abonnement Unibet Coolblue
pi_197425079
Laten we eerlijk zijn: het zou wel zo moeten zijn dat je met een modaal salaris een klein huisje of appartementje zou moeten kopen.

Zeg 70m2, mag misschien wat gedateerd zijn, maar wel waar starters willen wonen.
pi_197425562
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja in een ideaa geval misschien maar bouw nu eerst maar gewoon wat voor starters lijkt mij.
Iig in het segment waarmee je de dakloosheid kan voorkomen waar jij het eerder over had. Iets kleiner wonen dan ideaal is, is nog altijd beter dan aangewezen zijn op de daklozenopvang.
pi_197425617
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:12 schreef damsco het volgende:
Gewoon slapen bij Leger des Heils voor 5 euro per nacht. Daarna naar kantoor, en savonds kun je weer naar de opvang.
Idd, dan kun je ook lekker doorsparen. Wees blij dat je een dak boven je hoofd hebt. :{w
  vrijdag 15 januari 2021 @ 14:41:34 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197425761
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:13 schreef skrn het volgende:
Laten we eerlijk zijn: het zou wel zo moeten zijn dat je met een modaal salaris een klein huisje of appartementje zou moeten kopen.

Zeg 70m2, mag misschien wat gedateerd zijn, maar wel waar starters willen wonen.
Met modaal zit je nog gewoon in de categorie sociale huur, die moet dus beschikbaar zijn, en dat kun je doen door te zorgen dat de scheefwoners niet meer scheefwonen.
Laat ze hun sociale huurwoning kopen, stimuleer dat ook echt door de woning door de liberalisatiegrens te laten verhogen.

Iemand die inkomenstechnisch in aanmerking komt voor sociale huur hoeft helemaal niet te kunnen kopen, daar is sociale huur juist voor, maar die moet dan wel beschikbaar zijn.

Sociale verhuurders moeten meer algemene verhuurders worden met in principe een segment dat tussen de 700 en 1.000 per maand kost, waarbij ze een huurverlaging kunnen toepassen voor mensen die in een inkomen hebben onder de grens voor sociale huur.
Als hun inkomen dan boven die grens uitkomt dan die huurkorting ook (in termijnen) worden losgelaten.
Mocht iemand onverhoopt door inkomensverlies weer een inkomen onder de sociale huurgrens krijgen dan kan de huurkorting weer toegepast worden.

Daarmee kunnen huurders in hun huurwoning blijven zonder scheefwoner te worden, je creëert op die manier een gemeleerde wijk en beperkt daarmee het risico op verpaupering.

Woningen die verkocht worden aan zittende huurders moeten door de verhuurder weer aangevuld worden op hun woningvoorraad door nieuw te bouwen, waarmee de woningvoorraad zich vernieuwt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197426210
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met modaal zit je nog gewoon in de categorie sociale huur, die moet dus beschikbaar zijn, en dat kun je doen door te zorgen dat de scheefwoners niet meer scheefwonen.
Laat ze hun sociale huurwoning kopen, stimuleer dat ook echt door de woning door de liberalisatiegrens te laten verhogen.

Iemand die inkomenstechnisch in aanmerking komt voor sociale huur hoeft helemaal niet te kunnen kopen, daar is sociale huur juist voor, maar die moet dan wel beschikbaar zijn.

Sociale verhuurders moeten meer algemene verhuurders worden met in principe een segment dat tussen de 700 en 1.000 per maand kost, waarbij ze een huurverlaging kunnen toepassen voor mensen die in een inkomen hebben onder de grens voor sociale huur.
Als hun inkomen dan boven die grens uitkomt dan die huurkorting ook (in termijnen) worden losgelaten.
Mocht iemand onverhoopt door inkomensverlies weer een inkomen onder de sociale huurgrens krijgen dan kan de huurkorting weer toegepast worden.

Daarmee kunnen huurders in hun huurwoning blijven zonder scheefwoner te worden, je creëert op die manier een gemeleerde wijk en beperkt daarmee het risico op verpaupering.

Woningen die verkocht worden aan zittende huurders moeten door de verhuurder weer aangevuld worden op hun woningvoorraad door nieuw te bouwen, waarmee de woningvoorraad zich vernieuwt.
Ja helemaal mee eens.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197427133
Dat mensen plotseling scheef zouden wonen heeft het systeem ook geen goed gedaan. En het klootjesvolk dat maar na blaten. :r
pi_197427517
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:17 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Onzin, premie A woningen waren tussen de 110 en 135m2... kijk gerust op Funda naar eengezinswoningen tussen 1980 en 1990 bijna allemaal rond deze oppervlaktes, mn ouders hadden zon woning gekocht, in Harderwijk voor minder dan een ton guldens wat nu richting de 4 ton gaat... ergens klopt er dan iets niet, me vader verdiende iets keer dan het min loon toen.

Rijtjeshuizen van 85 m2 zijn er bijna niet,sterker nog daar moeten ze juist veel van bouwen en in de prijs cat 150-200k zetten.
Premie A-woningen die in de loop van de jaren '80 gebouwd zijn, zijn meestal niet de woningen waar iemand begin jaren '80 in woonde (want toen was het gros nog niet gebouwd.) Toen bestond de woningvoorraad voor een groot deel uit woningen uit de wederopbouwperiode. As we speak zijn er 1.600 van dat soort woningen te koop en beschikbaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197427825
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:55 schreef Chia het volgende:

[..]

Aangezien er een paar trollachtige figuren reageren wordt hier telkens nogal makkelijk gedaan alsof het puur aan verwendheid en onrealistische eisen ligt als het niet allemaal van een leien dakje gaat als starter.

Dat vind ik toch behoorlijk frustrerend als ik kijk naar de ervaringen van mensen in mijn omgeving. Zelf heb ik dan nog een partner, maar als alleenstaande starter (zelfs met een vrij hoog inkomen) kan het gewoon echt heel lastig zijn zonder dat je verwend bent en een onverantwoord uitgaven patroon hebt.
Ik vermoed dat jij in ieder geval voor een deel op mijn posts reageert. Het is absoluut niet mijn bedoeling om te beweren dat starters van nu verwaande krengen zijn. Sterker nog: Ik ben blij dat ik 14 jaar geleden starter was en niet nu (ondanks dat ik een paar jaar later met bijna 30.000 euro aan onderwaarde zat en mijn appartement aan de straatstenen niet kwijt kon). Maar ik kon wel iets kiezen en een weekje nadenken over een woning.

Wat wel een feit blijft, is dat hier keer op keer geklaagd wordt over torenhoge woningprijzen waarbij naar het verleden wordt verwezen. Wat daarbij telkens vergeten wordt is:
• dat de rente nu extreem laag staat waardoor je maandlasten nu een stuk lager zijn dan voor dezelfde woning tegen een lagere prijs 15 jaar geleden.
• Dat de gemiddelde woning de afgelopen decenia alleen maar groter geworden is. Logisch dat de gemiddelde woning dan ook duurder wordt.
• Nog verder terug in de tijd: Waar het in de tijd van mijn ouders gebruikelijk was dat je als alleenstaande of jong stel een kamer bij een hospita huurde is dat nu totaal geen optie meer. (14 jaar geleden gelukkig ook al niet meer)
• Plus het geklaag over wijken de niet goed zouden zijn (ik heb 14 jaar geleden op de rand van een vogelaarwijk gekocht, omdat je toen ook al niet meer kon kopen als starter). En uitspraken als: "Ik heb mijn eis voor een tweede slaapkamer al laten varen." Wat verwacht je dan als starter?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197428103
Moraal van mijn verhaal: was je in 2013 starter geweest had je heel veel geluk gehad (maar geen huis durven te kopen.) Was je in 1980 starter geweest had je te maken met én een torenhoge woningnood en was je werkeloos. Was je in 2008 starter geweest, had je een 7 jaar slecht geslapen vanwege je torenhoge restschuld.
Al met al valt er anno 2021 niet veel te kiezen maar je hebt werk en uiteindelijk vind je ook wel een huis.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197429350
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vermoed dat jij in ieder geval voor een deel op mijn posts reageert. Het is absoluut niet mijn bedoeling om te beweren dat starters van nu verwaande krengen zijn.
Volgens mij was jij wel redelijk genuanceerd en heb jij niet meermaals lopen zinspelen op uit de lucht gegrepen onrealistische eisen en onverantwoorde uitgavenpatronen met vliegvakanties, de duurste iPhones en avocado's. Alleen de eisen die de alleenstaande single starter zou stellen of als standaard zou zien herken ik niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat wel een feit blijft, is dat hier keer op keer geklaagd wordt over torenhoge woningprijzen waarbij naar het verleden wordt verwezen. Wat daarbij telkens vergeten wordt is:
• dat de rente nu extreem laag staat waardoor je maandlasten nu een stuk lager zijn dan voor dezelfde woning tegen een lagere prijs 15 jaar geleden.
• Dat de gemiddelde woning de afgelopen decenia alleen maar groter geworden is. Logisch dat de gemiddelde woning dan ook duurder wordt.
• Nog verder terug in de tijd: Waar het in de tijd van mijn ouders gebruikelijk was dat je als alleenstaande of jong stel een kamer bij een hospita huurde is dat nu totaal geen optie meer. (14 jaar geleden gelukkig ook al niet meer)
• Plus het geklaag over wijken de niet goed zouden zijn (ik heb 14 jaar geleden op de rand van een vogelaarwijk gekocht, omdat je toen ook al niet meer kon kopen als starter). En uitspraken als: "Ik heb mijn eis voor een tweede slaapkamer al laten varen." Wat verwacht je dan als starter?
Voor dezelfde woning ja? :+ Volgens mij zijn op veel plekken de huizenprijzen gewoon meegestegen met de hogere hypotheek die mensen konden krijgen vanwege diezelfde lagere maandlasten door die lage rente.

Van mij hoeft het allemaal niet zo groot, maar in het kleinere/nog goedkopere segment is de markt nog oververhitter. Als het aan mij had gelegen hadden de woningen best wat kleiner qua vloeroppervlak mogen blijven als er op dezelfde oppervlakte dan ook meer woningen waren verrezen. Is alleen minder rendabel voor projectontwikkelaars.

Tja dat geklaag over locatie komt volgens mij een beetje van de trollachtige figuren af en ik zie een gebrek aan interesse ook niet in de huizenprijzen terug in kansenwijken. Wijken zijn sowieso geen homogene ruimtes waarin elke m2 qua eigenschappen vergelijkbaar is. Heb zelf een poosje heel fijn middenin Overvecht gewoond en fietste gewoon in het donker zonder onveilig gevoel naar huis.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 17:55:50 #61
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_197429396
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vermoed dat jij in ieder geval voor een deel op mijn posts reageert. Het is absoluut niet mijn bedoeling om te beweren dat starters van nu verwaande krengen zijn. Sterker nog: Ik ben blij dat ik 14 jaar geleden starter was en niet nu (ondanks dat ik een paar jaar later met bijna 30.000 euro aan onderwaarde zat en mijn appartement aan de straatstenen niet kwijt kon). Maar ik kon wel iets kiezen en een weekje nadenken over een woning.

Wat wel een feit blijft, is dat hier keer op keer geklaagd wordt over torenhoge woningprijzen waarbij naar het verleden wordt verwezen. Wat daarbij telkens vergeten wordt is:
• dat de rente nu extreem laag staat waardoor je maandlasten nu een stuk lager zijn dan voor dezelfde woning tegen een lagere prijs 15 jaar geleden.
• Dat de gemiddelde woning de afgelopen decenia alleen maar groter geworden is. Logisch dat de gemiddelde woning dan ook duurder wordt.
• Nog verder terug in de tijd: Waar het in de tijd van mijn ouders gebruikelijk was dat je als alleenstaande of jong stel een kamer bij een hospita huurde is dat nu totaal geen optie meer. (14 jaar geleden gelukkig ook al niet meer)
• Plus het geklaag over wijken de niet goed zouden zijn (ik heb 14 jaar geleden op de rand van een vogelaarwijk gekocht, omdat je toen ook al niet meer kon kopen als starter). En uitspraken als: "Ik heb mijn eis voor een tweede slaapkamer al laten varen." Wat verwacht je dan als starter?
^O^

Verder ook geluk hebben inderdaad dat je net in die lage periode iets zoekt. ik heb in 2015 gekocht maar zou ik het nu moeten kopen dan zou dat meer gaan.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_197429957
Vergeet niet dat keer op keer verhuizen ook geld vreet en daar zitten de mensen ook niet op te wachten.

Met een modaal salaris zit je nog net op t randje sociale huur, en werkt vrouwtje erbij met 10k 15k salaris 20u pw Ben je meteen een scheefhuurder a la 6% verhoging pj... en sociale huur is de aflopende 10 jaar met gemiddeld 4% pj omhoog gegaan tel dat maar eens 30 jaar lang, je bent dan kei hard bedonderd, terwijl het oude systeem max de inflatie was meestal rond de 1 a 1.5% kreeg je erbij.

Gaat meer om een modaal salaris hoort gewoon zon voormalige premie A woning te kunnen kopen op 1 salaris, dat kan gewoon niet dat ene jaren 70 huis 250.000 uitgeleefd tel maar eens hoeveel inkomen je moet hebben om dit te kunnen betalen anderalf tot 2 keer modaal om de hyp te kunnen krijgen.

Dat gezeur over iPhones, tvs, tablets dat men dat vroeger niet deed,tijden veranderen eenmaal ouderen lopen nu ook vol luxe rond, er zijn nauwelijks ouderen met een vierkante crt tv met een analoog signaal, of met een nokia 3210 bellen.

Stel je bent 28 een relatie maar nog in bloei dus wonen niet samen een modaal inkomen, zuinig geweest 20k gespaard je woont in een huurhuis van 720,- pm
Je kan dan geen doorsnee huis kopen voor komende 30 jaar, zodat je gaat samenwonen, trouwem, kinderen opgroeien, aflossen en tot ca 60 jaar en dan verkopen en een gelijkvloerse flat huren tot je laatste fase...

De meeste mensen welke in de 80s een premie woning kochten waren tussen de 25 en 35 jaar ofwel doodnormale beginners woningen na je huurhuisje/flatje.


Daarnaast de bank houdt maar aan 1 regel zoveel x je jaarloon mag je lenen, volgend jaar mag je partner weer voor 200% mee tellen, welke gek verzint dit we leven in een tijd waar scheiden en relatiebreuken meer normaal zijn geworden dan een uitzondering? Dit hadden ze jaren terug juist beperkt?

[ Bericht 5% gewijzigd door Zwolsboy op 15-01-2021 18:33:10 ]
Interessant he ?
pi_197430224
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:52 schreef Chia het volgende:

Voor dezelfde woning ja? :+ Volgens mij zijn op veel plekken de huizenprijzen gewoon meegestegen met de hogere hypotheek die mensen konden krijgen vanwege diezelfde lagere maandlasten door die lage rente.

Jawel hoor. Ik betaalde in 2006 5,5% hypotheekrente voor 10 jaar vast. Nu is dat 1,42 %, dus 4 keer minder. Maar huizen lang niet 4x zo duur geworden (niet eens dubbel zo duur). Je nettokosten aan rente zijn dus niet eens de helft van wat het in 2006 geweest zou zijn.

Helemaal eerlijk is die vergelijking natuurlijk niet omdat je ook moet aflossen (maar dat zijn geen kosten, dat is sparen). Maar ook in 2006 ging je als je enigszins verstandig was aflossen, dus die kosten had je ook. Weliswaar had je toen de spaarhypotheek die fiscaal iets gunstiger was. Verschil tussen aflossen zoals nu en via een spaarhypotheek toen is dat je toen hypotheekrenteafrek kon blijven krijgen over het afgeloste deel, waardoor je het echte voordeel pas na een aantal jaren begon te merken. In de eerste jaren had je er vrij weinig voordeel van.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 15-01-2021 19:12:41 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197430383
Het is altijd wel wat. Wij hebben de sleutels gekregen van onze 1e koophuis.
Hiervoor jarenlang voor 1250¤ kaal in de vrije sector. Pijnlijk maar het is niet anders.
De verkoper heeft er 4 jaar ingezeten en letterlijk 0 aan onderhoud uitgevoerd(was niet nodig) en maakt in 4 jaar 50k ‘winst’. Ook zuur maarja het is niet anders.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 18:46:15 #65
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_197430386
Met de huidige hypotheekrente zijn de maandlasten ook niet het grootste probleem. Het is vooral het krijgen van een hypotheek van de bank. Absurde eisen stellen ze t.o.v. de rente. Hypotheek van 300.000,- is tegenwoordig +/- 275,- netto rente per maand(excl. aflossing). Maar je moet een zeer goed inkomen om die hypotheek te krijgen.

Gelukkig zelf weinig last van gehad en alles op tijd geregeld + appartement voor hoofdprijs verkocht in Amsterdam. Maar ik vind het wel sneu voor de starters om mijn heen.

Laten ze eens beginnen met de huurinkomsten van husjesmelkers in box 1 te belasten. Dan gaat heel veel schelen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_197431442
En er zijn minder alternatieven tegenwoordig. Particuliere huur te duur, sociale huur voor middeninkomens amper beschikbaar en anders wel hele lange wachtlijsten.
pi_197433975
Niet zo klagen mensen als je kunt behangen heb je voor onder de 80k een prachtige gezinswoning
pi_197434478
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:23 schreef tstile het volgende:
Niet zo klagen mensen als je kunt behangen heb je voor onder de 80k een prachtige gezinswoning
80k :X Zou je bijna kunnen pinnen.

Zat nog wel met een scheef oog naar iets kleins en goedkoops voor erbij te kijken in die regio (ondertussen bejaard wordende moeder die over een paar jaar vast zorg nodig heeft en mooie omgeving). Maar ik zat toch meer aan iets in het Heuvelland of het Land van Herve te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 15-01-2021 21:48:16 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197434485
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, maar dan woon je in Tilburg ;)

* Tijger_m zou er geen moeite mee hebben, als covid 3 jaar vroeger was gekomen hadden wij nu in de Achterhoek gewoond of zo in plaats van de Randstad.
In de Achterhoek hebben ze ook hele leuke mogelijkheden in de horeca! Kun je niet ergens aan de gang op een landgoed?
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 21:49:38 #70
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197434650
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

In de Achterhoek hebben ze ook hele leuke mogelijkheden in de horeca! Kun je niet ergens aan de gang op een landgoed?
Eh...waarom zou ik dat willen? :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197434778
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eh...waarom zou ik dat willen? :)
Dacht dat je schreef dat je eerder plannen had.
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 22:03:04 #72
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197434933
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:55 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Dacht dat je schreef dat je eerder plannen had.
Nee, dat was de originele TS :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197435998
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:23 schreef tstile het volgende:
Niet zo klagen mensen als je kunt behangen heb je voor onder de 80k een prachtige gezinswoning
Heerlen...
Nog eens 80k renovatiekosten..
Totaalsom 160k...

Heerlen staat ook nog eens belend als tokkie stad en niet zon beetje ook...

Hier aan zie je dat huizen eigenlijk helemaal niks waard zijn, staat dit bijv in Amersfoort gaat het 2 keer over de kop

[ Bericht 13% gewijzigd door Zwolsboy op 15-01-2021 23:04:44 ]
Interessant he ?
pi_197436547
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:23 schreef tstile het volgende:
Niet zo klagen mensen als je kunt behangen heb je voor onder de 80k een prachtige gezinswoning
Heerlen...Oh man. Ik zou daar nog niet dood gevonden willen worden.

We hebben het goed hier gelukkig. Huisje op geweldige locatie. We krijgen regelmatig briefjes in de bus of we niet willen verkopen. Ik hoor vaak dat het boomers zijn die huisjesmelken, maar er zijn ook zat zoomers. Laatst een briefje van een paar maten die eerlijk bekenden dat ze samen op zoek waren naar een beleggingsobject, om een verhuurbedrijf te starten. Waarschijnlijk zoomers van de FIRE movement. Wat we ook vaak krijgen zijn zieleige briefjes in de trant van 'wij zijn een jong koppel, op zoek naar een betaalbaar huisje'. Blijken het gewoon huisjesmelkers te zijn. Geen last van verder hoor, maar er wordt zo ontzettend boos gedaan over boomer. Zoomers kunnen het net zo goed.
pi_197438959
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja helemaal mee eens.
80pct van de sociale huur is enkel beschikbaar voor mensen met een jaarinkomen lager dan 40k. Gezinsinkomen praten we dan.

Dus met een inkomen van modaal plus 10 procent kun je het tegenwoordig wel schieten in de sociale huur.

[ Bericht 2% gewijzigd door skrn op 16-01-2021 07:02:41 ]
pi_197438978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Jawel hoor. Ik betaalde in 2006 5,5% hypotheekrente voor 10 jaar vast. Nu is dat 1,42 %, dus 4 keer minder. Maar huizen lang niet 4x zo duur geworden (niet eens dubbel zo duur). Je nettokosten aan rente zijn dus niet eens de helft van wat het in 2006 geweest zou zijn.

Helemaal eerlijk is die vergelijking natuurlijk niet omdat je ook moet aflossen (maar dat zijn geen kosten, dat is sparen). Maar ook in 2006 ging je als je enigszins verstandig was aflossen, dus die kosten had je ook. Weliswaar had je toen de spaarhypotheek die fiscaal iets gunstiger was. Verschil tussen aflossen zoals nu en via een spaarhypotheek toen is dat je toen hypotheekrenteafrek kon blijven krijgen over het afgeloste deel, waardoor je het echte voordeel pas na een aantal jaren begon te merken. In de eerste jaren had je er vrij weinig voordeel van.
Wel mee eens.

Mijn woning heb ik met 50 procent winst verkocht, maar met 10 jaar inflatie en een overdrachtsbelasting-verlaging van 6 procent naar 0 is de helft van de prijsstijging al verklaarbaar. De andere helft is dan de rente-standen, van 4,5 naar 1,5pct.

Probleem zijn niet de lasten, probleem tegenwoordig is het gebrek aan alternatieven. Huren is gewoon te duur.
pi_197439663
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 23:18 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Heerlen...Oh man. Ik zou daar nog niet dood gevonden willen worden.

We hebben het goed hier gelukkig. Huisje op geweldige locatie. We krijgen regelmatig briefjes in de bus of we niet willen verkopen. Ik hoor vaak dat het boomers zijn die huisjesmelken, maar er zijn ook zat zoomers. Laatst een briefje van een paar maten die eerlijk bekenden dat ze samen op zoek waren naar een beleggingsobject, om een verhuurbedrijf te starten. Waarschijnlijk zoomers van de FIRE movement. Wat we ook vaak krijgen zijn zieleige briefjes in de trant van 'wij zijn een jong koppel, op zoek naar een betaalbaar huisje'. Blijken het gewoon huisjesmelkers te zijn. Geen last van verder hoor, maar er wordt zo ontzettend boos gedaan over boomer. Zoomers kunnen het net zo goed.
Kan mij niet voorstellen dat er nou zo veel twintigers zijn die huisjesmelken tbh.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197440264
quote:
16s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 08:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kan mij niet voorstellen dat er nou zo veel twintigers zijn die huisjesmelken tbh.
Ze zijn er echt wel hoor. Gewoon met een paar maten geld bij elkaar leggen, huis kopen en verhuren. FIRE movement. Broekriem aanhalen, geld sparen en dat dan gespreid beleggen in aandelen en vastgoed en misschien wat bitcoins o.a.

En jonge stellen die ons huis willen kopen zijn geen echte starters. Daar is het te duur voor. Als er weer zo'n briefje ligt, weet ik genoeg.
pi_197440284
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ze zijn er echt wel hoor. Gewoon met een paar maten geld bij elkaar leggen, huis kopen en verhuren. FIRE movement. Broekriem aanhalen, geld sparen en dat dan gespreid beleggen in aandelen en vastgoed en misschien wat bitcoins o.a.

En jonge stellen die ons huis willen kopen zijn geen echte starters. Daar is het te duur voor. Als er weer zo'n briefje ligt, weet ik genoeg.
Ja er zullen er vast een aantal zijn maar zoals ik al schreef, het zullen er echt niet veel zijn. Zo veel vrij vermogen hebben de meeste twintigers namelijk niet.

Daarnaast is de kritiek op boomers niet dat het huisjesmelkers zijn, maar dat ze het land door een egoïstische mindset slechter achterlaten dan dat ze het gekregen hebben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197440319
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ze zijn er echt wel hoor. Gewoon met een paar maten geld bij elkaar leggen, huis kopen en verhuren. FIRE movement. Broekriem aanhalen, geld sparen en dat dan gespreid beleggen in aandelen en vastgoed en misschien wat bitcoins o.a.

En jonge stellen die ons huis willen kopen zijn geen echte starters. Daar is het te duur voor. Als er weer zo'n briefje ligt, weet ik genoeg.
Ja er zijn er vast wat maar dat zal verwaarloosbaar zijn op de totale markt.
pi_197440332
quote:
16s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Daarnaast is de kritiek op boomers niet dat het huisjesmelkers zijn, maar dat ze het land door een egoïstische mindset slechter achterlaten dan dat ze het gekregen hebben.
Off topic, maar: een hoop is aangestuurd door de politiek. Dat zijn intussen niet allemaal boomers meer.
pi_197440466
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ze zijn er echt wel hoor. Gewoon met een paar maten geld bij elkaar leggen, huis kopen en verhuren. FIRE movement. Broekriem aanhalen, geld sparen en dat dan gespreid beleggen in aandelen en vastgoed en misschien wat bitcoins o.a.

En jonge stellen die ons huis willen kopen zijn geen echte starters. Daar is het te duur voor. Als er weer zo'n briefje ligt, weet ik genoeg.
sowieso beter bitcoin kopen dan een huis

bitcoin _O_
pi_197440537
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:00 schreef Morri2 het volgende:

[..]

En jonge stellen die ons huis willen kopen zijn geen echte starters. Daar is het te duur voor. Als er weer zo'n briefje ligt, weet ik genoeg.
Dus dat het huisjesmelkers zijn is vooral gestoeld op jouw fantasie.
pi_197440989
Voer gewoon een verhuur verbod in... enkel de woningbouw en krijgen ze een taak erbij voor vrije sector woningen 750 - 1250 pm bijv de hoekwoningen en grotee flats met 4 slaapkamers... wanneer je inkomen daalt gaat je huur tijdelijk naar 750, na een jaar nog steeds inkomsten daling verhuizen naar een goedkopere wonkmg

Zelfde voor de sociale scheefhuurders in 1 klap van 650 naar 1250,- zodat je vertrekt het huis is bedoeld voor tot 40k

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwolsboy op 16-01-2021 11:19:14 ]
Interessant he ?
pi_197441170
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Zwolsboy het volgende:
Voer gewoon een verhuur verbod in... enkel dd woningbouw en krijgen ze een taak erbij voor vrije sector woningen 750 - 1250 pm bijv de hoekwoningen en grotee flats met 4 slaapkamers... wanneer je inkomen daalt gaat je huur tijdelijk naar 750, na een jaar nog steeds inkomsten daling verhuizen naar een goedkopere wonkmg

Zelfde voor de sociale scheefhuurders in 1 klap van 650 naar 1250,- zodat je vertrekt het huis is bedoeld voor tot 40k
nou kijk, dat is mooi.. je hebt het opgelost
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:10:40 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197441232
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Zwolsboy het volgende:
Voer gewoon een verhuur verbod in... enkel dd woningbouw en krijgen ze een taak erbij voor vrije sector woningen 750 - 1250 pm bijv de hoekwoningen en grotee flats met 4 slaapkamers... wanneer je inkomen daalt gaat je huur tijdelijk naar 750, na een jaar nog steeds inkomsten daling verhuizen naar een goedkopere wonkmg

Zelfde voor de sociale scheefhuurders in 1 klap van 650 naar 1250,- zodat je vertrekt het huis is bedoeld voor tot 40k
Ik weet niet wat jij voor vreemde ideeën hebt bij vrije sector huur, maar onze huur zit ongeveer in het midden van je 750-1250 categorie en daarvoor hebben wij een appartementje met 2 slaapkamers, zeker geen 3 of 4. En nee, wij zitten niet in de Randstad.
Ik zou ook niet weten waarom er een verhuurverbod zou moeten komen voor anderen dan woningstichtingen, juist voor de vrije sector kan dat prima.

Neemt niet weg dat het hele systeem bij de woningstichtingen wel anders ingericht moet worden, niet zo rigoureus als jij stelt, met in een keer een huurverhoging naar 1.250 als iemand meer inkomen krijgt, want dat zou ronduit asociaal zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197441245
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Zwolsboy het volgende:
Voer gewoon een verhuur verbod in... enkel dd woningbouw en krijgen ze een taak erbij voor vrije sector woningen 750 - 1250 pm bijv de hoekwoningen en grotee flats met 4 slaapkamers... wanneer je inkomen daalt gaat je huur tijdelijk naar 750, na een jaar nog steeds inkomsten daling verhuizen naar een goedkopere wonkmg

Zelfde voor de sociale scheefhuurders in 1 klap van 650 naar 1250,- zodat je vertrekt het huis is bedoeld voor tot 40k
Vertrekt waarheen? Het is niet of mensen voor de lol scheefhuren. Het is een gevolg van het probleem, geen oorzaak.
Sowieso een domme term.

Er is gewoon te veel vraag, te weinig aanbod.
Beperk je door de vraag te laten afnemen en het aanbod te vergroten.

Niet elke Somaliër die hier een week is urgentie voor de sociale huur geven maar aan mensen die hier geboren zijn en jaren ingeschreven staan.

Leg de huisjesmelkers aan banden zodat het opkopen van betaalbare starters appartementen af neemt en starters dat als eerste huis kunnen kopen.

Bouw betaalbare woningen voor startende gezinnen.
Nu slopen ze sociale huur en bouwen ze huizen van 450k+, jonge gezinnen kunnen nergens terecht.

Op deze manier wordt het voor de kinderen van nu nog erger. En er is geen 1 politie partij die zich er echt om bekommerd.
pi_197441427
Scheefhuren dat is pas asociaal, je hebt zat mogelijkheden om een huis te kopen of een vrije sector woning te gaan huren, terwijl de lagere en midden beroepsbevolking jaren op de lijst staat...

En hebben we vluchtelingen uit Somalie zijn zij de oorzaak? Bron? Ik weet wel dat we extreem veel turken en mocros hebben welke maar blijven hangen...
Interessant he ?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:32:47 #89
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_197441583
Zou het er nog van komen, een tweede Almere ergens in Oost-Flevoland?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zaterdag 16 januari 2021 @ 12:41:38 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197442925
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:32 schreef Andromache het volgende:
Zou het er nog van komen, een tweede Almere ergens in Oost-Flevoland?
Dat zou prima kunnen als ze het OV in de Flevopolder eens fatsoenlijk zouden aanleggen.
Een lightrailrondje bijvoorbeeld met ook een aansluiting op Harderwijk of Nijkerk.

Nu heb je plaatsen als Zeewolde waar het prima wonen is maar die simpelweg slecht bereikbaar zijn, als je geen auto hebt kom je er niet, of je komt er niet weg.
En dan ook nog een 2de vliegveld willen aanleggen maar geen station bij het vliegveld, waardoor mensen wederom of met de auto moeten komen of vanaf station Lelystad met de fucking bus.... nou, nee dank je, dan stap ik wel op de trein naar Schiphol.

Maar goed, een trein of lightrailstelsel dat beide kanten op een rondje Flevopolder doet (of een 8 twee kanten op en dan gelijk het vliegveld meepakken) is een minimale voorwaarde om de polder fatsoenlijk te kunnen ontwikkelen, als dat zou gebeuren dan zou het er prima toeven zijn. Maak er een treinverbinding Harderwijk - Lelystad bij en je kunt gelijk een station Lelystad Airport maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 16 januari 2021 @ 12:50:57 #91
206731 Mortaxx
Doomer
pi_197443106
Meer woningen in Flevoland? Daar wil je toch niet wonen. En er is geen werk

Nee gewoon stoppen met het importeren van extra vraag. En bouwen in de Randstad want daar is het tekort
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  zaterdag 16 januari 2021 @ 12:52:55 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197443145
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:22 schreef Zwolsboy het volgende:
Scheefhuren dat is pas asociaal, je hebt zat mogelijkheden om een huis te kopen of een vrije sector woning te gaan huren, terwijl de lagere en midden beroepsbevolking jaren op de lijst staat...

En hebben we vluchtelingen uit Somalie zijn zij de oorzaak? Bron? Ik weet wel dat we extreem veel turken en mocros hebben welke maar blijven hangen...
Lekker makkelijk.... met een gezinsinkomen van 45.000 ben je al een scheefhuurder daarmee kun je nu 205.000 hypotheek krijgen.
Hoezo heb je dan "zat mogelijkheden om een huis te kopen"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 13:01:34 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197443312
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 12:50 schreef Mortaxx het volgende:
Meer woningen in Flevoland? Daar wil je toch niet wonen. En er is geen werk

Nee gewoon stoppen met het importeren van extra vraag. En bouwen in de Randstad want daar is het tekort
Een groot deel van de Randstad zou prima te bereiken zijn vanuit de polder als er fatsoenlijk OV zou zijn.
Maar je kunt met de trein alleen maar vanuit Almere, Lelystad en Dronten in Amsterdam, Utrecht of Zwolle komen, de rest van de polder is onbereikbaar, de rest van Nederland is onbereikbaar vanuit de polder.

Het is geen wonder dat het onaantrekkelijk is er te wonen, de hele polder is weer typisch zo'n gigantisch project met een doel waarbij ze een essentieel onderdeel, bereikbaarheid, vervolgens achterwege gelaten hebben.
Idem met vliegveld Lelystad.
De hele polder had een soort tweede Randstad kunnen worden, daar is de ligging zelfs perfect voor, want centraal in het land, maar de basisvereisten daarvoor ontbreken simpelweg.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 16:24:50 #94
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_197447326
Als er een stad ter grootte van Rotterdam bij gebouwd moet worden, zul je het in Flevoland moeten zoeken. Lelystad en Emmeloord kunnen nog een heel stuk uitbreiden, maar daar red je het niet mee ben ik bang. Daar gaat straks wel de Lelylijn langs.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_197448585
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 12:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Lekker makkelijk.... met een gezinsinkomen van 45.000 ben je al een scheefhuurder daarmee kun je nu 205.000 hypotheek krijgen.
Hoezo heb je dan "zat mogelijkheden om een huis te kopen"?
Je kan prima een 1000,- huis huren, en er zijn ook scheefhuurders met fors hogere inkomsten, ze moeten de grens juist oprekken dus bijv 70.000 ga je nog meer verhoging krijgen.

Tweede is met 45k is kopen beperkt en jij zegt elke keer dat is prima haalbaar als je naar een andere regio verhuist...


Iemand zei hier iets van dat er teveel huurhuizen naar somaliers vluchtelingen gaan, waarom gebeurd dit? Zijn daar cijvers van?
Interessant he ?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 17:42:29 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197448633
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:40 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Je kan prima een 1000,- huis huren, en er zijn ook scheefhuurders met fors hogere inkomsten, ze moeten de grens juist oprekken dus bijv 70.000 ga je nog meer verhoging krijgen.

Tweede is met 45k is kopen beperkt en jij zegt elke keer dat is prima haalbaar als je naar een andere regio verhuist...
Pardon? Wat zeg ik "elke keer"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197448668
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:24 schreef Andromache het volgende:
Als er een stad ter grootte van Rotterdam bij gebouwd moet worden, zul je het in Flevoland moeten zoeken. Lelystad en Emmeloord kunnen nog een heel stuk uitbreiden, maar daar red je het niet mee ben ik bang. Daar gaat straks wel de Lelylijn langs.
Ja nieuwe steden bouwen doen ze niet? Ja Blauwestad ergens boven in wat mislukt was?
Interessant he ?
pi_197448718
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Pardon? Wat zeg ik "elke keer"?
Je had vaak zat gezegd dat een koophuis proma te betalen is voor modaal kwetsie van uitgaves aanpassen...

Het is gewoon een feit de prijzen zijn veels te hoog, gek genoeg zijn de hyp lasten soms zelfs lager dan een vrije sector huurhuis.
Anderzijds bij koop komt onderhoud erbij, ja er zijn mensen zoals dat huis in Heerlen nooit onderhoud geven en weg laten rotten... dan ben je voordelig uit...
Interessant he ?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 17:50:18 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197448792
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:46 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Je had vaak zat gezegd dat een koophuis proma te betalen is voor modaal kwetsie van uitgaves aanpassen...

Het is gewoon een feit de prijzen zijn veels te hoog, gek genoeg zijn de hyp lasten soms zelfs lager dan een vrije sector huurhuis.
Anderzijds bij koop komt onderhoud erbij, ja er zijn mensen zoals dat huis in Heerlen nooit onderhoud geven en weg laten rotten... dan ben je voordelig uit...
Okay, je eigen posts zijn vaak al een combinatie van fantasie en totale bullshit gebaseerd op een compleet gebrek aan kennis, maar nu zit je mij ook nog posts cq uitspraken in de mond te leggen die ik helemaal niet gedaan heb.

Echt, wat een achterlijk gelul is dit weer, droeftoeter :r
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197448981
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Okay, je eigen posts zijn vaak al een combinatie van fantasie en totale bullshit gebaseerd op een compleet gebrek aan kennis, maar nu zit je mij ook nog posts cq uitspraken in de mond te leggen die ik helemaal niet gedaan heb.

Echt, wat een achterlijk gelul is dit weer, droeftoeter :r
Gebrek aan kennis, zegt er 1 wat.
Verschil is dat het jou gene reet boeit dat er een gigantisch woonprobleem is, en je wilt geen cent inleveren... een huis om erin te wonen en geen beleggers object... dankzij dit soort constructies hebben we deze ellende bedankt he ? Jij hebt totaal geen mensen kennis, en bullshit dat zie ik ook in jouw reacties wat een rechts persoon zeg...
Interessant he ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')