abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198881836
Ik woon in Ierland en ik heb geen flauw idee hoe ik uberhaupt zou moeten beginnen met een huis te kopen.

Een vriend van mij heeft recent een appartement gekocht en die was toch wel dik 30k kwijt aan zijn totale downpayment en dergelijke. Zulke bedragen heb ik simpelweg niet liggen.

Wél verdien ik dik bovenmodaal voor Ierse begrippen. Maar alsnog, het is gewoon niet realistisch om nu te kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_198881866
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:25 schreef sirdanilot het volgende:
Ik woon in Ierland en ik heb geen flauw idee hoe ik uberhaupt zou moeten beginnen met een huis te kopen.

Een vriend van mij heeft recent een appartement gekocht en die was toch wel dik 30k kwijt aan zijn totale downpayment en dergelijke. Zulke bedragen heb ik simpelweg niet liggen.

Wél verdien ik dik bovenmodaal voor Ierse begrippen. Maar alsnog, het is gewoon niet realistisch om nu te kopen.
Beginnen met je studieschuld af te betalen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2021 15:28:41 ]
pi_198881935
D
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:26 schreef DW457 het volgende:

[..]

Dan heb ik al helemaal geen spaargeld meer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_198882013
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:30 schreef sirdanilot het volgende:
D
[..]

Dan heb ik al helemaal geen spaargeld meer.
Tsja... Had je maar zuiniger moeten leven tijdens je studententijd en niet moeten bijlenen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2021 15:36:04 ]
pi_198882048
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:34 schreef DW457 het volgende:

[..]

Tsja...
Ik weet niet of jij ooit met je ouders over geld hebt gepraat, maar raadden zij jou destijds aan om te huren of om te kopen, denk je?

Ik heb alleen maar gehoord: kopen kopen kopen kopen kopen kopen. Dat dat simpelweg financieel niet haalbaar is, heeft mijn vader geen boodschap aan hoor. Je kan nog de gemiddelde prijzen tonen en de maximale hypotheek die je kan krijgen, het zal alsnog mijn eigen schuld zijn dat ik niet kan kopen. Niet voor rede vatbaar.

En als ik wil kopen, zal ik toch ergens op moeten besparen. Bijvoorbeeld op die studieschuld.
pi_198882080
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:34 schreef DW457 het volgende:

[..]

Tsja... Had je maar zuiniger moeten leven tijdens je studententijd en niet moeten bijlenen.
Veel succes met op kamers wonen in de randstad (en niet eens amsterdam !) zonder bij te lenen.

En als je zegt dat ik dan maar thuis had moeten wonen: dan mag jij even op gaan zoeken welke universiteit met het OV aan te reizen is vanuit Terneuzen, Zeeuws-Vlaanderen.
pi_198882154
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik weet niet of jij ooit met je ouders over geld hebt gepraat, maar raadden zij jou destijds aan om te huren of om te kopen, denk je?

Ik heb alleen maar gehoord: kopen kopen kopen kopen kopen kopen. Dat dat simpelweg financieel niet haalbaar is, heeft mijn vader geen boodschap aan hoor. Je kan nog de gemiddelde prijzen tonen en de maximale hypotheek die je kan krijgen, het zal alsnog mijn eigen schuld zijn dat ik niet kan kopen. Niet voor rede vatbaar.

En als ik wil kopen, zal ik toch ergens op moeten besparen. Bijvoorbeeld op die studieschuld.
Vervolgens heb je ervoor gekozen niets terug te betalen terwijl je wel zegt een goed salaris te hebben. Ja, dat is ook een keuze. Nu wordt je schuld meegenomen in de berekening van een hypotheek. Je kan ook accepteren dat kopen er, vanwege je financiële situatie, niet in zit en (tijdelijk) gaan huren in de vrije sector of middenhuur. Of je blijft in het buitenland. Kopen is geen recht en de woningmarkt is ronduit beroerd.
pi_198883308
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:41 schreef DW457 het volgende:

[..]

Vervolgens heb je ervoor gekozen niets terug te betalen terwijl je wel zegt een goed salaris te hebben. Ja, dat is ook een keuze. Nu wordt je schuld meegenomen in de berekening van een hypotheek.
Dan mag jij me eens gaan vertellen hoe een buitenlandse bank een niet-BKR-geregistreerde studieschuld in Nederland gaat ontdekken.

quote:
Je kan ook accepteren dat kopen er, vanwege je financiële situatie, niet in zit en (tijdelijk) gaan huren in de vrije sector of middenhuur. Of je blijft in het buitenland. Kopen is geen recht en de woningmarkt is ronduit beroerd.
Denk je dat ik nu op straat sta of zo? Ik huur al in de vrije sector. Ik betaal een prijs die vergelijkbaar is met een appartement op een toplocatie in Amsterdam Centrum.

Goedkoper wonen dan dit (ik betaal al dik onder de marktprijs hier overigens) is simpelweg geen optie, omdat ik geen auto kan rijden. Hier in Ierland is er nu eenmaal niet zulk goed openbaar vervoer.
pi_198883349
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan mag jij me eens gaan vertellen hoe een buitenlandse bank een niet-BKR-geregistreerde studieschuld in Nederland gaat ontdekken.
[..]
Ik heb het over Nederland.

quote:
Denk je dat ik nu op straat sta of zo? Ik huur al in de vrije sector. Ik betaal een prijs die vergelijkbaar is met een appartement op een toplocatie in Amsterdam Centrum.

Goedkoper wonen dan dit (ik betaal al dik onder de marktprijs hier overigens) is simpelweg geen optie, omdat ik geen auto kan rijden. Hier in Ierland is er nu eenmaal niet zulk goed openbaar vervoer.
Nou top, dan blijf je toch daar? Ik zie het probleem dan niet zo.
pi_198883452
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:49 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ik heb het over Nederland.
[..]

Nou top, dan blijf je toch daar? Ik zie het probleem dan niet zo.
Het enige wat ik nu mis is een eigen huis met een hypotheek, verder gaat het inderdaad prima.

Ik denk dat veel mensen met mij hebben verwacht dat de huizenprijzen zouden gaan instorten. Dat is helaas niet gebeurd en lijkt ook niet te gaan gebeuren, simpelweg door een absoluut tekort aan woningen over de gehele linie.

Totdat de boel in mekaar klapt en ik dus kan kopen (of totdat ik met heel veel moeite zelf mijn downpayment bij mekaar heb gescharreld) ga ik dus geen cent betalen aan die studieschuld.
pi_198883479
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het enige wat ik nu mis is een eigen huis met een hypotheek, verder gaat het inderdaad prima.

Ik denk dat veel mensen met mij hebben verwacht dat de huizenprijzen zouden gaan instorten. Dat is helaas niet gebeurd en lijkt ook niet te gaan gebeuren, simpelweg door een absoluut tekort aan woningen over de gehele linie.

Totdat de boel in mekaar klapt en ik dus kan kopen (of totdat ik met heel veel moeite zelf mijn downpayment bij mekaar heb gescharreld) ga ik dus geen cent betalen aan die studieschuld.
Ja, dat is een keuze. Dan moeten je ook niet gaan janken als dat opeens tegen je keert, want het is ook een bewuste keuze van je.
pi_198883502
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ja, dat is een keuze. Dan moeten je ook niet gaan janken als dat opeens tegen je keert, want het is ook een bewuste keuze van je.
Als ze me oppakken op schiphol, maak ik ze meteen 3 duizend euro over als eerste aanbetaling, opgelost.

Of ik daarna nog doorga met betalen, dat zie ik dan wel weer.
pi_198883540
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als ze me oppakken op schiphol, maak ik ze meteen 3 duizend euro over als eerste aanbetaling, opgelost.

Ok, dat moet je helemaal zelf weten. Maar zoals ik al zei, niet janken dan als je er last van hebt. Dat is dan gewoon ronduit sneu, dus doe jezelf dan ook niet daarmee te kort.
pi_198883643
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:59 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ok, dat moet je helemaal zelf weten. Maar zoals ik al zei, niet janken dan als je er last van hebt. Dat is dan gewoon ronduit sneu, dus doe jezelf dan ook niet daarmee te kort.
Het enige waar ik momentee llast van heb is dat ik geen hypotheek kan krijgen, met geen enkele mogelijkheid. Of ik nu een paar duizend spaargeld heb liggen of niet verandert daar niks aan. Om genoeg te krijgen voor een downpayment, moet ik met mijn huidige spaartempo (dus zonder het afbetalen van mijn studieschuld) 6 en een half jaar sparen, heb ik uitgerekend.
pi_198883716
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het enige waar ik momentee llast van heb is dat ik geen hypotheek kan krijgen, met geen enkele mogelijkheid. Of ik nu een paar duizend spaargeld heb liggen of niet verandert daar niks aan. Om genoeg te krijgen voor een downpayment, moet ik met mijn huidige spaartempo (dus zonder het afbetalen van mijn studieschuld) 6 en een half jaar sparen, heb ik uitgerekend.
Dat probleem heb ik inderdaad ook. Tot hoeveel kom jij?
pi_198883791
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:07 schreef DW457 het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik inderdaad ook. Tot hoeveel kom jij?
Nou ik ga er in ieder geval vanuit dat ik zonder minstens 30k op de spaarrekening word uitgelachen bij de bank als ik om een hypotheek vraag.
pi_198883836
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Nou ik ga er in ieder geval vanuit dat ik zonder minstens 30k op de spaarrekening word uitgelachen bij de bank als ik om een hypotheek vraag.
Je kansen zijn klein en je verwachtingen moeten niet te hoog zijn, maar als je echt wil....is er wel wat.
  dinsdag 6 april 2021 @ 20:09:43 #218
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_198887386
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

50k is zeker aan te raden in de huidige markt. Je moet immers ook nog wat meubels etc kopen.

Kan je in NL 100% hypotheek krijgen op als je alleen bent?

In Belgie kon ik slechts 90% hypo krijgen. Tel daarbij nog 20k aan kosten aan de notaris/belastingen etc, dan moet je al gouw 20% eigen vermogen hebben. Wel ideaal is 1.27% rente voor 25 jaar vast :9 we mogen niet klagen.
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_198887984
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:26 schreef DW457 het volgende:

[..]

Een studieschuld in het buitenland daar mogen ze niet naar kijken.

@sirdanilot In de UK is de stampduty gepauzeerd, scheelt al een paar duizend, en minimale downpayment verlaagd van 10% naar 5%. Ook schijnt dat sinds een maand de overheid tot 20 of 25% van de mortgage kan lenen voor 5 jaar. Dat scheelt dan flink in rente op je hypotheek de eerste 5 jaar. En na 5 jaar zou je die lening schijnbaar om kunnen zetten zodat je er alleen rente over betaald.
Nieuwbouw projecten willen ook nog wel eens help-to-buy schemes hebben waarmee een deel van de downpayment betaald kan worden.

Maar inderdaad, die downpayment zijn lastig als starter, zeker alleen en je begint vanuit een situatie met studieschuld.
pi_198888124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

@:sirdanilot In de UK is de stampduty gepauzeerd, scheelt al een paar duizend, en minimale downpayment verlaagd van 10% naar 5%. Ook schijnt dat sinds een maand de overheid tot 20 of 25% van de mortgage kan lenen voor 5 jaar. Dat scheelt dan flink in rente op je hypotheek de eerste 5 jaar. En na 5 jaar zou je die lening schijnbaar om kunnen zetten zodat je er alleen rente over betaald.
Nieuwbouw projecten willen ook nog wel eens help-to-buy schemes hebben waarmee een deel van de downpayment betaald kan worden.

Maar inderdaad, die downpayment zijn lastig als starter, zeker alleen en je begint vanuit een situatie met studieschuld.
In mijn ervaring is dit soort overheidssteun niet echt te krijgen als je niet de nationaliteit bezit. Met de Brexit ga ik ook niet naar het VK verhuizen eerlijk gezegd.

Ik keek laatst rond en zag een heleboel leuke stukjes land en huisjes in Portugal voor onder de 50k. Soms heb je voor 25k al een stuk land met een oud huis. Stel ik heb uiteindelijk die 25k bij mekaar dan kan ik dat wel kopen, maar hoe ik het met mijn twee linkerhanden + dyspraxie ga lopen opknappen? Geen idee. Als je dat láát doen in een land als Portugal ben je wel 5 jaar verder eer dat het bewoonbaar is, vanwege de mentaliteit daar.
pi_198888183
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

De hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen is volgens mij niet afhankelijk van de grootte van je downpayment. Het heeft vooral invloed op de rente van je hypotheek. Leen 300k voor een huis van 400k dan krijg je een lagere rente dan wanneer je 380k leent voor een huis van 400k.
En ze mogen niet naar leningen uit het buitenland kijken. Mijn vriendin heeft nog ee credit card uitstaan in de VS, en nog een flinke studielening daar ook. Afgelopen week is een paar keer gekeken naar wat we konden lenen, soms vragen ze dat voordat ze een afspraak willen maken om een huis te bekijken, en daar hebben we netjes over haar schulden in de VS verteld, maar dat blijkt niks uit te maken. Tenzij dat in Ierland wel het geval is omdat dat EU is.

Raar geval die federal studie lening in de VS. Er zit een maas in de wet waardoor mijn vriendin er een beetje doorheen zwemt. Als je 50k ofzo of meer verdient in de VS, moet je je lening af gaan betalen. Als je als Amerikaan in het buitenland woont, en je verdient meer dan $115k dan moet over het bedrag boven die $115k in de VS inkomstenbelasting betalen. Maar als je minder dan die $115k verdient wordt het gezien als een negatief inkomen, en hoef je de lening dus ook niet af te betalen. Dus ondanks dat ze hier een salaris heeft waarmee ze in de VS de lening terug zou moeten gaan betalen, is dat niet het geval omdat ze onder die $115k zit, en dus, voor de belasting in de VS, een negatief inkomen heeft.
pi_198888335
Overigens zou ik er niet echt vanuit gaan dat je maandlasten omlaag zouden gaan als je van huren naar kopen gaat. Misschien als je nu inderdaad heel duur huurt, maar aangezien je zegt dat dat is omdat je geen auto kunt rijden, dan zul je ook niet goedkoop huisje kunnen krijgen wat binnen reisafstand naar je werk te doen als ik het zo lees.
pi_198888770
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

@:sirdanilot In de UK is de stampduty gepauzeerd, scheelt al een paar duizend, en minimale downpayment verlaagd van 10% naar 5%. Ook schijnt dat sinds een maand de overheid tot 20 of 25% van de mortgage kan lenen voor 5 jaar. Dat scheelt dan flink in rente op je hypotheek de eerste 5 jaar. En na 5 jaar zou je die lening schijnbaar om kunnen zetten zodat je er alleen rente over betaald.

Alleen rente betalen hebben we gemiddeld niet zulke goede ervaringen mee op mondiaal gebied ;-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:44 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In mijn ervaring is dit soort overheidssteun niet echt te krijgen als je niet de nationaliteit bezit. Met de Brexit ga ik ook niet naar het VK verhuizen eerlijk gezegd.

Ik keek laatst rond en zag een heleboel leuke stukjes land en huisjes in Portugal voor onder de 50k. Soms heb je voor 25k al een stuk land met een oud huis. Stel ik heb uiteindelijk die 25k bij mekaar dan kan ik dat wel kopen, maar hoe ik het met mijn twee linkerhanden + dyspraxie ga lopen opknappen? Geen idee. Als je dat láát doen in een land als Portugal ben je wel 5 jaar verder eer dat het bewoonbaar is, vanwege de mentaliteit daar.
Ja wat een kut land dat nederland he, en dan voor die 25k woon je ook nog ergens waar je zonder auto niets gaat bereiken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je gaat niet opgepakt worden voor de DUO. Don't worry, het is niet zo een soort overheidsschuld. Als het er zo een was dan was een aanbetaling ook niet voldoende, maar had je gewoon lekker even mogen zitten zonder dat je schuld vervalt. Dat het CJIB de incasso overneemt betekend niet dat alle dwangmiddelen er voor open staan.

Neemt niet weg dat het hufterig blijft :)

Maar ergens las ik dat je nog wel 6.5 a 7 jaar aan het sparen was voor je aanbetaling voor je woning. Waar de fuck wil je dan onderhoud en shit van betalen? Effectief onderaan de streep met (al dan niet verplichte) levensverzekeringen, belastingen en onderhoud etc. schelen huren en kopen in Nederland nu ook weer niet zo veel. Dus zoveel gaat je positie dan niet verbeteren.

Verder:
Nee het is geen recht. Nee jij als kind hebt niet het recht op hetzelfde en beter dan wat je ouders hadden. Echt, ik dacht dat die gedachte aan het uitsterven was uit m'n generatie. Maar gefeliciteerd, je bent een echte millenial.
pi_198888930
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:44 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je moet even praten met @michaelmoore . Die had in het legendarische huizenmarkttopic nog wel wat vergelijkbaar geprijsde bouwvallen in Frankrijk _O_
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198889368
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je moet even praten met @:Michaelmoore . Die had in het legendarische huizenmarkttopic nog wel wat vergelijkbaar geprijsde bouwvallen in Frankrijk _O_
Haha rijd een gemiddeld dorp in in Frankrijk, en voor dat bedrag koop je het halve dorp xD
  dinsdag 6 april 2021 @ 22:03:24 #226
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_198889736
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Haha rijd een gemiddeld dorp in in Frankrijk, en voor dat bedrag koop je het halve dorp xD
In Hongarije koop je voor 5000 een vrijstaand huis
https://goo.gl/maps/xgL32p8DvYMUzFCw7
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_198889758
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In Hongarije koop je voor 5000 een vrijstaand huis
https://goo.gl/maps/xgL32p8DvYMUzFCw7
En klein genoeg om iedereen in je dorp van gezicht te leren kennen :)
  dinsdag 6 april 2021 @ 22:06:14 #228
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_198889784
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En klein genoeg om iedereen in je dorp van gezicht te leren kennen :)
mits je op afstand kan werken

en er elado op staat
https://goo.gl/maps/v2EnuuHQHztKroGo6

https://goo.gl/maps/irPZ9swDgNZAz2R7A

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2021 22:30:13 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_198889799
In Italie zijn huizen te koop voor een euro, maar wel ff opknappen dan. Probeer mijn schoonmoeder over te halen daarnaartoe te verhuizen. En als zij dan naar de UK op vakantie komt, kunnen wij daarheen, zitten we elkaar ook niet in de weg _O-
pi_198889833
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Alleen rente betalen hebben we gemiddeld niet zulke goede ervaringen mee op mondiaal gebied ;-)
Alleen rente is alleen over de 20% die door de overheid verstrekt wordt. Schijnbaar, ik ben er nog niet helemaal uit hoe de vork in de steel zit. Eind volgende week een afspraak met een adviseur. Rentes liggen hier wel vast voor veel kortere periodes ook.
pi_198889936
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In Italie zijn huizen te koop voor een euro, maar wel ff opknappen dan.
In Rotterdam gaven ze de huizen gratis weg :P

https://www.urbannerdam.n(...)rojecten/wallisblok/
pi_198890005
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Alleen rente is alleen over de 20% die door de overheid verstrekt wordt. Schijnbaar, ik ben er nog niet helemaal uit hoe de vork in de steel zit. Eind volgende week een afspraak met een adviseur. Rentes liggen hier wel vast voor veel kortere periodes ook.
Oh, ik dacht dat je bedoelde in z'n totaliteit :) Dan niets gezegd.
pi_198890479
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

In Rotterdam gaven ze de huizen gratis weg :P

https://www.urbannerdam.n(...)rojecten/wallisblok/
Tof project!

Ik kan me ook herinerren dat je in Butte, Montana huizen voor $1 kon kopen, als je wel er minstens $50k in investeerde. Dan woon je in een oude booming mining town, compleet met groot gat vol met water zo giftig dat ganzen die erin landen overlijden, en dus een lekker grondwater probleem. Maar ook in de stad waar Evel Knievel vandaan komt, en de marine die Osama Bin Laden heeft omgelegd.

pi_198895483
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

[..]

Ja wat een kut land dat nederland he, en dan voor die 25k woon je ook nog ergens waar je zonder auto niets gaat bereiken.
Het probleem van te dure huizen speelt in de gehele westerse wereld, niet alleen in Nederland.

quote:
[..]

Je gaat niet opgepakt worden voor de DUO. Don't worry, het is niet zo een soort overheidsschuld. Als het er zo een was dan was een aanbetaling ook niet voldoende, maar had je gewoon lekker even mogen zitten zonder dat je schuld vervalt. Dat het CJIB de incasso overneemt betekend niet dat alle dwangmiddelen er voor open staan.

Neemt niet weg dat het hufterig blijft :)

Maar ergens las ik dat je nog wel 6.5 a 7 jaar aan het sparen was voor je aanbetaling voor je woning. Waar de fuck wil je dan onderhoud en shit van betalen? Effectief onderaan de streep met (al dan niet verplichte) levensverzekeringen, belastingen en onderhoud etc. schelen huren en kopen in Nederland nu ook weer niet zo veel. Dus zoveel gaat je positie dan niet verbeteren.
Om je een idee te geven mijn maandlasten liggen nu rond de 1300 euro in de maand inclusief gas water licht en alles erbij. Daar kan je echt wel een dik huis van betalen aan hypotheek hoor.

quote:
Verder:
Nee het is geen recht. Nee jij als kind hebt niet het recht op hetzelfde en beter dan wat je ouders hadden. Echt, ik dacht dat die gedachte aan het uitsterven was uit m'n generatie. Maar gefeliciteerd, je bent een echte millenial.
Ik geloof heilig dat ik recht heb op dezelfde levensstandaard als mijn ouders bij dezelfde inzet (en ik heb dezelfde invzet want in vergelijking verdien ik zelfs méér dan mijn ouders destijds). Sterker nog ik geloo fdat ideréén daar recht op heeft, en als ik de mogelijkheid heb zal ik dat recht dan ook pakken. Door bijvoorbeeld niet mijn studieschuld terug te betalen, door bijvoorbeeld geen belastingen te betalen in NL als dat niet hoeft, etc. etc.

En voor die zaak wil ik ook wel sterven hoor. Want wat voor leven is dit, keihard werken in een IT functie die bovenmodaal betaalt, en dan thuiskomen in mijn kleine appartementje dat ik ook nog eens moet delen met een huisgenoot? Ik ben al halfdood hoor.
pi_198895955
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik huur al in de vrije sector. Ik betaal een prijs die vergelijkbaar is met een appartement op een toplocatie in Amsterdam Centrum.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:21 schreef sirdanilot het volgende:
Om je een idee te geven mijn maandlasten liggen nu rond de 1300 euro in de maand inclusief gas water licht en alles erbij. Daar kan je echt wel een dik huis van betalen aan hypotheek hoor.
Ik geloof niet dat je enig besef hebt van de huizenmarkt in Nederland nu, al helemaal niet van die in de Randstad. 1300 incl gwl etc en dan denken dat je daar op een toplocatie in Amsterdam een appartement van kunt huren :')
Op een toplocatie in Utrecht hoef je met 1300 inclusief al niet eens aan te komen. 1300 exclusief ook al niet. 1300 inclusief in een zo mooi benoemde "wijk in ontwikkeling" mag je al blij mee zijn. In Utrecht dan dus, Amsterdam is nog weer van een ander niveau.

Oh, en kopen ook niet. Bij een huis van 350k is je hypotheek 1204 bruto/1092 netto, en dan moet je gwl / belastingen / verzekeringen / VvE / onderhoud etc nog betalen dus zal je >1300 uitkomen. Met 350k kan je een appartement van max 60-85m2 kopen in Utrecht, afhankelijk van de buurt (medium tot wijk in ontwikkeling), maar op een toplocatie kun je daar minimaal driekwart ton bij optellen (zo niet meer). En in Amsterdam en op een toplocatie nog een stuk meer.

[ Bericht 6% gewijzigd door vlindertje89 op 07-04-2021 12:02:05 ]
pi_198896263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het probleem van te dure huizen speelt in de gehele westerse wereld, niet alleen in Nederland.
[..]

[..]

Ik geloof heilig dat ik recht heb op dezelfde levensstandaard als mijn ouders bij dezelfde inzet (en ik heb dezelfde invzet want in vergelijking verdien ik zelfs méér dan mijn ouders destijds). Sterker nog ik geloo fdat ideréén daar recht op heeft, en als ik de mogelijkheid heb zal ik dat recht dan ook pakken. Door bijvoorbeeld niet mijn studieschuld terug te betalen, door bijvoorbeeld geen belastingen te betalen in NL als dat niet hoeft, etc. etc.

En voor die zaak wil ik ook wel sterven hoor. Want wat voor leven is dit, keihard werken in een IT functie die bovenmodaal betaalt, en dan thuiskomen in mijn kleine appartementje dat ik ook nog eens moet delen met een huisgenoot? Ik ben al halfdood hoor.
1300 per maand aan vaste lasten? Hoeveel daarvan is huur? Hoeveel is council tax, gas, licht en water? Die laatste view moet je nog bij je hypotheek optellen. Inboedel verzekering blijft ook gewoon staan, opstalverzekering komt erbij.

Met een downpayment van 25k, voor een huis van 250k, en een hypotheek van 25 jaar zit je ongeveer aan 1k hypotheeklasten per maand. Voor 250k zijn wel wat 1 slaapkamer appartmenten te vinden in Dublin, en soms duplex woningen met meer kamers.
Maar echt veel goedkoper ben je dan niet uit.

Maar waarom ze foto's ondersteboven zetten weet ik niet: https://www.rightmove.co.uk/properties/104940311#/

woensdag 7 april 2021 @ 12:24:20 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198896368
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar waarom ze foto's ondersteboven zetten weet ik niet: https://www.rightmove.co.uk/properties/104940311#/

[ afbeelding ]
Misschien hebben ze Australiërs als doelgroep?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198896449
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel mijn studieschuld in NL afbetaald (het duurde ff), en ook geen studieschuld overgehouden aan studeren in de VS.
Vind ik dat ik meer zou mogen verdienen? Uiteraard! En HR was het daar ook mee eens, dus vandaar dat ik met terugwerkende kracht (ruim 3 jaar) recent hoger ben ingeschaald. But still...

Je verdient 'dik bovenmodaal'? Is dat als persoon of als huishouden? 2/3 huishoudens in Ierland zitten <60k.
Maar gemiddeld salaris in Dublin is 56K, modaal lijkt tussen de 41-45k te zitten (netto 33-37k). Zie https://www.averagesalarysurvey.com/dublin-ireland

Met 1300 vaste lasten per maand zou je dan toch redelijk kunnen sparen en studieschuld van <20k binnen afzienbare tijd af kunnen betalen?
pi_198896863
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:51 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

[..]

Ik geloof niet dat je enig besef hebt van de huizenmarkt in Nederland nu, al helemaal niet van die in de Randstad. 1300 incl gwl etc en dan denken dat je daar op een toplocatie in Amsterdam een appartement van kunt huren :')
Op een toplocatie in Utrecht hoef je met 1300 inclusief al niet eens aan te komen. 1300 exclusief ook al niet. 1300 inclusief in een zo mooi benoemde "wijk in ontwikkeling" mag je al blij mee zijn. In Utrecht dan dus, Amsterdam is nog weer van een ander niveau.

Oh, en kopen ook niet. Bij een huis van 350k is je hypotheek 1204 bruto/1092 netto, en dan moet je gwl / belastingen / verzekeringen / VvE / onderhoud etc nog betalen dus zal je >1300 uitkomen. Met 350k kan je een appartement van max 60-85m2 kopen in Utrecht, afhankelijk van de buurt (medium tot wijk in ontwikkeling), maar op een toplocatie kun je daar minimaal driekwart ton bij optellen (zo niet meer). En in Amsterdam en op een toplocatie nog een stuk meer.
Dankjewel, ik hoef het nu niet meer te tikken :D
  woensdag 7 april 2021 @ 13:17:03 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_198897121
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:41 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

[ afbeelding ]
niemand komt in de problemen mits je niet gaat scheiden

ik heb ook wel eens een huis gehad dat minder waard was als de markt
kan een jaar of tien duren maar komt goed
pi_198897178
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

niemand komt in de problemen mits je niet gaat scheiden

ik heb ook wel eens een huis gehad dat minder waard was als de markt
kan een jaar of tien duren maar komt goed
Dat staat ook nergens... Maar niet alleen scheiden kan voor probleem zorgen. Ook ontslag / werkloos waardoor je goedkoper moet gaan wonen is een probleem. En dan natuurlijk de arme starters die niets kunnen vinden.
Facts don't care about your feelings
pi_198897564
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel mijn studieschuld in NL afbetaald (het duurde ff), en ook geen studieschuld overgehouden aan studeren in de VS.
Vind ik dat ik meer zou mogen verdienen? Uiteraard! En HR was het daar ook mee eens, dus vandaar dat ik met terugwerkende kracht (ruim 3 jaar) recent hoger ben ingeschaald. But still...
Mijn salaris is gewoon marktconform, en ik werk er nog geen jaar dus een opslag vragen is geen optie op dit moment. Uiteraard klopt het dat er veel mensen zijn die gewoon jarenlang te weinig verdienen, ver onder de markt, maar ik ben niet één van hen.

quote:
Je verdient 'dik bovenmodaal'? Is dat als persoon of als huishouden? 2/3 huishoudens in Ierland zitten <60k.
Maar gemiddeld salaris in Dublin is 56K, modaal lijkt tussen de 41-45k te zitten (netto 33-37k). Zie https://www.averagesalarysurvey.com/dublin-ireland

Met 1300 vaste lasten per maand zou je dan toch redelijk kunnen sparen en studieschuld van <20k binnen afzienbare tijd af kunnen betalen?
Ik ben gewoon single. Ik ga niet zeggen hoeveel ik verdien maar het is wel minder dan 60k.

Kan ik redelijk sparen? Ja. Maar dat moet ik al doen voor mijn downpayment, dus vandaar dat ik de studieschuld niet afbetaal.
pi_198898730
Als je redelijk zicht hebt op binnen afzienbare tijd en dowpayment bij elkaar te sparen, en een huis te kopen, en daarna stufi afbetalen is dat, ook gezien lage rente of stufi, niet ondenkbaar. Zoals ik al zei, vanuit Engeland mogen ze niet naar schulden elders kijken, maar hoe dat binnen de EU zit weet ik niet. Als dat wel het geval is is het mogelijk verstandiger om toch eerst de stufi af te betalen. Anders heb je wel geld voor een downpayment, maar kun je nauwelijks genoeg lenen voor een hypotheek, dan heb je gespaard voor niets.
pi_198899977
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je redelijk zicht hebt op binnen afzienbare tijd en dowpayment bij elkaar te sparen, en een huis te kopen, en daarna stufi afbetalen is dat, ook gezien lage rente of stufi, niet ondenkbaar. Zoals ik al zei, vanuit Engeland mogen ze niet naar schulden elders kijken, maar hoe dat binnen de EU zit weet ik niet. Als dat wel het geval is is het mogelijk verstandiger om toch eerst de stufi af te betalen. Anders heb je wel geld voor een downpayment, maar kun je nauwelijks genoeg lenen voor een hypotheek, dan heb je gespaard voor niets.
Ik ben niet van plan om de studieschuld op te geven hier in Ierland, omdat die niet BKR geregistreerd staat.

Mochtne ze op magische wijze achter mijn studieschuld komen, dan is die downpayment die ik bij mekaar gespaard heb ruimschoots voldoende om die studieschuld met één ideal betalinkje over te maken.
pi_198900143
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik ben niet van plan om de studieschuld op te geven hier in Ierland, omdat die niet BKR geregistreerd staat.

Mochtne ze op magische wijze achter mijn studieschuld komen, dan is die downpayment die ik bij mekaar gespaard heb ruimschoots voldoende om die studieschuld met één ideal betalinkje over te maken.
Maar dan heb je dus geen downpayment meer. Zoek het gewoon een keer uit. Bel zo iemand op om te vragen wat je kunt lenen, en zeg gewoon dat je die lening in NL hebt, dan heb je zekerheid. Als het uiteindelijk op een echte hypotheekaanvraag aankomt, en ze kunnen het meenemen dan zullen ze dat doen, en als je het verzwijgt en je krijg later een probleem en ze komen erachter dat je het verzwegen hebt dan ben je verder van huis.
pi_198900171
kent iemand Johannes Cornelis Martinus Veldhuijzen? Die heeft 553 huizen in bezit.
Zou 'm graag de vraag het topic willen stellen. koop jij nog een huis?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198900451
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Johannes Cornelis Martinus Veldhuijzen
Doet die goed, vooral omdat hij schijnbaar sociale verhuur faciliteerde.
pi_198900566
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Doet die goed, vooral omdat hij schijnbaar sociale verhuur faciliteerde.
Kan een huis wat in particulier bezit is ook beschikbaar komen voor sociale verhuur?
ik weet wel dat het huizen zijn die voorheen uit de sociale verhuur kwamen, die zijn vervolgens in de vrije sector geplaatst.
pi_198900618
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Kan een huis wat in particulier bezit is ook beschikbaar komen voor sociale verhuur?
ik weet wel dat het huizen zijn die voorheen uit de sociale verhuur kwamen, die zijn vervolgens in de vrije sector geplaatst.
Ik zie net dat hij idd vooral oude sociale woningen heeft opgekocht. Wiki is wat vaag geformuleerd voor mij.

Maar waarom zou het niet mogelijk kunnen zijn?
pi_198900716
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zie net dat hij idd vooral oude sociale woningen heeft opgekocht. Wiki is wat vaag geformuleerd voor mij.

Maar waarom zou het niet mogelijk kunnen zijn?
hé, dat was mijn vraag.

Ik vermoed zomaar omdat je als particulier je woning niet kunt verhuren voor een huurprijs die onder de 720 euro per maand ligt. Een woningbouwvereniging of woningcorporatie kan dat wel.
men doet wel pogingen hoor, dan rekenen ze 720 euro huur en nog eens 300 euro servicekosten. weet niet of je dan voldoet aan de eisen voor huurtoeslag.
pi_198900751
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

hé, dat was mijn vraag.

Ik vermoed zomaar omdat je als particulier je woning niet kunt verhuren voor een huurprijs die onder de 720 euro per maand ligt. Een woningbouwvereniging of woningcorporatie kan dat wel.
men doet wel pogingen hoor, dan rekenen ze 720 euro huur en nog eens 300 euro servicekosten. weet niet of je dan voldoet aan de eisen voor huurtoeslag.
Nee, dan voldoe je niet aan de eisen voor huurtoeslag. Overigens ken ik particuliere verhuurders die huurtoeslagwoningen verhuren.
pi_198901029
Klopt. Dan weet ik niet of het mogelijk is om als particulier je woning in de sociale verhuur aan te bieden.
pi_198901078
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Klopt. Dan weet ik niet of het mogelijk is om als particulier je woning in de sociale verhuur aan te bieden.
Natuurlijk is dat mogelijk, je kan toch gewoon <720 euro vragen? 720+300 service kosten kan niet.

DIt mag gecombineerd max 751 euro zijn.
  woensdag 7 april 2021 @ 17:55:46 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198901697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat mogelijk, je kan toch gewoon <720 euro vragen? 720+300 service kosten kan niet.

DIt mag gecombineerd max 751 euro zijn.
Als de woning qua punten niet meer waard is dan die 720 dan kan een huurder via de huurcommissie bezwaar indienen tegen de huurprijs, en dan zul je wel voor minder moeten gaan verhuren.
Kan alleen de eerste 6 maanden trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 7 april 2021 @ 17:58:49 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198901762
quote:

[..]

hé, dat was mijn vraag.

Hoezo zou je dat als particulier niet kunnen doen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198901794
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als de woning qua punten niet meer waard is dan die 720 dan kan een huurder via de huurcommissie bezwaar indienen tegen de huurprijs, en dan zul je wel voor minder moeten gaan verhuren.
Het ging om de huurtoeslag, niet om wat je werkelijk mag vragen.
  woensdag 7 april 2021 @ 18:06:48 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198901950
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 18:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het ging om de huurtoeslag, niet om wat je werkelijk mag vragen.
Het ging er ook om dat hij denkt dat je als particulier niet onder de ¤ 720 mag verhuren, maar als je woning qua punten niet aan die ¤ 720 komt dan kun je zelfs verplicht worden onder de ¤ 720 te verhuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198903336
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 18:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het ging er ook om dat hij denkt dat je als particulier niet onder de ¤ 720 mag verhuren, maar als je woning qua punten niet aan die ¤ 720 komt dan kun je zelfs verplicht worden onder de ¤ 720 te verhuren.
Het zal vooral een gevolg van de economische realiteit zijn: Als particulier krijg je de businesscase niet rond als je binnen het puntenstelsel moet verhuren. Met onderhoud, belastingen en om de paar jaar makelaarskosten mag je blij zijn als je break-even haalt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198905187
quote:

[..]

hé, dat was mijn vraag.

een sociale huurwoning kan ook in particulier bezit zijn. Maar inderdaad, in de praktijk is tegen die prijzen verhuren nauwelijks winstgevend en wagen kleine particuliere grootgrondbezitters zich hier niet aan, maar alleen grotere corporaties die hierin gespecialiseerd zijn.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:40:23 #260
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_198905324
TE
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tenzij tijdelijk huurcontract, dan loopt die termijn 6 maanden na overgang naar definitief huurcontract af. De huurprijzen moeten wat mij betreft veel meer onder controle van de huurcommissie als huurprijsautoriteit worden gebracht. Er is helemaal geen vrije sector meer maar een uitbuitsector. Vraag en aanbod volstrekt niet in balans met elkaar en de aanbodkant buit die onbalans schandalig uit.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_198905785
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:40 schreef Andromache het volgende:
TE
[..]

Tenzij tijdelijk huurcontract, dan loopt die termijn 6 maanden na overgang naar definitief huurcontract af. De huurprijzen moeten wat mij betreft veel meer onder controle van de huurcommissie als huurprijsautoriteit worden gebracht. Er is helemaal geen vrije sector meer maar een uitbuitsector. Vraag en aanbod volstrekt niet in balans met elkaar en de aanbodkant buit die onbalans schandalig uit.
Als een woning onterecht geliberaliseerd is dan kan de huurcommissie hier al iets mee (eerste 6 mnd natuurlijk) en daarna, tja het is niet voor niets geliberaliseerd.
  woensdag 7 april 2021 @ 21:01:12 #262
138876 Andromache
pi_198905815
D
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als een woning onterecht geliberaliseerd is dan kan de huurcommissie hier al iets mee (eerste 6 mnd natuurlijk) en daarna, tja het is niet voor niets geliberaliseerd.
De huurcommissie moet een huurautoriteit worden met mandaat om in te grijpen en niet weggestopt in de krochten van administratief Nederland. Te weinig mensen kennen de club en de druk om een fatsoenlijke huurprijs te krijgen ligt volledig bij de huurder.
pi_198906016
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:01 schreef Andromache het volgende:
D
[..]

De huurcommissie moet een huurautoriteit worden met mandaat om in te grijpen en niet weggestopt in de krochten van administratief Nederland. Te weinig mensen kennen de club en de druk om een fatsoenlijke huurprijs te krijgen ligt volledig bij de huurder.
Zoveel is er toch niet mis in de particuliere huur? En als jij genoeg geld binnen harkt om een particuliere huur te betalen, dan mag men ook wel van je verwachten dat je er zelf iets aan gaat doen. Wat wil je dan, dat ze alle huren af gaan, narekenen en inspecteren? Onbegonnen werk en veel te duur.

Ik zie niet echt in wat er zo mis is met dit stelsel.
  woensdag 7 april 2021 @ 21:15:05 #264
138876 Andromache
pi_198906192
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zoveel is er toch niet mis in de particuliere huur? En als jij genoeg geld binnen harkt om een particuliere huur te betalen, dan mag men ook wel van je verwachten dat je er zelf iets aan gaat doen. Wat wil je dan, dat ze alle huren af gaan, narekenen en inspecteren? Onbegonnen werk en veel te duur.

Onder welke steen lig jij? Woningnood, zegt dat iets? Er worden exorbitante huren gevraagd voor bezemkasten. En huurders hebben het gevoel dat ze dat moeten slikken want megawoningnood en anders worden ze er uit gezet, terwijl ze recht hebben op betaalbare woonruimte. Nog los van intimidatie door veel verhuurders. Er wordt schandalig verdiend over de rug van huurders, terwijl dat geld naar andere dingen zou moeten gaan. De kinderen. De boodschappen. Geld voor deelname aan sociale activiteiten.
  woensdag 7 april 2021 @ 21:38:54 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198906832
Wij wonen nu tijdelijk in een huurappartement, vrije sector, en er is niets mis met de prijs die wij betalen, nieuwbouw en de huur is zo'n 4,4% van de WOZ... lijkt mij een heel nette huur.

Niet dat we er nog voor in aanmerking zouden komen als het sociale huur zou zijn trouwens, maar dat is het punt in de huizenmarkt: heel veel mensen komen niet in aanmerking voor sociale huur, en wie daar wel voor in aanmerking komt zou imho geen woning van ¤ 925 per maand moeten zoeken om vervolgens via de huurcommissie de huur naar beneden te krijgen.

Maar als ik een particuliere verhuurder was en mijn woning zat op het randje van de liberalisatiegrens qua punten dan hing ik even een paar extra keukenkastjes op.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 7 april 2021 @ 22:15:49 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_198907668
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het stelsel is niets mis mee, er is te weinig aanbod en te veel immigratie
pi_198907706
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het stelsel is niets mis mee, er is te weinig aanbod
Dat is een heel ander verhaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:15 schreef Andromache het volgende:

[..]

Onder welke steen lig jij? Woningnood, zegt dat iets? Er worden exorbitante huren gevraagd voor bezemkasten. En huurders hebben het gevoel dat ze dat moeten slikken want megawoningnood en anders worden ze er uit gezet, terwijl ze recht hebben op betaalbare woonruimte. Nog los van intimidatie door veel verhuurders. Er wordt schandalig verdiend over de rug van huurders, terwijl dat geld naar andere dingen zou moeten gaan. De kinderen. De boodschappen. Geld voor deelname aan sociale activiteiten.
Ik lig onder geen enkele steen. In mijn omgeving zijn vrij veel huurders in de steden, maar hun plekjes zou ik niet direct als een "krot" onmschrijven. Wat jij exorbitant noemt, noem ik gewoon niet eens zo raar. Over hun rug verdienen, nou, zoveel houd je niet over als ik zie waar ze in zitten en ik het bezit etc mee moet nemen. Er uit gezet worden? Nou, ik weet niet zo goed hoe ze dat gaan doen (tenzij je eenzijdig stopt met betalen natuurlijk).

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 07-04-2021 22:29:30 ]
  donderdag 8 april 2021 @ 23:59:08 #268
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_198927534
-

[ Bericht 18% gewijzigd door Hondenfluitje op 09-04-2021 00:05:30 ]
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 10:32:33 #269
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198930229
Ja, ik zou nog een huis kopen, sterker nog, dat heb ik een half uur geleden gedaan :7
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 9 april 2021 @ 10:47:34 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198930392
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, ik zou nog een huis kopen, sterker nog, dat heb ik een half uur geleden gedaan :7
Gefeliciteerd! *O* :*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198930476
quote:
Gefeliciteerd!
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 11:01:03 #272
16180 crew  CoolGuy
pi_198930539
  vrijdag 9 april 2021 @ 11:24:24 #273
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_198930750
quote:
Lekker bezig. Groot of klein? Stad of dorp?
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 11:37:00 #274
16180 crew  CoolGuy
pi_198930867
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:24 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Lekker bezig. Groot of klein? Stad of dorp?
Dorp, ik ga weg uit het dorp waar ik nu dus woon. Groot is relatief natuurlijk. Het is 8m2 kleiner dan wat ik nu heb, en dát is 150+ m2 (volgens nieuwe meting), maar nieuwe huis heeft een warmtepomp, geen gas meer, etc.
pi_198930880
Huizenprijzen blijven stijgen - ook op Funda zie ik - een jaar later na Corona Lockdown . Mijn broer belde gister nog voor een huis om te bezichtigingen, waren al 75 bezoeken ingepland :') (Utrecht)
Love is in the air!
pi_198932554
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:38 schreef Landgeld het volgende:
Huizenprijzen blijven stijgen - ook op Funda zie ik - een jaar later na Corona Lockdown . Mijn broer belde gister nog voor een huis om te bezichtigingen, waren al 75 bezoeken ingepland :') (Utrecht)
Lekker op Rutler blijven stemmen :)
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 14:25:31 #277
16180 crew  CoolGuy
pi_198932958
Ik heb letterlijk 25 min nu geleden het bord aan het huis gehangen en heb 2 afzonderlijke lui al aan de deur gehad nu net 8)7
pi_198932995
Wij gaan toch ook maar kopen (omgeving Utrecht). Lekker 400k+ voor een rijtjeshuis ;(
Maar blijven wachten in een huurhuis van ¤1100+ is ook geen optie. Dan komen we nooit los -O-
  vrijdag 9 april 2021 @ 14:34:21 #279
62913 Blik
The one and Only!
pi_198933077
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 14:28 schreef Piles het volgende:
Wij gaan toch ook maar kopen (omgeving Utrecht). Lekker 400k+ voor een rijtjeshuis ;(
Maar blijven wachten in een huurhuis van ¤1100+ is ook geen optie. Dan komen we nooit los -O-
Ik krijg een beetje het idee dat Utrecht het nieuwe Amsterdam wordt qua woningmarkt, want Amsterdam is al te duur dus verplaatst de hausse zich naar Utrecht, zie ook dit:

https://www.duic.nl/wonen(...)en-in-leidsche-rijn/

Nou zaten er ook wel een aantal woningen tussen die erg competitief geprijst waren, een eengezinswoning voor onder de 400k die netjes is, relatief ruim is een parkeerplaats en een tuin heeft kom je niet veel tegen in Utrecht. Laat staan een starterswoning voor onder de 300k. Geeft wel aan hoeveel mensen er op zoek zijn in het lagere segment op de woningmarkt
pi_198933495
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:38 schreef Landgeld het volgende:
Hoe komt men aan al dat geld dan überhaupt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 9 april 2021 @ 15:09:33 #281
62913 Blik
The one and Only!
pi_198933598
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 15:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Overwaarde op het huidige huis is denk ik de meest voorkomende factor, ouders die een handje helpen op nummer 2 en zelf sparen nummer 3

(gebaseerd op mijn onderbuik ;) )
pi_198933754
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 15:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Overwaarde op het huidige huis is denk ik de meest voorkomende factor, ouders die een handje helpen op nummer 2 en zelf sparen nummer 3

Ik kan me alleen voorstellen dat er iets veranderd is bij de nummer 2... Want stel je bent starter.... Dan heb je niet opeens meer geld gespaard t.o.v. eerdere generaties.

Dat ouders eerder bereid zijn een hypotheekje te verhogen met lage rente om de kinderen mogelijkheden te bieden kan ik me wel weer voorstellen opzicht.

Maar dan nog, tis extreem allemaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198933864
quote:

[..]

Ik heb alle drie niet (ja, 3 wel: maar de huidige stijgingen kun je niet 'bij' sparen) *O*

Om depressief van te worden :%
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 15:28:27 #284
16180 crew  CoolGuy
pi_198933890
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 15:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

In mijn geval 100k+ overwaarde. Maar dat heb je als starter inderdaad niet.
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 15:44:57 #285
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198934080
Overwaarde who dis :7
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 9 april 2021 @ 16:06:56 #286
138876 Andromache
pi_198934273
Godsamme we hebben een twee-onder-een-kapper gekocht :o :o :o Nou nog de hypotheek rond krijgen. Ik durf het aankoopbedrag niet eens te noemen. Het hypotheekbedrag gelukkig wel ;)
  vrijdag 9 april 2021 @ 16:13:40 #287
62913 Blik
The one and Only!
pi_198934339
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:06 schreef Andromache het volgende:
Godsamme we hebben een twee-onder-een-kapper gekocht :o :o :o Nou nog de hypotheek rond krijgen. Ik durf het aankoopbedrag niet eens te noemen. Het hypotheekbedrag gelukkig wel ;)
Ik ga even gokken, 7 ton excl meerwerk
pi_198934357
quote:
38 jaar.... Hmmm Ik denk
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:13 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik ga even gokken, 7 ton excl meerwerk
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 16:25:16 #289
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198934446
quote:
050? 5tonner.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198934716
7 ton excl meerwerk? Waar kijken jullie man xD Nederland is best groot en in hele delen van Nederland ben je niet 7 ton kwijt.
  vrijdag 9 april 2021 @ 16:52:40 #291
8369 speknek
Another day another slay
pi_198934731
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:50 schreef investeerdertje het volgende:
7 ton excl meerwerk? Waar kijken jullie man xD Nederland is best groot en in hele delen van Nederland ben je niet 7 ton kwijt.
In andere delen ben je anderhalf miljoen kwijt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_198934746
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:52 schreef speknek het volgende:

[..]

In andere delen ben je anderhalf miljoen kwijt.
Moet je overigens nog best moeite voor doen, want zoveel plaatsen zijn dat niet ;-)
  vrijdag 9 april 2021 @ 16:58:34 #293
62913 Blik
The one and Only!
pi_198934777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:50 schreef investeerdertje het volgende:
In Utrecht betaal je tegenwoordig al 1 miljoen voor een "herenhuis", wat gewoon een sjiek woord is voor een (grote) tussenwoning. En dan komen er nog 300 euro servicekosten bovenop.

Maar ook in een stad als Den Bosch ga je al snel richting de 600-700k voor een tweekapper met een postzegeltje aan grond
pi_198934785
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:58 schreef Blik het volgende:

[..]

In Utrecht betaal je tegenwoordig al 1 miljoen voor een "herenhuis", wat gewoon een sjiek woord is voor een (grote) tussenwoning. En dan komen er nog 300 euro servicekosten bovenop.

Maar ook in een stad als Den Bosch ga je al snel richting de 600-700k voor een tweekapper met een postzegeltje aan grond
Speciaal voor je claim:
https://www.funda.nl/koop(...)2-onder-1-kapwoning/

Er zijn niet heel veel plaatsen waar je anderhalf miljoen betaald voor een 2kapper. Maar ja, als je in studentensteden en geliefde plekken gaat zoeken dan betaal je iets meer ja, dat klopt. Net buiten Den Bosch daarentegen. Maar dat is vloeken op Fok :)
  vrijdag 9 april 2021 @ 17:00:26 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198934787
quote:
Gefeliciteerd! *O* :*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198934795
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Ja, in een dichtbevolkte stad is een twee-onder-1-kap gigantisch duur natuurlijk. Maar het gemiddelde in Nederland ligt rond de 360.000 euro voor dit type woning.
pi_198934802
quote:
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!!

quote:
Ook jij Gefeliciteerd!

quote:

[..]

Bitcoins!
  vrijdag 9 april 2021 @ 17:07:24 #298
138876 Andromache
pi_198934861
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 16:25 schreef Rene het volgende:

[..]

050? 5tonner.
030
  vrijdag 9 april 2021 @ 17:12:08 #299
62913 Blik
The one and Only!
pi_198934903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 17:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Speciaal voor je claim:
https://www.funda.nl/koop(...)2-onder-1-kapwoning/

Er zijn niet heel veel plaatsen waar je anderhalf miljoen betaald voor een 2kapper. Maar ja, als je in studentensteden en geliefde plekken gaat zoeken dan betaal je iets meer ja, dat klopt. Net buiten Den Bosch daarentegen. Maar dat is vloeken op Fok :)
Ik heb geen anderhalf miljoen gezegd, je quote me notabene. Maar kijk hier eens voor de "herenhuizen" van rond de miljoen: https://www.nieuwbouw-denieuwedefensie.nl/woningen Excl.meerwerk en incl. hoge servicekosten.

En voor mij is buiten de Randstad of buiten interessante steden helemaal niet vloeken in de kerk, ik heb alleen de luxe niet omdat we beiden in de stad werken en ook vaak op kantoor moeten zijn (kritisch beroep). Dus een woning buiten Utrecht zoeken heeft geen zin voor mij. Los daarvan zijn ook de plekken net rondom Utrecht hartstikke duur (m.u.v. natuurlijk van Nieuwegein, maar daar moet je ook niet willen wonen)
  vrijdag 9 april 2021 @ 17:13:21 #300
62913 Blik
The one and Only!
pi_198934913
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 17:01 schreef investeerdertje het volgende:

Bitcoins!
Dat is ook nog een goeie ja!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: