quote:Suezkanaal wordt geblokkeerd door dwarsliggend containerschip
Het Suezkanaal in Egypte wordt al uren geblokkeerd door een enorm containerschip dat schuin overdwars is komen te liggen in de smalle waterweg. Het scheepsverkeer tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee is daardoor in beide richtingen volledig stil komen te liggen.
Ondanks verscheidene pogingen is het dinsdagavond nog altijd niet gelukt om het 400 meter lange schip weer recht te trekken. Het vrachtschip Ever Given van rederij Evergreen voer maandagavond het Suezkanaal op.
De Ever Given vaart onder de Panamese vlag en is vanuit China onderweg naar de haven van Rotterdam. Het schip zou op 31 maart in Nederland moeten aankomen.
Het Suezkanaal is 193 kilometer lang en minimaal 205 meter breed. De vaargeul is de kortste maritieme route tussen Europa en Azi.
https://www.nu.nl/opmerke(...)-containerschip.html
Groter dan een flat.quote:Op woensdag 24 maart 2021 01:08 schreef -XOR- het volgende:
Als je die foto zo ziet lijkt het net alsof er in een groot buitenzwembad een bootje met wat blokjes erop de boel barricadeert terwijl zo'n ding natuurlijk enorm is.
Dat schip is gewoon 400 meter lang! En het Suez kanaal is op z'n smalst 250 meter breed dus..quote:Op woensdag 24 maart 2021 01:08 schreef -XOR- het volgende:
Als je die foto zo ziet lijkt het net alsof er in een groot buitenzwembad een bootje met wat blokjes erop de boel barricadeert terwijl zo'n ding natuurlijk enorm is.
Die was ie vergeten, hij wou ff draaien om dat pakje van je alsnog op te halen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 01:21 schreef Gehrman het volgende:
Hopelijk zit m'n AliExpress pakketje er niet tussen.
quote:
EVER GIVEN (IMO: 9811000) is a Container Ship that was built in 2018 (3 years ago) and is sailing under the flag of Panama.quote:Op woensdag 24 maart 2021 01:08 schreef -XOR- het volgende:
Als je die foto zo ziet lijkt het net alsof er in een groot buitenzwembad een bootje met wat blokjes erop de boel barricadeert terwijl zo'n ding natuurlijk enorm is.
quote:Op woensdag 24 maart 2021 10:53 schreef WammesWaggel het volgende:
[ link | afbeelding ]
En het geeneens proberen te verbergen
Ik vrees van welquote:Op woensdag 24 maart 2021 01:21 schreef Gehrman het volgende:
Hopelijk zit m'n AliExpress pakketje er niet tussen.
1 richting. Per dag zijn er 2 convooien (1 in iedere richting). Er zit een "passage" punt in het kanaal die 2-baanskanaals is, van een kilometer of 70, dus die convooien zijn zo geplanned dat ze elkaar daar passeren.quote:Op woensdag 24 maart 2021 11:59 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens, ik vroeg mij dit nu af.
Is het Suezkanaal eenrichtingsverkeer (bijvoorbeeld de ene dag vanuit de rode Zee en de andere dag vanaf de Middellandse Zee), of moeten schepen elkaar passeren?
Dat gaat nog dagen duren als ik dit zo zie. Las dat die vastgelopen was, moet muurvast zitten. Denk dat ze de lading moeten overhevelen, baggeren en dan kijken als ze kunnen draaien.quote:
Binnenkort wacht hem hetzelfde lot als Francesco Schettino maar dan in een Egyptische gevangenis..quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:17 schreef VEM2012 het volgende:
Zat de kapitein te genieten van een lekker porno filmpje ofzo?
Ze kunnen toch even een touwtje naar dat schip erachter gooien en het met bruut geweld oplossen. Dat ding heeft 20.000 containers aan boord die zet je niet even over.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:14 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat gaat nog dagen duren als ik dit zo zie. Las dat die vastgelopen was, moet muurvast zitten. Denk dat ze de lading moeten overhevelen, baggeren en dan kijken als ze kunnen draaien.
Je kunt je geld terug vragen en dan krijg je het later alsnogquote:Op woensdag 24 maart 2021 01:21 schreef Gehrman het volgende:
Hopelijk zit m'n AliExpress pakketje er niet tussen.
De kapitein zal toch wel een loods aan boord hebben. Sowieso vind ik het hele harde wind verhaal nogal raarquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:24 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Binnenkort wacht hem hetzelfde lot als Francesco Schettino maar dan in een Egyptische gevangenis..
Vandaag ergens gelezen, weet alleen niet meer waar, maar tijd geleden was er ook een schip wat vastgelopen was welke olie vervoerde. Die heeft een paar dagen vastgezeten en moesten ze de olie wegpompen. Hoe lichter het schip hoe hoger het ligt, en wat ik zo begrijp is hij vastgelopen in wat zandbanken, dan kun je wel baggeren maar zal je ook het gewicht van het schip moeten verlichten.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:26 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ze kunnen toch even een touwtje naar dat schip erachter gooien en het met bruut geweld oplossen. Dat ding heeft 20.000 containers aan boord die zet je niet even over.
Met bruut geweld trek je enkel de scheepsconstructie kapot.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:26 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ze kunnen toch even een touwtje naar dat schip erachter gooien en het met bruut geweld oplossen. Dat ding heeft 20.000 containers aan boord die zet je niet even over.
Dan maar met een paar man duwen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:31 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Met bruut geweld trek je enkel de scheepsconstructie kapot.
Olie is wat makkelijker weg te pompen dan containers van een schip halen met kraan denk.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:29 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Vandaag ergens gelezen, weet alleen niet meer waar, maar tijd geleden was er ook een schip wat vastgelopen was welke olie vervoerde. Die heeft een paar dagen vastgezeten en moesten ze de olie wegpompen. Hoe lichter het schip hoe hoger het ligt, en wat ik zo begrijp is hij vastgelopen in wat zandbanken, dan kun je wel baggeren maar zal je ook het gewicht van het schip moeten verlichten.
Maar ben geen expert, zullen het de komende dagen wel merken wat ze gaan doen. Zou mij verbazen als ze zo'n ding ff lostrekken, hopelijk maken ze wel beelden.
Van Frankrijk naar Japan via Panama is minder dan 1000km 'verder' varen dan via Suez, dus dat maakt ook geen reet uitquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Voor de Russen ook als zij weer eens tegen Japan gaan strijden.
Als het met bruut geweld niet lukt, gebruik je er te weinig vanquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:31 schreef PzKpfw het volgende:
Met bruut geweld trek je enkel de scheepsconstructie kapot.
Gewoon via Kaapstad. Net zoals in 1904/1905.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Als er nu een strijd uitbreekt in de Persian Gulf dan is dat wel wat onhandig voor het Westen, logistiek gezien.
Voor de Russen ook als zij weer eens tegen Japan gaan strijden.
Niet dat ik zeg dat er sprake is van sabotage, heur
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Het lijkt alsof hij eerst te ver naar links afdreef en toen overcompenseerde naar rechts..quote:
quote:Voor de liefhebber: o.a. op www.myshiptracking.com/ kun je de live situatie bekijken, en ook terugkijken hoe deze zwabberkoningin het voor elkaar kreeg. Zoom in op het Suez-kanaal en je ziet het schip zo liggen. Druk links op de playbak-knop en vul dan 23/03/2021 06:15:00 in. Het lijkt dat dit schip een stuk harder voer dan haar voorgangers.
ScherpeHaan
|
24-03-2021
|
10:19
|
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000quote:Op woensdag 24 maart 2021 13:52 schreef vipergts het volgende:
Volgens al jazeera zijn ze weer onderweg.
Naar het schijnt is de eerste gangbang zo ook ooit ontstaan.quote:Op woensdag 24 maart 2021 13:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Als het met bruut geweld niet lukt, gebruik je er te weinig van![]()
En dan?quote:Op woensdag 24 maart 2021 15:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik terrorist was zou ik op een idee komen. Kaap een containerschip, leg hem dwars in het Suez-kanaal, laat hem zinken en de halve wereldbol zit zonder zijn pakjes uit China
Hij zit toch nog vast schijnbaar https://www.transport-onl(...)n-in-het-suezkanaal/quote:Op woensdag 24 maart 2021 13:52 schreef vipergts het volgende:
Volgens al jazeera zijn ze weer onderweg.
Erg indrukwekkend is dat tij verval niet. Bij Suez minder dan een meter en dan moet je nog iets van tien kilometer door een relatief smal kanaal. Van dat tij blijft niet veel over verwacht ik. Hooguit dat de stroomrichting bij afgaand water wat handiger is om de zaak vlot te trekken.quote:Op woensdag 24 maart 2021 14:46 schreef Hyperdude het volgende:
Hoogwater duurt nog even. Als dat alleen al genoeg is.
[ afbeelding ]
https://www.tide-forecast.com/locations/Suez-Egypt/tides/latest
Niks veranderdquote:Op woensdag 24 maart 2021 01:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hij beweegt nog steeds niet![]()
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000
Klinkt als een plan van:quote:Op woensdag 24 maart 2021 15:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Als ik terrorist was zou ik op een idee komen. Kaap een containerschip, leg hem dwars in het Suez-kanaal, laat hem zinken en de halve wereldbol zit zonder zijn pakjes uit China
Ik denk dat er wel wat krachttermen zijn gevallen sedert dienquote:
Gave site. Hij ligt nog steeds vast. En bij de rode zee lijkt er een flinke verzameling schepen te zijn.quote:Op woensdag 24 maart 2021 13:51 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Het lijkt alsof hij eerst te ver naar links afdreef en toen overcompenseerde naar rechts..
[..]
Hahahha incomingquote:Op woensdag 24 maart 2021 20:40 schreef Qarrad het volgende:
Ik vermoed dat Hugo de Jonge binnen afzienbare tijd op Twitter verschijnt om uit te leggen dat de vaccinaties helaas opnieuw vertraging hebben opgelopen omdat ze net in dat ene schip achter het dwarsliggende schip zaten.
Daar komt ie ook vast te liggen?quote:Op woensdag 24 maart 2021 17:42 schreef nostra het volgende:
Dat wordt totale chaos straks in Rotterdam.
In Rotterdam is de bemanning vast alweer nuchter.quote:
quote:Op woensdag 24 maart 2021 22:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Cargo ship drew a penis and butt before getting stuck in Suez Canal
[ twitter ]
https://nypost.com/2021/0(...)stuck-in-suez-canal/
van 82 euroquote:Op woensdag 24 maart 2021 22:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Mijn 10 inch / 132 GB / 4G tablet van 82 euro zit op dat schip
En dan? Dan heb je nog steeds een berg containers en resten schip die het kanaal blokkeren. Het is niet zo dat het er 200 meterdiep is of zo.quote:Op woensdag 24 maart 2021 22:32 schreef Raw85 het volgende:
Is het niet goedkoper om dat schip gewoon op te blazen ofzo?
wat een man van Boskalis die de opdracht heeft om het schip vlot te trekken , eerst diesel en water lossen en als laatste optie zegt hij containers lossen stuk voor stukquote:Op woensdag 24 maart 2021 22:32 schreef Raw85 het volgende:
Is het niet goedkoper om dat schip gewoon op te blazen ofzo?
quote:Op woensdag 24 maart 2021 22:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Cargo ship drew a penis and butt before getting stuck in Suez Canal
https://nypost.com/2021/0(...)stuck-in-suez-canal/
A Cargo Ship Drew a Giant Dick Pic in the Ocean Then Got Stuck in the Suez Canal
https://www.vice.com/en/a(...)-dick-pic-ever-given
[ twitter ]
Net als de ontwerper van de euro zeker, noord europa heeft hij ook in de vorm van penis met ballen er op gezet.quote:Op woensdag 24 maart 2021 22:45 schreef Foshizzle79 het volgende:
[..]Wtf! Die bemanningsleden kunnen gelijk op zoek naar ander werk lijkt me. 😎
Ik ben niet geshockeerd o.i.d., en als het alleen maar zo "lijkt" en niet met opzet gedaan is door de bemanning, prima. Maar als ze dit voor de gein hebben gedaan, dan zijn ze gewoon niet echt snugger bezig geweest h? 😊 Dit wordt een duur geintje voor hun werkgevers.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Net als de ontwerper van de euro zeker, noord europa heeft hij ook in de vorm van penis met ballen er op gezet.
My god, a dirty mind is a joy for ever. Mag een schip al geen cirkels meer varen als ie buitengaats moet wachten?
Drs. P heeft daar ooit iets over gezegd.quote:Op woensdag 24 maart 2021 10:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Je kunt natuurlijk dat schip ook gewoon laten liggen en er een brug van makenmoet de rest maar gewoon omvaren net zoals vroegah
Ik kan me niet echt voorstellen dat je met een schip van 400 meter lang, 20k TEU voor de lol rondjes gaat draaien om goede zier te maken bij kroegvriendjes. Dit is de combinatie van eerst ff heen en weer, dan twee kleine cirkels en tot slot nog twee grotere cirkels. Elke meter varen kost gewoon geld, veel geld. Wachten op de doorgang wil je wel varend doen, dan vaar je cirkels of een stukje tegen wind in en laat je weer afzakken.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:07 schreef Foshizzle79 het volgende:
[..]
Ik ben niet geshockeerd o.i.d., en als het alleen maar zo "lijkt" en niet met opzet gedaan is door de bemanning, prima. Maar als ze dit voor de gein hebben gedaan, dan zijn ze gewoon niet echt snugger bezig geweest h? 😊 Dit wordt een duur geintje voor hun werkgevers.
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom? Je zou als leek denken dat het bootje stilleggen makkelijker n goedkoper is.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik kan me niet echt voorstellen dat je met een schip van 400 meter lang, 20k TEU voor de lol rondjes gaat draaien om goede zier te maken bij kroegvriendjes. Dit is de combinatie van eerst ff heen en weer, dan twee kleine cirkels en tot slot nog twee grotere cirkels. Elke meter varen kost gewoon geld, veel geld. Wachten op de doorgang wil je wel varend doen, dan vaar je cirkels of een stukje tegen wind in en laat je weer afzakken.
Volgens mij kost het in beweging krijgen van zo'n schip met 20.000 volle containers veel meer energie dan het in beweging houden ervan.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom? Je zou als leek denken dat het bootje stilleggen makkelijker n goedkoper is.
Die man van Boskalis zei dat als er teveel aangetrokken gaat worden dat er kans is dat het hele schip uit elkaar getrokken gaat wordenquote:Op woensdag 24 maart 2021 23:54 schreef Viv het volgende:
[..]
Volgens mij kost het in beweging krijgen van zo'n schip met 20.000 volle containers veel meer energie dan het in beweging houden ervan.
Mijn reactie ging over de voorkeur voor rondjes varen in plaats van stilleggen als er gewacht moet worden.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die man van Boskalis zei dat als er teveel aangetrokken gaat worden dat er kans is dat het hele schip uit elkaar getrokken gaat worden
Ik denk dat het lossen gaat worden en dan kan het weken gaan duren
op 10 andere schepen
Dat gaat de olie en LNG prijs hoog maken
Dit komt wel heel goed uit om de mensen thuis te houdenquote:Op woensdag 24 maart 2021 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die man van Boskalis zei dat als er teveel aangetrokken gaat worden dat er kans is dat het hele schip uit elkaar getrokken gaat worden
Ook bestaat de kans dat het hele schip scheef zakt en dan moet ie gesloopt worden
Ik denk zelf dat het lossen gaat worden voor ie wegzakt en dan kan het weken gaan duren
Dat gaat de olie en LNG prijs hoog maken
Omdat dit schip een enorme massa heeft door die 20.000 FT en toch vrij snel moet varen door het kanaalquote:Op donderdag 25 maart 2021 00:25 schreef Alpha0 het volgende:
Als hij zichzelf vast kan laten lopen, waarom kan hij dan niet zichzelf los krijgen?
Staat nogal een file achter en die zullen niet voor niets door het kanaal varen (relatieve haast).quote:
zo een schip heeft stabilisatoren net als cruiseschepenquote:Op donderdag 25 maart 2021 00:32 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe kan het dat dat schip met containers zo hoog is maar ‘slechts’ 15 meter diep ligt?
nee het Suez kanaal is niet diep en aan de kant slechts 15 meter, een beetje teveel naar rechts en hij loopt vast en door de massa blijft de achterkant door varenquote:Op donderdag 25 maart 2021 01:42 schreef raptorix het volgende:
Je moet ook niet gek op kijken als blijkt dat het schip gehacked is of dat men er mallware op heeft weten te krijgen.
Ik denk dat je de verkeerde quote?quote:Op donderdag 25 maart 2021 01:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het Suez kanaal is niet diep en aan de kant slechts 15 meter, een beetje teveel naar rechts en hij loopt vast en door de massa blijft de achterkant door varen
Dan loopt de voorkant de wal op , Je kunt ook zien dat ie een meter boven de waterlijn ligt met de voorkant
Die trek je niet los,
Het gevaar bestaat dat ze hem achter naar rechts trekken en dan dondert het hele schip om
Dan gaat het maanden duren voor al die containers op geruimd zijn en het schip los is
De wet van Archimedes.quote:Op donderdag 25 maart 2021 00:32 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe kan het dat dat schip met containers zo hoog is maar ‘slechts’ 15 meter diep ligt?
Dan zouden andere schepen altijd lager moeten zijn als dit schip.quote:Op donderdag 25 maart 2021 01:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan er ook een gat in zagen, dan kunnen de anderen schepen er gewoon door, en hebben we gelijk een nieuwe brug over het Suez kanaal
Was dat een griek of een egyptenaar? Die egyptenaren kunnen alles beweren om de problemen met hun kanaaltje te maskeren!quote:
Omdat het een heel groot schip met heel veel drijfvermogen is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 00:32 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe kan het dat dat schip met containers zo hoog is maar ‘slechts’ 15 meter diep ligt?
Het is toch vreemd dat zo'n belangrijk kanaal niet even diep is over de hele breedte zoals kanalen hier?quote:Op donderdag 25 maart 2021 01:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het Suez kanaal is niet diep en aan de kant slechts 15 meter, een beetje teveel naar rechts en hij loopt vast en door de massa blijft de achterkant door varen
Dan loopt de voorkant de wal op , Je kunt ook zien dat ie een meter boven de waterlijn ligt met de voorkant
Die trek je niet los,
Het gevaar bestaat dat ze hem achter naar rechts trekken en dan dondert het hele schip om
Dan gaat het maanden duren voor al die containers op geruimd zijn en het schip los is
quote:Dit is niet een Amsterdam-Rijnkanaal waarbij je over de hele breedte dezelfde diepte hebt. Je hebt te maken met een laan in het midden die tot 25 meter diep is, maar vrij snel daarna gaat het naar 15 meter, naar 11 meter, en dan nog minder naar de uiteinden toe. Het schip steekt 15,7 meter diep. Zeker aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud."
hoe diep zijn onze kanalen? Bij de diepgang van maximaal 2.5 meter bij alle binnenvaartschepen natuurlijk lang niet zo diep.quote:Op donderdag 25 maart 2021 07:01 schreef Nitzer het volgende:
[..]
Het is toch vreemd dat zo'n belangrijk kanaal niet even diep is over de hele breedte zoals kanalen hier?
Dan was er altijd al een kans geweest van vastlopen als een schip teveel van het midden afweek...
Boskalis-topman: 'Vlottrekken containerschip kan dagen tot weken duren' - https://nos.nl/l/2374006
[..]
Dan moet je gewoon meer explosieven gebruiken. Misschien ligt er tussen die schepen een met 7000 ton ammoniumnitraat beetje diesel bijmengen en je oren dichthouden.quote:Op woensdag 24 maart 2021 22:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En dan? Dan heb je nog steeds een berg containers en resten schip die het kanaal blokkeren. Het is niet zo dat het er 200 meterdiep is of zo.
De grootste kans is baggeren zodat er ruimte voor manoeuvreren komt. Anders het schip leeg takelen maar 20.000 containers over takelen naar andere schepen zonder havenkranen gaat ook niet erg vlot vrees ik.
Heb jij duikboten voor!quote:Op donderdag 25 maart 2021 06:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zouden andere schepen altijd lager moeten zijn als dit schip.
Dan waai je alle kanten op, neus in de wind en dan heel langzaam vooruit hou je wel controle. Even een anker laten zakken voor een paar uur doe je ook niet want dat is omslachtig en kost heel veel ruimte. Bovendien moet je toch motoren laten draaien voor allerlei andere zaken zoals je energie aan boord.quote:Op woensdag 24 maart 2021 23:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom? Je zou als leek denken dat het bootje stilleggen makkelijker n goedkoper is.
Waar had je er 1 in gedachte?quote:Op donderdag 25 maart 2021 08:12 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Hoe kan het dat we in 2021 nog steeds geen ander kanala hebben gemaakt
Jordani (quote:Op donderdag 25 maart 2021 10:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waar had je er 1 in gedachte?
Dan ligt de rotzooi over een groter gebied en deels op het land maar nog steeds moet je dan alles opruimen. Plus dat de hele omgeving in puin ligt. Niet voor alles is een big boom de oplossing.quote:Op donderdag 25 maart 2021 07:58 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dan moet je gewoon meer explosieven gebruiken. Misschien ligt er tussen die schepen een met 7000 ton ammoniumnitraat beetje diesel bijmengen en je oren dichthouden.
Boven rusland door, is korter dan heel Afrika, scheelt piraterij en je hebt weer en nieuw toeristisch routequote:Op donderdag 25 maart 2021 10:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waar had je er 1 in gedachte?
Ik wel, en sowieso al die schepen die er niet door kunnen kosten ook geld de olieprijs stijgt al dan is 10 miljard kleingeld. Plus we hebben een gigantische explosie in een tijd waar vermaak schaars is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan ligt de rotzooi over een groter gebied en deels op het land maar nog steeds moet je dan alles opruimen. Plus dat de hele omgeving in puin ligt. Niet voor alles is een big boom de oplossing.
Wat denk je wat de waarde is van het schip plus lading.
Reken even mee. In een standaard container kan je 30.000 liter kwijt. Als ie dus melk vervoerd is het al 30.000 euro per container maar als er smartphones inzitten ga je al snel naar 10 miljoen euro in een enkele container. Zullen we gemiddeld een half miljoen (consumentenprijs) per container rekenen? Lijk me iets te ruim maar niet helemaal onredelijk. Met 20k TEU zit je dan toch al aan 10 miljard Euro alleen al aan de lading, Zelfs als ik er een factor tien naast zit dan is het nog steeds ongelooflijk veel geld om in de lucht te laten ploffen.
Daar komt het schip nog bij dan, geen idee wat dat kost maar van slechts n keer tanken kan ik de rest van mijn leven zeer ruim van leven inclusief een luxe huis en dure auto kopen.
En dat wil jij allemaal opblazen voor een soort mythbuster ervaring.
Per trein. Voor de inhoud van dit schip heb je dan 400 goederen treinen nodig. Als je er een per kwartier laat vertrekken dan ben je na een dag of vier klaar. Ze zijn er dan ook nog in de helft van de tijd. Kost alleen wel wat meer.quote:Op donderdag 25 maart 2021 10:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waar had je er 1 in gedachte?
Hoe is dat een alternatief dan? Er komen 50 van dit soort container schepen per dag door het kanaal (1 richting). Dat zijn dan volgens jou 20.000 treinritjes om 1 dag aan containerschepen op te vangen. lolquote:Op donderdag 25 maart 2021 11:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Per trein. Voor de inhoud van dit schip heb je dan 400 goederen treinen nodig. Als je er een per kwartier laat vertrekken dan ben je na een dag of vier klaar. Ze zijn er dan ook nog in de helft van de tijd. Kost alleen wel wat meer.
Dat is twee keer de jaaropbrengst van het kanaal. Lijkt me niet direct onder de categorie kleingeld vallen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:36 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik wel, en sowieso al die schepen die er niet door kunnen kosten ook geld de olieprijs stijgt al dan is 10 miljard kleingeld. Plus we hebben een gigantische explosie in een tijd waar vermaak schaars is.
Goed punt maar die noordelijke route doet het ook maar een maandje per jaar als het al lukt. Nee, dat wordt aansluiten of omvaren langs de kaap voor die schepen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe is dat een alternatief dan? Er komen 50 van dit soort container schepen per dag door het kanaal (1 richting). Dat zijn dan volgens jou 20.000 treinritjes om 1 dag aan containerschepen op te vangen. lol
Die jaaropbrengst boeit niet het gaat om die wachtende schepen dat zullen er inmiddels ook wel een paar 100 zijn. Stijgende prijzen claims, misgelopen aankomsten in havens als je dat allemaal bij elkaar optelt is mijn explosieplan goedkoper.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is twee keer de jaaropbrengst van het kanaal. Lijkt me niet direct onder de categorie kleingeld vallen.
[..]
Goed punt maar die noordelijke route doet het ook maar een maandje per jaar als het al lukt. Nee, dat wordt aansluiten of omvaren langs de kaap voor die schepen.
Oja, die Alie-expres neuroten kunnen gerustgesteld zijn, dat gaat per vliegtuig anders duurt de levering te lang
Daar zijn sleepboten beter toe uitgerust. Sterker nog, die zijn voor dat werk gebouwd. Op dit moment zie ik al zeven boten er omheen varen, waarschijnlijk met dat doel voor ogen. Je praat hier wel over een van de grootste en zwaarste beweegbare objecten ter wereld. (door mensen gemaakte objecten dan.)quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kunnen niet 2 even grote containerschepen van beide kanten hem weer recht duwen
Of ze komen allemaal vast te zitten natuurlijk.
Nee, dan ben je met opruimen en herstel veel te lang bezig. gecontroleerde sloop zou nog kunnen als het helemaal niet wil.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:49 schreef vipergts het volgende:
als je dat allemaal bij elkaar optelt is mijn explosieplan goedkoper.
Nou ja, dan sturen we er een paar mensen uit KLB en ONZ heen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 12:32 schreef qajariaq het volgende:
Ik verwacht dat er gewoon flink gebaggerd gaat worden om de zaak vlot te trekken.
Massatraagheid >> Momentumquote:Op donderdag 25 maart 2021 00:25 schreef Alpha0 het volgende:
Als hij zichzelf vast kan laten lopen, waarom kan hij dan niet zichzelf los krijgen?
Hadden ze het dan 2 kilometer breed moeten maken?quote:Op donderdag 25 maart 2021 12:35 schreef skrn het volgende:
Wat een blamage zeg, ook voor Egypte, dat kanaal is onlangs nog verbreed, en dan heb je dit.
Wel een goed idee.quote:Op donderdag 25 maart 2021 13:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hadden ze het dan 2 kilometer breed moeten maken?
Zag er laatst wel een documentaire over. Een spoorweg van China naar Europa (ergens in Duitsland). Helemaal aangelegd en klaar, en de reis duurt ongeveer 5 dagen. Voornamelijk computer spul werd er vervoerd.quote:Op donderdag 25 maart 2021 11:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Per trein. Voor de inhoud van dit schip heb je dan 400 goederen treinen nodig. Als je er een per kwartier laat vertrekken dan ben je na een dag of vier klaar. Ze zijn er dan ook nog in de helft van de tijd. Kost alleen wel wat meer.
OK Jules Verne.quote:Op donderdag 25 maart 2021 08:12 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Hoe kan het dat we in 2021 nog steeds geen ander kanala hebben gemaakt
Boskalis-topman: 'Vlottrekken containerschip kan dagen tot weken duren'quote:Op donderdag 25 maart 2021 13:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
Die krijg je niet zo makkelijk meer los. Wordt trouwens ook nog wel een onderneming om al die containers te lossen, zou men voor die oplossing gaan. Gaan ze die overladen op een ander containerschip ? En zo ja, dat container schip kan al die rijen wachtenden voorbij ? Ik begreep dat de ruimte nogal beperkt is ?
Even Apeldoorn bellen...quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:15 schreef jeroen25 het volgende:
Wat gaat dit allemaal eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
ALs het hele schip maar niet omdondert, dan heb een gedoe et als met de Costa Concordiaquote:Op donderdag 25 maart 2021 13:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Boskalis-topman: 'Vlottrekken containerschip kan dagen tot weken duren'
Weet niet of het al gepost is, maar hier een verhaal van de Boskalis-Topman die zijn opgeroepen om dat schip los te gaan maken. Zat er gisteren toch niet zo ver naast met het verhaal dat ze de containers van het schip moesten laden. Dat ding zit natuurlijk muurvast, die klei in de grond heeft natuurlijk een zuigende werking, krijg het maar eens los.
Spijtig voor de mensen die er last van hebben, maar wel machtig mooie beelden dit. Hopelijk ook een stream als ze gaan lostrekken de komende dagen.
Nah, dat zal niet snel gebeuren, dat was een fout van de kapitein zover ik mij goed kan herinneren. Zullen er natuurlijk alles aan doen om niet het schip te beschadigen of het probleem erger te maken. Zijn volgens mij nu ook niet de minste partijen die hierbij betrokken worden.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs het hele schip maar niet omdondert, dan heb een gedoe et als met de Costa Concordia
Of gewoon wat extra water in dat kanaal pompen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:26 schreef vipergts het volgende:
containers aan boord die zet je niet even over.
Dan moet je eerst aan beide kanten sluizen bouwen om het kanaal af te sluiten.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:22 schreef marzman het volgende:
[..]
Of gewoon wat extra water in dat kanaal pompen.
Dat is wel een van de aandachtspunten.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs het hele schip maar niet omdondert, dan heb een gedoe et als met de Costa Concordia
En nog wat dammen er langs want je ziet op de fotos hoe vlak het daar is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan moet je eerst aan beide kanten sluizen bouwen om het kanaal af te sluiten.
[..]
Ja dit is serieus waar idd.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Weet niet of het waar is, maar begin meer van dit soort verhalen te horen.
[ afbeelding ]
Indien waar, dan:
De kosten zijn voor de rederij lijkt mijquote:Op donderdag 25 maart 2021 14:15 schreef jeroen25 het volgende:
Wat gaat dit allemaal eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
Ze zijn doorgaans TOT 150 miljoen verzekerd.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De kosten zijn voor de rederij lijkt mij
Gewoon een logisch gevolg als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Gelukkig hebben Shell c.s. nu weer een excuus om de brandstofprijzen te verhogen.
https://www.nu.nl/economi(...)en-en-dure-olie.html
Ach hou toch op. Elke scheet waar ook ter wereld is altijd een reden voor hogere prijzen aan de pomp.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:15 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Gewoon een logisch gevolg als je het mij vraagt.
Vertraagde aanvoer en dus schaarste in het aanbod bij een gelijkblijvende vraag, resulteert nou eenmaal in een hogere prijs voor een product.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ach hou toch op. Elke scheet waar ook ter wereld is altijd een reden voor hogere prijzen aan de pomp.
Heb je enig idee hoeveel voorraad er in de Botlek ligt?quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:20 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Vertraagde aanvoer en dus schaarste in het aanbod bij een gelijkblijvende vraag, resulteert nou eenmaal in een hogere prijs voor een product.
Dat de economie nou eenmaal werkt zoals die werkt kan Shell vrij weinig aan doen. Anders springt de concurrent wel voor hun in de plaats.
Niet zo relevant wanneer de OPEC-landen productie-afspraken maken op basis waarvan een bepaald aanbod wordt gecreerd.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel voorraad er in de Botlek ligt?
Wel zo relevant voor jouw argument van 'schaarste'. Er is geen schaarste, er ligt voor 56 jaar olie in Rotterdam, zo ongeveer.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:25 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Niet zo relevant wanneer de OPEC-landen productie-afspraken maken op basis waarvan een bepaald aanbod wordt gecreerd.
voor de verzekeraar van de rederij, tenzij uit die schets moet blijken dat de schipper dronken wasquote:Op donderdag 25 maart 2021 14:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De kosten zijn voor de rederij lijkt mij
Er is ook nog een loods aan boord. Erg onwaarschijnlijk dat een kaptein met een miljarden verantwoording dronken is tijdens een van de lastigste stukken van zijn tocht en dan ook nog in het bijzijn van een loods.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
tenzij uit die schets moet blijken dat de schipper dronken was
En meteen ook, andersom moeten ze altijd eerst de dure voorraad opmaken.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ach hou toch op. Elke scheet waar ook ter wereld is altijd een reden voor hogere prijzen aan de pomp.
Is 56 jaar niet een beetje veel?quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel zo relevant voor jouw argument van 'schaarste'. Er is geen schaarste, er ligt voor 56 jaar olie in Rotterdam, zo ongeveer.
Bij wijze van....quote:Op donderdag 25 maart 2021 16:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is 56 jaar niet een beetje veel?
En wat willen we hier mee zeggen dan?quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Weet niet of het waar is, maar begin meer van dit soort verhalen te horen.
[ afbeelding ]
Indien waar, dan:
Ik kan niet vinden wat nu de norm is maar die is ongetwijfeld een paar maanden. Plus de olie die nog onderweg is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 16:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is 56 jaar niet een beetje veel?
Er wordt een wettelijk verplichte voorraad van een paar maanden aangehouden en de rest is van investeerders die gokken dat de olieprijs omhoog gaat. Die krijgen nu eindelijk een beloning voor hun risico.quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel zo relevant voor jouw argument van 'schaarste'. Er is geen schaarste, er ligt voor 56 jaar olie in Rotterdam, zo ongeveer.
quote:Op donderdag 25 maart 2021 17:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Er wordt een wettelijk verplichte voorraad van een paar maanden aangehouden en de rest is van investeerders die gokken dat de olieprijs omhoog gaat. Die krijgen nu eindelijk een beloning voor hun risico.
Waarom heb jij als communist eigenlijk geen eigen benzinevoorraad? Nu ben je ook afhankelijk van de grillen van het kapitalisme.
Per-ongeluk-expres?quote:Op donderdag 25 maart 2021 16:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En wat willen we hier mee zeggen dan?
Express?
Wat zou het motief dan zijn?
Captain was het niet eens met zijn salaris?
Tering, jij moet echt even nadenken voor je wat post man. En dan eigenlijk nog even snel 10quote:Op donderdag 25 maart 2021 17:54 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Per-ongeluk-expres?
Kennelijk moesten ze wachten voor ze het kanaal in mochten en hebben ze daar een beetje rond gedreven.
Misschien dat het toeval is, misschien dat een lollige stuurman het ronddrijven iets heeft benvloed.
Geen idee hoe streng die zeelui gecontroleerd worden.
Er zal vast wel een manager zijn die het niet fijn vindt dat er brandstof aan penissen wordt besteed.
https://www.snopes.com/fact-check/cargo-ship-ever-given-penis/
Piloten doen het in de lucht:
https://www.dailymail.co.(...)ying-ban-lifted.html
400 miljoen per uur lees ik...quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:47 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ze zijn doorgaans TOT 150 miljoen verzekerd.
Als dat verhaald kan worden, dan hebben ze wel een probleempje ben ik bang.quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:42 schreef Nober het volgende:
[..]
400 miljoen per uur lees ik...
[ twitter ]
Ze kunnen het sowieso niet betalen hoogstwaarschijnlijk. Is gewoon meteen het einde van dat verzekeringsbedrijf. Wordt failliet verklaard en dat is het dan.quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:44 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Als dat verhaald kan worden, dan hebben ze wel een probleempje ben ik bang.
Ik denk alleen niet dat ze het kunnen verhalen, zolang de situatie niet te verwijten is aan opzet of roekeloosheid oid.
Die 400 miljoen per uur kunnen ze vanzelfsprekend niet betalen nee.quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze kunnen het sowieso niet betalen hoogstwaarschijnlijk. Is gewoon meteen het einde van dat verzekeringsbedrijf. Wordt failliet verklaard en dat is het dan.
Niet dat ik het niet geloof ofzo, maar... What the fuck?quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:42 schreef Nober het volgende:
[..]
400 miljoen per uur lees ik...
[ twitter ]
Tjah van wat ik las stoppen ze 12% van de wereldeconomie (per schip) dus ja dat tikt blijkbaar snel aan.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:15 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Niet dat ik het niet geloof ofzo, maar... What the fuck?
Dus als een schip daar 24 uur vast ligt kost het bijna 10 miljard euro? Dus twee weekjes in het Suez-kanaal vast liggen is net zo duur als het hele maandlandingproject? Holy shit.
Vooral al die andere containerschepen (12% van de wereldhandel gaat via het Suezkanaal) die nu om Afrika heen moeten varen waardoor ze 14 dagen vertraging oplopen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:15 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Niet dat ik het niet geloof ofzo, maar... What the fuck?
Dus als een schip daar 24 uur vast ligt kost het bijna 10 miljard euro? Dus twee weekjes in het Suez-kanaal vast liggen is net zo duur als het hele maandlandingproject? Holy shit.
Dan is mijn opblaasplan zo gek nog niet.quote:Op donderdag 25 maart 2021 18:42 schreef Nober het volgende:
[..]
400 miljoen per uur lees ik...
[ twitter ]
https://nederland.boskalis.com/contact.html#view/mapquote:Op donderdag 25 maart 2021 19:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dan is mijn opblaasplan zo gek nog niet.
Geen idee, kan ook zijn dat ze een grapje aan het uithalen waren. Maar ik weet nog niet eens als het klopt, anders was de media er wel op gesprongen, toch?quote:Op donderdag 25 maart 2021 16:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En wat willen we hier mee zeggen dan?
Express?
Wat zou het motief dan zijn?
Captain was het niet eens met zijn salaris?
Als je eerst een lul met ballen 'tekent' met het GPS signaal voordat je het kanaal in gaat lijkt het me mogelijk dat die kerel idd een grapje uithaalde of dronken was oid.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Geen idee, kan ook zijn dat ze een grapje aan het uithalen waren. Maar ik weet nog niet eens als het klopt, anders was de media er wel op gesprongen, toch?
Als je op vesselfinder kijkt en dan een willekeurige boot vlak voor het Suezkanaal aanklikt en de track van de afgelopen dagen opzoekt, zie je dat ze allemaal wel iets van vergelijkbare rondjes gevaren hebben.quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als je eerst een lul met ballen 'tekent' met het GPS signaal voordat je het kanaal in gaat lijkt het me mogelijk dat die kerel idd een grapje uithaalde of dronken was oid.
Of misschien was het idd meer een gebaar van fuck jullie allemaal.
Geweldig plan van je. Dat wil je graag horen toch.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dan is mijn opblaasplan zo gek nog niet.
Dat was in de tijd dat Aliexpress en Allibaba er nog niet waren hequote:Op donderdag 25 maart 2021 20:20 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens, na de zesdaagse oorlog in 1967 was het Suezkanaal acht jaar dicht voor scheepvaart
En ik heb je al voor gerekend dat die stremming meer kost dan dat schip en zijn lading. En je hoeft niets op te ruimen. Een containerschip koop je voor 150 miljoen tegen 12 uur vannacht heeft die stremming dus 3 containerschepen gekost. De lading kost een paar miljard met een dag stremming heb je dat er ook al uit.quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Geweldig plan van je. Dat wil je graag horen toch.
In plaats van een schip verplaatsen moet je dan een berg losse troep uit het water zien te verwijderen en op de koop toe nog een hele sectie van het kanaal herstellen. Daar ben je langer mee bezig en bovendien heb ik je al voorgerekend wat alleen al de inhoud van die containers kost, laat staan de kosten van het schip zelf.
Als er een keer een forse kettingbotsing is op de A2, ga je die dan ook opblazen? Net zo'n goed plan.
Het wordt in ieder geval een puntje bij het eerst volgende functioneringsgesprek.quote:Op donderdag 25 maart 2021 19:20 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Tjah van wat ik las stoppen ze 12% van de wereldeconomie (per schip) dus ja dat tikt blijkbaar snel aan.
Zal zo'n kapitein (ook als hij helemaal niks echt verkeerd heeft gedaan) zijn baan mogen behouden? Of gaat hij naar een strafkamp ergens om weg te rotten ofzo
Verspreid over de omgeving.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waar blijft al dat materiaal dan?
Voor de loods toch wel, iedereen heeft het over de kapitein maar de loods moet juist mee aan boord om dit soort dingen te vermeiden. Die hoort juist de lokale kennis te hebben waar het waait en zo. Maar als er motorstoring of stuurstoring was dan doe je niet zoveel meer.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:15 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het wordt in ieder geval een puntje bij het eerst volgende functioneringsgesprek.
Dus moet je dan een heel groot stuk kanaal opnieuw op diepte brengen, dat kost maanden. Dat puin gaat niet perse de oever op namelijk.quote:
Met voldoende explosief wordt het kanaal ter plaatse juist iets dieper.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dus moet je dan een heel groot stuk kanaal opnieuw op diepte brengen, dat kost maanden. Dat puin gaat niet perse de oever op namelijk.
Plaatsing elders heet dat in politieke termenquote:Op donderdag 25 maart 2021 21:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Het wordt in ieder geval een puntje bij het eerst volgende functioneringsgesprek.
Daarmee zou je het schip enkel slopen en gedeeltelijk af laten zinken in de vaargeul en is het probleem dus nog groter. Laten we het nog maar helemaal niet hebben over de schade voor mens en milieu als gevolg van zo'n actie. Wellicht leuk scenario voor een film ofzo.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:10 schreef vipergts het volgende:
[..]
Als je ergens 2800 ton ammoniumnitraat vandaan haalt dat kost iets van 150 euro per ton is een half miljoen het mengt met diesel en opblaast blijft er echt niets over van dat schip en de lading. Ja je hebt op de plek van het schip een lelijke krater maar we hebben allemaal geleerd dat die lui niet om zich heen moeten kijken.
Natuurlijk niet door de kracht van de explosie wordt alles weggeblazen en dat kanaal is zo smal dat het meeste op de oevers terecht komt.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dus moet je dan een heel groot stuk kanaal opnieuw op diepte brengen, dat kost maanden. Dat puin gaat niet perse de oever op namelijk.
Heb je dat gat in Beiroet gezien er is dan geen schip meer tenminste niet in een groter formaat dan een knikkerquote:Op donderdag 25 maart 2021 21:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Daarmee zou je het schip enkel slopen en gedeeltelijk af laten zinken in de vaargeul en is het probleem dus nog groter. Laten we het nog maar helemaal niet hebben over de schade voor mens en milieu als gevolg van zo'n actie. Wellicht leuk scenario voor een film ofzo.
Wat ben jij teringdomquote:Op donderdag 25 maart 2021 21:10 schreef vipergts het volgende:
[..]
En ik heb je al voor gerekend dat die stremming meer kost dan dat schip en zijn lading. En je hoeft niets op te ruimen. Een containerschip koop je voor 150 miljoen tegen 12 uur vannacht heeft die stremming dus 3 containerschepen gekost. De lading kost een paar miljard met een dag stremming heb je dat er ook al uit.
Als je ergens 2800 ton ammoniumnitraat vandaan haalt dat kost iets van 150 euro per ton is een half miljoen het mengt met diesel en opblaast blijft er echt niets over van dat schip en de lading. Ja je hebt op de plek van het schip een lelijke krater maar we hebben allemaal geleerd dat die lui niet om zich heen moeten kijken.
Kijk maar na de voor en na foto van de haven van Beiroet in de link. Eerst lag er een schip en toen niet meer die andere 3 die vlakbij lagen zijn alleen een beetje verschoven. Er zit een mooi rond gaatje in de aarde maar het probleem is wel weg.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)osie-foto-voor-en-na
Omdat ik van de directe aanpak ben.quote:
En wat ligt er onder in dat gat? Je zou de oevers waarschijnlijk ook nog eens enorm beschadigen en bestaat daarmee de kans dat het kanaal juist dicht slibt.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:33 schreef vipergts het volgende:
[..]
Heb je dat gat in Beiroet gezien er is dan geen schip meer tenminste niet in een groter formaat dan een knikker
In deze vorm waardeloos natuurlijk.quote:
Wachten op de zondvloed dusquote:Op donderdag 25 maart 2021 14:22 schreef marzman het volgende:
[..]
Of gewoon wat extra water in dat kanaal pompen.
Zo op een afstand ziet het er ook uit of het zo gedaan is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 22:02 schreef Solotovski het volgende:
[..]
In deze vorm waardeloos natuurlijk.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)egypte-schoolagendasquote:De bergers hopen het schip los te kunnen trekken, zonder dat er containers van boord moeten worden gehaald. Maandag krijgen de bergers een zetje van moeder natuur, in de vorm van springtij. Daardoor komt het water in het Suezkanaal een kleine meter hoger te staan dan normaal. Mocht dat niet helpen, dan zal er nog geprobeerd worden om het zand onder het schip weg te baggeren of onder hoge druk weg te spoelen.
Precies wat ik al zei.quote:Op donderdag 25 maart 2021 22:47 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)egypte-schoolagendas
nav da Suez crisis een decennium eerder hadden Iran en Isral een pijpleiding gemaakt om het Suez kanaal te vermijden. Iets wat ze goed uitkwam in die periode.quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:20 schreef Idisrom het volgende:
Trouwens, na de zesdaagse oorlog in 1967 was het Suezkanaal acht jaar dicht voor scheepvaart
Alleen de Chinese pakjes passen niet door pijpleidingen heen.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 01:10 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
nav da Suez crisis een decennium eerder hadden Iran en Isral een pijpleiding gemaakt om het Suez kanaal te vermijden. Iets wat ze goed uitkwam in die periode.
We betalen nu de prijs voor de kostprijs verlaging. Die zogenaamd slimme economen en boekhouders hadden dat risico natuurlijk niet ingeprijsd. Dat had wel gemoeten. Goedkoop elders produceren betekent meer risico en minder robuustheid van de supply chain.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 07:49 schreef stavromulabeta het volgende:
Eerst ontregeld containervervoer door Corona en nu dit. Ik voorspel het einde van Just-in-time-productieprocessen.
Ik zeg niet dat ie dronken was, maar in Alaska hebben ze ervaringen met een kapitein in een zekere staat ..... dus het kan gebeuren........quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er is ook nog een loods aan boord. Erg onwaarschijnlijk dat een kaptein met een miljarden verantwoording dronken is tijdens een van de lastigste stukken van zijn tocht en dan ook nog in het bijzijn van een loods.
Buizenpost ! (Voor de kleine pakketjes danquote:Op vrijdag 26 maart 2021 07:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alleen de Chinese pakjes passen niet door pijpleidingen heen.
iedereen kan een fles wodka achterover keilen als ie problemen heeft ook een schipper op een containerboot , ik heb hele grote directeuren door de goot zien gaan met de hele zaak en familiequote:Op vrijdag 26 maart 2021 09:52 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ie dronken was, maar in Alaska hebben ze ervaringen met een kapitein in een zekere staat ..... dus het kan gebeuren........
Hier ook. Stuk of 50 containers vertraagd koekoekquote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
Voor even en 5 jaar later zitten er nieuwe managers die het weer invoeren.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 07:49 schreef stavromulabeta het volgende:
Eerst ontregeld containervervoer door Corona en nu dit. Ik voorspel het einde van Just-in-time-productieprocessen.
Ja wij ookquote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
Een lopende band systeem voor zeecontainers. Hm, volgens mijn 'bierviltjerekenwerk' moet je dan 5 tot 10 duizend van die dingen per uur er op gaan zetten. Dat mag je waarschijnlijk wel verdelen over twee richtingen maar dan nog moet die band iets van 25 km/h lopen bij aansluitend plaatsen.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 09:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Buizenpost ! (Voor de kleine pakketjes dan
Alles kan maar daar was geen verplichte loods aan boord en het is ook al weer een tijdje geleden. Ik lees net dat die kapitein niet voor drank is veroordeeld, wel voor de ramp.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 09:52 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ie dronken was, maar in Alaska hebben ze ervaringen met een kapitein in een zekere staat ..... dus het kan gebeuren........
Dan is zelfs de action een keer uitverkochtquote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
Dat duurt veel te lang en als die tunnel volstroomt ben je je machine kwijt. Dit is bij uitstek een klusje voor baggerschepen en dan in het bijzonder voor een sleephopperzuiger.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 17:13 schreef polderturk het volgende:
Turkije heeft grote tunnel boormachines en stelt voor die te gebruiken bij het vrijmaken van de Suez kannaal. Hij zou gaten onder het schip kunnen boren. Een geniaal idee.
Dit is hoe zo een machine eruit ziet.
Hopelijk kun je de klap opvangen met je containers uit Zuid-Amerika.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
wat wordt er met die al dan niet verplichte loods bedoeld?quote:Op vrijdag 26 maart 2021 14:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een lopende band systeem voor zeecontainers. Hm, volgens mijn 'bierviltjerekenwerk' moet je dan 5 tot 10 duizend van die dingen per uur er op gaan zetten. Dat mag je waarschijnlijk wel verdelen over twee richtingen maar dan nog moet die band iets van 25 km/h lopen bij aansluitend plaatsen.Meestal maak ik wel ergens een rekenfout. Wie verbeterd mij?
Wat gaat er eigenlijk idioot veel spul door dat kanaal. Nooit bij stil gestaan dat het om dergelijke hoeveelheden gaat.
[..]
Alles kan maar daar was geen verplichte loods aan boord en het is ook al weer een tijdje geleden. Ik lees net dat die kapitein niet voor drank is veroordeeld, wel voor de ramp.
Processen zijn naar aanleiding daarvan wel aangepast. Tankers zijn daarna ook dubbelwandig geworden.
Bij havens en in sommige kanalen moeten verplicht loodsen meevaren omdat die de lokale omstandigheden beter kennen als de kapitein. Bij de Exxon valdiz ramp was er geen loods aanwezig omdat dat daar niet hoefde vermoed ik.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:27 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
wat wordt er met die al dan niet verplichte loods bedoeld?
#dtv
Een loods is iemand die de kapitein van een groot schip de juiste plek/route kan wijzen (ook wel loodsen genoemdquote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:27 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
wat wordt er met die al dan niet verplichte loods bedoeld?
#dtv
Op papier heeft Turkije heel veel, ook railguns etc...quote:Op vrijdag 26 maart 2021 17:13 schreef polderturk het volgende:
Turkije heeft grote tunnel boormachines en stelt voor die te gebruiken bij het vrijmaken van de Suez kannaal. Hij zou gaten onder het schip kunnen boren. Een geniaal idee.
Dit is hoe zo een machine eruit ziet.
Dit schip vaarde volgens mij onder Friese vlag met een Friese kapitein. En dwarsliggen en blokkeren...quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is Schettino nu kapitein op een containerschip?
Hij zag zeker een vrouw waar hij even langs wou varen om te imponeren.
Ook zie je hoe simpel je de wereldhandel stil kan leggen. Als je daar of in het Panamakanaal een dergelijk schip laat zinken door middel van een goed gerichte torpedo of raket aanval dan heb je dus zomaar de een wezenlijk deel van de wereldeconomie plat. Als je het per container moet weghalen en het schip is uit zn verband door de plof en het zinken ben je met 20.000 van die dingen ook niet zomaar klaar, zeker niet zonder portaalkraan.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:17 schreef AchJa het volgende:
Overigens maakt dit akkefietje pijnlijk duidelijk waarom elk aan zee liggend land een fatsoenlijke marine dient te hebben. Blokkeer de zeewegen en je bent het haasje.
Yup, maar ja, geef de KM maar wat brakke OPV's en kut onderzeeers uit Duitsland... Want dat is goedkoop...quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:32 schreef qajariaq het volgende:
Ook zie je hoe simpel je de wereldhandel stil kan leggen. Als je daar of in het Panamakanaal een dergelijk schip laat zinken door middel van een goed gerichte torpedo of raket aanval dan heb je dus zomaar de een wezenlijk deel van de wereldeconomie plat. Als je het per container moet weghalen en het schip is uit zn verband door de plof en het zinken ben je met 20.000 van die dingen ook niet zomaar klaar, zeker niet zonder portaalkraan.
Wel van korte duur, schepen zullen gewoon omvaren. Kost meer tijd en geld maar transportkosten zijn op productniveau niet zo heel veel. Voor een paar weken zal het wel een beetje chaos worden omdat supply chains van slag raken maar daarna normaliseert dat wel weer gewoon.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:32 schreef qajariaq het volgende:
Ook zie je hoe simpel je de wereldhandel stil kan leggen. Als je daar of in het Panamakanaal een dergelijk schip laat zinken door middel van een goed gerichte torpedo of raket aanval dan heb je dus zomaar de een wezenlijk deel van de wereldeconomie plat.
Bij het Panamakanaal is omvaren iets minder een optie. Die route is nogal ruig en daardoor lastig.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wel van korte duur, schepen zullen gewoon omvaren. Kost meer tijd en geld maar transportkosten zijn op productniveau niet zo heel veel. Voor een paar weken zal het wel een beetje chaos worden omdat supply chains van slag raken maar daarna normaliseert dat wel weer gewoon.
Probleem nu is denk ik ook wel de onzekerheid. Omvaren duurt 2 weken, goede keuze als dat ding nog lang daar ligt, maar als het morgen of overmorgen alweer vrij is....
WHALEquote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
Qua tijd was het ook maar even natte vingerwerk. Kaap Hoorn in de winter is wel een bitch idd. Misschien heeft Boskalis oid nog wat spul ergens in de Emiraten liggenquote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij het Panamakanaal is omvaren iets minder een optie. Die route is nogal ruig en daardoor lastig.
Omvaren om de Kaap is slechts een week als je dat bij vertrek ui China al van plan bent. Voor olie is het wel twee weken om inderdaad.
Ben wel benieuwd hoe snel ze er aan twee kanten baggerspullen hebben. Ook die kunnen er waarschijnlijk niet om heen varen natuurlijk. Je moet waarschijnlijk wel aan beide kanten gaan sleephopperzuigeren.
Gewoon Vietnameze kapiteins aanstellen:quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:57 schreef tjoptjop het volgende:
In Nederland was bij het Calandkanaal ook altijd een probleem met zijwind en grote boten omdat de doorgang van de Calandbrug vrij smal is. Om te voorkomen dat de zijwind teveel invloed op de boten heeft zijn daar windvangers geplaatst
[ afbeelding ]
https://www.rijnmond.nl/n(...)er-wereld-breidt-uit
Tot zover de quasi relevante weetjes
Friesland?quote:Op vrijdag 26 maart 2021 19:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit schip vaarde volgens mij onder Friese vlag met een Friese kapitein. En dwarsliggen en blokkeren...
Kunnen die palastijntjes eens hun stenen tegen schepen aan gooien.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:58 schreef intellectuele_user het volgende:
Alternatief voor Suezkanaal: "520 kernbommen op Isral"
The US had a plan in the 1960s to blast an alternative Suez Canal through Israel using 520 nuclear bombs
[ afbeelding ]
The US considered a proposal to use 520 nuclear bombs to carve out an alternative to the Suez Canal though Israel in the 1960s, according to a declassified memorandum.
The plan never came to fruition, but having an alternative waterway to the Suez Canal could have been useful today, with a cargo ship stuck in the narrow path and blocking one of the world's most vital shipping routes.
According to the 1963 memorandum, which was declassified in 1996, the plan would have relied on 520 nuclear bombs to carve out the waterway. The memo called for the "use of nuclear explosives for excavation of Dead Sea canal across the Negev desert."
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
Op de noordpool ermee om het ijs te smelten. Dan heb je een ng kortere route voor je AliExpress pakketjes:quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:58 schreef intellectuele_user het volgende:
Alternatief voor Suezkanaal: "520 kernbommen op Isral"
The US had a plan in the 1960s to blast an alternative Suez Canal through Israel using 520 nuclear bombs
[ afbeelding ]
The US considered a proposal to use 520 nuclear bombs to carve out an alternative to the Suez Canal though Israel in the 1960s, according to a declassified memorandum.
The plan never came to fruition, but having an alternative waterway to the Suez Canal could have been useful today, with a cargo ship stuck in the narrow path and blocking one of the world's most vital shipping routes.
According to the 1963 memorandum, which was declassified in 1996, the plan would have relied on 520 nuclear bombs to carve out the waterway. The memo called for the "use of nuclear explosives for excavation of Dead Sea canal across the Negev desert."
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
Een mooi filmpje en met Nederlandse ondertiteling.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 21:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon Vietnameze kapiteins aanstellen:
Ik las in het AD dat er containers vol met sexspeeltjes nu vast in de wacht liggen. Zo wordt de avondklok nu wel heel ondraaglijk.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 12:07 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen)
Op dit moment is er vanwege Corona al een tekort aan containers en containervervoer (de transportprijzen zijn ook historisch hoog). Als 10% van de wereldhandel er dan 2x zo lang over doet vanwege, betekent dat nog eens 5% minder transportcapaciteit in een tijd van krapte.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wel van korte duur, schepen zullen gewoon omvaren. Kost meer tijd en geld maar transportkosten zijn op productniveau niet zo heel veel. Voor een paar weken zal het wel een beetje chaos worden omdat supply chains van slag raken maar daarna normaliseert dat wel weer gewoon.
Je container huurprijzen waren vertienvoudigd las ik , van 1000 dollar naar 10.000 dollarquote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op dit moment is er vanwege Corona al een tekort aan containers en containervervoer (de transportprijzen zijn ook historisch hoog). Als 10% van de wereldhandel er dan 2x zo lang over doet vanwege, betekent dat nog eens 5% minder transportcapaciteit in een tijd van krapte.
We kopen te veel shit.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op dit moment is er vanwege Corona al een tekort aan containers en containervervoer (de transportprijzen zijn ook historisch hoog). ...
Vooral: we kopen teveel shit aan de andere kant van de aarde.quote:
En de lege containers worden vrrvolgens niet terug gebracht naar de plaatsen war ze weer volgeladen kunnen worden.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vooral: we kopen teveel shit aan de andere kant van de aarde.
Het is ook verslavend die Aliexpress, beter een addblocker aanzettenquote:
Ik begreep dat de prijs sowieso verdubbelt is omdat er wel geexporteerd wordt door China, maar minimaal gemporteerd. Waardoor schepen dus met lege containers die kant op varen om vol met shitzooi deze kant op te komen.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je container huurprijzen waren vertienvoudigd las ik , van 1000 dollar naar 10.000 dollar
iedereen gaat als een gek containers maken in China
Het is inderdaad allemaal goedkope troepquote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik begreep dat de prijs sowieso verdubbelt is omdat er wel geexporteerd wordt door China, maar minimaal gemporteerd. Waardoor schepen dus met lege containers die kant op varen om vol met shitzooi deze kant op te komen.
Misschien ook iets om over na te denken. Mijn eerste reactie toen ik over die files van containerschepen las was, stuur ze gewoon terug naaar China en laten we weer meer in EU gaan maken. Het is van de zotte dat holdings als Mirage (Blokker o.a.) en webshops als Easytoys in de pers huilen dat ze in de problemen komen omdat hun niet meer bevoorraad worden met weggooizooi.
Nee, de EU moet allerlei klimaatdoelen halen dus laten ze de shit in landen produceren die geen klimaatakkoord getekend hebben. Op magische wijze is dat beter voor het klimaat....quote:Op zaterdag 27 maart 2021 11:49 schreef bleiblei het volgende:
stuur ze gewoon terug naaar China en laten we weer meer in EU gaan maken.
O shit!quote:Op zaterdag 27 maart 2021 12:10 schreef BoonDockSaint het volgende:
Zit er ook wc papier op dat schip
moet jij weten viezerikquote:Op zaterdag 27 maart 2021 10:38 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ehh dit roept toch andere associaties op.....
geen wc papier. wel de grondstoffen om wc papier van te maken.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 12:10 schreef BoonDockSaint het volgende:
Zit er ook wc papier op dat schip
uiteraard zijn er al schepen om de zuid aan et varen , mits een goede mitrailleur voor en achter aan boordquote:Op zaterdag 27 maart 2021 15:03 schreef Hahug13 het volgende:
Misschien een domme vraag, maar is het het inmiddels nog niet waard om om Afrika heen te varen?
Kunnen ze bij de weskust van Afrika meteen wat slaven oppikken. Hoeven die de gevaarlijke tocht over de Middellandse Zee niet te maken.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 15:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard zijn er al schepen om de zuid aan et varen , mits een goede mitrailleur voor en achter aan boord
Ja matig , goed dat je het zelf zegt , hoef ik het niet te rapporterenquote:Op zaterdag 27 maart 2021 15:54 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kunnen ze bij de westkust van Afrika meteen wat slaven oppikken. Hoeven die de gevaarlijke tocht over de Middellandse Zee niet te maken.
Hmz matig grapje. Heel matig
Gezien je PI was het geen positief verhaal?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 16:12 schreef girlnextdoor. het volgende:
Die boot ken ik. Ik heb er wel eens wat documentatie voor opgemaakt voor wat containers tijdens een van mijn vorige banen.
Heb je bij de route Suez Knaal ook nodig hoor. Golf van Aden is een berucht piratengebied. Doorgaans wel wat zwaarder geschut dan mitrailleurs.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 15:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard zijn er al schepen om de zuid aan et varen , mits een goede mitrailleur voor en achter aan boord
quote:Op zaterdag 27 maart 2021 17:58 schreef Landgeld het volgende:
Er varen 50 schepen door dat kanaal per dag. Hebben die allemaal een verplichte loods uit Egypte aan boord?
Die 50 man zullen er in Rotterdam ook wel werkenquote:Op zaterdag 27 maart 2021 17:58 schreef Landgeld het volgende:
Er varen 50 schepen door dat kanaal per dag. Hebben die allemaal een verplichte loods uit Egypte aan boord?
die zitten daar echt niet op hoorquote:Op donderdag 25 maart 2021 01:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo een schip heeft stabilisatoren net als cruiseschepen
Met een beetje pech zijn die beschadigt en moet het schip het dok in
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stabilisator_(schip)
P&I club waarschijnlijk.. of gevalletje general average.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:15 schreef jeroen25 het volgende:
Wat gaat dit allemaal eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
uiteindelijk de kopers van alle spulletjes die nu op dit schip liggen, en de kopers van de spullen die op de schepen liggen die hierdoor vertraagd zijn. de prijzen zullen hoe dan ook omhoog gaan.quote:Op donderdag 25 maart 2021 14:15 schreef jeroen25 het volgende:
Wat gaat dit allemaal eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen?
Briljante jongens bij het AD. Uit hetzelfde stuk:quote:Op zaterdag 27 maart 2021 22:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
Blokkeerschip Suezkanaal al 30 meter opgeschoven’
VIDEO + UPDATESleepboten hebben het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert al 30 meter kunnen doen opschuiven naar het noorden (zijn vaarrichting). Er zijn positieve indicaties dat de Ever Given zaterdagavond bij hoog water kan worden vlotgetrokken, melden Egyptische media. Het schip strandde onderweg van China naar Rotterdam.
Op Twitter circuleert een filmpje waarop luid toeterende sleepboten naast de containerreus zijn te zien en te horen (zie iets verderop in de tekst). Het lijkt erop dat de bemanning haar vreugde uit over het eerste grote succes in de operatie. Om 22.39 uur plaatselijke tijd (21.39 uur Nederlandse tijd) is het hoogwater in het Suezkanaal. Mocht het vlottrekken niet lukken dan volgt zondagochtend een nieuwe poging.
https://www.ad.nl/buitenl(...)pgeschoven~af42bf9e/
![]()
quote:Volgens Rabie liggen aan beide uiteinden van het Suezkanaal inmiddels 321 vrachtschepen te wachten om weer door te kunnen varen. De SCA-chef schat dat Egypte zo’n 12 tot 14 miljoen dollar (ruim 10 tot bijna 12.000 euro) aan inkomsten verliest voor elke dag dat het kanaal dicht is.
om over hun sigaretten nog maar te zwijgenquote:Op zaterdag 27 maart 2021 22:15 schreef Zorro het volgende:
[..]
Briljante jongens bij het AD. Uit hetzelfde stuk:
[..]
Op zijn foks 450 loodsen in Nederland dat is fantastisch.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die 50 man zullen er in Rotterdam ook wel werken
vanaf de woestijn?quote:Op zondag 28 maart 2021 14:18 schreef Ace1 het volgende:
Waarom wordt dat ding met boten losgetrokken en waarom niet vanaf land? Dan kan er toch veel meer kracht uitgeoefend worden?
Dat hebben ze ook geprobeerd:quote:Op zondag 28 maart 2021 14:18 schreef Ace1 het volgende:
Waarom wordt dat ding met boten losgetrokken en waarom niet vanaf land? Dan kan er toch veel meer kracht uitgeoefend worden?
Die was er om wat zand weg te scheppen.quote:Op zondag 28 maart 2021 14:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook geprobeerd:
[ afbeelding ]
And that's where you're wrongquote:Op zondag 28 maart 2021 17:58 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Die was er om wat zand weg te scheppen.
Nee vanaf de overkant.. dikke katrol en wat flinke bulldozers lijken me sterker dan sleepboten..
Je hebt 18 van de sterkste sleepboten ter wereld nodig (is er maar 1 van) om het los te krijgen.quote:Op zondag 28 maart 2021 17:58 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Die was er om wat zand weg te scheppen.
Nee vanaf de overkant.. dikke katrol en wat flinke bulldozers lijken me sterker dan sleepboten..
Ja, en dan in een stuur/navigatierol, niet als adviseur. Zijn verschillende etappes en loodsen komen en gaan van boord op bepaalde punten.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 17:58 schreef Landgeld het volgende:
Er varen 50 schepen door dat kanaal per dag. Hebben die allemaal een verplichte loods uit Egypte aan boord?
quote:Op zondag 28 maart 2021 17:58 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Die was er om wat zand weg te scheppen.
Nee vanaf de overkant.. dikke katrol en wat flinke bulldozers lijken me sterker dan sleepboten..
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebbenquote:Op zondag 28 maart 2021 17:58 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Die was er om wat zand weg te scheppen.
Nee vanaf de overkant.. dikke katrol en wat flinke bulldozers lijken me sterker dan sleepboten..
Ja ze kunnen die hele container schip in stukken trekken , dat is ook het gevaar , dan komt ie we los maar in twee of meer stukken en 300 containers in de suezquote:Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben.
dan kan wel iedereen er weer langsquote:Op zondag 28 maart 2021 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja ze kunnen die hele container schip in stukken trekken , dat is ook het gevaar , dan komt ie we los maar in twee of meer stukken
Dan gaat het maanden duren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |