abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 januari 2021 @ 19:10:13 #151
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_197636586
Zoveel dat hier ineens spontaan dood gaat. Bleh.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_197637649
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 16:59 schreef YourCaptor het volgende:
Weer een plant vermoord hier. En hij ging zo lekker. :'(

Canna Indica, hij groeide als kool, blad na blad erbij. En nu ineens alles heel slap en geel/bruine bladeren. Ik had hem wel verplaatst, naar iets minder lichte plek. Denk dat hij daar niet van gediend was.
Zo ver ik weet groeit een canna zoals een caladium. Die sterven in de herfst uiteindelijk af. Bladeren afknippen en knollen/rhizomen uit de aarde halen en koel en donker bewaren. In het voorjaar weer planten.
  maandag 25 januari 2021 @ 20:48:29 #153
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_197639006
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 20:00 schreef n0a het volgende:

[..]

Zo ver ik weet groeit een canna zoals een caladium. Die sterven in de herfst uiteindelijk af. Bladeren afknippen en knollen/rhizomen uit de aarde halen en koel en donker bewaren. In het voorjaar weer planten.
Het gekke is dat het laatste nieuwe blad ongeveer 1 maand geleden nog kwam. Dus ver in de herfst, eigenlijk begin winter.
Ik ga eens gluren op Google, thanks.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_197649959
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 20:00 schreef n0a het volgende:

[..]

Blad niet afknippen maar af laten sterven dat is beter voor de opslag van energie in de knol. Ik laat de knol gewoon in de pot staan, geef geen water tot aan begin van de lente en dan begin ik weer opnieuw.
pi_197794889
Ik heb m'n Yucca afgelopen zaterdag verpot. Ik heb hem nu in universele potgrond van Intratuin gezet. Maar is gewone potgrond (zoals voor kamerplanten) wel goed voor zo'n plant?
Cindy De Vuyst
pi_197795316
Er zijn er hier een hoop die de winter door zijn blijven groeien, maar ik begin te merken dat ook de planten die in winterslaap zijn gegaan weer wakker worden :D

Philondendron Brasil en Micans Lime en Alocasia Black Velvet zijn weer bladeren gaan maken. M'n Flytrap probeert zelfs al bloemen te maken, al ben ik het daar niet helemaal mee eens zo vroeg in het jaar :{ De Sarracenia ernaast slaapt nog, maar die is ook langer doorgegaan.

Drie slachtoffers deze winter: Anglaonema Crete, Syngonium Podophyllum en, alweer, een Chlorophytum :')

Binnenkort ook maar weer eens wat kruiden gaan planten.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197850507

Weet niet precies wat dit voor planten zijn (zou terug moeten zoeken). Maar ze zittenblijven met vliegjes ;(

Dus vannacht maar kapot laten vriezen en weg ermee..

Waren plantjes va nog geen 3e per stuk. Wel zonde, maar blij dat ze niet over gesprongen waren naar de rest.
pi_197924736
Flink bezig geweest met onderhoud vanmiddag :Y Er begon het één en ander uit de pot te barsten dus het kwam mooi uit dat ik weer potgrond kon gaan afhalen.

Mijn Flytrap en Sarracenia begonnen langzaamaan uit hun winterslaap te komen, dus die opgesplitst. De Sarracenia heeft het zwaar, maar die heeft ook gebloeid vorig jaar. De Flytrap had zich vermenigvuldigd naar acht stuks :D Dus nu heb ik de moederplant terug in de oude pot gezet, en de pups daarvan samen met een stukje van de Sarracenia geplant in een grote platte pot. Kijken of ik één grote bak vol met Flytraps kan maken met een Sarracenia in het midden. Bij deze heb ik de bloemen maar laten zitten, kijken of die tot bloei willen komen.

Er stond hier ook nog een behoorlijk uit de had gelopen Ctenanthe Amagris. Ik vind eigenlijk bij alle Maranta-achtigen, dus ook bij deze, dat ze mooier zijn als ze niet zo vol zijn. Helaas geen foto meer van de full-size moederplant, maar ik heb hem opgedeeld en kwam uit op 12 stuks. De mooiste alweer een plekje gegeven, maar de overige stukjes zien er ook nog prima uit.

En dan stond er hier ook nog een enorme Dieffenbachia Reflector n daarvoor geldt hetzelfde. Die was veel te vol, zag er een beetje rommelig uit, dus die heb ik ook opgedeeld. De twee grootste stokken terug in dezelfde pot, en alle andere stukjes apart. Zo kunnen de bladeren tenminste ook gewoon mooi spreiden in plaats van dat ze elkaar in de weg zitten.

En nu staat mijn tafel dus vol met planten :') Een aantal gaat terug de kamer in, een aantal wordt verjaardagscadeau of iets dergelijks, en met de rest weet ik niet wat ik ermee moet en die staan nu dus in de weg. Voor de geinteresseerden: die zijn af te halen in Den Bosch:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*O*

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 10-02-2021 14:22:13 ]
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197926024
Aww ik woon helaas niet op je route :P
Tap tap tap
pi_197940681
Ik had eerst moeten checken of dat bakje waar mijn Flytraps in gingen waterdicht was. :|W

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 11-02-2021 11:34:15 ]
pi_198035979

net gekocht bij de supermarkt O+ met zelfbewaterende pot (daarom dat de pot wat hoger is dan zou moeten). Ben benieuwd hoe die 't gaat doen *O*

Vorige week ook zo'n aaltjes behandeling gedaan op de rest van mn planten. dat lijkt succes gehad te hebben *O* de twee varens die volledig geinfesteerd waren heb ik buiten laten kapot vriezen :@ daarvoor in de plaats nog twee orchideeën gehaald :P
pi_198100112
@Kleurplaatje

kijk hier O+
pi_198109111
Binnenkort weer tijd om met de plantenvoeding aan de slag te gaan :s)

Nieuwe blaadjes overal O+
pi_198158578
Hoi allemaal, mijn laurierplant heeft al een tijdje last van opkrullende, verblekende bladeren. Weet iemand misschien wat ik kan doen? Het houdt al een hele lange tijd aan, hij heeft ook nog gezonde bladeren en takken, maar het gaat niet over. Alvast bedankt!

Moet even uitvogelen hoe ik een foto kan toevoegen

[ Bericht 15% gewijzigd door uitloopkast op 23-02-2021 11:48:00 ]
pi_198213273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:12 schreef uitloopkast het volgende:
Hoi allemaal, mijn laurierplant heeft al een tijdje last van opkrullende, verblekende bladeren. Weet iemand misschien wat ik kan doen? Het houdt al een hele lange tijd aan, hij heeft ook nog gezonde bladeren en takken, maar het gaat niet over. Alvast bedankt!

Ik weet echt helemaal niks van laurier, sorry!
Tap tap tap
pi_198213278
Rouw vliegjes zijn weg *O*
pi_198213280
Wie zocht ook alweer dat potje van de Flying Tiger?
De hoge is nu verkrijgbaar via Click & Collect als er een winkel bij je in de buurt zit.

https://flyingtigerclickencollect.nl/product/bloempot/
Tap tap tap
pi_198213447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:12 schreef uitloopkast het volgende:

Ik ken laurier enkel van buiten als haag...
waar hij behoorlijk resistent was tegen elk ongedierte.. behalve dopluis.
En een 4-5 vierkante meter dopluis is niet tof _O-

@flyingtiger zooo’n heerlijke winkel voor random shoppings O+
Maar om nou een kwartier in de metro te gaan zitten is nu minder handig.
Al is het potje wel worthy O+

(Maar ik was het niet denk ik..)
pi_198213508
Even jullie hulp nodig :)

Mijn vriend kocht allemaal leuke plantjes voor op de werkkamer want met al dat binnenzitten was dat hoognodig.

En hij kocht wat calatheas..
en nog wat anders dat ik niet helemaal kan plaatsen.
En spatjes.. (ik weet nooit hoe je dat schrijft.. spatifilum?)

En dus dit onwijs leuke “varentje”?
De grote vraag is vooral.. wat is het?
pi_198213731
Shiiiit, net een relatief jong takje van een klein plantje (naam even vergeten, zo'n klimplant met paarse, harige blaadjes, afgebroken.

Wat doe ik met het takje? In het water of in de aarde erbij steken?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 10:26:40 #171
5428 crew  miss_sly
pi_198213831
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:21 schreef Hojdhopper het volgende:
Shiiiit, net een relatief jong takje van een klein plantje (naam even vergeten, zo'n klimplant met paarse, harige blaadjes, afgebroken.

Wat doe ik met het takje? In het water of in de aarde erbij steken?
Als het deze is

https://www.123planten.nl/verzorging/tips-tradescantia
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198215595
quote:
Precies die! Vaderplant, oh ja!

Dankjewel, heb hem nu in het water gezet, hopelijk wordt het wat.
  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 12:50:04 #173
5428 crew  miss_sly
pi_198216163
I
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:05 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Precies die! Vaderplant, oh ja!

Dankjewel, heb hem nu in het water gezet, hopelijk wordt het wat.
k was hem zelf vergeten. Had hem vroeger op mijn tienerkamer, maar in mijn huis al jaren niet meer. Ik herkende wel je beschrijving en ik vind het echt een hele leuke plant. Ik ga hem dus zeker weer neerzetten nu.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198217855
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:50 schreef miss_sly het volgende:

Het is ook een hele leuke plant! Leuk dat ik ertoe kon bijdragen dat je hem nu weer plaatst haha. :D
  vrijdag 26 februari 2021 @ 15:19:20 #175
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_198218629
Bij mij brak ook alles af, alle tientallen losse takjes in een pot met aarde geflikkerd op hoop van zegen en nu leeft de helft van die takjes nog. Tip voor die plant: pot met schaaltje eronder. Want als je de binnenpot er steeds uit moet halen om te kijken of ie in water staat breekt er weer wat af.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198237603
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:04 schreef Uhmmpie het volgende:
Even jullie hulp nodig :)

Mijn vriend kocht allemaal leuke plantjes voor op de werkkamer want met al dat binnenzitten was dat hoognodig.

En hij kocht wat calatheas..
en nog wat anders dat ik niet helemaal kan plaatsen.
En spatjes.. (ik weet nooit hoe je dat schrijft.. spatifilum?)

En dus dit onwijs leuke “varentje”?
De grote vraag is vooral.. wat is het?
[ afbeelding ]
Da's een Asplenium! Een soort varen idd :)

Leuke dingen. Wel lastig, ik houd ze nooit in leven. Nephrolepsis ook niet trouwens..
pi_198238316
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 19:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Da's een Asplenium! Een soort varen idd :)

Leuke dingen. Wel lastig, ik houd ze nooit in leven. Nephrolepsis ook niet trouwens..
Nou ik ben benieuwd.. want ze zijn echt leuk O+

Ze lijken op groene bacon _O-

[ Bericht 7% gewijzigd door Uhmmpie op 27-02-2021 20:27:59 ]
  zondag 28 februari 2021 @ 00:13:23 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_198243594
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 19:20 schreef BlackLining het volgende:
Nephrolepsis ook niet trouwens..
Die doet het hier prima.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198290827
Vraag voor de experts. Vliegjes die bij de planten vandaag komen. Ik lees verschillende "oplossingen". Wie heeft de gouden tip?

Zijn aaltjes de oplossing of is kaneel in water ook een optie?

[ Bericht 0% gewijzigd door LoaLoa op 02-03-2021 22:37:02 ]
pi_198294068
Kaneel in water heb ik nooit van gehoord.

Rouwvliegjes krijg je vaak bij teveel water en te weinig lucht in de bodem. Minder water geven en de bovenkant van de grond even vervangen is vaak al genoeg.

Aaltjes werkt sowieso perfect ja. Vaak wel een beetje overkill, want duur en niet echt nodig.
pi_198294620
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:58 schreef LoaLoa het volgende:
Vraag voor de experts. Vliegjes die bij de planten vandaag komen. Ik lees verschillende "oplossingen". Wie heeft de gouden tip?

Zijn aaltjes de ollossing of is kaneel in water ook een optie?
Nematoden eten de larven op, en met gele plakstrips vang je de volwassenen. Zo bestrijd je ze van twee kanten, en dat is het meest effectief. Ik heb ze ook in gortdroge cactussen gehad. Kaneel is veel gedoe met weinig resultaat.

De beste en goedkoopste tip: accepteren dat als je planten hebt, dat je beestjes erbij krijgt.
pi_198294731
Ze zijn zo vervelend... hele tijd langs je gezicht vliegend. 😒
Ik heb niet hele groene vingers en nu ging het goed. Ik wil ze niet kwijt.. ik ben officieel gehecht aan mijn planten.
pi_198297405
Gelukkig zijn ze vooral voor jou irritant. Je plant heeft er weinig last van :)

Beetje rustig aan doen met het water. Liever te weinig dan te veel.

Edit: of neem er wat vleeseters bij! :D Drosera en Pinguicula lusten wel een rouwvliegje hoor.

[ Bericht 23% gewijzigd door BlackLining op 03-03-2021 08:39:37 ]
pi_198300260
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 08:24 schreef BlackLining het volgende:
Gelukkig zijn ze vooral voor jou irritant. Je plant heeft er weinig last van :)

Beetje rustig aan doen met het water. Liever te weinig dan te veel.

Edit: of neem er wat vleeseters bij! :D Drosera en Pinguicula lusten wel een rouwvliegje hoor.
Dat is misschien wel idee! Lokken ze die vliegjes ook?
pi_198302792
Aaltjes werkte hier goed.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_198305943
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:02 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Dat is misschien wel idee! Lokken ze die vliegjes ook?
Da's geen serieuze oplossing ;)

Het werkt wel, is leuk, maar een vleesetende plant in leven houden is een heel stuk omslachtiger dan minder water geven of aaltjes _O-

Minder water, aaltjes of negeren. Dat zijn je opties.
pi_198306190
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 18:53 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Da's geen serieuze oplossing ;)

Het werkt wel, is leuk, maar een vleesetende plant in leven houden is een heel stuk omslachtiger dan minder water geven of aaltjes _O-

Minder water, aaltjes of negeren. Dat zijn je opties.
Helaas... dan maar alles uit laten drogen. Hopelijk lost het een beetje op.
pi_198513600
Wat doe ik niet goed? Een vraagje voor hier:

De bananenplant is verhuisd vanaf de vensterbank vanwege de radiator eronder.
En verpot sinds oktober. Onderin ligt een dun laagje grind.
Staat in vol licht, valt van links. Tweede nieuwe blad komt eraan.
En onderaan verkleurt een mooi groen blad naar geel.
Water en voeding gaat volgens de plant app.
Edit: op de foto zie ik (pas) een nieuw groen puntje uit de aarde komen.

maandag 15 maart 2021 @ 16:14:39 #189
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_198514277
Onderste bladen gaan dood want weinig licht door de bladeren erboven. Normaal lijkt mij. Zo gaat dat.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_198514309
Dat groene puntje is een pup toch? Nieuw plantje.
Ik heb een paar maanden geleden een stekje gekregen, de buitenste bladeren worden steeds bruin en zompig, maar er komt sneller blad bij. En een pup. De tienermoeder.
Tap tap tap
pi_198514462
Dat groene puntje is gewoon een nieuw plantje.

Ik merk wel dat mijn banaan het voor het raam het beste doet.
pi_198514716
Aha, dank voor de antwoorden.

Op de vensterbank draai ik de plant regelmatig naar het licht in een poging om de uitkomst van de bladeren een beetje te verdelen. Dat is hier niet gelukt.
1. het nieuwe blad groeit over de vorige heen 2. het nieuw stekkie staat volop in licht nu.
3. ben benieuwd wat het volgende nieuwe blad bovenin gaat doen...
Nu een kwartslag gedraaid met licht voor het nieuwe stekkie.
  maandag 15 maart 2021 @ 19:12:07 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_198517159
Bij mij sterven de onderste bladeren ook af. Ik ga hem binnenkort in een grotere pot zetten want hij zit nu wel een beetje aan zijn limiet.
pi_198522419
De onderste bladeren van een banaan gaan altijd dood, die vormen de stam. Je kan ze uiteindelijk dicht aan de stam afknippen.
pi_198522773
Gezien het nieuwe groene puntje heeft de plant het eigenlijk best naar zijn zin?
Sinds ik de ficus benjamin bewater en voedt volgens de app. plantsome istie 10 cm gegroeid.
pi_198525967
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 00:09 schreef AnneX het volgende:
Gezien het nieuwe groene puntje heeft de plant het eigenlijk best naar zijn zin?
Sinds ik de ficus benjamin bewater en voedt volgens de app. plantsome istie 10 cm gegroeid.
Ja hoor, ziet er prima uit.
pi_198528459
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 00:09 schreef AnneX het volgende:
Grappig... hier ook een ficus benjamin :D

Overigens plantsome hier maar weer de deur uit gedaan...
want DE plant waar ik hulp bij nodig had.. ging er alleen maar harder dood van.

inmiddels nieuwe woestijnrooszaadjes besteld en gevraagd aan die dame of ze er een "handleiding" bij wilde doen.
Die kreeg ik meteen meegestuurd met de orderbevestiging... en je ziet hem gewoon weer helemaal opleven.
En haar adviezen gaan lijnrecht in tegen wat ik online las tot nu toe...
Volgens mij heb ik zelfs alweer nieuwe blaadjes gespot een kleine week later.

Verder zag ik dat ze ook een handleiding had voor mn levende stenen... en superleuk..
ook toegepast.. en ineens komt er spontaan eentje op O+
(die stonden in een bakje met zaadjes op de vensterbank... echt al een hele tijd... gewoon te vegeteren.)

helemaal blij mee O+
pi_198536884
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 13:14 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Grappig... hier ook een ficus benjamin :D

Overigens plantsome hier maar weer de deur uit gedaan...
want DE plant waar ik hulp bij nodig had.. ging er alleen maar harder dood van.

inmiddels nieuwe woestijnrooszaadjes besteld en gevraagd aan die dame of ze er een "handleiding" bij wilde doen.
Die kreeg ik meteen meegestuurd met de orderbevestiging... en je ziet hem gewoon weer helemaal opleven.
En haar adviezen gaan lijnrecht in tegen wat ik online las tot nu toe...
Volgens mij heb ik zelfs alweer nieuwe blaadjes gespot een kleine week later.

Verder zag ik dat ze ook een handleiding had voor mn levende stenen... en superleuk..
ook toegepast.. en ineens komt er spontaan eentje op O+
(die stonden in een bakje met zaadjes op de vensterbank... echt al een hele tijd... gewoon te vegeteren.)

helemaal blij mee O+
Nou ben ik wel heel benieuwd wat haar adviezen dan waren! Heb je een linkje?
pi_198585908
Net een regenworm gevonden in de pot van mijn bananenplant. :D Die plant staat sinds 8 maanden op dezelfde plek. Geen idee hoe ie aan een regenworm komt.

Toen bedacht ik me, zijn regenwormen misschien wel wenselijk ook voor andere kamerplanten, zodat ze de aarde lekker loswoelen. Ze zetten ook afval of oude bladeren om in meststoffen. Maar ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over met opzet regenwormen in je kamerplantenpotten vrij laten.
pi_198586615
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 12:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Net een regenworm gevonden in de pot van mijn bananenplant. :D Die plant staat sinds 8 maanden op dezelfde plek. Geen idee hoe ie aan een regenworm komt.

Toen bedacht ik me, zijn regenwormen misschien wel wenselijk ook voor andere kamerplanten, zodat ze de aarde lekker loswoelen. Ze zetten ook afval of oude bladeren om in meststoffen. Maar ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over met opzet regenwormen in je kamerplantenpotten vrij laten.
voor je aarde zal het wel prima zijn.. maar kan me voorstellen dat het een wat karig leven is voor een regenworm... geen idee wat die voor eisen aan hun habitat hebben eigenlijk?

ik heb wel een tijd pissebedden in een pot gehouden... die zijn ook goed voor je aarde en erg leuk als je ze achter glas hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')