abonnement Unibet Coolblue
pi_197598393
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
Spoilers!
  zaterdag 23 januari 2021 @ 21:57:27 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197598702
Vandaag een kuub stalmest opgehaald en itgekruid
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197598821
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 21:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is er ergens online goed zaad te krijgen? Gezien alle winkels dicht zijn.
welkoop is gewoon open.....

En via de moestuin bestellen we bij Garantzaden.
pi_197598898
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 21:42 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik zou die asperges laten staan. Het kost jaren voor je een bed hebt dat iets oplevert.
Dat klopt. Maar ik ben de enige die het eet, dus als het nu iets oplevert (ik heb geen idee hoe lang dit bed er al staat) moet ik nog even bedenken wat ik met de oogst moet. :+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_197599306
Je hebt vast wel familie of vrienden die bij jullie in ruil voor zaden, plantjes of een fles wijn hun eigen maaltje asperges willen komen steken. Of je ruilt ze met iemand op het moestuinen complex voor iets van haar/zijn oogst.
Met een moestuin heb je vaak van iets meer dan je op kunt en niets alles kan je goed bewaren, of de pompoensoep/andijvie/courgettes hangen je de keel uit.
pi_197599457
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:00 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

welkoop is gewoon open.....

En via de moestuin bestellen we bij Garantzaden.
Vreeken, bij ons in Dordt. Daar komen als er geen corona heerst mensen uit België en Duitsland naar toe. Dus zijn ze ook online gaan leveren. Klein zaakje, maar ze hebben van alles. https://www.vreeken.nl/
361 verschillende soorten tomaten.... _O_
pi_197599549
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:22 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Vreeken, bij ons in Dordt. Daar komen als er geen corona heerst mensen uit België en Duitsland naar toe. Dus zijn ze ook online gaan leveren. Klein zaakje, maar ze hebben van alles. https://www.vreeken.nl/
Dat is echt een slecht plan. Leveringen kunnen maanden duren. De winkel is een parel maar van online zakendoen hebben ze geen kaas gegeten.
Spoilers!
pi_197599580
Wat zij zegt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_197599634
Dus moet je nu bestellen, op tuinbonen na valt er toch weinig te planten momenteel. Ik heb wel eens wat in Frankrijk laten bezorgen en duurde maar 3 weken.
pi_197599933
Het kan goed gaan. Ik durf het absoluut niet aan. En zeker niet in deze tijd nu de drukte daar op zijn max is. Het hele internet staat vol met dramaverhalen. Van driedubbele bezorgkosten tot gebrekkige/onbeschofte/meestal geen enkele communicatie tot 4-5 maanden wachten.
Spoilers!
pi_197599951
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:03 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ik ben de enige die het eet, dus als het nu iets oplevert (ik heb geen idee hoe lang dit bed er al staat) moet ik nog even bedenken wat ik met de oogst moet. :+
Ik kom het wel ophalen O+
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 23:19:00 #12
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_197600794
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat is echt een slecht plan. Leveringen kunnen maanden duren. De winkel is een parel maar van online zakendoen hebben ze geen kaas gegeten.
Dit. Zo veel dramaverhalen gehoord. :X
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zondag 24 januari 2021 @ 08:07:39 #13
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197603323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 18:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het wordt volgende week 12 graden! En dan is het 30 januari!!
Het was vannacht best koud hier en alles is bevroren buiten. Het is nu nog min 1 hier. Dat heeft meestal best invloed op rabarber enzo.
Ik ben eind februari jarig en heb al menigmaal zware vorst, heel wat sneeuw en zelfs een elfstedentocht gehad op mijn verjaardag
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 08:18:21 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197603380
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:00 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

welkoop is gewoon open.....

En via de moestuin bestellen we bij Garantzaden.
Ik was laatst bij de Welkoop, het deel met zaden was afgezet, wat me enigszins verbaasde.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 januari 2021 @ 08:23:01 #15
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197603404
Jarenlang de loftrompet getoeterd over Garantzaden op dit forum.

Eerste moestuinjaar 2009 bij Vreeken besteld, dat duurde heel lang qua levering.
Dus al snel naar Van der Wal in Hoogeveen gegaan. Die heeft een mega-assortiment.
Paar keer in de winkel geweest maar ook online besteld, gaat snel.

Verder online 1x in 2014 bij Plant World Seeds besteld, was minder goede ervaring. Moet van ver komen en is vaak zelf gewonnen zaad. Een groot deel kwam niet op.

Vanaf 2015 paar keer besteld bij Tabernalzaden (die zijn goed, snel en goede kwaliteit) maar eigenlijk steevast ieder jaar bij Garantzaden die ik nog beter vind.
Die zijn het goedkoopst, levering in paar dagen en kwalitatief goede zaden die goed opkomen. Hebben eigen zaden en merken, de ene keer krijg je engels zaad, dan weer van Vreeken, Douma enzovoort.
Altijd goed.

In 2017 geemigreerd en sindsdien gewoon op mijn werk in Nederland laten bezorgen. Ging goed, tot deze week

Door coronacrisis kan ik op mijn werk niet het pakje ontvangen. Op de website staat levering in BeNeLux standaard. Maar wanneer je elders in EU wil laten leveren, moest je even contact opnemen.
Dat deed ik dus na 5 jaar bestellen van tamelijk grote bestellingen.
De man aan de telefoon was bot en kapte gesprek direct af; Hij leek helemaal niet blij te zijn met een telefoontje en al helemaal niet met de vraag om naar Duitsland te versturen. Dat doet hij niet, punt.

Ik heb nu een grote, duurdere bestelling gedaan bij Samenshop24, een zaadhandel hier in de omgeving. Daar had ik afgelopen jaar ook twee keer wat besteld. Zij verkopen ook groot verpakkingen wat wel praktisch is. Verleden jaar dus Mais besteld en later nog eens wat kruidenzaden.
Eens kijken hoe zij deze grote bestelling gaan behandelen en hoe de kwaliteit zal zijn.

Ik had dus liever opnieuw de loftrompet over Garantzaden opgestoken, maar voor hun onvriendelijke telefoongesprek en onbereidwilligheid naar Duitsland te sturen (ondanks mededeling op website), krijgen zij dit jaar een koude douche.

[ Bericht 1% gewijzigd door marcel.de op 24-01-2021 15:12:09 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 24 januari 2021 @ 08:30:36 #16
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197603445
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik was laatst bij de Welkoop, het deel met zaden was afgezet, wat me enigszins verbaasde.
Welkoop is qua zaden behoorlijk prijzig. En omdat de zaden niet tot de eerste levensbehoeften gerekend zullen worden :? moeten zij dit afzetten. Zoiets als de Bruna die wel postzegels maar geen enveloppen mocht verkopen.

Intratuin is ook tamelijk duur qua zaden en kwam deel niet op. Dan gokte ik liever op de zaden van Lidl ad 19 cent per zakje. Daar hebben we jaren lang wel plezier van (ronde courgette, watermeloentjes en augurken). Wortels, bieten en sla deden het wat minder.

Gewoon online bestellen, wordt het netjes thuis bezorgd en heb je uren online surfplezier
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_197604969
De supermarkten hebben inderdaad ook van die torens staan met zaden. Zelfs de Plus bij ons heeft dat.

Vreeken gaat soms ook erg goed maar als je wat populairs hebt kan het enorm lang duren omdat ze het niet aankunnen. Al zetten ze echt heel veel extra personeel in om het wel voor elkaar te krijgen.

En ja het is nog enorm koud maar pepers en paprika's duren echt lang voordat ze kiemen (als je de deno methode niet gebruikt en zelfs dan groeien ze nog traag). Dus daar kan je wel begonnen worden met kweken.

De tomaten wacht ik ook nog even mee. Bovendien is de vensterbank nu even vol. Zodra wat ruimte ontstaat, want de kolen en de uien gaan zodra ze ontkiemt zijn na wat afharding in koudere ruimten mee naar kas (die onverwarmd is).
  zondag 24 januari 2021 @ 11:15:27 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197605266
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:30 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Welkoop is qua zaden behoorlijk prijzig. En omdat de zaden niet tot de eerste levensbehoeften gerekend zullen worden :? moeten zij dit afzetten. Zoiets als de Bruna die wel postzegels maar geen enveloppen mocht verkopen.

Intratuin is ook tamelijk duur qua zaden en kwam deel niet op. Dan gokte ik liever op de zaden van Lidl ad 19 cent per zakje. Daar hebben we jaren lang wel plezier van (ronde courgette, watermeloentjes en augurken). Wortels, bieten en sla deden het wat minder.

Gewoon online bestellen, wordt het netjes thuis bezorgd en heb je uren online surfplezier
Bizar dat zaden geen eerste levensbehoefte zijn en bijv. Breezers wel!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197605933
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bizar dat zaden geen eerste levensbehoefte zijn en bijv. Breezers wel!
Op zaden zit geen accijns, en juist in deze tijd zal er achter de deuren flink gezopen worden. Dus tel uit je winst voor de overheid
pi_197607172
Wat doen jullie tegen slakken? Ik heb al jaren van die aaltjes besteld en verspreid, maar volgens mij lachen de slakken daarom.
Ik vang ze ook met bier (jakkes, dat glibberige schaaltje met dode slakkenpap) en halfrotte tomaten, ik heb egels in de tuin, ook eens een pad opgepakt en naar mij verhuisd, maar het slakkenlegioen dunt maar niet uit.
Ik wordt echt gek van die beesten, ze vreten alles aan of op.
En die smerige sporen zijn ook nauwelijks van groente af te wassen.
  zondag 24 januari 2021 @ 13:18:02 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197607357
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 13:08 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat doen jullie tegen slakken? Ik heb al jaren van die aaltjes besteld en verspreid, maar volgens mij lachen de slakken daarom.
Ik vang ze ook met bier (jakkes, dat glibberige schaaltje met dode slakkenpap) en halfrotte tomaten, ik heb egels in de tuin, ook eens een pad opgepakt en naar mij verhuisd, maar het slakkenlegioen dunt maar niet uit.
Ik wordt echt gek van die beesten, ze vreten alles aan of op.
En die smerige sporen zijn ook nauwelijks van groente af te wassen.
Kippen. Laat ik vrij lopen, houden de slakken goed onder controle.
Verder veel bomen zodat ik andere vogels heb.
Eenden schijnen het beste te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197609778
Toen ik nog een grote moestuin had bestelde ik mijn (biologische) zaden bij De Bolster in Epe.
Toen nog met papieren bestelformuliertjes maar dat kan nu ook makkelijk online.
Misschien een tip voor de moestuiniers alhier :)
pi_197609951
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:41 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik kom het wel ophalen O+
Prima! ;) Ik zal je op de hoogte houden.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_197609966
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 15:23 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Prima! ;) Ik zal je op de hoogte houden.
Disclaimer: mits je niet in Friesland, Zeeland of Limburg woont. :') :D

Edit: of misschien dan ook wel, leven kan raar lopen. :D
Sterkheidsbaas van alles.
pi_197610134
Als de woonplaats in je profiel klopt, woon je hier ongeveer 10-15 km vandaan. Dat is te overzien denk ik.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_197610317
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 15:17 schreef Kanaroe het volgende:
Toen ik nog een grote moestuin had bestelde ik mijn (biologische) zaden bij De Bolster in Epe.
Toen nog met papieren bestelformuliertjes maar dat kan nu ook makkelijk online.
Misschien een tip voor de moestuiniers alhier :)
Bolster en vanderwal zijn hier ook de favoriete adressen.

Vreeken is goed voor speciale dingen, die je niet per se, en zeker niet snel, nodig hebt. De baas blijft een aardige vent en de winkel prachtig, en als ze tijd hebben zijn ze ook reuze klantvriendelijk, maar voor bestellingen van wat je binnen 3 maand nodig hebt, zijn ze te traag/te onbetrouwbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 januari 2021 @ 16:26:03 #27
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_197611604
Zijn er serieus mensen hier die nu 't (voor-)zaaiseizoen begint nu pas zaden gaan bestellen? Zoiets doe je toch in november of zo? Dan maken die 2 maanden wachten op je pakketje ook niet meer uit.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_197611612
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2021 15:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Bolster en vanderwal zijn hier ook de favoriete adressen.

Vreeken is goed voor speciale dingen, die je niet per se, en zeker niet snel, nodig hebt. De baas blijft een aardige vent en de winkel prachtig, en als ze tijd hebben zijn ze ook reuze klantvriendelijk, maar voor bestellingen van wat je binnen 3 maand nodig hebt, zijn ze te traag/te onbetrouwbaar.
Helemaal mee eens, ook wat betreft Vreeken :)
pi_197612003
Oh ja, ik was De Bolster vergeten. De Nieuwe Tuin trouwens ook. Maar stiekem vind ik De Tuinschuur toch het leukst. Zo'n sympathiek initiatief ook. En leuk geprijsd ook, vooral voor biologisch zaad.
Spoilers!
pi_197614791
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 13:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kippen. Laat ik vrij lopen, houden de slakken goed onder controle.
Verder veel bomen zodat ik andere vogels heb.
Eenden schijnen het beste te zijn.
De buurvrouw heeft ooit kippen gehad, maar daar kregen we gratis ratten bij. En hoe verleid ik een eend in mijn stadstuin te landen? Mijn moestuin in Frankrijk zal dit jaar wel weer niets worden, ik zie mezelf daar niet eind februari zaaien en poten. Daar heb ik gek genoeg nooit naaktslakken. Ik hoop dat Nederland een beetje opschiet met vaccineren, wat dat betreft lijken ze hier ook wel slakken.
pi_197614837
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:03 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

De buurvrouw heeft ooit kippen gehad, maar daar kregen we gratis ratten bij. En hoe verleid ik een eend in mijn stadstuin te landen?
Nee, daar neem je tamme eenden voor. Het beste loopeenden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197615607
quote:
2s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, daar neem je tamme eenden voor. Het beste loopeenden.
Gaaf. O+

Vreten ze dan niet je moestuin kaal? Ik dacht dat kippen bijv. altijd alles wegvraten.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_197615895
quote:
2s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:30 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Gaaf. O+

Vreten ze dan niet je moestuin kaal? Ik dacht dat kippen bijv. altijd alles wegvraten.
Ze zijn goed te trainen/te leiden. Niet tot het afblijven van je plantjes, maar wel bijvoorbeeld 1 uurtje per dag slakken grazen en daarna netjes door het hekje de moestuin weer uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197615916
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zijn goed te trainen/te leiden. Niet tot het afblijven van je plantjes, maar wel bijvoorbeeld 1 uurtje per dag slakken grazen en daarna netjes door het hekje de moestuin weer uit.
Gaaf O+

Het is dat ik daar geen plek voor heb :D
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 25 januari 2021 @ 08:52:43 #35
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197626525
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zijn goed te trainen/te leiden. Niet tot het afblijven van je plantjes, maar wel bijvoorbeeld 1 uurtje per dag slakken grazen en daarna netjes door het hekje de moestuin weer uit.
Oh wow. Wij hebben muskuseenden, die richten zich op alles wat op hun pad komt. Slakken, sla, kool. Als het enigszins door de snavel past, wordt het meegenomen. Flierbessen struikken zijn van hun bast gestript en ontdaan van blad.
Onze kippen zijn nog erger, die schrokken alles zo snel mogelijk weg.

Onze ganzen gaan behoedzamer te werk, maar die richten zich dan weer niet op slakken.

Trouwens; de muskuseenden vangen dan wel weer woelmuizen en muizen en hebben zelfs een keer een rat onder handen genomen. Daarvoor zijn ze wel erg handig :s)
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_197626565
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 08:52 schreef marcel.de het volgende:
Oh wow.
Voor de duidelijkheid: ik praat alleen maar internet na hoor! Er is een wijnbouwer ergens waarvan ik wel eens filpjes gezien heb van z'n loopeenden die 1 uurtje per dag slakken mogen vreten uit de wijnranken.

Ik heb geen eenden. Wel kippen. Die vreten wel veel maar niet alles op, maar mollen wel alles wat klein is door er lekker in te krabben. In de winter mogen ze van mij wel in de moestuin.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197626601
quote:
11s.gif Op maandag 25 januari 2021 08:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ik praat alleen maar internet na hoor! Er is een wijnbouwer ergens waarvan ik wel eens filpjes gezien heb van z'n loopeenden die 1 uurtje per dag slakken mogen vreten uit de wijnranken.

Ik heb geen eenden. Wel kippen. Die vreten wel veel maar niet alles op, maar mollen wel alles wat klein is door er lekker in te krabben. In de winter mogen ze van mij wel in de moestuin.
Dora kan wel keer mollen komen vangen in je tuin. Graaft ze wel ook heel je tuin naar de klote, want ze volgt de gangen, maar ben je wel van je mollen af. :Y)
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 25 januari 2021 @ 09:19:04 #38
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197626782
Trouwens even een zijsprongetje; Ik bestelde gisteravond bij Jansen Zaden en kreeg vanochtend vroeg al een melding van DHL dat er een pakketmelding is aangemaakt. Dat lijkt dus reuzesnel te gaan.

Moest Hartmais hebben om zelf maismeel te gaan maken. Die hebben zij.
Evenals gekleurde snijbiet voor een leuke prijs en rode spitskool.
Eens zien hoe snel ik het hier ontvang en wat de kwaliteit is.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_197629848
Wat zaaien jullie eigenlijk allemaal binnen voor?

Ik heb geen kas of koude bak, en zit enorm te twijfelen over wat wel/niet voorzaaien. Ik heb wel plekken in huis die zonnig maar vrij koel zijn.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 25 januari 2021 @ 12:57:40 #40
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197630044
quote:
2s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:43 schreef Lonaa het volgende:
Wat zaaien jullie eigenlijk allemaal binnen voor?

Ik heb geen kas of koude bak, en zit enorm te twijfelen over wat wel/niet voorzaaien. Ik heb wel plekken in huis die zonnig maar vrij koel zijn.
Wij kweken het grootste deel voor. Zon is inderdaad wel benodigd. Kweekbakjes wellicht aanschaffen, die werken als een soort minikasje. Action heeft dit vaak in het assortiment vanaf februari. Als die ooit open gaan, daar eens kijken? Of online.
Wat is vrij koel? Als het rond 15 graden is kan het vaak best wel uit hoor.
Je moet alleen uitkijken dat je stekjes niet te vroeg klaar zijn om uit te planten. Het kan tot half mei vriezen.
Verder moet je met de huidige winterzon uitkijken dat de stekjes niet "fileren".
Dan worden ze erg lang en dun en groeien als het ware naar de weinige zon op een dag, en groeien dan krom en dun uit.
Het enthousiasme en de voorpret zijn goed, maar te vroeg beginnen heeft ook niet veel zin.
Tenzij je ook kiemgroenten wil eten :+

Jansen Zaden bevestigde ook per mail met een nota en dat de bestelling wordt verwerkt. Gister, zondagavond besteld, vanochtend vroeg aangemeld bij DHL en de verwerking lijkt hoopvol.
Veel zaadhandelaren melden op de website het gigadruk te hebben, nog drukker dan normaal als gevolg van de lockdown.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_197630363
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:57 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Wij kweken het grootste deel voor. Zon is inderdaad wel benodigd. Kweekbakjes wellicht aanschaffen, die werken als een soort minikasje. Action heeft dit vaak in het assortiment vanaf februari. Als die ooit open gaan, daar eens kijken? Of online.
Wat is vrij koel? Als het rond 15 graden is kan het vaak best wel uit hoor.
Je moet alleen uitkijken dat je stekjes niet te vroeg klaar zijn om uit te planten. Het kan tot half mei vriezen.
Verder moet je met de huidige winterzon uitkijken dat de stekjes niet "fileren".
Dan worden ze erg lang en dun en groeien als het ware naar de weinige zon op een dag, en groeien dan krom en dun uit.
Het enthousiasme en de voorpret zijn goed, maar te vroeg beginnen heeft ook niet veel zin.
Tenzij je ook kiemgroenten wil eten :+

Jansen Zaden bevestigde ook per mail met een nota en dat de bestelling wordt verwerkt. Gister, zondagavond besteld, vanochtend vroeg aangemeld bij DHL en de verwerking lijkt hoopvol.
Veel zaadhandelaren melden op de website het gigadruk te hebben, nog drukker dan normaal als gevolg van de lockdown.
Ja, ik ken de risico's :+ Vandaar ook de vraag 'wat zaaien jullie voor'. :7

Ik heb vensterbanken met zon, vensterbanken zonder zon, koude kamers en 'kamertempratuur'kamers.

Was gewoon benieuwd, want ik ben mn jaarplanning aan het maken en aan het overwegen of ik bijv. eind februari snijbiet voor ga zaaien in huis, of in maart pas buiten.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 25 januari 2021 @ 13:20:28 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197630449
quote:
11s.gif Op maandag 25 januari 2021 08:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ik praat alleen maar internet na hoor! Er is een wijnbouwer ergens waarvan ik wel eens filpjes gezien heb van z'n loopeenden die 1 uurtje per dag slakken mogen vreten uit de wijnranken.

Ik heb geen eenden. Wel kippen. Die vreten wel veel maar niet alles op, maar mollen wel alles wat klein is door er lekker in te krabben. In de winter mogen ze van mij wel in de moestuin.
Ik heb zelfs de ren uitgebreidt naar een stuk grond wat ik ontginnen wil. Daar zitten mijn kippen dus meestal en het idee is dat zij daar alle onkruid-zaadjes uit de grond gepikt hebben voordat ik zelf ga inzaaien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 27 januari 2021 @ 15:12:26 #43
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197669370
Jansen Zaden bij wie ik zondagavond bestelde, leverde vandaag vanuit Nederland in Duitsland. Zaad zit in eigen foliezakjes zonder foto's waarop de achterzijde inhoud, naam en latijnse naam zijn geprint met zaai-instructies.
Ziet er goed uit

Helaas stuurden zij 10 in plaats van de gevraagde 100gram Jerry Petersen Blue mais.
Gebeld, zij sturen morgen alsnog de gevraagde hoeveelheid, post naar Dld was net weg.
Netjes en vriendelijk te woord gestaan. Vertelde dat het druk was met bestellingen en dit er daardoor insloop. Geen probleem natuurlijk, kan gebeuren.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 27 januari 2021 @ 16:35:01 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197670722
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:12 schreef marcel.de het volgende:
Jansen Zaden bij wie ik zondagavond bestelde, leverde vandaag vanuit Nederland in Duitsland. Zaad zit in eigen foliezakjes zonder foto's waarop de achterzijde inhoud, naam en latijnse naam zijn geprint met zaai-instructies.
Ziet er goed uit

Helaas stuurden zij 10 in plaats van de gevraagde 100gram Jerry Petersen Blue mais.
Gebeld, zij sturen morgen alsnog de gevraagde hoeveelheid, post naar Dld was net weg.
Netjes en vriendelijk te woord gestaan. Vertelde dat het druk was met bestellingen en dit er daardoor insloop. Geen probleem natuurlijk, kan gebeuren.
Hoeveel m2 moestuin heb jij wel niet met al je bestellingen en hoeveel kindermonden moet je ermee voeden?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 28 januari 2021 @ 07:14:11 #45
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197679834
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 16:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoeveel m2 moestuin heb jij wel niet met al je bestellingen en hoeveel kindermonden moet je ermee voeden?
Wij willen maismeel maken van deze mais.
En ja, wij proberen een stukje zelfvoorzienend te leven. Is nog in ontwikkeling aangezien we nog in de opbouw zitten. Maar waarschijnlijk komen we qua groente nu het jaar rond en konden we zelfs eens per week in de zomer wat verse groente aan de buren schenken.

Wat het huidige formaat aan moestuin is weet ik niet precies. Het grondstuk is 3000m2 en een deel is moestuin. De rest is tuin, woning, blokhut, schuur, stukje bos en dierenverblijf.

En qua hoeveelheid zaad; was wel handig een grootverpakking. Hebben wij ook nog wat in 2022 tesamen met zaad wat we zelf over willen houden om zo ook langzaam op dat vlak meer zelfvoorzienend te worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door marcel.de op 28-01-2021 07:20:12 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 31 januari 2021 @ 18:51:59 #46
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197750239
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 18:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het wordt volgende week 12 graden! En dan is het 30 januari!!
Tevreden?
Het komt nu vast goed met je rabarberplantjes
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 31 januari 2021 @ 19:25:15 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197750810
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 18:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Tevreden?
Het komt nu vast goed met je rabarberplantjes
Haha. Inderdaad . Die hing er vanmorgen slap mij.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197752211
Hebben jullie ervaring met alpaca/paardenmest?
Children of the night. What music they make.
  zondag 31 januari 2021 @ 20:54:29 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197752542
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:38 schreef DeHovenier het volgende:
Hebben jullie ervaring met alpaca/paardenmest?
Allebei of en/of?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197752938
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Allebei of en/of?
Alpaca vooral, maar hier in de buurt zit een manege en die paarden laten weleens wat vallen voor de stoep :P
De alpaca's schijten iedere dag dus wil een mesthoop maken om hun poep op te vangen en te bewaren.

Mijn vraag is of ik de mest gelijk op de grond kan gooien of moet ik alles eerst op een hoop gooien voor 4/5 maanden?

Heb 14 verhoogde bakken met tuingrond, totale werkoppervlakte is 50 m2.
Children of the night. What music they make.
  zondag 31 januari 2021 @ 21:19:13 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197753134
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:10 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Alpaca vooral, maar hier in de buurt zit een manege en die paarden laten weleens wat vallen voor de stoep :P
De alpaca's schijten iedere dag dus wil een mesthoop maken om hun poep op te vangen en te bewaren.

Mijn vraag is of ik de mest gelijk op de grond kan gooien of moet ik alles eerst op een hoop gooien voor 4/5 maanden?

Heb 14 verhoogde bakken met tuingrond, totale werkoppervlakte is 50 m2.
Je moet mest sowieso eerst maanden laten rijpen. Daarnaast wordt paardenmest vaak afgeraden vanwege alle onkruidzaden die er in zouden zitten. Daarom is die ook gratis.
Ik zou voor 5 euro liever een halve kuub oude stalmest halen (koe)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197753240
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je moet mest sowieso eerst maanden laten rijpen. Daarnaast wordt paardenmest vaak afgeraden vanwege alle onkruidzaden die er in zouden zitten. Daarom is die ook gratis.
Ik zou voor 5 euro liever een halve kuub oude stalmest halen (koe)
Waarom koestalmest?
Children of the night. What music they make.
  zondag 31 januari 2021 @ 21:29:00 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197753291
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:25 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Waarom koestalmest?
Minder onkruidzaad en alle stro is goed voor de bodemstructuur
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197753343
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Minder onkruidzaad en alle stro is goed voor de bodemstructuur
Koeien en paarden grazen toch allebei?
Children of the night. What music they make.
  zondag 31 januari 2021 @ 22:13:56 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197754201
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:32 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Koeien en paarden grazen toch allebei?
Paarden schijnen meer onkruid te ete.n.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197754448
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:32 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Koeien en paarden grazen toch allebei?
Koeien grazen anders. De weides van de meeste koeien zijn enorm verarmd waardoor er weinig anders groeit dan gras. En belangrijker, een koe verteert onkruidzaden veel meer dan een paard. Bij een paard komen de zaden er kiemkrachtiger uit. Je kunt wel paardenmest gebruiken maar dan moet je het 8-12 maanden laten liggen.

Ezels schijnen beter te verteren dan paarden. Ik kijk steeds met afgunst als ik de ezels van mijn buren zie poepen ;) Ik heb helaas nog geen plekje waar ik een mesthoop 6-8 maanden kan laten liggen. Onze tuin zit nog in de fase waarin constant alles verplaatst moet worden.
Spoilers!
pi_197846717
@LXIV ik moet de hele week bij de weersvoorspellingen denken aan je rabarberplantenn :D :')

Heeft wel tot gevolg gehad dat ik nu ook een rabarberplant in de tuin wil voor taart en andere lekkere rabarber-dingen. c_/

Moet nog wel even bedenken welk ras en waar ie dan moet. Misschien moet ie eerste jaar in een grote pot wegens moeite met de definitieve tuininrichting. :')
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 10:17:24 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197847615
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 08:37 schreef Lonaa het volgende:
@:LXIV ik moet de hele week bij de weersvoorspellingen denken aan je rabarberplantenn :D :')

Heeft wel tot gevolg gehad dat ik nu ook een rabarberplant in de tuin wil voor taart en andere lekkere rabarber-dingen. c_/

Moet nog wel even bedenken welk ras en waar ie dan moet. Misschien moet ie eerste jaar in een grote pot wegens moeite met de definitieve tuininrichting. :')
Ik heb maar 1 plant hoor! Maar die is wel goed gegroeid. Je kunt een rabarber het best op een stukje plaatsen waar hij lang kan blijven staan (jaren) en dat erg vruchtbaar is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197847953
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 10:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb maar 1 plant hoor! Maar die is wel goed gegroeid. Je kunt een rabarber het best op een stukje plaatsen waar hij lang kan blijven staan (jaren) en dat erg vruchtbaar is.
Ik weet nog niet hoe de lay-out van ons "gras"veld wordt en ik denk dat ie daar moet, want de border is 'vol'.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 8 februari 2021 @ 18:01:40 #60
483951 maxwell450
Ik ben Maxwell!
pi_197893261


Vraagje, wie gebruikt er allemaal een kas? Ik ben me een beetje aan het orienteren op hoe ik mijn moestuin wil inrichten, lijkt me wel fijn om de mogelijkheid te hebben om de temperatuur te kunnen regelen en met strenge vorst/sneeuw door te kunnen werken..

Prijzen lopen nogal uit als je een grote wilt, wat zijn naast de prijs andere nadelen van een kas?

Bedankt! :)
Maxwell
pi_197901022
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:01 schreef maxwell450 het volgende:
[ afbeelding ]

Vraagje, wie gebruikt er allemaal een kas? Ik ben me een beetje aan het orienteren op hoe ik mijn moestuin wil inrichten, lijkt me wel fijn om de mogelijkheid te hebben om de temperatuur te kunnen regelen en met strenge vorst/sneeuw door te kunnen werken..

Prijzen lopen nogal uit als je een grote wilt, wat zijn naast de prijs andere nadelen van een kas?

Bedankt! :)
Ik lees even mee, want ik wil ook een kas gaan neerzetten.
pi_197901249
Ik heb gisteren maar mijn tomaten gedeno'd. 27 stuks.
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 14:00:13 #63
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197906214
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:01 schreef maxwell450 het volgende:
[ afbeelding ]

Vraagje, wie gebruikt er allemaal een kas? Ik ben me een beetje aan het orienteren op hoe ik mijn moestuin wil inrichten, lijkt me wel fijn om de mogelijkheid te hebben om de temperatuur te kunnen regelen en met strenge vorst/sneeuw door te kunnen werken..

Prijzen lopen nogal uit als je een grote wilt, wat zijn naast de prijs andere nadelen van een kas?

Bedankt! :)
Ik heb in het verleden een Popular106 kas gehad. Die beviel goed en waren voldoende materialen bestelbaar voor als er iets versleet enzo. Destijds bij Welkoop gekocht en ik zie dat hij nu opnieuw in de aanbieding is

Later zo'n goed koop lichtgewicht kasje gehad met van die kunststofplaten. Die waaiden gewoon uit de sponningen op het Groningse land

We zijn naar Duitsland verhuisd en wonen vlak aan de kust. Hier giert de wind nog harder dan in Groningen. Verleden jaar dus een diepte-inverstering gedaan voor een Juliana kas met extra stevig glas.


Glas blijft mooi, kunststofplaten verweren. Die laatste zijn vaak wat goedkoper. Glas blijft mooier, maar kan wel meer schade opleveren. En glas laat soms wel te veel zon door. Doeken of witsel voorkomen dan de plantjes verschroeien.

Dit is onze Juliana, het was geen goedkope zegmaar





[ Bericht 3% gewijzigd door marcel.de op 09-02-2021 14:12:58 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  dinsdag 9 februari 2021 @ 14:11:43 #64
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197906458
error
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_198130471
Mijn rabarber was in het najaar per ongeluk onder een bult aarde terecht gekomen maar ik heb hem voorzichtig uitgegraven en hij komt weer op *O*

Ik heb gisteren mijn moestuinbak leeggetrokken en omgespit. Er zaten lekker dikke wormen in.

Als je een muntplant weghaalt, groeit die dan weer aan uit stukjes wortel (net als zevenblad)? Of is hij weg als alle stengels weg zijn?
  zondag 21 februari 2021 @ 16:46:45 #66
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198132055
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:04 schreef Hupje het volgende:
Mijn rabarber was in het najaar per ongeluk onder een bult aarde terecht gekomen maar ik heb hem voorzichtig uitgegraven en hij komt weer op *O*

Ik heb gisteren mijn moestuinbak leeggetrokken en omgespit. Er zaten lekker dikke wormen in.

Als je een muntplant weghaalt, groeit die dan weer aan uit stukjes wortel (net als zevenblad)? Of is hij weg als alle stengels weg zijn?
Ja de kans is groot dat de munt weer lekker gaat woekeren
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 16:59:57 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198132281
Beetje laat, maar ja, eerder was het geen goed weer of had ik geen tijd/zin: vandaag de appel en perenbomen gesnoeid en tevens wat zwavel op gespoten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198132599
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 16:46 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ja de kans is groot dat de munt weer lekker gaat woekeren
Ok, dan let ik er de komende tijd op dat ik alles weghaal. En als dat echt niet lukt, vul ik de bak opnieuw. De munt staat nu in een eigen kleinere bloempot :D
pi_198132731


Gisteren de moestuinbak klaar gemaakt. Moet nog eea snoeiwerk doen ook bij een paar fruitboompjes. De winterpostelein mag nog even staan die eet ik deze week nog op
pi_198137410
Ik heb gisteren de moestuinbakken ook deels leeg gehaald. Ik vond het leuk om te zien hoe goed kolen (ook paksoi en broccoli), rucola, romaine en diverse kruiden tegen de sneeuw kunnen. Uiteraard hebben de knolselderij en pastinaak de kou ook overleefd.
Mizuna, snijbiet en mosterdblad kunnen niet tegen sneeuw. Goed om te weten.

Inmiddels groeien de pepers, paprika's, tomaten en aubergines goed onder de groeilamp. De tuinbonen zijn ook opgekomen. Op bloemkool, prei en daslook wacht ik nog.
Komende week doe ik nog een zaairondje.
Spoilers!
  zondag 21 februari 2021 @ 21:05:37 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198137468
Dit weekeinde heerlijk kunnen werken. Van allerlei dingen voorgezaaid. Halve serre staat nu vol met bakken. Volgende maand de maart-inzaaingen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 21 februari 2021 @ 21:06:29 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198137493
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren de moestuinbakken ook deels leeg gehaald. Ik vond het leuk om te zien hoe goed kolen (ook paksoi en broccoli), rucola, romaine en diverse kruiden tegen de sneeuw kunnen. Uiteraard hebben de knolselderij en pastinaak de kou ook overleefd.
Mizuna, snijbiet en mosterdblad kunnen niet tegen sneeuw. Goed om te weten.

Inmiddels groeien de pepers, paprika's, tomaten en aubergines goed onder de groeilamp. De tuinbonen zijn ook opgekomen. Op bloemkool, prei en daslook wacht ik nog.
Komende week doe ik nog een zaairondje.
Heb je een kas met groeilampen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198138244
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heb je een kas met groeilampen?
Nee, geen kas nog helaas.

Ik heb twee van deze bakken. Momenteel staat alleen de ene die boven de radiator past aan. Hij staat propvol. Het duurt niet lang meer voor ik de tweede bak ook in gebruik ga nemen.

Spoilers!
  zondag 21 februari 2021 @ 21:59:48 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198138859
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nee, geen kas nog helaas.

Ik heb twee van deze bakken. Momenteel staat alleen de ene die boven de radiator past aan. Hij staat propvol. Het duurt niet lang meer voor ik de tweede bak ook in gebruik ga nemen.

[ afbeelding ]
Lijkt wel een zonnehemel. Kost dat niet ontzettend veel electriciteit voor wat plantjes? Zelfs voor wiet moet je de stroom nog stelen om rendabel te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198138932
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Lijkt wel een zonnehemel. Kost dat niet ontzettend veel electriciteit voor wat plantjes? Zelfs voor wiet moet je de stroom nog stelen om rendabel te zijn.
Dat valt wel mee. Het zijn ledlampen. We hebben zonnepanelen. En een hobby mag ook best wat kosten.

Er staan nu zo'n 100 planten onder.
Spoilers!
pi_198139905
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren de moestuinbakken ook deels leeg gehaald. Ik vond het leuk om te zien hoe goed kolen (ook paksoi en broccoli), rucola, romaine en diverse kruiden tegen de sneeuw kunnen. Uiteraard hebben de knolselderij en pastinaak de kou ook overleefd.
Mizuna, snijbiet en mosterdblad kunnen niet tegen sneeuw. Goed om te weten.

Inmiddels groeien de pepers, paprika's, tomaten en aubergines goed onder de groeilamp. De tuinbonen zijn ook opgekomen. Op bloemkool, prei en daslook wacht ik nog.
Komende week doe ik nog een zaairondje.
Hier komt de daslook al sinds een week of wat uit de grond.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_198153060
Hier piept ook daslook uit de pot :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198153504
Zaterdag de ramen van de kas schoongemaakt. Kolen gezaaid en de te hoog geworden tuinbonen op hoop van zegen in de tuin gezet. Begonnen. *O*
  maandag 22 februari 2021 @ 21:25:49 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198153792
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 21:12 schreef Oceanonix het volgende:
Zaterdag de ramen van de kas schoongemaakt. Kolen gezaaid en de te hoog geworden tuinbonen op hoop van zegen in de tuin gezet. Begonnen. *O*
Kun je kool al zo vroeg zaaien in de koude grond?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198154494
Ja, hier moet ik zijn. Denk ik.
Heeft iemand ervaring met stekken van rozemarijn?
Op internet lees ik van alles: in potgrond, stekgrond, in water.
Van aug t/m oktober. Of in het Voorjaar.
Nu heb ik het in de agenda staan voor eind maart.

Wat ik heb: een rozemarijnplant in de volle grond, stekpoeder, potaarde, kweekpotjes die in de volle grond kunnen. En éen vensterbank op het westen.
Ik dacht een stuk of 5 stekjes in een potje en tzt naar buiten.
Wie oh wie?

Vakantie op Sicilië:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198155292
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:05 schreef AnneX het volgende:
Ja, hier moet ik zijn. Denk ik.
Heeft iemand ervaring met stekken van rozemarijn?
Op internet lees ik van alles: in potgrond, stekgrond, in water.
Van aug t/m oktober. Of in het Voorjaar.
Nu heb ik het in de agenda staan voor eind maart.

Wat ik heb: een rozemarijnplant in de volle grond, stekpoeder, potaarde, kweekpotjes die in de volle grond kunnen. En éen vensterbank op het westen.
Ik dacht een stuk of 5 stekjes in een potje en tzt naar buiten.
Wie oh wie?

Vakantie op Sicilië:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vorig jaar heb ik zelf een aantal stekjes van een grote plant gewoon in de grond gestoken. En een aantal (niet allemaal) sloegen aan. Ik heb de takjes afgescheurd van de grote plant. Dus geen net snijvlak maar gewoon een beetje ruw.

Nu heb ik dit jaar weer een normaal formaat rozemarijn. De moederplant was wat te groot geworden.
pi_198157013
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:05 schreef AnneX het volgende:
Ja, hier moet ik zijn. Denk ik.
Heeft iemand ervaring met stekken van rozemarijn?
Op internet lees ik van alles: in potgrond, stekgrond, in water.
Van aug t/m oktober. Of in het Voorjaar.
Nu heb ik het in de agenda staan voor eind maart.

Wat ik heb: een rozemarijnplant in de volle grond, stekpoeder, potaarde, kweekpotjes die in de volle grond kunnen. En éen vensterbank op het westen.
Ik dacht een stuk of 5 stekjes in een potje en tzt naar buiten.
Wie oh wie?

Vakantie op Sicilië:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n prachtige haag wil ik ook wel O+

Ik kan het niet op Youtube vinden maar Monty Don doet het als volgt: toppen van een centimeter of 10-15 nemen en kaal maken op de bovenste 2 cm na. De onderkant in stekpoeder steken. Potje vullen met grind-grindmengsel. Stekjes aan de zijkant van het potje steken. Zo kan je 8 stekjes kwijt in een p9 potje.
Spoilers!
pi_198157159
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Zo'n prachtige haag wil ik ook wel O+

Ik kan het niet op Youtube vinden maar Monty Don doet het als volgt: toppen van een centimeter of 10-15 nemen en kaal maken op de bovenste 2 cm na. De onderkant in stekpoeder steken. Potje vullen met grind-grindmengsel. Stekjes aan de zijkant van het potje steken. Zo kan je 8 stekjes kwijt in een p9 potje.
En dan uiteindelijk gaat het dood van rozemarijn gaat altijd dood. :X ;(
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198157218
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:05 schreef Lonaa het volgende:

[..]

En dan uiteindelijk gaat het dood van rozemarijn gaat altijd dood. :X ;(
Ja :'( Al heb ik nu toch van 2 zakjes zaad 5 plantjes in leven gekregen en gehouden. Die zullen komend jaar dan wel dood gaan.
Spoilers!
pi_198157220
Hier ook de eerste dingen voor gezaaid. Leuk en spannend! *O*

Ik vlieg een beetje heen en weer tussen: we krijgen nooit de tuin vol en alles gaat vast mislukken en we hebben veel te veel en straks zitten we met een miljoen courgettes. :') Dit wordt beter, toch? :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_198157240
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:13 schreef Nanuke het volgende:
Hier ook de eerste dingen voor gezaaid. Leuk en spannend! *O*

Ik vlieg een beetje heen en weer tussen: we krijgen nooit de tuin vol en alles gaat vast mislukken en we hebben veel te veel en straks zitten we met een miljoen courgettes. :') Dit wordt beter, toch? :P
Nee, dat blijft eigenlijk gewoon. Bij mij wel in elk geval :D
Het gaat nu wat beter omdat ik weet wat we nodig hebben en wat past. Maar een restje stress vanwege te veel of te weinig blijft wel aanwezig. Dat is ook wel wat het leuk maakt natuurlijk.
Spoilers!
  dinsdag 23 februari 2021 @ 09:55:02 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198157650
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:13 schreef Nanuke het volgende:
Hier ook de eerste dingen voor gezaaid. Leuk en spannend! *O*

Ik vlieg een beetje heen en weer tussen: we krijgen nooit de tuin vol en alles gaat vast mislukken en we hebben veel te veel en straks zitten we met een miljoen courgettes. :') Dit wordt beter, toch? :P
Ik had vorig jaar met mijn jongste dochter courgettes gezaaid en die was veel te fanatiek geweest. Daar kwamen 16 planten uit. Daar heb ik er acht van heel vroeg uitgepoot, maar die bevroren niet en deden het prima.
Op zeker moment had ik op warme dagen in juli-augustus wel 10 courgettes per dag! Uitgedeeld aan vrienden, familie, buren, collega's en toen had ik nog over.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 09:56:09 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198157665
En dat waren dan echt van die hele grote courgettes, 4x groter dan in de winkel. 1 courgette was 3 liter soep.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198157733
Dank voor de tips voor de rozemarijn.
@Lonaa dood van de stekjes is dat na het stekken of na het zaaien?
@Lucky_Strike hóe oud zou de rozemarijnhaag zijn? Was een complete verrassing, nog nooit gezien.

En courgettes had de buurvrouw ook over in grote hoeveelheden.
Zelf heb ik er eens potten chutney meegemaakt. Was ook lekker!

Edit: Monty Don gevonden https://www.gardenersworl(...)e-rosemary-cuttings/
Nou lekker dan. Dat gaat een jaar duren voordat ze in de volle grond kunnen. -O-
Want dan is wortelgestel sterk genoeg. En stekken ná de bloei.
Met weinig geduld, denk ik dat heel eigenwijs ga zijn en ‘gewoon’ eind maart eraan begin. De rozemarijnhaag haal ik dit leven (toch) niet meer.

[ Bericht 37% gewijzigd door AnneX op 23-02-2021 10:13:52 ]
pi_198157743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik had vorig jaar met mijn jongste dochter courgettes gezaaid en die was veel te fanatiek geweest. Daar kwamen 16 planten uit. Daar heb ik er acht van heel vroeg uitgepoot, maar die bevroren niet en deden het prima.
Op zeker moment had ik op warme dagen in juli-augustus wel 10 courgettes per dag! Uitgedeeld aan vrienden, familie, buren, collega's en toen had ik nog over.
_O-

Ik had twee planten vorig jaar, zo'n 10 courgettes per week. Ik heb iedereen die ik tegenkwam gesmeekt of ze alsjeblieft courgettes wilden meenemen.

Dit jaar heb ik weer twee planten gepland. Want stel dat ze het toch niet goed doen of er een dood gaat. Waarschijnlijk heb ik dus weer hetzelfde probleem van een overschot.
Spoilers!
pi_198157779
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:02 schreef AnneX het volgende:
Dank voor de tips voor de rozemarijn.
@:Lonaa dood van de stekjes is dat na het stekken of na het zaaien?
@:Lucky_Strike hóe oud zou de rozemarijnhaag zijn? Was een complete verrassing, nog nooit gezien.

En courgettes had de buurvrouw ook over in grote hoeveelheden.
Zelf heb ik er eens potten chutney meegemaakt. Was ook lekker!
Lonaa en ik hebben slechte rozemarijnkarma. De rest van de wereld niet dus het ligt waarschijnlijk aan ons.

Ik denk dat zo'n haag wel tientallen jaren oud is. Echt prachtig. Wat zal het daar ook heerlijk ruiken.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 10:09:02 #92
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_198157804
Courgettes zijn wel de meeste dankbare planten ooit ja. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_198158028
Ik heb trouwens gele courgettes dit jaar. Die zijn tenminste makkelijk te vinden. Vorig jaar zag ik er nog wel eens een over het hoofd. Die grote zijn niet alleen minder lekker maar gebruiken ook te veel energie van de plant.
Spoilers!
pi_198158120
Ik wil 2 soorten courgette. En ik weet niet of ik wel met beide op 1 paard durf te wedden. Maar plantjes doodmaken vind ik ook wel ingewikkeld. ;( Dus uh, straks zit ik met 4 courgetteplanten :'(

Oh, en AnneX, wat LS zegt, het ligt aan mij (ons).
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198158140
Geen moestuin meer, maar lurk hier regelmatig.

Courgettes kun je ook prima inmaken/inleggen!
Even een werkje, maar lekker om te eten als zoetzuurtje, ook leuk om kado te geven in een pot met een strikje erom :)
  dinsdag 23 februari 2021 @ 10:36:36 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198158143
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb trouwens gele courgettes dit jaar. Die zijn tenminste makkelijk te vinden. Vorig jaar zag ik er nog wel eens een over het hoofd. Die grote zijn niet alleen minder lekker maar gebruiken ook te veel energie van de plant.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb trouwens gele courgettes dit jaar. Die zijn tenminste makkelijk te vinden. Vorig jaar zag ik er nog wel eens een over het hoofd. Die grote zijn niet alleen minder lekker maar gebruiken ook te veel energie van de plant.
Je moet ze niet al te groot laten worden inderdaad. Maar voor de soep mogen ze wel fors zijn hoor. Ik denk niet dat (per kg) een grote courgette meer energie kost dan een kleine.
Vorig jaar had ik ook gele courgettes erbij. Dat leken net bananen. Dat vertelde ik kinderen ook die in mijn moestuin kwamen kijken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198158544
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Je moet ze niet al te groot laten worden inderdaad. Maar voor de soep mogen ze wel fors zijn hoor. Ik denk niet dat (per kg) een grote courgette meer energie kost dan een kleine.
Vorig jaar had ik ook gele courgettes erbij. Dat leken net bananen. Dat vertelde ik kinderen ook die in mijn moestuin kwamen kijken.
Ik bedoel de energie die het kost voor de plant om zo'n enorme vrucht in leven te houden. Dat gaat ten koste van de groei van nieuwe vruchten.
Spoilers!
pi_198158961
Ingelezen en gekeken over rozemarijn stekken.
In ieder geval wacht ik tot eind april, misschien IJsheiligen - bedenk ik nu - met nemen van jonge scheuten, geen houtige stelen.
Dan gaat een deel in water en een deel met stekpoeder in potaarde in de vensterbank.
De potjes aarde in een bak waarin water, met beetje voeding als wortels zijn gevormd na +/- 4 weken.
Iemand heeft succes met (luguber) ‘afleggen’ / afbuigen van een tak, insnijden en in een pot grond ernaast/eronder laten wortelen.
Tot IJsheiligen (11 mei) .
  dinsdag 23 februari 2021 @ 18:54:02 #99
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198166575
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:34 schreef Lonaa het volgende:
Ik wil 2 soorten courgette. En ik weet niet of ik wel met beide op 1 paard durf te wedden. Maar plantjes doodmaken vind ik ook wel ingewikkeld. ;( Dus uh, straks zit ik met 4 courgetteplanten :'(

Oh, en AnneX, wat LS zegt, het ligt aan mij (ons).
Herkenbaar. Extra zaaien want misschien doen ze het niet. En dan zitten met 4 planten die je niet weg wil doen _O-

De rozemarijn is hier een flinke struik. Gaat nooit kapot en bloeit ieder jaar mooi.
pi_198166596
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 21:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je kool al zo vroeg zaaien in de koude grond?
nee, in de kas in potjes. Daardoor krijg ik een voorsprong ook omdat de slakken er minder goed bij kunnen. :D
  dinsdag 23 februari 2021 @ 19:48:49 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198168589
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 18:54 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

nee, in de kas in potjes. Daardoor krijg ik een voorsprong ook omdat de slakken er minder goed bij kunnen. :D
Ik zal dit weekeinde al wat bloemkool, broccoli en spitskool zaaien dan. Achter glas
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198176330
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 18:54 schreef gcjoel het volgende:

[..]

Herkenbaar. Extra zaaien want misschien doen ze het niet. En dan zitten met 4 planten die je niet weg wil doen _O-

De rozemarijn is hier een flinke struik. Gaat nooit kapot en bloeit ieder jaar mooi.
Rozemarijn is bij iedereen een flinke struik die nooit kapot gaat. :X :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198176338
Is er overigens iemand met wat verstand van het snoeien van kersenbomen?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198176347
quote:
2s.gif Op woensdag 24 februari 2021 07:53 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Rozemarijn is bij iedereen een flinke struik die nooit kapot gaat. :X :')
Enorm zou ik welhaast willen zeggen.
Niet kapot te krijgen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 24 februari 2021 @ 08:19:03 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198176542
Gebruiken jullie rozemarijn ook als keukenkruid? Kun je dan gewoon het hele jaar de tuin inlopen en een takje er vanaf knippen en dat bijvoorbeeld bij het vlees braden gebruiken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198176571
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 08:19 schreef LXIV het volgende:
Gebruiken jullie rozemarijn ook als keukenkruid? Kun je dan gewoon het hele jaar de tuin inlopen en een takje er vanaf knippen en dat bijvoorbeeld bij het vlees braden gebruiken?
Jazeker :9
Spoilers!
  woensdag 24 februari 2021 @ 08:28:52 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198176620
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 08:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Jazeker :9
Dan moet ik ook eens zo'n struikje regelen. Als dit het goed doet heb je er dus nauwelijks omkijken naar. Net als met lavas bijvoorbeeld.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198177639
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 08:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan moet ik ook eens zo'n struikje regelen. Als dit het goed doet heb je er dus nauwelijks omkijken naar. Net als met lavas bijvoorbeeld.
Met tijm werkt dat net zo. Ik heb in een bak op het balkon rozemarijn, tijm, oregano en selderij. Die laatste 2 zouden 1 jarig zijn maar doen het al 2 jaar goed. hoe ze de sneeuw en vorst hebben overleefd moet ik even afwachten.
We have far more in common than that which devides us..
pi_198177902
Ik lees graag mee over ervaringen met kruiden. Ik wil ook bakken met kruiden O+, maar liep er nu aan te denken om van die potten met verse kruiden bij de supermarkt kopen en dan die in de tuin zetten. Omdat ik geen idee heb hoe goed je kruiden kan opkweken. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_198177980
@Nanuke Dat werkt vaak ook prima, hoor!
  woensdag 24 februari 2021 @ 10:24:28 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198178053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 09:50 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Met tijm werkt dat net zo. Ik heb in een bak op het balkon rozemarijn, tijm, oregano en selderij. Die laatste 2 zouden 1 jarig zijn maar doen het al 2 jaar goed. hoe ze de sneeuw en vorst hebben overleefd moet ik even afwachten.
Het lijkt me wel leuk een hoekje te maken waar dan speciaal allemaal kruiden staan. Ik heb wel een paar dingen, maar echt een verzameling hebben is wat anders natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198178132
Buurvrouw heeft al jaren een vierkante meter geurende kruidenbak in volle grond, en ik mag mee plukken en snijden.
Oregano, thijm soorten, diverse muntsoorten ( in een pot vanwege woekeren) voor de thee, lavas, salie, dragon O+
De rozemarijn staat in een andere bak, die werd wat groot.
Gister zagen wij trouwens dat er al bloemetje zich vormen!
Volgens mij van een kweker, niet van de potjes van ah.
Ooit dacht ik dat de plantjes uit de supermarkt een idee waren.
Neen. Na een maandje wijlen de kruidenplantjes.
  woensdag 24 februari 2021 @ 10:32:34 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198178157
Het valt me wel op dat moestuinieren hier op FOK! echt een vrouwenzaak is. Dat terwijl bijna iedereen die ik ken en een moestuin is juist een man is. Ook van vroeger uit was het toch meer een mannending. Hoe zou dat nu komen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198178218
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 10:32 schreef LXIV het volgende:
Het valt me wel op dat moestuinieren hier op FOK! echt een vrouwenzaak is. Dat terwijl bijna iedereen die ik ken en een moestuin is juist een man is. Ook van vroeger uit was het toch meer een mannending. Hoe zou dat nu komen?
Twee van de acht buurmannen zijn diehard moestuinmannen.
Iedere dag in het seizoen. Vijf van de negen tuinen zijn (deels) moestuin.
Mijn tuin had alleen nog wat aardbeienplantjes. Ook niet meer.
De kweker verderop moet ook leven.
  woensdag 24 februari 2021 @ 10:47:33 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198178359
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 10:36 schreef AnneX het volgende:

[..]

Twee van de acht buurmannen zijn diehard moestuinmannen.
Iedere dag in het seizoen. Vijf van de negen tuinen zijn (deels) moestuin.
Mijn tuin had alleen nog wat aardbeienplantjes. Ook niet meer.
De kweker verderop moet ook leven.
Hier heeft bijna iedereen wel iets. Tenminste aardbeienplantjes, appelbomen, courgettes etc. Van mijn collega's heeft bijna niemand een moestuin. Het scheelt heel veel waar je woont. In het dorp waar ik woon wordt het niet eens echt als hobby gezien, maar gewoon iets wat er bij hoort.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198178889
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 10:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hier heeft bijna iedereen wel iets. Tenminste aardbeienplantjes, appelbomen, courgettes etc. Van mijn collega's heeft bijna niemand een moestuin. Het scheelt heel veel waar je woont. In het dorp waar ik woon wordt het niet eens echt als hobby gezien, maar gewoon iets wat er bij hoort.
Woon jij in mijn dorp?
Als stadse opgegroeid en werkend in de stad kwam ik thuis in het dorp met snel snel boodschappen doen ( voor 18 uur, tóen) en zag de spinazie ook in de moestuin staan.
Tja, zei een dorpse buurvrouw: “ik kijk eerst in de moestuin, dan in de kelderkast (stampvol met tientallen weckpotten) en ga dan naar de kruidenier” .
  woensdag 24 februari 2021 @ 12:13:18 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198179366
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef AnneX het volgende:

[..]

Woon jij in mijn dorp?

Die kans is klein> Ik woon in een pittoresk dorpje tussen Eindhoven en Den Bosch. Jij?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 februari 2021 @ 14:16:02 #118
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198180984
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 10:12 schreef Nanuke het volgende:
Ik lees graag mee over ervaringen met kruiden. Ik wil ook bakken met kruiden O+, maar liep er nu aan te denken om van die potten met verse kruiden bij de supermarkt kopen en dan die in de tuin zetten. Omdat ik geen idee heb hoe goed je kruiden kan opkweken. :P
Die van de supermarkt gaan vaak heel snel dood. Die zijn niet echt gemaakt om uit te planten.
Tuincentrum heeft vaak prima plantjes of zaad om zelf op te kweken natuurlijk.

Wij hebben net een hoge plantenbak gemaakt en daar ga ik straks een kruidenbak van maken. Heb al het zaad al binnen. Maar zaaien is nog te vroeg.
  woensdag 24 februari 2021 @ 15:28:18 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198181898
De radijsjes die ik zaterdag gezaaid had stonden er vandaag toen ik thuiskwam al bovenop!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198183096
Ohja radijsjes!
Ik dacht al mis wat zaden maar had die ergens anders neergelegd samen met de reuzen radijsjes... En dat terwijl ik geen radijsjes fan ben maar dus gesneden door een salade wel lekker
pi_198183187
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 12:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die kans is klein> Ik woon in een pittoresk dorpje tussen Eindhoven en Den Bosch. Jij?
Idem. Aan de Lek.
  woensdag 24 februari 2021 @ 17:11:34 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198183218
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:09 schreef AnneX het volgende:

[..]

Idem. Aan de Lek.
Dat klinkt mooier. Ik had eigenlijk moeten zeggen ‘aan de Dommel’
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 februari 2021 @ 17:15:07 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198183276
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:02 schreef Goitske het volgende:
Ohja radijsjes!
Ik dacht al mis wat zaden maar had die ergens anders neergelegd samen met de reuzen radijsjes... En dat terwijl ik geen radijsjes fan ben maar dus gesneden door een salade wel lekker
Hier is het vooral een snack tussendoor, net als waspeen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198186753
Ik ga dit jaar ook eens beginnen. Ik heb zo’n cliché makkelijke moestuin aangeschaft en vanmiddag in de zon in elkaar gezet. Binnenkort maar eens winkeltijd reserveren bij de Welkoop of Intratuin 8-)
pi_198187129
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:28 schreef Meridiaan het volgende:
Ik ga dit jaar ook eens beginnen. Ik heb zo’n cliché makkelijke moestuin aangeschaft en vanmiddag in de zon in elkaar gezet. Binnenkort maar eens winkeltijd reserveren bij de Welkoop of Intratuin 8-)
Voor een thuis moestuin is het best leuk. Ik heb eentje die op maat gemaakt is voor mij op poten. Vorig jaar best een leuke oogst gehad
pi_198192541
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 14:16 schreef gcjoel het volgende:

[..]

Die van de supermarkt gaan vaak heel snel dood. Die zijn niet echt gemaakt om uit te planten.
Tuincentrum heeft vaak prima plantjes of zaad om zelf op te kweken natuurlijk.

Wij hebben net een hoge plantenbak gemaakt en daar ga ik straks een kruidenbak van maken. Heb al het zaad al binnen. Maar zaaien is nog te vroeg.
Dank, dan wordt het toch een tripje tuincentrum op zijn tijd. Ik heb op de een of andere manier het idee dat opkweken van kruiden heel ingewikkeld is. :p
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_198193447
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:39 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dank, dan wordt het toch een tripje tuincentrum op zijn tijd. Ik heb op de een of andere manier het idee dat opkweken van kruiden heel ingewikkeld is. :p
Niet ingewikkelder dan andere planten.

Je ziet bij supermarktplanten veel verschil in kwaliteit tussen de potten van 7-10 cm en de grotere. Die grotere kan je best kopen. Daar kunnen de planten al een sterk wortelgestel in maken.
Ik heb vorig jaar tijm, basilicum en bieslook bij de Lidl gekocht. Ze hadden XL planten. Ik heb ze in twee en drie gescheurd en heb er flinke planten aan over gehouden. De tijm is enorm geworden.
Spoilers!
  donderdag 25 februari 2021 @ 10:32:21 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198194071
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2021 09:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Niet ingewikkelder dan andere planten.

Je ziet bij supermarktplanten veel verschil in kwaliteit tussen de potten van 7-10 cm en de grotere. Die grotere kan je best kopen. Daar kunnen de planten al een sterk wortelgestel in maken.
Ik heb vorig jaar tijm, basilicum en bieslook bij de Lidl gekocht. Ze hadden XL planten. Ik heb ze in twee en drie gescheurd en heb er flinke planten aan over gehouden. De tijm is enorm geworden.
Ik lees wel eens een hetze tegen supermarktplanten. Ik heb vorig jaar echt heel veel planten bij de Lidl gekocht. Van Camillia tot bananenboom, van paradijsvogelbloem tot patio-abrikoos. Alles doet het gewoon heel goed.
Denk dat ik 80+ planten gekocht heb en dat er misschien 5 het niet gehaald hebben.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 25 februari 2021 @ 11:00:37 #129
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198194503
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 10:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik lees wel eens een hetze tegen supermarktplanten. Ik heb vorig jaar echt heel veel planten bij de Lidl gekocht. Van Camillia tot bananenboom, van paradijsvogelbloem tot patio-abrikoos. Alles doet het gewoon heel goed.
Denk dat ik 80+ planten gekocht heb en dat er misschien 5 het niet gehaald hebben.
De planten zijn vaak prima.
Het gaat hier wel specifiek om de kruidenplantjes die op de groente afdeling staan.
Die zijn vaak niet gemaakt om langer te gebruiken.
  donderdag 25 februari 2021 @ 12:11:17 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198195734
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 11:00 schreef gcjoel het volgende:

[..]

De planten zijn vaak prima.
Het gaat hier wel specifiek om de kruidenplantjes die op de groente afdeling staan.
Die zijn vaak niet gemaakt om langer te gebruiken.
Ok, op de groenten-afdeling. Ja, die zijn meer om binnen 2 weken te consumeren natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198195990
Toch heb ik op die manier al jaren bieslook in de tuin. :Y In deze tuin en in mn vorige. In mn vorige tuin ook munt. En peterselie.
Deze tuin sinds deze week ook munt, wel in pot want woekeren.

Natuurlijk ook met rozemarijn geprobeerd, maar ja. Rozemarijn.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:35:57 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198223499
Vandaag ben ik naar Coppelmans geweest, want die was gewoon open volgens de site. Maar dat was niet zo, er was een marktje buiten opgesteld met een beperkt aanbod. Ik wilde dus rozemarijn hebben, maar dat stond er niet tussen. Zo’n plant is ook lastig om op te sturen.
Nu heb ik dan maar zaden besteld, samen met allerlei groentenzaden en 500 gram zaad voor vlinders en bijen. Dat laatste is echt heel veel, dus de bijen en vlinders gaan het goed krijgen (heb ook 30 vlinderstruiken).
Ook heb ik een leuk kistje gevonden om mijn zaadzakjes in te doen op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n(...)eff636f4f8b9c5b7a618
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198223619
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:35 schreef LXIV het volgende:
Ik wilde dus rozemarijn hebben, maar dat stond er niet tussen.
Ik heb deze rozemarjin. Weer eens wat anders. Erg leuke plant, bloeit nu zelfs.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:54:46 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198223849
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb deze rozemarjin. Weer eens wat anders. Erg leuke plant, bloeit nu zelfs.

[ afbeelding ]
Gebruik je het ook in de keuken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198223904
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gebruik je het ook in de keuken?
Schijnbaar kan het (bron: mijntuin.org).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 21:07:37 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198224153
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:57 schreef dat Claudia_x het volgende:

[..]

Schijnbaar kan het (bron: mijntuin.org).
dat is voor mij het hele idee
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198224240
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 21:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

dat is voor mij het hele idee
Dat snap ik, anders had ik het niet in het moestuintopic gepost. Ik heb het zelf alleen nog niet geprobeerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198234173
Ik ben vandaag weer begonnen. Moestuinbakken onkruidvrij gemaakt, tuinbonen en erwten gezaaid (als het te vroeg is door ik het gewoon opnieuw) en binnen in een zaaitray tomaat, aubergine, paprika en vroege courgette gezaaid. De rest komt later. Ik ben benieuwd hoe het dit seizoen gaat lopen.
pi_198237095
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 15:32 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben vandaag weer begonnen. Moestuinbakken onkruidvrij gemaakt, tuinbonen en erwten gezaaid (als het te vroeg is door ik het gewoon opnieuw) en binnen in een zaaitray tomaat, aubergine, paprika en vroege courgette gezaaid. De rest komt later. Ik ben benieuwd hoe het dit seizoen gaat lopen.
Heb je je rozenbogen? Hier bij de tweede bestelling ook niet ;(
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198237367
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 18:56 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Heb je je rozenbogen? Hier bij de tweede bestelling ook niet ;(
Ja, ik wel! Ik heb ze een stokje korter gemaakt (omdat ze ook nog in de bakken staan, anders wordt het wel heel hoog) maar ze staan echt goed.
  zondag 28 februari 2021 @ 07:12:06 #141
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198244557
Overdag staan stekjes in de kas en van de week mochten ze daar een nachtje blijven. Maar goed dat ze nu binnen staan. Om zes uur was het 0,6 maar nu, om toen over 7 opeens (min) -0,3.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_198253465
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb een wormentoren besteld. Ik denk dat ik deze vanwege de verwachte temperaturen komende week eerst in de kelder opzet. Als het wat warmer wordt, krijgt hij een mooi plekje in de achtertuin. *O*
Zijn er hier mensen die een wormentoren hebben?
pi_198253758
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:32 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb een wormentoren besteld. Ik denk dat ik deze vanwege de verwachte temperaturen komende week eerst in de kelder opzet. Als het wat warmer wordt, krijgt hij een mooi plekje in de achtertuin. *O*
Zijn er hier mensen die een wormentoren hebben?
Nog niet. Maar ik overweeg het wel. :Y Waar heb je m gekocht?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198254563
quote:
2s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:52 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Nog niet. Maar ik overweeg het wel. :Y Waar heb je m gekocht?
bij balkonton, die hebben meerdere keuzes.
  zondag 28 februari 2021 @ 19:11:56 #145
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198255194
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:32 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb een wormentoren besteld. Ik denk dat ik deze vanwege de verwachte temperaturen komende week eerst in de kelder opzet. Als het wat warmer wordt, krijgt hij een mooi plekje in de achtertuin. *O*
Zijn er hier mensen die een wormentoren hebben?
Wat is de bedoeling van zo'n toren?
pi_198255737
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:11 schreef gcjoel het volgende:

[..]

Wat is de bedoeling van zo'n toren?
Composteren van vooral je keukenafval. De compost kan dan weer gebruikt worden in de tuin en de lekvloeistof (perculaat) kan gebruikt worden als plantenvoeding. De tomaten schijnen het goed te doen op perculaat.
Leek mij wel een logische stap bij het moestuinieren.
In de moestuin heb ik wel een composthoop maar ik vind het te veel moeite om de groente- en fruitresten van huis mee te nemen naar de tuin. Dus die gaan zodra het kan de toren in.
  zondag 28 februari 2021 @ 19:52:15 #147
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198255897
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:44 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Composteren van vooral je keukenafval. De compost kan dan weer gebruikt worden in de tuin en de lekvloeistof (perculaat) kan gebruikt worden als plantenvoeding. De tomaten schijnen het goed te doen op perculaat.
Leek mij wel een logische stap bij het moestuinieren.
In de moestuin heb ik wel een composthoop maar ik vind het te veel moeite om de groente- en fruitresten van huis mee te nemen naar de tuin. Dus die gaan zodra het kan de toren in.
Aha ok duidelijk.
Wij hebben wel een compostbak in de tuin sinds vorig jaar.
pi_198255912
Ik weet niet of ik wel genoeg afval heb voor een (goed werkend) compostvat, dat is voor mij de overweging voor wormentoren. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 1 maart 2021 @ 20:51:55 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198275578
quote:
2s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:53 schreef Lonaa het volgende:
Ik weet niet of ik wel genoeg afval heb voor een (goed werkend) compostvat, dat is voor mij de overweging voor wormentoren. :Y
Zoveel heb je toch niet nodig daarvoor? Het verteert heel langzaam. Het GFT-afval van een gezin is al genoeg.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 1 maart 2021 @ 20:55:16 #150
217702 Lonaa
Honger!
pi_198275630
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoveel heb je toch niet nodig daarvoor? Het verteert heel langzaam. Het GFT-afval van een gezin is al genoeg.
Ik denk dat ik, met de hoeveelheid afval die ik heb, beter af kan met een wormentoren dan een compostvat. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 1 maart 2021 @ 20:55:22 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198275632
Ik heb dit weekeinde een partij grote natuurstenen op de kop getikt voor het maken van een kruidenspiraal:

Zoiets dus. Hiermee kun je ieder kruid een beetje een plekje geven wat voor hem het beste is. Dus helemaal bovenin mediterrane kruiden die veel licht en droogte nodig hebben, onderin de kruiden die van schaduw en nattigheid houden. Hij moet er een beetje uit gaan zien zoals op de foto, alleen dan wat hoger.
De fundering heb ik al gelegd. Nog verdere tips?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 1 maart 2021 @ 21:08:15 #152
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198275933
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 20:55 schreef LXIV het volgende:
Ik heb dit weekeinde een partij grote natuurstenen op de kop getikt voor het maken van een kruidenspiraal:
[ afbeelding ]
Zoiets dus. Hiermee kun je ieder kruid een beetje een plekje geven wat voor hem het beste is. Dus helemaal bovenin mediterrane kruiden die veel licht en droogte nodig hebben, onderin de kruiden die van schaduw en nattigheid houden. Hij moet er een beetje uit gaan zien zoals op de foto, alleen dan wat hoger.
De fundering heb ik al gelegd. Nog verdere tips?
Leuk idee, heb je daar meer info over? Hebben stenen genoeg hier in de tuin om dit te kunnen maken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 1 maart 2021 @ 21:13:29 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198276063
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:08 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Leuk idee, heb je daar meer info over? Hebben stenen genoeg hier in de tuin om dit te kunnen maken.
Google op kruidenslak of kruidenspiraal, dan vind je van alles.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198276242
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 20:55 schreef LXIV het volgende:
Ik heb dit weekeinde een partij grote natuurstenen op de kop getikt voor het maken van een kruidenspiraal:
[ afbeelding ]
Zoiets dus. Hiermee kun je ieder kruid een beetje een plekje geven wat voor hem het beste is. Dus helemaal bovenin mediterrane kruiden die veel licht en droogte nodig hebben, onderin de kruiden die van schaduw en nattigheid houden. Hij moet er een beetje uit gaan zien zoals op de foto, alleen dan wat hoger.
De fundering heb ik al gelegd. Nog verdere tips?
Tof idee! Goede plek ook voor kruiprozemarijn. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 1 maart 2021 @ 21:33:47 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198276495
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tof idee! Goede plek ook voor kruiprozemarijn. :+
Het grappige was dat ik die stenen dus al genomen had voordat ik van zo’n spiraal gehoord had en ik pas via Google er achter kwam dat het al bestond.
Of ik heb het ergens eerder gelezen en dat kwam dan naar boven. Dat kan ook nog.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 13:16:57 #156
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198284176
Even een dikke tip: https://www.tuinjoop.com/
Erg sympathieke site.

Wij aten dit weekend een thuis menu met daarin daslook, toen moesten wij natuurlijk NU Daslook in onze tuin.
Op zoek naar zaad kwamen we dus op die site terecht en wat een leuk pakketje kregen we net binnen O+
Heb meteen nog wat andere voor mij onbekende dingen mee besteld want dat kan ik nooit laten.

Daslook direct voorgezaaid en gaat straks de kas in. *O*
  dinsdag 2 maart 2021 @ 18:57:58 #157
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198289539
Alle bramenplanten verhuisd naar een betere, zonnigere plaats in de tuin. Hoop van harte dat ze het overleven. Wortels in kluit verpoot, compost en losse aarde rondom gedaan aangezien we keiharde zeeklei hebben hier
En water gegeven.
Iemand ervaring met verpoten bramen?
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_198290570
Ik heb het 1x gedaan. Bij het terugzetten beter gelet op niet te diep planten en inwateren. Plant deed het op de nieuwe plek (meer middag- en avondzon) direct heel goed. Uitlopers alom.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198295928
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 13:16 schreef gcjoel het volgende:
Even een dikke tip: https://www.tuinjoop.com/
Erg sympathieke site.
Ik heb er ook een: www.hortusalkmaar.nl

Ik trof een plantje in de tuin aan dat ik niet kon plaatsen: onkruid of laten staan? Jouw posting heeft me op het idee gebracht dat het wel eens daslook zou kunnen zijn. Of ik daar blij mee moet zijn? De een vindt het een leuk bloeiend plantje, de ander vindt het een stinkende woekeraar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198357174
Mijn eerste tomaatkiemen komen op O+
pi_198358189
3x is scheepsrecht en de Action gaf mij een rozenboog. O+

Vandaag raapstelen in de border gezaaid :o En wat sla-soorten binnen. En wat tomaten verpot. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198375543
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:44 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Composteren van vooral je keukenafval. De compost kan dan weer gebruikt worden in de tuin en de lekvloeistof (perculaat) kan gebruikt worden als plantenvoeding. De tomaten schijnen het goed te doen op perculaat.
Leek mij wel een logische stap bij het moestuinieren.
In de moestuin heb ik wel een composthoop maar ik vind het te veel moeite om de groente- en fruitresten van huis mee te nemen naar de tuin. Dus die gaan zodra het kan de toren in.
Weet niet of je deze site al kende? https://wormenhotel.nl/

Over een uurtje ga ik naar de moestuin van mn ouders, en heb inmiddels een teeltplan voor mn eigen moestuin gemaakt. Zaden en compost zijn al besteld.
Children of the night. What music they make.
pi_198378003
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 14:50 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Weet niet of je deze site al kende? https://wormenhotel.nl/

Over een uurtje ga ik naar de moestuin van mn ouders, en heb inmiddels een teeltplan voor mn eigen moestuin gemaakt. Zaden en compost zijn al besteld.
nee kende ik niet. Leuke site.
pi_198413439
Teeltplan vorig seizoen:


Teeltplan huidig seizoen:
Children of the night. What music they make.
  woensdag 10 maart 2021 @ 07:32:41 #165
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198421594
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:10 schreef DeHovenier het volgende:
Teeltplan vorig seizoen:
[ afbeelding ]

Teeltplan huidig seizoen:
[ afbeelding ]
Zo, goed bezig. En een mooi assortiment. Een goede oogst gewenst.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_198422068
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 07:32 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Zo, goed bezig. En een mooi assortiment. Een goede oogst gewenst.
Bedankt! Heb vanalles wat, en elke keer wil ik iets nieuws proberen :P
Children of the night. What music they make.
  woensdag 10 maart 2021 @ 08:39:14 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198422082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:10 schreef DeHovenier het volgende:
Teeltplan vorig seizoen:
[ afbeelding ]

Teeltplan huidig seizoen:
[ afbeelding ]
Netjes ^O^
Spoilers!
  woensdag 10 maart 2021 @ 09:07:08 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198422429
Julie zijn allemaal zo enorm georganiseerd met jullie moestuinen. Teelplannen, indelingen etc. Ik heb niet eens rechte vakken! Het enige waar ik op let is vruchtwisselling. Vaak zie ik nog een vierkante meter over en daar zet ik dan een boontjes of zo.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 maart 2021 @ 09:42:02 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198422822
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Julie zijn allemaal zo enorm georganiseerd met jullie moestuinen. Teelplannen, indelingen etc. Ik heb niet eens rechte vakken! Het enige waar ik op let is vruchtwisselling. Vaak zie ik nog een vierkante meter over en daar zet ik dan een boontjes of zo.
Dat werkt ook prima lijkt me :)

Het ligt er een beetje aan wat de bedoeling van een moestuin is. Voor mij is het onze voedselvoorziening. Daarom plan ik goed. En ook omdat ik dat plannen als onderdeel van de lol zie.
Spoilers!
pi_198436943
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 09:07 schreef LXIV het volgende:
Julie zijn allemaal zo enorm georganiseerd met jullie moestuinen. Teelplannen, indelingen etc. Ik heb niet eens rechte vakken! Het enige waar ik op let is vruchtwisselling. Vaak zie ik nog een vierkante meter over en daar zet ik dan een boontjes of zo.
Ik heb 14 verhoogde bakken (1.25x2.50), en daartussen paden (30 cm breed) met houtsnippers. Leuk om dingen te proberen met mulchen, mesten, water geven, composteren, plagen te bestrijden, en om te zien hoe de planten groeien en wie het goed doet en wie niet :P

Heb ook 3 compostbakken opgezet, kijken hoe dat gaat.
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 11:06:31 #171
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198600588
Ik heb allemaal (fruit?)vliegjes rond mijn pepers en tomaten vliegen. Geen idee waar die ineens vandaan komen. Heeft iemand tips?

Edit: rouwvliegjes natuurlijk. Kut.
Spoilers!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 12:07:34 #172
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_198601300
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 11:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb allemaal (fruit?)vliegjes rond mijn pepers en tomaten vliegen. Geen idee waar die ineens vandaan komen. Heeft iemand tips?

Edit: rouwvliegjes natuurlijk. Kut.
Heb je je eigen link wel gelezen? Daar staat hoe 't komt én wat je er aan kan doen. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 12:20:42 #173
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_198601486
Mijn ervaring van rouwvliegen en kamerplanten is de grond te laten uitdrogen, scherpzand over de aarde of inderdaad al het zand tussen de wortels halen door af te spoelen en in nieuwe aarde potten. Ik weet alleen niet of dat een goed idee is met pepers en tomaten. Tip is wel om de grond nooit te nat te hebben.

Ik ben begonnen met zaadjes planten en een stekbakje. En zo stom geweest niet op te schrijven waar en wat ik heb gezaaid. Dus nu komt er van alles op en ik heb geen idee wat het is. 8)7
Ik wijt het aan mijn enthousiasme. :')
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 12:23:36 #174
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198601535
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 23:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb er ook een: www.hortusalkmaar.nl

Ik trof een plantje in de tuin aan dat ik niet kon plaatsen: onkruid of laten staan? Jouw posting heeft me op het idee gebracht dat het wel eens daslook zou kunnen zijn. Of ik daar blij mee moet zijn? De een vindt het een leuk bloeiend plantje, de ander vindt het een stinkende woekeraar.
oooh houden, woekert maar is er maar kort en je kan er zoveel lekkers mee maken!!!!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 20 maart 2021 @ 13:14:21 #175
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198602276
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 12:07 schreef Twieki het volgende:

[..]

Heb je je eigen link wel gelezen? Daar staat hoe 't komt én wat je er aan kan doen. :)
Ja, zo werkt een edit dus, ik had het antwoord op mijn eigen vraag al gevonden ;)

Ik ben wel verbaasd eigenlijk, de planten staan eerder te droog dan te nat. Misschien zit het in de grond.
Ik ga in elk geval niet de planten extreem uit laten drogen en ook niet van 65 planten de wortels afspoelen. Ik las iets over mierenpoeder dat zou helpen.
Spoilers!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 13:16:02 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198602311
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 12:23 schreef oh-oh het volgende:

[..]

oooh houden, woekert maar is er maar kort en je kan er zoveel lekkers mee maken!!!!
Ik heb vanochtend een daslookplantje besteld :9

@Claudia_x, kijk je uit dat het geen lelietje van dalen is? Ze zijn qua uiterlijk nagenoeg gelijk maar LvD is enorm giftig.
Spoilers!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 13:16:36 #177
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_198602317
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, zo werkt een edit dus ;)

Ik ben wel verbaasd eigenlijk, de planten staan eerder te droog dan te nat. Misschien zit het in de grond.
Ik ga in elk geval niet de planten extreem uit laten drogen en ook niet van 65 planten de wortels afspoelen. Ik las iets over mierenpoeder
Begrijpelijk hoor... ik ging er zomaar van uit dat je niet meteen met zware maatregelen bezig wilde.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 14:37:08 #178
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198603523
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 13:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend een daslookplantje besteld :9

@:claudia_x, kijk je uit dat het geen lelietje van dalen is? Ze zijn qua uiterlijk nagenoeg gelijk maar LvD is enorm giftig.
Daslook ruikt en smaakt naar knoflook, gebruik je neus en het is niet te missen!
Hier groeit het overal, vroeger alleen in het bos boven op de heuvel maar nu ook in de wijk op alle veldjes en zo. Ik zag van de week toevallig de eerste bladeren alweer. Wij maken er pesto van, soep, ik bak er brood mee, het is lekker in de stamppot. :9~
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 20 maart 2021 @ 14:50:24 #179
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198603683
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 14:37 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Daslook ruikt en smaakt naar knoflook, gebruik je neus en het is niet te missen!
Hier groeit het overal, vroeger alleen in het bos boven op de heuvel maar nu ook in de wijk op alle veldjes en zo. Ik zag van de week toevallig de eerste bladeren alweer. Wij maken er pesto van, soep, ik bak er brood mee, het is lekker in de stamppot. :9~
Ik kan niet wachten tot het hier groeit. Ik heb het echt nodig.
Ik heb een intolerantie voor ui en knoflook maar mag wel het groen van beide planten eten. En dus ook daslook, Egyptische uigroen, lente-uigroen, etc.
Spoilers!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 15:38:38 #180
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198604401
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 13:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend een daslookplantje besteld :9

@:claudia_x, kijk je uit dat het geen lelietje van dalen is? Ze zijn qua uiterlijk nagenoeg gelijk maar LvD is enorm giftig.
Waar had je deze gekocht ?
  zaterdag 20 maart 2021 @ 17:00:58 #181
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198605830
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 15:38 schreef gcjoel het volgende:

[..]

Waar had je deze gekocht ?
Moestuinweetjes. Fijne site. Ik heb ook gelijk 100 P9 en 100 P11 potjes, een pak kali en 5 bloemkoolplantjes gekocht. Dan ben ik uitgekocht voor dit jaar. Behalve een berg aarde maar dat komt nog als we de tuin op gaan hogen.

We hebben net de koudebak in elkaar gezet. Daar kan ik deze week dingen in gaan zetten. De laatste twee moestuinbakken staan ook hun plaats.
Spoilers!
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 17:49:49 #182
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_198606336
Ook maar besloten om vanaf dit jaar grotendeels in bakken te gaan tuinieren. Lijkt me na het eerste werk toch wat onderhoudsvriendelijker. Was ook ingegeven doordat ik nu wat palletranden kon krijgen. Wel van een niet zo duurzame houtsoort, dus nu aan het schilderen met pure lijnolie. Zit tenminste ook geen rommel in.

Intussen van alles al voorgezaaid, en buiten groeit de spinazie (in een oudere platte bak) lekker door. Kan niet wachten om weer het eerste van eigen grond te eten. :9

Was trouwens een heerlijke dag om lekker buiten bezig te zijn. O+
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 17:52:50 #183
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_198606367
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 14:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik kan niet wachten tot het hier groeit. Ik heb het echt nodig.
Ik heb een intolerantie voor ui en knoflook maar mag wel het groen van beide planten eten. En dus ook daslook, Egyptische uigroen, lente-uigroen, etc.
Meh. Ik volg nu ook een dieet waarbij ik dat niet mag, misschien wel een goed idee om ook eens zo'n plant op de kop te tikken.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zaterdag 20 maart 2021 @ 19:01:21 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198607393
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 17:49 schreef ijs_beer het volgende:
Ook maar besloten om vanaf dit jaar grotendeels in bakken te gaan tuinieren. Lijkt me na het eerste werk toch wat onderhoudsvriendelijker. Was ook ingegeven doordat ik nu wat palletranden kon krijgen. Wel van een niet zo duurzame houtsoort, dus nu aan het schilderen met pure lijnolie. Zit tenminste ook geen rommel in.

Intussen van alles al voorgezaaid, en buiten groeit de spinazie (in een oudere platte bak) lekker door. Kan niet wachten om weer het eerste van eigen grond te eten. :9

Was trouwens een heerlijke dag om lekker buiten bezig te zijn. O+
Dat is zeker waar. Vandaag wat bessenstruiken geplant en 2 kersenbomen. Ook zonnebloemen alvast gezaaid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 19:47:29 #185
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198608064
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 17:52 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Meh. Ik volg nu ook een dieet waarbij ik dat niet mag, misschien wel een goed idee om ook eens zo'n plant op de kop te tikken.
Fodmap? Ik wel. Helaas een intolerantie voor ui/knof dus (en mild lactose). Dat duurt voor altijd dus dan tref ik maar maatregelen ik de tuin.
Ik maak ook van alles in (of ik weck) uit de tuin waar normaal ui/knof in zit. Piccalilly, sambals, harissa, enchiladasaus, pastausaus, augurken, atjar, soepen, etc.
Spoilers!
  zaterdag 20 maart 2021 @ 21:07:31 #186
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198609397
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Moestuinweetjes. Fijne site. Ik heb ook gelijk 100 P9 en 100 P11 potjes, een pak kali en 5 bloemkoolplantjes gekocht. Dan ben ik uitgekocht voor dit jaar. Behalve een berg aarde maar dat komt nog als we de tuin op gaan hogen.

We hebben net de koudebak in elkaar gezet. Daar kan ik deze week dingen in gaan zetten. De laatste twee moestuinbakken staan ook hun plaats.
Top dank je, meteen besteld.
En een aalbes, want die ik heb doet het al 2 jaar niet. ;(
  donderdag 25 maart 2021 @ 14:14:49 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198684034
Mijn kruidenslak is gemetseld en beplant:



Het idee is dus om op een klein oppervlakte allerlei ideale omstandigheden voor diverse planten te creeeren. Schraal, vet, zonnig, schaduw, droog, nat, zuur, kalk.
Van boven naar beneden heb ik nu staan:
Rozemarijn
Oregano,
Tijm,
Lavendel,
Koriander,
Basilicum,
Munt
In het water ga ik Oost-indische kers en Waterkers planten.
Ook ga ik nog op het 1e plateau bonenkruid, peterselie, kervel, majorijn zaaien, evenals een lavas-plant en rabarber.

Het is de bedoeling dat de stenen zelf begroeid gaan raken met mos en muurplanten. voor de kruidenslak ga ik een groot bloemenveld inzaaien.

Ik had ook nog een mooi, romantisch, stenen bankje op Marktplaats gezien, maar dat was helaas net voor mijn neus weggekaapt. Het idee is dan om in de zomer daar fijn te kunnen ontspannen in de geur van alle kruiden met de rug tegen de kruidenslak.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 25 maart 2021 @ 14:48:20 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198684518
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 10:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt me wel leuk een hoekje te maken waar dan speciaal allemaal kruiden staan. Ik heb wel een paar dingen, maar echt een verzameling hebben is wat anders natuurlijk.
Bijna exact een maand geleden schreef ik trouwens dit nog. Ik denk dat ik mij onbewust door dit topic heb laten beinvloedden om die kruidenspiraal te bouwen.
Kan wel snel gaan dus, als ik ergens mijn zinnen op gezet heb.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198684978
Gaaf O+
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 25 maart 2021 @ 15:43:50 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198685387
quote:
2s.gif Op donderdag 25 maart 2021 15:20 schreef Lonaa het volgende:
Gaaf O+
Heb er wel wat spierpijn aan overgehouden, want die keien waarmee ik gebouwd heb zijn iets van 25 kg per stuk. (Heb het niet opp 1 dag gedaan hoor!))
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198729116
Zijn er hier mensen met veel fruit in de tuin? Hoe zit het met overlast van wespen? Wij overwegen wat fruitbomen neer te zetten, maar ik wil niet uit de tuin gejaagd worden door wespen als het fruit bijna rijp is. Hoe is jullie ervaring daarmee?
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 11:25:37 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198729246
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:15 schreef Tuindier het volgende:
Zijn er hier mensen met veel fruit in de tuin? Hoe zit het met overlast van wespen? Wij overwegen wat fruitbomen neer te zetten, maar ik wil niet uit de tuin gejaagd worden door wespen als het fruit bijna rijp is. Hoe is jullie ervaring daarmee?
Wat is veel? Hier staan twee appelbomen, een perenboom en een pruim. Zodra de pruimen rijp zijn, dan melden de wespen zich. Bij andere bomen zijn geen wespen.
Bij de pruimenboom eigenlijk ook maar kort (als de pruimen rijp zijn) maar echt last zou ik het niet willen noemen.

De boom staat denk ik een meter of 7 van het terras. Wespen zitten in (over)rijpe pruimen. Die pluk ik en gooi ze op het gras van de gemeente, kunnen ze daar verder eten. Pruimen die nog niet rijp zijn blijven ze vanaf.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198730866
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat is veel? Hier staan twee appelbomen, een perenboom en een pruim. Zodra de pruimen rijp zijn, dan melden de wespen zich. Bij andere bomen zijn geen wespen.
Bij de pruimenboom eigenlijk ook maar kort (als de pruimen rijp zijn) maar echt last zou ik het niet willen noemen.

De boom staat denk ik een meter of 7 van het terras. Wespen zitten in (over)rijpe pruimen. Die pluk ik en gooi ze op het gras van de gemeente, kunnen ze daar verder eten. Pruimen die nog niet rijp zijn blijven ze vanaf.
Zo’n hoeveelheid denk ik ongeveer ook aan. Ik ga nog eens kijken wat ik aan zachtfruit wil, want die lijken meer wespen aan te trekken dan hardfruit.
pi_198731087
Het is nog mooier dan het voorbeeldplaatje geworden, @LXIV!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 maart 2021 @ 17:38:45 #195
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198736615
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:15 schreef Tuindier het volgende:
Zijn er hier mensen met veel fruit in de tuin? Hoe zit het met overlast van wespen? Wij overwegen wat fruitbomen neer te zetten, maar ik wil niet uit de tuin gejaagd worden door wespen als het fruit bijna rijp is. Hoe is jullie ervaring daarmee?
Net een berg Fruitbomen aangeschaft. We hadden er al een aantal. Maar een kers wilde niet groeien en twee Mirabel de Nancy leverden gewoonweg geen fruit. Nu wat extra appels, peren, nashipeer en pruimen. Deze komen op plekken waar we niet vaak zitten. Maar ik ben fruit gewend, valt wel mee qua wespen. Alleen met rijpe pruimen oppassen, maar die gaan op de pruimen af en niet rechtstreeks op ons.
Als je midden tussen het vallend fruit gaat zitten barbecueën en rauw vlees neerlegt kan ik me voorstellen dat de wespen vervelend gaan doen, anders valt het wel mee denk ik.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 28 maart 2021 @ 17:39:04 #196
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198736623
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 14:14 schreef LXIV het volgende:
Mijn kruidenslak is gemetseld en beplant:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het idee is dus om op een klein oppervlakte allerlei ideale omstandigheden voor diverse planten te creeeren. Schraal, vet, zonnig, schaduw, droog, nat, zuur, kalk.
Van boven naar beneden heb ik nu staan:
Rozemarijn
Oregano,
Tijm,
Lavendel,
Koriander,
Basilicum,
Munt
In het water ga ik Oost-indische kers en Waterkers planten.
Ook ga ik nog op het 1e plateau bonenkruid, peterselie, kervel, majorijn zaaien, evenals een lavas-plant en rabarber.

Het is de bedoeling dat de stenen zelf begroeid gaan raken met mos en muurplanten. voor de kruidenslak ga ik een groot bloemenveld inzaaien.

Ik had ook nog een mooi, romantisch, stenen bankje op Marktplaats gezien, maar dat was helaas net voor mijn neus weggekaapt. Het idee is dan om in de zomer daar fijn te kunnen ontspannen in de geur van alle kruiden met de rug tegen de kruidenslak.
heel mooi, gaaf !
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 20:20:34 #197
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198740704
We hebben nog een appelboom staan in pot en die willen we eigenlijk nog in de volle grond in de tuin zetten.
Op het kaartje staat : Malus domestica James Grieve.

Kun je zo eind maart nog een appelboom poten in je tuin ? En zo ja, hoe geef je die boom de beste kansen om te overleven ? Geen idee trouwens of dit in het moestuin topic past; maar dit leek mij de beste plek voor zo'n vraag.
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 20:47:15 #198
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198741272
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:
We hebben nog een appelboom staan in pot en die willen we eigenlijk nog in de volle grond in de tuin zetten.
Op het kaartje staat : Malus domestica James Grieve.

Kun je zo eind maart nog een appelboom poten in je tuin ? En zo ja, hoe geef je die boom de beste kansen om te overleven ? Geen idee trouwens of dit in het moestuin topic past; maar dit leek mij de beste plek voor zo'n vraag.
Moet goed gaan,je geeft alleen wat meer ruimte buiten de pot.
Wat compost of koemest er bij het komt helemaal goed.

James Grieve moet een lekkere appel zijn, wel gevoelig voor vallen/stoten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 21:10:03 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198741834
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Moet goed gaan,je geeft alleen wat meer ruimte buiten de pot.
Wat compost of koemest er bij het komt helemaal goed.

James Grieve moet een lekkere appel zijn, wel gevoelig voor vallen/stoten.
Moet je zo'n gat nog ruim uitgraven om de bestaande pot ? Pot heeft nu een diameter van 40 ofzo. Zag bij de Welkoop nog van die zaken aanplant grond is dat wat om bij de compost te doen ? Moet je de wortels nog los steken oid.
  zondag 28 maart 2021 @ 21:11:56 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198741880
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je zo'n gat nog ruim uitgraven om de bestaande pot ? Pot heeft nu een diameter van 40 ofzo. Zag bij de Welkoop nog van die zaken aanplant grond is dat wat om bij de compost te doen ? Moet je de wortels nog los steken oid.
Als het past is het goed. Wel altijd heel veel water geven bij verplanten. 4 emmers of zo
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 21:24:45 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198742154
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je zo'n gat nog ruim uitgraven om de bestaande pot ? Pot heeft nu een diameter van 40 ofzo. Zag bij de Welkoop nog van die zaken aanplant grond is dat wat om bij de compost te doen ? Moet je de wortels nog los steken oid.
Zit ie in zo'n kunststof pot? Gewoon met een mes kapot snijden en zorgen dat je een gat hebt waar die hele kluit in past.

Ik heb het niet zo op al die zakjes dure grond. Zoals ik hierboven schreef heb ik vier bomen staan hier. Allemaal gekocht zonder daar er ook maar iets van grond om de wortels zat en gewoon hier in de grond gestopt. Dat gaat gewoon prima. Wat koemest/compost er bij.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 maart 2021 @ 21:34:56 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198742355
quote:
14s.gif Op zondag 28 maart 2021 13:13 schreef Claudia_x het volgende:
Het is nog mooier dan het voorbeeldplaatje geworden, @:LXIV!
Ik heb trouwens niet zoveel ervaring met het koken met allerlei verse kruiden, dus dat wordt ook nog een ontdekking.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 21:37:34 #203
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_198742405
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb trouwens niet zoveel ervaring met het koken met allerlei verse kruiden, dus dat wordt ook nog een ontdekking.
Met veel 'zachte kruiden' zit je met toevoegen op het eind wel goed. :)
Of een marinade van tuinkruiden. :9
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 22:30:03 #204
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198743531
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zit ie in zo'n kunststof pot? Gewoon met een mes kapot snijden en zorgen dat je een gat hebt waar die hele kluit in past.

Ik heb het niet zo op al die zakjes dure grond. Zoals ik hierboven schreef heb ik vier bomen staan hier. Allemaal gekocht zonder daar er ook maar iets van grond om de wortels zat en gewoon hier in de grond gestopt. Dat gaat gewoon prima. Wat koemest/compost er bij.
Zit in een zwarte kunststof pot/bak. Geen idee of het de pot is waar hij ooit in kwam of dat hij ooit verpoot is.
Mijn ouders zouden die boom nog planten, maar helaas is het daar niet van gekomen.

Mijn onderbuik zei ook al dat dat soort zakjes puur commercieel technisch goed in de markt gezet worden maar dat het uiteindelijk veredelde potgrond blijkt te zijn..
pi_198743624
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je zo'n gat nog ruim uitgraven om de bestaande pot ? Pot heeft nu een diameter van 40 ofzo. Zag bij de Welkoop nog van die zaken aanplant grond is dat wat om bij de compost te doen ? Moet je de wortels nog los steken oid.
Ik zou de wortels zo los mogelijk maken.

Mijn vijg was zo uit de pot geplant. Anderhalf jaar later tilde ik de stam nog zo met dezelfde vorm grond eraan op.
Helemaal ontbloot en nu staat ie supervast O+

[ Bericht 9% gewijzigd door Vanyel op 28-03-2021 23:21:58 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198743914
Moes in de straat hier heeft een binnentuin met 1100 planten
pi_198744502
@Vonkenboer
https://gardenprofessors.(...)ing-to-breathe-free/

Nog duizend artikelen over root washing en fatsoenlijk planten daar.
Ik plant sindsdien ook alles stukken hoger dan het wordt geleverd. Waarom die kwekers alles zo diep zetten?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 29 maart 2021 @ 08:49:31 #208
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198746280
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zit ie in zo'n kunststof pot? Gewoon met een mes kapot snijden en zorgen dat je een gat hebt waar die hele kluit in past.

Ik heb het niet zo op al die zakjes dure grond. Zoals ik hierboven schreef heb ik vier bomen staan hier. Allemaal gekocht zonder daar er ook maar iets van grond om de wortels zat en gewoon hier in de grond gestopt. Dat gaat gewoon prima. Wat koemest/compost er bij.
Wij hebben hier keiharde klei, dus wat losse aarde er om heen en losse compost is wel welkom.
Verder doen wij er netjes van kippengaas omheen, tegen de woelmuizen / woelratten. Was in 2019 een ware plaag. Die vreten de wortels af, kiept letterlijk zo je perenboom om (echt meegemaakt)
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 4 april 2021 @ 18:06:31 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198852763
Ik heb bieten, verschillende soorten kool en wortels in de koude grond gezaaid. Daar staan nu kleine plantjes. Ook heb ik vandaag radijsjes op. Die had ik achter glas gezaaid natuurlijk. Het begint dus weer!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198853195
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:
We hebben nog een appelboom staan in pot en die willen we eigenlijk nog in de volle grond in de tuin zetten.
Op het kaartje staat : Malus domestica James Grieve.

Kun je zo eind maart nog een appelboom poten in je tuin ? En zo ja, hoe geef je die boom de beste kansen om te overleven ? Geen idee trouwens of dit in het moestuin topic past; maar dit leek mij de beste plek voor zo'n vraag.
Jahoor! Tot eind maart kan je fruitbomen met kale wortel planten, uit pot kan eigenlijk het hele jaar (maar beter van herfst tot lente). Goede kuil maken (diep, grond eronder extra los maken), evt wat potgrond/grondbeteraar erin. Boom erin planten MAAR niet dieper dan 'ie stond! Nooit extra diep!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 4 april 2021 @ 19:16:50 #211
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198853716
quote:
2s.gif Op zondag 4 april 2021 18:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Jahoor! Tot eind maart kan je fruitbomen met kale wortel planten, uit pot kan eigenlijk het hele jaar (maar beter van herfst tot lente). Goede kuil maken (diep, grond eronder extra los maken), evt wat potgrond/grondbeteraar erin. Boom erin planten MAAR niet dieper dan 'ie stond! Nooit extra diep!
Gisteren hebben we hem gepoot; handvol potgrond, handvol compost en het zand wat er uit kwam.
Samen met goed wat koemestkorrels. En een flinke sloot water moet genoeg zijn denk ik ^O^
pi_198853815
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gisteren hebben we hem gepoot; handvol potgrond, handvol compost en het zand wat er uit kwam.
Samen met goed wat koemestkorrels. En een flinke sloot water moet genoeg zijn denk ik ^O^
Goed aanbinden is ook belangrijk als 'ie een beetje op de wind staat, anders komen z'n wortels niet lekker vast te staan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 4 april 2021 @ 19:29:24 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198853907
quote:
14s.gif Op zondag 4 april 2021 19:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Goed aanbinden is ook belangrijk als 'ie een beetje op de wind staat, anders komen z'n wortels niet lekker vast te staan.
Je bedoeld echt met zo'n weidepaal van afrastering en wat van die rubberen band er om heen ?
Zou het eens in de gaten houden wanneer het echt waait ;) ^O^
pi_198853926
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je bedoeld echt met zo'n weidepaal van afrastering en wat van die rubberen band er om heen ?
Zou het eens in de gaten houden wanneer het echt waait ;) ^O^
Nou, er zijn ook boompalen. Veel dunner (en eventueel langer). En dan een band inderdaad. Hoe hoog is je boom?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 4 april 2021 @ 19:46:26 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198854157
quote:
7s.gif Op zondag 4 april 2021 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, er zijn ook boompalen. Veel dunner (en eventueel langer). En dan een band inderdaad. Hoe hoog is je boom?
Denk hoogstens 1,5 meter van de grond tot aan bovenkant "boom".
pi_198854207
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 19:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Denk hoogstens 1,5 meter van de grond tot aan bovenkant "boom".
Nou, dan zal het wel meevallen met het windvangen. Goed water blijven geven de eerste tijd om de grond flink één geheel te maken, en dan komt 't vast goed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 5 april 2021 @ 14:24:59 #217
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198864299
De fruitbomen staan hier nu volop in de bloesem. Ik zie dat er in de loop van de week snachts -1 komt. Wat nu?

Doen jullie nog iets aan inpakken? Heb nu eindelijk veel bloesem dus hoop nu wel een leuke oogst dit jaar.
  maandag 5 april 2021 @ 16:16:16 #218
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198865994
Kwekers vernevelen de bomen zodra het gaat vriezen, zodat er een soort ijskapje om de bloesems komt en ze niet door en door vriezen.
Maar ja....

Je zou er voorzichtig vlies om heen kunnen doen. Hier vandaag windkracht 8 en sneeuw en hagel; doet de bloesems ook een goed :'(
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 5 april 2021 @ 16:24:55 #219
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_198866129
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 16:16 schreef marcel.de het volgende:
Kwekers vernevelen de bomen zodra het gaat vriezen, zodat er een soort ijskapje om de bloesems komt en ze niet door en door vriezen.
Maar ja....

Je zou er voorzichtig vlies om heen kunnen doen. Hier vandaag windkracht 8 en sneeuw en hagel; doet de bloesems ook een goed :'(
Nee ik zit nu ook af en toe met angst naar buiten te kijken wat dat betreft _O-
Dan valt er straks niks te beschermen met de vorst.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:26:33 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198905035
Ik denk dat het wel mee is gevallen met het weer. Het zag er hier indrukwekkend uit met hele sneeuwstormen, maar de temperatuur aan de grond is niet onder de nul graden geweest. We zullen het gaan meemaken, want hier stonden de perzikken, kersen en pruimen al in bloei. De koolplantjes, bietjes, worteltjes en aardbeien hebben het sowieso wel overleefd.

Ik heb graag peultjes, maar het opbouwen van het hekwerk met palen, draad en gaas is zo’n gedoe. Nu dacht ik er aan om gewoon een bouwhek te plaatsen en daar langs in te zaaien:

Dat zet je in 1 minuut neer en breek je ook in 1 minuut weer af. Heeft iemand hier ervaring mee en waarom doet niet iedereen dit?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198905413
Ik gebruik voor mijn peulen al jaren wapeningsnetten. Had ze liggen en werken echt perfect.

In de grond zetten en klaar. In het begin kun je er links en rechten palen bij zetten om het bij harde wind recht te houden..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 7 april 2021 @ 21:04:09 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198905894
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik gebruik voor mijn peulen al jaren wapeningsnetten. Had ze liggen en werken echt perfect.

In de grond zetten en klaar. In het begin kun je er links en rechten palen bij zetten om het bij harde wind recht te houden..
Op het laatst niet meer nodig dan!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198913354
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op het laatst niet meer nodig dan!
Meestal als alles gegroeid is staat het echt stevig.
Echter moet ik er wel bij zeggen dat hier rondom de tuin muren staan, dus geen open vlakte.

Maar eej; 2 paaltjes 40cm ingraven en een ijzerdraadje er omheen en het is klaar.
Dus veel werk hoef je er echt niet van te maken.

Gewoon zorgen dat het niet direct om kan waaien.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 11 april 2021 @ 20:29:08 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198966005
Ik kan maar lastig 2 van die bouwhekken vinden in de buurt. Mensen willen al hun hekken in eens verkopen.
Iemand interesse in 2 hekken, 3 voeten en wat klemmen voor 50 euro? Dan breng ik dat bij je thuis als je rondom Den Bosch/Eindhoven woont.

Is echt ideaal voor het kweken van peulen, erwten, augurken etc
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198968135
Als je niks kunt vinden, zoek dan wat wapeningsnetten. Heeft de bouwmarkt zelfs volgens mij
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 12 april 2021 @ 21:09:47 #226
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198978590
Is het al 15 mei? Mijn vensterbanken zijn vol :D



Ik heb zoete aardappel op aarde gelegd, warm gezet en vochtig gehouden. En nu heb ik 6 stekken en meer onderweg. Twee hebben al wortels en staan in de aarde. De rest moet nog wortelen.
Spoilers!
  maandag 12 april 2021 @ 22:09:01 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198979690
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het al 15 mei? Mijn vensterbanken zijn vol :D

[ afbeelding ]

Ik heb zoete aardappel op aarde gelegd, warm gezet en vochtig gehouden. En nu heb ik 6 stekken en meer onderweg. Twee hebben al wortels en staan in de aarde. De rest moet nog wortelen.
[ afbeelding ]
Ik denk dat je tegenwoordig best wel kunt aanplanten voor IJsheiligen, als de vooruitzichten goed zijn. Als rond 20 april 2 weken goed weer wordt voorspeld gaat alles bij mij naar butien toe.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 12 april 2021 @ 22:16:20 #228
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198979784
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat je tegenwoordig best wel kunt aanplanten voor IJsheiligen, als de vooruitzichten goed zijn. Als rond 20 april 2 weken goed weer wordt voorspeld gaat alles bij mij naar butien toe.
Ik hoop daar ook op. Vorig jaar vroor het rond 10 mei nog een paar nachten trouwens.
Spoilers!
pi_198981244
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het al 15 mei? Mijn vensterbanken zijn vol :D

[ afbeelding ]

Ik heb zoete aardappel op aarde gelegd, warm gezet en vochtig gehouden. En nu heb ik 6 stekken en meer onderweg. Twee hebben al wortels en staan in de aarde. De rest moet nog wortelen.
[ afbeelding ]
Dat van de zoete aardappel wil ik van de week ook gaan proberen. Wat gaaf dat het bij jou al gelukt is!

Wij zijn vooral hard aan het werk om de tuin een beetje vorm te geven. Het begint eindelijk ergens op te lijken. Dit was vorige week:

En inmiddels hebben we aan de rechterkant ook al weer 2 kleine en een grote bak erbij.

Qua opkweken heb ik al veel geleerd voor volgend jaar. :') Maar ons doel van dit jaar was ook vooral kennis opdoen en er lol in hebben, en dat gaat voor zover best goed. Ik word er ook heel enthousiast van als dingen het wél doen. En ook als het ineens toch weer goed komt. Ik had bloemkool te vroeg uitgepoot, en die leek niks meer te doen. Inmiddels komen er toch weer nieuwe bladeren aan! :o

Mijn zoontje doet met wisselend enthousiasme mee, dus die heeft ook een vakje waar nu aardbeien en bloemen in staan. Wel heel leuk om te zien hoe hij er op zijn manier mee bezig is. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 19 april 2021 @ 08:18:01 #230
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_199065737
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 00:38 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dat van de zoete aardappel wil ik van de week ook gaan proberen. Wat gaaf dat het bij jou al gelukt is!

Wij zijn vooral hard aan het werk om de tuin een beetje vorm te geven. Het begint eindelijk ergens op te lijken. Dit was vorige week:
[ afbeelding ]
En inmiddels hebben we aan de rechterkant ook al weer 2 kleine en een grote bak erbij.

Qua opkweken heb ik al veel geleerd voor volgend jaar. :') Maar ons doel van dit jaar was ook vooral kennis opdoen en er lol in hebben, en dat gaat voor zover best goed. Ik word er ook heel enthousiast van als dingen het wél doen. En ook als het ineens toch weer goed komt. Ik had bloemkool te vroeg uitgepoot, en die leek niks meer te doen. Inmiddels komen er toch weer nieuwe bladeren aan! :o

Mijn zoontje doet met wisselend enthousiasme mee, dus die heeft ook een vakje waar nu aardbeien en bloemen in staan. Wel heel leuk om te zien hoe hij er op zijn manier mee bezig is. :)
Ik had vroeger ook een eigen tuintje in de moestuin van mijn vader, super leuke herinneringen aan. Leuk dat je dat doet ^O^
pi_199066318
Bij mij zijn zoveel courgetteplanten opgekomen (heb sowieso een heel vroeg ras gezaaid) dat ik (na afharden) dit weekend de eerste in mijn bak buiten heb gezet. Als ie het niet redt, staan er nog genoeg broertjes en zusjes binnen te wachten op een kans.
  maandag 19 april 2021 @ 10:15:50 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199066986
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:21 schreef Tuindier het volgende:
Bij mij zijn zoveel courgetteplanten opgekomen (heb sowieso een heel vroeg ras gezaaid) dat ik (na afharden) dit weekend de eerste in mijn bak buiten heb gezet. Als ie het niet redt, staan er nog genoeg broertjes en zusjes binnen te wachten op een kans.
Heb ik vorig jaar ook zo gedaan en dat ging goed. DIt keer minder reserve, dus blijven ze binnen tot ca IJsheiligen.

Verder gisteren een kas gedemonteerd, verplaatst en deels weer opgebouwd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199068100
Mijn mini komkommertjes zijn vorige week op gekomen. Dit weekend verpot ! ben benieuwd :D ook de tomaatjes komen op
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_199148223
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:21 schreef Tuindier het volgende:
Bij mij zijn zoveel courgetteplanten opgekomen (heb sowieso een heel vroeg ras gezaaid) dat ik (na afharden) dit weekend de eerste in mijn bak buiten heb gezet. Als ie het niet redt, staan er nog genoeg broertjes en zusjes binnen te wachten op een kans.
Experiment gelukt, courgette overleden.
  zondag 25 april 2021 @ 14:04:39 #235
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199150678
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heb ik vorig jaar ook zo gedaan en dat ging goed. DIt keer minder reserve, dus blijven ze binnen tot ca IJsheiligen.

Verder gisteren een kas gedemonteerd, verplaatst en deels weer opgebouwd.
Ben benieuwd naar foto's als die af is. Is altijd hele klus afbreken en opnieuw opbouwen

Komende nacht hier weer 0 graden, waardeloos koud is het. Iedere avond de stekjes uit de kas ons huis in en 's ochtends weer terug.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 25 april 2021 @ 21:42:51 #236
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199157460
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 14:04 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar foto's als die af is. Is altijd hele klus afbreken en opnieuw opbouwen

Komende nacht hier weer 0 graden, waardeloos koud is het. Iedere avond de stekjes uit de kas ons huis in en 's ochtends weer terug.
Hij is weer als nieuw. Zal morgen een foto plaatsen (al is daar niet zo veel op te zien). Het is allemaal aluminium en glas, dus het ding is nog net zo goed als 30 jaar geleden.

Het blijft maar vriezen en koud... Vind ik ook niks. Heb heel wat planten die ik eigenlijk naar buiten wil zetten, maar ‘s ochtends nog altijd rijp op het gras.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199157950
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:42 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Experiment gelukt, courgette overleden.
Ahw :{

De vorige keer dat het mooi was kreeg ik de kriebels om te gaan zaaien. Toch nog maar even gewacht, tot vandaag. Nog niet te veel, maar al wat wat dingen gezaaid binnen, en wat in mijn zaaibak buiten. Ik heb geleerd van vorig jaar en ga van sommige dingen elke paar weken iets zaaien. Kijken of dat werkt.
De rabarber was in het najaar onder een bult zand verdwenen na werkzaamheden in de tuin, die had ik voorzichtig uitgegraven en die doet het weer prima *O*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 25 april 2021 @ 22:19:11 #238
269689 crew  Viv
pi_199158164
@Evenstar en ik hebben een soort kas aan huis (serre met heel veel ramen), onze uitdaging ligt er vooral in om onze planten niet te frituren. :D

Met een beetje zon is het daar al snel boven de 30 graden. Laatst schatte ik verkeerd in dat de zonwering niet nodig zou zijn die middag, hoppa meerdere peperplanten schade door heat stress. :@
  zondag 25 april 2021 @ 22:35:06 #239
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199158389
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:42 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Experiment gelukt, courgette overleden.
Goed om te weten toch? En geen probleem als je toch planten over hebt.

Wij zijn gisteren hard bezig geweest. De moestuin is helemaal klaar voor het seizoen. Overal staan de juiste stokken en rekken. Ik heb nog wat mest gestrooid. Er zijn speciekuipen voor de aardappels gevuld.

Morgen poot ik de aardappels. Dan is het wachten op beter weer voor de rest. Mijn vensterbanken kunnen het eigenlijk niet meer aan.
Spoilers!
pi_199160625
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Goed om te weten toch? En geen probleem als je toch planten over hebt.

Wij zijn gisteren hard bezig geweest. De moestuin is helemaal klaar voor het seizoen. Overal staan de juiste stokken en rekken. Ik heb nog wat mest gestrooid. Er zijn speciekuipen voor de aardappels gevuld.

Morgen poot ik de aardappels. Dan is het wachten op beter weer voor de rest. Mijn vensterbanken kunnen het eigenlijk niet meer aan.
Ja precies. Het was een gok, en deze keer heb ik niet gewonnen. Er zullen nog genoeg courgettes komen, vermoed ik.

Ik heb nu wel alle tomaten/paprika/courgette in een klein buitenkasje gezet. Ze kunnen nog een nachtje naar binnen als er vorst wordt voorspeld, maar anders ben ik van plan ze komend weekend uit te gaan planten. Verder ben ik ondersteuning aan het bouwen voor mijn planten van de takken die we van de lei-plantaan hebben gesnoeid.

Ik heb ook een lading moestuintjes van AH gezaaid, ben benieuwd wat dat wordt. De peultjes gingen in ieder geval hard, die staan inmiddels in een groter bakje. Ik kan echt niet wachten.
pi_199160992
Mijn man wordt inmiddels wel gestoord van alle planten door het huis. Ik heb hem vast voorbereid dat dat volgend jaar nog erger is. :')

Oh, en de uien groeien! :o Er lijkt dus in elk geval iets te lukken. :+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_199162194
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 08:34 schreef Nanuke het volgende:
Mijn man wordt inmiddels wel gestoord van alle planten door het huis. Ik heb hem vast voorbereid dat dat volgend jaar nog erger is. :')

Oh, en de uien groeien! :o Er lijkt dus in elk geval iets te lukken. :+
Mijn man vraagt wel vaker of hij in burgersbush woont. Heb gezegd nog een week of 2 dan gaat de zooi het huis uit
  maandag 26 april 2021 @ 13:09:41 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199163498
Ik had fles pompoenen gezaaid waarvan ik het zaad goed uit er uit een pompoen van een vers pakket gehaald had. Die pompoenen kwamen goed op. Maar de bladeren werden allemaal geel en bruin. Ik dacht aan een gebrek‘s ziekten terwijl ik ze wel in een ruime pot gezaaid had. Daarom heb ik ze maar buiten neergezet maar het bleek dat de wortels helemaal niet ontwikkeld waren. Dat verklaart ook de gele en bruine bladeren. Iemand een idee wat ik fout gedaan heb?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199163590
Mensen, ik heb dus cherrytomaatjes geplant. Ik heb nu stengels van 10/15 cm. Maar dat is echt een slap hoopje ellende. Hoe zorg ik ervoor dat ze een beetje recht blijven staan?

Vorig jaar waren ze met stokje ernaast en al afgebroken. :')
  maandag 26 april 2021 @ 13:47:29 #245
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_199163800
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 14:04 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar foto's als die af is. Is altijd hele klus afbreken en opnieuw opbouwen

Komende nacht hier weer 0 graden, waardeloos koud is het. Iedere avond de stekjes uit de kas ons huis in en 's ochtends weer terug.
Met 0 graden buiten kunnen plantjes toch prima in de kas blijven?
Daar blijft het bij mij altijd net iets warmer dan buiten dus dan precies geen vorst :D
Vrijwel alle plantjes staan daar in te wachten tot half mei en ze eindelijk naar buiten kunnen.
  maandag 26 april 2021 @ 15:30:02 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199165034
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 13:19 schreef Myraela het volgende:
Mensen, ik heb dus cherrytomaatjes geplant. Ik heb nu stengels van 10/15 cm. Maar dat is echt een slap hoopje ellende. Hoe zorg ik ervoor dat ze een beetje recht blijven staan?

Vorig jaar waren ze met stokje ernaast en al afgebroken. :')
Met een steviger stokje dan. Als je tomaten vroeg zaait moet je ze echt op een hele, hele zonnige plek zetten. Anders krijg je van die slappe , te lange planten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 april 2021 @ 19:17:19 #247
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199168082
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 13:47 schreef gcjoel het volgende:

[..]

Met 0 graden buiten kunnen plantjes toch prima in de kas blijven?
Daar blijft het bij mij altijd net iets warmer dan buiten dus dan precies geen vorst :D
Vrijwel alle plantjes staan daar in te wachten tot half mei en ze eindelijk naar buiten kunnen.
Het was al snel min 1,5 en ook in de kas erg koud geworden door de harde noordenwind. Wij wonen hier aan de kust he. Overal zal ijs/rijp op, ondanks de vele bloesems aan de pruim zien we het somber in. Overdag als het warmer is, zien wij weinig tot geen bijen (ondanks de imker die naast ons woont). Het is gewoonweg te koud, ook overdag.

Vier van de 6 stekjes Pompoen Muscat de Provence waren aangevreten door een woelmuis hier in de bijkeuken. Dat het een woelmuis was getuigt de val die gelukkig zijn werk deed en meer schade voorkwam.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 28 april 2021 @ 14:30:09 #248
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_199192757
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:17 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Het was al snel min 1,5 en ook in de kas erg koud geworden door de harde noordenwind. Wij wonen hier aan de kust he. Overal zal ijs/rijp op, ondanks de vele bloesems aan de pruim zien we het somber in. Overdag als het warmer is, zien wij weinig tot geen bijen (ondanks de imker die naast ons woont). Het is gewoonweg te koud, ook overdag.

Vier van de 6 stekjes Pompoen Muscat de Provence waren aangevreten door een woelmuis hier in de bijkeuken. Dat het een woelmuis was getuigt de val die gelukkig zijn werk deed en meer schade voorkwam.

oh ja ik woon tegenwoordig in het Oosten, dat scheelt behoorlijk inderdaad.
De pruim hier heeft ook paar keer vorst gehad, hoop echt dat er wel wat aan komt. We hadden zo enorm veel bloesem!
pi_199236318
Eerste asperges zijn een feit! :o :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 21:07:53 #250
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199237382
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 20:04 schreef Nanuke het volgende:
Eerste asperges zijn een feit! :o :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw _O_ En zo ga je van beginner ineens naar pro _O_
Achter je ziet het er ook goed uit trouwens.

Ik had een kleine paniekaanval vanmiddag. Er zit luis in de pepers op de vensterbank. En ik heb 90 planten daar staan. 4 Zijn er besmet, die staan nu in quarantaine en gaan komende week voor goed naar buiten. Ik ga komende dagen de rest ook extra inspecteren.
Spoilers!
  zaterdag 1 mei 2021 @ 23:50:27 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199240094
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 21:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wauw _O_ En zo ga je van beginner ineens naar pro _O_
Achter je ziet het er ook goed uit trouwens.

Ik had een kleine paniekaanval vanmiddag. Er zit luis in de pepers op de vensterbank. En ik heb 90 planten daar staan. 4 Zijn er besmet, die staan nu in quarantaine en gaan komende week voor goed naar buiten. Ik ga komende dagen de rest ook extra inspecteren.
Als ik 90 planten had gooide ik die 4 gewoon weg
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 2 mei 2021 @ 00:21:20 #252
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_199240418
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik 90 planten had gooide ik die 4 gewoon weg
Als ik er 5 had ook. Luis is voor mij direct exit.
Dit, dus.
  zondag 2 mei 2021 @ 09:06:39 #253
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199242254
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 23:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik 90 planten had gooide ik die 4 gewoon weg
Het zijn niet allemaal dezelfde planten natuurlijk ;) Ik gooi helemaal niets weg. Ik zou niet weten waarom. Vorig jaar had ik ook luizen in de pepers en wat in de tomaat en dat zijn allemaal gewoon prima vruchtbare planten geworden.
Spoilers!
pi_199243247
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 20:04 schreef Nanuke het volgende:
Eerste asperges zijn een feit! :o :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:o
Dat wil ik ook!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199243638
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 21:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wauw _O_ En zo ga je van beginner ineens naar pro _O_
Achter je ziet het er ook goed uit trouwens.

Ik had een kleine paniekaanval vanmiddag. Er zit luis in de pepers op de vensterbank. En ik heb 90 planten daar staan. 4 Zijn er besmet, die staan nu in quarantaine en gaan komende week voor goed naar buiten. Ik ga komende dagen de rest ook extra inspecteren.
Geen 90 pepers hoop ik? :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 2 mei 2021 @ 11:11:19 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199243769
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Geen 90 pepers hoop ik? :D
Nee, dat zijn er een stuk of 20. Ik heb ook veel tomaten en een aantal courgettes, augurken, komkommers, pompoenen, kruiden, etc etc.
Spoilers!
pi_199243877
Oh wauw.
Ik heb me zo beheerst dit jaar. Alleen de tomaten, pepers en aubergines staan al. Courgette en pompoen zaai ik pas als dit weg is.

In de kas staat wel een en ander ontkiemd te wachten op uitplanten, maar dat telt niet, dat staat niet in de weg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199243882
Ik voelde me ook wel echt pro ja, toen we met een hele zak oogst thuis kwamen. :D

En 90 planten. Jemig zeg. Ik denk dat ik hier bonje zou krijgen als ik zoveel had staan. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zondag 2 mei 2021 @ 21:01:04 #259
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199253562
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199254738
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 21:01 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Eens.... Maar lekker dat ze zijn!
pi_199256834
Ach, het is hobby.. :)
De smaak is wel echt beter
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_199256973
Ik word echt blij van een rondje moestuin nu de eerste dingen beginnen te groeien. De erwtjes zijn aan het klimmen, tuinbonen beginnen te groeien en ik heb op hoop van zegen de eerste tomaten buiten gezet. Ook de worteltjes beginnen hun eerste groen op te stekken, en de radijsjes groeien lekker. Kan niet wachten tot het straks weer die grote groene massa is O+.
  Moderator zondag 9 mei 2021 @ 21:27:07 #263
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_199349887
Pff het is voor mij echt achter de feiten aanlopen tot nu toe, zoveel te doen, zo weinig tijd. _O- Aardappels die nog gepoot moeten worden die al enorme sprieten hebben et cetera.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zondag 9 mei 2021 @ 21:41:35 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199350083
Ik had gisteren 2 komkommers uitgeplant naast een klimrek. Vannochtend hielden ze zich al allebei stevig daaraan vast!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199437424
Alle pompoenen, courgette, augurken en kalebassen staan buiten.
Vandaag de kas in orde gemaakt, de tomaten stonden al, de pepers staan er nu bij, komkommers erbij gezet net als de paprika. Dit jaar voor het eerst kousenband in de kas gezet en 3 potten met zoete aardappels.

Eindelijk is het warm genoeg. *O*
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:42:12 #266
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199437447
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:40 schreef Oceanonix het volgende:
Alle pompoenen, courgette, augurken en kalebassen staan buiten.
Vandaag de kas in orde gemaakt, de tomaten stonden al, de pepers staan er nu bij, komkommers erbij gezet net als de paprika. Dit jaar voor het eerst kousenband in de kas gezet en 3 potten met zoete aardappels.

Eindelijk is het warm genoeg. *O*
Het vriest toch al meer dan een week niet meer. Of heb jij netjes afgewacht tot IJsheiligen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199437514
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het vriest toch al meer dan een week niet meer. Of heb jij netjes afgewacht tot IJsheiligen?
ik ben deze week begonnen met naar buiten zetten maar ik was even bezig. :X
6 augurken
5 courgette
6 pompoenen
3 kalebassen in de moestuin, 2 in de achtertuin
4 komkommers in de kas

die komkommers zijn vandaag uitgeplant. :D

Lieve buren staan jullie klaar voor de oogst? _O-
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:48:31 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199437578
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:45 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik ben deze week begonnen met naar buiten zetten maar ik was even bezig. :X
6 augurken
5 courgette
6 pompoenen
3 kalebassen in de moestuin, 2 in de achtertuin
4 komkommers in de kas

die komkommers zijn vandaag uitgeplant. :D

Lieve buren staan jullie klaar voor de oogst? _O-
Heel veel pompoenachtigen in ieder geval! Vorig jaar had ik semi per-ongeluk 10 courgette-planten. Toen het zo warm was had ik dus iedere dag ook 10 courgette-planten. Inderdaad,voor de buren en de collega’s.
Nu heb ik het wat bescheidener aan gedaan:
4 courgette
3 flespompoen
2 komkommer (plantjes 3 en 4 kwamen niet op
2 watermeloen

Is er nu een verschil tussen augurk en komkommer als je ze niet inmaakt?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199437839
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heel veel pompoenachtigen in ieder geval! Vorig jaar had ik semi per-ongeluk 10 courgette-planten. Toen het zo warm was had ik dus iedere dag ook 10 courgette-planten. Inderdaad,voor de buren en de collega’s.
Nu heb ik het wat bescheidener aan gedaan:
4 courgette
3 flespompoen
2 komkommer (plantjes 3 en 4 kwamen niet op
2 watermeloen

Is er nu een verschil tussen augurk en komkommer als je ze niet inmaakt?
Augurken maak ik in. Komkommer niet. Augurk is zo niet echt lekker, komkommer wel.
Bij gebrek aan augurk vorig jaar heb ik courgette ingemaakt, dat ging ook prima.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:03:26 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199437889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:02 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Augurken maak ik in. Komkommer niet. Augurk is zo niet echt lekker, komkommer wel.
Bij gebrek aan augurk vorig jaar heb ik courgette ingemaakt, dat ging ook prima.
Ik heb vorig jaar komkommers in schijfjes gesneden en in “oud” zuur van de augurkenpotjes gedaan. Na een paar weken precies dezelfde smaak eigelijk..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zaterdag 15 mei 2021 @ 20:05:01 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199437935
Hier kwam een hele bak kunstmest uit de lucht.

Sjalotten staan er mooi boven, slaplantjes gaan niet heel hard.

Vorige week (stoksla)bonen gezaaid, ik zie nog niet boven komen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:11:59 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199438069
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:05 schreef derLudolf het volgende:
Hier kwam een hele bak kunstmest uit de lucht.

Sjalotten staan er mooi boven, slaplantjes gaan niet heel hard.

Vorige week (stoksla)bonen gezaaid, ik zie nog niet boven komen.
Boontjes had ik voorgezaaid, werd niks. Denk te nat.
Nu in de koude grond, zijn afgelopen dagen voorzichtig boven gekomen. Een van de simpelste en lekkerste dingen die je kunt telen vind ik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:24:21 #273
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199438391
Ik heb dit jaar ook weer augurk. De voorraad augurken van 2 jaar geleden is op.
Ik heb het grootste deel van de planten ook uitgeplant.

We hebben donderdag en vrijdag enorm veel moeite gedaan om de pompoenen en bonen in de aarde te krijgen en vandaag was bijna alles aangevreten door slakken :{
Spoilers!
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:27:07 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199438465
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb dit jaar ook weer augurk. De voorraad augurken van 2 jaar geleden is op.
Ik heb het grootste deel van de planten ook uitgeplant.

We hebben donderdag en vrijdag enorm veel moeite gedaan om de pompoenen en bonen in de aarde te krijgen en vandaag was bijna alles aangevreten door slakken :{
Dat is jammer, maar waarschijnlijk herstellen die planten wel.
Ik heb heel weinig last van slakken. Ik heb kikkers in mijn tuin, een egel en veel vogels. Hoef ze nooit te bestrijden. Je kunt je tuin vriendelijk maken voor dat soort dieren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:44:52 #275
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199439050
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is jammer, maar waarschijnlijk herstellen die planten wel.
Ik heb heel weinig last van slakken. Ik heb kikkers in mijn tuin, een egel en veel vogels. Hoef ze nooit te bestrijden. Je kunt je tuin vriendelijk maken voor dat soort dieren.
Dat heb ik ook allemaal. Maar ook gewoon heel veel slakken :D
De meeste sperziebonenplanten zijn weinig meer dan een spriet. De lima- en borlottibonen zijn nog wel ok. Ik denk niet dat het nog iets wordt. Ik zal komende week nog wat bonen leggen/zaaien.
Spoilers!
pi_199439155
Ik heb dit weekend de gok genomen om toch de tomaten, puntpaprika en pepertjes naar buiten te doen. Ze hebben de afgelopen week buiten staan afharden dus op hoop van zegen dat ze het trekken




Ik heb dus geen grote moestuin helaas maar een kleintje in mijn achtertuin in een bak, die bij het witte schuurtje is er dit jaar bij gekomen. De kruiden staan in een verhoogde border maar niet op de foto
pi_199442256
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:48 schreef Goitske het volgende:
Ik heb dit weekend de gok genomen om toch de tomaten, puntpaprika en pepertjes naar buiten te doen. Ze hebben de afgelopen week buiten staan afharden dus op hoop van zegen dat ze het trekken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb dus geen grote moestuin helaas maar een kleintje in mijn achtertuin in een bak, die bij het witte schuurtje is er dit jaar bij gekomen. De kruiden staan in een verhoogde border maar niet op de foto
Die grote bak ziet er mooi en praktisch uit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 16 mei 2021 @ 07:57:14 #278
43653 sigme
Veraan
pi_199445646
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat heb ik ook allemaal. Maar ook gewoon heel veel slakken :D
De meeste sperziebonenplanten zijn weinig meer dan een spriet. De lima- en borlottibonen zijn nog wel ok. Ik denk niet dat het nog iets wordt. Ik zal komende week nog wat bonen leggen/zaaien.
Boontjes mogen geen mei zien!

Oftewel: je hoort bonen zó te leggen dat ze pas in juni bovengronds komen.
Met de warme lente/zomer van afgelopen jaren pakte het prima uit als je je niet aan die regel hield, maar de regel 'boontjes mogen geen mei zien' is de normale standaard voor bonen in Nederland ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 16 mei 2021 @ 08:00:47 #279
43653 sigme
Veraan
pi_199445659
Ik hoop op een mooie bessenoogst dit jaar.

Aalbessen maken al besjes


Blauwe bessen enkel nog bloemetjes

Vorige jaar was het voorjaar zo vreselijk droog dat we de bessen een druppelslang gegeven hebben, omdat we het jaar daarvoor door de droogte gewoon geen oogst hadden. Maar dat is nu niet nodig, tot op dit moment is het een mooi bessenjaar. Duimen dat het zo blijft; ik heb wel eens meer dan 20 kilo bessen gehad en die eten we allemaal op :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199445859
:o
Zit ik te sappelen met mijn lullige blauwe besjes die een voor een de geest geven. 3 struiken, 1 bes gegeten in 2 jaar. Dit is het derde jaar, er lijkt nog 1 struikje te leven. Struikje... Anderhalve tak.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 16 mei 2021 @ 08:44:01 #281
217702 Lonaa
Honger!
pi_199445887
#teamVanyel
Vorig jaar 3 besjes gehad van mijn struik, dit jaar uh, 20 blaadjes. Denk ik.

Overigens zijn alle Afrikaantjes en poblanopepers hier opgevreten door de slakken ;(
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 16 mei 2021 @ 08:47:52 #282
43653 sigme
Veraan
pi_199445904
Blauwe bessen willen *zure* grond. In tegenstelling tot bijna al het andere in moestuin. Dus het helpt als je lokaal de grond in orde maakt. Turf doet wonderen.

@Lonaa: al eens geëxperimenteerd met koperband? Te krijg als plakband. Voor planten in pot schijnt het echt te kunnen werken. Hoewel mijn moeder, ook in rijkbeslakt gebied tuinierend, tegenwoordig planten op een verhoging in een schaal water zet - een flinke slotgracht komen ze ook niet over.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 16 mei 2021 @ 08:50:40 #283
217702 Lonaa
Honger!
pi_199445921
quote:
7s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:47 schreef sigme het volgende:
Blauwe bessen willen *zure* grond. In tegenstelling tot bijna al het andere in moestuin. Dus het helpt als je lokaal de grond in orde maakt. Turf doet wonderen.

@:Lonaa: al eens geëxperimenteerd met koperband? Te krijg als plakband. Voor planten in pot schijnt het echt te kunnen werken. Hoewel mijn moeder, ook in rijkbeslakt gebied tuinierend, tegenwoordig planten op een verhoging in een schaal water zet - een flinke slotgracht komen ze ook niet over.
Mijn bes staat in een groooooooote pot, met turf. Met het percentage turf dat op internet circuleert.

En nee, kan wel eens doen. Heb wel het idee *klopt af* dat het minder slakken zijn dan vorig jaar. Ik heb er ook al flink wat geelimineerd en ik wacht met uitplanten tot planten echt wel flink zijn zodat ze eventueel wat schade ook overleven. Maar ja. Heb ook het idee dat er vogels zijn die mijn planten kapot pikken. ;(

Oh en mieren, zijn er meer mensen met echt debielveel mieren?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_199446022
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 22:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die grote bak ziet er mooi en praktisch uit!
Is echt ideaal en de oogst valt mij ook nog mee op zo'n klein oppervlakte
pi_199446520
quote:
7s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:47 schreef sigme het volgende:
Blauwe bessen willen *zure* grond. In tegenstelling tot bijna al het andere in moestuin. Dus het helpt als je lokaal de grond in orde maakt. Turf doet wonderen.
Ze.werden met zuur geplant en zijn gemulcht met fijn gehakselde naaldboom takjes rond de besjes, dat zou ook werken. Mag niet baten.
Hielp niet dat ik ze na het eerste jaar alledrie uit de grond plukte en 15 cm minder diep zetten, omdat ik toen pas leerde over de root flare. Ze waren dus geleverd met hun arme worteltjes super diep in de pot gepropt, ipv lekker vlak onder de oppervlakte.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 17 mei 2021 @ 12:59:17 #286
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_199466571
Hier laatst bij de kweker eens een goede grote blauwe bessen struik gekocht, net zoveel bloemen als de foto hierboven *O*
Dit jaar voor het eerst ook eindelijk besjes in de aalbessenstruik, en veeel bloemen in de aardbeien. Ook dit jaar goede hoop op de kersen, appels, pruimen en stoofperen. Zou echt voor het eerst ook fruit uit eigen tuin zijn *O*

Vorige week de courgette, en augurk al buiten gezet, gister de cherry tomaten. Gaat tot nu toe goed gelukkig!
Augurk is dit jaar een resistente tegen meeldauw, dat zorgde vorig jaar voor een korte oogst.
pi_199478544
Ik ben bezig de moestuin in onze tuin opnieuw in te delen met nieuwe bakken van ca. 20cm hoog.

Er lijkt tussen de moestuinbakken en een terras een strook grond over te blijven van zo'n 25-30cm breed en 2 meter lang.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is hier een laagblijvend haagje te planten van bij voorkeur fruitstruikjes. Ik zou de haag door jaarlijkse snoei niet hoger willen laten worden dan 30-40cm.

Mijn gedachte om dit te bereiken gaat uit naar blauwe bessen voor een beeld als dit:



Bovenstaand product (BerryBux) is erop gekweekt om klein te blijven maar is in ons land enkele jaren na de introductie lastig verkrijgbaar.

Bij andere rassen kleinblijvende blauwe bessen zie ik online dat volwassen planten toch 1,5-2 meter hoog kunnen worden.

Is het haalbaar wat ik voor ogen heb? Heeft er iemand tips over geschikte bessensoorten of alternatieven?
pi_199480241
quote:
1s.gif Op maandag 17 mei 2021 23:29 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik ben bezig de moestuin in onze tuin opnieuw in te delen met nieuwe bakken van ca. 20cm hoog.

Er lijkt tussen de moestuinbakken en een terras een strook grond over te blijven van zo'n 25-30cm breed en 2 meter lang.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is hier een laagblijvend haagje te planten van bij voorkeur fruitstruikjes. Ik zou de haag door jaarlijkse snoei niet hoger willen laten worden dan 30-40cm.

Mijn gedachte om dit te bereiken gaat uit naar blauwe bessen voor een beeld als dit:

[ afbeelding ]

Bovenstaand product (BerryBux) is erop gekweekt om klein te blijven maar is in ons land enkele jaren na de introductie lastig verkrijgbaar.

Bij andere rassen kleinblijvende blauwe bessen zie ik online dat volwassen planten toch 1,5-2 meter hoog kunnen worden.

Is het haalbaar wat ik voor ogen heb? Heeft er iemand tips over geschikte bessensoorten of alternatieven?
Vossebessen/cranberry's en (echte) bosbessen blijven ongeveer zo klein als je voor ogen hebt. Is het niet makkelijker om dat aan te planten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199481436
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 08:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Vossebessen/cranberry's en (echte) bosbessen blijven ongeveer zo klein als je voor ogen hebt. Is het niet makkelijker om dat aan te planten?
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je met echte bosbes de inheemse vaccinium myrtillus? Van wat ik er over vindt is deze niet zo makkelijk verkrijgbaar en net als de cranberry ook vrij kieskeurig. Zure grond aanvoeren is voor een haagje goed te doen (zit op kleigrond) maar zou het zonde vinden als het na veel moeite alsnog mislukt of de oogst achterblijft.

Veel bessen dragen alleen vruchten dragen op meerjarig hout is ook een beperking, want dan zit je na stevig terugsnoeien een paar jaar zonder. Ook dit is op basis van informatie die ik online vindt over bepaalde zaken. Ik hecht meer waarde aan praktische ervaring, vandaar de vraag hier ;)

Voor de zekerheid: de bosbes uit de afbeelding is de vaccinium angustifolium. Dus niet de bekendere vaccinium corymbossum. De angustifolium schijnt van zichzelf kleiner (50 cm) te blijven. De marktpartij erachter zit in Duitsland, waarschijnlijk de reden dat ik ze in Nederland eigenlijk alleen nog bij Hornbach vindt en alleen om online te bestellen.

Van wat ik lees worden ze in Canada (waar deze lowbush blueberries ook in het wild voorkomen) zelfs met opzet platgebrand om de groei en oogst te stimuleren, dus die kan wel wat hebben ze je zeggen :D

Maar nogmaals ik ben ook benieuwd naar alternatieven. En zelfs voor het advies "pas je ontwerp liever aan want op zo weinig ruimte gaat niks passen" ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door spinazieruiker op 18-05-2021 10:25:20 ]
pi_199483951
@spinazieruiker, ik kan je niet helpen met je vraag ten aanzien van fruitstruiken. Als alternatief wil ik het gebruik van kruiden aandragen voor het maken van een haag. Dat kan bijvoorbeeld met rozemarijn (niet altijd winterhard) of lavendel (misschien iets te veel een cliché). Ik heb zelf bolvormige oregano in de tuin staan:



Voor deze vorm heb ik geen moeite gedaan - de plant is toevallig zo gegroeid. Ik denk dat-ie zich prima zou lenen als lage struik en de bloei is bovendien fraai. Foto van 9 maanden geleden:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199484312
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
@:spinazieruiker, ik kan je niet helpen met je vraag ten aanzien van fruitstruiken. Als alternatief wil ik het gebruik van kruiden aandragen voor het maken van een haag. Dat kan bijvoorbeeld met rozemarijn (niet altijd winterhard) of lavendel (misschien iets te veel een cliché). Ik heb zelf bolvormige oregano in de tuin staan:

[ afbeelding ]

Voor deze vorm heb ik geen moeite gedaan - de plant is toevallig zo gegroeid. Ik denk dat-ie zich prima zou lenen als lage struik en de bloei is bovendien fraai. Foto van 9 maanden geleden:

[ afbeelding ]
Bedankt voor je suggesties!

Oregano heb ik op verschillende plaatsen in de border staan. Bloeit 's zomers mooi en is een echte bijenmagneet. En we gebruiken het regelmatig in de keuken.

Citroenmelisse heb ik ook ooit in haagvorm geplant. Bloeit wat minder uitbundig maar zou zich ook wel lenen voor deze vorm. Net als munt geschikt om thee te zetten en water op smaak te brengen, maar dan niet zo woekerend.

Lavendel heb ik ooit een haagje van gehad wat na een paar uitbundige jaren helaas is verdwenen. Ik heb een paar losse in de borders staan maar lavendel snoeien gaat me nog niet zo goed af (meestal te laat en vervolgens te fanatiek waardoor er houtige struikjes overblijven die niks meer doen). Ik wil hier ooit weer een haagje van maken aan de andere kant van het tuinpad langs de moestuin, de kant die vanuit huis en overal in de tuin zichtbaar is.

Ik hoop iets te vinden dat wat steviger van vorm is dan de meeste kruiden en liefst ook vrucht draagt. Maar ik houd jullie suggesties zeker in overweging!
pi_199484364
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:51 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik hoop iets te vinden dat wat steviger van vorm is dan de meeste kruiden en liefst ook vrucht draagt.
Waartoe dient het fruit?
Als je het niet zelf op wil eten zou je ook de Japanse kwee kunnen overwegen, daar hadden Claudia en ik het laatst ook over. Dit topic? Of het eigen planten topic misschien (geen tijd om het op te zoeken nu).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199484408
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Waartoe dient het fruit?
Als je het niet zelf op wil eten zou je ook de Japanse kwee kunnen overwegen, daar hadden Claudia en ik het laatst ook over. Dit topic? Of het eigen planten topic misschien (geen tijd om het op te zoeken nu).
Ja, daar dacht ik net ineens aan! Ik heb zelf een dwergkwee. Van de vruchten zou je jam moeten kunnen maken.

Mooi formaat (plaatjes van het internet):



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199517687
Lavas (maggiplant) is één van de makkelijkste gewassen in de moestuin. Sinds ik de mijne een paar jaar terug heb geplant had deze vooral sierwaarde: het merendeel van deze snelle groeier belande niet in de keuken maar bij het GFT-afval.

Vandaag dit soepje gemaakt en ik vond het redelijk geslaagd:
https://nl.petitchef.com/recepten/lavas-soep-fid-1554962

Voor twee kommen soep heb ik de blaadjes van een flinke stengel gebruikt. Wordt die plant toch nog eens nuttig.
Volgende keer met zelfgemaakte croutons erbij.
  Moderator donderdag 20 mei 2021 @ 12:09:49 #295
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_199517759
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
@:spinazieruiker, ik kan je niet helpen met je vraag ten aanzien van fruitstruiken. Als alternatief wil ik het gebruik van kruiden aandragen voor het maken van een haag. Dat kan bijvoorbeeld met rozemarijn (niet altijd winterhard) of lavendel (misschien iets te veel een cliché). Ik heb zelf bolvormige oregano in de tuin staan:

[ afbeelding ]

Voor deze vorm heb ik geen moeite gedaan - de plant is toevallig zo gegroeid. Ik denk dat-ie zich prima zou lenen als lage struik en de bloei is bovendien fraai. Foto van 9 maanden geleden:

[ afbeelding ]
Als je salie een tijdje laat groeien kun je daar ook best een leuk haagje mee maken. :Y Bloeit ook mooi.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_199518775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 12:09 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Als je salie een tijdje laat groeien kun je daar ook best een leuk haagje mee maken. :Y Bloeit ook mooi.
Goed dat je het zegt. Ik had ooit salie in de moestuin maar het is doodgegaan. Ga ik zeker weer eens planten.

Heb besloten toch de lowbush-bosbes te planten voor het haagje. Levertijd is 1 à 2 weken. Ik ga mijn best doen hier te delen hoe het uitpakt. Wordt het niks dan heb ik flink wat alternatieven gekregen om op terug te vallen :)
pi_199540879
Is er iemand die ervaring heeft met het bestrijden van de bessenbladwesp larve? Ze hebben mijn kruisbes in een paar uur kaal gevroten.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 11:50:36 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199552563
Na alle droogte tot aan april regent het nu te lang en te hard. Er is ook te weinig zon. Gelukkig zit ik op zand, dus het rot bij mij niet zo snel weg. Hoe is het in de kleigebieden?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 16:23:58 #299
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199556638
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 11:50 schreef LXIV het volgende:
Na alle droogte tot aan april regent het nu te lang en te hard. Er is ook te weinig zon. Gelukkig zit ik op zand, dus het rot bij mij niet zo snel weg. Hoe is het in de kleigebieden?
Vreselijk, De aardappels en uien staan constant in een plas. De ondergrond is hard, het water zakt niet weg en het regent, hagelt en stormt. Wij krijgen geen goed moestuinjaar zijn wij bang. Gewoon te nat en veel te koud. Dat terwijl we zulke mooie stekjes hadden dit jaar, met bio stekgrond opgekweekt. Duurde langer qua opkweken maar ze lijken wel veel steviger en beter bestand. Maar tegen deze extreme omstandigheden is weinig opgewassen
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_199557577
Totnogtoe is het hier vooral fijn. M.n. mijn aardappels hebben er nog nooit zo mooi bij gestaan. Ik geef ze normaal dus toch te weinig water.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 22 mei 2021 @ 17:53:35 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199558135
Kool, sla, spinazie, aardbeien, dat doet het allemaal wel goed nu. Maar tomaten, boontjes, paprika, pompoen, courgette etc toch wel slecht. Nog 2 weken nattigheid en je kunt het allemaal weggooien
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')