abonnement Unibet Coolblue
pi_197264465

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Door corona een stabilisatie ten opzicht van 2019. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller uitkwam op 424 miljoen euro (2018: 329 miljoen euro).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-01-2021 12:43:28 ]
pi_197266652
Vennecoolstraat Rotterdam
https://investeren.sameni(...)m-vennecoolstraat-37


Vergunning kamerverhuur:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-180808.pdf

[ Bericht 33% gewijzigd door KrekelJapie op 07-01-2021 14:47:39 ]
pi_197266751
quote:
Pak deze wel mee voor een wat groter bedrag en laat die van Yliass mooi schieten
pi_197266802
quote:
Die meneer is behoorlijk aan het herfinancieren. Is bekend waar de lopende financiering was ?
pi_197267160
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je hebt ooit eens een stukje van professor van Teeffelen gepost; waarin werd gesproken over de risico's van dit soort transformatieprojecten. Weet je nog waar dat stukje te vinden is?
Sorry, maar dat kan ik me niet echt herinneren.
pi_197267232
quote:
Leuk die plattegrond aan het eind van de video. Echt een perfecte woning om een studentenhuis van te bouwen. Alleen jammer voor de bewoners dat er waarschijnlijk geen gezamenlijke plek is om bijv. te eten. Dat moet dan maar bij iemand op de kamer. :P
gr gr
pi_197267279
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 21:16 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Klein meegenomen.
-project in NL
-andere / voor mij nieuwe, leningnemer
-er is zo'n 25 procent van mijn cre portefeuille afgelost in december
-had nog kortingscode van Saksen dus bruto is netto.
Hoe werkt dat precies met die kortingcodes?
Volgens mij heb ik er nog nooit één gehad.
Ik doe niet veel bij CRE, maar toch ...
pi_197267332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:55 schreef TisIk het volgende:

[..]

Sorry, maar dat kan ik me niet echt herinneren.
Staat het misschien hier tussen?

https://www.hu.nl/onderzoek/publicaties#/+Teeffelen/

[ Bericht 5% gewijzigd door Horsemen op 07-01-2021 15:14:04 ]
pi_197267333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:01 schreef TisIk het volgende:

[..]

Hoe werkt dat precies met die kortingcodes?
Volgens mij heb ik er nog nooit één gehad.
Ik doe niet veel bij CRE, maar toch ...
Een kortingscode wordt incidenteel aan investeerders verzonden. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van het laatste deelnamebedrag in een project of vervroegde aflossing als tegemoetkoming voor een passende herbelegging.

Hierbij nog een duitse actie met korting voor crowd real estate:
https://www.crowdinvest-i(...)tate-bonus-aktionen/

[ Bericht 14% gewijzigd door KrekelJapie op 07-01-2021 15:08:43 ]
  donderdag 7 januari 2021 @ 15:15:13 #10
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_197267573
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:55 schreef TisIk het volgende:

[..]

Sorry, maar dat kan ik me niet echt herinneren.
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat het misschien hier tussen?

https://www.hu.nl/onderzoek/publicaties#/+Teeffelen/
Of bedoel je deze post van Horsemen?
pi_197267815
Link assurantien collin.

8 investeerders leggen 1e 89% in!


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197267891
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Een kortingscode wordt incidenteel aan investeerders verzonden. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van het laatste deelnamebedrag in een project of vervroegde aflossing als tegemoetkoming voor een passende herbelegging.

Hierbij nog een duitse actie met korting voor crowd real estate:
https://www.crowdinvest-i(...)tate-bonus-aktionen/
Bedankt.
pi_197267920
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:23 schreef Jaco078 het volgende:
Link assurantien collin.

8 investeerders leggen 1e 89% in!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijzonder. Bij mij staat hij pas op 6 investeerders en 38%
Misschien een foutje en inmiddels ingetrokken?
pi_197268156
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bijzonder. Bij mij staat hij pas op 6 investeerders en 38%
Misschien een foutje en inmiddels ingetrokken?
Bij afronding van de financiering wel.
pi_197268215
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bijzonder. Bij mij staat hij pas op 6 investeerders en 38%
Misschien een foutje en inmiddels ingetrokken?
Komt door deze
quote:
investeerder-220764 heeft ¤ 200.000 geïnvesteerd.
07-01-2021 om 9:55
pi_197268409
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Komt door deze
[..]

Die heeft er idd vertrouwen in. Zo sterk project vind ik dit eigenlijk niet, of zie ik wat over het hoofd.
pi_197268419
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Komt door deze
[..]

Nu staat hij bij mij ook op 89% en nu 18 investeerders. Ik zit hier overigens niet bij en dat blijft zo.
pi_197269515
Vooruitblik Collin op 2021
quote:
Collin kijkt als grootste crowdfinance platform van Nederland terug op een bijzonder 2020 en met positieve vooruitzichten naar 2021.

Vooruitblik op 2021 en verder
Ik begin dit jaarbericht even alsof we al in januari 2022 zijn aanbeland:
Wij kijken terug op een mooi 2021. De corona ellende konden we medio dit jaar eindelijk achter ons laten. De gevolgen van de pandemie waren in 2020 vooral nog van medische aard; de economische consequenties waren dit jaar goed zichtbaar. Nu de steun vanuit de overheid (via subsidies en financiering door de belastingdienst) en uitstel van aflossing (door de banken en financiers zoals Collin) eindigde viel voor de nodige MKB ondernemers helaas het doek. De rendement ontwikkeling voor onze investeerders was overigens gelukkig heel betrekkelijk. Dit dankzij een verstandig financieringsbeleid in het verleden met de nodige zekerheidsstellingen en een kwalitatief kredietbeheer. Ook de besluitvorming door met ondersteuning van de betrokken investeerders uitstel van aflossing te verlenen aan ondernemingen met toekomstperspectief heeft hieraan bijgedragen.

Collin kende verder een omvangrijke groei van haar bedrijfsactiviteiten. Zowel de bestaande producten Collin Direct, het normale Collin maatwerk product, onze succesvolle Collin vastgoed propositie, als ook de nieuwe Collin lijn gericht op het midden en de bovenkant van de MKB markt droegen hieraan bij. De gemiddelde leningomvang nam, mede door de mogelijkheden van de Europese wetgeving te benutten, verder toe. Dankzij veel innovatie, zowel op IT als marketing gebied, nam de klantwaardering van investeerders verder toe en was er sprake van een grote aanwas van nieuwe investeerders. Daarnaast sloten meerdere institutionele beleggers zich aan bij de crowd die nog altijd de kern vormt van onze brandstof. Collin zelf is inmiddels na forse investeringen in de startjaren al drie jaar een platform dat zwarte cijfers schrijft. De stabiele goede rentabiliteit draagt bij aan het verantwoord kunnen dragen van verdere investeringen in kwaliteit en groei van ons bedrijf. Collin kijkt met veel vertrouwen uit naar 2022.

Tot zover onze verwachting voor het jaar 2021 dat net van start is gegaan; weergegeven middels een vooruitziende terugblik.

Terugblik op 2020
2020 begon zoals menig ander jaar. Vanwege een goed draaiende Nederlandse economie waren de verwachtingen voor het jaar 2020 bij Collin dan ook hoog. Begin 2020 kwamen daar echter de eerste verontrustende berichten vanuit China over een besmettelijk virus. Eind februari kwam het virus een stuk dichterbij. Een groot deel van de Nederlandse samenleving ging even later op slot om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Ook bij Collin zijn we na de aankondiging van de maatregelen grotendeels vanuit huis gaan werken. De maatregelen die volgden op de ernstige situatie waren en zijn voor veel bedrijven impactvol. Om die reden heeft Collin na de aankondiging van de eerste coronamaatregelen direct contact opgenomen met onze leningnemers. Na een stemronde onder alle investeerders werd besloten tot een algemene opschorting van betalingen voor 3 tot 6 maanden voor getroffen ondernemers. In het vervolg van 2020 is er steeds meer toegewerkt naar een individuele maatwerk oplossing voor betalingsproblemen van ondernemers in de sectoren die door de coronamaatregelen extra geraakt werden. Collin zelf heeft vanuit het perspectief van rentabiliteit relatief weinig last van de COVID-19 effecten. Hierbij speelt dat juist in deze tijden het verdienmodel van Collin de continuïteit helpt. Immers, onze inkomsten verkrijgen wij overwegend gedurende de looptijd van de leningen. Deels beheervergoedingen (vanuit investeerders), deels administratievergoedingen (vanuit ondernemers). Wij hebben dan ook geen gebruik hoeven maken van overheidssteun. Ook de impact op het netto rendement van onze investeerders is relatief beperkt gebleken. Het jaar sloten wij af met een gemiddeld netto rendement van 3,31%. Dit is gemeten over onze totale portefeuille en na verrekening van kosten, defaults en voorzieningen. Voor individuele investeerders wijkt dit af; in uw ‘Mijn Collin’ wordt uw persoonlijke situatie weergegeven.

Begin van afgelopen jaar werd de leningportefeuille van Knab Crowdfunding geïntegreerd in de Collin portefeuille. Hiermee nam onze portefeuille met ruim 25 miljoen euro toe en groeide ons investeerdersbestand aanzienlijk. Knab blijft zowel op het terrein van investeerders als geldleners een gewaardeerde zakenpartner van Collin.

Halverwege 2020 werd gelijk met het vertrek van Jan-Willem Onink als commercieel directeur een nieuw jong management team benoemd bestaande uit onze inmiddels ‘oud gedienden’ Ferdy van de Plas, Bram ter Huurne en Roel van de Plas. Ondergetekende vormt samen met CFO Bas Denissen de directie en zijn de enige aandeelhouders van Collin. Verder versterkten wij ons team medewerkers met nieuwe Crowdfund Coaches en diverse stafleden op het terrein van IT, marketing/communicatie, servicedesk en juridische aangelegenheden.

Naast de vele noodzakelijke aanpassingen zijn ontwikkelingen doorgevoerd om de gebruikservaring van zowel de investeerder als ondernemer met een financieringsbehoefte verder te verbeteren. Als leidraad is de enquête die eind 2019 onder investeerders van Collin gehouden is gebruikt. Door de hoge respons van 18% is een betrouwbaar beeld gecreëerd over waar investeerders behoefte aan hebben en waar zij graag verbetering zien. In het derde kwartaal van 2020 is het maximale leenbedrag van Collin Direct verhoogd naar ¤ 250.000,-. Vooruitlopend op de aankomende Europese regelgeving is de bedenktermijn voor investeringskansen teruggebracht naar 4 dagen waardoor investeringen eerder rentedragend worden en de geldlener eerder over de middelen kan beschikken.

Onze lening portefeuille kende dit jaar een groei naar 250 miljoen euro per begin december. Collin is daarmee het eerste Nederlandse platform dat deze mijlpaal heeft bereikt. En na een topmaand december eindigden wij op een totaal van zo’n 256 miljoen euro; dit dankzij 215 nieuwe leningen dit jaar voor totaal 50 miljoen euro. Dit is gelijk aan 2019 wat ons voor een corona jaar zeer tevreden stelt. Volumes zijn relevant in onze tak van sport, maar wij blijven kwaliteit op nummer 1 stellen. Al onze inspanningen zijn gericht op de (middel)lange termijn en kwalitatieve groei. Dit vormt een mooie basis voor de toekomt. Investeerdersvertrouwen is de basis voor ons succes; wij bedanken onze investeerders hierbij dan ook graag voor dit vertrouwen in Collin
pi_197269941
Bemiddelingsbureau financiële
https://www.kapitaalopmaa(...)ourself-B-V-#project
2e hypotheek woonhuis
pi_197271754
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:23 schreef Jaco078 het volgende:
Link assurantien collin.

8 investeerders leggen 1e 89% in!


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project is verdwenen van de site
  donderdag 7 januari 2021 @ 18:41:31 #22
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197271793
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 18:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Project is verdwenen van de site
Beetje vreemd.

En wat zegt collin?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 7 januari 2021 @ 18:47:38 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197271894
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:36 schreef quepos het volgende:

[..]

Pak deze wel mee voor een wat groter bedrag en laat die van Yliass mooi schieten
Gongyau al 3 eerder projecten bij SIG. Hoe zijn de ervaringen?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 7 januari 2021 @ 18:49:43 #24
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197271913
Denk over om uit te breiden naar een volgend platform.
> spreiden, spreiden, spreiden.

Wat zijn jullie bevindingen met New Funding?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197272052
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 18:47 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Gongyau al 3 eerder projecten bij SIG. Hoe zijn de ervaringen?
Standaard procedure bij een investeringsbank/hypotheekbank is geen nieuwe leningen te verstrekken bij enige achterstand. Je kunt dus gewoon vanuit gaan dat die 3 eerdere projecten maandelijks op tijd worden betaald. Ik vind het overigens ook een leuk project. Spreiding over 4 huurders met vergunning. Hoge WOZ van 169K en schijf 1A tot ¤101K. Neem ik zeker mee.
pi_197272101
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 18:49 schreef Zeghomaar het volgende:
Denk over om uit te breiden naar een volgend platform.
> spreiden, spreiden, spreiden.

Wat zijn jullie bevindingen met New Funding?
Daar is maar heel incidenteel een project. Tot nu toe doen ze wel wat ze beloven. Maandelijkse rente staat ook altijd netjes de 1e van de maand in het Wallet
  donderdag 7 januari 2021 @ 19:03:15 #27
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197272104
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 18:58 schreef 7dave het volgende:

[..]

Standaard procedure bij een investeringsbank/hypotheekbank is geen nieuwe leningen te verstrekken bij enige achterstand. Je kunt dus gewoon vanuit gaan dat die 3 eerdere projecten maandelijks op tijd worden betaald. Ik vind het overigens ook een leuk project. Spreiding over 4 huurders met vergunning. Hoge WOZ van 169K en schijf 1A tot ¤101K. Neem ik zeker mee.
Dank je, doe ik ook (klein) mee.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197272139
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 18:47 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Gongyau al 3 eerder projecten bij SIG. Hoe zijn de ervaringen?
Ik zit in alle drie.
Eén loopt nog niet, de andere twee ongeveer een half jaar.
Nog geen problemen ervaren.
  donderdag 7 januari 2021 @ 19:05:42 #29
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197272150
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 19:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Daar is maar heel incidenteel een project. Tot nu toe doen ze wel wat ze beloven. Maandelijkse rente staat ook altijd netjes de 1e van de maand in het Wallet
Dank Japie, Dus het mee doen waard.
Ga daar ook (klein) mee doen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 7 januari 2021 @ 19:08:17 #30
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197272195
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 19:05 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik zit in alle drie.
Eén loopt nog niet, de andere twee ongeveer een half jaar.
Nog geen problemen ervaren.
Was de crowdfunding overal zo actief als dit forum! Ja, dan blazen we de wereld op.
Dat willen we nu ook weer niet.
Bedankt voor de snelle reactie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197273781
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 19:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Tot nu toe doen ze wel wat ze beloven.
Je zat zeker niet in het project 196 (Doetichem) wat na 10 van de 24 maanden is afgelost en waarbij niet de volledige boeterente (6 ipv 14 maanden) is betaald zonder verdere communicatie? Ik was blijkbaar (volgens de persoon die ik heb gesproken, ze belden netjes terug vanwege m'n vragen daarover) de enige die over de ontbrekende boeterente viel.

Verder geen problemen, maandelijkse storting in de wallet is altijd netjes op tijd, ook opnemen uit wallet verloopt vlot.
pi_197274071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 20:17 schreef tnhb het volgende:

[..]

Je zat zeker niet in het project 196 (Doetichem)
Nee zat ik niet in. Ik heb geen projecten bij Newfunding die vervroegd zijn afgelost. Daar kan ik ook niets over zeggen.
pi_197276881
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 20:17 schreef tnhb het volgende:

[..]

Je zat zeker niet in het project 196 (Doetichem) wat na 10 van de 24 maanden is afgelost en waarbij niet de volledige boeterente (6 ipv 14 maanden) is betaald zonder verdere communicatie? Ik was blijkbaar (volgens de persoon die ik heb gesproken, ze belden netjes terug vanwege m'n vragen daarover) de enige die over de ontbrekende boeterente viel.

Verder geen problemen, maandelijkse storting in de wallet is altijd netjes op tijd, ook opnemen uit wallet verloopt vlot.
"Goh, je bent de enige die hier een probleem van maakt" is denk ik vaak ook een standaard reactie van de verschillende platforms. Ik zat ook niet in het Doetinchem project. Ik heb 5 projecten lopen bij NF, waaronder het Zaandam project, waarvan de eigenaar vorig jaar overleden is.
Hier werden de investeerders door het platform geïnformeerd dat de erfgenamen volgens de voorwaarden de mogelijkheid hebben om vervroegd af te lossen (is nog geen gebruik van gemaakt, betalingen lopen vlekkeloos door).
Kan me eerlijk gezegd niet exact meer herinneren of deze informatie pro actief was, of dat het was nadat hier besproken was dat de ondernemer overleden was (ik dacht pro actief).

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 08-01-2021 01:36:21 ]
pi_197276900
quote:
Ja, dat was het betoog dat ik me herinnerde. Misschien ziet hij het wat zwart maar het is wel zo dat 5% of 5,5% niet in verhouding staat tot het startrisico van zo'n project. Als zo'n omgebouwd pand eenmaal vol zit met goed betalende gefortuneerde bejaarden dan is het een ander verhaal.....dan kan het nét.
Pecunia non olet
pi_197277005
Ik ben zelf eerder vandaag ook even pro actief geweest, en heb een mailtje naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gestuurd, met de vraag of ik een espresso machine bij hem kon kopen. Ik kreeg binnen 10 minuten antwoord:
Dat kon. Als ik vooruit betaal dan besteld hij de machine voor mij, en heb ik mijn machine met 2 weken in huis. Hij zou een goede deal maken mbt onderhoud.

December 2018 de laatste betaling ontvangen in dit project. Buiten wat standaardmeldingen al een jaar geen relevante updates meer gehad van GvE. Rente wordt er ook niet betaald (4000 euro per jaar is voor de ondernemer blijkbaar al te veel).

Hoe kan een platform nou accepteren dat een bedrijf gewoon actief is, en al 2 jaar geen cent betaald!
GvE en recovery is nog steeds een slechte combinatie.
pi_197277860
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef ETphonehome het volgende:
Ik ben zelf eerder vandaag ook even pro actief geweest, en heb een mailtje naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gestuurd, met de vraag of ik een espresso machine bij hem kon kopen. Ik kreeg binnen 10 minuten antwoord:
Dat kon. Als ik vooruit betaal dan besteld hij de machine voor mij, en heb ik mijn machine met 2 weken in huis. Hij zou een goede deal maken mbt onderhoud.

December 2018 de laatste betaling ontvangen in dit project. Buiten wat standaardmeldingen al een jaar geen relevante updates meer gehad van GvE. Rente wordt er ook niet betaald (4000 euro per jaar is voor de ondernemer blijkbaar al te veel).

Hoe kan een platform nou accepteren dat een bedrijf gewoon actief is, en al 2 jaar geen cent betaald!
GvE en recovery is nog steeds een slechte combinatie.
Prachtig! GVE op hoogte brengen hierover.
pi_197279184
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef ETphonehome het volgende:
Ik ben zelf eerder vandaag ook even pro actief geweest, en heb een mailtje naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gestuurd, met de vraag of ik een espresso machine bij hem kon kopen. Ik kreeg binnen 10 minuten antwoord:
Dat kon. Als ik vooruit betaal dan besteld hij de machine voor mij, en heb ik mijn machine met 2 weken in huis. Hij zou een goede deal maken mbt onderhoud.

December 2018 de laatste betaling ontvangen in dit project. Buiten wat standaardmeldingen al een jaar geen relevante updates meer gehad van GvE. Rente wordt er ook niet betaald (4000 euro per jaar is voor de ondernemer blijkbaar al te veel).

Hoe kan een platform nou accepteren dat een bedrijf gewoon actief is, en al 2 jaar geen cent betaald!
GvE en recovery is nog steeds een slechte combinatie.
De rat. Ik zat er ook in met een bescheiden bedrag en had het eigenlijk al afgeschreven. Ik zal ook een mail sturen. Dan zetten we samen wat meer druk.
Pecunia non olet
pi_197279435
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

De rat. Ik zat er ook in met een bescheiden bedrag en had het eigenlijk al afgeschreven. Ik zal ook een mail sturen. Dan zetten we samen wat meer druk.
Ik had hem ook al afgeschreven (doe ik standaard als er 90 dagen geen betalingen meer binnenkomen). Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik dan maar stop met volgen wat er met de leningnemer (of de borg) gebeurd.
Ik heb vorig jaar ook gemaild naar de borg in het KoM project van de kapper/DJ uit Zoetermeer (de borg reageerde niet terug).
De palmen verhuurder van KoM heb ik ook al eens aangeschreven, die reageerde ook niet meer terug. Misschien binnenkort maar eens een prijsopgave voor een palmpje aanvragen.

Ik heb het antwoord van de leningnemer doorgestuurd naar GvE, met mijn vraag om een inhoudelijke reactie, en mijn verbazing uitgesproken dat ze het geeneens voor elkaar krijgen om leningnemer minimaal de rente te laten blijven betalen.

Ik heb de leningnemer ook weer geantwoord, en hem meegedeeld dat ik geen espresso machine ga bestellen, en dat ik not amused ben dat hij zijn investeerders zo aan het lijntje houdt.

(De mail aan NLinvesteert mbt Wit mobiliteit zit half af in mijn drafts, die gaat er een van de komende dagen uit).
pi_197279845
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:23 schreef Jaco078 het volgende:
Link assurantien collin.

8 investeerders leggen 1e 89% in!


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij is vol door 19 investeerders. 28.950 euro gemiddeld per investeerder. Mooi gemiddelde
  vrijdag 8 januari 2021 @ 06:49:09 #40
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197280039
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 05:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hij is vol door 19 investeerders. 28.950 euro gemiddeld per investeerder. Mooi gemiddelde
Zie daar investeringen met zeer grote bedragen. Dat moeten wel bekenden van de ondernemer zijn.

Dan komt bij mij de vraag waarom via crowdfunding?

Dat had onderling zeker goedkoper opgelost kunnen worden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197281428
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 06:49 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zie daar investeringen met zeer grote bedragen. Dat moeten wel bekenden van de ondernemer zijn.

Dan komt bij mij de vraag waarom via crowdfunding?

Dat had onderling zeker goedkoper opgelost kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat hier ook andere afspraken gemaakt worden mbt vergoedingen. Collin regelt de administratie, ondernemer heeft zelf investeerders geregeld. Voor Collin is dat een makkelijk tussendoortje. Geen reclame voor nodig, weinig transacties en voor de statistieken telt ie wel mooi mee.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:51:40 #42
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_197281477
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:57 schreef Jaco078 het volgende:
Prachtig! GVE op hoogte brengen hierover.
Dat helpt bij GVE meestal niet veel. Ik erger me ook over een project uit 2014:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft een zeer goedlopende B&B die op Booking.com door velen lovend beoordeeld wordt. Maar het lukt ze niet om daar ook maar 1 cent weg te trekken..... Het pand staat al jaren te koop zeggen ze, en is belast met 100% hypotheek. Maar als je gaat zoeken dan vind je dat pand nergens aangeboden....
pi_197281585
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Vooruitblik Collin op 2021
[..]

Grappig geschreven van Collin.
Goed dat ze goede aandacht voor de zekerheden hebben. Dat lijkt mij in een lastige periode inderdaad het allerbelangrijktste.
pi_197282459
Cosmetische kliniek
https://www.collincrowdfund.nl/van-dijk-kliniek/
2e hypotheek woonhuis + negatieve verklaring verhuurd appartement

Waarde onderpand sept 2018: https://www.govaert.nl/ma(...)d-20180925123620215/

[ Bericht 30% gewijzigd door KrekelJapie op 08-01-2021 11:20:24 ]
pi_197282748
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Begin van afgelopen jaar werd de leningportefeuille van Knab Crowdfunding geïntegreerd in de Collin portefeuille. Hiermee nam onze portefeuille met ruim 25 miljoen euro toe en groeide ons investeerdersbestand aanzienlijk. Knab blijft zowel op het terrein van investeerders als geldleners een gewaardeerde zakenpartner van Collin.
Misschien goed om hier even op in te halen dat ze naar mijn ervaring wat aan het aan het knoeien zijn met de beheervergoedingen voor ex-Knab investeerders. Die krijgen conform afspraak standaard 20% korting op de beheerkosten bij alle investeringen, echter als je door meer investeringen in een nieuwe loyalty schaal komt wordt deze blijkbaar zomaar overgezet naar de standaard loyalty kortingen en weet ineens niemand meer waar je het over hebt als je aangeeft dat er nu iets mis gaat. Dit heeft vooral effect op de Direct investeringen, investeerders met de Knab kortingsregeling krijgen in dat geval namelijk ook korting op de beheerkosten, maar die wordt nu bij een nieuw loyalty level wegens meer investeringen ineens afgenomen en bij klachten wordt er niet gereageerd anders dan met een standaard verhaaltje dat de loyalty regeling niet van toepassing is.

Even voor alle duidelijkheid voordat iemand zegt dat de loyalty regeling niet van toepassing is op Direct investeringen, dat klopt voor de standaard loyalty kortingen maar ik heb een jaar geleden expliciet gevraagd hoe die Knab korting werkte en toen is mij aangegeven dat die voor alle (dus ook Direct) nieuwe projecten van toepassing was en is ook op die manier steeds toepast tot ergens eind 2020. Iedereen die dus (volledig of voor een deel) een ex-Knab portefuille heeft adviseer ik eens naar de beheersvergoedingen te kijken van afgelopen jaar en dan met name naar de Direct projecten na de overname. Ik hoor graag hoe het bij jullie is verwerkt...
pi_197282973
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 11:29 schreef tnhb het volgende:
toen is mij aangegeven dat die voor alle (dus ook Direct) nieuwe projecten van toepassing was
Mondeling aangegeven zeker?
pi_197283352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:51 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Dat helpt bij GVE meestal niet veel. Ik erger me ook over een project uit 2014:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft een zeer goedlopende B&B die op Booking.com door velen lovend beoordeeld wordt. Maar het lukt ze niet om daar ook maar 1 cent weg te trekken..... Het pand staat al jaren te koop zeggen ze, en is belast met 100% hypotheek. Maar als je gaat zoeken dan vind je dat pand nergens aangeboden....
Ik ontving (eerlijk gezegd zoals verwacht) een reactie met dezelfde insteek over onze espresso meneer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu kan ik wel weer met Edwin Adams gaan mailen of bellen, maar het enige wat dat toevoegt is de mededeling dat hij vind dat mijn portefeuille prima rendeert.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 12:23:24 #48
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197283620
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 19:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Daar is maar heel incidenteel een project. Tot nu toe doen ze wel wat ze beloven. Maandelijkse rente staat ook altijd netjes de 1e van de maand in het Wallet
Heb klein geinvesterd bij New Funding.
Zie niet het aantal investeerders, wel het geinveseerde bedrag. Of kijk ik verkeerd?

Bij SIG is beide zichtbaar.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197283769
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:43 schreef zeeland6 het volgende:
Daar is Ilyas weer bij SIG. Heeft iemand de tel bijgehouden ?

https://investeren.sameni(...)erdam-plein-1953-151
Staat nu open.
Schijf 2 is al met 12k overschreven.
Het totale project al voor 45% vol in 5 minuten.
pi_197284055
quote:
Wij zijn van mening dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld in eigendom heeft. Mede vanwege het in privé meetekenen is dit voor SamenInGeld passend. Aanvrager is privé persoon.
Met dit bijna standaard zinnetje ga ik ook afvragen in welke mate dit zo is. Bij ilyas zijn het ondertussen al aardig wat pandjes die (in eerste instantie) gefund worden via SIG met volgens mij steeds 100% ltv

Eens is die overwaarde ook weg en als deze er wel is (of andere middelen) dan zou het allemaal toch veel goedkoper gefinancieerd kunnen worden bij een bank (iig instantie die vastgoedleningen doet)?

Van wat wij weten is het al een redelijk portfolio en er zouden dus nog significante middelen zijn (ook significant voor meerdere panden?) Dat wordt ondertussen toch ook interessant voor zo'n investeringsmaatschappij?
pi_197284158
SIG Mathenes 46C2 maandelijkse betaling bijgeschreven dus geen aflos,
pi_197284280
Net een aanzienlijke nabetaling van Fundingcircle ontvangen, alleen is het nog even raden om welk(e) project(en) het gaat.
pi_197284286
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef ETphonehome het volgende:
Ik ben zelf eerder vandaag ook even pro actief geweest, en heb een mailtje naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gestuurd, met de vraag of ik een espresso machine bij hem kon kopen. Ik kreeg binnen 10 minuten antwoord:
Dat kon. Als ik vooruit betaal dan besteld hij de machine voor mij, en heb ik mijn machine met 2 weken in huis. Hij zou een goede deal maken mbt onderhoud.

December 2018 de laatste betaling ontvangen in dit project. Buiten wat standaardmeldingen al een jaar geen relevante updates meer gehad van GvE. Rente wordt er ook niet betaald (4000 euro per jaar is voor de ondernemer blijkbaar al te veel).

Hoe kan een platform nou accepteren dat een bedrijf gewoon actief is, en al 2 jaar geen cent betaald!
GvE en recovery is nog steeds een slechte combinatie.
Goede actie! ^O^
Misschien in dit geval ook de naam GeldVoorElkaar gebruiken i.p.v. GVE.
Dan is het ook voor iedereen die toevallig op deze website belandt en niet weet wat GVE betekent, duidelijk dat GeldVoorElkaar slecht voor zijn investeerders opkomt.
pi_197284351
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:56 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Met dit bijna standaard zinnetje ga ik ook afvragen in welke mate dit zo is. Bij ilyas zijn het ondertussen al aardig wat pandjes die (in eerste instantie) gefund worden via SIG met volgens mij steeds 100% ltv

Eens is die overwaarde ook weg en als deze er wel is (of andere middelen) dan zou het allemaal toch veel goedkoper gefinancieerd kunnen worden bij een bank (iig instantie die vastgoedleningen doet)?

Van wat wij weten is het al een redelijk portfolio en er zouden dus nog significante middelen zijn (ook significant voor meerdere panden?) Dat wordt ondertussen toch ook interessant voor zo'n investeringsmaatschappij?
Vastgoed financiers bekijken risico per pand niet zo zeer naar een gehele portfolio. Ook eigen inkomen is niet (heel) belangrijk. Pand waarde en afhankelijk van lokatie/huurstroom (en de laatste waarde moet hoger zijn dan de maandlasten van de uit te geven lening), daarna wordt dan 70% of 80% (RNHB/Domivest) van waarde in verhuurde staat gefinancierd. Zijn enkele partijen welke 90% doen zoals Dynamiccredit maar alleen tot 4 panden. Crowdfunding kan 100% doen omdat het “risico gedeeld” wordt over 150-200 investeerders. In principe heeft iemand als hij een 5 jaar lening afsluit bij SIG - 5 jaar de tijd om aan 10% tot 30% van pand in contanten te komen + oversluitkosten/boete en dan herfinancieren naar andere partij. Een 200K pand kost in theorie dus 20-60K herfinanciering maar. Vaak wordt dan eerst gewacht tot de waarde hoger ligt 2-3-4 jaar later met inflatie/marktwerking en woningnood ligt dat pand i.p.v 200K op 240K x 80% = 192K nu is “in theorie” het pand tegen hele lage lasten te herfinancieren.

[ Bericht 0% gewijzigd door 7dave op 08-01-2021 13:30:07 ]
  vrijdag 8 januari 2021 @ 13:28:52 #56
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197284432
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:14 schreef Faraday01 het volgende:
Net een aanzienlijke nabetaling van Fundingcircle ontvangen, alleen is het nog even raden om welk(e) project(en) het gaat.
Heb ook ontvangen. Even paar dagen wachten dan weten we van wie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197284447
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 11:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mondeling aangegeven zeker?
Nop, ik heb een email ontvangen op 11 december 2019 naar aanleiding van vragen van mij waarin staat dat alle gemigreerde Knab klanten 20% korting krijgen en dat bij mijn account staat ingesteld dat ik bij alle toekomstige investering op basis daarvan 20% koring krijg (ook al stond de Collin loyalty anders, maar dat was systeemtechnisch niet aan te passen).
pi_197284580
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Nop, ik heb een email ontvangen op 11 december 2019 naar aanleiding van vragen van mij waarin staat dat alle gemigreerde Knab klanten 20% korting krijgen en dat bij mijn account staat ingesteld dat ik bij alle toekomstige investering op basis daarvan 20% koring krijg (ook al stond de Collin loyalty anders, maar dat was systeemtechnisch niet aan te passen).
Dan had ik toch met terugwerkende kracht mijn Knab profiel niet op moeten zeggen. 20% korting bij direct leningen is wel interessant
pi_197285160
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat nu open.
Schijf 2 is al met 12k overschreven.
Het totale project al voor 45% vol in 5 minuten.
En inmiddels op 95% in twee uurtjes. Alleen nog 7.5k open in 1A, overige schijven zijn vol.
pi_197285241
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:14 schreef Faraday01 het volgende:
Net een aanzienlijke nabetaling van Fundingcircle ontvangen, alleen is het nog even raden om welk(e) project(en) het gaat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:14 schreef Faraday01 het volgende:
Net een aanzienlijke nabetaling van Fundingcircle ontvangen, alleen is het nog even raden om welk(e) project(en) het gaat.
Hier ook, fijn !
Inmiddels al meer teruggekregen bij FnC dan ik ingelegd heb, dus alles wat nog uitstaat is winst. Hoop dat er nog wat komt, want de informatievoorziening is vrij beperkt..... Maar goed alles wat er nog komt is meegenomen.
pi_197285308
quote:
nog 5000,- te gaan in 1A
pi_197285756
quote:
Men vindt die verwachte huurinkomsten die bijna 40% boven de markt liggen blijkbaar geen probleem. :D
gr gr
pi_197285963
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 14:51 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Men vindt die verwachte huurinkomsten die bijna 40% boven de markt liggen blijkbaar geen probleem. :D
Voor schrijf 1A zie ik weinig risico en andere schijven pak ik al een tijdje niet mer mee.
pi_197286024
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 15:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Voor schrijf 1A zie ik weinig risico en andere schijven pak ik al een tijdje niet mer mee.
Ik snap niet goed waarom schijf 2 hier zo populair was. Zwaar overtekend. Ik pak zelf ook wel eens een stukje schijf 2 als deze zich gunstig verhoudt t.o.v. de WOZ. Echter dat was hier niet aan de orde. Gokt men op vervroegde aflossing? In dat geval geniet men een leuke rente plus een boetebonus. Ik zou hier persoonlijk zelf niet op gokken maar misschien hebben anderen bepaalde voorkennis.......
Pecunia non olet
pi_197286129
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 15:03 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik snap niet goed waarom schijf 2 hier zo populair was. Zwaar overtekend. Ik pak zelf ook wel eens een stukje schijf 2 als deze zich gunstig verhoudt t.o.v. de WOZ. Echter dat was hier niet aan de orde. Gokt men op vervroegde aflossing? In dat geval geniet men een leuke rente plus een boetebonus.
Ik zou dat in dit geval niet snel doen vanwege hoogte van de lening ten opzichte van de WOZ en ook het soort woning. Wat jij zegt zou kunnen, hoewel ik denk dat het aantal vervroegde aflossingen de komende periode minder gaat worden bij SiG en meer projecten tot dicht tegen het einde van de rentetermijn zullen lopen. Simpelweg omdat ik minder transacties verwacht en dat er een periode was dat de rente onder de 4,5% lag dus goedkoper herfinancieren is dan niet zo gemakkelijk als tegen hogere percentages.
pi_197288390
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Nop, ik heb een email ontvangen op 11 december 2019 naar aanleiding van vragen van mij waarin staat dat alle gemigreerde Knab klanten 20% korting krijgen en dat bij mijn account staat ingesteld dat ik bij alle toekomstige investering op basis daarvan 20% koring krijg (ook al stond de Collin loyalty anders, maar dat was systeemtechnisch niet aan te passen).
Ik had eerder ook projecten bij Knab en stelde in september 2019 ook een dergelijke vraag, al vroeg ik het niet specifiek ook voor de Collin Direct leningen. Antwoord was dat ik na het samenvoegen van de Knab en Collin account de zilveren status zou krijgen. Er werd niets gezegd over Collin Direct leningen en of die korting van 20% ook daarop zou gelden, alleen dat ik qua loyaliteitsprogramma vanaf de samenvoeging "zilver" zou zijn. Nu zou ik door het samenvoegen ook al volgens de normale voorwaarden zilver zijn (ik had meer Knab projecten dan Collin).

Na de samenvoeging in december ontving ik nog wel een (geautomatiseerde?) mail dat ik door mijn laatste investering tot de categorie zilver behoorde. Hierin stond dat Collin Direct leningen niet meetelden voor het loyaliteitsprogramma .

Sinds de samenvoeging heb ik niet geinvesteerd in Direct leningen, wel in enkele gewone leningen waar netjes de 20% korting op de fee is berekend.
pi_197288818
quote:
https://www.geldvoorelkaa(...)cten/project?id=9855
Omzet (x1000)
2013: 4076
2014: 4500
2015: 5100

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=16626
Omzet (x1000)
2015: 1974
2016: 3103

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23289
Omzet (x1000)
2018: 1966
2019: 2343

Ik vind de omzet van 2015 bijzonder. Waar komt dit verschil vandaan?
pi_197288936
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 11:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

Misschien goed om hier even op in te halen dat ze naar mijn ervaring wat aan het aan het knoeien zijn met de beheervergoedingen voor ex-Knab investeerders. Die krijgen conform afspraak standaard 20% korting op de beheerkosten bij alle investeringen, echter als je door meer investeringen in een nieuwe loyalty schaal komt wordt deze blijkbaar zomaar overgezet naar de standaard loyalty kortingen en weet ineens niemand meer waar je het over hebt als je aangeeft dat er nu iets mis gaat. Dit heeft vooral effect op de Direct investeringen, investeerders met de Knab kortingsregeling krijgen in dat geval namelijk ook korting op de beheerkosten, maar die wordt nu bij een nieuw loyalty level wegens meer investeringen ineens afgenomen en bij klachten wordt er niet gereageerd anders dan met een standaard verhaaltje dat de loyalty regeling niet van toepassing is.

Even voor alle duidelijkheid voordat iemand zegt dat de loyalty regeling niet van toepassing is op Direct investeringen, dat klopt voor de standaard loyalty kortingen maar ik heb een jaar geleden expliciet gevraagd hoe die Knab korting werkte en toen is mij aangegeven dat die voor alle (dus ook Direct) nieuwe projecten van toepassing was en is ook op die manier steeds toepast tot ergens eind 2020. Iedereen die dus (volledig of voor een deel) een ex-Knab portefuille heeft adviseer ik eens naar de beheersvergoedingen te kijken van afgelopen jaar en dan met name naar de Direct projecten na de overname. Ik hoor graag hoe het bij jullie is verwerkt...
Inderdaad, tot aug 2020 is ook bij mij 20% korting op de Direct leningen gegeven. Waar ik overigens niet op gerekend had, want de oorspronkelijke mail van nov 2019 met de link naar de webpagina met veelgestelde vragen over de overgang naar Collin gaf (voor mij) helder aan dat de korting het Zilver loyaliteitsprogramma betrof (en dus niet op Direct leningen van toepassing was).
https://www.collincrowdfu(...)owdfunding-migratie/

Dus wat mij betreft een niet verschuldigde korting. Ik denk dat ze daar zelf dit jaar ook achter gekomen zijn en dat voor nieuwe leningen hebben aangepast.
pi_197289366
Vandaag een update van Collin betreffende een Vietnamees restaurant in Zwolle.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In een eerdere update half september werd aangegeven dat het restaurant weer open was en de ondernemer een bepaald bedrag per maand zou gaan betalen. Het betaalschema was ook aangepast naar voorlopig (tot maart 21) alleen rente. Tegelijk werd ook de januari termijn terug geboekt uit de rekening courant.
Begin oktober is er na een eerste maandelijks bedrag 3 maanden achterstallige rente betaald.

Ergens vorig week checkte ik het restaurant op internet, het bleek permanent gesloten. De winkelruimte stond half mei te huur op Funda, was begin juli verhuurd en na een flnke verbouwing is er begin september een ander restaurant geopend op dat adres.

N.a.v. deze informatie heb ik een mail gestuurd aan Collin hoe het kan dat ondernemer eerder aangaf dat het restaurant weer open was (en nu door Covid-19 weer dicht is) terwijl het restaurant al langere tijd niet meer op het adres gevestigd is en er intussen zelfs een ander restaurant in zit. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
pi_197289899
Kvik
https://www.collincrowdfund.nl/kvik-zaandam/
quote:
Investeerders vanaf ¤ 1.000,- ontvangen een voucher ter waarde van de hoogte van de BTW bij een bestelling van een volledige keuken, badkamermeubel of garderobe.

De waardebon is uitsluitend te besteden bij Kvik Zaandam en zal digitaal worden verzonden via Collin Crowdfund, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer. Het doorgeven van uw investeerdersnummer kan van toepassing zijn indien u aanspraak maakt op deze beloning.
pi_197290111
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat nu open.
Schijf 2 is al met 12k overschreven.
Het totale project al voor 45% vol in 5 minuten.
Het is voor mij een raadsel waarom dit project zo snel gaat.
Ik heb hem bewust niet meegenomen.
Wat zien anderen (aan pluspunten) wat ik niet zie?
Oftewel waarom is dit SiG project zoveel beter dan andere SiG projecten?
pi_197290172
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:56 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het is voor mij een raadsel waarom dit project zo snel gaat.
Ik heb hem bewust niet meegenomen.
Wat zien anderen (aan pluspunten) wat ik niet zie?
Oftewel waarom is dit SiG project zoveel beter dan andere SiG projecten?
Er staan maar weinig projecten op SIG. Dus wat er binnen komt stroomt snel vol. Ik denk dat met de nieuwe 8% overdrachtsbelasting dat ook nog wel even kan aanhouden. Beleggers hebben nu 8% achterstand op reguliere kopers in een toch al drukke markt.
pi_197291361
Morgen schijf 1a meepakken voor een meer dan normaal bedrag. WOZ waarde een stuk beter als die van vandaag.
pi_197292155
Helaas een faillisement, volgens mij een gve project, jammer!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197292870
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:32 schreef tnhb het volgende:
Helaas een faillisement, volgens mij een gve project, jammer!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt. Deze: https://www.google.com/ur(...)595tpF3qTiySGN2ouMc4
pi_197293023
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:28 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag een update van Collin betreffende een Vietnamees restaurant in Zwolle.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In een eerdere update half september werd aangegeven dat het restaurant weer open was en de ondernemer een bepaald bedrag per maand zou gaan betalen. Het betaalschema was ook aangepast naar voorlopig (tot maart 21) alleen rente. Tegelijk werd ook de januari termijn terug geboekt uit de rekening courant.
Begin oktober is er na een eerste maandelijks bedrag 3 maanden achterstallige rente betaald.

Ergens vorig week checkte ik het restaurant op internet, het bleek permanent gesloten. De winkelruimte stond half mei te huur op Funda, was begin juli verhuurd en na een flnke verbouwing is er begin september een ander restaurant geopend op dat adres.

N.a.v. deze informatie heb ik een mail gestuurd aan Collin hoe het kan dat ondernemer eerder aangaf dat het restaurant weer open was (en nu door Covid-19 weer dicht is) terwijl het restaurant al langere tijd niet meer op het adres gevestigd is en er intussen zelfs een ander restaurant in zit. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Ik zie in de pitch geen zekerheid van de eigen woning ? ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh ik zie het al er is beslag op de eigen woning gelegd. Uitvoeren zeg ik dan. (de ondernemer bedonderd de boel zo te zien.)
pi_197293207
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:05 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik ontving (eerlijk gezegd zoals verwacht) een reactie met dezelfde insteek over onze espresso meneer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu kan ik wel weer met Edwin Adams gaan mailen of bellen, maar het enige wat dat toevoegt is de mededeling dat hij vind dat mijn portefeuille prima rendeert.
Tja, die Edwin toch...

In plaats van serieus aan te horen wat er mis gaat, afleiden op wat goed gaat.
Niet helemaal de juiste man op de juiste plek imho.
pi_197293263
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:56 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Met dit bijna standaard zinnetje ga ik ook afvragen in welke mate dit zo is. Bij ilyas zijn het ondertussen al aardig wat pandjes die (in eerste instantie) gefund worden via SIG met volgens mij steeds 100% ltv

Eens is die overwaarde ook weg en als deze er wel is (of andere middelen) dan zou het allemaal toch veel goedkoper gefinancieerd kunnen worden bij een bank (iig instantie die vastgoedleningen doet)?

Van wat wij weten is het al een redelijk portfolio en er zouden dus nog significante middelen zijn (ook significant voor meerdere panden?) Dat wordt ondertussen toch ook interessant voor zo'n investeringsmaatschappij?
Eens, tussen de 2,2% en 4,2% kun je bij alle vastgoedbanken terecht.
Er is dus een reden waarom vastgoed via crowdfunding gefund wordt, houdt rekening met risico's.
pi_197293530
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 18:54 schreef quepos het volgende:
Morgen schijf 1a meepakken voor een meer dan normaal bedrag. WOZ waarde een stuk beter als die van vandaag.
Inderdaad veel betere WOZ waarde. Neem hem ook groter mee als normaal.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 21:08:26 #82
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197294660
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 20:25 schreef Slijker het volgende:

[..]

Inderdaad veel betere WOZ waarde. Neem hem ook groter mee als normaal.
Zal de wekker zetten op 14.30 uur anders ben ik waarschijnlijk te laat.
Moet niet gekker worden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197295236
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:05 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik ontving (eerlijk gezegd zoals verwacht) een reactie met dezelfde insteek over onze espresso meneer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu kan ik wel weer met Edwin Adams gaan mailen of bellen, maar het enige wat dat toevoegt is de mededeling dat hij vind dat mijn portefeuille prima rendeert.
Kreeg bijna identiek antwoord.

Ik vond het al wat opmerkelijk dat de hele transactie vooraf betaald moest worden, dus de groothandel geeft ook al geen vertrouwen, leverancierskrediet/faciliteit meer, dus alleen nog boter bij de vis... Zegt ook vaak al iets.
Pecunia non olet
pi_197295381
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:20 schreef 7dave het volgende:

[..]

Vastgoed financiers bekijken risico per pand niet zo zeer naar een gehele portfolio. Ook eigen inkomen is niet (heel) belangrijk. Pand waarde en afhankelijk van lokatie/huurstroom (en de laatste waarde moet hoger zijn dan de maandlasten van de uit te geven lening), daarna wordt dan 70% of 80% (RNHB/Domivest) van waarde in verhuurde staat gefinancierd. Zijn enkele partijen welke 90% doen zoals Dynamiccredit maar alleen tot 4 panden. Crowdfunding kan 100% doen omdat het “risico gedeeld” wordt over 150-200 investeerders. In principe heeft iemand als hij een 5 jaar lening afsluit bij SIG - 5 jaar de tijd om aan 10% tot 30% van pand in contanten te komen + oversluitkosten/boete en dan herfinancieren naar andere partij. Een 200K pand kost in theorie dus 20-60K herfinanciering maar. Vaak wordt dan eerst gewacht tot de waarde hoger ligt 2-3-4 jaar later met inflatie/marktwerking en woningnood ligt dat pand i.p.v 200K op 240K x 80% = 192K nu is “in theorie” het pand tegen hele lage lasten te herfinancieren.
In het Financieel onafhankelijkheid forum op tweakers ben ik bij meerdere reageerders tegengekomen dat bij een portfolio met verschillende panden vaak veel meer nodig is bij die investeerdersmaatschappijen

Daarnaast schets je dus exact het punt dat deze zin met een korrel zout genomen moet worden. Er wordt geclaimd (bij verschillende projecten van dezelfde persoon) dat er flinke overwaarde (of andere middelen) is waardoor 100% verantwoord is. Bij meerdere projecten zou dit extra vermogen dan ook meerdere keren aanwezig moeten zijn (dus niet 1x even 50k ofzo aangezien daar niets van overblijft voor zoveel panden en er dus geen sprake is van aanzienlijke overwaarde/middelen wat een zekerheid zou zijn wat de 100% rechtvaardigt).


Ik zou eigenlijk bijna willen zeggen dat ik het eens fout wil zien gaan om de afwikkeling ervan te zien.

Ik zit zelf overigens steeds 1a en ben blij met degenen die het risico lopen want zonder hen zullen die projecten er niet zijn. Maar ik vraag me af hoe bewust iedereen die in deze hogere schijven zit, is van het risico. Opslag rente/kosten en twijfel aan hoeveelheid vermogen bij de leningnemer. Terwijl de schets gemaakt wordt om nog safe binnen de 100% te zitten.

Als je dan ziet hoe gretig in de hogere schijven ingelegd wordt die vaker wel dan niet overboden worden. Dan vraag ik me af of de risicobereidheid zo groot is of dat er een vals gevoel van veiligheid is?
pi_197295567
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:34 schreef jsuijker het volgende:
Als je dan ziet hoe gretig in de hogere schijven ingelegd wordt die vaker wel dan niet overboden worden. Dan vraag ik me af of de risicobereidheid zo groot is of dat er een vals gevoel van veiligheid is?
Ik denk dat misschien wel de beste reden om in schijf 3 te gaan zitten is als je wilt speculeren op de almaar doorgaande stijging van de huizenprijzen. Immers, zo lang die het komende jaar weer meerdere procentpunten stijgt, biedt het onderpand altijd voldoende zekerheid.

Of die speculatie verstandig is, kunnen we over een paar jaar pas met zekerheid beantwoorden!
gr gr
pi_197296253
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 20:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik zie in de pitch geen zekerheid van de eigen woning ? ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh ik zie het al er is beslag op de eigen woning gelegd. Uitvoeren zeg ik dan. (de ondernemer bedonderd de boel zo te zien.)
Beslag op de woning was al in juni/juli gelegd.
pi_197296332
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:34 schreef jsuijker het volgende:

[..]

In het Financieel onafhankelijkheid forum op tweakers ben ik bij meerdere reageerders tegengekomen dat bij een portfolio met verschillende panden vaak veel meer nodig is bij die investeerdersmaatschappijen

Daarnaast schets je dus exact het punt dat deze zin met een korrel zout genomen moet worden. Er wordt geclaimd (bij verschillende projecten van dezelfde persoon) dat er flinke overwaarde (of andere middelen) is waardoor 100% verantwoord is. Bij meerdere projecten zou dit extra vermogen dan ook meerdere keren aanwezig moeten zijn (dus niet 1x even 50k ofzo aangezien daar niets van overblijft voor zoveel panden en er dus geen sprake is van aanzienlijke overwaarde/middelen wat een zekerheid zou zijn wat de 100% rechtvaardigt).


Ik zou eigenlijk bijna willen zeggen dat ik het eens fout wil zien gaan om de afwikkeling ervan te zien.

Ik zit zelf overigens steeds 1a en ben blij met degenen die het risico lopen want zonder hen zullen die projecten er niet zijn. Maar ik vraag me af hoe bewust iedereen die in deze hogere schijven zit, is van het risico. Opslag rente/kosten en twijfel aan hoeveelheid vermogen bij de leningnemer. Terwijl de schets gemaakt wordt om nog safe binnen de 100% te zitten.

Als je dan ziet hoe gretig in de hogere schijven ingelegd wordt die vaker wel dan niet overboden worden. Dan vraag ik me af of de risicobereidheid zo groot is of dat er een vals gevoel van veiligheid is?
Zolang het om enkel woningen gaat worden echt de waarden 70% tot 80% gehanteerd. Pas wanneer er gemixte panden met bijv. een kantoor of winkel of garage in beeld komen schieten de waarde omlaag naar 65% tot 60%. De hypotheekbanken kijken echt puur naar het pand wat aangeboden wordt en baseren de aanvraag daarop. Ze vragen wel naar je overige huur & kasstromen maar heeft minder invloed. Het risico is per pand, omdat het om losse leningen gaat zolang je onder de maximum krediet per leningnemer zit (2,5M¤ bij RNHB) hoger wordt het pas maatwerk.

Ik heb zelf recentelijk twee projecten bij SIG lopen (een herfinanciering en een financiering) maar pas nadat ik er 10 had lopen bij reguliere vastgoedfinanciers in de laatste 6 jaar.

Op een gegeven moment zit al liquide vermogen in steen en zoek je naar hogere LTV om toch te kunnen doorgroeien. Vastgoed sprongen maken kosten veel brandstof (geld) aan notaris, taxateur, belastingen, bouwtechnische keuring, exit fee bij herfinanciering dan kan een 81% tot 100% hefboom weleens handig zijn.

Hoe het met de andere leningnemers ervoor staat kan ik niet beoordelen, maar de ervaring met SIG was heel vergelijkbaar met die van een vastgoedfinancier. Had ook echt idee dat het team daar stand van zaken had. Dossier werd goed onderzocht, juiste vragen werden gesteld.

Geef toe dat het een dure manier van werken is, maar wel stukken sneller als reguliere dossiers bij bijv. RNHB waarbij je 6 weken bezig bent. Het heeft dus zeker wel zijn voordelen. Mede door die kundigheid, en wetende dat het handig kan zijn heb ik besloten zelf ook als investeerder in te stappen. Ook net als jou in schijf 1A met zoveel mogelijk spreiden. Omdat ik me waarde en geld wil behouden, zonder onnodig risico te lopen.

Bereken meestal ook de kosten koper van project bijv. project van 300K:

- 2% SIG kosten ¤6,000
- 8% overdrachtbelasting ¤24,000
- taxatiekosten ¤650
- notariskosten ¤1200
- bouwkundige keuring ¤600-1200
- financieel adviseur ¤1,500-2000

+- ¤35,000 minimale eigen inleg + het verschil van waarde tussen LTV en aankoop waarde. Bij een RNHB komt hier dus nog rustig ¤60,000 - ¤90,000 (20% tot 30% waarde in verhuurde staat) dan zit je dus op ¤100K tot 130K eigen geld om het pand in bezit te krijgen. Als dan de WOZ waarde klopt, en het onderpand courant is kan ik met gerust hart deze meenemen in schijf 1A. Sinds eind Oktober ongeveer heb ik bijna elke (uiteindelijk zelfs die laatste 2 van Serkan) meegenomen. Op de woonboot na.

Vastgoed kopen is en blijft echt top-sport. Zelfs tegen hogere LTV waarde. Je kan het beste inleg: spreiden, spreiden, spreiden met laagste risico. Daarom kopen beleggers meerdere panden, en pakken investeerders meerdere projecten mee.

Het is niet even koopovereenkomst tekenen en klaar. Want daarna zit ook nog een verhuur en beheer traject. Kan je soms beter een ervaren verhuurder hebben, dan een leningnemer met 1 pand die niet van wanten weet. Daar zit ook nog een hele schakeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door 7dave op 08-01-2021 23:07:55 ]
  zaterdag 9 januari 2021 @ 07:34:57 #88
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197300986
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:41 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ik denk dat misschien wel de beste reden om in schijf 3 te gaan zitten is als je wilt speculeren op de almaar doorgaande stijging van de huizenprijzen. Immers, zo lang die het komende jaar weer meerdere procentpunten stijgt, biedt het onderpand altijd voldoende zekerheid.

Of die speculatie verstandig is, kunnen we over een paar jaar pas met zekerheid beantwoorden!
Zie investeren/beleggen toch graag met iets met zekerheid.
Indien ik een gokje wil wagen ga ik naar het casino (als ze straks weer open zijn) daar heb ik sneller antwoord, POSITIEF of NEGATIEF resultaat.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197301050
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:07 schreef 7dave het volgende:

[..]

Zolang het om enkel woningen gaat worden echt de waarden 70% tot 80% gehanteerd. Pas wanneer er gemixte panden met bijv. een kantoor of winkel of garage in beeld komen schieten de waarde omlaag naar 65% tot 60%. De hypotheekbanken kijken echt puur naar het pand wat aangeboden wordt en baseren de aanvraag daarop. Ze vragen wel naar je overige huur & kasstromen maar heeft minder invloed. Het risico is per pand, omdat het om losse leningen gaat zolang je onder de maximum krediet per leningnemer zit (2,5M¤ bij RNHB) hoger wordt het pas maatwerk.

Ik heb zelf recentelijk twee projecten bij SIG lopen (een herfinanciering en een financiering) maar pas nadat ik er 10 had lopen bij reguliere vastgoedfinanciers in de laatste 6 jaar.

Op een gegeven moment zit al liquide vermogen in steen en zoek je naar hogere LTV om toch te kunnen doorgroeien. Vastgoed sprongen maken kosten veel brandstof (geld) aan notaris, taxateur, belastingen, bouwtechnische keuring, exit fee bij herfinanciering dan kan een 81% tot 100% hefboom weleens handig zijn.

Hoe het met de andere leningnemers ervoor staat kan ik niet beoordelen, maar de ervaring met SIG was heel vergelijkbaar met die van een vastgoedfinancier. Had ook echt idee dat het team daar stand van zaken had. Dossier werd goed onderzocht, juiste vragen werden gesteld.

Geef toe dat het een dure manier van werken is, maar wel stukken sneller als reguliere dossiers bij bijv. RNHB waarbij je 6 weken bezig bent. Het heeft dus zeker wel zijn voordelen. Mede door die kundigheid, en wetende dat het handig kan zijn heb ik besloten zelf ook als investeerder in te stappen. Ook net als jou in schijf 1A met zoveel mogelijk spreiden. Omdat ik me waarde en geld wil behouden, zonder onnodig risico te lopen.

Bereken meestal ook de kosten koper van project bijv. project van 300K:

- 2% SIG kosten ¤6,000
- 8% overdrachtbelasting ¤24,000
- taxatiekosten ¤650
- notariskosten ¤1200
- bouwkundige keuring ¤600-1200
- financieel adviseur ¤1,500-2000

+- ¤35,000 minimale eigen inleg + het verschil van waarde tussen LTV en aankoop waarde. Bij een RNHB komt hier dus nog rustig ¤60,000 - ¤90,000 (20% tot 30% waarde in verhuurde staat) dan zit je dus op ¤100K tot 130K eigen geld om het pand in bezit te krijgen. Als dan de WOZ waarde klopt, en het onderpand courant is kan ik met gerust hart deze meenemen in schijf 1A. Sinds eind Oktober ongeveer heb ik bijna elke (uiteindelijk zelfs die laatste 2 van Serkan) meegenomen. Op de woonboot na.

Vastgoed kopen is en blijft echt top-sport. Zelfs tegen hogere LTV waarde. Je kan het beste inleg: spreiden, spreiden, spreiden met laagste risico. Daarom kopen beleggers meerdere panden, en pakken investeerders meerdere projecten mee.

Het is niet even koopovereenkomst tekenen en klaar. Want daarna zit ook nog een verhuur en beheer traject. Kan je soms beter een ervaren verhuurder hebben, dan een leningnemer met 1 pand die niet van wanten weet. Daar zit ook nog een hele schakeling.
Bij het FO forum hoor ik van meerdere dat er toch bij meerdere woonpanden/objecten veel mogelijk is. Over portfolio hoogtes zou ik het niet durven zeggen maar dat kan ondertussen bij ilyas ook al flink oplopen. Goed om te horen/weten dat dit niet de ervaring van iedereen is (of pas bij hogere portfolios).

Je hebt dus ervaring bij SIG aan de leningnemer kant en hebt dus projecten lopen met 100% LTV?
Mag ik vragen wat voor eisen ze geven aan het vermogen (overwaarde of andere middelen) waarbij SIG het verantwoord vind om tot 100% ltv te financieren en dus het zinnetje

quote:
Wij zijn van mening dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld in eigendom heeft. Mede vanwege het in privé meetekenen is dit voor SamenInGeld passend. Aanvrager is privé persoon.
bij een project geplaatst wordt?

Ik vermoed dat beide projecten (richting) 100% LTV gaan aangezien je aangeeft al meerdere andere panden anders gefinancieerd hebt? Vereist SIG bij 2 panden naar 100% meer vermogen (overwaarde of anders) dan bij 1 pand? Anders gezegd wordt er rekening gehouden met de claim genoeg middelen die al bij andere projecten gegeven is? Zeg 50k andere middelen op 1 project geeft immers meer zekerheid dan diezelfde 50k op 8-10 projecten (dat dit bedrag niet keer 8-10 hoeft kan ik inkomen maar het bedrag bij 1 project is geen noemenswaardige zekerheid om te benoemen/verantwoorden te gaan voor 100% LTV bij 8-10 panden.

Ik vind het interessant om de werkwijze van SIG hierin te weten dus hopelijk kan en wil je hierover meer zeggen
pi_197301174
Faillissementsgolf bij Gelderse horeca is nu echt begonnen #omroepgelderland

https://www.omroepgelderl(...)-is-nu-echt-begonnen
pi_197301457
twitter

twitter
  zaterdag 9 januari 2021 @ 09:11:31 #92
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197301601
quote:
Het is wachten op Q2 - Q3.
Er zijn bedrijven die indien alles normaal was verkopen (zonder overheidssteun en "normaal" door-modderen) al op de fles zouden zijn.
Verder zien we dat (ook met overheidssteun) veel bedrijven onder water staan.
Horeca, 50% van de bedrijven technisch failliet.
De genade klap en/of klappen zullen nog volgen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 9 januari 2021 @ 09:14:18 #93
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197301625
Van Funding Circle kreeg ik eerder elke maand:

> Nieuws over kredietprojecten met openstaande terugbetalingen

Mijn laatste is van medio September 2020.

Verder verneem ik niets.

Hoe is dat bij jullie?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197301664
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:04 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Beslag op de woning was al in juni/juli gelegd.
En dat voor een relatief bescheiden lening van 25k waarbij ook al een deel is afgelost. Ben benieuwd naar wat hier nu echt aan de hand is.
pi_197301759
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 09:14 schreef Zeghomaar het volgende:
Van Funding Circle kreeg ik eerder elke maand:

> Nieuws over kredietprojecten met openstaande terugbetalingen

Mijn laatste is van medio September 2020.

Verder verneem ik niets.

Hoe is dat bij jullie?
Is hier wel over gesproken, komt op dit moment niet. FNC Nederland is niet meer. Beheer wordt nu overgedragen naar een andere partij inzake incasso etc. Omdat ze daar midden in zaten zijn er even geen berichten meer.

Edit:
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:41 schreef Jaco078 het volgende:
Vandaag even met FNC gebeld. Kantoor NL is dicht. Jongen die ik sprak zit in Londen UK.
De portefeuille is overgedragen naar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij zijn de portefeuille van FNC aan het hercoderen naar de nieuwe debiteurenbeheerder en geven aan per januari met updates te komen.


[ Bericht 36% gewijzigd door Tjalala op 09-01-2021 09:30:32 (Quote toegevoegd) ]
pi_197301840
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 08:12 schreef Horsemen het volgende:
Faillissementsgolf bij Gelderse horeca is nu echt begonnen #omroepgelderland

https://www.omroepgelderl(...)-is-nu-echt-begonnen
Was inderdaad wel te verwachten, toch zie je ook best wel verschil tussen de verschillende ondernemers. De ene probeert van alles en is creatief en de andere vind het allemaal wel goed zo en heeft blijkbaar genoeg reserve.
pi_197302083
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:41 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ik denk dat misschien wel de beste reden om in schijf 3 te gaan zitten is als je wilt speculeren op de almaar doorgaande stijging van de huizenprijzen. Immers, zo lang die het komende jaar weer meerdere procentpunten stijgt, biedt het onderpand altijd voldoende zekerheid.

Of die speculatie verstandig is, kunnen we over een paar jaar pas met zekerheid beantwoorden!
De marktwaarde in verhuurde staat stijgt niet automatisch. Het is dus niet zo als de huizenprijzen stijgen de mwvs ook stijgt. Die is namelijk rechtstreeks gekoppeld aan het rendement dat het beleggingspand maakt. Dus als de huren met 2,5% stijgen en de huizenprijzen stijgen met 5%, dan ligt het meer in de lijn der verwachting dat het beleggingspand minder stijgt dan de huizenprijzen.

De meeste financiers eisen meerdere waarden in het taxatierapport waarbij het gros van de laagste waarde uitgaat, meestal is dat de mwvs.

Als de belegger de huur niet indexeert....
pi_197302200
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:07 schreef 7dave het volgende:
de laatste 6 jaar.

Op een gegeven moment zit al liquide vermogen in steen en zoek je naar hogere LTV om toch te kunnen doorgroeien. Vastgoed sprongen maken kosten veel brandstof (
Bij RNHB geldt ook nog dat de LTV lager kan zijn in bepaalde gebieden of bij het liquide maken van overwaarde. Dus bij een winkel in een krimpregio die je wilt herfinancieren om geld liquide te maken, gaat 30% vanaf.

Een pand dat normaal 80% LTV mag hebben krijgt bij het vrijmaken van middelen 10% korting, dus dan kan er max op 70% worden geherfinancierd.

RNHB is een mooie bank, vooral als je de rentelasten van je portefeuille wilt verlagen. Wil je uitbreiden dan zit je al sneller vast aan de objectfinanciers ipv inkomensfinanciers (die partijen waar een max aan panden geldt en vooral obv je inkomen wordt gefinancierd).
pi_197302404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:34 schreef jsuijker het volgende:
Ik zit zelf overigens steeds 1a en ben blij met degenen die het risico lopen want zonder hen zullen die projecten er niet zijn. Maar ik vraag me af hoe bewust iedereen die in deze hogere schijven zit, is van het risico. Opslag rente/kosten en twijfel aan hoeveelheid vermogen bij de leningnemer. Terwijl de schets gemaakt wordt om nog safe binnen de 100% te zitten.

Als je dan ziet hoe gretig in de hogere schijven ingelegd wordt die vaker wel dan niet overboden worden. Dan vraag ik me af of de risicobereidheid zo groot is of dat er een vals gevoel van veiligheid is?
Ik ga er vanuit dat je de portefeuilles van sommige van de SIG leningnemers moet zien als een soort van kaartenhuizen, waarbij er verder weinig andere middelen aanwezig zijn dan de overwaardes van de andere panden in de portefeuille (die vaak ook nog eens zijn gebaseerd op extreem hoge taxaties, zoals we zelf vaak kunnen constateren in de SIG pitches). Komen er problemen, dan is de kans aanzienlijk dat de hele portefeuille omvalt.
Ik denk dus zeker dat veel mensen het risico van de hogere schijven onderschatten, en beperk me zelf dan ook tot schijf 1A.
pi_197302633
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:41 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ik denk dat misschien wel de beste reden om in schijf 3 te gaan zitten is als je wilt speculeren op de almaar doorgaande stijging van de huizenprijzen. Immers, zo lang die het komende jaar weer meerdere procentpunten stijgt, biedt het onderpand altijd voldoende zekerheid.
Ik denk dat je er serieus rekening mee moet houden dat schijf 3 zelfs bij aanvang al geen enkele zekerheid biedt, door combinatie van torenhoge taxaties en opslag voor rente+kosten in de lagere schijven.

Sowieso begrijp ik niet waarom iemand voor 2% extra rente een dergelijk groot extra risico zou willen nemen. Maar goed, dat is ieders eigen overweging.

[ Bericht 4% gewijzigd door OpDieFiets op 09-01-2021 10:36:10 ]
pi_197303204
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 07:48 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Bij het FO forum hoor ik van meerdere dat er toch bij meerdere woonpanden/objecten veel mogelijk is. Over portfolio hoogtes zou ik het niet durven zeggen maar dat kan ondertussen bij ilyas ook al flink oplopen. Goed om te horen/weten dat dit niet de ervaring van iedereen is (of pas bij hogere portfolios).

Je hebt dus ervaring bij SIG aan de leningnemer kant en hebt dus projecten lopen met 100% LTV?
Mag ik vragen wat voor eisen ze geven aan het vermogen (overwaarde of andere middelen) waarbij SIG het verantwoord vind om tot 100% ltv te financieren en dus het zinnetje
[..]

bij een project geplaatst wordt?

Ik vermoed dat beide projecten (richting) 100% LTV gaan aangezien je aangeeft al meerdere andere panden anders gefinancieerd hebt? Vereist SIG bij 2 panden naar 100% meer vermogen (overwaarde of anders) dan bij 1 pand? Anders gezegd wordt er rekening gehouden met de claim genoeg middelen die al bij andere projecten gegeven is? Zeg 50k andere middelen op 1 project geeft immers meer zekerheid dan diezelfde 50k op 8-10 projecten (dat dit bedrag niet keer 8-10 hoeft kan ik inkomen maar het bedrag bij 1 project is geen noemenswaardige zekerheid om te benoemen/verantwoorden te gaan voor 100% LTV bij 8-10 panden.

Ik vind het interessant om de werkwijze van SIG hierin te weten dus hopelijk kan en wil je hierover meer zeggen
Twee SIG leningen waren een herfinanciering van 95% in verhuurde staat (op een pand waar 70% initieel gevestigd was). En direct een nieuwe financiering aanvraag voor 80% in verhuurde staat. Waarbij het hele vrijkomende bedrag 1 op 1 van herfinanciering naar aankoopdossier werd verplaatst.

Echter werd de aankoop financiering op SIG uiteindelijk vertaald als 92% in onverhuurde staat anders kwamen ze (waarschijnlijk, maar is de enige logische uitleg) niet aan de 4 schijven. Het was dus werkelijk 80% van de waarde in verhuurde staat. Dat was dus positief voor de investeerders, ook m.b.t de afspraak tot passeren van de financieringen wou SIG dat zo z.s.m zodat het geld rendeert voor de investeerder.

Ze keken net als andere vastgoedfinanciers naar het onderpand+totaal plaatje. Welke kennis in vastgoed heb jij (RNHB heeft een vastgoed test bijv - stelt overigens niet al teveel voor), heb je een baan/stabiel inkomen, heb je eigen geld beschikbaar voor aankoop en wat is de overwaarde eigen huis, zijn de huurinkomsten cashflowdekkend tegen over de lening/exploitatiekosten, hoeveel panden heb je elders, welke verloop hebben die (hoeveel jaar tot einde lening, hoeveel % wordt afbetaald bij RNHB standaard 4% per jaar) - openstaande LTV portfolio en worden huren geïndexeerd. Zijn er achterstanden/uitzettingen. In het eventuele bouwtechnische rapport onderzoeken ze courantheid van het pand. Ze vragen naar gegevens van VVE, de MJOP (meer jaren onderhoudsplan) en bewijs opstalverzekering+betaling.

Aan spaarsaldo bewijzen hecht een vastgoed banken niet heel veel waarde, omdat liquide saldo de dag na tekenen kan verdwijnen. Het onderpand is/blijft toch de rode draad (waarde vaste zekerheid). Het onderpand moet het geld terughalen bij een default.

Je directe vraag of er aanvullende eisen zijn bij 8-10 SIG leningen kan ik overigens niet beantwoorden. Wellicht maandag eens contact opnemen en het aan ze vragen. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door 7dave op 09-01-2021 12:27:24 ]
pi_197304079
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 10:12 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat je de portefeuilles van sommige van de SIG leningnemers moet zien als een soort van kaartenhuizen, waarbij er verder weinig andere middelen aanwezig zijn dan de overwaardes van de andere panden in de portefeuille (die vaak ook nog eens zijn gebaseerd op extreem hoge taxaties, zoals we zelf vaak kunnen constateren in de SIG pitches). Komen er problemen, dan is de kans aanzienlijk dat de hele portefeuille omvalt.
Ik denk dus zeker dat veel mensen het risico van de hogere schijven onderschatten, en beperk me zelf dan ook tot schijf 1A.
Ik heb op het begin nog wel eens schijf 2 meegenomen maar het laatste jaar alleen maar de laagste LTV. Ik zie dit als een laag risico investering die ik gebruik als vervanging van een deposito. Natuurlijk is het risico hoger dan een deposito maar het idee is dan wel dat ik zo min mogelijk risico neem met dit deel van mijn portefeuille. Risicovollere investeringen doe ik ergens anders ;)
pi_197304259
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 09:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Er zijn bedrijven die indien alles normaal was verkopen (zonder overheidssteun en "normaal" door-modderen) al op de fles zouden zijn.
Gezien het lage aantal faillisementen in 2020 zou je dat wel verwachten, als je dan meeneemt dat er geluiden zijn dat er als snel 30% teveel horeca zou zijn en er 10 jaar geleden al voorspeld werd dat de retail met 20% a 30% zou afnemen dan is het de vraag waar de pijn uiteindelijk vandaan komt.

Ook bij het artikel bij het faillisement in Vlisisngen dat ik gister deelde kun je bedenken dat ook in het geval er geen verplichte sluiting was geweest het overleven ook lastig zijn zijn geweest. Neemt niet weg dat het altijd erg zuur is als je je bedrijf ziet wegzakken terwijl je er keihard voor werkt. Maar keihard werken alleen is niet genoeg als ondernemer, je moet slimmer werken, niet alleen harder. Je moet het ook steeds als een zakelijk deal zien en niet alleen als passie, ik ben de eerste die zegt dat zoiets erg moeilijk en soms onmogelijk is.
pi_197304295
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 09:14 schreef Zeghomaar het volgende:
Van Funding Circle kreeg ik eerder elke maand:

> Nieuws over kredietprojecten met openstaande terugbetalingen

Mijn laatste is van medio September 2020.

Verder verneem ik niets.

Hoe is dat bij jullie?
Doodstil, zelf nadat ik detail info over ondernemer had gedeeld die inmiddels al drie maanden niets heeft betaald zonder dat fnc daar iest over kan/wil vertellen. Heeft naar eigen zeggen te maken met de overgang naar nieuw incasso bureau (wegens vertrekken uit NL), mijn mening is dat dit gewoon wanbeleid is over de rug van de investeerders!
pi_197304374
Belangrijkste is natuurlijk, kan de leningnemer de lasten blijven betalen.

Als de huur nu >90% van de lasten is (op aanvang lening), en de huurverhoging 2% is, is de huur na 5 jaar kostendekkend. Het gaat m.i. niet zo zeer om de dekkingsgraad van het onderpand tov de lening, maar om de cashflow van de portefeuille. Als je 10 panden kan aanschaffen waarbij de huurders de hele lasten (incl OZB en nog wat andere kosten) plus aflossing vanaf dag 1 dekken dan ben je spekkoper toch?

Iedere maand komt het een beetje naar je toe, elk jaar met de huurverhoging komt het naar je toe...
Mits en maar zolang de rentestand gelijk blijft en uiteindelijk aangenomen dat de panden op zijn minst hun waarde vast houden voor een toekomstige herfinanciering. Daar zitten de risico's dan verstopt, immers als je 10 panden hebt ad 400k elk, en die zijn 100% gefinancieerd en over 5 jaar zijn ze gedaald naar 300k elk en je moet ze herfinancieren heb je een probleem.

Ook heb je een probleem als je nu gemiddeld 5% rente betaald en over 5 jaar 10% moet gaan betalen, dat loopt de huurstijging nooit dicht. Gemiddeld zal je ook niet tegen al te hoge onderhoudskosten aan moeten lopen, zeker niet in het begin, dat valt deels een beetje af te dekken met een goede bouwkundige keuring vooraf maar juist in dit wereldje moet het vaak snel en zonder dit soort voorbehouden.
Misschien wil je ook nog 10x nieuwe keuken, nieuwe badkamer etc om e.a. verhuurbaar(der) te maken... dat moet je wel "recht" krijgen.
pi_197304457
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 11:01 schreef 7dave het volgende:
Echter werd de aankoop financiering op SIG uiteindelijk vertaald als 92% in onverhuurde staat anders kwamen ze (waarschijnlijk, maar is de enige logische uitleg) niet aan de 4 schijven. Het was dus werkelijk 80% van de waarde in verhuurde staat.
Volgens mij gaat SIG standaard uit van de laagste van de twee taxaties, ongeacht de werkelijk situatie (verhuurd of niet verhuurd).
pi_197304486
dubbel
pi_197304591
4* fastfood
https://horecacrowdfundin(...)eidschendam-z49y20l6
quote:
Als blijk van dank, krijgen alle investeerders (die meer dan ¤ 500 investeren) een voucher per post toegezonden voor een gratis uniek op maat gemaakt 'Fat Phill's 'investeerdersmenu'.


[ Bericht 40% gewijzigd door KrekelJapie op 09-01-2021 12:51:53 ]
pi_197304742
quote:
Een starter krijgt tegenwoordig 4* als ie een franchise-vestiging begint omdat de franchise de ondernemer steunt. Bij een cubanita kan ik daar nog een beetje in komen, maar deze komt op mij eerder als 3* of 2* over eerlijk gezegd.
pi_197304820
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 12:46 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Een starter krijgt tegenwoordig 4* als ie een franchise-vestiging begint omdat de franchise de ondernemer steunt. Bij een cubanita kan ik daar nog een beetje in komen, maar deze komt op mij eerder als 3* of 2* over eerlijk gezegd.
En iets meer persoonlijk, een hamburger of een andere vullende snack op zijn tijd gaat er bij mij wel in, maar "Fat Phills, we make them fatter" aan de gevel trekt mij echt niet over de streep om daar eens van mijn fastfood te gaan genieten. Welke marketing goeroe bedenkt nu zoiets!
pi_197306399
SiG Vennecoolstraat 37 staat open.
Ik heb hem meegenomen (schijf 1A).
pi_197306403
https://investeren.sameni(...)m-vennecoolstraat-37 is live.

Site was erg traag en ik kreeg ook een error 500 - applicatiefout terug.
Blijkbaar zitten er steeds meer mensen stip op de starttijd te wachten.

Schijf 2 en 3 waren binnen 1 minuut vol.
pi_197306410
Schijf 2 en 3 in 1 minuut vol _O-

Zelf meegenomen in 1A
pi_197306413
Meegenomen in 1A :)
pi_197306415
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:33 schreef TisIk het volgende:
SiG Vennecoolstraat 37 staat open.
Ik heb hem meegenomen.
Schijf2 en 3 al overschreden.
pi_197306429
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:33 schreef TisIk het volgende:
SiG Vennecoolstraat 37 staat open.
Ik heb hem meegenomen.
De site was inderdaad traag. Ook meegenomen.
pi_197306442
Hopelijk is dit niet hoe het in de toekomst gaat, dat je echt moet racen om je geld te mogen afgeven.
Hopelijk is dit tijdelijk omdat misschien veel mensen geld hebben liggen door het vervroegd aflossen van 4 projecten.
pi_197306448
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:33 schreef Faraday01 het volgende:
Schijf 2 en 3 in 1 minuut vol _O-

Zelf meegenomen in 1A
Lijkt GvE wel, vroeger en af en toe nog, een afgesleten F5 toets :)
Maar wel een hapje schijf 2 kunnen meepakken en een groter bedrag in schijf 1a.
Pecunia non olet
pi_197306465
Wauw, wat SIG weer hard. Dat is echt wel even anders dan een tijdje terug. Je moet er nu echt de wekker voor zetten. Op zich mooi, zeker voor SIG. Maar hopelijk worden investeerders niet geleid door FOMO, met name in de hogere schijven. Ik houd het 'veilig' bij schijf 1A.
pi_197306480
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Lijkt GvE wel, vroeger en af en toe nog, een afgesleten F5 toets :)
Maar wel een hapje schijf 2 kunnen meepakken en een groter bedrag in schijf 1a.
Idem.... ging als de brandweer inderdaad..
pi_197306485
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:33 schreef dyna18 het volgende:
https://investeren.sameni(...)m-vennecoolstraat-37 is live.

Site was erg traag en ik kreeg ook een error 500 - applicatiefout terug.
Blijkbaar zitten er steeds meer mensen stip op de starttijd te wachten.

Schijf 2 en 3 waren binnen 1 minuut vol.
Schijf 1b, 2 en 3 overschreven
pi_197306491
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:33 schreef TisIk het volgende:
SiG Vennecoolstraat 37 staat open.
Ik heb hem meegenomen (schijf 1A).
Ook meegenomen in 1A. Aardig wat fokkers, zo te zien 😊👍
pi_197306495
FOMO is inderdaad nooit goed. S3 en S2 zitten ook als eerste vol omdat dit de kleinste schijven zijn.
Iedereen maakt zijn eigen afweging waarom hij in Schijf 3 investeert en of dat het risico waard is.

Mijn standaard investering is 50% in schijf 1A en 50% in schijf 3. Zo spreid ik het risico en heb ik een iets hoger rendement.

Het zou wel flauw zijn als mensen grote bedragen van 10K of meer investeren en zo de boel volgooien. Dat doorkruist de crowd gedachte een beetje ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door dyna18 op 09-01-2021 15:02:17 ]
pi_197306500
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:37 schreef Incitatus3 het volgende:
Wauw, wat SIG weer hard. Dat is echt wel even anders dan een tijdje terug. Je moet er nu echt de wekker voor zetten. Op zich mooi, zeker voor SIG. Maar hopelijk worden investeerders niet geleid door FOMO, met name in de hogere schijven. Ik houd het 'veilig' bij schijf 1A.
Ik ben normaal ook terughoudend met de schijven 2 en 3 maar in dit geval zie ik niet al teveel risico in schijf 2.
Pecunia non olet
  zaterdag 9 januari 2021 @ 14:43:19 #125
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197306543
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 21:08 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zal de wekker zetten op 14.30 uur anders ben ik waarschijnlijk te laat.
Moet niet gekker worden.
Maar goed dat ik de wekker gezet had.
Binnen 10 minuten 80 investeerders 59% gevuld
> Nog ruimte in schijf 1A
> Schijf 1B, iets overschreven
> Schijf 2, iets meer overschreven
> Schijf 3 ruim overschreven
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197306587
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:43 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Maar goed dat ik de wekker gezet had.
Binnen 10 minuten 80 investeerders 59% gevuld
> Nog ruimte in schijf 1A
> Schijf 1B, iets overschreven
> Schijf 2, iets meer overschreven
> Schijf 3 ruim overschreven
Wekker zetten is altijd handig.
pi_197306591
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:37 schreef Incitatus3 het volgende:
Wauw, wat SIG weer hard. Dat is echt wel even anders dan een tijdje terug. Je moet er nu echt de wekker voor zetten. Op zich mooi, zeker voor SIG. Maar hopelijk worden investeerders niet geleid door FOMO, met name in de hogere schijven. Ik houd het 'veilig' bij schijf 1A.
4x mijn normale investering gedaan in 1A
pi_197306596
Zelf ook de wekker gezet en, iets ruimer, meegenomen in 1a. Inmiddels 95%.
pi_197306637
Net op tijd terug van mijn looprondje voor schijf 1a.

Hopelijk is dit geen voorbode van een renteverlaging bij SIG...
pi_197306684
Gelukkig geen wekker hoevem zetten om 1a mee te nemen.
Gaat nu wel erg hard hopelijk inderdaad vanwege het vele aflossen
pi_197306751
is bij SIG ook de max 80.000 ?
pi_197306838
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 14:59 schreef zeeland6 het volgende:
is bij SIG ook de max 80.000 ?
Ja, behalve als je eerste investering meer dan 80.000 is. Hierna mag je onbeperkt investeren.
pi_197306841
Waarom was specifiek deze SIG zo interessant tov andere?
pi_197306844
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 11:01 schreef 7dave het volgende:

[..]

Twee SIG leningen waren een herfinanciering van 95% in verhuurde staat (op een pand waar 70% initieel gevestigd was). En direct een nieuwe financiering aanvraag voor 80% in verhuurde staat. Waarbij het hele vrijkomende bedrag 1 op 1 van herfinanciering naar aankoopdossier werd verplaatst.

Echter werd de aankoop financiering op SIG uiteindelijk vertaald als 92% in onverhuurde staat anders kwamen ze (waarschijnlijk, maar is de enige logische uitleg) niet aan de 4 schijven. Het was dus werkelijk 80% van de waarde in verhuurde staat. Dat was dus positief voor de investeerders, ook m.b.t de afspraak tot passeren van de financieringen wou SIG dat zo z.s.m zodat het geld rendeert voor de investeerder.

Ze keken net als andere vastgoedfinanciers naar het onderpand+totaal plaatje. Welke kennis in vastgoed heb jij (RNHB heeft een vastgoed test bijv - stelt overigens niet al teveel voor), heb je een baan/stabiel inkomen, heb je eigen geld beschikbaar voor aankoop en wat is de overwaarde eigen huis, zijn de huurinkomsten cashflowdekkend tegen over de lening/exploitatiekosten, hoeveel panden heb je elders, welke verloop hebben die (hoeveel jaar tot einde lening, hoeveel % wordt afbetaald bij RNHB standaard 4% per jaar) - openstaande LTV portfolio en worden huren geïndexeerd. Zijn er achterstanden/uitzettingen. In het eventuele bouwtechnische rapport onderzoeken ze courantheid van het pand. Ze vragen naar gegevens van VVE, de MJOP (meer jaren onderhoudsplan) en bewijs opstalverzekering+betaling.

Aan spaarsaldo bewijzen hecht een vastgoed banken niet heel veel waarde, omdat liquide saldo de dag na tekenen kan verdwijnen. Het onderpand is/blijft toch de rode draad (waarde vaste zekerheid). Het onderpand moet het geld terughalen bij een default.

Je directe vraag of er aanvullende eisen zijn bij 8-10 SIG leningen kan ik overigens niet beantwoorden. Wellicht maandag eens contact opnemen en het aan ze vragen. :)
Bedankt voor deze informatie. ^O^
Zeer interessant.
pi_197306875
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ja, behalve als je eerste investering meer dan 80.000 is. Hierna mag je onbeperkt investeren.
er staat me iets bij dat dit onlangs verhoogd was ?
pi_197306890
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:04 schreef Jaco078 het volgende:
Waarom was specifiek deze SIG zo interessant tov andere?
hoge WOZ
pi_197306986
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 12:28 schreef tnhb het volgende:

[..]

Volgens mij gaat SIG standaard uit van de laagste van de twee taxaties, ongeacht de werkelijk situatie (verhuurd of niet verhuurd).
Klopt.
pi_197306991
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

er staat me iets bij dat dit onlangs verhoogd was ?
Dit is obv Europees wetgeving. Dit is nog niet ingegaan
pi_197307030
quote:
Voor het eerst sinds lange tijd weer eens een incentive.
Of heb ik iets gemist?
pi_197307428
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:07 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

hoge WOZ
En reeds verhuurd, bestaande exploitatie.
Pecunia non olet
pi_197307727
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:04 schreef Jaco078 het volgende:
Waarom was specifiek deze SIG zo interessant tov andere?
> Hoge WOZ
En verder zijn er recent meerdere projecten vervroegd afgelost, waardoor mensen geld renteloos in hun wallet hebben staan. Dat wil men zo snel mogelijk weer laten renderen.
pi_197308570
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:57 schreef dyna18 het volgende:

[..]

> Hoge WOZ
En verder zijn er recent meerdere projecten vervroegd afgelost, waardoor mensen geld renteloos in hun wallet hebben staan. Dat wil men zo snel mogelijk weer laten renderen.
inderdaad, maar dat was alweer uit de wallet verdwenen hoor, SIG heeft er een handje van om geld af en toe te laten verdwijnen.
pi_197308822
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:49 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

inderdaad, maar dat was alweer uit de wallet verdwenen hoor, SIG heeft er een handje van om geld af en toe te laten verdwijnen.
Heb dat in het begin ook paar keer gehad. Sindsdien haal ik elke maand de wallet leeg en stort direct als ik een nieuwe investering heb.
  zaterdag 9 januari 2021 @ 17:23:58 #144
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197309128
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:07 schreef flexion het volgende:

[..]

Heb dat in het begin ook paar keer gehad. Sindsdien haal ik elke maand de wallet leeg en stort direct als ik een nieuwe investering heb.
Is toch van de zotte dat, dat nodig is.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197309372
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:49 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

inderdaad, maar dat was alweer uit de wallet verdwenen hoor, SIG heeft er een handje van om geld af en toe te laten verdwijnen.
Was serieus het geld van vervroegde afgeloste projecten uit je wallet verdwenen?
pi_197309706
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Was serieus het geld van vervroegde afgeloste projecten uit je wallet verdwenen?
Ja, ben ik ook wel heel benieuwd naar. Heb een keer een correctie gehad voor de rest klopt het altijd. Bij Collin heb ik vaker correcties gehad.
pi_197310101
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 10:26 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik denk dat je er serieus rekening mee moet houden dat schijf 3 zelfs bij aanvang al geen enkele zekerheid biedt, door combinatie van torenhoge taxaties en opslag voor rente+kosten in de lagere schijven.

Sowieso begrijp ik niet waarom iemand voor 2% extra rente een dergelijk groot extra risico zou willen nemen. Maar goed, dat is ieders eigen overweging.
Het blijft een risico inschatting. Waarbij je moet inschatten, wat is de kans dat je je geld terug ziet?

Voordeel bij vastgoed is dat partijen bijna niet failliet gaan, er is namelijk een stroom aan huurinkomsten.
Met particulier vastgoed wat bestaat uit woningen is de kans op leegstand gering. Zo is er bijna altijd wel een inkomstenstroom. Nou kun je een slechte huurder hebben die niet betaald, en dan is het juist een voordeel als de ondernemer meerdere panden heeft om zo het risico te dempen.

Ik schat de risico's dat een SiG project in de problemen komt, een stuk lager in dan reguliere projecten zoals we ze bij CF kennen. En SiG bewijst dat tot nu toe ook met de 0 defaults.

Zijn er dan helemaal geen risico's? Nee zeker niet. Vooral bij aflopen van het project en bij crashen van de woningmarkt zou het best mis kunnen gaan. Het is voor iedereen zelf om daar een inschatting op te maken. Er zijn namelijk nog geen praktijkcases hoe het dan gaat lopen. Ik zie het echter niet als een casino.
pi_197310530
Vandaag in avondwinkel/bakkerij vlak naast een appartementje van Ilyas brand geweest
https://www.rijnmond.nl/n(...)restaurant-Rotterdam
Nr 3 brand, nummer 7a appartement
pi_197313244
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:07 schreef flexion het volgende:

[..]

Heb dat in het begin ook paar keer gehad. Sindsdien haal ik elke maand de wallet leeg en stort direct als ik een nieuwe investering heb.
precies dat. Ik heb geen zin meer om dat elke dag te controleren of er wat mist.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 09-01-2021 21:11:07 (Spelling) ]
pi_197314175
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

precies dat. Ik heb geen zin meer om dat elke dag te controleren of er wat mist.
Dat kwartje overboekkosten word nog steeds niet gerekend?
Wat ik oprecht vreemd vind: SIG gaf ooit aan: als de zaken iets beter gaan , dan gaan we overboeken naar je eigen rekening en stoppen we met Intersolve. Dat zou een verbetering zijn en het platform denk nog populairder maken.
pi_197314279
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:57 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat kwartje overboekkosten word nog steeds niet gerekend?
Wat ik oprecht vreemd vind: SIG gaf ooit aan: als de zaken iets beter gaan , dan gaan we overboeken naar je eigen rekening en stoppen we met Intersolve. Dat zou een verbetering zijn en het platform denk nog populairder maken.
Tot op heden hebben ze nog nooit kosten gerekend voor het overboeken. Dus dan heb ik het geld ook liever op mn rekening dan op een of andere wallet. En het is een kleine moeite om te betalen vanaf je bankrekening om een nieuwe investering te doen.
pi_197317001
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:57 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat kwartje overboekkosten word nog steeds niet gerekend?
Wat ik oprecht vreemd vind: SIG gaf ooit aan: als de zaken iets beter gaan , dan gaan we overboeken naar je eigen rekening en stoppen we met Intersolve. Dat zou een verbetering zijn en het platform denk nog populairder maken.
Met de zwaardere eisen die er aan komen vanuit de Europese crowdfunding verordening zal het voor platformen niet meer interessant zijn om het betalingsverkeer zelf te willen verzorgen. Ze moeten dan zulke grote investeringen doen dat het makkelijker is om uit te besteden (zoals SiG nu dus al doet). Kleine kans dus dat hier snel verandering in zal komen.
pi_197317610
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Met de zwaardere eisen die er aan komen vanuit de Europese crowdfunding verordening zal het voor platformen niet meer interessant zijn om het betalingsverkeer zelf te willen verzorgen. Ze moeten dan zulke grote investeringen doen dat het makkelijker is om uit te besteden (zoals SiG nu dus al doet). Kleine kans dus dat hier snel verandering in zal komen.
Ik zie ik inderdaad eerder dat alle platformen gebruik gaan maken van intersolve als gevolg van de nieuwe Europese regels. Als ze daarbij ook nog eens afspraken maken dat er maar 1 Wallet is waar alle platformen in storten, kan dat zelfs een meerwaarde zijn. Ook kan geldvoorelkaar dan gewoon weer dagelijks gaan storten in plaats van 1x per 2 weken.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2021 09:07:57 ]
pi_197317829
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 18:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Vandaag in avondwinkel/bakkerij vlak naast een appartementje van Ilyas brand geweest
https://www.rijnmond.nl/n(...)restaurant-Rotterdam
Nr 3 brand, nummer 7a appartement
Heftig!

Dit is ook een van de redenen dat een vastgoedbank 10%minder financiert op een complex met een plint. De risico's liggen anders.
  zondag 10 januari 2021 @ 08:42:52 #155
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197318335
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 04:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik zie ik inderdaad eerder dat alle platformen gebruik gaan maken van intersolve. Als ze daarbij ook nog eens afspraken maken dat er maar 1 Wallet is waar alle platformen in storten, kan dat zelfs een meerwaarde zijn. Ook kan geldvoorelkaar dan gewoon weer dagelijks gaan storten in plaats van 1x per 2 weken.
Er zijn platforms die per investering over schrijven naar de bankrekening.
Gevolg zeer veel losse overschrijving-regels.
Bedrijven en verenigingen betalen per regel
Particulieren nog niet.
Kan me zo voor stellen dat de banken boven een bepaald aantal regels per maand ook iets gaan rekenen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197318528
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 08:42 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Er zijn platforms die per investering over schrijven naar de bankrekening.
Dat kan een platform dus over een jaar niet meer. Dit moet door een betaaldienstverlener (zoals Intersolve) gebeuren
quote:
Ook schrijft de Verordening voor dat ECSP geldstromen in verband met crowdfunding niet langer zelf mogen beheren. Zij moeten hiervoor gebruik maken van een vergunninghoudende betaaldienstverlener.


[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2021 09:27:05 ]
pi_197320130
Zag dat er wederom wat betalingen van GVE ontbraken.
Met name degene waar tijdelijk enkel een rente betaling voor besproken was.

Deze zijn niet zichtbaar in t betaal overzicht, maar wel in de update van t project.

Naar mijn idee hadden ze al betaald moeten zijn, maar is ook slordig dat t nog niet aangepast is in het betaal overzicht.
Ik heb GVE aangeschreven hierover.
pi_197322938
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Met de zwaardere eisen die er aan komen vanuit de Europese crowdfunding verordening zal het voor platformen niet meer interessant zijn om het betalingsverkeer zelf te willen verzorgen. Ze moeten dan zulke grote investeringen doen dat het makkelijker is om uit te besteden (zoals SiG nu dus al doet). Kleine kans dus dat hier snel verandering in zal komen.
Mee eens.
Ik denk dat SiG wat dit betreft voorloopt op veel andere platforms.
pi_197325078
Nu het op de zondag wat rustiger is met projecten wil ik vragen hoe jullie een overzicht houden van je CF-investeringen. Waarschijnlijk is dit onderwerp al vaker besproken, maar ik kon niks meer vinden dan dit topic: WGR / Crowdfunding projecten beheren Helaas zijn de plaatjes daar niet meer online.

Ik las laatst van verschillende users hun jaarrendementen. Dit zullen zij vast bepalen mbv een exceloverzicht. Heeft één van jullie een voorbeeld/template (zonder persoonlijke gegevens uiteraard) van een dergelijk overzicht waarmee je de verschillende investeringen kan monitoren? Graag zou ik wat inspiratie opdoen!
gr gr
pi_197326343
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 06:36 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Heftig!

Dit is ook een van de redenen dat een vastgoedbank 10%minder financiert op een complex met een plint. De risico's liggen anders.
Kwam er gisteren al langs, maar vanmorgen even beter gekeken. De brand was in het restaurant, niet in de bakkerij. Bakker is open, 7a is daarnaast (dus verder van de brand).
pi_197327172
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:08 schreef Ron1986 het volgende:
Zag dat er wederom wat betalingen van GVE ontbraken.
Met name degene waar tijdelijk enkel een rente betaling voor besproken was.

Deze zijn niet zichtbaar in t betaal overzicht, maar wel in de update van t project.

Naar mijn idee hadden ze al betaald moeten zijn, maar is ook slordig dat t nog niet aangepast is in het betaal overzicht.
Ik heb GVE aangeschreven hierover.
Ik mis er ook nogal wat in deze batch, waaronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197327235
dubbel
  zondag 10 januari 2021 @ 18:38:22 #163
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197330103
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 16:59 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik mis er ook nogal wat in deze batch, waaronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even een email nar GVE.
Dan reactie afwachten
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197330204
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:38 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Even een email nar GVE.
Dan reactie afwachten
Die zijn tegenwoordig ook niet meer zo snel met reageren. Soms hoor je helemaal niets op een mail en volgt er ook geen update
pi_197339259
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Die zijn tegenwoordig ook niet meer zo snel met reageren. Soms hoor je helemaal niets op een mail en volgt er ook geen update
Meestal bel dr achteraan na een paar dagen..
pi_197340563
Zit hier iemand in Lohuis Lighting obligaties ?
pi_197340621
De açaí pulp inkoper van investormatch heeft zijn lening netjes terugbetaald ^O^ ondanks :M
quote:
The Spirit of Brazil BV importeert bevroren biologisch açaí bessen pulp uit Brazilië, een super fruit uit de Amazone. Inmiddels populair in de Verenigde Staten en de vraag in Europa groeit hard. In Europa bedient The Spirit of Brazil meerdere distributeurs, gezondheidswinkels en açaí bars. Onlangs heeft The Spirit of Brazil meerdere distributie contracten getekend.
pi_197341681
Er is een klein bedrag gestort door Investormatch voor Lekker enzo. Het is niet veel maar deze had ik al lang afgeschreven dus is mooi meegenomen. Hopelijk volgt er snel meer
pi_197341705
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:20 schreef zeeland6 het volgende:
Zit hier iemand in Lohuis Lighting obligaties ?
Ja, ik
pi_197342183
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:22 schreef Faraday01 het volgende:
Er is een klein bedrag gestort door Investormatch voor Lekker enzo. Het is niet veel maar deze had ik al lang afgeschreven dus is mooi meegenomen. Hopelijk volgt er snel meer
Dit is conform afspraak. Dit bedrag wordt de komende 30 maanden gestort. Investormatch heeft dit naar investeerders gecommuniceerd.

quote:
De ondernemer is lange tijd de betalingsregeling niet nagekomen. Dit omdat de ondernemer veel andere schulden heeft en nauwelijks tot geen inkomsten.

De ondernemer heeft nu werk gevonden en heeft een voorstel voor een nieuwe betalingsregeling gedaan. Per januari betaald hij maandelijks minimaal EUR 258,-. Hij gaat zich inspannen om dit bedrag elke maand iets hoger te maken (andere schulden lopen er namelijk eerder uit, waardoor hij meer aan ons kan betalen).

Het schema is nu aangepast (er van uitgaande dat het nog 30 termijnen duurt).
pi_197342395
Crowdfundmarkt verwacht explosieve groei in 2021
https://www.deondernemer.(...)e-groei-2021~2727670
pi_197342525
Verenigde Kredietunies in Nederland gaan samenwerking aan met Collin Crowdfund

De branchevereniging van​ Samenwerkende Kredietunies (VSK) gaat een samenwerking aan met Collin Crowdfund N.V. (Collin).

Collin is de grootste en meest succesvolle crowdfunder voor MKB financieringen van Nederland, mede dankzij hun excellente IT​ systeem. VSK is de branche vereniging van Kredietunies in Nederland, in 2013 opgestart met ondersteuning van het Ministerie van EZK. ​

Collin neemt vanaf heden het beheer over van het IT systeem van de VSK. De veelal op vrijwilligers gebaseerde (non-profit) Kredietunies kunnen zich hierdoor volledig concentreren op het coachen en krediet verlenen aan MKB bedrijven. Het gaat hierbij om zowel branche gerichte als regionale Kredietunies. De verleende kredieten liggen tussen de ¤50.000 en ¤500.000. ​

De bij de VSK aangesloten Kredietunies verwachten dat de samenwerking met Collin ook tot meer kredietverlening zal leiden, hetgeen voor het MKB in deze moeilijke tijden goed van pas zal komen. ​

Rutger Koopmans, voorzitter van de VSK, is verheugd over de nieuwe samenwerking: “Voor het MKB is het een goede zaak dat Collin en VSK, beide toonaangevend in hun marktsegment, de krachten bundelen. De beste vormen van kredietverlening, netwerken en coaching komen hiermee samen, met het MKB als grote winnaar. Wij verwachten heel veel van deze samenwerking”. ​

Jeroen ter Huurne, CEO van Collin Crowdfund, ziet goede samenwerkingsmogelijkheden met de Kredietunies: “Kredietunies vormen met hun specifieke toegevoegde waarde van betrokken oud ondernemers een relevante plus voor de MKB ondernemer met een kredietbehoefte. Naast ons partnership op IT gebied zien wij voor alle partijen ook mooie kansen om bij grotere lening aanvragen samen tot invulling van de kredietbehoefte te komen.”
pi_197343322
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:20 schreef zeeland6 het volgende:
Zit hier iemand in Lohuis Lighting obligaties ?
Ik heb ooit via KOM iets geinvesteerd in Lohuis, is al lang terugbetaald.

Je maakt me nieuwsgierig, wat is er aan de hand bij Lohuis?
Pecunia non olet
pi_197343383
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:20 schreef zeeland6 het volgende:
Zit hier iemand in Lohuis Lighting obligaties ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als er hier anderen zijn die rechtstreekse obligaties, danwel aandelen hebben ontvang ik graag een PM om eens verder van gedachte te wisselen met mede-investeerders/aandeelhouders.
pi_197344770
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb ooit via KOM iets geinvesteerd in Lohuis, is al lang terugbetaald.

Je maakt me nieuwsgierig, wat is er aan de hand bij Lohuis?
ze hebben de betalingen gestaakt sinds september ivm corona.
pi_197344788
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:23 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Ja, ik
als je wilt meer wilt weten dan graag even een pm.
pi_197344925
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:52 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als er hier anderen zijn die rechtstreekse obligaties, danwel aandelen hebben ontvang ik graag een PM om eens verder van gedachte te wisselen met mede-investeerders/aandeelhouders.
je hebt een DM
pi_197345338
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

ze hebben de betalingen gestaakt sinds september ivm corona.
Ze hebben destijds meerdere tranches gedaan via KOM en vanaf een bepaald moment zijn ze in eigen beheer obligaties/leningen gaan uitschrijven. Ik zit er zelf niet in maar ik ken iemand die er fors aan meegedaan heeft.
Dochter Lohuis was een financieel wonder begreep ik, die heeft die plannetjes allemaal uitgedacht.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom zij met hun business veel last zouden hebben van corona, en ook het tijdstip van stoppen van betalen kan ik niet helemaal plaatsen....
Pecunia non olet
pi_197346348
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:14 schreef Faraday01 het volgende:
Net een aanzienlijke nabetaling van Fundingcircle ontvangen, alleen is het nog even raden om welk(e) project(en) het gaat.
Bij mij is deze nabetaling inmiddels zichtbaar.
pi_197346510
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij is deze nabetaling inmiddels zichtbaar.
Bij mij ook: vervroegde aflossing van een hovenier, en een nabetaling van een consult bedrijf welke wel vaker wat verlaat betaald.
pi_197346964
Is deze nieuwe Collin met een 2e hypotheek hier al voorbij gekomen?

Van Dijk Clinic
¤ 150.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/van-dijk-clinic/
pi_197347651
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:32 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Bij mij ook: vervroegde aflossing van een hovenier, en een nabetaling van een consult bedrijf welke wel vaker wat verlaat betaald.
Bij mij was het een vervroegde aflossing van een Isrealische sieradenwinkel
  maandag 11 januari 2021 @ 20:23:33 #183
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_197350490
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij is deze nabetaling inmiddels zichtbaar.
Bij mij was het een vervroegde aflossing van een viltverwerker
pi_197352295
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dit is conform afspraak. Dit bedrag wordt de komende 30 maanden gestort. Investormatch heeft dit naar investeerders gecommuniceerd.
[..]

Is er richting jou iets gecommuniceerd over de termijnen december 2018 en januari 2019 die nog steeds status "Ingepland" hebben?

Ik had hier al eerder over gemaild maar nog geen reactie gehad, net nog maar even een gentle reminder gestuurd.
pi_197357700
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 20:23 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Bij mij was het een vervroegde aflossing van een viltverwerker
Hier ook een nabetaling die precies de helft van het openstaande bedrag van een al enige tijd niet meer betalend transportbedrijf (aankoop truck) is.
pi_197357975
Is deze al voorbij gekomen?
https://www.newfunding.nl/project/spuistraat-te-amsterdam

Vraag me af of die nog doorgaat, maar ziet er verder wel interessant uit wat mij betreft.
pi_197358099
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 10:31 schreef mrbombastic het volgende:
Is deze al voorbij gekomen?
https://www.newfunding.nl/project/spuistraat-te-amsterdam

Vraag me af of die nog doorgaat, maar ziet er verder wel interessant uit wat mij betreft.
Vorig jaar is daar melding van gemaakt, als je terug kijkt staat er wel het een en ander, maar niet erg veel over geschreven dacht ik. Project zal tegen het eind wel volgegooid worden, lijkt me verder wel dat het door zal gaan, waarom niet? Zelf doe ik om diverse redenen niet mee, om een of andere reden heb ik er gewoon geen goed gevoel bij, maar anderen staan er anders in. Is wat risico betreft wel verdeeld over een aantal diverse panden, in het kader van risico beperking kan dat weer een voordeel zijn.
pi_197359495
quote:
Die lust ik wel.😋
Pecunia non olet
pi_197359570
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die lust ik wel.😋
Ik hoop dat zijn schilderwerk beter is dan zijn current ratio....
pi_197359714
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 12:02 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik hoop dat zijn schilderwerk beter is dan zijn current ratio....
Hij is vast geen vervend liefhebber van balansratio's 🍾
Pecunia non olet
pi_197359831
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 12:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij is vast geen vervend liefhebber van balansratio's 🍾
Als je hoogte hypotheek ziet die net onder de inschrijving is denk i k dat hij het huis pas kort in bezit heeft en zakelijk geld in het huis heeft gestopt.
pi_197359976
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 12:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij is vast geen vervend liefhebber van balansratio's 🍾
vervend, nice ^O^
pi_197362076
Nieuw 5 jarig SiG project aan Molendijk 22 te 's Gravemoer waar nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet van 160k.

https://investeren.sameni(...)venmoer-molendijk-22

Dit is de andere kant van het pand: https://investeren.sameni(...)nmoer-molendijk-22-a

[ Bericht 14% gewijzigd door Horsemen op 12-01-2021 14:36:38 ]
pi_197362138
Kvik Zaandam: --> investeringslink
https://www.collincrowdfu(...)abbc605fe1988ce10876

Ik zou niet te lang wachten, bij interesse....
Pecunia non olet
pi_197362279
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:28 schreef obligataire het volgende:
Kvik Zaandam: --> investeringslink
https://www.collincrowdfu(...)abbc605fe1988ce10876

Ik zou niet te lang wachten, bij interesse....
Is deze link gedeeld bij investeerders van eerdere projecten van deze keuken groep dat deze al bijna volgeschreven is voor dat hij open gaat?
pi_197362310
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:25 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project aan Molendijk 22 te 's Gravemoer waar nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet van 160k.

https://investeren.sameni(...)venmoer-molendijk-22
eerder is ook 22A gefinancieerd ( https://investeren.sameni(...)nmoer-molendijk-22-a )
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_197362422
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Is deze link gedeeld bij investeerders van eerdere projecten van deze keuken groep dat deze al bijna volgeschreven is voor dat hij open gaat?
Inderdaad. Heb hem basis meegenomen gezien het setje zekerheden.
Pecunia non olet
pi_197362529
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:25 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project aan Molendijk 22 te 's Gravemoer waar nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet van 160k.

https://investeren.sameni(...)venmoer-molendijk-22

Dit is de andere kant van het pand: https://investeren.sameni(...)nmoer-molendijk-22-a
Er zijn hier op het forum destijds foto's geplaatst van de werkzaamheden bij nr. 22A. Wie die foto's geplaatst heeft ben ik even kwijt. Het zag er toen allemaal vrij grondig uit meen ik me te herinneren. Nu er staat dat beide panden gelijktijdig worden aangepakt is er waarschijnlijk ook al het een en ander gedaan aan nr. 22. Is er recent nog iemand langs dit pand gekomen? Foto's van de huidige situatie zijn natuurlijk meer dan welkom.
pi_197362687
Voorop gesteld dat ik er alle begrip voor heb dat HcN de horeca uitstel geeft met doorbetaling van de rente. Wel jammer dat ik bij zo ongeveer ieder uitstel lees “Er geldt per januari 2021 dus geen generieke regeling meer voor alle projecten.” (m.b.t. het uitstel) Op vallend is dan wel dat het geboden uitstel voor inmiddels de helft van mijn portefeuille identiek is “ aflossingsvrije periode te verlengen tot en met maart 2021”. Dagelijks komen er nieuw projecten bij met dezelfde regeling.

Prima maar doe dan niet of het geen generieke regeling is.
pi_197362925
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:55 schreef Horsemen het volgende:
Voorop gesteld dat ik er alle begrip voor heb dat HcN de horeca uitstel geeft met doorbetaling van de rente. Wel jammer dat ik bij zo ongeveer ieder uitstel lees “Er geldt per januari 2021 dus geen generieke regeling meer voor alle projecten.” (m.b.t. het uitstel) Op vallend is dan wel dat het geboden uitstel voor inmiddels de helft van mijn portefeuille identiek is “ aflossingsvrije periode te verlengen tot en met maart 2021”. Dagelijks komen er nieuw projecten bij met dezelfde regeling.

Prima maar doe dan niet of het geen generieke regeling is.
Het lijkt erop dat alle projecten die eerder geen aflossing betaalde, logischerwijs nu een verlenging krijgen tot en met maart. De wok en sumo blijven gewoon aflossen.
pi_197363224
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:25 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project aan Molendijk 22 te 's Gravemoer waar nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet van 160k.

https://investeren.sameni(...)venmoer-molendijk-22

Dit is de andere kant van het pand: https://investeren.sameni(...)nmoer-molendijk-22-a
Voor wie het relevant vindt, het lijkt om deze twee mannen te gaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zijn de ervaringen met deze heren? Ik begrijp dat ze 1 eerder project (22A dus) hebben gefinancierd via CF?
gr gr
pi_197363284
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad. Heb hem basis meegenomen gezien het setje zekerheden.
dank, basis meegenomen
pi_197363321
Ik vraag mij af of er überhaupt HCN projecten gaan aflossen die dat de afgelopen pauzes niet deden.

Ik begrijp de verlenging overigens wel, in feite is er niets veranderd waardoor aflossen nu wel mogelijk is. Hangt toch af van het concept en de ondernemerszin van sommige ondernemers (sommige Bregjes bezorgen, anderen niet)


De geannuleerde sushi tent van laatst lijkt trouwens toch “gewoon” door te gaan.
pi_197363533
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat alle projecten die eerder geen aflossing betaalde, logischerwijs nu een verlenging krijgen tot en met maart. De wok en sumo blijven gewoon aflossen.
Bij mij hebben tot op dit moment naast de horecabedrijven die normaal hebben doorbetaald de laatste maanden ook 10 andere horecagelegenheden die maanden alleen rente hebben betaald nu een volledige termijn betaald. En de andere hebben tot dit moment gewoon wel de rente betaald als die verschuldigd was. Dus gezien de moeilijke situatie van de horeca ben ik nog steed zeer tevreden over de afhandeling van HCN.
pi_197364380
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:22 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Voor wie het relevant vindt, het lijkt om deze twee mannen te gaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zijn de ervaringen met deze heren? Ik begrijp dat ze 1 eerder project (22A dus) hebben gefinancierd via CF?
Dit project loopt pas sinds december 2020 dus daar is niet over te zeggen. Een van de mede-Fokkers is destijds bij dat pand langs geweest en zag dat ze flink aan het verbouwen of beter gezegd herbouwen waren en had een goede indruk is bij mij achter gebleven.
pi_197364638
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:39 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Bij mij hebben tot op dit moment naast de horecabedrijven die normaal hebben doorbetaald de laatste maanden ook 10 andere horecagelegenheden die maanden alleen rente hebben betaald nu een volledige termijn betaald. En de andere hebben tot dit moment gewoon wel de rente betaald als die verschuldigd was. Dus gezien de moeilijke situatie van de horeca ben ik nog steed zeer tevreden over de afhandeling van HCN.
Bij de meeste projecten is men bij met de rente betalingen over die maanden waarop in eerste instantie niets betaald is. Maar bij Proeflocaal Bre*hje Alphen a/d Rijn is het bij mij nog een zooitje. Heb net nog even de mails van HCN nagelezen over de uitstel periodes en betalingen, maar volgens mij klopt er niets van.
Is dit bij jullie ook zo bij dit project?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-01-2021 16:50:09 ]
pi_197364784
Ze lopen bij sameningeld ook nog wat achter bij het uploaden van betaalschema's van projecten die per 1-1-21 zijn gaan uitkeren.
pi_197365294
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 16:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Ze lopen bij sameningeld ook nog wat achter bij het uploaden van betaalschema's van projecten die per 1-1-21 zijn gaan uitkeren.
Waarschijnlijk zijn ze nog aan het bijkomen van de december rush _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 12-01-2021 17:30:03 ]
  dinsdag 12 januari 2021 @ 17:55:14 #210
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197365868
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 14:28 schreef obligataire het volgende:
Kvik Zaandam: --> investeringslink
https://www.collincrowdfu(...)abbc605fe1988ce10876

Ik zou niet te lang wachten, bij interesse....
Dank je.
Ik was nog op tijd

Nog 17K
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197366015
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 16:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Ze lopen bij sameningeld ook nog wat achter bij het uploaden van betaalschema's van projecten die per 1-1-21 zijn gaan uitkeren.
Inderdaad.
Helaas komt dat heel vaak voor.
pi_197366024
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 16:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bij de meeste projecten is men bij met de rente betalingen over die maanden waarop in eerste instantie niets betaald is. Maar bij Proeflocaal Bre*hje Alphen a/d Rijn is het bij mij nog een zooitje. Heb net nog even de mails van HCN nagelezen over de uitstel periodes en betalingen, maar volgens mij klopt er niets van.
Is dit bij jullie ook zo bij dit project?
tm maart 2020 conform planning
17-6: 3 termijnen rente betaald: april, mei, juni
17-7: 2 termijnen rente betaald: juli, augustus
september regulier
19-10: 3 termijnen rente betaald: oktober, november, december

het is wat rommelig maar klopt bij mij wel
pi_197366554
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:22 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Voor wie het relevant vindt, het lijkt om deze twee mannen te gaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zijn de ervaringen met deze heren? Ik begrijp dat ze 1 eerder project (22A dus) hebben gefinancierd via CF?
Ze hebben anderhalf jaar geleden ook een project gefund via SiG: https://investeren.sameni(...)m-galjootstraat-27-d

Die wordt elke maand netjes op tijd betaald
pi_197369142
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 16:29 schreef ML45 het volgende:

[..]

Dit project loopt pas sinds december 2020 dus daar is niet over te zeggen. Een van de mede-Fokkers is destijds bij dat pand langs geweest en zag dat ze flink aan het verbouwen of beter gezegd herbouwen waren en had een goede indruk is bij mij achter gebleven.
That's correct, zo rond de 27e nov20 ben ik er langs gereden, toen lag de boel open, foto's toen gepost op het forum, eind dec20 nogmaals in de buurt en toen zat het nieuwe dak erop. Zie link, aan de achterzijde zit voor het linkerdeel een nieuw forse dakkapel, bij het rechtergedeelte had je op de bovenetage een uitbouw ook aan de achterzijde. De hut is nu keurig dicht voor de winter en dan kan de binnen afbouw beginnen, dus men kan voort.
Daarna de achtertuin nog opruimen en fatsoeneren. Toen ook al opgemerkt, ziet het eruit en feitelijk is één verbouwing, dus zowel op het linker als rechterdeel nu hypo. Toen vond ik het al een beetje raar, feitelijk een grote verbouwing en maar hypo op een deel.

https://ibb.co/mqjggPW
https://ibb.co/h1ymVtX

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 12-01-2021 21:13:31 ]
pi_197370743
Wat vinden jullie er van dat Sushi Roku na eerdere annulering vanuit HCN nu toch online komt?

https://horecacrowdfundin(...)3b-b6bc-e8658bf0c388
pi_197371353
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 17:55 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Dank je.
Ik was nog op tijd

Nog 17K
Kvik zit vol nu...........
Pecunia non olet
pi_197375266
Vraagje: wat is het verschil tussen een 'direct message' en een 'prívebericht ' ??
pi_197375403
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 23:04 schreef zeeland6 het volgende:
Vraagje: wat is het verschil tussen een 'direct message' en een 'prívebericht ' ??
Ik heb je zojuist van beide één gestuurd. Privébericht gaat via https://messages.fok.nl/ en een direct message gaat via https://dm.fok.nl/
gr gr
pi_197377901
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 23:04 schreef zeeland6 het volgende:
Vraagje: wat is het verschil tussen een 'direct message' en een 'prívebericht ' ??
Privébericht komt (aan de bovenkant van het scherm) in een fok mailbox te staan (enveloppe). Dit met een archieffunctie. Je kan het later nog eens teruglezen en je kan het bericht beantwoorden.

Bij een direct message krijg je rechtsonder in je scherm een pop-up bericht. Het gaat hierbij om hele korte berichten van maximaal 255 tekens

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 13-01-2021 10:02:33 ]
pi_197378365
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:27 schreef escortmk2 het volgende:

De geannuleerde sushi tent van laatst lijkt trouwens toch “gewoon” door te gaan.
Als ik dat zo lees hebben ze het wel goed opgepakt. Eigenlijk is er nu niks verandert. Enige wat veranderd is dat de voetballer mss van club gaat verwisselen? Toen ik gisteren snel even ging googlen.
pi_197381363
groothandel parketvloeren
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22956
2e hypotheek woonhuis in Belgie
pi_197381477
Termijn 12+13 (achterstallig) van Mts L*v*da (gave) voldaan, vandaag ontvangen.
pi_197381839
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 18:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

tm maart 2020 conform planning
17-6: 3 termijnen rente betaald: april, mei, juni
17-7: 2 termijnen rente betaald: juli, augustus
september regulier
19-10: 3 termijnen rente betaald: oktober, november, december

het is wat rommelig maar klopt bij mij wel
Dank! ik heb het nu ook kloppend gekregen ik zie nu dat er tussendoor nog een termijn betaald is.
pi_197383314
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:
groothandel parketvloeren
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22956
2e hypotheek woonhuis in Belgie
https://www.neysimmo.com/te-koop/4196189-villa-in-essen.aspx?Pg=0

Onderpand staat te koop als ik het goed begrijp.
Bij verkoop gelijk een aflossing?

Verder durf ik hem wel aan op basis van de zekerheden.
-
pi_197383627
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:15 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

https://www.neysimmo.com/te-koop/4196189-villa-in-essen.aspx?Pg=0

Onderpand staat te koop als ik het goed begrijp.
Bij verkoop gelijk een aflossing?

Verder durf ik hem wel aan op basis van de zekerheden.
Ik heb voorbeelden van zekerheden in het buitenland, wat bij uitwinning erg complex is. Bijvoorbeeld
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik neem deze niet mee.
pi_197383869
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:32 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb voorbeelden van zekerheden in het buitenland, wat bij uitwinning erg complex is. Bijvoorbeeld
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik neem deze niet mee.
Die voorgenomen verkoop had natuurlijk in de pitch moeten staan, alleen al reden om niet mee te doen.

Als het huis verkocht wordt is het einde oefening cf lening, zo niet is het huis blijkbaar weinig courant?
Pecunia non olet
pi_197384361
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die voorgenomen verkoop had natuurlijk in de pitch moeten staan, alleen al reden om niet mee te doen.

Als het huis verkocht wordt is het einde oefening cf lening, zo niet is het huis blijkbaar weinig courant?
Nu ik er nogmaals over nadenk, eigenlijk wel eens met jullie. Of de waarde is te hoog getaxeerd of bij verkoop lost hij gelijk weer af...
-
pi_197385346
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die voorgenomen verkoop had natuurlijk in de pitch moeten staan, alleen al reden om niet mee te doen.

Als het huis verkocht wordt is het einde oefening cf lening, zo niet is het huis blijkbaar weinig courant?
Eens dat de voorgenomen verkoop in de pitch had moeten staan. Ik. neig toch naar meenemen:
-er wordt volledig afgelost in 60 maanden
-in geval van verkoop o.g. 10 maanden boeterente.
  woensdag 13 januari 2021 @ 15:44:29 #229
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197386104
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die voorgenomen verkoop had natuurlijk in de pitch moeten staan, alleen al reden om niet mee te doen.

Als het huis verkocht wordt is het einde oefening cf lening, zo niet is het huis blijkbaar weinig courant?
Het gaat in deze gevallen voor duidelijkheid en vertrouwen. Door het niet te vermelden in de pitch heb ik zeker wantrouwen.
Er was misschien gedacht dat niemand zou zien dat het huis in de verkoop zou staan.
Dan was er zeker geen rekening gehouden met de actieve mensen van FOK!!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197386672
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:44 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Het gaat in deze gevallen voor duidelijkheid en vertrouwen. Door het niet te vermelden in de pitch heb ik zeker wantrouwen.
Er was misschien gedacht dat niemand zou zien dat het huis in de verkoop zou staan.
Dan was er zeker geen rekening gehouden met de actieve mensen van FOK!!!
Kan ook nog dat de ondernemer eerst heeft geprobeerd het huis te verkopen om aan de financiering te komen. Verkoop blijkt lastig en daarom crowdfunding. Huis kan hierna ook uit de verkoop gehaald worden.
pi_197387983
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan ook nog dat de ondernemer eerst heeft geprobeerd het huis te verkopen om aan de financiering te komen. Verkoop blijkt lastig en daarom crowdfunding. Huis kan hierna ook uit de verkoop gehaald worden.
Dat zou dan weer betekenen dat het onderpand slecht verkoopt, wat ook niet echt een lekker signaal is! :P
gr gr
pi_197388426
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan ook nog dat de ondernemer eerst heeft geprobeerd het huis te verkopen om aan de financiering te komen. Verkoop blijkt lastig en daarom crowdfunding. Huis kan hierna ook uit de verkoop gehaald worden.
Ik heb de vraag aan GvE gesteld. Kreeg antwoord van de helpdesk: we gaan aan de kredietbeoordelaar vragen wat er aan de hand is, en komen er bij u op terug.
pi_197388884
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:42 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik heb de vraag aan GvE gesteld. Kreeg antwoord van de helpdesk: we gaan aan de kredietbeoordelaar vragen wat er aan de hand is, en komen er bij u op terug.
Project is zelfs offline gehaald
pi_197389026
quote:
Ik neig naar ja, twijfel alleen nog over de hoogte van de inleg.......... c_/
Dit omdat ik die taxatie moeilijk op waarde kan beoordelen. Maar dan nog, denk ik dat het wel goed komt met dit succesvolle laagdrempelige pannekoekengebeuren.
Pecunia non olet
pi_197389143
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 18:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Project is zelfs offline gehaald
Misschien moeten de verschillende CF platforms eens aangezet worden tot een donatie voor FoK voor elke aanpassing die er gemaakt wordt aan de diverse pitches naar aanleiding van pluiswerk van de posters hier in dit draadje.
Win-win: platforms publiceren betere pitches, en ons communicatie kanaal blijft in de lucht.
pi_197389422
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 18:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Project is zelfs offline gehaald
Mijn conclusie: gve was dus niet (volledig) op de hoogte van deze info.
pi_197389809
quote:
Ik neig bij dit project naar ja. Weet iemand hoe het bij Collin met de regels van het bouwdepot zijn.
pi_197392231
quote:
Als je zo een incentive geeft kan je het beter weglaten. 10 en 20% korting daar maak je naar mijn idee niemand blij mee.
Verder wel een aardig project hoewel er gedurende de looptijd niet veel wordt afgelost.
pi_197393287
Vraagje omtrent de depotregeling van GvE.
GvE hanteert bij de meeste projecten sinds enige tijd een depotregeling van 2 maanden. Zoals ik het bij de zekerheden lees wordt deze regeling gebruikt voor de laatste 2 termijnen. Waarom kiest GvE er niet voor om deze termijnen al 1 en 2 maanden eerder uit te betalen bij de laatste termijn betaling van de geldlener? Zijn hier ervaringen mee?
pi_197394716
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 20:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als je zo een incentive geeft kan je het beter weglaten. 10 en 20% korting daar maak je naar mijn idee niemand blij mee.
Verder wel een aardig project hoewel er gedurende de looptijd niet veel wordt afgelost.
Inderdaad 10% korting. ~O> Pannenkoek.
pi_197394726
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 20:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als je zo een incentive geeft kan je het beter weglaten. 10 en 20% korting daar maak je naar mijn idee niemand blij mee.
Verder wel een aardig project hoewel er gedurende de looptijd niet veel wordt afgelost.
Deze zuinigheid is voor mij bijna een reden om dit project voorbij te laten gaan
pi_197394853
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:12 schreef Vioolblok het volgende:

[..]

Deze zuinigheid is voor mij bijna een reden om dit project voorbij te laten gaan
Ik heb liever dat meneer zijn lening terugbetaalt dan dat ik een gratis pannenkoek geserveerd krijg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Buurman_ op 13-01-2021 22:23:17 ]
pi_197394991
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 18:47 schreef quepos het volgende:
CRE Duiven afgelost, was bij mij vanaf 19-8-2019 rentedragend, dus 16 maanden en een paar dagen, dan kom ik uit op 40 euro rente en geen 38,42 die ik heb ontvangen. Als daar nou een kortingscode tegenover stond, was ik tevreden geweest.
Vandaag de slotafrekening ontvangen, dus (bijna) je 40 euro :)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:17 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Ik heb liever dat meneer zijn lening terugbetaald dan dat ik een gratis pannenkoek geserveerd krijg.
Inderdaad.
pi_197395018
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:17 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Ik heb liever dat meneer zijn lening terugbetaald dan dat ik een gratis pannenkoek geserveerd krijg.
Dat is helemaal waar :) toch koester ik prettige herinneringen aan bepaalde horecazaken waar ik samen met eega werd onthaald op een rondleiding door de zaak plus gratis diner en zelfs aanwezigheid bij de feestelijke opening. Dat maakt crowdfunding extra leuk :) En het vergroot ook de betrokkenheid bij, en het begrip voor eventuele betaalregelingen nu in de huidige situatie.
Pecunia non olet
pi_197395243
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Inderdaad 10% korting. ~O> Pannenkoek.
Ik ken de locatie zal voor het grootste deel van belgen afhankelijk zijn. Afslag Zundert is in Belgie.
In de omgeving is een grote concurrent op een paar km met reputatie. https://www.dennenlucht.nl

https://www.bndestem.nl/b(...)in-zundert~a7998e34/

[ Bericht 5% gewijzigd door zeeland6 op 13-01-2021 22:41:17 ]
pi_197395550
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik ken de locatie zal voor het grootste deel van belgen afhankelijk zijn. Afslag Zundert is in Belgie.
In de omgeving is een grote concurrent op een paar km met reputatie. https://www.dennenlucht.nl

https://www.bndestem.nl/b(...)in-zundert~a7998e34/

In Obliville zitten er verscheidene vlak bij elkaar plus in de dorpen er omheen nog wat. Pannekoeken zijn lekker en goedkoop, kids zijn er dol op, kun je nog eens naar toe gaan met een (groot) gezin zonder failliet te gaan dus over concurrentie maak ik me niet zoveel zorgen. Zullen ze zelf ook wel over nagedacht hebben denk ik....
Pecunia non olet
pi_197396067
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

In Obliville zitten er verscheidene vlak bij elkaar plus in de dorpen er omheen nog wat. Pannekoeken zijn lekker en goedkoop, kids zijn er dol op, kun je nog eens naar toe gaan met een (groot) gezin zonder failliet te gaan dus over concurrentie maak ik me niet zoveel zorgen. Zullen ze zelf ook wel over nagedacht hebben denk ik....
Begin 2020 gegeten. Tent ram-en-ramvol. Kids leuk gespeeld, speeltje na en goede kwaliteit.
Qua emotie dus goed gevoel bij, pitchmoet ik nog even lezen.
pi_197396848
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik ken de locatie zal voor het grootste deel van belgen afhankelijk zijn. Afslag Zundert is in Belgie.
In de omgeving is een grote concurrent op een paar km met reputatie. https://www.dennenlucht.nl

https://www.bndestem.nl/b(...)in-zundert~a7998e34/

Tenslotte. Info van locals. Het zou al drie zijn geopend. Voorjaar. Najaar en dec 2020. Ging elke x niet door. Is gigantisch verbouwd schijnt. Geld is zeker nu op ? Succes voor de geïnteresseerden.
pi_197397526
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:08 schreef Willies0199 het volgende:
Vraagje omtrent de depotregeling van GvE.
GvE hanteert bij de meeste projecten sinds enige tijd een depotregeling van 2 maanden. Zoals ik het bij de zekerheden lees wordt deze regeling gebruikt voor de laatste 2 termijnen. Waarom kiest GvE er niet voor om deze termijnen al 1 en 2 maanden eerder uit te betalen bij de laatste termijn betaling van de geldlener? Zijn hier ervaringen mee?
Goede vraag. Ik heb dit nog niet meegemaakt. Depot regeling is er vanaf juli 2017. Meeste projecten lopen uit die tijd nog. Enkel 12, 24 en 36 maanden durende leningen zouden 2 maanden eerder afgelost kunnen zijn voor het depot.

Ik lees wel dat de laatste twee maanden de ondernemers niets betalen
quote:
Wanneer aan alle betaalverplichtingen is voldaan, wordt het depot automatisch verwerkt op de laatste twee termijnen van de lening.
Je zou dan inderdaad kunnen zeggen dat alle leningen 2 maanden eerder betaald kunnen worden door uitbetaling van het totale depot.

[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 14-01-2021 06:06:46 ]
pi_197397639
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 00:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Tenslotte. Info van locals. Het zou al drie zijn geopend. Voorjaar. Najaar en dec 2020. Ging elke x niet door.
Ook zouden ze in de zomer 2020 open gaan


Zo'n pand aan een provinciale weg lijkt me ook niet het courant voor eventuele uitwinning zekerheden

Kwam nog een mooie recensie tegen. Ga dan niet naar een pannenkoekenrestaurant _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 14-01-2021 09:11:19 ]
  donderdag 14 januari 2021 @ 06:29:41 #252
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197397716
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:12 schreef Vioolblok het volgende:

[..]

Deze zuinigheid is voor mij bijna een reden om dit project voorbij te laten gaan
Zoiets als korting geven is eigenlijk gewoon om een klant te lokken.
Wij als Nederlander willen dat dan weer niet alten liggen en gaan er achteraan.
Voor mij een reden niet mee te doen. Bespaar ik ook de reiskosten en haal de pannenkoek lokaal.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 14 januari 2021 @ 06:31:31 #253
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197397722
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is helemaal waar :) toch koester ik prettige herinneringen aan bepaalde horecazaken waar ik samen met eega werd onthaald op een rondleiding door de zaak plus gratis diner en zelfs aanwezigheid bij de feestelijke opening. Dat maakt crowdfunding extra leuk :) En het vergroot ook de betrokkenheid bij, en het begrip voor eventuele betaalregelingen nu in de huidige situatie.
Dat geeft inderdaad een binding. En is hee wat anders dan 10% op een pannenkoek.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197398679
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:08 schreef Willies0199 het volgende:
Vraagje omtrent de depotregeling van GvE.
GvE hanteert bij de meeste projecten sinds enige tijd een depotregeling van 2 maanden. Zoals ik het bij de zekerheden lees wordt deze regeling gebruikt voor de laatste 2 termijnen. Waarom kiest GvE er niet voor om deze termijnen al 1 en 2 maanden eerder uit te betalen bij de laatste termijn betaling van de geldlener? Zijn hier ervaringen mee?
Misschien als buffer indien die laatste betaling(en) gestorneerd worden?
pi_197398719
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 06:29 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zoiets als korting geven is eigenlijk gewoon om een klant te lokken.
Wij als Nederlander willen dat dan weer niet alten liggen en gaan er achteraan.
Voor mij een reden niet mee te doen. Bespaar ik ook de reiskosten en haal de pannenkoek lokaal.
Ik denk niet dat dit echt extra klanten oplevert hoor. Is gewoon niet goed over nagedacht.
pi_197401047
quote:
Voorlopig blijft voor mij vastgoed een goede beleggingsmogelijkheid, huizenprijzen blijven stijgen,

https://nos.nl/artikel/23(...)blijven-stijgen.html

[ Bericht 7% gewijzigd door peterc op 14-01-2021 12:04:16 ]
pi_197401261
quote:
https://www.nu.nl/economi(...)vierde-kwartaal.html

Als huren niet meer te betalen is, gaat men wel kopen. Veel goedkoper :)

En tsja, COVID-19 heeft ook een groot invloed, geen expats.
pi_197401409
Nieuwe OAMKB
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23405

quote:
Als voormalig administrateur, bedrijfsadviseur en financieel directeur heb ik 30 jaar ervaring in het financieel en algemeen management
Maar de E 35.000 die hij wil lenen heeft een morele waarde

[ Bericht 41% gewijzigd door KrekelJapie op 14-01-2021 11:36:34 ]
pi_197401432
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:42 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik heb de vraag aan GvE gesteld. Kreeg antwoord van de helpdesk: we gaan aan de kredietbeoordelaar vragen wat er aan de hand is, en komen er bij u op terug.
update geldvoorelkaar
quote:
14/1/2021
De woning, waarop een tweede hypotheek wordt gevestigd, staat op dit moment te koop. Dit was bekend bij de beoordelaar en de intermediair, maar is door een omissie onzerzijds in eerste instantie niet vermeld in de pitch.
Bij verkoop van de woning zal de lening worden afgelost.
Intermediair heeft slecht onderhandeld om 10 maanden boeterente af te spreken :X .

De overwaarde staat een beetje raar in de pitch:
quote:
ten bedrage van ¤ 245.000,- op de eigen woning met een marktwaarde van ¤ 765.000,- (taxatiedatum 18-12-2020) en een restschuld op de eerste hypothecaire lening van ¤ 471.000,-.

De overwaarde bedraagt ¤ 765.000,- minus (¤ 471.000,- plus ¤ 245.000,-) is ¤ 49.000,-.
De 245.000 die je uitleent als geldvoorelkaar ga je toch niet meetellen in bovenstaande formule van de overwaarde?

Normaal zit deze berekening er bij geldvoorelkaar anders uit: 765.000 minus 471.000 is 294.000

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 14-01-2021 12:58:18 ]
pi_197402157
Project: Maastricht Kasteel Bleienbeekstraat 7 D
• Pitch: Dit project heeft een looptijd van 1 jaar en 6 maanden.
• Betaalschema: Looptijd(maanden): 12

oO/

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 14-01-2021 12:19:55 ]
pi_197402369
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

update geldvoorelkaar
[..]

Intermediair heeft slecht onderhandeld om 10 maanden boeterente af te spreken :X .

De overwaarde staat een beetje raar in de pitch:
[..]

De 245.000 die je uitleent als geldvoorelkaar ga je toch niet meetellen in bovenstaande formule van de overwaarde ?

Of het is een intermediair die aan de belangen van de investeerders denkt.
Voor wat betreft het berekenen van de overwaarde is voor allebei de manieren (wel of niet meetellen GvE lening) wat te zeggen: de manier die GvE hanteert laat zien dat er op de som 1e + 2e hypotheek nog een beperkte papieren overwaarde is.

Ik ga de wekker zetten, volledig aflossen in 60mnd vind ik een belangrijk pluspunt in deze lening.
pi_197402404
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 21:08 schreef Willies0199 het volgende:
Vraagje omtrent de depotregeling van GvE.
GvE hanteert bij de meeste projecten sinds enige tijd een depotregeling van 2 maanden. Zoals ik het bij de zekerheden lees wordt deze regeling gebruikt voor de laatste 2 termijnen. Waarom kiest GvE er niet voor om deze termijnen al 1 en 2 maanden eerder uit te betalen bij de laatste termijn betaling van de geldlener? Zijn hier ervaringen mee?
Neen, maar waar ik (helaas) wel ervaring mee heb is dat gve al een paar keer bij een (als dan niet vervroegde) aflossing niet de comlete inleg terug boekt en dan later bij klachten het admninistratief gecorrigeerd wordt door een deel van de rente betaling dan naar de aflossing over te boeken en vervolgens vrolijk te zegen dat het allemaal correct was en als het dat naar mijn mening niet was, dat dan onder de noemer afrondingen valt. Ik noem het creatief boekhouden, maar iemand anders kan daar een eigen mening over vormen. Het gaat over centen, maar hoe moeilijk kan het zijn? Ik heb zelf vele jaren eravring met software die met financiele transactie te maken hefet en daarbij was 1 cent verschil (wegens verkeerde afronding) al een groot issue. Er zijn overigens meer platformen die creatief met afrondingen omgaan (maar daar gaat het dan twee kanten op, zowel positief als negatief).
pi_197402415
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuwe OAMKB
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23405
[..]

Maar de E 35.000 die hij wil lenen heeft een morele waarde
Kortom, een standaard OAMKB verhaal.
Bij de leningnemer van de vestiging Arnhem was de HA blijkbaar echt moreel, want de betaling van termijn no. 60 laat al meer als een maand op zich wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 14-01-2021 12:48:48 ]
pi_197402547
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Kortom, een standaar OAMKB verhaal.
Bij de leningnemer van de vestiging Arnhem was de HA blijkbaar echt moreel, want de betaling van termijn no. 60 laat al meer als een maand op zich wachten.
adres id creditsafe rapportage staat for sale, + HA moreel, ook na sale vd hut?...en met zijn CV .ahum?

https://www.funda.nl/koop(...)sbaankade-13-garage/
op zich vindt ik de vraagprijs vh pandje niet over de top, maar dat terzijde.

evenwel durf ik deze wel bescheiden mee te nemen

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 14-01-2021 12:50:15 ]
pi_197403273
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:21 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Of het is een intermediair die aan de belangen van de investeerders denkt.
Dat zou een goede ontwikkeling zijn
pi_197403878
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

want de betaling van termijn no. 60 laat al meer als een maand op zich wachten.
Maar dat betekent dan toch dat 58 en 59 ook al een probleem waren, of was daar de depot regeling nog niet van toepassing?
pi_197404096
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 13:39 schreef tnhb het volgende:

[..]

Maar dat betekent dan toch dat 58 en 59 ook al een probleem waren, of was daar de depot regeling nog niet van toepassing?
Nee dat kan niet. Depotregeling is er pas 42 maanden. Sinds juli 2017.
pi_197404185
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuwe OAMKB
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23405
[..]

Maar de E 35.000 die hij wil lenen heeft een morele waarde
Ik vind het schokkend dat je met 30 jaar als financieel deskundige geen 35.000 hebt liggen en je 6000 kunt inbrengen. Zou geen adviseur van mij zijn.....
pi_197404228
SiG Molendijk is open.
Ik heb hem meegenomen.
Met 4 investeerders stond schijf 1A al op 52%.
En nu al op meer dan 100%!
pi_197404269
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:00 schreef TisIk het volgende:
SiG Molendijk is open.
Ik heb hem meegenomen.
Met 4 investeerder stond schijf 1A al op 52%.

En ik dacht dat ik met 2500 euro in het project veel aan het inleggen was.. Vraag me soms wel eens af wat voor investeerders bij SIG mee doen.
-
pi_197404303
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:00 schreef TisIk het volgende:
SiG Molendijk is open.
Ik heb hem meegenomen.
Met 4 investeerders stond schijf 1A al op 52%.
En nu al op meer dan 100%!
haha schijf 1a in no-time met 15.000 overschreven
pi_197404587
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:03 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

En ik dacht dat ik met 2500 euro in het project veel aan het inleggen was.. Vraag me soms wel eens af wat voor investeerders bij SIG mee doen.
In 2021 is de belastingdruk in box 3 sterk gestegen (als je een beetje hebt doorgespaard) en dan krijg je dit soort exercities...
pi_197404652
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:19 schreef paardendokter het volgende:

[..]

In 2021 is de belastingdruk in box 3 sterk gestegen (als je een beetje hebt doorgespaard) en dan krijg je dit soort exercities...
En toch zou voor die investeerders zelf vastgoed waarschijnlijk interessanter zijn (als je toch een aantal x 40k inleg hebt..).

Ikzelf doe een combinatie, 2 appartementen als eigen vastgoed (in je box 3 een voordeel vanwege bepaling waarde verhuurde woning, vaak 85 procent van de woz, die vaak ook al lager is dan aanschafwaarde). En nu een gedeelte in crowdfunding voor de korte en middellange termijn.
-
pi_197404734
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:19 schreef paardendokter het volgende:
belastingdruk in box 3
Valt toch wel mee door de verhoging van de vrijstelling van 32.000 naar 50.000 p.p.?. Bovendien zijn de investeerders die nu hebben ingelegd daar 2 weken te laat mee.
pi_197404767
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:23 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

En toch zou voor die investeerders zelf vastgoed waarschijnlijk interessanter zijn (als je toch een aantal x 40k inleg hebt..).

Ikzelf doe een combinatie, 2 appartementen als eigen vastgoed (in je box 3 een voordeel vanwege bepaling waarde verhuurde woning, vaak 85 procent van de woz, die vaak ook al lager is dan aanschafwaarde). En nu een gedeelte in crowdfunding voor de korte en middellange termijn.
Prima strategie !
pi_197404820
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Valt toch wel mee door de verhoging van de vrijstelling van 32.000 naar 50.000 p.p.?. Bovendien zijn de investeerders die nu hebben ingelegd daar 2 weken te laat mee.
Voor de kleine spaarder valt het idd mee, maar de grotere spaarders betalen die rekening. En wat 1 januari betreft: het wordt vanzelf weer 01-01-2022....
pi_197404826
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:03 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

En ik dacht dat ik met 2500 euro in het project veel aan het inleggen was.. Vraag me soms wel eens af wat voor investeerders bij SIG mee doen.
In de “vette hamburgers” van vorige week bij HCN werden bedragen ingelegd van 20k, 2x 10k en zeker 3x 5k en dat lijkt me toch behoorlijk veel risicovoller.
pi_197404962
Bij de befaamde steigerbouwer van investormatch is niets te halen. De lening wordt afgescheven. Zelfs het trouwen in gemeenschap van goederen helpt tegenwoordig niet meer vanwege nieuwe regels.
quote:
Hierbij brengen wij een voorlopig laatste update uit voor RO Montage bedrijf. Afgelopen jaren zijn wij druk bezig geweest met het achterhalen van de gelden. De deurwaarder heeft alle verhaalsmogelijkheden op uw debiteur onderzocht. Betrokkene heeft geen inkomsten uit loon. Er is geen sprake van een voorlopige teruggave van de belastingdienst. Betrokkene heeft geen onroerende zaken op naam volgens het Kadaster. Betrokkene is na 2019 in gemeenschap van goederen getrouwd (dus deze schuld blijft erbuiten). De deurwaarder is meerdere keer langs geweest bij betrokkene. De deurwaarder heeft de situatie ter plaatse beoordeeld en gaf aan dat er niets van waarde aanwezig was.

De deurwaarder zal blijven monitoren of er mogelijkheden tot betaling komen. Echter is er al sinds 2016 geen manier gevonden om hem te laten betalen. Daarom gaan wij de lening voor u afschrijven. De afgeschreven hoofdsom zal apart op uw jaaroverzicht worden vermeld. Mocht er toch nog een betaling tot stand komen, zullen wij dit uiteraard direct aan u uitkeren.
Laatste betaling was in februari 2017. Is dus al een hele lange tijd geleden
pi_197405554
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:00 schreef TisIk het volgende:
SiG Molendijk is open.
Ik heb hem meegenomen.
Met 4 investeerders stond schijf 1A al op 52%.
En nu al op meer dan 100%!
SIG gaat de laatste tijd vaak erg hard. Zou mooi zijn als het lukt om van tevoren via het FOK! forum links beschikbaar te krijgen zodat je geen wekker hoeft te zetten. O-)

Overigens grote dank aan de speurders die dat bij andere CF-platformen wel lukt. ^O^ Heeft me al een hoop kansen geboden die ik anders gemist zou hebben.
pi_197405767
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Project: Maastricht Kasteel Bleienbeekstraat 7 D
• Pitch: Dit project heeft een looptijd van 1 jaar en 6 maanden.
• Betaalschema: Looptijd(maanden): 12

oO/
Ach ja, SiG moet wel zijn reputatie ophouden.
Anders gaan we straks nog denken dat ze daar nauwkeurig werken. ;)
pi_197406046
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:23 schreef tnhb het volgende:

[..]

Neen, maar waar ik (helaas) wel ervaring mee heb is dat gve al een paar keer bij een (als dan niet vervroegde) aflossing niet de comlete inleg terug boekt en dan later bij klachten het admninistratief gecorrigeerd wordt door een deel van de rente betaling dan naar de aflossing over te boeken en vervolgens vrolijk te zegen dat het allemaal correct was en als het dat naar mijn mening niet was, dat dan onder de noemer afrondingen valt. Ik noem het creatief boekhouden, maar iemand anders kan daar een eigen mening over vormen. Het gaat over centen, maar hoe moeilijk kan het zijn? Ik heb zelf vele jaren eravring met software die met financiele transactie te maken hefet en daarbij was 1 cent verschil (wegens verkeerde afronding) al een groot issue. Er zijn overigens meer platformen die creatief met afrondingen omgaan (maar daar gaat het dan twee kanten op, zowel positief als negatief).
Ik heb ook ervaring met software en ook mijn ervaring is dat als het over geld gaat, het altijd exact moet kloppen.
Bij veel andere dingen is het goed genoeg als het globaal klopt, maar bij geld niet.
Het lijkt erop dat men dit bij Fintech heel anders ziet.
Zal wel heel modern zijn.
pi_197406167
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:28 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag een update van Collin betreffende een Vietnamees restaurant in Zwolle.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In een eerdere update half september werd aangegeven dat het restaurant weer open was en de ondernemer een bepaald bedrag per maand zou gaan betalen. Het betaalschema was ook aangepast naar voorlopig (tot maart 21) alleen rente. Tegelijk werd ook de januari termijn terug geboekt uit de rekening courant.
Begin oktober is er na een eerste maandelijks bedrag 3 maanden achterstallige rente betaald.

Ergens vorig week checkte ik het restaurant op internet, het bleek permanent gesloten. De winkelruimte stond half mei te huur op Funda, was begin juli verhuurd en na een flnke verbouwing is er begin september een ander restaurant geopend op dat adres.

N.a.v. deze informatie heb ik een mail gestuurd aan Collin hoe het kan dat ondernemer eerder aangaf dat het restaurant weer open was (en nu door Covid-19 weer dicht is) terwijl het restaurant al langere tijd niet meer op het adres gevestigd is en er intussen zelfs een ander restaurant in zit. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Vandaag antwoord ontvangen op mijn vraag aan Collin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even kijken hoe dit verder gaat aflopen.
  donderdag 14 januari 2021 @ 18:57:38 #284
214864 Gronz
ik haat symmetrie
pi_197410133
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 18:18 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Misschien moeten de verschillende CF platforms eens aangezet worden tot een donatie voor FoK voor elke aanpassing die er gemaakt wordt aan de diverse pitches naar aanleiding van pluiswerk van de posters hier in dit draadje.
Win-win: platforms publiceren betere pitches, en ons communicatie kanaal blijft in de lucht.
Ik lees nu een maand mee bij jullie, wel interessant om te zien hoe een en ander in het werk gaat. Maar los van wat jullie uitpluizen lijkt het mij dat CF platforms sowieso hun verantwoordelijk vaak niet nemen, omdat ze er zelf dik aan verdienen. Volgens mij is een deel van belangrijke achtergrondinformatie nauwelijks uit te pluizen.

Het verhaal van motiv-e bijvoorbeeld, wat al eens is aangekaart... wat daar allemaal aan de hand is, jullie moesten eens weten. CCF, VDG en OPC lijken wel onderdeel van de financiële maffia. Dat gezegd hebbende, toch knap dat jullie redelijk nette rendementen halen.
  donderdag 14 januari 2021 @ 18:59:46 #285
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197410178
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:39 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Vandaag antwoord ontvangen op mijn vraag aan Collin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even kijken hoe dit verder gaat aflopen.
Beste investeerder, bedankt voor u bericht.
Daar ziet het naar uit
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 14 januari 2021 @ 19:01:53 #286
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197410227
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:21 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ach ja, SiG moet wel zijn reputatie ophouden.
Anders gaan we straks nog denken dat ze daar nauwkeurig werken. ;)
Dan hebben ze nog een stap te gaan.
We weten SIG leest mee!!!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  donderdag 14 januari 2021 @ 19:16:09 #287
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197410540
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 13:58 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik vind het schokkend dat je met 30 jaar als financieel deskundige geen 35.000 hebt liggen en je 6000 kunt inbrengen. Zou geen adviseur van mij zijn.....
En die 6K zijn dan een inbreng van een auto en een pc-tje
Heb je best wat opgebouwd in 30 jaar.!!
Mijn statiegeld brengt meer op. :Y
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197410733
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:20 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Dat zou dan weer betekenen dat het onderpand slecht verkoopt, wat ook niet echt een lekker signaal is! :P
Of dat het niet oplevert wat de ondernemer nodig heeft voor de plannen, terwijl een koper wel de marktwaarde zou willen betalen. Met gissen kunnen we alle kanten op ;-).
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 22:17 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Ik heb liever dat meneer zijn lening terugbetaalt dan dat ik een gratis pannenkoek geserveerd krijg.
Gratis pannenkoeken gedurende de looptijd ;-) Dan investeer ik zeker!
quote:
Gaat alleen over met name expats in de G3, zegt relatief weinig over de rest van NL. Mijn huurinkomsten stijgen gestaag mee.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

update geldvoorelkaar
[..]

Intermediair heeft slecht onderhandeld om 10 maanden boeterente af te spreken :X .

De overwaarde staat een beetje raar in de pitch:
[..]

De 245.000 die je uitleent als geldvoorelkaar ga je toch niet meetellen in bovenstaande formule van de overwaarde?

Normaal zit deze berekening er bij geldvoorelkaar anders uit: 765.000 minus 471.000 is 294.000

Indd, lijkt wel het werk van een stagiai
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:23 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

En toch zou voor die investeerders zelf vastgoed waarschijnlijk interessanter zijn (als je toch een aantal x 40k inleg hebt..).

Ikzelf doe een combinatie, 2 appartementen als eigen vastgoed (in je box 3 een voordeel vanwege bepaling waarde verhuurde woning, vaak 85 procent van de woz, die vaak ook al lager is dan aanschafwaarde). En nu een gedeelte in crowdfunding voor de korte en middellange termijn.
re. Dit is de situatie na funding en niet de huidige situatie. Brengt gelijk de vraag op, of er dan nog een project aankomt?
pi_197410933
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 18:57 schreef Gronz het volgende:

[..]

Ik lees nu een maand mee bij jullie, wel interessant om te zien hoe een en ander in het werk gaat. Maar los van wat jullie uitpluizen lijkt het mij dat CF platforms sowieso hun verantwoordelijk vaak niet nemen, omdat ze er zelf dik aan verdienen. Volgens mij is een deel van belangrijke achtergrondinformatie nauwelijks uit te pluizen.

Het verhaal van motiv-e bijvoorbeeld, wat al eens is aangekaart... wat daar allemaal aan de hand is, jullie moesten eens weten. CCF, VDG en OPC lijken wel onderdeel van de financiële maffia. Dat gezegd hebbende, toch knap dat jullie redelijk nette rendementen halen.
Eerste deel van je bericht, akkoord, tweede deel gaat wel wat ver denk ik.
pi_197410963
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:01 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Dan hebben ze nog een stap te gaan.
We weten SIG leest mee!!!!
Je zou zeggen dat ze dan toch ondertussen wel hun zaakjes op orde zouden moeten hebben, of daar die tijd van het meelezen in te steken?
pi_197411028
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:36 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Je zou zeggen dat ze dan toch ondertussen wel hun zaakjes op orde zouden moeten hebben, of daar die tijd van het meelezen in te steken?
Zou die medewerker zich niet heel zenuwachtig afvragen wat die nu weer verkeerd doet op het moment dat die op publiceren drukt?

Ik kijk in een mail die naar meerdere klanten gaat al 15x of ik ze wel in bcc heb gezet.. Dit soort fouten haal je er toch gewoon uit..
-
pi_197412194
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:16 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

En die 6K zijn dan een inbreng van een auto en een pc-tje
Heb je best wat opgebouwd in 30 jaar.!!
Mijn statiegeld brengt meer op. :Y
Dan wordt het hoog tijd dat je je schuurtje een keer leeg ruimt!
(Verder ben ik wel net zo verbaast over de financiële gesteldheid van de meeste OAMKB ondernemers).
pi_197415837
Dat OAMKB is volgens mij best snel gegroeid en het grootste deel is natuurlijk niet hier als crowdfunding project langsgekomen. Daarnaast waren er ook een paar die op deze manier een lening hebben afgesloten terwijl ze dat eigenlijk niet nodig hadden, maar wilden ervaren hoe zoiets gaat zodat ze daarna hun klanten er over kunnen informeren.
  donderdag 14 januari 2021 @ 23:00:16 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197416862
De nieuwe Aygodutch, zonder Han van Rijn, is tot op heden nog niet echt een succes te noemen...
  vrijdag 15 januari 2021 @ 06:48:55 #295
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197419366
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 22:16 schreef escortmk2 het volgende:
Dat OAMKB is volgens mij best snel gegroeid en het grootste deel is natuurlijk niet hier als crowdfunding project langsgekomen. Daarnaast waren er ook een paar die op deze manier een lening hebben afgesloten terwijl ze dat eigenlijk niet nodig hadden, maar wilden ervaren hoe zoiets gaat zodat ze daarna hun klanten er over kunnen informeren.
Zal best zijn gedaan om ervaring op te doen. Dan is dat een positief effect.
Heb ook OAMKB projecten die afgeboekt zijn omdat bij lange na de omzet niet gehaald werd en betrokken person met veel verlies zijn organisatie stopte om weer in loon-dienst te gaan.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 06:52:05 #296
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197419372
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 23:00 schreef leolinedance het volgende:
De nieuwe Aygodutch, zonder Han van Rijn, is tot op heden nog niet echt een succes te noemen...
Had iemand ervaring met de oude?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197420483
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 06:52 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Had iemand ervaring met de oude?
Niet meer relevant. Herintroductie platform is mislukt. Zullen we zeer waarschijnlijk niets meer van zien.
pi_197421615
Ik ben zelf IT Consultant, met veel ervaring in de hostingbranche. Als ik zie hoe traag een GVE of SIG wordt op het moment van investeren, dan denk ik, maakt het ze allemaal niet uit of kunnen ze het niet?
pi_197421699
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben zelf IT Consultant, met veel ervaring in de hostingbranche. Als ik zie hoe traag een GVE of SIG wordt op het moment van investeren, dan denk ik, maakt het ze allemaal niet uit of kunnen ze het niet?
Boeit ze allemaal niet jammer zeggen ze dan.
Ik zit ook in de ict meerdere malen aangeven.
Bij de vliegtuigen projecten meerdere malen down geweest.
pi_197421815
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:07 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Boeit ze allemaal niet jammer zeggen ze dan.
Ik zit ook in de ict meerdere malen aangeven.
Bij de vliegtuigen projecten meerdere malen down geweest.
Hebben de platformen het iets te goed, of zijn de marges gewoon erg krap?

Heeft iemand wel eens de behoefte gehad om de omzet uit te rekenen van CC of SIG bijvoorbeeld?
-
pi_197421983
Renotec zit al bijna vol, heb hem zelf ook meegepakt voor het geval dat hij inderdaad snel aflost :)
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')