Ik las er over op verschillende sites en ook users hier hebben er over geschreven. Ik heb de pc al uit gezet en kan t op de foon niet zo gemakkelijk terugvinden. Misschien dat @George_of_the_Jungle er ook wat over schreef ? Weet het niet zeker meer.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 21:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah zo.
Is daar een serieus onderzoek van? Ben oprecht benieuwd.
Maar als we hem even loskoppelen van dergelijk NIMBY gedrag, een avondklok vanaf 22 uur of zelfs 00 uur is wel een stuk minder ontregelend voor de gewone man. Dan tref je de avondwandelingen en de de mensen die nog even bij hun bejaarde moeder langs willen na werk niet.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 21:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat de vragen hierin precies waren. Overigens, dit geeft denk al genoeg aan:
[..]
Er wordt regelmatig schande gesproken dat mensen hun kinderen bij de (nood)opvang brengen en daarmee alleen aan zichzelf denken. Dit is van eenzelfde orde wat mij betreft. "Avondklok? Oh joh, doe maar, ik lig dan toch in bed de herhaling van Hollands Got Talent te kijken. Maar wel vanaf 10 uur hoor, anders kan ik zelf niet meer naar buiten"
- "Avondklok niet effectief"quote:Op zaterdag 16 januari 2021 21:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
- "Grote zorgen bij Gommers: 'Derde golf te verwachten'"
- "Gommers: lockdown mogelijk tot aan de zomer"
- "Britse coronavariant aangetroffen in regio Utrecht: ‘We bereiden voor op code zwart’"
Uiteraard, ik bedoelde er vooral mee te zeggen dat de reden om me in de maatregelen te schikken was dat de zorg anders overstroomt en ik vind dat op het moment dat dat niet meer het geval is, de maatregelen gelift moeten worden. Dat er demente 80-jarigen omvallen mag op zich geen reden zijn voor dit soort maatregelen, maar het lijkt een beetje alsof doelpalen verschoven zijn en er zo veel mogelijk levens, hoe oud en broos ook, gered moeten worden. Daar ga ik niet in mee.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 20:29 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat kun je toch niet los van elkaar zien? Ja het gaat om de zorg, maar welke groep belast deze zorg indien besmet? Juist, voornamelijk ouderen. Wie moeten er zo min mogelijk besmet raken? Ouderen. Voor wie worden de regels bedacht om ze te beteugelen en beperken? Niet de ouderen. Wie doen het allemaal fout en kun je afbranden? Jongeren. Over wie hoor je geen woord? Ouderen.
Nou newsflash, die feestgangers beginnen gewoon een tandje eerder. Niet onder een viaduct, daar is het nu toch te koud voor, maar gewoon in de vrije schuur van een van de ooms, boer Harry in de polder.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar als we hem even loskoppelen van dergelijk NIMBY gedrag, een avondklok vanaf 22 uur of zelfs 00 uur is wel een stuk minder ontregelend voor de gewone man. Dan tref je de avondwandelingen en de de mensen die nog even bij hun bejaarde moeder langs willen na werk niet.
Terwijl je de feestgangers (wat blijkbaar het doel is) wel raakt, want die beginnen echt niet voor 22 uur. Laat staan dan ze dan al klaar zijn.
Oh tuurlijk, dat ben ik met je eens. Een avondklok vanaf 22 of 00u zul je bijna niemand mee raken (behalve qua gevoel e.d.). Maar laten we eerlijk zijn, die feestjes gaan dan toch niet stoppen? Die beginnen gewoon om half 10 's avonds en gaan door tot in de nacht. Of die gasten fietsen via een andere weg naar huis, wetende dat de pakkans nihil is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar als we hem even loskoppelen van dergelijk NIMBY gedrag, een avondklok vanaf 22 uur of zelfs 00 uur is wel een stuk minder ontregelend voor de gewone man. Dan tref je de avondwandelingen en de de mensen die nog even bij hun bejaarde moeder langs willen na werk niet.
Terwijl je de feestgangers (wat blijkbaar het doel is) wel raakt, want die beginnen echt niet voor 22 uur. Laat staan dan ze dan al klaar zijn.
En de groepen die toch buiten afspreken zijn nu ook al te beboeten, omdat je maar met max twee personen over straat mag. Doen ze ook niet. Dus dan heeft een extra symboolmaatregel ook gewoon geen zin.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het is hier sowieso al vrijwel uitgestorven op straat na achten, al houdt dat nu natuurlijk ook verband met de kou en het vieze weer. Laatste weken ook heel rustig op de weg qua auto's in de avonduren.
Ik heb die app al maanden op mijn telefoon staan maar nog nooit één melding gezien.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:03 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
Ik vraag me af wat de effecten van de Corona melder app zijn. Sinds die app beschikbaar is, wordt er geen aandacht aan de app gegeven.
Maar dan beginnen ze ook wel voor 20 uur. Echte boeven vang je nooit wat dat betreft.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:02 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nou newsflash, die feestgangers beginnen gewoon een tandje eerder. Niet onder een viaduct, daar is het nu toch te koud voor, maar gewoon in de vrije schuur van een van de ooms, boer Harry in de polder.
Dan heb je die berichtgeving wellicht gemist.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:03 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
Ik vraag me af wat de effecten van de Corona melder app zijn. Sinds die app beschikbaar is, wordt er geen aandacht aan de app gegeven.
@Benny post regelmatig overzichten ervan, hoeveel meldingen er gedaan zijn enzo. Weet niet waar hij ze vandaan haalt alleen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:03 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
Ik heb niet de illusie dat lui die zo asociaal zijn om dan maar om 21.55 te beginnen dat anders niet om 19.55 zullen doen. Dergelijk gespuis laat zich niet tegenhouden door een avondklok.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh tuurlijk, dat ben ik met je eens. Een avondklok vanaf 22 of 00u zul je bijna niemand mee raken (behalve qua gevoel e.d.). Maar laten we eerlijk zijn, die feestjes gaan dan toch niet stoppen? Die beginnen gewoon om half 10 's avonds en gaan door tot in de nacht. Of die gasten fietsen via een andere weg naar huis, wetende dat de pakkans nihil is.
Ik vind een avondklok een buitenproportionele maatregel voor iedereen die zich tot nu toe aan de maatregelen gehouden heeft, want de mensen die zich er niet aan houden hebben gewoon een extra maatregel om omheen te werken of te negeren.
Het gaat erom dat we allemaal teveel zuipen bij elkaar thuis en dan gaan knuffelen. Met een avondklok kan dat nog maar tot 22uur, dus minder risico.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:04 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En de groepen die toch buiten afspreken zijn nu ook al te beboeten, omdat je maar met max twee personen over straat mag. Doen ze ook niet. Dus dan heeft een extra symboolmaatregel ook gewoon geen zin.
quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:05 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dan heb je die berichtgeving wellicht gemist.
Hier kun je de laatste gegevens vinden:
https://www.coronamelder.nl/media/Factsheet_Corona_latest.pdf
Bedankt!quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
@:Benny post regelmatig overzichten ervan, hoeveel meldingen er gedaan zijn enzo. Weet niet waar hij ze vandaan haalt alleen.
Ja dat bedoel ik inderdaad, dat is ook eigenlijk wat mij het meest tegenstaat. Dan moet ik vanaf een bepaalde tijd in mijn huis blijven omdat ze hopen dat een ander dan denkt: Oh ja, ja nu is 't echt serieus, dan blijf ik maar thuis.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb niet de illusie dat lui die zo asociaal zijn om dan maar om 21.55 te beginnen dat anders niet om 19.55 zullen doen. Dergelijk gespuis laat zich niet tegenhouden door een avondklok.
En daar gaan lockdowns en avondklokken ook he-le-maal niets aan veranderen. Zoals Jeff Goldblum in Jurassic Parc al zei: "Life finds a way". En ik geef die feestende jongeren groot gelijk; waarom zouden zij zich solidair moeten opstellen in een samenleving die al lang geen solidariteit meer kent?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:02 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nou newsflash, die feestgangers beginnen gewoon een tandje eerder. Niet onder een viaduct, daar is het nu toch te koud voor, maar gewoon in de vrije schuur van een van de ooms, boer Harry in de polder.
Tuurlijk. Heel die avondklok heeft ook geen zin. Symboolmaatregel tot en met. Op 99% van de mensen gaat het sowieso geen verschil maken qua corona-impact omdat die sowieso gewoon thuis zijn of hooguit hun hondje uitlaten. Voor die 1% waar dit wel verschil zou kunnen maken, gaat ca. 0.9% zich er niets van aantrekken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb niet de illusie dat lui die zo asociaal zijn om dan maar om 21.55 te beginnen dat anders niet om 19.55 zullen doen. Dergelijk gespuis laat zich niet tegenhouden door een avondklok.
Gebeurt hier wel onder de A59 hoor. Iedere keer als ik daar ga hardlopen liggen er drankflessen. Maar of men daar nu gaat handhaven? Komt er alleen lopend of per fiets.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:02 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ook niet, de Freundin echter vrijwel dagelijks toen ze nog in Düsseldorf woonde en met het OV naar het werk ging.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb die app al maanden op mijn telefoon staan maar nog nooit één melding gezien.
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een jaar of 18 was en al een jaar niets mag ik er hetzelfde in zou hebben gestaan. Met daarbij als kanttekening dat mn ouders mn kop achterstevoren zouden zetten als ik 't daadwerkelijk deed.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:09 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En daar gaan lockdowns en avondklokken ook he-le-maal niets aan veranderen. Zoals Jeff Goldblum in Jurassic Parc al zei: "Life finds a way". En ik geef die feestende jongeren groot gelijk; waarom zouden zij zich solidair moeten opstellen in een samenleving die al lang geen solidariteit meer kent?
En dan is het nu nog vroeg donker en koud.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik inderdaad, dat is ook eigenlijk wat mij het meest tegenstaat. Dan moet ik vanaf een bepaalde tijd in mijn huis blijven omdat ze hopen dat een ander dan denkt: Oh ja, ja nu is 't echt serieus, dan blijf ik maar thuis.
Vorige week werd het een paar keer een verzwaring genoemd, om een statement te maken. Een sterker statement zou wat mij betreft zijn om meer te gaan handhaven. Zo'n 50 meter achter mn huis is een fietspad waar je regelmatig groepjes voorbij hoort komen. Als je dan verbiedt om met meer dan 2 mensen bij elkaar te zijn lijkt me dat een plek om te handhaven, daar heeft de rest dan geen last van en heb je zelfs geen avondklok nodig.
Streng handhaven heeft ook echt nadelen. Voor je het weet wordt het door rood fietsen. Iedereen doet het zodra de politie uit het zicht is. Dan heb je dus netto niks bereikt. Mensen moeten het uit zichzelf doen, niet voor de politie want die kunnen niet overal zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik inderdaad, dat is ook eigenlijk wat mij het meest tegenstaat. Dan moet ik vanaf een bepaalde tijd in mijn huis blijven omdat ze hopen dat een ander dan denkt: Oh ja, ja nu is 't echt serieus, dan blijf ik maar thuis.
Vorige week werd het een paar keer een verzwaring genoemd, om een statement te maken. Een sterker statement zou wat mij betreft zijn om meer te gaan handhaven. Zo'n 50 meter achter mn huis is een fietspad waar je regelmatig groepjes voorbij hoort komen. Als je dan verbiedt om met meer dan 2 mensen bij elkaar te zijn lijkt me dat een plek om te handhaven, daar heeft de rest dan geen last van en heb je zelfs geen avondklok nodig.
Ik zou gamen tot ik erbij neerviel. Maar then again... dat is wat ik nu ook doequote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een jaar of 18 was en al een jaar niets mag ik er hetzelfde in zou hebben gestaan. Met daarbij als kanttekening dat mn ouders mn kop achterstevoren zouden zetten als ik 't daadwerkelijk deed.
Dat is waar ik een beetje bang voor ben. Straks hebben we een avondklok vanaf 10 uur, maar cijfers gaan niet hard genoeg omlaag. Dus, avondklok gaat maar naar 8 uur, want cijfers moeten harder omlaag. Nog niet? Misschien wel naar 6 uur. Nog niet? Jeetje, dan ook maar dat mensen niet meer dan 1km van hun huis mogen komen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En dan is het nu nog vroeg donker en koud.
Straks gaan de avonden zichtbaar lengen, temperaturen omhoog en dan wens ik niet na het avondeten opgehokt te worden.
Bij het sportpark bij m'n ouders in de buurt wordt op de parkeerplaats iedere avond gedeald, gehangen enz. De boa's en politie zijn er mee bekend, maar er wordt nooit gehandhaafd.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:10 schreef alpeko het volgende:
[..]
Gebeurt hier wel onder de A59 hoor. Iedere keer als ik daar ga hardlopen liggen er drankflessen. Maar of men daar nu gaat handhaven? Komt er alleen lopend of per fiets.
De avondklok wordt ingevoerd 'om urgentie uit te stralen'. Het effect daarvan is na een week of twee wel weer weggeëbt, dus dan moet er inderdaad weer wat nieuws komen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar ik een beetje bang voor ben. Straks hebben we een avondklok vanaf 10 uur, maar cijfers gaan niet hard genoeg omlaag. Dus, avondklok gaat maar naar 8 uur, want cijfers moeten harder omlaag. Nog niet? Misschien wel naar 6 uur. Nog niet? Jeetje, dan ook maar dat mensen niet meer dan 1km van hun huis mogen komen.
Het voelt een beetje als een neerwaartse spiraal, antwoord is altijd meer maatregelen.
Amsterdammer gespotquote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor je het weet wordt het door rood fietsen. Iedereen doet het zodra de politie uit het zicht is.
Dat deed ik normaal samen met vrienden. Call of Duty multiplayer e.d. In die leeftijd zou een avondklok me echt niet tegenhouden, dan bleef ik wel slapen. Maar nogmaals, dat doe ik één keer, dan zeggen mn ouders: Je blijft maar lekker thuis 's avonds, nemen je sleutels wel in en doen de deur op slot, dat soort ongein.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zou gamen tot ik erbij neerviel. Maar then again... dat is wat ik nu ook doe
Veel mensen zijn zelf wel in staat om gevaren in te schatten en daar naar te handelen. Door rood fietsen hoeft ook helemaal niet gevaarlijk te zijn. En zo is buiten je hond uitlaten na 22:00 ook niet heel gevaarlijk. De politie moet zijn waar het gevaar is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Streng handhaven heeft ook echt nadelen. Voor je het weet wordt het door rood fietsen. Iedereen doet het zodra de politie uit het zicht is. Dan heb je dus netto niks bereikt. Mensen moeten het uit zichzelf doen, niet voor de politie want die kunnen niet overal zijn.
En dan hebben we het nog niet over zaken als maatschappelijke onrust en deëscaleren.
Ja mee eens. Ik vind ook dat je vooral de ouders van die jongeren ook aan mag spreken op hun verantwoordelijkheid als het over jongeren gaat. Die vinden het oké, die laten het doorgaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Streng handhaven heeft ook echt nadelen. Voor je het weet wordt het door rood fietsen. Iedereen doet het zodra de politie uit het zicht is. Dan heb je dus netto niks bereikt. Mensen moeten het uit zichzelf doen, niet voor de politie want die kunnen niet overal zijn.
En dan hebben we het nog niet over zaken als maatschappelijke onrust en deëscaleren.
Ja mijn ouders zouden mij in deze tijd ook wel thuis proberen te houden, maar om vrede te bewaren ook soms wel wat toelaten.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat deed ik normaal samen met vrienden. Call of Duty multiplayer e.d. In die leeftijd zou een avondklok me echt niet tegenhouden, dan bleef ik wel slapen. Maar nogmaals, dat doe ik één keer, dan zeggen mn ouders: Je blijft maar lekker thuis 's avonds, nemen je sleutels wel in en doen de deur op slot, dat soort ongein.
De centrale vraag is: hoe motiveer je mensen om thuis te blijven, niks te organiseren, elkaar niet op te zoeken, etc?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar ik een beetje bang voor ben. Straks hebben we een avondklok vanaf 10 uur, maar cijfers gaan niet hard genoeg omlaag. Dus, avondklok gaat maar naar 8 uur, want cijfers moeten harder omlaag. Nog niet? Misschien wel naar 6 uur. Nog niet? Jeetje, dan ook maar dat mensen niet meer dan 1km van hun huis mogen komen.
Het voelt een beetje als een neerwaartse spiraal, antwoord is altijd meer maatregelen.
Definieer jongeren.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja mee eens. Ik vind ook dat je vooral de ouders van die jongeren ook aan mag spreken op hun verantwoordelijkheid als het over jongeren gaat. Die vinden het oké, die laten het doorgaan.
@AlwaysHappy had daar wel een goede in. Er lijkt niets op tegen om elkaar op te zoeken als het buiten is, dus geef buiten (meer) vrij waardoor ze elkaar niet binnen op hoeven te zoeken. Maak het aantrekkelijker om elkaar buiten op te zoeken, faciliteer het.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
De centrale vraag is: hoe motiveer je mensen om thuis te blijven, niks te organiseren, elkaar niet op te zoeken, etc?
Hier in de buurt is het gros dat voorbij komt tussen de 15 en 20. Ik kon het er niet mee eens zijn, maar ook toen ik 18/19 was had ik het niet alleen voor het zeggen thuis.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Definieer jongeren.
Want die groep bij boer Piet en onder het viaduct is geen 16 hoor.
Ja, dat vind ik ook, hoor. Meer terrassen buiten ook enzo, gooi er maar wat verwarmers tegenaan zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
@:AlwaysHappy had daar wel een goede in. Er lijkt niets op tegen om elkaar op te zoeken als het buiten is, dus geef buiten (meer) vrij waardoor ze elkaar niet binnen op hoeven te zoeken. Maak het aantrekkelijker om elkaar buiten op te zoeken, faciliteer het.
Drive-in bioscopen, feestjes buiten, ga zo maar door. Als de risicosetting buiten zo klein is moet je dat juist mogelijk maken.
Waarom moeten mensen ook zo meteen, wanneer de dagen langer worden en de temperaturen stijgen, opgehokt worden? Opa en oma gaan niet dood wanneer je 's avonds nog een rondje gaat wandelen, hardlopen of fietsen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
De centrale vraag is: hoe motiveer je mensen om thuis te blijven, niks te organiseren, elkaar niet op te zoeken, etc?
Maak van dat soort evenementen 'nationale events'. Je had het live kunnen uitzenden op tv. En volgende week een ander soort event etc. etc. Maar nee in plaats daarvan moeten we elke dag (inclusief vandaag) OP1 en Jinek kijken om in een depressieve staat te blijven. Ze geven miljarden uit aan andere ongein vanuit de regering. Dan kan je ook wel wekelijks een top-event samenstellen met mensen die allermaal corona getest zijn en die je dan wekelijks uitzend.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:18 schreef _serial_ het volgende:
Waar ik mij dus ook wel aan stoorde, ik weet niet hoe het bij jullie zit, is dat ze de test evenementen weer hebben afgeblazen tot nader orde.
(overigens was Vrienden van Amstel een top show vanavond in deze tijden)
Zou zelfs een opsteker kunnen zijn voor de evenementenbranche. Elke avond op één of ander themakanaal een evenement uitzenden, live meedoen via Zoom. Evenementenorganisator krijgt een vergoeding ervoor vanuit een centrale pot.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:21 schreef RipCity het volgende:
[..]
Maak van dat soort evenementen 'nationale events'. Je had het live kunnen uitzenden op tv. En volgende week een ander soort event etc. etc. Maar nee in plaats daarvan moeten we elke dag (inclusief vandaag) OP1 en Jinek kijken om in een depressieve staat te blijven. Ze geven miljarden uit aan andere ongein vanuit de regering. Dan kan je ook wel wekelijks een top-event samenstellen met mensen die allermaal corona getest zijn en die je dan wekelijks uitzend.
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen daarnaar kijken. Ik kan wel wat leukers verzinnen in elk geval.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:21 schreef RipCity het volgende:
[..]
Maar nee in plaats daarvan moeten we elke dag (inclusief vandaag) OP1 en Jinek kijken om in een depressieve staat te blijven.
Bij een welbekend fastfoodrestaurant hier staat elke avond de parkeerplaats vol met jongeren. Het personeel blijft ze wegsturen en waarschuwen, maar daar hebben ze schijt aan. Politie bellen heeft weinig zin "want die rijden al extra langs".quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Bij het sportpark bij m'n ouders in de buurt wordt op de parkeerplaats iedere avond gedeald, gehangen enz. De boa's en politie zijn er mee bekend, maar er wordt nooit gehandhaafd.
Ja, ik ook. Het was te verwachten want het past prima in de koers van eenrichtingsverkeer, maar als zelfs een toegezegde test al niet meer mag dan wordt het wel een heel droevig verhaal.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:18 schreef _serial_ het volgende:
Waar ik mij dus ook wel aan stoorde, ik weet niet hoe het bij jullie zit, is dat ze de test evenementen weer hebben afgeblazen tot nader orde.
Vreselijke televisie.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:21 schreef RipCity het volgende:
[..]
Maar nee in plaats daarvan moeten we elke dag (inclusief vandaag) OP1 en Jinek kijken om in een depressieve staat te blijven.
Die avondklok maakt handhaven juist aanzienlijk makkelijker. Iedereen bij de McDonalds kan met de avondklok gewoon een boete krijgen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:27 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Bij een welbekend fastfoodrestaurant hier staat elke avond de parkeerplaats vol met jongeren. Het personeel blijft ze wegsturen en waarschuwen, maar daar hebben ze schijt aan. Politie bellen heeft weinig zin "want die rijden al extra langs".
Die hebben het veel te druk met hun hoge ziekteverzuim om ook nog uren kwijt te zijn aan administratie voor die handvol mensen die je dan bekeurt of oppakt dus het blijft bij soms even stoppen en ze wegsturen.
Het gebeurt overal openlijk maar zolang het niet escaleert wordt hier niet op gehandhaafd. Idem pannakooien, vuurwerk, stiekeme zuipfeestjes...
Die avondklok is helemaal niet haalbaar om te gaan handhaven.
Sorry, heb echt geen zin om elke week bakken met belastinggeld naar Guus Meeuwis, André Hazes en Lil Kleine te zien gaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zou zelfs een opsteker kunnen zijn voor de evenementenbranche. Elke avond op één of ander themakanaal een evenement uitzenden, live meedoen via Zoom. Evenementenorganisator krijgt een vergoeding ervoor vanuit een centrale pot.
Dus voeren we hem maar in om iets in te voeren "dan hebben we wat gedaan"quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:27 schreef Qarrad het volgende:
Die avondklok is helemaal niet haalbaar om te gaan handhaven.
Je denkt dat Jort Kelder of Eva Jinek het voor het goede doel doen ofzo?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:28 schreef groenen het volgende:
[..]
Sorry, heb echt geen zin om elke week bakken met belastinggeld naar Guus Meeuwis, André Hazes en Lil Kleine te zien gaan.
Ja, en 2 weken later staat de volgende maatregel op de rol omdat de cijfers alsnog niet snel genoeg dalen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:29 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dus voeren we hem maar in om iets in te voeren "dan hebben we wat gedaan"
Op een gegeven moment kom je op het hellende vlak dat een versoepeling meer effect heeft in de cijfers.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, en 2 weken later staat de volgende maatregel op de rol omdat de cijfers alsnog niet snel genoeg dalen.
Je moet steeds zwaardere maatregelen nemen om steeds kleinere effecten te bewerkstelligen. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.
Als dat ervoor kan zorgen dat we een week eerder uit lockdown zijn lijkt het me zijn geld waard, met de meer dan 1 miljard die nu per week verbrand wordt.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:28 schreef groenen het volgende:
[..]
Sorry, heb echt geen zin om elke week bakken met belastinggeld naar Guus Meeuwis, André Hazes en Lil Kleine te zien gaan.
Eva Jinek werkt bij de commerciële. Op1 presenteren vind ik een stuk nuttiger dan het sponsoren van enkele straatzangers. TROS muziekfeest is al erg genoeg. Overigens is Jort wel kritisch over veel maatregelen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je denkt dat Jort Kelder of Eva Jinek het voor het goede doel doen ofzo?
Calvinisten lopen wellicht met een paal in hun broek bij zo veel onheilstijdingen, maar ik denk niet dat al die Britse variant-zombieapocalypse voorspellende virologen op tv een positieve invloed op het hooghouden van de moraal onder de bevolking.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen daarnaar kijken. Ik kan wel wat leukers verzinnen in elk geval.
Dat kan het niet.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als dat ervoor kan zorgen dat we een week eerder uit lockdown zijn lijkt het me zijn geld waard, met de meer dan 1 miljard die nu per week verbrand wordt.
En een paar fases eerder kom je op het hellende vlak dat de schade van extra maatregelen niet meer in verhouding staat tot de geleden schade zonder die maatregelen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Op een gegeven moment kom je op het hellende vlak dat een versoepeling meer effect heeft in de cijfers.
Mijn complimenten voor het werk dat je gedaan hebt.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Met input cijfers waar ik nu mee reken:
• Huidige R van 0.85
• Britse variant heeft een R van 1.5x de oude variant
• Huidige verdeling 5% Britse variant, 95% normale variant
• Start aantal besmettingen: 6000
• Reproductietijd 5 dagen
Dit is zo ongeveer wat ik lees in de berichten.
De vraag is: moeten we wel verzwaren als we nu zien dat de aantallen en de ziekenhuisbezetting afnemen? Zullen we het dan gewoon eens uitschrijven per reproductiecycle? Je krijg dat het volgende:
[ link | afbeelding ]
Het lijkt in eerste instantie vrij hard te dalen. Verzwaring niet nodig dus, wellicht zelfs versoepelen? Na een dag of 35 zie je dat de Britse variant de overhand krijgt en dat we opeens weer gaan stijgen. En hard ook. Ondanks de daling van het totaal aan het begin, is er nooit sprake van een daling van de Britse variant. Deze is namelijk de gehele tijd exponentieel aan het groeien. Dit is alleen verscholen doordat de oude variant wel afneemt.
Dit is hetzelfde sommetje wat het RIVM ook maakt. Je ziet ook dat het RIVM ook waarschuwt voor eind februari-maart. Je kan dit 'model', wat nu nog een simpel sommetje is, uitbreiden met de vaccinatie, immuniteit door eerdere besmettingen, effectiviteit van de vaccins, afname van de effectiviteit van maatregelen als ze langer duren, seizoensinvloeden, etc. Het zal model zal dan steeds accurater worden, al blijft alles wel enorm afhangen van de input. Met exponentiële groei gaat dat namelijk nog al hard.
Daarom nu keihard ingrijpen. Wat mij betreft geen avondklok, maar de regels van de avondklok de gehele dag laten gelden. Scholen open? Vergeet het maar, dat gaat voor de zomer echt niet gebeuren.
Begin je weer met mensen wappies te noemen?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Voor de Britse virusvariant ontkenners (noemde we ontkenners van de gewone variant niet wappies?) in dit topic een korte uitleg waar we nu hard moeten ingrijpen
Ik heb deze berekening ook voorbij zien komen. Dank je voor deze post.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Met input cijfers waar ik nu mee reken:
• Huidige R van 0.85
• Britse variant heeft een R van 1.5x de oude variant
• Huidige verdeling 5% Britse variant, 95% normale variant
• Start aantal besmettingen: 6000
• Reproductietijd 5 dagen
Dit is zo ongeveer wat ik lees in de berichten.
De vraag is: moeten we wel verzwaren als we nu zien dat de aantallen en de ziekenhuisbezetting afnemen? Zullen we het dan gewoon eens uitschrijven per reproductiecycle? Je krijg dat het volgende:
[ link | afbeelding ]
Het lijkt in eerste instantie vrij hard te dalen. Verzwaring niet nodig dus, wellicht zelfs versoepelen? Na een dag of 35 zie je dat de Britse variant de overhand krijgt en dat we opeens weer gaan stijgen. En hard ook. Ondanks de daling van het totaal aan het begin, is er nooit sprake van een daling van de Britse variant. Deze is namelijk de gehele tijd exponentieel aan het groeien. Dit is alleen verscholen doordat de oude variant wel afneemt.
Dit is hetzelfde sommetje wat het RIVM ook maakt. Je ziet ook dat het RIVM ook waarschuwt voor eind februari-maart. Je kan dit 'model', wat nu nog een simpel sommetje is, uitbreiden met de vaccinatie, immuniteit door eerdere besmettingen, effectiviteit van de vaccins, afname van de effectiviteit van maatregelen als ze langer duren, seizoensinvloeden, etc. Het zal model zal dan steeds accurater worden, al blijft alles wel enorm afhangen van de input. Met exponentiële groei gaat dat namelijk nog al hard.
Daarom nu keihard ingrijpen. Wat mij betreft geen avondklok, maar de regels van de avondklok de gehele dag laten gelden. Scholen open? Vergeet het maar, dat gaat voor de zomer echt niet gebeuren.
Daar zijn we wellicht al aangekomen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En een paar fases eerder kom je op het hellende vlak dat de schade van extra maatregelen niet meer in verhouding staat tot de geleden schade zonder die maatregelen.
Klopt. Ik kan best wat hebben, maar ook hier komen er scheurtjes. Geef het nog 2-3 maanden.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist alleenstaanden zonder kinderen zien de muren op zich afkomen, lijkt me.
Ik denk het wel. Volgens mij was dat moment half december.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:40 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Daar zijn we wellicht al aangekomen.
Nee.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En een paar fases eerder kom je op het hellende vlak dat de schade van extra maatregelen niet meer in verhouding staat tot de geleden schade zonder die maatregelen.
Laatste keer poker in het casino was +1200.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Speel je poker?
Als je eenmaal gecommit hebt aan de pot, zul je langer doorgaan.
Je hebt dan al zoveel ingelegd dat (met de vaccinaties in zicht), je niet gaat passen. Dus raise je gewoon mee.
(Sorry als ik het niet duidelijk uit kan leggen)
Heb je een tweedehands auto? Na een dure reparatie ga je het volgende prijzige defect ook laten verhelpen, omdat het anders zonde was van je eerste zak met geld. Maar dat maakt nog niet dat het een goede investering is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Speel je poker?
Je hebt dan al zoveel ingelegd dat (met de vaccinaties in zicht), je niet gaat passen. Dus raise je gewoon mee.
Kan op zijn minst geprobeerd worden lijkt me, als je ziet hoe goed de livestreams van dancefeesten nu bekeken worden zal het wel een stukje helpen. Misschien helpt het wel evenveel als een avondklok.quote:
Hele goede en herkenbare vergelijkingquote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heb je een tweedehands auto? Na een dure reparatie ga je het volgende prijzige defect ook laten verhelpen, omdat het anders zonde was van je eerste zak met geld. Maar dat maakt nog niet dat het een goede investering is.
De sunk cost fallacy, een bekend probleem bij het nemen van beslissingen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Speel je poker?
Als daar toe besloten gaat worden kun je de samenleving, zoals we die voor de coronacrisis hadden, gedag zeggen. Dat is de doodsteek voor onderlinge solidariteit en verbondenheid.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Met een virus weet je van te voren niet wat een goede investering is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heb je een tweedehands auto? Na een dure reparatie ga je het volgende prijzige defect ook laten verhelpen, omdat het anders zonde was van je eerste zak met geld. Maar dat maakt nog niet dat het een goede investering is.
Mensen die 'het corona' virus ontkennen of bagatelliseren (weet je nog: "het is maar een griepje") werden tot een paar weken terug massaal aangezien voor wappies. Nu zit dit topic vol met mensen die de Britse variant bagatelliseren. Die niet zien waarom we niet kunnen versoepelen, maar moeten verzwaren. Die mensen ontkennen gewoon de effecten die ik schets. Waarom zijn deze mensen geen wappies en de originele ontkenners wel?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:37 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Begin je weer met mensen wappies te noemen?
Dat zou opgaan als het niet nemen van een maatregel ertoe zou leiden dat je de hele pot verliest. Dat is niet het geval.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een virus weet je van te voren niet wat een goede investering is.
Met het vaccin in zicht de pot opgeven is niet slim. Dan is al je investering in de pot voor niets geweest.
Gewoon minimaal meegaan. De kans op de pot is groter dan het verlies als je nu past.
Zeker, dat staat er ook bij in het eerste verhaal. Ik wil hem ook wel voor een andere input set maken hoor, roep maar.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:49 schreef _serial_ het volgende:
Enige onzekerheid in het verhaal is de R x 1,5 van de britse variant.
Zet hem eens op 1,1quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:50 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Zeker, dat staat er ook bij in het eerste verhaal. Ik wil hem ook wel voor een andere input set maken hoor, roep maar.
Daar wordt dus wel vanuit gegaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:49 schreef _serial_ het volgende:
Enige onzekerheid in het verhaal is de R x 1,5 van de britse variant.
Eentje met x1,4 en eentje met x1,7? Als een soort onder en boven grens?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:50 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Zeker, dat staat er ook bij in het eerste verhaal. Ik wil hem ook wel voor een andere input set maken hoor, roep maar.
En dat gebeurt dan vooral met incidenteel bewijs. Levi van de Britse ziekenhuizen stelt namelijk dat er meer speelt dan de Britse variant. En in Engeland was er een daling in de besmettingscijfers (tot 12 januari). Dus het valt allemaal wel mee.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
Mensen die 'het corona' virus ontkennen of bagatelliseren (weet je nog: "het is maar een griepje") werden tot een paar weken terug massaal aangezien voor wappies. Nu zit dit topic vol met mensen die de Britse variant bagatelliseren. Die niet zien waarom we niet kunnen versoepelen, maar moeten verzwaren. Die mensen ontkennen gewoon de effecten die ik schets. Waarom zijn deze mensen geen wappies en de originele ontkenners wel?
Ik zie deze logica vaker voorbij komen. Maar je had het over je oude auto laten repareren. Dat kun je ook niet doen, maar dan moet je er ook niet in blijven rijden. En voorlopig rijden we er nog wel in.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zou opgaan als het niet nemen van een maatregel ertoe zou leiden dat je de hele pot verliest. Dat is niet het geval.
Stel dat het niet sluiten van de winkels zou leiden tot 20 ziekenhuisopnames per week meer, ik noem maar een volkomen fictief getal. Dan staat dat toch in geen verhouding tot de schade die dat oplevert? Dus dan moet je die maatregel niet nemen.
Dat bedoel ik met 'op een gegeven moment is de verhouding tussen kosten en baten zoek'. Ieder zal zo zijn eigen visie hebben op waar dat punt ligt, maar dat het er is lijkt me evident.
Mooi hè.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zou opgaan als het niet nemen van een maatregel ertoe zou leiden dat je de hele pot verliest. Dat is niet het geval.
Stel dat het niet sluiten van de winkels zou leiden tot 20 ziekenhuisopnames per week meer, ik noem maar een volkomen fictief getal. Dan staat dat toch in geen verhouding tot de schade die dat oplevert? Dus dan moet je die maatregel niet nemen.
Dat bedoel ik met 'op een gegeven moment is de verhouding tussen kosten en baten zoek'. Ieder zal zo zijn eigen visie hebben op waar dat punt ligt, maar dat het er is lijkt me evident.
En om mezelf nog even aan te vullen. Dit verloop is de reden waarom de overheid geen indicatie meer geeft over versoepelingen. Was er voorheen niet sprake van versoepeling bij 3600 besmettingen per dag? Kijk maar eens, daar komen we vrij dichtbij met deze input, terwijl het daarna zelf zonder versoepelingen finaal mis gaat. Moet je voorstellen dat je het op dat moment wat losser laat, dan gaat het pas echt hard.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Mensen die 'het corona' virus ontkennen of bagatelliseren (weet je nog: "het is maar een griepje") werden tot een paar weken terug massaal aangezien voor wappies. Nu zit dit topic vol met mensen die de Britse variant bagatelliseren. Die niet zien waarom we niet kunnen versoepelen, maar moeten verzwaren. Die mensen ontkennen gewoon de effecten die ik schets. Waarom zijn deze mensen geen wappies en de originele ontkenners wel?
Ik denk wel dat dit heel erg moeilijk uit te leggen wordt aan de bevolking en dat de regering niet voor elkaar gaat krijgen dat we gaan verzwaren en dat mensen zich daar ook daadwerkelijk aan zullen houden. Dit is ook de reden dat de vele virologen en ziekenhuis / IC-bazen zo'n doemscenario schetsen.
De R gaat namelijk vanzelf weer stijgen als de Britse variant de overhand krijgt. Ik heb hem er even bij gezet:
[ link | afbeelding ]
Die R moet dus naar beneden. Door vaccinatie, wellicht doordat mensen immuun zijn door eerdere besmettingen, maar vooral door harde maatregelenen.
Happy 2021. Dit gaat voorlopig echt nog niet goedkomen.
Dan zou ik 1,3 en 1,7 doen. Twee keer twee procentpunt afwijking.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eentje met x1,4 en eentje met x1,7? Als een soort onder en boven grens?
Ik verhoogquote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi hè.Ze hadden gehoopt met de inleg van de winkelsluiting de pot te kunnen winnen. Maar dat blijkt dus niet het geval. En dus ben je nog dieper geïnvesteerd in die pot en speel je verder. Steeds meer leg je in.
Ambtenaar gespotquote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:45 schreef Sfancta het volgende:
Als vader van jonge basisschool kinderen ben ik zeer blij met het advies, en ik hoop dat ze nog een hele tijd thuis kunnen blijven.
Klagen dat je kinderen thuis zijn![]()
Het niet aankunnen![]()
Je eigen kinderen niet aankunnen als je 24/7 bij ze bent![]()
Dan heb je er niks van begrepen.
Ik nam even de mediaberichten met tussen de 40 en 70 procent besmettelijker als uitgangspunt.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan zou ik 1,3 en 1,7 doen. Twee keer een procentpunt afwijking.
Ik vind dit een uitermate verhelderend verhaal.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:54 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En om mezelf nog even aan te vullen. Dit verloop is de reden waarom de overheid geen indicatie meer geeft over versoepelingen. Was er voorheen niet sprake van versoepeling bij 3600 besmettingen per dag? Kijk maar eens, daar komen we vrij dichtbij met deze input, terwijl het daarna zelf zonder versoepelingen finaal mis gaat. Moet je voorstellen dat je het op dat moment wat losser laat, dan gaat het pas echt hard.
Deze lockdown gaat zeker tot in april en wellicht mei duren, enigszins afhankelijk van de vaccinatiesnelheid.
En als dat je vaste manier van pokeren is, dan verlies je op termijn kapitalen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi hè.Ze hadden gehoopt met de inleg van de winkelsluiting de pot te kunnen winnen. Maar dat blijkt dus niet het geval. En dus ben je nog dieper geïnvesteerd in die pot en speel je verder. Steeds meer leg je in.
Vergeet het effect van het eind van het griepseizoen niet. Afgelopen zomer waren de kroegen en restaurants ook open. Dat kunnen we ons nu ook niet voorstellen. En veel mensen hielden zich niet aan die anderhalve meter...quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:54 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En om mezelf nog even aan te vullen. Dit verloop is de reden waarom de overheid geen indicatie meer geeft over versoepelingen. Was er voorheen niet sprake van versoepeling bij 3600 besmettingen per dag? Kijk maar eens, daar komen we vrij dichtbij met deze input, terwijl het daarna zelf zonder versoepelingen finaal mis gaat. Moet je voorstellen dat je het op dat moment wat losser laat, dan gaat het pas echt hard.
Deze lockdown gaat zeker tot in april en wellicht mei duren, enigszins afhankelijk van de vaccinatiesnelheid.
Met een R0 * 1,5quote:
Serieus, je berekeningen zijn goed werk, maar laat dat wappies nou achterwege. Er zijn in dit topic een aantal mensen die de 1,5x verhoging in twijfel trekken. Niemand die het virus ontkent of de britse variant ontkent, er is gewoon twijfel over de heftigheid van deze nieuwe variant.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dit heel erg moeilijk uit te leggen wordt aan de bevolking en dat de regering niet voor elkaar gaat krijgen dat we gaan verzwaren en dat mensen zich daar ook daadwerkelijk aan zullen houden. Dit is ook de reden dat de vele virologen en ziekenhuis / IC-bazen zo'n doemscenario schetsen.
De R gaat namelijk vanzelf weer stijgen als de Britse variant de overhand krijgt. Ik heb hem er even bij gezet:
[ link | afbeelding ]
Die R moet dus naar beneden. Door vaccinatie, wellicht doordat mensen immuun zijn door eerdere besmettingen, maar vooral door harde maatregelenen.
Happy 2021. Dit gaat voorlopig echt nog niet goedkomen.
Dat ligt helemaal aan de tegenstander, Janneke, hoe die speelt.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als dat je vaste manier van pokeren is, dan verlies je op termijn kapitalen.
Beetje risico nemenquote:Op zaterdag 16 januari 2021 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een R0 * 1,5![]()
Dus nu spelen we tight. Want zoveel hebben we zelf niet meer om in te zetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |