abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197324163

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
  † In Memoriam † zondag 10 januari 2021 @ 14:09:19 #2
425473 Straatverlichting
pi_197324176
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:05 schreef Predator40 het volgende:

[..]

ook ongemakkelijk hoor voor die zielige kindjes :D
Ach.. niet zeuren toch? O-)
* Contra principia negantem disputari non potest *
* Men kan niet redeneren met iemand die beginselen ontkent*
  zondag 10 januari 2021 @ 14:09:32 #3
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197324179
twitter
pi_197324180
die topictitel is wel weer epic, hulde :D
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197324181
Ik begrijp überhaupt niet wat de obsessie is met de bil-thermometer? Zoekt men gewoon een stok om een hond te slaan? Als kinderen ge-temperatuurd (?) gaan worden op school is dat natuurlijk met een oor thermometer of zo’n oppervlakte ding (wat op veel werkvloeren al gebeurt). Totaal niet ongemakkelijk of traumatiserend, maar het nee roepen is belangrijker blijkbaar.
pi_197324220
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:09 schreef cemeteryslut het volgende:
Ik begrijp überhaupt niet wat de obsessie is met de bil-thermometer? Zoekt men gewoon een stok om een hond te slaan? Als kinderen ge-temperatuurd (?) gaan worden op school is dat natuurlijk met een oor thermometer of zo’n oppervlakte ding (wat op veel werkvloeren al gebeurt). Totaal niet ongemakkelijk of traumatiserend, maar het nee roepen is belangrijker blijkbaar.
steun
De thermometer in de billen werd vergeleken met wekelijks een coronatest op school. Daar kwam de discussie over de thermometer tussen de billen vandaan.

Ik ben het met je eens dat het ongemak van een oorthermometer of zo'n infrarood ding op je voorhoofd beperkt is, maar zoals ik zei. Wekelijks testen op school werd heel specifiek vergeleken met een thermometer tussen je billen.
pi_197324238
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:29 schreef capricia het volgende:
Ja. Inmiddels drie keer geweest.

Serieus: jij denkt dat ouders er geen bezwaar tegen hebben dat hun basisschoolkinderen iedere week via een wattenstaafje bij de poort getest gaan worden?
Ik vraag me dat serieus af.
Nou, ik ben ook wel benieuwd hoe men dat voor zich ziet. Mijn kinderen zijn bijzonder makkelijk met van alles en nog wat. De sluiting van de scholen komen we fluitend samen door. Maar elke week testen? Dat willen de kinderen absoluut niet. Incidenteel vaccineren vind ik net iets anders dan m'n kind elk week tegen z'n zin een intrusieve test laten ondergaan. M'n kinderen zijn weliswaar te jong om formeel toestemming aan te moeten vragen, maar ze zijn voor mij als ouder te oud om de zeggenschap die ze over hun eigen lichaam hebben te negeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197324299
Als we toch de verspreiding willen tegengaan zou ik liever hebben dat ze de sport trainingen voor kinderen stilleggen ipv de scholen nu.
pi_197324308
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, ik ben ook wel benieuwd hoe men dat voor zich ziet. Mijn kinderen zijn bijzonder makkelijk met van alles en nog wat. De sluiting van de scholen komen we fluitend samen door. Maar elke week testen? Dat willen de kinderen absoluut niet. Incidenteel vaccineren vind ik net iets anders dan m'n kind elk week tegen z'n zin een intrusieve test laten ondergaan. M'n kinderen zijn weliswaar te jong om formeel toestemming aan te moeten vragen, maar ze zijn voor mij als ouder te oud om de zeggenschap die ze over hun eigen lichaam hebben te negeren.
Ach kinderen willen ook iedere dag een patat eten. Daar geef je toch ook niet aan toe
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_197324330
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:16 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ach kinderen willen ook iedere dag een patat eten. Daar geef je toch ook niet aan toe
Dat betekent niet dat ze tot hun twaalfde niks over hun eigen leven te zeggen hebben.
pi_197324332
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Als we toch de verspreiding willen tegengaan zou ik liever hebben dat ze de sport trainingen voor kinderen stilleggen ipv de scholen nu.
Ik denk dat dat totaal niet in verhouding met elkaar staat. Waarschijnlijk staan de kinderen op die trainingen sowieso al in contact met elkaar door middel van naar school tegaan. Lijkt me een symbolische maatregel.
pi_197324336
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:06 schreef Jor_Dii het volgende:
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)

🟢2.561 (-13)

🟢Clinic: 1.850 (-24)
🔴ICU: 711 (11)

New:
🔴Clinic: 187
🔴ICU: 25

In 🇩🇪: 7

Toch weer een toename op de IC -O-
Deze was bijna verloren geraakt. Er liggen nog steeds best veel mensen op de verpleegafdelingen, dus ik kan me best voorstellen dat de IC-opnames beetje grillig zijn komende periode.

Wel fijn te zien dat er weer een afname op de verpleegafdeling is.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 14:18:47 #13
236264 crew  capricia
pi_197324345
quote:

[..]

Dit.
Respect en zeggenschap leren aan je kind over hun eigen lichaam doe je als ouder door zelf ook dat respect te tonen. Mijn kind is onmondig voor de wet, dus ben ik haar stem. Ook kinderen hebben recht op lichamelijke integriteit.

Of dat nu om een thermometer tussen je billen of een wekelijkse wattenstaafje gaat.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197324359
Wel grappig om weer die berichten te zien dat het 'te vol' is in de natuurgebieden :')
pi_197324373
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat ze tot hun twaalfde niks over hun eigen leven te zeggen hebben.
Af en toe een corona test betekent dan ook niet dat ze niets meer over hun leven te zeggen hebben :') ze krijgen hun leven juist terug
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_197324374
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:18 schreef opreis het volgende:

[..]

Ik denk dat dat totaal niet in verhouding met elkaar staat. Waarschijnlijk staan de kinderen op die trainingen sowieso al in contact met elkaar door middel van naar school tegaan. Lijkt me een symbolische maatregel.
Andersom is het ook zo natuurlijk maar sporten mag nu wel.
Daarnaast komen ze wel in contact met kinderen van andere scholen via de sport.
pi_197324385
Nieuwe mutatie in Japan.

https://www.telegraaf.nl/(...)-van-coronavirus-aan

Waar wij met zijn allen Kut roepen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197324412
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:09 schreef cemeteryslut het volgende:

Gaat natuurlijk om het resultaat. Prettig om als kind de toegang tot de school te worden geweigerd omdat je temperatuur te hoog is.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 10 januari 2021 @ 14:23:11 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197324425
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:20 schreef halfway het volgende:
Nieuwe mutatie in Japan.

Zou het in het algemeen geen evolutie gewoon zijn van het virus? Elke keer als het virus iemand nieuw besmet muteert het een klein beetje. De besmettelijker varianten worden dan dominanter over tijd.
pi_197324440
quote:
Nieuwe mutatie in Japan.

"Ze werden positief getest tijdens hun quarantaine op de luchthaven."

en zo hou je dus die varianten ook onder controle en niet dat ze volop kunnen verspreiden in je land.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197324454
quote:

[..]

Het is maar net hoe je er als ouder in staat. Ik zou ze liever elke week die test laten afnemen (al dan niet tegen hun zin) dan dat ze de rest van dit semester thuis les zouden moeten krijgen.
Niet alle dingen in het leven zijn leuk.
pi_197324455
Ik gok op 6.850 vandaag, onder de 7.000 _O_
- verwijderd door admin -
pi_197324457
quote:
Nieuwe mutatie in Japan.

Ik doe mee met 'kut' roepen. Overmorgen waarschijnlijk weer bericht: Vaccins werken ook tegen nieuwe variant uit Japan.
pi_197324465
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit.
Respect en zeggenschap leren aan je kind over hun eigen lichaam doe je als ouder door zelf ook dat respect te tonen. Mijn kind is onmondig voor de wet, dus ben ik haar stem. Ook kinderen hebben recht op lichamelijke integriteit.

Of dat nu om een thermometer tussen je billen of een wekelijkse wattenstaafje gaat.
Ik weet niet wat de plannen op dit moment zijn. Als er wekelijks getest gaat worden, dan zal ik mijn kinderen gewoon naar school laten gaan en hoe vervelend zo'n test is in perspectief plaatsen. Ik heb de test inmiddels zelf meermalen ondergaan en ze weten wat ik ervan vond. (Makkie. Maar ja, mama is een bikkel, denken ze.)

Maar als ze écht niet willen, dring ik niet aan. Dat betekent niet dat ik dat eenvoudig vind. Als ouder schipper je wel vaker tussen dat wat je denkt dat in het belang is van je kind en de gevoelens van je kind. Mijn dochter heb ik van zwemles gehaald omdat die op een bepaald moment alleen nog maar blinde paniek voelde als ik haar achterliet. Het is een proces van maanden geweest om te besluiten te stoppen. Nu weet ik dat ik er goed aan heb gedaan, maar dat had ook anders uit kunnen pakken.

Hoe dan ook, dat je kind zeggenschap krijgt over het eigen leven is een gradueel proces. Geen enkel kind is met 12 of 18 ineens handelingsbekwaam. En los van de zeggenschapskwestie is er ook zoiets als het willen reduceren van hoeveelheid leed. Zelfs bij mijn huisdieren vraag ik me af of de ellende van een intrusieve test of behandeling wel opweegt tegen mogelijke voordelen.
pi_197324476
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:19 schreef MoreDakka het volgende:
Wel grappig om weer die berichten te zien dat het 'te vol' is in de natuurgebieden :')
Ontzettend sneu al die berichten nog na maanden corona. Het zou juist gestimuleerd moeten worden dat we naar buiten gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')