Dan doet Gommers Nieuwsuur, en Ab Osterhaus OP1quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
Kuipers zal vanavond wel weer aanschuiven bij Jinek om Code Zwart te promoten.
Supermarkten vanaf morgen ook weer tot 22.00u is wel prettig.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:23 schreef Tarado het volgende:
[..]
alleen het OV niet waarschijnlijk al heb ik geen idee in hoeverre dat was afgeschaald
Uiteraard, want mensen laten zich dan gewoon op een andere dag testen dus alleen de weekcijfers kun je enigszins vergelijken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die van 13 was ook hoger dan die van 6.
Die van 12 was ook hoger dan die van 5.
Die van 11 was ook hoger dan die van 4.
Dat is nu wel zo ongeveer klaar.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En elke week is weer lager dan die daar voor.
Melbourne heeft meer dan 100 dagen in lockdown gezeten om het terug naar 0 te krijgen. Daarna was een handjevol besmettingen gevonden via een quarantainefaciliteit en zijn ze weer voor 5 dagen in volledige lockdown gegaan.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:22 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, daarom ben ik ook voorstander van een combinatiestrategie. Alleen vaccineren is het niet het wondermiddel waarmee alle nadelige effecten van het coronavirus teniet worden gedaan. Verstandige landen passen nog steeds duurzame middelen (bijvoorbeeld testen, tracen, isoleren en inreiscontroles) toe om de ongecontroleerde verspreiding tegen te gaan. Dan kan prima samengaan met een vaccinatieplan.
Verder stel je de situatie in Australië en Nieuw-Zeelanden veel pessimistischer voor dan ze daadwerkelijk is geweest. De meeste regio's waar nieuwe lokale besmettingen waren opgedoken hebben een korte periode van maximaal 1-2 weken te maken gehad met lockdown-achtige beperkingen (zoals Perth laatst). Dat is nog altijd te prefereren boven de maandenlange Nederlandse jojo-lockdowns
Ik zeg overigens niet dat NL exact hetzelfde moet doen als Australië. Een land als Taiwan is nooit volledig COVID-vrij geweest, zonder lokale lockdowns. Het hoeft geen noodzakelijk instrument te zijn om kleine nieuwe uitbraak te kunnen controleren.
Ik zou die dikke duim van je eens een keer na laten kijkenquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is nu wel zo ongeveer klaar.
Aanstellers / luie donders zijn het.quote:
Wat jij hier nu weer roept is precies het probleem in deze hele discussie.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet @:elan. Kun je toelichten wat je van inzicht heeft doen veranderen dat je nu eerder in het kamp Viruswaanzin zit dan C19 Red Team / Containment NU?
Ik vind dat wel meevallen hoor en rechters zijn voor de extreme gevallenquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Nederland is zo'n kutjesland dat een gang naar de rechter tegen een avondklok gerust als extremistisch beschouwd mag worden. De bijna slaafsheid in de navolging van de maatregelen bij de overgrote meerderheid is best beangstigend te noemen.
Totdat er weer een rechterlijke uitspraak komt waar ze het niet mee eens zijn. Ik zie hier structureel geen betere waardering voor de rechtstaat ontstaan bij mensen die het anders hebben over softe linkse d66 rechters. Wilders noemde zijn eigen veroordeling een zwarte dag in de democratie.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:11 schreef capricia het volgende:
Is toch mooi, beetje vertrouwen terug in de rechtsstaat bij velen.
Politie blij? Die staan nu huilend van woede te bedenken hoe ze de burgers nu het leven zuur kunnen maken natuurlijk! Die hebben topweken gehad en nu wordt hun levensvreugde hen zomaar wreed ontnomenquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:21 schreef Caland het volgende:
Lijkt me dat je weinig voorbereidingen hoeft te treffen trouwens, je hoeft nu gewoon niet meer te handhaven.
Politie blij, burgers blij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lastig.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Blijkbaar dus niet als de avondklok illegaal was.
Waarom zijn er maar twee kampen? Enorm grijs gebied er tussen in.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet @:Elan . Kun je toelichten wat je van inzicht heeft doen veranderen dat je nu eerder in het kamp Viruswaanzin zit dan C19 Red Team / Containment NU?
Afgelopen week was lager dan de week ervoor, welke lager was dan de week daarvoor, welke lager was dan de week daarvoor, enzovoorts.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is nu wel zo ongeveer klaar.
Oja want als je je in een bepaald standpunt kan vinden zit je meteen IN DAT KAMPquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet @:Elan . Kun je toelichten wat je van inzicht heeft doen veranderen dat je nu eerder in het kamp Viruswaanzin zit dan C19 Red Team / Containment NU?
Stel je niet zo aan zeg. Probeer eens gewoon naar de cijfers en de trend te kijken en vervolgens naar de individuele R-waarden van de originele en de Britse variant. Dan zie je gewoon wat er komen gaat.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik zou die dikke duim van je eens een keer na laten kijken
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:27 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Politie blij? Die staan nu huilend van woede te bedenken hoe ze de burgers nu het leven zuur kunnen maken natuurlijk! Die hebben topweken gehad en nu wordt hun levensvreugde hen zomaar wreed ontnomenPolitie en boa´s kunnen komend weekend weer massaal burgertjes pesten, het wordt mooi weer dus SNEL sluit ALLE natuurgebieden af.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder wrijving geen glans
Dat zou mooi zijn. Ik weet verder niet zoveel van de inhoud, maar dit is wat ik o.a. opmaak uit dat stuk in de Volkskrant dat net gelinkt werd.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar is dat wel zo? Door Pfizer e.d. wordt gezegd dat er een beperkt aantal mogelijke mutaties is, en ze daarop kunnen anticiperen.
Dat is in vaccin-termen misschien niet lang, maar echt snel is het ook niet, toch? Als het alleen al 3 maanden duurt om een nieuw vaccin te hebben en het moet daarna nog worden uitgerold, is er kans genoeg voor het virus om weer nieuwe varianten te ontwikkelen. Dan blijf je bezig.quote:Door te vaccineren gaat het niet meer op grote schaal rond, dan heb je kleine uitbraken. De vaccins zijn in vrij korte tijd aan te passen, Pfizer gaf aan een week of 6 nodig te hebben. De EMA gaf daarnaast aan dat een fase 3 trial van een paar honderd mensen genoeg zou zijn voor die nieuwe vaccins, dus dan duurt het toch niet te lang? Dan praat je over een week of 10-12 om een nieuw vaccin te hebben wat dan gedistribueerd kan worden.
Ja, zoiets zal het ook wel gaan worden, lijkt me. Sowieso is dit natuurlijk niet iets dat Nederland in z'n eentje zou moeten bepalen, dat schiet niet op met zo'n wereldwijd probleem.quote:Daarbij, als het toch niet weggaat heeft het geen zin om de hele wereldbevolking ieder jaar te vaccineren, dan moet je juist naar een model als de griepprik toe.
Nu heb je het over de situatie in juli, toen Australië nog veel gemakzuchtiger omging met nieuwe besmettingen. In de zomer (hun winter) dachten ze lange tijd dat met enkel TTI en inreiscontroles het mogelijk was om terug te gaan naar nul.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Melbourne heeft meer dan 100 dagen in lockdown gezeten om het terug naar 0 te krijgen. Daarna was een handjevol besmettingen gevonden via een quarantainefaciliteit en zijn ze weer voor 5 dagen in volledige lockdown gegaan.
Nee, het is pas lui om modellen met enorme mate van onzekerheden als vastgestelde waarheid neer te zetten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan zeg. Probeer eens gewoon naar de cijfers en de trend te kijken en vervolgens naar de individuele R-waarden van de originele en de Britse variant. Dan zie je gewoon wat er komen gaat.
Intellectuele luiheid dit, echt.
Zit in geen van beide.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet @:elan. Kun je toelichten wat je van inzicht heeft doen veranderen dat je nu eerder in het kamp Viruswaanzin zit dan C19 Red Team / Containment NU?
De cijfers en de trend zijn al weken dalend, in tegenstelling tot wat het RIVM in zijn voorspellingen zei en zegt. De komst van de derde golf wordt elke keer uitgesteld. Ik wil niet zeggen dat er niks komt, maar de IC tsunami die men aankondigde zal eerder een golfje worden, als hij komt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan zeg. Probeer eens gewoon naar de cijfers en de trend te kijken en vervolgens naar de individuele R-waarden van de originele en de Britse variant. Dan zie je gewoon wat er komen gaat.
Ik spreek je over een week weer.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, het is pas lui om modellen met enorme mate van onzekerheden als vastgestelde waarheid neer te zetten.
Nee, maar als het norovirus rondwaart gaan wel hele afdelingen in quarantaine..quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Melbourne heeft meer dan 100 dagen in lockdown gezeten om het terug naar 0 te krijgen. Daarna was een handjevol besmettingen gevonden via een quarantainefaciliteit en zijn ze weer voor 5 dagen in volledige lockdown gegaan.
Zoiets kun je toch niet jaren volhouden? Waarom is vaccineren niet het wondermiddel, wat lost het niet op? Waarom is een land wat nadat vaccinatie afgerond is de maatregelen af laat vloeien een onverstandig land?
Als het virus endemisch wordt is er geen enkele reden om nog grootschalige beperkingen te houden. Indien MRSA gevonden wordt in een ziekenhuis wordt één patiënt geisoleerd, niet een heel ziekenhuis. Zoiets ga je hier krijgen lijkt mij.
Er is vooralsnog geen zekerheid dat de huidige vaccins ook voldoende bescherming bieden tegen de nieuwe varianten die blijven opduiken. Er is ook geen zekerheid dat mensen die gevaccineerd zijn voor langere tijd immuun blijven.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zoiets kun je toch niet jaren volhouden? Waarom is vaccineren niet het wondermiddel, wat lost het niet op? Waarom is een land wat nadat vaccinatie afgerond is de maatregelen af laat vloeien een onverstandig land?
Omdat je nu geen antwoord hebt. Je lult maar watquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik spreek je over een week weer.
is dat zo? Ik dacht dat het meer procedureel wasquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:30 schreef Elan het volgende:
Volgens mij was dat ook een argument van de rechter om er vandaag een streep door te zetten
Ok vraag aan jou dan: Volgens het RIVM gaan de cijfers flink stijgen vanwege de Britse variant ondanks de lockdown. Waarom zie je dan een dramatische daling in de cijfers in het land van oorsprong met een lockdown? Ook al is die lockdown daar iets zwaarder dan hier, dan nog zou je niet zo'n scherpe daling zien als de R waarde echt zo veel groter is dan de oude variant.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Kijk gewoon naar de situatie, heeft niks met moodswings of wisselvalligheid te denken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom zijn er maar twee kampen? Enorm grijs gebied er tussen in.
Al moet ik wel toegeven dat Elan soms hard te polsen is; z'n mening veranderd elke weekNiet dat dat iets slechts is; ik vind het juist wel fijn dat er mensen zijn die regelmatig hun mening wat aanpassen; afhankelijk van de omstandigheden van dat moment.
Nee, omdat je dan zult zien dat ik gelijk had. Die eerst zien, dan geloven houding is wat ons opbreekt bij zo'n virus.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat je nu geen antwoord hebt. Je lult maar wat
Wat ga je doen als geen gelijk krijgt?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, omdat je dan zult zien dat ik gelijk had. Die eerst zien, dan geloven houding is wat ons opbreekt bij zo'n virus.
Het is wel degelijk eerlijk om daarnaar te verwijzen, want dat is wat er nodig is om terug te gaan naar 0 in Nederland volgens je eigen theorie.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:29 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nu heb je het over de situatie in juli, toen Australië nog veel gemakzuchtiger omging met nieuwe besmettingen. In de zomer (hun winter) dachten ze lange tijd dat met enkel TTI en inreiscontroles het mogelijk was om terug te gaan naar nul.
Melbourne had op het hoogtepunt 400-500 besmettingen per dag. Om dan nog terug te gaan naar nul is er logischerwijs veel meer tijd nodig. Het is niet eerlijk om daar nu steeds naar terug te verwijzen, want Australië heeft geleerd dat ze toen veel te laat hebben ingrepen. Als je voor een metropoolregio op die dagelijkse aantallen zit ben je de controle in feite al kwijt.
Bij een handjevol besmettingen (zoals nu) zo de kortstondige lockdown van 1-2 weken weer afdoende moeten zijn om de keten volledig te doorbreken.
Ik zeg dan ook niet dat je moodswings hebt. Of dat je wisselvallig bent. Ik neem het juist voor je op pipoquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Kijk gewoon naar de situatie, heeft niks met moodswings of wisselvalligheid te denken.
Er zijn tal van signalen dat het virus gewoon op zijn retour is nu. Hoe dat komt en welke invloed wij daar op hebben blijft maar helemaal de vraag.
Twee weken wachten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat ga je doen als geen gelijk krijgt?
Ik ben pro effectief, duurzaam coronabeleid waarmee met zo min mogelijk ingrijpende middelen de verspreiding (lees: het reproductiegetal) voldoende laag kan worden gehouden. Idealiter zorg je dat de R het grootste deel van de tijd onder de 1 zit. Wanneer R daar wel weer boven komt (kleine uitbraken) dam je die zo snel mogelijk lokaal in.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Of blijf jij pro extreme maatregelen als er in de zomer ergens nog maar 20 besmettingsgevallen per dag geregistreerd worden?
Heel blij zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat ga je doen als geen gelijk krijgt?
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
is dat zo? Ik dacht dat het meer procedureel was
quote:Daarnaast stelt de rechtbank vast dat goede argumentatie voor de avondklok ontbreekt. Er is geen bewezen effect en de druk op de zorg op dit moment is minder dan aan het begin van de uitbraak.
Daar heb je gelijk in. Maar dat is over het algemeen om te voorkomen dat hele afdelingen tegelijk aan de schijt zijn, daar gaan weinig mensen aan dood.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, maar als het norovirus rondwaart gaan wel hele afdelingen in quarantaine..
Het hangt van de besmettelijkheid af...
Wat zijn jouw maatregelen als jij de meest bekende maatregelen stom vindt, en mijn voorstel niets vindt?quote:
Maar het werkt alleen wél in de praktijk.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef chratnox het volgende:
Die utopie van #zerocovid is leuk op papier, maar in de praktijk gaat het echt niet werken.
En dan nog.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Kijk gewoon naar de situatie, heeft niks met moodswings of wisselvalligheid te denken.
Er zijn tal van signalen dat het virus gewoon op zijn retour is nu. Hoe dat komt en welke invloed wij daar op hebben blijft maar helemaal de vraag.
Precies! Het ligt geheel aan die NSB-ers dat mensen zelf niet kunnen verzinnen dat op een kluitje gaan recreëren geen goed idee is. Sterker nog, handenwrijvend staan ze achter de struikjes van de bomvolle parkeerplaatsen te wachten als een huiskat op de vogeltjes, schaterlachend sluiten ze de toegangswegen af en schrijven en passant nog even overbodige bonnen voor koek- en zopietenten die er ook al niets aan kunnen doen dat iedereen tegelijk warme worst haalt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:28 schreef Haags het volgende:
[..]
Politie en boa´s kunnen komend weekend weer massaal burgertjes pesten, het wordt mooi weer dus SNEL sluit ALLE natuurgebieden af.
Maar het ontbreekt gewoon aan andere kritische groepen en dat is jammer.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:35 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ik zag deze voorbij komen net, vat het wel een beetje samen he.
Die avondklok, ik geloof niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen (werking is vooral als er minder andere maatregelen zijn). Prima dat die nu voorlopig afgeschaft is. Maar Willem Engel blijft natuurlijk een gevaarlijke gast, hoe sommige mensen hem volgen doet denken aan een cult.
Beide hebben wel wat gemeenschappelijks, namelijk dat beiden kampen vertegenwoordigd worden door gekkiesquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
En dat vind ik nou net een argument waar een rechter zich niet aan moet wagen. Dat vind ik juist iets voor de politiek en het OMT.quote:
En wat ga jij doen als ik gelijk krijg?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan hebben we dus allemaal een mooie week straks
quote:
Just get a room alreadyquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan hebben we dus allemaal een mooie week straks
Mee eens. Feit is dat de Nederlandse 'lockdown' al vanaf oktober een slappe is waarmee het reproductiegetal onvoldoende daalt. Het beleid van het kabinet is de grootste boosdoener die maakt dat er al maanden sprake is van hoge verspreiding. In het voorjaar van 2020 was de 'intelligente' lockdown ook behoorlijk halfbakken, maar toen werd er meer bereikt omdat een aanzienlijk deel van de bevolking toen angstiger was voor het verloop van de pandemie en zich beter aan de regels hield om verspreiding tegen te gaan. Dat voordeel hebben we nu niet meer, dus voor maximaal effect had er een strengere lockdown moeten zijn waarbij vrijwel iedereen alleen nog voor noodzakelijke dingen naar buiten mocht.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Lockdown in crisistijd is prima, maar dan wel een zware. Eentje waarvan je direct effect kunt zien. En daarna nu ook weer gewoon snel zaken heropenen als de situatie zich daar voor leent. Niet het halfbakken gedoe wat wij voor de kiezen kregen gedurende het najaar.
Nee, dat is niet wat jij zegt, maar dat is wel wat zerocovid inhoudt. Om via TTI mensen te isoleren en (lokale) lockdowns in te stellen om oplevingen de kop in te drukken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Er is vooralsnog geen zekerheid dat de huidige vaccins ook voldoende bescherming bieden tegen de nieuwe varianten die blijven opduiken. Er is ook geen zekerheid dat mensen die gevaccineerd zijn voor langere tijd immuun blijven.
En natuurlijk is het verstandig om maatregelen af te schaffen zodra ze epidemiologisch niet meer nodig zijn. Ik lees nergens dat ik zou hebben gezegd dat je ook na massale vaccinatie nog steeds zoveel vrijheidsbeperkende maatregelen moet hebben?
Red Team is een groep van experts. Maurice de Hond is uhm niet zo expert op dit gebied.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:36 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar het ontbreekt gewoon aan andere kritische groepen en dat is jammer.
Dat zou je verstandig vinden?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:38 schreef Leonos het volgende:
Kunnen de rest van de maatregelen ook niet ongeldig verklaard worden?
Dan geef ik je een like op je postquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En wat ga jij doen als ik gelijk krijg?
Ik ben een aantal keer op 'drukke' momenten in de natuur geweest en het viel me op dat de natuur de beste plek is om afstand te kunnen houden. De parkeerplaatsen stonden vol, maar daar is niks van te merken als je eenmaal in een natuurgebied bent.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Precies! Het ligt geheel aan die NSB-ers dat mensen zelf niet kunnen verzinnen dat op een kluitje gaan recreëren geen goed idee is. Sterker nog, handenwrijvend staan ze achter de struikjes van de bomvolle parkeerplaatsen te wachten als een huiskat op de vogeltjes, schaterlachend sluiten ze de toegangswegen af en schrijven en passant nog even overbodige bonnen voor koek- en zopietenten die er ook al niets aan kunnen doen dat iedereen tegelijk warme worst haalt.
Mwah, denk eerder dat de lockdown zoals wij die kennen één van de strengste van Europa is. Als je ziet hoelang hier al het gros van de retail en horeca dicht is bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:37 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Mee eens. Feit is dat de Nederlandse 'lockdown' al vanaf oktober een slappe is waarmee het reproductiegetal onvoldoende daalt.
Corona is zelf zo wisselvallig als het weer ik ben heel erg benieuwd wat nu de echte trigger was voor de explosieve R in oktober, puur gedrag + exponentiële groei of toch ook andere zaken waar wij geen invloed op hebben.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:34 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik ben pro effectief, duurzaam coronabeleid waarmee met zo min mogelijk ingrijpende middelen de verspreiding (lees: het reproductiegetal) voldoende laag kan worden gehouden. Idealiter zorg je dat de R het grootste deel van de tijd onder de 1 zit. Wanneer R daar wel weer boven komt (kleine uitbraken) dam je die zo snel mogelijk lokaal in.
ALs er in NL daadwerkelijk nog maar 20 besmettingen plaatsvinden per dag (niet alleen wat geregisseerd wordt) dan zijn extreme maatregelen op grote schaal allang niet meer nodig.
Maar er is in Nederland al vanaf oktober een 'gedeeltelijke' lockdown waar stapje voor stapje steeds meer maatregelen zijn bijgekomen. Er is hier al 5 maanden nul perspectief, maar wel ernstige beperkingen. Zie jij het gebeuren dat er vanaf maart weer veel mogelijk is zonder dat het opnieuw compleet uit de klauwen loopt? Hopelijk ben je het wel eens dat het huidige verspreidingsniveau nog veel te hoog ligt om überhaupt na te denken over versoepelingen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het is wel degelijk eerlijk om daarnaar te verwijzen, want dat is wat er nodig is om terug te gaan naar 0 in Nederland volgens je eigen theorie.
We hebben deze discussie vaker gehad en toen was de zomer geen argument btw, toen ie vanaf de andere kant kwam, waardoor het daar beter ging
In Nederland zitten we nu op even voor 't gemak 3000 besmettingen. Om dat naar 0 te brengen op de manier waarop het daar gedaan wordt en voorgesteld wordt door deze onafhankelijke wetenschappers is om een lockdown zoals in Melbourne in te stellen tot we daar zitten. Dat zou in Nederland dus inhouden dat we tot (op zijn minst) eind april in zo'n lockdown zouden zitten.
We hebben sinds half december de houding dat de Britse variant eraan komt en ons allemaal gaat infecteren. Dat is waar de maatregelen op dit moment op gebaseerd zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:33 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, omdat je dan zult zien dat ik gelijk had. Die eerst zien, dan geloven houding is wat ons opbreekt bij zo'n virus.
Advies hèquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Yep.
Met de aankondiging dat we vanaf heden geen bezoek meer mogen ontvangen.
Willem Engel
Ik vind ze maar een groep vrijheidsbeperkende corona pro-maatregelen gekkies (bestaande uit wiskundigen en verder niet zoveel te maken met het virus). En volgens mij heeft Maurice de Hond inmiddels ook al een paar keer gelijk gekregen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Red Team is een groep van experts. Maurice de Hond is uhm niet zo expert op dit gebied.
Er was er al eentje gepland... voor het jeugdjournaal hahaquote:
Nu is het wel redelijk streng me dunktquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:37 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Mee eens. Feit is dat de Nederlandse 'lockdown' al vanaf oktober een slappe is waarmee het reproductiegetal onvoldoende daalt. Het beleid van het kabinet is de grootste boosdoener die maakt dat er al maanden sprake is van hoge verspreiding. In het voorjaar van 2020 was de 'intelligente' lockdown ook behoorlijk halfbakken, maar toen werd er meer bereikt omdat een aanzienlijk deel van de bevolking toen angstiger was voor het verloop van de pandemie en zich beter aan de regels hield om verspreiding tegen te gaan. Dat voordeel hebben we nu niet meer, dus voor maximaal effect had er een strengere lockdown moeten zijn waarbij vrijwel iedereen alleen nog voor noodzakelijke dingen naar buiten mocht.
Ik hou het nog steeds op middelbare scholen en ons gedrag bij slecht weer, geen ventilatie en alles potdicht.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Corona is zelf zo wisselvallig als het weer ik ben heel erg benieuwd wat nu de echte trigger was voor de explosieve R in oktober, puur gedrag + exponentiële groei of toch ook andere zaken waar wij geen invloed op hebben.
Begin van het pollenseizoen lijkt ook een enorme rem om de verspreiding te gooien, ik heb gisteren een staartje gepost over Florida en Californië, waar de ene staat een enorm soepel beleid hanteert en de kroegen open zijn en de andere eigenlijk permanent in zware lockdown zit. De cijfers qua besmettingen en ziekenhuizen waren exact gelijk, een daling van 30%. Dat geeft toch te denken over de beperkte invloed die wij hebben als mensen met maatregelen aangaande gedrag en omgang, of dat toch seizoenen een veel prominentere rol spelen.
Zou eens tijd worden dat het dragen van FFP2-maskers in Nederland net als in Duitsland de norm wordt. Daar is in ieder geval wel van bewezen dat ze daadwerkelijk werken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Van mondkapjes en de avondklok is nooit het nut onomstotelijk bewezen dus daar moeten we eigenlijk gewoon mee stoppen. Volgens mij was dat ook een argument van de rechter om er vandaag een streep door te zetten.
https://www.instagram.com/p/CLWIodCnL9u/quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:42 schreef popje het volgende:
[..]
Er was er al eentje gepland... voor het jeugdjournaal haha
Ik ben het met je eens dat Europees gezien de aanpak misschien anders had moeten zijn. Door de vluchten vanuit het VK ineens op stel en sprong te stoppen leek het erop dat die aanpak er ineens kwam, maar dat bleek ook los zand te zijn (of misschien wel een tactiek om Brexit er snel doorheen te duwen, wie weet).quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:40 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Maar er is in Nederland al vanaf oktober een 'gedeeltelijke' lockdown waar stapje voor stapje steeds meer maatregelen zijn bijgekomen. Er is hier al 5 maanden nul perspectief, maar wel ernstige beperkingen. Zie jij het gebeuren dat er vanaf maart weer veel mogelijk is zonder dat het opnieuw compleet uit de klauwen loopt? Hopelijk ben je het wel eens dat het huidige verspreidingsniveau nog veel te hoog ligt om überhaupt na te denken over versoepelingen.
Als NL en de overige EU-lidstaten al medio zomer / begin najaar voor de Aziatische aanpak waren gegaan was er nu een, samen met de vaccinaties, een gunstig perspectief geweest. Dan was er allang licht aan het eind van de tunnel geweest. In plaats daarvan koos Europa ervoor om extreem aan te modderen met halfbakken maatregelen.
Die maatregelen zou je dan überhaupt niet moeten hebben.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Er is vooralsnog geen zekerheid dat de huidige vaccins ook voldoende bescherming bieden tegen de nieuwe varianten die blijven opduiken. Er is ook geen zekerheid dat mensen die gevaccineerd zijn voor langere tijd immuun blijven.
En natuurlijk is het verstandig om maatregelen af te schaffen zodra ze epidemiologisch niet meer nodig zijn. Ik lees nergens dat ik zou hebben gezegd dat je ook na massale vaccinatie nog steeds zoveel vrijheidsbeperkende maatregelen moet hebben?
Die krengen zijn niet te betalen man. Tientje per stuk minimaal, dat worden dure boodschappen dan.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:45 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zou eens tijd worden dat het dragen van FFP2-maskers in Nederland net als in Duitsland de norm wordt. Daar is in ieder geval wel van bewezen dat ze daadwerkelijk werken.
Als het gaat om niet-medische (stoffen) mondmaskers dan vraag ik me ook af hoeveel ze helpen met het tegenaan van verspreiding. Ze zijn niet voor niks niet goedgekeurd in medisch opzicht.
Een excuus is beter.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan geef ik je een like op je post
Klopt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Doordat dit soort deugers ook oververtegenwoordigd zijn in onze samenleving gaan wij nooit uit deze crisis komen. Die zullen blijven schreeuwen om maatregelen om iedereen maar te beschermen bij het opheffen van de maatregelen, mocht dit er ooit toe komen.
Ben benieuwd. #paktpopcornquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:50 schreef Elan het volgende:
Kabinet zal vanmiddag wel met een noodverordening komen, toch?
Waarvoor in hemelsnaam?quote:
+1quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik hou het nog steeds op middelbare scholen en ons gedrag bij slecht weer, geen ventilatie en alles potdicht.
En slechtere weerstand in die tijd.
Het zweeft immers niet door de lucht buiten non stop waarna we alleen zieker worden in sommige periodes.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:49 schreef chratnox het volgende:
Even los van of de uitspraak wel of niet goed is, ik ben erg blij dat de rechterlijke macht heeft laten zien onpartijdig in de discussie te staan. We hebben het hier best vaak gehad over legitimiteit van maatregelen, en of de tweede kamer wel of niet sommige maatregelen bewust neemt.
Ik vind het erg fijn om te lezen dat de rechterlijke macht er wel strak op blijft en niet zomaar zegt: Ja meneer, is goed meneer.
Deze uitspraak (even los van de potentiële impact) sterkt mij wel in het gevoel dat de democratie goed zit.
Zoals verwacht. Zal me niks verbazen als hij gewoon actief blijft.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:52 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)dient-vanmiddag.html
Dat zou schandalig zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zoals verwacht. Zal me niks verbazen als hij gewoon actief blijft.
Eens met deze man.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:50 schreef nattermann het volgende:
Nu de detailhandel/kappers etc en horeca nog open. Met de mondkapjes kan ik wel leven.
En het vertrouwen in de overheid is dan weer terugquote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:54 schreef Scrummie het volgende:
Als de staat vanmiddag het hoger beroep wint, is het vertrouwen in de rechtstaat dan weer weg?
Is met voortschrijdend inzicht ook redelijk bizar gewoon volle klaslokalen met een groep die blijkbaar nagenoeg net zo besmettelijk is als volwassenen, wat verwacht je dan?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 12:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik hou het nog steeds op middelbare scholen en ons gedrag bij slecht weer, geen ventilatie en alles potdicht.
En slechtere weerstand in die tijd.
Het zweeft immers niet door de lucht buiten non stop waarna we alleen zieker worden in sommige periodes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |