abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197761292

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
  Moderator maandag 1 februari 2021 @ 13:24:38 #2
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197761316
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Beetje verwarrende TT hoor :D
pi_197761342
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Doe ik niet. Er is een verband tussen besmettingscijfers (wekelijks) en de ziekenhuisbezetting.
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.

Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.

En juist omdat er een correlatie is tussen de ziekenhuiscijfers en de besmettingscijfers wijs ik daarop. In theorie zou het kunnen dat de ziekenhuiscijfers de komende twee weken opeens spectaculair gaan dalen. Ik hoop het van ganser harte. Ik zie echter geen reden om dat te verwachten.
pi_197761364
quote:
88s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het hoeft van mijn niet on onderbouwd alles behalve
Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.
quote:
maar het door laten etteren is gewoon ook niet heel fijn.
Daar is geen sprake van.
pi_197761365
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Predator let niet op onze voortgang! :{w ;)
Terechte TT. :{
pi_197761370
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
op me vrouw _O-
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197761387
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.

Dat zou kunnen betekenen dat de testbereidheid omlaag is, maar zou ook kunnen betekenen dat er minder snel ziekenhuisopnames nodig zijn, omdat de mensen die opgenomen worden er wellicht langer liggen (ergo, lichtere klachten worden minder snel opgenomen, want dan zou je een hardere daling zien). De instroom blijft redelijk gelijk.

Edit: Beetje scheel gelezen van mezelf, zie dat je dit gesprek al had met @MoreDakka :P

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2021 13:31:18 ]
pi_197761394
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En juist omdat er een correlatie is tussen de ziekenhuiscijfers en de besmettingscijfers wijs ik daarop. In theorie zou het kunnen dat de ziekenhuiscijfers de komende twee weken opeens spectaculair gaan dalen. Ik hoop het van ganser harte. Ik zie echter geen reden om dat te verwachten.
Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.
pi_197761440
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.

Mensen zijn van nature gewoon slecht in het inschatten van percentages. In relatieve aantallen daalt het helemaal niet zo snel. Een daling van bijna 10k naar 4k klinkt natuurlijk spectaculair, maar is relatief bezien helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet gezien het huidige maatregelenpakket.
  Moderator maandag 1 februari 2021 @ 13:33:09 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197761448
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.
[..]

Daar is geen sprake van.
Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact. Maar het feit is wel dat wij mensen het aan elkaar doorgeven dus is een keuze maken om onderling contact voor een langere tijd echt te onderbreken onafhankelijk van parameters juist een keuze die je kunt maken zonder de kop in het zand te steken.

Juist het telkens de regels veranderen is vergelijkbaar met in een operatiekamer telkens een bepaalde groep instrumenten te desinfecteren. Dus bijvoorbeeld alle scalpels te desinfecteren en pas als er iemand een infectie krijgt van een schaar ook de scharen tijdelijk te desinfecteren maar dan gelijktijdig de scalpels weer met rust te laten. Zo pakken we het nu een beetje aan.

Het drie maanden invoeren van een verregaande regel en die niet tussentijds aan te passen lijkt me niet persee heel drastisch, sterker nog onze samenleving zit vol met langlopende regels.

Het subtiel met heel gestuurde efficiente regelgeving de virusverspreiding aanpakken zou ik ook de kop de in het zand steken kunnen noemen. En de ogen dicht houden voor feitelijkheden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197761450
24u toename aantal opnamen: 181 (bewezen COVID-19)
Weektoename aantal opnamen: 1305 (bewezen COVID-19)
Week tot week stijging: -6,8%
Bezetting op verpleegafdelingen: 1708 (verdacht of bewezen COVID-19)
Bron: Stichting NICE, maandag 1 februari om 13:30
  maandag 1 februari 2021 @ 13:33:41 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197761460
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zou kunnen betekenen dat de testbereidheid omlaag is, maar zou ook kunnen betekenen dat er minder snel ziekenhuisopnames nodig zijn, omdat de mensen die opgenomen worden er wellicht langer liggen (ergo, lichtere klachten worden minder snel opgenomen, want dan zou je een hardere daling zien). De instroom blijft redelijk gelijk.
Vraag Martino even, onze duidkoning
pi_197761471
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.
Eens, maar:
- Dat is bij lange na nog geen 20% waar het eerst over ging
- Is allicht nog steeds mager gezien de maatregelen die we nu hebben
- Die 10-15% wordt de laatste week ook niet meer gehaald (wat overigens conform de recent gerapporteerde reproductiegetallen is)
pi_197761477
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als jij een copingstrategie wil toepassen, prima.

Het is alsof je zegt dat de Montessori-school in Amsterdam-Zuid beter is dan de OBS in Rotterdam-Zuid, omdat de cito-scores hoger liggen. En daarbij dus niet corrigeert voor het ingangsniveau.
Ik wil helemaal niets :).
Ik constateer slechts dat er vorige week een daling is geweest van 20% ten opzichte van de week daarvoor, hetgeen een feit is. Dat je daar allerlei conclusies en waardes uit definieert zal dus allemaal best, maar daarmee blijft dat getal nog altijd overeind staan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Moderator maandag 1 februari 2021 @ 13:35:05 #15
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197761487
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:32 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.

Mensen zijn van nature gewoon slecht in het inschatten van percentages. In relatieve aantallen daalt het helemaal niet zo snel. Een daling van bijna 10k naar 4k klinkt natuurlijk spectaculair, maar is relatief bezien helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet gezien het huidige maatregelenpakket.
Kunnen we niet ook gewoon even naar de kern van deze hele discussie door te benoemen dat "snel" een interpretabel begrip is.

Iemand die nog nooit in een auto heeft gezeten zal 80 km/u op een provinciale weg ervaren als een bloedstollende rotvaart, terwijl een F1 coureur het zal zien als een slakkegangetje :)
pi_197761489
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vraag Martino even, onze duidkoning
Die al 6 x gestopt zou zijn met duiden, maar het nog steeds doet.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197761490
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Eens, maar:
- Dat is bij lange na nog geen 20% waar het eerst over ging
- Is allicht nog steeds mager gezien de maatregelen die we nu hebben
- Die 10-15% wordt de laatste week ook niet meer gehaald (wat overigens conform de recent gerapporteerde reproductiegetallen is)
Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_197761499
Edit: laat maar, kan het twitterbericht niet verifiëren. :)
pi_197761512
quote:
88s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact.
Minder contact = minder besmettingen. Meer vaccins = minder mensen in het ziekenhuis. Dat is een balans. Het is wel te stoppen met maatregelen en vaccinaties.
quote:
Het drie maanden invoeren van een verregaande regel en die niet tussentijds aan te passen lijkt me niet persee heel drastisch
Hier ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Verhuis maar naar China als je dat zo graag wil.
pi_197761525
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:35 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.

De werkelijke daling is namelijk geen 20%. En de duiding van het OMT slaat ook niet op die 20% die jij noemt.
  Miss 200.000.000! maandag 1 februari 2021 @ 13:39:07 #21
367000 roos94
pi_197761544
Wanneer denken jullie dat sportscholen weer openen?
  maandag 1 februari 2021 @ 13:39:46 #22
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197761554
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
ik denk niet eerder dan maart
pi_197761562
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
1 april
pi_197761570
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.
Het ligt nogal aan het verwachtingspatroon. Het is de snelste daling sinds de eerste lockdown voor zover ik kan zien. Als je denkt dat diezelfde situatie nu weer kan ontstaan lijkt het me logisch dat het tegenvalt.
pi_197761571
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:40 schreef Predator40 het volgende:

[..]

1 april
2023?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')