Ik vind dit wel redelijk bizarre vormen aannemen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:54 schreef Caland het volgende:
Feitelijk was die persco gewoon een:
Haha fuck jullie simpele burgertjes. We waren toch al bezig met een spoedwet zodat we dit soort flauwekul er zonder enig raadplegen van iets of iemand er doorheen kunnen drukken.
Dat zal allemaal wel meevallen joh.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:55 schreef maan_man het volgende:
Zouden ME-pelotons inclusies waterkanon al klaarstaan?
Zou het wat uitmaken met die spoedwet?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef vosss het volgende:
Hopelijk zegt de rechter vanmiddag dat ze gewoon het hoger beroep af moeten wachten.
Ik verwacht echter dat ze achter de schermen eventjes beslist hebben, al dan niet met wat "druk" op de rechter in kwestie, dat hij in het voordeel van het kabinet moet besluiten omdat het hem anders zal bezuren.
We zullen zien.
Eens.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Ik vind dit wel redelijk bizarre vormen aannemen.
Een spoedwet hoeft niet langs de Staten-Generaal?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:54 schreef Caland het volgende:
Haha fuck jullie simpele burgertjes. We waren toch al bezig met een spoedwet zodat we dit soort flauwekul er zonder enig raadplegen van iets of iemand er doorheen kunnen drukken.
nou meer ideeen, om te zorgen dat mensen thuisblijven, bv met meer game avonden organizeren, zodat jeugd zich kan vermaken, of gewoon paar oude festivals van afgelopen jaren opnieuw streamen met live chat, zorgen dat mensen zich kunnen vermaken in lockdown, dat voelt al anders aanquote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:55 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
nog andere briljante ideeen?
wat zou je nog meer invoeren.
Welkom bij 10 jaar Rutte met dit jaar pandemic specialquote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Ik vind dit wel redelijk bizarre vormen aannemen.
Een paar dagen geen avondklokquote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Zou het wat uitmaken met die spoedwet?
Ik denk dat die Rutte dezelfde aanpak van maart opnieuw probeerde uit te voeren in oktober, maar dat sloeg toen niet aan.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Je moet terughoudend zijn met gelegenheidswetgeving. Democratische processen zijn doorgaans traag en die traagheid heeft een functie. Zo kan bijvoorbeeld de controlerende macht haar werk doen. Ik vind het stuitend dat Rutte en Grapperhaus zich daar niet bewust van tonen. We hebben nu eenmaal geen dictatuur en dat hebben ze maar te accepteren. Waar schermde Rutte in het begin van de crisis ook alweer mee, de Nederlander die zich niets voor liet schrijven? Wat is er van die Rutte geworden?
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef vosss het volgende:
Ik verwacht echter dat ze achter de schermen eventjes beslist hebben, al dan niet met wat "druk" op de rechter in kwestie, dat hij in het voordeel van het kabinet moet besluiten omdat het hem anders zal bezuren.
Wat een quatsch. De invoering van de avondklok is gewoon met goedkeuring van de TK, en daarna is die nog een keer verlengd, wederom met goedkeuring van de TK.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:54 schreef Caland het volgende:
Ik vond dat trouwens best een flauwe opmerking. Ja ik snap dat jullie de avondklok vervelend vonden, maar realiseer je dat het alternatief was dat je je huis niet mocht verlaten. Dat snap je toch wel?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heeft Ferd toch net staan uitleggen? Het OMT maakte zich grote zorgen en kwam met vergaande adviezen, o.a. het opleggen van een "echte lockdown", oftewel een algemeen straatverbod. Niemand meer de deur uit, uitzonderingen daargelaten. Dat vond het kabinet wat ver gaan en maakte er een avondklok van.
waarom moeten mensen thuis blijven..quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:58 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
nou meer ideeen, om te zorgen dat mensen thuisblijven, bv met meer game avonden organizeren, zodat jeugd zich kan vermaken, of gewoon paar oude festivals van afgelopen jaren opnieuw streamen met live chat, zorgen dat mensen zich kunnen vermaken in lockdown, dat voelt al anders aan
shoppen kun je altijd online, maar het is meer het sociale gedeelte wat de meerderheid mist, dus online sociale contacten zijn dan altijd goed
Dat was ook in de vorige persco een argument, dus niet zo raar dat dat nu weer benoemd werd.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:00 schreef chratnox het volgende:
Ik vond dat trouwens best een flauwe opmerking. Ja ik snap dat jullie de avondklok vervelend vonden, maar realiseer je dat het alternatief was dat je je huis niet mocht verlaten. Dat snap je toch wel?
Dat komt op mij over als een dreigement. Zo van: Als de avondklok weggaat ligt dat wel weer op tafel.
Jawel, en alles Jetten goed gemutst is, dan krijgen wij er misschien een halfuurtje bij.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Een spoedwet hoeft niet langs de Staten-Generaal?
En dan? De noodtoestand is nog niks. Daarmee activeer je noodwetten zoals, u raadt het al, de wbbbg. De rechter heeft nou juist gezegd dat die bevoegdheid onterecht is ingezet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:45 schreef Nattekat het volgende:
Maarehh, werd er nou een noodtoestand overwogen?
omdat je zo corona onder controle krijgt, en natuurlijk begrijp ik dat we snakken naar onze vrijheid, het normale leven maar je moet er wel iets voor over hebben nu in tijden met een gevaarlijk virusquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:00 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
waarom moeten mensen thuis blijven..
Weet ik niet. Ik trek me er in elk geval niks meer van aan.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Zou het wat uitmaken met die spoedwet?
Dat is onvoldoende zo blijkt. De eerste kamer moet het ook goedkeuren.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wat een quatsch. De invoering van de avondklok is gewoon met goedkeuring van de TK, en daarna is die nog een keer verlengd, wederom met goedkeuring van de TK.
Dat zal wel, maar daar ging de opmerking niet over.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:01 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Dat is onvoldoende zo blijkt. De eerste kamer moet het ook goedkeuren.
Zo moeilijk is de uitspraak niet
Je kan me wel belachelijk maken, maar ik acht die kans wel degelijk aannemelijk. We zullen het zien vanmiddag.quote:
In deze grafiek wordt bij black friday iets heel belangrijks vergeten. Het verruimen van het testbeleid. Je hoefde toen geen klachten meer te hebben om je te laten testen. Daarna zijn de besmettingen in cijfers direct snoeihard opgelopen. Heeft niets met black friday te maken, al wordt dat wel geïmpliceerd hier door het (moedwillig) weglaten van dat belangrijke gegeven.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kwam deze tegen, en daarbij zie je bij het 7- en 14-daags gemiddelde toch echt een afvlakking ipv een daling.
[ afbeelding ]
Hoe is dat dan te verklaren?
Ik hou mij ook niet aan de avondklok nee, of het moet toevallig zo uitkomen dat het tot 04:30 nog gezellig is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik trek me er in elk geval niks meer van aan.
Ik hou me aan ALLE maatregelen, ook aan de avondklok in eerste instantie, maar na de verlenging toen er nog steeds geen onderbouwing was dat de avondklok überhaupt werkt hou ik mij er niet meer aan.
En nee ik ga niet naar feesten en partijen, gewoon na 9 uur nog een wandelingetje maken of even bij iemand op bezoek.
Ik ben klaar met die avondklok. Mij gaat niemand vertellen of ik mijn huis uit mag. Te meer omdat iedere onderbouwing en/of bewijs dat de avondklok werkt totaal en compleet ontbreekt.
Donder maar op.
Nee, dat ga je vanmiddag niet zien.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Je kan me wel belachelijk maken, maar ik acht die kans wel degelijk aannemelijk. We zullen het zien vanmiddag.
De goedkeuring van de TK is juist wat je nekt. De wet die gebruikt is is voor super spoedeisende situaties. Niet voor situaties waarin je nog eens rustig met de kamer gaat debatteren.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:01 schreef Abyss33 het volgende:
het volgende:
[..]
Wat een quatsch. De invoering van de avondklok is gewoon met goedkeuring van de TK, en daarna is die nog een keer verlengd, wederom met goedkeuring van de TK.
Dat is onvoldoende zo blijkt. De eerste kamer moet het ook goedkeuren.
Corona is al redelijk onder controle. we moeten onszelf ook niet alles aanpraten.. killer virus. het wordt behoorlijk opgeklopt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:01 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
omdat je zo corona onder controle krijgt, en natuurlijk begrijp ik dat we snakken naar onze vrijheid, het normale leven maar je moet er wel iets voor over hebben nu in tijden met een gevaarlijk virus
Ja, het zou me echt verbazen als de regering hun zin niet krijgt, hoor.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Je kan me wel belachelijk maken, maar ik acht die kans wel degelijk aannemelijk. We zullen het zien vanmiddag.
Ja, dat jij die kans aannemelijk acht geloof ik wel. Maar het slaat nergens op.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat niet heel zuiver. Door het op die manier aan te geven zeg e de bevolking wil 'redden' van het grote boze OMT om een huisverlaatverbod (4x woordwaaarde) te voorkomen en alleen maar een avondklok. Je zegt dan tegelijk ook tegen de bevolking: Als jullie stom doen over de avondklok kunnen we het nog zwaarder maken, dus doe maar gewoon mee.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:00 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat was ook in de vorige persco een argument, dus niet zo raar dat dat nu weer benoemd werd.
Niet weer deze onzin he.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:03 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Corona is al redelijk onder controle. we moeten onszelf ook niet alles aanpraten.. killer virus. het wordt behoorlijk opgeklopt.
Maar voegt het ook substantieel toe aan de besmettingscijfers?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Je praat jezelf tegen in deze post. Denk je echt dat mensen afstand gaan houden in winkels? Eerst altijd hun handen wassen voordat ze vanuit huis gaan en als ze weer thuis dan de winkel komen? Natuurlijk niet. Dus wat je er ook van vindt, een sluiting van winkels zorgt zeker wel voor minder contactmomenten.
Ik vind daar niets mis mee. Het doel was contactmomenten omlaag brengen, daar hadden ze twee middelen voor. Ik vind het niet gek dat je dan het andere middel als alternatief noemt als het ene middel niet mag/kan/whatever.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat niet heel zuiver. Door het op die manier aan te geven zeg e de bevolking wil 'redden' van het grote boze OMT om een huisverlaatverbod (4x woordwaaarde) te voorkomen en alleen maar een avondklok. Je zegt dan tegelijk ook tegen de bevolking: Als jullie stom doen over de avondklok kunnen we het nog zwaarder maken, dus doe maar gewoon mee.
Vind ik niet heel netjes eerlijk gezegd.
Maar zelfs al zou dat gebeuren heeft dat niets te maken met Rutte die even naar de plaatselijke rechter opbelt om de rechterlijke uitspraak van tafel te vegen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, het zou me echt verbazen als de regering hun zin niet krijgt, hoor.
Ik ben t met je eens dat ik ook verwacht dat de rechter voor de wens/druk van Rutte gaat zwichten. Er mss wel voor is uitgekozen ? Geen idee hoe dat werkt met welke rechter wat gaat doen in een spoedkwestie.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef vosss het volgende:
Hopelijk zegt de rechter vanmiddag dat ze gewoon het hoger beroep af moeten wachten.
We zullen zien.
Er vallen mij toch een paar dingen op..quote:Grapperhaus: kabinet maakt spoedwet voor handhaven avondklok
Uiteindelijk is het ook geen kwestie van "de goeien tegen de slechten". Die Willem Engel is een fout figuur, maar Mark Rutte speelt ook een twijfelachtige rol. Er zijn geen superhelden in dit verhaalquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vind ik niet heel netjes eerlijk gezegd.
Het kabinet gaat gewoon die avondklok er door drukken. Reken er maar op dat er achter de schermen nogal wat gelobbyd wordt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat jij die kans aannemelijk acht geloof ik wel. Maar het slaat nergens op.
Ah, jij wil dus leven een land met dictators die niets geven om rechtspraak.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:53 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
nee wegwezen met dat viruswaarheid tuig, daarvoor is geen plek in NL
Hou toch gewoon op met dit soort posts joh.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah, jij wil dus leven een land met dictators die niets geven om rechtspraak.
Myanmar, Noord Korea en China zijn jouw landen.
Als dit teruggedraaid wordt.. Wedden dat er op tafel komt dat de Rechtspraak onderdeel van VenJ is? Dat ze niet onpartijdig zijn enzo?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar zelfs al zou dat gebeuren heeft dat niets te maken met Rutte die even naar de plaatselijke rechter opbelt om de rechterlijke uitspraak van tafel te vegen.
Da's het mooie van een complottheorie. Het zijn altijd vergezochte redeneringen die niet falsifieerbaar zijn. En worden dan voor waar aangenomen tot het (niet te bewijzen) tegendeel bewezen is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Het kabinet gaat gewoon die avondklok er door drukken. Reken er maar op dat er achter de schermen nogal wat gelobbyd wordt.
Mee eens, met als kanttekening dat ook het democratische proces op een juiste manier moet worden doorlopen. Er komt minachting voor de democratie uit zo'n persconferentie naar voren en dat kan ik moeilijk verkroppen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat die Rutte dezelfde aanpak van maart opnieuw probeerde uit te voeren in oktober, maar dat sloeg toen niet aan.
Ik ben groot voorstander van het opleggen van maatregelen om de pandemie te bestrijden, maar het is wel zo dat Rutte & co. nogal slordig zijn als het gaat om de juiste juridische stappen. Het is ook tweeslachtig. Aan de ene kant willen ze de steun van de tweede kamer bij het nemen van ingrijpende besluiten, maar aan de andere kant hebben ze geen geduld om de volledige procedure correct te bewandelen. Dat zaken soms een advies, dan weer een regel is helpt daarbij ook niet vind ik. Het komt over alsof ze maar wat aanrommelen, een conclusie die ook werd getrokken in het vernietigende rapport wat betreft de toeslagenaffaire.
rutte doctrine.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:57 schreef vosss het volgende:
We zullen zien.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Er vallen mij toch een paar dingen op..
Demissionair en toch opnieuw een spoedwet maken dit keer voor het handhaven avondklok.
Demissionair een oproep doen een rechterlijke uitspraak te negeren.
Zojuist in de persco roepen dat de ziekenhuisopnames niet dalen maar stijgen?
Deze demissionaire regering begint ietwat dictatoriale trekjes te vertonen.
Ik weet nog niet wat ik er van vind
Ik ben niet voor of tegen een avondklok maar vind het gedrag van dit demissionair Rutte 3 toch wel twijfelachtig.
En dat het kabinet vervolgens ook in beroep mag gaan, net als iedere andere partij bij een geschil. Zonder dat daarbij op voorhand gedaan hoeft te worden dat het kabinet daarbij automatisch gelijk krijgt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:07 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als dit teruggedraaid wordt.. Wedden dat er op tafel komt dat de Rechtspraak onderdeel van VenJ is? Dat ze niet onpartijdig zijn enzo?
Ik vind dat de voorzieningenrechter hier perfect heeft laten zien dat de rechtsstaat in Nederland goed werkt, dat het kabinet ook op zoiets groots en belangrijks teruggefloten kan worden.
Dat soort extreme claims, dat rechters bedreigd worden door het kabinet om een bepaalde uitspraak te doen, slaat echt helemaal nergens op. Zeker zonder enig bewijs en onderbouwing.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb zoiets van, als ze daarmee bluffen, heb dan ook de ballen om het door te zetten. Kom maar op.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
Vooral het schermen met 'ja het alternatief was een volledig verbod op naar buiten gaan' is ronduit walgelijk te noemen
Alleen slaat het als een tang op een varken. Want de rechter heeft de avondklok om procedurele redenen afgeschoten en niet vanwege de inhoud. Die zelfde procedureproblemen hadden natuurlijk ook gegolden voor een permanente avondklok.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik vind daar niets mis mee. Het doel was contactmomenten omlaag brengen, daar hadden ze twee middelen voor. Ik vind het niet gek dat je dan het andere middel als alternatief noemt als het ene middel niet mag/kan/whatever.
Dat verklaart echter de enorme stijging van het aantal ziekenhuisopnames niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In deze grafiek wordt bij black friday iets heel belangrijks vergeten. Het verruimen van het testbeleid. Je hoefde toen geen klachten meer te hebben om je te laten testen. Daarna zijn de besmettingen in cijfers direct snoeihard opgelopen. Heeft niets met black friday te maken, al wordt dat wel geïmpliceerd hier door het (moedwillig) weglaten van dat belangrijke gegeven.
Alsof men dat kan handhaven....quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
Vooral het schermen met 'ja het alternatief was een volledig verbod op naar buiten gaan' is ronduit walgelijk te noemen
Nee, dat is volkomen logisch en uit te leggen zelfs.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
Daar zal ook echt politiek draagvlak voor zijn. Gezien het gemak waarmee de avondklok er door kwamquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
Ze willen nu geen gelijk. Ze willen nu die uitspraak naast zich neer leggen totdat het beroep behandeld is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dat het kabinet vervolgens ook in beroep mag gaan, net als iedere andere partij bij een geschil. Zonder dat daarbij op voorhand gedaan hoeft te worden dat het kabinet daarbij automatisch gelijk krijgt.
Erg loze uitspraak inderdaad. Dat is al helemaal niet te handhaven.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
Nee, want het ene is een dringend advies, het andere niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen slaat het als een tang op een varken. Want de rechter heeft de avondklok om procedurele redenen afgeschoten en niet vanwege de inhoud. Die zelfde procedureproblemen hadden natuurlijk ook gegolden voor een permanente avondklok.
Angst inpraten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:09 schreef Caland het volgende:
En ook dat is hun goed recht als daar wettelijke basis voor is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ze willen nu geen gelijk. Ze willen nu die uitspraak naast zich neer leggen totdat het beroep behandeld is.
Ik ook. Laat ze maar gewoon in beroep gaan, alles netjes wettelijk regelen en als het dan nog nodig blijkt de avondklok weer invoeren.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:11 schreef HPoi het volgende:
Let wel dit kabinet is demissionair, en dan nog zo standvastig vasthouden aan een onrechtmatig opgelegde avondklok....
Ik vind daar wat van.
14-daagse gemiddelde is een hele kleine daling nog, 7-daagse gemiddelde stagneert. Eens.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kwam deze tegen, en daarbij zie je bij het 7- en 14-daags gemiddelde toch echt een afvlakking ipv een daling.
[ afbeelding ]
Hoe is dat dan te verklaren?
Wat een fantastisch vals dilemma. Een waar schoolvoorbeeld.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef Jojoke het volgende:
Eigenlijk is de keuze vrij simpel tijdens deze pandemie. Lever je tijdelijk vrijheid in om te zorgen dat er geen onnodige doden vallen of lever je niet tijdelijk vrijheid in waardoor er onnodige doden vallen. Voor mij een makkelijke keuze.
Over individuele maatregelen en hun verwachte effecten valt wel te discussiëren.
Het probleem is het typisch Nederlandse gepolder, het is niet gebaseerd op feiten, maar op politiek, je kunt moeilijk Schiphol open laten en dan roepen: Die avondklok is nodig.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef Jojoke het volgende:
Eigenlijk is de keuze vrij simpel tijdens deze pandemie. Lever je tijdelijk vrijheid in om te zorgen dat er geen onnodige doden vallen of lever je niet tijdelijk vrijheid in waardoor er onnodige doden vallen. Voor mij een makkelijke keuze.
Over individuele maatregelen en hun verwachte effecten valt wel te discussiëren.
Daar heb je gelijk in. Kan iemand nog een keer uitleggen hoe dat zit: is er toestemming van de Tweede Kamer nodig om gebruik te maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag? Ik snap de aard van die stemmingen niet. Die wet stelt het kabinet toch juist in staat om Eerste en Tweede Kamer te passeren? Waarom zijn er dan stemmingen geweest?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Overal wel een beetje. Je hoort er alleen niet zoveel over.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef kasper het volgende:
Doet de bevolking in andere landen waar een avondklok geldt ook zo moeilijk?
Of is dat alleen in Nederland?
Code rood vanwege IJzel, zal wel meevallen. Al denk ik wel ergens te begrijpen waar jouw verwachting vandaan komtquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:13 schreef Eviljane het volgende:
Is het raar dat ik nu hoge cijfers verwacht?
Ik heb dat ook wel een beetje, hoor. En Hugo de Jonge kan ik ook niet echt meer aanhoren. Er blijven weinig mensen over na een jaar crisisbestrijdingquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef maan_man het volgende:
Kabinet heeft zich, althans bij mij, wel in de vingers gesneden met het handhaven van Grapperhaus. Nadat hij alles en iedereen een aso noemde, zelf je bruiloft zo gaan vieren. Ik neem het gewoon niet meer zo serieus als hij verschijnt.
Gisterenochtend waren de testlocaties dicht, dus het aantal zal vandaag en morgen sowieso te laag zijn denk ik.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:13 schreef Eviljane het volgende:
Dit is echt een statement van Orwelliaanse schoonheidquote:In een persverklaring zei Rutte verder dat de avondklok een middel is om "onze vrijheden terug te krijgen".
dat leek wel uit de woorden van Rutte af te leiden inderdaadquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:13 schreef Eviljane het volgende:
Voor de bühne. Een showtje om draagvlak te suggereren. Die stemmingen hebben er nu juist voor gezorgd dat het kabinet is teruggefloten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom zijn er dan stemmingen geweest?
Het aantal ziekenhuisopnames lijken inmiddels weer aan het stijgen anders.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:10 schreef 4-elements het volgende:
En maar blijven hameren dat de Britse variant dood en verderf gaat zaaien. Eerst over twee weken. Toen zou het nogmaals twee weken duren. En nog eens twee weken. En nu... nog steeds niets. De urgentie voor de avondklok is totaal verdwenen en toch wil Rutte dit handhaven. Snap niet wat er achter zit. Toch een machtsdingetje?
Ik heb het gelezen. Die inhoudelijke overwegingen waren “ten overvloede”...quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:11 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, want het ene is een dringend advies, het andere niet.
Overigens heeft de rechter ook inhoudelijk er iets over gezegd.
Volgens mij was de avondklok of later, of al een vorm van versoepeling ten opzichte van een algeheel ophok plicht, dus minder is logisch.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef kasper het volgende:
Het ging mij met name om het laatste deel van de grafieken, zoals ik in mjin vraag ook aangeef:quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In deze grafiek wordt bij black friday iets heel belangrijks vergeten. Het verruimen van het testbeleid. Je hoefde toen geen klachten meer te hebben om je te laten testen. Daarna zijn de besmettingen in cijfers direct snoeihard opgelopen. Heeft niets met black friday te maken, al wordt dat wel geïmpliceerd hier door het (moedwillig) weglaten van dat belangrijke gegeven.
Die keuze is juist de allermoeilijkste die we te maken hebben: hoeveel vrijheid zijn we bereid op te offeren om doden te voorkomen? Er zitten grenzen aan de hoeveelheid vrijheid die ik bereid ben in te leveren.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef Jojoke het volgende:
Nou dit inderdaad.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:11 schreef HPoi het volgende:
Let wel dit kabinet is demissionair, en dan nog zo standvastig vasthouden aan een onrechtmatig opgelegde avondklok....
Ik vind daar wat van.
Over de individuele maatregelen kan je discussiëren. Persoonlijk betwijfel ik of de avondklok echt veel effect heeft, maar in het algemeen ben ik het er wel mee eens dat we moeten zorgen dat er voldoende ziekenhuiscapaciteit is en ik ben bereid om daar tijdelijk wat vrijheid voor in te leveren.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is het typisch Nederlandse gepolder, het is niet gebaseerd op feiten, maar op politiek, je kunt moeilijk Schiphol open laten en dan roepen: Die avondklok is nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarnaast zijn er:
24 gemeentes met 0 besmettingen
34 gemeentes met 1 besmettingen
107 gemeentes met 2-4 besmettingen
103 gemeentes met 5-9 besmettingen
Deze update is ook dagelijks om 15:16 te vinden op https://rivm.useless.nl of voor een volledig gemeenteoverzicht op https://rivm.useless.nl/total.php
Nog 2 weken
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Vandaag vrijwel gelijk, dus dat valt wel mee, bovendien is het dinsdag na een weekend van slecht weer.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het aantal ziekenhuisopnames lijken inmiddels weer aan het stijgen anders.
Volgens mij heeft @trein2000 dat een keer uitgelegd, en heeft 't ook in slides van NCTV gestaan. Dit is die presentatie: http://content1b.omroep.n(...)130121_avondklok.pdfquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Kan iemand nog een keer uitleggen hoe dat zit: is er toestemming van de Tweede Kamer nodig om gebruik te maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag? Ik snap de aard van die stemmingen niet. Die wet stelt het kabinet toch juist in staat om Eerste en Tweede Kamer te passeren? Waarom zijn er dan stemmingen geweest?
Hoe ik 't begrijp moet de wet geactiveerd worden, en moet daarna de verlengingswet bij de tweede kamer ingediend worden. Moet ie eigenlijk op datum gezet worden.quote:Grondslag:
Artikel 8, eerste lid, van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag
(Wbbbg).
Noodzakelijke processen:
• Inwerkingstellings-KB (art. 1 lid 1 Wbbbg): in werking stellen van art. 8 lid
1 Wbbbg – Dit maakt MJenV – en de cdK – bevoegd het vertoeven in de
open lucht te beperken (is basis voor het instellen van een avondklok);
• Verlengingswet: onverwijld na inwerkingstellings-KB bij Tweede Kamer in
te dienen;
• Ministeriële regeling: regeling van de avondklok zelf.
IKB en ministeriële regeling in concept gereed.
Het ging toch om het bezoek naar 0 te brengen? Of heb ik nu iets gemist?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen. Die inhoudelijke overwegingen waren “ten overvloede”...
Een thuisblijfplicht zou dan een dringend advies zijn? Succes daar mee
Rest van de maatregelen zijn aardig te onderbouwen en ook begrijpelijk. Maar vooral het handelen en alles omtrent de maskers en de spertijd heeft mij zo cynisch gemaakt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Demissionair en toch opnieuw een spoedwet maken dit keer voor het handhaven avondklok.
Ik ben niet voor of tegen een avondklok maar vind het gedrag van dit demissionair Rutte 3 toch wel twijfelachtig.
De Wbbbg werkt zo. De minister-president stelt een “instellings-KB” op en rent daar mee naar de koning. Die tekent dat en op dat moment is de bevoegdheid geactiveerd. De minister van Justitie stelt vervolgens per ministeriële regeling de avondklok in. Tegelijkertijd gaat er een “verlengingswet” naar het parlement. Dat tot op dat moment geen formele positie heeft. Als die wet wordt verworpen moet het kabinet de maatregel direct intrekken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Kan iemand nog een keer uitleggen hoe dat zit: is er toestemming van de Tweede Kamer nodig om gebruik te maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag? Ik snap de aard van die stemmingen niet. Die wet stelt het kabinet toch juist in staat om Eerste en Tweede Kamer te passeren? Waarom zijn er dan stemmingen geweest?
Je kunt zien op pletdecurve.nl dat de sluiting van alle teststraten op zondag 7 februari daar nu al bijna niet terug te zien is in de cijfers. Hoe ze die dagcijfers wel samenstellen is me nog steeds niet duidelijk.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef archito het volgende:
[..]
Gisterenochtend waren de testlocaties dicht, dus het aantal zal vandaag en morgen sowieso te laag zijn denk ik.
De Belgen zijn bijvoorbeeld wat volgzamer en vaak minder assertief en hadden in het begin ook nog wel begrijp. Maar ik heb het idee dat het daar ook wegvloeit. De Nederlandse uitspraak zag ik vandaag juichend worden onthaald: Nu hier ook, las ik vaak in reacties. Maar vervolgens gebeurd er weinig.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef kasper het volgende:
Scheelt ook wel dat die daar pas om 00.00 is denk ik.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:20 schreef maan_man het volgende:
[..]
De Belgen zijn bijvoorbeeld wat volgzamer en vaak minder assertief en hadden in het begin ook nog wel begrijp. Maar ik heb het idee dat het daar ook wegvloeit. De Nederlandse uitspraak zag ik vandaag juichend worden onthaald: Nu hier ook, las ik vaak in reacties. Maar vervolgens gebeurd er weinig.
Net als de avondklok dat was.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee. Grapperhaus zei dat dat geen optie is.
Dag dat de klachten voor het eerst optraden, toch?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:19 schreef Nia het volgende:
[..]
Je kunt zien op pletdecurve.nl dat de sluiting van alle teststraten op zondag 7 februari daar nu al bijna niet terug te zien is in de cijfers. Hoe ze die dagcijfers wel samenstellen is me nog steeds niet duidelijk.
Dankzij de avondklok!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef Lemsterr het volgende:
Goede cijfers
brits variantje blijft nog uit
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef Lemsterr het volgende:
Goede cijfers
Groepsimmuniteit incomingquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dankzij de avondklok!
Binnenkort giert het Britse virus door door de Maatschappij!
Benieuwd hoe lang die cijfers achterlopen. De Drentse GGD teststraten waren gisteren de hele dag gesloten.quote:
Ik vraag nu al 2 weken aan iedereen hier of iemand daar gegevens van heeft, zowel van hier als de UK, kennelijk bestaan die cijfers alleen in jaap_dia's.ppxquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.
Dat ze dat vooral baseren op voorspellende modellen in plaats van harde cijfers mag geen naam hebben.
Dat Britse virus doet het natuurlijk pas na 21:00, want dan mogen er vunzige programma's op de Engelse televisie komen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.
Dat ze dat vooral baseren op voorspellende modellen in plaats van harde cijfers mag geen naam hebben.
Is dat niet een plateau wat je ook ziet bij andere landen?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het ging mij met name om het laatste deel van de grafieken, zoals ik in mjin vraag ook aangeef:
Er lijkt een afvlakking te zijn in het 7- en 14-daags gemiddelde, wat tegen lijkt te spreken dat er nog sprake is van een daling.
[ afbeelding ]
Dat heeft niets met het verruimde testbeleid per 1 december te maken.
Ik heb dit nog gevonden (daar staat ook een mooi overzicht van partijen voor en tegen):quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij heeft @:trein2000 dat een keer uitgelegd, en heeft 't ook in slides van NCTV gestaan. Dit is die presentatie: http://content1b.omroep.n(...)130121_avondklok.pdf
Dit is wat er over in die presentatie staat:
[..]
Hoe ik 't begrijp moet de wet geactiveerd worden, en moet daarna de verlengingswet bij de tweede kamer ingediend worden. Moet ie eigenlijk op datum gezet worden.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die keuze is juist de allermoeilijkste die we te maken hebben: hoeveel vrijheid zijn we bereid op te offeren om doden te voorkomen? Er zitten grenzen aan de hoeveelheid vrijheid die ik bereid ben in te leveren.
Maar zoiets gaat sluipenderwijs. Je besluit aan het begin wat je strategie is. Als je onnodige doden wilt voorkomen, dan moet je soms meer vrijheidsbeperkende maatregelen nemen om je doel te bereiken dan je van te voren verwacht had. Maar dan is de prijs als zo groot geworden, dat je niet halverwege van strategie gaat veranderen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die keuze is juist de allermoeilijkste die we te maken hebben: hoeveel vrijheid zijn we bereid op te offeren om doden te voorkomen? Er zitten grenzen aan de hoeveelheid vrijheid die ik bereid ben in te leveren.
Daarbij zeggen ze dat de besmettingen stijgen op het moment. Wat ook niet waar is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nou dit inderdaad.
Ze lijken de cijfers niet aan hun kant te hebben en drammen bijna kinderlijk door. Ronduit arrogant.
Dit dus. Zeker in het begin begreep ik het nog. Ik vind het alleen steeds onlogischer en grilliger worden en die avondklok vind ik echt achterlijk. Wordt nog leuk als die avondklok er nog is als de dagen langer worden en de zomertijd in gaat. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef Ronald het volgende:
Wat mij opvalt aan sommige users hier, is dat je of tegen de Corona maatregelen bent, of vurig voorstander. Er zijn ook nog tussenwegen.
Ik heb zelf best wel begrip voor de meeste maatregelen en houd me daar ook aan, maar de avondklok heb ik altijd disproportioneel gevonden. Verder mis ik een duidelijke exit strategie die in redelijk tempo uitgevoerd kan worden.
Die kan bij het KNMI gaan werken.quote:Een hoger beroep kan zeker de uitspraak verwerpen, zegt hoogleraar staatsrecht Jerfi Uzman. "Er is inhoudelijk een vrij grote kans dat deze uitspraak in hoger beroep van tafel wordt geveegd. De rechter doet namelijk iets wat hij helemaal niet hoeft te doen. Hij wenst geen inhoudelijke aanpassingen aan de avondklok, maar kiest meteen voor een buitenwerkingstelling. Dat is vrij rigoureus. Hij gaat op de stoel van de Tweede Kamer zitten, waarin zijn belangrijkste argument is dat die noodwet niet had mogen worden toegepast. Als de Tweede Kamer dat een probleem had gevonden, hadden ze zelf de uitvoering van de avondklok kunnen tegenhouden."
De rechter in het hoger beroep zou inderdaad de uitspraak kunnen verwerpen omdat de consequenties 'te' ingrijpend zijn, zegt Wierenga. "Maar van de andere kant klopt de uitspraak juridisch. Soms hoort het erbij dat een uitspraak vergaande consequenties heeft." Hij denkt daarom dat de zaak ook in een hoger beroep kan blijven staan.
Pas over 2 weken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef Lemsterr het volgende:
Goede cijfers
Ik ben kritisch op het beleid omdat ik geen plan/strategie/beleid zie, maar sta wel achter de basis maatregelen. Dat is immers logisch voor iets waar nog geen wijdverspreid vaccin/medicijn/behandeling voor is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:12 schreef Ronald het volgende:
Wat mij opvalt aan sommige users hier, is dat je of tegen de Corona maatregelen bent, of vurig voorstander. Er zijn ook nog tussenwegen.
Ik heb zelf best wel begrip voor de meeste maatregelen en houd me daar ook aan, maar de avondklok heb ik altijd disproportioneel gevonden. Verder mis ik een duidelijke exit strategie die in redelijk tempo uitgevoerd kan worden.
Vaccineren mja daar heeft Hugo een zooitje gemaakt door niet zelf vaccins in te kopen en zo traag mogelijk te starten om over de rest nog maar te zwijgen. Een zooitje dus.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Erg loze uitspraak inderdaad. Dat is al helemaal niet te handhaven.
Zoek liever naar methodes die meer impact maken met minder inbreuk op vrijheden idd.
Bizar idd om niet te zeggen dictatoriaal dat een bananenrepubliek niet zou misstaan ....quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Sws was het al absudistisch dat de demissionaire Regering (sinds 15jan21 opgestapt ivm toeslagenaffaire) de avondklok er überhaupt met een verdwaasde Tweede Kamer dit er op 21jan21 doorheen drukte op grond van een noodwet bedoeld voor plotselinge rampen die geen uitstel van handelen duld(d)en. Ook de Tweede Kamer heeft hier haar totale onvermogen laten zien.quote:"bron: parlement.com; De demissionaire status van een kabinet betekent dat er alleen nog 'lopende zaken' worden afgehandeld, en dat omstreden (ook wel controversiële) kwesties niet aan de orde komen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat hoe langer de demissionaire status duurt, hoe meer de noodzaak kan toenemen om omstreden zaken wel af te handelen."
En anders 2 weken daarna, en anders komt dan de Timboektaanse variant, dus nog maar lekker die avondklok aanhouden hoor!quote:
Jij deed alsof het een simpele keuze was. Dat is het allerminst en dat wilde ik benadrukken. De meeste mensen zullen tegen het dood laten gaan van mensen zijn als je dat kunt voorkomen en de meeste mensen zullen voor persoonlijke vrijheid zijn. Dus dan breekt een periode van wikken en wegen aan, van bepalen wat proportioneel is en wat niet. En wat op moment A buitenproportioneel kan zijn, is dat op moment B wellicht niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Maar zoiets gaat sluipenderwijs. Je besluit aan het begin wat je strategie is. Als je onnodige doden wilt voorkomen, dan moet je soms meer vrijheidsbeperkende maatregelen nemen om je doel te bereiken dan je van te voren verwacht had. Maar dan is de prijs als zo groot geworden, dat je niet halverwege van strategie gaat veranderen.
Gelul, die Britse variant was ons veel eerder belooft, zul je zien dat we het moeten doen met een aftands Braziliaans of Zuid Afriaanse variant waar geen Sputnik tegen is opgewassen.quote:
Nee, de VS bv, waar de besmettingen in 4 weken tijd van bijna 300.000 per dag daalde naar 52.000 besmettingen per dag, zijn in vrijwel alle staten de horeca gewoon open, geen restricties en in de helft ook geen mondkapjesplicht.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 06:04 schreef kibo het volgende:
De hele wereld zit inmiddels op slot, logisch dus.
Geschat of gezet?quote:
Groepsimmuniteit ?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:31 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, de VS bv, waar de besmettingen van bijna 3000.000 per dag daalde naar 52.000 besmettingen per dag, zijn in vrijwel alle staten de horeca gewoon open, geen restricties en in de helft ook geen mondkapjesplicht.
Je zit echt fout wanneer je denkt dat de hele wereld op slot is:
[ afbeelding ]
De besmettingen denderen in alle staten van de VS bijna lijnrecht naar beneden.
Er is niet voor niets gekozen voor het missionair blijven op bepaalde dossiers. Dat heeft imo niks met bananen te maken maar met gezond verstand.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Bizar idd om niet te zeggen dictatoriaal dat een bananenrepubliek niet zou misstaan ....
[..]
Sws was het al absudistisch dat de demissionaire Regering (sinds 15jan21 opgestapt ivm toeslagenaffaire) de avondklok er überhaupt met een verdwaasde Tweede Kamer dit er op 21jan21 doorheen drukte op grond van een noodwet bedoeld voor plotselinge rampen die geen uitstel van handelen duld(d)en. Ook de Tweede Kamer heeft hier haar totale onvermogen laten zien.
Precies dit is uiterst twijfelachtig inderdaad.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:30 schreef Vallon het volgende:
Sws was het al absudistisch dat de demissionaire Regering (sinds 15jan21 opgestapt ivm toeslagenaffaire) de avondklok er überhaupt met een verdwaasde Tweede Kamer dit er op 21jan21 doorheen drukte op grond van een noodwet bedoeld voor plotselinge rampen die geen uitstel van handelen duld(d)en. Ook de Tweede Kamer heeft hier haar totale onvermogen laten zien.
Vraag maar 500 euro per dag aan ziekenhuiskosten en je bent zo van die opnames af, ik gok dat 90 procent van de mensen in Nederland prima thuis hadden kunnen uitzieken.quote:
Oh het is ook nog eens gevaarlijker!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:27 schreef Oliver23 het volgende:
RIVM: ''Aantal besmettingen licht gestegen, reproductiegetal stijgt ondanks avondklok
Het RIVM heeft de afgelopen week iets meer besmettingen geregistreerd dan een week eerder. Het waren er 25.229, ten opzichte van 24.668 de week daarvoor. De nieuwe cijfers zijn de eerste waarin het effect van de avondklok, die inmiddels op de helling staat, door zou moeten werken.
Het reproductiegetal nam ondanks de invoering van de avondklok (op 23 januari) echter iets toe. Op 29 januari, de meest recente datum waarvoor de 'R’ berekend kon worden, lag dat naar schatting van het RIVM op 0,96. Een week eerder was dat nog 0,91. Een reproductiegetal van 0,96 betekent dat 100 mensen 96 anderen besmetten. De epidemie kromp eind januari dus nog wel iets.
Volgens het RIVM raken steeds meer Nederlanders echter besmet met de Britse variant van het virus. De R van die variant ging van 1,13 naar 1,15. Die van de oude variant van 0,8 naar 0,84. Het RIVM berekent deze getallen, die met de nodige onzekerheid zijn omgeven, met behulp van steekproeven. Niet alle positieve tests in Nederland worden onderzocht op het type variant.
‘Britse variant gevaarlijker’
Het RIVM gaat er inmiddels vanuit dat de Britse variant niet alleen besmettelijker is, maar ook gevaarlijker. ,,Inmiddels is uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk duidelijk geworden dat mensen die daar besmet waren met de Britse variant zieker werden en vaker kwamen te overlijden dan dat het geval was bij de oude varianten. Dit is nog een extra reden om je goed aan de maatregelen te houden.”
Ook het percentage positieve tests bij de teststraten van de GGD, nam de afgelopen week licht toe. Dat bedroeg 11,5 procent, ten opzichte van 10,7 procent een week eerder. Het aantal mensen dat zich laat testen daalt al een aantal weken, constateert het RIVM. Afgelopen week waren het er iets meer dan 190.000, een week daarvoor 195.000. Half december lieten bijna een half miljoen Nederlanders zich nog testen op corona.
Maatregelen
Volgens het RIVM zorgt het strenge coronabeleid in Nederland er vooralsnog voor dat het aantal besmettingen niet snel stijgt. ,,Dankzij de extra maatregelen en het bijbehorende gedrag van mensen hebben we tot eind januari in Nederland snelle stijging van het aantal positief geteste personen voorkomen. Doordat het reproductiegetal van de Britse variant boven de 1 ligt, zal het aantal positief geteste personen met de Britse variant wel blijven toenemen.”
Zowel het aantal overlijdensgevallen als ic-opnames nam na een aantal weken van daling weer iets af. Het aantal overlijdens ging van 408 naar 423. Op de ic werden 191 mensen opgenomen, een week eerder waren dat er 172. Het totaal aantal ziekenhuisopnames, inclusief verpleegbedden, ging van 1166 naar 1120.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |