abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 februari 2021 @ 22:27:29 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197770907
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 22:23 schreef LXIV het volgende:
Het hele stelsel stort in als fraudeurs voortaan een hand boven het hoofd krijgen. Misschien maar goed ook dan.
ze moeten het hele toeslagenstelsel afschaffen, de huurtoeslag doen ze maar via de woningcorporaties , dan kunnen ze ook de verrhuurdersheffing afschaffen

Zorgtoeslag doen ze ook maar via de zorgverzekering
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 1 februari 2021 @ 22:29:20 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197770946
Prima. Beter dan dit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 1 februari 2021 @ 23:08:26 #203
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_197771577
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 22:22 schreef LXIV het volgende:
Tja.Als je overduidelijk fraude hebt gepleegd dan kom je op een lijst. Lijkt me niet meer dan logisch. Nu lijken fraudeurs op het sociale stelsel wel de nieuwe helden geworden.
Probleem is meer dat iedereen met meer dan 10.000 schuld op de lijst als "fraudeur" kwam. Automatisch. Zonder proces. Terwijl het simpelweg een verklaarbare reden kan hebben, of dat - zoals in de CAF-zaken - kleine foutjes in de administratie direct leidden tot terugvordering van het gehele bedrag, wat meer dan 10.000 is, en de ouders daarmee het stempel fraudeur kregen.
  maandag 1 februari 2021 @ 23:49:50 #204
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197771995
Grote irritatie Kamer over onduidelijkheid over zwarte lijsten

Een jaar geleden kwam het gebruik van illegale zwarte lijsten bij de Belastingdienst aan het licht. Toch is nog steeds niet duidelijk hoeveel mensen hier de dupe van zijn geworden. Tot woede van de Tweede Kamer.

"We weten dit al een jaar", foetert CDA-kamerlid Pieter Omtzigt in een Kamerdebat over zwarte lijsten. Renske Leijten van de SP vraagt zich af waarom de informatie niet uit het computersysteem van de Belastingdienst kan worden getrokken.

Het gaat om 'enorm veel' mensen, zegt staatssecretaris Vijlbrief van Financiën. Hoeveel het er precies zijn, kan hij nog niet zeggen. In eerdere debatten vroeg de Kamer al om dit tot op de bodem toe uit te zoeken. Tot frustratie van veel Kamerleden is dat nog niet gebeurd. "Ik zit hier niet voor Jan Doedel", sneert Helma Lodders van de VVD.

Compensatie
quote:
Vijlbrief snapt de irritatie van de Tweede Kamer. "Maar ik heb het antwoord niet." Hij hoopt snel meer duidelijkheid te hebben, maar vraagt ook om geduld. Er moeten 300.000 tot 500.000 beschikkingen handmatig worden doorgenomen.
:') _O- _O-

Ook mensen met een belastingschuld boven 10.000 euro kregen zonder inhoudelijke toetsing het stempel fraudeur. Onacceptabel, vindt Vijlbrief. Burgers die dit overkwam, konden geen betalingsregeling meer krijgen en raakten zo vaak diep in de financiële ellende. Gekeken wordt of zij compensatie moeten krijgen.

Kamerleden begrijpen er niets van dat na vele debatten over de toeslagenaffaire en de val van het kabinet nog steeds veel vragen onbeantwoord blijven. "Wie heeft nog het overzicht?", vraagt Denk-kamerlid Farid Azarkan zich hardop af. "Zelfs na alle onderzoeken zijn we nog niet op de bodem beland", concludeert GroenLinks-kamerlid Bart Snels.

Het geduld van de Tweede Kamer raakt op. "Een half jaar geleden zei ik: als er nog iets in een kast zit, gooi het er dan uit", zegt Omtzigt. "Maar ik heb het idee dat er nog iets dicht is blijven zitten."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)kheid-zwarte-lijsten

Vijlbrief weet het weer eens niet :|W
Faalhaas dus en snel oprotten :R
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 08:25:50 #205
446930 crew  ESF1Gamer
pi_197773366
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_197774939
Beetje bij beetje komt er steeds meer naar buiten over de belastingdienst. Dat ze corrupt waren wist ik al maar zo erg had ik niet verwacht. Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Dit gaat de staat veel geld kosten. Ze hadden beter moeten controleren.
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 16:18:48 #207
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197780110
De Belastingdienst voldoet pas in 2024 volledig aan de privacywet :')

Staatssecretaris Hans Vijlbrief zei dat het nog jaren gaat duren voordat alle applicaties voldoen aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en dat er nog veel werk te doen is.

Vijlbrief zei dat in een debat in de Tweede Kamer rondom de toeslagenaffaire. Hij reageerde daarmee op vragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. Die wilde weten welke wetten de Belastingdienst overtrad tijdens de toeslagenaffaire. Vijlbrief meldde daarop dat de Belastingdienst ruim 900 applicaties gebruikt en dat het daarom ‘een bulk werk is’ om die allemaal volledig aan de privacy-eisen te laten voldoen.

De AVG werd in mei 2018 actief, maar toen al bleek dat de fiscus niet aan de privacywet voldeed. Dat was medio 2019 nog steeds niet het geval. Het grootste probleem zat toen al in de opslag van oude persoonsgegevens waarvan het lang duurde die te verwijderen

quote:
De Belastingdienst zei honderden miljoenen documenten te hebben die nog moesten worden vernietigd en dat dat meer tijd zou kosten dan aanvankelijk werd gedacht. In 2019 presenteerde toenmalig staatssecretaris Menno Snel een actieplan voor wanneer de fiscus alsnog aan de AVG zou voldoen. Nu blijkt dat het nog tot 2024 gaat duren, veel langer dan aanvankelijk gepland.
Toen de toeslagenaffaire deze zomer aan het licht kwam, concludeerde de Autoriteit Persoonsgegevens al dat de Belastingdienst in zware overtreding van de privacywet was door de nationaliteit van kinderopvangtoeslagontvangers te registreren.

https://www.ad.nl/tech/be(...)privacywet~aaecb0e8/

Die vijlbrief heeft zijn zaakjes wel goed voor elkaar hoor en ook stevig de wind eronder echt een verademing tov zijn voorganger :') :|W
  dinsdag 2 februari 2021 @ 16:22:18 #208
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197780150
Europarlementariër D66 wil strafprocedure tegen Nederland om toeslagenaffaire

D66-Europarlementariër Samira Rafaela wil dat de Europese Commissie een strafprocedure begint tegen Nederland vanwege de toeslagenaffaire. Volgens haar is het ‘institutioneel racisme’ dat in die affaire naar boven kwam in strijd met Europese wetten en verdragen.

Drie Eurocommissarissen hebben een brief ontvangen die hen oproept om ‘te evalueren’ of er een strafprocedure moet worden aangespannen tegen Nederland vanwege ‘een potentiële schending van EU-wetgeving’. De afzender van het stuk aan de commissarissen voor Gelijkheid, Justitie en Waarden en Transparantie is Samira Rafaela, D66-Europarlementariër, die de brief stuurde namens Ardi, de antiracismegroep in het Europees Parlement en drie Nederlandse antidiscriminatieorganisaties. “Ik wil dat Nederland op de vingers wordt getikt en de consequenties ervaart.”

Aanleiding is de toeslagenaffaire, waarbij de Belastingdienst jarenlang duizenden ouders ten onrechte aanmerkte als fraudeur. Zij moesten ontvangen toeslagen terugbetalen, met grote financiële problemen tot gevolg. De parlementaire commissie die de affaire onderzocht, stelde in december dat de ouders ‘ongekend onrecht’ is aangedaan en dat de ‘grondbeginselen van de rechtsstaat’ werden geschonden.

Vaak controleerde de Belastingdienst extra bij mensen met een tweede nationaliteit, terwijl de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vorig jaar concludeerde dat nationaliteit geen rol mag spelen bij het beoordelen van een aanvraag voor kinderopvangtoeslag. Door die gegevens op te nemen handelde de Belastingdienst volgens de AP onrechtmatig en discriminerend.

Harde conclusies
Er lopen nog onderzoeken naar discriminatie bij de Belastingdienst. Op de uitkomsten daarvan wilde Rafaela niet wachten. “Het bewijs dat er nu ligt, ook de harde conclusies in het eindrapport van de parlementaire ondervragingscommissie, is duidelijk genoeg.” In dat eindrapport komen de woorden discriminatie of racisme echter niet voor. Toch spreekt Rafaela van ‘institutioneel racisme’. “Dat is niet alleen in strijd met artikel 1 van onze Grondwet, maar ook in strijd met EU-verdragen en -regels.”

Tegen lidstaten van de Europese Unie die de Europese regels niet naleven, kan de Europese Commissie een soort strafprocedure starten. Deze zogeheten inbreukprocedure is een fors middel om af te dwingen dat een land zich alsnog houdt aan Europese wetten. “Ik wil voor het maximale gaan,” aldus Rafaela.

Het is opvallend dat een Europarlementariër oproept tot zo’n zaak tegen het eigen land. Ook omdat Nederland al aan de Raad van Europa heeft gevraagd om onderzoek te doen naar wat er allemaal mis is gegaan bij hoe burgers hier door de overheid zijn behandeld.

Dat haar eigen partij D66 medeverantwoordelijk is, ziet Rafaela niet als een beletsel. Tijdens de kabinetsperiode van Rutte III, waarin partijleider Sigrid Kaag minister is, kon het schandaal voortduren en kwam de omvang ervan aan het licht. De partijtop is vooraf niet op de hoogte gesteld dat Rafaela haar brief zou sturen.

quote:
“Als politica en gezien mijn eigen ervaringen met discriminatie vind ik het onuitstaanbaar dat mijn eigen lidstaat zich hier schuldig aan maakt.” Ze heeft zich de toeslagenaffaire ‘erg aangetrokken’. “Dat geldt ook voor mijn partij. Juist omdat het om Nederland gaat, vond ik dat ik dit moest doen.” Voor de D66-politica gaf de doorslag dat niemand bij de Belastingdienst vervolgd zou worden. Met een eventuele inbreukprocedure wil ze ‘alles uit de kast halen’ om de pijn van ouders te erkennen en zulk ‘onrecht’ in de toekomst voorkomen.
_O_ _O_

Toekomstige generaties
De namen van antidiscriminatieorganisaties DeGoede­Zaak, S.P.E.A.K. en Controle Alt Delete staan ook onder de brief, mede om onrecht Europees een gezicht te geven. “We zien dat bij de overheid het besef nog niet is ingedaald dat instanties die werken met risicoprofielen die nationaliteit of etniciteit bevatten, discrimineren,” zegt Dionne Abdoelhafiezkhan van Controle Alt Delete.

Hajar Fallah van S.P.E.A.K. stelt dat dit ook een signaal moet zijn om ‘toekomstige generaties niet buiten te sluiten’. “Vooral met de komst van kunstmatige intelligentie is het noodzakelijk om etniciteit en afkomst uit de risicoprofielen te halen om dit aangrijpende onrecht te voorkomen.”

De Europese Commissie start vaker inbreukprocedures tegen landen om hen te dwingen EU-regels na te leven. Ook tegen Nederland begon het in 2019 zestien keer zo’n procedure, becijferde kenniscentrum Europa Decentraal. Meestal hebben die te maken met overtredingen van de regels voor interne markt, vervoer of milieuregels.

Het bekendste voorbeeld van zulke zaken zijn procedures die recent zijn aangespannen tegen Polen en Hongarije. In die landen wordt aan de onafhankelijkheid van de rechtspraak getornd, staat de persvrijheid onder druk en worden rechten van lhbtq’s ingeperkt. Rafaela: “Als die landen moeten stoppen met discriminatie, moet Nederland dat ook doen. Als er één lidstaat is die het goede voorbeeld moet geven, is dat Nederland. Laten we eerlijk zijn: het ís ook zo dat we onze zaakjes niet goed op orde hadden.”

D66 wil niet reageren :') :')
Een woordvoerder van staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Toeslagen, D66) laat weten dat het aan de Eurocommissarissen is om op de brief van Rafaela te reageren. “De staatssecretaris is altijd helder geweest over discriminatie: dat kan niet, mag niet en al helemaal niet bij de overheid.” Volgens de woordvoerder is het ‘goed’ dat het dossier ook ‘vanuit Europa wordt bekeken’. D66 wil niet reageren op de brief die de D66-Europarlementariër aan Eurocommissarissen heeft gestuurd.

https://www.ad.nl/home/eu(...)genaffaire~afc34b55/

Er bestaan dus ook leden van D66 met een ruggengraat, ipv Ollenkreng wat een sujet is dat zeg :r
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:35:34 #209
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197795824
https://www.telegraaf.nl/(...)-tegen-premier-rutte

quote:
Slachtoffers toeslagenaffaire doen aangifte tegen premier Rutte
4 min geleden in BINNENLAND

DEN HAAG - Tachtig slachtoffers van de kinderopvangtoeslagzaak hebben aangifte gedaan tegen premier Mark Rutte. Het gaat daarbij om drie ambtsmisdrijven, zegt hun advocaat Vasco Groeneveld woensdag.

Vorige maand deed Groeneveld namens een groep gedupeerden aangifte tegen vijf andere (oud-)bewindslieden.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:38:26 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197795878
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 16:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Europarlementariër D66 wil strafprocedure tegen Nederland om toeslagenaffaire

https://www.ad.nl/home/eu(...)genaffaire~afc34b55/

Er bestaan dus ook leden van D66 met een ruggengraat, ipv Ollenkreng wat een sujet is dat zeg :r
Al dat Elitair gespuis bij D66 -O- -O-
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_197795960
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 22:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ze moeten het hele toeslagenstelsel afschaffen, de huurtoeslag doen ze maar via de woningcorporaties , dan kunnen ze ook de verrhuurdersheffing afschaffen

Zorgtoeslag doen ze ook maar via de zorgverzekering
Waarom zou het dan beter worden?
  woensdag 3 februari 2021 @ 13:21:15 #212
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197796535
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 12:43 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

Waarom zou het dan beter worden?
Omdat je dan alleen kan betalen aan iemand ie ook belasting afdraagt of geregistreerd is in Nederland met inkomsten uit werk of uitkering. en belastingtechnisch verleden

terugvorderen van bedragen die niet door betrokkenen betaald zijn is helemaal uit den boze
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 3 februari 2021 @ 13:32:00 #213
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_197796731
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 16:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Knip
Allemaal leuk en aardig, maar we weten beiden dat het kabinet 0,0% op de vingers wordt getikt en dat, als er sancties zullen komen, deze op de bevolking wordt verhaald. Dit is een wet van Meden en Perzen.

Ik wacht liever het strafrechtelijk onderzoek naar Rutte af. Alhoewel ik toch van mening ben, naar aanleiding van de recente staatsrechtelijke gebeurtenissen, dat er geen scheiding meer is van de machten en dat iedereen onder hetzelfde hoedje speelt. Noem me wantrouwend, maar behalve dhr. Omtzigt (of Van der Leijten), is er geen enkele parlementariër die zuiver op de graat is. Allemaal hebben ze wel iets op hun kerfstok hangen en ik heb er helemaal tabak van.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  woensdag 3 februari 2021 @ 17:21:30 #214
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197800207
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 13:32 schreef Grishenko_ het volgende:

Ik wacht liever het strafrechtelijk onderzoek naar Rutte af. .....
Dat hoef je niet af te wachten, want die conclusie staat al vast en er wordt nu naar die conclusie toegewerkt en een verhaal aan toe geschreven
quote:
Grapperhaus: er is onvoldoende bewijs :')
Dus dan hebben ze weer tijd gerekt en moet de advocaat weer in actie komen voor art 12 procedure
Maar dan is het iig over de verkiezingen heen getild :r

Goede nieuws is echter dat art 12 steeds succesvoller wordt, Ralph Hamers nu ook vervolgd _O_ _O_
  zaterdag 6 februari 2021 @ 09:15:49 #215
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197847008
Na alle gebroken beloften eisen ouders Toeslagenaffaire nu daden ^O^
Bijeenkomst en demonstratie

Gedupeerden van de Toeslagenaffaire zijn het zat: belofte na belofte wordt niet nagekomen. Vanmiddag praat een aantal getroffen ouders in het Catshuis met premier Rutte en staatssecretaris Van Huffelen van Financiën. De slachtoffers eisen oplossingen.

Na de val van het kabinet vorige maand nodigde demissionair premier Rutte een groep gedupeerden uit in het Catshuis. Een uitnodiging die Kristie Rongen graag aannam. "Ik hoop dat er eindelijk eens naar ons wordt geluisterd", zegt ze.

Een jaar geleden sprak Rutte ook al met gedupeerden. "Het was heel indrukwekkend", zei de premier toen na afloop. Aanwezigen vertelden dat hij zelfs een traantje had weggepinkt. Sommige verhalen waren zo heftig, dat volgens Rutte 'geen normaal mens het droog zou houden'.

Traantje
Sindsdien is er volgens gedupeerden veel te weinig gebeurd. Compensatie verloopt bijvoorbeeld tergend traag. "Ze laten een traantje, maar daar moet het niet bij blijven", zegt Nazmiye Karaduman. "Daar trappen we niet meer in."

Als je door de Toeslagenaffaire meer dan een ton schuld hebt, is de vergoeding van de overheid niet genoeg.
Het kabinet heeft beloofd dat alle gedupeerden die in beeld zijn vóór 1 mei een bedrag van 30.000 euro krijgen. Veel ouders hebben nog geen cent gezien. De moeizame afhandeling van de affaire leidt daardoor opnieuw tot verdriet en pijn bij de betrokkenen.

Harde toezeggingen, daar hopen ze op tijdens de bijeenkomst in het Catshuis. "We willen dat onze eisen worden ingewilligd", zegt Rongen. Ze wil dat er nu echt tempo worden gemaakt met de afhandeling van de Toeslagenaffaire. En eisen dat de compensatie-operatie wordt weggehaald bij de Belastingdienst, die de problemen veroorzaakt heeft.

Toeslagenkinderen
Verder wil ze harde garanties voor de toekomst. "Dit mag nooit meer gebeuren." Ook de kinderen van de toeslagenouders mogen niet worden vergeten. Zij gingen vaak jaren gebogen onder het leed van hun ouders.

Om hun eisen kracht bij te zetten, organiseren gedupeerde ouders voorafgaand aan de bijeenkomst in het Catshuis een kleine demonstratie.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)len-toeslagenaffaire

En ze worden weer teleurgesteld door dat schorem :r
Want:
Ze willen geen precedentwerking :')
En de beerput is veel groter
Dan gaat het miljarden kosten
Dat pikt het volk niet

Om te :r
  zaterdag 6 februari 2021 @ 09:26:14 #216
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197847083
Gedupeerden in de toeslagenaffaire hebben genoeg van gebroken beloftes: het is een marteling :(

Ondanks de beloftes van het kabinet verloopt het compenseren in de toeslagenaffaire veel te traag. Werk de zaak van iedere gedupeerde binnen één dag af, stelt Kristie Rongen voor, mede namens andere ouders. Ze gaan zaterdag in het Catshuis met premier Rutte in gesprek.

Kristie Rongen5 februari 2021, 15:02
Als gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire, kijken wij met lede ogen naar het schril contrast van alle beloftes die zijn gedaan, met de werkelijkheid. De staatssecretaris heeft gezegd dat iedereen een individuele behandeling verdient. Dat klinkt aardig, maar werkt uit als een marteling.

Contactpersonen voor ouders doen hun best, maar ze mogen niets besluiten. Dat is aan hogere managers. Telkens is er een nieuwe voorwaarde, waaraan voldaan moet worden. Berekeningen die door de Belastingdienst gemaakt worden, komen niet overeen met onze eigen overzichten. Uitleg over uitbetaling blijft uit. Sterker nog, elke vraag leidt weer tot vertraging.

Gebroken beloftes vormen de rode draad in onze dik anderhalf jaar strijd voor gerechtigheid. Eerst zouden we allemaal ons dossier krijgen, binnen een maand. Dat lukte bij nog geen vijftig personen. Daarna beloofden minister Hoekstra en minister-president Rutte dat het snel geregeld zou worden in 2020. Ook staatssecretaris Van Huffelen beloofde voor de zomer van 2020 nog dat er zeker 5000 mensen gecompenseerd zouden worden. De teller stond eind 2020 op maar 500 mensen.

https://www.trouw.nl/opin(...)-marteling~b98a01ee/

Om te :r
Gekozen tactiek is duidelijk, slachtoffers verder de stront in duwen en moedeloos maken en hopen dat ze afzien van actie
Dan kan de politiek zeggen dat het allemaal wel meeviel
En lessen trekken dat het de volgende keer beter gaat
Crimineel gedrag :(

Jaren later rapport schrijven met als titel
Veerkracht :') :r
  woensdag 10 februari 2021 @ 11:54:11 #217
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197922449
Onderzoeksrapport van adviesbureau aan Tweede Kamer:

Organisatie die toeslagouders compenseert kan werk amper aan

De organisatie die gedupeerde toeslagouders moet compenseren staat ’onder hoogspanning’. Een combinatie van steeds veranderende of nieuwe politieke wensen en opdrachten, grote maatschappelijke druk op het schandaal en stroperige bureaucratie stijgt de medewerkers boven het hoofd, waardoor zij afhaken of dreigen uit te vallen. Het risico bestaat dat de organisatie daardoor ’voortdurend achter de feiten aan blijft lopen’.

https://www.telegraaf.nl/(...)t-kan-werk-amper-aan

Nou dit geeft vertrouwen :') :(
  woensdag 10 februari 2021 @ 20:04:08 #218
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197931377
Slachtoffers toeslagenaffaire jarenlang rechtsbijstand geweigerd: 'Grof schandaal'. :D :(

Tweede Kamerleden willen duidelijkheid van het kabinet over het jarenlang weigeren van subsidie voor rechtsbijstand voor gedupeerden van de toeslagenaffaire. Slachtoffers stonden daardoor alleen in hun strijd tegen de Belastingdienst. "Ze hadden geen schijn van kans", zegt Reinier Feiner, voorzitter van de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland.

Slachtoffers in de toeslagenaffaire werden onterecht verdacht van fraude met kinderopvangtoeslag. Daardoor eiste de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de uitkering van de toeslagen, geld terug van de ouders. Dat ging vaak om duizenden, soms zelfs om tienduizenden euro's. De ouders kwamen in grote problemen.

Zelf afhandelen
Als ze aanklopten voor hulp bij het juridisch loket met gesubsidieerde advocaten werden hun verzoeken afgewezen. Die advocaten kregen geen vergoeding voor het helpen van mensen met juridische conflicten met de Belastingdienst. Een enkeling had het geluk dat een advocaat de zaak dan toch aanpakte.

Er werd van uitgegaan dat burgers hun geschillen met de Belastingdienst zelf konden afhandelen. Wie geen geld had voor een advocaat, had dus pech. Dubbel pech in het geval van de slachtoffers van de toeslagenaffaire: zij hadden juist hun laatste geld overgemaakt aan diezelfde Belastingdienst.

De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland deed kortgeleden een oproep aan haar leden om het weigeren van subsidie voor rechtsbijstand te melden. De meldingen stroomden binnen, zegt voorzitter Reinier Feiner.

'Zoek het zelf maar uit'
Voor ons is heel stuitend dat in die toeslagenaffaire misschien wel tegen duizenden slachtoffers van de overheid is gezegd: procedures tegen de Belastingdienst, dat kunt u zelf wel." Hij wijst erop dat sociale advocaten alleen gratis hulp mochten bieden of subsidie moesten terugbetalen.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wijst er op dat slachtoffers juist in het begin van een zaak een advocaat nodig hebben. "Zaken tegen de Belastingdienst zijn per definitie ingewikkeld. De overheid zei eigenlijk: zoek het zelf maar uit."

Van der Graaf is verontwaardigd en wil duidelijkheid van het kabinet waarom hiertoe is besloten. "Het is belangrijk dat de onderste steen bovenkomt. Hier is mensen heel erg onrecht aangedaan. Dat had misschien voorkomen kunnen worden."

'Machtsmisbruik en sabotage'
SP-Kamerlid Michiel van Nispen noemt het 'een grof schandaal'. "Hoe diep is deze beerput? Het gaat om mensen die het slachtoffer zijn van een overheid die hen vermorzelde en die mensen zochten daar hulp bij van een advocaat. Wat doet dan die overheid die die mensen aan het duperen was? Die houdt gewoon die advocaten bij hen weg. Dat is een vorm van machtsmisbruik en sabotage van de rechtshulp die mensen op dat moment zo hard nodig hadden."

Van Nispen: "Als mensen hun recht niet meer kunnen halen, dan blijft onrecht bestaan. En dat is hier gebeurd."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)geren-rechtsbijstand

Het blijft stinken en met de dag erger :r
  woensdag 10 februari 2021 @ 20:37:31 #219
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197932295
quote:
6s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Slachtoffers toeslagenaffaire jarenlang rechtsbijstand geweigerd: 'Grof schandaal'. :D :(

Tweede Kamerleden willen duidelijkheid van het kabinet over het jarenlang weigeren van subsidie voor rechtsbijstand voor gedupeerden van de toeslagenaffaire. Slachtoffers stonden daardoor alleen in hun strijd tegen de Belastingdienst. "Ze hadden geen schijn van kans", zegt Reinier Feiner, voorzitter van de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland.

Slachtoffers in de toeslagenaffaire werden onterecht verdacht van fraude met kinderopvangtoeslag. Daardoor eiste de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de uitkering van de toeslagen, geld terug van de ouders. Dat ging vaak om duizenden, soms zelfs om tienduizenden euro's. De ouders kwamen in grote problemen.

Zelf afhandelen
Als ze aanklopten voor hulp bij het juridisch loket met gesubsidieerde advocaten werden hun verzoeken afgewezen. Die advocaten kregen geen vergoeding voor het helpen van mensen met juridische conflicten met de Belastingdienst. Een enkeling had het geluk dat een advocaat de zaak dan toch aanpakte.

Er werd van uitgegaan dat burgers hun geschillen met de Belastingdienst zelf konden afhandelen. Wie geen geld had voor een advocaat, had dus pech. Dubbel pech in het geval van de slachtoffers van de toeslagenaffaire: zij hadden juist hun laatste geld overgemaakt aan diezelfde Belastingdienst.

De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland deed kortgeleden een oproep aan haar leden om het weigeren van subsidie voor rechtsbijstand te melden. De meldingen stroomden binnen, zegt voorzitter Reinier Feiner.

'Zoek het zelf maar uit'
Voor ons is heel stuitend dat in die toeslagenaffaire misschien wel tegen duizenden slachtoffers van de overheid is gezegd: procedures tegen de Belastingdienst, dat kunt u zelf wel." Hij wijst erop dat sociale advocaten alleen gratis hulp mochten bieden of subsidie moesten terugbetalen.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wijst er op dat slachtoffers juist in het begin van een zaak een advocaat nodig hebben. "Zaken tegen de Belastingdienst zijn per definitie ingewikkeld. De overheid zei eigenlijk: zoek het zelf maar uit."

Van der Graaf is verontwaardigd en wil duidelijkheid van het kabinet waarom hiertoe is besloten. "Het is belangrijk dat de onderste steen bovenkomt. Hier is mensen heel erg onrecht aangedaan. Dat had misschien voorkomen kunnen worden."

'Machtsmisbruik en sabotage'
SP-Kamerlid Michiel van Nispen noemt het 'een grof schandaal'. "Hoe diep is deze beerput? Het gaat om mensen die het slachtoffer zijn van een overheid die hen vermorzelde en die mensen zochten daar hulp bij van een advocaat. Wat doet dan die overheid die die mensen aan het duperen was? Die houdt gewoon die advocaten bij hen weg. Dat is een vorm van machtsmisbruik en sabotage van de rechtshulp die mensen op dat moment zo hard nodig hadden."

Van Nispen: "Als mensen hun recht niet meer kunnen halen, dan blijft onrecht bestaan. En dat is hier gebeurd."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)geren-rechtsbijstand

Het blijft stinken en met de dag erger :r
Zou het dan toch gewoon allemaal de schuld zijn van de politiek? Je weet wel die club die alles onderzocht behalve de eigen rol?
pi_197933382
quote:
6s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Slachtoffers toeslagenaffaire jarenlang rechtsbijstand geweigerd: 'Grof schandaal'. :D :(

Tweede Kamerleden willen duidelijkheid van het kabinet over het jarenlang weigeren van subsidie voor rechtsbijstand voor gedupeerden van de toeslagenaffaire. Slachtoffers stonden daardoor alleen in hun strijd tegen de Belastingdienst. "Ze hadden geen schijn van kans", zegt Reinier Feiner, voorzitter van de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland.

Slachtoffers in de toeslagenaffaire werden onterecht verdacht van fraude met kinderopvangtoeslag. Daardoor eiste de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de uitkering van de toeslagen, geld terug van de ouders. Dat ging vaak om duizenden, soms zelfs om tienduizenden euro's. De ouders kwamen in grote problemen.

Zelf afhandelen
Als ze aanklopten voor hulp bij het juridisch loket met gesubsidieerde advocaten werden hun verzoeken afgewezen. Die advocaten kregen geen vergoeding voor het helpen van mensen met juridische conflicten met de Belastingdienst. Een enkeling had het geluk dat een advocaat de zaak dan toch aanpakte.

Er werd van uitgegaan dat burgers hun geschillen met de Belastingdienst zelf konden afhandelen. Wie geen geld had voor een advocaat, had dus pech. Dubbel pech in het geval van de slachtoffers van de toeslagenaffaire: zij hadden juist hun laatste geld overgemaakt aan diezelfde Belastingdienst.

De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland deed kortgeleden een oproep aan haar leden om het weigeren van subsidie voor rechtsbijstand te melden. De meldingen stroomden binnen, zegt voorzitter Reinier Feiner.

'Zoek het zelf maar uit'
Voor ons is heel stuitend dat in die toeslagenaffaire misschien wel tegen duizenden slachtoffers van de overheid is gezegd: procedures tegen de Belastingdienst, dat kunt u zelf wel." Hij wijst erop dat sociale advocaten alleen gratis hulp mochten bieden of subsidie moesten terugbetalen.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wijst er op dat slachtoffers juist in het begin van een zaak een advocaat nodig hebben. "Zaken tegen de Belastingdienst zijn per definitie ingewikkeld. De overheid zei eigenlijk: zoek het zelf maar uit."

Van der Graaf is verontwaardigd en wil duidelijkheid van het kabinet waarom hiertoe is besloten. "Het is belangrijk dat de onderste steen bovenkomt. Hier is mensen heel erg onrecht aangedaan. Dat had misschien voorkomen kunnen worden."

'Machtsmisbruik en sabotage'
SP-Kamerlid Michiel van Nispen noemt het 'een grof schandaal'. "Hoe diep is deze beerput? Het gaat om mensen die het slachtoffer zijn van een overheid die hen vermorzelde en die mensen zochten daar hulp bij van een advocaat. Wat doet dan die overheid die die mensen aan het duperen was? Die houdt gewoon die advocaten bij hen weg. Dat is een vorm van machtsmisbruik en sabotage van de rechtshulp die mensen op dat moment zo hard nodig hadden."

Van Nispen: "Als mensen hun recht niet meer kunnen halen, dan blijft onrecht bestaan. En dat is hier gebeurd."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)geren-rechtsbijstand

Het blijft stinken en met de dag erger :r
Ik had het commentaar van de Kamer een stuk geloofwaardiger gevonden als ze zelf niet met de ene na de andere bezuiniging op sociale advocatuur hadden ingestemd.
  woensdag 10 februari 2021 @ 21:38:54 #221
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197934048
Van Huffelen: compensatie toeslagen zal ook bij fraudeurs komen

Het geld dat voor gedupeerde toeslagouders is bedoeld, zal ook deels terechtkomen bij mensen die een slaatje proberen te slaan uit de ellende van anderen. Demissionair staatssecretaris Van Huffelen (Financiën) neemt dat risico op de koop toe, tot zorg van een deel van de Tweede Kamer.

Het kabinet besloot vlak voor de feestdagen dat iedere gedupeerde ouder in elk geval 30.000 euro krijgt en om dat zo snel mogelijk uit te keren. Die mededeling heeft ook tot een toeloop geleid van fraudeurs die het geld ook proberen binnen te harken. Het aantal gedupeerden dat zich heeft gemeld, is sinds de uitbreiding van de compensatie verdubbeld tot bijna 18.000.

Maar uit een eerste analyse van het ministerie van Financiën blijken daar veel gelukszoekers tussen te zitten. Ongeveer 20 procent is er al uitgevist, bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen hebben of nooit kinderopvangtoeslag hebben gekregen. Maar het zal volgens Van Huffelen desalniettemin gebeuren dat er geld gaat naar mensen die er geen recht op hebben.

CDA-Kamerlid Omtzigt, die dit dossier mede aan het licht heeft gebracht, maakt zich zorgen om de ruime compensatie. „Die lijkt sympathiek”, zegt hij. Maar hij is ook bang dat er ’straks honderden, duizenden mensen zijn die onterecht dat geld krijgen’ en dat het aanleiding is voor nieuwe ophef.

’Onacceptabel’
Dat is precies de tendens die mede bijdroeg aan het ontstaan van de affaire, waarbij kabinet en Kamer na berichten over toeslagenfraude juist om een veel hardere aanpak van fraudeurs vroegen. Slaat de Kamer nu niet weer door de andere kant op, vraagt Omtzigt zich af: „De slinger gaat in deze Kamer van de ene kant naar nu de kant dat alles kan.”

Daarnaast vraagt het gros van de partijen zich af of de meest schrijnende gevallen, met de grootste ’schade’, langer op hun complete vergoeding moeten wachten omdat de herstelorganisatie zich eerst stort op het uitkeren van de 30.000 euro. „Ouders lopen vast in het moeras”, zegt SP-Kamerlid Leijten. „Ik vind het eigenlijk onacceptabel.”

De Kamer maakt zich ook zorgen of het kabinet wel de belofte waar kan maken dat alle ouders die zich gemeld hebben op 1 mei de 30.000 euro binnen hebben. „Mijn zorg is: halen we het nog?”, vraagt Van Weyenberg. PvdA-Kamerlid Kuiken is nog stelliger: „1 mei gaat toch nooit vliegen? Dan moeten we die conclusie toch ook op tafel leggen?”

Woede
Van Huffelen neemt het ook nog op voor de organisatie die de compensatie voor zijn rekening neemt en volgens een rapport ’onder hoogspanning’ staat door de hoge politieke en maatschappelijke druk op het dossier. „Ik denk niet dat het nog sneller kan”, zegt de staatssecretaris.

Ze wijst daarbij ook de Tweede Kamer terecht: „U maakt het als Kamer ook niet altijd even makkelijk voor de organisatie of mij.” Van Huffelen doelt op de constante vraag van de Kamer dat het herstel sneller moet, maar er anderzijds ook allerlei eisen aan worden gesteld. Dat zorgt voor woede bij Leijten: „Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Ik word er ontzettend boos van dat de staatssecretaris er een jij-bak van maakt.” :(

https://www.telegraaf.nl/(...)-bij-fraudeurs-komen

Van Huffelen :') :R en :W
  woensdag 10 februari 2021 @ 22:32:44 #222
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_197935688
quote:
6s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Slachtoffers toeslagenaffaire jarenlang rechtsbijstand geweigerd: 'Grof schandaal'. :D :(

Tweede Kamerleden willen duidelijkheid van het kabinet over het jarenlang weigeren van subsidie voor rechtsbijstand voor gedupeerden van de toeslagenaffaire. Slachtoffers stonden daardoor alleen in hun strijd tegen de Belastingdienst. "Ze hadden geen schijn van kans", zegt Reinier Feiner, voorzitter van de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland.

Slachtoffers in de toeslagenaffaire werden onterecht verdacht van fraude met kinderopvangtoeslag. Daardoor eiste de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de uitkering van de toeslagen, geld terug van de ouders. Dat ging vaak om duizenden, soms zelfs om tienduizenden euro's. De ouders kwamen in grote problemen.

Zelf afhandelen
Als ze aanklopten voor hulp bij het juridisch loket met gesubsidieerde advocaten werden hun verzoeken afgewezen. Die advocaten kregen geen vergoeding voor het helpen van mensen met juridische conflicten met de Belastingdienst. Een enkeling had het geluk dat een advocaat de zaak dan toch aanpakte.

Er werd van uitgegaan dat burgers hun geschillen met de Belastingdienst zelf konden afhandelen. Wie geen geld had voor een advocaat, had dus pech. Dubbel pech in het geval van de slachtoffers van de toeslagenaffaire: zij hadden juist hun laatste geld overgemaakt aan diezelfde Belastingdienst.

De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland deed kortgeleden een oproep aan haar leden om het weigeren van subsidie voor rechtsbijstand te melden. De meldingen stroomden binnen, zegt voorzitter Reinier Feiner.

'Zoek het zelf maar uit'
Voor ons is heel stuitend dat in die toeslagenaffaire misschien wel tegen duizenden slachtoffers van de overheid is gezegd: procedures tegen de Belastingdienst, dat kunt u zelf wel." Hij wijst erop dat sociale advocaten alleen gratis hulp mochten bieden of subsidie moesten terugbetalen.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wijst er op dat slachtoffers juist in het begin van een zaak een advocaat nodig hebben. "Zaken tegen de Belastingdienst zijn per definitie ingewikkeld. De overheid zei eigenlijk: zoek het zelf maar uit."

Van der Graaf is verontwaardigd en wil duidelijkheid van het kabinet waarom hiertoe is besloten. "Het is belangrijk dat de onderste steen bovenkomt. Hier is mensen heel erg onrecht aangedaan. Dat had misschien voorkomen kunnen worden."

'Machtsmisbruik en sabotage'
SP-Kamerlid Michiel van Nispen noemt het 'een grof schandaal'. "Hoe diep is deze beerput? Het gaat om mensen die het slachtoffer zijn van een overheid die hen vermorzelde en die mensen zochten daar hulp bij van een advocaat. Wat doet dan die overheid die die mensen aan het duperen was? Die houdt gewoon die advocaten bij hen weg. Dat is een vorm van machtsmisbruik en sabotage van de rechtshulp die mensen op dat moment zo hard nodig hadden."

Van Nispen: "Als mensen hun recht niet meer kunnen halen, dan blijft onrecht bestaan. En dat is hier gebeurd."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)geren-rechtsbijstand

Het blijft stinken en met de dag erger :r
Goh, je zou bijna vermoeden dat het kabinet deze situatie expres heeft veroorzaakt.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_197937387
Het is diep tragisch. Ik hoop dat ze eerdaags het UWV ook even onder hetzelfde vergrootglas leggen. Daar komen dezelfde soort ‘incidenten’ voor. Mensen op dezelfde wijze tandeloos maken, dreigen, tot fraudeur bestempelen om niks, tot het terugbetalen van tienduizenden euro’s veroordelen om een lullig foutje in een van de talloze formulieren die regelmatig ingevuld moeten worden, met daarnaast krankzinnige boetes zonder dat ze zich kunnen verzetten. Exact hetzelfde.
Het mag dan anektotisch zijn, maar ik ken niet éen, maar een aantal slachtoffers en er is al eens een ‘zwartboek’ verschenen door een oplettende journalist. Ik hoop het. Dit soort dingen mogen niet gebeuren in een zogezegde rechtstaat.
  donderdag 11 februari 2021 @ 08:58:56 #224
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197939078
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 00:36 schreef NothingHappened het volgende:
Het is diep tragisch. Ik hoop dat ze eerdaags het UWV ook even onder hetzelfde vergrootglas leggen. Daar komen dezelfde soort ‘incidenten’ voor. Mensen op dezelfde wijze tandeloos maken, dreigen, tot fraudeur bestempelen om niks, tot het terugbetalen van tienduizenden euro’s veroordelen om een lullig foutje in een van de talloze formulieren die regelmatig ingevuld moeten worden, met daarnaast krankzinnige boetes zonder dat ze zich kunnen verzetten. Exact hetzelfde.
Het mag dan anektotisch zijn, maar ik ken niet éen, maar een aantal slachtoffers en er is al eens een ‘zwartboek’ verschenen door een oplettende journalist. Ik hoop het. Dit soort dingen mogen niet gebeuren in een zogezegde rechtstaat.
Je begrijpt het nog steeds niet he? Het is niet het UWV of De Belastingdienst die mensen in de verdrukking brengt, het is politiek Den Haag die dat doet! Bewust doet!

Dus, als je het anders wil, dan moet je niet bij de uitvoerders zijn, dan moet je bij de leiding zijn. De politieke leiding dus. Dat die politieke leiding er alles aan doet om haar straatje schoon te vegen is dan leuk, maar dat is gewoon onzin om jouw en anderen (blijkbaar vaak succesvol) in de luren te leggen.
pi_197939211
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 08:58 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Je begrijpt het nog steeds niet he? Het is niet het UWV of De Belastingdienst die mensen in de verdrukking brengt, het is politiek Den Haag die dat doet! Bewust doet!

Dus, als je het anders wil, dan moet je niet bij de uitvoerders zijn, dan moet je bij de leiding zijn. De politieke leiding dus. Dat die politieke leiding er alles aan doet om haar straatje schoon te vegen is dan leuk, maar dat is gewoon onzin om jouw en anderen (blijkbaar vaak succesvol) in de luren te leggen.
Wie “begrijpt wat nog steeds niet”? Anders doe je ff lekker uit de hoogte zeg. Ik heb hier nog nooit gepost man, doe normaal.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:10:48 #226
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197939238
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:08 schreef NothingHappened het volgende:

[..]

Wie “begrijpt wat nog steeds niet”? Anders doe je ff lekker uit de hoogte zeg. Ik heb hier nog nooit gepost man, doe normaal.
Jij wil het UWV onder een vergrootglas leggen. Als jij het UWV wil veranderen moet je Den Haag onder een vergrootglas leggen. Makkelijk zat.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:38:27 #227
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197939741
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 22:32 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Goh, je zou bijna vermoeden dat het kabinet deze situatie expres heeft veroorzaakt.
Wat heeft het kabinet nu fout gedaan??

Werkende ouders tot fraudeur gemaakt, hen het recht zich juridisch te verdedigen geblokkeerd, hun auto afgepakt , hun huis verkocht en gezorgd dat ze hun baan verloren
Tien jaar lang deurwaarders op hen heeft afgestuurd , ook nadat ze waren gescheiden en ieder met een kind bij hun ouders op kamers woonden

Terwijl ook die ouders aan hen gingen twijfelen en sommigen uit ellende zelfmoord hebben gepleegd en het kind in een weeshuis kwam
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_197941503
Grote meerderheid Tweede Kamer stemt toch in met parlementaire enquête naar toeslagenaffaire *O*

Nu ook het CDA om is, stemt een ruime meerderheid van de Tweede Kamer vandaag in met het SP-voorstel om een parlementaire enquête naar de toeslagenaffaire te houden. Daarmee zet het parlement zijn zwaarste middel in om de waarheid boven tafel te krijgen over burgers die vermorzeld worden door overheidsdiensten.

,,Het is een onvermijdelijke stap,’’ zegt Leijten. ,,De Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft lang niet alles onderzocht. Er moet ook gekeken worden naar het onrechtmatig selecteren op nationaliteit en fraudeopsporing door andere overheidsdiensten. Maar ook naar de Tweede Kamer.’’ Voor de zomer van 2022 moeten alle openbare verhoren worden gehouden die het fundament vormen voor de parlementaire enquête.

Leijten wil ‘geen krappe meerderheid’ maar wenst dat deze parlementaire enquête ‘breed gedragen’ wordt. Nu het CDA aan boord is gekomen, is dat het geval. Voorstander zijn nu CDA, PvdA, GroenLinks, D66, SP, ChristenUnie, Denk, 50plus, Henk Krol en Femke Merel Van Kooten-Arissen. Onduidelijk is of de VVD nog zal voor stemmen :')

Moeizaam
De moeizame totstandkoming van de ruime meerderheid voor deze enquête heeft volgens parlementariërs van diverse fracties te maken met de oplopende druk die komende kabinetsperiode op de Tweede Kamer komt. Er zullen dan vrijwel zeker nóg twee zware parlementaire enquêtes op stapel staan die het overheidsbeleid evalueren.. De ene gaat over de gaswinning in Groningen. De andere waartoe nog niet is besloten, zal naar men verwacht over het coronabeleid van dit kabinet gaan.

De Tweede Kamer gaat bij deze parlementaire enquête ook in de spiegel kijken. Het is immers de Tweede Kamer zelf die aandrong op fraudejacht naar burgers die later in de problemen kwamen. ,,Het gaat erom dat we de systemen blootleggen die van burgers die een foutje maken meteen fraudeurs maken,’’ zegt Leijten. ,,Dat gaat dus niet alleen over de belastingdienst, maar gaat ook over andere uitvoeringsorganisaties. En hoe persoonsgegevens zijn gedeeld met andere overheidsdiensten. Welke andere risicoselectie er naast de nationaliteit is gemaakt.’’

Het eerdere onderzoek van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag was er de oorzaak van dat het derde kabinet Rutte ten val kwam.

https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~ac4ee87e/

En nu doorvragen en bij meineed gelijk oppakken en in het gevang gooien met dat tuig })
pi_197942429
Top idee.

Laat maar komen. Ik kijk er nu al naar uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197942508
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 22:22 schreef LXIV het volgende:
Tja.Als je overduidelijk fraude hebt gepleegd dan kom je op een lijst. Lijkt me niet meer dan logisch. Nu lijken fraudeurs op het sociale stelsel wel de nieuwe helden geworden.
Maa
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 22:22 schreef LXIV het volgende:
Tja.Als je overduidelijk fraude hebt gepleegd dan kom je op een lijst. Lijkt me niet meer dan logisch. Nu lijken fraudeurs op het sociale stelsel wel de nieuwe helden geworden.
Het probleem is: hoeveel onschuldige mensen maak je hiermee kapot? Staat dat in verhouding? Als er 1 persoon onschuldig benadeeld wordt, maar 10.000 fraudeurs gepakt worden, is het niet zo'n probleem. Is het andersom, dan wordt het natuurlijk wel wat vervelend.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  donderdag 11 februari 2021 @ 12:36:03 #231
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197942786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:20 schreef Bensel het volgende:

[..]

Maa
[..]

Het probleem is: hoeveel onschuldige mensen maak je hiermee kapot? Staat dat in verhouding? Als er 1 persoon onschuldig benadeeld wordt, maar 10.000 fraudeurs gepakt worden, is het niet zo'n probleem. Is het andersom, dan wordt het natuurlijk wel wat vervelend.
Daar heb je het grootste probleem te pakken wat momenteel speelt. In de uitvoering wordt 100% perfectie verwacht, waarbij elk incident enorm wordt uitvergroot en onmiddellijk leidt tot draconische maatregelen.

Dus 6 miljoen bulgarenfraude op miljarden aan toeslagen? "Dat mag nooit meer gebeuren"! En vice versa.
pi_197943507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:15 schreef Red_85 het volgende:
Top idee.

Laat maar komen. Ik kijk er nu al naar uit.
Ik ook en pak de popcorn alvast :)
Rutte mogelijk net weer mp in een nieuw kabinet, Asscher net een nieuwe baan Wiebes net weer hersteld, Wopke net een dikke baan in het bedrijfsleven en dan opnieuw een pak slaag en de strontkar over hun heen
Leuker wordt het niet ^O^
pi_197950060
quote:
6s.gif Op donderdag 11 februari 2021 11:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
Grote meerderheid Tweede Kamer stemt toch in met parlementaire enquête naar toeslagenaffaire *O*

Nu ook het CDA om is, stemt een ruime meerderheid van de Tweede Kamer vandaag in met het SP-voorstel om een parlementaire enquête naar de toeslagenaffaire te houden. Daarmee zet het parlement zijn zwaarste middel in om de waarheid boven tafel te krijgen over burgers die vermorzeld worden door overheidsdiensten.

,,Het is een onvermijdelijke stap,’’ zegt Leijten. ,,De Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft lang niet alles onderzocht. Er moet ook gekeken worden naar het onrechtmatig selecteren op nationaliteit en fraudeopsporing door andere overheidsdiensten. Maar ook naar de Tweede Kamer.’’ Voor de zomer van 2022 moeten alle openbare verhoren worden gehouden die het fundament vormen voor de parlementaire enquête.

Leijten wil ‘geen krappe meerderheid’ maar wenst dat deze parlementaire enquête ‘breed gedragen’ wordt. Nu het CDA aan boord is gekomen, is dat het geval. Voorstander zijn nu CDA, PvdA, GroenLinks, D66, SP, ChristenUnie, Denk, 50plus, Henk Krol en Femke Merel Van Kooten-Arissen. Onduidelijk is of de VVD nog zal voor stemmen :')

Moeizaam
De moeizame totstandkoming van de ruime meerderheid voor deze enquête heeft volgens parlementariërs van diverse fracties te maken met de oplopende druk die komende kabinetsperiode op de Tweede Kamer komt. Er zullen dan vrijwel zeker nóg twee zware parlementaire enquêtes op stapel staan die het overheidsbeleid evalueren.. De ene gaat over de gaswinning in Groningen. De andere waartoe nog niet is besloten, zal naar men verwacht over het coronabeleid van dit kabinet gaan.

De Tweede Kamer gaat bij deze parlementaire enquête ook in de spiegel kijken. Het is immers de Tweede Kamer zelf die aandrong op fraudejacht naar burgers die later in de problemen kwamen. ,,Het gaat erom dat we de systemen blootleggen die van burgers die een foutje maken meteen fraudeurs maken,’’ zegt Leijten. ,,Dat gaat dus niet alleen over de belastingdienst, maar gaat ook over andere uitvoeringsorganisaties. En hoe persoonsgegevens zijn gedeeld met andere overheidsdiensten. Welke andere risicoselectie er naast de nationaliteit is gemaakt.’’

Het eerdere onderzoek van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag was er de oorzaak van dat het derde kabinet Rutte ten val kwam.

https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~ac4ee87e/

En nu doorvragen en bij meineed gelijk oppakken en in het gevang gooien met dat tuig })
Dus ze komen er weer 4 jaar mee weg. Fan-tas-tisch.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 11 februari 2021 @ 19:36:28 #234
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197951085
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:03 schreef probeer het volgende:

[..]

Dus ze komen er weer 4 jaar mee weg. Fan-tas-tisch.
Dit gaat niet zozeer om wegkomen met, maar meer om het voorkomen van dit soort praktijken in de toekomst. Daarom gaat deze enquête zich ook op het parlement zelf richten. Het systeem functioneert gewoon niet als geheel.

Als je het over “wegkomen” hebt dan heb je het meer over het strafrechtelijke proces denk ik. Dat staat hier los van.

En waar haal je die vier jaar überhaupt vandaan?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197955185
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:10 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Jij wil het UWV onder een vergrootglas leggen. Als jij het UWV wil veranderen moet je Den Haag onder een vergrootglas leggen. Makkelijk zat.
Ik hoef het UWV niet te veranderen. Daar ben ik niet tegen opgewassen en ach, ik ben al jaren gestopt me druk te maken om het gerat in Den Haag. Zolang mensen te dom zijn om te poepen en maar blijven stemmen op een narcist in een maatpak met een frisse mccleans smile die loze beloften doet en mensen tegen elkaar uitspeelt, dan doen ze dat lekker. Het is me geen hartaanval en stress meer waard.

Het is alleen wel eens vervelend als je mensen van wie je houdt in de vernieling ziet draaien met de vriendelijke groeten van de overheid, zonder dat ze daar ook maar iets tegen kunnen doen.
pi_197957724
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dit gaat niet zozeer om wegkomen met, maar meer om het voorkomen van dit soort praktijken in de toekomst. Daarom gaat deze enquête zich ook op het parlement zelf richten. Het systeem functioneert gewoon niet als geheel.
Dit gaat wel degelijk ook over wegkomen met. Deel van de reden dat het systeem niet functioneert, komt door het kabinet. Zolang die houding van wegkijken, verdoezelen, en verantwoordelijkheid weigeren (noem het de Rutte-doctrine) niet verandert, zullen dit soort praktijken ook in de toekomst blijven gebeuren.

quote:
Als je het over “wegkomen” hebt dan heb je het meer over het strafrechtelijke proces denk ik. Dat staat hier los van.
Nee. Ik heb het over de politiek.

Maar ik durf er inderdaad ook wel een wedje om te maken dat Blankestijn en Blokpoel er ook (strafrechtelijk) mee weg gaan komen ja.

quote:
En waar haal je die vier jaar überhaupt vandaan?
Aantreding Rutte-4 tot einde Rutte-4.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 12 februari 2021 @ 06:27:52 #237
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197958919
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 00:46 schreef probeer het volgende:

[..]

Dit gaat wel degelijk ook over wegkomen met. Deel van de reden dat het systeem niet functioneert, komt door het kabinet. Zolang die houding van wegkijken, verdoezelen, en verantwoordelijkheid weigeren (noem het de Rutte-doctrine) niet verandert, zullen dit soort praktijken ook in de toekomst blijven gebeuren.
[..]

Nee. Ik heb het over de politiek.

Maar ik durf er inderdaad ook wel een wedje om te maken dat Blankestijn en Blokpoel er ook (strafrechtelijk) mee weg gaan komen ja.
Of een partij/kabinet/parlement er politiek mee wegkomt wordt vooral door het electoraat bepaald, niet door de politiek zelf natuurlijk :)
quote:
Aantreding Rutte-4 tot einde Rutte-4.
Maar deze enquête gaat toch geen vier jaar duren?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 12 februari 2021 @ 08:14:58 #238
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_197959421
quote:
9s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:17 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ik had het commentaar van de Kamer een stuk geloofwaardiger gevonden als ze zelf niet met de ene na de andere bezuiniging op sociale advocatuur hadden ingestemd.
Niet de SP hoor. CU weet ik niet.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zaterdag 13 februari 2021 @ 14:20:55 #239
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197982183
De antenne van de fiscus is (weer) kapot

quote:
De Belastingdienst greep deze week de opening van de kinderdagverblijven aan voor de start van een nieuwe campagne. Deze wijst ouders erop dat ze hun gegevens voor de kinderopvangtoeslag vaker moeten checken. ‘Want veranderingen in de situatie van de ouders hebben invloed op de hoogte van de maandelijkse toeslag. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in het aantal opvanguren of het inkomen’, legt de Belastingdienst uit. De fiscus geeft dus tips om te voorkomen dat het misgaat met de kinderopvangtoeslag. Zonder daarvan de ironie in te zien.
Volgens de Belastingdienst komt de campagne juist voort uit de lessen van de toeslagenaffaire. ‘De campagne is onderdeel van diverse verbeteringen die de Belastingdienst doorvoert om de dienstverlening te verbeteren en ervoor te zorgen dat ouders elke maand het juiste bedrag ontvangen’, is te lezen op de website van de Rijksoverheid. Hoezo dienstverlening verbeteren? Ouders moeten nog steeds ieder wissewasje doorgeven, zoals dat opa en oma meer gaan oppassen. Anders lopen ze het risico aan het einde van het jaar een gepeperde rekening van de Belastingdienst te krijgen.

En dat gebeurt behoorlijk vaak, zo blijkt uit gegevens van de Belastingdienst zelf. In 2018 moesten 128.570 ouders een deel van hun toeslag weer terugbetalen. De oplossing van de Belastingdienst is om alle ouders via radio- en televisiespotjes achter de broek aan zitten. Het lijkt mij logischer om het systeem minder ingewikkeld te maken. Waarom gaat het geld van de kinderopvangtoeslag niet rechtstreeks naar de kinderdagverblijven? In ruil daarvoor kunnen zij hun tarieven fors verlagen of de opvang gratis maken voor lagere inkomens. En zijn ouders van het hele gedoe af.

Ouders opjagen om vaker hun gegevens te controle­ren, is geen oplossing voor deze problemen

Wat me nog het meest steekt, is dat de toeslagenaffaire niet is ontstaan door lakse ouders, maar door onterechte fraudeverdenkingen en de genadeloos harde fraudeaanpak van de Belastingdienst. Er lijkt zelfs racisme in het spel, want opvallend veel slachtoffers hebben een niet-Nederlandse achtergrond. Ouders opjagen om vaker hun gegevens te controleren, is geen oplossing voor deze problemen.

quote:
Het geeft vooral de indruk dat de Belastingdienst de verantwoordelijkheid voor haar problemen probeert neer te leggen bij de burger. Als die nou eens goed oplette, dan zou het bij ons niet zo’n rotzooi zijn.
https://www.ad.nl/economi(...)weer-kapot~ae852b6e/

Belastingdienst is om te :r
pi_197982739
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dit gaat niet zozeer om wegkomen met, maar meer om het voorkomen van dit soort praktijken in de toekomst. Daarom gaat deze enquête zich ook op het parlement zelf richten. Het systeem functioneert gewoon niet als geheel.

Als je het over “wegkomen” hebt dan heb je het meer over het strafrechtelijke proces denk ik. Dat staat hier los van.

En waar haal je die vier jaar überhaupt vandaan?
Hoe zorgt een parlementaire enquette ervoor dat het niet weer gebeurt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 13 februari 2021 @ 15:33:33 #241
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197983182
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe zorgt een parlementaire enquette ervoor dat het niet weer gebeurt?
Dat ligt aan de uitkomsten en conclusies. Het idee is uitzoeken waar het systeem de mist in is gegaan. De macht en tegenmacht heeft gefaald, aldus Omtzigt, en dat is de schuld van de hele trias politica.

Pas zodra je helder hebt wat daar de belangrijke factoren in zijn geweest kun je gaan kijken of zaken anders moeten worden ingericht. Het is een eerste stap.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197983599
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 15:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat ligt aan de uitkomsten en conclusies. Het idee is uitzoeken waar het systeem de mist in is gegaan. De macht en tegenmacht heeft gefaald, aldus Omtzigt, en dat is de schuld van de hele trias politica.

Pas zodra je helder hebt wat daar de belangrijke factoren in zijn geweest kun je gaan kijken of zaken anders moeten worden ingericht. Het is een eerste stap.
dan ga je ervanuit dat er naar de conclusies wordt geluisterd tot voor eeuwigheid?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 13 februari 2021 @ 16:05:05 #243
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197983763
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan ga je ervanuit dat er naar de conclusies wordt geluisterd tot voor eeuwigheid?
Nee, die garantie heb je nooit.

Maar als je niets uitzoekt en daar het systeem op aanpast met oa wetgeving, dan verandert er sowieso niks toch?

Of anders gesteld, wat is anders het nut achter een parlementaire enquête? De politieke verantwoordelijkheid is al genomen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197984190
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 16:05 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, die garantie heb je nooit.

Maar als je niets uitzoekt en daar het systeem op aanpast met oa wetgeving, dan verandert er sowieso niks toch?

Of anders gesteld, wat is anders het nut achter een parlementaire enquête? De politieke verantwoordelijkheid is al genomen.
Nou ja, dat is toch voor de burgers om zo het idee te kweken dat er onderzoek naar gedaan wordt. Er wordt niks met de conclusie gedaan hoor, dat zou de eerste keer dan zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 13 februari 2021 @ 17:46:51 #245
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197985601
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 16:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nou ja, dat is toch voor de burgers om zo het idee te kweken dat er onderzoek naar gedaan wordt. Er wordt niks met de conclusie gedaan hoor, dat zou de eerste keer dan zijn.
Als de niemand voor in het gevang terecht komt dan is dat idd het geval
Alleen gevangenisstraf kan recht doen aan slachtoffers en aan de rechtsstaat :7
  Moderator zaterdag 13 februari 2021 @ 17:57:23 #246
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197985770
Ik zit helemaal niet in de materie maar is nou de conclusie dat een beetje frauderen of foutjes maken in je administratie moet kunnen omdat het anders niet menselijk is?

En betekt het automatisch ook dat in een nieuw systeem verankerd moet zitten dat je het systeem kunt bespelen en opportunistisch zo dus belasting kunt ontduiken, omdat het systeem anders niet menselijk is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 13 februari 2021 @ 17:58:55 #247
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197985805
Klopt je zit helemaal niet in de materie en je bent grenzeloos naïef ;)
  Moderator zaterdag 13 februari 2021 @ 17:59:42 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197985816
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 17:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Klopt je zit helemaal niet in de materie en je bent grenzeloos naïef ;)
Daarom stel ik een vraag om een beetje beter in de materie te komen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 13 februari 2021 @ 18:05:53 #249
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197985924
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 14:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wat me nog het meest steekt, is dat de toeslagenaffaire niet is ontstaan door lakse ouders, maar door onterechte fraudeverdenkingen en de genadeloos harde fraudeaanpak van de Belastingdienst. Er lijkt zelfs racisme in het spel, want opvallend veel slachtoffers hebben een niet-Nederlandse achtergrond. Ouders opjagen om vaker hun gegevens te controleren, is geen oplossing voor deze problemen.
Was er ook niet het geval dat de ouders niet fraudeerden maar de dienst waarmee ze in zee gingen wel, is het dan niet gewoon dat de verkeerde gestraft is maar is het dan ook niet zo dat er wel gefraudeerd is (alleen niet door de ouders).
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 13 februari 2021 @ 18:06:37 #250
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197985933
quote:
88s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 17:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Daarom stel ik een vraag om een beetje beter in de materie te komen.
Begin dan eens met het rapport te lezen van de enquêtecommissie ;)
Als je dan nog op je stoel zit mag hier posten waarom dat tuig nog niet in de gevangenis zit :7
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')