SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Doe ik niet. Er is een verband tussen besmettingscijfers (wekelijks) en de ziekenhuisbezetting.
Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het hoeft van mijn niet on onderbouwd alles behalve
Daar is geen sprake van.quote:maar het door laten etteren is gewoon ook niet heel fijn.
Predator let niet op onze voortgang!quote:Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Beetje verwarrende TT hoor
op me vrouwquote:Op maandag 1 februari 2021 13:24 schreef dick_laurent het volgende:
Hmm. Waar let Predator dan niet op? Op zijn hondje? Op zijn lijn? Op het zoontje van de buurvrouw?
Beetje verwarrende TT hoor
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.
Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.
Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je zegt het op een manier alsof ik dat ontkend heb.
Ik heb gezegd dat als je de besmettingscijfers op een genuanceerde manier interpreteert je ook met de huidige cijfers niet aan een daling van 20% komt (R = .8), maar hooguit 10% (R = .9). Ook als je de cijfers van vorige week goed uitsplitst kom je tot een R van rond de .85. En dat is nog aan de optimistische kant vanwege de verwachte rapportagevertraging.
En juist omdat er een correlatie is tussen de ziekenhuiscijfers en de besmettingscijfers wijs ik daarop. In theorie zou het kunnen dat de ziekenhuiscijfers de komende twee weken opeens spectaculair gaan dalen. Ik hoop het van ganser harte. Ik zie echter geen reden om dat te verwachten.
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.
Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact. Maar het feit is wel dat wij mensen het aan elkaar doorgeven dus is een keuze maken om onderling contact voor een langere tijd echt te onderbreken onafhankelijk van parameters juist een keuze die je kunt maken zonder de kop in het zand te steken.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zegt net dat je het beter zou vinden als alles drie maanden op slot gaat zonder daar bij te kijken naar de werkelijke situatie, wat het doet, wat het effect is etcetera. Dat is gewoon de kop in het zand steken. Gevaarlijke gedachtengang.
[..]
Daar is geen sprake van.
Vraag Martino even, onze duidkoningquote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Even gerelateerd. Ik kan op basis van deze dalende cijfers de ziekenhuisopnames niet echt meer duiden, jij wel? De daling in de ziekenhuizen gaat door, maar niet snel genoeg met zulke dalingen voor mijn gevoel. 2 weken terug ging het ook al omlaag, maar de daling in de ziekenhuizen (vergeleken met de dagcijfers) lijkt mondjesmaat te zijn.
Dat zou kunnen betekenen dat de testbereidheid omlaag is, maar zou ook kunnen betekenen dat er minder snel ziekenhuisopnames nodig zijn, omdat de mensen die opgenomen worden er wellicht langer liggen (ergo, lichtere klachten worden minder snel opgenomen, want dan zou je een hardere daling zien). De instroom blijft redelijk gelijk.
Eens, maar:quote:Op maandag 1 februari 2021 13:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hangt nogal af wat je spectaculair noemt, maar een daling van 10-15% in de ziekenhuisbezetting is gewoon heel goed nieuws.
Ik wil helemaal nietsquote:Op maandag 1 februari 2021 13:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als jij een copingstrategie wil toepassen, prima.
Het is alsof je zegt dat de Montessori-school in Amsterdam-Zuid beter is dan de OBS in Rotterdam-Zuid, omdat de cito-scores hoger liggen. En daarbij dus niet corrigeert voor het ingangsniveau.
Kunnen we niet ook gewoon even naar de kern van deze hele discussie door te benoemen dat "snel" een interpretabel begrip is.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De dalingen in de ziekenhuizen zijn conform mijn (amateur)modellering van het reproductiegetal.
Mensen zijn van nature gewoon slecht in het inschatten van percentages. In relatieve aantallen daalt het helemaal niet zo snel. Een daling van bijna 10k naar 4k klinkt natuurlijk spectaculair, maar is relatief bezien helemaal niet zo bijzonder. Zeker niet gezien het huidige maatregelenpakket.
Die al 6 x gestopt zou zijn met duiden, maar het nog steeds doet.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vraag Martino even, onze duidkoning
Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens, maar:
- Dat is bij lange na nog geen 20% waar het eerst over ging
- Is allicht nog steeds mager gezien de maatregelen die we nu hebben
- Die 10-15% wordt de laatste week ook niet meer gehaald (wat overigens conform de recent gerapporteerde reproductiegetallen is)
Minder contact = minder besmettingen. Meer vaccins = minder mensen in het ziekenhuis. Dat is een balans. Het is wel te stoppen met maatregelen en vaccinaties.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is niet de kop in het zand steken dat is juist niet de kop in het zand steken en realiseren wat voor soort ziekteverwekker voor ons staat. Een ziekte verwerker die niet te stoppen is met speldenprikjes van minder onderling contact.
Hier ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Verhuis maar naar China als je dat zo graag wil.quote:Het drie maanden invoeren van een verregaande regel en die niet tussentijds aan te passen lijkt me niet persee heel drastisch
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is dan ook altijd over 20% minder gemelde besmettingsgevallen gegaan.
ik denk niet eerder dan maartquote:Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
Wanneer denken jullie dat sportscholen weer openen?
1 aprilquote:Op maandag 1 februari 2021 13:39 schreef roos94 het volgende:
Wanneer denken jullie dat sportscholen weer openen?
Het ligt nogal aan het verwachtingspatroon. Het is de snelste daling sinds de eerste lockdown voor zover ik kan zien. Als je denkt dat diezelfde situatie nu weer kan ontstaan lijkt het me logisch dat het tegenvalt.quote:Op maandag 1 februari 2021 13:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu ga je de discussie verleggen. Jij sloeg aan op het OMT-advies waarin stond dat er een "lichte daling" was. De kwalificatie van "licht" vond jij zuinig en je gaf als argument die 20%. Vervolgens zei ik dat je die 20% verkeerd interpreteert en dat de werkelijke daling wel degelijk als "licht" gekwalificeerd kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |