quote:Op maandag 1 februari 2021 14:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gebeurt dan ook niet op basis van advies van het OMT, maar op initiatief van het kabinet.
quote:Basisscholen en kinderopvang kunnen weer open. Dat staat in het advies van het Outbreak Management Team aan het demissionaire kabinet, dat in handen is van de NOS.
Ik verwacht niet dat ze veel sneller zijn dan hier. Indonesië is een logistieke nachtmerrie met hun duizenden eilandjes.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:29 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik heb nog tickets naar Indonesië. Ik brand vast wat salie opdat ze daar rap immuun zijn.
Ja, de NOS geeft hier een hele bijzondere draai aan. Leden van het OMT zelf geven echter aan dat het advies al werd gepresenteerd aan de media voordat ze het zelf gezien hadden. RTL meldt dan ook dat het openen van de scholen een wens van de regering is terwijl er binnen het OMT geen unanimiteit over is.quote:
Maar we hebben minder ouderen, dan jongeren dus ook qua aantallen lijkt het mij beter. En verder zijn er natuurlijk al relatief veel jongeren die al op natuurlijke manier anti-stoffen hebben. Ook om de zorg te ontlasten is het beter om ouderen te vaccineren. Zeker voor de groep tot ongeveer 30 jaar lijkt het mij vrij irrelevant of ze uberhaupt een prik krijgen of gewoon besmet raken.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoe ik de voorlopige data interpreteer is dat als je geïnfecteerd raakt (ookal heb je beide prikken gehad plus 2 weken tijd voor optimale bescherming). Dat je dan veel minder ziek wordt en dus ook veel minder viral load hebt en de kans dat je mensen besmet heel klein wordt.
Jij zegt "het gebeurt niet op advies van het OMT."quote:Op maandag 1 februari 2021 14:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, de NOS geeft hier een hele bijzondere draai aan. Leden van het OMT zelf geven echter aan dat het advies al werd gepresenteerd aan de media voordat ze het zelf gezien hadden. RTL meldt dan ook dat het openen van de scholen een wens van de regering is terwijl er binnen het OMT geen unanimiteit over is.
I know, maak me ook geen enkele illusie maar wat salie fikken kan geen kwaad.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:32 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat ze veel sneller zijn dan hier. Indonesië is een logistieke nachtmerrie met hun duizenden eilandjes.
Dat is wel een heel originele kijkwijze. Ja, je hebt uiteraard kinderen die worden gepest, maar ook voor die kinderen is het uiteindelijk beter als ze toch naar school gaan. Ze kunnen moeilijk hun hele leven bij mama thuis blijven. Ook na school heb je vervelende mensen waarmee je moet leren omgaan. Dat kan je beter zo vroeg mogelijk leren.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alles heeft twee kanten. Zo lopen er natuurlijk bepaalde kinderen een leerachterstand op vanwege de gesloten scholen, maar kinderen die gepest worden zijn misschien maar wat blij dat ze veilig thuis kunnen blijven. Het is niet zo dat een beleid voor iedereen slecht is, en een ander beleid voor iedereen goed.
Op papier lijkt dat misschien zo, maar sommige leden van het OMT en RTL Nieuws zien dat dus anders.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jij zegt "het gebeurt niet op advies van het OMT."
Het advies van het OMT is "scholen kunnen weer open".
Dan moeten die leden van het OMT dat dus beter op papier zetten. De NOS geeft er dan toch geen bijzondere draai aan als in dat advies staat dat het kan?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op papier lijkt dat misschien zo, maar sommige leden van het OMT en RTL Nieuws zien dat dus anders.
Dat mag. Unanimiteit is geen voorwaarde zoals gezegd. Zou ook bizar zijn natuurlijk, anders zou er nooit een advies komen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op papier lijkt dat misschien zo, maar sommige leden van het OMT en RTL Nieuws zien dat dus anders.
Op macro-niveau is er geen enkel voordeel voor te verzinnen. En daar hebben we het over.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alles heeft twee kanten. Zo lopen er natuurlijk bepaalde kinderen een leerachterstand op vanwege de gesloten scholen, maar kinderen die gepest worden zijn misschien maar wat blij dat ze veilig thuis kunnen blijven. Het is niet zo dat een beleid voor iedereen slecht is, en een ander beleid voor iedereen goed.
Er moeten constant nieuwe redenen verzonnen worden om vooral niet te versoepelen. De omgekeerde wereldquote:Op maandag 1 februari 2021 14:36 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat is wel een heel originele kijkwijze.
Het punt is dus dat dat advies al met de media werd gedeeld voordat de leden van het OMT het zelf hadden kunnen zien.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:37 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dan moeten die leden van het OMT dat dus beter op papier zetten. De NOS geeft er dan toch geen bijzondere draai aan als in dat advies staat dat het kan?
Net zo bijzonder als bijvoorbeeld kindermishandeling als reden aanvoeren om scholen niet gesloten te houden.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:36 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat is wel een heel originele kijkwijze.
Maar zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat er becijferd is dat de ziekenhuizen het aan kunnen totdat het weer beter wordt en de vaccinaties op een niveau zijn dat het geen issue meer is, waardoor er gekozen wordt om de bevolking weer iets terug te geven?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee want er moet ineens weer click en collect komen wat dus de onderlinge contacten weer verhoogt. Ze doen de winkels dicht met een de reden om onderling contact te verminderen en dan doet men de winkels weer open. En dan zijn we straks over twee weken weer verbaasd dat het onderlinge contact en daarmee corona weer omhoog is.
Je kunt als koffiezaakje bij een natuurgebied ook in plaats van koffie online puzzeltochten gaan verkopen zodat mensen digitaal opzoek kunnen gaan naar vogels ofzo. Of je bedenkt iets met geocaching of je verkoopt recepten voor koffie met een pakketje die naar mensen thuis stuurt. Of je laat het koffietentje als natuurgebied zijnde meedelen in een intree die je heft die ervoor niet goldt en legt dat uit, vanaf nu is de intree op de lemerler berg x euro zodat koffiehuis x na de corona kan blijven bestaan, dan willen mensen vast wel betalen. Je kunt het zo gek niet bedenken. maar helaas komt "zo gek niet bedenken" in de praktijk vaak neer op we gaan hetzelfde doen als voor de maatregelen (in een licht ander vormpje) zoals koffie verkopen.
Ja ok, maar dan doet de NOS toch nog steeds niets bijzonders?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dus dat dat advies al met de media werd gedeeld voordat de leden van het OMT het zelf hadden kunnen zien.
Je kunt je dan afvragen of je echt kunt spreken van een advies afkomstig van het OMT.
quote:Op maandag 1 februari 2021 14:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Net zo bijzonder als bijvoorbeeld kindermishandeling als reden aanvoeren om scholen niet gesloten te houden.
Als je dat stuk uit De Volkskrant erbij pakt, lijkt het me duidelijk hoe het zit: Mark Rutte vertelt aan Jaap van Dissel wat de wensen zijn, hij schrijft dat namens het OMT op en de leden mogen tekenen bij het kruisje.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:41 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
De échte vraag is natuurlijk hoe het kan dat leden van het OMT hun eigen advies niet hebben gezien.
Het is niet het OMT die het advies niet hebben gezien, het is het BOA dat besloten heeft geen aanvullend advies te geven omdat het OMT advies gelekt is naar de mediaquote:Op maandag 1 februari 2021 14:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dus dat dat advies al met de media werd gedeeld voordat de leden van het OMT het zelf hadden kunnen zien.
Je kunt je dan afvragen of je echt kunt spreken van een advies afkomstig van het OMT.
Dit wordt nu ook onderzocht door de Rijksrecherche.quote:Het BAO is 30 januari bijeen geweest, maar heeft besloten geen inhoudelijk advies
te geven, aangezien het OMT-advies nog voordat het BAO bijeen kon komen, bij
de media is beland. Het BAO geeft met dit besluit het signaal af dat zij afkeuren
wat er gebeurd is en dat zij op deze manier geen bijdrage kunnen leveren aan een
zorgvuldig besluitvormingsproces. Het BAO heeft aan het ministerie van VWS
verzocht onderzoek te doen naar hoe het OMT-advies bij de media terecht is
gekomen en maatregelen te treffen zodat dit in het vervolg voorkomen kan
worden.
>BNWquote:Op maandag 1 februari 2021 14:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je dat stuk uit De Volkskrant erbij pakt, lijkt het me duidelijk hoe het zit: Mark Rutte vertelt aan Jaap van Dissel wat de wensen zijn, hij schrijft dat namens het OMT op en de leden mogen tekenen bij het kruisje.
Dat vind ik wel. Want de gewone situatie is: kinderen gaan naar school. En er zijn altijd kinderen geweest die worden gepest. Dat is nooit een reden geweest om kinderen thuis te laten, lijkt me.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Net zo bijzonder als bijvoorbeeld kindermishandeling als reden aanvoeren om scholen niet gesloten te houden.
quote:Op maandag 1 februari 2021 14:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat. Als je zo'n vergadering hebt zal het in de vergadering gebracht zijn en besproken zijn. Tijdens die vergadering wordt er dan een conclusie aan gegeven.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo las ik het ook.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je dat stuk uit De Volkskrant erbij pakt, lijkt het me duidelijk hoe het zit: Mark Rutte vertelt aan Jaap van Dissel wat de wensen zijn, hij schrijft dat namens het OMT op en de leden mogen tekenen bij het kruisje.
Dat vind ik ook zo wat. Die Marc Bonten wordt zomaar op zijn woord geloofd aan de hand van een aantal tweets.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat. Als je zo'n vergadering hebt zal het in de vergadering gebracht zijn en besproken zijn. Tijdens die vergadering wordt er dan een conclusie aan gegeven.
Dat daarna de rest van het OMT het advies niet woordelijk gezien heeft kan, maar ik kan me niet voorstellen dat het OMT niet aan heeft gegeven: Wel scholen openen, niet scholen openen.
Sterker nog, door aan te geven dat ze het inhoudelijk niet met elkaar eens waren geven ze aan dat ze een advies hebben gegeven. Dat dat advies nog niet in een document dat "OMT advies 98" heet stond is dan niet heel relevant.
Ik heb vooral het idee dat Marc Bonten een fel tegenstander was, en op deze manier via Twitter nog even zijn gelijk probeert te halen.
De praktijk is al maanden het omgekeerde. Lijkt me niet dat Rutte bij het OMT heeft gepleit voor een avondklok en winkelsluitingen. Die voert gewoon uit wat Jaap opdraagt.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
En als je dus een beetje ballen hebt teken je niet.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus niet bijzonder, bedoel je, hoop ik? Voor de grote meerderheid is het beter om gewoon naar school te kunnen gaan. Zelfs de kinderen die worden gepest zijn niet per se beter af door ze zogenaamd te beschermen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is juist het geval dat er binnen het OMT een aantal leden heel hard hun best doen om strengere maatregelen door te drukken. Dat stond ook letterlijk in de Volkskrant. Dat lukte niet in september en oktober, maar wel in december. Die leden hebben sindsdien de macht maar beginnen die nu weer te verliezen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:46 schreef alpeko het volgende:
[..]
De praktijk is al maanden het omgekeerde.
Er was ook verdeeldheid, en dat is begrijpelijk als met een redelijk groot gezelschap deskundigen zit :quote:Op maandag 1 februari 2021 14:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat. Als je zo'n vergadering hebt zal het in de vergadering gebracht zijn en besproken zijn. Tijdens die vergadering wordt er dan een conclusie aan gegeven.
Dat daarna de rest van het OMT het advies niet woordelijk gezien heeft kan, maar ik kan me niet voorstellen dat het OMT niet aan heeft gegeven: Wel scholen openen, niet scholen openen.
Sterker nog, door aan te geven dat ze het inhoudelijk niet met elkaar eens waren geven ze aan dat ze een advies hebben gegeven. Dat dat advies nog niet in een document dat "OMT advies 98" heet stond is dan niet heel relevant.
Ik heb vooral het idee dat Marc Bonten een fel tegenstander was, en op deze manier via Twitter nog even zijn gelijk probeert te halen.
quote:Een aantal OMT-leden geeft aan dat zij de risico’s op dit moment te groot achten
om überhaupt over een versoepeling, zoals heropenen van de scholen, positief te
willen adviseren. Zij zouden de situatie liefst eerst nog een aantal weken willen
volgen, onder voortzetting van de huidige maatregelen.
In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke
afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling,
ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus, mits
deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu
als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar
al wel te heropenen.
Ik stoor me er telkens aan dat verschillende OMT leden geen enkel probleem hebben om aan te geven wat er in het OMT besproken wordt, maar op het moment dat ze zelf in een wat moeilijker positie komen er gezegd wordt: "Ja nee, het OMT is confidentieel"quote:Op maandag 1 februari 2021 14:46 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En als je dus een beetje ballen hebt teken je niet.
Maar dan zit je niet meer in OMT en gaan de deuren die sinds de crisis voor je open zijn gegaan weer net zo hard dicht. Yes it's fucking political, everything's political, zou Skin zeggen.
De macht... je snapt dat dit ook maar deskundigen zijn met hun visie op de situatie. Daarin zal zeker een spreiding zijn qua verschil in aanpak ja.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is juist het geval dat er binnen het OMT een aantal leden heel hard hun best doen om strengere maatregelen door te drukken. Dat stond ook letterlijk in de Volkskrant. Dat lukte niet in september en oktober, maar wel in december. Die leden hebben sindsdien de macht maar beginnen die nu weer te verliezen.
Individuele leden van het OMT lijken vooral te lekken als er iets geadviseerd wordt waar ze het zelf niet zo mee eens zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik stoor me er telkens aan dat verschillende OMT leden geen enkel probleem hebben om aan te geven wat er in het OMT besproken wordt, maar op het moment dat ze zelf in een wat moeilijker positie komen er gezegd wordt: "Ja nee, het OMT is confidentieel"
Daarnaast. Het lekken van het OMT advies lijkt me een situatie van het lekken van de inhoud van het 'koffertje' in september. Politiek: Oh ja, hihi, oeps. Nee hoor, gaat echt niet meer gebeuren hoor
Precies. En die laatste zin is het meest belangrijk hier: "Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar al wel te heropenen"quote:Op maandag 1 februari 2021 14:48 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er was ook verdeeldheid, en dat is begrijpelijk als met een redelijk groot gezelschap deskundigen zit :
[..]
En ook goed. Zonder meningsverschillen en debat kom je nooit ergens. Ik vind het op zich geen probleem als die lui binnen het OMT elkaar de tent uit vechten. Liever dat dan een tunnelvisiegroepje.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:48 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er was ook verdeeldheid, en dat is begrijpelijk als met een redelijk groot gezelschap deskundigen zit :
[..]
Sinds wanneer heeft het OMT gedragsdeskundigen/psychologen in hun midden?quote:Een aantal OMT-leden geeft aan dat zij de risico’s op dit moment te groot achten
om überhaupt over een versoepeling, zoals heropenen van de scholen, positief te
willen adviseren. Zij zouden de situatie liefst eerst nog een aantal weken willen
volgen, onder voortzetting van de huidige maatregelen.
In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke
afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling,
ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus, mits
deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu
als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar
al wel te heropenen.
Praat jij graag over je eigen incontinentie?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik stoor me er telkens aan dat verschillende OMT leden geen enkel probleem hebben om aan te geven wat er in het OMT besproken wordt, maar op het moment dat ze zelf in een wat moeilijker positie komen er gezegd wordt: "Ja nee, het OMT is confidentieel"
Daarnaast. Het lekken van het OMT advies lijkt me een situatie van het lekken van de inhoud van het 'koffertje' in september. Politiek: Oh ja, hihi, oeps. Nee hoor, gaat echt niet meer gebeuren hoor
Ja, maar alleen in september.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Praat jij graag over je eigen incontinentie?
Het is dan ook heel erg raar wanneer het OMT een advies zegt uit te brengen waar leden van het OMT het zelf niet mee eens zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Individuele leden van het OMT lijken vooral te lekken als er iets geadviseerd wordt waar ze het zelf niet zo mee eens zijn.
Ik zou niet weten waarom dat raar is. Als je met meerdere mensen bent, dan kom je niet altijd tot een besluit waar iedereen achter staat.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is dan ook heel erg raar wanneer het OMT een advies zegt uit te brengen waar leden van het OMT het zelf niet mee eens zijn.
Voor de zoveelste keer, unanimiteit is geen voorwaarde en wordt ook niet verwacht. Je ziet dit echt constant verkeerd.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is dan ook heel erg raar wanneer het OMT een advies zegt uit te brengen waar leden van het OMT het zelf niet mee eens zijn.
Het staat het OMT vrij om experts aan te halen en tijdelijk bij het OMT te trekken.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:52 schreef Oidipous het volgende:
Uit de post van serial:
[..]
Sinds wanneer heeft het OMT gedragsdeskundigen/psychologen in hun midden?
Functie van het OMT is het bestrijden van het virus. Bizar dat dit soort argumentatie wordt gebruikt.
Het OMT laat zich misbruiken voor iets wat het duidelijk niet is.
Waarom? Het OMT moet het in meerderheid met elkaar eens zijn dat dat het advies is wat uitgebracht wordt. Ik ben het op mijn werk ook lang niet altijd eens met beslissingen die genomen worden. Dan kan ik ervoor kiezen die beslissingen ter discussie te stellen, maar als ik naar de manager van mijn manager ga om te klagen dat ik mijn gelijk niet gehaald heb weet ik zeker dat mijn carrière daar kort zal zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is een van de eerste keren dat ik het OMT hoor/zie zeggen dat ze perspectief meenemen in hun beslissingen, terwijl er al maanden geroepen word om perspectief. Het komt op mij heel erg over alsof je dat stukje beter kan vervangen met ''In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van politieke beslissingen/invloed dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling''. Aannames uiteraard, maar ik krijg nou niet bepaald het idee alsof het OMT dit echt een goed idee vind.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:52 schreef Oidipous het volgende:
Uit de post van serial:
[..]
Sinds wanneer heeft het OMT gedragsdeskundigen/psychologen in hun midden?
Functie van het OMT is het bestrijden van het virus. Bizar dat dit soort argumentatie wordt gebruikt.
Het OMT laat zich misbruiken voor iets wat het duidelijk niet is.
Natuurlijk is het op zich goed dat kinderen structureel naar school gaan. Maar ik vind wel dat de desastreuze effecten van een maandje thuisblijven erg overdreven worden.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:47 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dus niet bijzonder, bedoel je, hoop ik? Voor de grote meerderheid is het beter om gewoon naar school te kunnen gaan. Zelfs de kinderen die worden gepest zijn niet per se beter af door ze zogenaamd te beschermen.
Als het OMT het geen goed idee vond hadden ze niet in meerderheid erkend dat er dringend ruimte gewenst is voor perspectief. Dan hadden ze gezegd dat het niet verantwoord is om nu te openen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het is een van de eerste keren dat ik het OMT hoor/zie zeggen dat ze perspectief meenemen in hun beslissingen, terwijl er al maanden geroepen word om perspectief. Het komt op mij heel erg over alsof je dat stukje beter kan vervangen met ''In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van politieke beslissingen/invloed dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling''. Aannames uiteraard, maar ik krijg nou niet bepaald het idee alsof het OMT dit echt een goed idee vind.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |