Beginnen met je studieschuld af te betalen?quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:25 schreef sirdanilot het volgende:
Ik woon in Ierland en ik heb geen flauw idee hoe ik uberhaupt zou moeten beginnen met een huis te kopen.
Een vriend van mij heeft recent een appartement gekocht en die was toch wel dik 30k kwijt aan zijn totale downpayment en dergelijke. Zulke bedragen heb ik simpelweg niet liggen.
Wél verdien ik dik bovenmodaal voor Ierse begrippen. Maar alsnog, het is gewoon niet realistisch om nu te kopen.
Dan heb ik al helemaal geen spaargeld meer.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:26 schreef DW457 het volgende:
[..]
Beginnen met je studieschuld af te betalen?
Tsja... Had je maar zuiniger moeten leven tijdens je studententijd en niet moeten bijlenen.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:30 schreef sirdanilot het volgende:
D
[..]
Dan heb ik al helemaal geen spaargeld meer.
Ik weet niet of jij ooit met je ouders over geld hebt gepraat, maar raadden zij jou destijds aan om te huren of om te kopen, denk je?quote:
Veel succes met op kamers wonen in de randstad (en niet eens amsterdam !) zonder bij te lenen.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:34 schreef DW457 het volgende:
[..]
Tsja... Had je maar zuiniger moeten leven tijdens je studententijd en niet moeten bijlenen.
Vervolgens heb je ervoor gekozen niets terug te betalen terwijl je wel zegt een goed salaris te hebben. Ja, dat is ook een keuze. Nu wordt je schuld meegenomen in de berekening van een hypotheek. Je kan ook accepteren dat kopen er, vanwege je financiële situatie, niet in zit en (tijdelijk) gaan huren in de vrije sector of middenhuur. Of je blijft in het buitenland. Kopen is geen recht en de woningmarkt is ronduit beroerd.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:36 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij ooit met je ouders over geld hebt gepraat, maar raadden zij jou destijds aan om te huren of om te kopen, denk je?
Ik heb alleen maar gehoord: kopen kopen kopen kopen kopen kopen. Dat dat simpelweg financieel niet haalbaar is, heeft mijn vader geen boodschap aan hoor. Je kan nog de gemiddelde prijzen tonen en de maximale hypotheek die je kan krijgen, het zal alsnog mijn eigen schuld zijn dat ik niet kan kopen. Niet voor rede vatbaar.
En als ik wil kopen, zal ik toch ergens op moeten besparen. Bijvoorbeeld op die studieschuld.
Dan mag jij me eens gaan vertellen hoe een buitenlandse bank een niet-BKR-geregistreerde studieschuld in Nederland gaat ontdekken.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:41 schreef DW457 het volgende:
[..]
Vervolgens heb je ervoor gekozen niets terug te betalen terwijl je wel zegt een goed salaris te hebben. Ja, dat is ook een keuze. Nu wordt je schuld meegenomen in de berekening van een hypotheek.
Denk je dat ik nu op straat sta of zo? Ik huur al in de vrije sector. Ik betaal een prijs die vergelijkbaar is met een appartement op een toplocatie in Amsterdam Centrum.quote:Je kan ook accepteren dat kopen er, vanwege je financiële situatie, niet in zit en (tijdelijk) gaan huren in de vrije sector of middenhuur. Of je blijft in het buitenland. Kopen is geen recht en de woningmarkt is ronduit beroerd.
Ik heb het over Nederland.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan mag jij me eens gaan vertellen hoe een buitenlandse bank een niet-BKR-geregistreerde studieschuld in Nederland gaat ontdekken.
[..]
Nou top, dan blijf je toch daar? Ik zie het probleem dan niet zo.quote:Denk je dat ik nu op straat sta of zo? Ik huur al in de vrije sector. Ik betaal een prijs die vergelijkbaar is met een appartement op een toplocatie in Amsterdam Centrum.
Goedkoper wonen dan dit (ik betaal al dik onder de marktprijs hier overigens) is simpelweg geen optie, omdat ik geen auto kan rijden. Hier in Ierland is er nu eenmaal niet zulk goed openbaar vervoer.
Het enige wat ik nu mis is een eigen huis met een hypotheek, verder gaat het inderdaad prima.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:49 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik heb het over Nederland.
[..]
Nou top, dan blijf je toch daar? Ik zie het probleem dan niet zo.
Ja, dat is een keuze. Dan moeten je ook niet gaan janken als dat opeens tegen je keert, want het is ook een bewuste keuze van je.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:55 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het enige wat ik nu mis is een eigen huis met een hypotheek, verder gaat het inderdaad prima.
Ik denk dat veel mensen met mij hebben verwacht dat de huizenprijzen zouden gaan instorten. Dat is helaas niet gebeurd en lijkt ook niet te gaan gebeuren, simpelweg door een absoluut tekort aan woningen over de gehele linie.
Totdat de boel in mekaar klapt en ik dus kan kopen (of totdat ik met heel veel moeite zelf mijn downpayment bij mekaar heb gescharreld) ga ik dus geen cent betalen aan die studieschuld.
Als ze me oppakken op schiphol, maak ik ze meteen 3 duizend euro over als eerste aanbetaling, opgelost.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ja, dat is een keuze. Dan moeten je ook niet gaan janken als dat opeens tegen je keert, want het is ook een bewuste keuze van je.
Ok, dat moet je helemaal zelf weten. Maar zoals ik al zei, niet janken dan als je er last van hebt. Dat is dan gewoon ronduit sneu, dus doe jezelf dan ook niet daarmee te kort.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze me oppakken op schiphol, maak ik ze meteen 3 duizend euro over als eerste aanbetaling, opgelost.
Of ik daarna nog doorga met betalen, dat zie ik dan wel weer.
Het enige waar ik momentee llast van heb is dat ik geen hypotheek kan krijgen, met geen enkele mogelijkheid. Of ik nu een paar duizend spaargeld heb liggen of niet verandert daar niks aan. Om genoeg te krijgen voor een downpayment, moet ik met mijn huidige spaartempo (dus zonder het afbetalen van mijn studieschuld) 6 en een half jaar sparen, heb ik uitgerekend.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:59 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ok, dat moet je helemaal zelf weten. Maar zoals ik al zei, niet janken dan als je er last van hebt. Dat is dan gewoon ronduit sneu, dus doe jezelf dan ook niet daarmee te kort.
Dat probleem heb ik inderdaad ook. Tot hoeveel kom jij?quote:Op dinsdag 6 april 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het enige waar ik momentee llast van heb is dat ik geen hypotheek kan krijgen, met geen enkele mogelijkheid. Of ik nu een paar duizend spaargeld heb liggen of niet verandert daar niks aan. Om genoeg te krijgen voor een downpayment, moet ik met mijn huidige spaartempo (dus zonder het afbetalen van mijn studieschuld) 6 en een half jaar sparen, heb ik uitgerekend.
Nou ik ga er in ieder geval vanuit dat ik zonder minstens 30k op de spaarrekening word uitgelachen bij de bank als ik om een hypotheek vraag.quote:Op dinsdag 6 april 2021 17:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik inderdaad ook. Tot hoeveel kom jij?
Je kansen zijn klein en je verwachtingen moeten niet te hoog zijn, maar als je echt wil....is er wel wat.quote:Op dinsdag 6 april 2021 17:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou ik ga er in ieder geval vanuit dat ik zonder minstens 30k op de spaarrekening word uitgelachen bij de bank als ik om een hypotheek vraag.
50k is zeker aan te raden in de huidige markt. Je moet immers ook nog wat meubels etc kopen.quote:Op dinsdag 6 april 2021 17:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nou ik ga er in ieder geval vanuit dat ik zonder minstens 30k op de spaarrekening word uitgelachen bij de bank als ik om een hypotheek vraag.
Een studieschuld in het buitenland daar mogen ze niet naar kijken.quote:Op dinsdag 6 april 2021 15:26 schreef DW457 het volgende:
[..]
Beginnen met je studieschuld af te betalen?
In mijn ervaring is dit soort overheidssteun niet echt te krijgen als je niet de nationaliteit bezit. Met de Brexit ga ik ook niet naar het VK verhuizen eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een studieschuld in het buitenland daar mogen ze niet naar kijken.
@:sirdanilot In de UK is de stampduty gepauzeerd, scheelt al een paar duizend, en minimale downpayment verlaagd van 10% naar 5%. Ook schijnt dat sinds een maand de overheid tot 20 of 25% van de mortgage kan lenen voor 5 jaar. Dat scheelt dan flink in rente op je hypotheek de eerste 5 jaar. En na 5 jaar zou je die lening schijnbaar om kunnen zetten zodat je er alleen rente over betaald.
Nieuwbouw projecten willen ook nog wel eens help-to-buy schemes hebben waarmee een deel van de downpayment betaald kan worden.
Maar inderdaad, die downpayment zijn lastig als starter, zeker alleen en je begint vanuit een situatie met studieschuld.
De hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen is volgens mij niet afhankelijk van de grootte van je downpayment. Het heeft vooral invloed op de rente van je hypotheek. Leen 300k voor een huis van 400k dan krijg je een lagere rente dan wanneer je 380k leent voor een huis van 400k.quote:Op dinsdag 6 april 2021 17:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het enige waar ik momentee llast van heb is dat ik geen hypotheek kan krijgen, met geen enkele mogelijkheid. Of ik nu een paar duizend spaargeld heb liggen of niet verandert daar niks aan. Om genoeg te krijgen voor een downpayment, moet ik met mijn huidige spaartempo (dus zonder het afbetalen van mijn studieschuld) 6 en een half jaar sparen, heb ik uitgerekend.
Alleen rente betalen hebben we gemiddeld niet zulke goede ervaringen mee op mondiaal gebied ;-)quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een studieschuld in het buitenland daar mogen ze niet naar kijken.
@:sirdanilot In de UK is de stampduty gepauzeerd, scheelt al een paar duizend, en minimale downpayment verlaagd van 10% naar 5%. Ook schijnt dat sinds een maand de overheid tot 20 of 25% van de mortgage kan lenen voor 5 jaar. Dat scheelt dan flink in rente op je hypotheek de eerste 5 jaar. En na 5 jaar zou je die lening schijnbaar om kunnen zetten zodat je er alleen rente over betaald.
Nieuwbouw projecten willen ook nog wel eens help-to-buy schemes hebben waarmee een deel van de downpayment betaald kan worden.
Maar inderdaad, die downpayment zijn lastig als starter, zeker alleen en je begint vanuit een situatie met studieschuld.
Ja wat een kut land dat nederland he, en dan voor die 25k woon je ook nog ergens waar je zonder auto niets gaat bereiken.quote:Op dinsdag 6 april 2021 20:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
In mijn ervaring is dit soort overheidssteun niet echt te krijgen als je niet de nationaliteit bezit. Met de Brexit ga ik ook niet naar het VK verhuizen eerlijk gezegd.
Ik keek laatst rond en zag een heleboel leuke stukjes land en huisjes in Portugal voor onder de 50k. Soms heb je voor 25k al een stuk land met een oud huis. Stel ik heb uiteindelijk die 25k bij mekaar dan kan ik dat wel kopen, maar hoe ik het met mijn twee linkerhanden + dyspraxie ga lopen opknappen? Geen idee. Als je dat láát doen in een land als Portugal ben je wel 5 jaar verder eer dat het bewoonbaar is, vanwege de mentaliteit daar.
Je gaat niet opgepakt worden voor de DUO. Don't worry, het is niet zo een soort overheidsschuld. Als het er zo een was dan was een aanbetaling ook niet voldoende, maar had je gewoon lekker even mogen zitten zonder dat je schuld vervalt. Dat het CJIB de incasso overneemt betekend niet dat alle dwangmiddelen er voor open staan.quote:Op dinsdag 6 april 2021 16:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ze me oppakken op schiphol, maak ik ze meteen 3 duizend euro over als eerste aanbetaling, opgelost.
Of ik daarna nog doorga met betalen, dat zie ik dan wel weer.
Je moet even praten met @michaelmoore . Die had in het legendarische huizenmarkttopic nog wel wat vergelijkbaar geprijsde bouwvallen in Frankrijkquote:Op dinsdag 6 april 2021 20:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik keek laatst rond en zag een heleboel leuke stukjes land en huisjes in Portugal voor onder de 50k. Soms heb je voor 25k al een stuk land met een oud huis. Stel ik heb uiteindelijk die 25k bij mekaar dan kan ik dat wel kopen, maar hoe ik het met mijn twee linkerhanden + dyspraxie ga lopen opknappen? Geen idee. Als je dat láát doen in een land als Portugal ben je wel 5 jaar verder eer dat het bewoonbaar is, vanwege de mentaliteit daar.
Haha rijd een gemiddeld dorp in in Frankrijk, en voor dat bedrag koop je het halve dorp xDquote:Op dinsdag 6 april 2021 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je moet even praten met @:Michaelmoore . Die had in het legendarische huizenmarkttopic nog wel wat vergelijkbaar geprijsde bouwvallen in Frankrijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |