abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 22 januari 2021 @ 09:53:00 #151
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197567615
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:11 schreef bianconeri het volgende:

[..]


[..]


[..]

Vaccinatiegraad hoort 100% te zijn, dan heb je pas bescherming.
Ze gaan uit van 50% dat redelijk zeker wil en nog eens 25% dat twijfelt.
Dan haal je maar 75% maximaal. Dat is echt schandalig weinig. Oftewel miljoenen mensen die dood leuk besmet kunnen blijven en het rond blijven spreiden.
100% kan noooooit

Er blijft sowieso, ook bij plicht zonder uitzondering op niet-medische gronde, een groep die geen vaccins mag krijgen vanwege contraindicaties
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197567616
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:47 schreef galantis het volgende:

[..]

Risico voor jezelf ja, maar daar moet iedereen vrij in zijn. We mogen onszelf voor de rest ook helemaal naar de gallemiezen vreten en drinken.
Hoezo een risico voor iedereen? De rest is toch al gevaccineerd? Behalve zij die het niet willen, maar die nemen bewust het risico.
Het virus sterft per definitie uit na voldoende groepsimmuniteit. En sterft niet uit indien die er niet is. Die hou je niet tegen door niet-gevaccineerden niet te laten vliegen. Dus 'we blijven ermee zitten' is onzin.
Overigens nog een ongelegen komend dingetje voor de hardliners: als gevaccineerde kun je het virus nog steeds verspreiden. https://www.healthline.co(...)cine-does,-doesnt-do
"But if you get infected, it may not prevent you from spreading the virus to others.

That’s something scientists are studying now."

Ze weten het dus nog niet, maar ik begrijp dat ze hier best optimistisch over zijn.
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 09:54:04 #153
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_197567631
https://www.ad.nl/binnenl(...)in-vriezer~a29bbdc0/

:')

Wat een waardeloos excuus van een land is Nederland toch. Op alle antwoorden, behoudens het wijzigen van de strategie last minute, kan je antwoorden dat andere landen hier ook allemaal mee te maken hebben.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_197567680
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:54 schreef onlogisch het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)in-vriezer~a29bbdc0/

:')

Wat een waardeloos excuus van een land is Nederland toch. Op alle antwoorden, behoudens het wijzigen van de strategie last minute, kan je antwoorden dat andere landen hier ook allemaal mee te maken hebben.
Mwah. De titel belooft veel. Maar als je het artikel leest, dan vind ik het juist wel goed verklaarbaar allemaal.
En er zijn landen die sneller gaan. Maar ook genoeg landen die even snel of minder snel dan Nederland gaan.
pi_197567781
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:53 schreef Cynicio het volgende:

[..]

"But if you get infected, it may not prevent you from spreading the virus to others.

That’s something scientists are studying now."

Ze weten het dus nog niet, maar ik begrijp dat ze hier best optimistisch over zijn.
Ah 'may', inderdaad, nog niet zeker. Maar in ieder geval iets om rekening mee te houden.
I'll give you something to do
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:08:41 #156
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_197567887
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:53 schreef Molo het volgende:

[..]

100% kan noooooit

Er blijft sowieso, ook bij plicht zonder uitzondering op niet-medische gronde, een groep die geen vaccins mag krijgen vanwege contraindicaties
En de huidige vaccins zijn alleen toegelaten voor volwassenen, niet voor kinderen. Dus groepsimmuniteit is sowieso een illusie.

Doel van de vaccinaties is nu primair om de (ernstige) ziektegevallen in de bevolkingsgroepen met de grootste risico's terug te dringen, zodat de druk op de zorg vermindert en ook niet meer zo hoog kan oplopen. Daarom is ook geadviseerd om met de kwetsbaarste groepen te starten.
Never explain, never apologize.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:14:31 #157
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197567973
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:56 schreef 297534 het volgende:

[..]

Mwah. De titel belooft veel. Maar als je het artikel leest, dan vind ik het juist wel goed verklaarbaar allemaal.
En er zijn landen die sneller gaan. Maar ook genoeg landen die even snel of minder snel dan Nederland gaan.
Nederland heeft bewust geen infrastructuur opgezet om snel in grote getale te kunnen vaccineren maar heeft aangesloten op bestaande werkwijzen en infrastructuren.

Dat mag zeker de overheid aangerekend worden. Ongeacht hoe andere landen het misschien nog slechter en langzamer aanpakken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:25:17 #158
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197568109
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:08 schreef Lurf het volgende:

[..]

En de huidige vaccins zijn alleen toegelaten voor volwassenen, niet voor kinderen. Dus groepsimmuniteit is sowieso een illusie.

Doel van de vaccinaties is nu primair om de (ernstige) ziektegevallen in de bevolkingsgroepen met de grootste risico's terug te dringen, zodat de druk op de zorg vermindert en ook niet meer zo hoog kan oplopen. Daarom is ook geadviseerd om met de kwetsbaarste groepen te starten.
Je haalt nu wel dingen door elkaar vrees ik

De groep kwetsbare mensen waarmee gestart wordt is gekozen omdat zij een hoge kans hebben op ernstige schade en overlijden.
Dat is vanuit een ethisch standpunt zo gekozen.

Zij zorgen niet voor druk op de zorg, want die groep komt doorgaans niet in het ziekenhuis, laat staan op een IC terecht.

De groep daarna, vooral de 60+ers, is wel de groep die de zorg 'belast' (nare term). Maar er is dus nadrukkelijk níet voor gekozen daarmee te starten, omdat dit ethisch onwenselijk is.

Dat dit consequenties heeft voor de gehele samenleving omdat de coronastrategie waarbij zorgcapaciteit leidend is in dit specifieke besluit dus níet voorop staat, is daarin een politieke keuze
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:42:02 #159
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_197568389
Israël vaccineert gewoon ff 244.000 mensen op één dag :o

Wel bijzonder dat de besmettingen daar nog zo hard stijgt dan.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-een-dag~aec212e32/
pi_197568838
China valt dan wel weer tegen. Het testen konden ze daar heel snel, volgens de verhalen.
Maar met vaccineren staan ze nog maar op 1%. Of geeft China dat niet goed door? Zou natuurlijk ook kunnen.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:17:08 #161
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197568990
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:42 schreef Tinos85 het volgende:
Israël vaccineert gewoon ff 244.000 mensen op één dag :o

Wel bijzonder dat de besmettingen daar nog zo hard stijgt dan.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-een-dag~aec212e32/
Is bekend welke groepen besmet worden?
Wellicht andere groep dan de gevaccineerden?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197569023
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Is bekend welke groepen besmet worden?
Wellicht andere groep dan de gevaccineerden?
Ja exact. Las in de New York Times gisteren (kan link zo snel niet vinden) dat onder 70-plussers wel een forse daling is in het aantal besmettingen. Na dik een week al meer dan 30 procent.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:25:24 #163
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_197569185
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:25 schreef Molo het volgende:

[..]

Je haalt nu wel dingen door elkaar vrees ik

De groep kwetsbare mensen waarmee gestart wordt is gekozen omdat zij een hoge kans hebben op ernstige schade en overlijden.
Dat is vanuit een ethisch standpunt zo gekozen.

Zij zorgen niet voor druk op de zorg, want die groep komt doorgaans niet in het ziekenhuis, laat staan op een IC terecht.

De groep daarna, vooral de 60+ers, is wel de groep die de zorg 'belast' (nare term). Maar er is dus nadrukkelijk níet voor gekozen daarmee te starten, omdat dit ethisch onwenselijk is.

Dat dit consequenties heeft voor de gehele samenleving omdat de coronastrategie waarbij zorgcapaciteit leidend is in dit specifieke besluit dus níet voorop staat, is daarin een politieke keuze
Je hebt helemaal gelijk, ik haal gezond verstand en medische ethiek door mekaar. Ik heb wel de indruk dat dit in het publieke debat niet zo scherp gesteld wordt en ik vraag me af waarom. Is het niet duidelijk of begrijpt men niet dat je vanuit verschillende axioma's tot een andere afweging kunt komen?

Terzijde: ik heb me al vaker verbaasd over de afwegingen van de Gezondheidsraad, bij bevolkingsonderzoeken bijvoorbeeld. De afweging tussen het algehele welzijn en het koste wat kost voorkomen van ziekte lijkt daar steeds minder vaak gemaakt te worden. Een maatschappelijk debat over wat we nu eigenlijk willen en verwachten van onze gezondheidszorg en wat ons dat waard is lijkt me niets te vroeg.
Never explain, never apologize.
pi_197569230
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:42 schreef Tinos85 het volgende:
Israël vaccineert gewoon ff 244.000 mensen op één dag :o

Wel bijzonder dat de besmettingen daar nog zo hard stijgt dan.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-een-dag~aec212e32/
je bent niet gelijk immuun he na de eerste prik.....
en misschien denk nu juist iedereen, yes we gaan weer leven nu !
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197569262
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:43 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Sowieso verstandig om je te laten vaccineren, maar je lijkt te stellen dat vaccinatie geen reet oplevert tenzij je op redelijk korte termijn een dekking van 100% bereikt. Als we door het vaccineren van zwakkeren en ouderen de ziekenhuizen ademruimte kunnen geven is het best mogelijk om weer een happie te eten in een restaurant. Het levert gewoon sociale en economische voordelen op.
Als je die 100% niet haalt levert het uiteindelijk niets op.
Wat je zegt dat kan natuurlijk nog wel een keer, dat je gaat verlichten.
Maar dat levert weer veel gevaren op doordat je daardoor weer voor meer besmettingen gaat zorgen.

En al heb je dan 20.000 per dag en weinig in het ziekenhuis doordat het geen zwakke groep is... Alsnog zal dat niet goed vallen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:47 schreef galantis het volgende:

[..]

Risico voor jezelf ja, maar daar moet iedereen vrij in zijn. We mogen onszelf voor de rest ook helemaal naar de gallemiezen vreten en drinken.
Hoezo een risico voor iedereen? De rest is toch al gevaccineerd? Behalve zij die het niet willen, maar die nemen bewust het risico.
Het virus sterft per definitie uit na voldoende groepsimmuniteit. En sterft niet uit indien die er niet is. Die hou je niet tegen door niet-gevaccineerden niet te laten vliegen. Dus 'we blijven ermee zitten' is onzin.
Risico voor jezelf en iedereen zonder vaccinatie.
En dat eigen keuze gaat vind ik ook maar tot bepaalde hoogte. Het is niet alsof je moet kiezen tussen 2 kwaden.

En het is ook simpel om te zeggen dat het slechts een risico is voor anderen. Het gaat om miljoenen mensen in Nederland alleen al. En als je 25% toepast wereldwijd dan gaat het om in de miljard mensen die niet gevaccineerd zijn.

Nogmaals: Groepsimmuniteit hebben ze met een reden laten varen want dat bestaat niet.
Je krijgt doodleuk een 2e keer Corona.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:31:02 #166
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_197569294
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:18 schreef Stephen1985 het volgende:

[..]

Ja exact. Las in de New York Times gisteren (kan link zo snel niet vinden) dat onder 70-plussers wel een forse daling is in het aantal besmettingen. Na dik een week al meer dan 30 procent.
Dat zou helemaal mooi zijn inderdaad. Hopelijk zien we dat hier ook snel terug als ze de kwetsbaren gaan vaccineren.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:31:42 #167
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197569307
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:27 schreef Predator40 het volgende:

[..]

je bent niet gelijk immuun he na de eerste prik.....
en misschien denk nu juist iedereen, yes we gaan weer leven nu !
En nogmaals, een vaccinatie beschermt niet tegen besmetting, maar tegen ziek worden.

Alhoewel je dat wel een beetje terug zou kunnen zien omdat mensen minder ziek worden en dus minder snel gaan testen, maar het aantal besmettingen ansich is niet toongevend voor de effectiviteit van het vaccin.

Het aantal ziekenhuisopnames etc wél.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197569331
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Als je die 100% niet haalt levert het uiteindelijk niets op.
Wat je zegt dat kan natuurlijk nog wel een keer, dat je gaat verlichten.
Maar dat levert weer veel gevaren op doordat je daardoor weer voor meer besmettingen gaat zorgen.

En al heb je dan 20.000 per dag en weinig in het ziekenhuis doordat het geen zwakke groep is... Alsnog zal dat niet goed vallen.
Tja dat is een overweging die men zelf kan maken. Als je het te eng vindt kan je ervoor kiezen om dat concert toch nog maar over te slaan. Er komt een punt dat het allemaal uit zichzelf los moet lopen en dat de rol van de overheid minimaal is.
pi_197569363
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:53 schreef Molo het volgende:

100% kan noooooit

Er blijft sowieso, ook bij plicht zonder uitzondering op niet-medische gronde, een groep die geen vaccins mag krijgen vanwege contraindicaties
Nee oke. Je hebt altijd een groep die vanwege bv allergie geen vaccin kan krijgen.
Maar dat is wat anders dan 25-50% in Nederland alleen al die geen vaccinatie zal krijgen.
Dat gaat om vele miljoenen mensen...

Wat ik al eerder zei gaat het niet om een groepje afgescheiden in het zuiden van Limburg. Dat is door heel Nederland. En het is ook ongetwijfeld niet zo dat je alleen in Nederland zo ongelofelijk veel wappies hebt.

Nou weet ik niet of er cijfers zijn van mensen die vanwege bv allergie geen vaccin kunnen krijgen, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat bv boven 500.000 zal zijn.
Dat verspreidt over heel Nederland. Dat zal in elk geval wel echt heel veel kans op verspreiding weg kunnen nemen, in tegenstelling tot die 25-50% die geen vaccin neemt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:48 schreef groenen het volgende:

[..]

Bij geen enkele besmettelijke ziekte is er een vaccinatiegraad van 100% en bijvoorbeeld de mazelen haalt een R van 12 ipv de R van 3 voor Covid.

Hieruit kun je je eigen conclusie trekken of een vaccinatiegraad van 100% noodzakelijk is.
En we gaan hetzelfde om met mazzelen als met Corona?
Niet echt he.
pi_197569433
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:06 schreef 297534 het volgende:
China valt dan wel weer tegen. Het testen konden ze daar heel snel, volgens de verhalen.
Maar met vaccineren staan ze nog maar op 1%. Of geeft China dat niet goed door? Zou natuurlijk ook kunnen.
1% is alsnog 14 miljoen mensen in China he :P
Dat lijkt heel weinig maar ja dat zou hier praktisch 100% betekenen (zonder de kinderen).
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:38:42 #171
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197569452
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:34 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Nee oke. Je hebt altijd een groep die vanwege bv allergie geen vaccin kan krijgen.
Maar dat is wat anders dan 25-50% in Nederland alleen al die geen vaccinatie zal krijgen.
Dat gaat om vele miljoenen mensen...

Wat ik al eerder zei gaat het niet om een groepje afgescheiden in het zuiden van Limburg. Dat is door heel Nederland. En het is ook ongetwijfeld niet zo dat je alleen in Nederland zo ongelofelijk veel wappies hebt.

Nou weet ik niet of er cijfers zijn van mensen die vanwege bv allergie geen vaccin kunnen krijgen, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat bv boven 500.000 zal zijn.
Dat verspreidt over heel Nederland. Dat zal in elk geval wel echt heel veel kans op verspreiding weg kunnen nemen, in tegenstelling tot die 25-50% die geen vaccin neemt.
[..]

En we gaan hetzelfde om met mazzelen als met Corona?
Niet echt he.
Met 75% vacainatiedekking krijg je die R echt wel onder de 1.

En waarom denk je dat we met mazelen anders omgaan dan met corona?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197569646
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Als je die 100% niet haalt levert het uiteindelijk niets op.
Nee, dat is niet zo.
Het hangt van de effectiviteit van het vaccin en de besmettelijkheid van het virus hoe hoog de dekkingsgraad moet zijn.
Bij mazelen is dat volgens mij minimaal 92%.
Sars-cov-2 is vooralsnog een stuk minder besmettelijk. Dus dan zou je met een lagere dekkingsgraad ook kunnen bewerkstelligen dat het virus terug gedrongen wordt.
Probleem is wel dat het virus wereld verspreid is en het enkele jaren kan duren voordat wereldwijd die dekkingsgraad bereikt wordt.

Dus dan zou ik in Nederland voor een zo hoog mogelijke dekkingsgraad pleiten, om te voorkomen dat de ziekte blijft sluimeren onder degenen die niet gevaccineerd zijn of het vaccin niet werkt, doordat het virus vanuit het buitenland hier steeds weer wordt geďntroduceerd.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197569695
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En nogmaals, een vaccinatie beschermt niet tegen besmetting, maar tegen ziek worden.

Alhoewel je dat wel een beetje terug zou kunnen zien omdat mensen minder ziek worden en dus minder snel gaan testen, maar het aantal besmettingen ansich is niet toongevend voor de effectiviteit van het vaccin.

Het aantal ziekenhuisopnames etc wél.
dat is nog niet helemaal bekend, en volgens de laatste onderzoeken in israel helpt het zeker wel tegen verspreiding/besmetting.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197569704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Risico voor jezelf en iedereen zonder vaccinatie.
En dat eigen keuze gaat vind ik ook maar tot bepaalde hoogte. Het is niet alsof je moet kiezen tussen 2 kwaden.

En het is ook simpel om te zeggen dat het slechts een risico is voor anderen. Het gaat om miljoenen mensen in Nederland alleen al. En als je 25% toepast wereldwijd dan gaat het om in de miljard mensen die niet gevaccineerd zijn.

Nogmaals: Groepsimmuniteit hebben ze met een reden laten varen want dat bestaat niet.
Je krijgt doodleuk een 2e keer Corona.
Het is wel bij meer zaken niet kiezen tussen 2 kwaden, maar daar laten we de mensen ook vrij.
Ik blijf erbij dat als je je niet laat vaccineren, je bewust een risico voor jezelf aangaat (en voor andere anti-vaxxers maar die nemen dat voor zichzelf óók al), maar dat het één van de peilers van onze samenleving is dat men daar zonder consequenties vrij in is. En dit is tegenwoordig in het extreme doorgetrokken. Je mag jezelf aandoen wat je wil.
Als men daarentegen een gevaar oplevert voor de volksgezondheid - zoals dat nu het geval is louter omdat wij geen immuniteit kennen tegen corona - dan wordt het een ander verhaal, en daar moeten we een stokje voor steken. En dat stokje heet groepsimmuniteit door grootschalige vaccinatie.
Herinfecties zijn eerder de uitzondering, maar dat jij niet gelooft dat groepsimmuniteit bestaat moet jij weten. Dan heeft vaccineren ook totaal geen zin.
I'll give you something to do
pi_197569756
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

1% is alsnog 14 miljoen mensen in China he :P
Dat lijkt heel weinig maar ja dat zou hier praktisch 100% betekenen (zonder de kinderen).
Ja, dat klopt. Maar China moet je vergelijken met heel Europa + de VS + Zuid-Amerika. En dan valt het toch wat tegen.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:56:25 #176
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197569763
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:52 schreef Predator40 het volgende:

[..]

dat is nog niet helemaal bekend, en volgens de laatste onderzoeken in israel helpt het zeker wel tegen verspreiding/besmetting.
Precies, dus dat is mooi meegenomen.

Maar wat ik bedoel is dat je dus niet kan zeggen: De besmettingen lopen hard op dus het vaccin werkt niet.

Het doel van het vaccin is namelijk niet om besmettingen te voorkomen, en daar is het ook nooit voor getest.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 22 januari 2021 @ 11:56:55 #177
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197569772
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:25 schreef Lurf het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, ik haal gezond verstand en medische ethiek door mekaar. Ik heb wel de indruk dat dit in het publieke debat niet zo scherp gesteld wordt en ik vraag me af waarom. Is het niet duidelijk of begrijpt men niet dat je vanuit verschillende axioma's tot een andere afweging kunt komen?

Terzijde: ik heb me al vaker verbaasd over de afwegingen van de Gezondheidsraad, bij bevolkingsonderzoeken bijvoorbeeld. De afweging tussen het algehele welzijn en het koste wat kost voorkomen van ziekte lijkt daar steeds minder vaak gemaakt te worden. Een maatschappelijk debat over wat we nu eigenlijk willen en verwachten van onze gezondheidszorg en wat ons dat waard is lijkt me niets te vroeg.
Helemaal mee eens

Top dit soort discussies, moet ik even noemen, want word daar altijd blij van.
Go FOK! O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197570165
Initial data from Israel’s vaccination campaign shows that Pfizer’s coronavirus vaccine curbs infections by some 50 percent 14 days after the first of two shots is administered, a top Health Ministry official said Tuesday, as the country’s serious COVID-19 cases, daily infections and total active cases all reach all-time peaks.

Sharon Alroy-Preis, head of the Health Ministry’s public health department, told Channel 12 News that the data was preliminary, and based on the results of coronavirus tests among both those who’ve received the vaccine and those who haven’t.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197570246
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:23 schreef Predator40 het volgende:
Initial data from Israel’s vaccination campaign shows that Pfizer’s coronavirus vaccine curbs infections by some 50 percent 14 days after the first of two shots is administered, a top Health Ministry official said Tuesday, as the country’s serious COVID-19 cases, daily infections and total active cases all reach all-time peaks.

Sharon Alroy-Preis, head of the Health Ministry’s public health department, told Channel 12 News that the data was preliminary, and based on the results of coronavirus tests among both those who’ve received the vaccine and those who haven’t.
Dat zijn de betere berichten!
Update Oxford/AZ en Johnson en Johnson voor Europa-EMA zou ook weleens fijn zaak, doorpakken die zooi.
pi_197570297
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:29 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Dat zijn de betere berichten!
Update Oxford/AZ en Johnson en Johnson voor Europa-EMA zou ook weleens fijn zaak, doorpakken die zooi.
AZ 29 januari EMA goedkeuring of afkeuring.....7 of 8 feb levering.( maar 800.000 in 6 weken tijd ? )

J&J Feb goedkeuring maar pas ergens in april/mei kunnen leveren, had ik gelezen.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197570478
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:53 schreef galantis het volgende:

[..]

Het is wel bij meer zaken niet kiezen tussen 2 kwaden, maar daar laten we de mensen ook vrij.
Ik blijf erbij dat als je je niet laat vaccineren, je bewust een risico voor jezelf aangaat (en voor andere anti-vaxxers maar die nemen dat voor zichzelf óók al), maar dat het één van de peilers van onze samenleving is dat men daar zonder consequenties vrij in is. En dit is tegenwoordig in het extreme doorgetrokken. Je mag jezelf aandoen wat je wil.
Als men daarentegen een gevaar oplevert voor de volksgezondheid - zoals dat nu het geval is louter omdat wij geen immuniteit kennen tegen corona - dan wordt het een ander verhaal, en daar moeten we een stokje voor steken. En dat stokje heet groepsimmuniteit door grootschalige vaccinatie.
Herinfecties zijn eerder de uitzondering, maar dat jij niet gelooft dat groepsimmuniteit bestaat moet jij weten. Dan heeft vaccineren ook totaal geen zin.
Groepsimmuniteit door het doorstaan van de ziekte lijkt inderdaad niet op te gaan.
Enerzijds doordat de belasting op de maatschappij te groot is als meer dan 60% van de bevolking in enkele maanden tijd besmet raakt, anderzijds doordat een grote groep niet ziek wordt en dus geen immuniteit opbouwt, maar bij een volgende besmetting wel ziek kan worden, en dat mensen die wel ziek zijn geworden opnieuw ziek kunnen worden omdat ze te weinig weerstand hebben opgebouwd of door mutatie van het virus.
Meer verspreiding geeft ook meer risico's op ongewenste mutaties.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 13:05:18 #182
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197570746
Dit lijkt me niet een heel goed bericht in het kader van vaccinatiebereidheid: Gelekte documenten: Brussel zette medicijnagentschap onder druk bij beoordeling Pfizer-vaccin

(ik heb expres even de utm=nieuwsbrief erbij gelaten, dan zou je 'm gratis moeten kunnen lezen vandaag)

quote:
Naast het voor de hand liggende motief om mensen zo snel mogelijk in te enten, was er ook een politiek argument voor Brussel om druk op de ketel te zetten, zo blijkt uit de gelekte stukken. De Commissie wilde voorkomen dat lidstaten het voorbeeld van de Britten zouden volgen, die het vaccin al op 5 december met een zogeheten ‘noodvergunning’ accepteerden. Omdat Brussel beloofd heeft dat alle lidstaten gelijktijdig toegang tot het vaccin zouden krijgen, is het noodzakelijk ‘dat lidstaten niet gedwongen worden’ individueel met noodvergunningen te gaan strooien, zo staat in een mail van 12 november van een EMA-medewerker.

Pas weken na de Amerikanen groen licht geven, zou bovendien te veel ‘politieke fall-out’ voor de Europese Commissie opleveren, mailt vice-directeur Noël Wathion van de EMA op 19 november aan zijn collega-bestuurders. Hij komt dan net uit een videocall met een eurocommissaris, vermoedelijk Stella Kyriakides (verantwoordelijk voor Gezondheid en Voedselveiligheid), en beschrijft de toon daarvan als ‘gespannen en bij vlagen onaangenaam’. Mogelijk een voorproefje van wat zal volgen als ‘de verwachtingen niet worden waargemaakt, ongeacht of die nu realistisch zijn of niet’.
En:
quote:
Niet alleen achter de schermen wordt druk op de EMA uitgeoefend. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, zegt op 20 november in een persconferentie dat nog voor het einde van het jaar twee vaccins kunnen worden goedgekeurd: die van Pfizer/BioNTech en Moderna. Binnen de EMA zorgt die opmerking voor opgetrokken wenkbrauwen. ‘Er zijn nog steeds vragen over beide,’ mailt Wathion aan een Deense collega, ‘het valt nog te bezien of dit allemaal op tijd kan worden opgelost zonder een concessie te doen in de robuustheid van de beoordeling.’
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197570753
Ik zie nog steeds geen goede reden om mijzelf te laten vaccineren behalve uit solidariteit naar de ouderen.

Maargoed als de kwetsbaren zich laten vaccineren hoef ik het niet te doen. Daarbij ben je nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent

Zeker als ik naar de sterftecijfers kijk op rivm.nl deze zijn zo ontzettend laag in mijn leeftijdscategorie.
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 13:07:37 #184
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197570775
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef Luiki het volgende:
Ik zie nog steeds geen goede reden om mijzelf te laten vaccineren behalve uit solidariteit naar de ouderen.

Maargoed als de kwetsbaren zich laten vaccineren hoef ik het niet te doen. Daarbij ben je nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent

Zeker als ik naar de sterftecijfers kijk op rivm.nl deze zijn zo ontzettend laag in mijn leeftijdscategorie.
Ik denk (maar dat is puur mijn eigen beperkte blik erop) dat ze iedereen gevaccineerd willen hebben omdat ze willen proberen deze ziekte uit te roeien. Of dat lukt is een tweede, maar dat lijkt mij de insteek om iedereen te willen vaccineren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197570923
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:07 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk (maar dat is puur mijn eigen beperkte blik erop) dat ze iedereen gevaccineerd willen hebben omdat ze willen proberen deze ziekte uit te roeien. Of dat lukt is een tweede, maar dat lijkt mij de insteek om iedereen te willen vaccineren.
Dat snap ik, alleen ben ik zelf niet zo bang voor deze ziekte. Zeker als je de sterftecijfers ziet. Dus zoals ik al zei zou ik het alleen doen voor een ander
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:19:11 #186
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197570928
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:07 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk (maar dat is puur mijn eigen beperkte blik erop) dat ze iedereen gevaccineerd willen hebben omdat ze willen proberen deze ziekte uit te roeien. Of dat lukt is een tweede, maar dat lijkt mij de insteek om iedereen te willen vaccineren.
Uitroeien gaat niet gebeuren, er zijn superveel dierlijke reservoirs
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:19:45 #187
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197570943
Leestipje


https://www.consilium.eur(...)-on-21-january-2021/

Uitgelichte tekst:

"Leaders agreed to work on a standardised and inter-operable form of proof of vaccination for medical purposes. Leaders will determine at a later stage in what circumstances these certificates could be used."

Dus eerst ontwerpen en dan pas doel bepalen. Netjes :+ :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197570961
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Groepsimmuniteit is geen ding, daarom zijn ze van dat idee al heel snel afgestapt.
Je kunt Corona gewoon meerdere keren krijgen.

En leuk als de zwakkeren een vaccin gekregen hebben, maar dan nog heb je vele miljoenen die het kunnen krijgen, blijven verspreiden en dus schiet je niet veel op.

Voor een vaccinatie paspoort schiet je daar weinig mee op want dan hou je nog een grote verspreiding, ook wereldwijd.
Ook voor vaccinatiegraad is dat niet voldoende.
Groepsimmuniteit is wel een ding. Als ongeveer 60-70% beschermd is door vaccinatie kan het virus zich nog maar heel slecht verspreiden. Het zal wel hier en daar de kop opsteken, maar geen landelijk of regionaal probleem worden. Hoe lang de vaccinaties bescherming bieden en hoeveel bescherming ze bieden tegen nieuwe mutaties is nog afwachten.
pi_197570979
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:28 schreef zoost het volgende:
Als de avondklok niet goed werkt, dan is de volgende maatregel dat we thuis ons moeten isoleren van onze huisgenoten. Iedereen de hele dag op zijn eigen kamer blijven. VOLHOUDEN!
In Engeland heeft men geen avondklok maar mag men geen mensen thuis ontvangen. Dat is immers de grootste bron van besmettingen op dit moment. En dat lijkt te werken in Engeland, de besmettingen dalen, ondanks de Engelse variant.
pi_197571004
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:53 schreef Cynicio het volgende:

[..]

"But if you get infected, it may not prevent you from spreading the virus to others.

That’s something scientists are studying now."

Ze weten het dus nog niet, maar ik begrijp dat ze hier best optimistisch over zijn.
Ze weten het niet, maar het is wel aannemelijk dat je minder besmettelijk zult zijn aangezien viral load, symptomen en besmettelijkheid sterk aan elkaar gerelateerd zijn, en mensen die gevaccineerd zijn hebben minder vaak symptomen en ook een minder erg ziektebeeld als ze wel symptomen hebben.
pi_197571099
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:42 schreef Tinos85 het volgende:
Israël vaccineert gewoon ff 244.000 mensen op één dag :o

Wel bijzonder dat de besmettingen daar nog zo hard stijgt dan.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-een-dag~aec212e32/
Het is pas 1 vaccinatie he, en die begint pas na een dag of 10-14 een effect te hebben. Dat effect is wel merkbaar, maar minder dan gehoopt. Zie ook hier.
Maar het aantal besmettingen lijkt te stabiliseren in Israel.

pi_197571173
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En nogmaals, een vaccinatie beschermt niet tegen besmetting, maar tegen ziek worden.

Alhoewel je dat wel een beetje terug zou kunnen zien omdat mensen minder ziek worden en dus minder snel gaan testen, maar het aantal besmettingen ansich is niet toongevend voor de effectiviteit van het vaccin.

Het aantal ziekenhuisopnames etc wél.
Ziekenhuisopnames tijdens trials onder gevaccineerden waren bij Moderna en Oxford 0, bij Pfizer 1 voor 1 nacht. In de placebo groepen waren er wel bij elkaar enige tientallen ziekenhuisopnames, en ook in ieder geval 2 mensen die overleden aan Covid (een bij Oxford en een bij Moderna).
pi_197571271
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef Luiki het volgende:
Ik zie nog steeds geen goede reden om mijzelf te laten vaccineren behalve uit solidariteit naar de ouderen.

Maargoed als de kwetsbaren zich laten vaccineren hoef ik het niet te doen. Daarbij ben je nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent

Zeker als ik naar de sterftecijfers kijk op rivm.nl deze zijn zo ontzettend laag in mijn leeftijdscategorie.
Check even die longen van iemand die corona heeft, en lees dat dat ook gebeurd in 70-80% van de asymptomatische gevallen. En check ook even de hart foto's. Het is niet alleen sterfte.

twitter
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:41:45 #194
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197571300
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:18 schreef Luiki het volgende:

[..]

Dat snap ik, alleen ben ik zelf niet zo bang voor deze ziekte. Zeker als je de sterftecijfers ziet. Dus zoals ik al zei zou ik het alleen doen voor een ander
Goeie gedachte. Dat heb ik dus ook.
Ik ben ook wel benieuwd... als je de cijfers op rivm.nl ziet dan blijkt dat de jongste categorie (die ook nog eens bizar ruim is: van 0-49 jaar) slechts goed is voor 0,7% van alle overleden personen. Het allergrootste deel (90,5%) van de overleden personen is 70+. Wat de personen verder "onder de leden hebben" blijkt niet uit de cijfers. Waren ze zwaar obese? Hadden ze astma of COPD? We kunnen alleen beredeneren dat die groep van 70+ daarnaast ook "oud" was. ;)

Weet iemand of iemand ergens met de cijfers van het rivm (die je ook als json of csv kunt downloaden) wat van dit soort extra rekenwerk heeft gedaan? Ik zou bijvoorbeeld ook wel graag weten hoeveel procent van de ziekenhuisopnamen én IC-opnamen voor rekening komen van de groep 0-49 jaar. Als dat óók <1% is, heb je niet een heel solide verhaal om vaccineren van deze (gezonde!) groep mensen goed te praten met het oog op "de zorg ontzien".

Ik wil best de medemens helpen. Ik wil net als jullie allemaal dolgraag uit de lockdown. Maar ik wil niet onderdeel uitmaken van een medisch experiment terwijl ik (a) niet bang ben om zelf serieus griep te krijgen (b) geen klachten heb en (c) daar waarschijnlijk helemaal niemand mee ga helpen. Overigens onderschat ik (ook voor mijn leeftijdcategorie van 0-49 jaar) covid niet, ik ken zelf verhalen van leeftijdsgenoten die ontzettend ziek zijn geworden. Maar: die níet in het ziekenhuis terecht zijn gekomen...

Mijn (stille) hoop is dat tegen de tijd dat de risicogroepen (70+) zijn gevaccineerd dat de druk op de ziekenhuizen dermate is afgenomen dat de druk op de (nogmaals: gezonde) grootste groep Nederlanders ook afneemt om te moeten vaccineren.

Makes sense? :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:42:51 #195
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197571321
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ziekenhuisopnames tijdens trials onder gevaccineerden waren bij Moderna en Oxford 0, bij Pfizer 1 voor 1 nacht. In de placebo groepen waren er wel bij elkaar enige tientallen ziekenhuisopnames, en ook in ieder geval 2 mensen die overleden aan Covid (een bij Oxford en een bij Moderna).
Ja precies. Dat is toch waar de effectiviteit op wordt gebaseerd, niet het aantal besmetting dat het voorkomt?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197571409
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:41 schreef JeOma het volgende:

[..]

Goeie gedachte. Dat heb ik dus ook.
Ik ben ook wel benieuwd... als je de cijfers op rivm.nl ziet dan blijkt dat de jongste categorie (die ook nog eens bizar ruim is: van 0-49 jaar) slechts goed is voor 0,7% van alle overleden personen. Het allergrootste deel (90,5%) van de overleden personen is 70+. Wat de personen verder "onder de leden hebben" blijkt niet uit de cijfers. Waren ze zwaar obese? Hadden ze astma of COPD? We kunnen alleen beredeneren dat die groep van 70+ daarnaast ook "oud" was. ;)

Weet iemand of iemand ergens met de cijfers van het rivm (die je ook als json of csv kunt downloaden) wat van dit soort extra rekenwerk heeft gedaan? Ik zou bijvoorbeeld ook wel graag weten hoeveel procent van de ziekenhuisopnamen én IC-opnamen voor rekening komen van de groep 0-49 jaar. Als dat óók <1% is, heb je niet een heel solide verhaal om vaccineren van deze (gezonde!) groep mensen goed te praten met het oog op "de zorg ontzien".

Ik wil best de medemens helpen. Ik wil net als jullie allemaal dolgraag uit de lockdown. Maar ik wil niet onderdeel uitmaken van een medisch experiment terwijl ik (a) niet bang ben om zelf serieus griep te krijgen (b) geen klachten heb en (c) daar waarschijnlijk helemaal niemand mee ga helpen. Overigens onderschat ik (ook voor mijn leeftijdcategorie van 0-49 jaar) covid niet, ik ken zelf verhalen van leeftijdsgenoten die ontzettend ziek zijn geworden. Maar: die níet in het ziekenhuis terecht zijn gekomen...

Mijn (stille) hoop is dat tegen de tijd dat de risicogroepen (70+) zijn gevaccineerd dat de druk op de ziekenhuizen dermate is afgenomen dat de druk op de (nogmaals: gezonde) grootste groep Nederlanders ook afneemt om te moeten vaccineren.

Makes sense? :P
Ik ben het hier helemaal mee eens, en ben ook benieuwd naar de ic cijfers. Dus als iemand die heeft? Zelfde als de twitterlink gepost een paar post terug. Bij hoeveel gevallen zien die longen er dan zo uit? En welke leeftijdscategorie?
pi_197571429
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:18 schreef Luiki het volgende:

[..]

Dat snap ik, alleen ben ik zelf niet zo bang voor deze ziekte. Zeker als je de sterftecijfers ziet. Dus zoals ik al zei zou ik het alleen doen voor een ander
En dat lijkt me een goede reden om het te doen.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:53:18 #198
21467 franske19
Hit the deck!
pi_197571474
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Check even die longen van iemand die corona heeft, en lees dat dat ook gebeurd in 70-80% van de asymptomatische gevallen. En check ook even de hart foto's. Het is niet alleen sterfte.

[ twitter ]
Bullshit
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_197571526
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:18 schreef Luiki het volgende:

[..]

Dat snap ik, alleen ben ik zelf niet zo bang voor deze ziekte. Zeker als je de sterftecijfers ziet. Dus zoals ik al zei zou ik het alleen doen voor een ander
Realiseer je wel dat jij ook enige onderliggend lijden kunt ontwikkelen de komende jaren, plus je wordt ook ouder. Als dat virus zijn gang kan blijven gaan en oneindig kan muteren en jij wordt net besmet op een zwak moment, dan heb je ook een kans dat je op de IC terecht komt of net de pech hebt om er ook aan te overlijden.

Overschat je huidige positie niet. Een mensenleven is misschien wel fragieler dan je zou denken.
pi_197571554
Dat met die longfoto's wordt af en toe een beetje gekleurd gebracht. Dat de longen van iemand met covid worden aangetast is duidelijk, maar dat betekent niet dat je de rest van je leven met half verneukte longen rondloopt. Zelfs rokerslongen kunnen gewoon herstellen, tenzij iemand voorbij een bepaalde grens is gegaan.
pi_197571723
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef Luiki het volgende:
Ik zie nog steeds geen goede reden om mijzelf te laten vaccineren behalve uit solidariteit naar de ouderen.

Maargoed als de kwetsbaren zich laten vaccineren hoef ik het niet te doen. Daarbij ben je nog steeds besmettelijk als je gevaccineerd bent

Zeker als ik naar de sterftecijfers kijk op rivm.nl deze zijn zo ontzettend laag in mijn leeftijdscategorie.
Maar dan maak je de veelgemaakte fout dat je het op jezelf betrekt.
Je zou het vaccin niet voor jezelf moeten nemen of voor de ouderen, maar om mee te helpen dit virus de wereld uit te helpen omdat dit virus door zijn eigenschappen mild is voor individuele gevallen, maar op het grotere vlak een hele samenleving onderuit kan trekken, nog los van de mutaties die ons te wachten staan als het virus de ruimte krijgt zich door te ontwikkelen.

En je bent niet besmettelijk als je gevaccineerd bent, maar mogelijk besmettelijk als je gevaccineerd bent en daarna wordt besmet met het virus.
En dat komt doordat na vaccinatie nog altijd je eigen afweersysteem het virus moet opmerken en bestrijden.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197572410
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:11 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dan maak je de veelgemaakte fout dat je het op jezelf betrekt.
Je zou het vaccin niet voor jezelf moeten nemen of voor de ouderen, maar om mee te helpen dit virus de wereld uit te helpen omdat dit virus door zijn eigenschappen mild is voor individuele gevallen, maar op het grotere vlak een hele samenleving onderuit kan trekken, nog los van de mutaties die ons te wachten staan als het virus de ruimte krijgt zich door te ontwikkelen.

En je bent niet besmettelijk als je gevaccineerd bent, maar mogelijk besmettelijk als je gevaccineerd bent en daarna wordt besmet met het virus.
En dat komt doordat na vaccinatie nog altijd je eigen afweersysteem het virus moet opmerken en bestrijden.
Zoals ik idd al zei, zou ik het voor anderen doen. Er is trouwens nog niet bekend of dit vaccin werkt tegen de zuid afrikaanse variant, dus hoeveel vaccins moet je straks gaan nemen om het virus de wereld uit te helpen?

Bouw extra ziekenhuizen, maak de zorg interessant om in te gaan werken etc.

Verder geloof ik in moeder natuur, die als we dit virus bestrijden er wel een ander virus opduikt. De wereld is te vol en de aarde gaat kapot en daar steekt ze een stokje voor.

We zijn zo erg bezig om iedereen maar in leven te houden, terwijl de dood toch ook echt gewoon bij het leven hoort
pi_197572458
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:57 schreef Xenorium het volgende:

[..]

Realiseer je wel dat jij ook enige onderliggend lijden kunt ontwikkelen de komende jaren, plus je wordt ook ouder. Als dat virus zijn gang kan blijven gaan en oneindig kan muteren en jij wordt net besmet op een zwak moment, dan heb je ook een kans dat je op de IC terecht komt of net de pech hebt om er ook aan te overlijden.

Overschat je huidige positie niet. Een mensenleven is misschien wel fragieler dan je zou denken.
Goed punt, maar realiseer je je ook dat als je ouder wordt je sowieso meer kans hebt om iets te krijgen wat je leven nadelig beinvloedt?
  vrijdag 22 januari 2021 @ 15:01:38 #204
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197572492
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:56 schreef Luiki het volgende:

...
Bouw extra ziekenhuizen, maak de zorg interessant om in te gaan werken etc.

Verder geloof ik in moeder natuur, die als we dit virus bestrijden er wel een ander virus opduikt. De wereld is te vol en de aarde gaat kapot en daar steekt ze een stokje voor.
...
Ben het compleet met je eens. Het is en blijft wel fascinerend hoe verschillend mensen hierover denken, ook in dit topic wordt dat (pijnlijk) duidelijk. Het lullige is dat mensen die het vaccin niet willen of op z'n minst hardop in twijfel trekken wel per definitie worden weggezet als asociaal of dom.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197573153
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef chratnox het volgende:
Dit lijkt me niet een heel goed bericht in het kader van vaccinatiebereidheid: Gelekte documenten: Brussel zette medicijnagentschap onder druk bij beoordeling Pfizer-vaccin

(ik heb expres even de utm=nieuwsbrief erbij gelaten, dan zou je 'm gratis moeten kunnen lezen vandaag)
[..]

En:
[..]

Politici will ook ergens met de eer kunnen strijken, en gezichtsverlies is al helemaal iets waar ze gevoelig voor zijn. Ben niet echt verbaasd dat dit soort dingen spelen. In NL zie je dat ook wel tussen wetenschappers - politici - GGD - RIVM - CBG - Gezondheidsraad en vertegenwoordigers van belangengroepen (en soms dragen dezelfde personen de hoeden van meerdere van deze). Kijk hoe Gommers en Kuipers zich in de discussie over de prioriteitenlijsten van het vaccineren mengden.
pi_197573191
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:56 schreef Luiki het volgende:

[..]

Zoals ik idd al zei, zou ik het voor anderen doen. Er is trouwens nog niet bekend of dit vaccin werkt tegen de zuid afrikaanse variant, dus hoeveel vaccins moet je straks gaan nemen om het virus de wereld uit te helpen?
Reden te meer om haast te maken met vaccineren.
quote:
Bouw extra ziekenhuizen, maak de zorg interessant om in te gaan werken etc.
Maar dat is niet de oplossing bij een exponentieel groeiend virus.
Hoe meer zieken je toelaat, hoe erger het uit de hand loopt als de R0-waarde omhoog gaat.
Je wilt juist een zo laag mogelijke besnettingsgraad hebben, zodat je op tijd kunt ingrijpen als het virus een andere wending maakt die meer besmettingen oplevert.

quote:
Verder geloof ik in moeder natuur, die als we dit virus bestrijden er wel een ander virus opduikt. De wereld is te vol en de aarde gaat kapot en daar steekt ze een stokje voor.
Moeder natuur bestaat niet en de aarde heeft verder maling aan wat er op haar oppervlakte gebeurt

Wat we zien is dat doordat we met zovelen zijn en zoveel reizen en interactie hebben met veel verschillende diersoorten, een ziekteverwekker vrij eenvoudig kan overspringen en grote groepen mensen wereldwijd kan besmetten in een korte tijd.
Dat is gewoon hoe de natuur werkt. En dat kunnen we sturen door de zwakke plekken te bestrijden. Minder vlees consumeren, minder interactie met wilde dieren, betere controle op reizen, sneller ingrijpen als er iets opduikt als Sars-cov-2.

quote:
We zijn zo erg bezig om iedereen maar in leven te houden, terwijl de dood toch ook echt gewoon bij het leven hoort
Klopt, maar niet relevant.
Het probleem is niet de mortaliteit van het virus, maar de snelle verspreiding en het effect daarvan op de samenleving.

Doen we er goed aan om delen van de samenleving gecontroleerd lam te leggen?
Is lastig. Maar gezien het feit dat we ondanks alle beperkingen toch te maken krijgen met varianten die lastiger te bestrijden zijn denk ik zelf van wel.
Als het virus met rust was gelaten zodat moeder natuur zogenaamd haar gang kon gaan, dan was het virus mogelijk veel verder ontwikkeld binnen een jaar tijd en misschien groepen die nu amper ziek worden dan wel getroffen door een ernstige vorm.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197573235
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja precies. Dat is toch waar de effectiviteit op wordt gebaseerd, niet het aantal besmetting dat het voorkomt?
De gemelde effectiviteit is gebaseerd op aantallen positief geteste mensen. Maar hoe en waarom mensen getest werden is een mengelmoesje. De meesten zullen zijn getest omdat ze symptomen hadden, maar er zullen er ook behoorlijk wat zijn die getest werden omdat er iemand in hun omgeving positief was. En dan is er ook nog een groepje in de Oxford studie die routinematig getest werd.
Om de effectiviteit voor het beschermen tegen ernstige covid en/of ziekenhuisopname was nog niet genoeg data ten tijde van goedkeuring, maar dat zal waarschijnlijk hoger zijn dan de huidige gerapporteerde effectiviteit. Maar ik hoop wel dat ze dat binnenkort ook publiceren.
pi_197573258
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:56 schreef Luiki het volgende:

Verder geloof ik in moeder natuur, die als we dit virus bestrijden er wel een ander virus opduikt. De wereld is te vol en de aarde gaat kapot en daar steekt ze een stokje voor.
Dit!
Alleen zal de aarde het wel overleven, maar veel leven op aarde niet.
pi_197573325
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dit!
Alleen zal de aarde het wel overleven, maar veel leven op aarde niet.
Maar de aarde steekt er geen stokje voor.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197574103
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:59 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar de aarde steekt er geen stokje voor.
Inderdaad zeg... Als je denkt dat de aarde een wil en bewustzijn heeft dan mag je je wat mij betreft melden bij een willekeurige wappie groep...
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_197574236
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:49 schreef Wantie het volgende:

[..]

Reden te meer om haast te maken met vaccineren.
[..]

Maar dat is niet de oplossing bij een exponentieel groeiend virus.
Hoe meer zieken je toelaat, hoe erger het uit de hand loopt als de R0-waarde omhoog gaat.
Je wilt juist een zo laag mogelijke besnettingsgraad hebben, zodat je op tijd kunt ingrijpen als het virus een andere wending maakt die meer besmettingen oplevert.
[..]

Moeder natuur bestaat niet en de aarde heeft verder maling aan wat er op haar oppervlakte gebeurt

Wat we zien is dat doordat we met zovelen zijn en zoveel reizen en interactie hebben met veel verschillende diersoorten, een ziekteverwekker vrij eenvoudig kan overspringen en grote groepen mensen wereldwijd kan besmetten in een korte tijd.
Dat is gewoon hoe de natuur werkt. En dat kunnen we sturen door de zwakke plekken te bestrijden. Minder vlees consumeren, minder interactie met wilde dieren, betere controle op reizen, sneller ingrijpen als er iets opduikt als Sars-cov-2.
[..]

Klopt, maar niet relevant.
Het probleem is niet de mortaliteit van het virus, maar de snelle verspreiding en het effect daarvan op de samenleving.

Doen we er goed aan om delen van de samenleving gecontroleerd lam te leggen?
Is lastig. Maar gezien het feit dat we ondanks alle beperkingen toch te maken krijgen met varianten die lastiger te bestrijden zijn denk ik zelf van wel.
Als het virus met rust was gelaten zodat moeder natuur zogenaamd haar gang kon gaan, dan was het virus mogelijk veel verder ontwikkeld binnen een jaar tijd en misschien groepen die nu amper ziek worden dan wel getroffen door een ernstige vorm.
Goeie argumenten, en daarom hou ik mij ook aan alle regels die opgelegd zijn. Zodat we net als in april er het virus bijna onder hadden. Alleen vaccineren is mij een brug te ver
pi_197574451
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 16:53 schreef Luiki het volgende:

[..]

Goeie argumenten, en daarom hou ik mij ook aan alle regels die opgelegd zijn. Zodat we net als in april er het virus bijna onder hadden. Alleen vaccineren is mij een brug te ver
Maar wat is dan je bezwaar tegen een vaccin?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197574782
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:05 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar wat is dan je bezwaar tegen een vaccin?
Mijn grootste bezwaar is dat je niet weet wat dit vaccin op lange termijn met je doet.

Ook vertrouw ik de farmaceutische industrie niet volledig. Zeker aangezien de hele wereld tegenwoordig om geld draait. En de ene producent de ander probeerd te overtreffen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Luiki op 22-01-2021 17:29:25 (...) ]
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 17:26:27 #214
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197574796
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:25 schreef Luiki het volgende:

[..]

Mijn grootste bezwaar is dat je niet weet wat dit vaccin op lange termijn met je doet
Geef eens een voorbeeld van een vaccin met lange termijn effecten.
pi_197575096
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:26 schreef Momo het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van een vaccin met lange termijn effecten.
Ik zie niet in waarom? Ik heb het over dit vaccin, wat veel sneller ontwikkeld is.

Mijn motivatie om hier te posten is trouwens niet om anderen te overtuigen zich niet te laten vaccineren, maar om motieven en overtuigingen te vinden waarom ik het wel zou doen.

Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik serieus over een onderwerp als vaccineren moet nadenken en ben daar kritsch over
  vrijdag 22 januari 2021 @ 17:50:00 #216
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197575127
Laat de rest zich maar mooi als proefkonijn uitgeven, ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 17:52:17 #217
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197575161
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:48 schreef Luiki het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom? Ik heb het over dit vaccin, wat veel sneller ontwikkeld is.

Mijn motivatie om hier te posten is trouwens niet om anderen te overtuigen zich niet te laten vaccineren, maar om motieven en overtuigingen te vinden waarom ik het wel zou doen.

Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik serieus over een onderwerp als vaccineren moet nadenken en ben daar kritsch over
De vaccins zijn gewoon de testfases ingegaan zoals normaal, rapporten daarvan staan in de OP.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 18:00:39 #218
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197575286
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:48 schreef Luiki het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom? Ik heb het over dit vaccin, wat veel sneller ontwikkeld is.

Mijn motivatie om hier te posten is trouwens niet om anderen te overtuigen zich niet te laten vaccineren, maar om motieven en overtuigingen te vinden waarom ik het wel zou doen.

Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik serieus over een onderwerp als vaccineren moet nadenken en ben daar kritsch over
Ik heb het in dit topic ook al geprobeerd. Ik denk dat je het beter kunt laten zitten. Ik ben het voor de volle 100.00% met je eens, maar degenen die vóór vaccinatie zijn willen alleen maar horen dat iedereen zich zo snel mogelijk laat prikken en degenen die misschien iets meer reserve hebben willen dat niet. Ok, fine.

I agree to disagree en ontvolg dit topic bij dezen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197575295
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 16:42 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Inderdaad zeg... Als je denkt dat de aarde een wil en bewustzijn heeft dan mag je je wat mij betreft melden bij een willekeurige wappie groep...
Maar op de aarde zitten wel als mensen nu wel een beetje tegen density dependent growth aan te hikken. En dan breken er ziektes uit, en wordt (in populaties van niet-mensen) de populatie naar beneden gebracht. Het is geen toeval dat er steeds meer virussen onder mensen de kop opsteken, al dan niet overgesprongen van dieren door toenemend contact tussen mens en dier. Marburg, West-Nile, Ebola, HIV, Lujo, Zika, SARS, MERS, SARS-CoV-2, ze volgen elkaar in steeds hoger tempo op.
Tot nu toe hebben we geluk gehad. De meeste haemorrhagic virussen (lujo, ebola) zijn wel dodelijk, maar hebben fysiek contact nodig voor overdracht. HIV was (is) een monster, vooral omdat hij zo'n lange incubatietijd heeft zonder symptomen, maar waarin iemand wel besmettelijk. Vergis je niet, in veel landen in Zuidelijk Afrika is nog steeds >25% van de mensen HIV positief, maar er is goed mee te leven, zolang USAID de antivirals blijft betalen (en dat geld stroomt gelijk weer terug naar Amerika want het zijn Amerikaanse bedrijven die de patenten op die middelen hebben).
West-Nile rukt wel op maar vrij langzaam. Zika (en gele koorts) zitten in dezelfde familie. Deze virussen zijn voor verspreiden vaak afhankelijk van muggen.
Maar de luchtweg virussen zijn het lastigst (SARS, MERS en SARS-CoV-2) omdat die zich zo makkelijk verspreiden. We hadden geluk dat de besmettelijkheid van SARS en vooral MERS behoorlijk beinvloedt werden door het klimaat, waardoor ze als 'vanzelf' verdwenen. Maar een virus met de eigenschappen van MERS (CFR ~30%) en SARS-CoV-2 is niet ondenkbaar. Gelukkig kan men nu in een week of 6 een vaccin produceren, mits het zo'n zelfde spike protein heeft, anders moet eerste gezocht worden naar een unieke feature van zo'n virus en kan het wat langer duren. Maar de komende 10-20 jaar zullen er nog wel virus-pandemien op kleinere en grotere schaal zijn ben ik bang.
pi_197575384
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:48 schreef Luiki het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom? Ik heb het over dit vaccin, wat veel sneller ontwikkeld is.

Mijn motivatie om hier te posten is trouwens niet om anderen te overtuigen zich niet te laten vaccineren, maar om motieven en overtuigingen te vinden waarom ik het wel zou doen.

Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik serieus over een onderwerp als vaccineren moet nadenken en ben daar kritsch over
Die wantrouwende gedachten zijn van alle tijden en dus heel begrijpelijk. Iets wat nieuw is wordt vrijwel altijd met argwaan benadert, voorzichtig zijn is immers een goede overlevingsstrategie: [url=https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-nationale-wetenschapsagenda/6100644/wantrouwen-tegen-vaccinaties-is-van-alle-tijden.html

Overigens zijn er nooit vaccins geintroduceert waarbij men op het moment van introductie goed zicht had op de lange termijn effecten, maar ik ben blij dat ze ze toch maar op de markt gebracht hebben.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 18:51:35 #221
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197576144
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

De gemelde effectiviteit is gebaseerd op aantallen positief geteste mensen. Maar hoe en waarom mensen getest werden is een mengelmoesje. De meesten zullen zijn getest omdat ze symptomen hadden, maar er zullen er ook behoorlijk wat zijn die getest werden omdat er iemand in hun omgeving positief was. En dan is er ook nog een groepje in de Oxford studie die routinematig getest werd.
Om de effectiviteit voor het beschermen tegen ernstige covid en/of ziekenhuisopname was nog niet genoeg data ten tijde van goedkeuring, maar dat zal waarschijnlijk hoger zijn dan de huidige gerapporteerde effectiviteit. Maar ik hoop wel dat ze dat binnenkort ook publiceren.
Heh? Sorry, ik probeer het echt te begrijpen want zo dacht ik er in eerste instantie ook over.

Maar toen las ik in artikelen dat het vaccin 95% effectief is in het voorkomen dat je ziek wordt van een besmetting; maar niet per se de besmetting zelf tegen gaat.
Zo kan je nog steeds positief testen en het virus verspreiden (al is je viral load waarschijnlijk wel vaak veel lager).

Maar dat is dus allemaal onzin?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 22 januari 2021 @ 19:07:17 #222
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197576462
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef chratnox het volgende:
Dit lijkt me niet een heel goed bericht in het kader van vaccinatiebereidheid: Gelekte documenten: Brussel zette medicijnagentschap onder druk bij beoordeling Pfizer-vaccin

(ik heb expres even de utm=nieuwsbrief erbij gelaten, dan zou je 'm gratis moeten kunnen lezen vandaag)
[..]

En:
[..]

Goed stuk die een aantal zaken onderstreept dat er veel Politiek en (commerciële) meespeelt als druk; in het hele farmaceutisch vaccinatie gebeuren. Eerder had ik al - los van FTM - bij de EMA al een ander vertrouwelijk document gevonden waar opvolging/vragen staan die moeten worden gedaan, voordat (pas in 2023/24) kan worden vastgesteld dat het Pfizer vaccin voldoet aan de eisen en kan worden goedgekeurd.
We weten dat het gebruik nu aan voorwaarden is gebonden die regeringen met voeten willen treden (zoals aantal doses uit één flesje en langere tussentijd gebruiken voor hervaccinatie).

Zelf zou ik graag ik (en de mijnen) graag de complete documentatie aangaande de Pfizer vaccins willen kunnen onderzoeken. Zodat ik (en anderen) dat op een vrijdagavond in LockDown kunnen uitspitten.
Informatie en transparantie zijn wezenlijk belang voor het vertrouwen. Commercie (en patenten) hebben hier in een pandemie wmb geen enkele prioriteit en. Het is ook bijzonder lastig om vragen te stellen wanneer iemand niet weet wat daarover (niet) bekend is.

Ik pik wat uit het artikel zelf, dat mijn twijfels aangaande kwaliteit steunt. En dat het "gebrekkige werking", misschien reden kan zijn dat met zo graag een "booster" wil doen. Ik had zelf nog niet eens bedacht of het mRNA inhoudelijk misschien wel niet 100% OK zou zijn.
quote:
.... Maar bij Pfizer-BioNTech heeft de EMA een belangrijke vraag. Die gaat over verschillen in de zuiverheid van de werkzame stof, de zogenoemde RNA-integriteit. De vaccins die in het onderzoekstraject zijn gebruikt, bevatten 78 procent intact RNA, terwijl vaccin bestemd voor de grootschalige inenting ‘maar’ 55 procent bevat. ...
In de EMA goedkeuring wordt daar ook met geen woord over gerept. De vraag ka dus ook zijn of ms het niet altijd (goed) werkende mRNA in de cel, elders misschien mogelijk een verkeerde reactie zou kunnen veroorzaken die leiden tot ongewenste aandoeningen ?

Het lastige hier is dat voor ons/mij op geen enkel wijze is vast te stellen waarmee iemand en met welke kwaliteit iemand nu eigenlijk wordt ingeënt. Men moet maar het etiket en zelf uitgevoerde kwaliteitscontrole geloven, zonder dat onafhankelijk vastgesteld kan worden of de ingrediënten kloppen.
Laat staan wat de werking aan effectiviteit nu precies voor hoe lang is.

Mogelijk vindt men het prima dat het met wat kan vriezen en dooien, wel zal meevallen omdat bedrijven alleen maar goed zouden doen. Ik ga er ook vanuit dat dit zo is, anders zijn ze hun klanten kwijt. Echter de vragen en controle daarop is nodig, om dat die betrouwbaarheid scherp te kunnen houden.

• Los daarvan is ook de huidige product informatie onvolledig. •
Het PFizer mRNA wordt bescherm/omgeven door vier lipide ("vetstoffen") waarvan er voor twee ALC0159 & ALC315 niet apart, lijken te zijn getoetst op -en in mensen. Op grond van de chemische formule zouden die stoffen het celmembraan openen om vervolgens het mRNA (beschermend) in het cytoplasma te krijgen en daar hun werk te laten doen.
Normaal in medicijnland, is het een eis dat alle stoffen in een toepassingscombinatie ook apart en los van elkaar, toxicologisch worden/zijn beoordeeld en getest.
Dit hoeft niet perse in het toelatingsonderzoek zelf maar mag ook elders in/met publicaties. Van de twee genoemde stoof (ALC315/159) is daar echter geen spoor van of dit is (bewust?) simpelweg nagelaten.

Simpel gezegd het Pfizer vaccin bevat draagstoffen die wel zijn getest op ratten en in een reageerbuis; maar niet op/door mensen. Hiermee kan er een onvoorzien risico ontstaan voor -en bij toekomstige gebruikers.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197576614
Voor de mensen die zich wel laten vaccineren:

Is er bij jullie dan helemaal geen wantrouwen?

[ Bericht 42% gewijzigd door Luiki op 22-01-2021 19:16:43 (..) ]
pi_197577114
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:25 schreef Luiki het volgende:

[..]

Mijn grootste bezwaar is dat je niet weet wat dit vaccin op lange termijn met je doet.

Ook vertrouw ik de farmaceutische industrie niet volledig. Zeker aangezien de hele wereld tegenwoordig om geld draait. En de ene producent de ander probeerd te overtreffen.
Zit daar ook wel aan te denken, maar aan de andere kant: heb ook vaccins gehad en dan lees je de bijwerkingen, waar je ook niet vrolijk van wordt, verder wel onderzoeken gehad met contrastvloeistof die ingespoten wordt, operaties gehad waarbij ik ook niet weet wat ze in me spuiten etc en daar nooit over nagedacht.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  vrijdag 22 januari 2021 @ 19:40:21 #225
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197577160
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef Luiki het volgende:
Voor de mensen die zich wel laten vaccineren:

Is er bij jullie dan helemaal geen wantrouwen?

Natuurlijk wel maar ik weeg dat af tegen het risico van covid want daar weet ik niet alleen niet van hoe het bij mij uit zal pakken, maar daar is ook niet van bekend hoe het later eventueel nog van invloed kan zijn.

Heb als kind in de jaren '50 allerhande vaccinaties gekregen, volgens mijn moeder eentje tegen tbc die nog helemaal * nieuw * was. Heb t prima overleeft als proefkonijntje en hoewel ik in contact ben geweest met mensen die tbc hadden en in een sanatorium terecht kwamen heb ik nooit iets opgelopen. Kreeg zelfs heel erg zelden griep. Heb om die reden nooit de griepprik gehaald, maar deze vaccinatie wil ik wel erg graag hebben.
Begrijp best dat mensen er wat huiverig voor kunnen zijn maar is een kwestie die nu eenmaal dringend nodig is. Ben er van overtuigd dat het daarna best goed komt met ons hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197577196
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:50 schreef PzKpfw het volgende:
Laat de rest zich maar mooi als proefkonijn uitgeven, ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Blijf dan thuis :W

Ik hoop dat als je naar een festival of een muziekoptreden wil, dat je een vaccinatiebewijs moet neerleggen :7
pi_197577303
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef Luiki het volgende:
Voor de mensen die zich wel laten vaccineren:

Is er bij jullie dan helemaal geen wantrouwen?

Nee, wantrouwen is het verkeerde woord.
Wel risico.
Maar er zijn zoveel zaken in het leven die risico's geven.
Het asbest plafond in mijn ouderlijk huis bijvoorbeeld.
Tefal pannetjes.
Etc...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197577324
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:51 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Heh? Sorry, ik probeer het echt te begrijpen want zo dacht ik er in eerste instantie ook over.

Maar toen las ik in artikelen dat het vaccin 95% effectief is in het voorkomen dat je ziek wordt van een besmetting; maar niet per se de besmetting zelf tegen gaat.
Zo kan je nog steeds positief testen en het virus verspreiden (al is je viral load waarschijnlijk wel vaak veel lager).

Maar dat is dus allemaal onzin?
I stand corrected!

Ik heb even de Phase III trial publicatie erbij gepakt, hoe een 'case' gedefinieerd werd, want ik begon ook te twijfelen:
Pfizer:
quote:
Confirmed Covid-19 was defined according to the Food and Drug Administration (FDA) criteria as the presence of at least one of the following symptoms:
fever, new or increased cough, new or increased shortness of breath, chills, new or increased muscle pain, new loss of taste or smell, sore throat, diarrhea, or vomiting, combined with a respiratory specimen obtained during the symptomatic period or within 4 days before or after it that was positive for SARS-CoV-2 by nucleic acid
amplification–based testing, either at the central laboratory or at a local testing facility (using a protocol-defined acceptable test).
Case is: Minimaal een symptoom EN een positieve test

Moderna:
quote:
Covid-19 cases were defined as occurring in participants who had at least two of the following symptoms:
fever (temperature ≥38°C), chills, myalgia, headache, sore throat, or new olfactory or taste disorder, or as occurring in those who had at least one respiratory sign or symptom (including cough, shortness of breath, or clinical or radiographic evidence of pneumonia) and at least one nasopharyngeal swab, nasal swab, or saliva sample (or respiratory sample, if the participant was hospitalized) that was positive for SARS-CoV-2 by reverse-transcriptase–polymerase-chain-reaction (RT-PCR) test.

Case is: Minstens 2 symptomen EN een positieve test

Oxford:
[quote]The coprimary outcomes of the trial are to assess efficacy as measured by the number of cases of symptomatic, virologically confirmed COVID-19
Case is: Symptoom EN positieve test

Dus inderdaad is het zoals jij zei, er moesten symptomen zijn. Nu ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel mensen in de gevaccineerde groepen positief testen maar geen symptomen hadden. En of er verschillen waren tussen de groepen gevaccineerden en placebo die wel positief testten maar geen symptomen hadden. En naar viral load levels, als dat bepaald kan/kon worden.

Maar we zullen komende tijd dergelijke studies wel te zien krijgen denk ik, en ook severity. Het lijkt erop dat gevaccineerden minder erg ziek worden, maar het heeft gewoon meer tijd nodig om daar genoeg data voor te krijgen om daar echt goed inzicht in te krijgen.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 19:48:14 #229
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_197577371
Vast al wel ergens hier besproken maar, waarom kunnen het pfizer en het moderna vaccin niet op meerdere plaatsen geproduceerd worden zodat de capaciteit sneller omhoog gaat. Is dat puur een patent kwestie of..?
laˇrieˇkoek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_197577467
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef Luiki het volgende:
Voor de mensen die zich wel laten vaccineren:

Is er bij jullie dan helemaal geen wantrouwen?

Nee, want langetermijneffecten bij vaccins bestaan niet. Een vaccin wekt een reactie op waardoor je antistoffen etc aanmaakt en wordt daarna afgebroken door je lichaam. Het enige langetermijneffect wat zou kunnen voorkomen is dat het vaccin niet lang genoeg werkt en je na een jaar bijvoorbeeld nog eens moet inenten.👍
  vrijdag 22 januari 2021 @ 19:51:18 #231
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197577470
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

I stand corrected!

Ik heb even de Phase III trial publicatie erbij gepakt, hoe een 'case' gedefinieerd werd, want ik begon ook te twijfelen:
Pfizer:
[..]

Case is: Minimaal een symptoom EN een positieve test

Moderna:
[..]

Case is: Symptoom EN positieve test

Dus inderdaad is het zoals jij zei, er moesten symptomen zijn. Nu ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel mensen in de gevaccineerde groepen positief testen maar geen symptomen hadden. En of er verschillen waren tussen de groepen gevaccineerden en placebo die wel positief testten maar geen symptomen hadden. En naar viral load levels, als dat bepaald kan/kon worden.

Maar we zullen komende tijd dergelijke studies wel te zien krijgen denk ik, en ook severity. Het lijkt erop dat gevaccineerden minder erg ziek worden, maar het heeft gewoon meer tijd nodig om daar genoeg data voor te krijgen om daar echt goed inzicht in te krijgen.
Bedankt voor het uitzoeken en terugkoppelen!

Ik zie soms door de bomen het bos niet meer en dan is het fijn dat mensen lastige materie helder kunnen samenvatten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:00:08 #232
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197577707
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:52 schreef Momo het volgende:

[..]

De vaccins zijn gewoon de testfases ingegaan zoals normaal, rapporten daarvan staan in de OP.
Dat gewoon is dat als "gewoon" willen beschouwen en helaas hebben "we" niet alle rapporten noch zijn die er wel zijn, compleet te noemen (ook omdat ze nog niet zijn afgerond) en ontbreekt de "beschermde" informatie.

Dat "gewoon" en "normaal" is ook hoe men dat ziet (of wil zien).
Vooral wanneer wordt beseft dat procedure zijn aangepast en geprioriteerd met als doel dat protocollen met allerlei hulp veel sneller dan normale tijdpaden worden doorlopen. Het belang hier is vooral dat men zsm "iets" zou kunnen autoriseren met als impliciet risico dat ("EMA kijkt actief mee") dat men het gebruik als (enig) acceptabel doel gaat zien. In de USA, ik weet, heeft de FDA haar effectiviteitsgrens (?) omlaag gebracht naar ik meen 50-60% om daarmee meer spelers toe te kunnen laten. Bij de EMA zal/is meen ik zelfs geen kwaliteitsgrens (breedte en diepte) gesteld. Goedkeuring wordt verleend als het (vol)doet met wat op het etiket staat. Etc.etc.

Daarnaast is er een extra afwijking die hier best heel bijzonder is.
Er heeft geen enkele noch ethische toetsing aangaande wenselijkheid plaatsgevonden omtrent gemodificeerde producten die genriek en preventief worden toegediend. Ook worden gebruikers, patiënten, daar niet op gewezen.
Tot voor Covid19 waren dat soort mRNA/Vector producten voorbehouden aan experimentele behandeling zoals bij kanker. Behandeling die wordt uitgelegd en alleen wordt toegepast als dat voor de persoon dan medisch wenselijk is.

Wetenschap kan bewijzen dat H2O veilig voor inwendig gebruik om een dorst te lessen waarbij anderen daarin voorzichtigheid willen betrachten omdat het "water" ook levensgevaarlijk kan zijn.

Op zijn minst is hier veel af te doen van het "gewoon" dat uitstrooit.
Men heeft vooral op handige wijze, de intentie van regels en protocollen wat creatief omgebogen zodat "wenselijke" Covid19 vaccins versneld in de markt kunnen worden gezet. De wens van een "Politiek" beleid dat ons lot in handen legt van commercieel gedreven zorg en farmacie.

NB Ik ben 100% voorstander van vaccins mits voor -en door het individu zelf noodzakelijk.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:04:59 #233
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197577913
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:41 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Blijf dan thuis :W

Ik hoop dat als je naar een festival of een muziekoptreden wil, dat je een vaccinatiebewijs moet neerleggen :7
Even buiten het feit dat ik zulke evenementen sowieso al zelden bezocht, en zoiets me dus weinig zal uitmaken, zouden zulke maatregelen pure chantage zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:15:08 #234
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197578259
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:48 schreef Lariekoek het volgende:
Vast al wel ergens hier besproken maar, waarom kunnen het pfizer en het moderna vaccin niet op meerdere plaatsen geproduceerd worden zodat de capaciteit sneller omhoog gaat. Is dat puur een patent kwestie of..?
Yep, je mag het alleen produceren als je een licentie hebt en en beschikt over de goedgekeurde eisen.
Iets met hoe onze samenleving, triest genoeg, werkt.
Zelfs als iemand weet hoe het wordt gemaakt, mag dat niet copy-cat zonder toestemming van de maker. De maker die haar rechten zal willen beschermen.

Daarnaast speelt mee dat de "productiefaciliteit" onderdeel is van de goedkeuring. Het vaccin dus alleen daar onder die precieze omstandigheden, worden gemaakt. Zeker voor een vaccin dat onder die voorwaarden is toegestaan.
Ik meen zelfs dat men ook voorschrijft welke naalden en plastic injectiespuiten (waar men die) moet gebruiken. Wanneer men niet dan de voorgeschrven naald "heeft", "mag" het formeel niet worden toegepast.

Bijvoorbeeld BioNtech de patenthouder; heeft Pfizer en o.a. FosunPharma (China) licentierechten gegeven om de vaccins te maken en de afhandeling daarvoor in haar marktgebied te verzorgen. Verder kunnen (en krijgen) alleen de heel grote spelers toestemming omdat alleen zijn beschikken over de extreem dure faciliteiten om dat te doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 22 januari 2021 @ 21:58:42 #235
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197581093
EngelandGoden al op 8% _O_
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 22:02:08 #236
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197581151
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:26 schreef Momo het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van een vaccin met lange termijn effecten.
Nou, het polio vaccin bijvoorbeeld heeft toch wel een groot lange termijn effect ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 22:45:05 #237
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197581994
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:51 schreef Rushi het volgende:

[..]

Nee, want langetermijneffecten bij vaccins bestaan niet. Een vaccin wekt een reactie op waardoor je antistoffen etc aanmaakt en wordt daarna afgebroken door je lichaam. Het enige langetermijneffect wat zou kunnen voorkomen is dat het vaccin niet lang genoeg werkt en je na een jaar bijvoorbeeld nog eens moet inenten.👍
En die vaccins die je krijgt als je naar Azië gaat dan? Volgens mij was eentje voor hepatitis. Als ik een tweede spuit had genomen binnen een half jaar na de eerste (wat ik ben vergeten helaas) zou ik 30 jaar beschermd zijn.
pi_197583600
Hongarije gaat ondertussen lekker verder en wacht nog op die trage EMA

https://nos.nl/artikel/23(...)ese-tussenkomst.html
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197583669


[ Bericht 100% gewijzigd door Peachyy op 23-01-2021 02:16:53 ]
pi_197583858
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:19 schreef StarmanFR het volgende:
Hongarije gaat ondertussen lekker verder en wacht nog op die trage EMA

https://nos.nl/artikel/23(...)ese-tussenkomst.html
Ze wachten niet bedoel je.
Ene kant begrijpelijk: als het VK ze goed keurt, hoe groot is de kans dat de ema ze afkeurt?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197583875
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]

En die vaccins die je krijgt als je naar Azië gaat dan? Volgens mij was eentje voor hepatitis. Als ik een tweede spuit had genomen binnen een half jaar na de eerste (wat ik ben vergeten helaas) zou ik 30 jaar beschermd zijn.
Ik heb 3x hepatitis B vaccin gehad, verspreid over een half jaar. Levenslange bescherming.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197583901
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou, het polio vaccin bijvoorbeeld heeft toch wel een groot lange termijn effect ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt, ik ben benieuwd hoe dat nu zit, waarom het lichaam de ene dreiging levenslang onthoudt en de andere na een tijdje vergeet.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 00:49:45 #243
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197583954
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Klopt, ik ben benieuwd hoe dat nu zit, waarom het lichaam de ene dreiging levenslang onthoudt en de andere na een tijdje vergeet.
Dat is iets wat we simpelweg nog niet weten. Het kan zijn dat deze vaccins altijd blijven werken, het kan zijn dat ze voor een paar jaar werken en we weten ook nog niet of ze tegen alle varianten opgewassen zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197584094
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:15 schreef Luiki het volgende:
Voor de mensen die zich wel laten vaccineren:

Is er bij jullie dan helemaal geen wantrouwen?

Jazeker. Ik heb weinig vertrouwen in een virus uit China.
pi_197584107
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:50 schreef PzKpfw het volgende:
Laat de rest zich maar mooi als proefkonijn uitgeven, ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Bedoel je hiermee dat je netjes aan social distancing doet en dus niet een proefkonijn van de Chinese overheid wordt, of ben je bang dat heel de westerse wetenschap tegen je aan het liegen is?
  zaterdag 23 januari 2021 @ 01:14:19 #246
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197584234
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 01:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bedoel je hiermee dat je netjes aan social distancing doet en dus niet een proefkonijn van de Chinese overheid wordt, of ben je bang dat heel de westerse wetenschap tegen je aan het liegen is?
Ik weet niet of je ook maar enig idee hebt welke gigantische financiële belangen er allemaal meespelen. Als jong en gezond iemand laat ik me niet iets inspuiten dat in een fractie van de tijd, die normaalgesproken staat voor zo'n ontwikkeling, ontwikkeld is.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_197584426
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 01:14 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Ik weet niet of je ook maar enig idee hebt welke gigantische financiële belangen er allemaal meespelen. Als jong en gezond iemand laat ik me niet iets inspuiten dat in een fractie van de tijd, die normaalgesproken staat voor zo'n ontwikkeling, ontwikkeld is.
Mijn vriendin kent twee mensen die ook jong en gezond waren en nu nog 60% van de longcapaciteit hebben en ik ken er een die niks meer proeft. Als jij je niet vaccineert dan kies je voor relatief grote bekende risico's om een klein nog niet vastgesteld risico te vermijden.

Ga je morgen ook de Rijn over zwemmen, omdat iemand op feesboek heeft gezegd dat de brug op instorten staat, omdat de BAM op zoek is naar een nieuw groot infra project?
  zaterdag 23 januari 2021 @ 03:28:27 #248
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197584941
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 01:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Jazeker. Ik heb weinig vertrouwen in een virus uit China.
Het virus heeft geen paspoort of nationaliteit.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 01:45 schreef Glazenmaker het volgende:
...
Mijn vriendin kent twee mensen die ook jong en gezond waren en nu nog 60% van de longcapaciteit hebben en ik ken er een die niks meer proeft. Als jij je niet vaccineert dan kies je voor relatief grote bekende risico's om een klein nog niet vastgesteld risico te vermijden. ...
Heel vervelend dan weten dat er in altijd wel anekdotische situaties zijn die iets of wel of niet bevestigen. Daarmee wmb geen reden het dan wel/niet na te volgen. Luister allereerst naar het eigen gevoel en controleer met een deskundige dan of dat terecht is.

Ik zou zelf niet alleen een "keuze" willen maken en dat altijd in overleg doen met mijn behandeld (huis)arts die daarvoor dan wat meer argumenten moet geven dan "zomaar" of omdat "anderen" daar (n)iets van vinden.
Medische middelen, hoe het ook wordt voorgesteld, zijn geen glas water dat wordt opgedronken.

Ook als iemand is gevaccineerd, geeft dat individueel geen zekerheid dat de "bescherming" operationeel er voor welke periode is. En ook vaccinatie kent risico's die, dan zie hierboven, weer ter zake van de persoon moet worden afgewogen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197585470
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]

En die vaccins die je krijgt als je naar Azië gaat dan? Volgens mij was eentje voor hepatitis. Als ik een tweede spuit had genomen binnen een half jaar na de eerste (wat ik ben vergeten helaas) zou ik 30 jaar beschermd zijn.
Ik bedoelde de vaccins voor corona! Daarvan is hoe ik het begreep nog niet bekend hoelang het werkt
  zaterdag 23 januari 2021 @ 08:16:32 #250
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197585971
quote:
https://www.ad.nl/buitenl(...)-uitvallen~a17c9340/

raar verhaal, bij ad staat dat dit komt omdat ze bezig zijn met een aangepast vaccin die ook tegen de mutaties werkt? Als dat waar is dan kunnen we het AZ vaccin wel afschrijven voor dit jaar
pi_197586187
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:20 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

https://www.ad.nl/buitenl(...)-uitvallen~a17c9340/

raar verhaal, bij ad staat dat dit komt omdat ze bezig zijn met een aangepast vaccin die ook tegen de mutaties werkt? Als dat waar is dan kunnen we het AZ vaccin wel afschrijven voor dit jaar
Beide kranten schrijven over een probleem bij een van de toeleveranciers.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 23 januari 2021 @ 09:41:40 #253
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197586231
Aanpassen van vaccin duurt nog geen 2 maanden, ik las een paar x iets over 6 weken. Ze zullen wel een hogere prijs van iemand anders kunnen krijgen, het zijn gewoon smoesjes dat ze niet meer kunnen leveren.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197586376
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:41 schreef deedeetee het volgende:
Aanpassen van vaccin duurt nog geen 2 maanden, ik las een paar x iets over 6 weken. Ze zullen wel een hogere prijs van iemand anders kunnen krijgen, het zijn gewoon smoesjes dat ze niet meer kunnen leveren.
dit is geen mrna vaccin, die kun je toch nier zo snel aanpassen? daarnaast moet er dan ook weer getest en goedkeuring komen neem ik aan? ben je weer een jaar verder met nieuwe mutaties
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:00:21 #255
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197586457
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:52 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

dit is geen mrna vaccin, die kun je toch nier zo snel aanpassen? daarnaast moet er dan ook weer getest en goedkeuring komen neem ik aan? ben je weer een jaar verder met nieuwe mutaties
Ben geen deskundige, verre van, maar griepvaccin wordt toch ook elk jaar aangepast? Moet dat ook door de hele molen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197586666
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:42 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik heb 3x hepatitis B vaccin gehad, verspreid over een half jaar. Levenslange bescherming.
beetje jammer van die 2G chip erin :D
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197586674
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ben geen deskundige, verre van, maar griepvaccin wordt toch ook elk jaar aangepast? Moet dat ook door de hele molen?
op zeker van niet, ik ben dus erg benieuwd hoe ze dat met die mutaties willen gaan doen.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:29:29 #258
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197586749
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:52 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

dit is geen mrna vaccin, die kun je toch nier zo snel aanpassen? daarnaast moet er dan ook weer getest en goedkeuring komen neem ik aan? ben je weer een jaar verder met nieuwe mutaties
Het is een vector vaccin, geen idee of het dan langer gaat duren. Dacht gelezen te hebben dat ze al met onderzoek voor aanpassing bezig waren hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197586900
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:05 schreef Luiki het volgende:
Ik zie nog steeds geen goede reden om mijzelf te laten vaccineren behalve uit solidariteit naar de ouderen.

Er is geen enkele goede reden om het niet te doen?

Je beschermt jezelf en iedereen om je heen. In mijn leeftijdsgroep sterft ook niemand.
Maar stel. En daarnaast kom je altijd mensen tegen die wel kwetsbaar zijn.
Daarnaast kan het totaal niet kwaad om een vaccin te nemen. Neemt even snel een prik en je bent klaar.
pi_197587864
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 03:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het virus heeft geen paspoort of nationaliteit.
[..]

Heel vervelend dan weten dat er in altijd wel anekdotische situaties zijn die iets of wel of niet bevestigen. Daarmee wmb geen reden het dan wel/niet na te volgen. Luister allereerst naar het eigen gevoel en controleer met een deskundige dan of dat terecht is.

Ik zou zelf niet alleen een "keuze" willen maken en dat altijd in overleg doen met mijn behandeld (huis)arts die daarvoor dan wat meer argumenten moet geven dan "zomaar" of omdat "anderen" daar (n)iets van vinden.
Medische middelen, hoe het ook wordt voorgesteld, zijn geen glas water dat wordt opgedronken.

Ook als iemand is gevaccineerd, geeft dat individueel geen zekerheid dat de "bescherming" operationeel er voor welke periode is. En ook vaccinatie kent risico's die, dan zie hierboven, weer ter zake van de persoon moet worden afgewogen.
Echt wel. Het was de CCP die het over ons heeft af laten komen met hun geheimhouding en lakse houding tegen dierenmarkten waar ze al sinds Sars van weten wat het eindresultaat gaat zijn.

Hilarisch om iemand die bang voor een prikje is anekdotisch bewijs aan te zien vallen. Zeker met in je achterhoofd al bijna een jaar aan onderzoek en bijna constante berichtgeving waaruit blijkt dat jongeren niet onkwetsbaar zijn en een hele lange tijd klachten kunnen hebben.
pi_197587865
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:18 schreef Predator40 het volgende:

[..]

beetje jammer van die 2G chip erin :D
Ja, daar mag wel eens een update voor komen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197587914
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:41 schreef deedeetee het volgende:
Aanpassen van vaccin duurt nog geen 2 maanden, ik las een paar x iets over 6 weken. Ze zullen wel een hogere prijs van iemand anders kunnen krijgen, het zijn gewoon smoesjes dat ze niet meer kunnen leveren.
Ze mogen niet boven kostprijs leveren.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 23 januari 2021 @ 12:01:48 #263
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197588072
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Er is geen enkele goede reden om het niet te doen?

Je beschermt jezelf en iedereen om je heen. In mijn leeftijdsgroep sterft ook niemand.
Maar stel. En daarnaast kom je altijd mensen tegen die wel kwetsbaar zijn.
Daarnaast kan het totaal niet kwaad om een vaccin te nemen. Neemt even snel een prik en je bent klaar.
Ben het met je eens, maar je laatste 2 regels vind ik wel heel makkelijk gedacht.
Je kan best voor- en tegens wat uitgebreider willen afwegen, zonder direct 100% tegen inenten te zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197588328
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:01 schreef Hyperdude het volgende:

Ben het met je eens, maar je laatste 2 regels vind ik wel heel makkelijk gedacht.
Je kan best voor- en tegens wat uitgebreider willen afwegen, zonder direct 100% tegen inenten te zijn.
Afwegen is met alles goed, natuurlijk.

Maar wat zou er op tegen zijn dan? Ik kan het mij niet bedenken.
Het enige wat mensen hier bv ook noemen is ''het is nutteloos voor mijzelf''.

Of dat echt zo is is ook maar de vraag en vind ik ook een argument van niets. Zeer egoďstisch bekeken, buiten dat je het nooit zeker weet. En zo'n prikje is zo gezet, dus zelfs al zou je geen last krijgen van Corona dan nog is het goed.

Enige andere wat ik wel eens als bezwaar hoorde is dat een aantal vaccins getest of gebruik maken van een foetus en dat ze als gewetensbezwaar dat vaccin niet willen.
Nou oké, daar kan ik wel inkomen.
pi_197588906
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 01:14 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Ik weet niet of je ook maar enig idee hebt welke gigantische financiële belangen er allemaal meespelen. Als jong en gezond iemand laat ik me niet iets inspuiten dat in een fractie van de tijd, die normaalgesproken staat voor zo'n ontwikkeling, ontwikkeld is.
De ontwikkeling kost normaliter meer tijd vanwege de trage administratieve processen dus dat is een non-argument.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 12:55:55 #266
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197588935
Ik laat me graag vaccineren, maar aan dit tempo duurt dat nog wel even...
pi_197589579
https://nos.nl/artikel/23(...)bij-tweede-prik.html

AstraZenica kan niet de geplande 2,3 miljoen leveren, maar komt slechts met 920.000.

Zo duurt het allemaal nog wel even...
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:40:55 #269
67174 Dos37
Come on Twente
pi_197589648
Nederland vaccineert zo traag dat we het amper zullen merken.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_197589701
[quote]0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:19 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)&utm_source=copylink

Prima

[ Bericht 19% gewijzigd door Luiki op 23-01-2021 13:50:41 (.) ]
pi_197589794
Vaccineren we traag? geen idee, er zijn geen dagelijkse updates dus. Misschien dat ze daarom haast geen cijfers publiceren omdat ze zich een beetje schamen..

Met het huidige tempo zijn we eind van het jaar nog niet klaar met vaccineren. Wordt nog wat van de zomer als alle vakantielanden het verplicht stellen om gevaccineerd te zijn om toegang te krijgen tot het land.. Daar worden de 18 tot 60 jarigen niet blij van als ze in de zomer nog niet gevaccineerd zijn en dus niet op vakantie kunnen, niet eens naar Duitsland waarschijnlijk!

Ben benieuwd hoe de regering die gemoederen gaat bedaren..

Rest van Europa is lekker op vakantie, wij kunnen en mogen nergens heen. Hup Holland. :')
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:55:03 #272
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197589831
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:36 schreef luxerobots het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)bij-tweede-prik.html

AstraZenica kan niet de geplande 2,3 miljoen leveren, maar komt slechts met 920.000.

Zo duurt het allemaal nog wel even...
Hoeveel kregen we nou van Moderna?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_197589862
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Hoeveel kregen we nou van Moderna?
Ik weet niet in hoeverre het schema nog klopt...

  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:05:34 #274
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197590880
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:40 schreef Dos37 het volgende:
Nederland vaccineert zo traag dat we het amper zullen merken.
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben :(
Maar wat een gezeik weer zeg. Een grote shitshow op wielen.
pi_197591016
Het probleem van AstraZeneca is volgens mij prima te ondervangen. Of je stelt de tweede prik uit (wat volgens deskundigen prima kan bij AstraZeneca) of je zet alles op alles om zo snel mogelijk Janssen-vaccin in Nederland te krijgen en omzeilt het EMA met een noodprocedure (wat door het OMT vorige week al werd geopperd). In beide gevallen kun je dan lekker doorprikken.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:17:27 #276
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197591051
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:49 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Echt wel. Het was de CCP die het over ons heeft af laten komen met hun geheimhouding en lakse houding tegen dierenmarkten waar ze al sinds Sars van weten wat het eindresultaat gaat zijn.

Hilarisch om iemand die bang voor een prikje is anekdotisch bewijs aan te zien vallen. Zeker met in je achterhoofd al bijna een jaar aan onderzoek en bijna constante berichtgeving waaruit blijkt dat jongeren niet onkwetsbaar zijn en een hele lange tijd klachten kunnen hebben.
Ik kijk naar (gebrek aan) berichtgeving, vooral naar cijfers met feiten die helder en duidelijk maken dat vooral kwetsbare mensen met onderliggende aandoeningen, nare gevolgen ondervinden. Die mensen zijn doorgaans al wat ouder en imo al aan te merken als ziek aka. patiënt. Jongeren lopen veel minder risico omdat ze fitter zijn.
Er zijn verder andere topics & fora waar mensen hun verdrietige levensverhaal en behoefte aan medeleven, beter kwijt kunnen.

Ik benieuw naar je onderbouwing, anders dan uit de 5uur show, waar uit blijkt dat China als patiënt zero het virus in de wereld heeft uitgestort. Dat geldt ook voor dat vleermuis -en schubdier verhaal zou dienen als overdracht.
quote:
bron: ncbi
...
However, the animal species that is at the origin of SARS-CoV-19 has yet to be identified (Cyranoski 2020).
...
The identification of the possible origin and hosts of this new coronavirus has seemingly fostered ancestral fear towards bats from the public opinion and even their worldwide mass culling or eradication was claimed (Zhao 2020).
China is wel het land waar het virus als eerste werd onderkend, ook omdat het niet ontkent kon worden.
Waar het virus geografisch vandaan komt lijkt mij weinig relevant om te gebruiken als argument om wat dan ook te onderbouwen. Hooguit om een spoor terug te volgen om zo andere, eerdere, primaire aftakkingen van corona-stammen in beeld te krijgen.

Als er al een oorzaak is dat een virus snel om zich heen kan krijgen is dat dat onze wereld enorm verweven is en bereikbaar geworden. Een besmetting kan in weinig tijd zich wereldwijd verspreiden. Hierbij geldt ook dat een om zich heen grijpende besmetting ongeveer meerdere tegelijk plaatsen kan ontstaan wat het moeilijk maakt om in di correlatie zomaar causale verbanden te (willen) leggen of zien.

Daarnaast denk ik dat, doordat de "zorg"steeds beter lukt, "we"als populatie steeds gevoeliger raken voor aandoeningen of gevolgen. Niet als eigen schuld noch verwijt maar omdat we zo goed in staat zijn "kwetsbare" mensen beter kansen te geven hun aandoeningen langer te overleven en (terecht de) natuurlijke selectie proberen te ontlopen. In laten we zeggen prehistorische omstandigheden en geďsoleerde levenswijze in groepen, zou het virus geen kans hebben gehad uit te groeien tot pandemie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197591140
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar op de aarde zitten wel als mensen nu wel een beetje tegen density dependent growth aan te hikken. En dan breken er ziektes uit, en wordt (in populaties van niet-mensen) de populatie naar beneden gebracht. Het is geen toeval dat er steeds meer virussen onder mensen de kop opsteken, al dan niet overgesprongen van dieren door toenemend contact tussen mens en dier. Marburg, West-Nile, Ebola, HIV, Lujo, Zika, SARS, MERS, SARS-CoV-2, ze volgen elkaar in steeds hoger tempo op.
Tot nu toe hebben we geluk gehad. De meeste haemorrhagic virussen (lujo, ebola) zijn wel dodelijk, maar hebben fysiek contact nodig voor overdracht. HIV was (is) een monster, vooral omdat hij zo'n lange incubatietijd heeft zonder symptomen, maar waarin iemand wel besmettelijk. Vergis je niet, in veel landen in Zuidelijk Afrika is nog steeds >25% van de mensen HIV positief, maar er is goed mee te leven, zolang USAID de antivirals blijft betalen (en dat geld stroomt gelijk weer terug naar Amerika want het zijn Amerikaanse bedrijven die de patenten op die middelen hebben).
West-Nile rukt wel op maar vrij langzaam. Zika (en gele koorts) zitten in dezelfde familie. Deze virussen zijn voor verspreiden vaak afhankelijk van muggen.
Maar de luchtweg virussen zijn het lastigst (SARS, MERS en SARS-CoV-2) omdat die zich zo makkelijk verspreiden. We hadden geluk dat de besmettelijkheid van SARS en vooral MERS behoorlijk beinvloedt werden door het klimaat, waardoor ze als 'vanzelf' verdwenen. Maar een virus met de eigenschappen van MERS (CFR ~30%) en SARS-CoV-2 is niet ondenkbaar. Gelukkig kan men nu in een week of 6 een vaccin produceren, mits het zo'n zelfde spike protein heeft, anders moet eerste gezocht worden naar een unieke feature van zo'n virus en kan het wat langer duren. Maar de komende 10-20 jaar zullen er nog wel virus-pandemien op kleinere en grotere schaal zijn ben ik bang.
George, je hebt helemaal gelijk! Maar dat heeft niets met 'een stokje steken van de aarde' te maken. De aarde steekt geen stokjes, maar is een grote dode steen die door rondjes draait in het zwaartekrachtveld van een ster die wij 'de Zon noemen. De atmosfeer van die steen zit vanwege een aantal toevalligheden vol leven. Dat leven is op allerlei manieren aan elkaar gelinkt en heeft enorme afhankelijkheden. Ja, daar kan van alles mis gaan zoals alles dodende pandemieën. Maar daar heeft de aarde zelf geen enkele rol in.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:35:28 #278
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197591363
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 12:53 schreef Gehrman het volgende:

[..]

De ontwikkeling kost normaliter meer tijd vanwege de trage administratieve processen dus dat is een non-argument.
De processen vereisen ook dat men zich houdt aan de gebruiksvoorwaarden die vereisen dat elke persoon die wordt gevaccineerd, wordt bevraagd en opgenomen in het volgsysteem.

Dat is te zien als onnodige bureaucratie maar dan wel onze autocratie van een democratie die daarmee "zeker" stelt dat er geen fouten worden gemaakt noch op eigen houtje procedures worden veranderd.
Landen die zg sneller werken zullen hun eigen "normering" daarin willen hanteren. Dat kan op het oog goed uitpakken "kijk hoe eens snel" maar ook uiterst vervelend met "dat ging niet goed".

Verder, zeker in Nederland, hechten we grote waarde aan onze Privacy die registratie van medische gegevens niet zomaar centraal mag delen, laat staan met derden. We hebben er zelfs geen "goede" ICT voor.
Zoals een Farmaceut die verplicht is om vinger aan de pols te houden in haar Europees "onderzoek". Ons systeem van vaccinatie is decentraal dat veel voordelen geeft en hier idd "vertragend" uitpakt omdat veel is gelegen dat het wel goed verloopt.
//--//
Interessant hierbij is dat als ik een vaccin "neem" ik dan ook verplicht word mijn (medische) gegevens te delen omtrent mijn staat, status, tijdstip van gebruik achter te laten. Ik ben benieuwd of -en hoe iemand hier als illegaal ook een recht kan doen gelden op inenting die immers vooral anderen zou beschermen
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197591844
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:36 schreef luxerobots het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)bij-tweede-prik.html

AstraZenica kan niet de geplande 2,3 miljoen leveren, maar komt slechts met 920.000.

Zo duurt het allemaal nog wel even...
De zoveelste faal van Hugo de Jonge.

We hadden samen met een paar andere landen al heel vroeg een deal met AZ maar die heeft de Jonge doorgeschoven naar de EU waardoor we nu dus een stuk minder krijgen.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 16:46:16 #280
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197592427
quote:
Thx. Interessant. ^O^
//--//
Het opiniestuk is een halve weergave waar collega's elkaar zwart maken als pot en ketel. Het stuk geeft heel veel reden om aan beide zijden over door te akkeren. Men is vooral bezig uitspraken te interpreteren en dan als krant twee partijen tegenover elkaar te zetten. Succes verzekerd. e sector die haar gelijk heeft en de dwarsligger die het nest niet moe(s)t bevuilen.

• Ik licht bv dit eruit dat men stelt:
quote:
Overigens is het vaccin vooraf gecontroleerd op ongewenste kruisreacties, zegt Leonoor Wijnans, vaccinexpert van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). ‘Er is gekeken naar de homologie van dit eiwit, dus of het overeenkomt met andere eiwitten in het lichaam. Daar zijn geen risico’s uit gekomen.’

En, niet te vergeten: de vaccins zijn getest op in totaal 37 duizend mensen, en inmiddels toegepast op miljoenen mensen. Geen spoor van de problemen waartegen Schetters waarschuwt.
Die uitspraken -en zienswijze van het is OK, zijn verschillend te interpreteren.

Het vaccin is idd wel gecontroleerd op kruisreactie maar dan alleen in het laboratorium en specifiek op ratten.
In het massale gebruik is er wel degelijk kans aanwezig vanwege hulpstoffen, met dat niet al het mRNA even goed is van (werkzame) kwaliteit is en die daarmee wat anders kan veroorzaken dan goedbedoeld.
Niet elke injectie wordt vooraf gecontroleerd of die voldoet aan de "eisen".
Rommelen met - niet menselijke - eiwitten en ook vaccins kan wel degelijk ernstige gevolgen geven. Ook kan een vaccin soms versterkend op een besmetting werken (VAED, knokkelkoorts: bron:ncbi), dat voor o.a. het PFizer, gezien tijdsduur, nog niet is onderzocht.

De argumentatie dat het vaccin op 37.000 mensen is getest is ook gelul in de data-ruimte. Allereerst kreeg maar de helft daarvan in de testfase een dosis, werden twijfelgevallen etc. van proeven uitgesloten.
Die onzin qua onderbouwing, van grote getallen om indruk te maken, geldt ook voor de uitspraak dat het al sinds een maand wordt toegediend aan miljoenen mensen waar geen, laat staan lange, termijnconclusies aan zijn te verbinden.

quote:
En het is de optelsom der dingen: ‘Deze vaccins zijn veilig, zorgen ervoor dat er minder mensen ziek worden, er minder druk op de zorg komt en dat het zorgpersoneel blijft rondlopen. Dat is heel nuttig in deze pandemie, denk ik dan’, zegt Wijnans.
Men heeft gelijk dat het vaccin heel nuttige kan zijn met alle geschetste voordelen van dien die niet dus als wet dus moet en kan gelden voor gebruikers. Er wordt bv ook gesteld dat er geen sprake is van GMO wat op de letter juist is maar vervolgens volledige voorbijgaat dat men wel in met die "GMO producten" zit te rommelen in -en aan cellen.
Ter info: in het Lab moet veranderd DNA gebruiken om zo daarmee het gewenste mRNA te kunnen verkrijgen bron:ncbi

Wijnands die ik hier als onderlegde verdediger van zijn sector zie, maakt de karakterfout door het meerderheidsbelang boven dat van het individu te stellen.
Het gebruik van een vaccin is altijd een medisch risicovolle zaak van patiënt en behandelaar, waar verder niets of niemand ook maar een drol mee te maken heeft om daar wat van te vinden of mee te eisen.

Hooguit dat het CBG als instituut objectief informatie of neutrale beoordeling geeft om anderen een afweging te kunnen laten/ maken. Een keuze die niet gebruikt mag worden om daarmee sturing te geven om te (ver)oordelen. Prima om discussie te hebben maar niet om andersdenkenden, die niet stroken met een eigen visie, daarmee weg te zetten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197593402
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:15 schreef Stephen1985 het volgende:
Het probleem van AstraZeneca is volgens mij prima te ondervangen. Of je stelt de tweede prik uit (wat volgens deskundigen prima kan bij AstraZeneca) of je zet alles op alles om zo snel mogelijk Janssen-vaccin in Nederland te krijgen en omzeilt het EMA met een noodprocedure (wat door het OMT vorige week al werd geopperd). In beide gevallen kun je dan lekker doorprikken.
Veel van dit medicijn gaat naar de groep onder de 60 met medisch indicatie. De laatste adviezen hierover zijn om de tweede prik niet uit te stellen.
Zie punt 2 vaccinatieschema en - dosering
https://lci.rivm.nl/handl(...)omitteerde-patienten
"Life's a Bitch"
pi_197593475
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 13:50 schreef Xenorium het volgende:
Vaccineren we traag? geen idee, er zijn geen dagelijkse updates dus. Misschien dat ze daarom haast geen cijfers publiceren omdat ze zich een beetje schamen..

Met het huidige tempo zijn we eind van het jaar nog niet klaar met vaccineren. Wordt nog wat van de zomer als alle vakantielanden het verplicht stellen om gevaccineerd te zijn om toegang te krijgen tot het land.. Daar worden de 18 tot 60 jarigen niet blij van als ze in de zomer nog niet gevaccineerd zijn en dus niet op vakantie kunnen, niet eens naar Duitsland waarschijnlijk!

Ben benieuwd hoe de regering die gemoederen gaat bedaren..

Rest van Europa is lekker op vakantie, wij kunnen en mogen nergens heen. Hup Holland. :')
Daarnaast ben ik van mening dat het beleid qua vaccinatiestrategie een grote bijdrage levert aan onnodig lijden in alle opzichten.
Lichamelijk, geestelijk, emotioneel, zakelijk etc.
Te zot voor woorden
"Life's a Bitch"
  zaterdag 23 januari 2021 @ 20:02:06 #283
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197595395
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:52 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

dit is geen mrna vaccin, die kun je toch nier zo snel aanpassen? daarnaast moet er dan ook weer getest en goedkeuring komen neem ik aan? ben je weer een jaar verder met nieuwe mutaties
Beide vaccins, kun je net zo snel aanpassen mits iemand weet wat je waar, en waartoe dat in de sequentie dan moet aanpassen. Vectorvaccins zijn imo net wat moeilijker, wat afhankelijk is hoe iemand dat wil zien, omdat de Spikevorm-instructie bovenop een bestaand verkoudheidsvirus moet worden geplaatst.

Alleen mRNA daarvoor aanmaken is zelf makkelijker en een kwestie van DNA printer hebben om dat te doen. De kunst is die te gebruiken met weten hoe je menselijke cellen voor de gek moet houden en die een bepaalde vorm laat aanmaken om die uit te steken. Dat men veel moeite had (= heeft) met mRNA is vooral omdat men niet goed wist hoe het te verpakken om het fatsoenlijk in de cel te krijgen.

Dat men "het hoe & wat van vorm" wist voor Covid19 komt vooral omdat men dit al jaren had/heeft onderzocht en bij toeval uitvond voor SARS en MERS, de voorlopers.

Covid19 wordt nu herkend aan de hand van de referentie Spike, die uitsteeksels.
Wanneer die uitsteeksel van vorm gaat veranderen heeft aanpassen van vaccins alleen zin als die vorm voldoende dezelfde blijft. Corona en in het bijzonder Covid19, lijken met wat ik noem een shape-shifters die zijn voorkomen kan veranderen.

(ter illustratie een andere vorm. bron: uga)

Om met vaccins op die vorm in te spelen, zal men een andere vaccin-versie moeten maken die deze veranderende vorm door onze afweer kan laten herkennen.

Dit is "relatief" goed te doen voor één en misschien twee veranderingen waarna dit allengs minder nut zal gaan hebben. Het "lichaam" kan niet oneindig, ik vermoed nog niet eens twee of drie, afweerversies in voldoende sterkte in stand -en beschikbaar houden voor een virustype dat zich in een paar maanden zal veranderen.

Het verkoudheidsvirus, Adeno vector zoals Oxford, geeft hier een extra probleem.

Illustratie als voorbeeld van een adenovirus dat door het DNA te veranderen, dan (ook) de gewenste Covid19 spike krijgt.


De eerste keer ingespoten met een bepaald type, zal iemand doorgaans geen weerstand hebben voor die "verkoudheid", (zo is de gedachte) daarvoor afweer maken en daarin gelijktijdig dan ook de vorm van Covid19 meenemen.
De tweede keer datzelfde verkoudheidsvirus (met een ander Spike vorm) gebruiken, zal niet opgaan.
Het lichaam is immers al immuun voor dat type verkoudheidsvirus. Men kan die type verkoudheidsversie dus niet gebruiken om daarmee een andere (Spike)vorm te bieden waarvoor het lichaam afweer moet maken.

De Adeno, vector, virussen kunnen één keer per type gebruik worden waarna het over -en uit is. Het grootste risico met vectorenvaccins. Dit is één van de redenen dat Oxford gekozen heeft voor het ChimpanseeVerkoudheids virus dat niet veel zal voorkomen.
Verschillende of meerdere type Adeno's samen gebruiken (zoals bij het Sputnik vaccin) kan weer voor kruis afweerrisico's zorgen.

Met vaccins, kun je niet iemand oneindig met verschillende type virussen besmetten en gaan spelen met vuur en reden dat men dit uitgebreid (dwz lang of extreem ingekort, bij Covid19 6 maanden) moet testen of experimenteel toe te passen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 23 januari 2021 @ 23:51:56 #284
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197601406
https://nos.nl/l/2365649

Het beste komt wel in de mensheid naar boven zo :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 24 januari 2021 @ 09:08:28 #285
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197603656
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:51 schreef PzKpfw het volgende:
https://nos.nl/l/2365649

Het beste komt wel in de mensheid naar boven zo :')
Zo gaat het toch altijd al ? Het is niks nieuws hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197604544
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:15 schreef Stephen1985 het volgende:
Het probleem van AstraZeneca is volgens mij prima te ondervangen. Of je stelt de tweede prik uit (wat volgens deskundigen prima kan bij AstraZeneca) of je zet alles op alles om zo snel mogelijk Janssen-vaccin in Nederland te krijgen en omzeilt het EMA met een noodprocedure (wat door het OMT vorige week al werd geopperd). In beide gevallen kun je dan lekker doorprikken.
Maar in hoeverre heeft het zin om Janssen eerder goed te keuren? De goedkeuring kunnen we toch ergens in februari verwachtten, maar de eerste levering volgens mij op z'n vroegst in april.
pi_197605130
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:15 schreef Stephen1985 het volgende:
Het probleem van AstraZeneca is volgens mij prima te ondervangen. Of je stelt de tweede prik uit (wat volgens deskundigen prima kan bij AstraZeneca) of je zet alles op alles om zo snel mogelijk Janssen-vaccin in Nederland te krijgen en omzeilt het EMA met een noodprocedure (wat door het OMT vorige week al werd geopperd). In beide gevallen kun je dan lekker doorprikken.
Zijn dat de deskundigen van AstraZeneca?

Want anders kun je dat met een korrel zout nemen.
pi_197606523
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:21 schreef Multatilu het volgende:

[..]

George, je hebt helemaal gelijk! Maar dat heeft niets met 'een stokje steken van de aarde' te maken. De aarde steekt geen stokjes, maar is een grote dode steen die door rondjes draait in het zwaartekrachtveld van een ster die wij 'de Zon noemen. De atmosfeer van die steen zit vanwege een aantal toevalligheden vol leven. Dat leven is op allerlei manieren aan elkaar gelinkt en heeft enorme afhankelijkheden. Ja, daar kan van alles mis gaan zoals alles dodende pandemieën. Maar daar heeft de aarde zelf geen enkele rol in.
Zeker mee eens, veel mensen hebben het idee 'de aarde' te moeten redden, maar het gaat helemaal niet om de aarde, het gaat om het leven op de aarde. En als er veel leven op aarde doodgaat/uitsterft of drastisch verandert, dan heeft dat ook invloed op onze eigen omgeving, voedselzekerheid, etc.
pi_197606809
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:06 schreef nomina het volgende:

[..]

Zijn dat de deskundigen van AstraZeneca?

Want anders kun je dat met een korrel zout nemen.
In de Oxford studie was het in eerste instantie het idee maar 1 prik te geven. Deelnemers aan de studie in april/mei (enkele duizenden) kregen dus maar 1 prik. In juli werd toch besloten iedereen een booster te geven. Dit was omdat in april/mei een kleine groep (10 mensen, later uitgebreid met nog enige tientallen) wel gelijk een booster kregen. Het bleek dat 100% van de mensen die een booster hadden gekregen antistoffen hadden, en 94% van de mensen die 1 prik hadden gekregen. Dus de mensen van april/mei kregen toen begin augustus de optie voor een booster aangeboden, vaak 3 maanden na de eerste prik dus. In de analyses bleek dat de effectiviteit in de groep mensen die een booster meer dan 8 weken later hadden gekregen vergelijkbaar was met mensen die een booster na 4 weken hadden gekregen. De gemeten effectviteit was zelfs iets hogers, alleen was er niet genoeg data, en daardoor niet genoeg statistisch bewijs dat de gemeten hogere effectiviteit ook daadwerkelijk een hogere effectiviteit was. Maar het was dus ook niet lager.
Dus nee, dat waren niet experts van Astra Zeneca die dat beweerden, maar dat stond gewoon in de peer-review publicatie van de wetenschappers van Oxford.

Hier de tabel uit de publicatie waar het in te vinden is:
pi_197606930
Ik ben erg benieuwd wanneer mijn vrouw ( medische indicatie onder de 60, via de huisarts ) en ik ( gehandicapten zorg, via de GGD ) de oproep gaan krijgen, als dat pas in maart is weet je dat ze dik achterlopen op schema.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197607748
quote:
Israel finds single dose gives high resistance
Statistics show more than 90 per cent of recipients had major response to first jab

“If 93 per cent had a major response three weeks after the first injection, this raises a good question, that you might rather be using the first injection on more people” said Dr Halberthal.
Gezien de huidige golf in Israel gaat de (politieke) verleiding zo wel toenemen om eerst zoveel mogelijk mensen eenmalig te prikken voordat men volledig wordt gevaccineerd.

Terugkomend op eerdere signalen in dit topic dat de eerste dosis minder effectief zou zijn:

quote:
Israel walks back reported virus czar claim that Pfizer 1st dose less effective
After Nachman Ash quoted as saying first shot of vaccine provides less protection than company initially indicated, Health Ministry says his comments were taken out of context

...

“The vaccination campaign in Israel started a month ago… during a surge in morbidity and mortality in the country, which makes it hard to evaluate vaccination effectiveness without biases,” the ministry said. “Initial evaluation reveals some protective effects of the vaccine and those are carefully studied by the Health Ministry.”
Pfizer gaf zelf eerst aan dat 1 dosis voor 52% effectief is (qua verspreiding). Wat hopelijk nog steeds helpt is dat na 1 prik 89% minder ernstige luchtweg problemen ontstaan door het (orginele) virus.

Allemaal afwegingen zeker nu met de toenemende berichten van vertraagde leveringen, zoals in Italië
  zondag 24 januari 2021 @ 13:43:00 #292
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_197607861
Wel gek dat Marokko gelijk 2 miljoen Astrazeneca vaccins krigt en wij maar 900.000.

Die fabriek is een smoes, dan geef je toch vaccins uit andere fabrieken?
pi_197608308
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 12:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

In de Oxford studie was het in eerste instantie het idee maar 1 prik te geven. Deelnemers aan de studie in april/mei (enkele duizenden) kregen dus maar 1 prik. In juli werd toch besloten iedereen een booster te geven. Dit was omdat in april/mei een kleine groep (10 mensen, later uitgebreid met nog enige tientallen) wel gelijk een booster kregen. Het bleek dat 100% van de mensen die een booster hadden gekregen antistoffen hadden, en 94% van de mensen die 1 prik hadden gekregen. Dus de mensen van april/mei kregen toen begin augustus de optie voor een booster aangeboden, vaak 3 maanden na de eerste prik dus. In de analyses bleek dat de effectiviteit in de groep mensen die een booster meer dan 8 weken later hadden gekregen vergelijkbaar was met mensen die een booster na 4 weken hadden gekregen. De gemeten effectviteit was zelfs iets hogers, alleen was er niet genoeg data, en daardoor niet genoeg statistisch bewijs dat de gemeten hogere effectiviteit ook daadwerkelijk een hogere effectiviteit was. Maar het was dus ook niet lager.
Dus nee, dat waren niet experts van Astra Zeneca die dat beweerden, maar dat stond gewoon in de peer-review publicatie van de wetenschappers van Oxford.

Hier de tabel uit de publicatie waar het in te vinden is: [ afbeelding ]
Bedank voor het opzoeken.
Ik heb niet het hele artikel gelezen, maar het gaat denk ik niet over het afwijken van het advies van de fabrikant van het vaccin. En dat is het punt.
pi_197617378
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 14:02 schreef nomina het volgende:

[..]

Bedank voor het opzoeken.
Ik heb niet het hele artikel gelezen, maar het gaat denk ik niet over het afwijken van het advies van de fabrikant van het vaccin. En dat is het punt.
Het punt is is dat het bij het Oxford/AZ vaccin wel is gebleken dat een booster na 1 maand of 3 maanden niks uitmaakt voor de effectiviteit. Bij Pfizer en Moderna is dat niet bekeken, bij Oxford wel. En dat dus niet vastgesteld is 'door de deskundigen van AstraZeneca' en dus niet 'met een korrel zout hoeft te worden genomen'.
  zondag 24 januari 2021 @ 20:33:25 #295
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197618798
quote:
Met de verminderde levering van de coronavaccins van farmaceut ligt nieuwe vaccinatievertraging op de loer. Waarschijnlijk zullen vooral ouderen, zorgmedewerkers en kwetsbaren later aan de beurt komen voor een prik. Nederland liet onlangs nog een kans voorbijgaan om meer vaccins te kopen.
„We leggen ons hier natuurlijk niet zomaar bij neer.” De reactie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport klinkt vastberaden. Toch is het bericht dat vaccinfabrikant AstraZeneca het eerste kwartaal aanmerkelijk minder doses kan leveren uitgerekend iets waar het ministerie niets aan kan doen. Al kan het nog zulke grote gevolgen hebben.

Viroloog Bert Niesters van het UMCG is ronduit geďrriteerd door de Nederlandse aanpak. „Ik begrijp eigenlijk niet waar het RIVM mee bezig is en kan geen strategie ontdekken. Er moet veel meer openheid vanuit het ministerie en het RIVM komen. Laat weten wat het plan B is nu blijkt dat we veel minder AstraZeneca-vaccins krijgen. We hebben het over 60 procent minder, dat gaat om miljoenen mensen!”
Maar misschien is het nog erger, vreest viroloog Bert Niesters van het UMCG. „Misschien is er helemaal geen plan B en is er verkeerd gegokt. Zijn er te veel troeven op dit vaccin gezet.”
Ons land heeft namelijk vanaf het begin van de coronacrisis gewed op meerdere paarden, maar zag het betrekkelijk goedkope ’Oxford-vaccin’ van de Brits-Zweedse farmaceut AstraZeneca toch als het beste paard van stal. Via de EU heeft Nederland in totaal 11,7 miljoen doses besteld. Daarvan zouden er 4,5 miljoen in het eerste kwartaal worden geleverd.

Verpleeghuizen en acute zorg

Van het vaccin van BioNTech/Pfizer, waarmee momenteel medewerkers van verpleeghuizen en de acute zorg worden gevaccineerd, zijn er in de eerste drie maanden 2,7 miljoen doses beschikbaar. Van het Moderna-vaccin (nu vooral voor gehandicapten en wijkverplegers) slechts 400.000.

Het Astra-vaccin, dat vanaf 8 februari beschikbaar zou moeten zijn, is ’ongelooflijk belangrijk’ om de ’versnelling’ te kunnen aanbrengen in de vaccinatiecampagne, zei coronaminister Hugo de Jonge onlangs nog in de Tweede Kamer. „Ook voor die oudere doelgroep.”
de Limburger

Ben ook bezorgt dat dit helemaal niet goed uit gaat pakken. De aandacht gaat duidelijk meer uit naar onderdrukken niet naar oplossen van het probleem.

quote:
Arts-microbioloog Marc Bonten, verbonden aan het UMC Utrecht en tevens lid van het OMT, bestrijdt dat er geen vaccinatiestrategie zou zijn. ,,Natuurlijk is die er wel. Die is namelijk om de vaccins die we wél hebben zo snel mogelijk in de juiste mensen te injecteren. Uitgangspunt daarbij is nu de druk op de ziekenhuizen te verminderen. Dat een strategie verandert, is geen teken van zwakte."

Natuurlijk vindt Bonten het jammer dat Nederland nu onderaan bungelt in de lijstjes met de vaccinatiegraad, zegt hij. ,,Maar ik hoop op een sprint in dit peloton. Het is net als met wielrennen: het kan snel veranderen voor de eindsprint."
sorry maar :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197626806
Niet bepaald hoopgevend:

twitter
  maandag 25 januari 2021 @ 09:33:13 #297
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197626953
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:21 schreef Dutchguy het volgende:
Niet bepaald hoopgevend:

[ twitter ]
Nou we hebben in ieder geval genoeg vaccins :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 25 januari 2021 @ 09:34:13 #298
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_197626961
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

de Limburger

Ben ook bezorgt dat dit helemaal niet goed uit gaat pakken. De aandacht gaat duidelijk meer uit naar onderdrukken niet naar oplossen van het probleem.

Dat idee heb ik dus ook. En dan ook nog met een risicogestuurd en politiek sausje in verband met 10 jaar rechts Ruttebeleid, respectievelijk de verkiezingen.

Nu snap ik best dat dit een situatie is waar je je niet volledig op kunt voorbereiden, maar als land waar je een rijksvaccinatieprogramma hebt voor de jeugd en waar je nog geen 12 jaar geleden een grote campagne hebt opgezet inzake de Mexicaanse griep, roept deze handelswijze wel vragen op. Het is bijkans misdadig. Weten het RIVM en het kabinet iets dat wij niet mogen weten ofzo?
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
  maandag 25 januari 2021 @ 09:37:08 #299
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197627009
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

de Limburger

Ben ook bezorgt dat dit helemaal niet goed uit gaat pakken. De aandacht gaat duidelijk meer uit naar onderdrukken niet naar oplossen van het probleem.
[..]

sorry maar :')
Tel er maar gewoon 3 maanden bij op voor we klaar zijn. Minstens.

Dat wordt gewoon eind 2021 en niet al eind september.
  maandag 25 januari 2021 @ 10:06:46 #300
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197627424
quote:
Thuiswonende 90-plussers die mobiel genoeg zijn om een vaccinatielocatie te bezoeken, krijgen vanaf morgen een uitnodiging van hun huisarts. Dan kunnen ze meteen een afspraak maken voor een prik. Er zijn volgens de GGD 90.000 thuiswonende 90-plussers waarvan naar schatting de helft mobiel genoeg is.

Ouderen tussen de 85 en 90 die zelfstandig wonen krijgen vanaf het einde van de week via het RIVM een uitnodiging. Deze groep van circa 220.000 mensen wordt volgens de GGD-GHOR in samenhang met de levering van vaccins in fases uitgenodigd.

De GGD verwacht in de loop van februari per week 200.000 vaccinaties te verrichten. Dat zal de komende maanden nog verder oplopen. Om dat te faciliteren wordt een aantal vaccinatielocaties uitgebreid.
NOS

Eerst zien en dan geloven.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')