abonnement Unibet Coolblue
pi_203736934
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:28 schreef fees het volgende:
Oké, niet lachen.. Ik heb nooit 't kofschip en 't fokschaap begrepen.. Klok kijken vond ik ook lastig.. 10 voor half en 10 over half, 10 voor etc. who's with me.....
Ik hoor steeds vaker dat jonge mensen moeite hebben met klokkijken. En dat er paniek is als er bij bijvoorbeeld een examen geen digitale klok hangt.
pi_203762875
Knorretje is niet een meisje, maar een jongen! :o
  Moderator maandag 21 februari 2022 @ 09:10:21 #253
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203762954
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 08:59 schreef Mrs.Peel het volgende:
Knorretje is niet een meisje, maar een jongen! :o
Volgensmij zijn de knuffels van Milne vrij genderloos, er is ook zo'n verhaal dat pooh een meisje is gebaseerd op dat de naam winnie van een bruine beer winnie komt wat een vrouwlijke beer is. Ik vind het allemaal niet zo uitmaken.

Zo is ook wicky de viking een jongen (dat zie je in een aflevering) maar het maakt het helemaal geen fluit uit als je als kind de tekenfilm kijkt en denkt dat het een meisje is.

Volgensmij zijn er legio fictieve personages zonder een duidelijk geslacht.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_203763027
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 18:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, 2 jaar terug nog met die BLM-rellen volop gebeurd hoor! En winkels etc.
Ik denk dat er verwezen wordt naar het woord neger. Dat dat toen nog zo benoemd kon worden in de krant.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 februari 2022 @ 09:44:40 #255
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203763261
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:14 schreef qajariaq het volgende:
Doe vooral geen moeite om het uit te leggen. Dit meen ik dus echt serieus, al die goede bedoelingen om het 'even' uit te leggen zijn altijd denigrerend. Het is domweg geen logica voor mij en dat wil nooit iemand snappen voor wie het wel logica is.
Het is ook geen logica. Als het dat wel was, was het veel simpeler. Dat is het probleem met taal, die is vaak niet logisch.

Ga ik toch stiekem proberen om het op een wel logische manier duidelijk te maken :@

Als je iets hebt gedaan, dan heb je die handeling voltooid. Je bent er klaar mee. Daarom heet "gedaan" een voltooid (deel)woord. Vraag me niet waarom het deelwoord heet, dat is mij dan weer niet duidelijk ;)

Je bent klaar met afwassen: je hebt afgewassen.
Je bent klaar met lopen: je hebt gelopen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_203763289
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 16:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De regel zelf snap ik volkomen. Alleen wanneer die van toepassing is blijft meestal een raadsel voor me.
die hele werking van die regel is mij ontschoten..

vroeger moest je het gebruiken bij het leren, maar zodra het niet meer moest viel ik direct terug op gevoel, onduidelijke, imho nodeloos complexe, regeltjes
pi_203763297
quote:
88s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Volgensmij zijn de knuffels van Milne vrij genderloos, er is ook zo'n verhaal dat pooh een meisje is gebaseerd op dat de naam winnie van een bruine beer winnie komt wat een vrouwlijke beer is. Ik vind het allemaal niet zo uitmaken.

Zo is ook wicky de viking een jongen (dat zie je in een aflevering) maar het maakt het helemaal geen fluit uit als je als kind de tekenfilm kijkt en denkt dat het een meisje is.

Volgensmij zijn er legio fictieve personages zonder een duidelijk geslacht.
Ah, ja, dat kan prima inderdaad. Maar ik keek net de film, en daarin zeggen ze steeds 'hij' over Knorretje. Het maakt mij verder helemaal niets uit, en kinderen natuurlijk helemaal niet.

Het verhaal is al bijna 100 jaar oud O+
pi_203763301
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:28 schreef fees het volgende:
Oké, niet lachen.. Ik heb nooit 't kofschip en 't fokschaap begrepen.. Klok kijken vond ik ook lastig.. 10 voor half en 10 over half, 10 voor etc. who's with me.....
nee sorry..

hoe komt dit dan?

je leert toch klok kijken met een analoge klok?
  Moderator maandag 21 februari 2022 @ 09:58:14 #259
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203763365
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:50 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ah, ja, dat kan prima inderdaad. Maar ik keek net de film, en daarin zeggen ze steeds 'hij' over Knorretje. Het maakt mij verder helemaal niets uit, en kinderen natuurlijk helemaal niet.

Het verhaal is al bijna 100 jaar oud O+
ja Pooh is al een oude heer of dame O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 21 februari 2022 @ 10:54:49 #260
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203763858
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:49 schreef mschol het volgende:

[..]
die hele werking van die regel is mij ontschoten..

vroeger moest je het gebruiken bij het leren, maar zodra het niet meer moest viel ik direct terug op gevoel, onduidelijke, imho nodeloos complexe, regeltjes
Het is ook zo stom dat ze voor alles een ezelsbrug maken, daar moeten ze ook mee stoppen. Gewoon de regel/structuur leren.

Ik heb fokschaap geleerd, toen kofschip en tegenwoordig is het 't ex kofschip.

Wie het nog niet snapt: het gaat over een d of t aan het eind van een voltooid deelwoord, stam+verledentijd.

GetoverD, want R zit niet in ex kofschip
Of toverDe , R niet in ex kofschip

GefietsT, want S zit in ex kofSchip
FietsTe, S zit in ex kofSchip dus een T

Het gaat alleen om de medeklinkers: XKFSCHP

Met wandelen heb je dus dit:

Wandelde of wandelte ?
L zit niet in ex kofschip, dus D
Wandelde

Hameren? HameRDe
Coachen? gecoacHT
Hopen? HooPTe
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_203764303
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 10:54 schreef whY... het volgende:

[..]
Het is ook zo stom dat ze voor alles een ezelsbrug maken, daar moeten ze ook mee stoppen. Gewoon de regel/structuur leren.

Ik heb fokschaap geleerd, toen kofschip en tegenwoordig is het 't ex kofschip.

Wie het nog niet snapt: het gaat over een d of t aan het eind van een voltooid deelwoord, stam+verledentijd.

GetoverD, want R zit niet in ex kofschip
Of toverDe , R niet in ex kofschip

GefietsT, want S zit in ex kofSchip
FietsTe, S zit in ex kofSchip dus een T

Het gaat alleen om de medeklinkers: XKFSCHP

Met wandelen heb je dus dit:

Wandelde of wandelte ?
L zit niet in ex kofschip, dus D
Wandelde

Hameren? HameRDe
Coachen? gecoacHT
Hopen? HooPTe
Maar de regel hiervan is gebaseerd op stemklanken, dat is verdomd lastig om toe te passen voor velen.
(In het kort; voor de medeklinkers van het kofschip, gebruik je je stembanden niet. Dan komt er een 'd' \ t' in de uitgang van verleden tijd/voltooid deelwoord. Voor de andere medeklinkers sla je wel je stembanden aan, en dan komt er een 't' 'd'. )

De website van OnzeTaal legt het vrij duidelijk uit: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip

EDIT: andersom Candaas, andersom :') /fail

[ Bericht 5% gewijzigd door Candaasje op 21-02-2022 12:59:47 ]
  maandag 21 februari 2022 @ 11:31:42 #262
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203764428
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2022 11:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Maar de regel hiervan is gebaseerd op stemklanken, dat is verdomd lastig om toe te passen voor velen.
(In het kort; voor de medeklinkers van het kofschip, gebruik je je stembanden niet. Dan komt er een 'd' in de uitgang van verleden tijd/voltooid deelwoord. Voor de andere medeklinkers sla je wel je stembanden aan, en dan komt er een 't'. )

De website van OnzeTaal legt het vrij duidelijk uit: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip
Ik ben het helemaal met je eens, helaas is onze taal niet zo makkelijk voor het grotendeel van de bevolking. Daar val ik zelf ook onder. Door de jaren heen zijn er wel steeds meer 'regels' blijven hangen omdat je op een gegeven moment een 'klik' hebt in je hoofd. Hadden ze dat maar 20, 25 jaar geleden aan mij geleerd, dan was het nog wat geworden :D
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_203764465
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 11:31 schreef whY... het volgende:

[..]
Ik ben het helemaal met je eens, helaas is onze taal niet zo makkelijk voor het grotendeel van de bevolking. Daar val ik zelf ook onder. Door de jaren heen zijn er wel steeds meer 'regels' blijven hangen omdat je op een gegeven moment een 'klik' hebt in je hoofd. Hadden ze dat maar 20, 25 jaar geleden aan mij geleerd, dan was het nog wat geworden :D
Ik snap de regel eigenlijk prima, maar de keren dat ik toch een verkeerde uitgang gebruik zijn niet meer op handen en voeten te tellen :') . (Vooral als ik moe, gehaast of met 10 dingen tegelijkertijd bezig ben).
pi_203765579
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2022 11:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Maar de regel hiervan is gebaseerd op stemklanken, dat is verdomd lastig om toe te passen voor velen.
(In het kort; voor de medeklinkers van het kofschip, gebruik je je stembanden niet. Dan komt er een 'd' in de uitgang van verleden tijd/voltooid deelwoord. Voor de andere medeklinkers sla je wel je stembanden aan, en dan komt er een 't'. )

De website van OnzeTaal legt het vrij duidelijk uit: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip
Kijk, soms wordt taal toch leuk. Dit maakt het hele verhaal al weer een stuk logischer voor me.

quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2022 11:35 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik snap de regel eigenlijk prima, maar de keren dat ik toch een verkeerde uitgang gebruik zijn niet meer op handen en voeten te tellen :') . (Vooral als ik moe, gehaast of met 10 dingen tegelijkertijd bezig ben).
En dat vooral. Met communiceren ben ik vooral met de inhoud bezig met de vorm op een goede tweede. Als ik dan ook nog bezig moet met spelling dan ben ik te veel aan het multitasken...
  maandag 21 februari 2022 @ 12:56:53 #265
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_203765583
Dat het geen enkel probleem zou moeten zijn je werkgever te ontslaan ipv andersom. Genoeg keuze, zeker met linkedin, remot en internationaal werken tegenwoordig.

Als je qua inflatie minder dan 16k per maand verdiend dan verdien je gewoon elders te gaan als je geen aandeelhouder bent in het bedrijf.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_203765603
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Kijk, soms wordt taal toch leuk. Dit maakt het hele verhaal al weer een stuk logischer voor me.
[..]
En dat vooral. Met communiceren ben ik vooral met de inhoud bezig met de vorm op een goede tweede. Als ik dan ook nog bezig moet met spelling dan ben ik te veel aan het multitasken...
Ik zeg het trouwens precies verkeerd om in mijn uitleg :') Bij kofschip komt er 't' achter, bij de andere dus een 'd' .

:@ _O- Het was al niet verwarrend genoeg :+
pi_203781195
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:50 schreef mschol het volgende:

[..]
nee sorry..

hoe komt dit dan?

je leert toch klok kijken met een analoge klok?
5 uur, kwart over 5,kwart voor 5, half 5, dit ging goed. Maar als het gaat om ''10 over half 5'' of ''5 minuten voor kwart voor 5'' werd het mij lastig
pi_203782281
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:01 schreef fees het volgende:
Maar als het gaat om ''10 over half 5''
Dat werd vroeger nog wel gebruikt maar tegenwoordig toch niet meer? Ik heb heel erg de indruk dat sinds het digitale klokje de schrijftaal sowieso het digitale volgt en de spreektaal wel die kant op verschuift maar minder duidelijk dan de schrijftaal.

quote:
''5 minuten voor kwart voor 5'' werd het mij lastig
Ik kan me alleen voorstellen dat je dat zo zegt als je om kwart voor vijf een afspraak hebt en dus eigenlijk bedoeld dat je afspraak over vijf minuten begint. Voor zover ik weet is deze tijdsaanduiding nooit spreektaal geweest en schriftelijk al helemaal niet.
pi_203791423
Leuke topic
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 00:08:08 #270
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203791708
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 15:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat werd vroeger nog wel gebruikt maar tegenwoordig toch niet meer? Ik heb heel erg de indruk dat sinds het digitale klokje de schrijftaal sowieso het digitale volgt en de spreektaal wel die kant op verschuift maar minder duidelijk dan de schrijftaal.
[..]
Ik kan me alleen voorstellen dat je dat zo zegt als je om kwart voor vijf een afspraak hebt en dus eigenlijk bedoeld dat je afspraak over vijf minuten begint. Voor zover ik weet is deze tijdsaanduiding nooit spreektaal geweest en schriftelijk al helemaal niet.
Tien over half is toch net zo gangbaar als tien over heel? Of zeg je dan twintig voor heel? Want twintig voor half zeg je ook niet :P

Vijf voor kwart voor heb ik nog nooit van gehoord nee, dat is gewoon tien over half :D
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 00:10:45 #271
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203791730
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_203791879
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
Unicycle, bicycle, tricycle
  woensdag 23 februari 2022 @ 00:37:18 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203791931
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
Were you out to buy a cycle? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 23 februari 2022 @ 01:56:41 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203792218
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
Deze kwartjes vallen bij mij vandaag voor het eerst :+ .
Resistance is futile.
  woensdag 23 februari 2022 @ 05:39:44 #275
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203792329
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
Eenwieler tweewieler en een driewieler?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 23 februari 2022 @ 07:08:36 #276
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203792413
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
binoculars 2 Oculair
pi_203792518
"DoubleU" voor de letter W. Da's ook zoiets: dubbele U
pi_203792550
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:08 schreef MaJo het volgende:

[..]
Tien over half is toch net zo gangbaar als tien over heel? Of zeg je dan twintig voor heel? Want twintig voor half zeg je ook niet :P

Vijf voor kwart voor heb ik nog nooit van gehoord nee, dat is gewoon tien over half :D
Twintig voor en twintig over :Y.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 23 februari 2022 @ 08:03:33 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203792560
De 9 mm parabellum (kaliber)
Para Bellum bereid je voor op oorlog
pi_203792615
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:01 schreef fees het volgende:

[..]
5 uur, kwart over 5,kwart voor 5, half 5, dit ging goed. Maar als het gaat om ''10 over half 5'' of ''5 minuten voor kwart voor 5'' werd het mij lastig
5 voor kwart voor is 10 over half, de eerste is afgeleerd omdat dit verwarrend is, er werd bij mij altijd vanaf het hele of halve uur gerekend zeg maar
pi_203792692
Ik heb nog nooit iemand “5 voor kwart voor tien” horen zeggen. En al zegt iemand dat.. ik zou dan eerst kwart voor voor me zien en daar 5 van af halen. Niks moeilijks, toch? Alleen niet gangbaar.
Protège moi de mes désirs.
pi_203792724
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:08 schreef MaJo het volgende:
Tien over half is toch net zo gangbaar als tien over heel? Of zeg je dan twintig voor heel? Want twintig voor half zeg je ook niet
Hoorde net op de radio 11 minuten voor half negen. Kennelijk is het dus nog wel spreektaal. Zelf zou ik het niet zo zeggen, zal dan zelf wel meer digitaal ingesteld zijn.
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:51 #283
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203793313
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2022 08:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Twintig voor en twintig over :Y.
Ik hoor dat echt nooit :D wel tien voor half en tien over half. Net ook even bij mijn man gecheckt :)

Grappig dat veel mensen nooit stilgestaan hebben bij bicycle. Ik let vaak wel op woorden en hoe deze samengesteld zijn, maar soms zijn woorden zo ingesleten dat je er niet meer bij stilstaat.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 09:41:36 #284
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203793323
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 08:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoorde net op de radio 11 minuten voor half negen. Kennelijk is het dus nog wel spreektaal. Zelf zou ik het niet zo zeggen, zal dan zelf wel meer digitaal ingesteld zijn.
Maar wat zeg jij dan, negentien over?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 09:43:13 #285
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203793338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 08:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De 9 mm parabellum (kaliber)
Para Bellum bereid je voor op oorlog
Ook een interessante. Bellum betekent oorlog. Het interbellum (tussen de eerste en tweede Wereldoorlog) betekent dus letterlijk ook tussen oorlogen.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  woensdag 23 februari 2022 @ 10:08:00 #286
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203793598
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ook een interessante. Bellum betekent oorlog. Het interbellum (tussen de eerste en tweede Wereldoorlog) betekent dus letterlijk ook tussen oorlogen.
Correct
pi_203793822
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 07:47 schreef gebrokenglas het volgende:
"DoubleU" voor de letter W. Da's ook zoiets: dubbele U
Heeft weer iets te maken met dat men vroeger werkelijk een dubbele u schreef voor een W
pi_203794423
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 00:10 schreef MaJo het volgende:
Kennen jullie dat, je kent een woord al honderd jaar en opeens valt het kwartje dat het woord ook letterlijk iets betekent? Ik had dat ooit met i-grec (Frans voor Griekse Y) en vandaag had ik het met het Engelse woord voor fiets, bicycle. Gewoon letterlijk twee wielen :o _O-
Biscuit komt van 'biscotti' - uit het Italiaans voor 'twee keer gebakken'. Komt daar dacht ik wel weg bij een specifiek koekje.

Paraplu, parasol, parachute zijn volgens mij ook letterlijk iets van 'afwering/bescherming ('pareren') tegen regen/zon/val'.

edit: en dat oudere type fiets met een enorm voorwiel en het kleine achterwieltje, de penny-farthing? Die heet zo omdat de munten uit die tijd - de penny en de farthing - ook zo enorm in grootte met elkaar verschilden :+

[ Bericht 4% gewijzigd door Dingest op 23-02-2022 11:26:03 ]
pi_203795025
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik hoor dat echt nooit :D wel tien voor half en tien over half. Net ook even bij mijn man gecheckt :)

Grappig dat veel mensen nooit stilgestaan hebben bij bicycle. Ik let vaak wel op woorden en hoe deze samengesteld zijn, maar soms zijn woorden zo ingesleten dat je er niet meer bij stilstaat.
In België hoorde ik niks anders. Daar vonden ze mijn '10 voor half' en '10 over half' maar verwarrend :)
pi_203802521
quote:
7s.gif Op woensdag 23 februari 2022 12:13 schreef Candaasje het volgende:
n nooit stilgestaan hebben bij bicycle. Ik let vaak wel op woorden en hoe deze samengesteld zijn, maar soms zijn woorden zo ingesleten dat
Hier in Limburg zeggen we ook 20 voor hoor :)
  vrijdag 25 februari 2022 @ 09:42:14 #291
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203826742
Wat is dat gedoe met die klok toch? Daar kom ik dan vandaag weer achter dat niet iedereen hetzelfde heeft geleerd.
Ik tel niet verder dan een kwart en dan ga je naar het volgende kwart. Een klok bestaat dus uit 4 delen met elk drie segmenten die bij elkaar 12 zijn.

Twaalf uur (12:00)
5 over twaalf (12:05)
10 over twaalf (12:10)
kwart over twaalf (12:15)

10 voor half één (12:20)
5 voor half één (12:25)
Half één (12:30)

5 over half één (12:35)
10 over half één (12:40)
kwart voor één (12:45)

10 voor één (12:50)
5 voor één (12:55)

1 uur (13:00)

dan heb je nog het truukje met 16:00 want hoe laat is dat nou eigenlijk? 16 - 12= 4 uur
17:00 - 12= 5 uur
23:00 - 12= 11 uur

00:00 twaalf uur 's nachts
06:00 zes uur 's ochtends
12:00 twaalf uur 's middags
18:00 zes uur 's avonds

Op een twaalf uur klok staat altijd AM en PM
AM vòòr de middag (ante meridiem, 's nachts en 's ochtends dus)
PM ná de middag (post meridiem, 's middags en 's avonds)
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_203827219
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 09:42 schreef whY... het volgende:
Wat is dat gedoe met die klok toch? Daar kom ik dan vandaag weer achter dat niet iedereen hetzelfde heeft geleerd.
Ik tel niet verder dan een kwart en dan ga je naar het volgende kwart. Een klok bestaat dus uit 4 delen met elk drie segmenten die bij elkaar 12 zijn.

Twaalf uur (12:00)
5 over twaalf (12:05)
10 over twaalf (12:10)
kwart over twaalf (12:15)

10 voor half één (12:20)
5 voor half één (12:25)
Half één (12:30)

5 over half één (12:35)
10 over half één (12:40)
kwart voor één (12:45)

10 voor één (12:50)
5 voor één (12:55)

1 uur (13:00)

dan heb je nog het truukje met 16:00 want hoe laat is dat nou eigenlijk? 16 - 12= 4 uur
17:00 - 12= 5 uur
23:00 - 12= 11 uur

00:00 twaalf uur 's nachts
06:00 zes uur 's ochtends
12:00 twaalf uur 's middags
18:00 zes uur 's avonds

Op een twaalf uur klok staat altijd AM en PM
AM vòòr de middag (ante meridiem, 's nachts en 's ochtends dus)
PM ná de middag (post meridiem, 's middags en 's avonds)
En 12:18?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 februari 2022 @ 10:19:24 #293
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203827288
Dat de VN "veiligheidsraad" definitief ontbonden mag worden. En de VN ook meteen. Dat is mij nu duidelijk geworden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203827556
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 10:14 schreef Daantke het volgende:

[..]
En 12:18?
Bijna 10 voor half 1
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Moderator vrijdag 25 februari 2022 @ 10:37:27 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203827593
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2022 12:58 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik zeg het trouwens precies verkeerd om in mijn uitleg :') Bij kofschip komt er 't' achter, bij de andere dus een 'd' .

:@ _O- Het was al niet verwarrend genoeg :+
Daarom zeiden wij altijd 't kofschip .. dan weet je dat er een t hoort.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 25 februari 2022 @ 14:12:53 #296
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203831525
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 10:14 schreef Daantke het volgende:

[..]
En 12:18?
Dat zegt niemand, het enige als je enigszins precies wilt zijn is net kwart over geweest of bijna 10 voor half. Maar nogmaals die precisie heb je in dagelijks leven helemaal niet nodig.
Of heb jij je leven per minuut bepaald? :P
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_203831633
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:12 schreef whY... het volgende:

[..]
Dat zegt niemand, het enige als je enigszins precies wilt zijn is net kwart over geweest of bijna 10 voor half. Maar nogmaals die precisie heb je in dagelijks leven helemaal niet nodig.
Of heb jij je leven per minuut bepaald? :P
Als het gaat hoe laat iets op tv begint dan zeg ik wel twaalf uur achttien en zeker niet 'iets na tien voor half één'.

Ja, sommige dingen zijn op de minuut bepaald inderdaad. Andere weer niet.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 14:33:07 #298
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203831863
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als het gaat hoe laat iets op tv begint dan zeg ik wel twaalf uur achttien en zeker niet 'iets na tien voor half één'.

Ja, sommige dingen zijn op de minuut bepaald inderdaad. Andere weer niet.
Oh dan ben ik daar simpeler in, als het een tv programma is van 12:18 zeg ik gewoon dat start rond kwart over twaalf. Of zet de tv maar aan om kwart over twaalf.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_203831889
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 10:14 schreef Daantke het volgende:

[..]
En 12:18?
42 minuten voor één.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 25 februari 2022 @ 17:10:09 #300
39237 crew  H_T
2733
pi_203833915
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik hoor dat echt nooit :D wel tien voor half en tien over half. Net ook even bij mijn man gecheckt :)

Grappig dat veel mensen nooit stilgestaan hebben bij bicycle. Ik let vaak wel op woorden en hoe deze samengesteld zijn, maar soms zijn woorden zo ingesleten dat je er niet meer bij stilstaat.
In verschillende delen van het land heb ik verschillende dingen gehoord :Y Op school tien voor/over half aangeleerd, na een verhuizing hoorde ik het de lokalen het hebben over twintig over/voor. Ergens vind ik dat ook wel handiger over komen dan 'tien minuten eerder dan een half uur later dan dit tijdstip'.

Zelf kwam ik er onlangs achter dat ze in de radioreclame zingen 'It's a Sunweb holiday' en niet summer.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')