Ollongren/Jorritsma) bedoelen dat ze geruchten hadden opgevangen, onder andere uit de media, dat Omtzigt problematisch lag binnen het CDA en wilden dat blijkbaar bespreken. Blijft een raar verhaal.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_198704277
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Uh-huh
Jij denkt dat er ook maar 1 lijsttrekker is die in een gesprek met 2 mensen waarvan er minstens 1 van een andere partij is een medekamerlid gaat bespreken, en zeker zo'n explosief geval als Omtzigt die bekend staat als lieveling van de media? Natuurlijk niet, de kans dat je dat ooit terug voor je voeten krijgt is veel te groot. Als Rutte dat zegt met de verkenners seint Ollongren gelijk Kaag in, als Kaag het zegt seint Jorritsma gelijk Rutte in.
pi_198704283
quote:

[..]

Als het nu nog niet tot je doorgedrongen is dat dit een politieke treinramp is die het vertrouwen van partijen en partijleiders ten diepste heeft geschonden terwijl de verkenning en opvolgende formatie een proces van vertrouwen is dan heeft het weinig zin om het er nog verder over te hebben. Gelukkig zien de meeste mensen wel in dat dit een politieke treinramp is, van links tot rechts en van progressief tot conservatief.

Totdat het vertrouwen is hersteld, en een steekhoudende uitleg over deze notities werkt daaraan mee is er essentieel voor, zullen er geen echte gesprekken meer gevoerd kunnen worden. Simpelweg twee verkenners vervangen voor twee anderen gaat deze vertrouwensbreuk niet lijmen. Daar is zo'n beetje heel politiek Den Haag (minus D66 en VVD) het wel over eens.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:24:31 #151
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198704367
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ollongren wil dat niet hebben?
Nee, het is iets wat wellicht besproken moet worden.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Laffe huichelaar
pi_198704380
quote:

[..]

Tja, dingen gebeuren nu eenmaal niet in een vacuüm he. Eerst heeft Omtzigt de toorn van de coalitie gewekt in de toeslagenaffaire. Daarna heeft hij (op een dubieuze manier) van De Jonge verloren in de interne verkiezingen en is daarna (nog dubieuzer) gepasseerd voor Hoekstra.

Alsof dat nog niet genoeg was komt er vanuit het CDA na de verkiezingen een lastercampagne op gang over zijn psychische gesteldheid. En een paar dagen later zie je dit op het briefje van Ollongren staan.

Je hoeft geen groot complotdenker te zijn om te zien dat een kritisch Kamerlid simpelweg kaltgestellt wordt. Het is niet meer dan normaal dat de Tweede Kamer (die nota bene de opdrachtgever van de verkenners is!) hier wel wat vragen over wil stellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2021 19:26:16 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:25:28 #153
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198704387
quote:
Eens
Laffe huichelaar
pi_198704453
twitter
pi_198704486
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:28 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Niet met de fiets?
zie email 27 oktober
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 19:32:40 #156
236264 crew  capricia
pi_198704527
Ik vraag me af in welke pijnlijke dossiers Omtzigt zich nog meer wilde vastbijten.
Kan me voorstellen dat er bij 10 jaar Rutte nog wat lijken uit de kast kunnen komen die daar tijdens zijn bewindsperiode in terecht zijn gekomen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198704606
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:19 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als het nu nog niet tot je doorgedrongen is dat dit een politieke treinramp is die het vertrouwen van partijen en partijleiders ten diepste heeft geschonden terwijl de verkenning en opvolgende formatie een proces van vertrouwen is dan heeft het weinig zin om het er nog verder over te hebben. Gelukkig zien de meeste mensen wel in dat dit een politieke treinramp is, van links tot rechts en van progressief tot conservatief.

Totdat het vertrouwen is hersteld, en een steekhoudende uitleg over deze notities werkt daaraan mee is er essentieel voor, zullen er geen echte gesprekken meer gevoerd kunnen worden. Simpelweg twee verkenners vervangen voor twee anderen gaat deze vertrouwensbreuk niet lijmen. Daar is zo'n beetje heel politiek Den Haag (minus D66 en VVD) het wel over eens.
Ik zie ook wel dat het nu tot politieke ramp is opgeblazen, mijn post ging er over dat dat niet had hoeven gebeuren. Er stond gewoon letterlijk niks echt spannends op dat kladje.

Maar goed, jij blijkt dat opblazen van helemaal niks allemaal zeer constructief en reuze spannend te vinden. Dat mag. Er was er hier ook al eentje die zich verheugde op het debat. Ik zie liever politici die het over de inhoud hebben en die constructief werken om nu snel een nieuwe regering te vormen, dan dit soort geneuzel waar niks uit gaat komen en niks op gaat bouwen.

Had gelijk één statement als CDA gemaakt dat Omtzigt niet ter discussie staat, had alle politieke leiders ook even laten zeggen dat de positie van een kamerlid niet in een verkenning thuis hoort en je had gewoon diezelfde middag nog verder kunnen gaan. Konden ze dinsdag of woensdag met de eerste echte gesprekken beginnen, met 4 of 5 politieke leiders samen.

Maar nee, hoor. We moeten eerst dit geneuzel opblazen. Iedereen moet niet 1 keer wat zeggen, maar 100 keer. Wil ook 100 keer hetzelfde antwoord horen. En dan gaan we als het mee zit na het Paasweekend (als dat al haalbaar is, kan ook nog een week langer duren voor Ollongren weer naar buiten mag) nieuwe verkenners laten beginnen van voren af aan. Waardoor je uiteindelijk straks 2 weken of meer kwijt bent aan een hoop gebakken lucht.

En de pers blaast hier vrolijk in mee.
pi_198704634
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:32 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af in welke pijnlijke dossiers Omtzigt zich nog meer wilde vastbijten.
Kan me voorstellen dat er bij 10 jaar Rutte nog wat lijken uit de kast kunnen komen die daar tijdens zijn bewindsperiode in terecht zijn gekomen.
Hij stond op pole-position om lijsttrekker te worden, dan heb je geen tijd meer om je echt in een dossier vast te bijten, maar ben je fulltime met randzaken bezig. Zeker als je partij in de coalitie zit.
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 19:41:08 #159
236264 crew  capricia
pi_198704673
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hij stond op pole-position om lijsttrekker te worden, dan heb je geen tijd meer om je echt in een dossier vast te bijten, maar ben je fulltime met randzaken bezig. Zeker als je partij in de coalitie zit.
Dan heeft Ollongren het echt zelf bedacht..of iemand heeft rancune.
Iemand wiens regering ten val is gebracht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198704715
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik denk gewoon echt dat het statement van de verkenners gewoon klopt. Geen enkele zichzelf respecterende politicus begint nu in een gesprek met politici van andere partijen over Omtzigt, je weet dat dat een potentiële bom is. Van zo'n gesprek wil je geen notulen en je wil al helemaal niet zo iets bespreken met leden van partijen waar je binnenkort mee moet onderhandelen. De kans dat je het voor je voeten geworpen krijgt is dan best groot. Echt, geen enkele lijsttrekker heeft dit gedaan, zo dom zijn ze allemaal niet.
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 19:46:35 #161
236264 crew  capricia
pi_198704753
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk gewoon echt dat het statement van de verkenners gewoon klopt. Geen enkele zichzelf respecterende politicus begint nu in een gesprek met politici van andere partijen over Omtzigt, je weet dat dat een potentiële bom is. Van zo'n gesprek wil je geen notulen en je wil al helemaal niet zo iets bespreken met leden van partijen waar je binnenkort mee moet onderhandelen. De kans dat je het voor je voeten geworpen krijgt is dan best groot. Echt, geen enkele lijsttrekker heeft dit gedaan, zo dom zijn ze allemaal niet.
Blijf het heel bijzonder vinden dat een Ollongren dat zomaar zelf bedenkt. Maar dat zal wel de uitkomst worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:49:25 #162
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198704806
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Blijf het heel bijzonder vinden dat een Ollongren dat zomaar zelf bedenkt. Maar dat zal wel de uitkomst worden.
Waarom zou het Jorritsma niet geweest kunnen zijn? Of heeft Ollongren toegegeven dat het van haar afkomstig was?
pi_198704824
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:49 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

Waarom zou het Jorritsma niet geweest kunnen zijn? Of heeft Ollongren toegegeven dat het van haar afkomstig was?
Klopt, kan ook prima Jorritsma (die Omtzigt natuurlijk ook minder goed kent) zijn. Of een ambtenaar.
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 19:53:09 #164
236264 crew  capricia
pi_198704867
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:49 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

Nou ja, samen dan of zoiets..dat zal het wel worden, denk ik.

Ik vraag me ook af of die gesprekken eigenlijk niet vertrouwelijk zijn, tot op zekere hoogte.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 19:54:01 #165
236264 crew  capricia
pi_198704887
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt, kan ook prima Jorritsma (die Omtzigt natuurlijk ook minder goed kent) zijn. Of een ambtenaar.
Als het Jorritsma geweest is, wijst de vinger snel naar de VVD en Rutte.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198704935
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik zie ook wel dat het nu tot politieke ramp is opgeblazen, mijn post ging er over dat dat niet had hoeven gebeuren. Er stond gewoon letterlijk niks echt spannends op dat kladje.
Er stonden dusdanig spannende dingen op het papiertje dat het vertrouwen van links tot rechts van progressief tot conservatief geschonden is. Kan je blijven ontkennen natuurlijk, maar alle partijen zijn hierin eensgezind (minus VVD en D66). Het gaat zowel om het lekken an sich als de inhoud van het gelekte materiaal.
quote:
Maar goed, jij blijkt dat opblazen van helemaal niks allemaal zeer constructief en reuze spannend te vinden. Dat mag. Er was er hier ook al eentje die zich verheugde op het debat. Ik zie liever politici die het over de inhoud hebben en die constructief werken om nu snel een nieuwe regering te vormen, dan dit soort geneuzel waar niks uit gaat komen en niks op gaat bouwen.
Ik vind het idd allemaal reuze interresant. Ik verheug me dan ook op een ouderwets stevig debat. Ik zie liever ministers die hun rol als verkenner wel serieus nemen en geen gigantische blunders maken. Als het al een blunder was. Heel fijn dat alle partijen (minus VVD en D66) het ook niet zo tof vinden en dus leuk met gestrekt been het debat aan willen gaan om die onderste steen boven te krijgen.
quote:
Had gelijk één statement als CDA gemaakt dat Omtzigt niet ter discussie staat, had alle politieke leiders ook even laten zeggen dat de positie van een kamerlid niet in een verkenning thuis hoort en je had gewoon diezelfde middag nog verder kunnen gaan. Konden ze dinsdag of woensdag met de eerste echte gesprekken beginnen, met 4 of 5 politieke leiders samen.
Top idee. Dat heeft het CDA dan ook gelijk gedaan zoals we gisteren hebben kunnen vernemen in de media en via social media kanalen en in de mailboxen. En nee, het vertrouwen is geschonden. Partijen willen niet gelijk verder praten ook niet als er nieuwe poppetjes worden aangesteld als verkenners.
quote:
Maar nee, hoor. We moeten eerst dit geneuzel opblazen. Iedereen moet niet 1 keer wat zeggen, maar 100 keer. Wil ook 100 keer hetzelfde antwoord horen. En dan gaan we als het mee zit na het Paasweekend (als dat al haalbaar is, kan ook nog een week langer duren voor Ollongren weer naar buiten mag) nieuwe verkenners laten beginnen van voren af aan. Waardoor je uiteindelijk straks 2 weken of meer kwijt bent aan een hoop gebakken lucht.

En de pers blaast hier vrolijk in mee.
De pers doet mee aan het publiek berichten over recente gebeurtenissen. Heel fijn dat ze dat doen, dat is namelijk hun functie ook.

Dit gaat wel voor wel meer dan 2 weken vertraging zorgen hoor. Want voor de zoveelste keer, het vertrouwen is geschonden. En vertrouwen komt te voet en gaat ter paard. En vertrouwen is de sleutel bij een verkenningsproces en het daarop volgende formatieproces.

Vertrouwen mag je gerust gebakken lucht vinden. Het is wel de basis waarop zaken gedaan worden, zelfs in de politiek.
pi_198705128
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]Ik verheug me dan ook op een ouderwets stevig debat.
Er komt geen stevig debat. Er komt een debat waarin de verkenners nog een paar keer sorry zeggen. En nog 100 keer herhalen dat het niet door een lijsttrekker is gezegd. En nogmaals zeggen dat de opmerking niet op het papier had moeten staan. En alle lijsttrekkers roepen nog een keer boos in de camera dat je geen gekozen volksvertegenwoordigers mag bespreken in zo'n gesprek.

En daarna gaan ze weer aan het werk. Want ze weten ook wel dat dit allemaal voor de bühne is. Een dag later zitten ze bij de nieuwe verkenners.

Ik hoop maar dat ze toestaan dat Jorritsma dit deze week alleen doet, op iemand met corona wachten die voor hetzelfde geld nog weken ziek is zou helemaal gek zijn.
pi_198705193
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er komt geen stevig debat.
We gaan het meemaken.
pi_198705259
quote:

[..]

Dus jij vindt dit maar normaal? Ik vind dat wel erg cynisch hoor.

Ik mag hopen dat het wegwerken van moeilijke volksvertegenwoordigers geen dagelijkse praktijk is.

Als dat wel zo is dan bevestigd dat alle slechte vooroordelen die er bestaan over ons hoogste democratische orgaan.
pi_198705725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dus jij vindt dit maar normaal? Ik vind dat wel erg cynisch hoor.

Ik mag hopen dat het wegwerken van moeilijke volksvertegenwoordigers geen dagelijkse praktijk is.

Als dat wel zo is dan bevestigd dat alle slechte vooroordelen die er bestaan over ons hoogste democratische orgaan.
Nee, ik vind het ook niet normaal dat dat op dat papiertje staat (van wegwerken van kamerleden is geen sprake, dat is een ongefundeerde aanname). Maar ik vind het ook gewoon onzinnig om een leeg debat te houden (de samenvatting van het debat staat nu al hier: https://nos.nl/artikel/23(...)kkers-besproken.html) en daarom iets belangrijks als de formatie stil te leggen.
pi_198705782
quote:
88s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:11 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

We gaan het meemaken.
Hoe wil je een stevig debat hierover? Iedereen is het eens: volksvertegenwoordigers bespreek je niet in de formatie. En ook is iedereen het eens dat dit niet had moeten gebeuren. Voor een debat heb je wel tegengestelde meningen nodig, die zijn er niet.
pi_198705956
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoe wil je een stevig debat hierover? Iedereen is het eens: volksvertegenwoordigers bespreek je niet in de formatie. En ook is iedereen het eens dat dit niet had moeten gebeuren. Voor een debat heb je wel tegengestelde meningen nodig, die zijn er niet.
Omdat Ollongren nog niet met de waarheid is gekomen, kamerleden zullen tijdens het debat erover door blijven vragen en zich niet af laten schepen met een flutverklaring.
Maar we gaan het zien. Heb er zin in.
pi_198706018
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ik vind het ook niet normaal dat dat op dat papiertje staat (van wegwerken van kamerleden is geen sprake, dat is een ongefundeerde aanname). Maar ik vind het ook gewoon onzinnig om een leeg debat te houden (de samenvatting van het debat staat nu al hier: https://nos.nl/artikel/23(...)kkers-besproken.html) en daarom iets belangrijks als de formatie stil te leggen.
Jij vindt het een leeg en onzinnig debat. Vrijwel de gehele volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer denkt daar anders over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2021 20:49:56 ]
pi_198706025
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

In een debat kan wel geprobeerd worden te achterhalen wie de bewuste notitie heeft gemaakt, waarom en in wiens opdracht.

Als je net als in de bonnetjes affaire daar maar lang genoeg over doorzaagd komen er vroeg of laat vanzelf inconsistenties bovendrijven.
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 20:52:14 #175
236264 crew  capricia
pi_198706063
Alleen de gedoodverfde oppositie, Forum/PVV, gaat een stevig debat aan.
Even kijken of ze Omtzigt ophemelen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198706178
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 19:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Waarom steeds Ollongren?

Het kan net zo goed Jorritsma zijn die als eerste met het idee kwam dit te agenderen...
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:08:59 #177
236264 crew  capricia
pi_198706534
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:57 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Waarom steeds Ollongren?

Het kan net zo goed Jorritsma zijn die als eerste met het idee kwam dit te agenderen...
Eens.
Maar dan denk ik dat iemand h t haar ingefluisterd heeft.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:26:57 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198706955
Ik denk niet dat we van dit debat veel wijzer gaan worden. Maar de schijn zal wel boven Rutte blijven hangen. Tenminste, een weekje of zes tot iedereen onze vrolijke premier het weer vergeven heeft.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 21:30:17 #179
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198707019
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In een debat kan wel geprobeerd worden te achterhalen wie de bewuste notitie heeft gemaakt, waarom en in wiens opdracht.

Als je net als in de bonnetjes affaire daar maar lang genoeg over doorzaagd komen er vroeg of laat vanzelf inconsistenties bovendrijven.
Inconsistenties zijn eerder regel dan uitzondering met de afgelopen Rutte-kabinetten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:30:56 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198707031
Maar Rutte zal wel gaan opzien tegen alle confrontaties met Omtzigt de komende jaren :D
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:33:02 #181
236264 crew  capricia
pi_198707086
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:30 schreef Hexagon het volgende:
Maar Rutte zal wel gaan opzien tegen alle confrontaties met Otzigt de komende jaren :D
Kom op zeg. Als 1 premier al 10 jaar regeert, zitten er gewoon nog lijken in de kast. :7
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:33:51 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198707106
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Kom op zeg. Als 1 premier al 10 jaar regeert, zitten er gewoon nog lijken in de kast. :7
Ja maar ik denk dat Omtzigt hem de komende jaren op iedere mogelijke manier als pispaal gaat gebruiken na dit.
pi_198707176
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 20:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Alle betrokkenen (lees: Jorritsma, Ollongren, Rutte en Kaag) gaan zeggen dat er meerdere bronnen zijn voor de notitie (waaronder de media) en dat de inhoud van de gesprekken vertrouwelijk is. Einde.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:38:39 #184
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198707204
Stond in media en dan niet zeggen waar

Beetje niveau; hep op feesboek gestaan
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:39:14 #185
236264 crew  capricia
pi_198707214
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja maar ik denk dat Omtzigt hem de komende jaren op iedere mogelijke manier als pispaal gaat gebruiken na dit.
Als dit van Jorritsma/VVD komt? Ja. En terecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:40:26 #186
236264 crew  capricia
pi_198707232
En de positie van Omtzigt is nu ijzersterk. Zou hij minister willen worden?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:40:45 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198707241
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Als dit van Jorritsma/VVD komt? Ja. En terecht.
We gaan nooit zeker weten van wie dit komt. Maar er is een meneertje in Den Haag die de schijn nu heel erg tegen heeft.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:41:26 #188
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198707260
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:40 schreef capricia het volgende:
Dat maakt hem juist kwetsbaar. Die moet gewoon blijven zitten waar die zit.
pi_198707270
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Stond in media en dan niet zeggen waar

Beetje niveau; hep op feesboek gestaan
De media: waarschijnlijk VVD TV of de persoonlijke e-mailnieuwsbrief van Mark Rutte
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:41:56 #190
236264 crew  capricia
pi_198707273
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

We gaan nooit zeker weten van wie dit komt. Maar er is een meneertje in Den Haag die de schijn nu heel erg tegen heeft.
Ja.
Dit gaat nog wel een staartje krijgen, onderling.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:44:00 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198707332
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja.
Dit gaat nog wel een staartje krijgen, onderling.
Ik weet het niet. Politici flikken elkaar wel vaker kunstjes over en weer, en mensen wegpromoveren is ook een beproefde tactiek. Dus ik denk dat dit snel vergeten is.

Alleen Omtzigt versus Rutte zal wel voorgoed verziekt zijn.
pi_198707340
quote:
Nee.

Minister is uitvoerende macht.
Omtzigt moet vooral controlerende macht blijven. Daar ligt zijn kwaliteit.

Door Omtzigt minister te maken verzwak je de kamer en geef je het kabinet juist meer macht en speelruimte.
pi_198707451
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:44 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Nee.

Minister is uitvoerende macht.
Omtzigt moet vooral controlerende macht blijven. Daar ligt zijn kwaliteit.

Door Omtzigt minister te maken verzwak je de kamer en geef je het kabinet juist meer macht en speelruimte.
Die ambitie zal hij zelf ook niet hebben. Hij wilde ook niet perse lijsttrekker zijn.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:55:05 #194
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198707539
quote:
Riskant hoor, over de positie van omtzigt praten.
Laffe huichelaar
pi_198707806
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:55 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Riskant hoor, over de positie van omtzigt praten.
Hopelijk lekker relaxed op de bank met een drankje vanavond ^O^
pi_198707896
Het is wel vreemd dat het zo lang duurt voordat er gewoon een duidelijke verklaring komt waarom het zinnetje over Omtzigt in de stukken stond. Als zelfs ik op donderdagochtend aanvoel dat de Tweede Kamer gaat eisen dat bekend wordt van wie die zin vandaan komt, dan zal iemand als Rutte dat ook aangevoeld hebben. In plaats van het leveren van een snelle duidelijke verklaring blijft nu al dagen in de lucht zweven van wie het zinnetje vandaan komt en probeerde Rutte gisteren zelfs te bluffen door te zeggen dat niemand iets gaat uitleggen.

Als er een makkelijke verklaring was dan hadden we die allang gehoord. Dus het lijkt er sterk op dat men heeft ingeschat dat zwijgen en vage verklaringen minder schade zullen berokkenen aan de kabinetsformatie dan het geven van een duidelijke verklaring.
pi_198707901
De nieuwe verkenners hebben het maar druk met het verdedigen van hun voorgangers en het uit de wind houden van hun lijsttrekkers:

https://nos.nl/l/2374250

Hoort dat ook bij de opdracht die zij van de kamer hebben gekregen?

Of is dit om hun kansen op een post in het nieuwe kabinet zeker te stellen?

Hoe dan ook had ik graag voor deze eer bedankt.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 22:22:28 #198
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198708000
quote:
Lijkt me niet. Als hij in zijn kracht wil blijven, dan moet ie zijn werk als Kamerlid voortzetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198708252
Dit is bewust gedaan en aan de informateurs geïnstrueerd zodat Rutte na dit schandaal kan aftreden en het stokje kan overdragen aan WEF muppet Sigrid Kaag, zodat Klaus Schwab zijn Great Reset agenda vlekkeloos uitgerold kan worden in Nederland.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 23:33:18 #200
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198709059
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 22:15 schreef Jojoke het volgende:
Het is wel vreemd dat het zo lang duurt voordat er gewoon een duidelijke verklaring komt waarom het zinnetje over Omtzigt in de stukken stond. Als zelfs ik op donderdagochtend aanvoel dat de Tweede Kamer gaat eisen dat bekend wordt van wie die zin vandaan komt, dan zal iemand als Rutte dat ook aangevoeld hebben. In plaats van het leveren van een snelle duidelijke verklaring blijft nu al dagen in de lucht zweven van wie het zinnetje vandaan komt en probeerde Rutte gisteren zelfs te bluffen door te zeggen dat niemand iets gaat uitleggen.

Als er een makkelijke verklaring was dan hadden we die allang gehoord. Dus het lijkt er sterk op dat men heeft ingeschat dat zwijgen en vage verklaringen minder schade zullen berokkenen aan de kabinetsformatie dan het geven van een duidelijke verklaring.
Er kan heel makkelijk gezegd worden dat er helemaal geen uitlatingen gedaan worden over wat er in de verkenningsgesprekken ter tafel is gebracht, maar zeg dat dan, en laat Hoekstra het intern met Omtzigt oplossen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_198709486
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 23:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Er kan heel makkelijk gezegd worden dat er helemaal geen uitlatingen gedaan worden over wat er in de verkenningsgesprekken ter tafel is gebracht, maar zeg dat dan, en laat Hoekstra het intern met Omtzigt oplossen.
Daar komen ze niet mee weg als er in een intern stuk de suggestie wordt gewekt dat een populaire volksvertegenwoordiger wordt 'begeleid' naar een functie elders.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 07:27:38 #202
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198710992
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 00:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Daar komen ze niet mee weg als er in een intern stuk de suggestie wordt gewekt dat een populaire volksvertegenwoordiger wordt 'begeleid' naar een functie elders.
Tja, wat willen ze doen? Een motie van wantrouwen indienen tegen verkenners die al weg zijn?
pi_198711010
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 00:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Eén van de argumengen die je hoort is "er is niet met de lijsttrekkers mee gesproken"

Maar als dat waar is, dan zou dat wel gaan gebeuren.

Volhouden dat het niet van Rutte of Kaag in de notitie komt betekent dat de verkenners in het debat vol voor de bus worden gegooid.
pi_198711026
Na het CDA in Overijssel krijgt Omtzigt ook steun uit andere regio's:

quote:
Fries CDA-campagneleider Bijleveld denkt dat Rutte Omtzigt er niet bij wil hebben. "Ik weet niet of het uit zijn persoon komt, maar je ziet heel duidelijk: het kan niet anders komen dan uit de ideeën van de mensen die de macht, de regering, een kabinet willen vormen. Die hebben kennelijk een probleem met een persoon en die willen ze uit de weg hebben."

De CDA-campagneleider noemt het "antidemocratisch". Omtzigt was landelijk goed voor zo'n 350.000 stemmen. In Fryslân kleurden meer dan 18.000 CDA-stemmers het vakje van Omtzigt rood.
https://www.omropfryslan.(...)da-aan-nieuw-kabinet
pi_198715848
Even he... STEL dat ze van Omzigt af willen omdat hij te moeilijk doet over toeslagen affaire en dat dat de kop kan kosten voor het nieuwe kabinet.

Dan is dat eigenlijk toch best logisch? Ik bedoel het nieuwe kabinet wil zo lang mogelijk regeren en zo weinig mogelijk problemen. Is het dan niet logisch dat het een puntje op het todo lijstje is om Omzigt aan een andere baan te helpen?

Dus je kunt ook zeggen best slim dat ze proberen de moeilijkheden al zo veel mogelijk proberen op te lossen.
- edit: adverteren kan middels een mail naar pr@fok.nl -
  zaterdag 27 maart 2021 @ 15:09:33 #206
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198715910
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 15:03 schreef meneertje1972 het volgende:
Even he... STEL dat ze van Omzigt af willen omdat hij te moeilijk doet over toeslagen affaire en dat dat de kop kan kosten voor het nieuwe kabinet.

Dan is dat eigenlijk toch best logisch? Ik bedoel het nieuwe kabinet wil zo lang mogelijk regeren en zo weinig mogelijk problemen. Is het dan niet logisch dat het een puntje op het todo lijstje is om Omzigt aan een andere baan te helpen?

Dus je kunt ook zeggen best slim dat ze proberen de moeilijkheden al zo veel mogelijk proberen op te lossen.
Druk op een gekozen volksvertegenwoordiger om zijn zetel op te geven door leden van een kabinet to be? Nee, dat neigt naar dictatuur.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 27 maart 2021 @ 15:15:33 #207
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198715985
VI-mannen drijven spot met Ollongren

Kajsa Ollongren is deze week groot in het nieuws vanwege uitgelekte notities. Bij Veronica Inside drijft presentator Wilfred Genee de spot met de demissionair minister van Binnenlandse Zaken.

https://www.telegraaf.nl/(...)n-spot-met-ollongren

Filmpje 8-)
pi_198717150
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 07:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja, wat willen ze doen? Een motie van wantrouwen indienen tegen verkenners die al weg zijn?
Gewoonlijk kunnen ministers wegkomen met wat mooie praatjes, maar in dit geval moet er nog een kabinet geformeerd worden. Daarbij draait het allemaal om vertrouwen. Ze kunnen dus niet wegkomen met wat mooie praatjes, want dan gaat de formatie ook niet lukken.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 16:58:13 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198717863
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 16:25 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Gewoonlijk kunnen ministers wegkomen met wat mooie praatjes, maar in dit geval moet er nog een kabinet geformeerd worden. Daarbij draait het allemaal om vertrouwen. Ze kunnen dus niet wegkomen met wat mooie praatjes, want dan gaat de formatie ook niet lukken.
Ik vraag het me af. Dat politieke partijen elkaar proberen te piepelen is zo oud als de politiek zelf. Ik denk niet dat iemand verbaasd is daar dat er iemand in het kabinet zit die Omtzigt liever weg heeft. Velen denken het, Kasja schrijft het op. En liet het per ongeluk uitlekken waardoor nu een hoop lui in hun hemd staan.

Ik denk dat degenen die een debat willen dit ook meer als kans zien om gladjanus Rutte even een paar deuken te bezorgen dan dat ze er nou echt mee in hun maag zitten.
pi_198717959
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 16:25 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Ik denk dat ze voor de bühne een heel boos debat houden, maar een dag of twee dagen later gewoon allemaal aanschuiven bij de nieuwe verkenners om hetzelfde verhaal te houden als tegen de vorige 2. Alleen één ding is duidelijk: Omtzigt gaan ze sowieso niet noemen.
  zondag 28 maart 2021 @ 11:04:07 #211
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198728995
twitter

Hugo weg uit het kabinet, ook meteen weg uit de politiek? Zou het nog iets met Pieter te maken hebben?
  zondag 28 maart 2021 @ 11:45:03 #212
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198729597
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:04 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Hugo weg uit het kabinet, ook meteen weg uit de politiek? Zou het nog iets met Pieter te maken hebben?
Dit lijkt me met niks relevant.
pi_198729699
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk dat ze voor de bühne een heel boos debat houden, maar een dag of twee dagen later gewoon allemaal aanschuiven bij de nieuwe verkenners om hetzelfde verhaal te houden als tegen de vorige 2. Alleen één ding is duidelijk: Omtzigt gaan ze sowieso niet noemen.
Oud Kamervoorzitter Weisglas denk daar anders over:

twitter

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2021 11:50:46 ]
pi_198729824
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Oud Kamervoorzitter Weisglas denk daar anders over:

[ twitter ]
Dit is toch wel een vrij rare aanname van Weisglas hoor, dat elke formatiepoging tot mislukken gedoemd is als dit niet opgehelderd wordt. Er is niemand die daar belang bij heeft en de gemiddelde fractievoorzitter zal heus niet wakker liggen van hoe er met Omtzigt wordt omgegaan.
pi_198729928
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit is toch wel een vrij rare aanname van Weisglas hoor, dat elke formatiepoging tot mislukken gedoemd is als dit niet opgehelderd wordt. Er is niemand die daar belang bij heeft en de gemiddelde fractievoorzitter zal heus niet wakker liggen van hoe er met Omtzigt wordt omgegaan.
Serieus, je denkt nog steeds dat dit enkel Omtzigt betreft?
Het gaat in verkenningsgesprek en formatiegesprek om vertrouwen. Dit vertrouwen is met handen en voeten geschonden. Dat is het grootste probleem voor de gemiddelde fractievoorzitter. Dat is inmiddels al zo vaak uitgelegd in de media.
pi_198729991
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:03 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het gaat in verkenningsgesprek en formatiegesprek om vertrouwen. Dit vertrouwen is met handen en voeten geschonden. Dat is het grootste probleem voor de gemiddelde fractievoorzitter. Dat is inmiddels al zo vaak uitgelegd in de media.
Hoe is dat vertrouwen geschonden dan? Naast wat er over Omtzigt stond leken de punten me heel normale bespreekpunten voor tijdens een verkenning.

Kijk, dat er op dat blaadje stond dat de linkse partijen elkaar niet vasthielden, dat zullen de linkse partijen echt niet leuk gevonden hebben. Maar dat zoiets uitlekt is wel een incident natuurlijk, geen structureel beleid. Dus dat lijkt me ook geen structurele reden om geen vertrouwen meer te hebben in de nieuwe verkenners.
pi_198730017
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Hoe is dat vertrouwen geschonden dan?
Als je je dat na een dag of 3 mediaberichten en enkele topics vol op Fok Forum nog afvraagt dan is er weinig wat ik kan zeggen wat jou wel het inzicht zal geven waar je nu om vraagt.
pi_198730045
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als je je dat na een dag of 3 mediaberichten en enkele topics vol op Fok Forum nog afvraagt dan is er weinig wat ik kan zeggen wat jou wel het inzicht zal geven waar je nu om vraagt.
Dat is wel een beetje een flauw antwoord. Ik geef juist aan waarom de gemiddelde fractievoorzitter heus nog wel vertrouwen zal hebben in een nieuw formatieproces. Waarom denk jij dat dat niet zo is?
pi_198730145
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:12 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje een flauw antwoord. Ik geef juist aan waarom de gemiddelde fractievoorzitter heus nog wel vertrouwen zal hebben in een nieuw formatieproces. Waarom denk jij dat dat niet zo is?
Om uitspraken die oa fractievoorzitter Ploumen heeft gedaan in een brief. Om het breed gedragen debat (alle partijen minus D66 en VVD). Om uitlatingen van diverse partij bobo's in diversie mediaoptredens, om diverse artikelen in diverse kranten enzovoort enzovoort. De laatste 3 dagen is het meer dan genoeg in de media verschenen. Flauwe vragen krijgen gewoon flauwe antwoorden.
  zondag 28 maart 2021 @ 12:19:35 #220
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_198730184
quote:
[ twitter ]

daar staat nog altijd CDA:

pi_198730220
Vond de cartoons in de Volkskrant wel treffend:

pi_198730570
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:17 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Om uitspraken die oa fractievoorzitter Ploumen heeft gedaan in een brief. Om het breed gedragen debat (alle partijen minus D66 en VVD). Om uitlatingen van diverse partij bobo's in diversie mediaoptredens, om diverse artikelen in diverse kranten enzovoort enzovoort. De laatste 3 dagen is het meer dan genoeg in de media verschenen. Flauwe vragen krijgen gewoon flauwe antwoorden.
Dat er verontwaardiging is betekent nog niet dat men het vertrouwen kwijt is in het proces. Die fractievoorzitters gaan echt weer gewoon verder met de gesprekken hoor en over twee weken heeft niemand het er meer over.

Zou ook wat zijn trouwens, midden in de grootste gezondheidscrisis ooit, met alle economische problemen, de vastgelopen woningmarkt etcetera. Dat partijen de formatie dan zouden laten klappen omdat men gemeen is geweest tegen Omtzigt. Zo werkt het gewoon niet.
pi_198730613
quote:
De eerste zin van je vind ik helemaal bijzonder, De Jonge heeft juist na de verkiezingen al aangegeven op zich beschikbaar te blijven als minister van zorg als het CDA weer in de coalitie komt. Hoe kom je er dan op om op te schrijven dat hij uit het kabinet gaat?

En in het profiel is juist ook duidelijk minister van VWS te zien. Daar staat trouwens ook gewoon nog vice-premier van het CDA. Blijkbaar stond er tot voor kort nog dat hij lijsttrekker was en heeft hij dat gister aangepast.
  zondag 28 maart 2021 @ 12:49:18 #224
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198730644
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:19 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

daar staat nog altijd CDA:

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

De eerste zin van je vind ik helemaal bijzonder, De Jonge heeft juist na de verkiezingen al aangegeven op zich beschikbaar te blijven als minister van zorg als het CDA weer in de coalitie komt. Hoe kom je er dan op om op te schrijven dat hij uit het kabinet gaat?

En in het profiel is juist ook duidelijk minister van VWS te zien. Daar staat trouwens ook gewoon nog vice-premier van het CDA. Blijkbaar stond er tot voor kort nog dat hij lijsttrekker was en heeft hij dat gister aangepast.
Die CDA heeft hij vanochtend weer toegevoegd.
pi_198730699
Kan me vergissen, maar volgens mij beheert een assistent zijn Twitter account.
pi_198730847
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat er verontwaardiging is betekent nog niet dat men het vertrouwen kwijt is in het proces. Die fractievoorzitters gaan echt weer gewoon verder met de gesprekken hoor en over twee weken heeft niemand het er meer over.

Zou ook wat zijn trouwens, midden in de grootste gezondheidscrisis ooit, met alle economische problemen, de vastgelopen woningmarkt etcetera. Dat partijen de formatie dan zouden laten klappen omdat men gemeen is geweest tegen Omtzigt. Zo werkt het gewoon niet.
Nee, ze zijn nu boos. Logisch, ze moesten ook wel na alle ophef. Maar Omtzigt is als ik het een beetje aan voel ook helemaal niet zo populair in Den Haag. En dat niet omdat hij dingen bloot legt (dat wordt juist wel gewaardeerd), maar omdat hij het altijd beter denkt te weten. En dat heeft al een hele rij blunders opgeleverd van zeer stellige dingen die hij moest inslikken. Met MH17 als grootste blunder, natuurlijk. Tegenover elk succes van Omtzigt staat ook een grote blunder. Normaal was een kamerlid trouwens na die MH17 blunder ook uit de kamer vertrokken of niet herkiesbaar geweest en dat had dan iedereen alleen maar goed gevonden.
pi_198730981
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ze zijn nu boos. Logisch, ze moesten ook wel na alle ophef. Maar Omtzigt is als ik het een beetje aan voel ook helemaal niet zo populair in Den Haag. En dat niet omdat hij dingen bloot legt (dat wordt juist wel gewaardeerd), maar omdat hij het altijd beter denkt te weten. En dat heeft al een hele rij blunders opgeleverd van zeer stellige dingen die hij moest inslikken. Met MH17 als grootste blunder, natuurlijk. Tegenover elk succes van Omtzigt staat ook een grote blunder. Normaal was een kamerlid trouwens na die MH17 blunder ook uit de kamer vertrokken of niet herkiesbaar geweest en dat had dan iedereen alleen maar goed gevonden.
Maar natuurlijk...

Omtzigt is idd niet populair in Den Haag, mede daarom is hij zo populair in de provincie, juist daarom heeft hij meer dan 300k voorkeursstemmen. Voor mij is niet populair zijn in het Haagse wereldje een dikke pré.
  zondag 28 maart 2021 @ 13:08:08 #228
459912 FlippingCoin
pi_198731023
quote:

[..]

Dingen blootleggen waarderen ze ja? :+
pi_198731606
Ollongren heeft Jorritsma in haar nek hijgen die haast wil maken. Als je zaak overziet zit er een probleem bij het CDA. Als je dat niet aanpakt zijn ze niet voor de zomer klaar zoals Jorritsma wil. En dan krijg je zo’n aantekening. Heel dom dat ze haar papieren niet opbergt.
pi_198731829
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 13:45 schreef Mondkapje het volgende:
Ollongren heeft Jorritsma in haar nek hijgen die haast wil maken. Als je zaak overziet zit er een probleem bij het CDA. Als je dat niet aanpakt zijn ze niet voor de zomer klaar zoals Jorritsma wil. En dan krijg je zo’n aantekening. Heel dom dat ze haar papieren niet opbergt.
Ze zijn allebei al klaar met hun opdracht. Ze moeten alleen nog even tekst en uitleg geven aan de volksvertegenwoordiging.
pi_198732028
quote:
Opzet of niet, het laten zien van die papieren was wel de ideale manier op een stokje te steken voor een snelle formatie :D
pi_198732493
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:10 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Opzet of niet, het laten zien van die papieren was wel de ideale manier op een stokje te steken voor een snelle formatie :D
Onbewust had Ollongren er misschien geen zin in.

Ik ben het met Henk Kamp eens, die zei dat je het beter door 1 persoon kunt laten doen. Die heeft dan alle rust om een bepaalde werkvorm te bedenken voor zichzelf, met twee personen ook nog van verschillende partijen, ben je al aan het formeren.

Ze hadden Jorritsma de klus kunnen laten afmaken.
pi_198732764
quote:
10s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:34 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Onbewust had Ollongren er misschien geen zin in.

Ik ben het met Henk Kamp eens, die zei dat je het beter door 1 persoon kunt laten doen. Die heeft dan alle rust om een bepaalde werkvorm te bedenken voor zichzelf, met twee personen ook nog van verschillende partijen, ben je al aan het formeren.

Ze hadden Jorritsma de klus kunnen laten afmaken.
Los van de fout van Ollongren denk ik niet dat dit één persoon niet had kunnen overkomen.

In deze formatie is de moeilijkheid dat VVD met andere partijen wil samenwerken dan D66. Wat ook samenhangt met de gewenste inhoud. Ik denk dat dit de belangrijkste reden was dat in elk geval D66 er per se een eigen verkenner bij wilde.

Als Jorritsma alleen op pad was gegaan had dit eerder geresulteerd in de conclusie om eerst met CU of JA21 te gaan praten. Als D66 hier niet gelukkig mee is kan de formatie daardoor ook eerder langer duren dan nodig.
pi_198732816
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:42 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Los van de fout van Ollongren denk ik niet dat dit één persoon niet had kunnen overkomen.

In deze formatie is de moeilijkheid dat VVD met andere partijen wil samenwerken dan D66. Wat ook samenhangt met de gewenste inhoud. Ik denk dat dit de belangrijkste reden was dat in elk geval D66 er per se een eigen verkenner bij wilde.

Als Jorritsma alleen op pad was gegaan had dit eerder geresulteerd in de conclusie om eerst met CU of JA21 te gaan praten. Als D66 hier niet gelukkig mee is kan de formatie daardoor ook eerder langer duren dan nodig.
Daar heb je gelijk in.

D66 is de grote winnaar, als Ollongron het alleen had gedaan, had ze de fout misschien niet gemaakt. Je moet maar Jorritsma naast je hebben, bij de gedachte alleen al word ik chaotisch. Die is al jaren burgemeester en gewend haar zin te krijgen.
De menselijke psyche wordt vaak uit het oog verloren bij dit soort kwesties.
Ollongren gaat echt niet zeggen als Jorritsma haar wordt toegeschoven, dat wil ik liever niet.

Hoe dan ook, 1 persoon is beter.
  zondag 28 maart 2021 @ 15:19:32 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198733620
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:03 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Alsof politici niet weten hoe politiek werkt en dat iedere partij wel een Frank Underwood heeft die als het kan de andere partij een hak zet. Het enige verschil is dat dat nu op straat ligt en er politici proberen een slaatje uit te slaan.

Sowieso als er nieuwe verkiezingen zijn dan verschuiven er misschien een paar zeteltjes maar dan krijg je toch weer precies dezelfde mensen die er weer samen uit moeten komen.
pi_198733685
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Alsof politici niet weten hoe politiek werkt en dat iedere partij wel een Frank Underwood heeft die als het kan de andere partij een hak zet. Het enige verschil is dat dat nu op straat ligt en er politici proberen een slaatje uit te slaan.
Dat zal het zijn...
Meerdere politiek leiders, val links tot rechts van progressief tot conservatief spelen dus gewoon een toneelstukje. Ook oud Kamervoorzitter Weisglas snapt er een stuk minder van dan jij.
  zondag 28 maart 2021 @ 15:24:29 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198733724
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 15:22 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat zal het zijn...
Meerdere politiek leiders, val links tot rechts van progressief tot conservatief spelen dus gewoon een toneelstukje. Ook oud Kamervoorzitter Weisglas snapt er een stuk minder van dan jij.
Ook de uitspraken van Weisglas zijn gewoon politiek gemotiveerd.
pi_198734009
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 15:22 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat zal het zijn...
Natuurlijk, debatten van lijsttrekkers zijn heel vaak toneelstukjes. Eigenlijk altijd als ze over actualiteiten gaan, eigenlijk zijn alleen de APB en de voorjaarsnota debatten met lijsttrekkers die de moeite waard zijn. Verder is het gewoon puur roepen voor de bühne.
pi_198734058
quote:
16s.gif Op zondag 28 maart 2021 13:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dingen blootleggen waarderen ze ja? :+
Ik had het nu niet over kabinetsleden, maar alle kamerleden.
  zondag 28 maart 2021 @ 15:48:57 #240
459912 FlippingCoin
pi_198734218
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik had het nu niet over kabinetsleden, maar alle kamerleden.
Denk dat het bij de coalitiepartijen wel meevalt. :P
pi_198734467
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:43 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.

D66 is de grote winnaar, als Ollongron het alleen had gedaan, had ze de fout misschien niet gemaakt. Je moet maar Jorritsma naast je hebben, bij de gedachte alleen al word ik chaotisch. Die is al jaren burgemeester en gewend haar zin te krijgen.
De menselijke psyche wordt vaak uit het oog verloren bij dit soort kwesties.
Ollongren gaat echt niet zeggen als Jorritsma haar wordt toegeschoven, dat wil ik liever niet.

Hoe dan ook, 1 persoon is beter.
Het zal wel weer krankzinnig verklaard worden, maar het zou me niks verbazen als Jorritsma degene was die bedacht de kwestie "wat met Omtzigt te doen" te agenderen. Vanuit de wens van Rutte en de VVD om van hem kwijt te raken. In dat geval is het misschien zelfs gewoon opzet van Ollongren - dit laten uitkomen is de ultieme manier om dit soort invloeden te blokkeren.
pi_198734522
quote:

[..]

Zou het? Volgens mij zijn er toch wel aardig wat coalitiekamerleden die het als hun voornaamste taak zien om de coalitie uit de problemen te houden. Voor hen is het natuurlijk wel knap vervelend als er in de eigen rangen, vanuit hun oogpunt, een of andere clown komt die daar niet in mee gaat.
pi_198734562
quote:
Ik heb ook niet de indruk dat Ollongren die aantekeningen heeft gemaakt. Als dat wel zo is dan heeft ze meer geluisterd naar Rutte dan naar haar eigen leider Kaag. In de VVD-brief gaat Rutte al helemaal uit van VVD-D66-CDA en geeft hij aan wat zijn voorkeur is rond de vierde partij. In de D66-brief staat letterlijk dat Kaag vindt dat "de vorming van een coalitie zou moeten starten langs inhoudelijke lijnen, in plaats van uitsluitend numeriek". De aantekeningen sluiten helemaal niet aan bij de D66-strategie.
pi_198734639
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 16:04 schreef Jojoke het volgende:

[..]

De aantekeningen sluiten helemaal niet aan bij de D66-strategie.
Passen prima in decennia van D66 strategie. Maar we gaan het woensdag wel horen.
pi_198735315
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 16:04 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Ik heb ook niet de indruk dat Ollongren die aantekeningen heeft gemaakt. Als dat wel zo is dan heeft ze meer geluisterd naar Rutte dan naar haar eigen leider Kaag. In de VVD-brief gaat Rutte al helemaal uit van VVD-D66-CDA en geeft hij aan wat zijn voorkeur is rond de vierde partij. In de D66-brief staat letterlijk dat Kaag vindt dat "de vorming van een coalitie zou moeten starten langs inhoudelijke lijnen, in plaats van uitsluitend numeriek". De aantekeningen sluiten helemaal niet aan bij de D66-strategie.
Hierop aansluitend waren de papieren ook geprint, wat me nog een reden lijkt om te vermoeden dat dit niet haar persoonlijke gemaakte notities zijn, hoewel het niet uit te sluiten is.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_198735874
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 16:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Hierop aansluitend waren de papieren ook geprint, wat me nog een reden lijkt om te vermoeden dat dit niet haar persoonlijke gemaakte notities zijn, hoewel het niet uit te sluiten is.
Het is vrij gebruikelijk om de avond voor een belangrijk gesprek even wat zaken op papier te zetten. En zeker niet ongebruikelijk om dat te typen en uit te printen.
pi_198736175
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 17:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het is vrij gebruikelijk om de avond voor een belangrijk gesprek even wat zaken op papier te zetten. En zeker niet ongebruikelijk om dat te typen en uit te printen.
Dat zou kunnen. Ik doelde op gemaakte notities tijdens te gesprekken.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_198739819
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 16:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Zou het? Volgens mij zijn er toch wel aardig wat coalitiekamerleden die het als hun voornaamste taak zien om de coalitie uit de problemen te houden. Voor hen is het natuurlijk wel knap vervelend als er in de eigen rangen, vanuit hun oogpunt, een of andere clown komt die daar niet in mee gaat.
Ik denk dat de meeste kamerleden het volledig eens zijn dat het kabinet de kamer beter moet informeren, ook coalitieleden. Ook hebben ze best bewondering voor Omtzigt qua kennis en vasthoudendheid op sommige dossiers (zoals de toeslagenaffaire, maar ook bijvoorbeeld richting Malta toen). Maar ik denk dat de kamerleden ook meer dan de gemiddelde stemmer door hebben dat Omtzigt heel vaak ook maar wat roept en er helemaal naast zit en zo ophef om niets veroorzaakt. MH17 was geen geïsoleerd geval, hij blundert echt regelmatig.

Ik zelf vind kamerleden die diep willen gaan, pijnlijke vragen durven stellen maar die niet vol zijn van hun eigen gelijk persoonlijk ook veel beter. In zijn eigen fractie vond ik Van Toorenburg bijvoorbeeld een veel beter kamerlid. Die ging echt niet klakkeloos met een minister mee. Maar die heb ik ook op geen enkele blunder kunnen betrappen.

Maar goed, Omtzigt heeft de pers en daardoor de publieke opinie mee, met name omdat hij de pers ook graag op zoekt.

Maar goed, individuele kamerleden horen niet besproken te worden bij een verkenning, behalve als ze bijvoorbeeld de kandidaat vice-premier zijn. Of dat nu om Omtzigt gaat of welke andere dan ook. In de formatie is het wat anders, daar zijn zoals bekend in elk geval Omtzigt en Voordewind besproken 4 jaar geleden omdat er een kans was dat zij het kabinet zouden laten vallen. Dat je dat op een gegeven moment bespreekt snap ik wel.
  zondag 28 maart 2021 @ 21:27:33 #249
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198742210
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 17:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Zeker niet als er ambtenaren zijn die dat voor je doen. Maar er een complot in zien is veel leuker joh
Laffe huichelaar
pi_198742570
quote:
10s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:27 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Zeker niet als er ambtenaren zijn die dat voor je doen. Maar er een complot in zien is veel leuker joh
Zijn er ambtenaren bij zeer vertrouwelijke verkenningsgesprekken? Schrijven ambtenaren lukraak zaken op die door niemand zijn besproken?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2021 21:47:12 ]
  zondag 28 maart 2021 @ 21:58:58 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198742867
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:46 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Zijn er ambtenaren bij zeer vertrouwelijke verkenningsgesprekken? Schrijven ambtenaren lukraak zaken op die door niemand zijn besproken?
Uiteraard, je denkt toch niet dat ze dat zelf op hun PC'tje gaan zitten googlen en uittikken allemaal.
  zondag 28 maart 2021 @ 22:28:30 #252
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198743499
quote:

[..]

Die bereiden die gesprekken voor ja, komt dat als een verrassing voor je?
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 22:34:27 #253
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198743619
Soms heb ik echt het idee dat de gemiddelde user hier geen idee heeft wat er speelt
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 22:38:53 #254
346939 Janneke141
pi_198743692
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:34 schreef timmmmm het volgende:
Soms heb ik echt het idee dat de gemiddelde user hier geen idee heeft wat er speelt
- Geen van de fractievoorzitters heeft dit besproken met de verkenners (althans, dat zeggen ze zelf)
- Notulerende ambtenaren zuigen dit soort teksten niet uit hun duim.

Dus welke optie hebben we dan nog over?
  zondag 28 maart 2021 @ 22:41:40 #255
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198743744
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

- Geen van de fractievoorzitters heeft dit besproken met de verkenners (althans, dat zeggen ze zelf)
- Notulerende ambtenaren zuigen dit soort teksten niet uit hun duim.

Dus welke optie hebben we dan nog over?
De optie die ze gegeven hebben? Als het zo is dat Omtzigt zich niet populair heeft gemaakt bij regeringspartijen kan ik me zo voorstellen dat dit bij de verkenners, bobo's uit twee van die partijen, bekend is en bij hoge ambtenaren die hierbij betrokken zijn ook.

Is zo'n voorbereidende notitie dan zo gek? Dat je dingen gaat bespreken die een mogelijk struikelblok kunnen vormen voor de nieuwe coalitie?
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 22:43:39 #256
346939 Janneke141
pi_198743779
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]

De optie die ze gegeven hebben? Als het zo is dat Omtzigt zich niet populair heeft gemaakt bij regeringspartijen kan ik me zo voorstellen dat dit bij de verkenners, bobo's uit twee van die partijen, bekend is en bij hoge ambtenaren die hierbij betrokken zijn ook.

Is zo'n voorbereidende notitie dan zo gek? Dat je dingen gaat bespreken die een mogelijk struikelblok kunnen vormen voor de nieuwe coalitie?
De verkenner(s) handelen in opdracht van de Tweede Kamer, niet? Welk onderdeel van die opdracht was het precies om de positie van individuele kamerleden onder de loep te nemen?
  zondag 28 maart 2021 @ 22:51:11 #257
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198743947
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De verkenner(s) handelen in opdracht van de Tweede Kamer, niet? Welk onderdeel van die opdracht was het precies om de positie van individuele kamerleden onder de loep te nemen?
Geen idee, wat was de opdracht woordelijk? Bij mijn weten is het de taak van de verkenner mogelijke coalities te verkennen in de brede zin van het woord, daarbij kijkend naar de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Als een partijlid van de meest waarschijnlijke coalitiepartner mogelijk voor moeilijkheden zorgt, kan je dat ook gewoon in kaart brengen. Of het een kamerlid is of niet.

Het is een vage notitie, dus je hebt geen idee wat er nou precies de intentie achter was. Wij weten de helft niet van wat er in Den Haag speelt en deze notitie bevat dan ook nog eens zo bizar weinig info dat we zelfs als we de volle 100% zouden weten je het al op allerlei manieren zou kunnen interpreteren. Speculatie is dus bijzonder onzinnig en ik vind het al helemaal ridicuul wat voor conclusies de meeste users op basis van die vier woorden denken te kunnen trekken.
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 22:55:07 #258
346939 Janneke141
pi_198744041
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Geen idee, wat was de opdracht woordelijk? Bij mijn weten is het de taak van de verkenner mogelijke coalities te verkennen in de brede zin van het woord, daarbij kijkend naar de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Als een partijlid van de meest waarschijnlijke coalitiepartner mogelijk voor moeilijkheden zorgt, kan je dat ook gewoon in kaart brengen. Of het een kamerlid is of niet.

Het is een vage notitie, dus je hebt geen idee wat er nou precies de intentie achter was. Wij weten de helft niet van wat er in Den Haag speelt en deze notitie bevat dan ook nog eens zo bizar weinig info dat we zelfs als we de volle 100% zouden weten je het al op allerlei manieren zou kunnen interpreteren. Speculatie is dus bijzonder onzinnig en ik vind het al helemaal ridicuul wat voor conclusies de meeste users op basis van die vier woorden denken te kunnen trekken.
Dan nog blijft de vraag waar de opmerking vandaan komt, als we de optie dat de kaboutertjes het hebben opgeschreven even uitsluiten. Van een van de aangeschoven fractievoorzitters (die ontkennen allemaal, al kun je er moeilijk omheen dat in elk geval Rutte en Hoekstra er een belang bij hebben), van een van de verkenners (die daarmee buiten hun opdracht handelen), van een van de notulerende ambtenaren (zou helemaal bizar zijn, die hebben een administratieve functie).

Ik wil echt niet ontkennen dat Omtzigt een issue kan zijn in de formatie, maar iemand is hier zijn of haar boekje te buiten gegaan of liegt er. Wie dat is weet ik ook niet, maar linksom of rechtsom stinkt dit.
  zondag 28 maart 2021 @ 22:58:27 #259
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744127
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan nog blijft de vraag waar de opmerking vandaan komt, als we de optie dat de kaboutertjes het hebben opgeschreven even uitsluiten. Van een van de aangeschoven fractievoorzitters (die ontkennen allemaal, al kun je er moeilijk omheen dat in elk geval Rutte en Hoekstra er een belang bij hebben), van een van de verkenners (die daarmee buiten hun opdracht handelen), van een van de notulerende ambtenaren (zou helemaal bizar zijn, die hebben een administratieve functie).

Ik wil echt niet ontkennen dat Omtzigt een issue kan zijn in de formatie, maar iemand is hier zijn of haar boekje te buiten gegaan of liegt er. Wie dat is weet ik ook niet, maar linksom of rechtsom stinkt dit.
Men heeft toch gezegd dat dit een voorbereidende notitie is?

Dat zijn talking points voor gesprekken die gaan komen. Als Omtzigt een issue is inde mogelijkheid of onmogelijkheid voor een coalitie met het CDA, is dat iets wat je als verkenner bespreekbaar kan maken.

Afhankelijk van wat ze met de notitie bedoelen, gaan ze hun boekje te buiten. Met het potentiele probleem willen bespreken ga je je boekje echter niet te buiten. Met direct voorstellen hem uit de kamer te werken wel.

Ik weet niet of dat laatste aan de hand is. Jij ook niet. 4 woorden
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 22:59:17 #260
346939 Janneke141
pi_198744144
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Men heeft toch gezegd dat dit een voorbereidende notitie is?

Dat zijn talking points voor gesprekken die gaan komen. Als Omtzigt een issue is inde mogelijkheid of onmogelijkheid voor een coalitie met het CDA, is dat iets wat je als verkenner bespreekbaar kan maken.

Afhankelijk van wat ze met de notitie bedoelen, gaan ze hun boekje te buiten. Met het potentiele probleem willen bespreken ga je je boekje echter niet te buiten. Met direct voorstellen hem uit de kamer te werken wel.

Ik weet niet of dat laatste aan de hand is. Jij ook niet. 4 woorden
Van wie denk jij dat de opmerking afkomstig is?
  zondag 28 maart 2021 @ 23:01:09 #261
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744177
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het een voorbereidende notitie is van een van de verkenners of een ambtenaar.
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 23:02:11 #262
346939 Janneke141
pi_198744199
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:01 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als het een voorbereidende notitie is van een van de verkenners of een ambtenaar.
Het zou kunnen. In mijn optiek allebei ongehoord.
  zondag 28 maart 2021 @ 23:05:43 #263
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744246
Blijkbaar denken die dat de positie van Omtzigt, binnen het CDA, in de kamer of in een toekomstig kabinet van belang is voor mogelijke coalities. Ze vermoeden een probleem of zien een kans bij de vorming van een toekomstige coalitie en komen zelf al met de mogelijkheid van een functiewisseling binnen een van die drie organen of daarbuiten.

Kan je vrij veel kanten mee op
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 23:11:32 #264
346939 Janneke141
pi_198744338
Wie het dan ook is, iemand is hier bezig met dingen waar ie niet voor besteld is. En het einde van het liedje is dat iedereen naar elkaar gaat wijzen, of naar niemand, maar daarmee is het schandaal niet opgelost.

Omtzigt is een gekozen volksvertegenwoordiger. Het is aan niemand om hem naar een andere positie te dirigeren dan een kamerzetel.

Voorlopig houd ik het er, zonder enige vorm van bewijs uiteraard, op dat dit uit de koker van Rutte komt. Al is Hoekstra ook een goede optie.
  zondag 28 maart 2021 @ 23:17:05 #265
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744433
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:11 schreef Janneke141 het volgende:
Wie het dan ook is, iemand is hier bezig met dingen waar ie niet voor besteld is.
Potentiele problemen signaleren en bespreekbaar maken is precies waar een verkenner voor is.
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 23:18:22 #266
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744449
quote:

Omtzigt is een gekozen volksvertegenwoordiger. Het is aan niemand om hem naar een andere positie te dirigeren dan een kamerzetel.

En dit is natuurlijk onzin. Rutte is ook een gekozen volksvertegenwoordiger, mag je die ook niet naar een andere positie dirigeren dan een kamerzetel? Daarbij heb jij geen idee of ze hem van zijn kamerzetel willen dirigeren. want. het. zijn. 4. woorden.
Laffe huichelaar
  zondag 28 maart 2021 @ 23:18:47 #267
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198744456
Maar fantaseer lekker verder over wat die vier woorden allemaal kunnen betekenen
Laffe huichelaar
pi_198744849
Het zou me niet verbazen dat dit het einde van Rutte betekent. Maar we zien het woensdag.
  maandag 29 maart 2021 @ 00:38:01 #269
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_198745202
quote:
Wie het dan ook is, iemand is hier bezig met dingen waar ie niet voor besteld is. En het einde van het liedje is dat iedereen naar elkaar gaat wijzen, of naar niemand, maar daarmee is het schandaal niet opgelost.

Voorlopig houd ik het er, zonder enige vorm van bewijs uiteraard, op dat dit uit de koker van Rutte komt. Al is Hoekstra ook een goede optie.
Onderhandelingstechnisch is Rutte toch helemaal niet logisch te verklaren? Ook zonder deze rel was er de komende weken nog wel intern gedoe geweest. Dat had hij in eventuele onderhandelingen juist enorm goed kunnen gebruiken.

Dat de stabiliteit van het CDA een gespreksonderwerp is lijkt mij niet onlogisch. En ik gok het erop, ook weer zonder bewijs, dat die samen met media analyse van de ambtenaren dit zo hebben opgeschreven.

En ik vind de ophef, zeker vanuit het CDA een tikje hypocriet. Rond het Binnenhof is al maanden zo niet langer de positie van Omtzigt al een gespreksonderwerp. Vooral hoe zijn manier van politiek bedrijven te combineren valt met deelname aan kabinet.

Voor CDA vooral ingewikkeld, omdat ze zich toch graag profileren als bestuurders partij. En niet als controleur van de macht. Niet voor niks dat Hoekstra nauwelijks de Rutte-doctrine heeft genoemd in de campagne. De antwoorden waarover Omtzigt meermaals woedend over was kwam van Hoekstra zijn ministerie. Het wordt wat lastig om wel de stass Fin en MP verantwoordelijk te houden, maar niet de minfin.

Eenzelfde discussie zag je overigens terug voor corona, besluitvorming ging toen wel erg veel via het coalitieoverleg en niet via de MR en Kamer.

Dat Rutte geen behoefte had aan openheid over de verkenning is denk ik niet zozeer over de positie van Omtzigt maar dat er dan risico is dat er nog dingen bekend worden die dat nu nog niet zijn. Er is pas een driekwart A4 bekend, dus er is vast meer. Dat de flirt met JA21 inhoudelijk misschien niks voorstelt, wat hij echt vindt van de onderhandelingsstijl van Hoekstra of nog iets heel anders dan je nu kan bedenken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_198745227
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die opmerking kan zomaar bij het CDA vandaan gekomen zijn, he? Daar loopt een fluistercampagne tegen Omtzigt, tenslotte. Maar sowieso, bij dit soort gesprekken worden er zaken gewoon besproken en als een partij zegt "Joh, die Omtzigt, kunnen we daar geen rustig plekje voor opzoeken?" dan mag en kan dat gewoon.

Doet niks af aan Omtzigts positie als Kamerlid en het is ook geen besluit, de andere partijen in de coalitie kunnen reageren door hun schouders op te halen en te zeggen dat ze geen issue met Omtzigt hebben of stellen dat dit een intern probleem voor het CDA is.
pi_198745663
quote:

[..]

Op de MH17 zaak is hij ook gedwongen stil te leggen netzoals de zaak Demmink.
Het zegt genoeg als ik zeg dat de MH 17 zaak gestopt moest worden en onze fijne vrienden van het demissionair kabinet in gesprek was met Rusland voor Gas!.
Omzicht is niet geliefd bij Rutte ,Omzicht haalde teveel boven water. En dat mag niet.
pi_198745664
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Moet ook laat Rutte maar peentjes zweten.
pi_198745666
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Elk ander zou zijn opgestapt.Rutte het stuk arrogant blijft gewoon . Ik ben voor nieuwe verkiezingen.
  maandag 29 maart 2021 @ 07:27:10 #274
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_198745838
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:18 schreef timmmmm het volgende:
Maar fantaseer lekker verder over wat die vier woorden allemaal kunnen betekenen
Goed topic weer vogeltjesdans.
pi_198745872
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 06:03 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Elk ander zou zijn opgestapt.Rutte het stuk arrogant blijft gewoon . Ik ben voor nieuwe verkiezingen.
De 'daders' zijn opgestapt. Waarom sou Rutte op moeten stappen? Omdat jouw onderbuik zegt dat dit bij Rutte vandaan kwam? Dan zegt mijn onderbuik dat Wilders en Baudet dit hebben voorgesteld. Als we dan toch politici gaan besmeuren omdat we ze weg willen hebben...

Er is geen enkele aanwijzing dat dit bij Rutte vandaan kwam. Het meest waarschijnlijk is gewoon dat hetgeen de verkenners zeggen waar is: het was een voorbereidende notitie, opgeschreven door de verkenners en de hen toegewezen ambtenaren. Die ambtenaren zijn al maanden bezig deze gesprekken voor te bereiden en al die maanden heeft de positie van Omtzigt binnen het CDA ter discussie gestaan.
pi_198745887
quote:

[..]

Een kijkje achter de schermen over de rol van ambtenaren bij formaties. Dit komt uit NRC van 13 maart, dus van voor de verkiezingen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)orbereidden-a4035423
pi_198745894
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:34 schreef timmmmm het volgende:
Inmiddels ben je ruimschoots van antwoorden voorzien.
Antwoorden die er vrijdag ook al waren en die in zo'n beetje alle media zijn langskomen. Wat was je doel van hetzelfde dansje voor de zoveelste keer uitvoeren?
We zien het woensdag wel.
  maandag 29 maart 2021 @ 07:38:24 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198745895
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 00:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Die opmerking kan zomaar bij het CDA vandaan gekomen zijn, he? Daar loopt een fluistercampagne tegen Omtzigt, tenslotte. Maar sowieso, bij dit soort gesprekken worden er zaken gewoon besproken en als een partij zegt "Joh, die Omtzigt, kunnen we daar geen rustig plekje voor opzoeken?" dan mag en kan dat gewoon.

Doet niks af aan Omtzigts positie als Kamerlid en het is ook geen besluit, de andere partijen in de coalitie kunnen reageren door hun schouders op te halen en te zeggen dat ze geen issue met Omtzigt hebben of stellen dat dit een intern probleem voor het CDA is.
Ze hadden het natuurlijk gewoon moeten omschrijven als "Omtzigt: promotie" en daarmee bedoelen ze dan "Omtzigt: wegpromoveren", dat is immers wat men van oudsher doet met in de weg lopers.

Had half NL gedacht dat ze hem een ministerspost wilden geven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198745904
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 07:36 schreef emmy het volgende:

[..]

Een kijkje achter de schermen over de rol van ambtenaren bij formaties. Dit komt uit NRC van 13 maart, dus van voor de verkiezingen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)orbereidden-a4035423
Paywall helaas.
We zitten nu (of eerder zaten) nog in de verkennende fase. Ik kan dus niet zien of het artikel ook daarover spreekt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2021 08:00:43 ]
pi_198746098
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 07:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

De 'daders' zijn opgestapt. Waarom sou Rutte op moeten stappen? Omdat jouw onderbuik zegt dat dit bij Rutte vandaan kwam? Dan zegt mijn onderbuik dat Wilders en Baudet dit hebben voorgesteld. Als we dan toch politici gaan besmeuren omdat we ze weg willen hebben...

Er is geen enkele aanwijzing dat dit bij Rutte vandaan kwam. Het meest waarschijnlijk is gewoon dat hetgeen de verkenners zeggen waar is: het was een voorbereidende notitie, opgeschreven door de verkenners en de hen toegewezen ambtenaren. Die ambtenaren zijn al maanden bezig deze gesprekken voor te bereiden en al die maanden heeft de positie van Omtzigt binnen het CDA ter discussie gestaan.
_O- _O-
Hoezo haal jij Wilders en Baudet erbij.

Jij zegt de verkenners spreken de waarheid waar baseer jij jou antwoord op? Heb jij bewijzen? Dan zie ik die graag.
Omtzigt laat zien wat er fout gaat. Dat zie je wel dat Rutte moest toegeven en aftreden. Had Omtzigt en Renske dit niet naar boven gehaald hadden wij nooit iets geweten en zaten al die slachtoffers nog dieper in de ellende. Jij praat Rutte goed en schoon en dat vind ik heel erg eng.
  maandag 29 maart 2021 @ 09:09:05 #281
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198746461
Al die mensen die van achter hun computer 100% zeker weten hoe de hazen lopen maar tegelijkertijd in elke post vooral aangeven totaal niet door te hebben hoe regeringsvorming in zijn werk gaat. Doe anders even eerst wat achtergrondonderzoek en lees je in over de procedures voordat je met van die wilde 'Rutte hangt'-theorietjes komt.
pi_198746591
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:09 schreef VoMy het volgende:
Al die mensen die van achter hun computer 100% zeker weten hoe de hazen lopen maar tegelijkertijd in elke post vooral aangeven totaal niet door te hebben hoe regeringsvorming in zijn werk gaat. Doe anders even eerst wat achtergrondonderzoek en lees je in over de procedures voordat je met van die wilde 'Rutte hangt'-theorietjes komt.
Al die mensen die van achter hun computer 100% zeker weten hoe de hazen lopen maar tegelijkertijd in elke post aangeven vooral de beklaagden de hand boven het hoofd te willen houden.

Inmiddels hebben meer dan genoeg mensen die er zeker wel verstand van hebben aangegeven dat er hier ergens iets niet pluis is. Ook partijleiders hebben aangedrongen op een debat. Dat komt er aankomende woensdag (mits alle betrokkenen dan coronavrij zijn). Zullen we dat eerst eens even fijn afwachten alvorens we op ons paardje klimmen om het voetvolk laatdunkend toe te spreken?
pi_198746743
Rutte gaat echt niet opstappen vanwege dit en er komen ook geen nieuwe verkiezingen.

het grootste riscico van dit gedoe zit bij het CDA. gaat Hoekstra moet namelijk hard zijn in zijn oordeel om zo Pieter Omzigt en zijn fans tevreden te houden. maar ook niet te hard dat hij het CDA buiten de coalitie houdt.

voor Rutte en de rest van de partijen is er niet heel veel aan de hand.
- Rudyard Kipling
pi_198746995
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:32 schreef DestroyerPiet het volgende:
Rutte gaat echt niet opstappen vanwege dit en er komen ook geen nieuwe verkiezingen.

het grootste riscico van dit gedoe zit bij het CDA. gaat Hoekstra moet namelijk hard zijn in zijn oordeel om zo Pieter Omzigt en zijn fans tevreden te houden. maar ook niet te hard dat hij het CDA buiten de coalitie houdt.

voor Rutte en de rest van de partijen is er niet heel veel aan de hand.
Ik verwacht ook niet dat Rutte de politiek verlaat.

Het risico zit zowel bij het CDA als bij de linkse partijen. Ook die zijn schijnbaar ter sprake gekomen.
En het risico is dat deze 4 partijen niet meer aan willen schuiven bij de onderhandelingen voor een nieuwe regering. En wat gaan D66 en VVD dan doen?

Maar voorlopig is alles speculatie, laten we woensdag afwachten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2021 09:58:41 ]
  maandag 29 maart 2021 @ 10:02:10 #285
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198747034
Als D'66 vasthoudt aan het aanboren van de linkervleugel dan kan het nog wel eens pittig worden met de VVD.
Praat over de hel en je komt er.
pi_198747185
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:02 schreef Scheepskok het volgende:
Als D'66 vasthoudt aan het aanboren van de linkervleugel dan kan het nog wel eens pittig worden met de VVD.
Als er woensdag geen echte antwoorden komen kan het ook wel eens moeilijk worden om die linkervleugel aan te boren. Sowieso verwacht ik dat de PvdA er dan geen trek in heeft. En de SP ook niet. Wat blijft er dan nog over op de linker vleugel? GroenLinks en PvdD?

Leuke tijden voor ons als toeschouwers.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2021 10:23:10 ]
pi_198747357
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

Het risico zit zowel bij het CDA als bij de linkse partijen. Ook die zijn schijnbaar ter sprake gekomen.
En het risico is dat deze 4 partijen niet meer aan willen schuiven bij de onderhandelingen voor een nieuwe regering. En wat gaan D66 en VVD dan doen?

denk dat bij de linkse partijen niet echt een risico zitten. sowieso was de aantekening niet heel hard over hun. Ik denk dat de linkse partijen meer een kans zien, want hoe meer verdeeldheid ze binnen het CDA weten te zaaien hoe groter de kans is dat zij aan mogen schuiven bij de onderhandelingen.
- Rudyard Kipling
pi_198747394
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:31 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

denk dat bij de linkse partijen niet echt een risico zitten. sowieso was de aantekening niet heel hard over hun. Ik denk dat de linkse partijen meer een kans zien, want hoe meer verdeeldheid ze binnen het CDA weten te zaaien hoe groter de kans is dat zij aan mogen schuiven bij de onderhandelingen.
Zowel Ploumen als Marijnissen hebben zich vrij duidelijk uitgesproken.
  maandag 29 maart 2021 @ 10:57:48 #289
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198747659
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:31 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

En als de PvdA toch zonder Groenlinks in de boot stapt dan maakt het weinig verschil of dat op papier stond of niet.
pi_198747715
Arib heeft een uitgebreid verslag gevraagd aan de verkenners. Ik neem aan dat dit verslag al zal tonen op welke verdedigingslijn de oud-verkenners gaan zitten. Misschien dat we het verslag al vandaag of morgen kunnen verwachten?
pi_198747959
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 08:19 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

_O- _O-
Hoezo haal jij Wilders en Baudet erbij.

Jij zegt de verkenners spreken de waarheid waar baseer jij jou antwoord op? Heb jij bewijzen? Dan zie ik die graag.
Omtzigt laat zien wat er fout gaat. Dat zie je wel dat Rutte moest toegeven en aftreden. Had Omtzigt en Renske dit niet naar boven gehaald hadden wij nooit iets geweten en zaten al die slachtoffers nog dieper in de ellende. Jij praat Rutte goed en schoon en dat vind ik heel erg eng.
Allereerst begon het niet bij Omtzigt en Leijten. Het begon bij slachtoffers die nog voor dit in het nieuws kwam advocaten in de hand namen. En vervolgens was de allereerste die kamervragen stelde Azarkan. Ik geef toe dat Omtzigt en Leijten in die zaak goed werk hebben gedaan, maar ook zonder hen was het echt wel boven tafel gekomen, het had hooguit wat langer geduurd. De rechtszaken liepen al, voordat Omtzigt van de hele affaire gehoord had.

En nee, ik heb geen bewijzen. Maar jij beschuldigt Rutte, dan moet jij bewijzen hebben.
pi_198748142
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als er woensdag geen echte antwoorden komen kan het ook wel eens moeilijk worden om die linkervleugel aan te boren. Sowieso verwacht ik dat de PvdA er dan geen trek in heeft. En de SP ook niet. Wat blijft er dan nog over op de linker vleugel? GroenLinks en PvdD?

Dat zeer zeker . Op dit moment staat geen een partij te springen. En staan VVD en D66 een beetje hulpeloos alleen.
pi_198748175
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Allereerst begon het niet bij Omtzigt en Leijten. Het begon bij slachtoffers die nog voor dit in het nieuws kwam advocaten in de hand namen. En vervolgens was de allereerste die kamervragen stelde Azarkan. Ik geef toe dat Omtzigt en Leijten in die zaak goed werk hebben gedaan, maar ook zonder hen was het echt wel boven tafel gekomen, het had hooguit wat langer geduurd. De rechtszaken liepen al, voordat Omtzigt van de hele affaire gehoord had.

En nee, ik heb geen bewijzen. Maar jij beschuldigt Rutte, dan moet jij bewijzen hebben.
Ik vermoed idd Rutte om de reden die ik al eerder heb neergelegd. Rutte is hoogst persoonlijk naar Buma gestapt dat Omtzigt onmiddellijk moest stoppen. Omtzigt heeft bij het debat toeslagenaffaire keihard uitgehaald naar Rutte en hij had volkomen gelijk .

Oh en ik ben geen CDA stemmer. :')
pi_198748179
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:
Ik geef toe dat Omtzigt en Leijten in die zaak goed werk hebben gedaan, maar ook zonder hen was het echt wel boven tafel gekomen
Het was misschien wel boven tafel gekomen, maar het is wel aan bepaalde vasthoudende kamerleden (en journalisten) te danken dat het onderwerp hoog op de agenda bleef. Dat de affaire keer op keer niet naar de achtergrond verdween na de zoveelste halfslachtige 'oplossing' vanuit het kabinet. Dat de kamerleden en de media zich zo vast beten in de kwestie dat stukken die opzettelijk werden achtergehouden toch boven tafel kwamen.

Misschien dat er zonder Azarkan, Omtzigt en Leijten wel andere kamerleden waren geweest die dit goed hadden opgepakt, maar zonder de samenwerking met en inzet van deze kamerleden hadden de gedupeerden nauwelijks iets voor elkaar gekregen.
  maandag 29 maart 2021 @ 11:55:25 #295
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198748462
Het is wel erg simpel om te zeggen dat het dan wel boven tafel was gekomen. Misschien heel wat jaren later, met daarbij behorende schade. En het doet ook afbreuk aan alle werk die Omtzigt en Leijten hebben geleverd om de regering op dit vlak ter verantwoording te roepen.

Er zijn zeer weinig kamerleden die zich zo hebben vastgebeten in een bepaald dossier waarbij ze het falen van dit land hebben aangetoond. En dat zie je nog minder bij kamerleden die onderdeel zijn van een regeringspartij. Die hebben er nog minder zin in om de regering op hakblok te zetten. Dat Omtzigt dit wel doet is heel gedurfd.
pi_198748904
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als er woensdag geen echte antwoorden komen, dan kan CDA eigenlijk ook niet aanschuiven. Als D66 niet betrokken is geweest bij het zinnetje over Omtzigt, dan kunnen ze eigenlijk niet als enige partij de VVD in het zadel houden. Zeker niet na hun pleidooi voor nieuw leiderschap.

Dan kan er plotseling een situatie ontstaat waarbij een meerderheid inschat dat nieuwe verkiezingen aantrekkelijker voor hen is.
pi_198749360
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 12:27 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Als er woensdag geen echte antwoorden komen, dan kan CDA eigenlijk ook niet aanschuiven. Als D66 niet betrokken is geweest bij het zinnetje over Omtzigt, dan kunnen ze eigenlijk niet als enige partij de VVD in het zadel houden. Zeker niet na hun pleidooi voor nieuw leiderschap.

Dan kan er plotseling een situatie ontstaat waarbij een meerderheid inschat dat nieuwe verkiezingen aantrekkelijker voor hen is.
voor het CDA heb je misschien gelijk voor de overige partijen kunnen prima nog formeren. die geven echt heel weinig om wat er precies intern met Omtzigt aan de hand is.

er komen geen nieuwe verkiezingen omdat iemand een naam bij een verkennend gesprek heeft genoemd.
- Rudyard Kipling
pi_198749433
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 12:57 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

voor het CDA heb je misschien gelijk voor de overige partijen kunnen prima nog formeren. die geven echt heel weinig om wat er precies intern met Omtzigt aan de hand is.

er komen geen nieuwe verkiezingen omdat iemand een naam bij een verkennend gesprek heeft genoemd.
Het gaat ook niet om wat er intern met Omtzigt aan de hand zou zijn. Het gaat om zoveel meer. Dat hebben zowel Ploumen als Marijnissen nu herhaaldelijk aangegeven.
pi_198749566
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:02 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om wat er intern met Omtzigt aan de hand zou zijn. Het gaat om zoveel meer. Dat hebben zowel Ploumen als Marijnissen nu herhaaldelijk aangegeven.
waarover dan precies?

je gaat echt niet vertellen dat Ploumen een kans op regeren laat liggen omdat Omtzigt is besproken in de verkennende gesprekken.
- Rudyard Kipling
pi_198749619
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:14 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

waarover dan precies?

je gaat echt niet vertellen dat Ploumen een kans op regeren laat liggen omdat Omtzigt is besproken in de verkennende gesprekken.
Dan niet, je weet schijnbaar niet wat ze gezegd hebben maar hebt je mening al klaar. We gaan het wel zien.
pi_198749763
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:14 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

waarover dan precies?

De PvdA heeft een hogere morele grens. Asscher stapte ook op terwijl Hoekstra en Rutte lachend doorgingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')