abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:09:33 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198696819
https://nos.nl/artikel/23(...)linkse-partijen.html

quote:
Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.

Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".

Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.

De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
pi_198696837
Tip: Gebruik de volgende keer even het knopje "open nieuw deel".

Dan wordt het nieuwe topic automatisch gereekst.
Dit voorkomt dat andere users een nieuw deel openen terwijl er al een nieuw topic is aangemaakt.
pi_198696851
Een debat kan trouwens wel spannend worden. Ollongren en Jorritsma hoeven technisch gezien helemaal niet te komen. Ik denk dat ze dan een debat moeten voeren met Arib of Tellegen (die laatste schijnt de grootste vinger in de pap in het presidium te hebben over de verkenners, als vertegenwoordigster van de grootste partij), die zijn politiek verantwoordelijk voor de verkenners...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198696852
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind het dus eigenlijk allemaal vrij onwaarschijnlijke opmerkingen vanuit de gesprekken. Die linkse partijen gaan voor de eerste ronde echt niet zeggen dat ze elkaar niet vast houden. Die kans is gewoon 0%.

"Inventariserende voorbereidingsnotitie",
"input voor de volgende ronde"

= Samenvatting hoofdpunten eerste ronde

"Geen directe weergave van de reeds gevoerde gesprekken"

= Interpretatie van de verkenners

Oftewel het is prima mogelijk dat de verkenners ruimte hebben gezien dat linkse partijen elkaar los zullen laten zonder dat zij het letterlijk hebben gezegd.

Die ruimte kun je al zien door uitspraken vóór en na de verkiezingen met elkaar te vergelijken.
In dit kader is het opvallend dat Ploumen gisteren zei dat de partijen elkaar niet loslaten, maar dat Klaver zei een zo progressief mogelijk kabinet te willen. Oftewel Klaver lijkt wel bereid om alleen met GL deel te nemen aan een kabinet als dit een zo progressief mogelijk kabinet oplevert. Daar heb je je ruimte al.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:19:45 #5
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198696916
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:13 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als dit gaat om wat de linkse partijen betreft qua ´vasthouden´ is dit een redelijke interpretatie. Maar dan heb je nog karaktermoord op Omtzigt. Dit moet ergens vandaan komen.

Of VVD of D66 of CDA hebben hier iets over gezegd. Dit speelt geen rol zo vroeg in formatie normaliter. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de verkenners Jorritsma en/of Ollongren zelf hebben besloten dat dit een bespreekpunt is.

Je zou eventueel kunnen zeggen dat dit vanuit Omtzigt zelf komt maar dat is al ontkracht door zijn vrouw. Dan blijven er niet veel opties over. Ik vind het redelijk dat er een debat over komt, bij voorkeur met Jorritsma en Ollongren.
pi_198696929
zie email 27 oktober
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:22:19 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198696960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:13 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Oftewel het is prima mogelijk dat de verkenners ruimte hebben gezien dat linkse partijen elkaar los zullen laten zonder dat zij het letterlijk hebben gezegd.

Die ruimte kun je al zien door uitspraken vóór en na de verkiezingen met elkaar te vergelijken.
In dit kader is het opvallend dat Ploumen gisteren zei dat de partijen elkaar niet loslaten, maar dat Klaver zei een zo progressief mogelijk kabinet te willen. Oftewel Klaver lijkt wel bereid om alleen met GL deel te nemen aan een kabinet als dit een zo progressief mogelijk kabinet oplevert. Daar heb je je ruimte al.
Maar hoe kan dit? Ik lees hier overal dat de oude verkenners niet hebben laten weten hoe de notitie tot stand is gekomen door die dekselse Ruttedoctrine en dat Rutte Omtzigt weg wil hebben.
Laffe huichelaar
pi_198697009
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Als dit gaat om wat de linkse partijen betreft qua ´vasthouden´ is dit een redelijke interpretatie. Maar dan heb je nog karaktermoord op Omtzigt. Dit moet ergens vandaan komen.

Of VVD of D66 of CDA hebben hier iets over gezegd. Dit speelt geen rol zo vroeg in formatie normaliter. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de verkenners Jorritsma en/of Ollongren zelf hebben besloten dat dit een bespreekpunt is.

Je zou eventueel kunnen zeggen dat dit vanuit Omtzigt zelf komt maar dat is al ontkracht door zijn vrouw. Dan blijven er niet veel opties over. Ik vind het redelijk dat er een debat over komt, bij voorkeur met Jorritsma en Ollongren.
Aanleiding kan al zijn dat Rutte, Kaag of iemand anders heeft gezegd zich zorgen te maken over de huidige situatie bij het CDA en een kritische rol van Omtzigt na het sluiten van een regeerakkoord.

De optie hem een mooie baan elders aan te bieden (vrijwillig vertrek) kan genoemd zijn. Zeker als je dit zo kort opschrijft is het natuurlijk zeer onhandig dat dit zo uitlekt.

Dat Rutte (en volgens hem ook Kaag) er kennelijk niet over willen debatteren maakt het erg lastig vast te stellen hoe groot dit is. En daardoor blijft het boven de markt hangen en lijkt het alsof men wel degelijk iets te verbergen heeft.
pi_198697025
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Maar hoe kan dit? Ik lees hier overal dat de oude verkenners niet hebben laten weten hoe de notitie tot stand is gekomen door die dekselse Ruttedoctrine en dat Rutte Omtzigt weg wil hebben.
Er is officieel niet meer over gezegd dan de mededeling die je hierboven ziet.
Daar kun je alle kanten mee op en tegelijk kun je er niks mee. En dat gebruikte Rutte dus ook.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:03 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697030
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:11 schreef spinazieruiker het volgende:
Tip: Gebruik de volgende keer even het knopje "open nieuw deel".

Dan wordt het nieuwe topic automatisch gereekst.
Dit voorkomt dat andere users een nieuw deel openen terwijl er al een nieuw topic is aangemaakt.
Dat deed ik.
pi_198697041
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat deed ik.
Oké. Ik ook. Normaal verschijnt er een melding "er is al een topic geopend" als je te laat bent. Die kreeg ik niet.

Bugje? @Danny
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:38 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697042
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Boos zijn we! Woedend! We worden beflikkerd!
pi_198697046
quote:
About bloody time.
Schandalig dat ze hier uberhaupt over moesten nadenken. :{
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:28:59 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Oké. Ik ook. Normaal verschijnt er een melding "er is al een topic geopend" als je te laat bent. Die kreeg ik niet.

Bugje? @:Danny
Ja er zat wel een soort glitch in bij het aanmaken waardoor ik een error kreeg. Ach, furst wurld problems.
pi_198697063
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:28 schreef Aurelius het volgende:

[..]

About bloody time.
Schandalig dat ze hier uberhaupt over moesten nadenken. :{
Zouden ze werkelijk hebben nagedacht?

Na de brief van Ploumen moesten ze wel.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:30:25 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198697079
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:25 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Aanleiding kan al zijn dat Rutte, Kaag of iemand anders heeft gezegd zich zorgen te maken over de huidige situatie bij het CDA en een kritische rol van Omtzigt na het sluiten van een regeerakkoord.

De optie hem een mooie baan elders aan te bieden (vrijwillig vertrek) kan genoemd zijn. Zeker als je dit zo kort opschrijft is het natuurlijk zeer onhandig dat dit zo uitlekt.

Dat Rutte (en volgens hem ook Kaag) er kennelijk niet over willen debatteren maakt het erg lastig vast te stellen hoe groot dit is. En daardoor blijft het boven de markt hangen en lijkt het alsof men wel degelijk iets te verbergen heeft.
Je ziet hopelijk zelf wel in hoe ernstig dat is. Dat je als een lijsttrekker van een andere partij aangeeft dat een kritisch lid van een ander partij richting een andere baan moet geduwd worden zodat jij er dan geen last meer van hebt.

Als dit de norm begint te worden dan moeten we ons ernstig zorgen gaan maken om controlerende functie van de Kamer.
pi_198697082
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:27 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Bugje? @:Danny
Was niet gekoppeld. Dat vereist een handeling van een mod. Nu moet het goed gaan.
zie email 27 oktober
pi_198697145
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Je ziet hopelijk zelf wel in hoe ernstig dat is. Dat je als een lijsttrekker van een andere partij aangeeft dat een kritisch lid van een ander partij richting een andere baan moet geduwd worden zodat jij er dan geen last meer van hebt.

Als dit de norm begint te worden dan moeten we ons ernstig zorgen gaan maken om controlerende functie van de Kamer.
Ik vind het ook zeer ernstig.

Bedoeling was zeker niet om het goed te praten, maar om te bedenken hoe het in de notitie terecht kan zijn gekomen.

Een uitspraak in de trant van "ik maak me zorgen over" klinkt wel plausibel. Groot genoeg om het mee te nemen naar een volgende ronde, klein genoeg om het te durven ontkennen. Maar daardoor niet minder ernstig.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:37:35 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697171
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:29 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Zouden ze werkelijk hebben nagedacht?

Na de brief van Ploumen moesten ze wel.
Wilders is degene die om het debat gevraagd heeft. Die doet het alleen volgens de geijkte weg.

Ploumen strijkt met de eer door er voor de show over te beginnen ipv waar ze er ook iets mee bereikt
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:38:14 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198697177
twitter
pi_198697248
twitter
pi_198697276
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wilders is degene die om het debat gevraagd heeft. Die doet het alleen volgens de geijkte weg.

Ploumen strijkt met de eer door er voor de show over te beginnen ipv waar ze er ook iets mee bereikt
Oké. Credits dat Wilders de eerste was.

Al ligt de oproep van Ploumen waarschijnlijk gevoeliger bij het CDA aangezien ze de PVV uitsluiten en de PvdA vaker de rol kiest van het redelijker alternatief voor het CDA.

Ik denk dat het CDA niet wil overblijven als de partij die overblijft en er voor zorgt dat er net wel of net geen meerderheid voor het debat ontstaat.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:54 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697279
quote:
Dat geeft eigenlijk al weg dat het CDA er dus niet achter zit. D66 en VVD zullen dus wel tegen een debat zijn, maar met z'n tweeën zijn ze nergens.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198697298
Slim van de PvdA om hierom te vragen. hoe meer onrust ze weten te creëren in het CDA hoe groter de kans is dat er straks een progressief kabinet zit.

overigens vraag ik me wel af hoe je woensdag een debat met Ollogren wil voeren als zij ziek thuis zit vanwege corona. volgens mij moet ze nu 14 dagen thuis blijven toch?

(hopelijk heeft ze trouwens niet al te erge klachten want ze is natuurlijk al een tijd ziek geweest en heeft mischien nog niet een hele sterke gezondheid)
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_198697307
D66 blijft angstvallig stil. Niet alleen Kaag, ook het D66-account, Jetten enz.

Waarschijnlijk wachten zij met hun steun voor een debat totdat duidelijk is dat het er toch wel komt.

Dan kunnen ze meegaan in de brede wens om te debatteren in plaats van een draai te moeten maken na de verklaring van Rutte gisteren dat ook Kaag niks te maken heeft met de notitie.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:16 #26
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697325
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat geeft eigenlijk al weg dat het CDA er dus niet achter zit. D66 en VVD zullen dus wel tegen een debat zijn, maar met z'n tweeën zijn ze nergens.
Of, en dit klinkt misschien gek, er zit gewoon achter wat men zegt dat erachter zit.
Laffe huichelaar
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:50 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697333
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:47 schreef DestroyerPiet het volgende:
Slim van de PvdA om hierom te vragen. hoe meer onrust ze weten te creëren in het CDA hoe groter de kans is dat er straks een progressief kabinet zit.

overigens vraag ik me wel af hoe je woensdag een debat met Ollogren wil voeren als zij ziek thuis zit vanwege corona. volgens mij moet ze nu 14 dagen thuis blijven toch?

(hopelijk heeft ze trouwens niet al te erge klachten want ze is natuurlijk al een tijd ziek geweest en heeft mischien nog niet een hele sterke gezondheid)
Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66. Je legt een bom onder deze twee partijen, en daarmee onder deze hele verkiezingsuitslag. Hoe veel partijen zullen nog samen willen werken als dit daadwerkelijk het geval is?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 10:51:21 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697347
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:49 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Of, en dit klinkt misschien gek, er zit gewoon achter wat men zegt dat erachter zit.
Als ik iedereen blind geloof, dan is dat puntje op magische wijze op dat papier gekomen. Iemand liegt, en er wordt niet gelogen als er niets achter zit.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198697394
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66. Je legt een bom onder deze twee partijen, en daarmee onder deze hele verkiezingsuitslag. Hoe veel partijen zullen nog samen willen werken als dit daadwerkelijk het geval is?
Je hoeft als PvdA alleen maar telkens de suggestie te wekken dat deze opmerking vanuit Hoekstra kwam. dat zal samen met de slechte uitslag voor het CDA voor nog meer onrust binnen die partij zorgen.
- Rudyard Kipling
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:59:27 #30
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697435
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Als ik iedereen blind geloof, dan is dat puntje op magische wijze op dat papier gekomen. Iemand liegt, en er wordt niet gelogen als er niets achter zit.
Dan heb je de verklaring niet gelezen hoe dat puntje op papier is gekomen
Laffe huichelaar
pi_198697450
quote:

[..]

Met welk doel?

De enige partij van de twee die in theorie nog zou kunnen profiteren van nieuwe verkiezingen is D66.
Zij hoeven alleen Rutte de schuld te geven en hun slogan 'nieuw leiderschap' af te stoffen.

Waarschijnlijk zullen de partijen rechts van de VVD en links van D66 stemmen zetels winnen.

Bij nieuwe verkiezingen is het ook maar de vraag of Hoekstra de CDA-lijst weer zal aanvoeren. Als ze Omtzigt aanwijzen kan het CDA na de slechte uitslag van 17 maart eerder groeien dan verder krimpen.

En nieuwe verkiezingen of niet, als dit opzettelijk is gebeurd wordt samenwerken vrij problematisch.
pi_198697491
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:47 schreef spinazieruiker het volgende:
D66 blijft angstvallig stil. Niet alleen Kaag, ook het D66-account, Jetten enz.

Waarschijnlijk wachten zij met hun steun voor een debat totdat duidelijk is dat het er toch wel komt.

Dan kunnen ze meegaan in de brede wens om te debatteren in plaats van een draai te moeten maken na de verklaring van Rutte gisteren dat ook Kaag niks te maken heeft met de notitie.
Ze zijn gewoon stil omdat Ollongren met name in het nauw zit en dat toch echt een partijtopper is (nota bene hun vice-premier). Die ga je niet aanvallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198697527
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Als je iedereen gelooft en logisch nadenkt, dan kom je er achter dat dit als voorbereidende notitie voor de gesprekken van die dag op dat papier stond. Dat komt dus van de verkenners zelf of van de ambtenaren die die gesprekken voorbereiden.

Blijft staan dat het geen pas geeft van plan te zijn over individuele kamerleden te gaan praten, maar er is dus geen partijleider die gezegd heeft dat Omtzigt weg moet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 11:07:12 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198697528
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:59 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan heb je de verklaring niet gelezen hoe dat puntje op papier is gekomen
Dat is correct.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:07:43 #35
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_198697532
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze zijn gewoon stil omdat Ollongren met name in het nauw zit en dat toch echt een partijtopper is (nota bene hun vice-premier). Die ga je niet aanvallen.
Een partijtopper op papier. Ollongren is echt een van de zwakste ministers ooit. Je moet het zeer bont maken wil je een motie van afkeuring van de Eerste Kamer tegen je aangenomen krijgen.

Ollongren is een mooi voorbeeld van waarom ambtenaren niet de politiek in moeten gaan. Andere bloedgroep.
pi_198697535
Hier is ook iets pikants aan de hand:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-onbeantwoord.html

Rutte:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, ze zegt nou zeg dat ook tegen de media als je ze vanavond ziet, dat wij er in elk geval niet over begonnen zijn"
Hieruit valt op te maken dat Rutte aan Kaag heeft gevraagd of zij het goed vond dat hij tegen de media zou zeggen dat zij er niet over begonnen zijn.

Dat is heel iets anders dan dat Kaag bevestigt dat Rutte (of zijzelf) er iets mee te maken heeft. Ze zijn er alleen niet over begonnen en het was Rutte's idee dat "samen" te verklaren.

Woordenspelletjes, we kennen ze van de premier :N
pi_198697564
twitter
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:38 #38
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_198697574
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Mooi, het spel is nu echt op de wagen.
pi_198697582
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:07 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Een partijtopper op papier. Ollongren is echt een van de zwakste ministers ooit. Je moet het zeer bont maken wil je een motie van afkeuring van de Eerste Kamer tegen je aangenomen krijgen.

Ollongren is een mooi voorbeeld van waarom ambtenaren niet de politiek in moeten gaan. Andere bloedgroep.
Ik geef toe dat ze in Den Haag (en bij veel kiezers) niet meer zo lekker ligt, maar dan nog ga je als partij je eigen vice-premier niet aanvallen.
pi_198697590
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Eerst wachten tot Ollongren weer gezond is. Voor hetzelfde geld duurt dat weken...
pi_198697616
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef spinazieruiker het volgende:

Rutte:
[..]

Hieruit valt op te maken dat Rutte aan Kaag heeft gevraagd of zij het goed vond dat hij tegen de media zou zeggen dat zij er niet over begonnen zijn.

Dat is heel iets anders dan dat Kaag bevestigt dat Rutte (of zijzelf) er iets mee te maken heeft. Ze zijn er alleen niet over begonnen en het was Rutte's idee dat "samen" te verklaren.

Rutte heeft het aan Kaag gevraagd, maar Kaag heeft aan Rutte gevraagd het te verklaren. Jij verdraait zijn woorden, Rutte stelde niet voor het samen te verklaren. In exact jouw quote staat dat Kaag dat vraagt.

Waarschijnlijk heeft Kaag het druk, of ze heeft geen zin in vragen over haar eigen verkenner en vice-premier.
pi_198697617
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik geef toe dat ze in Den Haag (en bij veel kiezers) niet meer zo lekker ligt, maar dan nog ga je als partij je eigen vice-premier niet aanvallen.
Je hoeft Ollongren niet af te vallen door te debateren over de herkomst van deze punten.

Als dit zaken zijn die door Rutte, Kaag en anderen zijn ingebracht dan haal je Ollongren juist uit de wind door de herkomst van de punten boven tafel te krijgen.
pi_198697634
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:14 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Je hoeft Ollongren niet af te vallen door te debateren over de herkomst van deze punten.

Als dit zaken zijn die door Rutte, Kaag en anderen zijn ingebracht dan haal je Ollongren juist uit de wind door de herkomst van de punten boven tafel te krijgen.
En waarschijnlijk komen ze dus niet van Rutte, Hoekstra, Kaag of welke partijleider ook.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:17:03 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697652
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef spinazieruiker het volgende:

Rutte:
[..]

Krankzinnig hoe jij alles zo verdraait. Zelfs een Baudet neemt het nauwer met de waarheid
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:19:36 #45
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697687
quote:
Onrust? Volgens mij is het wel redelijk voor de hand liggend dat dit uit de koker van de voorvechters van de Ruttedoctrine komt, dus VVD en D66
Het CDA heeft in 2 vd 3 kabinetten gezeten met Mark Rutte, en er spelen meerdere CDA'ers een rol in bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire. Misschien moet je je ongeremde afkeer voor D66 eens opzij zetten zodat je de situatie een beetje op waarde kan schatten: Als er een partij is die naast de VVD gekend is om 'Rutte-doctrine'-praktijken, dan is het het CDA wel. Het CDA is dé bestuurderspartij bij uitstek.
Echt, je mag best kritiek hebben op werkwijze van het kabinet, maar het is zo ongelofelijk doorzichtig dat je je pijlen specifiek op VVD+D66 richt - dan boeit het je dus ook allemaal eigenlijk niet, maar zoek je gewoon een stok om mee te slaan.
pi_198697692
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:17 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Krankzinnig hoe jij alles zo verdraait. Zelfs een Baudet neemt het nauwer met de waarheid
Dit is letterlijk wat Rutte zegt :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:20:42 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697709
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als je iedereen gelooft en logisch nadenkt, dan kom je er achter dat dit als voorbereidende notitie voor de gesprekken van die dag op dat papier stond. Dat komt dus van de verkenners zelf of van de ambtenaren die die gesprekken voorbereiden.

Blijft staan dat het geen pas geeft van plan te zijn over individuele kamerleden te gaan praten, maar er is dus geen partijleider die gezegd heeft dat Omtzigt weg moet.
Ik snap echt niet hoe je dit zo concludeert. Alle andere punten zijn duidelijk tot stand gekomen na input van de lijsttrekkers, alleen het Omtzigt puntje komt opeens uit de koker van de verkenners. Hoe dan?
pi_198697714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

En waarschijnlijk komen ze dus niet van Rutte, Hoekstra, Kaag of welke partijleider ook.
Maar als ze van een ambtenaar of Ollongren zelf afkomstig zijn is dat net zo bedenkelijk natuurlijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:21:55 #49
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697730
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jij trekt vergezochte conclusies uit uitspraken en doet dan of er allerlei vage toespelingen en verdraaiingen gebeuren terwijl je die zelf maakt

Echt krankzinnig
Laffe huichelaar
pi_198697745
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:20 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik snap echt niet hoe je dit zo concludeert. Alle andere punten zijn duidelijk tot stand gekomen na input van de lijsttrekkers, alleen het Omtzigt puntje komt opeens uit de koker van de verkenners. Hoe dan?
Ik vind de andere punten juist ook duidelijk niet uit de kokers van de lijsttrekkers komen. Hoe zou uit de kokers van de lijstrekkers kunnen komen dat links elkaar niet vast houdt? Dat ze dat nu al hebben gezegd of laten doorschemeren is zo onwaarschijnlijk, dat de gedachte al absurd is.
pi_198697766
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind de andere punten juist ook duidelijk niet uit de kokers van de lijsttrekkers komen. Hoe zou uit de kokers van de lijstrekkers kunnen komen dat links elkaar niet vast houdt? Dat ze dat nu al hebben gezegd of laten doorschemeren is zo onwaarschijnlijk, dat de gedachte al absurd is.
Kan wel degelijk door Rutte of Kaag gesuggereerd zijn dat de linkse partijen elkaar niet echt vasthouden. Dat die indruk sterk bestaat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_198697776
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Lees je quote nog eens (of kijk het interview), Rutte zegt letterlijk dat Kaag heeft gevraagd het te melden. Dat is exact wat jij quote. Nergens staat of wordt gesuggereerd dat Rutte dat heeft voorgesteld om het namens Kaag te doen. Jij verzint dat ter plekke.
pi_198697795
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het CDA heeft in 2 vd 3 kabinetten gezeten met Mark Rutte, en er spelen meerdere CDA'ers een rol in bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire. Misschien moet je je ongeremde afkeer voor D66 eens opzij zetten zodat je de situatie een beetje op waarde kan schatten: Als er een partij is die naast de VVD gekend is om 'Rutte-doctrine'-praktijken, dan is het het CDA wel. Het CDA is dé bestuurderspartij bij uitstek.
Echt, je mag best kritiek hebben op werkwijze van het kabinet, maar het is zo ongelofelijk doorzichtig dat je je pijlen specifiek op VVD+D66 richt - dan boeit het je dus ook allemaal eigenlijk niet, maar zoek je gewoon een stok om mee te slaan.
Dit inderdaad.

Het CDA had onder Balkenende net zo goed een handje van het bedekken van de waarheid.

Het CDA heeft heel lang een onderzoek tegengehouden naar de totstandkoming van Nederlandse steun aan de Irak-oorlog in 2003. De PvdA heeft dit in 2007 in het regeerakkoord van Balkenende IV moeten slikken. Doordat ambtelijke notities in de media terechtkwamen is pas in 2009 alsnog de Commissie-Davids ingesteld. En ook de status en werkwijze van die commissie was zeer omstreden.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:26:33 #54
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697809
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat heb ik al 3x uitgelegd. Links bestaat uit 3-4 partijen. Die houden elkaar niet allemaal vast nee. Dat lijkt me niet meer dan logisch. En als je verder kijkt in het blaadje, dan zie je bijvoorbeeld bij waarschijnlijk de PvdA staan dat die er een tweede linkse partij bij willen. Maar dat betekent wel dat er dan dus 1 van de linkse partijen buiten zou vallen - die houden ze dan al niet vast.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:27:10 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697819
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Sterker nog, de Ruttedoctrine werd al toegepast voor het cda opgericht was
Laffe huichelaar
pi_198697837
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Jij trekt vergezochte conclusies uit uitspraken en doet dan of er allerlei vage toespelingen en verdraaiingen gebeuren terwijl je die zelf maakt

Echt krankzinnig
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lees je quote nog eens (of kijk het interview), Rutte zegt letterlijk dat Kaag heeft gevraagd het te melden. Dat is exact wat jij quote. Nergens staat of wordt gesuggereerd dat Rutte dat heeft voorgesteld om het namens Kaag te doen. Jij verzint dat ter plekke.
Dat "het" te melden is in dit geval dat zij er niet over zijn begonnen.

Media (o.a. de Telegraaf) nemen dit nu over als dat er überhaupt niet over is gesproken.
Dat is net zo goed een interpretatie van wat Rutte zei als de mijne.

Intussen blijft het uit het kamp-D66 angstvallig stil.

Zullen we voor conclusies de meer uitgebreide reactie van Kaag zelf even afwachten?
pi_198697863
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:28 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Intussen blijft het uit het kamp-D66 angstvallig stil.

Zullen we voor conclusies de meer uitgebreide reactie van Kaag zelf even afwachten?
Ik verwacht geen reactie uit het kamp D66. Eén van hun toppers wordt geschoren, dan moet je stil zitten.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:32:38 #58
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198697898
Laten we gewoon eens kijken wat er op dat blaadje staat. Er zijn meerdere foto's, meerdere hoeken.

Dit zijn de beelden. Ik ga wel even proberen uit te schrijven wat er staat, als je suggesties hebt laat het me weten.

Edit:
Aandachtspunten 2e ronde VVD en D66

Terugkoppeling
Vragen en terugkoppeling aanwijzing twee verkenners in kringgesprek Voorzitter TK 2021
Terugkoppeling hoofdpunten gesprekken 17 partijen op 22-23/3. Los van individuele partij terugkoppeling:
1 linkse partijen houden elkaar niet echt vast.
2 Inhoudelijke thema's/nationaal herstelplan (zie bijgevoegd overzicht)
3 minderheidskabinet: weinig echt enthousiasme, enige steun
4 meerderheid EK voor niemand een must

3e partij
a PVV zie vragenlijst, proces
b CDA
1 persoonlijk contact MR en SK op punt verkenners en punt deelname kabinet met CDA
2 positie Omtzigt, functie elders
3 ??? CDA fractie
4 inbreng CDA / keuze Hoekstra post in kabinet
5 onderhandelingsstijl Hoekstra
6 rondgang 2e gesprek CDA daarna

4e en/of 5e partij
1 SP
2 ... partij?
3 ... niet, niet aan de beurt
4 ... voorwaarde 2e linkse partij (EK 6 zetels)
... ... 8 zetels (EK 7 zetels)

[ Bericht 14% gewijzigd door VoMy op 26-03-2021 11:48:38 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:37:31 #59
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198697976
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:28 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

[..]

Nou exact, dat lijkt me heel handig. Geen rare verdachtmakingen op basis van je eigen vergezochte conclusies.

Blij dat we tot je hebben kunnen doordringen
Laffe huichelaar
pi_198698026
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou exact, dat lijkt me heel handig. Geen rare verdachtmakingen op basis van je eigen vergezochte conclusies.

Blij dat we tot je hebben kunnen doordringen
Het is een verdachtmaking maar geen rare.

Het gemak waarmee media Rutte's woorden ruimer opschrijven dan wat hij feitelijk zegt is minstens zo raar.
Rutte kiest zijn woorden altijd zorgvuldig en heeft nu verschillende petten op. Dat verdient een kritische houding.

Ik begrijp dat D66 op dit moment de situatie even aankijkt maar zij zullen toch op een gegeven moment zelf hun eigen kant van het verhaal moeten vertellen. Op zijn laatst tijdens het debat. Ik ga er vanuit dat daar meer details uit zullen blijken dan "wij zijn er niet over begonnen".
pi_198698065
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:32 schreef VoMy het volgende:
a PVV is eigenlijk ...
"PVV zie vragenlijst, proces"
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:40:04 #62
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198698854
Elke partij op de VVD na steunt nu de motie, de kamervragen gaan er dus gewoon komen. Vraag me af of dit voor alle partijen ook voldoende is om in de tussentijd door te gaan met de nieuwe verkenners, of dat het hele proces on hold gaat tot Ollongren gehoord kan worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door kladderadatsch op 26-03-2021 12:46:05 ]
pi_198698995
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:40 schreef kladderadatsch het volgende:
Elke partij op de VVD na steunt nu de motie, de kamervragen gaan er dus gewoon komen. Vraag me af of dit voor alle partijen ook voldoende is om in de tussentijd door te gaan met de nieuwe verkenners, of dat het hele proces on hold gaat tot Ollongren gehoord kan worden.
Alleen de VVD niet? Hmmm waarom zou de VVD het niet steunen? :?
pi_198699149
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:40 schreef kladderadatsch het volgende:
Lijkt me dat het proces gewoon doorgaat. En dat Ollongren met een verhaaltje komt over de vertrouwelijkheid van de gesprekken en dat ze verder geen toelichting kan geven op wat er in die notitie stond. Daar zijn een paar Kamerleden dan even boos over en dat was het dan weer.
pi_198699240
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Lijkt me dat het proces gewoon doorgaat. En dat Ollongren met een verhaaltje komt over de vertrouwelijkheid van de gesprekken en dat ze verder geen toelichting kan geven op wat er in die notitie stond. Daar zijn een paar Kamerleden dan even boos over en dat was het dan weer.
Als alle fractie-voorzitters zeggen dat ze het prima vinden dat openbaar gemaakt mag worden wat zij over Omtzigt hebben gezegd, dan is het toch prima? En als één iemand dat niet wil, dan is het verder ook wel duidelijk :D
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:06:29 #66
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198699263
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:49 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Alleen de VVD niet? Hmmm waarom zou de VVD het niet steunen? :?
Ja heel mysterieus. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198699281
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja heel mysterieus. :+
Schijnbaar toch ook steun van de VVD: https://nos.nl/artikel/23(...)elekte-notities.html
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:08:19 #68
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198699295
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af. Ploumen heeft iig gezegd dat ze eerst duidelijkheid in de vorm van een openbaar Kamerdebat wil en pas daarna eventueel in zal gaan op een uitnodiging voor nieuwe gesprekken. Ik weet eigenlijk niet hoe andere partijen er tegenover staan, vandaar.
pi_198699381
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Schijnbaar toch ook steun van de VVD: https://nos.nl/artikel/23(...)elekte-notities.html
Wat ik ook al zei: D66 en VVD steunen het debat zodra het onvermijdelijk is, om niet de enigen te zijn die het niet steunden.

Het is volgens mij ook vrij gebruikelijk dat principiële zaken waarvoor zich een duidelijke meerderheid aftekent unaniem worden gesteund. Net als bij onderzoekscommissies, parlementaire enquêtes enz.
pi_198699414
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:08 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af. Ploumen heeft iig gezegd dat ze eerst duidelijkheid in de vorm van een openbaar Kamerdebat wil en pas daarna eventueel in zal gaan op een uitnodiging voor nieuwe gesprekken. Ik weet eigenlijk niet hoe andere partijen er tegenover staan, vandaar.
De nieuwe verkenners zijn in principe niet belast met de reden waarom de vorige zijn gestopt. Zij kunnen een nieuwe start maken, zoals ze ook hebben aangekondigd.

(Waarbij ze op dit moment uiteraard op de scherven van de vorige verkenners zullen stuiten)

Of ze de eerste ronde daadwerkelijk kunnen afmaken hangt er vanaf of alle partijen ingaan op een uitnodiging. In een aantal gevallen zal dat eerste gesprek sowieso pas na het debat plaatsvinden lijkt het.

Misschien gaan er wel enkele gesprekken komen vóór het debat, maar reken op flink wat vertraging.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:19:00 #71
3542 Gia
User under construction
pi_198699474
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:14 schreef Hanca het volgende:

Rutte heeft het aan Kaag gevraagd, maar Kaag heeft aan Rutte gevraagd het te verklaren. Jij verdraait zijn woorden, Rutte stelde niet voor het samen te verklaren. In exact jouw quote staat dat Kaag dat vraagt.

Waarschijnlijk heeft Kaag het druk, of ze heeft geen zin in vragen over haar eigen verkenner en vice-premier.
Of:
Kaag heeft Ollongren ingefluisterd hierover te beginnen bij de gesprekken en daarop zouden Rutte en Kaag instemmend of de mogelijkheid overwegend, geantwoord kunnen hebben.

Ollongren: zou het de samenwerking met het CDA helpen als Omtzigt uit de kamer zou gaan?
Rutte/Kaag: dat zou zeker schelen voor de onderhandelingen.

Hebben ze het wel gezegd, maar zijn er niet over begonnen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:26:01 #72
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198699580
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ah kijk aan. Maar goed, Ollongren en Jorritsma kunnen ook nog gewoon bot weigeren lees ik. Lekkere clusterfuck iig. :+
pi_198699629
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:15 schreef spinazieruiker het volgende:
Misschien gaan er wel enkele gesprekken komen vóór het debat, maar reken op flink wat vertraging.
Ollogren zit ziek thuis, dus kan niet naar de kamer komen om te debatteren. zelfs als ze geen klachten ontwikkeld duurt dat volgens mij 14 dagen ofzo. dus ben benieuwd of ze echt ook zo lang alles op slot gooien.
- Rudyard Kipling
pi_198699717
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Of:
Kaag heeft Ollongren ingefluisterd hierover te beginnen bij de gesprekken en daarop zouden Rutte en Kaag instemmend of de mogelijkheid overwegend, geantwoord kunnen hebben.

Ollongren: zou het de samenwerking met het CDA helpen als Omtzigt uit de kamer zou gaan?

Als het niet is besproken in gesprekken met Kaag en Rutte tegelijk, dan weet Ollongren in elk geval of zij en/of Jorritsma het hebben bedacht, of dat het op een andere manier via Rutte of een ambtenaar in de stukken terecht is gekomen.

Als Ollongren dat weet dan kunnen we er rustig vanuit gaan dat ook Kaag méér weet dan wat zij zelf heeft gezegd.

Indien de verkenners het zelf hebben verzonnen dan zal D66 de eigen verkenner/minister in bescherming nemen en verklaart dit ook de aarzeling om erover te willen debatteren.
Als het toch van Kaag/D66 komt dan is hun rol in de Rutte-doctrine groter dan gedacht en zet dit hun hele verhaal over nieuw leiderschap behoorlijk onder druk.
Als het van Rutte of een minAZ-ambtenaar komt dan is de vraag of D66 Rutte spaart of dat we vuurwerk krijgen tijdens het debat.

Eén ding is zeker: de kabouters hebben de notities niet gemaakt.
pi_198699728
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hoekstra is na bekend worden notitie ook direct naar buiten gekomen met een verklaring. Voor deze keer geloof ik die. Misschien zit Hugo de Jonge er wel achter want wat gaat hij straks doen als er een kabinet is zonder CDA :P
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
pi_198699749
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:33 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Als het niet is besproken in gesprekken met Kaag en Rutte tegelijk, dan weet Ollongren in elk geval of zij en/of Jorritsma het hebben bedacht, of dat het op een andere manier via Rutte of een ambtenaar in de stukken terecht is gekomen.

Als Ollongren dat weet dan kunnen we er rustig vanuit gaan dat ook Kaag méér weet dan wat zij zelf heeft gezegd.

Indien de verkenners het zelf hebben verzonnen dan zal D66 de eigen verkenner/minister in bescherming nemen en verklaart dit ook de aarzeling om erover te willen debatteren.
Als het toch van Kaag/D66 komt dan is hun rol in de Rutte-doctrine groter dan gedacht en zet dit hun hele verhaal over nieuw leiderschap behoorlijk onder druk.
Als het van Rutte of een minAZ-ambtenaar komt dan is de vraag of D66 Rutte spaart of dat we vuurwerk krijgen tijdens het debat.

Eén ding is zeker: de kabouters hebben de notities niet gemaakt.
Rutte stapt opzij. Kaag MP tadaaa
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:40:06 #77
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198699819
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Of:

Hoe kom je erbij dat ze Omtzigt uit de Kamer willen hebben? :?
Laffe huichelaar
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:44:41 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198699900
Het is echt lachwekkend om te denken dat D66 dit opgezet heeft om Rutte te wippen, of dat Ollongren uit zichzelf bedacht heeft om over Omtzigt te beginnen - sowieso, er zijn twee verkenners, maar blijkbaar gaat Ollongren ook als enige over wat er op de agenda staat. De hele koppeling tussen de Rutte-doctrine, een term die iedereen hier maar gewoon erbij is gaan halen want dat schopt zo lekker, en Sigrid Kaag/Ollongren is ook volledig uit de lucht gegrepen.

Niemand weet echt wat ermee bedoeld werd, maar zodra je de lijn van de Telegraaf gaat volgen in de hitserigheid, geef je in ieder geval aan dat het je eigenlijk inhoudelijk allemaal niet interesseert en dat het gewoon schreeuwen om het schreeuwen is.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 13:48:29 #79
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198699953
Rutte doet nu wel heel erg zijn best om zichzelf in deze heel verdacht te maken moet ik heel eerlijk zeggen. D66 steunt het debat nu ook, en Rutte blijft voet bij stuk houden dat het echt niet hoeft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198699990
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Echt krankzinnig
Op het risico af dat ik weer voor krankzinnige wordt uitgemaakt wil ik toch even terug naar deze zin:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, ze zegt nou zeg dat ook tegen de media als je ze vanavond ziet, dat wij er in elk geval niet over begonnen zijn"
Eigenlijk is het geen zin maar zijn het er minimaal twee, misschien zelfs wel drie incomplete.

Mijn interpretatie was dat het Rutte's idee was om samen te verklaren dat zij er niet over begonnen waren, wat niet uitsluit dat er toch over Omtzigt is gesproken.

Laat ik een poging doen het citaat iets neutraler te ontleden:
quote:
"Ik wil u wel duidelijk maken dat ik, noch mevrouw Kaag, en ik heb haar dat gevraagd, er in elk geval niet over begonnen zijn. Ze heeft gezegd dat ook tegen de media te zeggen als ik ze vanavond zou zien."
Als Rutte dit bedoelde, dan heeft hij alleen bij Kaag gecheckt dat zij niet over Omtzigt begonnen zijn en was het Kaag's eigen verzoek aan Rutte dit aan de media te laten weten.

Deze interpretatie, dat Rutte en Kaag er niet over begonnen zijn, sluit nog altijd niet uit dat er in hun gesprekken met de verkenners wel over Omtzigt is gesproken. De verkenners kunnen er ook zelf naar gevraagd hebben, waarop Rutte uiteraard niet geantwoord zal hebben dat hij en Omtzigt dikke vrienden zijn. De betekenis die de verkenners c.q. ondersteunende ambtenaren aan zo'n gesprekje hebben gegeven is uiteraard voor hun rekening. In een tweede gespreksronde had die interpretatie gecheckt en gewogen kunnen worden, een waarschijnlijke reden waarom dit kennelijk op de agenda stond.

Er zal niet gevraagd zijn of Rutte en Kaag bereid zijn met Omtzigt samen te werken, maar de actualiteit over de situatie binnen het CDA zal vast ter sprake zijn gekomen. Aangezien de situatie binnen de partij (samen met de verkiezingsuitslag) ook invloed heeft op de vraag of de partij wil regeren en zo ja wanneer Hoekstra bereid is om aan te haken.

De woordkeuze en het lekken heeft het doen escaleren. Maar als het op zo'n soort manier is gegaan (verkenners hadden een aanleiding iets over Omtzigt op te schrijven, maar naar de exacte betekenis voor de coalitievorming moest nog worden gezocht) dan had Rutte mijns inziens rustig kunnen toegeven dat het kort over het CDA en de situatie rond Omtzigt is gegaan, maar dat de positie van Omtzigt wat hem betreft verder geen inzet is voor eventuele onderhandelingen met die partij.

Juist door het mistig te houden heeft hij extra aanleiding gegeven voor het debat.
pi_198700052
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:44 schreef VoMy het volgende:
Het is echt lachwekkend om te denken dat D66 dit opgezet heeft om Rutte te wippen, of dat Ollongren uit zichzelf bedacht heeft om over Omtzigt te beginnen - sowieso, er zijn twee verkenners, maar blijkbaar gaat Ollongren ook als enige over wat er op de agenda staat. De hele koppeling tussen de Rutte-doctrine, een term die iedereen hier maar gewoon erbij is gaan halen want dat schopt zo lekker, en Sigrid Kaag/Ollongren is ook volledig uit de lucht gegrepen.

Niemand weet echt wat ermee bedoeld werd, maar zodra je de lijn van de Telegraaf gaat volgen in de hitserigheid, geef je in ieder geval aan dat het je eigenlijk inhoudelijk allemaal niet interesseert en dat het gewoon schreeuwen om het schreeuwen is.
Ollongren ligt nu op het hakblok, maar wie zegt dat Jorritsma niet exact hetzelfde blaadje in haar tas had zitten?
pi_198700099
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:57 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Ollongren ligt nu op het hakblok, maar wie zegt dat Jorritsma niet exact hetzelfde blaadje in haar tas had zitten?
Waarschijnlijk wel, want het was een getypt A4tje.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:02:16 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198700114
quote:

[..]

Ik neem aan dat Jorritsma eenzelfde of soortgelijk blaadje had ja. Ik snap de hele focus op D66/Ollongren niet in dit verhaal. Ollongren is toevallig de verkenner die het met VVD/D66 - om niet bekende redenen - over deze onderwerpen ging hebben. Wat daar D66 aan is, is niet duidelijk, aangezien we niet weten hoe het onderwerp Omtzigt op de agenda is gekomen.
Maar goed, de immer zwakzinnige Wouter de Winther samen met zijn NSB-huisblaadje De Telegraaf zijn het alweer helemaal tegen D66 aan het spinnen. Uiteraard, eergister waren ze nog een dankbaar vehikel voor de fluistercampagne van de CDA-top, nu schreeuwen ze moord en brand over Omtzigt als de hypocriete kakkerlakken die ze zijn.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:06:43 #84
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198700159
quote:

[..]

Het lijkt me dat zij exact dezelfde talking points in haar tas had zitten.

Ollongren ligt op het hakblok omdat zij die notities heeft gelekt
Laffe huichelaar
pi_198700197
twitter

Arib wil een verslag
zie email 27 oktober
pi_198700202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:06 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het lijkt me dat zij exact dezelfde talking points in haar tas had zitten.

Ollongren ligt op het hakblok omdat zij die notities heeft gelekt
Je papieren niet afschermen is genoeg reden om op een hakblok te eindigen.

Ik zie hier ook mensen roepen dat Ollongren de agenda bepaalde. Dat is nergens op gebaseerd. De kans is groot dat de notitie is uitgewerkt door iemand van de ambtelijke ondersteuning. Met de mogelijkheid dat de pikante woordkeuze niet van de verkenners, noch van één van de beoogde fractievoorzitters is...

Door Ollongren alle schuld te geven blijven anderen mogelijk onterecht buiten schot.
pi_198700256
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:09 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Arib wil een verslag
Heel goed.

Rutte zei dat de verantwoordelijkheid voor de opdracht aan de oude verkenners bij de kamer en de kamervoorzitter lag. Dan kan hij dat krijgen ook. Zoals Arib in haar brief schrijft is de opdracht van de oude verkenners misschien gestopt, maar is hun werk onlosmakelijk onderdeel van de kabinetsvorming.

Laat de nieuwe verkenners maar even wachten tot na het debat. De notulen van het debat lezen scheelt hen een hoop tijd.
pi_198700334
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:35 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel verstreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2021 14:20:15 ]
pi_198700347
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:18 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel versterken.
Dat was hij voor mij al.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 14:27:03 #92
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198700465
quote:

[..]

Zou wel terecht zijn eigenlijk. Rutte's houdbaarheid is na dit geintje wel verstreken.
Nu pas?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198700520
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nu pas?
Nouja genoeg mensen nog die op hem gestemd hebben.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 maart 2021 @ 14:37:57 #94
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198700608
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:31 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Nouja genoeg mensen nog die op hem gestemd hebben.
Je denkt dat mensen die op hem stemmen daar nog een ene zak om geven na de toeslagenaffaire?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198701220
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 13:35 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:

[..]

Zelfs als Rutte zou opstappen is de kans op premier Kaag gewoon heel klein.
zie email 27 oktober
pi_198701327
De vinger op de zere plek leggen doen kamerleden maar al te graag bij andere landen. Maar als een tweede kamerlid de vinger op de zere plek legt in ons eigen politiek bestel, dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar.

Nederland stemt graag op uiterlijk vertoon en niet op inhoud. SK is dan een vreemde eend in de bijt, al heb ik het vermoeden dat haar inhoud meer uiterlijk vertoon is :P
pi_198701702
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 15:33 schreef appeleibanaan het volgende:
De vinger op de zere plek leggen doen kamerleden maar al te graag bij andere landen. Maar als een tweede kamerlid de vinger op de zere plek legt in ons eigen politiek bestel, dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar.

Nederland stemt graag op uiterlijk vertoon en niet op inhoud. SK is dan een vreemde eend in de bijt, al heb ik het vermoeden dat haar inhoud meer uiterlijk vertoon is :P
Als er iemand veel houdt van uiterlijk vertoon is dat ook Omtzigt zelf wel, natuurlijk...
pi_198701997
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 15:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zelfs als Rutte zou opstappen is de kans op premier Kaag gewoon heel klein.
Dat eist zij dan op als 2e partij. Vanaf augustus 2020 zit zij al op die functie te azen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:41:00 #100
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198702136
quote:

[..]

Wat heeft rutte precies gedaan dan?
Laffe huichelaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')