abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 november 2020 @ 21:37:11 #151
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196384437
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:35 schreef miss_sly het volgende:
Snap ik, en denk ik ook. Maar wat dan? Als ze een belangrijk deel uitmaken van de verspreiding, moet je toch iets?
Je brengt dit als een feit, terwijl dit zeker geen uitgemaakte zaak is.

En ook als het wel zo is, dan nog moet je het zoeken in maatregelen die haalbaar zijn. Het terug invoeren van afstandsregels voor pubers is dat op geen enkele manier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 21:38:09 #152
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196384464
Denk dat dat een moeilijke leeftijd is om daar wat aan te doen, los van een enkeling. Ik hoorde van een bekende dat die wel iemand kent die haar puberkinderen niet meer laat afspreken met leeftijdsgenoten buiten school.
Hier zie ik ze vaak op het lokale winkelcentrum hangen in groepjes, haal ze dan meer eens uit elkaar of dat ze afstand moeten houden.
  maandag 23 november 2020 @ 21:38:58 #153
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196384489
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:26 schreef miss_sly het volgende:

Als scholieren groot deel van de besmettingen en dus van het risico blijken te zijn, zul je toch iets moeten.
Maar dat valt dus wel vooralsnog wel mee.
pi_196384515
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar dat valt dus wel vooralsnog wel mee.
Gelukkig, je bent er nog. Begon me al ongerust te maken
It's better to regret something you did than something you didn't do
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 21:40:31 #155
5428 crew  miss_sly
pi_196384525
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je brengt dit als een feit, terwijl dit zeker geen uitgemaakte zaak is.

En ook als het wel zo is, dan nog moet je het zoeken in maatregelen die haalbaar zijn. Het terug invoeren van afstandsregels voor pubers is dat op geen enkele manier.
Ik breng dat niet als een feit. ‘Als het zo is’ betekent ‘wat als dat het geval is’.
Ik pretendeer niet te weten of het zo is. Maar als het zo is, wat dan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 21:42:20 #156
5428 crew  miss_sly
pi_196384554
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar dat valt dus wel vooralsnog wel mee.
Dat weten we niet. Er zijn aanwijzingen dat de groep een steeds groter deel van de besmettingen inneemt, en dat zijn dan alleen nog maar degenen die getest zijn en dus symptomen hebben. Hun aandeel begint hoger te liggen dan het gemiddelde, werd in een nieuwsbericht gesteld. Als dat zo is, als, wat dan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 23 november 2020 @ 21:43:57 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196384579
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik breng dat niet als een feit. ‘Als het zo is’ betekent ‘wat als dat het geval is’.
Ik pretendeer niet te weten of het zo is. Maar als het zo is, wat dan?
Vooruit, ik interpreteerde het op die manier omdat je het nogal bleef herhalen.

Maar goed, Als. Als, dan moet je wat mij betreft maatwerk leveren. En dat is dus niet het invoeren van generieke maatregelen op plekken waar weinig aan de hand is. En ook niet het invoeren van maatregelen die alleen achter een tekentafel bestaan, zoals het invoeren van afstandsregels voor kinderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196384590
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 21:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat weten we niet. Er zijn aanwijzingen dat de groep een steeds groter deel van de besmettingen inneemt, en dat zijn dan alleen nog maar degenen die getest zijn en dus symptomen hebben. Hun aandeel begint hoger te liggen dan het gemiddelde, werd in een nieuwsbericht gesteld. Als dat zo is, als, wat dan?
Momenteel zo’n 15% bij jongeren tussen 10-19 jaar.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 21:52:10 #159
5428 crew  miss_sly
pi_196384778
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vooruit, ik interpreteerde het op die manier omdat je het nogal bleef herhalen.

Maar goed, Als. Als, dan moet je wat mij betreft maatwerk leveren. En dat is dus niet het invoeren van generieke maatregelen op plekken waar weinig aan de hand is. En ook niet het invoeren van maatregelen die alleen achter een tekentafel bestaan, zoals het invoeren van afstandsregels voor kinderen.
Ik blijf het herhalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, alleen maar blijft herhalen dat je de scholen met rust moet laten. En ik vind ook dat dat zoveel als mogelijk is moet gebeuren, maar als blijkt dat dat niet meer kan, dan zullen we met oplossingen moeten komen. En de mensen die bijven herhalen dat scholen open moeten blijven, lijken ook niet verder te denken, want de scholen moeten open blijven. Dar is niet constructief. Juist de mensen die het zo belangrijk vinden dat ze open blijven, zouden hun gedachten eens kunnen laten gaan over de andere opties als open blijven zoals nu simpelweg niet meer zou gaan. Zij kunnen wellicht beter buiten de eenvoudige oplossingen als sluiten van de scholen, bovenbouw thuis, of hybride onderwijs denken. Juist omdat ze eigenlijk niet willen dat er maatregelen komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196384840
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik blijf het herhalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, alleen maar blijft herhalen dat je de scholen met rust moet laten. En ik vind ook dat dat zoveel als mogelijk is moet gebeuren, maar als blijkt dat dat niet meer kan, dan zullen we met oplossingen moeten komen. En de mensen die bijven herhalen dat scholen open moeten blijven, lijken ook niet verder te denken, want de scholen moeten open blijven. Dar is niet constructief. Juist de mensen die het zo belangrijk vinden dat ze open blijven, zouden hun gedachten eens kunnen laten gaan over de andere opties als open blijven zoals nu simpelweg niet meer zou gaan. Zij kunnen wellicht beter buiten de eenvoudige oplossingen als sluiten van de scholen, bovenbouw thuis, of hybride onderwijs denken. Juist omdat ze eigenlijk niet willen dat er maatregelen komen.
Het stadium waar het niet meer kan is er natuurlijk nog lang niet.
Daarnaast is het accepteren van een X aantal besmettingen onder jongeren/scholen een verdedigbare prima keuze.

De enige reden dat dit nu opeens naar voren komt gok ik is omdat het aantal besmettingen niet (snel) genoeg daalt in de ogen van sommigen?

We kunnen ook alle detailhandel dicht gooien voor 4 weken en misschien de horeca wat opendoen met kerst.
Immers is er voor winkelend publiek een online alternatief.
pi_196384889
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:55 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Het stadium waar het niet meer kan is er natuurlijk nog lang niet.

We kunnen nu ook alle detailhandel dicht gooien voor 4 weken en misschien de horeca wat opendoen met kerst.
Immers is er voor winkelend publiek een online alternatief.
Dat klopt, maar ik denk dat het wenselijk is om een plan te hebben voor het geval die situatie zich voordoet. En niet op het moment zelf eens gaan bedenken wat er gedaan moet worden. Dan loop je achter de feiten aan en dat is iets wat al genoeg gedaan is deze periode.
It's better to regret something you did than something you didn't do
  maandag 23 november 2020 @ 21:58:47 #162
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196384920
Misschien moeten we wel beginnen met het vaccineren van ouders van schoolgaande kinderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196384949
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:58 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten we wel beginnen met het vaccineren van ouders van schoolgaande kinderen.
En de leraren.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196384975
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:57 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar ik denk dat het wenselijk is om een plan te hebben voor het geval die situatie zich voordoet. En niet op het moment zelf eens gaan bedenken wat er gedaan moet worden. Dan loop je achter de feiten aan en dat is iets wat al genoeg gedaan is deze periode.
Mijn vermoeden is dat er ook al wel een hoop gebeurd.
Maar het zou wel wenselijk zijn als er vanuit de GGD/RIVM een richtlijn/advies over wat te doen bij clusters op scholen.
Stuur je een klas naar huis, een leergang, alleen zieke leerlingen etc.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 22:04:20 #165
5428 crew  miss_sly
pi_196385018
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:58 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten we wel beginnen met het vaccineren van ouders van schoolgaande kinderen.
Dat zou een optie kunnen zijn. De vraag is wel welke werking het vaccin precies zal hebben. Daar is nog geen duidelijkheid over. Als de ouders dan niet meer zo ziek worden, maar nog wel besmettelijk zijn, zullen zij nog de maatregelen in acht moeten houden en kan werk, mantelzorg, sociale evenementen nog steeds niet op een normale manier doorgaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 23 november 2020 @ 22:11:04 #166
432997 Ven1972
Man met humor
pi_196385167
We moeten ook rekening mee houden met lichamelijke beperkte mensen die ook gevaccineerd moeten worden vanwege grote risico op besmetting. Na ouderen, kwetsbare mensen, mensen met een verstandelijke beperking komen er ook meer mensen die in een risicogroep zitten en daarna komen meer mensen die dat willen aan de beurt.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_196385178
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Toch wel benieuwd wat nu het verschil maakt, is de houdbaarheid van de "strenge" maatregelen voorbij?
Zou het kabinet überhaupt nog een stap verder gaan met een zicht op een vaccin.
Vooralsnog is het gissen. Ook of het een tijdelijke afvlakking is. Misschien daalt het deze week gewoon weer. Maar indien dat niet zo is:
- Meer testen
- Slechter weer (mensen zitten meer bij elkaar)
- Minder compliance met de regels (men is er klaar mee vs. voorschot op het vaccineren)
- Ziekenhuizen zijn minder vol, dus de angst is eruit
etc.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196385208
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html
quote:
Hoe handhaven twijfel en onzekerheid, die wetenschap juist kenmerken, zich in de media-arena? Wat betekent het voor wetenschappers dat bij het debat aan de talkshowtafel wordt gezocht naar tegenstellingen en uitgesproken meningen?
Dank aan @VoMy voor de tip. Razend interessant inkijkje in het gesloten bolwerk dat het RIVM heet (+ Jan Kluytmans) en hun haat-liefdeverhouding met de journalistiek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 22:21:19 #169
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196385397
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:09 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Dat zijn de groepen die, als en hybride onderwijs voor een bepaalde periode wordt ingevoerd, op school welkom zijn. Ik wil ook helemaal niet dat scholen gaan sluiten. Maar om een kritisch naar de scholen te kijken om te zien of er eventueel aanpassingen gedaan kunnen worden lijkt me niet verkeerd. En vergis je niet: net zoals er leerlingen totaal niet thuis kunnen werken, om wat voor reden dan ook, zo zijn er ook genoeg leerlingen voor wie online/thuis onderwijs een verademing was. Het hoeft niet alleen maar slecht te zijn.
Ik geloof ook direct dat je gelijk hebt wat betreft leerlingen voor wie het thuis een verademing was. Even puur vanuit basisschool bezien, dat was tijdens de eerste golf op de school waar mn schoonmoeder zit een ramp. Kinderen die niet bereikbaar waren, die geen hulp konden krijgen behalve van hun leraar die tegelijkertijd 25 andere kinderen in de gaten moest houden.

Als ik mijn tijd op de middelbare school als uitgangspunt pak, als er geen leraar was, was er geen les. Tuurlijk had je dan huiswerk enzo, maar toen ik 13/14 was betekende een leraar die 10 min te laat was een vrij uur.

Overschatten we het individuele verantwoordelijkheidsgevoel van die kinderen niet? We geloven niet dat ze geen feestjes kunnen vieren in het weekend, maar wel dat ze de verantwoordelijkheid nemen om die tijd daadwerkelijk met hun school bezig te zijn.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  maandag 23 november 2020 @ 22:28:17 #170
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196385566
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:21 schreef chratnox het volgende:

Overschatten we het individuele verantwoordelijkheidsgevoel van die kinderen niet? We geloven niet dat ze geen feestjes kunnen vieren in het weekend, maar wel dat ze de verantwoordelijkheid nemen om die tijd daadwerkelijk met hun school bezig te zijn.
Ook hiervoor geldt weer dat de leerlingen die in de grootste riiscogroep zitten de verantwoordelijkheid vaak het slechtste aankunnen. Ook omdat ze er van huis uit nauwelijks op worden bijgestuurd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196385757
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik geloof ook direct dat je gelijk hebt wat betreft leerlingen voor wie het thuis een verademing was. Even puur vanuit basisschool bezien, dat was tijdens de eerste golf op de school waar mn schoonmoeder zit een ramp. Kinderen die niet bereikbaar waren, die geen hulp konden krijgen behalve van hun leraar die tegelijkertijd 25 andere kinderen in de gaten moest houden.

Als ik mijn tijd op de middelbare school als uitgangspunt pak, als er geen leraar was, was er geen les. Tuurlijk had je dan huiswerk enzo, maar toen ik 13/14 was betekende een leraar die 10 min te laat was een vrij uur.

Overschatten we het individuele verantwoordelijkheidsgevoel van die kinderen niet? We geloven niet dat ze geen feestjes kunnen vieren in het weekend, maar wel dat ze de verantwoordelijkheid nemen om die tijd daadwerkelijk met hun school bezig te zijn.
Die 'jongeren' die feestjes geven in het weekend, zijn niet de tieners van de middelbare hoor! ;)

Hier is het zo geregeld dat je echt ingelogd moet zijn bij online les. Je bent ook in beeld dan, kan een beurt krijgen. Zo vertelde mijn dochter laatst dat er een kind thuis op z'n flikker kreeg van de leerkracht omdat hij rookte tijdens de les! ( :D ) Als je te vaak afwezig bent zonder goede reden, neemt de school contact met je ouders op, net zoals ze zouden doen als je spijbelt. Dus dat maakt niet zoveel verschil.
Enige nadeel is dat je een enkele keer wel aanwezig wil zijn, maar dat er een storing is ofzo.
Gelukkig komt dat op de school minder vaak voor dan bij de GGD. :')

Maar goed, ook online is niet de enige optie. Kinderen in hun eigen klas laten blijven, op hun eigen plek en een leerkracht die wisselt van klas, is ook al een hele simpele maatregel. Scheelt een hoop bewegingen in de gangen en trappenhuizen en ze houden zo automatisch wel afstand, Geen gefriemel aan die mondkapjes ieder uur. En zo zullen er echt wel meer dingen te verzinnen zijn.
  maandag 23 november 2020 @ 22:47:19 #172
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196385888
[/quote]
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Voor de liefhebbers van grafieken (ook te vinden in het vertragingstopic). ;)
[..]

Tijd voor een update. Het gaat hard de laatste dagen en dat heeft naar ik inschat vooral te maken met vertraagde rapportage (dat baseer ik op het % DOO, die lag de afgelopen tijd vrij laag, maar zit nu pas weer op niveau, zie vertragingstopic voor meer uitleg).

Volgens mijn berekening heb ik nu al vijf dagen (11-11/15-11) een R die rond de 1 zit. Nog net op 0.99, maar goed inclusief de onzekerheid zegt dit niet zoveel dus. Ik durf de voorspelling wel aan dat één de komende dagen de lijn boven de 1 gaat uitkomen zo rond 11 of 12 november.

[ afbeelding ]

Voor de duidelijkheid, de lijn is een lopend gemiddelde. Dit zijn de (dag)puntschattingen:

9-11-2020 0,94
10-11-2020 0,94
11-11-2020 0,99
12-11-2020 0,99
13-11-2020 0,97
14-11-2020 0,98
15-11-2020 0,99
16-11-2020 0,94
17-11-2020 0,93

Met dien verstande dat 17-11 dus nog met rapportagevertraging te kampen heeft en dus allicht nog gaat oplopen.
Waardering voor je werk aan/met alle cijferprognoses.
Ik kan niet goed volgen waarom die gele en blauwelijn in de grafiek met een rotgang omlaag gaat.
//--//
Met een R boven/tegen/op 0.93 wordt met nu ruim 5200 positieve testen per dag... het knusse Kerst d.w.z. geen versoepelingen die ons op de routekaartniveau-1 gaat zetten. Met de Kerst ziiten "we" dan pas op 3000 positief per dag.

Een Reproductie waarde van 0.9 geeft 2,5% afname per dag, waarmee het aantal positieve testen pas rond medio Januari rond de signaalwaarde van 1200 zal zijn gekomen. De R=0,93 (1,75%) brengt ons dit pas over ca 40 dagen (halveringstijd=19 dagen). Pas bij een R=0.8 (5%) halveringstijd=14 dagen, met Kerst het geval kunnen zijn.

In de spoiler mijn onderbouwing als "expert semi complexe systemen" :P getallen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door Vallon op 23-11-2020 22:54:56 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196385918
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:12 schreef DireStraits7 het volgende:
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html
[..]

Dank aan @:VoMy voor de tip. Razend interessant inkijkje in het gesloten bolwerk dat het RIVM heet (+ Jan Kluytmans) en hun haat-liefdeverhouding met de journalistiek.
Interessant stukje documentaire!
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 23 november 2020 @ 22:53:21 #174
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196385977
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 21:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat weten we niet. Er zijn aanwijzingen dat de groep een steeds groter deel van de besmettingen inneemt, en dat zijn dan alleen nog maar degenen die getest zijn en dus symptomen hebben. Hun aandeel begint hoger te liggen dan het gemiddelde, werd in een nieuwsbericht gesteld. Als dat zo is, als, wat dan?
Ja, maar dat effect is te verwachten, zoals ook al was aangegeven, aangezien de meeste maatregelen betrekking hebben op het tegengaan van besmettingen in andere lagen van de bevolking. Van Dissel had het al over dit effect toen het ging over de maatregelen van in het voorjaar, dat na de anderhalve meter maatregelen, het aandeel van gevallen dat op andere wijze dan via de anderhalve meter voorkomen kon worden, toenam - wat ook de reden was dat mensen dachten dat kleine aerosolen zo'n enorme rol zouden spelen, omdat ze steeds significanter leken te worden in de besmettingen. Maar juist doordat je een enorm aandeel in de besmettingen weghapt, komen andere zaken, waar je op dat moment minder of niets aan doet, meer naar voren.

Je ziet het ook met de horeca. Nu de horeca dicht is, neemt het aantal besmettingsgevallen waarvan de oorzaak in de horeca lag alleen maar verder af. Maar dat zegt niets over het besmettingsgevaar van de horeca, noch zegt het iets over het besmettingsgevaar in de andere gevallen. Dat is ongewijzigd gebleven, maar de maatregelen zorgen ervoor dat je op de ene plek momenteel niet meer besmet kunt raken - omdat het dicht is.

En zo blijkt ook nog steeds niet dat scholen een belangrijke rol spelen in de verspreiding van het coronavirus. Leraren hebben bijvoorbeeld van de doelgroepen waarvan het wordt geturfd, het laagste percentage positief - 9.1%, lager dan het gemiddelde. Hoe was dat de afgelopen weken, afgezet tegen het gemiddelde?

22 september: 666/16633 4.0 (6.3 - 192k)
29 september: 778/15626 5.0 (8.0 - 207k)
6 oktober: 715/11061 6.5 (10.4 - 223k)
13 oktober: 2057/19977 10.3 (13.6 - 277k)
20 oktober: 2156/20279 10.6 (15.2 - 310k)
27 oktober: 2566/18245 14.1 (18.4 - 321k)
3 november: 2148/20024 10.7 (16.6 - 293k)
10 november: 1776/19190 9.3 (14.5 - 244k)
17 november: 1739/19021 9.1 (13.8 - 226k)

Tussenhaakjes het percentage positief getest in totaal.
We kijken hier naar totaal vertroebelde data. Leraren hebben altijd een voorrangspositie gehad in het testbeleid, waardoor ze geen last hadden van de testkrapte, een testkrapte die het algehele percentage positief vertroebelde - doordat leraren zo'n vaste hap van het testaandeel mogen claimen, konden ze destijds het gemiddelde eigenhandig omlaag trekken. Ook heb ik de positief getesten per overzicht RIVM-weekoverzicht gepakt, terwijl de weektesttotalen en percentages allemaal uit het nieuwste overzicht komen.

Desalniettemin volgt het percentage onder de leraren dat positief is redelijk het algemen beeld. Altijd minder dan de gewone bevolking. Ook nu de testruimte niet langer een beperking is, testen leraren nog altijd minder positief dan de rest.

Verdere analyse tussen de verschillende weken en (leeftijds-)groepen is best moeilijk, aangezien de testkrapte voor een triage bij de teststraat heeft gezorgd - dat heeft natuurlijk nadelige invloed op het aantal voornamelijk jonge kinderen dat destijds getest werd. Daarbovenop komt nog dat kinderen meer last van verkoudheid en griep hebben (veroorzaakt door twee andere virussen), waardoor ze relatief vaak naar de teststraat gingen en negatief testen, wat vervolgens dus ook ontmoedigd werd toen er tekorten waren. Dat zien we hier ook terug in de vreemde piektotalen van testtotalen, die helemaal niet overeen komen met de testtotalen over de gehele bevolking.



Maar laten we dan nog even kijken naar de leeftijdsgroep 12-17 jaar en dan de afgelopen paar weken - ik heb al een paar van die dingen weer afgesloten en geen zin om ze nog eens te openen.

13 oktober: 2570/23917 10.7
20 oktober: 2787/20072 13.9
27 oktober: 3423/17003 20.1
3 november: 3818/21756 17.5
10 november: 2843/19317 14.7
17 november: 3030/19994 15.2

Volgt ook min of meer hetzelfde patroon, hoewel er van het aantal afgenomen testen echt niets te snappen valt. In absolute aantallen lag de piek in de week voor 27 en de week voor 3 november. Fenomenaal getimed met de herfstvakantie, waar we toen net het effect van hadden moeten zien dunkt me.
Natuurlijk is de afgelopen week ietsjes meer dan die week ervoor, en je wil niet dat die discrepantie doorgroeit, maar een herfstvakantie-effect is hier gewoon niet aan af te lezen.

Je hebt heel erg veel cross-effecten, heel veel beperkingen die de metrieken op allerlei manieren beïnvloeden, alles dat er toe doet. Die 15.2% klinkt misschien veel, maar het is maar 1 getal in een reeks waarvan je überhaupt niet weet wat het precies voorstelt omdat elke week anders is. Op eenzelfde manier moet je ook niet domweg besmettingsaantallen per land gaan vergelijken, of binnen een land (aantallen nu vs. de eerste golf, lol).

En zelfs al zie je correlatie tussen de herfstvakantie en de besmettingen en eventueel de scholieren, met een zekere regiospreiding die erbij zou horen, en met een gewenste tijdsduur van het herfstvakantie-effect die niet een 3 weken is, dan ben je er nog steeds niet. De negatieve effecten op de besmettingsaantallen kunnen ook nog komen door verminderd werk op locatie (kinderen vakantie = ouders vakantie/thuis). En dat is dan allemaal nog onder de voorwaarde dat je überhaupt een herfstvakantie-effect kan zien, wat tot dusver niet het geval is.

Overigens, als laatste side note, het is natuurlijk niet zo dat er géén maatregelen op scholen zijn. Ze staan hier:
https://www.rijksoverheid(...)opvang-en-onderwijs/
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 november 2020 @ 22:54:21 #175
408813 crew  trein2000
pi_196385991
Bij Op1 gaat het ook weer over de scholen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 23 november 2020 @ 22:54:38 #176
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196385995
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:12 schreef DireStraits7 het volgende:
https://www.human.nl/medi(...)20/aflevering-7.html
[..]

Dank aan @:VoMy voor de tip. Razend interessant inkijkje in het gesloten bolwerk dat het RIVM heet (+ Jan Kluytmans) en hun haat-liefdeverhouding met de journalistiek.
Ik heb mij laten vertellen dat van oudsher er binnen het "RIVM" oorlog is tussen de (voormalige) afdelingen in Utrecht / Amsterdam en Rotterdam en ze er niet mee zitten hun gedachtelijnen tegenover elkjaar te zetten.
Leden, met hun wortels in een bepaalde school, hebben als ware wetenschappers moeite om met één visie te spreken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 november 2020 @ 22:55:27 #177
408813 crew  trein2000
pi_196386005
Scholen zijn 'belangrijke drijver' en leveren winst op bij sluiting aldus Murk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196386030
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:47 schreef Vallon het volgende:
Ik kan niet goed volgen waarom die gele en blauwelijn in de grafiek met een rotgang omlaag gaat.
Ik weet niet tot wanneer je kijkt, maar de cijfers van de afgelopen vijf dagen moet je met een korreltje zout nemen. De R-waarde reken ik ook alleen terug tot 7 dagen terug. En zelfs die teken ik met een stippellijn tot 14 dagen terug.

quote:
versoepelingen die ons op de routekaartniveau-1 gaat zetten. Met de Kerst ziiten "we" dan pas op 3000 positief per dag.
Volgens mij was 3600/dag de vuistregel voor een potentieel eerste versoepelingspakket (lees: iets meer ruimte met kerst).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 22:58:06 #179
5428 crew  miss_sly
pi_196386046
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:53 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, maar dat effect is te verwachten, zoals ook al was aangegeven, aangezien de meeste maatregelen betrekking hebben op het tegengaan van besmettingen in andere lagen van de bevolking. Van Dissel had het al over dit effect toen het ging over de maatregelen van in het voorjaar, dat na de anderhalve meter maatregelen, het aandeel van gevallen dat op andere wijze dan via de anderhalve meter voorkomen kon worden, toenam - wat ook de reden was dat mensen dachten dat kleine aerosolen zo'n enorme rol zouden spelen, omdat ze steeds significanter leken te worden in de besmettingen. Maar juist doordat je een enorm aandeel in de besmettingen weghapt, komen andere zaken, waar je op dat moment minder of niets aan doet, meer naar voren.

Je ziet het ook met de horeca. Nu de horeca dicht is, neemt het aantal besmettingsgevallen waarvan de oorzaak in de horeca lag alleen maar verder af. Maar dat zegt niets over het besmettingsgevaar van de horeca, noch zegt het iets over het besmettingsgevaar in de andere gevallen. Dat is ongewijzigd gebleven, maar de maatregelen zorgen ervoor dat je op de ene plek momenteel niet meer besmet kunt raken - omdat het dicht is.

En zo blijkt ook nog steeds niet dat scholen een belangrijke rol spelen in de verspreiding van het coronavirus. Leraren hebben bijvoorbeeld van de doelgroepen waarvan het wordt geturfd, het laagste percentage positief - 9.1%, lager dan het gemiddelde. Hoe was dat de afgelopen weken, afgezet tegen het gemiddelde?

22 september: 666/16633 4.0 (6.3 - 192k)
29 september: 778/15626 5.0 (8.0 - 207k)
6 oktober: 715/11061 6.5 (10.4 - 223k)
13 oktober: 2057/19977 10.3 (13.6 - 277k)
20 oktober: 2156/20279 10.6 (15.2 - 310k)
27 oktober: 2566/18245 14.1 (18.4 - 321k)
3 november: 2148/20024 10.7 (16.6 - 293k)
10 november: 1776/19190 9.3 (14.5 - 244k)
17 november: 1739/19021 9.1 (13.8 - 226k)

Tussenhaakjes het percentage positief getest in totaal.
We kijken hier naar totaal vertroebelde data. Leraren hebben altijd een voorrangspositie gehad in het testbeleid, waardoor ze geen last hadden van de testkrapte, een testkrapte die het algehele percentage positief vertroebelde - doordat leraren zo'n vaste hap van het testaandeel mogen claimen, konden ze destijds het gemiddelde eigenhandig omlaag trekken. Ook heb ik de positief getesten per overzicht RIVM-weekoverzicht gepakt, terwijl de weektesttotalen en percentages allemaal uit het nieuwste overzicht komen.

Desalniettemin volgt het percentage onder de leraren dat positief is redelijk het algemen beeld. Altijd minder dan de gewone bevolking. Ook nu de testruimte niet langer een beperking is, testen leraren nog altijd minder positief dan de rest.

Verdere analyse tussen de verschillende weken en (leeftijds-)groepen is best moeilijk, aangezien de testkrapte voor een triage bij de teststraat heeft gezorgd - dat heeft natuurlijk nadelige invloed op het aantal voornamelijk jonge kinderen dat destijds getest werd. Daarbovenop komt nog dat kinderen meer last van verkoudheid en griep hebben (veroorzaakt door twee andere virussen), waardoor ze relatief vaak naar de teststraat gingen en negatief testen, wat vervolgens dus ook ontmoedigd werd toen er tekorten waren. Dat zien we hier ook terug in de vreemde piektotalen van testtotalen, die helemaal niet overeen komen met de testtotalen over de gehele bevolking.

[ afbeelding ]

Maar laten we dan nog even kijken naar de leeftijdsgroep 12-17 jaar en dan de afgelopen paar weken - ik heb al een paar van die dingen weer afgesloten en geen zin om ze nog eens te openen.

13 oktober: 2570/23917 10.7
20 oktober: 2787/20072 13.9
27 oktober: 3423/17003 20.1
3 november: 3818/21756 17.5
10 november: 2843/19317 14.7
17 november: 3030/19994 15.2

Volgt ook min of meer hetzelfde patroon, hoewel er van het aantal afgenomen testen echt niets te snappen valt. In absolute aantallen lag de piek in de week voor 27 en de week voor 3 november. Fenomenaal getimed met de herfstvakantie, waar we toen net het effect van hadden moeten zien dunkt me.
Natuurlijk is de afgelopen week ietsjes meer dan die week ervoor, en je wil niet dat die discrepantie doorgroeit, maar een herfstvakantie-effect is hier gewoon niet aan af te lezen.

Je hebt heel erg veel cross-effecten, heel veel beperkingen die de metrieken op allerlei manieren beïnvloeden, alles dat er toe doet. Die 15.2% klinkt misschien veel, maar het is maar 1 getal in een reeks waarvan je überhaupt niet weet wat het precies voorstelt omdat elke week anders is. Op eenzelfde manier moet je ook niet domweg besmettingsaantallen per land gaan vergelijken, of binnen een land (aantallen nu vs. de eerste golf, lol).

En zelfs al zie je correlatie tussen de herfstvakantie en de besmettingen en eventueel de scholieren, met een zekere regiospreiding die erbij zou horen, en met een gewenste tijdsduur van het herfstvakantie-effect die niet een 3 weken is, dan ben je er nog steeds niet. De negatieve effecten op de besmettingsaantallen kunnen ook nog komen door verminderd werk op locatie (kinderen vakantie = ouders vakantie/thuis). En dat is dan allemaal nog onder de voorwaarde dat je überhaupt een herfstvakantie-effect kan zien, wat tot dusver niet het geval is.

Overigens, als laatste side note, het is natuurlijk niet zo dat er géén maatregelen op scholen zijn. Ze staan hier:
https://www.rijksoverheid(...)opvang-en-onderwijs/
Dank je wel voor deze mooie, uitgebreide post. Veelzeggender dan al je korte oneliners :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196386053
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:54 schreef trein2000 het volgende:
Bij Op1 gaat het ook weer over de scholen.
We blijven pushen in de media want we weten dat het werkt.
Dat hebben we gezien met de scholensluiting in de 1e golf, en met de mondkapjes.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196386100
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.
edit: - Meer en sneller veel doses beschikbaar.

En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 23 november 2020 @ 23:01:57 #182
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196386113
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.
Van die laatste heb ik te weinig verstand, maar die eerste twee zijn in elk geval al vrij cruciaal voor de verspreiding in niet-westerse landen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196386115
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:58 schreef _serial_ het volgende:

[..]

We blijven pushen in de media want we weten dat het werkt.
Dat hebben we gezien met de scholensluiting in de 1e golf, en met de mondkapjes.
Als we dan toch onderscheid mogen maken in maatregelen voor verschillende groepen mensen straks, stel ik voor dat de voltallige redactie van Op1 en aanverwante programma's nog een jaartje extra in lockdown mag blijven. Wie zaait zal oogsten :Y
I'll give you something to do
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 23:02:13 #184
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196386118
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.

En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
De manier waar op ze zo transparant zijn zou het mij wel het best voelen bij dat vaccin voor nu.
pi_196386130
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van die laatste heb ik te weinig verstand, maar die eerste twee zijn in elk geval al vrij cruciaal voor de verspreiding in niet-westerse landen.
Ook logistiek in Nederland is het makkelijk bewaren belangrijk. Aangezien ouderen en kwetsbaren niet naar de massale inentingszalen moeten komen moet het vaccin naar hun toe. Dan helpt het niet als je het bij -70 moet bewaren. :)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196386137
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.

En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
klopt, en kennelijk ook al aardige voorraad 200 miljoen stuks beschikbaar voor het einde van het jaar.
en 3 miljard in 2021
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 november 2020 @ 23:05:05 #187
408813 crew  trein2000
pi_196386161
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook logistiek in Nederland is het makkelijk bewaren belangrijk. Aangezien ouderen en kwetsbaren niet naar de massale inentingszalen moeten komen moet het vaccin naar hun toe. Dan helpt het niet als je het bij -70 moet bewaren. :)
Daar zal het niet op vastzitten toch? Paar centrale hubs en elke dag busjes laten rijden. Tuurlijk is het makkelijker als het gewoon in de koelkast kan. Maar voor rijke ontwikkelde landen lijkt me -70 niet onoverkomelijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196386173
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:03 schreef _serial_ het volgende:

[..]

klopt, en kennelijk ook al aardige voorraad 200 miljoen stuks beschikbaar voor het einde van het jaar.
en 3 miljard in 2021
Dat ook inderdaad. :)

Vraag me wel af hoe het gaat met de verspreiding in de rest van de wereld...

Dit is toch verschrikkelijk? https://www.volkskrant.nl(...)school-meer~v410150/
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 23:06:17 #189
236264 crew  capricia
pi_196386177
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:03 schreef _serial_ het volgende:

[..]

klopt, en kennelijk ook al aardige voorraad 200 miljoen stuks beschikbaar voor het einde van het jaar.
en 3 miljard in 2021
Mooi.
Laat maar komen.
Kunnen we eindelijk weer een beetje richting normaal. :D
Definitely not CIA
pi_196386187
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar zal het niet op vastzitten toch? Paar centrale hubs en elke dag busjes laten rijden. Tuurlijk is het makkelijker als het gewoon in de koelkast kan. Maar voor rijke ontwikkelde landen lijkt me -70 niet onoverkomelijk.
Als dat het enige vaccin is zal het daar niet op stranden, maar als de effectiviteit hetzelfde is kun je de vaccins mooi verspreiden op logistieke efficiëntie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196386190
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 23:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Mooi.
Laat maar komen.
Kunnen we eindelijk weer een beetje richting normaal. :D
Grootste probleem is natuurlijk dat we niet weten hoeveel er per eind van jaar beschikbaar zijn voor NL
Voor hetzelfde geld is dat maar 1% van 200 miljoen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 23 november 2020 @ 23:09:14 #192
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196386209
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:07 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Grootste probleem is natuurlijk dat we niet weten hoeveel er per eind van jaar beschikbaar zijn voor NL
Voor hetzelfde geld is dat maar 1% van 200 miljoen.
Dat is dan voor een miljoen mensen. Ik zou ervoor tekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 23:09:37 #193
236264 crew  capricia
pi_196386215
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:07 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Grootste probleem is natuurlijk dat we niet weten hoeveel er per eind van jaar beschikbaar zijn voor NL
Voor hetzelfde geld is dat maar 1% van 200 miljoen.
Dan komt het begin volgend jaar wel. :)
Maar als we deze pandemie binnen 1 jaar onder controle kunnen krijgen, doen we het niet slecht.
Definitely not CIA
pi_196386237
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat ook inderdaad. :)

Vraag me wel af hoe het gaat met de verspreiding in de rest van de wereld...

Dit is toch verschrikkelijk? https://www.volkskrant.nl(...)school-meer~v410150/
Ja absurd. En nota bene dat in een land waar ze volgens mij veel minder van het virus zelf te duchten hebben, en al veel meer gewend zijn aan ziektes en andere shit die hier allang verleden tijd zijn.
I'll give you something to do
pi_196386270
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:11 schreef galantis het volgende:

[..]

Ja absurd. En nota bene dat in een land waar ze volgens mij veel minder van het virus zelf te duchten hebben, en al veel meer gewend zijn aan ziektes en andere shit die hier allang verleden tijd zijn.
Als ik dat soort verhalen lees ben ik dolgelukkig in Nederland te wonen. Natuurlijk hebben wij ook problemen, en ook wij hebben hier schrijnende problemen. Maar die vallen toch wel in het niet bij vrouwen die hun lichaam moeten verkopen om überhaupt wat broodkruimels te kunnen bemachtigen om niet dood te gaan van de honger. :{
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 23 november 2020 @ 23:13:43 #196
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196386276
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik weet niet tot wanneer je kijkt, maar de cijfers van de afgelopen vijf dagen moet je met een korreltje zout nemen. De R-waarde reken ik ook alleen terug tot 7 dagen terug. En zelfs die teken ik met een stippellijn tot 14 dagen terug.
[..]

Volgens mij was 3600/dag de vuistregel voor een potentieel eerste versoepelingspakket (lees: iets meer ruimte met kerst).

Ik bedoel met wat er gebeurd aan het einde van je grafiek, waarbij blauw/geel als een speer duikt en op op 21nov20 rond 1200 staat ?

Ws weet ik niet waar ik naar kijk of wat de grafiek ansich daar oftewel wat de uitgezette TOTAL & COR/DOO zijn.
TIA.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 november 2020 @ 23:14:48 #197
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196386297
quote:
5s.gif Op maandag 23 november 2020 23:13 schreef Vallon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik bedoel met wat er gebeurd aan het einde van je grafiek, waarbij blauw/geel als een speer duikt en op op 21nov20 rond 1200 staat ?

Ws weet ik niet waar ik naar kijk of wat de grafiek ansich daar oftewel wat de uitgezette TOTAL & COR/DOO zijn.
TIA.
De cijfers zijn uitgesplitst op DOO (Date of Onset) en dat heeft zo'n 5 dagen vertraging tov het doorgeven. Dus van de afgelopen 5 dagen zijn er veel minder DOO's bekend, die komen de komende dagen nog. Vandaar dat het daar instort.
pi_196386321
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat ook inderdaad. :)

Vraag me wel af hoe het gaat met de verspreiding in de rest van de wereld...

Dit is toch verschrikkelijk? https://www.volkskrant.nl(...)school-meer~v410150/
Het is in Nederland natuurlijk een stuk minder verschrikkelijk, maar ook hier lijkt het onderwijs niet op het onderwijs zoals het normaal plaatsvindt. Het lijkt me aannemelijk dat kinderen in de huidige situatie ook achterstanden oplopen. Ik ben zelf maar begonnen om m'n zoon thuis wat extra te ondersteunen. Hij heeft dat niet echt nodig, maar z'n leerkracht had beloofd dit jaar wat meer oog voor hem te hebben en daar komt het natuurlijk niet van. De leerkrachten hebben het moeilijk zat met het opvullen van de gaten die vallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196386335
quote:
5s.gif Op maandag 23 november 2020 23:13 schreef Vallon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik bedoel met wat er gebeurd aan het einde van je grafiek, waarbij blauw/geel als een speer duikt en op op 21nov20 rond 1200 staat ?

Ws weet ik niet waar ik naar kijk of wat de grafiek ansich daar oftewel wat de uitgezette TOTAL & COR/DOO zijn.
TIA.
:D

De blauwe lijn is het totale aantal meldingen van het RIVM. Omdat er vertraging in de cijfers zit zijn de cijfers van de afgelopen dagen heel incompleet. Vandaar dat het steil naar beneden loopt. Misschien moet ik van de afgelopen dagen ook maar een stippellijn oid maken om dat onderscheid duidelijk(er) te maken.

De gele lijn representeert DOO. Dat staat voor Date Of disease Onset (oftewel: de eerste ziektedag zoals gemeld aan de GGD). Bij ongeveer 80% van het totale aantal coronameldingen is de eerste ziektedag bekend (vandaar dat de gele lijn vrij gelijkmatig 80% onder de blauwe lijn zit).

DOO is de belangrijkste lijn, omdat je daarmee kunt terugrekenen wanneer deze mensen (gemiddeld genomen) besmet zijn, namelijk zes dagen daarvoor.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:22:06 #200
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196386413
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.
edit: - Meer en sneller veel doses beschikbaar.

En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
Hoe zit dat nou met die 70%? Is dat alleen maar één dosis of één dosis gevolgd door nog een dosis een maand later? Ik heb er verschillende dingen over gelezen en snap het even niet meer.

Het lijkt mij namelijk onlogisch dat je met 2 volledige vaccins minder goed beschermd zou zijn dan 1.5 dosis. Ben benieuwd naar de logica/wetenschap daarachter :D

Of was die groep waaruit die 70% kwam misschien te klein waardoor de cijfers niet betrouwbaar zijn? Questions questions :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')