Die is een tijd geleden geroepen door De Jonge en Gommers. Maar tegen de tijd dat we daar in de buurt komen dan staat Kuipers weer in de krant dat het eerst onder de 2000 moet voordat er versoepeld kan worden.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde van die 3000 waar je het over hebt? Waarom zouden we daar naar moeten kijken voor versoepelingen?
Wordt ook gewoon gezegd.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Kyran het volgende:
Zeg gewoon dat je de scholen niet wil sluiten, zeg gewoon dat het volk zich steeds minder aan de regels houdt, zeg gewoon dat er voorlopig niet meer in zit.
Al die dingen worden gewoon elke keer duidelijk gezegd. Over het niet sluiten van de scholen bijvoorbeeld is al zó veel gezegd door verschillende bewindslieden.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Kyran het volgende:
Denk dat wij op dit moment ook niet veel meer kunnen doen dan behalve scholen sluiten. Heb ook alle begrip voor dat ze dat niet willen doen, maar communiceer dat gewoon duidelijk.
Zeg gewoon dat je de scholen niet wil sluiten, zeg gewoon dat het volk zich steeds minder aan de regels houdt, zeg gewoon dat er voorlopig niet meer in zit. Inclusief grafieken, tabellen, uitleg en dan niet bij een briefing, maar gewoon tijdens een duidelijke/uitgebreide persconferentie.
Dit is wel erg kort door de bocht, als je bedenkt dat het bron- en contactonderzoek nog steeds verre van optimaal functioneert en er in Nederland zelfs in december 2020 nog steeds geen preventief testbeleid is (waarmee je ook op scholen potentieel veel besmettingen kan voorkomen). Het is niet dat alles draait om de social distancing en basisregels die mensen zelf kunnen doen. Het instrumentarium dat de overheid inzet en de strategie die ze eraan koppelen is ook vrij bepalend voor welke richting de cijfers uiteindelijk op zullen gaan.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wie is 'het volk'? En nogmaals, weet je wat een scenario is?
De boodschap is duidelijk: als mensen zich zo goed mogelijk aan de maatregelen houden gaan de cijfers omlaag en kunnen bepaalde maatregelen weer afgeschaft worden. Als vervolgens dat niet gebeurt blijven de maatregelen van kracht. Is dat moeilijk te snappen?
We hebben deze discussie al vaker gehad. Het sluiten van scholen heeft volgens de RIVM een impact van 0,04 voor basis en 0,04 voor middelbaar. Als we nu op 0,89 zitten gaan we ermee dus naar 0,81.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Combinatie van dingen denk ik.
Denk dat wij op dit moment ook niet veel meer kunnen doen dan behalve scholen sluiten. Heb ook alle begrip voor dat ze dat niet willen doen, maar communiceer dat gewoon duidelijk.
Zeg gewoon dat je de scholen niet wil sluiten, zeg gewoon dat het volk zich steeds minder aan de regels houdt, zeg gewoon dat er voorlopig niet meer in zit. Inclusief grafieken, tabellen, uitleg en dan niet bij een briefing, maar gewoon tijdens een duidelijke/uitgebreide persconferentie.
Kunnen ze niet controleren. Maar het is wel in het belang van de winkels om dat aan te moedigen, aangezien er slechts een beperkt aantal klanten in de winkel mogen zijn.quote:Op donderdag 3 december 2020 14:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In België mag je bv. slechts 30 minuten winkelen geloof ik. Geen idee hoe ze dat controleren, maar dat zou qua 'vluchtig contact' wel in lijn zijn met de risico's.
Hier heb ik toch geen commentaar op gegeven?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:03 schreef DireStraits7 het volgende:
Het realistische scenario is gewoon dat bv. de horeca voorlopig nog (grotendeels) dicht blijft. Maar dat is dan ook weer niet goed. Wat moet de overheid dan wel communiceren?
Omdat er elke dag nog altijd tussen de 100 en 200 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:07 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom zou je dan nu additionele maatregelen willen nemen terwijl de ziekenhuizen gestaag aan het dalen zijn?
Dat ze de scholen bij voorkeur niet willen sluiten is gezegd, dat het volg zich minder aan de regels houdt is meerdere malen gezegd + onderzoek wordt daar regelmatig naar uitgevoerd. Ze zeggen pas dat er voorlopig niet meer inzit als het moment daar voor is. Men wil perspectief, er is niets dat zo weinig perspectief biedt als 'sorry jongens, komende tijd gebeurd er niets, maar we weten niet voor hoe lang kusjes'quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Combinatie van dingen denk ik.
quote:Op donderdag 3 december 2020 15:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde van die 3000 waar je het over hebt? Waarom zouden we daar naar moeten kijken voor versoepelingen?
Dat is letterlijk wat ze hebben gezegd ....quote:Op donderdag 3 december 2020 15:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Tsja, dat kan De Jonge wel gecommuniceerd hebben, maar binnen het RIVM/OMT gaat het echt niet afhangen van een onzinnig cijfer zoals '3000' nieuwe besmettingen, maar veel meer van de aanwezigheid van het virus, het zicht op het virus. Dat dat in eerste instantie grofweg werd neergezet op een waarde als 3000 besmettingen, in verhouding met de toenmalige teststrategie, dat zal best. Maar dat heeft verder weinig te maken met of 3000 positieve tests er toe doet of niet.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Misschien omdat dat letterlijk is aangegeven door Rutte en Hugo?
Maar je ziet toch dat hier ook commentaar op komt? Tuurlijk kunnen ze hun communicatiestrategie volledig toespitsen op wat ene Kyran van FOK! graag wilt horen, maar je moet nog 17 miljoen anderen aanspreken met je boodschap. Je moet toch op z'n minst erkennen dat het extreem complex is om al deze mensen te bedienen in je communicatie?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:08 schreef Kyran het volgende:
Hier heb ik toch geen commentaar op gegeven?
Dit heb je nou al een aantal keren gezegd maar je maakt steeds dezelfde denkfout. De 'worstjes' zijn er om mensen aan te moedigen zich aan de regels te houden. Houd je aan de regels nu, dan kun je misschien straks weer wat meer. Je lijkt te willen zeggen dat de overheid een soort keiharde voorspelling doet, niets is minder waar.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:08 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nogmaals, mijn probleem is het te laat en te soft ingrijpen en dan meteen allerlei "worstjes" voorhouden. Terwijl je heel goed weet dat je die worstjes alleen maar kan gaan uitdelen als je best case scenario uitkomt. Dat doet men iedere keer weer.
quote:Op donderdag 3 december 2020 15:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Tsja, dat kan De Jonge wel gecommuniceerd hebben, maar binnen het RIVM/OMT gaat het echt niet afhangen van een onzinnig cijfer zoals '3000' nieuwe besmettingen, maar veel meer van de aanwezigheid van het virus, het zicht op het virus. Dat dat in eerste instantie grofweg werd neergezet op een waarde als 3000 besmettingen, in verhouding met de toenmalige teststrategie, dat zal best. Maar dat heeft verder weinig te maken met of 3000 positieve tests er toe doet of niet.
Tuurlijk is het complex, beweer nergens dat het niet zo is, maar je kan toch ook op z'n minst erkennen dat eenduidge communicatie niet hun sterkste kant isquote:Op donderdag 3 december 2020 15:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar je ziet toch dat hier ook commentaar op komt? Tuurlijk kunnen ze hun communicatiestrategie volledig toespitsen op wat ene Kyran van FOK! graag wilt horen, maar je moet nog 17 miljoen anderen aanspreken met je boodschap. Je moet toch op z'n minst erkennen dat het extreem complex is om al deze mensen te bedienen in je communicatie?
Het is gewoon een getalletje waardoor je als meekijker iets hebt om je op te richten, maar het beleid gaat er echt nooit vanaf hangen. Al was het maar omdat het getal zelf, 3000 positief getest, niets representeerd.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:
[..]
[..]
Dat is letterlijk wat ze hebben gezegd ....
Kom op zeg, Je gaat soms dwarsliggen om het dwarsliggen. Die 3600 is gewoon letterlijk wat genoemd is.
Ok, dan bewijs je hiermee toch mijn punt dat hun communicatie niet voldoende eenduidig en slim is?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is gewoon een getalletje waardoor je als meekijker iets hebt om je op te richten, maar het beleid gaat er echt nooit vanaf hangen. Al was het maar omdat het getal zelf, 3000 positief getest, niets representeerd.
Maar mijn vraag blijft: wat zouden ze wél moeten communiceren?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:11 schreef Kyran het volgende:
[..]
Tuurlijk is het complex, beweer nergens dat het niet zo is, maar je kan toch ook op z'n minst erkennen dat eenduidge communicatie niet hun sterkste kant is
Waarschijnlijk niet, want onderliggend lijden. Maar goed, feit is dat je ergens aan dood moet gaan. Dan is sterven aan een ziekte waar je de gemiddelde leeftijd mee haalt iets waar ik voor zou tekenen. Mensen zijn zo bang om dood te gaan tegenwoordig. Of eigenlijk; mensen zijn zo bang om mensen dood te laten gaan. Zelf als ze 83 zijn.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat deze mensen alsnog uit het leven gerukt worden door Corona. Wellicht hadden ze anders nog (vele) jaren in relatieve gezondheid, omringd door kinderen en kleinkinderen kunnen leven.
Ja, moet dat 0 zijn? Indien 0 gaat het nog wel even duren.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat er elke dag nog altijd tussen de 100 en 200 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis?
Ik kijk vooral niet meer omdat ze in verhulde termen praten. Meestal blijkt achteraf op de site van de Rijksoverheid pas wat de maatregelen nou daadwerkelijk echt zijn.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En naar een persconferentie met getallen en grafieken en nuance gaat niemand kijken. Jij ook niet, dat weet ik wel zeker.
Nee het moet niet 0 zijn maar je wil die curve sneller doen dalen en dat kan alleen als je het aantal besmettingen ook sneller doet dalen. Dus strengere maatregelen waar het kan.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, moet dat 0 zijn? Indien 0 gaat het nog wel even duren.
Waarom zou je nu additionele maatregelen willen nemen terwijl de trend van ziekenhuisopnames nog steeds omlaag is?
Burgemeesters willen graag nog een keer in het nieuws komen? Verder kan ik ook niets bedenkenquote:Op donderdag 3 december 2020 15:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, moet dat 0 zijn? Indien 0 gaat het nog wel even duren.
Waarom zou je nu additionele maatregelen willen nemen terwijl de trend van ziekenhuisopnames nog steeds omlaag is?
Die empathische toon is voor anderen wel belangrijk dus.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:
Maar waar ik zeker niet op zit te wachten is gezwets als "we begrijpen de pijn", "hou nog even vol", "we kunnen het virus alleen samen verslaan". Dat betekent gewoon niks en daar heb je dus ook niks aan.
In België doen ze het wel; voorwaarden voor versoepeling na 15 januari:quote:Op donderdag 3 december 2020 15:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is gewoon een getalletje waardoor je als meekijker iets hebt om je op te richten, maar het beleid gaat er echt nooit vanaf hangen. Al was het maar omdat het getal zelf, 3000 positief getest, niets representeerd.
Vorige keer ook over gehad. De briefings zijn altijd behoorlijk leerzaam. Veel informatie, maar je snapt sommige beweegredenen veel en veel beter.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar mijn vraag blijft: wat zouden ze wél moeten communiceren?
Hetzelfde als de discussie zojuist over de inconsistentie van het beleid. Als je er even verder over nadenkt zie je gewoon dat het een extreem complex speelveld is waarbij je het nooit dicht kan timmeren. Het feit dat alle landen om ons heen met grofweg dezelfde problemen kampt geeft voor mij wel aan dat het zeker niet alleen aan 'onze' bestuurders ligt, maar dat de realiteit gewoon enorm complex is en elke keuze die je maakt per definitie een 'foute' keuze is vanuit een ander perspectief.
Sorry, maar ik vind dit te simpel verwoord en kort door de bocht. In de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.. er zijn vele vele gevallen waarbij mensen - ook op die leeftijd - uit het leven van families zijn gerukt omdat Corona om de hoek kwam kijken.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:13 schreef zoost het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, want onderliggend lijden. Maar goed, feit is dat je ergens aan dood moet gaan. Dan is sterven aan een ziekte waar je de gemiddelde leeftijd mee haalt iets waar ik voor zou tekenen. Mensen zijn zo bang om dood te gaan tegenwoordig. Of eigenlijk; mensen zijn zo bang om mensen dood te laten gaan. Zelf als ze 83 zijn.
Voor jou niet, maar als men het daar niet over heeft dan krijgen ze daar weer gezeik op.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kijk vooral niet meer omdat ze in verhulde termen praten. Meestal blijkt achteraf op de site van de Rijksoverheid pas wat de maatregelen nou daadwerkelijk echt zijn.
Wat ik wil horen is: waar staan we nu, wat zijn de overwegingen die het meest van invloed zijn en welk beleid willen ze voeren om het gewenste resultaat te bereiken. Vrij simpel eigenlijk, dat hoeft helemaal geen uitgebreide spreekbeurt met slides te zijn, dat kun je ook kort en bondig overbrengen.
Maar waar ik zeker niet op zit te wachten is gezwets als "we begrijpen de pijn", "hou nog even vol", "we kunnen het virus alleen samen verslaan". Dat betekent gewoon niks en daar heb je dus ook niks aan.
Wie wil dat? Jij? Met de huidige maatregelen is het dalende, maar niet zo snel als gehoopt. Ik geloof echt niet dat er nog heel veel ruimte is.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee het moet niet 0 zijn maar je wil die curve sneller doen dalen en dat kan alleen als je het aantal besmettingen ook sneller doet dalen. Dus strengere maatregelen waar het kan.
Ook dit is weer een keuze tussen:quote:Op donderdag 3 december 2020 15:15 schreef Kyran het volgende:
Dan helpt het ook niet dat je getallen gaat roepen waar je uiteindelijk toch niks mee gaat doen (als het aan @VoMy ligt).
En uiteindelijk ook het voorkomen van pure paniek, ook als daarvoor de waarheid enigszins moet worden verzwegen.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voor jou niet, maar als men het daar niet over heeft dan krijgen ze daar weer gezeik op.
"De overheid praat alleen maar over kille cijfers, we willen leiderschap en empathie"
De rest wordt gewoon gezegd.
Dat is zeker niet slim. Maar ik zei toch ook niets over communicatie? Ik vond het gewoon te vroeg om te zeggen dat versoepelingen niet mogelijk gingen zijn.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:12 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ok, dan bewijs je hiermee toch mijn punt dat hun communicatie niet voldoende eenduidig en slim is?
Wat is het nou voor onzin om tijdens een persconferentie waar miljoenen Nederlands naar kijken wat willekeurige getallen te noemen waar je toch niks van meent? Straks is het aantal 3600 en dan gaan ze niet versoepelen, want X of Y en dan heb je weer iedereen pissig.
Dat inderdaad. Door in maart eerlijk te zijn kwam er een run op toiletpapier, meel, broodbakmachines en weet ik 't wat allemaal. Ik denk dat ze daar wel van geschrokken zijn.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:17 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
En uiteindelijk ook het voorkomen van pure paniek, ook als daarvoor de waarheid enigszins moet worden verzwegen.
Doordat je dit samen als 3 voorwaarden neerzet, heeft het al meer inhoud. Wellicht dat ze zulk soort combipakketten ook in de routekaart voor de terugweg gaan opnemen hier.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:15 schreef crystal_meth het volgende:
• een periode van 7 dagen met minder dan 75 ziekenhuisopnames per dag, en
• drie weken met minder dan 800 nieuwe besmettingen per dag, en
• de trend moet dalend zijn
In ieder land hangen ze maatregelen aan één of meer waarden, dus ook in Nederland. Dat sommigen willen beweren dat het niet zo is verandert daar natuurlijk niks aan.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In België doen ze het wel; voorwaarden voor versoepeling na 15 januari:
• een periode van 7 dagen met minder dan 75 ziekenhuisopnames per dag, en
• drie weken met minder dan 800 nieuwe besmettingen per dag, en
• de trend moet dalend zijn
Ik zou denken dat ze de schrik er juist een beetje in willen hebben als ze willen dat mensen zich aan de maatregelen blijven houden.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:17 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
En uiteindelijk ook het voorkomen van pure paniek, ook als daarvoor de waarheid enigszins moet worden verzwegen.
Maar wat als het 3601 is? Of 3700? Wat als het 3700 is en 10 ziekenhuisopnames per dag zijn? Of 3500 positieve testen en 100 ziekenhuisopnames? Wat als 80% van alle besmettingen in Groningen plaatsvinden?quote:Op donderdag 3 december 2020 15:19 schreef Kyran het volgende:
Die 3600 is gewoon niveau "zorgelijk" en ze willen eerst weer in "zorgelijk" zitten voordat ze uberhaupt gaan versoepelen, dus ze hangen daar zeker wel een waarde aan.
En die spuit met het vaccin ligt ook nog niet onder de kerstboom.quote:Op donderdag 3 december 2020 14:37 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ah het gaat top dus ?!
en sinterklaasavond staat bijna voor de deur.....
Dat wil de overheid ook gewoon hoor. Ze hebben niet voor niets enkele weken geleden gezegd dat men nu - a.s. dinsdag - in principe zou willen bekijken of versoepelingen voor de feestdagen mogelijk zouden zijn. Daarbij zijn ze uitgegaan van bepaalde berekeningen die stuurden op 3600 besmettingen per dag en max 10 IC opnames. Dat we dat niet halen is vervelend en aan allerlei redenen te koppelen, maar men heeft wel degelijk bepaalde verwachtingen berekend en gecommuniceerd toen we de 'gedeeltelijke lockdown' in gingen.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:17 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wie wil dat? Jij? Met de huidige maatregelen is het dalende, maar niet zo snel als gehoopt. Ik geloof echt niet dat er nog heel veel ruimte is.
Ze willen toch pas weer versoepelen bij "waakzaam"? Dus eerst helemaal naar links op de routekaart, en dan pas kunnen we "beginnen" met nieuwe versoepelingen.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:19 schreef Kyran het volgende:
[..]
Die 3600 is gewoon niveau "zorgelijk" en ze willen eerst weer in "zorgelijk" zitten voordat ze uberhaupt gaan versoepelen, dus ze hangen daar zeker wel een waarde aan.
idd, beetje opletten, met dagelijkse besmettingen onder de 3600 zou er versoepeld kunnen worden.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is zo gecommuniceerd door de Jonge.
Zou vooral knap zijn als je maar 10 opnames hebt met 3700 besmettingenquote:Op donderdag 3 december 2020 15:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar wat als het 3601 is? Of 3700? Wat als het 3700 is en 10 ziekenhuisopnames per dag zijn? Of 3500 positieve testen en 100 ziekenhuisopnames? Wat als 80% van alle besmettingen in Groningen plaatsvinden?
Dat was oorspronkelijk natuurlijk helemaal niet de bedoeling van het concept, maar wel wat er uiteindelijk door Rutte is gecommuniceerd. De kaart werkt alleen van links naar rechts, als een soort tie-wrap die je alleen strakker kan aantrekken en niet meer los kan.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ze willen toch pas weer versoepelen bij "waakzaam"? Dus eerst helemaal naar links op de routekaart, en dan pas kunnen we "beginnen" met nieuwe versoepelingen.
denk ook niet dat er gelijk versoepeld gaat worden als we 1 dag onder de 3600 zittenquote:Op donderdag 3 december 2020 15:24 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zou vooral knap zijn als je maar 10 opnames hebt met 3700 besmettingen
Ben zelf geen voorstander van regionaal ingrijpen (en dat beleid heeft keihard gefaald, omdat men toch niet ingreep).
Tuurlijk spelen er genoeg andere dingen en het vershil tussen 3600 en 3800 is minimaal, vooral als je andere cijfers wel goed zijn. Dat begrijpt iedereen wel. Die 3600 is echter wel een belangrijk cijfer waar men zich op richt. Dat het niet exact 3600 (of lager) moet zijn snapt hopelijk iedereen wel.
quote:Op donderdag 3 december 2020 15:26 schreef Confetti het volgende:
In Rotterdam wordt er nu wel genadeloos regionaal ingegrepen hoor.
Tijdens Sinterklaas gaan de winkels een uur eerder dicht.
Waardoor die hele routekaart vanaf het begin al een wassen neus was, want toen die werd gepubliceerd, zaten we al in de situatie 'uiterst rechts'.quote:Op donderdag 3 december 2020 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat was oorspronkelijk natuurlijk helemaal niet de bedoeling van het concept, maar wel wat er uiteindelijk door Rutte is gecommuniceerd. De kaart werkt alleen van links naar rechts, als een soort tie-wrap die je alleen strakker kan aantrekken en niet meer los kan.
ja nog meer mensen in een kortere tijd in de winkels, goed bezigquote:Op donderdag 3 december 2020 15:26 schreef Confetti het volgende:
In Rotterdam wordt er nu wel genadeloos regionaal ingegrepen hoor.
Tijdens Sinterklaas gaan de winkels een uur eerder dicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |