SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Doe ik niet. Er is een verband tussen besmettingscijfers (wekelijks) en de ziekenhuisbezetting.
Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het hoeft van mijn niet on onderbouwd alles behalve
Daar is geen sprake van.quote:maar het door laten etteren is gewoon ook niet heel fijn.
Predator let niet op onze voortgang!quote:Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Beetje verwarrende TT hoor
op me vrouwquote:Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Beetje verwarrende TT hoor
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.
Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.
Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.
Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.
En juist omdat er een correlatie is tussen de ziekenhuiscijfers en de besmettingscijfers wijs ik daarop. In theorie zou het kunnen dat de ziekenhuiscijfers de komende twee weken opeens spectaculair gaan dalen. Ik hoop het van ganser harte. Ik zie echter geen reden om dat te verwachten.
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.
Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact. Maar het feit is wel dat wij mensen het aan elkaar doorgeven dus is een keuze maken om onderling contact voor een langere tijd echt te onderbreken onafhankelijk van parameters juist een keuze die je kunt maken zonder de kop in het zand te steken.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.
[..]
Daar is geen sprake van.
Vraag Martino even, onze duidkoningquote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.
Dat zou kunnen betekenen dat de testbereidheid omlaag is, maar zou ook kunnen betekenen dat er minder snel ziekenhuisopnames nodig zijn, omdat de mensen die opgenomen worden er wellicht langer liggen (ergo, lichtere klachten worden minder snel opgenomen, want dan zou je een hardere daling zien). De instroom blijft redelijk gelijk.
Eens, maar:quote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.
Ik wil helemaal nietsquote:Op maandag 1 februari 2021 13:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als jij een copingstrategie wil toepassen, prima.
Het is alsof je zegt dat de Montessori-school in Amsterdam-Zuid beter is dan de OBS in Rotterdam-Zuid, omdat de cito-scores hoger liggen. En daarbij dus niet corrigeert voor het ingangsniveau.
Kunnen we niet ook gewoon even naar de kern van deze hele discussie door te benoemen dat "snel" een interpretabel begrip is.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.
Mensen zijn van nature gewoon slecht in het inschatten van percentages. In relatieve aantallen daalt het helemaal niet zo snel. Een daling van bijna 10k naar 4k klinkt natuurlijk spectaculair, maar is relatief bezien helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet gezien het huidige maatregelenpakket.
Die al 6 x gestopt zou zijn met duiden, maar het nog steeds doet.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vraag Martino even, onze duidkoning
Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens, maar:
- Dat is bij lange na nog geen 20% waar het eerst over ging
- Is allicht nog steeds mager gezien de maatregelen die we nu hebben
- Die 10-15% wordt de laatste week ook niet meer gehaald (wat overigens conform de recent gerapporteerde reproductiegetallen is)
Minder contact = minder besmettingen. Meer vaccins = minder mensen in het ziekenhuis. Dat is een balans. Het is wel te stoppen met maatregelen en vaccinaties.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact.
Hier ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Verhuis maar naar China als je dat zo graag wil.quote:Het drie maanden invoeren van een verregaande regel en die niet tussentijds aan te passen lijkt me niet persee heel drastisch
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.
ik denk niet eerder dan maartquote:Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
Wanneer denken jullie dat sportscholen weer openen?
1 aprilquote:Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
Wanneer denken jullie dat sportscholen weer openen?
Het ligt nogal aan het verwachtingspatroon. Het is de snelste daling sinds de eerste lockdown voor zover ik kan zien. Als je denkt dat diezelfde situatie nu weer kan ontstaan lijkt het me logisch dat het tegenvalt.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.
Het lastige vind ik wel dat het lijkt alsof de daling afgelopen week sneller ging dan de weken ervoor. Dat lijk je niet te lezen in het OMT advies.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.
Nee hoor, dat doe ik niet. Ik heb het al vanaf het eerste moment over het harde aantal gemelde besmettingen. Die waren vorige week 20% minder dan de week daarvoor. Punt.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En daar ligt dus het probleem. Dit is helemaal niet de snelste daling. Ja, als je dus puur alleen naar het aantal meldingen kijkt. Als je ze uitsplitst zie je dat deze daling vooralsnog helemaal niet erg afwijkt van de eerdere getallen.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:40 schreef MoreDakka het volgende:
Het ligt nogal aan het verwachtingspatroon. Het is de snelste daling sinds de eerste lockdown voor zover ik kan zien.
kan je gewoon online bestellenquote:
Ik onderschrijf de conclusie van het OMT. Ondanks dat het bemoedigend is dat het nog steeds daalt zie ik niet dat er afgelopen week een extra daling plaatsvond.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het lastige vind ik wel dat het lijkt alsof de daling afgelopen week sneller ging dan de weken ervoor. Dat lijk je niet te lezen in het OMT advies.
Wat was dan wel de snelste daling?quote:Op maandag 1 februari 2021 13:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En daar ligt dus het probleem. Dit is helemaal niet de snelste daling. Ja, als je dus puur alleen naar het aantal meldingen kijkt. Als je ze uitsplitst zie je dat deze daling vooralsnog helemaal niet erg afwijkt van de eerdere getallen.
Ook verwacht ik nog e.e.a. aan narapportage, maar dat terzijde.
Hoe kom je bij bijna 10k? We hadden in de periode 14-15-16 december gemiddeld meer dan 12k besmettingen.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.
Mensen zijn van nature gewoon slecht in het inschatten van percentages. In relatieve aantallen daalt het helemaal niet zo snel. Een daling van bijna 10k naar 4k klinkt natuurlijk spectaculair, maar is relatief bezien helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet gezien het huidige maatregelenpakket.
Ja mee eens.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
Minder contact = minder besmettingen. Meer vaccins = minder mensen in het ziekenhuis. Dat is een balans.
Ik krijg nooit bezoek...quote:Op maandag 1 februari 2021 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja mee eens.
En langer minder contact = nog minder besmettingen.
Ik vraag me af of mensen het erger vinden om in drie maanden tijd vier bezoekers, drie bezoekers, twee bezoekers, drie bezoekers, geen bezoekers, geen bezoekers + avondklok, één bezoeker + avondklok, twee bezoekes, drie bezoeker, vier bezoekers... of in dezelfde periode "twee bezoekers"....
Originele bericht:quote:Op maandag 1 februari 2021 13:42 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee hoor, dat doe ik niet. Ik heb het al vanaf het eerste moment over het aantal gemelde besmettingen. Die waren vorige week 20% minder dan de week daarvoor. Punt.
Volgende bericht:quote:Op zondag 31 januari 2021 22:48 schreef Da_Sandman het volgende:
Uit dat OMT-advies: 'er is een lichte daling in het aantal meldingen van nieuw gediagnosticeerde gevallen van COVID-19'.
Vandaag 1200 minder dan vorige week zondag.
Ergo, jij gebruikt die 20% om het argument te maken dat de daling zogenaamd "groot" is, terwijl je die 20% verkeerd interpreteert. Je suggereert dat die in strijd is met de OMT-duiding, maar zij gebruiken (terecht) die 20% niet als parameter op zichzelf. Die 20% moet je zien in het licht van tal van andere parameters. En als je daarvoor corrigeert kom je niet op een werkelijke daling van 20%, maar op eentje die aanmerkelijk lager ligt, namelijk een percentage dat wel degelijk als "lichte daling" gekwalificeerd kan worden.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:00 schreef Da_Sandman het volgende:
20% per week, noem het maar niet groot.
En nog meer maatschappelijke problemen, maar die lijken je niet te interesseren. Dan kun je net zo goed zeggen dat we in lockdown blijven tot 2022 om er zeker van te zijn dat besmettingen 0 zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja mee eens.
En langer minder contact = nog minder besmettingen.
Omdat die 10k hierboven genoemd werd.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:47 schreef Zwansen het volgende:
Hoe kom je bij bijna 10k? We hadden in de periode 14-15-16 december gemiddeld meer dan 12k besmettingen.
Ja de sfeer is hier vaak wel vergelijkbaar met een gemiddeld familie-etentjequote:Op maandag 1 februari 2021 13:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we COR, een warm bad voor iedereen.
quote:Op maandag 1 februari 2021 13:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja de sfeer is hier vaak wel vergelijkbaar met een gemiddeld familie-etentje
Ja, ik begrijp nog steeds niet wat er nu niet duidelijk is aan dat je er best van alles uit kunt interpreteren of als parameter op jezelf kunt gebruiken; het aantal nieuw gemelde besmettingen week op week was 20% minder.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Originele bericht:
[..]
Volgende bericht:
[..]
Ergo, jij gebruikt die 20% om het argument te maken dat de daling zogenaamd "groot" is, terwijl je die 20% verkeerd interpreteert. Je suggereert dat die in strijd is met de OMT-duiding, maar zij gebruiken (terecht) die 20% niet als parameter op zichzelf. Die 20% moet je zien in het licht van tal van andere parameters. En als je daarvoor corrigeert kom je niet op een werkelijke daling van 20%, maar op eentje die aanmerkelijk lager ligt, namelijk een percentage dat wel degelijk als "lichte daling" gekwalificeerd kan worden.
en na 22:00 vaak met een orgiequote:Op maandag 1 februari 2021 13:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
ja een mooie hyperbool. Natuurlijk interesseren me de maatschappelijke problemen maar maar wat we nu doen is niet kiezen om één van de twee aan te pakken. maar we proberen beide problemen met slimmigheidjes te slim af te zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En nog meer maatschappelijke problemen, maar die lijken je niet te interesseren. Dan kun je net zo goed zeggen dat we in lockdown blijven tot 2022 om er zeker van te zijn dat besmettingen 0 zijn.
Nou lees ik van jou iedere keer commentaar op negatief zijn, maar ik moet de positieve posts van jou nog vinden.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:50 schreef Noordzijde het volgende:
Doe die discussie maar lekker in PB.
Eerlijk is eerlijk, dit is het enige forum draadje, waar ik kom, waar zo actief de like-functie word gebruiktquote:Op maandag 1 februari 2021 13:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Beter lezen dan. Ben ook af en toe te vinden in positiviteitstopic.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:54 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou lees ik van jou iedere keer commentaar op negatief zijn, maar ik moet de positieve posts van jou nog vinden.
Ja, of minder huilen omdat het IC beleid wordt aangepast. Allemaal keuzes, keuzes, keuzes...quote:Op maandag 1 februari 2021 13:59 schreef VacaLoca het volgende:
Ik ben beetje bang dus dat ontwikkeling er ongeveer zo uit ziet:
Gewone Variant - Britse variant
10000 - 20
9500 - 30
9000 - 50
8500 - 70
8000 - 95
7500 - 130
7000 - 170
6500 - 220
6000 - 290
5500 - 380
5000 - 500
4500 - 650
4000 - 900
3500 - 1200 < we nu hier zitten
3000 - 1600
2750 - 2000
2500 - 2600
2250 - 3300
2000 - 4500
1750 - 6000
1500 - 8000
1250 - 10000 < huilen
Vaccin is enige uitweg
Oké, dus deze opmerking maakte je los van de duiding van het OMT, ondanks dat daar de discussie over ging. Tuurlijk. Maar goed, prima, volgens mij hebben we dan in ieder geval vastgesteld dat daling inderdaad prima licht genoemd kan worden.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:53 schreef Da_Sandman het volgende:
het aantal nieuw gemelde besmettingen week op week was 20% minder.
Scholen kunnen eigenlijk helemaal nog niet open met zulke cijfers.....maargoedquote:
Ik vind het van die IC artsen beetje vreemd om nú te komen met dat het nog anders moet, nu het eind in zicht is.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja, of minder huilen omdat het IC beleid wordt aangepast. Allemaal keuzes, keuzes, keuzes...
Ohja, ik vergeet dat steeds.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:08 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Maandag altijd hoogste dag instroom... Was te verwachten.
Ja worden minder mensen ontslagen uit het ziekenhuis in 't weekend gok ikquote:Op maandag 1 februari 2021 14:08 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Maandag altijd hoogste dag instroom... Was te verwachten.
Dus corona aanpakken (besmettingingen omlaag) , en loslaten (besmettingingen omhoog), en aanpakken (besmettingingen omlaag), en loslaten (besmettingingen omhoog), ad infinitum vind jij een oplossing?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En die worden dan door jou afgeschoten omdat ze niet duidelijk zijnDit is overigens exact wat er nu ook gebeurt. De maatschappelijke problemen ontstaan door de coronamaatregelen en zijn grotendeels alleen op te lossen door die maatregelen in bepaalde mate los te laten.
Ik hou er mee op, je inhoudsloze gewauwel voegt echt niets meer toe
Sch(urk).quote:
Dit schiet dus echt nog geen klap op. Ik ben op zich blij dat scholen weer opengaan, maar elke versoepeling lijkt mij veel te voorbarig.quote:
Daarmee hebben we ook genoeg om de 5 miljoen mensen waar 't echt om gaat te vaccineren voor de zomer.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:04 schreef Predator40 het volgende:
Pfizer wil in Q2 75 miljoen extra vaccins aan de EU leveren
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210201_92481693
![]()
![]()
![]()
![]()
dat is voor +- 1.2 miljoen mensen extra in Q2 in NL
is met met of zonder dat flopvaccin van AZ ?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:13 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Daarmee hebben we ook genoeg om de 5 miljoen mensen waar 't echt om gaat te vaccineren voor de zomer.
Ik zie jullie bij de vierdaagsefeesten.. Van links! Naar rechts!
Zonderquote:Op maandag 1 februari 2021 14:15 schreef Predator40 het volgende:
[..]
is met met of zonder dat flopvaccin van AZ ?
Ik heb nog steeds geen zin om zelf ziek te worden, dus ik zie het volgend jaar wel weerquote:Op maandag 1 februari 2021 14:13 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Daarmee hebben we ook genoeg om de 5 miljoen mensen waar 't echt om gaat te vaccineren voor de zomer.
Ik zie jullie bij de vierdaagsefeesten.. Van links! Naar rechts!
Alles heeft twee kanten. Zo lopen er natuurlijk bepaalde kinderen een leerachterstand op vanwege de gesloten scholen, maar kinderen die gepest worden zijn misschien maar wat blij dat ze veilig thuis kunnen blijven. Het is niet zo dat een beleid voor iedereen slecht is, en een ander beleid voor iedereen goed.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En nog meer maatschappelijke problemen, maar die lijken je niet te interesseren.
quote:Op maandag 1 februari 2021 14:04 schreef Predator40 het volgende:
Pfizer wil in Q2 75 miljoen extra vaccins aan de EU leveren
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210201_92481693
![]()
![]()
![]()
![]()
dat is voor +- 1.2 miljoen mensen extra in Q2 in NL
worden er zoveel kinderen gepest dan?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alles heeft twee kanten. Zo lopen er natuurlijk bepaalde kinderen een leerachterstand op vanwege de gesloten scholen, maar kinderen die gepest worden zijn misschien maar wat blij dat ze veilig thuis kunnen blijven. Het is niet zo dat een beleid voor iedereen slecht is, en een ander beleid voor iedereen goed.
Dat tweede is wat er gebeurt.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dus corona aanpakken (besmettingingen omlaag) , en loslaten (besmettingingen omhoog), en aanpakken (besmettingingen omlaag), en loslaten (besmettingingen omhoog), ad infinitum vind jij een oplossing?
Mijn idee zou eerder zijn corona aanpakken (besmettingingen omlaag), wachten op hoge vaccinatiegraad (besmettingingen omlaag), en loslaten ...
Ja, dat is allemaal lekker duidelijkquote:En tussentijds andere problemen aanpakken: bedrijven steunen, alternatieven zoeken die kunnen zonder persoonlijk contact dus niet winkels open maar (tijdelijk) veranderen van bedrijfsvoering aanpassingen in producten/services, versoepelen van kosten van winkelpanden of huren, overeenkomsten maken tussen mensen die nog wel geld krijgen en die niet, eventueel instellen van extra coronatax voor thuisblijvers zodat lasten beter verdeeld worden over de verschillende groepen, initiatieven starten binnen de ggz over hoe mentale problemen op te lossen zonder direct persoonlijk contact, initiatieve in digitale en semi digitale verbetering van contactloos contact tussen mensen, etc etc. Dus zeg maar alles behalve dingen die rechtstreeks ingaan tegen de regel minder contact.
quote:Open brief België: geef jongeren voorrang bij vaccinaties
Een groep van veertig bekende en minder bekende Vlamingen heeft in een open brief gevraagd om jongeren tussen de 18 en 24 jaar als essentiële groep te behandelen en ze voorrang te geven bij de vaccinaties.
"Wij vragen dat jongvolwassenen tussen 18 en 24 een essentiële plek krijgen in het debat rond de coronacrisis", schrijven Heidi De Pauw, ceo van Child Focus, en Sara Vercauteren, managing director van PR-bureau Bepublic in Het Laatste Nieuws.
"Wij willen onze plaats afstaan aan de jongeren. Wij hebben al veel kunnen genieten van het leven. Dat betekent dat zij vooraan moeten staan als het gaat over versoepelingen of over vaccinaties. Natuurlijk komen eerst de zorgverleners, de mensen in woonzorgcentra en mensen in essentiële beroepen. We willen niet dat het sterftecijfer omhoog gaat. Maar daarna moeten de jongeren komen."
zit je wel alweer in Q2 maar verder wel eensquote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Simmertje het volgende:
[..]![]()
![]()
Sowieso bij dat vaccin het beste gevoel, ook gezien de resultaten uit Israël.
Natuurlijk, dat is al jaren een enorm probleem.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
worden er zoveel kinderen gepest dan?
Ja, dat is een groot probleem in scholen, cijfers wijzen op een probleem wat rond de 10% van kinderen omvat.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
worden er zoveel kinderen gepest dan?
quote:Op maandag 1 februari 2021 14:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is al jaren een enorm probleem.
ik wist niet dat het zo enorm wasquote:Op maandag 1 februari 2021 14:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is een groot probleem in scholen, cijfers wijzen op een probleem wat rond de 10% van kinderen omvat.
Klopt, mja gezien de achterstanden die we sowieso al hebben hier neem ik Q1 niet eens meer serieus. Hopelijk vanaf april als een malle prikken.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit je wel alweer in Q2 maar verder wel eens
Vreemde redenering wat betreft vaccinaties. Wat betreft versoepelingen is er wat voor te zeggen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Anton91 het volgende:
https://nos.nl/liveblog/2(...)kboetes-in-week.html
[..]![]()
![]()
Valt verder weinig over te zeggen.
Ja valt mij ook een beetje tegen als je naar het eerste plaatje kijkt van de tweet. We zijn nog niet op het niveau van het minimum tussen piek 2A en 2B in.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:13 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dit schiet dus echt nog geen klap op. Ik ben op zich blij dat scholen weer opengaan, maar elke versoepeling lijkt mij veel te voorbarig.
Er valt natuurlijk voor elke groep een argument te maken waarom ze eerder moeten.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]![]()
![]()
feesten slaan wij ook even over voorlopigquote:Op maandag 1 februari 2021 14:16 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen zin om zelf ziek te worden, dus ik zie het volgend jaar wel weer
Zolang we niet zeker weten dat het het doorgeven van een infectie tegengaat lijkt het mij ontzettend onverstandig om te doen. Geef mijn prik maar aan een oudere of aan iemand van een risicogroep.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Er valt natuurlijk voor elke groep een argument te maken waarom ze eerder moeten.
No offence maar het is volgens mij toch redelijk obvious inmiddels dat het heropenen vd basisscholen in het maatschappelijk belang wordt gedaan en dat dit (waarschijnlijk) gewoon boven het gezondheids-risico gesteld wordt.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja valt mij ook een beetje tegen als je naar het eerste plaatje kijkt van de tweet. We zijn nog niet op het niveau van het minimum tussen piek 2A en 2B in.
De discussie ging daar niet over.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oké, dus deze opmerking maakte je los van de duiding van het OMT, ondanks dat daar de discussie over ging. Tuurlijk. Maar goed, prima, volgens mij hebben we dan in ieder geval vastgesteld dat daling inderdaad prima licht genoemd kan worden.
Nee want er moet ineens weer click en collect komen wat dus de onderlinge contacten weer verhoogt. Ze doen de winkels dicht met een de reden om onderling contact te verminderen en dan doet men de winkels weer open. En dan zijn we straks over twee weken weer verbaasd dat het onderlinge contact en daarmee corona weer omhoog is.quote:
Het doel zou simpelweg moeten zijn: de zorg zo ver ontlasten dat we weer zoveel mogelijk normaal kunnen leven. Dat is of was het doel ook altijd. Maar nu wilt opeens iedereen en zijn moeder voorrang geven. Van ME'ers tot jongeren.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat is een valse tegenstelling. Bovendien moet je niet vergeten dat elke versoepeling van maatregelen risico's met zich meebrengt op meer besmettingen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
No offence maar het is volgens mij toch redelijk obvious inmiddels dat het heropenen vd basisscholen in het maatschappelijk belang wordt gedaan en dat dit (waarschijnlijk) gewoon boven het gezondheids-risico gesteld wordt.
In Indonesië vaccineren ze op een vergelijkbare manier. Niet om de genoten levensjaren, maar om zo snel mogelijk groepsimmuniteit te verkrijgen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Vreemde redenering wat betreft vaccinaties. Wat betreft versoepelingen is er wat voor te zeggen.
Dat is ook een hele lastige keuze voor de overheid nu. De schade is nu ook behoorlijk groot voor kinderen en ouders.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
No offence maar het is volgens mij toch redelijk obvious inmiddels dat het heropenen vd basisscholen in het maatschappelijk belang wordt gedaan en dat dit (waarschijnlijk) gewoon boven het gezondheids-risico gesteld wordt.
Het gebeurt dan ook niet op basis van advies van het OMT, maar op initiatief van het kabinet.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leg uit, wat bedoel je met "valse tegenstelling"?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is een valse tegenstelling. Bovendien moet je niet vergeten dat elke versoepeling van maatregelen risico's met zich meebrengt op meer besmettingen.
Ik heb nog tickets naar Indonesië. Ik brand vast wat salie opdat ze daar rap immuun zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
In Indonesië vaccineren ze op een vergelijkbare manier. Niet om de genoten levensjaren, maar om zo snel mogelijk groepsimmuniteit te verkrijgen.
Hoe ik de voorlopige data interpreteer is dat als je geïnfecteerd raakt (ookal heb je beide prikken gehad plus 2 weken tijd voor optimale bescherming). Dat je dan veel minder ziek wordt en dus ook veel minder viral load hebt en de kans dat je mensen besmet heel klein wordt.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:25 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zolang we niet zeker weten dat het het doorgeven van een infectie tegengaat lijkt het mij ontzettend onverstandig om te doen. Geef mijn prik maar aan een oudere of aan iemand van een risicogroep.
Maatschappelijk belang en verminderen van gezondheids-risico's zijn hetzelfde ding en niet tegenovergestelden van elkaar.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:29 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leg uit, wat bedoel je met "valse tegenstelling"?
Verder eens met wat je zegt over de versoepelingen en risico's.
Wat bijzonder is, aangezien de fabrikanten zeggen dat de vaccins vooral voorkomen dat mensen ernstig ziek worden, en niet zozeer dat het verspreiding van het virus stopt.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
In Indonesië vaccineren ze op een vergelijkbare manier. Niet om de genoten levensjaren, maar om zo snel mogelijk groepsimmuniteit te verkrijgen.
https://www.tijd.be/dossi(...)inatie/10275197.html
Het is een afweging op basis van meerdere factoren met verschillende gewichten. Scholen hebben zowel invloed op maatschappelijk niveau als op volksgezondheidsniveau. De volksgezondheid loopt schade op als mensen corona krijgen maar ook als kinderen niet naar school kunnen.quote:Op maandag 1 februari 2021 14:29 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leg uit, wat bedoel je met "valse tegenstelling"?
Verder eens met wat je zegt over de versoepelingen en risico's.
quote:Op maandag 1 februari 2021 14:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gebeurt dan ook niet op basis van advies van het OMT, maar op initiatief van het kabinet.
quote:Basisscholen en kinderopvang kunnen weer open. Dat staat in het advies van het Outbreak Management Team aan het demissionaire kabinet, dat in handen is van de NOS.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |