abonnement Unibet Coolblue
pi_198368708
Bij de betoncentrale waar ik werk mag je je maar 5 keer per jaar ziekmelden.

Een collega werd op het matje geroepen omdat hij 6 keer ziek was geweest vorig jaar.

Van de hr wist dat hij de 6e keer afwezig was omdat hij verkouden was en een corona test ging doen. Als dat niet door het bedrijf sterk aangeraden werd was hij dus gewoon gaan werken.

Mag jouw werkgever het jouw kwalijk nemen dat je zo'n test bent gaan doen?

Naar mijn idee is het bedrijf zwaar in overtreding om dit mee te rekenen 's ziek.
pi_198368791
Leuk verzonnen weer
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 maart 2021 @ 00:49:36 #3
408813 crew  trein2000
pi_198368875
Het bedrijf mag helemaal niet weten waarom jij je ziek meldt
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 7 maart 2021 @ 00:59:48 #4
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198368985


[ Bericht 100% gewijzigd door Scheepskok op 07-03-2021 01:00:09 ]
Praat over de hel en je komt er.
  zondag 7 maart 2021 @ 01:11:47 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_198369084
Op mijn vorige werk was het tien jaar geleden al de regel dat als je 3 maal per jaar ziekgemeld had je een gesprek kreeg met de bedrijfsarts.

Was niks negatiefs, was gewoon een check up om te bekijken of het toch niet iets met werkdruk te maken had of dst er misschien doorverwezen moest worden naar een arts omdat er misschien een medische reden kon zijn als er iets steeds terugkomt.

Ik heb de eerste keer zo'n gesprek gehad toen ik nog een tijdelijk contract had en heb daarna gewoon vast contract gekregen.

Ze mogen dit gewoon doen, als ze zich maar aan de regels houden. Dit was dus ook niet op het matje komen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_198370234
Je collega zit ook op fok zeker onder de naam Werkman?
pi_198370250
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 00:49 schreef trein2000 het volgende:
Het bedrijf mag helemaal niet weten waarom jij je ziek meldt
Niet weten? Nou ja, als TS het uit zichzelf meldt toch wel? En bedrijf kan ook geen vooraf bepaalde limiet stellen, lijkt me zo, anders dan 'bij X keer starten we een traject'.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198370285
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet weten? Nou ja, als TS het uit zichzelf meldt toch wel? En bedrijf kan ook geen vooraf bepaalde limiet stellen, lijkt me zo, anders dan 'bij X keer starten we een traject'.
De werkgever mag niet vragen naar je reden van verzuim. Wat je hebt enzo. Wel mag die vragen wat verwachting is van de duur en mag zeker wel een limiet instellen van na 3x per jaar mag de werkgever er zeker actie op ondernemen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_198370362
Ze mogen wel zonder reden je contract niet verlengen of je uitzendcontract stoppen.
.
pi_198370748
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 00:37 schreef hoechst het volgende:
Bij de betoncentrale waar ik werk mag je je maar 5 keer per jaar ziekmelden.

Een collega werd op het matje geroepen omdat hij 6 keer ziek was geweest vorig jaar.

Van de hr wist dat hij de 6e keer afwezig was omdat hij verkouden was en een corona test ging doen. Als dat niet door het bedrijf sterk aangeraden werd was hij dus gewoon gaan werken.

Mag jouw werkgever het jouw kwalijk nemen dat je zo'n test bent gaan doen?

Naar mijn idee is het bedrijf zwaar in overtreding om dit mee te rekenen 's ziek.
Nee hoor, meer een goede werkgever. Ff checken of alles goed gaat of dat er meer speelt.
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 7 maart 2021 @ 09:30:02 #11
206731 Mortaxx
Doomer
pi_198370768
Zes keer per jaar ziek is ook wel erg veel. Ik ben nooit ziek
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  Redactie Frontpage zondag 7 maart 2021 @ 09:48:06 #12
38148 crew  Innisdemon
pi_198370932
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:30 schreef Mortaxx het volgende:
Zes keer per jaar ziek is ook wel erg veel. Ik ben nooit ziek
fijn voor je.

Ziek is ziek
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_198371002
Als bedrijf het niet vertrouwd gaan ze maar een bedrijfsarts inschakelen.

Meer heeft de werkgever niet te makken met dat gelul van “niet mogen”.
pi_198371609
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:20 schreef Chinless het volgende:

[..]

De werkgever mag niet vragen naar je reden van verzuim. Wat je hebt enzo. Wel mag die vragen wat verwachting is van de duur en mag zeker wel een limiet instellen van na 3x per jaar mag de werkgever er zeker actie op ondernemen.
Mogen ze het niet vragen, of ben je niet verplicht om te antwoorden?
Facts don't care about your feelings
  zondag 7 maart 2021 @ 10:39:41 #15
51385 baskick
Juist ja!
pi_198371613
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:20 schreef Chinless het volgende:

[..]

De werkgever mag niet vragen naar je reden van verzuim. Wat je hebt enzo.
Niet vragen is wat anders dan niet weten. Ik reageerde op @trein2000 die zei dat de werkgever het niet mag weten en zei nota bene expliciet dat als TS het uit zichzelf vertelt, er geen voor zover ik weet geen probleem is.

quote:
Wel mag die vragen wat verwachting is van de duur en mag zeker wel een limiet instellen van na 3x per jaar mag de werkgever er zeker actie op ondernemen.
Natuurlijk mag een werkgever na x-aantal ziekmeldingen actie ondernemen. Dat zei ik toch ook? Maar van een harde "je mag je maar 5 keer per jaar ziekmelden" (uit de OP) is geen sprake. Je mag je vaker ziekmelden, je hebt namelijk (normaal gesproken) geen invloed op wanneer je ziek bent en je bepaalt (normaal gesproken) alleen zelf wanneer je je ziek meldt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198371632
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mogen ze het niet vragen, of ben je niet verplicht om te antwoorden?
Vragen.
pi_198371666
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vragen.
Nou dan ben ik al strafbaar :') Ik vraag namelijk altijd wat m'n werknemer heeft als hij zich ziek meldt... dat doe je sowieso toch als je om iemand geeft? "Ja baas ik ben doodziek" Oh ja jammer, beterschap doei. Ondertussen heeft ie kanker ofzo... dan zou ik op z'n minst een fruitmandje sturen. Vind het maar een enge werkrelatie als je niet aan je baas wil vertellen wat je hebt. En ik vind het heel vreemd dat ik dan strafbaar zou zijn met die vraag ondanks dat hij het niet erg vindt om te vertellen.
Facts don't care about your feelings
pi_198371678
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:30 schreef Mortaxx het volgende:
Zes keer per jaar ziek is ook wel erg veel. Ik ben nooit ziek
Je kan wel al ziek zijn maar het nog niet weten.
  zondag 7 maart 2021 @ 10:47:25 #19
51385 baskick
Juist ja!
pi_198371699
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mogen ze het niet vragen, of ben je niet verplicht om te antwoorden?
Ze mogen niet meer vragen dan noodzakelijk is voor de loondoorbetaling (en eventueel of de ziekte is veroorzaakt door toedoen van een andere partij i.v.m. verhalen).

quote:
Zo zijn werkgevers op grond van de Wet Verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte 2003 (Wet VLZ) verplicht om het loon van zieke werknemers twee jaar lang door te betalen. Op basis hiervan mag de werkgever gegevens over de gezondheid van zieke werknemers verwerken die noodzakelijk zijn om het recht op loondoorbetaling vast te stellen. Een zieke werknemer hoeft wanneer hij zich ziek meldt zijn werkgever de aard en oorzaak van de ziekte niet mede te delen, omdat dit niet noodzakelijk is voor de vaststelling van het recht op loondoorbetaling.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037896/2016-04-29

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nou dan ben ik al strafbaar :') Ik vraag namelijk altijd wat m'n werknemer heeft als hij zich ziek meldt... dat doe je sowieso toch als je om iemand geeft? "Ja baas ik ben doodziek" Oh ja jammer, beterschap doei. Ondertussen heeft ie kanker ofzo... dan zou ik op z'n minst een fruitmandje sturen. Vind het maar een enge werkrelatie als je niet aan je baas wil vertellen wat je hebt. En ik vind het heel vreemd dat ik dan strafbaar zou zijn met die vraag ondanks dat hij het niet erg vindt om te vertellen.
Je kan ook een kaartje/attentie/fruitmand sturen zonder te weten of het levensbedreigend is, he? Bij een griepje misschien wat onnodig, maar het hoeft ook niet perse op ziektedag 1.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198371709
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nou dan ben ik al strafbaar :') Ik vraag namelijk altijd wat m'n werknemer heeft als hij zich ziek meldt... dat doe je sowieso toch als je om iemand geeft? "Ja baas ik ben doodziek" Oh ja jammer, beterschap doei. Ondertussen heeft ie kanker ofzo... dan zou ik op z'n minst een fruitmandje sturen. Vind het maar een enge werkrelatie als je niet aan je baas wil vertellen wat je hebt. En ik vind het heel vreemd dat ik dan strafbaar zou zijn met die vraag ondanks dat hij het niet erg vindt om te vertellen.
https://www.arboned.nl/nieuws/dit-mag-u-vragen-bij-een-ziekmelding

quote:
Dit mag niet
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen.

Ook mag u geen diagnose stellen, behandeling voorstellen of waardeoordeel uitspreken over de klachten die uw werknemer ervaart. Dat is verboden én het is niet goed voor de vertrouwensband met uw zieke werknemer.

Dit mag wel
Onderstaande informatie moet uw werknemer wel geven als u ernaar vraagt:

Het telefoonnummer en (verpleeg)adres waar uw zieke werknemer te bereiken is.
De vermoedelijke duur van het verzuim.
De lopende afspraken en werkzaamheden.
Of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt. Maar hij hoeft niet te melden onder welke.
Of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval.
Of er sprake is van een verkeersongeval waarbij de schade verhaald kan worden op de veroorzaker.

De juiste vragen bij een ziekmelding
U mag dus een aantal vragen wel stellen en een aantal niet. Toch kan het 't herstel bevorderen als u ook andere vragen stelt. Daarbij is het belangrijk dat u oprecht interesse toont in de zieke werknemer en niet alleen denkt aan de belangen van uw organisatie. Daardoor voelt uw werknemer zich gehoord.
pi_198371717
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:47 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze mogen niet meer vragen dan noodzakelijk is voor de loondoorbetaling (en eventueel of de ziekte is veroorzaakt door toedoen van een andere partij i.v.m. verhalen).
[..]

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037896/2016-04-29
Maar de wet die jij quote zegt: "Een zieke werknemer hoeft wanneer hij zich ziek meldt zijn werkgever de aard en oorzaak van de ziekte niet mede te delen, omdat dit niet noodzakelijk is voor de vaststelling van het recht op loondoorbetaling."

Daar staat niet dat je het niet mag vragen...
Facts don't care about your feelings
pi_198371718
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nou dan ben ik al strafbaar :') Ik vraag namelijk altijd wat m'n werknemer heeft als hij zich ziek meldt... dat doe je sowieso toch als je om iemand geeft? "Ja baas ik ben doodziek" Oh ja jammer, beterschap doei. Ondertussen heeft ie kanker ofzo... dan zou ik op z'n minst een fruitmandje sturen. Vind het maar een enge werkrelatie als je niet aan je baas wil vertellen wat je hebt. En ik vind het heel vreemd dat ik dan strafbaar zou zijn met die vraag ondanks dat hij het niet erg vindt om te vertellen.
Jij mag deze gegevens niet verwerken. Kan je vervelend vinden, maar je haalt de rol van werkgever en betrokken persoon nu iets door elkaar. Je mag vragen wanneer iemand verwacht weer te mogen werken, je mag een bedrijfsarts inschakelen. Maar je mag dit inderdaad niet.

Dat het meestal geen probleem zal zijn, prima toch?
pi_198371734
quote:
Er staan twee dingen, de tweede begrijp ik maar de eerste vind ik raar.

1. U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.
2. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden.

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Jij mag deze gegevens niet verwerken.
Ik doe er toch verder ook niets mee, is gewoon interesse tonen. Net als je vraagt als je personeel terug is van vakantie of het leuk was en wat ie heeft gedaan. Mag dat nog wel? :')
Facts don't care about your feelings
  zondag 7 maart 2021 @ 10:52:32 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_198371767
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar de wet die jij quote zegt: "Een zieke werknemer hoeft wanneer hij zich ziek meldt zijn werkgever de aard en oorzaak van de ziekte niet mede te delen, omdat dit niet noodzakelijk is voor de vaststelling van het recht op loondoorbetaling."

Daar staat niet dat je het niet mag vragen...
Als werkgever is het je (in beginsel) verboden om gezondheidsgegevens over personeel te verwerken op basis van artikel 9 lid 1 AVG:
quote:
Verwerking van persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid zijn verboden.
De uitzonderingen staan in artikel 9 lid 2 AVG.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198371816
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nou dan ben ik al strafbaar :') Ik vraag namelijk altijd wat m'n werknemer heeft als hij zich ziek meldt... dat doe je sowieso toch als je om iemand geeft? "Ja baas ik ben doodziek" Oh ja jammer, beterschap doei. Ondertussen heeft ie kanker ofzo... dan zou ik op z'n minst een fruitmandje sturen. Vind het maar een enge werkrelatie als je niet aan je baas wil vertellen wat je hebt. En ik vind het heel vreemd dat ik dan strafbaar zou zijn met die vraag ondanks dat hij het niet erg vindt om te vertellen.
Wettelijk gezien mag je het niet vragen, het is menselijk om dat wel te doen natuurlijk.
Maar in principe mag je niets van medische aard vragen, het is namelijk geen kennis of vriend van je, maar juridisch een werknemer.

Dat er genoeg mensen zijn die toch zoiets hebben van ik heb een verkoudheidje of ik heb mn been gebroken etc, dat komt natuurlijk gewoon voor.

Maar de werknemer is niet verplicht te antwoorden.
pi_198371819
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Als werkgever is het je (in beginsel) verboden om gezondheidsgegevens over personeel te verwerken op basis van artikel 9 lid 1 AVG:
[..]

De uitzonderingen staan in artikel 9 lid 2 AVG.
Is verwerken hetzelfde als er alleen mondeling naar vragen?
Facts don't care about your feelings
pi_198371827
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:50 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Er staan twee dingen, de tweede begrijp ik maar de eerste vind ik raar.

1. U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.
2. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden.
[..]

Ik doe er toch verder ook niets mee, is gewoon interesse tonen. Net als je vraagt als je personeel terug is van vakantie of het leuk was en wat ie heeft gedaan. Mag dat nog wel? :')

Het kan misschien goed bedoeld zijn, veel werknemers zullen het ook best vertellen als ze een griep hebben maar niet als ze een pijnlijke SOA, bloedende aambei, gescheurde vagina of wat anders hebben.

Om personeel te beschermen is er de regel dat je het niet mag vragen en dat een personeelslid het niet hoeft te melden. Lijkt me niet heel ingewikkeld.
pi_198371829
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is verwerken hetzelfde als er alleen mondeling naar vragen?
Het mag beiden niet maar het is niet hetzelfde.

edit: mogelijk is het toch hetzelfde, gezien de post van @baskick
  zondag 7 maart 2021 @ 10:59:42 #29
51385 baskick
Juist ja!
pi_198371856
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is verwerken hetzelfde als er alleen mondeling naar vragen?
Gelukkig is het begrip 'verwerken' ook gewoon gedefinieerd in diezelfde AVG :+ En dat is breed, héél breed:
quote:
„verwerking”: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198371864
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:50 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Er staan twee dingen, de tweede begrijp ik maar de eerste vind ik raar.

1. U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.
2. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden.
[..]

Ik doe er toch verder ook niets mee, is gewoon interesse tonen. Net als je vraagt als je personeel terug is van vakantie of het leuk was en wat ie heeft gedaan. Mag dat nog wel? :')

Jij doet er nu inderdaad niets mee. Er staan twee woorden in deze zin waarom het regelgeving is "jij" en "nu".

Het zal altijd afhankelijk zijn van de omgang die jij met jouw personeel hebt. Bedenk je ook dat er werkgevers als de Primark zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Als werkgever is het je (in beginsel) verboden om gezondheidsgegevens over personeel te verwerken op basis van artikel 9 lid 1 AVG:
[..]

De uitzonderingen staan in artikel 9 lid 2 AVG.
En daar waar andere uitzonderingen mogelijk zijn: beleidsregel De zieke werknemer
  zondag 7 maart 2021 @ 11:02:17 #31
51385 baskick
Juist ja!
pi_198371886
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:00 schreef investeerdertje het volgende:
[...]
En daar waar andere uitzonderingen mogelijk zijn: beleidsregel De zieke werknemer
Zeker. Die had ik al eerder benoemd, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198371918
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:02 schreef baskick het volgende:

[..]

Zeker. Die had ik al eerder benoemd, ja.
Oh, sorry :)

Edit: ik zie hoe het komt, heb wat lang over m'n reacties tikken gedaan haha
pi_198371952
Oke duidelijk, maar het blijft een stom gedoe :(
Facts don't care about your feelings
pi_198372011
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke duidelijk, maar het blijft een stom gedoe :(
Als je een goede band met je personeel hebt zal het sowieso wel ter sprake komen, er is immers erg weinig wat ik in m'n tijd niet met een leidinggevende gedeeld heb. Maar aan de andere kant, als iemand 2+ weken ziek is, dan is ongeacht de ziekte het bloemetje welkom ;-)
pi_198372059
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als je een goede band met je personeel hebt zal het sowieso wel ter sprake komen, er is immers erg weinig wat ik in m'n tijd niet met een leidinggevende gedeeld heb. Maar aan de andere kant, als iemand 2+ weken ziek is, dan is ongeacht de ziekte het bloemetje welkom ;-)
Ja maar blijft gewoon vervelend dat je toch iets doet wat dan officieel weer niet mag. Je moet zo opletten als werkgever...

Maar andersom dan.... Mag personeel aan mij wel vragen wat ik heb als ik ziek ben? :P
Facts don't care about your feelings
pi_198372377
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 00:37 schreef hoechst het volgende:
Bij de betoncentrale waar ik werk mag je je maar 5 keer per jaar ziekmelden.

Een collega werd op het matje geroepen omdat hij 6 keer ziek was geweest vorig jaar.

Van de hr wist dat hij de 6e keer afwezig was omdat hij verkouden was en een corona test ging doen. Als dat niet door het bedrijf sterk aangeraden werd was hij dus gewoon gaan werken.

Mag jouw werkgever het jouw kwalijk nemen dat je zo'n test bent gaan doen?

Naar mijn idee is het bedrijf zwaar in overtreding om dit mee te rekenen 's ziek.
Nope de werkgever mag het jouw niet kwalijk nemen dat je coronatest doet.

Je werkt aan preventie en zo mogelijk snel herstel van je gezondheid. Je bent immers verkouden. Zodat je weer kunt gaan werken. Jij gaat over jouw gezondheid.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 maart 2021 @ 11:49:23 #37
408813 crew  trein2000
pi_198372450
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet weten? Nou ja, als TS het uit zichzelf meldt toch wel? En bedrijf kan ook geen vooraf bepaalde limiet stellen, lijkt me zo, anders dan 'bij X keer starten we een traject'.
Nou ja dan weet je het als persoon inderdaad. Maar dan mag je er helemaal niks mee. Niet eens opschrijven.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198372516
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja maar blijft gewoon vervelend dat je toch iets doet wat dan officieel weer niet mag. Je moet zo opletten als werkgever...

Maar andersom dan.... Mag personeel aan mij wel vragen wat ik heb als ik ziek ben? :P
Het ligt aan het doel waarvoor ze het vragen, heeft het iets te maken met het bedrijf waar jij als natuurlijk persoon werknemer bent. Waarschijnlijk niet 😅

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nou ja dan weet je het als persoon inderdaad. Maar dan mag je er helemaal niks mee. Niet eens opschrijven.
Je mag als persoon interesse tonen :) ook iets waard :)
pi_198386183
De bedrijven waar ik gewerkt heb was het meestal gewoonte dat als je vaak (meer dan 3 keer per jaar) ziek was je naar de bedrijfsarts werd gestuurd om te kijken naar de oorzaak, niet uit pesterij maar gewoon als een vorm van goed werkgeverschap, immers het kan best zijn dat er bijvoorbeeld oorzaken op het werk zijn die hier aan bijdragen, en daar wil je als werkgever niet later van beschuldigt worden. Daarnaast is voor veel (kennis) bedrijven hun personeel hun belangrijkste investering, daar wil je geen kaalslag op plegen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198388536
quote:
3s.gif Op zondag 7 maart 2021 01:11 schreef Mickytjuh het volgende:
Op mijn vorige werk was het tien jaar geleden al de regel dat als je 3 maal per jaar ziekgemeld had je een gesprek kreeg met de bedrijfsarts.

Was niks negatiefs, was gewoon een check up om te bekijken of het toch niet iets met werkdruk te maken had of dst er misschien doorverwezen moest worden naar een arts omdat er misschien een medische reden kon zijn als er iets steeds terugkomt.

Ik heb de eerste keer zo'n gesprek gehad toen ik nog een tijdelijk contract had en heb daarna gewoon vast contract gekregen.

Ze mogen dit gewoon doen, als ze zich maar aan de regels houden. Dit was dus ook niet op het matje komen.
Dat is bij ons ook het geval. Na drie ziek meldingen krijg je een gesprek. Daar hangen verder geen consequenties aan vast. Ja, je raakt na de tweede ziekmelding in een jaar verlof kwijt. Hoeveel weet ik niet precies. Die situatie is mij gelukkig altijd bespaard gebleven.

Bizar is het wel als je drie ziek meldingen van 1 dag hebt dus totaal 3 dagen ziek. Terwijl je bij een ziekmelding van een half jaar dit gesprek niet hebt en geen verlof hoeft in te leveren.
pi_198388866
Bij ons krijg je geen nieuw contract bij teveel ziekmeldingen en hoef je als uitzendkracht niet meer terug te komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage maandag 8 maart 2021 @ 11:38:41 #42
38148 crew  Innisdemon
pi_198389767
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij ons krijg je geen nieuw contract bij teveel ziekmeldingen en hoef je als uitzendkracht niet meer terug te komen.
Wat is 'te' veel bij jullie?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_198390143
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:38 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Wat is 'te' veel bij jullie?
Geen idee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 8 maart 2021 @ 12:46:47 #44
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_198390775
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:07 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is bij ons ook het geval. Na drie ziek meldingen krijg je een gesprek. Daar hangen verder geen consequenties aan vast. Ja, je raakt na de tweede ziekmelding in een jaar verlof kwijt. Hoeveel weet ik niet precies. Die situatie is mij gelukkig altijd bespaard gebleven.

Bizar is het wel als je drie ziek meldingen van 1 dag hebt dus totaal 3 dagen ziek. Terwijl je bij een ziekmelding van een half jaar dit gesprek niet hebt en geen verlof hoeft in te leveren.
Als je langer dan 2 weken ziek bent krijg je volgens mij altijd een gesprek met de bedrijfsarts.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_198391005
quote:
3s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:46 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Als je langer dan 2 weken ziek bent krijg je volgens mij altijd een gesprek met de bedrijfsarts.
Dat is iets anders. Dan is het duidelijk. Dat is een heel ander gesprek dan met het management. Dat is een gesprek met een arts.
  maandag 8 maart 2021 @ 13:49:00 #46
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198391799
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:48 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

fijn voor je.

Ziek is ziek
6x is wel heel veel, zou ik niet blij mee zijn zo'n collega.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198392680
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 13:49 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

6x is wel heel veel, zou ik niet blij mee zijn zo'n collega.
Voor jou misschien. Een ander kan er niets aan doen; ziek = ziek.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 08-03-2021 15:47:32 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198393311
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Voor jou misschien. Een ander kan er iets aan doen; ziek = ziek.
Over dit soort dingen zullen de meningen altijd blijven verschillen.

Ik ben wel benieuwd wat er kan gebeuren als een werkgever als @YoshiBignose bij een zieke werknemer vraagt wat er scheelt. Gewoon op een normale, geïnteresseerde, menselijke toon. Komt de vakbond dan in actie ofzo?
pi_198393905
quote:
12s.gif Op maandag 8 maart 2021 15:34 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Over dit soort dingen zullen de meningen altijd blijven verschillen.

Ik ben wel benieuwd wat er kan gebeuren als een werkgever als @:YoshiBignose bij een zieke werknemer vraagt wat er scheelt. Gewoon op een normale, geïnteresseerde, menselijke toon. Komt de vakbond dan in actie ofzo?
Hangt een beetje van de houding van de werknemer af. Als je een goede verstandhouding met je werkgever hebt kun je daar natuurlijk normaal over communiceren. Maar in principe mag de werkgever dat niet doen, dus bij een mindere verstandhouding kan de werknemer een klacht indienen bij de inspectie szw.
  maandag 8 maart 2021 @ 16:12:18 #50
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198393934
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 14:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Voor jou misschien. Een ander kan er niets aan doen; ziek = ziek.
Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 8 maart 2021 @ 16:18:18 #51
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198394050
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198394825
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Tja, sommige mensen zijn vaker ziek (of melden zich in elk geval vaker ziek). Of dat wel of niet normaal is - wat is normaal? - geen idee. De werkgever kán daar niet veel aan doen, behalve naar een bedrijfsarts sturen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198395148
Ook in dit topic zie ik dat de begrippen ziekte en arbeidsongeschiktheid voortdurend door elkaar worden gehaald...

Zo maar een voorbeeld: deze meneer was heel erg ziek, maar hij voelde zich niet arbeidsongeschikt.
  maandag 8 maart 2021 @ 17:21:50 #54
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198395177
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
Dan gewoon wegwerken ofzo.

Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.

Super lastig wat mij betreft hoe je daarmee om moet gaan maargoed.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198395219
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
Oók MET tekst en uitleg heeft de werkgever het te nemen,,,
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 8 maart 2021 @ 17:24:54 #56
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198395234
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dan gewoon wegwerken ofzo.

Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.

Super lastig wat mij betreft hoe je daarmee om moet gaan maargoed.
Alsof die persoon er om gevraagd heeft. Kom op zeg.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198395381
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 13:49 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

6x is wel heel veel, zou ik niet blij mee zijn zo'n collega.
Eventuele bezettingsproblemen die ziekte oplevert zijn niet de verantwoordelijkheid van degene die ziek is. Ik zou niet blij zijn met collega's die andermans ziek zijn veroordelen en menen zich daarmee te moeten bemoeien.
  maandag 8 maart 2021 @ 17:37:58 #58
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198395475
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Alsof die persoon er om gevraagd heeft. Kom op zeg.
Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 8 maart 2021 @ 17:38:36 #59
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198395491
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:32 schreef SignificanteAnder het volgende:

[..]

Eventuele bezettingsproblemen die ziekte oplevert zijn niet de verantwoordelijkheid van degene die ziek is. Ik zou niet blij zijn met collega's die andermans ziek zijn veroordelen en menen zich daarmee te moeten bemoeien.
Bij een keertje niet nee maar wel als het vaker is dan wil ik wel weten hoe en wat. Ik ben nooit ziek en werk altijd hard en spring altijd bij dan voelt dat niet altijd eerlijk,
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198395878
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:38 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Bij een keertje niet nee maar wel als het vaker is dan wil ik wel weten hoe en wat. Ik ben nooit ziek en werk altijd hard en spring altijd bij dan voelt dat niet altijd eerlijk,
Waarom zou jij moeten weten hoe en wat als het vaker is als dergelijke personele zaken jouw verantwoordelijkheid niet zijn? In de praktijk zullen veel mensen toch wel iets laten weten over de aard van hun afwezigheid door ziekte, al is het maar op hoofdlijnen als het gevoelig ligt.

Wel/niet ziek zijn is inderdaad ongelijk verdeeld, maar ik zie mezelf als degene die daar aan het langste eind trekt, omdat ik nooit ziek ben en niet degenen die vaker ziek thuis zitten.
pi_198396723
Van die slapjanussen die elk jaar wel een paar keer wat onder de leden hebben :')

K vertrouw ze niet
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_198397980
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.
Ziek personeel is wel degelijk het probleem van de werkgever en alleen van hem (als je de ziekte even achterwege laat). Een overeengekomen vaste bonus kun je niet skippen, net zo min als straffen voor ziekte. Echt, personeel als jij kan elk bedrijf missen.
pi_198398475
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.
  maandag 8 maart 2021 @ 20:16:24 #64
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198399488
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:45 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.
Nee hoor, daarvoor heb je spoed bezoeken van de arbo ... Ziekmelden voor 9:00? dan 10:00 de arbo voor controle op de stoep. Kan allemaal als werkgever eea regelt van te voren, of in ieder geval klaar heeft staan voor die speciale maandagochtendaltijdziek werknemers.

Ook wel gehad, maar nooit hoeven laten doen, omdat ik dan wel wist wat de werknemer in kwestie had ... het werkt natuurlijk 2 kanten op. Werkgever informeren betekent ook dat werkgever rekening kan houden met omstandigheden als die er zijn. Werknemers met zulke omstandigheden zullen het trouwens ook al wel vanzelf aangeven natuurlijk.

Wanneer de werkgever dat niet wilt, of werknemer zegt 'ik ben ziek' en niet meer is dat een ander verhaal, maar als iemand constant ziek is dan zijn daar wel andere opties voor icm arbo/uwv/bedrijfsarts om eraan te werken of ander passend werk te zoeken. En dan is 6x per jaar wel gewoon veel. Niemand heeft elke 2 maanden wel zoiets ergs dat hij/zij niet kan werken, dan spreek je van chronische problemen of iemand die er de kantjes vanaf loopt. En daar zijn dan zeker wel opties voor als werkgever.
Dum de dum
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:39:37 #65
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198405468
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ziek personeel is wel degelijk het probleem van de werkgever en alleen van hem (als je de ziekte even achterwege laat). Een overeengekomen vaste bonus kun je niet skippen, net zo min als straffen voor ziekte. Echt, personeel als jij kan elk bedrijf missen.
Nope, mij kun het beste hebben als personeel. EN het gaat niet om een keer ziek maar als je vaak ziek bent dan laat je wel het team en het bedrijf ''in de de steek'' en dat moet je niet zien als kritiek of een slecht ding maar gewoon een constatering.

Het valt me altijd op dat het van 1 kant komt in dat soort gevallen, het bedrijf en de collega's moeten met alles rekening houden maar omgedraaid totaal niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:41:54 #66
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198405493
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:45 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.
Is ook wel zo ja, maar toch is het ergens ook oneerlijk en stel je dat een jaar veel ziek bent geweest dan is het toch niet erg dat je dan even een keer geen 13de maand of opslag krijgt? ik zou daar zelfs begrip voor hebben.

Nog zo'n leuke is wat mij betreft dat je gewoon vakantieuren opbouwt terwijl je ziek bent. Dan kom je dus terug en kan je daarna nog eens lang op vakantie omdat je al die uren nog hebt en je collega's zitten er weer mee.

Waarom zou je die opbouw niet even stopzetten? Als je werkt bouw je uren op maar als je niet werkt dan niet dat is toch veel eerlijker tegen over de rest?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198405658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:41 schreef AQuila360 het volgende:
Is ook wel zo ja, maar toch is het ergens ook oneerlijk en stel je dat een jaar veel ziek bent geweest dan is het toch niet erg dat je dan even een keer geen 13de maand of opslag krijgt? ik zou daar zelfs begrip voor hebben.

Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.

In veel cao-bedrijven is wel iets geregeld over het wel/niet toekennen van een promotie-periodiek bij langdurige ziekte. Iemand die er x maanden niet is kan slecht beoordeeld worden en zonder beoordeling geen (of een neutrale) periodiek.

quote:
Waarom zou je die opbouw niet even stopzetten? Als je werkt bouw je uren op maar als je niet werkt dan niet dat is toch veel eerlijker tegen over de rest?
Het is ook niet eerlijk tegenover iemand die ziek is, die te straffen voor ziekte. Ziek zijn overkomt je namelijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 9 maart 2021 @ 10:34:23 #68
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198406992
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:56 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.

In veel cao-bedrijven is wel iets geregeld over het wel/niet toekennen van een promotie-periodiek bij langdurige ziekte. Iemand die er x maanden niet is kan slecht beoordeeld worden en zonder beoordeling geen (of een neutrale) periodiek.
[..]

Het is ook niet eerlijk tegenover iemand die ziek is, die te straffen voor ziekte. Ziek zijn overkomt je namelijk.
Het gaat ook niet om straffen ofzo he, maar gewoon sec kijken of iemand dat jaar goed heeft gefunctioneerd en iemand die vaak ziek is geweest die heeft dat niet omdat die er vaak niet is geweest. Je moet dat ook niet zien als iets slecht maar gewoon een constatering en dan hopen dat het volgend jaar beter gaat.

En het is ook gek dat je dan toch zoveel uren gewoon opbouwt t.o.v. je collega's die de boel draaiende houden.

Solidariteit komt van 2 kanten en dat mis ik vaak. Ook bijvoorbeeld in de discussie over het ER bij de zorgverzekering. Dat is volgens mensen die ziek zijn oneerlijk omdat ze dubbel gestraft worden maar ik zeg dat altijd van als je zorg verbruikt dan is het toch niet erg dat je zelf ook een klein beetje bijdraagt?

Maargoed hier gaan we toch niet uitkomen. :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198408773
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 10:34 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om straffen ofzo he, maar gewoon sec kijken of iemand dat jaar goed heeft gefunctioneerd en iemand die vaak ziek is geweest die heeft dat niet omdat die er vaak niet is geweest. Je moet dat ook niet zien als iets slecht maar gewoon een constatering en dan hopen dat het volgend jaar beter gaat.
Hoe is korten op arbeidsvoorwaarden geen straffen dan? Iemand die een maand ziek is geweest, kan de andere 11 maanden prima gepresteerd hebben. Je kunt iemands presteren over een periode van afwezigheid niet beoordelen; er is immers niet gepresteerd (dus niet goed maar ook niet slecht) in die periode.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198409044
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar blijft gewoon vervelend dat je toch iets doet wat dan officieel weer niet mag. Je moet zo opletten als werkgever...
Beetje flauw zwart-wit topic. Maar hier kun je natuurlijk prima interesse tonen door een vraag als: “oh jee, niets ernstigs hoop ik?” Dan hoeft werknemer niets inhoudelijks te vertellen en vraag je eigenlijk alleen naar de verwachte duur en impact op het werk - wat wel mag. Mocht de werknemer dan aangeven dat hij of zij verwacht wel een aantal weken ziek te zijn, dan kun je die fruitmand gewoon sturen. En als werknemer aangeeft dat hij of zij daar verder liever niets over vertelt dan is dat ook prima, en leg je uit dat het je ook alleen gaat om de impact op het werk en vraag je daar wat zakelijker over door.

Ik denk ook dat het in de praktijk niet zo gaat dat als je een verkeerde vraag stelt, en werknemer daar melding van maakt je meteen een boete krijgt. Dat zal van meer factoren afhangen. Het kan je natuurlijk wel in de schijnwerpers zetten voor meer onderzoek naar bedrijfscultuur e.d. Als er dan verder niks aan de hand is, zal het zo'n vaart niet lopen. Maar misschien ben ik naief O-)

Overigens prima dat die regels er zijn, want anders is het veel te makkelijk daar misbruik van te maken.
pi_198409234
quote:
3s.gif Op zondag 7 maart 2021 01:11 schreef Mickytjuh het volgende:
Op mijn vorige werk was het tien jaar geleden al de regel dat als je 3 maal per jaar ziekgemeld had je een gesprek kreeg met de bedrijfsarts.

Was niks negatiefs, was gewoon een check up om te bekijken of het toch niet iets met werkdruk te maken had of dst er misschien doorverwezen moest worden naar een arts omdat er misschien een medische reden kon zijn als er iets steeds terugkomt.

Ik heb de eerste keer zo'n gesprek gehad toen ik nog een tijdelijk contract had en heb daarna gewoon vast contract gekregen.

Ze mogen dit gewoon doen, als ze zich maar aan de regels houden. Dit was dus ook niet op het matje komen.
Dat vind ik nog wel netjes. Ik heb zelf in een bedrijf gewerkt (klantenservice.... ) waarbij het 3e keer ziekmelden een (exit)gesprek was.
Je zal maar vrouw zijn en last hebben van je maandelijkse stonden.
Of je zal maar een ontzettend gemotiveerde werknemer zijn die net iets te vroeg weer aan het werk wil, en dat niet trekt, en zich opnieuw een dagje ziek meldt om extra uit te zieken. Dan had je gelijk je twee ziekmeldingen van het jaar verspild.

Was blij dat ik toen niet zo ziekig was, maar personeelsvriendelijk beleid vind ik het niet.
Somebody that I used to know
pi_198413220
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Nope, mij kun het beste hebben als personeel. EN het gaat niet om een keer ziek maar als je vaak ziek bent dan laat je wel het team en het bedrijf ''in de de steek'' en dat moet je niet zien als kritiek of een slecht ding maar gewoon een constatering.

Het valt me altijd op dat het van 1 kant komt in dat soort gevallen, het bedrijf en de collega's moeten met alles rekening houden maar omgedraaid totaal niet.
Als jij geen medewerker bent met een verantwoordelijkheid voor de zieke, gaat het je en niets aan en is het niet jouw probleem. Het is het probleem van de werkgever, zowel capacitair als op begeleidingsvlak.

Als ik jouw werkgever was geweest en ik had doorgekregen dat jij mensen er op aanvalt of afrekent omdat ze ziek zijn (zoals je zoals je zelf omschreef deed bij iemand die chemo's krijgt) dan zou ik een heel interessant verbeter- en functioneringsgesprek met je gaan hebben waarna je of je rol kent, of je plek buiten de organisatie.
pi_198413262
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef TechLight het volgende:

[..]

Beetje flauw zwart-wit topic. Maar hier kun je natuurlijk prima interesse tonen door een vraag als: “oh jee, niets ernstigs hoop ik?” Dan hoeft werknemer niets inhoudelijks te vertellen en vraag je eigenlijk alleen naar de verwachte duur en impact op het werk - wat wel mag. Mocht de werknemer dan aangeven dat hij of zij verwacht wel een aantal weken ziek te zijn, dan kun je die fruitmand gewoon sturen. En als werknemer aangeeft dat hij of zij daar verder liever niets over vertelt dan is dat ook prima, en leg je uit dat het je ook alleen gaat om de impact op het werk en vraag je daar wat zakelijker over door.

Ik denk ook dat het in de praktijk niet zo gaat dat als je een verkeerde vraag stelt, en werknemer daar melding van maakt je meteen een boete krijgt. Dat zal van meer factoren afhangen. Het kan je natuurlijk wel in de schijnwerpers zetten voor meer onderzoek naar bedrijfscultuur e.d. Als er dan verder niks aan de hand is, zal het zo'n vaart niet lopen. Maar misschien ben ik naief O-)

Overigens prima dat die regels er zijn, want anders is het veel te makkelijk daar misbruik van te maken.
Ik hoopte te benadrukken dat gewone omgang idd natuurlijk kan. Maar dat je er wel goed op moet letten. Ook is het natuurlijk erg afhankelijk van het type bedrijf, de formaliteit in omgang en het niveau van de werknemer.

Persoonlijke interesse is altijd goed he, maar als iemand vraagt of het mag is het antwoord nee (en moet je ook vooral niet opletten dat je later eens zegt, alweer griep?)
pi_198414573
Ziekte is in eerste instantie vervelend voor de werknemer. Daarnaast is het vervelend voor de werkgever. OK.

Maar het is natuurlijk ook erg vervelend voor de collega’s die het werk moeten overnemen. Als je een collega hebt die zich zomaar 6x per jaar voor een of een paar dagen ziek meldt en dan ook toevallig op het moment dat het druk is en projecten aflopen, dan kan dat ook negatieve impact hebben op het welbevinden van het team. Been there done that. Daar kan je van alles van vinden maar vroeg of laat zijn dat wel de types die je niet meer wilt hebben binnen je bedrijf.
pi_198418414
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dan gewoon wegwerken ofzo.

Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.

Super lastig wat mij betreft hoe je daarmee om moet gaan maargoed.
Dus iemand die kanker krijgt moet je er maar uitschoppen? Ik mag hopen dat je zelf nooit in die positie komt.
pi_198421533
@Werkman kan jij hier in vinden?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 10 maart 2021 @ 08:15:00 #77
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198421830
Tja, ik vind vijf of meer aparte ziekmeldingen (zonder duidelijk onderliggende oorzaak welteverstaan) in een jaar tijd ook bizar veel. Kun je wel zeggen ziek = ziek maar als dat structureel is dan ben je misschien niet geschikt voor een fulltime baan of gewoon ontzettend kleinzerig. Ik begrijp de werkgever wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Twiitch op 10-03-2021 08:34:09 ]
pi_198421873
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 00:37 schreef hoechst het volgende:
Bij de betoncentrale waar ik werk mag je je maar 5 keer per jaar ziekmelden.

Een collega werd op het matje geroepen omdat hij 6 keer ziek was geweest vorig jaar.

Van de hr wist dat hij de 6e keer afwezig was omdat hij verkouden was en een corona test ging doen. Als dat niet door het bedrijf sterk aangeraden werd was hij dus gewoon gaan werken.

Mag jouw werkgever het jouw kwalijk nemen dat je zo'n test bent gaan doen?

Naar mijn idee is het bedrijf zwaar in overtreding om dit mee te rekenen 's ziek.
Ik geloof dat het gemiddelde 1x per jaar is dus best logisch dat hij op het matje wordt geroepen.
pi_198423203
quote:
7s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:15 schreef Twiitch het volgende:
Tja, ik vind vijf of meer aparte ziekmeldingen (zonder duidelijk onderliggende oorzaak welteverstaan) in een jaar tijd ook bizar veel. Kun je wel zeggen ziek = ziek maar als dat structureel is dan ben je misschien niet geschikt voor een fulltime baan of gewoon ontzettend kleinzerig. Ik begrijp de werkgever wel.
Daarvoor hebben we de bedrijfsarts, de mogelijkheid om als er minder dan 4 weken tussen de periodes zitten de ziekteduur door te tellen etc. etc.
pi_198423518
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 07:15 schreef HSG het volgende:
@:werkman kan jij hier in vinden?
Iedere betoncentrale is verschillend.
Bij ons deden ze voor de Corona erg moeilijk over veel ziekteverzuim en nu word je al naar huis gestuurd als je een loopneus hebt.

Ik zelf ben weinig ziek en met andermans ziekteverzuim bemoei ik me niet, als je maar niet de kantjes er af loopt als je er wel bent.
  woensdag 10 maart 2021 @ 12:43:23 #81
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198425664
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 10:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Daarvoor hebben we de bedrijfsarts, de mogelijkheid om als er minder dan 4 weken tussen de periodes zitten de ziekteduur door te tellen etc. etc.
En wat denk je dat het een bedrijf kost om 5 keer per jaar de arbo-arts naar iemand z'n adres te sturen? Die gaan bij veel ziekteverzuim logischerwijs een afweging maken of ze jou nog wel willen hebben.
pi_198425794
quote:
7s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:43 schreef Twiitch het volgende:

[..]

En wat denk je dat het een bedrijf kost om 5 keer per jaar de arbo-arts naar iemand z'n adres te sturen? Die gaan bij veel ziekteverzuim logischerwijs een afweging maken of ze jou nog wel willen hebben.
Hoezo naar z'n adres sturen. En ja een bedrijfsarts is niet gratis, maar gelukkig werken er genoeg op no cure no pay basis. Welkom bij ondernemersrisico. Herplaatsingstrajecten kunnen trouwens eerder plaats vinden maar ok.

Overigens denk ik onderhand dat we een andere definitie van "op het matje komen" hebben.
  woensdag 10 maart 2021 @ 13:27:55 #83
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198426304
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Dus iemand die kanker krijgt moet je er maar uitschoppen? Ik mag hopen dat je zelf nooit in die positie komt.
Heb nergens kanker genoemd toch?

Maar als je 5 of 6 keer per jaar ziek bent dan is er wel iets mis.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198427193
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.
Ik zou het helemaal niet raar vinden wanneer men een 13e maand naar rato van gewerkte dagen doet.
Natuurlijk kan iemand er niet altijd wat aan doen dat ze ziek zijn, maar sommige melden zich wel te snel ziek.
pi_198427356
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:23 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Ik zou het helemaal niet raar vinden wanneer men een 13e maand naar rato van gewerkte dagen doet.
Natuurlijk kan iemand er niet altijd wat aan doen dat ze ziek zijn, maar sommige melden zich wel te snel ziek.
Dat kan dus niet:
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:56 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198427371
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat kan dus niet:
[..]

klopt, ander labeltje.
pi_198427380
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb nergens kanker genoemd toch?

Maar als je 5 of 6 keer per jaar ziek bent dan is er wel iets mis.
Dit is nou net een voorbeeld van iemand die misschien maandelijks een paar dagen uit de running is zonder daar wat aan te kunnen doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198427393
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:32 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

klopt, ander labeltje.
Nou, nee :+ Totaal ander concept.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198427417
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:33 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou, nee :+ Totaal ander concept.
Prima. Ik snap wat je bedoelt. Het is echter niet de essentie van mijn post.
pi_198427602
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:34 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Prima. Ik snap wat je bedoelt. Het is echter niet de essentie van mijn post.
Ik snap de essentie, heus. Maar als de werkgever dat dus had gewild, waren daar gewoon mogelijkheden voor geweest. Dus iets zegt me dat werkgevers ziekte niet hebben willen straffen door te korten op arbeidsvoorwaarden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198427632
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb nergens kanker genoemd toch?

Maar als je 5 of 6 keer per jaar ziek bent dan is er wel iets mis.
Nou, je geeft vrij duidelijk aan dat iemand met nierproblemen of met kanker het beste weggewerkt kan worden.

quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dan gewoon wegwerken ofzo.

Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.

Super lastig wat mij betreft hoe je daarmee om moet gaan maargoed.
pi_198427701
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb nergens kanker genoemd toch?

Maar als je 5 of 6 keer per jaar ziek bent dan is er wel iets mis.
Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.
Somebody that I used to know
pi_198427752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:47 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik snap de essentie, heus. Maar als de werkgever dat dus had gewild, waren daar gewoon mogelijkheden voor geweest. Dus iets zegt me dat werkgevers ziekte niet hebben willen straffen door te korten op arbeidsvoorwaarden.
klopt. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen hondsberoerd op komen dagen om geen geld mis te lopen
  woensdag 10 maart 2021 @ 18:46:39 #94
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198431789
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:52 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.
Hoeft niet altijd van 1 kant te komen he.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 10 maart 2021 @ 18:47:16 #95
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198431799
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:49 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Nou, je geeft vrij duidelijk aan dat iemand met nierproblemen of met kanker het beste weggewerkt kan worden.
[..]

[..]

Dat was zo niet bedoeld in elk geval. Excuses.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198433443
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 18:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hoeft niet altijd van 1 kant te komen he.
Hoe bedoel je?
Somebody that I used to know
  donderdag 11 maart 2021 @ 10:48:22 #97
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198442140
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 20:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Altijd alles bij de werkgever leggen.. dat zie ik helaas nog te vaak.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 11 maart 2021 @ 10:51:37 #98
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198442200
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 14:52 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.
Jawel maar dan zou je bijvoorbeeld een stapje terug kunnen doen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')