En hier is ook mijn jaaroverzicht. Niet zo bewogen als sommige eerdere jaargangen, maar toch wel leuk.
JANUARI - Een kennis van me werkt als machinist voor NS. Sinds enige tijd heeft hij ook wegbekendheid op de HSL en materieelbevoegdheid voor de TRAXX. Toen hij eens een keer in Breda was, ben ik hem een kop koffie gaan bezorgen.
FEBRUARI - De werkzaamheden in Zandvoort aan Zee, bedoeld om het station klaar te maken voor de ontvangst van alle bezoekers aan de Formule 1, zijn in volle gang. Het eerste "Spaanse perron" was inmiddels voltooid. Dat de F1 niet door zou gaan, had toen nog niemand durven vermoeden.
MAART - Op 7 maart was de waterstoftrein iLINT te bezichtigen in het Groningse hoofdstation, en ik ben natuurlijk een kijkje gaan nemen. En dat is maar goed ook, want dat was een tijd lang het laatste treinending... een week later werd de 'intelligente lockdown' afgekondigd.
APRIL - Slechts een paar weken na het afkondigen van de 'pseudo-lockdown' heeft NS noodgedwongen haar dienstregeling moeten beperken. Hieraan lag een hoog ziekteverzuim en een massaal afhaken van reizigers ten grond: het OV was alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Als gevolg van deze basisdienstregeling was de intercity Amsterdam - Vlissingen omgebogen naar een IC Breda - Vlissingen, waarvan het materieel in Breda keerde op het keerspoor.
MEI - In mei was er nog altijd sprake van een intelligente lockdown, en nog altijd was het OV alleen voor essentiële reizen. Tijdens een wandeling door mijn stad kwam ik deze voormalige NS-locomotief tegen, die nu in dienst is van Strukton voor het vervoeren van werkmaterieel.
JUNI - In juni gold nog altijd het 'reis niet tenzij het moet'-devies, maar gelukkig gebeurden er ook wat leuke dingen. Zo waren er volop proefritten met de nieuwe ICNG, waarbij ook mijn heimatstation veelvuldig werd aangedaan.
JULI - Vanaf 1 juli mocht er gelukkig weer wat meer: iedereen was weer welkom in de trein, zolang je maar een smoelbeschermer op je snufferd had. Ik heb m'n Weekend Vrij weer ingeschakeld en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om van het weer te genieten en weer eens wat treintjes van binnen en buiten te bekijken.
AUGUSTUS - Tijdens een grote buitendienststelling is station Geldermalsen grondig verbouwd, om het klaar te stomen voor de toekomst. Er zijn nieuwe zijperrons gebouwd, en de middensporen zijn aangepast (ingekort) naar sprinterlengtes. Ook de perronfases zijn verdwenen. Omdat het aantal kruisende bewegingen flink afneemt, kunnen er in de toekomst meer treinen via Geldermalsen rijden.
SEPTEMBER - Station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren grondig verbouwd. Hier ben ik in september een kijkje gaan nemen, en daarna heb ik een lijntje afgestreept waar ik nog niet eerder overheen ben geweest: de
branch line naar Rhenen. Vanaf daar ben ik met de bus naar Kesteren gegaan.
OKTOBER - Eind oktober was helaas de wintertijd alweer ingegaan, waardoor het helaas al hartstikke donker was toen ik met deze ICE uit Amsterdam vertrok. Ik heb in de trein gegeten: een fusilli bolognese met een halve liter Erdinger erbij.
NOVEMBER - Tijdens een (verder niet heel enerverend) rondritje door Nederland had ik een overstap in Rotterdam Centraal. Daar zag ik deze solo rijdende Vectron van onze Duitse vrienden.
DECEMBER - De dagen zijn kort, het weer is kut en met corona is het nog altijd gekut. Het OV is wederom alleen voor essentiële reizen. Een dagje de toerist uithangen is dat zeker niet, dus ik heb mijn Weekend Vrij maar weer stopgezet (lang leve Flex) en treinen zie ik nu vooral vanuit m'n raam.
Het was een bewogen jaar, hopelijk gaan de dingen in 2021 een stuk beter. Fijne dagen allemaal,
wees voorzichtig met vuurwerk!