SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikelen over (niet-)medische mondkapjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 17-12-2020 08:51:45 ]
Waarom niet gewoon voor de zekerheid testen?quote:Op donderdag 17 december 2020 07:30 schreef Eightyone het volgende:
Is misselijkheid (heb ik sinds een paar dagen) een gebruikelijk verschijnsel bij corona? Er is wel een drukkend gevoel op de keel aanwezig.
Geen idee of een coronatest zinvol zou zijn, of dat er toch wat anders achter zit. Ik ben wel moe, en adem al een paar weken zwaar (niet heel snčl). De vermoeidheid komt vaker voor, maar voorheen niet in combinatie met zwaar en duidelijk hoorbaar ademen. Soms komt er een klein beetje - niet heel veel - zout smakend slijm naar boven. Smaak en reuk zijn nog gewoon aanwezig. Eten lukt ook nog gewoon.
De saturatiemeter (zo'n knijpertje dat je op je vinger moet zetten) geeft keurig netjes een zuurstofpercentage van 97/98 % aan.
De misselijkheid met dat drukkende gevoel op de keel had ik twee jaar terug ook, en toen bleek m'n schildklier veel te snel (volgens de meest recente meting van halverwege dit jaar was het op dát moment btw genezen), maar het algehele gevoel is nu toch anders. Toen viel ik af, bij een normaal eetpatroon, maar op de weegschaal zie ik nú nog niks geks. Eten ging toen ook moeilijker.
Test klaar.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:30 schreef Eightyone het volgende:
Is misselijkheid (heb ik sinds een paar dagen) een gebruikelijk verschijnsel bij corona? Er is wel een drukkend gevoel op de keel aanwezig.
Geen idee of een coronatest zinvol zou zijn, of dat er toch wat anders achter zit. Ik ben wel moe, en adem al een paar weken zwaar (niet heel snčl). De vermoeidheid komt vaker voor, maar voorheen niet in combinatie met zwaar en duidelijk hoorbaar ademen. Soms komt er een klein beetje - niet heel veel - zout smakend slijm naar boven. Smaak en reuk zijn nog gewoon aanwezig. Eten lukt ook nog gewoon.
De saturatiemeter (zo'n knijpertje dat je op je vinger moet zetten) geeft keurig netjes een zuurstofpercentage van 97/98 % aan.
De misselijkheid met dat drukkende gevoel op de keel had ik twee jaar terug ook, en toen bleek m'n schildklier veel te snel (volgens de meest recente meting van halverwege dit jaar was het op dát moment btw genezen), maar het algehele gevoel is nu toch anders. Toen viel ik af, bij een normaal eetpatroon, maar op de weegschaal zie ik nú nog niks geks. Eten ging toen ook moeilijker.
Ik denk er ook weleens aan, maar er zijn in het verleden vaker vage klachten geweest zonder dat er iets uit kwam, en heb daardoor wel een bepaalde reputatie. Of ik doorverwezen ga worden is maar de vraag.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon voor de zekerheid testen?
Ja snap het hoor. Maar zeker met keelklachten zou ik gewoon even langsrijden. Is echt zo gebeurd.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik denk er ook weleens aan, maar er zijn in het verleden vaker vage klachten geweest zonder dat er iets uit kwam, en heb daardoor wel een bepaalde reputatie. Of ik doorverwezen ga worden is maar de vraag.
Toen ik verleden jaar terloops aanhoudende vermoeidheid aanstipte, tijdens een afspraak die eigenlijk voor iets anders bedoeld was, was het ook van 'ach, je hebt best wat onder de leden' (ik heb sowieso diabetes type 1). Leer ermee leven, zeg maar. Daarmee was de kous af.
Als ze zo laks reageren, is overstappen naar een andere huisarts dan geen optie?quote:Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik denk er ook weleens aan, maar er zijn in het verleden vaker vage klachten geweest zonder dat er iets uit kwam, en heb daardoor wel een bepaalde reputatie. Of ik doorverwezen ga worden is maar de vraag.
Toen ik verleden jaar terloops aanhoudende vermoeidheid aanstipte, tijdens een afspraak die eigenlijk voor iets anders bedoeld was, was het ook van 'ach, je hebt best wat onder de leden' (ik heb sowieso diabetes type 1). Leer ermee leven, zeg maar. Daarmee was de kous af.
Er is hier ook een SC en daar trek jij je ook bar weinig van aan. Enige wat je nog kan zeggen is dat de meningen waar jij niet op zit te wachten WEL ontopic zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 00:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
We hebben een heel subforum gewijd aan samenzweringen en what ifs en daar hoort die discussie thuis. Sorry.
Sommige mensen zijn nu zelfs bang voor een wattenstaafje.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef quirina het volgende:
Ik snap dat niet hoor. Zoveel mensen met vage klachtjes en dan niet even de moeite nemen om een testje te doen. Doe een test en dan weet je het zeker.
quote:Noodopvang kinderdagverblijven wordt te druk: ‘Te veel ouders hebben cruciaal beroep’
De noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep schiet zijn doel voorbij. Dat zeggen scholen en kinderopvangorganisaties in de regio. Ouderparen met ‘slechts’ één cruciaal beroep wordt dringend verzocht de opvang zelf te regelen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-beroep~aa96123d/
Vind dit zo om te janken als ik dit lees.quote:Op donderdag 17 december 2020 00:43 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja, nog nieuws van onze vroege prikkers aan de overkant: Engeland heeft 4 weken lockdown gehad van begin november tot begin december. Nu zit Londen en een groot deel van het noorden alweer in 'Tier 3', vergelijkbaar met de gedeeltelijke lockdown die wij tot voor kort hadden. En de besmettingscijfers zien er zo uit:
[ afbeelding ]
Zoals op meer plekken met 'enkele weken' lockdown: wel een daling in de cijfers, maar community-spread gaat door. Na versoepeling stijgt alles alleen maar sneller richting het oude niveau. Ongetwijfeld ook door meer testen trouwens.
Buiten Scandinavië moet je in Europa sowieso wel met een lampje zoeken om een grafiek te vinden die niet min of meer deze lijn volgt.
In Wales hadden ze al eerder een 'korte, zware lockdown' in oktober-november. Zij gaan na de kerst wederom 3 weken totaal dicht.
Maar goed hier gaan we het natuurlijk helemaal anders doen en kunnen we na 19 januari lekker gaan dansen met het virus.
Er word idd goed gebruik ( misbruik) van gemaakt.quote:
Je hoeft niet te worden doorverwezen voor een test.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zo lang ze niet vaccineren kan dat ook niet misgaan.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:22 schreef StateOfMind het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe kans om weer iets te verprutsen
Ja maar testbeleid faalde, dat was de reden dat de lockdown van maart-juni niet heet gewerkt!!!!quote:Op donderdag 17 december 2020 07:58 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, korte hevige lockdowns zijn bewezen succesvol. Zelfs zo succesvol dat wij er eind februari gewoon nog een gaan doen.
Doelgroepenbeleid, en de mensen die gezond zijn immuniteit laten opbouwen.quote:
En wat is dan het beleid?quote:Op donderdag 17 december 2020 08:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Doelgroepenbeleid, en de mensen die gezond zijn immuniteit laten opbouwen.
Het enige voordeel is dat we voortaan de discussie over een korte harde lockdown naar het land der fabelen kunnen verwijzenquote:Op donderdag 17 december 2020 07:57 schreef Noek het volgende:
[..]
Vind dit zo om te janken als ik dit lees.
Slechtquote:Op donderdag 17 december 2020 08:33 schreef Questular het volgende:
Sommige bedrijven.....bij mijn broer op het werk zijn 3 man maandag ziek naar huis gegaan. Nu hebben de collega's op de werkvloer via via moeten horen dat 1 sowieso positief getest is. Vanuit de leiding geen enkel seintje gekregen omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat mensen nu eerder thuis gaan blijven als ze klachten hebben.
quote:Op donderdag 17 december 2020 08:23 schreef JosMert het volgende:
Boeiend artikel. Waarom de vaccins niet het gouden redmiddel zijn de komende maanden/jaar
https://www.groene.nl/artikel/groen-licht-en-dan
Klopt dat wel? Volgens mij gebruikte het Oxford vaccin een "levende" vector.quote:Het vaccin van AstraZeneca werkt anders: het bevat een chimpansee-verkoudheidsvirus dat zich niet meer kan vermenigvuldigen, waarin de genetische informatie voor het coronavirus-spike-eiwit is ingebouwd.
Moet wel zeggen dat ik het echt jammer vindt dat ons feest niet doorgaat (ga ik vanuit, want het zou anders wss dit weekend zijn + )quote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef StateOfMind het volgende:
Bij mijn broer op het werk huren ze normaliter een restaurant/café af voor de kerstborrel, tot diep in de nacht.
Dit jaar gaan ze eerst uitgebreid eten en drinken in de kantine, en daarna verder feesten in de villa van de baas![]()
Mijn broer neemt dit hele corona gebeuren sowieso niet al te serieus, maar hij is iig nog wel zo verstandig om dat feest bij de baas thuis toch maar over te slaan.
dat hangt ook van het vervolg af, een harde lockdown en dan alles weer open is wat anders dan geleidelijk alles weer openquote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het enige voordeel is dat we voortaan de discussie over een korte harde lockdown naar het land der fabelen kunnen verwijzen
Denk dat het vooral effect heeft op het moment dat het nog niet zo erg is, niet midden in een golf. Als meerdere Europese landen in september na de vakanties in lockdown waren gegaan dan vraag ik mij af of we zo'n golf hadden gehad als deze.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het enige voordeel is dat we voortaan de discussie over een korte harde lockdown naar het land der fabelen kunnen verwijzen
Door hen stringent te adviseren thuis te blijven, heel serieus afstand te nemen en geen noodzakelijk contact te zoeken met anderen. Eventueel organiseren dat boodschappen bij hen wordt thuisbezorgd.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:33 schreef Noek het volgende:
[..]
En wat is dan het beleid?
Een doelgroep afschermen is onmogelijk, vooral de doelgroep die zorg nodig heeft. Hoe gaat we/ze dit oplossen?
Zeker niet maar wat wel blijkt dat als die lockdowns stoppen je vroeg of laat weer een golf krijgt. Zolang je niet kan vaccineren zal je dit houden dus ik weet niet of dit de laatste lockdown gaat zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:54 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Denk dat het vooral effect heeft op het moment dat het nog niet zo erg is, niet midden in een golf. Als meerdere Europese landen in september na de vakanties in lockdown waren gegaan dan vraag ik mij af of we zo'n golf hadden gehad als deze.
https://www.telegraaf.nl/(...)ystemen-niet-op-ordequote:Nederlanders kunnen dit jaar nog niet worden ingeënt, omdat de ICT-systemen van de GGD daar nog niet klaar voor zijn. De VS en Engeland zetten al enkele dagen na goedkeuring de eerste prik en Duitsland wil ook nog dit jaar starten met inenten, maar in ons land gaat dat na de mogelijke goedkeuring op 21 december zeker nog twee weken duren.
Ja, want dat vaccin komt ook volledig uit de lucht vallen. Like whoop there it is..quote:Op donderdag 17 december 2020 08:59 schreef Scrummie het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)ystemen-niet-op-orde
Goh....
wel een afgang maar aan de andere kant kunnen ook de snelle landen niet door omdat er gewoon nog niet genoeg vaccins zijnquote:Op donderdag 17 december 2020 08:59 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Goh....
Valt eigenlijk reuze mee, 18% daling las ik in de AD vlog. Tijdens de piek van de eerste lockdown was de mobiliteit met bijna 35% gedaald.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Genot. Eindelijk rustig op de weg.
Aan de andere kant overstroomt het hier. Extra opschaling covid capaciteit nodig en dus nog meer afschaling reguliere zorg.
Nederland en ICT hč, nouja eigenlijk de Nederlandse overheid en ICT. Want qua kennis zit het wel goed en we hebben op wat Aziatische landen na ongeveer de beste infrastructuur en het hoogste computergebruik ter wereld.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:09 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, want dat vaccin komt ook volledig uit de lucht vallen. Like whoop there it is..
Ik vind dit echt genant.
Misschien had ik geluk. Mijn collega klaagt nu ook dat het bij hem druk was op de weg.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Valt eigenlijk reuze mee, 18% daling las ik in de AD vlog. Tijdens de piek van de eerste lockdown was de mobiliteit met bijna 35% gedaald.
Het is wel vreemd dat de GGD's weer een opdracht erbij krijgen terwijl ze eigenlijk alleen maar gefaald hebben tot nu toe, al zou je denken dat ze juist voor inentingen goed zijn uitgerust.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:10 schreef Noek het volgende:
Godsamme, terwijl ik geld verlies als water en weer huur betaal voor niks, krijgen zij het allemaal niet voor mekaar, hoor. Daar kan ik toch echt wel bloedlink om worden. Alle begrip voor de zorg en de maatregelen maar dit is niet te behappen.
Niets van gemerkt vanmorgen helaas... De parkeerplaatsen van alle kantoren waar ik langs kom stonden ook gewoon vol. Het lijkt maar niet door te dringen bij de werkgevers.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Aan de andere kant overstroomt het hier. Extra opschaling covid capaciteit nodig en dus nog meer afschaling reguliere zorg.
Je beseft dat een deel van de jongsten ook geen onderwijs kan krijgen in het scenario dat jij schetst, omdat ze samenwonen met een ouder uit de risicogroep en dus ook hun contacten moeten beperken? Evenals de partner van deze persoon? Dus dat je voor die ene persoon dan dus ook 3 andere mensen in quarantaine doet en je voor deze mensen ook inkomen en onderwijs moet verzorgen? En de mantelzorg over moet nemen die deze personen wellicht verzorgen bij een ouder.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Door hen stringent te adviseren thuis te blijven, heel serieus afstand te nemen en geen noodzakelijk contact te zoeken met anderen. Eventueel organiseren dat boodschappen bij hen wordt thuisbezorgd.
Dat is lastig en vervelend. Maar minder vervelend dat de situatie die wij nu hebben, zelfs de jongsten krijg al geen onderwijs meer. Dat is ontzettend verwijtbaar.
Overigens ook goed om te merken dat ''kwetsbaren'' zelf ook de dupe zijn van dit beleid, er wordt een vals gevoel gewekt dat ''iedereen'' mee kan doen, terwijl er juist door die opgewekte gedachte er toe leidt dat kwetsbaren sterven door covid.
Het beleid is totaal vastgelopen, we zijn van maatregelen naar repressie gegaan, en nu lijken wij naar een langdurige periode van vrijheidsberoving te gaan.
Balen zeg, is een opschaling dan per ziekenhuis of per regio?quote:Op donderdag 17 december 2020 09:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
ja ik snap dat ook niet hoor, gewoon 25K boete op.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Niets van gemerkt vanmorgen helaas... De parkeerplaatsen van alle kantoren waar ik langs kom stonden ook gewoon vol. Het lijkt maar niet door te dringen bij de werkgevers.
Ja die discussie kennen we inmiddels wel. Jij pikt er continu de elementen uit die knellen, en ja, ik erken dat er dingen gaan knellen.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je beseft dat een deel van de jongsten ook geen onderwijs kan krijgen in het scenario dat jij schetst, omdat ze samenwonen met een ouder uit de risicogroep en dus ook hun contacten moeten beperken? Evenals de partner van deze persoon? Dus dat je voor die ene persoon dan dus ook 3 andere mensen in quarantaine doet en je voor deze mensen ook inkomen en onderwijs moet verzorgen? En de mantelzorg over moet nemen die deze personen wellicht verzorgen bij een ouder.
Klinkt niet best. Sterkte vandaag weer.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoeveel ICT is er uberhaupt voor nodig? Registratie van de personen die gevaccineerd zijn, maw dagelijks een lijst van personen (in excel, of comma-delimited text). Als je voldoende persoonsgegevens opneemt (naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, burgerservicenummer...) heb je ook geen links (lookups) naar andere databases of tabellen nodig. Kan je meteen met vaccineren beginnen en de gegevens later in whatever database importeren..quote:Op donderdag 17 december 2020 08:59 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Goh....
Precies.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hoeveel ICT is er uberhaupt voor nodig? Registratie van de personen die gevaccineerd zijn, maw dagelijks een lijst van personen (in excel, of comma-delimited text). Als je voldoende persoonsgegevens opneemt (naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, burgerservicenummer...) heb je ook geen links (lookups) naar andere databases of tabellen nodig. Kan je meteen met vaccineren beginnen en de gegevens later in whatever database importeren..
Ik denk dat een van de problemen is dat er dingen heel erg gaan knellen, en dat je plan dus onuitvoerbaar is als je een dergelijk beleid wil implemteren als je die knellende zaken niet uit de weg ruimt. Het is wel wat gemakkelijk om een plan te opperen en dan over de dingen die knellen te zeggen dat je daar vooral niet op moet focussen.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja die discussie kennen we inmiddels wel. Jij pikt er continu de elementen uit die knellen, en ja, ik erken dat er dingen gaan knellen.
Jouw voorbeeld over jongeren die wonen in een huishouding met kwetsbaren is lastig, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat voor hen deelname aan fysiek onderwijs niet mogelijk is als er binnenshuis geen mogelijkheid is tot het houden van afstand.
Denk ook aan de security. Zulke gegevens moeten niet voor iedereen toegankelijk zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hoeveel ICT is er uberhaupt voor nodig? Registratie van de personen die gevaccineerd zijn, maw dagelijks een lijst van personen (in excel, of comma-delimited text). Als je voldoende persoonsgegevens opneemt (naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, burgerservicenummer...) heb je ook geen links (lookups) naar andere databases of tabellen nodig. Kan je meteen met vaccineren beginnen en de gegevens later in whatever database importeren..
Er knelt al 9 maanden wat voor 17 miljoen Nederlanders. Veel mensen zitten nu thuis terwijl ze nauwelijks last van corona gaan hebben.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat een van de problemen is dat er dingen heel erg gaan knellen, en dat je plan dus onuitvoerbaar is als je een dergelijk beleid wil implemteren als je die knellende zaken niet uit de weg ruimt. Het is wel wat gemakkelijk om een plan te opperen en dan over de dingen die knellen te zeggen dat je daar vooral niet op moet focussen.
Hoe kun je van jonge kinderen verwachten dat ze afstand houden tot een ouder? Hoe kun je verwachten dat een partner afstand houdt? Sowieso binnen een huishouden langere tijd afstand houden van één persoon uit dat huishouden is geen doen. Dat hoor je al uit de huishoudens waar er één gezinslid in thuisisolatie moest na een positieve test. De mensen die dat deden, hebben dat als erg moeilijk ervaren, en dat betrof toch nooit een langere tijd. Wat jij voorstelt, zal toch echt maanden moeten worden volgehouden.
Bij ons is het strikt thuiswerken hoor.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Niets van gemerkt vanmorgen helaas... De parkeerplaatsen van alle kantoren waar ik langs kom stonden ook gewoon vol. Het lijkt maar niet door te dringen bij de werkgevers.
Die bedrijven zitten natuurlijk ook in een spagaat. Stikt genomen genomen mogen ze niet een informeren naar de aard en oorzaak op het moment dat iemand zich ziekmeld. Laat staan staat dat zij het ziektebeeld met de hele afdeling gaan delen. Anderzijds is het misschien ook in het belang van de andere medewerkers om dit te weten.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:33 schreef Questular het volgende:
Sommige bedrijven.....bij mijn broer op het werk zijn 3 man maandag ziek naar huis gegaan. Nu hebben de collega's op de werkvloer via via moeten horen dat 1 sowieso positief getest is. Vanuit de leiding geen enkel seintje gekregen omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat mensen nu eerder thuis gaan blijven als ze klachten hebben.
Ja, die had ik ook al een geconstateerd.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:34 schreef Confetti het volgende:
Hilarisch hoe ze nu het woordje zorgvuldigheid te pas en te onpas gebruiken om de vertraging te rechtvaardigen.
Alsof de andere landen bananenrepublieken zijn die niet zorgvuldig zijn. Hard gefaald, klaar. We horen natuurlijk ook niet voor niets bij de landen waar relatief de meeste doden ter wereld zijn gevallen. Alles faalt.
quote:Op donderdag 17 december 2020 09:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
ja ik snap dat ook niet hoor, gewoon 25K boete op.
Bij heel veel bedrijven kan thuiswerken echt wel.
Dat er fysieke dingen op de post moeten is een ander verhaal.
Tja, is toch moeilijk te handhaven. Ik kan 80% van mijn werk prima thuis. Maar de cultuur (lees manager) is wat anders.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
ja ik snap dat ook niet hoor, gewoon 25K boete op.
Bij heel veel bedrijven kan thuiswerken echt wel.
Dat er fysieke dingen op de post moeten is een ander verhaal.
Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt met het laatste, moet je het psychologische effect van een goed-nieuwsbericht niet onderschatten. Juist nu er weer een offer gevraagd wordt van de mensen (tot minstens half januari) zou het prettig zijn als men gewoon zegt: wij hebben onze zaakjes op orde, we gaan direct van start zodra de eerste vaccins er zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is wel vreemd dat de GGD's weer een opdracht erbij krijgen terwijl ze eigenlijk alleen maar gefaald hebben tot nu toe, al zou je denken dat ze juist voor inentingen goed zijn uitgerust.
Maar wat ik al eerder melde, het klinkt allemaal heel mooi om de eerste te zijn maar ook in het VK kunnen ze niet door omdat er gewoon (nog) geen vaccins zijn om stap voor stap iedereen te vaccineren.
Dus uiteindelijk zullen we niet zo enorm veel last van deze eerste vertraging hebben.
Er knelt inderdaad iets. Er knelt een pandemie, een besmettelijke virusinfectie die de zorg zal overspoelen zonder maatregelen. Die de zorg nu al behoorlijk overspoelt en waardoor veel zorg nu al geruime tijd niet meer kan plaatsvinden.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:42 schreef Owen-Kravecki het volgende:
[..]
Er knelt al 9 maanden wat voor 17 miljoen Nederlanders. Veel mensen zitten nu thuis terwijl ze nauwelijks last van corona gaan hebben.
Eens, het blijft een afgang maar de berichtgeving erover is ook matig.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt met het laatste, moet je het psychologische effect van een goed-nieuwsbericht niet onderschatten. Juist nu er weer een offer gevraagd wordt van de mensen (tot minstens half januari) zou het prettig zijn als men gewoon zegt: wij hebben onze zaakjes op orde, we gaan direct van start zodra de eerste vaccins er zijn.
Het is gewoon te vaak dat ze in Den Haag - om wat voor reden dan ook - lopen te treuzelen of vertraging oplopen.
Privacywetgeving zegt hoi.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Tekenend voor zo'n beetje de gehele crisis voor mijn gevoel.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:51 schreef chratnox het volgende:
Tja:
[ twitter ]
Oftewel, op 12 november werd er tegen RTL gezegd dat ze helemaal klaar waren, ook als de vaccins in december zouden komen. Rouvet heeft vorige week gezegd dat GGD GHOR klaar is, maar blijkbaar moeten we dat lezen als: De overkoepelende GGD is klaar, de rest niet.
Ik weet niet eens meer wat ik ervan moet vinden..
Dat is precies wat het is. Zolang ze niet beginnen met vaccineren voelen maatregelen als een gebed zonder eind. Wanneer ze bezig zijn met vaccineren is het eind in zicht. Het is niet meer dan een gevoelskwestie, maar zeggen: "We zijn volop aan het vaccineren, maar je moet je nog aan de maatregelen houden tot we een kritieke massa bereikt hebben" is een compleet ander bericht dan: "We gaan als alles mee zit volgende maand beginnen met vaccineren, maar je moet je nog aan de maatregelen houden tot we een kritieke massa bereikt hebben"quote:Op donderdag 17 december 2020 09:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt met het laatste, moet je het psychologische effect van een goed-nieuwsbericht niet onderschatten. Juist nu er weer een offer gevraagd wordt van de mensen (tot minstens half januari) zou het prettig zijn als men gewoon zegt: wij hebben onze zaakjes op orde, we gaan direct van start zodra de eerste vaccins er zijn.
Het is gewoon te vaak dat ze in Den Haag - om wat voor reden dan ook - lopen te treuzelen of vertraging oplopen.
Overheid en ICT is nog steeds geen gelukkig huwelijk helaas.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, die had ik ook al een geconstateerd.
Het probleem is technisch onvermogen, en dat wordt verantwoord als tijd die nodig is om zorgvuldig te zijn. Ik ben ook heel vaak zorgvuldig als ik mijn zooi niet voor elkaar heb
Je zou toch verwachten dat een ministerie van Justitie en Veiligheid waaronder de GGD's vallen dan zegt: jongens, we hebben nu even niets aan dat gedecentraliseerde gedoe, wij pakken het hier op en vertellen jullie over een paar dagen waar je wat moet inrichten en wanneer je start met vaccineren.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:51 schreef chratnox het volgende:
Tja:
[ twitter ]
Oftewel, op 12 november werd er tegen RTL gezegd dat ze helemaal klaar waren, ook als de vaccins in december zouden komen. Rouvet heeft vorige week gezegd dat GGD GHOR klaar is, maar blijkbaar moeten we dat lezen als: De overkoepelende GGD is klaar, de rest niet.
Ik weet niet eens meer wat ik ervan moet vinden..
Ik heb het toevallig gisteren hierover gehad..quote:Op donderdag 17 december 2020 09:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik word er ook moedeloos van. Ik werk al sinds begin oktober weer volledig thuis. Daarvoor heb ik in de zomermaanden maar liefst 1 dag in de week op kantoor gezeten. En dan spreek je collega's van andere vestigingen en die zijn dan hoogst verbaasd dat je alweer zo lang thuis werkt, zij gaan gewoon nog 1 of 2 dagen in de week naar kantoor... En de voltallige directie zit ook bijna de hele week op kantoor.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is gewoon nog steeds druk op de wegparkeerplaatsen bij kantoren zijn nog steeds flink bezet. Klaarblijkelijk zijn veel werkgevers te koppig voor woorden. Zet er maar een dwangsom op ofzo, idem voor winkeliers die egoďstisch aan het handelen zijn. Ben die kutmentaliteit kotsbeu
Ik vond het idee dat iemand hier gisteren opperde, helemaal zo slecht nog niet: sluit op last van de overheid alle kantorogebouwen. Alle werkgevers die vinden dat er in hun kantorogebouw wel moet worden gewerkt, kunnen hiervoor een vergunning aanvragen bij hun gemeenten en die vergunning kan verleend worden met voorwaarden. Moeten de werkgevers aantonen waarom er bij hen op kantoor gewerkt moet worden en kunnen daar goede regels voor worden vastgelegd. Bij overtreding ervan volgt dan weer sluiting.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is gewoon nog steeds druk op de wegparkeerplaatsen bij kantoren zijn nog steeds flink bezet. Klaarblijkelijk zijn veel werkgevers te koppig voor woorden. Zet er maar een dwangsom op ofzo, idem voor winkeliers die egoďstisch aan het handelen zijn. Ben die kutmentaliteit kotsbeu
De grap is, dit is wat er op de site van de GGD GHOR staat:quote:Op donderdag 17 december 2020 09:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je zou toch verwachten dat een ministerie van Justitie en Veiligheid waaronder de GGD's vallen dan zegt: jongens, we hebben nu even niets aan dat gedecentraliseerde gedoe, wij pakken het hier op en vertellen jullie over een paar dagen waar je wat moet inrichten en wanneer je start met vaccineren.
Overkoepelende brancheorganisatie klinkt als: "Wij kunnen dit centraal voor jullie regelen".quote:GGD GHOR Nederland is dé belangenbehartiger voor de publieke gezondheid en veiligheid in Nederland. Als overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR) werken wij mét en vóór onze leden aan het versterken van de publieke gezondheid en veiligheid in Nederland. Daarvoor bundelen wij de krachten van onze leden met hun 12.000 professionals. Ook zijn we de verbindende schakel met kennisinstituten, ministeries en andere belangrijke partners.
Laten wij even aannemen dat het in theorie een goed plan is, waar ik ook de nodige twijfels bij heb. Dan is het een beetje jammer dat de gemiddelde gemeente zichzelf trots op de borst klopt als ze een vergunningsaanvraag binnen 6 weken heeft afgehandeld.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond het idee dat iemand hier gisteren opperde, helemaal zo slecht nog niet: sluit op last van de overheid alle kantorogebouwen. Alle werkgevers die vinden dat er in hun kantorogebouw wel moet worden gewerkt, kunnen hiervoor een vergunning aanvragen bij hun gemeenten en die vergunning kan verleend worden met voorwaarden. Moeten de werkgevers aantonen waarom er bij hen op kantoor gewerkt moet worden en kunnen daar goede regels voor worden vastgelegd. Bij overtreding ervan volgt dan weer sluiting.
Zullen best wat haken en ogen aan zitten, maar het is het moeite van het bekijken waard.
Inderdaad een prima voorstel. De verantwoordelijkheid bij de werkgevers/nemers leggen werkt blijkbaar niet altijd. Wat jammer is, want er zijn ook een heleboel bedrijven die het wel heel goed doen op dat vlak.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond het idee dat iemand hier gisteren opperde, helemaal zo slecht nog niet: sluit op last van de overheid alle kantorogebouwen. Alle werkgevers die vinden dat er in hun kantorogebouw wel moet worden gewerkt, kunnen hiervoor een vergunning aanvragen bij hun gemeenten en die vergunning kan verleend worden met voorwaarden. Moeten de werkgevers aantonen waarom er bij hen op kantoor gewerkt moet worden en kunnen daar goede regels voor worden vastgelegd. Bij overtreding ervan volgt dan weer sluiting.
Zullen best wat haken en ogen aan zitten, maar het is het moeite van het bekijken waard.
Dus hij heeft niet "You shall not pass" geroepen tegen de arts/verpleegkundigequote:Op donderdag 17 december 2020 10:07 schreef ondeugend het volgende:
Gandalf is gevaccineerd!
https://twitter.com/NHSEngland/status/1339316720708804609
Blijkbaar zit jij in de "scholieren blijken superverspreider" tunnelquote:Op donderdag 17 december 2020 10:10 schreef Scrummie het volgende:
Lol @:Twitter
[ afbeelding ]
(Zoekterm + eerste resultaat, wat niet die zoekterm bevat. Ik weet, algoritmes enzo, maar toch).
In dit geval overkoepelende brancheorganisatie als in "wij kunnen jullie verbinden, maar het hoeft niet per se", lijkt het.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
De grap is, dit is wat er op de site van de GGD GHOR staat:
[..]
Overkoepelende brancheorganisatie klinkt als: "Wij kunnen dit centraal voor jullie regelen".
Dat heeft Gandalf toch helemaal niet nodig joh.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:07 schreef ondeugend het volgende:
Gandalf is gevaccineerd!
Zeker. Het is ook bijzonder dat de coördinatie van de gemeentelijke gezondheidsdiensten niet onder MinVWS maar onder MinJ&V valt, maakt het naar mijn mening onnodig moeilijk.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In dit geval overkoepelende brancheorganisatie als in "wij kunnen jullie verbinden, maar het hoeft niet per se", lijkt het.
Ik denk dat dat wel een probleem is: teveel eilandjes die niet zomaar wensen te accepteren dat iets of iemand, tijdelijk, de touwtjes even in handen neemt. Zoals ook veel managers de touwtjes in handen willen blijven houden en mensen op kantoor willen blijven zien.
Frans is mijn vriend, mijn makkerquote:Op donderdag 17 december 2020 10:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Blijkbaar zit jij in de "scholieren blijken superverspreider" tunnel
Moeten we Lange Frans vast even bellen dat je onderweg bent?
Er zijn er heel veel die het goed doen. Mijn man werkt al sinds maart fulltime thuis. Nog geen dag op kantoor of bij een klant geweest, alles gebeurt remote. Ik ben zelf in de zomer ongeveer 1 dag per week op kantoor geweest en was daar dan met maximaal 1 andere collega. Zo hoor ik ook echt veel goede verhalen uit mijn omgeving.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Inderdaad een prima voorstel. De verantwoordelijkheid bij de werkgevers/nemers leggen werkt blijkbaar niet altijd. Wat jammer is, want er zijn ook een heleboel bedrijven die het wel heel goed doen op dat vlak.
Zoals ik al zei: er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar zoals het nu gaat, werkt het kennelijk ook niet. Dus dan moet er gekeken worden naar andere oplossingen, lijkt me.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:06 schreef maan_man het volgende:
[..]
Laten wij even aannemen dat het in theorie een goed plan is, waar ik ook de nodige twijfels bij heb. Dan is het een beetje jammer dat de gemiddelde gemeente zichzelf trots op de borst klopt als ze een vergunningsaanvraag binnen 6 weken heeft afgehandeld.
Gelukkig!quote:Op donderdag 17 december 2020 10:07 schreef ondeugend het volgende:
Gandalf is gevaccineerd!
Het land van viruswaanzin en complotwappies. Het land van virussen bij al mijn gappies. Het land van gesloten Blokker maar open Action.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:13 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Frans is mijn vriend, mijn makker
Ik weet zeker dat dit zijn reactie zal zijn op bovenstaande screenshot:
[ afbeelding ]
Je verwacht het niet, inderdaad, want gezondheid en niet direct veiligheid. Maar goed, in de basis maakt het eigenlijk geen reet uit welke overkoepelende partij dit logistieke probleem oppakt en oplost, want het is uiteindelijk geen gezondheidsprobleem, maar een logistieke puzzel. Hoeft niet eens een ministerie te zijn die dit oppakt, theoretisch gesproken. Het leger zou ook best een optie zijn. Zitten als het goed is ook wel wat logistieke zwaargewichten.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zeker. Het is ook bijzonder dat de coördinatie van de gemeentelijke gezondheidsdiensten niet onder MinVWS maar onder MinJ&V valt, maakt het naar mijn mening onnodig moeilijk.
Ja zo kun je het zien. Ik zie het persoonlijk meer als schoften die hun onderbetaalde medewerkers + de samenleving risico laten lopen voor de verkoop van een paar worsten. Ze hadden allang een degelijke webshop kunnen bouwen (heeft bv de Hema ook) of wat verkopers kunnen aanspreken of zij wellicht wat voelen voor telefonisch verkoop + persoonlijke bezorging als ze deze 5 weken toch een beetje wilden omzetten vanuit de winkels.quote:Op woensdag 16 december 2020 20:04 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je. Van de overheid die de regels verkeert uitlegt en dat ondernemers daardoor wel door gaan met ondernemen?
Ja Saruman mag wel oppassen nu!quote:
Nou, zeker met die aardmannen, die hebben echt nog nooit van hygiene gehoord!quote:Op donderdag 17 december 2020 10:30 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja Saruman mag wel oppassen nu!
Dat is nog helemaal niet duidelijk of dat kan of niet. Een recente studie toonde aan dat niet-symptomatische mensen anderen niet besmetten.quote:Op woensdag 16 december 2020 23:13 schreef Owen-Kravecki het volgende:
[..]
Je kan nog steeds het virus doorgeven aan de kwetsbaren, zoals @:Za al heeft vermeld.
Ik zie geen reden waarom dat bij gevaccineerde mensen anders zou zijn, minder virus bij je is een lagere kans tot symptomen en anderen besmetten.quote:All close contacts of the asymptomatic positive cases tested negative, indicating that the asymptomatic positive cases detected in this study were unlikely to be infectious.
https://nos.nl/liveblog/2(...)jdens-nieuwjaar.htmlquote:Macron besmet met corona
De Franse president Macron is positief getest op het coronavirus. Over zijn toestand toestand is nog niets bekend.
En "we krijgen per maand een miljoen vaccins binnen, maar omdat we onze systemen niet op orde hebben kunnen we er eigenlijk maar 200.000 gebruiken, dus nog even geduld".quote:Op donderdag 17 december 2020 09:57 schreef chratnox het volgende:
"We gaan als alles mee zit volgende maand beginnen met vaccineren, maar je moet je nog aan de maatregelen houden tot we een kritieke massa bereikt hebben"
Ik zou hopen dat ze inderdaad iets meer ter beschikking hebben dan MS Notepad of Excel, ik wilde maar aangeven dat het zelfs zonder databases mogelijk zou zijn (er zijn waarschijnlijk landen waar ze het nog op papier doen).quote:Op donderdag 17 december 2020 10:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het toevallig gisteren hierover gehad..
Wat je doet:
GGD nodigt mensen die vaccinatie nodig hebben uit. Die krijgen in de database een unieke sleutel.
Mensen komen op locatie en hebben hun paspoort bij zich. Paspoort (idealiter op paspoortnummer) wordt gescand en vaccinnummer wordt gescand. Daarbij wordt gezet welke GGd regio het is.
Dan krijg je dus in DB 1:
BSN (idealiter paspoortnummer), unieke sleutel, datum, GGD locatie
De rest van de informatie kun je halen uit de GBA databases van de gemeente, er is geen reden waarom dat in de DB staat.
en in DB 2:
unieke sleutel, paspoortnummer (of rijbewijsnummer), datum, vaccinnummer, GGD locatie
Zonder lookups naar andere databases gaat dit echt niet gebeuren. Die koppelingen worden zo vaak al gedaan, dat is echt peanuts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |