abonnement Unibet Coolblue
pi_196386929




Originele openingspost van Stratotanker:
quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196386940
Kom ik ook eens een keer hier. Meteen een nieuw topic openen. Alsof ik niets anders te doen heb. ;)

Thanks @miss_sly en @Claudia_x voor de tips. Verwaarlozen en verpotten dus.

Ik heb de tweede plant (de "kale") te vaak water gegeven. Voor het verpotten moet ik wel nieuwe grotere potten kopen - en plastic potten - maar de Intratuin is hier vlakbij. Of misschien is er bij de Action wel iets te krijgen. ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door Salina op 24-11-2020 00:49:08 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196386990
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:31 schreef Salina het volgende:
Kom ik ook eens een keer hier. Meteen een nieuw topic openen. Alsof ik niets anders te doen heb. ;)

Thanks @:miss_sly en @:Claudia_x voor de tips. Verwaarlozen en verpotten dus. :)

Ik heb de tweede plant (de "kale") te vaak water gegeven. Voor het verpotten moet ik wel nieuwe grotere potten kopen - en plastic potten - maar de Intratuin is hier vlakbij. Of misschien is er bij de Action wel iets te krijgen. ;)
Je kunt ook een pot online bestellen, bijvoorbeeld bij de Ikea (3 euro verzendkosten). Voor een enkele pot loont dat niet, maar bij een winkel als Ikea heb je vast een langer verlanglijstje!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196387005
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je kunt ook een pot online bestellen, bijvoorbeeld bij de Ikea (3 euro verzendkosten). Voor een enkele pot loont dat niet, maar bij een winkel als Ikea heb je vast een langer verlanglijstje!
Ook een idee. Ik heb nu niet zo meteen andere wensen voor de Ikea, maar als ik ga zoeken zal ik vast wel iets vinden.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196387008
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:51 schreef Salina het volgende:

[..]

Ook een idee. Ik heb nu niet zo meteen andere wensen voor de Ikea, maar als ik ga zoeken zal ik vast wel iets vinden.
Daarmee vat je aardig mijn koopgedrag samen. _O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196387011
De Groenrijk hier heeft altijd wel.een schap potten met -30% :)

En de Albert Heijn geeft ook wel eens planten gratis weg. Zitten dan vaak vol met spint :') maar dan gooi je gewoon de inmiddels overleden plant buiten weg en heb je soms ook wel een aardig potje.

Overigens zit ik te overwegen om planten hier in binnenpotten in houten kratten te zetten. Maakt het ook wat makkelijker om de watergift wat te automagiseren.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 00:56:50 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196387013
Mijn zamioculcas had ook allemaal wortelrot. Begin dit jaar van 1 plant (pot) 6 zamioculcassen gemaakt. Diverse stengels waarvan de bladeren geel en bruin werden en de hele stengel afstierf. Maar daarna groeide er net zo leuk weer een nieuwe aan. Qua watergeven ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Heb wel een aantal maanden terug een paar van die planten nog eens uit de pot gehaald, zag je wel duidelijk nieuwe wortelgroei. Heb ze in universele potgrond met 1/3 perliet gezet.

Een van de planten groeit wel heel vaag in een u-vorm en de andere stengel is bijna geknakt. Dat gaat niets meer worden denk ik. Maar goed, dan heb ik er nog vijf.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196387022
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daarmee vat je aardig mijn koopgedrag samen. _O-
:D

Ach, ik zal toch eens de Ikea moeten leren kennen, ik heb nog steeds plannen om te verhuizen naar iets groters, dus het moet er eens van komen.

Ik had ooit eens iets simpel nodig bij de supermarkt, brood ofzo en verder niets. Toen ik terug kwam had ik van alles gekocht, van eiwitrepen tot chocola en drank, alleen het brood was ik vergeten. Ik vind ook wel eens iets als ik goed zoek. ;)

Anyway, eerst even slapen...dromen over gezonde plantjes. Of de Ikea.

@Dagoduck ik ben me ook aan het verdiepen in het stekken van de Zamioculcas. Alleen schijnt de winter niet de beste tijd te zijn. Ben wel benieuwd of er zo nog iets te redden/reanimeren valt. Ik ben benieuwd of die stengels inderdaad weer aangroeien.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196387371
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
Cindy De Vuyst
pi_196387544
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:21 schreef Claudia_x het volgende:
@:Salina, water geven voor dummies: voel even aan de aarde. Is-ie droog, geef dan water. Is-ie nog wat vochtig, sla dan even over.

Planten die niet veel water nodig hebben, kun je al gauw verzuipen. Daar valt je Zamioculcas ook onder. Ik zou de plant verpotten naar een grotere pot waar je een plastic pot met gaatjes in zet. Mocht je te veel water geven, dan zie je dat doordat er water onderin de pot blijft staan.
Ik droomde dit dus laatst he..
dat iemand mij ging uitleggen dat je de plantjes water moest geven aan de hand van je vinger die je in de pot stak... ik was heel blij met die tip

Moest er toen ik wakker werd wel om lachen.. want in mn droom moest je plant gewoon meer water als je je vinger makkelijker verder in de aarde kon prikken... dus hele vinger in de aarde... veel water... alleen topje.. dan een klein beetje.

Toch niet helemaal zoals ik dat normaal doe _O-
pi_196387554
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 00:31 schreef Salina het volgende:
Kom ik ook eens een keer hier. Meteen een nieuw topic openen. Alsof ik niets anders te doen heb. ;)

Thanks @:miss_sly en @:Claudia_x voor de tips. Verwaarlozen en verpotten dus.

Ik heb de tweede plant (de "kale") te vaak water gegeven. Voor het verpotten moet ik wel nieuwe grotere potten kopen - en plastic potten - maar de Intratuin is hier vlakbij. Of misschien is er bij de Action wel iets te krijgen. ;)
Als je een big bazar om de hoek hebt.. die hebben ook vaak een redelijke voorraad goedkope potten. Niet heel mooi... maar dan kun je voorlopig voor een paar euro vooruit voor je vindt wat je echt zoekt :)
pi_196388084
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 06:59 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Als je een big bazar om de hoek hebt.. die hebben ook vaak een redelijke voorraad goedkope potten. Niet heel mooi... maar dan kun je voorlopig voor een paar euro vooruit voor je vindt wat je echt zoekt :)
De Big Bazar hebben we bij de grote Jumbo hier waar ik vlak bij werk. Alles om de hoek, zeg maar. Goede tip!

Leuke dromen heb jij. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196388156
Laatste tijd nogal last van stress.. en daar ga ik altijd nogal opmerkelijk van dromen.
En ik onthou ze dan ook veel beter als ik wakker word.. maar dit was wel weer een pareltje _O-
pi_196388362
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 01:04 schreef Salina het volgende:

[..]

:D

Ach, ik zal toch eens de Ikea moeten leren kennen, ik heb nog steeds plannen om te verhuizen naar iets groters, dus het moet er eens van komen.

Ik had ooit eens iets simpel nodig bij de supermarkt, brood ofzo en verder niets. Toen ik terug kwam had ik van alles gekocht, van eiwitrepen tot chocola en drank, alleen het brood was ik vergeten. Ik vind ook wel eens iets als ik goed zoek. ;)

Anyway, eerst even slapen...dromen over gezonde plantjes. Of de Ikea.

@:Dagoduck ik ben me ook aan het verdiepen in het stekken van de Zamioculcas. Alleen schijnt de winter niet de beste tijd te zijn. Ben wel benieuwd of er zo nog iets te redden/reanimeren valt. Ik ben benieuwd of die stengels inderdaad weer aangroeien.
Ik wil ook een en ander verpotten, maar ik kom inderdaad vooral tegen dit in het voorjaar te doen, Ik ga dus proberen mijn planten goed de winter door te krijgen, en dan ga ik in het voorjaar lekker verpotten en delen.

Als je nog eens een mooie, gemakkelijke plant zoekt: sansevieria


Een heel gemakkelijke plant die het prima doet met een beetje of zelfs veel verwaarlozing.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196388441
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 09:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik wil ook een en ander verpotten, maar ik kom inderdaad vooral tegen dit in het voorjaar te doen, Ik ga dus proberen mijn planten goed de winter door te krijgen, en dan ga ik in het voorjaar lekker verpotten en delen.

Als je nog eens een mooie, gemakkelijke plant zoekt: sansevieria
[ afbeelding ]

Een heel gemakkelijke plant die het prima doet met een beetje of zelfs veel verwaarlozing.
Dank voor de tip. Op zich is mijn huidige huisje/woonkamer al weer aardig vol en groen zat nu, met de twee planten en 5 nepplantjes (mini-cactusjes en dergelijke). Misschien is er nog ruimte voor één plant. Ik zal deze eens Googlen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196391428
Intratuin, Groenrijk en wat losse zaakjes doorgespit, nergens zo'n variegated maranta gevonden.

Ik heb er maar gewoon een besteld :s) Wil ook zo'n ding. Sowieso maranta-achtigen ^O^

Oh en een Philondendron Lemon Lime stekje om tot het bedrag te komen dat de webshop er nog een surprise plant bij zou doen :')

[ Bericht 23% gewijzigd door BlackLining op 24-11-2020 14:38:14 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196391647
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 01:04 schreef Salina het volgende:

@:Dagoduck ik ben me ook aan het verdiepen in het stekken van de Zamioculcas. Alleen schijnt de winter niet de beste tijd te zijn. Ben wel benieuwd of er zo nog iets te redden/reanimeren valt. Ik ben benieuwd of die stengels inderdaad weer aangroeien.
Geef je plant een kans. Ik denk dat er een goeie kans is dat-ie herstelt. En ik zou zelf niet wachten met verpotten tot het voorjaar. Ik vraag me sowieso wel eens af wat de waarde is van seizoensgebonden advies voor binnenplanten. Die hebben immers met een binnenklimaat te maken. Ik heb zelf een plant die ik zogenaamd niet zou mogen snoeien in het najaar, maar ik doe gewoon waar ik zin in heb.

Ik kan hier dan ook beter niet posten, want ik weet weinig van binnenplanten en ben doorgaans te koppig om advies op te volgen. Ik klooi liever zelf wat aan. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196392456
Mijn planten hebben ook schijt aan de seizoenen :s)

Ik heb hier cthenantes, scindapsus, syngonium, philondendron, maranta en ceropegia die een paar weken terug maar weer zijn begonnen met groeien. Heb ze vanmorgen zelfs nog maar wat voedsel bijgegeven, blaadjes werden een beetje gelig. Ik zou dan zeggen, stop met groeien en wacht op de lente, maar vooruit.

Mijn areca staat zelfs in bloei momenteel :')

Mijn alocasia's en dracaena zijn wel aan een soort dormancy begonnen heb ik de indruk.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196392605
Mijn orbi is ook een nieuw blad aan het uitvouwen :D En ook m'n stingray blijft nieuwe takjes aanmaken, maar ze zijn wel zwak en dun.
Ik heb ze begin september voor het laatst plantenvoeding gegeven.

M'n marantastekjes gaan wel een stuk langzamer dan van de zomer.
Tap tap tap
pi_196395080
Ik heb een Dieffenbachia Reflector gevonden :D pics incoming, eerst nog dat ding naar huis zien te krijgen. Gigantisch. :')


Edit:


Die bladtekening 8-) :7 Foto gemaakt met een aardappel maar Google heeft uiteraard betere.

Hij is net onder de douche geweest, staat nu even uit te lekken. Zou niet de eerste keer zijn dat een Dieffenbachia hier ellende introduceert. Hij is wel te groot voor hier, dus ik wil hem morgen of overmorgen gaan opdelen. Als er mensen zijn die interesse hebben en die een stukje ervan in Den Bosch willen ophalen dan mag u PM'en :) Ik zal als er interesse is wat foto's uploaden van de losse stukken.

[ Bericht 34% gewijzigd door BlackLining op 24-11-2020 18:51:55 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196396399
Ik kocht vandaag twee nieuwe planten O+



Een Howea forsteriana en een Phlebodium bleu star. Ik vind de kleur en de vorm van de bladeren van de Phlebodium zo mooi.
Deze zijn wel een uitdaging, want die moeten dus redelijk vochtig blijven. Eens kijken of me dat gaat lukken :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196396456
M'n Thea's zijn ook nog druk met nieuwe blaadjes ja. :')

De venusvliegenval daarentegen heeft er niet zo'n zin in op het moment, duidelijk last van minder daglicht. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196397781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 19:55 schreef IJsdraakje het volgende:
M'n Thea's zijn ook nog druk met nieuwe blaadjes ja. :')

De venusvliegenval daarentegen heeft er niet zo'n zin in op het moment, duidelijk last van minder daglicht. :+
Flytraps houden een winterslaap :Y

Is nodig ook, anders gaan ze na een paar jaar de pijp uit. Sterven af tot twee, drie miezerige blaadjes en dan zo rond maart gaan ze weer aan de slag.

Ze staan tijdens winterslaap graag wat kouder trouwens. Wel veel licht, dus idealiter buiten zolang het niet vriest.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196399922
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Flytraps houden een winterslaap :Y

Is nodig ook, anders gaan ze na een paar jaar de pijp uit. Sterven af tot twee, drie miezerige blaadjes en dan zo rond maart gaan ze weer aan de slag.

Ze staan tijdens winterslaap graag wat kouder trouwens. Wel veel licht, dus idealiter buiten zolang het niet vriest.
Oh, goed om te weten! Thx!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196408226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 05:32 schreef einzeinz het volgende:
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
De groene fles met kamerplantenvoeding van ¤ 0,99? Doet z'n werk. Geef het alleen in de lente en zomer, als alles in de groei gaat.
pi_196410614
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 15:34 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

De groene fles met kamerplantenvoeding van ¤ 0,99? Doet z'n werk. Geef het alleen in de lente en zomer, als alles in de groei gaat.
Als je het in de niet-groei gebruikt, heeft dit dan een negatieve invloed?
Cindy De Vuyst
pi_196413953
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geef je plant een kans. Ik denk dat er een goeie kans is dat-ie herstelt. En ik zou zelf niet wachten met verpotten tot het voorjaar. Ik vraag me sowieso wel eens af wat de waarde is van seizoensgebonden advies voor binnenplanten. Die hebben immers met een binnenklimaat te maken. Ik heb zelf een plant die ik zogenaamd niet zou mogen snoeien in het najaar, maar ik doe gewoon waar ik zin in heb.

Ik kan hier dan ook beter niet posten, want ik weet weinig van binnenplanten en ben doorgaans te koppig om advies op te volgen. Ik klooi liever zelf wat aan. :+
Ik klooi normaal gesproken ook vaak wel wat aan eigenlijk. Een beetje uitpluizen hoe een en ander werkt wil ik nog wel doen met dingen waar ik nul verstand van heb, maar ik heb het geduld niet voor urenlange literatuurstudie. Ben gisteravond toch maar wezen stekken. Paar takjes van de grootste plant afgesnoeid en in een nieuw potje geplaatst. Kijken of het werkt. :)

Van de "minder gezonde" plant alle dode takken en gedeelten weggehaald.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196414983
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 05:32 schreef einzeinz het volgende:
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 15:34 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

De groene fles met kamerplantenvoeding van ¤ 0,99? Doet z'n werk. Geef het alleen in de lente en zomer, als alles in de groei gaat.
Ze hebben ook een "Organic" variant.
Zover ik heb kunnen beoordelen is dat pure molasse. Een restproduct uit de suiker industrie wat voor diverse doeleinden word gebruikt.

Ik gebruik het dan ook behalve voor plantenvoeding, als voeding voor vergisting :P
Ik zie het meer als een aanvulling voor buitenplanten. Aangezien er geen potasium in zit.

Voor de mensen die NPK kennen

De Organische met groene dop heeft een
N:4 K: 6

De gewone met rode dop voor groene planten:
N:7 P:3 K:5

De gele voor bloeiende planten is heleaas het etiket van af.

In het kort:

Die gewone met de groene dop is prima voor kamerplanten.

Onthoud: Less is More.
pi_196415039
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:14 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Als je het in de niet-groei gebruikt, heeft dit dan een negatieve invloed?
Je geeft eigenlijk al het antwoord.

Planten met een niet groei periode, hebben die periode met een reden. Houd je grond gezond maar arm. Arm van water, arm van voeding. Niet niets, maar arm.
pi_196415327
Hier swinters geen bijvoeding.

Verplicht rust :)

Alleen 2 van mn peperplanten lachen me in mn gezicht uit en hebben gewoon pepers hangen.
Niet zo veel als zomers.. maar toch.
pi_196416602
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:52 schreef Uhmmpie het volgende:
Hier swinters geen bijvoeding.

Verplicht rust :)

Alleen 2 van mn peperplanten lachen me in mn gezicht uit en hebben gewoon pepers hangen.
Niet zo veel als zomers.. maar toch.
Haha heerlijk, hoe de natuur ons soms verrast.
pi_196417151
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 00:42 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Haha heerlijk, hoe de natuur ons soms verrast.
Mooie ks dat 1 van beide heel de zomer vol bloesem zat en dit dus uiteindelijk de allereerste peper is.
Ik twijfelde er over om volgend jaar een nieuwe te zaaien.. maar hopelijk is ie gewoon wat trager.

Ben alleen al heel de week de naam kwijt van dat ding... en eerlijk is eerlijk.. ik kocht de zaadjes ooit... omdat ik de bloemetjes zo mooi vond.
Dus in die zin... mag ik eigenlijk niet klagen _O-
pi_196420064
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:32 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben ook een "Organic" variant.
Zover ik heb kunnen beoordelen is dat pure molasse. Een restproduct uit de suiker industrie wat voor diverse doeleinden word gebruikt.

Ik gebruik het dan ook behalve voor plantenvoeding, als voeding voor vergisting :P
Ik zie het meer als een aanvulling voor buitenplanten. Aangezien er geen potasium in zit.

Voor de mensen die NPK kennen

De Organische met groene dop heeft een
N:4 K: 6

De gewone met rode dop voor groene planten:
N:7 P:3 K:5

De gele voor bloeiende planten is heleaas het etiket van af.

In het kort:

Die gewone met de groene dop is prima voor kamerplanten.

Onthoud: Less is More.
Ik gebruik nu Greenway.
Samenstelling is N:7 P:3 K:5
Cindy De Vuyst
pi_196424371
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:52 schreef Uhmmpie het volgende:
Hier swinters geen bijvoeding.

Verplicht rust :)

Alleen 2 van mn peperplanten lachen me in mn gezicht uit en hebben gewoon pepers hangen.
Niet zo veel als zomers.. maar toch.
Ik voer bij tijdens het groeien. Mij lijkt het logisch dat inderdaad te beperken tot de zomer maar er zijn hier een aantal stuks vegetatie die daar anders over denken :')


Als het in de winter 35 graden is trek ik zelf tenslotte ook een zwembroek aan.


Mijn maranta variegata is er nog niet trouwens }:| gelukkig lijkt mijn dieffenbachia reflector wel tevreden. Van het weekend eens opdelen en dan de planten in huis een ander plekje geven
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196424434
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 17:54 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik voer bij tijdens het groeien. Mij lijkt het logisch dat inderdaad te beperken tot de zomer maar er zijn hier een aantal stuks vegetatie die daar anders over denken :')


Als het in de winter 35 graden is trek ik zelf tenslotte ook een zwembroek aan.


Mijn maranta variegata is er nog niet trouwens }:| gelukkig lijkt mijn dieffenbachia reflector wel tevreden. Van het weekend eens opdelen en dan de planten in huis een ander plekje geven
Mja maar ze lieten wel de blaadjes hangen en alles... dus dan verwacht ik niet 2 weken later weer pepers :)

Ik klaag niet hoor... vraag me vooral af hoe ze op smaak komen... zonder zon duurt dat vast heel erg lang :)
pi_196451029
Mijn maranta variegata is er :D

Zijn twee stekken; eentje is normaal, de andere heeft wat lichte strepen. Ik denk dat ik de normale streng bij m'n andere maranta ga inplanten, moet die toch binnenkort verpotten. Hopelijk krijgt de variegated variant nog wat meer offsprings.

Tevens een stekje Philondendron Lemon Lime (om boven het bedrag voor gratis verzenden uit te komen) en een Fittonia als surprise plantje :D dat had ik nooit zelf gekocht. Denk ook dat ie gaat eindigen als verjaardagscadeau.


In een week tijd 5 plantjes erbij. Had ook wat dingen die ik niet mooi meer vond weggedaan. Even een telrondje gemaakt en we zitten op 31 stuks. Da's nog altijd minder dan deze zomer :')


Ben ook wel een beetje uitgekeken op mijn Areca (en z'n eindeloze wolluis uitbarstingen) en Dracaena, maar de eerste staat net in bloei en de tweede is de oudste plant die hier woont. Ook weer geen zin om die weg te doen dan.

[ Bericht 4% gewijzigd door BlackLining op 28-11-2020 11:14:47 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196451117
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:05 schreef BlackLining het volgende:
Mijn maranta variegata is er :D

Zijn twee stekken; eentje is normaal, de andere heeft wat lichte strepen. Ik denk dat ik de normale streng bij m'n andere maranta ga inplanten, moet die toch binnenkort verpotten. Hopelijk krijgt de variegated variant nog wat meer offsprings.

Tevens een stekje Philondendron Lemon Lime (om boven het bedrag voor gratis verzenden uit te komen) en een Fittonia als surprise plantje :D dat had ik nooit zelf gekocht. Denk ook dat ie gaat eindigen als verjaardagscadeau.


In een week tijd 5 plantjes erbij. Had ook wat dingen die ik niet mooi meer vond weggedaan. Even een telrondje gemaakt en we zitten op 31 stuks. Da's nog altijd minder dan deze zomer :')
Hier is het karig nu. Deel van mn pepers weggedaan laatst.

De laatste status:
2 airplantjes
1 orchidee
4 pepers
1 mini ficus
En een woestijnroos.

9 stuks slechts :)
pi_196451172
Huidige aantal planten? Incl stekjes denk ik 55 ofzo
Tap tap tap
pi_196451286
Oeh, lijstjes :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan zijn we denk ik een heel eind :') paar stekjes daargelaten

Ooit wel eens begonnen om dat fatsoenlijk te documenteren in een excel sheetje ofzo, maar gedoe. En eigenlijk vind ik dat dat gewoon op schrift moet. Als de lockdown nog lang duurt misschien maar eens een soort boekje van maken.

Een vriend van me heeft laatst al zijn planten goed gefotografeerd, met mooie egale achtergrond en goede belichting. Da's best vet om bij te houden, zeker als je dat met enige regelmaat doet.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196451459
Even snel geteld: 17 stuks.
Mijn lidcactus bloeit ineens:



Even ingelezen (had ik nog niet gedaan) en hij staat eigenlijk niet optimaal waar hij staat. Dus ik denk dat ik twee hoge potten aanschaf, ze verpot, en ze dan op een andere plaats zet.

Mijn uitgebloeide orchidee heeft nieuwe knoppen, die gaan binnenkort open verwacht ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196451489
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:39 schreef miss_sly het volgende:
Even snel geteld: 17 stuks.
Mijn lidcactus bloeit ineens:

[ afbeelding ]

Even ingelezen (had ik nog niet gedaan) en hij staat eigenlijk niet optimaal waar hij staat. Dus ik denk dat ik twee hoge potten aanschaf, ze verpot, en ze dan op een andere plaats zet.

Mijn uitgebloeide orchidee heeft nieuwe knoppen, die gaan binnenkort open verwacht ik.
Ik lrijg mijn orchidee gewoon al 3 jaar dus niet zo ver -O-
pi_196451506
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:42 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ik lrijg mijn orchidee gewoon al 3 naar dus niet zo ver -O-
Wat heb je gedaan met je orchidee?
Ik heb hem ergens neergezet en eerst een tijdje helemaal genegeerd. Daarna heb ik hem met enige regelmaat met zijn voetjes in een bakje water gezet. En ineens heeft hij een stengel en knoppen. Ongeveer een maand of 5 geduurd in totaal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196451516
Lidcactussen bloeien nu altijd volgens mij, die van mij zijn ook ontploft.
Tap tap tap
pi_196451545
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:44 schreef CherryLips het volgende:
Lidcactussen bloeien nu altijd volgens mij, die van mij zijn ook ontploft.
Klopt, bloeien rond Kerst. Maar ik heb deze van de zomer van mijn zusje gekregen en ik wist nog niet of het wat zou gaan doen. Dus ik ben er blij mee :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196451546
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan met je orchidee?
Ik heb hem ergens neergezet en eerst een tijdje helemaal genegeerd. Daarna heb ik hem met enige regelmaat met zijn voetjes in een bakje water gezet. En ineens heeft hij een stengel en knoppen. Ongeveer een maand of 5 geduurd in totaal.
Mja weinig eigenlijk...
1x in de maand idd even in bad.
En hij heeft ook al een keer aantal maanden op dochters kamer gestaan.
Die heeft altijd de gordijnen dicht... dus relatief weinig licht en geen water toen.
De bedoeling was een soort van near death experience te creeeren... maar hij was niet onder de indruk.

Nu met het maandelijks badje komen er wel bladeren bij af en toe... dus kennelijk heeft ie het naar zn zin... en ik begreep dat er dan sowieso geen bloemen inkomen...
Maar ik ben kennelijk niet zo goed in near death experiences :)
pi_196451570
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:47 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Mja weinig eigenlijk...
1x in de maand idd even in bad.
En hij heeft ook al een keer aantal maanden op dochters kamer gestaan.
Die heeft altijd de gordijnen dicht... dus relatief weinig licht en geen water toen.
De bedoeling was een soort van near death experience te creeeren... maar hij was niet onder de indruk.

Nu met het maandelijks badje komen er wel bladeren bij af en toe... dus kennelijk heeft ie het naar zn zin... en ik begreep dat er dan sowieso geen bloemen inkomen...
Maar ik ben kennelijk niet zo goed in near death experiences :)
Mijne staat in het licht, gewoon in de vensterbank. En ik heb hem ook een tijdje dus echt helemaal niets gegeven, ook geen water eens in de maand. Misschien dat hem dat nog net iets meer motiveert om opnieuw te bloeien?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196451592
Zou kunnen... ik las online dat het idee is dat ze pas gaan bloeien als er een noodzaak is tot voortplanting...

Zal nog eens een poging wagen.
Let you know... ovwr een hlaf jaar ofzo :)
pi_196451623
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:50 schreef Uhmmpie het volgende:
Zou kunnen... ik las online dat het idee is dat ze pas gaan bloeien als er een noodzaak is tot voortplanting...

Zal nog eens een poging wagen.
Let you know... ovwr een hlaf jaar ofzo :)
Ik heb een andere orchidee die nu bijna uitgebloeid is, dus even kijken of ik die ook weer in bloei krijg.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit de eerste keer is dat het me gelukt is, hoor. alle orchideeen uit het verleden zijn uiteindelijk in de vuilnisbak verdwenen omdat er niets meer mee gebeurde.

Dit is hem nu, zie die knoppen dan O+

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196451670
Ik had eerst iets van 14 orchideeen. Ook een paar oudjes die van m'n oma waren geweest, maar de afgelopen jaren zijn ze allemaal doodgegaan. Ook de nieuwe die ik had gekocht :{ geen idee wat ik anders deed dan eerst, want m'n oudste had ik al 15 jaar. Ik heb er nu nog eentje die net een nieuwe steel een het maken is, maar het is wel een dun steeltje.
Tap tap tap
pi_196451677
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb een andere orchidee die nu bijna uitgebloeid is, dus even kijken of ik die ook weer in bloei krijg.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit de eerste keer is dat het me gelukt is, hoor. alle orchideeen uit het verleden zijn uiteindelijk in de vuilnisbak verdwenen omdat er niets meer mee gebeurde.

Dit is hem nu, zie die knoppen dan O+

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit zo O+
pi_196451706
Hier in de boekenkast op een meter of 2 van het raam af.

Hij groeit prima.. maar alleen de bladeren dus :)


Laatst zelfs in een grotere pot gezet.
Schijn bedriegt wel een beetje overigens.. binnenpotje is net zo breed als de buitenpot... maar maar half zo hoog.
(En stiekem gewoon een plastic wegwerpschaaltje met homemade gaatjes aan de onderkant)
pi_196451717
Hmm meteen apart inkijkje in de boekenkast :)
Daar staat niet mn hele kast mee vol hoor _O-
pi_196451871
:')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196452835
M'n orbi is vier (VIER!!) nieuwe bladeren aan het aanmaken. Ik vind het best, maar snap niet waarom nu ineens. Alleen zijn ze vaak al beschadigd voor ze goed en wel uitgerold zijn.
Tap tap tap
pi_196463469
:)

Ik wil hier een aantal planten gaan combineren in grote houten kratten, omdat er teveel losse potten overal staan. Oogt me wat te rommelig. Bovendien, als (hopelijk) de lockdown straks weer voorbij is en de zomer weer aanbreekt dan wil het verzorgen van planten wel eens wat vertraging oplopen.

Had bedacht om in die houten kratten een bak met water te zetten, om dan de planten automagisch water te geven. Ik heb hier al een systeen staan met een pompje en sproeiers voorals ik op vakantie ben maar dat ontaardt meestal in een groot waterballet :')

Heb nu m'n Lemon Lime stekje in een binnenpot gezet, en daarbij wat klimtouw door de potgrond gedraaid en uit de onderkant laten komen. Iets te grote pot, plastic ringetje erin om de binnenpot wat hoger te zetten, water onderin en dan het touwtje in het water laten hangen om water aan te zuigen. Werkt iets té goed, de grond is nu zeiknat :') Heb drie van de vier touwtjes er weer uit getrokken, kijken of het nu beter op niveau blijft.

Lijkt wel goed te werken. Zou wel lekker zijn als ik straks de tropische planten die altijd vochtig moeten blijven op die manier van water kan voorzien, dan hoef ik alleen af en toe nog die bak aan te vullen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196481747
Heeft iemand wel eens plantjes gekocht bij een supermarkt? Ik zag ze gisteren staan bij de Jumbo, van die kleine plantjes (ook vetplantjes), voor 3 of 5 euro. Ook wel in leuke potjes. Maar gaan die lang mee?

Andere vraag: gebruikt iemand hydrokorrels, en dan met name voor vetplanten of planten die weinig water nodig hebben (zoals de mijne, de ZZ)? Is dat een voordeel, is het een optie?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196482028
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:17 schreef Salina het volgende:
Heeft iemand wel eens plantjes gekocht bij een supermarkt? Ik zag ze gisteren staan bij de Jumbo, van die kleine plantjes (ook vetplantjes), voor 3 of 5 euro. Ook wel in leuke potjes. Maar gaan die lang mee?

Andere vraag: gebruikt iemand hydrokorrels, en dan met name voor vetplanten of planten die weinig water nodig hebben (zoals de mijne, de ZZ)? Is dat een voordeel, is het een optie?
Mijn ZZ komt van de Deen :D En die doet het echt heel erg goed.
Op zich kunnen planten van de supermarkt net zo goed zijn als van een tuincentrum of internetsite. En je kunt er net zo goed pech mee hebben. Als ze je leuk vindt, gewoon proberen :Y

Ik gebruik geen hydrokorrels. En van wat ik zo gelezen heb, kun je daar ook beter voorzichtig mee zijn. Het kan ervoor zorgen dat een plant constant natte voeten heeft en niet iedere plant houdt daarvan. Of dat is in ieder geval wat ik opgemaakt heb uit wat ik gelezen heb.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196482076
Ik heb ook planten van de supermarkt :) Jumbo en Lidl hebben vaak leuke, maar ik heb er ook een paar van de Boni.
Tap tap tap
pi_196482083
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn ZZ komt van de Deen :D En die doet het echt heel erg goed.
Op zich kunnen planten van de supermarkt net zo goed zijn als van een tuincentrum of internetsite. En je kunt er net zo goed pech mee hebben. Als ze je leuk vindt, gewoon proberen :Y

Ik gebruik geen hydrokorrels. En van wat ik zo gelezen heb, kun je daar ook beter voorzichtig mee zijn. Het kan ervoor zorgen dat een plant constant natte voeten heeft en niet iedere plant houdt daarvan. Of dat is in ieder geval wat ik opgemaakt heb uit wat ik gelezen heb.
Ik heb geen Deen in de buurt.

Wel een Noor, daar haal ik mijn verse vis altijd. :+ _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien ga ik toch eens kijken naar die kleine plantjes, die kan ik nog wel een plekje geven ergens. Echt veel stond er niet op de kaartjes. De naam van het plantje, maar b.v. niet hoeveel water die nodig heeft. Vandaar dat ik vraag of het verstandig is plantjes bij de supermarkt te kopen. Bij de bloemenzaak is er misschien wat meer kennis in huis.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196482113
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:45 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik heb geen Deen in de buurt.

Wel een Noor, daar haal ik mijn verse vis altijd. :+ _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D _O-

quote:
Misschien ga ik toch eens kijken naar die kleine plantjes, die kan ik nog wel een plekje geven ergens. Echt veel stond er niet op de kaartjes. De naam van het plantje, maar b.v. niet hoeveel water die nodig heeft. Vandaar dat ik vraag of het verstandig is plantjes bij de supermarkt te kopen. Bij de bloemenzaak is er misschien wat meer kennis in huis.
Als je de naam hebt, kun je de verzorgingsbehoefte altijd opzoeken op internet. Ik heb er een schrift voor gekocht om lekker ouderwets in op te schrijven wat elke plant voor verzorging vraagt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196482216
Als ik zie hoe de mensen bij de supermarkt soms water staan te hozen bij het plantenrek moet ik bijna huilen :')

Ook ooit wel eens ééntje zien staan waarbij de plant zelf gewoon niet meer te zien was door de spint :D

Ik heb nu wel een Kleinia Fulgens staan uit de supermarkt, die doet het wel goed. Staat al maandenlang in bloei ook.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196482255
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Als ik zie hoe de mensen bij de supermarkt soms water staan te hozen bij het plantenrek moet ik bijna huilen :')

Ook ooit wel eens ééntje zien staan waarbij de plant zelf gewoon niet meer te zien was door de spint :D

Ik heb nu wel een Kleinia Fulgens staan uit de supermarkt, die doet het wel goed. Staat al maandenlang in bloei ook.
Varieert ook beetje per supermarkt..
bloemist in onze suup is een echte bloemist.
En die heeft tactvol dr plantjes redelijk gesorteerd op hoeveel water in moet... dus kan dan gewoon met de tuinslang in de weer zonder collateral damage.

En moet bekennen.. ook nog nooit beestjes meegenomen voor zo ver ik weet
pi_196482306
Ah nee hier staan ze gerust minutenlang met de tuinslang succulenten uit hun pot te spuiten terwijl ze met Sharon, die net twee sloffen peuken heeft afgerekend staat te bespreken hoe oneerlijk het is dat Dylano moet nablijven op school omdat ie vuurwerk bij zich had. Ofzo :')

Buurtje hoor.

Men is in deze omgeving sowieso niet zo kundig. Naast de supermarkt zit iemand die z'n Calathea Orbifolia recht voor het raam op het zuiden heeft staan en, naar het zich laat aanzien, juist weer géén water geeft. Arme plant ;(
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196482388
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Als ik zie hoe de mensen bij de supermarkt soms water staan te hozen bij het plantenrek moet ik bijna huilen :')

Ook ooit wel eens ééntje zien staan waarbij de plant zelf gewoon niet meer te zien was door de spint :D

Ik heb nu wel een Kleinia Fulgens staan uit de supermarkt, die doet het wel goed. Staat al maandenlang in bloei ook.
Ik heb m'n spint waarschijnlijk gekregen via een thea van de supermarkt :{
Maar goed, de trips kwam van een tuincentrum, dus dat zegt ook niks.

Ik had laatst wel een stekje gekocht bij de Jumbo en die was zeik- en zeik- en zeiknat. Gaat ook makkelijk bij zo'n kleintje. Maar hij heeft het overleefd.
Tap tap tap
  maandag 30 november 2020 @ 12:52:14 #65
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196482934
Mijn Aloe Vera is vermoord, vrouwlief heeft hem tussen het raam gebroken bij het dichtdoen.
Hij deed het al niet best. Nog 6 stuks planten over van de kneusjesbox, and counting.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196483008
Ik heb alleen nog een Chlorophytum uit m'n kneusjesbox en dat is ook niks meer.

Werkt toch ook eigenlijk niet goed, zoiets. Hele bak vol vetplanten gekregen, daar kan ik niks mee. Een kneusjesbox tropische planten zou ik wel nog een keer kopen denk ik.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196497141
Kneusjesbox? Wat is dat? :D :o

Zojuist twee kleine plantjes gekocht bij de Jumbo.



Crossula (succulenten) en een Hyacinthus. Makkelijk in onderhoud, 1 x per 2 weken water, dus ik moet ze beiden op hetzelfde moment water geven. Moet te onthouden zijn. Kleine plantjes, daar heb ik nog wel plek voor. De Hyacinthus moet een beetje in de schaduw, die zet ik op mijn (keuken)tafel die ik gisteren helemaal heb leeggeruimd om dienst te doen als (tweede) bureau om op te werken (op mijn "echte" bureau staat mijn eigen laptop, daar wil ik liefst niets werkgerelateerds hebben, scheiding privé-werk). :P

De Hyacinthus heeft ook een voordeel: vanwege de diepte van het glas kan de kat niet bij de grond (hoop ik) om er in te peuteren. Kat komt wel regelmatig op de tafel, zeker nu die leeg is. Even kijken of het gaat.

De Crossula geef ik een plekje iets meer in de woonkamer, beetje meer zon. Wel hoog, ergens op een kast. Ook vanwege de kat. ;)

Wordt nog gezellig in huis zo. :Y)

Hoe groot wordt die Hyacinthus trouwens? Moet even bekijken of het toch wel zo'n goed idee is, op de keukentafel, zo met de kat.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196497471
https://www.plantje.nl/shop/groene-kneusjes-box/

10-12 kneuzen voor 23,95. Planten waar iets mis mee is (of niet). Willekeurig.

Ik vond de mijne niet zo'n succes moet ik bekennen. Volgens mij waren anderen hier er wel blij mee. Ik kreeg een hoop meuk waar ik niks mee heb (dracaena, kalanchoe, yucca enzo) maar het is natuurlijk een gok.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 1 december 2020 @ 12:55:35 #69
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196497473
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:59 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb alleen nog een Chlorophytum uit m'n kneusjesbox en dat is ook niks meer.

Werkt toch ook eigenlijk niet goed, zoiets. Hele bak vol vetplanten gekregen, daar kan ik niks mee. Een kneusjesbox tropische planten zou ik wel nog een keer kopen denk ik.
:o

Ik heb alle planten nog en ze doen het top!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196502914
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:55 schreef BlackLining het volgende:
https://www.plantje.nl/shop/groene-kneusjes-box/

10-12 kneuzen voor 23,95. Planten waar iets mis mee is (of niet). Willekeurig.

Ik vond de mijne niet zo'n succes moet ik bekennen. Volgens mij waren anderen hier er wel blij mee. Ik kreeg een hoop meuk waar ik niks mee heb (dracaena, kalanchoe, yucca enzo) maar het is natuurlijk een gok.
Dan had je beter 3 of 4 planten bij een speciaalzaak kunnen kopen. Meer keuze, beter advies en dan heb je iets waar je echt blij van wordt.
Ik word zelf nogal verdrietig van al die supermarktplantjes, of die van bijvoorbeeld de Hema. Halfdood, niet zelden onder de beestjes, slechte informatievoorziening en (zeker in het geval van de Hema) niet of nauwelijks goedkoper dan in een speciaalzaak. Uiteraard ben ik niet objectief ( O-) ) maar de echte plantenwinkels hebben jullie plantenliefhebbers graag over de vloer. Dat zijn nou eenmaal de leukste klanten. ;)
  dinsdag 1 december 2020 @ 19:06:49 #71
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196503736
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 18:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dan had je beter 3 of 4 planten bij een speciaalzaak kunnen kopen. Meer keuze, beter advies en dan heb je iets waar je echt blij van wordt.
Ik ben er juist blij mee. Heb nu planten in huis die ik anders nooit had gekocht maar ik wel erg leuk vind.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 1 december 2020 @ 19:21:45 #72
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196504011
Heb nu trouwens een kerstster staan, mijn moeder had hem gekregen ergens en vond hem toch net té voor de woonkamer. Brengt wel lekker wat kleur in huis. Heb er ook het perfecte potje voor.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196505253
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 18:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dan had je beter 3 of 4 planten bij een speciaalzaak kunnen kopen. Meer keuze, beter advies en dan heb je iets waar je echt blij van wordt.
Ik word zelf nogal verdrietig van al die supermarktplantjes, of die van bijvoorbeeld de Hema. Halfdood, niet zelden onder de beestjes, slechte informatievoorziening en (zeker in het geval van de Hema) niet of nauwelijks goedkoper dan in een speciaalzaak. Uiteraard ben ik niet objectief ( O-) ) maar de echte plantenwinkels hebben jullie plantenliefhebbers graag over de vloer. Dat zijn nou eenmaal de leukste klanten. ;)
Mja het is een gok he. Kan leuk uitpakken, wellicht ontdek je wat nieuws.

Daarom zou ik ook graag een tropische kneuzenbox gekocht hebben. Daar heb ik in 't algemeen veel meer mee dan met de meuk die bij mij werd afgeleverd :+


Het zijn geen supermarktplantjes overigens hoor. Zijn gewoon wat kneuzige planten die daarom niet gekocht worden bij/door de plantenhandel, en die anders weggegooid zouden worden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196509432
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:21 schreef Dagoduck het volgende:
Heb nu trouwens een kerstster staan, mijn moeder had hem gekregen ergens en vond hem toch net té voor de woonkamer. Brengt wel lekker wat kleur in huis. Heb er ook het perfecte potje voor.

[ afbeelding ]
Kerstster staat bij ons in de supermarkt nu in actie. 2,99 euro voor een plantje van 15cm hoog.
Cindy De Vuyst
  woensdag 2 december 2020 @ 01:25:37 #75
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196509465
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 01:17 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Kerstster staat bij ons in de supermarkt nu in actie. 2,99 euro voor een plantje van 15cm hoog.
Zag hem hier ook al staan voor een euro ofzo :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196510719
Planten bij de Hema zijn inderdaad altijd sneu. Half dood en droog en sneu.
Tap tap tap
pi_196510747
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 07:50 schreef CherryLips het volgende:
Planten bij de Hema zijn inderdaad altijd sneu. Half dood en droog en sneu.
Hmm mijn peperomiaatje was wel cute hoor. Instant happiness doen ik die zag.

Voelde me net dat meisje uit de film Léon... met mn plant _O-
pi_196517778
quote:
6s.gif Op woensdag 2 december 2020 01:25 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Zag hem hier ook al staan voor een euro ofzo :')
Kan niet veel waard zijn denk ik dan.
Cindy De Vuyst
pi_196532974
Wat is de beste periode om een pachira (geldboom) te snoeien?
Cindy De Vuyst
pi_196596768
Enn we hebben weer ruimte voor een nieuwe plant :D

De grond van de Anglaonema zat helemaal bedekt met wit spinnenwebachtig spul. Betreffende stuk fauna niet kunnen vinden maar ik heb die hele bak maar direct weggegooid :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196639032
Zoon van 6 had de folder van de ah gezien en daar is deze week kamerplanten met gouden of zilveren pot. Die wou hij. Man heeft er twee uitgezocht zonder kennis maar kwam met krulvaren en monstera thuis. Ben er blij mee! Die had ik nog niet.

Mijn nestvaren laatst bij bloemist gekocht, wou een makkelijke plant voor in schaduw maar hij is dus niet makkelijk en niet voor bijna volle schaduw (donker hoekje in hal). Balen. Alle onderste bladeren dood. Nu hem in slaapkamer naast kangoeroe varen gezet in de hoop dat hij bijtrekt. Is zoiets nog te redden?
  woensdag 9 december 2020 @ 16:23:10 #82
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_196639312
Ik heb madagaskar jewels.

De 'moederplanten' zijn nu ongeveer 10 jaar oud en krijgen elk jaar jonkies die ik via de weggeefhoek weggeef. Maar heb er ook veel zaad van inmiddels.

Deze plant schiet zn zaad meters de kamer in. En dan springt onze kat er boven op anders had ik het nooit gevonden.

Als je zaad wil dan kan ik dat evt opsturen. En heb momenteel 4 stekjes staan die gehaald zouden kunnen worden. Uit Drenthe.



[ Bericht 11% gewijzigd door oppiedoppie op 09-12-2020 17:08:36 ]
To BG or not to BG!
  woensdag 9 december 2020 @ 16:31:09 #83
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196639425
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:05 schreef BlackLining het volgende:
Enn we hebben weer ruimte voor een nieuwe plant :D

De grond van de Anglaonema zat helemaal bedekt met wit spinnenwebachtig spul. Betreffende stuk fauna niet kunnen vinden maar ik heb die hele bak maar direct weggegooid :')
Je geeft wel snel op zeg.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 9 december 2020 @ 18:40:01 #84
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196641173
Hier heeft mijn vingerplant ineens hele droge bladeren, maar een paar. Duidt dat echt op te weinig water?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196641219
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 18:40 schreef YourCaptor het volgende:
Hier heeft mijn vingerplant ineens hele droge bladeren, maar een paar. Duidt dat echt op te weinig water?
Te lage luchtvochtigheid wellicht? Da's hier nu met de kachel aan een ding. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196647540
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:05 schreef BlackLining het volgende:
Enn we hebben weer ruimte voor een nieuwe plant :D

De grond van de Anglaonema zat helemaal bedekt met wit spinnenwebachtig spul. Betreffende stuk fauna niet kunnen vinden maar ik heb die hele bak maar direct weggegooid :')
Kan ook schimmel zijn.
pi_196649234
Edit: ik zeg al niks meer.. duidelijk nog vroeg _O-
pi_196650440
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 00:13 schreef n0a het volgende:

[..]

Kan ook schimmel zijn.
Lijkt me sterk want ik vergat dat ding steevast water te geven :+

Vond hem ook niet zo mooi, en weggeven met een undefined plaag erin is ook weer zoiets, dus nou ja :D beetje een donker hoekje ook. Misschien dat ik er een Stromanthe voor ga halen ofzo.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196650702
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:00 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Lijkt me sterk want ik vergat dat ding steevast water te geven :+

Vond hem ook niet zo mooi, en weggeven met een undefined plaag erin is ook weer zoiets, dus nou ja :D beetje een donker hoekje ook. Misschien dat ik er een Stromanthe voor ga halen ofzo.
Gewoon een goed excuus dus :)

Wilde ik vorig jaar met mn woestijnroos maar daar stak dochterlief een stokje voor :)
  Spellchecker zaterdag 12 december 2020 @ 16:10:33 #90
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196692892
pfff dat zijn wel veel vliegjes maar de optie waar ik aan denk is al van tafel geveegd door de topic starter. Er wordt om hulp gevraagd maar ontvangen daarvan lijkt niet gewaardeerd te worden.

Gisteren weer 2 nieuwe planten in huis een Rhipsalia en een Epiphyllum oxypetalum mogen verwelkomen. Die laatste is een queen of the night. Hopelijk lukt het mij om die in de bloei te krijgen. Er zijn zoveel collega's bezig met plantjes stekken dat ik daar nu ook stekjes mee ruil. Al is dat lastig omdat wij nauwelijks op kantoor mogen komen.

Vandaag toch ook 2 kerststerren gekocht. Een witte en de rode. De Man was erg verbaasd want die weet dat ik ze haat. Dit jaar ga proberen ze om ze over te houden tot volgende kerst. Soort van nieuwe challenge.
De reden dat ik ze haat is dat ik weet dat wij lullige stekjes hebben en dat het in Vietnam struiken van 3-4 meter worden.
pi_196727546
Nou nog maar even snel een nieuwe zak potgrond halen, kan ik nog wat onderhoud uitvoeren verder :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196728883
Ik had een tijdje geleden gelukkig 120 liter laten bezorgen voor de bollen op m'n balkon. Was een beetje overdreven want ik heb nog 80 liter over.
Tap tap tap
pi_196821909
Eergisteren maar een stevige luchtbevochtiger neergezet. Zie aan diverse planten dat ze het zwaar hebben.

Ding stond er net een dag en m'n Dieffenbachia heeft meteen maar z'n nieuwe blad, wat al goed drie weken opgerold zat, uitgevouwen :D

Even nog wat beter positioneren want het zijn vooral mijn maranta's, philondendrons en nepenthes die last hebben van de droge lucht, maar volgens mij helpt dit vrij aardig :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196823036
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 15:26 schreef BlackLining het volgende:
Eergisteren maar een stevige luchtbevochtiger neergezet. Zie aan diverse planten dat ze het zwaar hebben.

Ding stond er net een dag en m'n Dieffenbachia heeft meteen maar z'n nieuwe blad, wat al goed drie weken opgerold zat, uitgevouwen :D

Even nog wat beter positioneren want het zijn vooral mijn maranta's, philondendrons en nepenthes die last hebben van de droge lucht, maar volgens mij helpt dit vrij aardig :)
Als een blad opgerold zit en vast lijkt te zitten, kun je er ook even flink op ademen of voorzichtig op spuiten. Dan laat het plaklaagje door de vochtigheid los. Werkt vooral ook goed bij philodendrons.
pi_196823835
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:33 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Als een blad opgerold zit en vast lijkt te zitten, kun je er ook even flink op ademen of voorzichtig op spuiten. Dan laat het plaklaagje door de vochtigheid los. Werkt vooral ook goed bij philodendrons.
Mja, ik begon hier vooral problemen te krijgen met opkrullende bladranden op onder andere m'n Marantas. Zou het toch zonde vinden als die ook bruine vlekken krijgen. Nepenthes maakt ook wat kartelende blaadjes, dat hoort ook niet. Daar is het me vooral om te doen. Nieuwe bladeren rollen vanzelf wel een keer uit, dat vind ik niet echt nodig om bij te helpen. Maar ik heb hoofdzakelijk tropische planten. Die trekken die droge luchtvochtigheid in de winter vanwege de verwarming vrij slecht.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 22 december 2020 @ 13:01:51 #97
174134 skittelman
Blijf kalm en grappig
pi_196879941
Hoi Fok!ers met groene vingers, hebben jullie enig idee waarom mijn peterselie er altijd na 1 dag zo bij hangt? En wellicht een tip hoe dit te voorkomen.

Lege virente, virent cuncta
pi_196884887
Haal je peterselie voor de gein eens uit dat plastic potje en kijk dan naar de hoeveelheid grond tussen de wortels. Die is er meestal niet. Er is niets wat het water kan vasthouden en je hebt geen voeding. De wortels worden daardoor gortdroog en je peterselie vind dat heel erg zielig voor zichzelf en laat dan de blaadjes hangen.

Je kan de wortels aan de buitenzijde voorzichtig iets losmaken en dan de peterselie in een iets grotere pot zetten met wat aarde eromheen. Dan doet hij het iets langer. Maar niet heel veel langer ze zijn niet gekweekt voor lang overleven maar voor snelle consumptie.
pi_196885642
Supermarkt basilicum doet het bij mij altijd prima, maar alle andere kruiden koop ik maar niet meer als plant. Die zijn nog sneller slecht dan de koelkastverpakkingen.
pi_196900359
Godver, hele streng van m'n Philondendron Brasil afgeknapt bij het verplaatsen :( Die plant is ook werkelijk helemaal vergroeid met de kast waar hij in/op/doorheen woont.

Heb hem maar zo goed en zo kwaad als het gaat gestekt, hopelijk redt ie dat.

Beginnen sowieso weer wat gaten te vallen in huis. :{
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196900803
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:31 schreef Myraela het volgende:
Supermarkt basilicum doet het bij mij altijd prima, maar alle andere kruiden koop ik maar niet meer als plant. Die zijn nog sneller slecht dan de koelkastverpakkingen.
Basilicum is hier juist meestal het drama...
Laatst zelf basilicumzaadjes (tulsi.. geen supermarktbasilicum) besteld uit india
(Dichterbij ging idd niet)
En dat groeide ineens als kool _O-

Wel lekker en ziet er leuker uit.
En het rook ook zo lekker.

Ga ze van het voorjaar toch weer zaaien... maar dan iets minder dan afgelopen keer want dat was duidelijk niet nodig _O-
pi_197049443
Ik las een tijdje geleden hier ergens over een app die je verteld welke plant je wanneer water moet geven enzo.

Hoe heet die app?

Moet toch wel bekennen dat ik meestal op zaterdag er achter kom dat ik de planten op vrijdag water had moeten geven. Ben ook het besef van dagen een beetje kwijt in deze tijd 8)7
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:14:14 #103
403253 Meke
after all this time? always.
pi_197051458
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:57 schreef FranticDJ het volgende:
Ik las een tijdje geleden hier ergens over een app die je verteld welke plant je wanneer water moet geven enzo.

Hoe heet die app?

Moet toch wel bekennen dat ik meestal op zaterdag er achter kom dat ik de planten op vrijdag water had moeten geven. Ben ook het besef van dagen een beetje kwijt in deze tijd 8)7
Plantsome!

Maar ik heb m'n planten daarmee verdronken, hij is nogal fanatiek |:)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_197051479
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:14 schreef Meke het volgende:

[..]

Plantsome!

Maar ik heb m'n planten daarmee verdronken, hij is nogal fanatiek |:)
Of ben jij fanatiek aan het gieten geweest |:)

Tnx!
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:23:10 #105
403253 Meke
after all this time? always.
pi_197051750
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:14 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Of ben jij fanatiek aan het gieten geweest |:)

Tnx!
Haha nee hij zegt ook hoeveel je moet geven en dat deed ik netjes in een maatbeker :P
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:45:02 #106
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_197052401
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:57 schreef FranticDJ het volgende:
Ik las een tijdje geleden hier ergens over een app die je verteld welke plant je wanneer water moet geven enzo.

Hoe heet die app?

Moet toch wel bekennen dat ik meestal op zaterdag er achter kom dat ik de planten op vrijdag water had moeten geven. Ben ook het besef van dagen een beetje kwijt in deze tijd 8)7
Beter kijken hoe je plant ervoor staat. :+ Even vinger de grond in, en het wisselt per plant.

Al helpt plantsome wel bij het herinneren om te kijken, maar dat kan ook in je agenda.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:46:21 #107
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_197052445
En ik zeul planten als ze water moeten naar de gootsteen, even doordrenken en uitlekken, natte voeten zijn no bueno.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_197052841
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:46 schreef IJsdraakje het volgende:
En ik zeul planten als ze water moeten naar de gootsteen, even doordrenken en uitlekken, natte voeten zijn no bueno.
Ja succes met lotje van 1.60 hoog :+
pi_197052864
Maar heb dat Plantsome bekeken. Gaat m al niet worden denk ik. Heb zoveel planten dat je zowat elke dag bezig blijft 😬

Blijf wel
Wekelijks ff met t vingertje voelen
pi_197064191
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ja succes met lotje van 1.60 hoog :+
Past die niet onder je keukenkastje? :D
pi_197064728
Ik werd gek van de meldingen. Die app snel weer verwijderd. Gewoon een dramaqueen erbij zetten en je weet wanneer je weer moet. In mijn geval is dat nu mijn medinilla. Die kan superdramatisch (je hoort nog net geen geen zucht) haar bloemen laten hangen. Je komt met de gieter in de buurt en mevrouw veert weer op. :X

Als die Medinilla kon zingen was haar lijflied dit nummer:
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:25:24 #112
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_197064920
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:19 schreef Oceanonix het volgende:
Ik werd gek van de meldingen. Die app snel weer verwijderd. Gewoon een dramaqueen erbij zetten en je weet wanneer je weer moet. In mijn geval is dat nu mijn medinilla. Die kan superdramatisch (je hoort nog net geen geen zucht) haar bloemen laten hangen. Je komt met de gieter in de buurt en mevrouw veert weer op. :X

Als die Medinilla kon zingen was haar lijflied dit nummer:
:D
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_197065162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:19 schreef Oceanonix het volgende:
Ik werd gek van de meldingen. Die app snel weer verwijderd. Gewoon een dramaqueen erbij zetten en je weet wanneer je weer moet. In mijn geval is dat nu mijn medinilla. Die kan superdramatisch (je hoort nog net geen geen zucht) haar bloemen laten hangen. Je komt met de gieter in de buurt en mevrouw veert weer op. :X

Als die Medinilla kon zingen was haar lijflied dit nummer:
Ja heb het ook alweer verwijdert.. behoorlijk wat notificatieaids.
pi_197248010
Dit topic is helemaal weggezakt joh :o

Hier zijn twee slachtoffers gevallen de laatste tijd. Bij het ontkurken van de fles champagne met oud en nieuw schoot ik de kurk via het plafond vol in m'n physalis alkekengi :') en die kon dat niet zo waarderen geloof ik. Hoop lampionnetjes gedumpt sindsdien en hij had het al zwaar.

En een syngonium podophyllum die een paar weken terug ineens begon te hangen. Uiteindelijk weer er bovenop gekomen na herpotten maar nu zit er bladluis in, en één voor één begonnen de stammetjes weer te hangen. Ik heb nu in een laatste poging alles afgeknipt, de wortels gelaten voor wat het is en alle losse plantjes met stekpoeder terug in de aarde gezet, onder een glazen stolp met voldoende water. Het is natuurlijk zo'n beetje de slechtste tijd van het jaar om te stekken maar misschien slaat ie aan :{

Tevens peperzaden aan het uitzoeken *O* komend jaar weer eens een poging wagen, ga ze dit keer (samen met een aantal kruiden) op hydrocultuur zetten. Kijken of dat beter gaat.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197248667
Ik heb ook een beetje lopen blunderen :') Een van m'n syngoniums en twee alocasia's duwden zichzelf uit de potgrond. Geen idee waarom ze dat doen, maar dan graaf ik ze uit en zet ik ze dieper in een grotere pot. Dus had dat nu ook weer gedaan voor ze omvielen en helemaal naar de klote gingen. Maar ik heb misschien iets te veel geweld gebruikt, want er zijn toch wortels beschadigd en nu leggen de syngonium en m'n alocasia stingray het loodje. Durf de tweede alocasia nu niet meer aan te raken.
Het stomme is dat de stingray uit twee planten bestond, en nu is een van die planten helemaal losgekomen van de bodem. Dus die heeft geen wortels meer. Ik had de boel even gestut zodat ze niet helemaal uit gingen waaieren, dus hij hangt nu nog aan de andere plant vast.

:{
Tap tap tap
pi_197248927
Bij mijn Alocasia (Black Velvet) ligt de rhizoom ook bovenop de aarde. Maar de mijne is duidelijk in winterslaap gegaan, doet niks meer. Da's geloof ik normaal voor die planten, maar ik ben ook niet zo goed met alocasia's. Zou nog graag een Alocasia Reticulata en een Red Dragon willen hebben maar met name die eerste schijnt ook al niet de meest eenvoudige te zijn :D

Ik had hetzelfde met m'n syngonium, al ging die gewoon hangen. Maar syngoniums kunnen vanuit elke (oude) bladaanhechting wortels maken. Die dingen zijn ook super makkelijk te stekken, dus dat ben ik nu aan het proberen. De moederplant heb ik ook opgegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door BlackLining op 06-01-2021 18:39:43 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197249569
De vorige keer dat die syngonium zich uit de grond drukte kwam er dus ook een stuk los dat ik heb gestekt, dus het zou geen ramp zijn als hij het loodje legt. Aan de stingray ben ik iets meer gehecht ;(

De black velvet heeft laatst weer doodleuk een nieuw blad aangemaakt.

En de orbi groeit als een malle.
Tap tap tap
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 17:26:01 #118
5428 crew  miss_sly
pi_197289303
Mijn orchidee staat weer in bloei O+





Het heeft even geduurd, en niet alle knoppen die begonnen te groeien, hebben het gehaald, maar ik vind het toch erg tof dat het gelukt is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197290561
Altijd leuk als dat lukt. Ik heb er ook weer een naar beneden gehaald die nu aan het opengaan is.
pi_197291686
Help needed: misschien hier iemand met de gouden tip. We hebben hier een vrij grote monstera deliciosa gekocht die we in de halfschaduw/ schaduw hebben staan op 4 meter van de ramen. De plant krijgt in de ochtend wel wat zon, in de zomer gefilterd door een treurwilg voor de deur. De rest van de dag geen directe zon.

We geven de plant matig water, zeker niet te veel. Maar toch krijgen we bruine bladeren. Hij staat nu wat dichter bij het raam, maar dit helpt niet echt. We denken dat het zonlicht het verschil niet maakt. We zien geen aaltjes/vliegjes oid. En onze andere planten doen het best goed, is een kentiapalm die nog iets donkerder staat, maakt mooie nieuwe bladeren en een ficus die uit zijn krachten groeit.

Wat kan ik doen om de monstera te redden? Ik vind het prachtige bladeren, maar zo gaat hij het niet redden. De bladeren worden bruin aan de randen, maar krijgen ook gele plekken in het midden. De plant staat in een niet te grote pot verse potgrond sinds september en heeft 1-2 keer een klein beetje bio-pokon gehad.

Wie kan helpen?
Whatever...
pi_197296201
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:09 schreef Spanky78 het volgende:
Help needed: misschien hier iemand met de gouden tip. We hebben hier een vrij grote monstera deliciosa gekocht die we in de halfschaduw/ schaduw hebben staan op 4 meter van de ramen. De plant krijgt in de ochtend wel wat zon, in de zomer gefilterd door een treurwilg voor de deur. De rest van de dag geen directe zon.

We geven de plant matig water, zeker niet te veel. Maar toch krijgen we bruine bladeren. Hij staat nu wat dichter bij het raam, maar dit helpt niet echt. We denken dat het zonlicht het verschil niet maakt. We zien geen aaltjes/vliegjes oid. En onze andere planten doen het best goed, is een kentiapalm die nog iets donkerder staat, maakt mooie nieuwe bladeren en een ficus die uit zijn krachten groeit.

Wat kan ik doen om de monstera te redden? Ik vind het prachtige bladeren, maar zo gaat hij het niet redden. De bladeren worden bruin aan de randen, maar krijgen ook gele plekken in het midden. De plant staat in een niet te grote pot verse potgrond sinds september en heeft 1-2 keer een klein beetje bio-pokon gehad.

Wie kan helpen?
Kan het met luchtvochtigheid te maken hebben?

En: check even heel goed op beestjes. Ik had trips en de monstera's hebben er echt enorm onder geleden. De trips zie je bijna niet maar ze zaten vooral onder op de bladeren, en daar kregen ze eerst een soort stipjes van, daarna gele plekken en daarna bruine randjes (en daarna vielen de bladeren eraf of moest ik ze verwijderen).
pi_197296335
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:02 schreef yinu het volgende:

[..]

Kan het met luchtvochtigheid te maken hebben?

En: check even heel goed op beestjes. Ik had trips en de monstera's hebben er echt enorm onder geleden. De trips zie je bijna niet maar ze zaten vooral onder op de bladeren, en daar kregen ze eerst een soort stipjes van, daarna gele plekken en daarna bruine randjes (en daarna vielen de bladeren eraf of moest ik ze verwijderen).
Luchtvochtigheid is +- 55% , niet heel slecht in de winter met verwarming aan.

Ik zal in daglicht eens goed checken. Ik heb nog wel van die pinnen voor noodgevallen... symptomen lijken overeen te komen met wat jij vertelt.
Whatever...
pi_197303329
Ik zou als dat ding in september in de verse potgrond is gegaan in ieder geval tot eind april begin mei geen plantenvoeding geven. Dat kunnen de wortels niet aan, die verbranden dan.

Net als bij water kun je beter te weinig dan teveel voeding geven.


Trips is vaak makkelijk te herkennen. Zitten vaak op de aanhechting van het blad aan de bladstengel. Kleine zwarte streepejs van een millimeter lang. Als je er tegenaan blaast gaan ze aan de wandel.

[ Bericht 15% gewijzigd door BlackLining op 09-01-2021 11:25:29 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197307917
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:09 schreef Spanky78 het volgende:
Help needed: misschien hier iemand met de gouden tip. We hebben hier een vrij grote monstera deliciosa gekocht die we in de halfschaduw/ schaduw hebben staan op 4 meter van de ramen. De plant krijgt in de ochtend wel wat zon, in de zomer gefilterd door een treurwilg voor de deur. De rest van de dag geen directe zon.

We geven de plant matig water, zeker niet te veel. Maar toch krijgen we bruine bladeren. Hij staat nu wat dichter bij het raam, maar dit helpt niet echt. We denken dat het zonlicht het verschil niet maakt. We zien geen aaltjes/vliegjes oid. En onze andere planten doen het best goed, is een kentiapalm die nog iets donkerder staat, maakt mooie nieuwe bladeren en een ficus die uit zijn krachten groeit.

Wat kan ik doen om de monstera te redden? Ik vind het prachtige bladeren, maar zo gaat hij het niet redden. De bladeren worden bruin aan de randen, maar krijgen ook gele plekken in het midden. De plant staat in een niet te grote pot verse potgrond sinds september en heeft 1-2 keer een klein beetje bio-pokon gehad.

Wie kan helpen?
Mijn monstera kreeg juist bruine punten en geel blad door te weinig water. Heb je ook foto's van de bladeren? Want soms zegt beeld meer dan woorden
pi_197310958
Ik heb van die insectenpinnen in de gegons gestoken. Ik dacht toch wel iets te zien van hele kleine beestjes.

Overigens geven we heel weinig mest. Echt miniem. Maar stoppen we ook maar mee tot de lente en er groei plaatsvindt. Mijn vrouw heet alle lelijke bladeren afgeknipt 🤨. Weet niet of dat verstandig was.

Zal komende week bij daglicht eens kijken een foto te maken.
Whatever...
pi_197311655
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 19:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik heb van die insectenpinnen in de gegons gestoken. Ik dacht toch wel iets te zien van hele kleine beestjes.

Overigens geven we heel weinig mest. Echt miniem. Maar stoppen we ook maar mee tot de lente en er groei plaatsvindt. Mijn vrouw heet alle lelijke bladeren afgeknipt 🤨. Weet niet of dat verstandig was.

Zal komende week bij daglicht eens kijken een foto te maken.
Waren de bruine vlekken droog of zacht?
pi_197312928
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 19:45 schreef n0a het volgende:

[..]

Waren de bruine vlekken droog of zacht?
Meest zacht. Later drogen ze ook wat uit lijkt.
Whatever...
pi_197313403
Ik kan ook geen monstera in leven houden. Geen idee wat dat is met die planten -O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_197315800
Je kunt altijd nog een Raphidophora Tetrasperma (en ja dat heb ik opgezocht :+ ) in huis halen.

Of een Monstera Adansonii natuurlijk. Die zijn wat makkelijker en die gaatjes zijn sowieso leuker :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197322049
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 11:11 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou als dat ding in september in de verse potgrond is gegaan in ieder geval tot eind april begin mei geen plantenvoeding geven. Dat kunnen de wortels niet aan, die verbranden dan.

Net als bij water kun je beter te weinig dan teveel voeding geven.

Trips is vaak makkelijk te herkennen. Zitten vaak op de aanhechting van het blad aan de bladstengel. Kleine zwarte streepejs van een millimeter lang. Als je er tegenaan blaast gaan ze aan de wandel.
En de larfjes zijn minuscule stipjes in geel of een soort licht-oranje die ook gaan wandelen als je ze verstoort. Maar ik moest daarvoor echt wel 'leren' kijken hoor. Nu zie ik ze snel maar het heeft mij heel wat planten gekost voor ik zover was...
pi_197323847
Die laatste ga ik
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 23:33 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt altijd nog een Raphidophora Tetrasperma (en ja dat heb ik opgezocht :+ ) in huis halen.

Of een Monstera Adansonii natuurlijk. Die zijn wat makkelijker en die gaatjes zijn sowieso leuker :Y
opzoeken. Kunnen die een beetje naast een verwarming?

Oh wacht die kende ik al. Vind ik juist minder mooi.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_197325892
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 20:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Meest zacht. Later drogen ze ook wat uit lijkt.
Een vriendin had de theorie dat dat bij te veel water gebeurt en krokant bij te weinig. Heb je soms ook druppels uit de bladeren?
pi_197326297
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 15:49 schreef n0a het volgende:

[..]

Een vriendin had de theorie dat dat bij te veel water gebeurt en krokant bij te weinig. Heb je soms ook druppels uit de bladeren?
Nee, geen druppels.
Whatever...
pi_197326319
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:41 schreef yinu het volgende:

[..]

En de larfjes zijn minuscule stipjes in geel of een soort licht-oranje die ook gaan wandelen als je ze verstoort. Maar ik moest daarvoor echt wel 'leren' kijken hoor. Nu zie ik ze snel maar het heeft mij heel wat planten gekost voor ik zover was...
Ik denk die gezien te hebben. Dus nu een paar plantpins in de grond gestoken en binnenkort inspuiten met gif. Het is niet anders.
Whatever...
pi_197326361
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 23:33 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt altijd nog een Raphidophora Tetrasperma (en ja dat heb ik opgezocht :+ ) in huis halen.

Of een Monstera Adansonii natuurlijk. Die zijn wat makkelijker en die gaatjes zijn sowieso leuker :Y
Denk leuke alternatieven, maar wij willen juist een wat grotere plant. De monstera is ook iets van 1,5m op mosstok, vier stuks in een pot.
Whatever...
pi_197328736
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Die laatste ga ik
[..]

opzoeken. Kunnen die een beetje naast een verwarming?

Oh wacht die kende ik al. Vind ik juist minder mooi.
Geen enkele tropische plant kan goed naast de verwarming.


Bij mij staat de vensterbank boven de verwarming vol vetplanten. Heb daar alleen vrij weinig mee.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197328799
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 16:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Denk leuke alternatieven, maar wij willen juist een wat grotere plant. De monstera is ook iets van 1,5m op mosstok, vier stuks in een pot.
Kijk dan ook eens bij de Philondendrons. Daar zitten ook echt flinke units tussen met eenzelfde groeiwijze als een Deliciosa en ze zijn wat toleranter heb ik het idee.


Imperial green/red, Xanadu, Burle Marx enzo.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197332092
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:54 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Kijk dan ook eens bij de Philondendrons. Daar zitten ook echt flinke units tussen met eenzelfde groeiwijze als een Deliciosa en ze zijn wat toleranter heb ik het idee.


Imperial green/red, Xanadu, Burle Marx enzo.
Philodendrons hebben we bekeken en waarschijnlijk kopen we er nog een voor een wat lichtere plaats. Voor de plek waar de deliciosa staat is hij waarschijnlijk te lichtbehoevend. En een kentis hebben we al voor ons donkerste plekje (doet het erg goed).
Whatever...
pi_197336199
M'n deliciosa staat bijna tegen de verwarming bij een raam op het westen en doet het daar erg goed.

M'n borsigiana variegata krijgt wel bruine punten. Nou zijn die daar sowieso wel vatbaarder voor, maar heb het idee dat large form wat meer kan hebben.
pi_197354685
1 van mijn 3 luchtplantjes is in slecht staat.
de kleur was paars en nu grijs en helemaal opgedroogd. zeker omdat ik niet makkelijk een nieuwe kan kopen wil ik deze proberen te redden.
ik sproei hem al een paar dagen een beetje met een plantenspuit.

denken jullie dat dit nog is te redden?

het lijkt aardig op deze en daarvoor



pi_197359755
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 00:05 schreef fespo het volgende:
1 van mijn 3 luchtplantjes is in slecht staat.
de kleur was paars en nu grijs en helemaal opgedroogd. zeker omdat ik niet makkelijk een nieuwe kan kopen wil ik deze proberen te redden.
ik sproei hem al een paar dagen een beetje met een plantenspuit.

denken jullie dat dit nog is te redden?

het lijkt aardig op deze en daarvoor

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
hmm hier gaan ze elke zaterdag even een uurtje in bad
maarja.. die is gewoon nog hun normale groenige kleurtje

proberen kan altijd lijkt me..
wat vind google er van?
pi_197359772
oh ik zie nu pas je 2e foto... ik denk dat ik je probleem al snap
nadat ze gebloeid hebben krijgen ze pups.. EN gaan ze dood dus.

google even bloei en pups op :)

hij is wel mooi zo zeg O+
mijne is gewoon groen en groen en lijkt ook vooral gewoon groen te blijven.
pi_197441299
De afgelopen dagen een camera gericht op mijn openende Amaryllis met als resultaat deze timelaps. Volgende keer moet ik wat beter nadenken over de belichting.

pi_197550903
Zo jammer dat planten niet kunnen praten om te vertellen wat er mis is hè.

Heb op het moment vier planten die echt moeilijk doen (nee, is geen gewone winterdip). Eentje had tripjes. De andere drie verliezen bij bosjes bladeren maar geen idee waarom.
Heb ze nu allemaal gisteren en vandaag afgedoucht. Maar geen idee of het gaat helpen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_197554838
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:14 schreef Oceanonix het volgende:
De afgelopen dagen een camera gericht op mijn openende Amaryllis met als resultaat deze timelaps. Volgende keer moet ik wat beter nadenken over de belichting.

Leuk om te zien!
pi_197554941
Als cadeau heb ik onlangs een box met zgn groene kneusjes mogen ontvangen. Dit zijn allemaal planten waar wat mis mee is of die te lang hebben gestaan om nog verkocht te worden. Of, als ik de site mag geloven, niet meer worden verkocht door de sierteeltbranche vanwege Covid.
Ik heb elf plantjes gekregen en die staan nu dapper bij mij in de woonkamer zich weer op te peppen. Geen idee hoe lang ze meegaan, van de helft weet ik ook niet wat het is, maar ik ga er mijn best voor doen. Heel tof cadeau om te krijgen.
pi_197566977
quote:
17s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:08 schreef Meridiaan het volgende:
Als cadeau heb ik onlangs een box met zgn groene kneusjes mogen ontvangen. Dit zijn allemaal planten waar wat mis mee is of die te lang hebben gestaan om nog verkocht te worden. Of, als ik de site mag geloven, niet meer worden verkocht door de sierteeltbranche vanwege Covid.
Ik heb elf plantjes gekregen en die staan nu dapper bij mij in de woonkamer zich weer op te peppen. Geen idee hoe lang ze meegaan, van de helft weet ik ook niet wat het is, maar ik ga er mijn best voor doen. Heel tof cadeau om te krijgen.
Leuk cadeau om te geven en om te krijgen inderdaad. Succes en plezier ermee!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 10:58:39 #148
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197568704
quote:
17s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:08 schreef Meridiaan het volgende:
Als cadeau heb ik onlangs een box met zgn groene kneusjes mogen ontvangen. Dit zijn allemaal planten waar wat mis mee is of die te lang hebben gestaan om nog verkocht te worden. Of, als ik de site mag geloven, niet meer worden verkocht door de sierteeltbranche vanwege Covid.
Ik heb elf plantjes gekregen en die staan nu dapper bij mij in de woonkamer zich weer op te peppen. Geen idee hoe lang ze meegaan, van de helft weet ik ook niet wat het is, maar ik ga er mijn best voor doen. Heel tof cadeau om te krijgen.
Ik had vorig jaar april ofzo zo'n doos en ik heb al mijn tien planten nog.

Mijn dieffenbachia heeft een periode van bladluis gehad, heb ik toen de grond helemaal van weggespoeld en volledig met zeepwater overgoten, opgelost. Mijn calathea had gaatjes in de bladeren en leek in te storten maar het nieuwe blad lijkt het weer te doen. Mijn hypoestes had ik meteen in het begin kort moeten houden, die had op een gegeven moment vijf lange sprieten, die heb ik teruggesnoeid en sindsdien is ie wat kaal :') Oja, de kalanchoe die gaf ik denk ik te veel water in het begin.

Welke planten heb je? Foto?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 25 januari 2021 @ 16:59:58 #149
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_197634204
Weer een plant vermoord hier. En hij ging zo lekker. :'(

Canna Indica, hij groeide als kool, blad na blad erbij. En nu ineens alles heel slap en geel/bruine bladeren. Ik had hem wel verplaatst, naar iets minder lichte plek. Denk dat hij daar niet van gediend was.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_197634603
Alocasia Stingray is het hoekje om ;( Kreng is erg gevoelig voor ongedierte, maar als ik hem ooit weer ergens tegenkom, neem ik hem toch weer, vind hem zo mooi :')
En m'n syngonium was er ook klaar mee, en een andere syngonium heeft er ook geen zin meer in. Terwijl ik er nog twee heb en die doen het nog leuk :{
Tap tap tap
  maandag 25 januari 2021 @ 19:10:13 #151
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_197636586
Zoveel dat hier ineens spontaan dood gaat. Bleh.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_197637649
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 16:59 schreef YourCaptor het volgende:
Weer een plant vermoord hier. En hij ging zo lekker. :'(

Canna Indica, hij groeide als kool, blad na blad erbij. En nu ineens alles heel slap en geel/bruine bladeren. Ik had hem wel verplaatst, naar iets minder lichte plek. Denk dat hij daar niet van gediend was.
Zo ver ik weet groeit een canna zoals een caladium. Die sterven in de herfst uiteindelijk af. Bladeren afknippen en knollen/rhizomen uit de aarde halen en koel en donker bewaren. In het voorjaar weer planten.
  maandag 25 januari 2021 @ 20:48:29 #153
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_197639006
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 20:00 schreef n0a het volgende:

[..]

Zo ver ik weet groeit een canna zoals een caladium. Die sterven in de herfst uiteindelijk af. Bladeren afknippen en knollen/rhizomen uit de aarde halen en koel en donker bewaren. In het voorjaar weer planten.
Het gekke is dat het laatste nieuwe blad ongeveer 1 maand geleden nog kwam. Dus ver in de herfst, eigenlijk begin winter.
Ik ga eens gluren op Google, thanks.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_197649959
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 20:00 schreef n0a het volgende:

[..]

Zo ver ik weet groeit een canna zoals een caladium. Die sterven in de herfst uiteindelijk af. Bladeren afknippen en knollen/rhizomen uit de aarde halen en koel en donker bewaren. In het voorjaar weer planten.
Blad niet afknippen maar af laten sterven dat is beter voor de opslag van energie in de knol. Ik laat de knol gewoon in de pot staan, geef geen water tot aan begin van de lente en dan begin ik weer opnieuw.
pi_197794889
Ik heb m'n Yucca afgelopen zaterdag verpot. Ik heb hem nu in universele potgrond van Intratuin gezet. Maar is gewone potgrond (zoals voor kamerplanten) wel goed voor zo'n plant?
Cindy De Vuyst
pi_197795316
Er zijn er hier een hoop die de winter door zijn blijven groeien, maar ik begin te merken dat ook de planten die in winterslaap zijn gegaan weer wakker worden :D

Philondendron Brasil en Micans Lime en Alocasia Black Velvet zijn weer bladeren gaan maken. M'n Flytrap probeert zelfs al bloemen te maken, al ben ik het daar niet helemaal mee eens zo vroeg in het jaar :{ De Sarracenia ernaast slaapt nog, maar die is ook langer doorgegaan.

Drie slachtoffers deze winter: Anglaonema Crete, Syngonium Podophyllum en, alweer, een Chlorophytum :')

Binnenkort ook maar weer eens wat kruiden gaan planten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197850507


Weet niet precies wat dit voor planten zijn (zou terug moeten zoeken). Maar ze zittenblijven met vliegjes ;(

Dus vannacht maar kapot laten vriezen en weg ermee..

Waren plantjes va nog geen 3e per stuk. Wel zonde, maar blij dat ze niet over gesprongen waren naar de rest.
pi_197924736
Flink bezig geweest met onderhoud vanmiddag :Y Er begon het één en ander uit de pot te barsten dus het kwam mooi uit dat ik weer potgrond kon gaan afhalen.



Mijn Flytrap en Sarracenia begonnen langzaamaan uit hun winterslaap te komen, dus die opgesplitst. De Sarracenia heeft het zwaar, maar die heeft ook gebloeid vorig jaar. De Flytrap had zich vermenigvuldigd naar acht stuks :D Dus nu heb ik de moederplant terug in de oude pot gezet, en de pups daarvan samen met een stukje van de Sarracenia geplant in een grote platte pot. Kijken of ik één grote bak vol met Flytraps kan maken met een Sarracenia in het midden. Bij deze heb ik de bloemen maar laten zitten, kijken of die tot bloei willen komen.


Er stond hier ook nog een behoorlijk uit de had gelopen Ctenanthe Amagris. Ik vind eigenlijk bij alle Maranta-achtigen, dus ook bij deze, dat ze mooier zijn als ze niet zo vol zijn. Helaas geen foto meer van de full-size moederplant, maar ik heb hem opgedeeld en kwam uit op 12 stuks. De mooiste alweer een plekje gegeven, maar de overige stukjes zien er ook nog prima uit.


En dan stond er hier ook nog een enorme Dieffenbachia Reflector n daarvoor geldt hetzelfde. Die was veel te vol, zag er een beetje rommelig uit, dus die heb ik ook opgedeeld. De twee grootste stokken terug in dezelfde pot, en alle andere stukjes apart. Zo kunnen de bladeren tenminste ook gewoon mooi spreiden in plaats van dat ze elkaar in de weg zitten.


En nu staat mijn tafel dus vol met planten :') Een aantal gaat terug de kamer in, een aantal wordt verjaardagscadeau of iets dergelijks, en met de rest weet ik niet wat ik ermee moet en die staan nu dus in de weg. Voor de geinteresseerden: die zijn af te halen in Den Bosch:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*O*

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 10-02-2021 14:22:13 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197926024
Aww ik woon helaas niet op je route :P
Tap tap tap
pi_197940681
Ik had eerst moeten checken of dat bakje waar mijn Flytraps in gingen waterdicht was. :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 11-02-2021 11:34:15 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198035979


net gekocht bij de supermarkt O+ met zelfbewaterende pot (daarom dat de pot wat hoger is dan zou moeten). Ben benieuwd hoe die 't gaat doen *O*

Vorige week ook zo'n aaltjes behandeling gedaan op de rest van mn planten. dat lijkt succes gehad te hebben *O* de twee varens die volledig geinfesteerd waren heb ik buiten laten kapot vriezen :@ daarvoor in de plaats nog twee orchideeën gehaald :P
pi_198100112
@Kleurplaatje

kijk hier O+
pi_198109111
Binnenkort weer tijd om met de plantenvoeding aan de slag te gaan :s)



Nieuwe blaadjes overal O+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198158578
Hoi allemaal, mijn laurierplant heeft al een tijdje last van opkrullende, verblekende bladeren. Weet iemand misschien wat ik kan doen? Het houdt al een hele lange tijd aan, hij heeft ook nog gezonde bladeren en takken, maar het gaat niet over. Alvast bedankt!

Moet even uitvogelen hoe ik een foto kan toevoegen

[ Bericht 15% gewijzigd door uitloopkast op 23-02-2021 11:48:00 ]
pi_198213273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:12 schreef uitloopkast het volgende:
Hoi allemaal, mijn laurierplant heeft al een tijdje last van opkrullende, verblekende bladeren. Weet iemand misschien wat ik kan doen? Het houdt al een hele lange tijd aan, hij heeft ook nog gezonde bladeren en takken, maar het gaat niet over. Alvast bedankt!

Moet even uitvogelen hoe ik een foto kan toevoegen

Ik weet echt helemaal niks van laurier, sorry!
Tap tap tap
pi_198213278
Rouw vliegjes zijn weg *O*
pi_198213280
Wie zocht ook alweer dat potje van de Flying Tiger?
De hoge is nu verkrijgbaar via Click & Collect als er een winkel bij je in de buurt zit.

https://flyingtigerclickencollect.nl/product/bloempot/
Tap tap tap
pi_198213447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:12 schreef uitloopkast het volgende:
Hoi allemaal, mijn laurierplant heeft al een tijdje last van opkrullende, verblekende bladeren. Weet iemand misschien wat ik kan doen? Het houdt al een hele lange tijd aan, hij heeft ook nog gezonde bladeren en takken, maar het gaat niet over. Alvast bedankt!

Moet even uitvogelen hoe ik een foto kan toevoegen

Ik ken laurier enkel van buiten als haag...
waar hij behoorlijk resistent was tegen elk ongedierte.. behalve dopluis.
En een 4-5 vierkante meter dopluis is niet tof _O-

@flyingtiger zooo’n heerlijke winkel voor random shoppings O+
Maar om nou een kwartier in de metro te gaan zitten is nu minder handig.
Al is het potje wel worthy O+

(Maar ik was het niet denk ik..)
pi_198213508
Even jullie hulp nodig :)

Mijn vriend kocht allemaal leuke plantjes voor op de werkkamer want met al dat binnenzitten was dat hoognodig.

En hij kocht wat calatheas..
en nog wat anders dat ik niet helemaal kan plaatsen.
En spatjes.. (ik weet nooit hoe je dat schrijft.. spatifilum?)

En dus dit onwijs leuke “varentje”?
De grote vraag is vooral.. wat is het?
pi_198213731
Shiiiit, net een relatief jong takje van een klein plantje (naam even vergeten, zo'n klimplant met paarse, harige blaadjes, afgebroken.

Wat doe ik met het takje? In het water of in de aarde erbij steken?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 10:26:40 #171
5428 crew  miss_sly
pi_198213831
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:21 schreef Hojdhopper het volgende:
Shiiiit, net een relatief jong takje van een klein plantje (naam even vergeten, zo'n klimplant met paarse, harige blaadjes, afgebroken.

Wat doe ik met het takje? In het water of in de aarde erbij steken?
Als het deze is



https://www.123planten.nl/verzorging/tips-tradescantia
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198215595
quote:
Precies die! Vaderplant, oh ja!

Dankjewel, heb hem nu in het water gezet, hopelijk wordt het wat.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 12:50:04 #173
5428 crew  miss_sly
pi_198216163
I
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:05 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Precies die! Vaderplant, oh ja!

Dankjewel, heb hem nu in het water gezet, hopelijk wordt het wat.
k was hem zelf vergeten. Had hem vroeger op mijn tienerkamer, maar in mijn huis al jaren niet meer. Ik herkende wel je beschrijving en ik vind het echt een hele leuke plant. Ik ga hem dus zeker weer neerzetten nu.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198217855
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:50 schreef miss_sly het volgende:

Het is ook een hele leuke plant! Leuk dat ik ertoe kon bijdragen dat je hem nu weer plaatst haha. :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 15:19:20 #175
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198218629
Bij mij brak ook alles af, alle tientallen losse takjes in een pot met aarde geflikkerd op hoop van zegen en nu leeft de helft van die takjes nog. Tip voor die plant: pot met schaaltje eronder. Want als je de binnenpot er steeds uit moet halen om te kijken of ie in water staat breekt er weer wat af.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198237603
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:04 schreef Uhmmpie het volgende:
Even jullie hulp nodig :)

Mijn vriend kocht allemaal leuke plantjes voor op de werkkamer want met al dat binnenzitten was dat hoognodig.

En hij kocht wat calatheas..
en nog wat anders dat ik niet helemaal kan plaatsen.
En spatjes.. (ik weet nooit hoe je dat schrijft.. spatifilum?)

En dus dit onwijs leuke “varentje”?
De grote vraag is vooral.. wat is het?
[ afbeelding ]
Da's een Asplenium! Een soort varen idd :)

Leuke dingen. Wel lastig, ik houd ze nooit in leven. Nephrolepsis ook niet trouwens..
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198238316
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 19:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Da's een Asplenium! Een soort varen idd :)

Leuke dingen. Wel lastig, ik houd ze nooit in leven. Nephrolepsis ook niet trouwens..
Nou ik ben benieuwd.. want ze zijn echt leuk O+

Ze lijken op groene bacon _O-

[ Bericht 7% gewijzigd door Uhmmpie op 27-02-2021 20:27:59 ]
  zondag 28 februari 2021 @ 00:13:23 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198243594
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 19:20 schreef BlackLining het volgende:
Nephrolepsis ook niet trouwens..
Die doet het hier prima.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198290827
Vraag voor de experts. Vliegjes die bij de planten vandaag komen. Ik lees verschillende "oplossingen". Wie heeft de gouden tip?

Zijn aaltjes de oplossing of is kaneel in water ook een optie?

[ Bericht 0% gewijzigd door LoaLoa op 02-03-2021 22:37:02 ]
pi_198294068
Kaneel in water heb ik nooit van gehoord.

Rouwvliegjes krijg je vaak bij teveel water en te weinig lucht in de bodem. Minder water geven en de bovenkant van de grond even vervangen is vaak al genoeg.

Aaltjes werkt sowieso perfect ja. Vaak wel een beetje overkill, want duur en niet echt nodig.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198294620
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:58 schreef LoaLoa het volgende:
Vraag voor de experts. Vliegjes die bij de planten vandaag komen. Ik lees verschillende "oplossingen". Wie heeft de gouden tip?

Zijn aaltjes de ollossing of is kaneel in water ook een optie?
Nematoden eten de larven op, en met gele plakstrips vang je de volwassenen. Zo bestrijd je ze van twee kanten, en dat is het meest effectief. Ik heb ze ook in gortdroge cactussen gehad. Kaneel is veel gedoe met weinig resultaat.

De beste en goedkoopste tip: accepteren dat als je planten hebt, dat je beestjes erbij krijgt.
pi_198294731
Ze zijn zo vervelend... hele tijd langs je gezicht vliegend. 😒
Ik heb niet hele groene vingers en nu ging het goed. Ik wil ze niet kwijt.. ik ben officieel gehecht aan mijn planten.
pi_198297405
Gelukkig zijn ze vooral voor jou irritant. Je plant heeft er weinig last van :)

Beetje rustig aan doen met het water. Liever te weinig dan te veel.

Edit: of neem er wat vleeseters bij! :D Drosera en Pinguicula lusten wel een rouwvliegje hoor.

[ Bericht 23% gewijzigd door BlackLining op 03-03-2021 08:39:37 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198300260
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 08:24 schreef BlackLining het volgende:
Gelukkig zijn ze vooral voor jou irritant. Je plant heeft er weinig last van :)

Beetje rustig aan doen met het water. Liever te weinig dan te veel.

Edit: of neem er wat vleeseters bij! :D Drosera en Pinguicula lusten wel een rouwvliegje hoor.
Dat is misschien wel idee! Lokken ze die vliegjes ook?
pi_198302792
Aaltjes werkte hier goed.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_198305943
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:02 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Dat is misschien wel idee! Lokken ze die vliegjes ook?
Da's geen serieuze oplossing ;)

Het werkt wel, is leuk, maar een vleesetende plant in leven houden is een heel stuk omslachtiger dan minder water geven of aaltjes _O-

Minder water, aaltjes of negeren. Dat zijn je opties.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198306190
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 18:53 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Da's geen serieuze oplossing ;)

Het werkt wel, is leuk, maar een vleesetende plant in leven houden is een heel stuk omslachtiger dan minder water geven of aaltjes _O-

Minder water, aaltjes of negeren. Dat zijn je opties.
Helaas... dan maar alles uit laten drogen. Hopelijk lost het een beetje op.
pi_198513600
Wat doe ik niet goed? Een vraagje voor hier:

De bananenplant is verhuisd vanaf de vensterbank vanwege de radiator eronder.
En verpot sinds oktober. Onderin ligt een dun laagje grind.
Staat in vol licht, valt van links. Tweede nieuwe blad komt eraan.
En onderaan verkleurt een mooi groen blad naar geel.
Water en voeding gaat volgens de plant app.
Edit: op de foto zie ik (pas) een nieuw groen puntje uit de aarde komen.

  maandag 15 maart 2021 @ 16:14:39 #189
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_198514277
Onderste bladen gaan dood want weinig licht door de bladeren erboven. Normaal lijkt mij. Zo gaat dat.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_198514309
Dat groene puntje is een pup toch? Nieuw plantje.
Ik heb een paar maanden geleden een stekje gekregen, de buitenste bladeren worden steeds bruin en zompig, maar er komt sneller blad bij. En een pup. De tienermoeder.
Tap tap tap
pi_198514462
Dat groene puntje is gewoon een nieuw plantje.

Ik merk wel dat mijn banaan het voor het raam het beste doet.
pi_198514716
Aha, dank voor de antwoorden.

Op de vensterbank draai ik de plant regelmatig naar het licht in een poging om de uitkomst van de bladeren een beetje te verdelen. Dat is hier niet gelukt.
1. het nieuwe blad groeit over de vorige heen 2. het nieuw stekkie staat volop in licht nu.
3. ben benieuwd wat het volgende nieuwe blad bovenin gaat doen...
Nu een kwartslag gedraaid met licht voor het nieuwe stekkie.
  maandag 15 maart 2021 @ 19:12:07 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198517159
Bij mij sterven de onderste bladeren ook af. Ik ga hem binnenkort in een grotere pot zetten want hij zit nu wel een beetje aan zijn limiet.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198522419
De onderste bladeren van een banaan gaan altijd dood, die vormen de stam. Je kan ze uiteindelijk dicht aan de stam afknippen.
pi_198522773
Gezien het nieuwe groene puntje heeft de plant het eigenlijk best naar zijn zin?
Sinds ik de ficus benjamin bewater en voedt volgens de app. plantsome istie 10 cm gegroeid.
pi_198525967
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 00:09 schreef AnneX het volgende:
Gezien het nieuwe groene puntje heeft de plant het eigenlijk best naar zijn zin?
Sinds ik de ficus benjamin bewater en voedt volgens de app. plantsome istie 10 cm gegroeid.
Ja hoor, ziet er prima uit.
pi_198528459
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 00:09 schreef AnneX het volgende:
Gezien het nieuwe groene puntje heeft de plant het eigenlijk best naar zijn zin?
Sinds ik de ficus benjamin bewater en voedt volgens de app. plantsome istie 10 cm gegroeid.
Grappig... hier ook een ficus benjamin :D

Overigens plantsome hier maar weer de deur uit gedaan...
want DE plant waar ik hulp bij nodig had.. ging er alleen maar harder dood van.

inmiddels nieuwe woestijnrooszaadjes besteld en gevraagd aan die dame of ze er een "handleiding" bij wilde doen.
Die kreeg ik meteen meegestuurd met de orderbevestiging... en je ziet hem gewoon weer helemaal opleven.
En haar adviezen gaan lijnrecht in tegen wat ik online las tot nu toe...
Volgens mij heb ik zelfs alweer nieuwe blaadjes gespot een kleine week later.

Verder zag ik dat ze ook een handleiding had voor mn levende stenen... en superleuk..
ook toegepast.. en ineens komt er spontaan eentje op O+
(die stonden in een bakje met zaadjes op de vensterbank... echt al een hele tijd... gewoon te vegeteren.)

helemaal blij mee O+
pi_198536884
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 13:14 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Grappig... hier ook een ficus benjamin :D

Overigens plantsome hier maar weer de deur uit gedaan...
want DE plant waar ik hulp bij nodig had.. ging er alleen maar harder dood van.

inmiddels nieuwe woestijnrooszaadjes besteld en gevraagd aan die dame of ze er een "handleiding" bij wilde doen.
Die kreeg ik meteen meegestuurd met de orderbevestiging... en je ziet hem gewoon weer helemaal opleven.
En haar adviezen gaan lijnrecht in tegen wat ik online las tot nu toe...
Volgens mij heb ik zelfs alweer nieuwe blaadjes gespot een kleine week later.

Verder zag ik dat ze ook een handleiding had voor mn levende stenen... en superleuk..
ook toegepast.. en ineens komt er spontaan eentje op O+
(die stonden in een bakje met zaadjes op de vensterbank... echt al een hele tijd... gewoon te vegeteren.)

helemaal blij mee O+
Nou ben ik wel heel benieuwd wat haar adviezen dan waren! Heb je een linkje?
pi_198585908
Net een regenworm gevonden in de pot van mijn bananenplant. :D Die plant staat sinds 8 maanden op dezelfde plek. Geen idee hoe ie aan een regenworm komt.

Toen bedacht ik me, zijn regenwormen misschien wel wenselijk ook voor andere kamerplanten, zodat ze de aarde lekker loswoelen. Ze zetten ook afval of oude bladeren om in meststoffen. Maar ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over met opzet regenwormen in je kamerplantenpotten vrij laten.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198586615
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Net een regenworm gevonden in de pot van mijn bananenplant. :D Die plant staat sinds 8 maanden op dezelfde plek. Geen idee hoe ie aan een regenworm komt.

Toen bedacht ik me, zijn regenwormen misschien wel wenselijk ook voor andere kamerplanten, zodat ze de aarde lekker loswoelen. Ze zetten ook afval of oude bladeren om in meststoffen. Maar ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over met opzet regenwormen in je kamerplantenpotten vrij laten.
voor je aarde zal het wel prima zijn.. maar kan me voorstellen dat het een wat karig leven is voor een regenworm... geen idee wat die voor eisen aan hun habitat hebben eigenlijk?

ik heb wel een tijd pissebedden in een pot gehouden... die zijn ook goed voor je aarde en erg leuk als je ze achter glas hebt.
pi_198586646
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:23 schreef yinu het volgende:

[..]

Nou ben ik wel heel benieuwd wat haar adviezen dan waren! Heb je een linkje?
Even zoeken op "ususual seeds" op Etsy/Facebook...
dan krijg je niet alleen de handleidingen maar ook een hele berg aan verleidingen O+

en toevallig net berichtje van postnl dat de zaadjes vandaag in de bus zitten O+
vorige keer waren ze denk week of 6 onderweg... (net als dat ze vantevoren aangaven overigens)
en nu de 6e besteld.. en nu al (bijna) in huis O+
Ondanks vantevoren de melding dat het ivm corona potentieel langer zou kunnen duren dus.
aangenaam verrast

En ondertussen bloeit mijn woestijnroos zelf ook weer helemaal op en krijgt zelfs weer blaadjes.
en de stam is weer stevig en flink in de groei... blij mee O+
pi_198586965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:20 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

voor je aarde zal het wel prima zijn.. maar kan me voorstellen dat het een wat karig leven is voor een regenworm... geen idee wat die voor eisen aan hun habitat hebben eigenlijk?

ik heb wel een tijd pissebedden in een pot gehouden... die zijn ook goed voor je aarde en erg leuk als je ze achter glas hebt.
Lees er net toch wat over. Idd hebben regenwormen vrij veel plek nodig, dus als je het doet, dan in een grote pot (minstens 30 cm doorsnee) maar ook dat is alsnog vrij klein.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198587435
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:22 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Even zoeken op "ususual seeds" op Etsy/Facebook...
dan krijg je niet alleen de handleidingen maar ook een hele berg aan verleidingen O+

en toevallig net berichtje van postnl dat de zaadjes vandaag in de bus zitten O+
vorige keer waren ze denk week of 6 onderweg... (net als dat ze vantevoren aangaven overigens)
en nu de 6e besteld.. en nu al (bijna) in huis O+
Ondanks vantevoren de melding dat het ivm corona potentieel langer zou kunnen duren dus.
aangenaam verrast

En ondertussen bloeit mijn woestijnroos zelf ook weer helemaal op en krijgt zelfs weer blaadjes.
en de stam is weer stevig en flink in de groei... blij mee O+
Oh wow, inderdaad! Ik heb nog niet vaak dingen van zaad opgekweekt maar dat lijkt me ook wel heel leuk. En ik heb wel veel succulenten en nu al veel geleerd van hun blog!
pi_198587704
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 14:12 schreef yinu het volgende:

[..]

Oh wow, inderdaad! Ik heb nog niet vaak dingen van zaad opgekweekt maar dat lijkt me ook wel heel leuk. En ik heb wel veel succulenten en nu al veel geleerd van hun blog!
ik heb nu 1 uitkomend levende stenen zaadje... trotse plantenmama hier nu _O-
plantje doet al het werk uiteindelijk... maar hoop dat ze net zo mooi worden als ze dat bij unusual seeds worden O+
half zo mooi.. kan ik ook nog mee leven denk ik wel _O-
pi_198588802
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 14:29 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

ik heb nu 1 uitkomend levende stenen zaadje... trotse plantenmama hier nu _O-
plantje doet al het werk uiteindelijk... maar hoop dat ze net zo mooi worden als ze dat bij unusual seeds worden O+
half zo mooi.. kan ik ook nog mee leven denk ik wel _O-
Wat leuk! Ik ben benieuwd hoe ze worden, je levende steentjes.
pi_198589472
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 15:41 schreef yinu het volgende:

[..]

Wat leuk! Ik ben benieuwd hoe ze worden, je levende steentjes.
Dit moet het worden... maar ik vind ze zonder bloemetjes ook al heel cool eigenlijk..
https://www.etsy.com/list(...)-aurea-rare-20-seeds
pi_198589770


De steentjes zijn zegmaar ong tussen grof aquarium grint en de kkeinste stukjes van tuingrint.
Dus het plantje heeft denk een halve mm doorsnede op de foto.
Je moet eh.. beetje zoeken _O-

Nu ong een keer zo groot... maar nog steeds niet veel dus :)
pi_198590472
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Net een regenworm gevonden in de pot van mijn bananenplant. :D Die plant staat sinds 8 maanden op dezelfde plek. Geen idee hoe ie aan een regenworm komt.

Toen bedacht ik me, zijn regenwormen misschien wel wenselijk ook voor andere kamerplanten, zodat ze de aarde lekker loswoelen. Ze zetten ook afval of oude bladeren om in meststoffen. Maar ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over met opzet regenwormen in je kamerplantenpotten vrij laten.
Ik heb al heel lang een kleine duizendpoot bij m'n alocasia zebrina zitten. Vorig jaar verpot dus denk dat hij in de nieuwe potgrond zat. Hij blijft in de aarde dus laat hem lekker zitten :')
Tap tap tap
pi_198594798
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 17:57 schreef CherryLips het volgende:
een kleine duizendpoot
:r
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198596065
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 21:32 schreef BlackLining het volgende:

[..]

:r
Ik zoek nog een naam. Ideetjes?
Tap tap tap
  vrijdag 19 maart 2021 @ 22:30:28 #211
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_198596125
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 22:27 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zoek nog een naam. Ideetjes?
Pjotr. Pjotr met de pootjes.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_198596153
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 22:30 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Pjotr. Pjotr met de pootjes.
Ja!
Tap tap tap
pi_198596469
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 16:52 schreef Uhmmpie het volgende:
[ afbeelding ]

De steentjes zijn zegmaar ong tussen grof aquarium grint en de kkeinste stukjes van tuingrint.
Dus het plantje heeft denk een halve mm doorsnede op de foto.
Je moet eh.. beetje zoeken _O-

Nu ong een keer zo groot... maar nog steeds niet veel dus :)
Cool!
pi_198651861
Mijn Flytraps staan in bloei :D

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198652110
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 17:10 schreef BlackLining het volgende:
Mijn Flytraps staan in bloei :D

[ link | afbeelding ]
gaaf!
pi_198665129
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 17:10 schreef BlackLining het volgende:
Mijn Flytraps staan in bloei :D

[ link | afbeelding ]
Wat een schattige bloemetjes. Ik heb hier knoppen in mijn Sarracenia, dus misschien dat ik binnenkort dat mag aanschouwen :D

Oh en mijn orchideeën bloeien alweer een tijdje uitbundig



[ Bericht 6% gewijzigd door Maerwynn op 24-03-2021 13:59:32 ]
pi_198665235
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 17:10 schreef BlackLining het volgende:
Mijn Flytraps staan in bloei :D

[ link | afbeelding ]
Die knip ik er altijd af _O-

Een van m'n pannekoekski's staat ook in bloei, dezelfde als vorig jaar. Zo maf.
Tap tap tap
pi_198668619
quote:
10s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:50 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Wat een schattige bloemetjes. Ik heb hier knoppen in mijn Sarracenia, dus misschien dat ik binnenkort dat mag aanschouwen :D

Nu al? :D weird, bij mij gaan de Sarracenia's altijd in de herfst bloeien.

Zijn wel vet mooie bloemen trouwens _O_


quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:59 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die knip ik er altijd af _O-
Mja beter ook :') ik heb een stuk of 7, 8 flytraps in deze pot, de drie grootste laten bloeien, maar die gaan het volgens mij niet overleven :') probeerde gisteren een levende vlieg te voeren maar er gebeurde niks.

De niet-bloeiende Flytrap wel, die heeft die hele vlieg verslonden 8-)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 5 april 2021 @ 07:53:07 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198860071
Ik zag dit op Facebook:

https://www.plantje.nl/sh(...)llJ9bCy02OIYgQssmW28

Iemand al ervaring met deze groene kneusjes?
Resistance is futile.
  maandag 5 april 2021 @ 09:17:12 #220
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198860466
quote:
7s.gif Op maandag 5 april 2021 07:53 schreef Seven. het volgende:
Ik zag dit op Facebook:

https://www.plantje.nl/sh(...)llJ9bCy02OIYgQssmW28

Iemand al ervaring met deze groene kneusjes?
Als dat dezelfde doos is als vorig jaar dan heeft ongeveer iedereen hier daar ervaring mee.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198860894
Ik heb hem niet :P heb echt geen ruimte meer, de ene helft heb ik al en de andere helft hoef ik niet. Denk ik.
Tap tap tap
pi_198861052
Ik was afgelopen week bij een Hoyakwekerij. Zoveel bijzondere soorten, wat een snoepwinkel! Uiteraard hoya's voor de winkel meegenomen, maar mijn eigen collectie heb ik uit kunnen breiden met een stuk of 15 nieuwe exemplaren. En die moeten allemaal ook nog een plek. Gelukkkig hebben we een extra dagje vrij vandaag 😬
pi_198861842
Ik kreeg een doos vol vetplanten en wat dracenas. Volgens mij heb ik er nog maar een of twee van, en als ik ga verhuizen gaan die ook niet mee.

Klinkt leuk maar als je een beetje een voorkeur hebt voor een bepaald soort plant (tropische in mijn geval) dan kon het goed eens tegenvallen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 5 april 2021 @ 17:54:27 #224
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198867567
Ik ben er wel positief over. Een van de planten is wat potig en ielig geworden, maar die had ik gewoon vanaf het begin beter moeten snoeien. De rest doet het allemaal prima en het is een leuke mix voor iemand die begint met kamerplanten. De musa heb ik een paar dagen terug in een grotere pot gezet. Dieffenbachia doet het ook schitterend onder mijn dakraam met heel veel blad. Epipremnum groeit uit zijn binnenpot maar die zit in een hangpot aan touwtjes, waar ie doorheen is gegroeid. Beetje lastig om te verpotten :') Laat hem wel lekker zitten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 6 april 2021 @ 23:24:55 #225
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_198891486
Beste kamerplantenexperts. Ik ben op zoek naar ideeën en suggesties voor planten in een hoge, smalle plantenbak. De afmetingen zijn ong. 50lengte*60breedte*25diepte. Het idee is om dit tegen een nu leegstaande muur te zetten.

Ik heb zelf totaal geen idee van planten. Belangrijkste is eigenlijk wel dat het gewoon leuk uitziet. Het is een vrij open kamer dus er zal best veel lichtinval zijn. Als je zelfs ook iets over het watergebruik kan aangeven verdien je helemaal pluspunten.

Ik heb al wel wat rondgekeken op het www maar kan verrassend weinig inspiratie of voorbeelden vinden.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_198894653
Een paar verschillende soorten Sansevieria naast elkaar? Vind ik vaak wel mooi in een lange smalle pot al heeft het wel een behoorlijk kantoortuinkarakter. Komt hoofdzakelijk omdat je ze gerust een half jaar geen water kunt geven.

Maar met wat Trifascata, Moonshine, Mikado, etc soorten door elkaar kun je er best wat van maken.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198895668
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 april 2021 23:24 schreef Joeri. het volgende:
Beste kamerplantenexperts. Ik ben op zoek naar ideeën en suggesties voor planten in een hoge, smalle plantenbak. De afmetingen zijn ong. 50lengte*60breedte*25diepte. Het idee is om dit tegen een nu leegstaande muur te zetten.

Ik heb zelf totaal geen idee van planten. Belangrijkste is eigenlijk wel dat het gewoon leuk uitziet. Het is een vrij open kamer dus er zal best veel lichtinval zijn. Als je zelfs ook iets over het watergebruik kan aangeven verdien je helemaal pluspunten.

Ik heb al wel wat rondgekeken op het www maar kan verrassend weinig inspiratie of voorbeelden vinden.
Staat er direct zon op die muur?
En wat voor planten vind je leuk?

In zo'n grote bak kun je kiezen voor één hele grote plant, of juist voor een combinatie. Bij een combinatie moet je erop letten dat de planten een vergelijkbare behoefte aan zonlicht, water en luchtvochtigheid hebben. Dus niet een cactus samen met een plant uit het tropisch regenwoud die het liefst altijd in licht vochtige grond staat.
Op een website als Sprinklr staat van al hun planten aangegeven wat voor plaatsje ze waarderen en wat voor zorg ze nodig hebben, plus je krijgt bij aanschaf een app waarmee je gecoacht wordt bij de verzorging van je nieuwe planten...

Als je planten wilt combineren zou ik dus letten op dat ze dezelfde standplaats- en waterbehoefte hebben, en dan zou ik bijvoorbeeld voor 3 soorten planten gaan:

- eentje die omhoog gaat zoals een bananenplant (drinkt veel!) of een paradijsvogelplant (strelitzia, wil graag zon), of zoiets als een dracena (kun je enorm verwaarlozen). Of anders iets als een Monstera of een Philodendron met een klimstok.

- eentje die middenhoog is met een andere bladvorm of -kleur dan de eerste
maar wel vergelijkbare verzorging nodig heeft . Bijvoorbeeld een stippenbegonia of een pannenkoekplant, of een calathea (die zijn wel wat bewerkelijker), of een soort monstera of philodendron maar dan zonder klimstok of met lagere bamboestokjes zodat ze wat meer de breedte in gaan. Daar zou je er dan ook 2 van kunnen nemen, afhankelijk van de grootte van de plant. Of iets als een graslelie die lekker sprietig is en heel makkelijk te verzorgen.

- en een hangplant die je over de rand heen laat kruipen. Dus bijvoorbeeld een philodendron scandens of een scindapsus (die heb je met heel lichtgroen blad en juist heel donker met een zilveren tekening, en het zijn supermakkelijke planten) .Of een bodembedekker zoals een peperomia hope, die gaan ook wel over de rand hangen en zijn heel gebruiksvriendelijk

Edit: Oh ja - kijk even naar je pot, of die een gaatje aan de onderkant heeft. Waarschijnlijk niet bij zo'n grote pot. Als het wel zo is, moet je er iets onder zetten dat het lekkende water opvangt. En als dat niet zo is, let er dan op dat je onderin eerst een flinke laag hydrokorrels doet zodat als je een foutje maakt met water geven (te veel), de aarde niet te nat blijft. Door die korrels wordt het water opgenomen en later weer afgegeven aan de grond. Dus je regelt de waterhuishouding een beetje. Je kunt de potgrond ook mengen met perliet. Dat is een soort gepoft vulkanisch gesteente dat heel licht is, en het zorgt ervoor dat enerzijds de pot niet zo heel zwaar wordt, en anderzijds dat de potgrond luchtiger blijft, wat goed is voor de wortelgroei, en dat de afwatering wat makkelijker gaat. Ik weet dat veel nieuwe plantenbaasjes zich zorgen maken over te weinig water geven, maar te veel water is vaker een oorzaak voor het voortijdig overlijden van kamerplanten.

[ Bericht 13% gewijzigd door yinu op 07-04-2021 11:43:35 ]
pi_198897749
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:22 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Even zoeken op "ususual seeds" op Etsy/Facebook...
dan krijg je niet alleen de handleidingen maar ook een hele berg aan verleidingen O+

en toevallig net berichtje van postnl dat de zaadjes vandaag in de bus zitten O+
vorige keer waren ze denk week of 6 onderweg... (net als dat ze vantevoren aangaven overigens)
en nu de 6e besteld.. en nu al (bijna) in huis O+
Ondanks vantevoren de melding dat het ivm corona potentieel langer zou kunnen duren dus.
aangenaam verrast

En ondertussen bloeit mijn woestijnroos zelf ook weer helemaal op en krijgt zelfs weer blaadjes.
en de stam is weer stevig en flink in de groei... blij mee O+
Ik wil bij deze post toch even opmerken dat het zomaar importeren van zaden (terecht) verboden is en dat het een daadwerkelijk gevaar kan vormen voor het ecosysteem in verband met exotische soorten en ziektes.

Kan goed gaan hoor als je daar voorzichtig mee omgaat en ik snap zeker de lol ervan, maar zomaar aanraden 'unusual seeds' uit het buitenland te halen vind ik niet verstandig :X

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 07-04-2021 15:15:56 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 8 april 2021 @ 20:06:51 #229
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_198920958
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:05 schreef BlackLining het volgende:
Een paar verschillende soorten Sansevieria naast elkaar? Vind ik vaak wel mooi in een lange smalle pot al heeft het wel een behoorlijk kantoortuinkarakter. Komt hoofdzakelijk omdat je ze gerust een half jaar geen water kunt geven.

Maar met wat Trifascata, Moonshine, Mikado, etc soorten door elkaar kun je er best wat van maken.
Bedankt voor je suggesties. Ik heb ze gezien en vooral de Trifascata neem ik mee. De Moonshine en Mikado passen waarschijnlijk wat minder bij de setting ;)
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
  donderdag 8 april 2021 @ 20:25:01 #230
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_198921439
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:33 schreef yinu het volgende:

[..]

Staat er direct zon op die muur?
En wat voor planten vind je leuk?

In zo'n grote bak kun je kiezen voor één hele grote plant, of juist voor een combinatie. Bij een combinatie moet je erop letten dat de planten een vergelijkbare behoefte aan zonlicht, water en luchtvochtigheid hebben. Dus niet een cactus samen met een plant uit het tropisch regenwoud die het liefst altijd in licht vochtige grond staat.
Op een website als Sprinklr staat van al hun planten aangegeven wat voor plaatsje ze waarderen en wat voor zorg ze nodig hebben, plus je krijgt bij aanschaf een app waarmee je gecoacht wordt bij de verzorging van je nieuwe planten...

Als je planten wilt combineren zou ik dus letten op dat ze dezelfde standplaats- en waterbehoefte hebben, en dan zou ik bijvoorbeeld voor 3 soorten planten gaan:

- eentje die omhoog gaat zoals een bananenplant (drinkt veel!) of een paradijsvogelplant (strelitzia, wil graag zon), of zoiets als een dracena (kun je enorm verwaarlozen). Of anders iets als een Monstera of een Philodendron met een klimstok.

- eentje die middenhoog is met een andere bladvorm of -kleur dan de eerste
maar wel vergelijkbare verzorging nodig heeft . Bijvoorbeeld een stippenbegonia of een pannenkoekplant, of een calathea (die zijn wel wat bewerkelijker), of een soort monstera of philodendron maar dan zonder klimstok of met lagere bamboestokjes zodat ze wat meer de breedte in gaan. Daar zou je er dan ook 2 van kunnen nemen, afhankelijk van de grootte van de plant. Of iets als een graslelie die lekker sprietig is en heel makkelijk te verzorgen.

- en een hangplant die je over de rand heen laat kruipen. Dus bijvoorbeeld een philodendron scandens of een scindapsus (die heb je met heel lichtgroen blad en juist heel donker met een zilveren tekening, en het zijn supermakkelijke planten) .Of een bodembedekker zoals een peperomia hope, die gaan ook wel over de rand hangen en zijn heel gebruiksvriendelijk

Edit: Oh ja - kijk even naar je pot, of die een gaatje aan de onderkant heeft. Waarschijnlijk niet bij zo'n grote pot. Als het wel zo is, moet je er iets onder zetten dat het lekkende water opvangt. En als dat niet zo is, let er dan op dat je onderin eerst een flinke laag hydrokorrels doet zodat als je een foutje maakt met water geven (te veel), de aarde niet te nat blijft. Door die korrels wordt het water opgenomen en later weer afgegeven aan de grond. Dus je regelt de waterhuishouding een beetje. Je kunt de potgrond ook mengen met perliet. Dat is een soort gepoft vulkanisch gesteente dat heel licht is, en het zorgt ervoor dat enerzijds de pot niet zo heel zwaar wordt, en anderzijds dat de potgrond luchtiger blijft, wat goed is voor de wortelgroei, en dat de afwatering wat makkelijker gaat. Ik weet dat veel nieuwe plantenbaasjes zich zorgen maken over te weinig water geven, maar te veel water is vaker een oorzaak voor het voortijdig overlijden van kamerplanten.
Er staat niet direct zon op maar er is wel veel lichtinval door grote ramen een stukje verder. Ik heb nog niet echt een smaak voor planten, niet eerder aan gedacht of mee bezig geweest. Wat ik mooi vind, kan ik dus niet goed aangeven.
Ik denk dat door de vorm van de plantenbak 3 a 4 planten op een rij mij het leukst lijkt. Het idee om te combineren lijkt mij wel wat, zal daar wat verder mee puzzelen! Ook bedankt voor je voorbeelden.
Ja aan dat gaatje heb ik bij de aankoop rekening mee kunnen houden, heb er eentje zonder gaatje gekocht. Ook bedankt voor de andere tips!
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_198921867
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 20:25 schreef Joeri. het volgende:

[..]

Er staat niet direct zon op maar er is wel veel lichtinval door grote ramen een stukje verder. Ik heb nog niet echt een smaak voor planten, niet eerder aan gedacht of mee bezig geweest. Wat ik mooi vind, kan ik dus niet goed aangeven.
Ik denk dat door de vorm van de plantenbak 3 a 4 planten op een rij mij het leukst lijkt. Het idee om te combineren lijkt mij wel wat, zal daar wat verder mee puzzelen! Ook bedankt voor je voorbeelden.
Ja aan dat gaatje heb ik bij de aankoop rekening mee kunnen houden, heb er eentje zonder gaatje gekocht. Ook bedankt voor de andere tips!
Succes! En kom vooral laten zien hoe het geworden is :)
pi_198932361
Nieuwe plantjes gekocht *O*



Een Calathea Makoyana, Nephrolepis Blondi en Alocasia Silver Dragon :) De Calathea is echt goed, de Nephrolepis was half verrot dus ik hoop dat die het haalt, en de Alocasia heeft wat minder gedefinieërde tekening dan ik hoopte, maar misschien komt dat nog.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198967709
Had via Amazon wat Venus Fly Trap zaden besteld.. Zag er bij levering maar mager uit. Kwam met grond en potje.

Netjes de beschrijving gevolgd, alleen van onderaf met regenwater gevoed.
Dacht dat ze niets deden.. maar na twee maanden lijkt er iets te groeien :)

Het is nu letterlijk nog kleiner dan een suiker korrel. Maar er groeit iets! Had een loep nodig om iets te zien.



pi_198967952
Vet :D

Ik ga volgend jaar ook vanaf zaad proberen. Paar van m'n oudere Flytraps laten bloeien dus hopelijk heb ik wat :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198968081
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 22:52 schreef BlackLining het volgende:
Vet :D

Ik ga volgend jaar ook vanaf zaad proberen. Paar van m'n oudere Flytraps laten bloeien dus hopelijk heb ik wat :)
Het is mijn eerste ervaring met die dingen. Hoop echt dat het wat wordt :D
( En ik hoop dat ze vliegjes eten ; ) )

Is het makkelijk om later zaad van ze te oogsten?
pi_198968297
Heb geprobeerd om een foto te maken met een suiker korrel er naast. Lastig scherp krijgen met mijn telefoon en el cheapo lensjes.. maar hier het resultaat:

pi_198968327
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 23:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Het is mijn eerste ervaring met die dingen. Hoop echt dat het wat wordt :D
( En ik hoop dat ze vliegjes eten ; ) )

Is het makkelijk om later zaad van ze te oogsten?
Ik hoop het :) heb er drie laten bloeien. Die zijn nu alledrie dood, bloemen zijn aan het uitdrogen, ben benieuwd of er iets uitkomt. Hoe groot zijn die zaadjes?

Goed gespot trouwens die suikerkorrel :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198968334
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 23:34 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik hoop het :) heb er drie laten bloeien. Die zijn nu alledrie dood, bloemen zijn aan het uitdrogen, ben benieuwd of er iets uitkomt. Hoe groot zijn die zaadjes?

Goed gespot trouwens die suikerkorrel :D
Die zaadjes zijn zó minuscuul, dacht eerst dat ik een leeg zakje kreeg :D

Die suiker korrel heb ik er neer gelegd voor de foto, en weer weg gehaald... om de omgeving niet te vervuilen ;)
pi_198968352
Ik heb vorig jaar de uitgespuugde exoskeletjes bewaard :9

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198968362
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 23:38 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb vorig jaar de uitgespuugde exoskeletjes bewaard :9

[ link | afbeelding ]
Gaaf!

En die plant staat er prachtig bij!

^O^

Edit: Spuugt de plant die exo's uit? :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Gast_op_Afstand_GOA op 12-04-2021 00:11:09 ]
pi_198969594
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 23:39 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]

Gaaf!

En die plant staat er prachtig bij!

^O^

Edit: Spuugt de plant die exo's uit? :D
Nee die blijven tussen de tandjes hangen. Maar je kunt ze er wel uit wippen. Oppassen voor je vingers wel :9
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_198993258
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 april 2021 23:24 schreef Joeri. het volgende:
Beste kamerplantenexperts. Ik ben op zoek naar ideeën en suggesties voor planten in een hoge, smalle plantenbak. De afmetingen zijn ong. 50lengte*60breedte*25diepte. Het idee is om dit tegen een nu leegstaande muur te zetten.

Ik heb zelf totaal geen idee van planten. Belangrijkste is eigenlijk wel dat het gewoon leuk uitziet. Het is een vrij open kamer dus er zal best veel lichtinval zijn. Als je zelfs ook iets over het watergebruik kan aangeven verdien je helemaal pluspunten.

Ik heb al wel wat rondgekeken op het www maar kan verrassend weinig inspiratie of voorbeelden vinden.
Planten die graag de diepte ingaan met hun wortels. Sierasperge?
Sierconiferen zijn misschien ook leuk, lavendel of iets anders bloeiends.
Als je meerdere soorten combineert, lijkt me om-en-om het mooist.
pi_198993631
Leuk die foto's Gastopafstad. Zo zie je maar geduld wordt beloond.

Hier kwam zaterdag mijn eerste kneusjesbox binnen. De oogst 3 soorten kalanchoës, vingerplant, fatshedera, graslelie, dracaena, varen, aspargus, succulent, ficus en een ananas.

Sommigen zagen er wat verkommerd uit alsof ze de reis per voet wortel hebben afgelegd maar na wat slokjes water en een goede nachtrust, knapten ze weer op.
Bij de tweedehands wat bloempotjes gekocht maar ik vraag me af hoe de planten het beste uitkomen.
Donkergroene bladeren in een donkere pot is stemmig, maar aan de andere kant kan een lichtere pot juist het mooie donkergroen benadrukken.

Bij het inlezen op een site gestoten waar ook veel foto's staan van kamerplanten in hun natuurlijke omgeving en daar zitten flinke jongens bij.

Denk je dat je een flinke ficus hebt, kom je deze tegen. Dus ik zou bijna zeggen: kijken op eigen risico.

https://goedegroei.nl/kamerplanten/ficus-benjamina/
pi_198999598
quote:
Wat een leuke site! Die kende ik nog niet... die mag best in de OP!
pi_199037500
Ondertussen in huize BlackLining ziet men geen hand voor ogen meer vanwege rouwvliegjes |:)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199037894
quote:
13s.gif Op zaterdag 17 april 2021 09:49 schreef BlackLining het volgende:
Ondertussen in huize BlackLining ziet men geen hand voor ogen meer vanwege rouwvliegjes |:)
Al aaltjes geprobeerd?

Dat heeft hier tot op heden altijd geholpen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_199038352
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 10:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Al aaltjes geprobeerd?

Dat heeft hier tot op heden altijd geholpen.
Yes die zijn onderweg :Y

Uitbraak is al weken bezig maar gisteren explodeerde de boel ineens _O-
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199039217
Plant weggegeven via Facebook ;( hij werd hier echt te groot, had geen goed plekje voor hem.
Tap tap tap
pi_199039583
In de gang, tegenover de voordeur, had ik al sinds mei vorig jaar een calathea staan die ik meegenomen had van kantoor. Ondanks de kou en dat hij maar sporadisch water kreeg bleef hij hardnekkig nieuwe bladeren maken
Die heeft een plekje in de huiskamer verdiend. Volgens mij is hij hier veel blijer, want met de dag kun je nieuwe bladeren tellen.
Naar kantoor gaat ie niet meer terug.
  zaterdag 17 april 2021 @ 15:34:11 #250
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_199041546
Nieuwe kneusjesbox binnen, leuk weer.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_199043522
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 15:34 schreef YourCaptor het volgende:
Nieuwe kneusjesbox binnen, leuk weer.
Wat zat erin? :s)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 17 april 2021 @ 20:36:23 #252
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_199044790
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 18:56 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wat zat erin? :s)
O.a. Peperomia, Calathea, Kalanchoe 2 verschillende, Hedera, Asparagus, Aloe Vera, Philondendron.
En allemaal in goede staat. ^O^
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_199054086
Eergisteren een van m'n marantas in een grotere pot gezet en nu is hij sip en slap ;(
Tap tap tap
pi_199054228
Mag ik m'n Yucca (plant) die altijd in mijn badkamer staat, op hele warme dagen buiten zetten in de zon?
Of beter niet?
Cindy De Vuyst
  Spellchecker donderdag 29 april 2021 @ 14:09:53 #255
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199206192
Plantje voor 1.799 euro is binnen een half uur verkocht
quote:
Een buitenkansje was het. Tuincentrum Intratuin in het Belgische Lovendegem had onlangs een unieke kamerplant in de aanbieding: een Monstera adansonii variegata. Prijs: 1799 euro. Nogal aan de dure kant, maar de plant was binnen een half uur verkocht.

De Monstera adansonii variegata is 15 centimeter groot en een erg zeldzame variant van de ‘normale’ Monstera adansonii, een kamerplant met gaten in de bladeren die ook bekend staat als de ‘monkey mask’. ,,Het is een zeer speciaal exemplaar dat niet gekweekt kan worden”, legt Arne Schurmans (24) uit, marketingverantwoordelijke bij Intratuin Lovendegem en zelf fanatiek plantenliefhebber. ,,Hij komt in heel uitzonderlijke gevallen voor als een soort mutatie van de gewone Monstera adansonii. In plaats van groen kleuren de bladeren dan wit of geel.”

Aan deze afwijking heeft de plant ook zijn prijskaartje te danken: 1799 euro. Ter vergelijking: een normale Monstera adansonii van dezelfde grootte staat te koop voor amper 9,99 euro.

Maar wie de unieke kamerplant wilde, moest er snel bij zijn. Na amper een half uur was hij al verkocht. ,,We waren zeer verrast dat de plant zo snel de deur uit was. De klant was een verzamelaar die er al een tijdje een wilde. Aan een gewone klant hadden we hem ook niet zomaar meegegeven. Door de afwijking heeft het plantje speciale zorg nodig: je mag het niet benevelen want dan verdwijnt de kleur, en het is uiterst gevoelig voor zonlicht.”

Niet nog eens
Maar ook al was de verkoop een succes, Intratuin is niet van plan om er meteen weer een aan te bieden. ,,Behalve dat de plant heel moeilijk te verkrijgen is, is het voor ons ook een groot risico om er een te kopen. Er is de hoge verkoopprijs, en de kwaliteit is niet gegarandeerd.”

Het is niet de eerste keer dat het tuincentrum speciale planten in de aanbieding heeft. ,,We proberen wat in te spelen op de plantenhype die er sinds de coronacrisis is, en de vraag naar speciale planten. Zo hebben we voorheen ook al planten verkocht voor 140 euro, waar mensen dan van ver voor kwamen. De Philodendron pink princess hadden we onlangs ook, en die was in twee uur uitverkocht. Het is echt een rage geworden”, besluit Schurmans.

Statussymbool
Ook plantenkweker Dirk Mermans (50) zag de interesse in speciale planten toenemen. ,,Sinds de lockdown van vorig jaar ben ik begonnen met een webshop: PlantLovers.eu. Daarvoor verkocht ik mijn planten enkel aan groothandels. Nu verkoop ik ze aan iedereen, van Finland tot in Portugal.”

Zelf kweekt Dirk groene en bonte kamerplanten - planten met een speciale kleurafwijking. ,,De vraag naar bonte planten is ontploft. Het is een statussymbool geworden om op Instagram te delen. In Amerika gaan zulke planten zelfs de deur uit voor 500 euro.”
Was dat een Fok!-er? :o
pi_199207884
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 14:41 schreef einzeinz het volgende:
Mag ik m'n Yucca (plant) die altijd in mijn badkamer staat, op hele warme dagen buiten zetten in de zon?
Of beter niet?
Ik denk dat 'ie dan wel eerst moet wennen aan het zonlicht. Ik heb ook een Yucca die ik bij vergissing een keer in hoogzomer bij het raam op het zuidwesten heb gezet. Het is een hele grote plant, en hij was helemaal verlept na 1 dag. Heeft een half jaar moeten bijkomen... dus die laat ik maar wat meer uit de zon. Maar ik zet mijn andere zonminnende planten in de zomer wel buiten. Ik probeer dat dus wel te doen op een manier dat ze even kunnen wennen anders kunnen ze 'zonnebrand' krijgen. Dus bijvoorbeeld eerst op een wat meer beschaduwde plaats of onder een schaduwdoek voor de uren waarop de zon het felste is. Ik laat ze meestal van juni tot september buiten. Wel zorgen dat ze een pot met een gat hebben zodat ze na een paar regenachtige dagen geen natte wortels houden!
pi_199211961


Bloeien jullie orchideeën ook zo uitbundig? Soms denk ik dat zo'n tak nog eens bezwijkt onder alle bloemen

[ Bericht 18% gewijzigd door Maerwynn op 30-04-2021 15:13:14 ]
  donderdag 29 april 2021 @ 21:14:40 #258
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199212126
Vandaag kwam mijn kneusjesbox. Ik had eigenlijk niet echt meer plek voor nog meer plantjes dus ik had bedacht ze dan maar aan de muur te hangen. Het is zó leuk geworden!

( en ja, mijn lichtknoppen zitten scheef)
Prrrrr
  Spellchecker donderdag 29 april 2021 @ 21:16:00 #259
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199212143
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:14 schreef mspoez het volgende:
Vandaag kwam mijn kneusjesbox. Ik had eigenlijk niet echt meer plek voor nog meer plantjes dus ik had bedacht ze dan maar aan de muur te hangen. Het is zó leuk geworden!

( en ja, mijn lichtknoppen zitten scheef)
[ afbeelding ]
Als je dat niet vermeld had, was het niemand opgevallen ;)

Wat een gezellige muur!
  donderdag 29 april 2021 @ 21:21:14 #260
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199212237
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:16 schreef maily het volgende:

[..]

Als je dat niet vermeld had, was het niemand opgevallen ;)

Wat een gezellige muur!
Hij moet nog een beetje rijpen, maar het komt vast goed!
Prrrrr
pi_199214213
quote:
plnts.com heeft ze ook. kosten uit m'n hoofd 1.499 daar :')

Dacht trouwens dat die dingen wel gewoon te stekken waren met behoud an variegatie. Niet dat ik het zou durven proberen :')


Edit: 1.245 slechts!

[ Bericht 1% gewijzigd door BlackLining op 29-04-2021 23:21:50 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199215233
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 16:17 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik denk dat 'ie dan wel eerst moet wennen aan het zonlicht. Ik heb ook een Yucca die ik bij vergissing een keer in hoogzomer bij het raam op het zuidwesten heb gezet. Het is een hele grote plant, en hij was helemaal verlept na 1 dag. Heeft een half jaar moeten bijkomen... dus die laat ik maar wat meer uit de zon. Maar ik zet mijn andere zonminnende planten in de zomer wel buiten. Ik probeer dat dus wel te doen op een manier dat ze even kunnen wennen anders kunnen ze 'zonnebrand' krijgen. Dus bijvoorbeeld eerst op een wat meer beschaduwde plaats of onder een schaduwdoek voor de uren waarop de zon het felste is. Ik laat ze meestal van juni tot september buiten. Wel zorgen dat ze een pot met een gat hebben zodat ze na een paar regenachtige dagen geen natte wortels houden!
Bedankt, heb er wat aan
Cindy De Vuyst
pi_199215686
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:16 schreef BlackLining het volgende:

[..]

plnts.com heeft ze ook. kosten uit m'n hoofd 1.499 daar :')

Dacht trouwens dat die dingen wel gewoon te stekken waren met behoud an variegatie. Niet dat ik het zou durven proberen :')

Edit: 1.245 slechts!
Klopt... het is een reactie van degene die verantwoordelijk is voor de marketing dus die heeft er een iets spannender verhaaltje van gemaakt _O- net als dat niet benevelen want dan verdwijnt de kleur...

Imo een erg overrated plantje, voor die prijs kan ik wel betere bedenken in ieder geval
pi_199286991
quote:
13s.gif Op zaterdag 17 april 2021 09:49 schreef BlackLining het volgende:
Ondertussen in huize BlackLining ziet men geen hand voor ogen meer vanwege rouwvliegjes |:)
Herkenbaar. ;(

Aaltjesbehandeling gelukt?

Ik had mijn planten 9 april aaltjes gegeven, toen is het een tijd goed gegaan, en gisteren spotte ik die rotbeesten weer in 2 planten. Oxalis en kalanchoë dus geen enorme ramp, maar ik hoop heel erg dat de andere planten schoon blijven. Ik kan ze alleen moeilijk in quarantaine zetten, want ik woon in een studio. Ik heb de oxalis in een plastic zak gedaan en overweeg om 'm weg te gooien, want hij was de laatste 1.5 jaar alleen maar sneu (denk dat een deel van de bolletjes al dood is, heb ze de eerste jaren 0 voeding gegeven). De kalanchoë ging juist net heel goed, dus die wil ik niet zomaar wegdoen ;( eerst misschien kijken of uitdrogen helpt.
  woensdag 5 mei 2021 @ 12:20:28 #265
62419 CherryLips
chocoholic
pi_199287294
M'n oxalis heb ik al tig jaar en heeft vorig jaar voor het eerst voeding gehad :o Dit is ook de eerste winter geweest dat hij niet zowat het loodje legde. Zet hem maar licht en niet recht tegen een koud raam, dan komt ie vast weer terug. Die van mij had vorig jaar nog één pierig steeltje en die zomer was het weer een struik.
Tap tap tap
pi_199287416
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:20 schreef CherryLips het volgende:
M'n oxalis heb ik al tig jaar en heeft vorig jaar voor het eerst voeding gehad :o Dit is ook de eerste winter geweest dat hij niet zowat het loodje legde. Zet hem maar licht en niet recht tegen een koud raam, dan komt ie vast weer terug. Die van mij had vorig jaar nog één pierig steeltje en die zomer was het weer een struik.
Ik woon niet heel licht, dus ik weet niet of dat gaat helpen. Mijn kamer is op het westen en in de zomer heb ik op z'n best 2 uurtjes echt de zon erop vanwege de gebouwen hieromheen.

Op dit moment baal ik vooral van de vliegjes. De oxalis is er vergeven van en ik heb 'm net al met aaltjes behandeld dus dat is het niet. Dan is oxalis best een vervangbare plant, beter dan m'n 6 meter monstera. Ik weet ook gewoon niet meer wat ik nog kan doen, uitdrogen hielp niet en de aaltjes hebben niet geholpen en ik durf 'm eigenlijk niet uit de pot te halen en dan alle aarde wegdoen en dan opnieuw in de pot doen met schone aarde.
pi_199289491
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 11:59 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Herkenbaar. ;(

Aaltjesbehandeling gelukt?

Ik had mijn planten 9 april aaltjes gegeven, toen is het een tijd goed gegaan, en gisteren spotte ik die rotbeesten weer in 2 planten. Oxalis en kalanchoë dus geen enorme ramp, maar ik hoop heel erg dat de andere planten schoon blijven. Ik kan ze alleen moeilijk in quarantaine zetten, want ik woon in een studio. Ik heb de oxalis in een plastic zak gedaan en overweeg om 'm weg te gooien, want hij was de laatste 1.5 jaar alleen maar sneu (denk dat een deel van de bolletjes al dood is, heb ze de eerste jaren 0 voeding gegeven). De kalanchoë ging juist net heel goed, dus die wil ik niet zomaar wegdoen ;( eerst misschien kijken of uitdrogen helpt.
Nou nee :{ Eigenlijk altijd wel succes gehad met aaltjes, maar deze keer hebben ze hier ook stand gehouden. Heb een paar potten waar ze in zaten na de behandeling laten uitdrogen, da's ook niet handig natuurlijk. MIsschien binnenkort nog een keer, maar die krengen zijn duur. Uitdrogen ter bestrijding heb ik niet zoveel zin in want ik heb momenteel vooral Maranta, Calathea en Philondendron staan. Die kunnen dat uitdrogen allemaal niet echt waarderen.

Alle aarde vervangen helpt ook vaak wel, maar is gedoe met 50+ planten :')

Gelukkig zijn rouwvliegjes eigenlijk vooral irritant, kwaad kunnen ze niet echt. Heb ook nooit gehad dat planten er echt last van hebben. En mijn Sarracenia kan het wel waarderen trouwens :D

Heb gisteren nog van één plant waar springstaartjes in de grond zitten geprobeerd wat van die dingen over te zetten naar de planten met rouwvliegjes, in de hoop dat de springstaartjes de rouwvliegjes wegconcurren.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199290252
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 15:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nou nee :{ Eigenlijk altijd wel succes gehad met aaltjes, maar deze keer hebben ze hier ook stand gehouden. Heb een paar potten waar ze in zaten na de behandeling laten uitdrogen, da's ook niet handig natuurlijk. MIsschien binnenkort nog een keer, maar die krengen zijn duur. Uitdrogen ter bestrijding heb ik niet zoveel zin in want ik heb momenteel vooral Maranta, Calathea en Philondendron staan. Die kunnen dat uitdrogen allemaal niet echt waarderen.

Alle aarde vervangen helpt ook vaak wel, maar is gedoe met 50+ planten :')

Gelukkig zijn rouwvliegjes eigenlijk vooral irritant, kwaad kunnen ze niet echt. Heb ook nooit gehad dat planten er echt last van hebben. En mijn Sarracenia kan het wel waarderen trouwens :D

Heb gisteren nog van één plant waar springstaartjes in de grond zitten geprobeerd wat van die dingen over te zetten naar de planten met rouwvliegjes, in de hoop dat de springstaartjes de rouwvliegjes wegconcurren.
Ja de rouwvliegjes kunnen de natte koude lente kennelijk wel waarderen! Vorig jaar met de hitte en de droogte kreeg ik de Grote TripsPandemie van 2020, die is nu in remissie maar ik vind die krengen nog steeds her en der... en dit jaar heb ik voor het eerst wat rouwvliegjes. Nog niet genoeg om aaltjes te overwegen, en de planten lijden er niet onder, itt tot de trips, maar irritant zijn ze wel.
Ik las ergens dat je de aarde ook kunt steriliseren in de magnetron. Dat is ook veel werk met 50 planten maar als je er een paar hebt die de bron lijken te zijn is dat misschien nog te overwegen. De larven schijnen zich met name in de bovenste laag van de potgrond te bevinden, dus misschien is het niet nodig om de hele pot te doen (en de kluit uitwassen enzo, dat vinden mijn planten sowieso nooit zo gezellig maar soms is het op de lange termijn even nodig).
pi_199290355
Misschien dat ik het voorlopig dan ff laat en dat ik dan in de zomer, als het wat droger weer is en zo, ik nog een keer de aaltjes probeer. Het is goed om te weten dat ze niet schadelijk zijn. Nou is uitdrogen ook niet zo schadelijk voor die kalanchoë, dus die kan ik op water-rantsoen zetten om te kijken of dat de vliegjes wat vermindert.
pi_199290368
Trips is inderdaad nog veel rottiger, daar zijn veel grote planten bij mijn vriend ook aan doodgegaan. :{
* Tele6 duimt dat er in ieder geval geen trips bij komt
pi_199299482
Hey hoi. Mijn strelitzia heeft schildluis (en groeit gewoon hard door) maar ik wil het wel weghebben. Jullie enig idee welke middeltjes hier goed voor zijn?
pi_199301121


Ik heb een Anglaonema Pictum Tricolor :D *O*
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199301550
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 16:24 schreef Tele6 het volgende:
Trips is inderdaad nog veel rottiger, daar zijn veel grote planten bij mijn vriend ook aan doodgegaan. :{
* Tele6 duimt dat er in ieder geval geen trips bij komt
Bij mij kwam de trips vermoedelijk van een nieuwe plant uit het tuincentrum.
Ik heb gisteren (trouwens naar aanleiding van dit topic) weer even een grote inspectieronde gedaan en toch weer heel veel tripsen gevonden dus nog een keer proberen met een combinatie van aaltjes en roofmijten. De planten zien er nog goed uit en het zijn er veel, veel minder dan vorig jaar, maar ik weet sinds die tijd wel heel goed hoe exponentiële groei werkt dus ook een klein beetje trips is voor mij voldoende om maatregelen te treffen.
pi_199306516
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 10:52 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hey hoi. Mijn strelitzia heeft schildluis (en groeit gewoon hard door) maar ik wil het wel weghebben. Jullie enig idee welke middeltjes hier goed voor zijn?
schoonmaken met water en groene zeep. Blijven herhalen.
pi_199307565
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 20:33 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

schoonmaken met water en groene zeep. Blijven herhalen.
Dank je! Heb ik gedaan! Ook een spuitflesje met water en zeep gevuld en dan elke dag maar herhalen, hopen dat het weggaat!

Bij nader inzien trouwens is het een dopluis 🤨 maar ja.. de plant lijkt er (nog) geen last van te hebben.
pi_199325312
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 21:37 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Dank je! Heb ik gedaan! Ook een spuitflesje met water en zeep gevuld en dan elke dag maar herhalen, hopen dat het weggaat!

Bij nader inzien trouwens is het een dopluis 🤨 maar ja.. de plant lijkt er (nog) geen last van te hebben.
Oh neeeeee :'(
Ik had vorig jaar een schild- of dopluis epidemie en het was zooo naar. Uiteindelijk heel veel planten aan onderdoor gegaan, en zó moeilijk om adequaat te bestrijden...
Je moet echt ingrijpen nu het nog maar op 1 plant zit. Kan je plant misschien op warme dagen (zondag!) naar buiten? Verder heb ik anti-luizenmiddel van ecostyle gebruikt elke 2 weken (ook als je ze niet meer lijkt te zien), insproeien op élk blad, boven en onder. Wát een ellende :')
pi_199332961
Ik krijg van een collega een pannenkoekenplantbaby *O* *O* *O*
  woensdag 12 mei 2021 @ 22:17:31 #278
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199395937
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 17:37 schreef Blues het volgende:
Ik krijg van een collega een pannenkoekenplantbaby *O* *O* *O*
Daarvan heb ik er een aantal + de moederplant laten sterven. Mijn vader houdt nog een stekje daarvan al een jaar ofzo in leven. Voor mij hoeft het niet meer _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199422241
quote:
6s.gif Op woensdag 12 mei 2021 22:17 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Daarvan heb ik er een aantal + de moederplant laten sterven. Mijn vader houdt nog een stekje daarvan al een jaar ofzo in leven. Voor mij hoeft het niet meer _O-
Geboren! O+
pi_199422430
Leuk Blues! Daar heb ik ooit 1 plant van gekocht. Vervolgens kon ik gaan stekken. Uiteindelijk heb ik er meer dan 30 weggegeven. :D Ook handig voor als m'n kinderen weer een plantje mee naar school moeten (plantjes komen voor vakanties altijd dood terug). :+

Ik leerde hier net dat het niet gek is als de onderste bladeren van een bananenplant dood gaan. Die heb ik dan voor niks weggegeven, omdat ik dacht dat het niks zou worden bij mij. :')
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199486977
Ik kreeg een bananenplantbaby O+

pi_199713773
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 22:32 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Had via Amazon wat Venus Fly Trap zaden besteld.. Zag er bij levering maar mager uit. Kwam met grond en potje.

Netjes de beschrijving gevolgd, alleen van onderaf met regenwater gevoed.
Dacht dat ze niets deden.. maar na twee maanden lijkt er iets te groeien :)

Het is nu letterlijk nog kleiner dan een suiker korrel. Maar er groeit iets! Had een loep nodig om iets te zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb er ook een :D



Zaadjes geoogst uit een flytrap die ik dit voorjaar heb laten bloeien. Die Flytrap heeft het opgegeven na het bloeien maar dit is het eerste gekiemde zaadje. Zit nu een week of 3, 4 in spaghnum.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199739716
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:48 schreef yinu het volgende:

[..]

Bij mij kwam de trips vermoedelijk van een nieuwe plant uit het tuincentrum.
Ik heb gisteren (trouwens naar aanleiding van dit topic) weer even een grote inspectieronde gedaan en toch weer heel veel tripsen gevonden dus nog een keer proberen met een combinatie van aaltjes en roofmijten. De planten zien er nog goed uit en het zijn er veel, veel minder dan vorig jaar, maar ik weet sinds die tijd wel heel goed hoe exponentiële groei werkt dus ook een klein beetje trips is voor mij voldoende om maatregelen te treffen.
Trips-update: Na de bestrijdingsronde begin mei leek het de goede kant op te gaan. 3 weken niet één trips. Maar nu de temperaturen weer stijgen vond ik gisteren toch weer een paar trips. -O-

Het vervelende was vooral dat de trips zaten in planten die eerder geen trips hadden en dus wat minder intensief in het programma met de aaltjes en roofmijten meegenomen waren. En waarvan ik het niet verwachtte. Namelijk o.a. een grote zaagcactus. Dat is het vervelende van trips, ze beperken zich niet tot één plant of hoek.

Met andere plagen ben ik ondertussen vaak vrij rigoureus: ik knip alle aangedane delen er meteen uit, of de plant gaat naar buiten, of op de composthoop. Soms is het heel vervelend maar ik merk dat planten die één plaagdier hebben meestal daarna alle andere plaagdieren ook aantrekken. Dus: het begint met dopluis. Je gaat aan de slag met spiritus, groene zeep, dit dat alles. Volgend jaar heeft hij schildluis én wolluis. En trips. En bladluis.

(Niet als het om een heel klein beetje dopluis gaat hoor, die zijn hier vaak niet zo heel invasief. En ook niet als het om m'n lievelingsplanten gaat :+ maar ik wil wel vaker sneller beslissen voor drastisch ingrijpen)
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:11:41 #284
62419 CherryLips
chocoholic
pi_199740802
Ik heb schildluis op plantjes :{ Vooral de pannenkoekjes zijn er gevoelig voor, en m'n syngonium ook. Ik heb ze buiten neergezet, maar blijkbaar kunnen de mieren er ook niks mee. Ik probeer ze te verzuipen met de tuinslang, want stuk voor stuk wegdeppen met een wattenstaafje duurt te lang.
Tap tap tap
pi_199740933
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:11 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb schildluis op plantjes :{ Vooral de pannenkoekjes zijn er gevoelig voor, en m'n syngonium ook. Ik heb ze buiten neergezet, maar blijkbaar kunnen de mieren er ook niks mee. Ik probeer ze te verzuipen met de tuinslang, want stuk voor stuk wegdeppen met een wattenstaafje duurt te lang.
-O-
pi_199741293
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:11 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb schildluis op plantjes :{ Vooral de pannenkoekjes zijn er gevoelig voor, en m'n syngonium ook. Ik heb ze buiten neergezet, maar blijkbaar kunnen de mieren er ook niks mee. Ik probeer ze te verzuipen met de tuinslang, want stuk voor stuk wegdeppen met een wattenstaafje duurt te lang.
Schildluis -O- veel kutter wordt het niet.

Succes! Hoop voor je dat het in de hand kunt houden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199753330
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 07:53 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik heb er ook een :D

[ afbeelding ]

Zaadjes geoogst uit een flytrap die ik dit voorjaar heb laten bloeien. Die Flytrap heeft het opgegeven na het bloeien maar dit is het eerste gekiemde zaadje. Zit nu een week of 3, 4 in spaghnum.
Gaaf!

Die van mij gaat wel ergggggg langzaam.. maar hij lijkt het nog te doen. Al maak ik me zorgen over de kleur. Weinig groen meer te zien.

Hier een foto gemaakt met vergrootglas er tussen:

  Moderator zondag 6 juni 2021 @ 12:58:01 #288
5428 crew  miss_sly
pi_199766903
Hoe het kan dat ik hem niet eerder zag, weet ik niet, maar gisteren ontdekte ik ineens een helemaal nieuwe tak in mijn ZZ O+

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199940930
Hoe zit dat trouwens met verpotten? Overal lees ik dat dat per se moet maar is dat zo?

edit: behalve op 1 plek las ik dat het niet hoeft maar dat het dan gewoon niet groter groeit.

[ Bericht 37% gewijzigd door rustedwheel op 18-06-2021 09:53:03 ]
  vrijdag 18 juni 2021 @ 09:47:39 #290
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_199941021
Ik wilde de kamerplanten vandaag even lekker buiten in de regen laten staan. Heb dat nooit gedaan. Kan je alle planten gewoon zo in de pot buiten zetten?
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 09:55:25 #291
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199941121
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:39 schreef rustedwheel het volgende:
Hoe zit dat trouwens met verpotten? Overal lees ik dat dat per se moet maar is dat zo?
Je kan het heel lang uitstellen, maar er komt een moment dat er alleen nog wortels in de pot zitten en eigenlijk geen grond meer. De plant kan dan geen vocht/voeding meer vinden. Dat is gewoon niet goed voor een plant.

Als je wil dat een plant kleiner blijft kun je de wortels gewoon terugsnoeien, dan wel tegelijkertijd het boven de grondse deel ook snoeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 09:56:41 #292
5428 crew  miss_sly
pi_199941141
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:47 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik wilde de kamerplanten vandaag even lekker buiten in de regen laten staan. Heb dat nooit gedaan. Kan je alle planten gewoon zo in de pot buiten zetten?
Dat vraag ik me nou ook al een tijdje af! Zou fijn zijn voor ze, even afkoelen en stof kwijtraken, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 18 juni 2021 @ 10:02:47 #293
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199941211
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:47 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik wilde de kamerplanten vandaag even lekker buiten in de regen laten staan. Heb dat nooit gedaan. Kan je alle planten gewoon zo in de pot buiten zetten?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat vraag ik me nou ook al een tijdje af! Zou fijn zijn voor ze, even afkoelen en stof kwijtraken, denk ik.
Op de lokale fb-plantenpagina heeft iemand gister tientallen planten buitengezet. Anderen durfden het niet aan vanwege mogelijke hagel.

Maar ja, in principe kun je je planten gewoon buiten zetten. Let er wel op dat ze niet in de zon staan (als ze dat binnen ook nooit staan, dat heeft met gewenning te maken). Verder hebben lang niet alle planten vocht op die manier nodig. Sommige planten kunnen misschien niet zo goed tegen ca. 15 graden of minder, maar dat is op dit moment geen kwestie.

Oja, buiten vliegt natuurlijk wel van alles rond qua beestjes, klein risico dus. En water in de potten moet weg kunnen lopen (gaten in de bodem)!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 18 juni 2021 @ 10:28:14 #294
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_199941458

Sommigen vonden de warmte niet zo leuk meer. :@

Heb ik ze net allemaal buiten gezet, zie ik in de app dat het niet meer gaat regenen tot 4 uur… dan maar even met de tuinslang overheen sproeien.

Oja, extra vermeding voor mijn Calathea met twee bloemen. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_199941607
Hier zijn er ook een paar die het zwaar hebben :{

Gisteren per ongeluk de zonnedauw b laten uitdrogen. Hopelijk haalt ie het..
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 10:43:36 #296
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199941647
Ik heb zo in de loop van de afgelopen maanden toch een partij stekjes gemaakt. Van het weekend maar even uitzoeken wat ik ermee wil en dan even langs de stekjesbieb denk ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199944138
M'n vriend doet z'n plantjes wel eens onder de koude douche als ze er sneu (hij geeft niet altijd genoeg water) en stoffig uitzien. :D dan hoef je ook niet op regen te wachten.
pi_199954232
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:59 schreef Tele6 het volgende:
M'n vriend doet z'n plantjes wel eens onder de koude douche als ze er sneu (hij geeft niet altijd genoeg water) en stoffig uitzien. :D dan hoef je ook niet op regen te wachten.
Ja doe ik ook met mn blauwvaren!
  zaterdag 19 juni 2021 @ 08:20:38 #299
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_199955636
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:59 schreef Tele6 het volgende:
M'n vriend doet z'n plantjes wel eens onder de koude douche als ze er sneu (hij geeft niet altijd genoeg water) en stoffig uitzien. :D dan hoef je ook niet op regen te wachten.
Maar dan krijg je toch allemaal potgrond in bad?
Protège moi de mes désirs.
pi_199955652
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 08:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Maar dan krijg je toch allemaal potgrond in bad?
Valt wel mee. Dat ruim je zo op. ;)
pi_199959191
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 18:55 schreef Blues het volgende:

[..]

Geboren! O+
[ afbeelding ]
Pannenkoek is blij hier

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')