Volgens mij heeft @trein2000 dat een keer uitgelegd, en heeft 't ook in slides van NCTV gestaan. Dit is die presentatie: http://content1b.omroep.n(...)130121_avondklok.pdfquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Kan iemand nog een keer uitleggen hoe dat zit: is er toestemming van de Tweede Kamer nodig om gebruik te maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag? Ik snap de aard van die stemmingen niet. Die wet stelt het kabinet toch juist in staat om Eerste en Tweede Kamer te passeren? Waarom zijn er dan stemmingen geweest?
Hoe ik 't begrijp moet de wet geactiveerd worden, en moet daarna de verlengingswet bij de tweede kamer ingediend worden. Moet ie eigenlijk op datum gezet worden.quote:Grondslag:
Artikel 8, eerste lid, van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag
(Wbbbg).
Noodzakelijke processen:
• Inwerkingstellings-KB (art. 1 lid 1 Wbbbg): in werking stellen van art. 8 lid
1 Wbbbg – Dit maakt MJenV – en de cdK – bevoegd het vertoeven in de
open lucht te beperken (is basis voor het instellen van een avondklok);
• Verlengingswet: onverwijld na inwerkingstellings-KB bij Tweede Kamer in
te dienen;
• Ministeriële regeling: regeling van de avondklok zelf.
IKB en ministeriële regeling in concept gereed.
Het ging toch om het bezoek naar 0 te brengen? Of heb ik nu iets gemist?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen. Die inhoudelijke overwegingen waren “ten overvloede”...
Een thuisblijfplicht zou dan een dringend advies zijn? Succes daar mee
Rest van de maatregelen zijn aardig te onderbouwen en ook begrijpelijk. Maar vooral het handelen en alles omtrent de maskers en de spertijd heeft mij zo cynisch gemaakt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:05 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Er vallen mij toch een paar dingen op..
Demissionair en toch opnieuw een spoedwet maken dit keer voor het handhaven avondklok.
Demissionair een oproep doen een rechterlijke uitspraak te negeren.
Zojuist in de persco roepen dat de ziekenhuisopnames niet dalen maar stijgen?
Deze demissionaire regering begint ietwat dictatoriale trekjes te vertonen.
Ik weet nog niet wat ik er van vind
Ik ben niet voor of tegen een avondklok maar vind het gedrag van dit demissionair Rutte 3 toch wel twijfelachtig.
De Wbbbg werkt zo. De minister-president stelt een “instellings-KB” op en rent daar mee naar de koning. Die tekent dat en op dat moment is de bevoegdheid geactiveerd. De minister van Justitie stelt vervolgens per ministeriële regeling de avondklok in. Tegelijkertijd gaat er een “verlengingswet” naar het parlement. Dat tot op dat moment geen formele positie heeft. Als die wet wordt verworpen moet het kabinet de maatregel direct intrekken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Kan iemand nog een keer uitleggen hoe dat zit: is er toestemming van de Tweede Kamer nodig om gebruik te maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag? Ik snap de aard van die stemmingen niet. Die wet stelt het kabinet toch juist in staat om Eerste en Tweede Kamer te passeren? Waarom zijn er dan stemmingen geweest?
Je kunt zien op pletdecurve.nl dat de sluiting van alle teststraten op zondag 7 februari daar nu al bijna niet terug te zien is in de cijfers. Hoe ze die dagcijfers wel samenstellen is me nog steeds niet duidelijk.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef archito het volgende:
[..]
Gisterenochtend waren de testlocaties dicht, dus het aantal zal vandaag en morgen sowieso te laag zijn denk ik.
De Belgen zijn bijvoorbeeld wat volgzamer en vaak minder assertief en hadden in het begin ook nog wel begrijp. Maar ik heb het idee dat het daar ook wegvloeit. De Nederlandse uitspraak zag ik vandaag juichend worden onthaald: Nu hier ook, las ik vaak in reacties. Maar vervolgens gebeurd er weinig.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:14 schreef kasper het volgende:
Doet de bevolking in andere landen waar een avondklok geldt ook zo moeilijk?
Of is dat alleen in Nederland?
Scheelt ook wel dat die daar pas om 00.00 is denk ik.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:20 schreef maan_man het volgende:
[..]
De Belgen zijn bijvoorbeeld wat volgzamer en vaak minder assertief en hadden in het begin ook nog wel begrijp. Maar ik heb het idee dat het daar ook wegvloeit. De Nederlandse uitspraak zag ik vandaag juichend worden onthaald: Nu hier ook, las ik vaak in reacties. Maar vervolgens gebeurd er weinig.
Net als de avondklok dat was.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 14:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee. Grapperhaus zei dat dat geen optie is.
Dag dat de klachten voor het eerst optraden, toch?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:19 schreef Nia het volgende:
[..]
Je kunt zien op pletdecurve.nl dat de sluiting van alle teststraten op zondag 7 februari daar nu al bijna niet terug te zien is in de cijfers. Hoe ze die dagcijfers wel samenstellen is me nog steeds niet duidelijk.
Dankzij de avondklok!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef Lemsterr het volgende:
Goede cijfers
brits variantje blijft nog uit
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef Lemsterr het volgende:
Goede cijfers
brits variantje blijft nog uit
Groepsimmuniteit incomingquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dankzij de avondklok!
Binnenkort giert het Britse virus door door de Maatschappij!
Benieuwd hoe lang die cijfers achterlopen. De Drentse GGD teststraten waren gisteren de hele dag gesloten.quote:
Ik vraag nu al 2 weken aan iedereen hier of iemand daar gegevens van heeft, zowel van hier als de UK, kennelijk bestaan die cijfers alleen in jaap_dia's.ppxquote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.
Dat ze dat vooral baseren op voorspellende modellen in plaats van harde cijfers mag geen naam hebben.
Dat Britse virus doet het natuurlijk pas na 21:00, want dan mogen er vunzige programma's op de Engelse televisie komen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee hoor, volgens het RIVM is de Britse variant extreem snel om zich heen aan het grijpen.
Dat ze dat vooral baseren op voorspellende modellen in plaats van harde cijfers mag geen naam hebben.
Is dat niet een plateau wat je ook ziet bij andere landen?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het ging mij met name om het laatste deel van de grafieken, zoals ik in mjin vraag ook aangeef:
Er lijkt een afvlakking te zijn in het 7- en 14-daags gemiddelde, wat tegen lijkt te spreken dat er nog sprake is van een daling.
[ afbeelding ]
Dat heeft niets met het verruimde testbeleid per 1 december te maken.
Ik heb dit nog gevonden (daar staat ook een mooi overzicht van partijen voor en tegen):quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij heeft @:trein2000 dat een keer uitgelegd, en heeft 't ook in slides van NCTV gestaan. Dit is die presentatie: http://content1b.omroep.n(...)130121_avondklok.pdf
Dit is wat er over in die presentatie staat:
[..]
Hoe ik 't begrijp moet de wet geactiveerd worden, en moet daarna de verlengingswet bij de tweede kamer ingediend worden. Moet ie eigenlijk op datum gezet worden.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die keuze is juist de allermoeilijkste die we te maken hebben: hoeveel vrijheid zijn we bereid op te offeren om doden te voorkomen? Er zitten grenzen aan de hoeveelheid vrijheid die ik bereid ben in te leveren.
Maar zoiets gaat sluipenderwijs. Je besluit aan het begin wat je strategie is. Als je onnodige doden wilt voorkomen, dan moet je soms meer vrijheidsbeperkende maatregelen nemen om je doel te bereiken dan je van te voren verwacht had. Maar dan is de prijs als zo groot geworden, dat je niet halverwege van strategie gaat veranderen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die keuze is juist de allermoeilijkste die we te maken hebben: hoeveel vrijheid zijn we bereid op te offeren om doden te voorkomen? Er zitten grenzen aan de hoeveelheid vrijheid die ik bereid ben in te leveren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |