SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
De Britse one and only dominator komt daar niet?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:03 schreef bloodymary1 het volgende:
De Belgen mogen 13 februari weer naar de kapper!
Wat een timing ook weer, net het bericht uit Lansingerland volop in het nieuws en nu ditquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:33 schreef Jor_Dii het volgende: [..] Dat onderzoek uit Lansingerland is iig hoopgevend.. hopelijk
Omdat The Sun met een onzin artikel kwam moesten ze er op reageren. Maar er is nog te weinig data over bekent om het vast te kunnen stellen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:35 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe ze aan deze voorbarige conclusie komen, want onder de ziekenhuis patiënten waren nog best veel met de oude variant.
Ik heb een doek gekocht om mijn klok mee af te dekken, en ik haal die er alleen 's avonds afquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:37 schreef Jor_Dii het volgende:
Is iedereen trouwens al een beetje klaar voor die Avondklok?!
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-start-vandaag.htmlquote:Nieuwe vaccinatielocaties in Brabant en Utrecht vanaf eind januari
In Brabant en Utrecht worden eind januari nieuwe vaccinatielocaties geopend, meldt de GGD. Het gaat om vier soorten priklocaties.
S-locaties (capaciteit van 400 prikken per dag)
M-locaties, (capaciteit van 800 prikken per dag)
L-locaties, (capaciteit van 1600 prikken per dag)
XL-locaties (capaciteit van 2400 prikken per dag)
GGD Hart voor Brabant opent naast de reeds bestaande vaccinatielocatie in Veghel zeven nieuwe vaccinatielocaties in Den Bosch, Tilburg, Oss, Boxtel, Waalwijk, Uden en Boxmeer.
In de provincie Utrecht worden naast de locatie op de Expo Houten zes nieuwe priklocaties geopend, waaronder twee XL locaties. In welke plaatsen deze komen is nog niet bekendgemaakt. Ook wil de GGDrU mobiele prikbussen gaan inzetten.
In Nederland zijn nu 25 vaccinatielocaties, allemaal XL-locaties. De GGD streeft naar een prikplek in iedere gemeente.
Geen goed nieuws...quote:'AstraZeneca meldt vertraging in eerste levering vaccins aan EU'
Farmaceut AstraZeneca heeft de Europese Commissie laten weten dat het straks niet de volledige eerste lading bestelde vaccins aan de EU-landen kan leveren, meldt de Duitse krant Bild op basis van bronnen in bedrijfskringen. Om wat voor hoeveelheden het precies gaat, is niet duidelijk.
Het vaccin van AstraZeneca en de Universiteit van Oxford wordt momenteel onderzocht door de Europese medicijnwaakhond EMA, die naar verwachting eind januari groen licht zal geven voor het gebruik van het middel.
Duitsland heeft voor 2021 ruim 56 miljoen doses besteld, aldus Bild. De Europese landen hebben samen zeker 300 miljoen doses besteld bij de Zweeds-Britse farmaceut.
Volgens de krant heeft de vertraging onder meer te maken met de recente virusmutaties uit Groot-Brittannië, Zuid-Afrika en Brazilië, die besmettelijker worden geacht dan het klassieke coronavirus. Wetenschappers van Oxford werken aan een aangepaste versie van het vaccin die ook bescherming tegen de nieuw opgedoken coronavarianten biedt. Ook een grote brand bij een grondstoffenleverancier in India zou vertraging veroorzaken.
Ik heb mijn pakketje nog niet binnen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:37 schreef Jor_Dii het volgende:
Is iedereen trouwens al een beetje klaar voor die Avondklok?!
Gewoon wachten op de XXXXXL-versie.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-start-vandaag.html
Het kan aan mij liggen, maar ik vind 2400 prikken per dag voor een locatie alles behalve XL
2500 prikken per dag?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:42 schreef Confetti het volgende:
[..]
Gewoon wachten op de XXXXXL-versie.
ik krijg een deja vu met vorig jaar februariquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:37 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)utm_campaign=stdc_vk
Braziliaanse variant aangetroffen in Duitsland.
Ik kan zelf de nieuwe mutaties amper bijhouden.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Die virusmutaties gaan ons echt 3/4 van 2021 kosten..![]()
Het is te hopen dat de vaccins de mutaties bij kunnen blijven benen
De laatste keer hebben ze er een zootje van gemaaktquote:
Ja toen dacht ik nog " owh in Duitsland zijn nog maar 9 besmettingen"quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik krijg een deja vu met vorig jaar februari
Ben al gestopt met dry January. Corona moeheid.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Simmertje het volgende:
Neem een biertje en proberen een beetje te genieten mensen
Of wel.. als deze ook gelijk de andere varianten dekt zou dat wel fijn zijn. Die brand bij die fabriek in India was wel een dingetje inderdaad, maar daar werd gisteren toch nog van gezegd dat het geen invloed had?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geen goed nieuws...
Same, 22 dagen vond ik wel prima.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ben al gestopt met dry January. Corona moeheid.
Ja, die is wel lekker omgedraaid in een jaar tijd.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Gunner het volgende:
[ twitter ]Heb je die Koopmans ook weer hoor lekker paniek zaaien
Met een XXXXXL spuit van 1,20mquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:42 schreef Confetti het volgende:
[..]
Gewoon wachten op de XXXXXL-versie.
Maar dan zouden ze de huidge doses gewoon kunnen leveren lijkt mij... En dat is inderdaad wel een dingetje, ze zeiden van niet. Ze hadden ook een overstroming in Wales dacht ik bij een kantoor/fabriek gisteren.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of wel.. als deze ook gelijk de andere varianten dekt zou dat wel fijn zijn. Die brand bij die fabriek in India was wel een dingetje inderdaad, maar daar werd gisteren toch nog van gezegd dat het geen invloed had?
Zo was het inderdaad, dus ik help het u hopen maar verwacht nog niet al teveel, beste.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 17:40 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Ook al zeggen ze dat die avondklok zo snel mogelijk de prullenbak ingaat, maar die gaat echt wel weer verlengd worden. Is tot nu toe altijd al zo geweest dat er altijd wel weer iets verlengd wordt. De lente en zomer moeten gewoon snel komen dan is het virus sowieso veel minder aanwezig (was vorig jaar ook zo)
Misschien dat ze dit juist allemaal net voordat ze de deur uitgaan publiceren. Kunnen ze er ook geen vragen over krijgenquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:47 schreef CherryLips het volgende:
Wat een fijn nieuws allemaal zo op de vrijdagavond.
eerst maar eens het officiële bericht van AZ afwachten ipv een krant......quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geen goed nieuws...
De kappers in Belgie gaan misschien openquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:47 schreef CherryLips het volgende:
Wat een fijn nieuws allemaal zo op de vrijdagavond.
tot 15 maart geen alcoholquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Simmertje het volgende:
Bild is toch net de Telegraaf ?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of wel.. als deze ook gelijk de andere varianten dekt zou dat wel fijn zijn. Die brand bij die fabriek in India was wel een dingetje inderdaad, maar daar werd gisteren toch nog van gezegd dat het geen invloed had?
Thanks jos. Lees t topic eens door Ipv oud ‘breaking’ news te posten.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:49 schreef JosMert het volgende:
Breaking news komt binnen.
Britse variant toch dodelijker dan normaal corona virus
18:26
De Britse variant van het coronavirus blijkt na uitgebreid onderzoek toch dodelijker dan het 'oude' virus. Dat heeft de Britse premier Boris Johnson vandaag gezegd tijdens een persconferentie. ,,We hebben vandaag vernomen dat het Britse virus zich niet alleen sneller verspreid, maar ook tot een hoger sterftecijfer leidt."
De nieuwe variant werd voor het eerst ontdekt in Londen en het zuidoosten van Engeland. Johnson zei ook dat de vaccins nog steeds effectief zijn tegen beide varianten van het virus.
Groot-Brittannië heeft meer dan 3,5 miljoen besmettingen geregistreerd en bijna 96.000 doden. Daarmee staat het land op de vijfde plaats in de wereld. Ook de economie heeft een flinke tik gekregen.
Bron: AD
Ja plaats het nog een paar keer, leuk.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:49 schreef JosMert het volgende:
De Britse variant van het coronavirus blijkt na uitgebreid onderzoek toch dodelijker dan het 'oude' virus. Dat heeft de Britse premier Boris Johnson vandaag gezegd tijdens een persconferentie. ,,We hebben vandaag vernomen dat het Britse virus zich niet alleen sneller verspreid, maar ook tot een hoger sterftecijfer leidt."
De nieuwe variant werd voor het eerst ontdekt in Londen en het zuidoosten van Engeland. Johnson zei ook dat de vaccins nog steeds effectief zijn tegen beide varianten van het virus.
Groot-Brittannië heeft meer dan 3,5 miljoen besmettingen geregistreerd en bijna 96.000 doden. Daarmee staat het land op de vijfde plaats in de wereld. Ook de economie heeft een flinke tik gekregen.
Oef, dat is wel al snel 2u rijden voor mij.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De kappers in Belgie gaan misschien open
Kan ik weer het hele weekend chagrijnen, top.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Misschien dat ze dit juist allemaal net voordat ze de deur uitgaan publiceren. Kunnen ze er ook geen vragen over krijgenMaandag weer een nieuwe dag.
Ergens oud nieuws want de nieuwe variant is voornamelijk dodelijker door de veel hogere besmettingsgraad, en dat wist men al. Vaccins werken vooralsnog prima daartegen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:49 schreef JosMert het volgende:
Ja, maar dat is toch weer een lichtje aan het einde van de tunnel.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Oef, dat is wel al snel 2u rijden voor mij.
en wat maag/darm problemen en gewoon even gezond doenquote:
Maar wat betreft die Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant zijn ze dat nog aan het onderzoeken. Of de vaccins daartegen weken, bedoel ik.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:54 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ergens oud nieuws want de nieuwe variant is voornamelijk dodelijker door de veel hogere besmettingsgraad, en dat wist men al. Vaccins werken vooralsnog prima daartegen.
Trumpgoatquote:
Dat maakt het allemaal niet veel beterquote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:53 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Kan ik weer het hele weekend chagrijnen, top.
Dat klopt. Het beste maar ervan hopen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:57 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar wat betreft die Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant zijn ze dat nog aan het onderzoeken.
Maar de Zuid Afrikaanse Aids niet dus we gaan allemaal alsnog dood.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:53 schreef CherryLips het volgende:
Had iemand al gezegd dat de Britse tyfus ook dodelijker is?
Ach ja dan houden de mensen zich wat beter aan de regelsquote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:01 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
The Sun komt met een onzin artikel. Maar er is nog gewoon te weinig data over bekent. Het lijkt iets dodelijker maar dat is marginaal maar dat kan ook tijdelijk door andere redenen komen. Maar Johnson moet er op reageren want anders paniek in het land. Alleen nu is iedereen in paniek. Maar het is allemaal nog te vroeg om er iets over te zeggen.
Live vanuit de straten in London:quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:01 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
The Sun komt met een onzin artikel. Maar er is nog gewoon te weinig data over bekent. Het lijkt iets dodelijker maar dat is marginaal maar dat kan ook tijdelijk door andere redenen komen. Maar Johnson moet er op reageren want anders paniek in het land. Alleen nu is iedereen in paniek. Maar het is allemaal nog te vroeg om er iets over te zeggen.
quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:05 schreef Noek het volgende:
[..]
Live vanuit de straten in London:
[ afbeelding ]
Ten eerste wat heeft dit in kami-sama's naam met the green deal te maken?? Dat is meer hoe je heropbouwt na de crisis...quote:Op vrijdag 22 januari 2021 17:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is nog maart net de vraag met wat precies de uitweg van vaccins dan zou bewerkstelligen.
Is met met of zonder (welke) voorwaarden.
De gedachte dat "we" 1 Juli "immuniteit"hebben, lijkt mij op zijn minst twijfelachtig. Ook omdat tegen die tijd nog niet iedereen een week of 6-8 zal zijn gevaccineerd en er tal van mensen zijn die a) niet ingeënt kunnen worden en b) onduidelijk is of/wat het vaccin anderen dan wel/hoe precies beschermd etc.etc.
"Ik" reken er maar vast op dat experts "ons" zullen verduidelijken, dat je er met vaccinatie nog lang niet bent en eerst de slachthuizen gesloten moeten worden en de greendeal klaar moet zijn.
Daarnaast voorzie ik een "privacy schendend" sterretjespaspoort dat aangeeft hoe veel, met wat iemand allemaal als bescherming heeft ingespoten om op een strandje te liggen. Onder dat wenselijke gesternte wil ik niet feestvieren en zal mij verzetten tegen willekeur.
De paaseitjes zijn alweer te koop, dus het is bijna pasenquote:
Ergens denk ik dat het gewoon een voorbarige conclusie is die misschien als effect heeft dat mensen weer even bang zijn. Zou toch wel een strakke actie zijn als Johnson dat er mee kan bereiken.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:05 schreef Noek het volgende:
[..]
Live vanuit de straten in London:
[ afbeelding ]
mooi excuus voor hun epic fuckup rond kerstquote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ergens denk ik dat het gewoon een voorbarige conclusie is die misschien als effect heeft dat mensen weer even bang zijn. Zou toch wel een strakke actie zijn als Johnson dat er mee kan bereiken.
En op zich is het gewoon ideaal voor hun toch iets verder gevorderde vaccinatiestrategie. Als ze de hoeveelheid cases flink kunnen verlagen en daarna een reprodutiegetal relatief laag kunnen houden, dan is dat een voordeel.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:09 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mooi excuus voor hun epic fuckup rond kerst
Ja godver, straks is het echt te wijten aan hun eigen shitshow en dan zitten ze hier te bibberen in angst voor de Britse ebola. Zelfs Gommers heeft het niet meer.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:09 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mooi excuus voor hun epic fuckup rond kerst
yup, en in onze eigen mini UK ( Lansingerland ) blijkt het toch heel erg mee te vallen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:12 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja godver, straks is het echt te wijten aan hun eigen shitshow en dan zitten ze hier te bibberen in angst voor de Britse ebola. Zelfs Gommers heeft het niet meer.
Ook benieuwd naar. Zal volgende maatregel worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef RipCity het volgende:
Hoe zal Nederland gaan reageren als ze over ca. 2
Weken medische maskers gaan verplichten voor winkels/trein hier..
WA KOST DA?!?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef RipCity het volgende:
Hoe zal Nederland gaan reageren als ze over ca. 2
Weken medische maskers gaan verplichten voor winkels/trein hier..
Conclusie artikel? Ben niet goed in engelsquote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef theunderdog het volgende:
https://www.nature.com/ar(...)FgwcEF_i-hmKTdyRmI_s
Dit is ook nou niet iets waar ik heel blij van word.
Zo achterlijk als de gemiddelde redneck is de Nederlander godzijdank niet.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:59 schreef Predator40 het volgende:
Baudet krijgt steeds meer trekjes van Trump![]()
[ twitter ]
begint er steeds meer op te lijken, nu helemaal met zulke tweetsquote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zo achterlijk als de gemiddelde redneck is de Nederlander godzijdank niet.
Je mist mijn cynisme dat men onder het mom van deze aangeleurde "crisis", allerlei andere anderen dingen lijkt te gaan koppelen en doen. Het volk murw geslagen in wanhoop zal alles slikken voor een "animecon" .quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:06 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ten eerste wat heeft dit in kami-sama's naam met the green deal te maken?? Dat is meer hoe je heropbouwt na de crisis...
Ten tweede, als een vaccinatiebewijs ervoor zorgt dat ik weer gewoon naar animecon kan, hier ermee!!
Nou als ik sommige posts hier soms zo lees.......quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zo achterlijk als de gemiddelde redneck is de Nederlander godzijdank niet.
Op naar de 60- samenleving (60- binnen om solidariteit naar winkelend 60+ te tonen).quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Gunner het volgende:
[ twitter ]Heb je die Koopmans ook weer hoor lekker paniek zaaien
BNOquote:NEW: Belgium closes border to non-essential travel
Hebben we toch al?quote:
Dringend advies. Volgens mij bestaat er ook geen (nood)wet om mensen in het land op te sluiten.quote:
Ik heb een paar dagen een huisje gehuurd aan de kust. Sauna en jacuzzi erbij enzo. Wij vermaken ons wel. Thuiswerken kan overal. Wat heerlijk.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:44 schreef Simmertje het volgende:
Wordt wel gecontroleerd toch bij de bewaakte grenzen zoals Schiphol? Voor zover mogelijk dan. Je bent toch afhankelijk van wat mensen verklaren.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dringend advies. Volgens mij bestaat er ook geen (nood)wet om mensen in het land op te sluiten.
dat ga ik doen als ik het wat warmer word.....quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb een paar dagen een huisje gehuurd aan de kust. Sauna en jacuzzi erbij enzo. Wij vermaken ons wel. Thuiswerken kan overal. Wat heerlijk.
Proost!
Genietquote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb een paar dagen een huisje gehuurd aan de kust. Sauna en jacuzzi erbij enzo. Wij vermaken ons wel. Thuiswerken kan overal. Wat heerlijk.
Proost!
Neequote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wordt wel gecontroleerd toch bij de bewaakte grenzen zoals Schiphol? Voor zover mogelijk dan. Je bent toch afhankelijk van wat mensen verklaren.
Dat zal in België niet anders zijn.
https://www.bbc.com/news/health-55768627quote:Previous work suggests the new variant spreads between 30% and 70% faster than others, and there are hints it is around 30% more deadly.
For example, with 1,000 60-year-olds infected with the old variant, 10 of them might be expected to die. But this rises to around 13 with the new variant.
This difference is found when looking at everyone testing positive for Covid, but analysing only hospital data has found no increase in the death rate. Hospital care has improved over the course of the pandemic as doctors get better at treating the disease.
Nee. Ik kan rustig in mijn autootje stappen en dan ben ik met een kwartier in Duitsland. En dan doe ik niks verkeerd.quote:
je kan ook gerust op schiphol binnenkomen.....niemand die je wat vraagt.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ik kan rustig in mijn autootje stappen en dan ben ik met een kwartier in Duitsland. En dan doe ik niks verkeerd.
Kost geen drol nu.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:35 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat ga ik doen als ik het wat warmer word.....
Ah, was dat alleen vanaf bepaalde bestemmingen dan?quote:
En België gaat fysiek de grenzen bewaken nu?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ik kan rustig in mijn autootje stappen en dan ben ik met een kwartier in Duitsland. En dan doe ik niks verkeerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |