Het geld is van ons allemaal, als Nederlanders. Daarom heeft in ons land ook iedereen het recht om te studeren. Dat jij daar zelf geen gebruik van gemaakt hebt, is jouw probleem. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook geen huurtoeslag (want ik woon niet in Nederland) en dat heb jij misschien wel, daar hoor je mij ook niet over.quote:
Die horrorverhalen gaan wel meer rond in mijn kringen maar ik ken uiteindelijk werkelijk waar he-le-maal niemand die hier een probleem mee gehad heeft op schiphol. Niemand. Maar ik sta open voor links met verhalen van studieschuldontwijkers die op succesvolle wijze zijn opgepakt op schiphol.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:47 schreef NightDancert het volgende:
Omdat je anders een keer op Schiphol de lul bent. Of was je van plan om nooit meer naar Nederland te komen?
Als je kan aantonen dat het financieel voordeliger is voor mij om het nu af te lossen, ipv te sparen voor een down payment voor mijn hypotheek, dan doe ik dat graag hoor.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat we ook schrijven, je gaat het toch niet goed genoeg vinden zodat je begint met terugbetalen. Dus, nee ik ga je dat niet geven.
En hier val je door de mand als troll.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het geld is van ons allemaal, als Nederlanders.
Precies zoals ik het schreef.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:51 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je kan aantonen dat het financieel voordeliger is voor mij om het nu af te lossen, ipv te sparen voor een down payment voor mijn hypotheek, dan doe ik dat graag hoor.
Maar het lijkt mij gewoon financieel echt achterlijk om ipiv te sparen voor een hypotheek, dat geld in de bodemloze put van de studieschuld te storten.
Hoezo zou mijn situatie niet echt zijn? Er zijn werkelijk waar duizenden Nederlanders die in het buitenland wonen en hun studieschuld niet afbetalen, of slechts deels. Echt duizenden. Was laatst ook op het nieuws.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:52 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
En hier val je door de mand als troll.
’Bodemloze put van de studieschuld’? Dat geld heb jij uitgegeven, niemand anders. Waarom zou jouw lening een gift moeten worden?quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:51 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je kan aantonen dat het financieel voordeliger is voor mij om het nu af te lossen, ipv te sparen voor een down payment voor mijn hypotheek, dan doe ik dat graag hoor.
Maar het lijkt mij gewoon financieel echt achterlijk om ipiv te sparen voor een hypotheek, dat geld in de bodemloze put van de studieschuld te storten.
Dat klopt, ik reken er wel op dat als ik naar Nederland verhuis, ik meteen een paar duizend moet gaan afbetalen. Dat geld ligt er wel, gelukkig. Ik ben dus eigenlijk van plan om pas naar Nederland te verhuizen zodra een hypotheek een realistische financiele optie voor mij is. Of ik koop juist een huis in het buitenland, in Zuid Europa ergens bijvoorbeeld, lekker warm én goedkoop.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Dan kun je maar beter helemaal nooit meer naar Nederland terug verhuizen, want alles omtrent die studieschuld negeren maakt het er ook niet beter op voor als je ooit zou besluiten wel weer hier te gaan wonen.
Waarom zou niet de lening van iedereen een gift moeten worden? Geld is er zat, maar het gaat om de politieke wil om het uit te geven aan de dingen die wij belangrijk vinden als samenleving. Bijvoorbeeld hoger onderwijs.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
’Bodemloze put van de studieschuld’? Dat geld heb jij uitgegeven, niemand anders. Waarom zou jouw lening een gift moeten worden?
Jij zoekt rechtvaardiging voor fout gedrag, namelijk niet voldoen aan de betalingsverplichting voor een lening die jij zelf bent aangegaan.quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat klopt, ik reken er wel op dat als ik naar Nederland verhuis, ik meteen een paar duizend moet gaan afbetalen. Dat geld ligt er wel, gelukkig. Ik ben dus eigenlijk van plan om pas naar Nederland te verhuizen zodra een hypotheek een realistische financiele optie voor mij is. Of ik koop juist een huis in het buitenland, in Zuid Europa ergens bijvoorbeeld, lekker warm én goedkoop.
[..]
Waarom zou niet de lening van iedereen een gift moeten worden? Geld is er zat, maar het gaat om de politieke wil om het uit te geven aan de dingen die wij belangrijk vinden als samenleving. Bijvoorbeeld hoger onderwijs.
quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:37 schreef sirdanilot het volgende:
Geef me een goede reden (of meerdere) om mijn studieschuld af te betalen
Omdat het part of the deal was?quote:Ik heb een studieschuld van laten we zeggen tussen de 10 en 20 k. Maar ik vraag mij af, waarom zou ik dat betalen?
Ik wil het best wel afbetalen maar waarom zou ik dat doen voordat ik een huis kan kopen en dus lagere maandlasten heb?quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij zoekt rechtvaardiging voor fout gedrag, namelijk niet voldoen aan de betalingsverplichting voor een lening die jij zelf bent aangegaan.
Er zijn vast wel mensen die je een schouderklop willen geven. Mensen die ook hun eigen belang laten gaan boven het belang van anderen en geen last hebben van hun geweten als het aankomt op je wel of niet aan je verantwoordelijkheden te houden.
Het komt toch steeds op hetzelfde neer. Jij bent de lening aangegaan, maar je wilt niet aan je aflosverplichtingen voldoen omdat het je beter uitkomt om je geld ergens anders aan uit te geven.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik wil het best wel afbetalen maar waarom zou ik dat doen voordat ik een huis kan kopen en dus lagere maandlasten heb?
Dure huur + studieschuld, dan wordt het wel erg krap aan het einde van de maand, hè? Plus geen enkel perspectief op het kopen van een huis omdat al het geld dat ik kan sparen voor de kosten koper e.d. (wat hier in Ierland veel meer is dan in Nederland trouwens) meteen naar DUO gaat.
Dan vind ik het wel erg gemakkelijk om als buitenstaander te zeggen 'je moet het gewoon betalen' terwijl dat financieel gezien gewoon nergens op slaat.
Het één heeft niets met het ander te maken, hè. En een koophuis is geen recht ofzo.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:03 schreef sirdanilot het volgende:
Ik wil het best wel afbetalen maar waarom zou ik dat doen voordat ik een huis kan kopen en dus lagere maandlasten heb?
Geldt voor niet voor alle terugbetalers, denk je? Je kunt het maar één keer uitgeven; alles wat je aan aflossing + rente betaalt, kun je niet aan een woning (of welke andere post dan ook) betalen. Het is geleend geld; geld wat je toen niet had heb je toen wel kunnen besteden. Misschien kun je een aflosvrije periode inzetten zodat je eerst kunt sparen en dán aflossen. Zie https://duo.nl/particulie(...)losvrije-periode.jspquote:Dure huur + studieschuld, dan wordt het wel erg krap aan het einde van de maand, hè? Plus geen enkel perspectief op het kopen van een huis omdat al het geld dat ik kan sparen voor de kosten koper e.d.
Ja, dus? Lijkt erop dat je wel de lusten en niet de lasten wilt.quote:(wat hier in Ierland veel meer is dan in Nederland trouwens) meteen naar DUO gaat.
Nou ik vind een koophuis wel een recht. Mijn ouders, die in vergelijking met mijn huidige salaris indertijd veel minder verdienden (ook na correctie voor inflatie e.d.), konden wél een huis kopen. Dus waarom zou ik daar geen recht op hebben? Bovendien: dat heeft mijn vader uiteindelijk met winst verkocht.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:06 schreef baskick het volgende:
[..]
Het één heeft niets met het ander te maken, hè. En een koophuis is geen recht ofzo.
Omdat wij, de Nederlanders, zo beslist hebben om door op partijen te stemmen die de prestatiebeurs hebben afgeschaft. Maar jij loopt waarschijnlijk al vrij lang rond en is je studieschuld wat je bovenop de prestatiebeurs had geleend - oftewel feestgeld of zakgeld (pun intended).quote:Op dinsdag 6 april 2021 13:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Waarom zou niet de lening van iedereen een gift moeten worden? Geld is er zat, maar het gaat om de politieke wil om het uit te geven aan de dingen die wij belangrijk vinden als samenleving. Bijvoorbeeld hoger onderwijs.
Ja en ik als Nederlander vind dat iedereen recht heeft op gratis hoger onderwijs. Inderdaad ben ik nog van vóór het leenstelsel.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:12 schreef miro86 het volgende:
[..]
Omdat wij, de Nederlanders, zo beslist hebben om door op partijen te stemmen die de prestatiebeurs hebben afgeschaft. Maar jij loopt waarschijnlijk al vrij lang rond en is je studieschuld wat je bovenop de prestatiebeurs had geleend - oftewel feestgeld of zakgeld (pun intended).
Jij ging volledig bewust een lening aan met de Nederlandse staat (oftewel DUO) en je wist wat de voorwaarden gingen zijn. Ook qua terugbetaling.
Jij claimt dat het iets is van de "Nederlanders", maar eigenlijk is dat niet helemaal correct. Jouw opleiding draagt op dit moment niet bij aan "Nederland" gezien je elders werkt en ook daar belasting betaald. Wie de (pontetiele) lasten van het niet terugbetalen zullen dragen zijn de belasting betalers in Nederland, waar jij dus niet een van bent. Je hebt gelijk, je maakt nu geen gebruik van andere toeslagen, maar je draagt ook niet bij (en hebt dat waarschijnlijk nooit echt gedaan).
Hier iemand die in het buitenland woont en trouw zijn maandbedrag stort op de rekening van DUO.
Jij eigent je dat recht op gratis onderwijs dus op deze manier toe.quote:Op dinsdag 6 april 2021 14:15 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja en ik als Nederlander vind dat iedereen recht heeft op gratis hoger onderwijs. Inderdaad ben ik nog van vóór het leenstelsel.
Studeren zonder dat geld was simpelweg niet mogelijk geweest. Ik kom namelijk uit Zeeuws-Vlaanderen dus veel succes om dan 's ochtends om 9 uur op tijd te zijn voor college in Leiden. Het is toch ook niet mijn schuld dat ik geboren ben in Zeeuws-Vlaanderen en dus niet thuis kon blijven wonen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |