abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196650529
NPO pakt uit: lange film over ‘premierskandidaat’ Sigrid Kaag

De NPO pakt vlak na de jaarwisseling uit met een lange documentairefilm over D66-ster Sigrid Kaag, die door fans wordt genoemd als mogelijke eerste vrouwelijke premier van Nederland.

quote:
Een aantal fanatieke D66-fans hemelt Sigrid Kaag volledig op en zien haar graag aan het roer van dit land staan. Het probleem is alleen dat haar partij 13 zetels heeft in de peilingen en Mark Rutte’s VVD 36. Wie weet helpt de nieuwe Sigrid Kaag-film van de NPO een beetje mee: die staat in het schema voor zondag 3 januari, direct na Nieuwsuur.

Van Beiroet tot Binnenhof
De afgelopen vijf jaar is Sigrid Kaag gevolgd door documentairemaker Shuchen Tan voor de film ‘Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof’. Het gaat om een coproductie van productiebedrijf De Familie Film & TV en de VPRO, in samenwerking met het CoBO en mede gefinancierd door het Nederlands Filmfonds.

Aan het begin van de film is Kaag VN-diplomaat in het buitenland en keert ze terug naar Nederland om minister te worden. Uiteindelijk transformeert ze tot politiek boegbeeld van D66. “Hoe vergaat het haar in een veranderd Nederland waar niet alleen haar daden maar ook haar privéleven onder de loep worden genomen?”, is de centrale vraag.

Persoonlijk portret
Filmmaker Shuchen Tan ziet hoe Sigrid Kraag te maken krijgt met persoonlijke aanvallen en verdachtmakingen. “Aanvankelijk dacht ik dat het een film zou worden over een diplomaat die vanuit het internationale speelveld terugkeert naar het kleine Nederland om als Minister van Hoop, zoals ze werd genoemd, haar idealen in het kabinet waar te maken.”

Dat werd iets heel anders. “Haar besluit om op te gaan voor het lijsttrekkerschap van haar partij was een onverwachte, spannende wending in het verhaal. Daardoor konden we haar transformatie van diplomaat naar minister en uiteindelijk lijsttrekker met alle hoogte- en dieptepunten van dichtbij vastleggen.”

Het resultaat krijgen we dus te zien op zondag 3 januari, direct na Nieuwsuur, op NPO 2.

Lastige jeugd
Sigrid Kaag is momenteel in het nieuws, omdat ze gisteren op Instagram heeft onthuld dat ze op bepaalde momenten een behoorlijk lastige jeugd heeft gehad.

Het was met name de keuzestress die Sigrid soms helemaal opbrak, zo vertelt ze op het sociale medium. “Het was 1985, ik was 23 en studeerde in Caïro. Ik stond op het punt om af te studeren en moest beslissen wat ik daarna ging doen. Ik kon naar de Universiteit van Oxford, Cambridge en de Universiteit van Exeter.”

Het was voor Sigrid een enorm onzekere tijd, waarin ze naar eigen zeggen onvoldoende ondersteund werd. “Ik ging twijfelen maar dacht ook: als ik Oxford laat lopen, ben ik dom bezig. Dus ik ging.”

Heel knap van Sigrid.

https://www.mediacourant.(...)ndidaat-sigrid-kaag/
3 januari direct na Nieuwsuur op NPO2 zet het in jullie mobiele agenda met alarm aan hier word historie geschreven!!
pi_196650559
Deze minister van hoop had een moeilijke jeugd omdat ze tussen Oxford, Cambridge en Exeter kon kiezen. Uh oke
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_196650595
Mijn hemel, wat is dit weer voor propaganda? :r
pi_196650656
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:12 schreef Nober het volgende:
Lastige jeugd
Sigrid Kaag is momenteel in het nieuws, omdat ze gisteren op Instagram heeft onthuld dat ze op bepaalde momenten een behoorlijk lastige jeugd heeft gehad.

Het was met name de keuzestress die Sigrid soms helemaal opbrak, zo vertelt ze op het sociale medium. “Het was 1985, ik was 23 en studeerde in Caïro. Ik stond op het punt om af te studeren en moest beslissen wat ik daarna ging doen. Ik kon naar de Universiteit van Oxford, Cambridge en de Universiteit van Exeter.”

Het was voor Sigrid een enorm onzekere tijd, waarin ze naar eigen zeggen onvoldoende ondersteund werd. “Ik ging twijfelen maar dacht ook: als ik Oxford laat lopen, ben ik dom bezig. Dus ik ging.”

Heel knap van Sigrid.

Dit is toch om je helemaal kapot te lachen.
Hopelijk heeft ze er geen trauma aan overgehouden zeg.

Echt wereldvreemd dat volk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_196650662
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:19 schreef Aurelius het volgende:
Mijn hemel, wat is dit weer voor propaganda? :r
Dit komt van het altijd objectieve NPO.
pi_196650737
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:15 schreef Mortaxx het volgende:
Deze minister van hoop had een moeilijke jeugd omdat ze tussen Oxford, Cambridge en Exeter kon kiezen. Uh oke
Nou idd, echt bizar dat haar campagneteam denkt dat dit positief bijdraagt over het beeld dat men haar heeft.

Mijn 10-jarige had gisteren bij de Intertoys ook keuzestress, of hij die ¤ 60 die hij van opa en oma voor Sintekerst had gehad moest uitgeven aan een Lego Super Mario set of een Lego Harry Potter set.
Klinkt ook als net zo'n luxeprobleem als van Kaag, misschien kan hij er over 35 jaar nog een keer aan refereren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196650744
Ah, de altijd objectieve NPO. Nog eventjes trachten wat kiezers over de streep te trekken voor links. Typerend weer, maar niet geheel verbazingwekkend natuurlijk.

Deze is inderdaad wel hilarisch:

"Het was met name de keuzestress die Sigrid soms helemaal opbrak, zo vertelt ze op het sociale medium. "Het was 1985, ik was 23 en studeerde in Caïro. Ik stond op het punt om af te studeren en moest beslissen wat ik daarna ging doen. Ik kon naar de Universiteit van Oxford, Cambridge en de Universiteit van Exeter."

_O- :')

Derde wereldproblematiek dit hoor. Arme vrouw.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2020 10:34:17 ]
  donderdag 10 december 2020 @ 10:35:30 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_196650803
quote:
First world problems... nou ja.. nog erger, 1% problems?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_196650876
quote:
7s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:31 schreef Dejannn het volgende:
Ah, de objectieve NPO. Nog eventjes trachten wat kiezers over de streep te trekken voor links. Typerend weer, maar niet geheel verbazingwekkend natuurlijk.

"Het was met name de keuzestress die Sigrid soms helemaal opbrak, zo vertelt ze op het sociale medium. "Het was 1985, ik was 23 en studeerde in Caïro. Ik stond op het punt om af te studeren en moest beslissen wat ik daarna ging doen. Ik kon naar de Universiteit van Oxford, Cambridge en de Universiteit van Exeter."

De huidige campagne van Kaag draagt niet bij aan de beeldvorming hoor, zelfs als D66-stemmer overweeg ik terug te gaan naar de VVD, voornamelijk door dit soort achterlijkheden.
Ik had niet eens een afkeer van Kaag, maar kom niet aan met je keuzestress over welke van de 3 top-universiteiten je moest kiezen in een tijd dat studeren sowieso nog een privilege was, want de studiefinanciering bestond nog niet eens toen zij op haar 23ste keuzestress had.

Dus aannemen dat de NPO als campagnevehikel gebruikt wordt is wat voorbarig, het huidige campagneteam is uitstekend in staat daar iets uit te laten komen dat ze nog meer stemmen kost.

Overigens denk ik dat ze het in haar huidige functie prima doet, maar ik denk ook dat ze het daarbij moet houden, ze heeft meer feeling met de wereld dan met Nederland.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_196650887
quote:
_O- dit valt meteen op ja, wat een kutjeugd :'(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_196650941
Overigens is dat "premier-elect" in de TT complete nonsens natuurlijk, ze is niet verkozen en zou dat ook niet worden als we een premier rechtstreeks konden kiezen.
Daarbij zakt D66 komende verkiezingen nog verder weg, dus ze zijn sowieso niet in een positie de premier te leveren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_196651017
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:44 schreef Fugue het volgende:

[..]

Heb niks met Kaag, sorry
Volgens mij heeft vrijwel niemand wat met Kaag :D

Tenminste niet als lijsttrekker, dat ze een zeer geschikte minister van BuZa is staat redelijk buiten kijf volgens mij (behalve bij de haters die haten om het haten), maar was er binnen D66 niemand die minder ongeschikt was als lijsttrekker.

En dat is jammer, want mensen als Boris van der Ham zouden het imho veel beter doen, die heeft volgens mij meer feeling met de partij en met wat de achterban wil en verwacht.
Maar die is helaas al 8 jaar uit de kamer :{
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 10 december 2020 @ 10:50:44 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196651020
Dit wordt door de VPRO uitgezonden en dat is nou eenmaal een progressief liberale omroep. Die doen dus waar ze voor opgericht zijn dus niet zo janken.

Als je een film over Geert Wilders wilt moet je maar bij Powned aankloppen.
  donderdag 10 december 2020 @ 10:51:38 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196651033
quote:
Ah, de altijd objectieve NPO.

De VPRO beweert nooit objectief te zijn. Die doen gewoon waar ze voor opgericht zijn.
pi_196651037
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:50 schreef Hexagon het volgende:
Dit wordt door de VPRO uitgezonden en dat is nou eenmaal een progressief liberale omroep. Die doen dus waar ze voor opgericht zijn dus niet zo janken.

Misschien kan ON nog wat opnemen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 10 december 2020 @ 10:54:35 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196651077
Beetje jammer van de TT. In Nederland kennen we geen '-elect' en al zeker niet voor de functie van premier.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_196651187
Elitaire wereldvreemde vrouw met een nare uitstraling. Zou mij verbazen als zij een stemmenkanon wordt.
pi_196651236
quote:
8s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje jammer van de TT. In Nederland kennen we geen '-elect' en al zeker niet voor de functie van premier.
Al even los van het feit dat zij of haar partij de verkiezingen helemaal niet gewonnen heeft en dat ook niet gaat doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 10 december 2020 @ 11:06:52 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_196651264
Ik vermoed dat dit niet een heel kritische docu gaat worden. Maar goed, het is toch preken voor eigen parochie.
pi_196651316
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:12 schreef Nober het volgende:
NPO pakt uit: lange film over ‘premierskandidaat’ Sigrid Kaag

De NPO pakt vlak na de jaarwisseling uit met een lange documentairefilm over D66-ster Sigrid Kaag, die door fans wordt genoemd als mogelijke eerste vrouwelijke premier van Nederland.
[..]

3 januari direct na Nieuwsuur op NPO2 zet het in jullie mobiele agenda met alarm aan hier word historie geschreven!!
Het is niet de NPO maar de VPRO die "uitpakt", het is nogal ridicuul om over de NPO te spreken in dit kader.
pi_196651327
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:06 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vermoed dat dit niet een heel kritische docu gaat worden. Maar goed, het is toch preken voor eigen parochie.
Die docu wordt net zo'n zelfpromotie als die van Frans Timmermans, die bijzonder emotioneel werd toen hij ondervoede vluchtelingenkinderen zag zichzelf op beeld zag.
pi_196651328
quote:
Ah, de altijd objectieve NPO. Nog eventjes trachten wat kiezers over de streep te trekken voor links. Typerend weer, maar niet geheel verbazingwekkend natuurlijk.

Geen enkele NPO omroep is objectief, ik had van jou toch wel verwacht dat je weet dat de NPO bestaat uit een groot aantal hele verschillenden omroep organisaties met hele verschillende ideeen en meningen.

Teleurstellend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2020 11:12:29 ]
pi_196651363
Dat je dit als campagneteam wil. Haar imago was al goed. Daar moet je verder van afblijven. Af en toe verwijzen naar haar zeer indrukwekkende CV is voldoende. Alles wat je meer doet richt alleen maar schade aan. En uit elk stukje over of met haar sinds de zomer blijkt ook steeds meer dat ze een fantastische diplomaat is, een hele goede minister van BuZa, maar eigenlijk gewoon een heel magere lijsttrekker. Totaal geen binding met problemen in het land. Van keuzestress tussen 3 topuniversiteiten als probleem neerzetten wordt zelfs geen enkele universitair afgestudeerde warm, wie wil je daar mee bereiken?

Achteraf was het beter geweest voor D66 als Kaag de wat mysterieuze topdiplomaat op de achtergrond was gebleven, de topper die je er bij krijgt als je D66 de regering in stemt en mocht het zo ver komen (maar gezien de peilingen was dat nooit een issue) ook de premierskandidaat. Moest ze helemaal geen lijsttrekker voor worden. Moest ze juist wat voor in de schaduw blijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196652048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Geen enkele NPO omroep is objectief, ik had van jou toch wel verwacht dat je weet dat de NPO bestaat uit een groot aantal hele verschillenden omroep organisaties met hele verschillende ideeen en meningen.

Teleurstellend.
Geen enkele NPO-omroep is objectief, maar ook daar is het sinds de ontzuiling niet gebruikelijk om je als propaganda-orgaan van één specifieke partij of leider te laten gebruiken. Elke keer als de VARA de PvdA promoot, of een bepaalde PvdA-leider op het schild hijst (Samsom vs Van Dam) valt het ook direct op in negatieve zin. Helaas zonder gevolgen.

Je ziet in de beschrijving gewoon de invalshoek van de documentaire, dat het een halleluja-verhaal wordt zonder journalistieke insteek. Als de KRO-NCRV iets zou maken over de grote roerganger Hugo de Jonge, en hoe moeilijk het voor hem is om tussen verschillende kleuren schoenen te kiezen, zou dat direct opvallen. Of een docu van WNL over de idealen van Mark Rutte en hoe hij ons vaasje probeert te lijmen. Een paar jaar geleden was er een vergelijkbare ophef over een fanboy-docu over Jesse Klaver. Mannen als Wouter Bos en Emile Roemer hadden tenminste nog de ballen om zich door onafhankelijke journalisten te laten volgen, die ook de tegenslagen konden laten zien.

Dat de VPRO dit mag doen en daarbij ook haar eigen achterban bedient is een formeel juiste, maar nietszeggende redenering. Het gaat erom welke kan je op wilt met het omroepsysteem. Je ziet nu dat we in Nederland naar een keiharde 'herzuiling' gaan waar het publiek in verschillende groepen verdeeld wordt, die alleen nog maar media consumeren die hun vooroordelen bevestigen. Dat de focus van een omroep als de VPRO verschuift van journalistiek die ook voor niet-leden interessant is, naar propaganda. En dat iedereen en zijn moeder een publieke omroep begint om maar zendtijd op te eisen voor de eigen propaganda.

Dat is leuk, dat is ook een keuze die je kunt maken. Maar ga dan niet janken als straks ON!, Omroep Zwart, en nog meer van dat soort clubs in het bestel zitten en hele groepen niet meer bereikbaar zijn voor standpunten vanuit het midden of vanuit progressieve idealen. Als er straks ook op NPO2 niet-journalistieke documentaires komen over grote leiders zoals daar zijn Thierry, Sylvana, Farid, enz.
pi_196652140
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:53 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Geen enkele NPO-omroep is objectief, maar ook daar is het sinds de ontzuiling niet gebruikelijk om je als propaganda-orgaan van één specifieke partij of leider te laten gebruiken. Elke keer als de VARA de PvdA promoot, of een bepaalde PvdA-leider op het schild hijst (Samsom vs Van Dam) valt het ook direct op in negatieve zin. Helaas zonder gevolgen.

Je ziet in de beschrijving gewoon de invalshoek van de documentaire, dat het een halleluja-verhaal wordt zonder journalistieke insteek. Als de KRO-NCRV iets zou maken over de grote roerganger Hugo de Jonge, en hoe moeilijk het voor hem is om tussen verschillende kleuren schoenen te kiezen, zou dat direct opvallen. Of een docu van WNL over de idealen van Mark Rutte en hoe hij ons vaasje probeert te lijmen. Een paar jaar geleden was er een vergelijkbare ophef over een fanboy-docu over Jesse Klaver. Mannen als Wouter Bos en Emile Roemer hadden tenminste nog de ballen om zich door onafhankelijke journalisten te laten volgen, die ook de tegenslagen konden laten zien.

Dat de VPRO dit mag doen en daarbij ook haar eigen achterban bedient is een formeel juiste, maar nietszeggende redenering. Het gaat erom welke kan je op wilt met het omroepsysteem. Je ziet nu dat we in Nederland naar een keiharde 'herzuiling' gaan waar het publiek in verschillende groepen verdeeld wordt, die alleen nog maar media consumeren die hun vooroordelen bevestigen. Dat de focus van een omroep als de VPRO verschuift van journalistiek die ook voor niet-leden interessant is, naar propaganda. En dat iedereen en zijn moeder een publieke omroep begint om maar zendtijd op te eisen voor de eigen propaganda.

Dat is leuk, dat is ook een keuze die je kunt maken. Maar ga dan niet janken als straks ON!, Omroep Zwart, en nog meer van dat soort clubs in het bestel zitten en hele groepen niet meer bereikbaar zijn voor standpunten vanuit het midden of vanuit progressieve idealen. Als er straks ook op NPO2 niet-journalistieke documentaires komen over grote leiders zoals daar zijn Thierry, Sylvana, Farid, enz.
Ik snap niet zo goed waarom dit gevolgen zou moeten hebben. De VARA was altijd een PvdA bolwerk wat actief de PvdA steunde in het verleden, dat was ook hun hele raison d'etre in verleden tijden. Het hele idee van de NPO is dat omroepen een identiteit hebben.

Ik vindt het ook nogal prematuur om een oordeel te vellen over deze documentaire, en of dit propaganda is, zonder het programma gezien te hebben. Sterker nog, het verbaast mij nogal dat de VPRO een doc uitzend over een D66 leider, eigenlijk, de VPRO is toch meestal een aardig stukje linkser dan D66.

Ik jank ook niet over POWNED of WNL of god weet wat hoe ze allemaal heten tegenwoordig, nooit gedaan ook, het midden heeft omroepen als de KRO, NCRV, TROS overigens, het is niet bepaald zo dat er propaganda voor extremisten gemaakt wordt, volgens mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2020 12:00:13 ]
pi_196652669
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom dit gevolgen zou moeten hebben. De VARA was altijd een PvdA bolwerk wat actief de PvdA steunde in het verleden, dat was ook hun hele raison d'etre in verleden tijden. Het hele idee van de NPO is dat omroepen een identiteit hebben.

Ik vindt het ook nogal prematuur om een oordeel te vellen over deze documentaire, en of dit propaganda is, zonder het programma gezien te hebben. Sterker nog, het verbaast mij nogal dat de VPRO een doc uitzend over een D66 leider, eigenlijk, de VPRO is toch meestal een aardig stukje linkser dan D66.

Ik jank ook niet over POWNED of WNL of god weet wat hoe ze allemaal heten tegenwoordig, nooit gedaan ook, het midden heeft omroepen als de KRO, NCRV, TROS overigens, het is niet bepaald zo dat er propaganda voor extremisten gemaakt wordt, volgens mij.
Maar dat is dus het punt, het verschil tussen verleden en heden. Nederland was vroeger verzuild en alle omroepen preekten inderdaad voor eigen parochie, maar dat is al sinds een jaar of 40 steeds minder. De VARA is tegenwoordig een stuk breder dan alleen PvdA, is nu ook BNN-VARA geworden. Elke keer als ze dan toch in het oude patroon vervallen, valt het direct pijnlijk op.

Het komt gewoon niet vaak voor dat een omroep (ongeacht signatuur) in de aanloop naar een verkiezingscampagne een programma gaat maken over één van de lijsttrekkers, waarin deze persoon eenzijdig positief gepromoot wordt. Alleen al het feit dat ze als mogelijke premier wordt opgevoerd is totaal van de werkelijkheid losgeslagen. Ik vind het niet vooringenomen om dat te zeggen op basis van de tekst in de OP. Als ze nu ineens toch met een journalistiek programma komen, dan is hun communicatie in eerste instantie niet goed geweest.

Het gevolg als we dit normaliseren is wel degelijk dat we de klok 40 jaar of meer terugdraaien. Als het normaal wordt dat je opschuift van "journalistiek vanuit een progressieve visie" naar een soort 2 uur durende Zendtijd voor Politieke Partijen. Als genoeg mensen lid worden van omroepen die dit ook willen doen vanuit een ander perspectief, dan kan dat er wel degelijk toe leiden dat we in Nederland van leden- en belastinggeld een soort FOX News en MSNBC e.d. optuigen. En dat mensen alleen nog maar de omroepen gaan kijken die hun meningen bevestigen. En dat is wel degelijk nieuw. PowNed en WNL promoten niet specifieke partijen, KRO-NCRV promoot niet (meer) het CDA, enz.
pi_196652690
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:30 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Maar dat is dus het punt, het verschil tussen verleden en heden. Nederland was vroeger verzuild en alle omroepen preekten inderdaad voor eigen parochie, maar dat is al sinds een jaar of 40 steeds minder. De VARA is tegenwoordig een stuk breder dan alleen PvdA, is nu ook BNN-VARA geworden. Elke keer als ze dan toch in het oude patroon vervallen, valt het direct pijnlijk op.

Het komt gewoon niet vaak voor dat een omroep (ongeacht signatuur) in de aanloop naar een verkiezingscampagne een programma gaat maken over één van de lijsttrekkers, waarin deze persoon eenzijdig positief gepromoot wordt. Alleen al het feit dat ze als mogelijke premier wordt opgevoerd is totaal van de werkelijkheid losgeslagen. Ik vind het niet vooringenomen om dat te zeggen op basis van de tekst in de OP. Als ze nu ineens toch met een journalistiek programma komen, dan is hun communicatie in eerste instantie niet goed geweest.

Het gevolg als we dit normaliseren is wel degelijk dat we de klok 40 jaar of meer terugdraaien. Als het normaal wordt dat je opschuift van "journalistiek vanuit een progressieve visie" naar een soort 2 uur durende Zendtijd voor Politieke Partijen. Als genoeg mensen lid worden van omroepen die dit ook willen doen vanuit een ander perspectief, dan kan dat er wel degelijk toe leiden dat we in Nederland van leden- en belastinggeld een soort FOX News en MSNBC e.d. optuigen. En dat mensen alleen nog maar de omroepen gaan kijken die hun meningen bevestigen. En dat is wel degelijk nieuw. PowNed en WNL promoten niet specifieke partijen, KRO-NCRV promoot niet (meer) het CDA, enz.
Maar nogmaals, dit wordt meteen geframed door sommigen als "propaganda" of "promoten"zonder het zelfs maar gezien te hebben, dat vind ik nogal een grote stap eigenlijk, laten we eerst eens kijken wat het is voordat we gaan oordelen?
pi_196652763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar nogmaals, dit wordt meteen geframed door sommigen als "propaganda" of "promoten"zonder het zelfs maar gezien te hebben, dat vind ik nogal een grote stap eigenlijk, laten we eerst eens kijken wat het is voordat we gaan oordelen?
Vanuit haar en haar team zal het meewerken aan zoiets vlak voor de verkiezingen absoluut als propaganda bedoeld zijn. Of dat ook de insteek is van de programmamakers is inderdaad wel even de vraag, dat kun je pas zeggen na de uitzending.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 december 2020 @ 12:38:45 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196652814
quote:

[..]

Ach alt-right figuren kruipen overal in de slachtofferrol als er iets op een publieke omroep komt dat ze niet zint. Daar moet men zich gewoon niks van aantrekken.
  donderdag 10 december 2020 @ 12:47:47 #30
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196652956
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:58 schreef Tijger_m het volgende:
Klopt, de VPRO is van origine Tolstojistisch en de achterban bestaat van oudsher vooral uit GroenLinksstemmers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_196653018
quote:

[..]

Daar maken ze het toch zelf wel naar met de manier waarop ze het presenteren.

Stel je komt met een persbericht in de strekking van: "Thierry Baudet, Kapitein van de Renaissancevloot", 4 januari na Nieuwsuur. Een intiem portret van Thierry. Over zijn moeilijke jeugd, toen hij op school werd gepest vanwege zijn intellectuele hoogbegaafdheid en fijnzinnige Franse naam. De keuzestress of hij onder Cliteur of Kinneging moest promoveren. De glorierijke overwinning in het Oekraïne-referendum. Hoe hij zich ontwikkelde tot de eerste Potjeslatijn-sprekende premierskandidaat van Nederland, die door ingewijden ook wel "De laatste hoop van het Nederlandse Volk" wordt genoemd. Tot er een spannende wending in het verhaal volgt: Thierry wordt live op tv verraden door zijn ex-geliefde...

Ga je dan zeggen: nou nou, niet oordelen voordat het op de buis is geweest. Eerst maar even afwachten wat het gaat worden, misschien komt er wel een heel kritisch onderzoeksjournalistiek product uit. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Vasilevski op 10-12-2020 12:58:43 ]
  donderdag 10 december 2020 @ 12:59:10 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196653120
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Daar maken ze het toch zelf wel met de manier waarop ze het presenteren.

Stel je komt met een persbericht in de strekking van: "Thierry Baudet, Kapitein van de Renaissancevloot", 4 januari na Nieuwsuur. Een intiem portret van Thierry. Over zijn moeilijke jeugd, toen hij op school werd gepest vanwege zijn intellectuele hoogbegaafdheid en fijnzinnige Franse naam. De keuzestress of hij onder Cliteur of Kinneging moest promoveren. De glorierijke overwinning in het Oekraïne-referendum. Hoe hij zich ontwikkelde tot de eerste Potjeslatijn-sprekende premierskandidaat van Nederland, die door ingewijden ook wel "De laatste hoop van het Nederlandse Volk" wordt genoemd. Tot er een spannende wending in het verhaal volgt: Thierry wordt live op tv verraden door zijn ex-geliefde...

Ga je dan zeggen: nou nou, niet oordelen voordat het op de buis is geweest. Eerst maar even afwachten wat het gaat worden, misschien komt er wel een heel kritisch onderzoeksjournalistiek product uit. :')
Als WNL een film over Baudet wil maken dan mogen ze dat prima doen. Dat publieke omroepen gekleurd zijn is het hele idee achter het stelsel.
  donderdag 10 december 2020 @ 13:01:01 #33
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_196653158
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:50 schreef Hexagon het volgende:

Dit wordt een zaligverklaring van Sigrid Kaag. Competente vrouw hoor, prachtig CV, goede minister van BuZa. Maar echte keuzestress vind je bij mensen die moeten kiezen tussen de wasmachine laten repareren of kinderen te eten geven, niet een keuze uit 3 topuniversiteiten.

GeenStijl is geen aanbelevingswaardige bron, maar in dit geval wel terecht: hoe D66 woekert binnen de NPO: https://www.geenstijl.nl/5156705/een-zware-keuze/.

Zo hoort dit niet, of iedere partijleider moet recht krijgen op een onkritische documentaire.
  donderdag 10 december 2020 @ 13:06:53 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196653259
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:01 schreef Smegma. het volgende:

[..]

[..]

Dit wordt een zaligverklaring van Sigrid Kaag. Competente vrouw hoor, prachtig CV, goede minister van BuZa. Maar echte keuzestress vind je bij mensen die moeten kiezen tussen de wasmachine laten repareren of kinderen te eten geven, niet een keuze uit 3 topuniversiteiten.

GeenStijl is geen aanbelevingswaardige bron, maar in dit geval wel terecht: hoe D66 woekert binnen de NPO: https://www.geenstijl.nl/5156705/een-zware-keuze/.

Zo hoort dit niet, of iedere partijleider moet recht krijgen op een onkritische documentaire.
Documentairemakers moeten natuurlijk wel hun journalistieke plicht doen en er geen anderhalfuur durende lofzang van maken. BNNVARA trok vorige verkiezingen ook een documentaire in over Jesse Klaver wegens te veel in de kont kruipen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 10 december 2020 @ 13:07:16 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196653265
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:01 schreef Smegma. het volgende:

[..]

[..]

Tja dat moet de VPRO zelf weten. De EO kan als ze dat willen een docu over Gert-Jan Segers maken. De Avrotros over Rutte en de VARA over Asscher. Dat is nou eenmaal het idee van een pluriforme omroep.

En als ze dat niet krijgen is dat niet het probleem van de VPRO of Kaag.
  donderdag 10 december 2020 @ 13:09:26 #36
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196653297
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja dat moet de VPRO zelf weten. De EO kan als ze dat willen een docu over Gert-Jan Segers maken. De Avrotros over Rutte en de VARA over Asscher. Dat is nou eenmaal het idee van een pluriforme omroep.

En als ze dat niet krijgen is dat niet het probleem van de VPRO of Kaag.
Niet helemaal, omroepen moeten geen verlengstuk worden van partijen en gewoon kritisch blijven. Van publiek geld heeft het publiek gewoon recht om fatsoenlijk geinformeerd te worden, bovendien krijg je anders Amerikaanse toestanden.

Een linkse omroep kan natuurlijk wel voor een linksere invalshoek kiezen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_196653342
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als WNL een film over Baudet wil maken dan mogen ze dat prima doen. Dat publieke omroepen gekleurd zijn is het hele idee achter het stelsel.
Dat was het idee achter het stelsel in de jaren '50, het is inmiddels 2020. We zijn van verzuiling naar ontzuiling gegaan. Zulke kritiekloze promotie in verkiezingstijd heeft een platform, dat heet Zendtijd voor Politieke Partijen, daarin hebben ze zendtijd om zelf hun propagandafilmpjes te maken. Geen enkele omroep maakt normaal gesproken dit soort films.

Het gaat er ook niet om of ze iets 'mogen'. Als ze op de buis mogen, dan mogen ze (binnen de wet) alles uitzenden wat ze willen. Dat lijkt me duidelijk. Het gaat erom of het wenselijk is. Mensen gaan zien dat een ooit vrijzinnige omroep als de VPRO nu partijpropaganda gaat maken voor één progressieve partij. Dan gaan rechtse mensen dat ook van WNL verwachten. Doet WNL dat niet (wegens surplus aan innerlijke beschaving), dan groeit de steun voor een ON! die daar wat schaamtelozer in is.

Dan is het niet een vraag van of het mag of niet, maar of je dat moet willen of niet. Een hele simpele als-dan redenering, maar als je die poneert ben je alt-right (ik kom uit een typisch VPRO-gezin, maar dat terzijde). En dat is precies het gevolg, je creëert echokamers waar alleen maar op de anderen gescholden wordt. Zie de VS waar deze rol door commerciële omroepen wordt vervuld, moeten we dat dan hier met gemeenschapsgeld doen?
  donderdag 10 december 2020 @ 13:22:01 #38
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_196653491
Wat is dit nou weer dan. :') Lekker belastinggeld naar een d66 reclamefilmpje man man man wat een niveau.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 10 december 2020 @ 13:23:14 #39
459912 FlippingCoin
pi_196653511
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Documentairemakers moeten natuurlijk wel hun journalistieke plicht doen en er geen anderhalfuur durende lofzang van maken. BNNVARA trok vorige verkiezingen ook een documentaire in over Jesse Klaver wegens te veel in de kont kruipen.
Precies ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_196653653
Hoe meer aandacht ze krijgt, hoe slechter het wordt lijkt het. Eerst met #teamkaag en kieskaag.nl, waar velen bij D66 niet blij mee waren (niet in de huisstijl van D66, te veel gefocus op dat ze vrouw is ipv de inhoud), toen haar eigen post op Instagram over de keuzestress... die VPRO-docu zal ook wel weer een baksteen door het eigen ruit worden :Y
pi_196654022
Alles valt of staat toch met de manier waarop deze docu tot stand is gekomen? Als de documentairemaker samen met Kaag om tafel moet om alle mindere fragmenten te schrappen etc lijkt het mij ietwat onwenselijk maar ik gok dat geen enkele programmamaker zin heeft om mee te werken aan zoiets.

Genoeg docu's over iemand waar de hoofdpersoon er helemaal niet zo goed uit komt. Als bijv. wederom blijkt dat Kaag Nederland maar nauwelijks kent dan kan het best tegen haar gaan werken. Las laatst bijvoorbeeld ergens dat Kaag een tijd terug op een D66-congres als tafeldame in een talkshow-achtig iets zat, maar dat zij vooraf het hele idee van een tafeldame (afgekeken van DWDD) helemaal niet kende.

En verder ook wel een beetje ophef omdat het D66 betreft denk ik hoor. Kan me niet voorstellen dat een documentaire over Lilian Marijnissen of Kees van der Staaij zulke reacties vooraf zou oproepen.
  donderdag 10 december 2020 @ 14:14:22 #42
459912 FlippingCoin
pi_196654420
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:49 schreef Raw85 het volgende:
Alles valt of staat toch met de manier waarop deze docu tot stand is gekomen? Als de documentairemaker samen met Kaag om tafel moet om alle mindere fragmenten te schrappen etc lijkt het mij ietwat onwenselijk maar ik gok dat geen enkele programmamaker zin heeft om mee te werken aan zoiets.

Genoeg docu's over iemand waar de hoofdpersoon er helemaal niet zo goed uit komt. Als bijv. wederom blijkt dat Kaag Nederland maar nauwelijks kent dan kan het best tegen haar gaan werken. Las laatst bijvoorbeeld ergens dat Kaag een tijd terug op een D66-congres als tafeldame in een talkshow-achtig iets zat, maar dat zij vooraf het hele idee van een tafeldame (afgekeken van DWDD) helemaal niet kende.

En verder ook wel een beetje ophef omdat het D66 betreft denk ik hoor. Kan me niet voorstellen dat een documentaire over Lilian Marijnissen of Kees van der Staaij zulke reacties vooraf zou oproepen.
Natuurlijk wel wat een kolder zeg, zie de docu over Jesse. Begint wel een standaard d66 riedeltje te worden hoo dat oh omdat ik moslim/vrouw/d66 ben...
  donderdag 10 december 2020 @ 14:14:30 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196654422
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:31 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoe meer aandacht ze krijgt, hoe slechter het wordt lijkt het. Eerst met #teamkaag en kieskaag.nl, waar velen bij D66 niet blij mee waren (niet in de huisstijl van D66, te veel gefocus op dat ze vrouw is ipv de inhoud), toen haar eigen post op Instagram over de keuzestress... die VPRO-docu zal ook wel weer een baksteen door het eigen ruit worden :Y
Het aantal leden loopt al maanden op door Kaag dus het valt wel mee.
pi_196654643
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leden =/= stemmers
pi_196654746
quote:

D'66 is verre van links.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 10 december 2020 @ 14:35:55 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196654883
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Leden =/= stemmers
Zeker wel, leden komen gewoon uit stemmers voort. Dus als er meer zijn die zich geroepen voelen lid te worden dan schijnt ze toch een vorm van aantrekkingskracht uit te oefenen op hen.
pi_196655358
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zeker wel, leden komen gewoon uit stemmers voort. Dus als er meer zijn die zich geroepen voelen lid te worden dan schijnt ze toch een vorm van aantrekkingskracht uit te oefenen op hen.
Het aantal leden correleert heel slecht met het aantal stemmers... VVD is bij lange na niet de grootste qua leden (CDA, PvdA, SP, FvD zijn groter), terwijl SGP behoorlijk groot is qua leden. Als meer mensen lid worden van een partij betekent dit helemaal niet dat ze ook meer stemmen zullen krijgen, ook zijn de leden verre van representatief voor de stemmers (FvD stemmers zijn afgeschrokken van Baudet, de leden stemmen in grote getalen voor hem... VVD stemmers wilden Verdonk, de leden kozen Rutte). Dus nee, grote onzin.

Maar leuk voor D66 dat ze meer leden hebben weten binnen te halen, nu kijken wat er bij de verkiezingen gaat gebeuren :)
pi_196655576
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:44 schreef Leandra het volgende:
Overigens is dat "premier-elect" in de TT complete nonsens natuurlijk, ze is niet verkozen en zou dat ook niet worden als we een premier rechtstreeks konden kiezen.
Daarbij zakt D66 komende verkiezingen nog verder weg, dus ze zijn sowieso niet in een positie de premier te leveren.
Ze is inderdaad nooit verkozen, sterker nog ze staat bij de aanstaande verkiezingen voor het eerst op een kieslijst. Knap hè? En ze is ook nog een vrouw. Echt fantastisch!
pi_196655611
quote:
10s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dit is toch om je helemaal kapot te lachen.
Hopelijk heeft ze er geen trauma aan overgehouden zeg.

Echt wereldvreemd dat volk.
Dit.

Kijk, ik snap helemaal dat op dat moment, voor die 23 jarige onzekere Sigrid, dat in haar ogen inderdaad een moeilijke tijd was. Ik geloof meteen dat ze daar mee geworsteld heeft.

Maar als dit je verhaal is waarmee je een connectie probeert te maken met anderen die in een moeilijke tijd verkeren, dan ben je echt alle realiteitszin verloren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_196656341
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 14:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jullie willen toch niet de SP van het midden worden?

Uitslagenavond, zetels ingeleverd. En dan de lijsttrekker: "Ja we hebben een geweldige campagne gevoerd en recordaantallen nieuwe leden ingeschreven. De uitslag is teleurstellend maar wij gaan door om Nederland te veranderen!" :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')