abonnement Unibet Coolblue
pi_197844526
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 23:32 schreef raptorix het volgende:
Lang, mjah 20 jaar, punt 3 is natuurlijk iets minder belangrijk als punt 2 meer relevant is, wat overigens nog wel eens vergeten word is, is dat snel verhuizen ook niet goedkoop is, je hebt behoorlijke papierkosten, en zeker als je nog wat wilt opknappen kan het al snel oplopen.
Niet goedkoop, maar het is afhankelijk van het doel van de tussenwoning. Als het iets voor korte termijn is hoef je niet heel veel op te knappen. De tussenwoning zou nu overdrachtsbelastingvrij kunnen zijn. Dan vallen op zich de kosten koper mee.

Houd je inderdaad opknapkosten over. Maar voor een tussenwoning, zo duur als je zelf wilt maken.
pi_197847320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 22:01 schreef Joppy het volgende:

[..]

Helaas vergane glorie. Het was ooit dè bioscoop van Noord-holland boven het Noordzeekanaal. Er is al jaren niet meer in geinvesteerd en ondertussen staan er in Alkmaar en Hoorn betere/modernere zalen van dezelfde keten.
Nou ja zeg….

De zaal in Alkmaar is wel mooi geworden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 09:56:36 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_197847388
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 23:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt, dat als je de keuze hebt, het niet de juiste timing is.
Ben ik met je eens als je nog geen huis hebt, maar ik heb een huis met flinke overwaarde. Bij een dalende markt daalt mijn huis natuurlijk ook mee. We willen ook wel echt weg, want we komen een kamer te kort en eigenlijk ook een werkkamer.

Het huis waar we naar op zoek zijn moet ook wel een huis zijn waar we oud willen worden. Dus genoeg ruimte, tuintje, etc. Dus dat wordt dan ons huis waar we ook tijdens pensioen in gaan wonen.
pi_197847905
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 09:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Ben ik met je eens als je nog geen huis hebt, maar ik heb een huis met flinke overwaarde. Bij een dalende markt daalt mijn huis natuurlijk ook mee. We willen ook wel echt weg, want we komen een kamer te kort en eigenlijk ook een werkkamer.

Het huis waar we naar op zoek zijn moet ook wel een huis zijn waar we oud willen worden. Dus genoeg ruimte, tuintje, etc. Dus dat wordt dan ons huis waar we ook tijdens pensioen in gaan wonen.
Dan is het wel de juiste timing (om je verhaal). Immers je wilt wat anders om lang in te wonen en ervaart reeds al ongemak. Over de lange termijn krijg je het er sowieso uit.

Als je nu zou huren moet je sws iets kopen wat je kan. Al was het maar voor vermogensopbouw
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 11:25:12 #205
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197848594
Ik vind de overdenkingen hier (en ik deel ze) altijd zo lastig omdat ze zo ontzettend niet concreet zijn. 'We' proberen allemaal de juiste keuze te maken over een tijdsperiode waarin helemaal geen zekerheden zijn.

Wachten op een prijsdaling, of nu instappen, niemand weet wat de markt precies gaat doen. Voor het zelfde geld is de rente nu inderdaad historisch laag, maar tegelijkertijd kunnen bij een rente stijging de prijzen wel weer eens zakken, of worden de hypotheken zo veranderd dat je nooit weer zo'n soort hypotheek kunt krijgen, etc etc etc.

Bij al het plussen en minnen kom je zo ontzettend veel onzekerheden tegen die ik niet kan duiden, en als ik dit en andere topic lees lijken er dus vele mensen te zijn die heel veel van deze zaken wel als een zekerheid in te calculeren. En dat is volgensmij het probleem als je zoals ik totaal geen economische scholing en besef hebt, dat de duiding van zaken vrijwel onmogelijk wordt. En dat het feitelijk niet uitmaakt of je a of b kiest dat het resultaat gewoon onduidelijk is.

Met andere woorden of je woont er prima of niet en er zijn weinig keuzes die je maakt die daar iets over kunnen voorspellen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197848874
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 22:01 schreef Joppy het volgende:

[..]

Helaas vergane glorie. Het was ooit dè bioscoop van Noord-holland boven het Noordzeekanaal. Er is al jaren niet meer in geinvesteerd en ondertussen staan er in Alkmaar en Hoorn betere/modernere zalen van dezelfde keten.
Wij wijken meestal uit naar de bioscoop in Schagen of naar het filmhuis in Alkmaar, ik vind het aanbod hier om te janken en vergane glorie is wel een mooie beschrijving ja
pi_197849065
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind de overdenkingen hier (en ik deel ze) altijd zo lastig omdat ze zo ontzettend niet concreet zijn. 'We' proberen allemaal de juiste keuze te maken over een tijdsperiode waarin helemaal geen zekerheden zijn.

Wachten op een prijsdaling, of nu instappen, niemand weet wat de markt precies gaat doen. Voor het zelfde geld is de rente nu inderdaad historisch laag, maar tegelijkertijd kunnen bij een rente stijging de prijzen wel weer eens zakken, of worden de hypotheken zo veranderd dat je nooit weer zo'n soort hypotheek kunt krijgen, etc etc etc.

Bij al het plussen en minnen kom je zo ontzettend veel onzekerheden tegen die ik niet kan duiden, en als ik dit en andere topic lees lijken er dus vele mensen te zijn die heel veel van deze zaken wel als een zekerheid in te calculeren. En dat is volgensmij het probleem als je zoals ik totaal geen economische scholing en besef hebt, dat de duiding van zaken vrijwel onmogelijk wordt. En dat het feitelijk niet uitmaakt of je a of b kiest dat het resultaat gewoon onduidelijk is.

Met andere woorden of je woont er prima of niet en er zijn weinig keuzes die je maakt die daar iets over kunnen voorspellen.
Zolang jij gewoon lang in een huis wilt blijven wonen maakt de markt verder echt niet uit, je hoeft het niet als een investering te zien he? Je zoekt een prettige plek om te gaan wonen, kijkt of het nu financieel haalbaar is en that’s it. Je hoeft verder niks te duiden, het gros van de mensen koopt gewoon een huis omdat ze er willen wonen of omdat ze nou eenmaal ergens moeten wonen en dat specifieke huis dan (financieel) beschikbaar is.
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 12:12:16 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197849239
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Zolang jij gewoon lang in een huis wilt blijven wonen maakt de markt verder echt niet uit, je hoeft het niet als een investering te zien he? Je zoekt een prettige plek om te gaan wonen, kijkt of het nu financieel haalbaar is en that’s it. Je hoeft verder niks te duiden, het gros van de mensen koopt gewoon een huis omdat ze er willen wonen of omdat ze nou eenmaal ergens moeten wonen en dat specifieke huis dan (financieel) beschikbaar is.
Zo zou het voor mij zijn bij een huurhuis omdat dat huis nooit van jezelf is en het dus niet zo boeit als het uit elkaar valt, als je ergens een verkeerd gat in boort, en als de dakveren verotten.

Bij je eigen huis worden dat soort dingen ineens belangrijk... En het soort persoon dat ik ben helpt daar niet bij, recent ging de woonkamer van de buren in vlammen op 'gedeeltelijk' en toen hij de tegeltjes eraf sloeg vielen ze bij mij eraf. Dat zijn van die dingen die me bij een huurhuis minder boeien dan bij een koophuis. Dit voelt al een beetje als falen en zou het bij een koophuis helemaal doen. Ik heb geen idee hoe te beoordelen of een huis tegen een stootje kan en welke (verborgen) gebreken ik kan verwachten Welke voorzorgsmaatregelen ik moet nemen. Etc etc etc.

Ik denk dat ik het verschil tussen huren en kopen te groot maak maar ik vind het nogal wat om je in de schulden te storten voor een product dat je niet zo heel goed kunt duiden. Bij andere producten zoals radio's of computers is het veel eenvoudiger om te bepalen wat je nou eigenlijk koopt. Althans dat vind ik eenvoudiger omdat ik geen bouwachtergrond heb en in huizen veel dingen verstopt zijn achter laagjes en dus niet zichtbaar zijn.

En omdat het een product is dat zo lang meegaat.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197849284
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind de overdenkingen hier (en ik deel ze) altijd zo lastig omdat ze zo ontzettend niet concreet zijn. 'We' proberen allemaal de juiste keuze te maken over een tijdsperiode waarin helemaal geen zekerheden zijn.

Wachten op een prijsdaling, of nu instappen, niemand weet wat de markt precies gaat doen. Voor het zelfde geld is de rente nu inderdaad historisch laag, maar tegelijkertijd kunnen bij een rente stijging de prijzen wel weer eens zakken, of worden de hypotheken zo veranderd dat je nooit weer zo'n soort hypotheek kunt krijgen, etc etc etc.

Bij al het plussen en minnen kom je zo ontzettend veel onzekerheden tegen die ik niet kan duiden, en als ik dit en andere topic lees lijken er dus vele mensen te zijn die heel veel van deze zaken wel als een zekerheid in te calculeren. En dat is volgensmij het probleem als je zoals ik totaal geen economische scholing en besef hebt, dat de duiding van zaken vrijwel onmogelijk wordt. En dat het feitelijk niet uitmaakt of je a of b kiest dat het resultaat gewoon onduidelijk is.

Met andere woorden of je woont er prima of niet en er zijn weinig keuzes die je maakt die daar iets over kunnen voorspellen.
Ook al heb je die "scholing" wel, dan nog kan je niet in de toekomst kijken en zeker weten wat d e prijzen/rente/koersen gaat doen. Ik lees op dit moment het boek van Sylvia Nasar: "De Wil tot Welvaart", waarin ze beschrijft hoe topeconomen als Keynes, Schumpeter enIrving Fisher hele ideeën over de nieuwe economie op papier zetten en zelfs tot uitvoer brachten bij politici.

Diverse van die economen belegden ook en gingen privé bijna failliet t.g.v. hun v erkeerde zienswijzen over beurskoersen. Ze kunnen er dus gigantisch naast zitten.

Een ander interessant boek is van Terlouw: "hoed u voor mensen die alles zeker weten", waarin hij uiteenzet, dat politici pretenderen alles zeker te weten, domweg omdat ze er amper verstand van hebben en als politici kiezers moeten binden door "iets zeker te weten". Terwijl wetenschappers,, juist verder komen door overal aan te twijfelen.

Ik heb voor mezelf een aantal principes die ik (soms) toepas, maar ook die geven geen enkele zekerheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 12:16:35 #210
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197849322
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook al heb je die "scholing" wel, dan nog kan je niet in de toekomst kijken en zeker weten wat d e prijzen/rente/koersen gaat doen. Ik lees op dit moment het boek van Sylvia Nasar: "De Wil tot Welvaart", waarin ze beschrijft hoe topeconomen als Keynes, Schumpeter enIrving Fisher hele ideeën over de nieuwe economie op papier zetten en zelfs tot uitvoer brachten bij politici.

Diverse van die economen belegden ook en gingen privé bijna failliet t.g.v. hun v erkeerde zienswijzen over beurskoersen. Ze kunnen er dus gigantisch naast zitten.

Een ander interessant boek is van Terlouw: "hoed u voor mensen die alles zeker weten", waarin hij uiteenzet, dat politici pretenderen alles zeker te weten, domweg omdat ze er amper verstand van hebben en als politici kiezers moeten binden door "iets zeker te weten". Terwijl wetenschappers,, juist verder komen door overal aan te twijfelen.

Ik heb voor mezelf een aantal principes die ik (soms) toepas, maar ook die geven geen enkele zekerheid.
Hehe nouja ik ben een soort van 'wetenschapper' en twijfelen kan ik wel :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197849378
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 16:29 schreef zijle het volgende:

[..]

Driekwart zijn garages of parkeerplaatsen :')
Dan pak je 50 km. Het punt dat je als potentiële koper zelf invloed hebt op het probleem en de oplossing blijft overeind. En dat is wat hardnekkig onderbelicht of zelfs ontkend wordt
  zaterdag 6 februari 2021 @ 12:20:54 #212
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197849386
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zo zou het voor mij zijn bij een huurhuis omdat dat huis nooit van jezelf is en het dus niet zo boeit als het uit elkaar valt, als je ergens een verkeerd gat in boort, en als de dakveren verotten.

Bij je eigen huis worden dat soort dingen ineens belangrijk... En het soort persoon dat ik ben helpt daar niet bij, recent ging de woonkamer van de buren in vlammen op 'gedeeltelijk' en toen hij de tegeltjes eraf sloeg vielen ze bij mij eraf. Dat zijn van die dingen die me bij een huurhuis minder boeien dan bij een koophuis. Dit voelt al een beetje als falen en zou het bij een koophuis helemaal doen. Ik heb geen idee hoe te beoordelen of een huis tegen een stootje kan en welke (verborgen) gebreken ik kan verwachten Welke voorzorgsmaatregelen ik moet nemen. Etc etc etc.

Ik denk dat ik het verschil tussen huren en kopen te groot maak maar ik vind het nogal wat om je in de schulden te storten voor een product dat je niet zo heel goed kunt duiden. Bij andere producten zoals radio's of computers is het veel eenvoudiger om te bepalen wat je nou eigenlijk koopt. Althans dat vind ik eenvoudiger omdat ik geen bouwachtergrond heb en in huizen veel dingen verstopt zijn achter laagjes en dus niet zichtbaar zijn.

En omdat het een product is dat zo lang meegaat.
Veel mensen doen veel te dramatisch over de aankoop van een huis. Ben je niet handig? Heb je er geen verstand van? Koop iets wat niet ouder is dan pakweg twintig jaar. Laat daarbij een (meestal in dit geval zinloze ) technische keuring uitvoeren en klaar.

Ketels gaan stuk, verf gaat bladderen, keukens raken uit de mode. Onbelangrijke details dus. Fundering, structurele bouwfouten, amateuristisch geknutselde puistjes van vorige eigenaren, dat is het wel zo’n beetje. Bij recente woningen zelden een issue.

En koop je een woning om langdurig in te wonen met lage rente zoals nu, lang vastzetten. Ga je binnen 10 jaar weer verder, dan niet.
pi_197849423
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 14:56 schreef Ericr het volgende:

[..]

De rek is er op den duur wel uit. Natuurlijk zou je in Limburg of Groningen kunnen gaan wonen terwijl je werkt in de randstad maar heel realistisch is het niet. Komt nog bij dat al die kleine gemeenten de druk niet eens aan zouden kunnen als er massaal verkast zou worden naar minder populaire gebieden.

Er vindt overigens wel een migratie plaats naar dun bevolktere gebieden maar dat leidt ook gelijk tot prijs opdrijving.
Zeker. De rek gaat er een keer uit. En dan hebben we in mijn ogen pas een probleem. Het is maar de vraag of we dat moment bereiken. Vooralsnog staat er een bevolkingskrimp in de boeken icm (stevige) urbanisatie. Met deze ontwikkelingen ligt het voor de hand dat de dorpen goedkoop blijven en steden duur. Met andere woorden blijven er dus koopwoningen beschikbaar die met 1 salaris betaalbaar zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2021 12:24:38 ]
  zaterdag 6 februari 2021 @ 12:29:46 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197849518
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind de overdenkingen hier (en ik deel ze) altijd zo lastig omdat ze zo ontzettend niet concreet zijn. 'We' proberen allemaal de juiste keuze te maken over een tijdsperiode waarin helemaal geen zekerheden zijn.

Wachten op een prijsdaling, of nu instappen, niemand weet wat de markt precies gaat doen. Voor het zelfde geld is de rente nu inderdaad historisch laag, maar tegelijkertijd kunnen bij een rente stijging de prijzen wel weer eens zakken, of worden de hypotheken zo veranderd dat je nooit weer zo'n soort hypotheek kunt krijgen, etc etc etc.

Bij al het plussen en minnen kom je zo ontzettend veel onzekerheden tegen die ik niet kan duiden, en als ik dit en andere topic lees lijken er dus vele mensen te zijn die heel veel van deze zaken wel als een zekerheid in te calculeren. En dat is volgensmij het probleem als je zoals ik totaal geen economische scholing en besef hebt, dat de duiding van zaken vrijwel onmogelijk wordt. En dat het feitelijk niet uitmaakt of je a of b kiest dat het resultaat gewoon onduidelijk is.

Met andere woorden of je woont er prima of niet en er zijn weinig keuzes die je maakt die daar iets over kunnen voorspellen.
Ik woon niet in een huis dat een investering is, ik woon in een huis om een dak boven mijn hoofd te hebben en als ik de hypoteekschuld die ik daarvoor heb kan aflossen en dat kan blijven betalen tot het over 30 jaar afgelost is dan is het goed.
Wat de huizenprijzen en/of hypotheekrente dan ondertussen doen is niet van belang.

Wel een beetje, want we hebben voor een rentevastperiode van 20 jaar gekozen, maar omdat we aflossen is de hoogte van de rente in 2040 ook niet heel spannend, maar als je dat wel spannend vindt kun je de rente ook voor 30 jaar vastzetten, als je denkt dat je er over 30 jaar nog woont.

Ik weet alleen dat de waarde van het huis en de rente in de toekomst me niet heel veel boeit als ik het dan nog maar kan blijven betalen.

Ik snap ook niet waarom je al die zekerheden moet hebben, niets in het leven is zeker, als je een kind krijgt heb je geen garanties dat het een gezond kind is, als je een relatie aangaat heb je geen garantie dat je nog lang en gelukkig samen leeft, je moet het doen met de dingen die je wel weet.
En bij huizen zijn dat een paar dingen:
• het huis zelf
• de locatie
• kun je het betalen
En daarmee maak je een keuze. Of je doet niets en blijft zitten waar je zit, maar dat is ook een keuze en dat kan achteraf ook de verkeerde keuze zijn gebleken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 06-02-2021 12:38:24 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 12:36:29 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197849615
Haha goede vergelijking dat is ook één van de redenen om te kiezen voor het niet hebben van kinderen voor mij.

Gevoelsmatig moet ik voor een kinderen en in mindere mate voor een huis in een soort stabiele situatie zitten voordat ik dat aan durf.

Daarom ben ik ook vaak jaloers op jonge gezinnen niet omdat ze kinderen hebben want ik heb meerdere redenen om ze niet te hebben. Maar wel dat zij blijkbaar de zekerheid en stabilieteit hebben (in hun hoofd) om zo'n stap te nemen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 6 februari 2021 @ 12:39:36 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197849663
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Haha goede vergelijking dat is ook één van de redenen om te kiezen voor het niet hebben van kinderen voor mij.

Gevoelsmatig moet ik voor een kinderen en in mindere mate voor een huis in een soort stabiele situatie zitten voordat ik dat aan durf.

Daarom ben ik ook vaak jaloers op jonge gezinnen niet omdat ze kinderen hebben want ik heb meerdere redenen om ze niet te hebben. Maar wel dat zij blijkbaar de zekerheid en stabilieteit hebben (in hun hoofd) om zo'n stap te nemen.
Ach welnee joh, een hoop eerste kinderen worden geboren ver voordat mensen een stabiele situatie hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 12:42:06 #217
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197849702
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ach welnee joh, een hoop eerste kinderen worden geboren ver voordat mensen een stabiele situatie hebben.
Daarom staat er ook tussen haakjes in hun hoofd bij.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 6 februari 2021 @ 12:42:38 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197849713
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daarom staat er ook tussen haakjes in hun hoofd bij.
Ook dat niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 6 februari 2021 @ 12:44:13 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197849736
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook dat niet.
In een dusdanige situatie zijn dat ze de stap (durven) nemen.

Maarja semantiek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 6 februari 2021 @ 12:54:50 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197849930
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In een dusdanige situatie zijn dat ze de stap (durven) nemen.

Maarja semantiek.
Nee, in een situatie waarin ze geconfronteerd worden met een feit, en dan is abortus een behoorlijk ingrijpende stap, als je geen reden hebt aan te nemen dat er iets ernstig mis is met het kind.

Er worden nog behoorlijk wat kinderen geboren dankzij slordig anticonceptiegebruik en simpelweg niet goed werkende anticonceptie.
Met een beetje pech werkt de pil net niet goed genoeg meer als je ziek bent geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197852246
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind de overdenkingen hier (en ik deel ze) altijd zo lastig omdat ze zo ontzettend niet concreet zijn. 'We' proberen allemaal de juiste keuze te maken over een tijdsperiode waarin helemaal geen zekerheden zijn.

Wachten op een prijsdaling, of nu instappen, niemand weet wat de markt precies gaat doen. Voor het zelfde geld is de rente nu inderdaad historisch laag, maar tegelijkertijd kunnen bij een rente stijging de prijzen wel weer eens zakken, of worden de hypotheken zo veranderd dat je nooit weer zo'n soort hypotheek kunt krijgen, etc etc etc.

Bij al het plussen en minnen kom je zo ontzettend veel onzekerheden tegen die ik niet kan duiden, en als ik dit en andere topic lees lijken er dus vele mensen te zijn die heel veel van deze zaken wel als een zekerheid in te calculeren. En dat is volgensmij het probleem als je zoals ik totaal geen economische scholing en besef hebt, dat de duiding van zaken vrijwel onmogelijk wordt. En dat het feitelijk niet uitmaakt of je a of b kiest dat het resultaat gewoon onduidelijk is.

Met andere woorden of je woont er prima of niet en er zijn weinig keuzes die je maakt die daar iets over kunnen voorspellen.
Koop een huis wat je nu en in de toekomst kan betalen. Maakt dan verder niet uit wat de markt doet of je moet op relatief korte termijn weer willen verkassen.

De huizenprijzen staan op een recordhoogte, de rente op een recordlaagte, de huurprijzen bijna op recordhoogte. Dan moet je een afweging maken. WIl je nu je last zoveel mogelijk vastklikken of huren en het risico lopen dat je over 5-10 jaar een last betaalt die misschien gaat schuren.

Als je nu spotgoedkoop huurt is het een andere afweging misschien maar de meesten die huren betalen torenhoge huren voor hokken die meestal minder onderhouden zijn dan de gemiddelde koopwoning. Ja je moet na de koop zelf het onderhoud uitvoeren maar dan heb je wel zelf de regie over het onderhoud. Bij huur moet je maar afwachten of het pand goed onderhouden blijft. Je blijft afhankelijk van je verhuurder.

Komt nog bij dat je zo goed als nooit kan profiteren van verduurzamingsmaatregelen en eventuele subsidies als je huurt.

Koop nu, knal zonnepanelen op je dak, eventueel een warmtepomp er in en wat andere maatregelen en wat er daarna gebeurt met de huizenmarkt boeit amper. Je maandlast is bepalend, niet de waarde van het pand zelf.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 17:03:52 #222
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197854846
quote:
88s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In een dusdanige situatie zijn dat ze de stap (durven) nemen.

Maarja semantiek.
Waarschijnlijk zit hier een aardige paradox in.

Veel mensen denken helemaal niet na en smijten kinderen op de wereld. Vaak zelf nog een soort kind en nauwelijks in staat om die kinderen een stabiele en goede jeugd te geven. Juist de mensen die aarzelen, die denken "kan ik dit wel", "deugen de omstandigheden wel" vallen waarschijnlijk juist niet in die categorie.

Aarzelen, twijfelen, nog een keer over nadenken zijn tekenen van intelligentie. Juist de niet al te intelligente figuren weten alles altijd zeker.
pi_197856552
Is kopen ook beter als je goedkoop huurt?

Ik huur nu sociaal voor 450,- in de maand. Na aftrek huursubsidie nog maar 250,- per maand. Heb een huisje met schuur om in te hobbyen.
Kan op de fiets naar werk.

Kopen kan alleen;
Met meer ga werken.
Verder weg ga zoeken ivm weinig woningaanbod in deze plaats, hierdoor zal ik een betrouwbare auto nodig hebben om op werk te geraken. Reiskosten kent de cao helaas niet.
Meer reiskosten om familie te bezoeken.

Met kopen heb je ook nog een stukje hypotheekrente, onderhoud en woz belasting.

Wat ik overweeg is om gewoon zakelijk wat vermogen op te bouwen door ergens in het land bedrijfsmatig een loodsje / bedrijfsterreintje te kopen en die te verhuren. Dan bouw ik toch wat vermogen op en een klein beetje passief maandelijks inkomen. Er zijn al van die bedrijfsterreintjes vanaf 45k. 2dehands loodsjes of zeecontainers zijn ook niet zo duur.
pi_197856810
Hoe kan je huursubsidie krijgen als je ergens anders inkomsten uit verhuur krijgt?
pi_197857487
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 18:51 schreef skrn het volgende:
Hoe kan je huursubsidie krijgen als je ergens anders inkomsten uit verhuur krijgt?
Je krijgt huurtoeslag op basis van je jaarinkomen(verzamelinkomen) en prive vermogen.

Tot 17k jaarinkomen krijg je de volle mep aan huurtoeslag. Ga je meer verdienen dan krijg je ook minder toeslag. Boven een bepaald inkomen krijg je helemaal geen toeslag meer.

Dus even fictief; stel iemand heeft 15k als inkomen uit werk en 2k uit ondernemen(dus bijv. uit zakelijk verhuren) dan is het verzamelinkomen 17k dus de volle mep huurtoeslag. Hoe meer inkomen hoe lager de huurtoeslag natuurlijk.

Vermogen mag je tot +-30k hebben. Daarboven krijg je geen huurtoeslag. Maar zakelijk vermogen telt hierin niet mee. Dus iemand kan gerust zakelijk bezittingen hebben. Het gaat er voor de huurtoeslag alleen maar om wat het resultaat is uit de onderneming.

Voor de duidelijkheid ik ben dus ingeschreven bij de kvk. Dus prive vermogen en zakelijk zijn gescheiden, aparte rekening.

Maargoed, los van huurtoeslag vraag ik me ook af of het wijsheid is om te kopen tov zo'n lage huur. Zal toch een appartementje worden van 40m2 of een afstands klushuis waar nog zeker 30k tegenaan moet.
pi_197867722
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 18:51 schreef skrn het volgende:
Hoe kan je huursubsidie krijgen als je ergens anders inkomsten uit verhuur krijgt?
Inkomsten uit verhuur tellen toch helemaal niet mee in je box1-inkomen? Ze vallen in het forfaitaire box3-inkomen dat voor huurtoeslag buiten beschouwing blijft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197867938
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Inkomsten uit verhuur tellen toch helemaal niet mee in je box1-inkomen? Ze vallen in het forfaitaire box3-inkomen dat voor huurtoeslag buiten beschouwing blijft.
Hangt ervan af, of het een bedrijf is. Als je er een B&B van maakt, valt het volgens de BD onder inkomsten in box 1.
https://www.belastingdien(...)is/verhuur-2e-woning
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197867949
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Inkomsten uit verhuur tellen toch helemaal niet mee in je box1-inkomen? Ze vallen in het forfaitaire box3-inkomen dat voor huurtoeslag buiten beschouwing blijft.
voor box 3 geld dan wel weer een vermogensgrens van ongeveer 30k :)
pi_197867956
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Hangt ervan af, of het een bedrijf is. Als je er een B&B van maakt, valt het volgens de BD onder inkomsten in box 1.
B&B is ook geen strikte verhuur natuurlijk :) Moet je best wat arbeid voor verzetten
pi_197868203
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

B&B is ook geen strikte verhuur natuurlijk :) Moet je best wat arbeid voor verzetten
Oke, dan heb ik onzin lopen uitkramen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197868747
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:41 schreef investeerdertje het volgende:
B&B is ook geen strikte verhuur natuurlijk :) Moet je best wat arbeid voor verzetten
JA. Overigens vraag ik me af hoe de BD het onderscheidt maakt. Stel je wilt de inkomsten in box3 hebben (om wat voor reden dan ook), wat let je een factuur voor verhuur uit te schrijven?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 februari 2021 @ 10:38:41 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197868864
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 18:38 schreef tstile het volgende:
Is kopen ook beter als je goedkoop huurt?

Ik huur nu sociaal voor 450,- in de maand. Na aftrek huursubsidie nog maar 250,- per maand. Heb een huisje met schuur om in te hobbyen.
Kan op de fiets naar werk.

Kopen kan alleen;
Met meer ga werken.
Verder weg ga zoeken ivm weinig woningaanbod in deze plaats, hierdoor zal ik een betrouwbare auto nodig hebben om op werk te geraken. Reiskosten kent de cao helaas niet.
Meer reiskosten om familie te bezoeken.

Met kopen heb je ook nog een stukje hypotheekrente, onderhoud en woz belasting.

Wat ik overweeg is om gewoon zakelijk wat vermogen op te bouwen door ergens in het land bedrijfsmatig een loodsje / bedrijfsterreintje te kopen en die te verhuren. Dan bouw ik toch wat vermogen op en een klein beetje passief maandelijks inkomen. Er zijn al van die bedrijfsterreintjes vanaf 45k. 2dehands loodsjes of zeecontainers zijn ook niet zo duur.
Hoe wil je kopen als je nog 200 huurtoeslag hebt op een huur van 450? Dan heb je immers maximale huurtoeslag, dus je inkomen is minimaal.
Je hypotheekmogelijkheden zijn dus beperkt tot niet-bestaand, tenzij je nog wat vermogen hebt, maar als alleenstaande is dat ook beperkt tot ¤ 31.340 om überhaupt huurtoeslag te kunnen krijgen.

Ergo; je zou maximaal 60.000 hypotheek kunnen krijgen en je zou een maximaal vermogen van 31.340 kunnen hebben, wat zou je willen kopen voor ¤ 90.000 dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197868956
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe wil je kopen als je nog 200 huurtoeslag hebt op een huur van 450? Dan heb je immers maximale huurtoeslag, dus je inkomen is minimaal.
Je hypotheekmogelijkheden zijn dus beperkt tot niet-bestaand, tenzij je nog wat vermogen hebt, maar als alleenstaande is dat ook beperkt tot ¤ 31.340 om überhaupt huurtoeslag te kunnen krijgen.

Ergo; je zou maximaal 60.000 hypotheek kunnen krijgen en je zou een maximaal vermogen van 31.340 kunnen hebben, wat zou je willen kopen voor ¤ 90.000 dan?
Hij zegt ook dat hij meer moet gaan werken en andere regio.
  zondag 7 februari 2021 @ 10:58:54 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197869206
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:43 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Hij zegt ook dat hij meer moet gaan werken en andere regio.
Dan kun je de vergelijking of kopen beter is als je huurt dus al niet maken.... appels en peren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197869396
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Oke, dan heb ik onzin lopen uitkramen.
Welnee, het is gewoon een grijs gebied. Een woning verhuren, betekent ook dat je er werk aan hebt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197869517
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 10:31 schreef blomke het volgende:

[..]

JA. Overigens vraag ik me af hoe de BD het onderscheidt maakt. Stel je wilt de inkomsten in box3 hebben (om wat voor reden dan ook), wat let je een factuur voor verhuur uit te schrijven?
Nou wat je let is dat je belastingfraude pleegt en illegale dingen schijnbaar niet is wat de bedoeling is :-) Het onderscheid zit hem in de actieve arbeid die een B&B wenst. Het onderscheid zit hem in hoe je je bedrijf market en hoe je ingeschreven bent.
pi_197869619
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 09:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Hangt ervan af, of het een bedrijf is. Als je er een B&B van maakt, valt het volgens de BD onder inkomsten in box 1.
https://www.belastingdien(...)is/verhuur-2e-woning
Zo grijs is het helemaal niet, als je rendementsverhogende arbeid verricht gaat het naar box 1. Daar is bij een B&B duidelijk sprake van :)
pi_197869677
Ach, ach, ach…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 februari 2021 @ 11:55:47 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197870116
Over andere regio gesproken.... hoe gaat het met jullie huizenzoektocht Blomke? Al wat gevonden op de Veluwe?

Edit: is dit niks voor je?
Wat het huis nodig heeft kun jij makkelijk zelf aanpakken:
https://www.funda.nl/koop(...)411-margrietlaan-35/

Of anders deze:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40054738-oude-arnhemseweg-14/

[ Bericht 40% gewijzigd door Leandra op 07-02-2021 12:12:45 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197871431
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:55 schreef Leandra het volgende:
Over andere regio gesproken.... hoe gaat het met jullie huizenzoektocht Blomke? Al wat gevonden op de Veluwe?

Edit: is dit niks voor je?
Wat het huis nodig heeft kun jij makkelijk zelf aanpakken:
https://www.funda.nl/koop(...)411-margrietlaan-35/

:Y vorige week zondag daar wezen kijken….heb je ons gezien??? Voordelen: zeer rustige ligging, ruim, niet ver van A1.

Nadeeltjes: donker dennenbos aan de rand van de tuin die Zuid georiënteerd is.
Vlakbij gribusbuurtje en 'n diervoederfabriek, midden in de woonwijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 07-02-2021 13:25:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197871471
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 11:55 schreef Leandra het volgende:
Over andere regio gesproken.... hoe gaat het met jullie huizenzoektocht Blomke? Al wat gevonden op de Veluwe?
voorthuizen/huis-41263411-margrietlaan-35/

Of anders deze:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40054738-oude-arnhemseweg-14/
Gaan we bekijken!! Maar ja, Ede……. daar heb ik (eufemistisch gezegd) ambivalente neurotische gevoelens bij...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 7 februari 2021 @ 13:26:04 #242
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197871536
Wat een verschrikkelijke inrichtingen hebben die hokken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197871550
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:26 schreef Rene het volgende:
Wat een verschrikkelijke inrichtingen hebben die hokken.
Zegt denk ik iets over de leeftijd van de bewoners :-P
  Moderator zondag 7 februari 2021 @ 13:27:41 #244
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197871556
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zegt denk ik iets over de leeftijd van de bewoners :-P
vooral bij die 'semi morderne' krijg ik het idee: platgooien en opnieuw bouwen _O- !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 7 februari 2021 @ 13:42:31 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197871776
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:20 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y vorige week zondag daar wezen kijken….heb je ons gezien??? Voordelen: zeer rustige ligging, ruim, niet ver van A1.

Nadeeltjes: donker dennenbos aan de rand van de tuin die Zuid georiënteerd is.
Vlakbij gribusbuurtje en 'n diervoederfabriek, midden in de woonwijk.
Dat gribusbuurtje valt wel mee, het is Voorthuizen hè :') , ligging is ideaal verder.

En nee, ik heb jullie niet gezien :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 februari 2021 @ 13:44:34 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197871814
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaan we bekijken!! Maar ja, Ede……. daar heb ik (eufemistisch gezegd) ambivalente neurotische gevoelens bij...
Oh? Ik dacht dat jij juist geen probleem met Ede had?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197872058
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:27 schreef Rene het volgende:

[..]

vooral bij die 'semi morderne' krijg ik het idee: platgooien en opnieuw bouwen _O- !
hehe, maar dat zou een woningverbetering zijn :D
  zondag 7 februari 2021 @ 14:06:25 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197872123
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:27 schreef Rene het volgende:

[..]

vooral bij die 'semi morderne' krijg ik het idee: platgooien en opnieuw bouwen _O- !
Dat is dan net een te dure kavel voor de regio.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197872226
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 18:38 schreef tstile het volgende:
Is kopen ook beter als je goedkoop huurt?

Ik huur nu sociaal voor 450,- in de maand. Na aftrek huursubsidie nog maar 250,- per maand. Heb een huisje met schuur om in te hobbyen.
Kan op de fiets naar werk.

Kopen kan alleen;
Met meer ga werken.
Verder weg ga zoeken ivm weinig woningaanbod in deze plaats, hierdoor zal ik een betrouwbare auto nodig hebben om op werk te geraken. Reiskosten kent de cao helaas niet.
Meer reiskosten om familie te bezoeken.

Met kopen heb je ook nog een stukje hypotheekrente, onderhoud en woz belasting.

Wat ik overweeg is om gewoon zakelijk wat vermogen op te bouwen door ergens in het land bedrijfsmatig een loodsje / bedrijfsterreintje te kopen en die te verhuren. Dan bouw ik toch wat vermogen op en een klein beetje passief maandelijks inkomen. Er zijn al van die bedrijfsterreintjes vanaf 45k. 2dehands loodsjes of zeecontainers zijn ook niet zo duur.
Ligt eraan. Ik huurde goedkoop en heb in 2015/2016 appartement gekocht. De kosten waren per maand hoger dan dat ik huurde. 3 jaar later met veel winst verkocht. Dat weet je gewoon niet van te voren. Dat had ik nooit bij elkaar gespaard. Als je iets koopt en daar lang wil blijven is het denk ik wel de moeite waard om te kopen.

Als je nu fijn woont. Je niet meer wil werken is er niks mis met blijven huren. Mijn vermogen zit in steen. Ik kan het niet uitgeven. Ik denk dat het mij in de toekomst goed van pas komt. Nu merk ik er niks van.
pi_197872399
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2021 14:12 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ligt eraan. Ik huurde goedkoop en heb in 2015/2016 appartement gekocht. De kosten waren per maand hoger dan dat ik huurde. 3 jaar later met veel winst verkocht. Dat weet je gewoon niet van te voren. Dat had ik nooit bij elkaar gespaard. Als je iets koopt en daar lang wil blijven is het denk ik wel de moeite waard om te kopen.

Als je nu fijn woont. Je niet meer wil werken is er niks mis met blijven huren. Mijn vermogen zit in steen. Ik kan het niet uitgeven. Ik denk dat het mij in de toekomst goed van pas komt. Nu merk ik er niks van.
En hoe zit de verhouding tussen de betaalde rente en je betaalde huur? Dit is immers het beste te vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')